marți, 22 iulie 2008
600/04.11.91 Hotărîre despre aprobarea Regulamentului provizoriu cu privire la organizarea şi satisfacerea serviciului de alternativă de către cetăţenii Republicii Moldova
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
        Despre aprobarea Regulamentului provizoriu cu privire la
    organizarea şi satisfacerea serviciului de alternativă de către
                      cetăţenii Republicii Moldova

                         Nr.600  din  04.11.91

                                * * *
    Abrogat: 22.07.2008
    Hotărîrea Guvernului nr.865 din 15.07.2008

    În scopul executării   Legii   Republicii  Moldova  "Cu  privire  la
serviciul de alternativă" Guvernul Republicii Moldova hotărăşte:
    A aproba Regulamentul   provizoriu  cu  privire  la  organizarea  şi
satisfacerea  serviciului  de alternativă de către cetăţenii  Republicii
Moldova (se anexează).

    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                         Valeriu Muravschi


                                              Aprobat
                                    prin hotărîrea Guvernului
                                        Republicii Moldova
                                  din 4 noiembrie 1991 nr. 600

                     REGULAMENTUL PROVIZORIU

       cu privire la organizarea şi satisfacerea serviciului de
          alternativă de către cetăţenii Republicii Moldova

              1. Organizarea serviciului de alternativă

    1. Serviciul de alternativă reprezintă o formă a serviciului de stat
şi   este  alternativa  serviciului  militar  în  termen  ce  constă  în
îndeplinirea  de  către  cetăţenii Republicii Moldova  a  datoriei  sale
civice  pe şantierile şi la obiectele economiei naţionale ale Republicii
Moldova.
    2. Organul de  stat suprem de conducere a serviciului de alternativă
în  Republica  Moldova  este  Comisia republicană  pentru  serviciul  de
alternativă.
    Pentru organizarea  şi  realizarea  serviciului  de  alternativă  în
raioane  (oraşe)  se  înfiinţează comisii raionale  (orăşeneşti)  pentru
serviciul de alternativă.
    3. Organul permanent   de  lucru  al  Comisiei  republicane   pentru
serviciul  de  alternativă este Direcţia serviciului de  alternativă  pe
lîngă  Deparatamentul  de  Stat pentru Probleme Militare  al  Republicii
Moldova  iar  al  comisiilor raionale (orăşeneşti) pentru  serviciul  de
alternativă  -  împuternicitul Departamentului de Stat  pentru  Probleme
Militare al Republicii Moldova şi inspectorul pentru evidenţă.
    4. Comisiile  raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de  alternativă
pe  lîngă  funţiile indicate în Legea Republicii Moldova "Cu privire  la
serviciul de alternativă" au următoarele atribuţii:
    elaborează la   timp  şi  prezintă  organelor  puterii  locale  spre
examinare  propuneri  cu privire la organizarea  instruirii  tineretului
pentru  serviciu  la  înrolarea  lui  în  serviciul  de  alternativă  şi
transportarea  organizată  a  recruţilor  la locul  unde  vor  satisface
serviciul;
    înregistrează în comisiile pentru serviciul de alternativă cetăţenii
care şi-au exprimat dorinţa de a-şi satisface serviciul de alternativă;
    selectează tinerii după criteriul psihologic şi profesinal în scopul
repartizării   lor  mai  eficiiente  conform  genurilor  serviciului  de
alternativă (în subunităţi);
    organizează activitatea de tratament şi asanare a recruţilor;
    colaborează cu   comisariatele   militare  în  domeniul   evidenţei,
perfectării  documentelor  şi testării medicale a persoanelor  care  vor
satisface serviciul de altenativă;
    ţin evidenţa  personală a recruţilor pentru serviciul de alternativă
în  strictă conformitate cu cerinţele Legii "Cu privire la serviciul  de
alternativă" şi cu dispoziţiile prezentului Regulament, înregistrează la
timp   recruţii  şi-i  radiază  din  registre  în  cazul  în  care  sînt
transferaţi cu serviciul sau cu traiul în alt loc;
    precizează şi  introduc  la  timp în dosarele  persoanele,  în  alte
registre de evidenţă a recruţilor datele despre schimbările survenite în
ceea   ce  priveşte  situaţia  familială,  starea  sănătăţii,  studiile,
profesia, locul de muncă, domiciliul etc.;
    ţin evidenţa  recruţilor,  a căror încorporare pentru  serviciul  de
alternativă a fost amînată, şi verifică legitimitatea amînării.
    5. Comisariatele  militare  sînt obligate să furnizeze,  la  cererea
comisiilor   pentru  serviciul  de  alternativă,  informaţia   necesară,
dosarele  personale  ale  recruţilor  ce şi-au  exprimat  dorinţa  de  a
satisface serviciul de alternativă.
    6. Problemele  completării  subunităţilor serviciul de  alternativă,
organizării  în  cadrul lor a activităţii de serviciu şi  a  controlului
asupra  satisfacerii  serviciului sînt soluţionate de  comisiile  pentru
serviciul  de alternativă de comun acord cu ministerele, departamentele,
serviciile  de  plasare în cîmpul muncii a populaţiei,  cu  conducătorii
întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor.
    Ministerele şi  departamentele sînt obligate să prezinte de două ori
pe  an către 1 august şi 1 martie Comisiei republicane pentru  serviciul
de  alternativă comanda pentru numărul necesar de salariaţi înrolaţi  pe
întreprinderi,  organizaţii, subunităţile serviciului de alternativă  şi
pe specialităţi.

