luni, 7 septembrie 2009
1379/18.07.2003 Decret privind aprobarea Statutului Academiei de Administrare Publică de pe lîngă Preşedintele Republicii Moldova

D E C R E T

privind aprobarea Statutului Academiei de Administrare

Publică de pe lîngă Preşedintele Republicii Moldova

 

nr. 1379-III  din  18.07.2003

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.155-158/645 din 25.07.2003

 

* * *

Abrogat: 10.05.2013

Decretul Preşedintelui R.Moldova nr.615-VII din 30.04.2013

 

În temeiul art.88 lit.j) şi al art.94 alin.(1) din Constituţia Republicii Moldova,

Preşedintele Republicii Moldova decretează:

 

Art.1. - Se aprobă Statutul Academiei de Administrare Publică de pe lîngă Preşedintele Republicii Moldova, care face parte integrantă din prezentul decret.

 

Art.2. - Prevederile punctului 10.2 vor intra în vigoare după operarea modificărilor şi completărilor corespunzătoare în Legea serviciului public nr.443-XIII din 4 mai 1995.

 

Art.3. - Începînd cu anul de studii 2003-2004, Academia de Administrare Publică nu va mai efectua admiterea la studii universitare. Studenţii anilor doi şi trei vor fi transferaţi la alte instituţii de învăţămînt superior, în conformitate cu legislaţia. Studenţii anilor patru şi cinci îşi vor continua studiile în academie pînă la absolvirea ei.

 

PREŞEDINTELE REPUBLICII MOLDOVAVladimir VORONIN

Chişinău, 18 iulie 2003.
Nr.1379-III.

 

APROBAT

prin Decretul Preşedintelui

Republicii Moldova

nr.1379-III din 18 iulie 2003

 

STATUTUL

Academiei de Administrare Publică de pe lîngă

Preşedintele Republicii Moldova

 

1. Dispoziţii generale

1.1. Academia de Administrare Publică de pe lîngă Preşedintele Republicii Moldova, denumită în continuare academie, este o instituţie de stat de învăţămînt superior universitar, care îşi desfăşoară activitatea în calitate de centru naţional de promovare a politicii de stat în domeniul administraţiei publice, de instruire a personalului din serviciul public şi de asigurare ştiinţifică şi metodică a activităţii autorităţilor publice.

1.2. Academia îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, cu Legea învăţămîntului, cu decretele Preşedintelui Republicii Moldova, cu alte acte normative, cu tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte şi cu prezentul statut.

1.3. Academia este o instituţie nepolitică.

1.4. Academia dispune de autonomie administrativă, bugetară, ştiinţifică şi pedagogică.

1.5. Finanţarea academiei este efectuată din:

a) mijloacele alocate de la bugetul de stat;

b) mijloacele obţinute din formarea şi perfecţionarea profesională a personalului din cadrul autorităţilor administraţiei publice şi al altor instituţii şi organizaţii de stat, precum şi din cadrul agenţilor economici şi organizaţiilor neguvernamentale, în bază de contract;

c) veniturile obţinute din colaborarea internaţională, precum şi din donaţiile persoanelor fizice şi juridice, inclusiv străine;

d) veniturile obţinute din arenda încăperilor şi echipamentelor, din prestarea diferitelor servicii către instituţii, organizaţii şi persoane particulare;

e) plăţile încasate pentru producţia cu caracter ştiinţific şi pentru asistenţa metodică şi informaţională acordată;

f) alte surse prevăzute de legislaţie.

1.6. Academia dispune de patrimoniu propriu care constă din: patrimoniul pus la dispoziţie de stat, patrimoniul procurat pe contul mijloacelor proprii, patrimoniul donat de organizaţii de stat şi private, inclusiv străine, precum şi de către persoane particulare.

1.7. Academia colaborează cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, cu instituţiile ştiinţifice şi cu instituţiile de învăţămînt universitar, cu instituţii similare de peste hotare, precum şi cu diverse organisme internaţionale.

