marți, 12 ianuarie 1993
8/12.01.93 Hotărîre cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului Economiei al Republicii Moldova
               HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
    Cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului Economiei
                        al Republicii Moldova.

                          Nr.8 din 12.01.93
                                

                     Monitor nr.1/10 din 30.01.1993

                                * * *
    Abrogat: 27.06.1994
    Hotărîrea Guvernului nr.441 din 27.06.1994
                           
    Guvernul Republicii Moldova  h o t ă r ă ş t e:
    1. Se aprobă   Regulamentul Ministerului  Economiei  al   Republicii
Moldova (se anexează).

    2. Se permite Ministerului Economiei să creeze, în limitele fondului
anual de retribuţie, un fond special de mijloace, reflectat într-un cont
special,   pentru  remunerarea  muncii  consilierilor,   consultanţilor,
experţilor  şi membrilor colectivelor de creaţie provizorii, angajaţi pe
bază de contract.
     
    3. Se stabileşte   că   pe  lîngă  Ministerul  Economiei   activează
următoarele instituţii şi organizaţii: Centrul de Studiere a Problemelor
Pieţei,  Institutul  de  Cercetăţi Ştiinţifice în  domeniul  Informaţiei
Tehnico-Economice,  Comisia  republicană de selectare a cadrelor  pentru
reciclare  şi  perfecţionare  în  străinătate, Agenţia  de  Stat  pentru
Protecţia Proprietăţii Industriale.

    4. Se substituie  în  punctul 1 din hotărîrea Guvernului  Republicii
Moldova  din  25  mai 1992 nr. 346 "Cu privire  la  instituirea  Comsiei
republicane de selectare a cadrelor pentru reciclare şi perfecţionare în
străinătate"  cuvintele  "Comitetul de Stat pentru  Problemele  Reformei
Economice" cu cuvintele "Ministerul Economiei".

    5. Se modifică   structura   aparatului  central   al   Ministerului
Economiei  aprobată  prin hotărîrea Guvernului Republicii Moldova din  2
septembrie  1992  nr.  576, expunîndu-se într-o nouă  redacţie,  conform
anexei.


    Prim-ministru 
    al Republicii Moldova                       ANDREI SANGHELI



                       R E G U L A M E N T U L
             Ministerului Economiei al Republicii Moldova

                         I.Principii generale

    1. Ministerul  Economiei  al  Republicii Moldova  (în  continuare  -
Ministerul)   reprezintă  un  organ  central  economic  coordonator   al
administrării  de stat, care asigură în comun cu alte structuri de  stst
elaborarea  conceptului şi programelor de promovare a reformei economice
şi  de  constituire  a relaţiilor de piaţă,  prognozarea  şi  elaborarea
programelor   dezvoltării   social-economice  a   republicii,   formarea
mecanismului  economic şi realizarea consecventă a reglementării de stat
a  proceselor social-economic şi realizarea consecventă a  reglementării
de stat a proceselor social-economice.

    2. Ministerul este persoană juridică şi dispune de ştampilă cu Stema
de  Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa în limba de stat şi  în
limba rusă.

    3. Ministerul   îşi  desfăşoară  activitatea  în  baza  Constituţiei
Republicii Moldova, legilor Republicii Moldova, Decretelor Preşedintelui
Republicii   Moldova,  hotărîrilor  Parlamentului  Republicii   Moldova,
hotărîrilor  şi  dispoziţiilor Guvernului Republicii Moldova, precum  şi
prevederilor prezentului Regulament.

    4. Ministerul  poartă  răspundere  pentru  organizarea  desfăşurării
reformei economice, dezvoltarea echilibră a economiei naţionale.
    Ministerul prin  întreg  ansamblul  atribuţiilor ce-i sînt  date  în
seamă   asigură   respectarea   intereselor  economice   ale   statului,
drepturilor   şi  intereselor  economice  legate  ale  întreprinderilor,
asociaţiilor, instituţiilor şi cetăţenilor din Republica Moldova.

    5. Ministerul   din împuternicirea  Guvernului  Republicii   Moldova
reprezintă  republica  în  relaţiile cu organele de  stat,  firmelor  şi
antreprenorii  particulari   din străinătate şi  coordonează  problemele
care sînt în competenţa lui.

