marți, 1 decembrie 1992
781/01.12.92 Hotărîre privind aprobarea limitei efectivului organelor afacerilor interne şi a Regulamentului Ministerului Afacerilor Interne
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
       Privind aprobarea limitei efectivului organelor afacerilor
      interne şi a Regulamentului Ministerului Afacerilor Interne

                         Nr.781  din  01.12.92

                                * * *

    Guvernul Republicii Moldova hotărăşte:

    1. Se stabileşte:
    limita efectivului  Ministerului Afacerilor Interne, subdiviziunilor
şi  organelor  lui  în număr de 25500 unităţi, inclusiv  4925  salariaţi
civili, finanţarea cărora se va efectua din contul bugetului de stat;
    limita maximă a aparatului central al Ministerului în procent de 2,5
-3,5  la  sută  din  efectivul  total al  subdiviziunilor  şi  organelor
afacerilor interne din republică (cu excepţia serviciului pază).

    2. Ministrul  Afacerilor Interne se investeşte cu dreptul să  aprobe
în  limitele  efectivului de personal şi mijloacelor alocate  din  buget
pentru    întreţinerea    organelor   afacerilor   interne,    structura
organizatorică  a aparatului central al Ministerului şi  subdiviziunilor
lui.

    3. Ministerul Afacerilor Interne i se permite:
    de a avea 5 viceminiştri,  inclusiv un prim-viceministru şi colegiul
Ministerului în număr de 13 persoane:
    să menţină, supra limita stabilită a efectivului aparatului central,
personalul  încadrat în structurile de dirijare a serviciilor tehnice şi
de  producţie  şi  a comenduirilor  speciale, care este  întreţinut  din
contul mijloacelor extrabugetare şi autogestionare;
    să menţină salariile  de funcţie avute anterior pentru colaboratorii
aparatului  central  al Ministerului, desemnaţi  potrivit  modificărilor
structurii aparatului central în funcţii cu salarii mai mici.

    4. Se aprobă:
    Regulamentul Ministerului Afacerilor Interne (anexa nr.1);
    Lista funcţiilor   aparatului  central  al  Ministerului  Afacerilor
Interne şi subdiviziunilor lui, subrogate de generali (anexa nr.2).

    5. Se abrogă:
    hotărîrea Guvernului  R.S.S. Moldova din 13 septembrie 1990 nr.321-j
"Cu  privire  la  reforma organelor Ministerului afacerilor  interne  al
R.S.S. Moldova";
    punctul 5 din   hotărîrea  Guvernului  Republicii  Moldova  din   13
februarie  1992 nr.81 "Cu privire la reorganizarea Direcţiei din Moldova
a  Ministerului  Afacerilor  Interne  al U.R.S.S.  pentru  Transport  în
Departamentul   Afacerilor  Interne  pentru  Transport  al  Ministerului
Afacerilor Interne al Republicii Moldova".

             PRIM-MINISTRU
             AL REPUBLICII MOLDOVA                 ANDREI SANGHELI


                                                 Anexa nr. 1
                                         la hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova
                                       din 1 decembrie 1992 nr. 781

                             REGULAMENTUL
                   Ministerului Afacerilor Interne

    1. Ministerul  Afacerilor  Interne  (în continuare  -  M.A.I.)  este
organul  central  al  puterii executive din republică,  menit,  în  baza
respectării  stricte a legilor, să apere viaţa, integritatea  corporală,
drepturile  şi  libertăţile cetăţenilor, toate formele  de  proprietate,
interesele societăţii şi statului conform atentatelor criminale şi altor
acţiuni ilegale, să menţină ordinea de drept şi securitatea publică.
    M.A.I. se formează  şi  se desfiinţează de  Preşedintele  Republicii
Moldova  cu aprobarea ulterioară a Parlamentului şi poartă răspundere în
faţa  Preşediintelui  şi  Parlamentului republicii  pentru  soluţionarea
sarcinilor ce ţin de competenţa lui.