1.8. Academia atestă formarea şi perfecţionarea profesională a specialiştilor prin eliberarea de diplome şi de certificate, conferă titluri ştiinţifice şi ştiinţifico-didactice, conform legislaţiei.

1.9. Academia este persoană juridică, are ştampilă cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa, simbolică proprie, conturi bugetare şi extrabugetare, inclusiv valutare, la Trezoreria de Stat.

 

2. Funcţiile academiei

2.1. Academia are următoarele funcţii principale:

a) participarea la elaborarea politicilor de dezvoltare a administraţiei publice şi de gestionare a resurselor umane în serviciul public;

b) elaborarea strategiei de formare şi perfecţionare profesională a funcţionarilor publici şi a persoanelor cu funcţii de răspundere elective şi realizarea acesteia;

c) formarea, perfecţionarea profesională şi evaluarea funcţionarilor publici, a persoanelor cu funcţii de răspundere elective şi a altui personal din cadrul autorităţilor administraţiei publice, în conformitate cu standardele educaţionale naţionale şi internaţionale;

d) efectuarea de cercetări ştiinţifice în domeniul teoriei şi practicii administraţiei publice;

e) elaborarea de materiale analitice şi de recomandări metodice în problemele serviciului public;

f) pregătirea cadrelor ştiinţifice şi didactice în domeniul administraţiei publice, în funcţie de necesităţile republicii, şi ridicarea calificării profesionale a acestora;

g) realizarea de studii şi proiecte şi editarea de publicaţii în domeniul administraţiei publice;

h) conducerea ştiinţifică şi organizatorică a programelor naţionale în domeniul administraţiei publice;

i) asigurarea metodico-didactică a sistemului de formare a funcţionarilor publici;

j) acordarea de asistenţă analitico-informaţională serviciului public.

2.2. Academiei i se stabileşte anual o comandă de stat pentru formarea şi perfecţionarea profesională a funcţionarilor publici, a persoanelor cu funcţii de răspundere elective şi a altui personal din cadrul autorităţilor publice.

 

3. Activitatea de promovare a politicii de stat în domeniul

administraţiei publice, desfăşurată de academie

În scopul promovării politicii de stat în domeniul administraţiei publice, academia:

a) participă la realizarea programelor strategice de consolidare a statalităţii Republicii Moldova, precum şi la asigurarea analitico-informaţională a puterilor legislativă, executivă şi judecătorească;

b) participă, în comun cu autorităţile administraţiei publice centrale şi locale responsabile de promovarea politicii în domeniul administraţiei publice, la elaborarea politicii de cadre în serviciul public şi a unei metodologii ştiinţifice pentru sistemul de instruire continuă a personalului din administraţia publică;

c) elaborează sistemul de perfecţionare profesională a funcţionarilor publici;

d) colaborează cu organizaţiile şi instituţiile de învăţămînt care practică activitate de perfecţionare profesională;

e) participă la elaborarea planului anual de pregătire a funcţionarilor publici, care prevede:

- perfecţionarea profesională obligatorie a funcţionarilor publici numiţi recent în funcţie;

- efectuarea de stagii peste hotare;

f) participă la elaborarea, în conformitate cu standardele educaţionale naţionale şi internaţionale, a sistemului de evaluare anuală a activităţii funcţionarilor publici, a persoanelor cu funcţii de răspundere elective şi a altui personal din cadrul autorităţilor administraţiei publice şi la implementarea acestuia;

g) elaborează şi asigură baza analitico-informaţională şi metodico-didactică pentru eficientizarea activităţii autorităţilor administraţiei publice;

h) planifică şi efectuează investigaţii fundamentale în domeniul perfecţionării profesionale a funcţionarilor din cadrul autorităţilor administraţiei publice;

i) creează şi menţine baza de date privind pregătirea cadrelor pentru autorităţile administraţiei publice;

j) propagă cunoştinţele în domeniul administraţiei publice şi rezultatele cercetărilor ştiinţifice efectuate în acest domeniu în ţară şi peste hotare.