    6. În scopul  elaborării  şi  argumentării  ştiinţifice profunde  şi
multilaterale a măsurilor adoptate pentru promovarea reformei economice,
al  analizei  detaliate şi pronosticării dezvoltării social-economice  a
republicii,  expertizei  ştiinţifice a proiectelor de acte normative  şi
legislative,    elaborării    programelor    de    stat,    teritoriale,
tehnico-ştiinţifice,   analizei   utilizării  experienţei  mondiale   în
domeniile  nominalizate,  protejării  intereselor statului  în  domeniul
proprietăţii  industriale,  al  propagării obiectivelor  şi  direcţiilor
reformei economice, ştiinţifice şi instruirii economice a populaţiei, pe
lîngă   Minister   activează  o  serie  de  instituţii  şi   organizaţii
specializate.


              II. Sarcinile principale ale Ministerului

    7. Ministerul are următoarele sarcini principale:
    elaborarea în   comun  cu  alte organe  de  stat  a  conceptului  şi
programelor   detaliate   de  promovare  a  reformei  economice  şi   de
constituire a relaţiilor de piaţă în Republica Moldova;
    organizarea şi coordonarea activităţii ministerelor, departamentelor
de  stat, organelor autoadministrării locale vizînd promovarea  reformei
economice,  elaborării  ştiinţifice  în  domeniul  reformei,  efectuarea
controlului asupra desfăşurării acesteia;
    fundamentarea   şi   sistematizarea   obiectivelor   şi   sarcinilor
dezvoltării   social-economice  a  republicii  şi  a  căilor  optime  de
realizare  a lor, elaborarea în comun cu ministerele, departamentele  de
stat,  alte  structuri  ale  puterii executive a  pronosticurilor  şi  a
programelor de stat, teritoriale şi tehnico-ştiinţifice;
    crearea şi implementarea  în comun cu ministerele, departamentele de
stat respective, alte structuri ale administrării de stat a mecanismelor
economice apte să asigure dezvoltarea eficientă a economiei, un nivel de
viaţă  acceptabil şi realizarea obiectivelor preconizate, organizarea şi
coordonarea reglementării de stat a proceselor social-economice;
    examinarea, elaborarea,  înaintarea   propunerilor  şi   coordonarea
activităţii  ministerelor,  departamentelor  de stat,  altor  organe  de
administrare  privind  prevenirea  şi atenuarea situaţiilor  externe  şi
reprimarea fenomenelor negative din economia republicii;
    acordarea ajutorului  metodologic, metodic şi practic  ministerelor,
departamentelor de stat, organelor autoadministrării locale şi agenţilor
economici   în   organizarea  eficientă  a  activităţilor,   coordonarea
instruirii  şi  reciclării cadrelor şi a dezvoltării ştiinţei  economice
din  republică,  formarea  comenzii  de stat  în  domeniul  cercetărilor
fundamentale şi prioritare.