    2. Baza juridică  a  activităţii  M.A.I. o  constituie:  Constituţia
Republicii  Moldova,  Legile Republicii Moldova:"Cu privire la  Guvern",
"Cu  privire la poliţie", "Cu privire la trupele de carabinieri (trupele
interne)  ale  Ministerului  Afacerilor Interne", alte  acte  normative,
hotărîri  şi  dispoziţii ale Parlamentului, Preşedintelui şi  Guvernului
Republicii   Moldova,  tratatele  şi  convenţiile  internaţionale  între
Guvernul   Republicii  Moldova  şi  guvernele  altor  state,  acordurile
încheiate  de  M.A.I. al Republicii Moldova cu M.A.I. ale  altor  state,
precum şi prezentul Regulament.

    3. M.A.I. în  limitele competenţei sale, în baza şi întru executarea
actelor  juridice indicate, emite ordine, instrucţiuni şi dă dispoziţii,
pe care le semnează Ministrul sau viceminiştrii M.A.I.
    Actele juridice  departamentale  ale M.A.I. sînt  executorii  pentru
organele afacerilor interne şi trupele de carabinieri, iar în problemele
securităţii  antiincendiare  şi securităţii circulaţiei rutiere,  precum
şi    în   alte  chestiunii,  atribuite  de  legislaţie,  pentru   toate
întreprinderile, organizaţiile, instituţiile şi cetăţenii republicii.
    În caz de necesitate,  M.A.I. emite acte juridice departamentale  în
colaborare cu alte ministerele şi departamente de stat.

    4. M.A.I. îşi  desfăşoară activitatea în conformitate cu principiile
legalităţii,   respectării  personalităţii,  umanismului  şi   echităţii
sociale,  colegialităţii în îmbinare cu conducerea unică, colaborarea cu
cetăţenii   şi   colectivele  de  muncă,  asigurării  transparenţei   şi
respectării secretului profesional.

    5. Principalele sarcini ale M.A.I. sînt:
    1) participarea  la  elaborarea  şi  realizarea  politicii  de  stat
privind  apărarea  drepturilor şi libertăţilor  cetăţenilor,  asigurării
legalităţii, menţinerii ordinii de drept şi combaterii criminalităţii;
    2) organizarea  şi  perfecţionarea activităţii organelor  afacerilor
interne în vederea îndeplinirii misiunilor puse în sarcina lor;
    3) asigurarea  legalităţii  şi disciplinei în activitatea  organelor
afacerilor  interne  şi  trupelor  de carabinieri,  nivelului  înalt  de
pregătire profesională a colaboratorilor;
    4) asigurarea protecţiei juridice şi sociale a efectivului organelor
afacerilor interne şi trupelor de carabinieri;
    5) dezvoltarea  şi consolidarea bazei tehnico-materiale a  organelor
afacerilor interne şi trupelor de carabinieri.

