duminică, 30 mai 1993
273/18.05.93 Hotărîre despre aprobarea Regulamentului cu privire la Trezoreria de Stat
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
      Despre aprobarea Regulamentului cu privire la Trezoreria de
                           Stat (Extras)

                          Nr.273 din 18.05.93

                    Monitor nr.5/157 din 30.05.1993

                                 * * *

   Întru executarea Decretului Preşedintelui Republicii Moldova din 10
martie 1993 nr. 39 "Cu privire la Trezoreria de Stat" Guvernul
Republicii Moldova h o t ă r ă ş t e:
   1. Se aprobă Regulamentul cu privire la Trezoreria de Stat a
Ministerului Finanţelor conform anexei.
   2. Se stabileşte, în legătură cu crearea Trezoreriei de Stat în
cadrul Ministerului Finanţelor, majorarea aparatului acestuia cu 23
unităţi, pentru care se alocă în fond anual de retribuţie în mărime de
4908 mii ruble.


         PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                 ANDREI SANGHELI




                                                  Aprobat
                                             prin hotărîrea Guvernului
                                             Republicii Moldova din
                                             18 mai 1993 nr. 273


                      R E G U L A M E N T U L

                      Trezoreriei de Stat

                     I. Principii generale

   1. Trezoreria   de   Stat  (în  continuare  -  Trezoreria)   este   o
subdiviziune   structurală  a  Ministerului  Finanţelor,  cu  statut  de
direcţie principală.

   2. În activitatea  sa  Trezoreria  se călăuzeşte  de  Constituţia  şi
Legile  Republicii  Moldova,  hotărîrile  Parlamentului  şi  Prezidiului
Parlamentului  Republicii  Moldova, Decretele  Preşedintelui  Republicii
Moldova,  hotărîrile  şi  dispoziţiile  Guvernului  Republicii  Moldova,
prevederile  prezentului Regulament, ordinele Ministrului Finanţelor  şi
hotărîrile Colegiului Ministerului Financelor.

   3. În activitatea  sa  Trezoreria asigură interacţiunea  necesară  cu
organele  adminitraţiei  de  stat în chestiunile ce ţin  de  decontările
reciproce între bugete şi în procesul de culegere a informaţiei cuvenite
privind executarea bugetelor locale.

   4. Lunar Trezoreria   prezintă  Ministerului  Finanţelor   informaţia
privind operaţiunile financiare ale Guvernului şi rezultatele executării
bugetului republican şi a bugetelor locale, informaţie ce urmează să fie
inclusă în raportul către Guvern.

   5. Trezoreria este condusă de şeful trezoreriei, desemnat şi eliberat
din funcţie de către Ministrul Finanţelor.
   structura şi  schema  de încadrare ale Trzoreriei se aprobă de  către
Ministrul  Finanţelor  în  limitele  fondului  de  salarizare,  stabilit
Ministerului Finanţelor.

                II. Sarcinile şi funcţiile Trezoreriei

   6. Sarcinile principale ale Trezoreriei sînt:
   organizarea şi  exercitarea  controlului asupra executării  bugetului
republican;
   reglementarea   decontărilor   reciproce  între  bugetele  de   toate
nivelurile  şi  fondurile  extrabugetare de  stat,  evidenţa  executării
acestori fonduri şi controlul asupra utilizării lor conforme;
   culegerea şi  prelucrarea informaţiei privind situaţia finanţelor  de
stat,  prezentarea  dărilor de seamă despre operaţiunile financiare  ale
Guvernului  privind bugetul republican, fondurile extrabugetare de  stat
şi situaţia bugetelor locale;
   elaborarea metodologiei   şi  procedurilor  financiare,   obligatorii
pentru  toate  organele republicane ale administraţiei de  stat,  pentru
organizaţiile şi instituţiile lor.

