HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA Cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului Economiei al Republicii Moldova. Nr.8 din 12.01.93 Monitor nr.1/10 din 30.01.1993 * * *
Abrogat: 27.06.1994 Hotărîrea Guvernului nr.441 din 27.06.1994 Guvernul Republicii Moldova h o t ă r ă ş t e: 1. Se aprobă Regulamentul Ministerului Economiei al Republicii Moldova (se anexează). 2. Se permite Ministerului Economiei să creeze, în limitele fondului anual de retribuţie, un fond special de mijloace, reflectat într-un cont special, pentru remunerarea muncii consilierilor, consultanţilor, experţilor şi membrilor colectivelor de creaţie provizorii, angajaţi pe bază de contract. 3. Se stabileşte că pe lîngă Ministerul Economiei activează următoarele instituţii şi organizaţii: Centrul de Studiere a Problemelor Pieţei, Institutul de Cercetăţi Ştiinţifice în domeniul Informaţiei Tehnico-Economice, Comisia republicană de selectare a cadrelor pentru reciclare şi perfecţionare în străinătate, Agenţia de Stat pentru Protecţia Proprietăţii Industriale. 4. Se substituie în punctul 1 din hotărîrea Guvernului Republicii Moldova din 25 mai 1992 nr. 346 "Cu privire la instituirea Comsiei republicane de selectare a cadrelor pentru reciclare şi perfecţionare în străinătate" cuvintele "Comitetul de Stat pentru Problemele Reformei Economice" cu cuvintele "Ministerul Economiei". 5. Se modifică structura aparatului central al Ministerului Economiei aprobată prin hotărîrea Guvernului Republicii Moldova din 2 septembrie 1992 nr. 576, expunîndu-se într-o nouă redacţie, conform anexei. Prim-ministru al Republicii Moldova ANDREI SANGHELI R E G U L A M E N T U L Ministerului Economiei al Republicii Moldova I.Principii generale 1. Ministerul Economiei al Republicii Moldova (în continuare - Ministerul) reprezintă un organ central economic coordonator al administrării de stat, care asigură în comun cu alte structuri de stst elaborarea conceptului şi programelor de promovare a reformei economice şi de constituire a relaţiilor de piaţă, prognozarea şi elaborarea programelor dezvoltării social-economice a republicii, formarea mecanismului economic şi realizarea consecventă a reglementării de stat a proceselor social-economic şi realizarea consecventă a reglementării de stat a proceselor social-economice. 2. Ministerul este persoană juridică şi dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa în limba de stat şi în limba rusă. 3. Ministerul îşi desfăşoară activitatea în baza Constituţiei Republicii Moldova, legilor Republicii Moldova, Decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor Parlamentului Republicii Moldova, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului Republicii Moldova, precum şi prevederilor prezentului Regulament. 4. Ministerul poartă răspundere pentru organizarea desfăşurării reformei economice, dezvoltarea echilibră a economiei naţionale. Ministerul prin întreg ansamblul atribuţiilor ce-i sînt date în seamă asigură respectarea intereselor economice ale statului, drepturilor şi intereselor economice legate ale întreprinderilor, asociaţiilor, instituţiilor şi cetăţenilor din Republica Moldova. 5. Ministerul din împuternicirea Guvernului Republicii Moldova reprezintă republica în relaţiile cu organele de stat, firmelor şi antreprenorii particulari din străinătate şi coordonează problemele care sînt în competenţa lui. 6. În scopul elaborării şi argumentării ştiinţifice profunde şi multilaterale a măsurilor adoptate pentru promovarea reformei economice, al analizei detaliate şi pronosticării dezvoltării social-economice a republicii, expertizei ştiinţifice a proiectelor de acte normative şi legislative, elaborării programelor de stat, teritoriale, tehnico-ştiinţifice, analizei utilizării experienţei mondiale în domeniile nominalizate, protejării intereselor statului în domeniul proprietăţii industriale, al propagării obiectivelor şi direcţiilor reformei economice, ştiinţifice şi instruirii economice a populaţiei, pe lîngă Minister activează o serie de instituţii şi organizaţii specializate. II. Sarcinile principale ale Ministerului 7. Ministerul are următoarele sarcini principale: elaborarea în comun cu alte organe de stat a conceptului şi programelor detaliate de promovare a reformei economice şi de constituire a relaţiilor de piaţă în Republica Moldova; organizarea şi coordonarea activităţii ministerelor, departamentelor de stat, organelor autoadministrării locale vizînd promovarea reformei economice, elaborării ştiinţifice în domeniul reformei, efectuarea controlului asupra desfăşurării acesteia; fundamentarea şi sistematizarea obiectivelor şi sarcinilor dezvoltării social-economice a republicii şi a căilor optime de realizare a lor, elaborarea