                Înregistrarea cetăţenilor în comisiile
                      seviciului de alternativă

    7. Înregistrarea cetăţenilor în comisiile serviciului de alternativă
de alternativă se efectuează în temeiul cererii motivate de a satidsface
serviciul de alternativă. Scopul înregistrării este:
    ţinerea evidenţei  cetăţenilor care doresc să satisfacă serviciul de
alternativă,   determinarea  numărului  lor  şi  a  aptitudinii   pentru
serviciul de alternativă;
    stabilirea gradului de cultură generală şi de pregătire profesională
a recruţilor;
    repartizarea  prealabilă a recruţilor conform genurilor şi  sferelor
serviciului de alternativă;
    8. Comisia pentru    serviciul    de   alternativă   pe    parcursul
înregistrării recuţilor ia în evidenţă:
    persoanele care   în  temeiul  prevederilor  Legii  "Cu  privire  la
serviciul  de  alternativă"  beneficiează de dreptul de a  li  se  amîna
încorporarea sau de a fi scutiţi de serviciul de alternativă;
    persoanele care  au  nevoe  de  tratament  (supraveghere  medicală),
arondîndu-l la instituţiile curativ profilactice;
    9. Pentru fiecare  recrut se întocmeşte un dosar personal şi fişa de
evidenţă.

        Selectarea cetăţenilor ce urmează a satisface serviciu
           de alternativă pentru completarea subunităţilor
                      serviciului de alternativă

    10. Selectaea recruţilor, care şi-au exprimat dorinţa de a satisface
serviciul  de  alternativă  în  subunităţile de  salvare,  de  pompieri,
ecologice  şi  în alte formaţiuni, se înfăptuieşte în  baza  informaţiei
acumulate  sistematic  în  comisii despre calităţile  lor  profesionale,
morale  şi  psihologice,  starea  sănătăţii,  condiţia  fizică,  nivelul
general de cultură şi de pregătire specială, situaţia familială.
    În scopul selectării   tinerilor  după  principiul  profesional   şi
psihologic,   pentru  a-i  repartiza  în  subunităţile  serviciului   de
alternativă  conform specialităţilor deţinute, ei sînt supuşi examinării
sub raport social, psihologic şi psihofiziologic.
    Studierea cetăţenilor  începe  cu  înregistrarea  lor  în  comisiile
pentru   serviciul  de  alternativă  şi  continuă  pînă  la   expedierea
recruţilor  la  locul de serviciu. Această activitate se desfăşoară  sub
conducerea   personală   a   preşedintelui   comisiei   serviciului   de
alternativă.   La  ea  trebuie  să  participe  toţi  membrii   comisiei,
antrenîndu-i  pe  reprezentanţii  organizaţiilor  de  stat  şi  obşteşti
raionale  (orăşeneşti), şi ai formaţiunilor, în care vor fi  repartizaţi
recruţii.
    În scopul studierii recruţilor se ţin conversaţii individuale cu ei,
cu  părinţii  lor,  cu reprezentanţii  administraţiei  întreprinderilor,
instituţiilor  de învăţămînt, cu conducătorii organizaţiilor religioase,
pacifiste  şi  obşteşti  ai  căror membri  sînt  înrolaţi,  se  studiază
minuţios    documentele    recrutului,   elibetrate   de    instituţiile
curativ-profilactice, comunale, de poliţie, organizaţiile obşteşti etc.
    Rezultatele se consemnează în fişele de examinare a recruţilor şi în
fişele de selectare profesională şi psihologică.
    În cazul recrutării persoanelor cu situaţie familială grea comisiile
sînt  obligate  să facă cercetări înainte de încorporare. La  încheierea
cercetării situaţiei familiale se întocmeşte actul respectiv.
    În carsul studierii   recruţii  sînt  selectaţi  pentru  completarea
subunităţilor serviciilor de alternativă.