    6. În corespundere cu sarcinile sale de bază, M.A.I.:
    1) defineşte, în baza examinării situaţiei criminogene în republică,
direcţiile  prioritare  ale activităţii organelor afacerilor interne  şi
trupelor  de carabinieri, elaborează şi realizează programe complexe ale
activităţii  lor;  participă la întocmirea şi realizarea programelor  de
stat de întărire a ordinii de drept şi luptei cu infractorii;
    2) organizează  şi desfăşoară cercetări ştiinţifice în problemele de
menţinere a ordinii de drept, de combatere a criminalităţii, de aplicare
a  pedepsilor  penale,  securităţii circulaţiei rutiere  şi  securităţii
antiincendiare,  efectuează  lucrări experimentale în construcţie şi  de
proiectare  tehnologică,  asigură aplicarea rezultatelor ştiinţifice  şi
experienţei pozitive în activitatea organelor afacerilor interne;
    3) generalizează   practica  aplicării  legislaţiei  referitoare  la
competenţa   M.A.I.,  elaborează  şi  înaintează  organelor   respective
propuneri   privind  perfecţionarea  ei,  pregăteşte  proiecte  de  acte
legislative   şi  normative  privind  activitatea  organelor  afacerilor
interne  şi trupelor de carabinieri, acordă organelor afacerilor interne
subordonate   ajutor  metodic  în  privinţa  perfecţionării   asistenţei
juridice  a  activităţii lor, asigură participarea organelor  afacerilor
interne la propagarea cunoştinţelor juridice în rîndul populaţiei;
    4) elaborează  propuneri în vederea întăririi legalităţii şi ordinii
de  drept  în republică şi le prezintă în modul stabilit spre  examinare
Preşedintelui  şi  Guvernului  Republicii  Moldova,  organelor  de  stat
corespunzătoare;
    5) organizează  pe  teritoriul republicii activitatea  operativă  de
urmărire,  criminalistică  de expertiză a organelor afacerilor  interne,
cercetarea  dosarelor penale, ce ţin de competenţa organelor  afacerilor
interne;  exercită  activitatea de relevare, descoperire şi cercetare  a
celor   mai   grave   infracţiuni  şi  a  infracţiunilor   cu   caracter
interregional,   îşi   dă  concursul  la  descoperirea   şi   cercetarea
infracţiunilor complicate;
    6) organizează căutarea persoanelor, care au comis infracţiuni, care
se  ascund de organele de cercetare prealabilă, de anchetă şi  juridică,
care  se sustrag de la executarea pedepsei penale, persoanelor dispărute
fără urmă şi altor persoane în cazurile, prevăzute de legislaţie, precum
şi a mijloacelor de transport auto şu moto;
    7) coordonează   activitatea   organelor   afacerilor   interne   de
profilaxie   a  infracţiunilor,  de  protecţie  a  ordinii  publice,  de
executare a cercetărilor sistematice de paşapoarte şi permise, le acordă
ajutorul   metodic  necesar;  exercită  conducerea  subdiviziunilor   de
poliţie   cu  destinaţia  specială, conducerea  operativă  a  unităţilor
militare  de   carabinieri;  organizează menţinerea ordinii  publice  la
desfăşurarea   acţiunilor  de  masă de proporţii  republicane;  exercită
conducerea   operativă  a  forţelor şi mijloacelor  afacerilor  interne,
atrase    la     lichidarea   efectivelor   avariilor,    catastrofelor,
calamităţilor,  incendiilor, precum şi în alte situaţii deosăbite;
    8) conduce activitatea  poliţiei de stat auto, în colaborare cu alte
organe   republicane,  întreprinde  măsuri  în  vederea   perfecţionării
traficului  rutier  optim în republică şi  preîntîmpinarea  accidentelor
rutiere;
    9) exercită conducerea    inspectorului   de   stat   antiincendiar,
organizează în cadrul republicii activitatea de relevare şi înlăturare a