în comun cu ministerele, departamentele de stat, alte structuri ale puterii executive a pronosticurilor şi a programelor de stat, teritoriale şi tehnico-ştiinţifice; crearea şi implementarea în comun cu ministerele, departamentele de stat respective, alte structuri ale administrării de stat a mecanismelor economice apte să asigure dezvoltarea eficientă a economiei, un nivel de viaţă acceptabil şi realizarea obiectivelor preconizate, organizarea şi coordonarea reglementării de stat a proceselor social-economice; examinarea, elaborarea, înaintarea propunerilor şi coordonarea activităţii ministerelor, departamentelor de stat, altor organe de administrare privind prevenirea şi atenuarea situaţiilor externe şi reprimarea fenomenelor negative din economia republicii; acordarea ajutorului metodologic, metodic şi practic ministerelor, departamentelor de stat, organelor autoadministrării locale şi agenţilor economici în organizarea eficientă a activităţilor, coordonarea instruirii şi reciclării cadrelor şi a dezvoltării ştiinţei economice din republică, formarea comenzii de stat în domeniul cercetărilor fundamentale şi prioritare. III. Funcţiile Ministerului 8. În conformitate cu sarcinile principale ce-i revin, Ministerul are următoarele funcţii: 1) în domeniul reformei economice: elaborarea concepţiilor şi programelor de reformă economică, proiectelor de legi, de decrete ale Preşedintelui Republicii Moldova, de decizii guvernamentale şi departamentale privind reforma economică şi expertiza acestora; coordonarea cu ministerele, departamentele de stat, serviciile şi inspectoratele de stat a măsurilor îndreptate spre realizarea reformei economice şi elaborarea deciziilor comune în vederea aprofundării ei; analiza şi controlul asupra promovării reformei economice; participarea la elaborarea unui mecanism apt să stimuleze fondarea întreprinderilor şi organizaţiilor de diverse forme organizatorico-juridice, să impulsioneze activitatea antreprenorială, să susţină micul business, asociaţiile, gospodăriile ţărăneşti; elaborarea măsurilor în vederea dezvoltării tuturor formelor de proprietate şi susţinerii noilor structuri economice; elaborarea programelor de dezvoltare, susţinere a antreprenoriatului organizarea şi controlul traducerii lor în fapt, constituirea mecanismelor de realizare a acestora; organizarea reciclării şi perfecţionării în străinătate a cadrelor din economia naţională a republicii; participarea la coordonarea activităţii de antrenare şi utilizare în economia republicii a investiţiilor şi resurselor creditare străine; participarea la elaborarea şi realizarea unei politici unice de stat în domeniul demografiei şi pieţei muncii; coordonarea şi controlul asupra activităţii zonelor antreprenori- atului liber; expertiza şi avizarea propunerilor înaintate Guvernului Republicii Moldova de către ministere, departamente şi organele autoadministrării locale privind structurile lor organizatorice, precum şi Regulamentele acestora; prevenirea, limitarea şi reprimarea activităţii monopoliste; crearea unei ambianţe concurenţiale, controlul asupra respectării legislaţiei antimonopol; elaborarea măsurilor în vederea creării infrastructurii pieţei; participarea la elaborarea conceptelor, programelor şi măsurilor privind problemele reformei financiar-creditare, ale relaţiilor economice externe. 2) în domeniul analizei, prognozării, planificării strategice şi pronosticarea tendinţelor dezvoltării social-economice a Republicii Moldova, determinarea direcţiilor strategice şi elaborarea conceptului politicii economice a Guvernului; estimarea eficienţei dezvoltării social-economice a republicii, determinarea structurii ramurale de respectivă, elaborarea balanţelor de producere şi repartizare a principalelor tipuri de producţie şi servicii evaluarea potenţialului economic, realizarea măsurilor de prevenire a disproporţiilor în economia naţională; coordonarea în comun cu ministerele şi departamentele de stat respective a măsurilor de protecţie socială a populaţiei în condiţiile de tranziţie la economia de piaţă; aprecierea indicatorilor principali de dezvoltare social-economică, a balanţelor marcoeconomice, acordarea ajutorului metodologic, organizarea lucrărilor de întocmire a totalurilor şi pronosticurilor dezvoltării social-economice, programelor de stat, teritoriale, tehnico-ştiinţifice ale republicii şi prezentarea lor spre examinarea Guvernului Republicii Moldova; promovarea unei politici eficiente structurale, inovaţiilor şi investiţionale, elaborarea propunerilor de amplasare a forţelor de producţie şi a obiectelor principale ale proprietăţii de stat pe teritoriul republicii; stabilirea în comun cu Ministerul Finanţelor a volumului de investiţii din bugetul de