                    Testarea medicală a recruţilor

    11. Comisiile  raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă
organizează testarea medicală a cetăţenilor, care au depus cereri pentru
a-şi  satisface serviciul de alternativă în conformitate cu Regulamentul
despre  testarea  medicală.  Comisia  medicală  poate  activa  pe  lîngă
policlinica  raională sau pe lîngă comisia de recrutare a comisariatului
militar raional (orăşenesc).
    12. După testarea   medicală  a  recrutului  conducătorul   comisiei
medicale  examinează  minuţios  corectitudinea  înscrierilor  făcute  de
medicii-specialişti  în  fişa de evidenţă a recrutului şi raportează  în
şedinţa  comisiei  despre  starea sănătăţii  fiecărui  recrut,  condiţia
fizică,  aptitudinea  pentru serviciul de alternativă  şi  posibilitatea
includerii  lui  într-o  subunitate sau alta. În cazul  depistării  unei
maladii  se cere amînarea înrolării sau examinarea medicală suplimentară
şi tratarea recrutului.

               Hotărîrea comisiei raionale (orăşeneşti)
                   pentru serviciul de alternativă

    13. Documentele  recruţilor, care au trecut testarea medicală,  sînt
expediate comisiei raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă
care îşi organizează activitatea în modul următor:
    În cadrul şedinţei  sale examinează cererea cetăţeanului, iar dacă e
necesar  apelează  la mărturiile altor persoane, cercetează  suplimentar
materiale  pentru  a  stabili  dacă motivele  invocate  în  cerere  sînt
întemeiate;
    medicul-memebru al comisiei raportează rezultatele testării medicale
ale   fiecărui   recrut  şi  face  propuneri  referitor  la   utilitatea
încorporăriii  lui (avînd în vedere starea sănătăţii, condiţia fizică şi
alte date) într-un gen sau altul al serviciului de alternativă;
    atunci cînd este  necesar  invită  recrutul şi  precizează  motivele
expuse  în  cerere, componenţa familiei, situaţia materială,  condiţiile
locative,  salariul  lui  şi salariul membrilor familiei lui,  locul  de
lucru,  funcţia  şi  stagiul  de muncă,  atitudinea  faţă  de  serviciul
presupus;
    adoptă, în conformitate  cu  articolul 16 din Legea "Cu  privire  la
serviciul  de alternativă", o hotărîre care se consemnează în  registrul
proceselor-verbale ale comisiei. Această hotărîre se aduce la cunoştinţa
recrutului de către preşedintele comisiei.
    14. Persoanelor,  care,  conform  hotărîrii, vor fi  încorporate  în
serviciul  de  alternativîă, li se comunică ziua prezentării la  comisia
raională (orăşenească) pentru serviciul de alternativă, pentru înmînarea
documentelor şi plecarea la locul îndeplinirii serviciului.
    15. Persoanele  recunoscute  de comisiile raionale  (orăşeneşti)  ca
fiind  inapte  pentru  serviciul de alternativă şi trecuţi  din  această
cauză  în  rezerva serviciului de alternativă pînă la vîrsta de 27  ani,
sînt  supuşi  anual  testării medicale obligatorii. Persoanele  care  în
rezultatul  testării  medicale  repetate sînt  considerate  apte  pentru
serviciul  de alternativă se restabilesc în evidenţă şi sînt încorporate
în serviciul de alternativă pe baze generale. Ele se introduc din nou în
registrul   de  evidenţă,  indicîndu-se  numărul  procesului-verbal   al
comisiei  medicale  ce a adoptat hotărîrea privitor la  aptitudenea  lor
pentru serviciul de alternativă şi la restabilirea în evidenţă.