                     III. Funcţiile Ministerului

    8. În conformitate  cu  sarcinile principale ce-i revin,  Ministerul
are următoarele funcţii:
    1) în domeniul reformei economice:
    elaborarea concepţiilor  şi   programelor  de   reformă   economică,
proiectelor de legi, de decrete ale Preşedintelui Republicii Moldova, de
decizii  guvernamentale  şi departamentale privind reforma economică  şi
expertiza acestora;
    coordonarea cu  ministerele,  departamentele de stat, serviciile  şi
inspectoratele  de stat a măsurilor îndreptate spre realizarea  reformei
economice şi elaborarea deciziilor comune în vederea aprofundării ei;
    analiza şi controlul asupra promovării reformei economice;
    participarea  la  elaborarea unui mecanism apt să stimuleze fondarea
întreprinderilor      şi     organizaţiilor de     diverse     forme
organizatorico-juridice, să impulsioneze activitatea antreprenorială, să
susţină micul business, asociaţiile, gospodăriile ţărăneşti;
    elaborarea măsurilor  în  vederea  dezvoltării  tuturor formelor  de
proprietate şi susţinerii noilor structuri economice;
    elaborarea programelor de dezvoltare, susţinere a antreprenoriatului
organizarea   şi   controlul  traducerii  lor  în   fapt,   constituirea
mecanismelor de realizare a acestora;
    organizarea reciclării  şi  perfecţionării în străinătate a cadrelor
din economia naţională a republicii;
    participarea la coordonarea activităţii de antrenare şi utilizare în
economia republicii a investiţiilor şi resurselor creditare străine;
    participarea la elaborarea şi realizarea unei politici unice de stat
în domeniul demografiei şi pieţei muncii;
    coordonarea şi  controlul  asupra activităţii zonelor  antreprenori-
atului liber;
    expertiza şi  avizarea propunerilor înaintate Guvernului  Republicii
Moldova  de către ministere, departamente şi organele  autoadministrării
locale  privind structurile lor organizatorice, precum şi  Regulamentele
acestora;
    prevenirea, limitarea şi reprimarea activităţii monopoliste;
    crearea unei  ambianţe  concurenţiale, controlul asupra  respectării
legislaţiei antimonopol;
    elaborarea măsurilor în vederea creării infrastructurii pieţei;
    participarea  la  elaborarea conceptelor, programelor  şi  măsurilor
privind   problemele   reformei  financiar-creditare,   ale   relaţiilor
economice externe.
    2) în domeniul  analizei,  prognozării, planificării  strategice  şi
pronosticarea  tendinţelor  dezvoltării  social-economice  a  Republicii
Moldova,  determinarea direcţiilor strategice şi elaborarea  conceptului
politicii economice a Guvernului;
    estimarea eficienţei   dezvoltării  social-economice  a  republicii,
determinarea structurii ramurale de respectivă, elaborarea balanţelor de
producere şi repartizare a principalelor tipuri de producţie şi servicii
evaluarea  potenţialului  economic, realizarea măsurilor de prevenire  a
disproporţiilor în economia naţională;
    coordonarea în  comun  cu  ministerele  şi  departamentele  de  stat
respective  a măsurilor de protecţie socială a populaţiei în  condiţiile
de tranziţie la economia de piaţă;
    aprecierea indicatorilor  principali de dezvoltare social-economică,
a   balanţelor   marcoeconomice,   acordarea   ajutorului   metodologic,
organizarea  lucrărilor  de întocmire a totalurilor  şi  pronosticurilor
dezvoltării   social-economice,   programelor  de   stat,   teritoriale,
tehnico-ştiinţifice  ale  republicii şi prezentarea lor spre  examinarea
Guvernului Republicii Moldova;
    promovarea unei  politici  eficiente  structurale,  inovaţiilor   şi
investiţionale,  elaborarea  propunerilor  de amplasare  a  forţelor  de
producţie  şi  a  obiectelor  principale ale  proprietăţii  de  stat  pe
teritoriul republicii;
    stabilirea în   comun  cu  Ministerul  Finanţelor  a  volumului   de
investiţii din bugetul de stat;
    participarea  la soluţionarea problemelor vizînd relaţiile economice
cu alte state şi organizaţii internaţionale;
    participarea,   în  comun  cu  Academia de  Ştiinţe,  miniserele  şi
departamentele   de  stat  interesate  şi  organizaţiile  de   cercetări
ştiinţifice,   la  determinarea  direcţiilor  principale  ale  politicii
tehnico-ştiinţifice,    priorităţilor    investigaţiilor,    organizarea
elaborării   programelor  tehnico-ştiinţifice  cu  destinaţie  specială,
reglementarea  şi  stimularea  de  către  stat  a  procesului  inventiv,
formarea  comenzii  de  stat în domeniul  cercetărilor  fundamentale  şi
prioritare;
    participarea  la  elaborarea  şi realizarea  conceptului  sistemului
informaţional     naţional,     coordonarea     creării srtucturilor
tehnico-organizaţionale,  necesare  pentru  analiza sistemică  a  stării
economiei   naţionale,   argumentarea   deciziilor  şi   informarea   cu
regularitate  a organelor de stat şi a conducerii republicii în  vederea
dirijării optime a economiei;
    determinarea,  în comun cu ministerele şi departamentele de stat  de
resort,  a  nivelului  de viaţă al populaţiei şi  a  dezvoltării  sferei
social-culturale a republicii;
    analiza şi pronosticarea, în comun cu ministerele, departamentele de
stat  interesate  şi cu organele autoadministrării locale, a  pieţei  de
consum,  a asigurării populaţiei republicii cu mărfuri de larg consum şi
servicii, alcătuirea balanţelor resurselor de mărfuri şi materie primă;
    întocmirea de   comun  acord  cu  Ministerul  Finanţelor  a listelor
obiectelor  ce  urmează  să  fie  construite  din  contul  investiţiilor
capitale de stat.
    3) în domeniul problemelor stringente şi situaţiilor externe:
    coordonarea acţiunilor  ministerelor,  departamentelor de stat,  ale
altor  organe  ale administrării de stat privind  deblocarea  sistemului
financiar-creditar,  monetar,  de  preţuri, venituri,  a  procelelor  de
producere  şi realizare, import şi export, asigurare cu materie primă şi
resurse materiale.
    coordonarea măsurilor  ce  asigură prevenirea scăderii nivelului  de
trai  al populaţiei şi a şomajului în masă, perfecţionarea relaţiilor de
motivare a muncii;
    participarea  la  elaborarea şi realizarea măsurilor de redersare  a
sistemului investiţional;
   realizarea măsurilor  privind  prevenirea  şi  atenuarea  situaţiilor
extreme ce ţin de dezvoltarea social-economică.
    4) în alte domenii:
    acordarea de  ajutor  metodologic,  metodic şi  practic ministerelor
departamentelor    de   stat,   organelor   autoadministrării    locale,
agentilor-economici pentru organizarea eficientă a activităţii lor;
    coordonarea activităţii de  instruire  şi reciclare  a  cadrelor  în
economie;
    analiza modului de  aplicare  a legislaţiei  economice  prin  prisma
practicii mondiale;
    asigurarea examinării   prompte,  pluriaspectuale  a   propunerilor,
cererilor  din  partea întreprinderilor, organizaţiilor  şi  cetăţenilor
privind  chestiunile  ce  ţin  de  competenţa  Ministerului,  precum  şi
adoptarea unor măsuri în vederea lichidării deficienţelor în activitatea
organizaţiilor şi instituţiilor subordonate;
    fundamentarea  economică  a lucrărilor de  evaluare  a  zăcămintelor
subterane,   concurs   a  lucrărilor  de  cercetare  şi   exploatare   a
zăcămintelor subterane.