cauzelor   şi  condiţiilor  de  izbucnire  a  incendiilor;   organizează
nemijlocit  stingerea incediilor de proporţii mari; exercită  conducerea
subdiviziunilor   speciale  de  pază  antiincendiară  şi  detaşamentelor
specializate ale serviciiului antiincendiar militarizat;
    10) asigură exercitarea  de  către  organele  afacerilor  interne  a
legislaţiei   de  executare  a  sentinţelor  penale,  orgaizează   paza,
transferul  sub escortă şi escortarea condamnaţilor; exercită conducerea
instituţiilor   penitenciare,  conducerea  operativă  a  unităţilor   de
escortă,  subdiviziunilor trupelor de carabinieri, care păzesc unităţile
penitenciare; în cooperare cu alte organe de stat, întreprinde măsuri în
vederea  perfecţionării  activităţii pentru reabilitare  a  persoanelor,
care  şi-au ispăşit pedeapsa, precum şi care au rămas în afara  cadrului
social;
    11) elaborarea  şi avansează Guvernului Republicii Moldova propuneri
referitoare   la   efectivul  numeric  şi   finanţarea   subdiviziunilor
afacerilor   interne,   din   contul   bugetului   republican,   crează,
reorganizează   şi  lichidează  subdiviziunile  respective,   stabileşte
statele şi structura lor, elaborează normativele efectivului de state şi
cheltuielilor pentru subdiviziunile organelor afacerilor interne;
    12) elaborează  şi  asigură realizarea programelor de  încadrare  în
organele  afacerilor interne, organizează pregătirea, perfecţionarea  şi
ridicarea  nivelului  de calificare a cadrelor, conduce  şi  coordonează
activitate instituţiilor de învăţămînt din cadrul M.A.I.;
    13) organizează  activitatea de educare a colaboratorilor  organelor
afacerilor  interne,  de protecţie a drepturilor, intereselor  legitime,
onoarei şi demnităţii lor;
    14) asigură constituirea  şi  dezvoltarea băncii  informaţionale  de
date  şi  evidenţe, necesare activităţii organelor  afacerilor  interne;
organizează  statistica  departamentală a infracţiunilor  şi  delictelor
administrative;
    15) asigură dotarea  cu mijloace de transport speciale şi  militare,
care necesită o panificare şi aprovizionare la nivel republican;
    16) elaborează  şi  exercită întregul ansamblu de măsuri în  vederea
mobilizării,  organizării  activităţii organelor afacerilor  interne  pe
timp de război şi în situaţii excepţionale pe timp de pace;
    17) asigură dotarea  centralizată a organelor afacerilor interne  cu
materiale  şi mijloace tehnice necesare din contul bugetului republican;
exercită  controlul  asupra  utilizării  de  către  organele  afacerilor
interne a mijloacelor băneşti şi resurselor alocate;
    18) asigură organizarea evidenţei primare contabile şi statistice în
organele  şi subdiviziunile afacerilor interne exercită controlul asupra
organizării  şi veridicităţii ei, efectuează revizii privind activitatea
finaniară şi economică;
    19) întreprinde  măsuri  de ameliorare a condiţiilor sociale  şi  de
trai  ale  efectivului, organizează activitatea instituţiilor  medicale,
elaborează  planuri vizînd  construcţiile  capitale  în  cadrul  M.A.I.,
asigură realizarea lor;
    20) organizează examinarea sesizărilor, declaraţiilor, reclamaţiilor
cetăţenilor  parvenite  la Minister, precum şi publicaţiilor  în  presă,
comunicărilor  la  radio  şi televiziune  vizînd  activitatea  organelor
afacerilor interne;
    21) stabileşte  în  conformitate cu standardele republicane  cerinţe
unice  vizînd  organizarea lucrărilor de securitate şi  activităţii  din
domeniul arhivelor în cadrul organelor afacerilor interne.