                  Amînarea recrutării cetăţeanuilui în
                       serviciul de alternativă

    16. Recrutarea  cetăţeanului în serviciul de alternativă se amînă în
legătură  cu:  starea  sănătăţii, activitatea  de  deputat,  continuarea
studiilor, situaţia familială.
    17. Amănarea  înrolării cetăţenilor din motive familiale se  produce
după  o  examinare  minuţioasă  şi sub  toate  aspectele  situaţiei  lor
familiale  de  către  comisii,  ce sînt  compuse  din  reprezentanţi  ai
organelor puterii locale, ai comisiei pentru serviciul de alternativă şi
ai  poliiţiei.  În baza rezultatelor examinării se întocmeşte un act  (o
singură dată, atunci cînd se amînă încorporarea).
    Înrolarea recruturlui se amînă doar în cazul în care se va dovedi cu
certitudine că are la întreţinerea sa persoane nominalizate în Legea "Cu
privire  la serviciul de alternativă". Dacă aceste persoane locuiesc  în
alte  raioane  (oraşe), pentru întocmirea documentelor amînării  comisia
pentru serviciul de alternativă, în care recrutul este luat în evidenţă,
este  datoare să ceară de la comisia pentru serviciul de alternativă  de
la domiciliul acestor persoane actul de cercetare a situaţiei familiale.
Comisia  care  a primit un asemenea aviz este obligată să  expedieze  în
termen   de   10  zile  actul  de  cercetare,  însoţit  de   documentele
justificative şi concluzia proprie.
    Hotărîrea despre  amînarea înrolării în serviciul de alternativă  în
legătură   cu   situaţia  familială,  se  adoptă  de  comisia   raională
(orăşenească) la prima examinare a acestei probleme.
    Anual, în luna   august,  comisiile  raionale  (orăşeneşti)   pentru
serviciul  de alternativă examinează situaţia familială a recruţilor,  a
căror   înrolare  a  fost  amînată  din  motive  familiale.   Rezultatul
examinării  se  consemnează  în  fişa de evidenţă  a  recrutului  şi  se
legalizează  prin semnătura preşedintelui comisiei raionale (orăşeneşti)
pentru serviciul de alternativă.
    Persoanele care au pierdut dreptul la amînarea înrolării în legătură
cu  situaţia  familială sînt încorporate în serviciul de alternativă  pe
baze generale.
    18. Hotărîrea   despre   amînarea  încorporării  recrutului   pentru
continuarea  studiilor  se  adoptă o singură dată în timpul  primei  lui
examinăpri  de către comisia raională (orăşenească) pentru serviciul  de
alternativă  în baza certificatului eliberat de instituţia de învăţămînt
(fără a fi supus examenului medical).
    Persoanele, a  căror  înrolare a fost amînată pentru  a-şi  continua
studiile,  anual,  pînă  la 1 septembrie, prezintă  personal  comisiilor
raionale  (orăşeneşti)  pentru serviciul de alternativă certificate,  ce
confirmă continuarea studiilor în instituţiile de învăţămînt respective,
care sînt cusute la dosarele personale ale recruţilor.
    19. Amînarea   înrolării  din  cauza  stării  sănătăţii  se   acordă
tinerilor  recunoscuţi  temporar inapţi pentru serviciul de  alternativă
din motive de boală.
    Comisiile raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă sînt
obligate   să   execute   controlul  asupra  modului  de   realizare   a
tratamentului  prescris recruţilor, a căror înrolare a fost amînată  din
cauza  stării  sănătăţii, precum şi asupra repetării la timp a  testării
medicale.
    20. Amănarea  recrutării pentru îndeplinirea atribuţiilor de  deptat
se  acordă  deputaţilor poporului pe termenul mandatului de depuatat  în
baza avizului organului corespunzător al puteriii locale.
    21. Hotărîrile  comisiilor  raionale  (orăşeneşti)  despre  amînarea
înrolării   din  motive  enimerate  mai  sus  consemnate  în  registrele
proceselor   verbale  ale  comisiilor  şi  în  fişele  de  evidenţă  ale
recruţilor,  indicînsu-se termenul concret al amînării şi în ce bază s-a
acordat.
    22. Trimiterea recruţilor în deplasări peste hotare se face numai de
comun  acord  cu  comisiile raionale (orăşeneşti)  pentru  serviciul  de
alternativă,  cu  condiţia că termenele deplasătii expiră  la  atingerea
vîrstei  de  27  ani  şi ei revin în republică, pentru a  se  înrola  în
serviciul de alternativă.