 

4. Activitatea de instruire şi metodico-ştiinţifică a academiei

4.1. Activitatea de instruire şi metodico-ştiinţifică a academiei include:

a) formarea profesională a funcţionarilor publici şi a altui personal cu studii superioare din cadrul autorităţilor administraţiei publice, cu eliberarea diplomei de licenţă sau a diplomei de studii superioare universitare;

b) pregătirea postuniversitară specializată în cadrul masteratului, cu conferirea titlului de magistru în domeniul respectiv;

c) pregătirea în cadrul doctoranturii şi a postdoctoranturii, cu conferirea titlului de doctor şi a celui de doctor habilitat;

d) perfecţionarea profesională iniţială şi continuă, de scurtă şi de lungă durată, a funcţionarilor publici ca acţiune obligatorie pentru conferirea gradului următor de calificare în cadrul atestării lor;

e) pregătirea şi perfecţionarea funcţionarilor publici pentru promovarea ulterioară a acestora în funcţii de conducere în cadrul administraţiei publice centrale

[Pct.4.1 completat prin Decret. Preş. nr.2330-IV din 07.09.2009, în vigoare 07.09.2009]

[Pct.4.1 modificat prin Decret. Preş. nr.1920-III din 19.07.04, în vigoare 23.07.04]

 

4.2. Instruirea în cadrul tuturor formelor de învăţămînt se efectuează conform planurilor şi programelor de studii, elaborate de departamentele academiei şi de alte subdiviziuni structurale ale ei puse de acord, în modul stabilit, cu organele de resort.

4.3. Anul de studii în academie începe la 15 septembrie şi durează 34 de săptămîni, repartizate pe două semestre, care includ şi stagii în cadrul autorităţilor administraţiei publice.

4.4. Activitatea de instruire şi metodico-ştiinţifică a academiei este orientată spre asigurarea unui înalt nivel de pregătire a cadrelor, prin utilizarea în activitatea didactică a metodelor interactive şi participative de instruire, a tehnicii de calcul şi a altor mijloace tehnice moderne.

4.41 Procesul de instruire este realizat de către cadrele profesoral-didactice titulare ale Academiei şi cumularde, de către conducători ai autorităţilor publice centrale şi savanţi din instituţiile de cercetări ştiinţifice, de către specialişti notorii din cadrul autorităţilor administraţiei publice din ţară şi de peste hotare, de către alţi angajaţi în conformitate cu legislaţia în vigoare.

[Pct.4.41 introdus prin Decret. Preş. nr.2330-IV din 07.09.2009, în vigoare 07.09.2009]

 

4.5. În afară de serviciile prestate conform comenzii de stat, academia prestează şi servicii contra plată, în bază de contract.

 

5. Activitatea de cercetare ştiinţifică a academiei

5.1. Activitatea de cercetare ştiinţifică a academiei este efectuată atît în baza comenzii de stat, cu finanţare de la bugetul de stat, cît şi în baza contractelor încheiate cu autorităţile administraţiei publice, cu instituţii şi organizaţii, cu persoane fizice şi juridice.

5.2. Sarcinile de bază ale activităţii de cercetare ştiinţifică a academiei sînt:

a) efectuarea de cercetări ştiinţifice actuale în domeniul teoriei şi practicii administraţiei publice, în funcţie de evoluţia reformei administraţiei publice şi de necesitatea creării unui suport ştiinţific adecvat pentru desfăşurarea ei;

b) efectuarea de cercetări ştiinţifice aplicative în vederea studierii şi elaborării de noi forme şi metode de administrare care să contribuie la sporirea eficienţei activităţii autorităţilor administraţiei publice;

c) efectuarea de cercetări ştiinţifice aplicative în domeniul politicii de cadre în serviciul public;

d) efectuarea de cercetări ştiinţifice în vederea asigurării metodico-ştiinţifice a sistemului de instruire continuă a personalului din cadrul autorităţilor administraţiei publice;

e) participarea la elaborarea programelor de asigurare ştiinţifică a activităţii autorităţilor administraţiei publice;

f) efectuarea de cercetări ştiinţifice cu caracter metodic şi didactic;

g) elaborarea de îndrumări metodice, manuale şi monografii;

h) efectuarea unor studii comparate în contextul integrării europene şi adaptării administraţiei publice din Republica Moldova la standardele europene.

