vineri, 30 iulie 1993
415/05.07.93 Hotărîre cu privire la aprobarea concepţiei de informatizare a societăţii şi mecanismului ei de realizare
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
         Cu privire la aprobarea concepţiei de informatizare a
               societăţii şi mecanismului ei de realizare

                          Nr.415 din 05.07.93

                    Monitor nr.7/229 din 30.07.1993

                                * * *

   Dat fiind că  tranziţia la economia de piaţă reclamă imperios crearea
unui  suport  informatic în baza tehnologiilor informaţionale  avansate,
informatizarea  societăţii  şi determinarea principiilor de implicare  a
statutului în acest progres, Guvernul Republicii Moldova hotărăşte:

   1. Se aprobă Concepţia informatizării societăţii conform anexei nr.1.

   2. Ministerul  Informaticii,  Informaţiei  şi  Telecomunicaţiilor  va
elabora şi va prezenta Guvernului spre aprobare:

   în termen de  5  luni, în comun cu Ministerul  Economiei,  Ministerul
Finanţelor,  alte ministere şi departamente de stat, proiectul  director
de informatizare a societăţii conform Concepţiei sus-nominalizate;
   în termen de  o lună, în comun cu Ministerul Finanţelor, Regulamentul
cu  privire  la finanţarea lucrărilor de informatizare  a  instituţiilor
publice;
   pînă la 1 august 1993, de comun acord cu Departamentul de Stat pentru
Statistică,  modul  şi periodicitatea raporturilor către Guvern  privind
stadiul  de  informatizare  a obiectivelor, enumerate  în  Concepţia  de
informatizare a societăţii şi în proiectul director de informatizare.

   3. Se aprobă Comisia interdepartamentală pentru informatizare conform
anexei nr.2.

   4. Informatizarea  instituţiilor publice şi a agenţilor economici  se
va  realiza în baza studiilor de fezabilitate şi proiectelor directoare,
elaborate  pentru  o  durată  de 3-10 ani în  consens  cu  Concepţia  de
informatizare  a  societăţii  şi  cu  reglementările  din  domeniul  ale
organismelor internaţionale.

   5. Se stabileşte  că ministerele, departamentele, alte structuri  ale
administraţiei   de   stat   şi  comitetele  executive   ale   organelor
autoadministrării   locale  achiziţionează  echipamentele,  sisteme   de
tehnică  de calcul şi produse informatice pe bază de licitaţie deschisă,
conform  proiectelor  directoare şi recomandărilor tehnice  aprobate  de
Ministerul Informaticii, Informaţiei şi Telecomunicaţiilor.


             PREŞEDINTELE
             REPUBLICII MOLDOVA                   Mircea SNEGUR


                                      Anexa nr.1
                             la hotărîrea Guvernului
                                Republicii Moldova
                             din 5 iulie 1993 nr. 415



                          C O N C E P Ţ I A

                    de informatizare a societăţii


                              S U M A R


   I. Obiective
   II. Principiile privind implicarea statutului în informatizarea
   societăţii
   III. Dezvoltarea infrastructurii informatizării
   IV. Aria de cuprindere a informatizării societăţii
       1. Zona dirijării de stat (centrală)
       2. Zona agenţilor economici
       3. Zona populaţiei
   V. Etapizarea informatizării societăţii
       1. Etapa A - anii 1993 - 1994
       2. Etapa B - anii 1995 - 1997
       3. Etapa C - anii 1998 - 2000
   VI. Asigurarea financiară
   Anexa. Lista obiectelor prioritare pentru informatizarea
   societăţii.

                             I. Obiective

   Informatizarea,  componentă  a  dezvoltării  societăţii,  va  asigura
suportul   informatic  necesar  soluţionării  eficiente  a   problemelor
tranziţiei  la  economia de piaţă şi ale dezvoltării  economico-sociale,
avînd următoarele obiective principale:
   a) pe termen lung: realizarea suportului informatic necesar creşterii
capacităţii competiţionale a economiei Republicii Moldova;
   b) pe termen  mediu:  reorientarea dezvoltării transmisiei  de  date,
tehnicii de calcul şi informaticii moldoveneşti spre realizările de vîrf
ale ţărilor industrial dezvoltate;
   reorientarea lucrărilor de cercetare-proiectare şi crearea industriei
informatice;
   c) pe termen  scurt: realizarea principalelor proprietăţi şi  crearea
premiselor   tehnico-organizatorice   şi   normative   necesare   pentru
informatizarea societăţii.