        Întocmirea hotărîrilor comisiei raionale (orăşeneşti)
                   pentru serviciul de alternativă

    23. În conformitate   cu   hotărîrea  comisiei  actele   persoanelor
recrutate, se perfectează conform cerinţelor instrucţiunii cu privire la
modul de întocmire a documentelor pentru serviciul de alternativă.
    24. În ziua plecării   la   locul  unde  cor   satisface   serviciul
persoanelor recuperate în serviciul de alternativă în locul paşaportului
li se eliberează livretul de salariat înrolat.
    25. În cazul   persoanelor   considerate  inapte   temporar   pentru
serviciul  de  alternativă  şi a căror inrolare a fost  amînată  se  fac
extrase  din  procesule-verbale  ale comisiilor  raionale  (orăşeneşti),
pentru  întocmirea  documentelor  de  evidenţă şi de trecere  a  lor  în
rezerva serviciului de alternativă.
    26. Documentele  prefectate,  verificate  şi semnate,  se  înmînează
recruţilor. Totodată:
    persoanelor înrolate  pentru serviciul de alternativă li se aduce la
cunoştinţă  locul satisfacerii serviciului, la ce dată şi în ce haine şi
încălţăminte trebuie să se preziinte, cînd trebuie să se achite la locul
de  muncă  de  unde sînt recrutaţi, de ce înlesniri  se  bucură  membrii
familiilor lor;
    persoanelor,  a  căror  înrolare  a  fost  amînată  în  baza  stării
familiale,  li  se  lămureşte,  că sînt  obligate  să  comunice  imediat
comisiei  raionale  (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă  despre
toate schimbările ce survin în starea familială;
    persoanelor,  a  căror  înrolare a fost amînată  pentru  a-şi  putea
continua  studiile, li se reaminteşte că anual trebuie să depună în  mod
obligatoriu   la  comisia  raională  (orăşenească)  certificate  de   la
instituţiile de învăţămînt respective;
    persoanelor, a căror înrolare a fost amînată din motive de sănătate,
li  se lămureşte că este necesar să se prezinte la timp la  instituţiile
medicale  şi  să  le  frecventeze sistematic pînă  la  încheierea  curei
prescrise;
    persoanelor trecute  în  rezervă,  li  se  comunică  ziua  înmînării
livretelor   de  salariat  înrolat  de  către  comisia  serviciului   de
alternativă;
    persoanelor,  care trebuie să treacă suplimentar testarea  medicală,
li  se aduce la cunoştinţă termenul de prezentare la instituţia medicală
respectivă  şi  data înfăţişării la comisia raională (orăşenească)  după
testare.
    27. După încheierea  înrolării  cetăţenilor  şi  trimiterea  lor  la
locurile  în care îşi vor îndeplini serviciul comisia republicană pentru
serviciul de alternativă este obligată:
    să audieze raporturile     preşedinţilor     comisiilor     raionale
(orăşeneştii)  asupra lucrului efectuat: în mai - rezultatele recrutării
din   martie-aprilie  şi  în  noiembrie  -  rezultatele  recrutării  din
septembrie-octombrie;
    să verifice legitimitatea hotărîrilor adoptate de comisiile raionale
(orăşeneşti)  cu privire la scutirea persoanelor de vîrsta recrutării de
serviciul de alternativă şi la trecerea în rezervă a persoanelor care au
atins vîrsta de 29 ani;
    să efectueze  testarea medicală de control a recruţilor, recunoscuţi
de   comisiile   raionale  (orăşeneşti)  inapţi  pentru   serviciul   de
alternativă în timp de pace şi pentru serviciul de alternativă în genere
radiindu-i  din  listele de evidenţă, precum şi a cetăţenilor,  a  căror
înrolare a fost amînată în baza stării sănătăţii;
    să verifice prin sondaj dacă înrolarea s-a amînat în conformitate cu
dispoziţiile Legii "Cu privire la serviciul de alternativă".
    Rezultatele verificării  hotărîrilor adoptate de comisiile  raionale
(orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă se consemnează în registrul
proceselor-verbale   ale   Comisiei  republicane  pentru  serviciul   de
alternativă.

