HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA Despre aprobarea Regulamentului provizoriu cu privire la organizarea şi satisfacerea serviciului de alternativă de către cetăţenii Republicii Moldova Nr.600 din 04.11.91 * * *
Abrogat: 22.07.2008 Hotărîrea Guvernului nr.865 din 15.07.2008 În scopul executării Legii Republicii Moldova "Cu privire la serviciul de alternativă" Guvernul Republicii Moldova hotărăşte: A aproba Regulamentul provizoriu cu privire la organizarea şi satisfacerea serviciului de alternativă de către cetăţenii Republicii Moldova (se anexează). Prim-ministru al Republicii Moldova Valeriu Muravschi Aprobat prin hotărîrea Guvernului Republicii Moldova din 4 noiembrie 1991 nr. 600 REGULAMENTUL PROVIZORIU cu privire la organizarea şi satisfacerea serviciului de alternativă de către cetăţenii Republicii Moldova 1. Organizarea serviciului de alternativă 1. Serviciul de alternativă reprezintă o formă a serviciului de stat şi este alternativa serviciului militar în termen ce constă în îndeplinirea de către cetăţenii Republicii Moldova a datoriei sale civice pe şantierile şi la obiectele economiei naţionale ale Republicii Moldova. 2. Organul de stat suprem de conducere a serviciului de alternativă în Republica Moldova este Comisia republicană pentru serviciul de alternativă. Pentru organizarea şi realizarea serviciului de alternativă în raioane (oraşe) se înfiinţează comisii raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă. 3. Organul permanent de lucru al Comisiei republicane pentru serviciul de alternativă este Direcţia serviciului de alternativă pe lîngă Deparatamentul de Stat pentru Probleme Militare al Republicii Moldova iar al comisiilor raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă - împuternicitul Departamentului de Stat pentru Probleme Militare al Republicii Moldova şi inspectorul pentru evidenţă. 4. Comisiile raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă pe lîngă funţiile indicate în Legea Republicii Moldova "Cu privire la serviciul de alternativă" au următoarele atribuţii: elaborează la timp şi prezintă organelor puterii locale spre examinare propuneri cu privire la organizarea instruirii tineretului pentru serviciu la înrolarea lui în serviciul de alternativă şi transportarea organizată a recruţilor la locul unde vor satisface serviciul; înregistrează în comisiile pentru serviciul de alternativă cetăţenii care şi-au exprimat dorinţa de a-şi satisface serviciul de alternativă; selectează tinerii după criteriul psihologic şi profesinal în scopul repartizării lor mai eficiiente conform genurilor serviciului de alternativă (în subunităţi); organizează activitatea de tratament şi asanare a recruţilor; colaborează cu comisariatele militare în domeniul evidenţei, perfectării documentelor şi testării medicale a persoanelor care vor satisface serviciul de altenativă; ţin evidenţa personală a recruţilor pentru serviciul de alternativă în strictă conformitate cu cerinţele Legii "Cu privire la serviciul de alternativă" şi cu dispoziţiile prezentului Regulament, înregistrează la timp recruţii şi-i radiază din registre în cazul în care sînt transferaţi cu serviciul sau cu traiul în alt loc; precizează şi introduc la timp în dosarele persoanele, în alte registre de evidenţă a recruţilor datele despre schimbările survenite în ceea ce priveşte situaţia familială, starea sănătăţii, studiile, profesia, locul de muncă, domiciliul etc.; ţin evidenţa recruţilor, a căror încorporare pentru serviciul de alternativă a fost amînată, şi verifică legitimitatea amînării. 5. Comisariatele militare sînt obligate să furnizeze, la cererea comisiilor pentru serviciul de alternativă, informaţia necesară, dosarele personale ale recruţilor ce şi-au exprimat dorinţa de a satisface serviciul de alternativă. 