                     VI. Drepturile Ministerului

    9. Ministerul este investit cu următoarele drepturi:
    să solicite şi  să  obţină de la ministere şi departamente de  stat,
organele   autoadministrării   locale,  întreprinderi,  organizaţii   şi
instituţii   informaţii  referitoare  la  procesul  derulării   reformei
economice,  materiale  necesare  pentru  întocmirea  pronosticurilor  şi
programelor de dezvoltare social-economică;
    să adopte, în    limitele   competenţei   sale,   hotărîri   privind
accelerarea  reformei  economice, organizarea elaborării  şi  realizării
pronosticurilor şi programelor de dezvoltare social-economică;
    să convoace intruniri,  consfătuiri cu  participarea  factorilor  de
decizie  ai  ministerelor  şi  departamentelor  de  stat,  instituţiilor
ştiinţifice  şi altor organe în scopul coordonării acţiunilor lor vizînd
dezvoltarea social-economică a republicii;
    în modul stabilit  să  antreneze,  să  angajeze  temporar  la  lucru
(inclusiv  prin  contract),  experţi,  consilieri  şi  consultanţi,  din
republică   şi   străinătate,  să  antreneze  în  calitate  de   experţi
reprezentanţi   ai  ministerelor,  departamentelor  de  stat,  organelor
autoadministrării   locale,  instituţiilor  de  cercetări   ştiinţifice,
instituţiilor  de învăţămînt pentru realizarea sarcinilor şi  funcţiilor
ce decurg din prezentul Regulament;
    să comande conform  comenzii de stat ori pe bază de contract lucrări
de  cercetări ştiinţifice, programe informative şi economice în  vederea
realizării reformei economice şi dezvoltării economiei;
    să determine  direcţiile principale ale cercetărilor ştiinţifice  în
corespundere   cu   sarcinile   reformei  economice,   ale   dezvoltării
social-economice  şi să formeze colective temporare de creaţie, care  să
efectueze investigaţii în domeniul de bază de contract;
    să formeze din  contul mijloacelor alocate pentru remunerarea muncii
lucrărilor  aparatului  central al Ministerului un fond  special  pentru
plata  muncii  experţilor,  consilierilor, consultanţilor  şi  membrilor
colectivelor temporare de creaţie angajaţi prin contracte;
    să stabilească  relaţii pe  plan mondial,  să  organizeze  expertiza
internaţională   a  proiectelor  de  reformă  economică  a   programelor
social-economice,   proiectelor   de  acte  legislative,   să   convoace
consfătuiri,    conferinţe    şi   simpozioane    interrepublicane    şi
internaţionale în problemele social-economice;
    să participe  la negocierile internaţionale cu organe şi  instituţii
guvernamentale şi neguvernamentale şi problemele care sînt de competenţa
sa;
    să prezinte avize  la proiectele de regulamente ale ministerelor  şi
departamentelor de stat;
    să prezinte Guvernului   Republicii   Moldova   propuneri    privind
modificarea şi completarea prezentului Regulament.
    10. Ministerul,  în  temeiul  şi  în scopul  executării  legilor  în
vigoare  decretelor  Preşedintelui  Republicii Moldova,  hotărîrilor  şi
dispoziţiilor   Guvernului   Republicii  Moldova,  emite   în   limitele
competenţei    sale   instrucţiuni,   indicaţii   metodice,   dispoziţii
obligatorii  pentru toate ministerele, departamentele de stat,  organele
autoadministrării   locale,  precum  şi  pentru  toate  întreprinderile,
organizaţiile  şi instituţiile, indiferent de tipul de proprietate şi de
subordonarea lor departamentală.
    Ministerul emite   în  cazurile necesare,  în  colaborare  cu   alte
ministere,  departamente  de stat, servicii şi inspectorate de stat  ale
Republicii Moldova, acte normative comune.