5.3. Academia efectuează cercetări ştiinţifice în baza unor programe speciale, selectate preliminar şi aprobate de senat.

5.4. În scopul susţinerii tezelor de doctor şi a celor de doctor habilitat, academia poate constitui, în conformitate cu legislaţia, consilii ştiinţifice specializate.

 

6. Activitatea internaţională a academiei

Activitatea internaţională a academiei include:

a) colaborarea internaţională în domeniul pregătirii şi perfecţionării profesionale a cadrelor în scopul asigurării condiţiilor pentru implementarea experienţei internaţionale privind sporirea eficienţei economiei de piaţă şi al creării unui sistem de reglementare de către stat a pieţei şi de gestionare a fenomenelor politice şi sociale;

b) aplicarea experienţei internaţionale la elaborarea politicii de cadre şi la crearea cadrului juridic şi a celei analitico-informaţionale şi a bazei metodologice ale serviciului public;

c) înscrierea la studii a cetăţenilor străini, în baza acordurilor interstatale;

d) certificarea studiilor şi eliberarea atestatelor de conformitate cu standardele educaţionale internaţionale în domeniul administraţiei publice;

e) participarea, de comun acord cu autorităţile administraţiei publice centrale, la negocierea şi încheierea, cu instituţii şi organizaţii internaţionale, a acordurilor privind perfecţionarea profesională a funcţionarilor publici peste hotare;

f) realizarea de proiecte instructive şi de cercetare în comun cu parteneri de peste hotare;

g) informarea agenţilor economici din Republica Moldova referitor la practicile internaţionale avansate în domeniul managementului diferitelor ramuri ale economiei şi consolidării relaţiilor economice internaţionale.

 

7. Drepturile academiei

Academia are dreptul:

a) să stabilească, în conformitate cu legislaţia, forme de organizare şi de stimulare a muncii care să asigure folosirea eficientă a potenţialului intelectual al personalului administrativ, didactic şi de cercetare, al audienţilor, masteranzilor şi doctoranzilor, precum şi potenţialul personalului tehnic şi de deservire;

b) să presteze servicii către instituţiile şi organizaţiile de stat, către autorităţile administraţiei publice locale, către organizaţiile nonguvernamentale şi către populaţie;

c) să realizeze acţiuni de formare şi perfecţionare profesională a unor grupuri speciale, la cererea organizaţiilor de stat, internaţionale şi străine;

d) să încheie contracte cu întreprinderi, instituţii, organizaţii şi cu persoane particulare în vederea formării şi perfecţionării profesionale a cadrelor şi efectuării de cercetări fundamentale şi aplicative;

e) să se asocieze, în vederea organizării de cursuri de specializare şi de perfecţionare profesională, cu instituţii de învăţămînt, acreditate în acest scop, precum şi cu instituţii similare de peste hotare;

f) să antreneze în procesul de pregătire a personalului specialişti din cadrul autorităţilor administraţiei publice centrale, din instituţiile de cercetare, precum şi din instituţiile de învăţămînt superior;

g) să creeze, în funcţie de necesităţi, subdiviziuni structurale teritoriale;

h) să participe la concursuri naţionale şi internaţionale în vederea obţinerii de comenzi sociale şi de dotaţii din partea statului, precum şi în vederea obţinerii de granturi şi burse din alte ţări, de la organizaţii străine şi internaţionale şi de la persoane particulare;

i) să creeze întreprinderi şi organizaţii (inclusiv nonprofit) cu personalitate juridică, precum şi să procure complexuri patrimoniale necesare desfăşurării activităţii tehnico-ştiinţifice, pedagogice, cultural-educative, sportive, de întremare şi a altei activităţi prevăzute de legislaţie;

j) să elaboreze norme metodologice şi regulamente de funcţionare şi organizare internă;