6. Problemele completării subunităţilor serviciul de alternativă, organizării în cadrul lor a activităţii de serviciu şi a controlului asupra satisfacerii serviciului sînt soluţionate de comisiile pentru serviciul de alternativă de comun acord cu ministerele, departamentele, serviciile de plasare în cîmpul muncii a populaţiei, cu conducătorii întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor. Ministerele şi departamentele sînt obligate să prezinte de două ori pe an către 1 august şi 1 martie Comisiei republicane pentru serviciul de alternativă comanda pentru numărul necesar de salariaţi înrolaţi pe întreprinderi, organizaţii, subunităţile serviciului de alternativă şi pe specialităţi. Înregistrarea cetăţenilor în comisiile seviciului de alternativă 7. Înregistrarea cetăţenilor în comisiile serviciului de alternativă de alternativă se efectuează în temeiul cererii motivate de a satidsface serviciul de alternativă. Scopul înregistrării este: ţinerea evidenţei cetăţenilor care doresc să satisfacă serviciul de alternativă, determinarea numărului lor şi a aptitudinii pentru serviciul de alternativă; stabilirea gradului de cultură generală şi de pregătire profesională a recruţilor; repartizarea prealabilă a recruţilor conform genurilor şi sferelor serviciului de alternativă; 8. Comisia pentru serviciul de alternativă pe parcursul înregistrării recuţilor ia în evidenţă: persoanele care în temeiul prevederilor Legii "Cu privire la serviciul de alternativă" beneficiează de dreptul de a li se amîna încorporarea sau de a fi scutiţi de serviciul de alternativă; persoanele care au nevoe de tratament (supraveghere medicală), arondîndu-l la instituţiile curativ profilactice; 9. Pentru fiecare recrut se întocmeşte un dosar personal şi fişa de evidenţă. Selectarea cetăţenilor ce urmează a satisface serviciu de alternativă pentru completarea subunităţilor serviciului de alternativă 10. Selectaea recruţilor, care şi-au exprimat dorinţa de a satisface serviciul de alternativă în subunităţile de salvare, de pompieri, ecologice şi în alte formaţiuni, se înfăptuieşte în baza informaţiei acumulate sistematic în comisii despre calităţile lor profesionale, morale şi psihologice, starea sănătăţii, condiţia fizică, nivelul general de cultură şi de pregătire specială, situaţia familială. În scopul selectării tinerilor după principiul profesional şi psihologic, pentru a-i repartiza în subunităţile serviciului de alternativă conform specialităţilor deţinute, ei sînt supuşi examinării sub raport social, psihologic şi psihofiziologic. Studierea cetăţenilor începe cu înregistrarea lor în comisiile pentru serviciul de alternativă şi continuă pînă la expedierea recruţilor la locul de serviciu. Această activitate se desfăşoară sub conducerea personală a preşedintelui comisiei serviciului de alternativă. La ea trebuie să participe toţi membrii comisiei, antrenîndu-i pe reprezentanţii organizaţiilor de stat şi obşteşti raionale (orăşeneşti), şi ai formaţiunilor, în care vor fi repartizaţi recruţii. În scopul studierii recruţilor se ţin conversaţii individuale cu ei, cu părinţii lor, cu reprezentanţii administraţiei întreprinderilor, instituţiilor de învăţămînt, cu conducătorii organizaţiilor religioase, pacifiste şi obşteşti ai căror membri sînt înrolaţi, se studiază minuţios documentele recrutului, elibetrate de instituţiile curativ-profilactice, comunale, de poliţie, organizaţiile obşteşti etc. Rezultatele se consemnează în fişele de examinare a recruţilor şi în fişele de selectare profesională şi psihologică. În cazul recrutării persoanelor cu situaţie familială grea comisiile sînt obligate să facă cercetări înainte de încorporare. La încheierea cercetării situaţiei familiale se întocmeşte actul respectiv. În carsul studierii recruţii sînt selectaţi pentru completarea subunităţilor serviciilor de alternativă. Testarea medicală a recruţilor 11. Comisiile raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă organizează testarea medicală a cetăţenilor, care au depus cereri pentru a-şi satisface serviciul de alternativă în conformitate cu Regulamentul despre testarea medicală. Comisia medicală poate activa pe lîngă policlinica raională sau pe lîngă comisia de recrutare a comisariatului militar raional (orăşenesc). 