stat; participarea la soluţionarea problemelor vizînd relaţiile economice cu alte state şi organizaţii internaţionale; participarea, în comun cu Academia de Ştiinţe, miniserele şi departamentele de stat interesate şi organizaţiile de cercetări ştiinţifice, la determinarea direcţiilor principale ale politicii tehnico-ştiinţifice, priorităţilor investigaţiilor, organizarea elaborării programelor tehnico-ştiinţifice cu destinaţie specială, reglementarea şi stimularea de către stat a procesului inventiv, formarea comenzii de stat în domeniul cercetărilor fundamentale şi prioritare; participarea la elaborarea şi realizarea conceptului sistemului informaţional naţional, coordonarea creării srtucturilor tehnico-organizaţionale, necesare pentru analiza sistemică a stării economiei naţionale, argumentarea deciziilor şi informarea cu regularitate a organelor de stat şi a conducerii republicii în vederea dirijării optime a economiei; determinarea, în comun cu ministerele şi departamentele de stat de resort, a nivelului de viaţă al populaţiei şi a dezvoltării sferei social-culturale a republicii; analiza şi pronosticarea, în comun cu ministerele, departamentele de stat interesate şi cu organele autoadministrării locale, a pieţei de consum, a asigurării populaţiei republicii cu mărfuri de larg consum şi servicii, alcătuirea balanţelor resurselor de mărfuri şi materie primă; întocmirea de comun acord cu Ministerul Finanţelor a listelor obiectelor ce urmează să fie construite din contul investiţiilor capitale de stat. 3) în domeniul problemelor stringente şi situaţiilor externe: coordonarea acţiunilor ministerelor, departamentelor de stat, ale altor organe ale administrării de stat privind deblocarea sistemului financiar-creditar, monetar, de preţuri, venituri, a procelelor de producere şi realizare, import şi export, asigurare cu materie primă şi resurse materiale. coordonarea măsurilor ce asigură prevenirea scăderii nivelului de trai al populaţiei şi a şomajului în masă, perfecţionarea relaţiilor de motivare a muncii; participarea la elaborarea şi realizarea măsurilor de redersare a sistemului investiţional; realizarea măsurilor privind prevenirea şi atenuarea situaţiilor extreme ce ţin de dezvoltarea social-economică. 4) în alte domenii: acordarea de ajutor metodologic, metodic şi practic ministerelor departamentelor de stat, organelor autoadministrării locale, agentilor-economici pentru organizarea eficientă a activităţii lor; coordonarea activităţii de instruire şi reciclare a cadrelor în economie; analiza modului de aplicare a legislaţiei economice prin prisma practicii mondiale; asigurarea examinării prompte, pluriaspectuale a propunerilor, cererilor din partea întreprinderilor, organizaţiilor şi cetăţenilor privind chestiunile ce ţin de competenţa Ministerului, precum şi adoptarea unor măsuri în vederea lichidării deficienţelor în activitatea organizaţiilor şi instituţiilor subordonate; fundamentarea economică a lucrărilor de evaluare a zăcămintelor subterane, concurs a lucrărilor de cercetare şi exploatare a zăcămintelor subterane. VI. Drepturile Ministerului 9. Ministerul este investit cu următoarele drepturi: să solicite şi să obţină de la ministere şi departamente de stat, organele autoadministrării locale, întreprinderi, organizaţii şi instituţii informaţii referitoare la procesul derulării reformei economice, materiale necesare pentru întocmirea pronosticurilor şi programelor de dezvoltare social-economică; să adopte, în limitele competenţei sale, hotărîri privind accelerarea reformei economice, organizarea elaborării şi realizării pronosticurilor şi programelor de dezvoltare social-economică; să convoace intruniri, consfătuiri cu participarea factorilor de decizie ai ministerelor şi departamentelor de stat, instituţiilor ştiinţifice şi altor organe în scopul coordonării acţiunilor lor vizînd dezvoltarea social-economică a republicii; în modul stabilit să antreneze, să angajeze temporar la lucru (inclusiv prin contract), experţi, consilieri şi consultanţi, din republică şi străinătate, să antreneze în calitate de experţi reprezentanţi ai ministerelor, departamentelor de stat, organelor autoadministrării locale, instituţiilor de cercetări ştiinţifice, instituţiilor de învăţămînt pentru realizarea sarcinilor şi funcţiilor ce decurg din prezentul Regulament; să comande conform comenzii de stat ori pe bază de contract lucrări de cercetări ştiinţifice, programe informative şi economice în vederea realizării reformei economice şi dezvoltării economiei; să determine direcţiile principale ale cercetărilor ştiinţifice în corespundere cu sarcinile reformei economice, ale dezvoltării social-economice şi să formeze colective temporare de creaţie, care să efectueze investigaţii