   7. Trezoreria    îndeplineşte    următoarele   funcţii    de    bază:
   asigură exercitarea   sistemului   bugetar  şi  evidenţa   executării
bugetului republican şi a fondurilor extrabugetare de stat;
   dirijează mijloacele,   acumulate   pe  conturile  sale,   finanţează
cheltuielile  în  limitele  creditelor bugetare şi celor  cu  destinaţie
speciaţlă;
   reglementează   decontările   reciproce  între  bugetele   de   toate
nivelurile şi fondurile extrabugetare;
   prognozează operativ  încasările  bugetare  şi  extrabugetare  şi  le
distribuie   în   limitele  cheltuielilor,  prevăzute  pentru   perioada
respectivă;
   în comun cu Banca  Naţională a Moldovei, gestionează datoria  internă
şi externă de stat;
   organizează munca  de atragere a resurselor financiare prin  emiterea
împrumuturilor  de  stat  şi bonurilor de tezaur, în  scopul  acoperirii
deficitului bugear;
   efectuează culegerea   şi  prelucrarea  centralizată  a   informaţiei
privind  starea  bugetului republican şi bugetelor locale, precum  şi  a
fondurilor  extrabugetare de stat şi prezintă lunar, în modul  stabilit,
dări  de seamă despre executarea bugetului republican, bugetelor  locale
şi  a  fondurilor  extrabugetare  de  stat  şi  despre  alte  operaţiuni
financiare ale Guvernului;
   organizează şi  efectuează  şi evidenţa operaţiunilor financiare  din
sfera activităţii economice externe, derulate de Guvern;
   stabileşte ordinea   de  perfectare  a  operaţiunilor  de  totalizare
privind   bugetul  republican,  execută  decontul  global  al  bugetului
republican;
   exercită nemijlocit    controlul   asupra   respectării   legislaţiei
Republicii  Moldova  în  partea  ce se referă  la  executarea  bugetului
republican   şi  a  fondurilor  extrabugetare  de  stat,  precum  şi  la
asigurarea integrităţii mijloacelor de stat;
   generalizează   practica   aplicării   actelor   departamentale   ale
Ministerului  Finanţelor în chestiunile executării bugetului  republican
la  capitolul  venituri  şi cheltuieli şi elaborează  recomandări  întru
optimizarea lor;
   elaborează în   modul  stabilit  proiectele  actelor  legislative  şi
normative ce se referă la competenţele Trezoreriei;
   organizează în  comun  cu Banca Naţională a Moldovei  lucrul  privind
emisia şi distribuirea hîrtiilor de valoare şi a împrumuturilor de stat;
   stabileşte modul  de  evidenţă,  întocmire a dărilor de seamă  şi  de
efectuarea  a procedurilor financiare, executorii în activitatea tuturor
organelor   administraţiei  de  stat,  organizaţiilor  şi  instituţiilor
acestora,  asigură  unitarea  normelor de realizare a  operaţiunilor  cu
mijloace de stat;
   implementează  şi aplică cu maximă efecienţă sistemele informaţionale
automatizate  de  telecomunicaţie în procesul de derulare şi evidenţă  a
operaţiunilor financiare ale Guvernului;
   interacţionează  cu Banca Naţională a Moldovei, organele  Serviciului
Fiscal  de Stat, organele administraţiei de stat pentru a optimiza munca
şi intesifica controlul asupra utilizării mijloacelor bugetului de stat;
   organizează în  modul  stabilit perfecţionarea cadrelor  Trezoreriei;
   stabileşte relaţii  cu serviciile trezoreriilor Comunităţii  Statelor
Independente  şi  ale altor ţări, studiează experienţa  avansată  vizînd
organizarea  trezoreriilor  altor  ţări,  studiază  experienţa  avansată
vizînd  organizarea  trezoreriilor altor ţări şi elaborează  recomandări
privind aplicarea acesteia în activitatea trezoreriei.