12. După testarea medicală a recrutului conducătorul comisiei medicale examinează minuţios corectitudinea înscrierilor făcute de medicii-specialişti în fişa de evidenţă a recrutului şi raportează în şedinţa comisiei despre starea sănătăţii fiecărui recrut, condiţia fizică, aptitudinea pentru serviciul de alternativă şi posibilitatea includerii lui într-o subunitate sau alta. În cazul depistării unei maladii se cere amînarea înrolării sau examinarea medicală suplimentară şi tratarea recrutului. Hotărîrea comisiei raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă 13. Documentele recruţilor, care au trecut testarea medicală, sînt expediate comisiei raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă care îşi organizează activitatea în modul următor: În cadrul şedinţei sale examinează cererea cetăţeanului, iar dacă e necesar apelează la mărturiile altor persoane, cercetează suplimentar materiale pentru a stabili dacă motivele invocate în cerere sînt întemeiate; medicul-memebru al comisiei raportează rezultatele testării medicale ale fiecărui recrut şi face propuneri referitor la utilitatea încorporăriii lui (avînd în vedere starea sănătăţii, condiţia fizică şi alte date) într-un gen sau altul al serviciului de alternativă; atunci cînd este necesar invită recrutul şi precizează motivele expuse în cerere, componenţa familiei, situaţia materială, condiţiile locative, salariul lui şi salariul membrilor familiei lui, locul de lucru, funcţia şi stagiul de muncă, atitudinea faţă de serviciul presupus; adoptă, în conformitate cu articolul 16 din Legea "Cu privire la serviciul de alternativă", o hotărîre care se consemnează în registrul proceselor-verbale ale comisiei. Această hotărîre se aduce la cunoştinţa recrutului de către preşedintele comisiei. 14. Persoanelor, care, conform hotărîrii, vor fi încorporate în serviciul de alternativîă, li se comunică ziua prezentării la comisia raională (orăşenească) pentru serviciul de alternativă, pentru înmînarea documentelor şi plecarea la locul îndeplinirii serviciului. 15. Persoanele recunoscute de comisiile raionale (orăşeneşti) ca fiind inapte pentru serviciul de alternativă şi trecuţi din această cauză în rezerva serviciului de alternativă pînă la vîrsta de 27 ani, sînt supuşi anual testării medicale obligatorii. Persoanele care în rezultatul testării medicale repetate sînt considerate apte pentru serviciul de alternativă se restabilesc în evidenţă şi sînt încorporate în serviciul de alternativă pe baze generale. Ele se introduc din nou în registrul de evidenţă, indicîndu-se numărul procesului-verbal al comisiei medicale ce a adoptat hotărîrea privitor la aptitudenea lor pentru serviciul de alternativă şi la restabilirea în evidenţă. Amînarea recrutării cetăţeanuilui în serviciul de alternativă 16. Recrutarea cetăţeanului în serviciul de alternativă se amînă în legătură cu: starea sănătăţii, activitatea de deputat, continuarea studiilor, situaţia familială. 17. Amănarea înrolării cetăţenilor din motive familiale se produce după o examinare minuţioasă şi sub toate aspectele situaţiei lor familiale de către comisii, ce sînt compuse din reprezentanţi ai organelor puterii locale, ai comisiei pentru serviciul de alternativă şi ai poliiţiei. În baza rezultatelor examinării se întocmeşte un act (o singură dată, atunci cînd se amînă încorporarea). Înrolarea recruturlui se amînă doar în cazul în care se va dovedi cu certitudine că are la întreţinerea sa persoane nominalizate în Legea "Cu privire la serviciul de alternativă". Dacă aceste persoane locuiesc în alte raioane (oraşe), pentru întocmirea documentelor amînării comisia pentru serviciul de alternativă, în care recrutul este luat în evidenţă, este datoare să ceară de la comisia pentru serviciul de alternativă de la domiciliul acestor persoane actul de cercetare a situaţiei familiale. Comisia care a primit un asemenea aviz este obligată să expedieze în termen de 10 zile actul de cercetare, însoţit de documentele justificative şi concluzia proprie. Hotărîrea despre amînarea înrolării în serviciul de alternativă în legătură cu situaţia familială, se adoptă de comisia raională (orăşenească) la prima examinare a acestei probleme. Anual, în luna august, comisiile raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă examinează situaţia familială a recruţilor, a căror înrolare a fost amînată din motive familiale. Rezultatul examinării se consemnează în fişa de evidenţă a recrutului şi se legalizează prin semnătura preşedintelui comisiei raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă. Persoanele care au pierdut dreptul la amînarea înrolării în legătură cu situaţia familială sînt încorporate în serviciul de alternativă pe baze generale. 