în domeniul de bază de contract; să formeze din contul mijloacelor alocate pentru remunerarea muncii lucrărilor aparatului central al Ministerului un fond special pentru plata muncii experţilor, consilierilor, consultanţilor şi membrilor colectivelor temporare de creaţie angajaţi prin contracte; să stabilească relaţii pe plan mondial, să organizeze expertiza internaţională a proiectelor de reformă economică a programelor social-economice, proiectelor de acte legislative, să convoace consfătuiri, conferinţe şi simpozioane interrepublicane şi internaţionale în problemele social-economice; să participe la negocierile internaţionale cu organe şi instituţii guvernamentale şi neguvernamentale şi problemele care sînt de competenţa sa; să prezinte avize la proiectele de regulamente ale ministerelor şi departamentelor de stat; să prezinte Guvernului Republicii Moldova propuneri privind modificarea şi completarea prezentului Regulament. 10. Ministerul, în temeiul şi în scopul executării legilor în vigoare decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului Republicii Moldova, emite în limitele competenţei sale instrucţiuni, indicaţii metodice, dispoziţii obligatorii pentru toate ministerele, departamentele de stat, organele autoadministrării locale, precum şi pentru toate întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile, indiferent de tipul de proprietate şi de subordonarea lor departamentală. Ministerul emite în cazurile necesare, în colaborare cu alte ministere, departamente de stat, servicii şi inspectorate de stat ale Republicii Moldova, acte normative comune. V. Organizarea activităţii Ministerului În conformitate cu Legea Republicii Moldova "Cu privire la Guvern" Ministerul este condus de Ministerul economiei, numit şi destituit din fincţie în corespundere cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova, de către Preşedintele Republicii Moldova, cu confirmarea ulterioară a Parlamentului Republicii Moldova. 12. Colegiul Ministerului examinează în şedinţele sale chestiuni privind organizarea problemelor stringente curente, elaborarea şi realizarea pronosticurilor de perspectivă şi de scurtă durată, problemele activităţii Ministerului, discută chestiuni ce ţin de conducerea practică a instituţiilor şi organizaţiilor care activează pe lîngă Minister, de controlul executării deciziilor, selectarea şi folosirea cadrelor, examinează proiectele celor mai importante acte legislative şi normative, ia în dezbatere rapoartele şi dările de seamă ale şefilor subdiviziunilor interioare ale Ministerului, ale organizaţiilor şi instituţiilor subordonate lui. În activitate cu Colegiul se călăuzeşte de regulamentul propriu aprobat prin ordinul Ministerului. Unele decizii ale Colegiului se traduc în fapt prin intermediul ordinelor Ministerului. În cazul unor divergenţe între Ministru şi Colegiu, primul realizează deciziile sale, raportînd Guvernului despre dimensiunile apărute. 13. Structura, plafonul personalului scriptic, fondul de retribuire a muncii lucrătorilor aparatului central al Ministerului se aprobă de către Guvernul Republicii Moldova. 14. În scopul asigurării expertizei modelelor economice, proiectelor de legi, programelor, în cadrul Ministerului se constituie un Consiliu de experţi, în componenţa căruia sînt încadraţi savanţi şi specialişti notorii din domeniu. 15. Ministerul: poartă răspundere personală pentru exercitarea atribuţiilor ministerului, delimitează funcţiile şi obligaţiile adjuncţilor săi şi ale conducătorilor subdiviziunilor Ministerului; organizează activitatea Ministerului şi conduce şedinţele Colegiului; asigură executarea promptă şi calificată a decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, a hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului Republicii Moldova, precum şi a sarcinilor şi obligaţiunilor ce decurg din prevederile prezentului Regulament; angajează şi concediază conducătorii subdiviziunilor Ministerului şi lucrătorii lui; modifică în limitele fondului stabilit de retribuire a muncii şi ale numărului-limită de lucrători, structura subdiviziunilor interioare a aparatului central al Ministerului; aprobă regulamentul subdiviziunilor interioare ale Ministerului; emite ordine şi dispoziţii, controlează executarea lor; reprezintă din împuternicirea Preşedintelui Republicii Moldova şi Guvernului Republicii Moldova interesele Ministerului în relaţiile reciproce cu persoanele juridice şi fizice din republică şi din alte ţări, încheie şi realizează contracte, semnează documente financiare şi de altă natură. 16. Viceminiştrii, conducătorii subdiviziunilor poartă răspundere pentru toate deciziile adoptate de ei şi pentru activitatea Ministeru- lui.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