         II. Modul de satisfacere a serviciul de alternativă

    28. Serviciul  de  alternativă  se îndeplineşte  în  baza  hotărîrii
comisiei  raionale  (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă  despre
trimiterea   recrutului  la  locul  de  muncă  şi  începe  din  momentul
încheierii  contractului  de  muncă şi se sfîrşeşte odată  cu  expirarea
termenului  prevăzut de Legea "Cu privire la serviciul de  alternativă",
în  cazul  în care contractul de muncă nu e denunţat înainte de  termen.
Condiţiile  şi  cauzele întreruperii înainte de termen a serviciului  de
alternativă sînt stabilite de lege.
    Pentru eschivarea  de  la serviciul de alternativă cetăţenul  poartă
răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    29. Conducătorilor întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor
în  care  sînt  trimişi  recruţi,  li se expediază  avize  de  sosire  a
recruţilor.
    Conducătorul  întreprinderii  este  obligat să  înştiinţeze  Comisia
raională (orăşenească) despre primirea la lucru a persoanei încorporate.
    Dublicatul avizului  de  repartizare  a recrutului în  serviciul  de
alternativă  şi  de  primire  a  lui  se  păstrează  împreună  cu  toate
documentele comisiei timp de cinci ani.
    30. Numirea şi  eliberarea  din  funcţie a salariatului  înrolat  se
efectuează   prin  ordin  pe  subunitatea  serviciului  de  alternativă,
întreprinderea, organizaţia, instituţia respectivă.
    31. Salariaţii înrolaţi ce au scutiri în baza stării sănătăţii, sînt
numiţi   în   funcţiile  corespunzătoare  conform  indicaţiei   comisiei
medicale.  În cazul în care, în subunitatea, instituţia, organizaţia sau
întreprinderea  dată  nu  există  o asemenea  funcţie,  salariatul  este
transferat   la  o  altă  întreprindere,  instituţie,  organizaţie   sau
subunitate cu funcţii disponibile.
    32. Salariaţii  înrolaţi  îşi  satisfac  serviciul,  de  regulă,  în
subunităţile, instituţiile, organizaţiile sau întreprinderile în care au
fost   repartizaţi   de  comisiile  pentru  serviciul  de   alternativă.
Transferarea  lor  de la o întreprindere, instituţie sau organizaţie  la
alta  se admite numai în caz de necesitate de serviciu şi din motive  de
sănătate  (în  baza  deciziei comisiei de  expertiză  pentru  stabilirea
capacităţii de muncă).
    33. Transferul salariaţilor înrolaţi se efectuează:
    în cadrul subunităţii,  întreprinderii, instituţiei sau organizaţiei
- prin ordinul conducătorului acesteia;
    în cadrul raionului  (oraşului)  -  prin ordinul  comisiei  raionale
(orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă;
    în cadrul republicii  -  prin hotărîrea Comisiei republicane  pentru
serviciul de alternativă;
    în afara republicii  - prin hotărîrea Guvernului Republicii  Moldova
în baza demersului Comisiei republicane pentru serviciul de alternativă.
    34. Salariaţii  înrolaţi  sînt  trimişi în deplasri de  serviciu  în
următoarele scopuri:
    pentru asigurarea   realizării   măsurilor  legate  de   activitatea
întreprinderii, instituţiei, organizaţiei în cauză;
    pentru asigurarea  pazei,  însoţirea  şi  transportarea  diferitelor
resurse şi bunuri meteriale;
    în calitate de curier sau pentru a însoţi curierii;
    pentru a însoţi  persoane  la  organele judiciare  sau  de  urmărire
penală.
    Trimiterea salariaţilor înrolaţi în deplasări de serviciu se face de
către  conducătorul  subunităţii, întreprinderii sau organizaţiei,  prin
ordin, cu indicarea locului, duratei şi scopului deplasării.
    Salariatului  înrolat trimis în delegaţie i se eliberează o foaie de
deplasare.
    Sosind la destinaţie,  el  este obligat să se prezinte  la  persoana
oficială  la  dispoziţia  căruia  este delegat. Foaia  de  deplasare  se
vizează în modul stabilit.
 [Pct.34 modificat prin Hot.Guv. nr.1110 din 11.09.03, în vigoare 26.09.03]

    35. Salariaţilor înrolaţi li se acordă concediu:
    anual;
    de boală;
    în baza situaţiei familiale.
    Concediul anual  se  acordă pe o durată de 14 zile lucrătoare,  fără
plată,  la o dată fixată de administraţie, după 11 luni de serviciul  de
alternativă.
    Concediul de boală se acordă pe un termen de pînă la patru luni prin
decizia comisiei de expertiză pentru stabilirea capacităţii de muncă.
    Concediul în baza situaţiei familiale poate fi acordat:
    în caz de boală   grea   sau  de  moarte  a  unuia  din   apropiaţii
salariatului înrolat (tatăl, mamă, copiii, bunica, bunelul, frate, soră)
ori a altor persoane, la întreţinerea cărora s-a aflat;
    în caz de incediu  ori  de altă calamitate naturală în urma cărei  a
suferit familia salariatului înrolat;
    în alte cazuri  excepţionale cînd, după părerea administraţiei, este
necesară prezenţa personală a salariatului înrolat.
    Slariaţii înrolaţi,  cărora trebuie să li se acorde concedii în baza
situaţiei  familiale, dar pînă la expirarea termenului de serviciu  le-a
rămas mai puţin de o lună, sînt trecuţi în rezervă.
    Concediul în baza situaţiei familiale se acordă pe un termen de pînă
la 10 zile şi nu este inclus în concediul de bază.
     36. Dreptul de  a  acorda  concediul salariaţilor înrolaţi  îl  are
şeful    subunităţii    serviciului   de    alternativă,    conducătorul
întreprinderii, instituţiei, organizaţiei în care salariatul înrolat îşi
satisface serviciul.
    37. Salariaţilor înrolaţi, care pleacă în concediu, li se eliberează
un  permis  de  voie.  Sosind  la destinaţie,  el  este  obligat  să  se
înregistreze,  iar  la plecare să-şi facă fomele de plecare  la  comisia
raională (orăşenească) pentru serviciul de alternativă.
    38. În privinţa  salariaţilor  înrolaţi  care  nu  s-au  întors  din
concediu  în  termenul cuvenit administraţiei comunică imediat  comisiei
respective şi cere rudelor informaţii asupra cauzelor reţinerii.