18. Hotărîrea despre amînarea încorporării recrutului pentru continuarea studiilor se adoptă o singură dată în timpul primei lui examinăpri de către comisia raională (orăşenească) pentru serviciul de alternativă în baza certificatului eliberat de instituţia de învăţămînt (fără a fi supus examenului medical). Persoanele, a căror înrolare a fost amînată pentru a-şi continua studiile, anual, pînă la 1 septembrie, prezintă personal comisiilor raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă certificate, ce confirmă continuarea studiilor în instituţiile de învăţămînt respective, care sînt cusute la dosarele personale ale recruţilor. 19. Amînarea înrolării din cauza stării sănătăţii se acordă tinerilor recunoscuţi temporar inapţi pentru serviciul de alternativă din motive de boală. Comisiile raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă sînt obligate să execute controlul asupra modului de realizare a tratamentului prescris recruţilor, a căror înrolare a fost amînată din cauza stării sănătăţii, precum şi asupra repetării la timp a testării medicale. 20. Amănarea recrutării pentru îndeplinirea atribuţiilor de deptat se acordă deputaţilor poporului pe termenul mandatului de depuatat în baza avizului organului corespunzător al puteriii locale. 21. Hotărîrile comisiilor raionale (orăşeneşti) despre amînarea înrolării din motive enimerate mai sus consemnate în registrele proceselor verbale ale comisiilor şi în fişele de evidenţă ale recruţilor, indicînsu-se termenul concret al amînării şi în ce bază s-a acordat. 22. Trimiterea recruţilor în deplasări peste hotare se face numai de comun acord cu comisiile raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă, cu condiţia că termenele deplasătii expiră la atingerea vîrstei de 27 ani şi ei revin în republică, pentru a se înrola în serviciul de alternativă. Întocmirea hotărîrilor comisiei raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă 23. În conformitate cu hotărîrea comisiei actele persoanelor recrutate, se perfectează conform cerinţelor instrucţiunii cu privire la modul de întocmire a documentelor pentru serviciul de alternativă. 24. În ziua plecării la locul unde cor satisface serviciul persoanelor recuperate în serviciul de alternativă în locul paşaportului li se eliberează livretul de salariat înrolat. 25. În cazul persoanelor considerate inapte temporar pentru serviciul de alternativă şi a căror inrolare a fost amînată se fac extrase din procesule-verbale ale comisiilor raionale (orăşeneşti), pentru întocmirea documentelor de evidenţă şi de trecere a lor în rezerva serviciului de alternativă. 26. Documentele prefectate, verificate şi semnate, se înmînează recruţilor. Totodată: persoanelor înrolate pentru serviciul de alternativă li se aduce la cunoştinţă locul satisfacerii serviciului, la ce dată şi în ce haine şi încălţăminte trebuie să se preziinte, cînd trebuie să se achite la locul de muncă de unde sînt recrutaţi, de ce înlesniri se bucură membrii familiilor lor; persoanelor, a căror înrolare a fost amînată în baza stării familiale, li se lămureşte, că sînt obligate să comunice imediat comisiei raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă despre toate schimbările ce survin în starea familială; persoanelor, a căror înrolare a fost amînată pentru a-şi putea continua studiile, li se reaminteşte că anual trebuie să depună în mod obligatoriu la comisia raională (orăşenească) certificate de la instituţiile de învăţămînt respective; persoanelor, a căror înrolare a fost amînată din motive de sănătate, li se lămureşte că este necesar să se prezinte la timp la instituţiile medicale şi să le frecventeze sistematic pînă la încheierea curei prescrise; persoanelor trecute în rezervă, li se comunică ziua înmînării livretelor de salariat înrolat de către comisia serviciului de alternativă; persoanelor, care trebuie să treacă suplimentar testarea medicală, li se aduce la cunoştinţă termenul de prezentare la instituţia medicală respectivă şi data înfăţişării la comisia raională (orăşenească) după testare. 