                   III. Drepturi şi obligaţiuni

   8. Trezoreria are dreptul:
   să deschidă conturi  corespunzătoare în Banca Naţională a Moldovei şi
instituţiile ei, în alte bănci şi în instituţii creditare.
   Mijloacele temporar  disponibile ale bugetului republican, aflate  pe
conturile  instituţiilor  Trezoreriei,  pot fi virate pe  contul  ei  de
depozit  în  Banca Naţională a Moldovei (sau în altă bancă) pentru a  fi
folosite  în  scopuri ce ar asigura eficienţa  investirilor.  Mijloacele
obţinute  din  aceste  operaţiuni sînt îndreptate în  venitul  bugetului
republican.
   Pentru mijloacele  temporar atrase, banca în cauză plăteşte bugetului
o dobîndă în mărimea stabilită prin aranjamentul financiar respectiv.
   În cazul împrumutării, în modul stabilit de legislaţie, a mijloacelor
Băncii  Naţionale a Moldovei (sau ale altpr creditori) pentru acoperirea
golului  de  casă bugetar provizoriu, Ministerul Finanţelor  plăteşte  o
dobîndă în mărimea stabilită prin acordul respectiv;
   să efectueze  la  ministere,  departamente  de  stat,  întreprinderi,
instituţii  şi organizaţii, asociaţii, concerne, inclusiv bănci şi  alte
instituţii  financiar creditare, indiferent de forma lor de proprietate,
inclusiv şi întreprinderi mixte şi firme străine, controlul documentelor
băneşti, registrelor evidenţei contabile şi dărilor de seamă, planurilor
şi  devizelor, altor documente vizînd decontarea, virarea şi  utilizarea
mijloacelor  bugetului de stat şi ale fondurilor extrabugetare, şi să  i
se pună la dispoziţie explicaţiile şi informaţiile necesare;
   să ceară şi să primească de la diverse instituţii financiar-creditare
informaţii   despre   conturile   întreprinderilor,   instituţiilor   şi
organizaţiilor care urmează mijloace bugetare şi extrabugetare;
   să ceară conducătorilor  şi  altor persoane cu funcţii de  răspundere
din întreprinderile, instituţiile şi organizaţiile controlate lichidarea
încălcărilor   modului   de  executare  a  bugetului  şi   să   verifice
îndeplinirea prescripţiilor sale;
   să suspende toate  operaţiunile  de  la  conturile  întreprinderilor,
instituţiilor   şi  organizaţiilor  (inclusiv  ale  băncilor  şi   altor
instituţii  financiar-creditare),  care utilizează mijloacele  bugetului
statului  şi ale fondurilor extrabugetare, în cazul cînd ele nu prezintă
(sau  refuză  să  prezinte) organelor Trezoreriei şi persoanelor  ei  cu
funcţii  de  răspundere  documentele  contabile  şi  financiare  privind
folosirea mijloacelor menţionate;
   să ridice de  la întreprinderi, instituţii şi organzaţii  documentele
care  atestă  încălcarea  de  către  acesta a  modului  şi  normelor  de
executarea  a  bugetului  de stat şi a fondurilor  extrabugetare.  Drept
temei  pentru  ridicarea  documentelor  respective  serveşte  dispoziţia
scrisă a personei cu funcţii de răspundere a trezoreriei;
   să perceapă pe cale extrajudiciară de la întreprinderi, instituţii şi
organizaţii   mijloacele   alocate  de  la  buget  sau   din   fondurile
extrabugetare şi folosite în alte scopuri decît destinaţia lor specială;
   să prezinte Băncii  Naţionale  Moldovei propuneri privind  retragerea
licenţelor  pentru efectuarea operaţiunilor bancare acordate băncilor şi
altor instituţii financiar-creditare în cazul, cînd acestea temporizează
trecerea   la   conturile  destinatarilor  a  sumelor,  ce  le-au   fost
transferate de la bugetul şi fondurile extrabugetare;
   în cazurile cînd   se  atestă  încălcări  ale  modului  şi   normelor
stabilite  de  finanţare a operaţiunilor Guvernului sau se  prezintă  cu
întîrziere  dările  de seamă, documentaţia contabilă şi  financiară,  să
suspende  sau  să  înceteze finanţarea unităţilor în  cauză,  comunicînd
organelor  ierarhic superioare ale acestora despre sancţiunile  aplicate
pînă  la  înlăturarea încălcărilor, precum şi să perceapă  necondiţionat
mijloacele alocate anterior.
   Ţinînd cont de eficienţa măsurilor finanţate din mijloacele bugetului
de  stat,  Ministerul  Finanţelor poate acorda,  după  caz,  împrumuturi
bugetare.
   drepturile prevăzute   în  alineatele  nouă,  zece,  doisprezece   şi
treisprezece ale prezentului punct sînt acordate conducerii Ministerului
Fiananţelor,  care le exercită în baza propunerilor prezentate de  şeful
Trezoreriei.