   Informatizarea societăţii urmăreşte
   a) în domeniul economiei:
   să asigure perfecţionarea relaţiilor din şi între ramuri;
   să ofere agenţilor economici informaţii în vederea alegerii
variantei optime de dezvoltare;
   să faciliteze    realizarea    unităţii    conţinutului    sistemului
informaţional  economico-social prin crearea şi întreţinerea  fişierilor
şi  bazelor de metadate, a clasificatoarelor, registrelor permanente  şi
bazelor  de  date  publice comune şi să  permită  accesul  instituţiilor
publice, societăţilor comerciale şi populaţiei la acestea;
   să asigure schimbul   automatizat  de  informaţie,  inclusiv   pentru
decontările  cu instituţiile publice, agenţii economici şi cu populaţia,
precum şi schimbul interbancar automatizat;
   să dezvolte utilizarea  culegerii automate a datelor (coduri cu bare,
cartele magnetice);
   să asigure agenţii  economici cu metode şi instrumente de  prognozare
şi orientare a activităţii economice în concordanţă cu cerinţele pieţei;
   să asigure accelerarea   progresului  tehnico-ştiinţific,   reducerea
termenelor de realizare şi ridicarea nivelului cercetărilor ştiinţifice,
lucrărilor de proiectare şi de pregătire tehnologică a producţiei;
   să stimuleze  intensificarea producţiei şi creşterea  productivităţii
muncii  pe  baza  integrării sisitemelor informatizate de  conducere  şi
prelucrare a datelor în toate etapele de viaţă a produselor;
   b) în domeniul social:
   să asigure condiţii  pentru facilitarea accesului larg al  populaţiei
la informaţii şi la serviciile administrative publice;
   să ţină evidenţa  şi să efectueze prognoza populaţiei şi a forţei  de
muncă,  să  realizeze asistarea pe calculator a satisfacerii cererii  şi
ofertelor  de serviciu, precum şi a reorientărilor profesionale  operate
întru evitarea şomajului masiv;
   să faciliteze  agenţilor economici accesul rapid la informaţia despre
oportunităţile  şi  cererea de consum, în scopul satisfacerii  optime  a
necesarului de mărfuri şi servicii;
   să modeleze şi  să evalueze consecinţele proiectelor  marco-economice
şi sociale;
   să contribue  la asanarea populaţiei prin folosirea pe scară largă în
sfera   ocrotirii  sănătăţii  a  sistemelor  medicale  informatizate  de
expertiză, diagnoză, investigaţie şi tratament;
   să sporească,  prin integrarea noilor tehnologii, nivelul de  cultură
şi calitatea învăţămîntului;
   să supravegheze şi să estimeze starea de sănătate a mediului ambiant,
pentru  a  întreprinde măsurile cuvenite de prevenire şi  soluţionare  a
problemelor, precum şi pentru informarea populaţiei;
   c) în domeniul apărării naţionale şi al securităţii statului:
   să asigure suportul   informatic  necesar  desfăşurării  în  condiţii
optime a acestor activităţi specifice.