27. După încheierea înrolării cetăţenilor şi trimiterea lor la locurile în care îşi vor îndeplini serviciul comisia republicană pentru serviciul de alternativă este obligată: să audieze raporturile preşedinţilor comisiilor raionale (orăşeneştii) asupra lucrului efectuat: în mai - rezultatele recrutării din martie-aprilie şi în noiembrie - rezultatele recrutării din septembrie-octombrie; să verifice legitimitatea hotărîrilor adoptate de comisiile raionale (orăşeneşti) cu privire la scutirea persoanelor de vîrsta recrutării de serviciul de alternativă şi la trecerea în rezervă a persoanelor care au atins vîrsta de 29 ani; să efectueze testarea medicală de control a recruţilor, recunoscuţi de comisiile raionale (orăşeneşti) inapţi pentru serviciul de alternativă în timp de pace şi pentru serviciul de alternativă în genere radiindu-i din listele de evidenţă, precum şi a cetăţenilor, a căror înrolare a fost amînată în baza stării sănătăţii; să verifice prin sondaj dacă înrolarea s-a amînat în conformitate cu dispoziţiile Legii "Cu privire la serviciul de alternativă". Rezultatele verificării hotărîrilor adoptate de comisiile raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă se consemnează în registrul proceselor-verbale ale Comisiei republicane pentru serviciul de alternativă. II. Modul de satisfacere a serviciul de alternativă 28. Serviciul de alternativă se îndeplineşte în baza hotărîrii comisiei raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă despre trimiterea recrutului la locul de muncă şi începe din momentul încheierii contractului de muncă şi se sfîrşeşte odată cu expirarea termenului prevăzut de Legea "Cu privire la serviciul de alternativă", în cazul în care contractul de muncă nu e denunţat înainte de termen. Condiţiile şi cauzele întreruperii înainte de termen a serviciului de alternativă sînt stabilite de lege. Pentru eschivarea de la serviciul de alternativă cetăţenul poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare. 29. Conducătorilor întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor în care sînt trimişi recruţi, li se expediază avize de sosire a recruţilor. Conducătorul întreprinderii este obligat să înştiinţeze Comisia raională (orăşenească) despre primirea la lucru a persoanei încorporate. Dublicatul avizului de repartizare a recrutului în serviciul de alternativă şi de primire a lui se păstrează împreună cu toate documentele comisiei timp de cinci ani. 30. Numirea şi eliberarea din funcţie a salariatului înrolat se efectuează prin ordin pe subunitatea serviciului de alternativă, întreprinderea, organizaţia, instituţia respectivă. 31. Salariaţii înrolaţi ce au scutiri în baza stării sănătăţii, sînt numiţi în funcţiile corespunzătoare conform indicaţiei comisiei medicale. În cazul în care, în subunitatea, instituţia, organizaţia sau întreprinderea dată nu există o asemenea funcţie, salariatul este transferat la o altă întreprindere, instituţie, organizaţie sau subunitate cu funcţii disponibile. 32. Salariaţii înrolaţi îşi satisfac serviciul, de regulă, în subunităţile, instituţiile, organizaţiile sau întreprinderile în care au fost repartizaţi de comisiile pentru serviciul de alternativă. Transferarea lor de la o întreprindere, instituţie sau organizaţie la alta se admite numai în caz de necesitate de serviciu şi din motive de sănătate (în baza deciziei comisiei de expertiză pentru stabilirea capacităţii de muncă). 33. Transferul salariaţilor înrolaţi se efectuează: în cadrul subunităţii, întreprinderii, instituţiei sau organizaţiei - prin ordinul conducătorului acesteia; în cadrul raionului (oraşului) - prin ordinul comisiei raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă; în cadrul republicii - prin hotărîrea Comisiei republicane pentru serviciul de alternativă; în afara republicii - prin hotărîrea Guvernului Republicii Moldova în baza demersului Comisiei republicane pentru serviciul de alternativă. 34. Salariaţii înrolaţi sînt trimişi în deplasri de serviciu în următoarele scopuri: pentru asigurarea realizării măsurilor legate de activitatea întreprinderii, instituţiei, organizaţiei în cauză; pentru asigurarea pazei, însoţirea şi transportarea diferitelor resurse şi bunuri meteriale; în calitate de curier sau pentru a însoţi curierii; pentru a însoţi persoane la organele judiciare sau de urmărire penală. Trimiterea salariaţilor înrolaţi în deplasări de serviciu se face de către conducătorul subunităţii, întreprinderii sau organizaţiei, prin ordin, cu indicarea locului, duratei şi scopului deplasării. Salariatului înrolat trimis în delegaţie i se eliberează o foaie de deplasare. Sosind la destinaţie, el este obligat să se prezinte la persoana oficială la dispoziţia căruia este delegat. Foaia de deplasare se vizează în modul stabilit.