k) să dispună de mijloacele proprii menţionate în punctul 1.5;

l) să editeze publicaţii periodice de masă în domeniul administraţiei publice, manuale, monografii, planuri şi programe didactice, culegeri de lucrări ştiinţifice, materiale ale conferinţelor, prelegeri şi alte materiale;

m) să aducă, prin mijloacele de informare în masă, la cunoştinţa publicului larg rezultatele activităţii sale;

n) să delegheze specialişti la centre de instruire şi cercetare din republică şi de peste hotare, în scopul îndeplinirii anumitor sarcini ce ţin de activitatea academiei;

o) are şi alte drepturi ce nu contravin legislaţiei.

 

8. Structura academiei

8.1. Structura academiei constă din: departamente, direcţii, catedre, secţii şi din alte subdiviziuni.

8.2. Structura şi personalul-limită al academiei se stabilesc şi se modifică prin decret al Preşedintelui Republicii Moldova, la propunerea rectorului.

8.3. Departamentul este o subdiviziune didactico-administrativă care prestează servicii educaţionale, ţinînd cont de exigenţele metodice şi didactice internaţionale în domeniul unei specialităţi, şi gestionează procesul operaţional.

8.4. Direcţia este o subdiviziune care exercită funcţii manageriale de planificare, organizare şi coordonare a procesului didactico-educaţional.

8.5. Catedra este o subdiviziune didactico-ştiinţifică care participă la elaborarea politicilor de dezvoltare a diferitelor domenii ale administraţiei publice, planifică, organizează şi realizează activitatea de formare şi perfecţionare profesională a funcţionarilor publici.

8.6. Secţia este o subdiviziune care asigură organizatoric, logistic şi informaţional, activitatea academiei.

8.7. Subdiviziunile structurale îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu regulamentele proprii, aprobate de senat.

8.8. În cadrul academiei pot fi create, în funcţie de necesităţi, şi alte subdiviziuni structurale didactice şi de prestări servicii.

 

9. Organele de conducere ale academiei şi atribuţiile acestora

9.1. Activitatea academiei este coordonată de consiliul de administraţie, din care fac parte: viceprim-ministrul responsabil pentru domeniul administraţiei publice, preşedintele Comisiei pentru administraţia publică a Parlamentului, un reprezentant al Preşedintelui Republicii Moldova, un viceministru al economiei, un viceministru al educaţiei, un viceministru al finanţelor, un viceministru al muncii şi protecţiei sociale, un viceministru al justiţiei şi rectorul academiei.

9.2. Consiliul de administraţie stabileşte direcţiile principale ale politicii de cadre în serviciul public în conformitate cu standardele educaţionale naţionale şi internaţionale.

9.3. Consiliul de administraţie se convoacă, în funcţie de necesităţi, dar nu mai rar decît de două ori pe an.

9.4. Organul suprem de conducere al academiei este senatul care se alege, în modul stabilit, pe un termen de patru ani.

9.5. Din componenţa senatului fac parte din oficiu: rectorul, care este preşedinte al acestuia, vicerectorii şi şefii subdiviziunilor structurale, precum şi un reprezentant al Preşedintelui Republicii Moldova, reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice, reprezentanţi ai corpului profesoral-didactic şi reprezentanţi ai audienţilor, masteranzilor şi doctoranzilor.

9.6. Senatul are următoarele atribuţii:

a) examinează şi aprobă strategia de dezvoltare a academiei şi stabileşte direcţiile prioritare de participare a ei la elaborarea politicilor de dezvoltare a administraţiei publice şi de gestionare a resurselor umane în serviciul public;

b) examinează structura şi personalul-limită al academiei şi întreprinde măsuri de optimizare a acestora;

c) aprobă actele normative de ordin intern;

d) aprobă planurile de învăţămînt şi programele de studii şi modificările operate în acestea;

e) alege, în modul stabilit, profesorii universitari, conferenţiarii universitari (docenţii) şi şefii de catedră;