    7. Conducerea  M.A.I.  se  exercită  de către  Ministru,  care  este
desemnat  şi eliberat din funcţie de Preşedintele Republicii Moldova  şi
confirmat de Parlamentul Republicii Moldova.

    8. Ministrul  afacerilor interne (în continuare - Ministrul)  poartă
răspundere   personală   pentru  realizarea  sarcinilor  şi   funcţiilor
încredinţate M.A.I.

    9. Ministrul în limitele competenţei M.A.I.:
    1) conduce întreaga  activitate  a M.A.I. şi  organelor  afaceriilor
interne subordonate lui; stabileşte împuternicirile organelor afacerilor
interne  subordonate  vizînd  soluţionarea independentă  a  chestiunilor
organizatorice,  structurile  şi  de  state,  încadrarea  în  serviciile
financiar, economic şi de producţie, precum şi altor chestiuni;
    2) defineşte  lista  funcţiilor suplinite de persoanele corpului  de
comandă  al  organelor  afacerilor interne şi trupelor  de  carabinieri,
inclusiv pînă la gradul de colonel;
    3) reprezintă   M.A.I.   în  raporturile  cu  organele  puterii   şi
conducerii  de  stat, cu organizaţiile,  instituţiile,  întreprinderile,
asocciaţiile  publice şi partide, cu colectivele de muncă, populaţia din
ţară, precum şi cu organismele similare din alte ţări;
    4) conduce şi   coordonează  activitatea  trupelor  de  carabinieri,
organizează dotarea lor tehnică şi materială;
    5) în baza şi  întru executarea legislaţiei în vigoare emite ordine,
instrucţiuni  şi  dispoziţii  executorii  în cadrul M.A.I.;  în  caz  de
necesitate,  adoptă  acte normative departamentale în cooperare cu  alte
ministere şi departamente de stat;
    6) în domeniul  competenţei acordate de M.A.I., emite acte normative
departamentale   vizînd   chestiunile  securităţii   antiincendiare   şi
securităţii   circulaţiei   rutiere  şi  alte  chestiuni  stabilite   de
legislaţia  în  vigoare,  care  sînt  executorii  pentru  întreprinderi,
organizaţii, instituţii, independent de subordonarea lor departamentală,
precum şi pentru cetăţeni;
    7) conferă grade   speciale  persoanelor  corpului  de  comandă   al
organelor  afacerilor  interne  pînă la gradul de  colonel  de  poliţie,
colonel  al serviciului intern, precum şi grade militare, inclusiv  pînă
la  gradul de colonel, prezintă în faţă Preşedintelui Republicii Moldova
propuneri  cu  privire  la conferirea de grade speciale şi  militare  de
general;
    8) anulează ordinele,  instrucţiunile şi directivele  conducătorilor
organelor  din  subordine,  ce  contravin  legilor  Republicii  Moldova,
decretelor    Preşedintelui    Republicii   Moldova,   hotărîrilor    şi
dispoziţiilor  Guvernului  Republicii  Moldova, precum şi  ordinelor  şi
instrucţiunilor M.A.I.;
    9) distribuie obligaţiile între locţiitorii Ministrului, coordonează
executarea lor;
    10) încheie acorduri  cu ministerele afacerilor interne, alte organe
de stat din străinătate vizînd chestiunile, ce se raportă la activitatea
organelor afacerilor interne;
    11) prezintă  în faţa Preşedintelui Republicii Moldova propuneri  cu
privire   la  decorarea  lucrărilor  organelor  afacerilor  interne   şi
militarilor  trupelor de carabinieri cu ordine şi medalii ale Republicii
Moldova, privind conferirea de titluri onorifice ale Republicii Moldova,
acordă,  în ordine stabilită, medalii şi insihgne de onoare, diplome  de
onoare  şi alte distincţii colaboratorilor organelor afacerilor  interne
şi  cetăţenilor  care  s-au  evidenţiat  în  activitatea  de  sprijun  a
organelor afacerilor interne la realizarea sarcinilor încredinţate;
    12) aplică în  măsură  deplină metodele de sancţionare  disciplinară
faţă de cplaboratorilor organelor afacerilor interne şi a militarilor in
trupele de carabinieri;
    13) numeşte şi  destituie din funcţie conducătorii de  departamente,
direcţii,  secţii  şi servicii ale M.A.I., instituţiilor de  învăţămînt,
comisari  de  poliţie  şi în conformitate cu  nomenclatura  M.A.I.  alţi
conducători ai organelor din subordine;
    14) angajează  în  cadrul M.A.I. şi trece în rezervă persoanele  din
corpul  de comandă al organelor afacerilor interne şi militarii trupelor
de carabinieri, inclusiv cu drept de a purta uniformă, stabileşte pensii
generalilor,   persoanelor  din  corpul  de  comandă,   de  ofiţeri   şi
membrilor  familiilor acestora în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    15) aprobă regulamentele  departamentelor, direcţiilor, secţiilor şi
organizaţiilor   netitulare  ale  M.A.I.,  precum  şi  dispoziţiile   şi
instrucţiunile cu privire la serviciile M.A.I.

    10. În cazul,  în  care  Ministrul este absent, funcţiile  lui  sînt
exercitate de către prim-viceministru al afacerilor interne.