   III. Procedura trecerii în rezervă din serviciul de alternativă

    39. Trecerea în rezervă a salariaţiilor înrolaţi, care au îndeplinit
termenul  stabilit prin Legea "Cu privire la serviciul de  alternativă",
se  efectuează  de  şeful  subunităţii serviciului  de  alternativă,  de
conducătorul  întreprinderii,  instituţiei, organizaţiei  respective  în
baza  hotărîrii  Guvernului  Republicii Moldova. Procedura  trecerii  în
rezervă  este  stabilită prin directivele anuale (indicaţiile  de  ordin
organizaţional  şi metodic) ale Comisiei republicane pentru serviciul de
alternativă.
    40. Salariaţii înrolaţi trecuţi în rezervă sînt trimişi la comisiile
raionale  (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă de la  domiciliul
lor pînă la următoarea înrolare în serviciul de alternativă.
    Trimiterea cetăţenilor trecuţi în rezervă în alte regiuni se permite
numai  în cazul în care familiile lor şi-au schimbat locul de trai, fapt
adeverit de documentele respective.
    Persoanelor trecute în rezervă li se explică necesitatea respectării
disciplinei şi ordinii în drum. Sosind la domiciliu, ei sînt obligaţi în
termen  de  trei zile să se prezinte la comisiile raionale  (orăşeneşti)
pentru serviciul de alternativă spre a fi luaţi în evidenţă.
    41. Documentele  persoanelor,  trecute în rezervă se perfectează  în
conformitate  cu  cerinţele  instrucţiunilor  cu  privire  la  modul  de
întocmire  a documentelor pentru serviciul de alternativă şi cu  privire
la evidenţă persoanelor aflate în rezerva serviciului de alternativă.
    În livretul rezerviştilor   se  indică  numărul  şi  data  hotărîrii
Guvernului  Republicii Moldova privind trecerea în rezervă din serviciul
de alternativă.
    Înainte de a fi trecuţi în rezervă, salariaţilor înrolaţi li se aduc
la  cunoştinţă  şi  se  explică  măsurile de  protecţie  socială  a  lor
prevăzute de legislaţia în vigoare.
    42. Salariaţii  înrolaţi în serviciul de alternativă pot fi  trecuţi
în  rezervă  înainte  de  termen în  baza  stării  sănătăţii,  situaţiei
familiale ori în legătură cu tragerea lor la răspundere penală.
    43. Trecerea  în rezervă înainte de termen în baza stării  sănătăţii
se efectuează de şeful subunităţii, conducătorul întreprinderii, conform
deciziei  comisiei de expertiză pentru stabilirea capacităţii de  muncă,
aprobată de Comisia republicană pentru serviciul de alternativă.
    44. Sînt trecuţi  în  rezervă  înainte de termen în  baza  situaţiei
familiale salariaţii înrolaţi care în perioada serviciului au obţinut în
temeiul  Legii  "Cu  privire  la serviciul de  alternativă"  dreptul  la
amînarea recrutării.
    În cazul în care  salariatul înrolat ori rudele lui, au depus cerere
de  trecere  în  rezervă înainte de termen din motive  familiale,  şeful
subunităţii,   conducătorul  întreprinderii  este  obligat  să  verifice
motivele  invocate  şi  în termen de trei zile să expedieze  cererea  la
comisia  raională  (orăşenească) pentru serviciul de alternativă  de  la
domiciliul recrutului.
    Primind materialele   respective   preşedintele  comisiei   raionale
(orăşeneşti)  pentru serviciul de alternativă crează o comisie, care  în
termen  de  10 zile trebuie să examineze minuţios situaţia  familială  a
autorului cererii şi să întocmească un act de cercetare.
    Actul se întocmeşte  în  două  exemplare  şi este  semnat  de  toate
persoanele  ce  au  efectuat  controlul.  Primul  exemplar  împreună  cu
hotărîrea  preşedintelui comisiei raionale (orăşeneşti) pentru serviciul
de  alternativă  şi  actele  justificatice  sînt  trimise  preşedintelui
Comisiei republicane pentru serviciul de alternativă spre examinare, iar
duplicatul rămîne la comisia raională (orăşenească).
    Preşedintele  Comisiei  republicane  este obligat  să  examineze  în
termen de trei zile documentele sosite cu privire la trecerea în rezervă
înainte  de  termen  a  salariaţilor înrolaţi  şi,  dacă  există  motive
legitime,  să  expedieze,  prin comisia  raională  (orăşenească)  pentru
serviciul    de   alternativă,   şefului   subunităţii,   conducătorului
întreprinderii în care salariatul îşi îndeplineşte serviciul, dispoziţia
sa  privind  trecerea  în rezervă înainte de termen  în  baza  situaţiei
familiale.
    În cazul în care  pentru  trecerea în rezervă înainte de  termen  în
baza  situaţiei  familiale  nu există  temeiuri  legitime,  preşedintele
Comisiei  republicane  este obligat să comunice petiţionarului  decizia,
motivînd    refuzul,   şi   să   înştiinţeze   conducerea    subuniăţii,
întreprinderii  ce  a făcut demersul, precum şi  preşedintelui  comisiei
raionale (orăşeneşti) care a verificat situaţia familială a persoanei în
cauză.
    Şeful subunităţii,  conducătorul întreprinderii, primind  dispoziţia
respectivă  a  preşedintelui  Comisiei republicane pentru  serviciul  de
alternativă,  trece  în rezervă înainte de termen salariatul înrolat  în
baza  situaţiei  familiale.  Numărul  şi data ordinului  de  trecere  în
rezervă se indică în livret.