f) conferă titlurile de profesor universitar, de conferenţiar universitar (docent) şi de cercetător ştiinţific superior şi înaintează dosarele personale examinate spre aprobare Comisiei Superioare de Atestare, conferă titlul "Doctor honoris causa";

g) prezintă, în modul stabilit, Comisiei Superioare de Atestare lista specialităţilor pentru care se organizează pregătirea cadrelor ştiinţifice prin masterat şi doctorat, precum şi lista conducătorilor tezelor de doctorat;

h) aprobă temele şi conducătorii tezelor de masterat şi a tezelor de doctorat;

i) aprobă încheierea de contracte de cooperare cu instituţii similare de peste hotare şi întreţine relaţii cu organismele internaţionale interesate de problemele ce ţin de competenţa academiei;

j) aprobă rezultatele admiterii la studii în academie şi totalurile examenelor de absolvire a studiilor în cadrul masteratului;

k) aprobă raportul cu privire la activitatea academiei, prezentat anual de către rector, şi dările de seamă ale subdiviziunilor structurale.

9.7. Senatul poate delega rectorului unele din atribuţiile sale.

9.8. Hotărîrile senatului se adoptă, de regulă, prin vot deschis, cu o majoritate simplă de voturi. Hotărîrile privind suplinirea funcţiilor de profesor universitar şi de conferenţiar universitar (docent), precum şi cele privind conferirea titlurilor ştiinţifice de profesor universitar, de conferenţiar universitar (docent) şi de cercetător ştiinţific superior, se adoptă prin vot secret. Preşedintele şi secretarul ştiinţific organizează controlul sistematic asupra executării hotărîrilor senatului.

9.9. Hotărîrile senatului sînt obligatorii pentru toate subdiviziunile academiei.

9.10. Conducerea executivă a academiei este exercitată de către rector şi de către vicerectori, care au rangul de consilier de stat al Republicii Moldova. Rectorul şi vicerectorii şînt numiţi în funcţie prin decret al Preşedintelui Republicii Moldova pe un termen de patru ani.

[Pct.9.10 în redacţia Decret. Preş. nr.1458-III din 25.09.03, în vigoare 03.10.03]

 

9.11. Rectorul academiei are următoarele atribuţii:

a) exercită conducerea generală a academiei;

b) acţionează în numele academiei şi o reprezintă în toate autorităţile publice şi în relaţiile cu persoanele fizice şi juridice din ţară şi de peste hotare;

c) dispune şi controlează folosirea fondurilor fixe şi a celor circulante ale academiei, încheie contracte;

d) conduce şedinţele senatului şi asigură îndeplinirea hotărîrilor adoptate de acesta;

e) numeşte în funcţie şi eliberează din funcţie conducătorii şi personalul subdiviziunilor structurale pentru care nu este organizată alegerea pe bază de concurs;

f) confirmă persoanele alese pe bază de concurs în posturile didactice şi de conducere;

g) emite ordine şi dispoziţii ce reglementează activitatea academiei;

h) emite ordine de înmatriculare, promovare şi exmatriculare a audienţilor, masteranzilor şi doctoranzilor;

i) prezintă Preşedintelui Republicii Moldova, spre aprobare, la propunerea senatului, structura şi personalul-limită al academiei;

j) stimulează material activitatea personalului academiei;

k) aprobă, în baza hotărîrii senatului, Regulamentul de ordine interioară al academiei şi regulamentele subdiviziunilor structurale ale acesteia;

l) este responsabil de organizarea şi desfăşurarea întregii activităţi a academiei;

m) aprobă componenţa comisiilor pentru susţinerea examenelor de absolvire în cadrul tuturor formelor de studii.

9.12. Conducerea nemijlocită a activităţii subdiviziunilor academiei este exercitată de către vicerectori ale căror obligaţii sînt aprobate de către rector.

 

10. Personalul academiei

10.1. Personalul academiei constă din:

a) personalul de conducere şi personalul administrativ-didactic: directorii de departament, şefi de direcţie, şefi de catedră, şefi de secţie, specialişti principali, specialişti coordonatori şi specialişti;

b) personalul de profil: personalul didactic şi personalul de cercetare;

c) personalul auxiliar şi de deservire.