             II. Principiile privind implicarea statului
                     în informatizarea societăţii

   În realizarea   obiectivelor  informatizării  societăţii,  statul  se
călăuzeşte de următoarele principii:
   a) promovarea  şi sprijinirea, prin intermediul pîrghiilor  economice
şi  legislative,  a  informatizării tuturor activităţilor  economice  şi
sociale;
   b) susţinerea  şi  promovarea  integrării  regionale  şi  mondiale  a
fluxulrilor   transfrontiere   de  date  în  domeniile   esenţiale   ale
activităţilor economico-sociale;
   c) promovarea  şi sprijinirea activităţii de cercetare-dezvoltare  în
domeniul  informaticii,  în  raport  cu  tendinţele  în  domeniu  şi  cu
resursele umane şi financiare disponibile;
   d) susţinerea  şi  încurajarea  cooperării ştiinţifice  şi  economice
internaţionale;
   e) dezvoltarea industriei şi pieţei produselor informatice;
   f) crearea şi   promovarea  cadrului  legislativ  necesar  stimulării
iniţiativelor,   asigurării   protecţiei  drepturilor  intelectuale   în
domeniul   informaticii,   prevenirii   afectării  vieţii   private   şi
libertăţilor    individuale,   stimulării   investiţiilor   străine   în
informatică;
   g) asigurarea formelor şi cadrului necesar pregătirii profesionale şi
perfecţionării continue a personalului, în raport cu informatica;
   h) realizarea  informatizării administraţiei de stat şi a  unităţilor
aflate sub controlul statului prin:
   elaborarea proiectelor   directoare  în  cadrul  fiecărei  instituţii
publice şi unităţi economice;
   evitarea situaţiei  de  dependenţă  faţă  de  un  singur  producător,
inclusiv   prin  alinierea  la  standardele  şi  recomandările   tehnice
internaţionale;
   realizarea de  interfeţe  tipizate, apte să  permită  interconectarea
tuturor sistemelor informatice de inters naţional.
   Aplicarea acestor  principii  urmăreşte impulsionarea  procesului  de
informatizare,  informatizarea  activităţilor administraţiei de stat  şi
crearea  condiţiilor  pentru satisfacerea cererii curente de produse  şi
servicii informatice.
   Guvernul va promova    în    continuare   măsuri    legislative    şi
administrative,  în stare să asigure agenţilor economici condiţii  egale
de participare la informatizare societăţii.

           III. Dezvoltarea infrastructurii informatizării

   Se preconizează  următoarele  obiective  principale  ale  dezvoltării
infrastructurii informatizării:
   a) fondarea reţelei  naţionale  de transmisie a datelor la  distanţă,
aptă   să   favorizeze  asigurarea  cu  servicii   telematice,   oferite
persoanelor juridice şi fizice care se conectează la această reţea;
   b) crearea unor  servicii informatice publice, bănci şi baze de  date
şi de cunoştinţe, cu diverse destinaţii la nivel de ramuri, interramuri,
orientate  pe domenii şi probleme; realizarea de sisteme informatice  la
nivel  naţional, regional şi de sector public, prin conectarea  băncilor
şi bazelor de date;
   c) optimizarea  structurii ofertei de mijloace ale tehnicii de calcul
prin:
   sporirea volumului  de  echipamente  de calcul  solicitate  pe  piaţa
internă;
   creşterea calităţii, respectiv a performanţelor;
   reducerea preţului  prin  specializarea şi reechiparea tehnologică  a
întreprinderilor producătoare;
   cooperarea cu firme din străinătate;
   importul produselor,  a căror fabricaţie internă nu este posibilă  la
nivelul tehnic necesar sau nu este eficientă economic;
   închirierea echipamentelor de calcul;
   d) îmbunătăţirea  calităţii şi promptitudinii activităţii de service,
inclusiv  prin  diversificarea  formelor organizatorice,  elaborarea  şi
promovarea unor noi metode de depanare-întreţinere;
   e) diversificarea ofertei de produse generale, orientate pe tipuri de
echipamente şi domenii de utilizare;
   f) perfecţionarea  sistemului de pregătire a cadrelor de  specialişti
în informatică;
   g) reorientarea,   în   baza  proiectelor  diretoare,  a   structurii
instituţiilor   din  administraţia  de  stat  în  scopul  informatizării
acestora.

          IV. Aria de cuprindere a informatizării societăţii

   Informatizarea   societăţii  va  lua  în  considerare  trei  zone  de
informatizare:
   1. Zona centrală

   Zona centrală    include   următoarele   aspecte   ale    activităţii
instituţiilor publice:
   1) asigurarea  integrării  sistemului informaţional  economico-social
prin  alinierea  la  recomandările  şi  practica  O.N.U.  şi  C.E.E.  şi
folosirea suporţilor de informaţii avansate;
   2) asigurarea   transmiterii   automate   fiabile   a   informaţiilor
economico-sociale  între diferite organizaţii prin reţeaua naţională  de
transport a datelor, în calitate de serviciu public;
   3) asigurarea   informaţiilor,  necesare  instituţiilor  de  stat  şi
publice,  societăţilor comerciale şi populaţiei, sub forma unor registre
permanente,  baze şi bănci de date accesibile prin reţeaua naţională  de
transport a datelor;
   4) asigurarea  conducerii  asistate  de  calculator  a  instituţiilor
publice   prin   sisteme  informatice  prioritare   pentru   dezvoltarea
economico-socială.