                 IV. Rezerva serviciul de alternativă

    45. Salariaţii înrolaţi, trecuţi în rezervă, sînt obligaţi în termen
de  trei  zile  de  la sosirea la domiciliu să se  prezinte  la  comisia
raională  (orăşenească) pentru serviciul de alternativă spre a fi  luaţi
în evidenţă.
    Persoanele trecute  în  rezervă periodic trec testarea  medicală  în
cadrul  unor  comisii, create de comisia raională  (orăşenească)  pentru
serviciul de alternativă.
    46. Salariaţii înrolaţi se află în rezervă pînă la vîrsta de 50 ani.
    47. Rezeviştii   serviciului   de  alternativă,  conform   hotărîrii
Guvernului  Republicii  Moldova pot fi concentraţi  pentru  instrucţiune
pînă  la trei ori pe un termen care în total nu depăşeşte şase luni  din
întreaga perioadă a aflării în rezervă.

         V. Organizarea evidenţei recruţilor şi rezerviştilor
          serviciul de alternativă. Documentele de evidenţă
                         şi semnificaţia lor

    48. Comisiile  raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă
ţin  evidenţa  persoanlă calitativă a recruţilor şi rezerviştilor,  care
domiciliază pe teritoriul raionului respectiv.
    49. Comisia republicană   pentru   serviciul  de  alternativă   ţine
evidenţa   numerică   a  recruţilor  şi  rezerviştilor  serviciului   de
alternativă.
    50. Evidenţa  recruţilor  şi  rezerviştilor  se  organizează  şi  se
efectuează  în strictă conformitate cu cerinţele Instucţiunii cu privire
la evidenţa recruţilor şi rezervişilor.
    51. Comisiile  completează  documentele  de evidenţă,  de  forma  şi
modelul  stabilit,  a  recruţilor  şi  a  rezerviştilor  serviciului  de
alternativă în strictă conformitate cu cerinţele Instucţiunii cu privire
la  întocmirea documentelor persoanelor aflate în rezerva serviciului de
alternativă.
    52. Documentele   principale   de   evidenţă  a  recruţilor   şi   a
rezerviştilor   serviciului  de  alternativă  sînt:  fişa  de  evidenţă,
registrul  de  evidenţă,  livratul,  dosarul  personal  al  salariatului
înrolat în serviciul de alternativă şi fişa de înregistrare.
    53. Livretul  salariatului înrolat este unicul document fără termen,
care indică dacă posesorul lui îndeplineşte serviciul de alternativă sau
se  află  în  rezervă. Livretul se eliberează numai de  către  comisiile
raionale (orăşeneşti) pentru serviciul de alternativă.