10.2. Statutul personalului de conducere şi al celui administrativ-didactic al academiei este reglementat de Legea serviciului public, de Clasificatorul unic al funcţiilor publice şi de prezentul statut.

10.3. Remunerarea personalului este efectuată conform legislaţiei.

10.4. Procesul de instruire este realizat de către cadrele profesoral-didactice titulare ale academiei şi ale altor instituţii de învăţămînt, de către savanţi din instituţiile de cercetări ştiinţifice, de către specialişti din cadrul autorităţilor administraţiei publice din ţară şi de peste hotare, angajaţi în conformitate cu legislaţia.

10.5. Academia asigură perfecţionarea profesională continuă a personalului administrativ, didactic şi de cercetare, organizează efectuarea de către acesta a stagiilor în cadrul autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale din ţară şi de peste hotare.

10.6. Personalul de conducere, didactic şi de cercetare al academiei are următoarele drepturi:

a) să aleagă şi să fie ales în organele de conducere ale academiei;

b) să participe la soluţionarea problemelor legate de activitatea academiei;

c) să se folosească, în scopul realizării sarcinilor organizaţionale, didactice şi ştiinţifice şi al perfecţionării profesionale, de laboratoare, de săli de curs, de mijloace tehnice şi de fonduri de carte;

d) să participe la lucrările conferinţelor, simpozioanelor, congreselor şi consfătuirilor naţionale şi internaţionale;

e) să beneficieze de asigurare cu pensii, de concedii şi de asistenţă medicală în conformitate cu legislaţia;

f) să se folosească, în modul stabilit, de serviciile prestate de subdiviziunile structurale ale academiei;

g) să beneficieze, în condiţiile legii, de un concediu cu o durată de 3-12 luni, cu sau fără păstrarea salariului, în scopul finalizării tezei de doctorat;

h) să beneficieze, în condiţiile legii, de un concediu de creaţie de pînă la doi ani, cu păstrarea salariului de funcţie, în scopul finalizării tezei de doctor habilitat;

i) să urmeze, o dată în cinci ani, un curs în cadrul unei forme de perfecţionare profesională.

10.7. Personalul de conducere, didactic şi de cercetare al academiei este obligat:

a) să respecte cerinţele Regulamentului de ordine interioară al academiei şi să păstreze în bună stare patrimoniul ei;

b) să asigure desfăşurarea la un nivel înalt a activităţilor organizatorice, a procesului instructiv şi a activităţilor didactico-metodice şi de cercetare;

c) să-şi ridice sistematic calificarea profesională, să-şi îmbogăţească cunoştinţele teoretice şi aptitudinile practice, să-şi perfecţioneze măiestria managerială şi didactică;

d) să efectueze cercetări ştiinţifice şi să implementeze rezultatele acestora în practica administrativă;

e) să participe la elaborarea şi la perfecţionarea planurilor de studii şi a programelor analitice, la elaborarea de manuale şi de lucrări metodice;

f) să studieze, să sintetizeze şi să propage experienţa de muncă înaintată a autorităţilor administraţiei publice şi a funcţionarilor acestora;

g) să acorde ajutor individual audienţilor, masteranzilor şi doctoranzilor în organizarea activităţilor de instruire şi de cercetare.

10.8. Personalul de conducere, didactic şi de cercetare al academiei îşi ridică calificarea prin perfecţionarea profesională de scurtă şi de lungă durată în centrele didactice şi în cadrul autorităţilor administraţiei publice din ţară şi de peste hotare.

10.9. Drepturile şi atribuţiile personalului auxiliar şi de deservire sînt prevăzute de Regulamentul de ordine interioară al academiei şi de regulamentele subdiviziunilor structurale.