    11. Viceminiştrii  afacerilor interne sînt numiţi şi destituiţi  din
funcţie   de  către  Guvernul  Republicii  Moldova  în  baza  raportului
Ministrului.
    În conformitate cu atribuţiile lor viceminiştrii exercită conducerea
domeniilor concrete de activitate ale M.A.I.

    12. În scopul  soluţionării  în  comun a problemelor  de  importanţă
majoră   din  domeniul  activităţii  organelor  afacerilor  interne   şi
exercităţii  funcţiilor,  în  cadrul M.A.I. se crează un  colegiu,  care
include   în  componenţa  sa:  Ministrul  (preşedinte  al   colegiului),
viceminiştrii (conform funcţiei), precum şi alţi colaboratori cu funcţii
de conducere din cadrul M.A.I.
    Membrii colegiului  M.A.I., exceptînd persoanele, care deţin această
calitate,  conform  funcţiei,  sînt  desemnaţi  de  Guvernul  Republicii
Moldova la propunerea Ministrului.
    Colegiul se întruneşte  cel  puţin  o  dată  în  trimestru  şi  este
convocat  de  Ministru.  la  cererea  a 1/3 din  numărul  de  membri  ai
colegiului  sau din iniţiativa preşedintelui colegiului pot fi convocate
şedinţe extraordinare ale colegiului.
    Hotărîrile colegiului adoptate prin majoritate de voturi a membrilor
lui sînt aduse la cunoştinţă prin ordinele Ministrului.
    În caz de divergente,  apărute între Ministru şi colegiu,  Ministrul
realizează   hotărîrea   sa,  raportînd  despre   disensiunile   apărute
Guvernului Republicii Moldova.
    Hotărîrile adoptate la şedinţele mixte ale colegiului M.A.I. şi alte
ministere  şi  departamente  de  stat  sînt  aduse  la  cunoştinţă  prin
ordinele   comun  ale  M.A.I.  şi  ale  conducătorilor  ministerelor  şi
departamentelor  respective.
    Regulamentul  cu privire la colegiul şi programul lui de muncă  sînt
aprobate de către Ministru.

    13. Conducerea   colectivă  a  activităţii  operative  a  M.A.I.  şi
asigurarea  executării  hotărîrilor colegiului cade în sarcina  biroului
executiv.
    Biroul executiv  este organul, consultativ, constituit din  Ministru
şi viceminiştri.
    În dependenţă  de  caracterul şi importanţa sarcinilor abordate,  la
şedinţa  biroului  executiv  pot  fi invitate  persoane  din  corpul  de
conducere   şi   specialişti  ai  aparatului  M.A.I.,  precum  şi   alţi
colaboratori ai organelor subordonate.

    14. Efectivul  colaboratorilor  aparatului central al M.A.I.  şi  al
subdiviziunilor   din  subordonarea  lui  nemijlocită,  precum  şi  suma
alocaţiilor pentru întreţinerea acestora este aprobată de Guvern.
    Structura, statele  de personal, condiţiile de remunerare a  muncii,
de  asigurare  tehnico-materială şi socială, de trai  a  colaboratorilor
aparatului   central   al   M.A.I.  şi  subdiviziunilor  din   subordine
nemijlocită  sînt  stabilite de către Ministru în limita efectivului  şi
alocaţiilor pentru întreţinere, precum şi schemelor de funcţie, aprobate
de Guvern.
    Aparatul central   al   M.A.I.  şi  subdiviziunilor  din   subordine
nemijlocit  se completează cu personal din corpul de comandă, ofiţeri şi
angajaţi  civili,  dotaţi  cu calităţi morale şi  profesionale  adecvate
pentru executarea funcţiilor şi atribuţiilor M.A.I.

    15. M.A.I. colaborează în ordinea stabilită cu organele de apărare a
ordinii  de drept din alte ţări, participă la pregătirea acordurilor  şi
convenţiilor internaţionale, organizează realizarea acestor în partea ce
se referă la competenţa M.A.I.

    16.M.A.I. este  persoană juridică, dispune de ştampiilă cu Stema  de
stat a Republicii Moldova şi denumirea lui.