               V. Organizarea activităţii Ministerului

    În conformitate cu  Legea Republicii Moldova "Cu privire la  Guvern"
Ministerul  este condus de Ministerul economiei, numit şi destituit  din
fincţie  în corespundere cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova,
de  către  Preşedintele Republicii Moldova, cu confirmarea ulterioară  a
Parlamentului Republicii Moldova.
    12. Colegiul  Ministerului  examinează în şedinţele  sale  chestiuni
privind   organizarea  problemelor  stringente  curente,  elaborarea  şi
realizarea   pronosticurilor   de  perspectivă  şi  de  scurtă   durată,
problemele   activităţii  Ministerului,  discută  chestiuni  ce  ţin  de
conducerea  practică a instituţiilor şi organizaţiilor care activează pe
lîngă  Minister,  de  controlul  executării  deciziilor,  selectarea  şi
folosirea  cadrelor,  examinează  proiectele celor mai  importante  acte
legislative  şi normative, ia în dezbatere rapoartele şi dările de seamă
ale   şefilor   subdiviziunilor   interioare   ale   Ministerului,   ale
organizaţiilor şi instituţiilor subordonate lui.
    În activitate  cu  Colegiul se călăuzeşte  de  regulamentul  propriu
aprobat prin ordinul Ministerului.
    Unele decizii  ale  Colegiului  se traduc în fapt  prin  intermediul
ordinelor Ministerului.
    În cazul unor   divergenţe   între  Ministru  şi   Colegiu,   primul
realizează  deciziile  sale,  raportînd Guvernului  despre  dimensiunile
apărute.
    13. Structura,  plafonul personalului scriptic, fondul de retribuire
a  muncii  lucrătorilor aparatului central al Ministerului se aprobă  de
către Guvernul Republicii Moldova.
    14. În scopul asigurării expertizei modelelor economice, proiectelor
de  legi, programelor, în cadrul Ministerului se constituie un  Consiliu
de  experţi, în componenţa căruia sînt încadraţi savanţi şi  specialişti
notorii din domeniu.
    15. Ministerul:
    poartă răspundere   personală   pentru   exercitarea    atribuţiilor
ministerului,  delimitează  funcţiile şi obligaţiile adjuncţilor săi  şi
ale conducătorilor subdiviziunilor Ministerului;
    organizează activitatea    Ministerului    şi   conduce    şedinţele
Colegiului;
    asigură executarea  promptă şi calificată a decretelor Preşedintelui
Republicii Moldova, a hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului Republicii
Moldova,  precum  şi  a  sarcinilor  şi  obligaţiunilor  ce  decurg  din
prevederile prezentului Regulament;
    angajează şi concediază conducătorii subdiviziunilor Ministerului şi
lucrătorii lui;
    modifică în limitele fondului stabilit de retribuire a muncii şi ale
numărului-limită  de  lucrători, structura subdiviziunilor interioare  a
aparatului central al Ministerului;
    aprobă regulamentul subdiviziunilor interioare ale Ministerului;
    emite ordine şi dispoziţii, controlează executarea lor;
    reprezintă din  împuternicirea  Preşedintelui Republicii Moldova  şi
Guvernului  Republicii  Moldova  interesele  Ministerului  în  relaţiile
reciproce  cu  persoanele juridice şi fizice din republică şi  din  alte
ţări,  încheie şi realizează contracte, semnează documente financiare şi
de altă natură.
    16. Viceminiştrii,  conducătorii  subdiviziunilor poartă  răspundere
pentru  toate deciziile adoptate de ei şi pentru activitatea  Ministeru-
lui.