 

11. Audienţii, masteranzii şi doctoranzii academiei

11.1. Academia desfăşoară activitate de instruire a audienţilor, a masteranzilor şi a doctoranzilor.

11.2. Începînd cu anul de studii 2009-2010 la concursul de admitere la studii pentru masterat participă funcţionari publici şi alte persoane din domeniile activităţii social-economice, la recomandarea autorităţilor publice, cu studii superioare universitare, cu vechime în muncă de cel puţin 3 ani, cu vîrsta de pînă la 40 ani, pentru care studiile în domeniul administraţiei publice constituie o necesitate profesională.

[Pct.11.2 în redacţia Decret. Preş. nr.2330-IV din 07.09.2009, în vigoare 07.09.2009]

 

11.3. Admiterea la studii postuniversitare de zi şi fără frecvenţă a funcţionarilor publici, a persoanelor cu funcţii de răspundere elective şi a altor persoane este organizată de o comisie de selectare şi admitere desemnată anual, la propunerea academiei, prin decret al Preşedintelui Republicii Moldova.

11.4. Admiterea în cadrul Academiei prevede susţinerea probelor de concurs la disciplina de specialitate, limba străină, utilizarea calculatorului şi a interviului individual realizat de comisia de selectare şi admitere stabilită prin Decretul Preşedintelui Republicii Moldova.

[Pct.11.4 în redacţia Decret. Preş. nr.2330-IV din 07.09.2009, în vigoare 07.09.2009]

 

11.5. Studiile la doctorantură se efectuează în conformitate cu legislaţia şi cu actele normative ale Comisiei Superioare de Atestare.

11.6. Înmatricularea audienţilor, precum şi admiterea la studii pentru masterat şi doctorat se efectuează prin ordinul rectorului, în conformitate cu rezultatele obţinute la probele de concurs.

11.7. Audienţii, masteranzii şi doctoranzii academiei au dreptul:

a) să obţină studii în conformitate cu standardele educaţionale naţionale;

b) să participe la soluţionarea problemelor ce ţin de activitatea academiei;

c) să beneficieze de laboratoare, de cabinete, de săli de curs, de bibliotecă, de mijloace tehnice şi didactice, de inventar sportiv-curativ şi de alt inventar necesar;

d) să participe la activităţi culturale şi sportive;

e) să prezinte propuneri privind perfecţionarea procesului instructiv, a muncii educative şi culturale, precum şi privind îmbunătăţirea condiţiilor de trai;

f) să participe la munca de cercetare ştiinţifică, la conferinţe, la simpozioane şi la alte activităţi atît în republică, cît şi peste hotare;

g) să participe, prin reprezentanţii lor aleşi, la şedinţele senatului;

h) să beneficieze de concediu suplimentar plătit la locul de muncă şi de alte facilităţi prevăzute de legislaţie, în cazul în care urmează studiile fără frecvenţă¤

i) masteranzii Academiei beneficiază de bursă în mărime de 100% din salariul de funcţie

[Pct.11.7 completat prin Decret. Preş. nr.2330-IV din 07.09.2009, în vigoare 07.09.2009]

 

11.8. Audienţii academiei sînt obligaţi:

a) să studieze aprofundat disciplinele şi să îndeplinească în termenele stabilite sarcinile prevăzute de planurile şi programele de studii, să participe la activităţile didactice preconizate;

b) să folosească cu grijă şi să păstreze în bună stare patrimoniul academiei.

11.9. Conform programelor de studii, audienţii academiei efectuează stagii şi ore practice în cadrul autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale şi, în funcţie de posibilităţi, peste hotare.

11.10. Aprecierea nivelului de cunoştinţe ale audienţilor şi ale masteranzilor se face conform rezultatelor colocviilor şi examenelor, precum şi rezultatelor susţinerii tezelor anuale, tezelor de diplomă şi tezelor de magistru.

11.11. Persoanele care nu însuşesc programul de studii sau nu respectă Regulamentul de ordine interioară al academiei sînt exmatriculate prin ordinul rectorului.

 

12. Dispoziţii finale

Modificarea şi completarea prezentului statut se fac prin decret al Preşedintelui Republicii Moldova, la propunerea Guvernului.