[Pct.34 modificat prin Hot.Guv. nr.1110 din 11.09.03, în vigoare 26.09.03] 35. Salariaţilor înrolaţi li se acordă concediu: anual; de boală; în baza situaţiei familiale. Concediul anual se acordă pe o durată de 14 zile lucrătoare, fără plată, la o dată fixată de administraţie, după 11 luni de serviciul de alternativă. Concediul de boală se acordă pe un termen de pînă la patru luni prin decizia comisiei de expertiză pentru stabilirea capacităţii de muncă. Concediul în baza situaţiei familiale poate fi acordat: în caz de boală grea sau de moarte a unuia din apropiaţii salariatului înrolat (tatăl, mamă, copiii, bunica, bunelul, frate, soră) ori a altor persoane, la întreţinerea cărora s-a aflat; în caz de incediu ori de altă calamitate naturală în urma cărei a suferit familia salariatului înrolat; în alte cazuri excepţionale cînd, după părerea administraţiei, este necesară prezenţa personală a salariatului înrolat. Slariaţii înrolaţi, cărora trebuie să li se acorde concedii în baza situaţiei familiale, dar pînă la expirarea termenului de serviciu le-a rămas mai puţin de o lună, sînt trecuţi în rezervă. Concediul în baza situaţiei familiale se acordă pe un termen de pînă la 10 zile şi nu este inclus în concediul de bază. 36. Dreptul de a acorda concediul salariaţilor înrolaţi îl are şeful subunităţii serviciului de alternativă, conducătorul întreprinderii, instituţiei, organizaţiei în care salariatul înrolat îşi satisface serviciul. 37. Salariaţilor înrolaţi, care pleacă în concediu, li se eliberează un permis de voie. Sosind la destinaţie, el este obligat să se înregistreze, iar la plecare să-şi facă fomele de plecare la comisia raională (orăşenească) pentru serviciul de alternativă. 38. În privinţa salariaţilor înrolaţi care nu s-au întors din concediu în termenul cuvenit administraţiei comunică imediat comisiei respective şi cere rudelor informaţii asupra cauzelor reţinerii. III. Procedura trecerii în rezervă din serviciul de alternativă 39. Trecerea în rezervă a salariaţiilor înrolaţi, care au îndeplinit termenul stabilit prin Legea "Cu privire la serviciul de alternativă", se efectuează de şeful subunităţii serviciului de alternativă, de conducătorul întreprinderii, instituţiei, organizaţiei respective în baza hotărîrii Guvernului Republicii Moldova. Procedura trecerii în rezervă este stabilită prin directivele anuale (indicaţiile de ordin organizaţional şi metodic) ale Comisiei republicane pentru serviciul de alternativă. 40. Salariaţii înrolaţi trecuţi în rezervă sînt trimişi la comisiile raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă de la domiciliul lor pînă la următoarea înrolare în serviciul de alternativă. Trimiterea cetăţenilor trecuţi în rezervă în alte regiuni se permite numai în cazul în care familiile lor şi-au schimbat locul de trai, fapt adeverit de documentele respective. Persoanelor trecute în rezervă li se explică necesitatea respectării disciplinei şi ordinii în drum. Sosind la domiciliu, ei sînt obligaţi în termen de trei zile să se prezinte la comisiile raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă spre a fi luaţi în evidenţă. 41. Documentele persoanelor, trecute în rezervă se perfectează în conformitate cu cerinţele instrucţiunilor cu privire la modul de întocmire a documentelor pentru serviciul de alternativă şi cu privire la evidenţă persoanelor aflate în rezerva serviciului de alternativă. În livretul rezerviştilor se indică numărul şi data hotărîrii Guvernului Republicii Moldova privind trecerea în rezervă din serviciul de alternativă. Înainte de a fi trecuţi în rezervă, salariaţilor înrolaţi li se aduc la cunoştinţă şi se explică măsurile de protecţie socială a lor prevăzute de legislaţia în vigoare. 42. Salariaţii înrolaţi în serviciul de alternativă pot fi trecuţi în rezervă înainte de termen în baza stării sănătăţii, situaţiei familiale ori în legătură cu tragerea lor la răspundere penală. 43. Trecerea în rezervă înainte de termen în baza stării sănătăţii se efectuează de şeful subunităţii, conducătorul întreprinderii, conform deciziei comisiei de expertiză pentru stabilirea capacităţii de muncă, aprobată de Comisia republicană pentru serviciul de alternativă. 44. Sînt trecuţi în rezervă înainte de termen în baza situaţiei familiale salariaţii înrolaţi care în perioada serviciului au obţinut în temeiul Legii "Cu privire la serviciul de alternativă" dreptul la amînarea recrutării. În cazul în care salariatul înrolat ori rudele lui, au depus cerere de trecere în rezervă înainte de termen din motive familiale, şeful subunităţii, conducătorul întreprinderii este obligat să verifice motivele invocate şi în termen de trei zile să expedieze cererea la comisia raională (orăşenească) pentru serviciul de alternativă de la domiciliul recrutului. Primind materialele respective preşedintele comisiei raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă crează o comisie, care în termen de 10 zile trebuie să examineze minuţios situaţia familială a autorului cererii şi să întocmească un act de cercetare. Actul se întocmeşte în două exemplare şi este semnat de toate persoanele ce au efectuat controlul. Primul exemplar împreună cu hotărîrea preşedintelui comisiei raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă şi actele justificatice sînt trimise preşedintelui Comisiei republicane pentru serviciul de alternativă spre examinare, iar duplicatul rămîne la comisia raională (orăşenească). Preşedintele Comisiei republicane este obligat să examineze în termen de trei zile documentele sosite cu privire la trecerea în rezervă înainte de termen a salariaţilor înrolaţi şi, dacă există motive legitime, să expedieze, prin comisia raională (orăşenească) pentru serviciul de alternativă, şefului subunităţii, conducătorului întreprinderii în care salariatul îşi îndeplineşte serviciul, dispoziţia sa privind trecerea în rezervă înainte de termen în baza situaţiei familiale. În cazul în care pentru trecerea în rezervă înainte de termen în baza situaţiei familiale nu există temeiuri legitime, preşedintele Comisiei republicane este obligat să comunice petiţionarului decizia, motivînd refuzul, şi să înştiinţeze conducerea subuniăţii, întreprinderii ce a făcut demersul, precum şi preşedintelui comisiei raionale (orăşeneşti) care a verificat situaţia familială a persoanei în cauză. Şeful subunităţii, conducătorul întreprinderii, primind dispoziţia respectivă a preşedintelui Comisiei republicane pentru serviciul de alternativă, trece în rezervă înainte de termen salariatul înrolat în baza situaţiei familiale. Numărul şi data ordinului de trecere în rezervă se indică în livret. IV. Rezerva serviciul de alternativă 45. Salariaţii înrolaţi, trecuţi în rezervă, sînt obligaţi în termen de trei zile de la sosirea la domiciliu să se prezinte la comisia raională (orăşenească) pentru serviciul de alternativă spre a fi luaţi în evidenţă. Persoanele trecute în rezervă periodic trec testarea medicală în cadrul unor comisii, create de comisia raională (orăşenească) pentru serviciul de alternativă. 46. Salariaţii înrolaţi se află în rezervă pînă la vîrsta de 50 ani. 47. Rezeviştii serviciului de alternativă, conform hotărîrii Guvernului Republicii Moldova pot fi concentraţi pentru instrucţiune pînă la trei ori pe un termen care în total nu depăşeşte şase luni din întreaga perioadă a aflării în rezervă. V. Organizarea evidenţei recruţilor şi rezerviştilor serviciul de alternativă. Documentele de evidenţă şi semnificaţia lor 48. Comisiile raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă ţin evidenţa persoanlă calitativă a recruţilor şi rezerviştilor, care domiciliază pe teritoriul raionului respectiv. 49. Comisia republicană pentru serviciul de alternativă ţine evidenţa numerică a recruţilor şi rezerviştilor serviciului de alternativă. 50. Evidenţa recruţilor şi rezerviştilor se organizează şi se efectuează în strictă conformitate cu cerinţele Instucţiunii cu privire la evidenţa recruţilor şi rezervişilor. 51. Comisiile completează documentele de evidenţă, de forma şi modelul stabilit, a recruţilor şi a rezerviştilor serviciului de alternativă în strictă conformitate cu cerinţele Instucţiunii cu privire la întocmirea documentelor persoanelor aflate în rezerva serviciului de alternativă. 52. Documentele principale de evidenţă a recruţilor şi a rezerviştilor serviciului de alternativă sînt: fişa de evidenţă, registrul de evidenţă, livratul, dosarul personal al salariatului înrolat în serviciul de alternativă şi fişa de înregistrare. 53. Livretul salariatului înrolat este unicul document fără termen, care indică dacă posesorul lui îndeplineşte serviciul de alternativă sau se află în rezervă. Livretul se eliberează numai de către comisiile raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