   2. Zona agenţilor economici

   Această zonă   include   sistemele  informatice  ale  unităţilor   şi
organizaţiilor,   precum  ar  fi:  sisteme  informatice  integrale   ale
întreprinderilor, sisteme de cercetare-proiectare asistată de calculator
etc.
   Acţiunile statului  pentru  informatizarea acestei zone se referă  la
facilitarea   şi  stimularea  informatizării  agenţilor  economici   din
sectorul de stat şi particular.

   3. Zona populaţiei

   Această zonă   cuprinde  asigurarea  serviciilor  informatice  pentru
populaţie  în sensul asigurării accesului populaţiei la baze de date  de
tip video-text, servicii tip ghişeu în instituţiile publice, centrale şi
locale,   asigurarea  instruirii  informatice,  dezvoltarea   instruirii
asistate de calculator.

               V. Etapizarea informatizării societăţii

   Se stabilesc  trei  etape  de  informatizare:  1993-1994,  1995-1997,
1998-2000.  Obiectivele considerate prioritare sînt specificate în anexa
la prezenta Concepţie de informatizare.

   1. Etapa A anii 1993-1994

   Priorităţile   etapei  actuale  statornicesc  implicarea  directă   a
informaticii  în reforma economică, definitivarea obiectivelor  generale
pînă în anul 2000 şi satisfacerea cerinţelor urgente:
   a) constituirea   sistemului   statistic  perfecţionat,  inclusiv   a
nomenclatoarelor şi clasificărilor naţionale generale;
   b) elaborarea proiectelor directoare pentru administraţia centrală şi
locală;
   c) crearea cadrului  legislativ-juridic  şi normativ-tehnic  adecvat,
urmărindu-se  alinierea la reglementările internaţionale şi europene  în
domeniul tehnologiilor informaţionale;
   d) crearea reţelei naţionale pentru transmiterea datelor:
   e) realizarea  şi  punerea  în  funcţiune a  sistemului  naţional  de
evidenţă a populaţiei;
   f) informatizarea băncilor şi introducerea transferului electronic de
fonduri;
   g) elaborarea studiului de fezabilitate pentru industria naţională de
tehnică de calcul şi echipament de telecomunicaţii;
   h) elaborarea  studiilor preliminare pentru toate obiectivele a căror
realizare este prevăzută în etapa B.
   
    2. Etapa B - anii 1995-1997

   Această etapă  preconizează  consolidarea şi continuarea  eforturilor
din   etapa   anterioară  şi  are  drept  scop  creşterea  gradului   de
informatizare a societăţii prin:
   a) introducerea   tehnologiilor  moderne  pentru  culegerea  datelor:
coduri cu bare, cartele magnetice;
   b) realizarea sistemului informatic al cadastrului general;
   c) realizarea  de  sisteme  şi  aplicaţii în  baza  prevederilor  din
proiectele   directoare  elaborate  în  etapa  anterioară:  agricultura,
învăţămînt,   ocrotirea  sănătăţii,  transport,  circulaţia  mărfurilor,
protecţia mediului, vama şi paşapoarte etc.;
   d) dezvoltarea de servicii informatice bazate pe reţeaua naţională de
transmitere a datelor.

   3. Etapa C anii 1998-2000

   Această etapă  va asigura continuarea măsurilor intreprinse în  etapa
anterioară  prin modernizarea aplicaţiilor existente şi crearea  altora,
de tipuri superioare, racordate la evoluţia tehnologiilor informaţionale
şi cerinţele privind utilizarea acestora. Se va pune accent pe:
   integrarea internaţională  în  domeniul  transmiterii de  date  şi  a
exportului de servicii informatice;
   promovarea informaticii la domiciliu;
   aplicaţii de  mare  diversitate ce gravitează în  jurul  inteligenţei
artificiale, a sistemelor expert şi a instruirii asistate de calculator.

                      VI. Asigurarea financiară

   Acoperirea financiară  a lucrărilor de informatizare a societăţii  se
va asigura din:
   bugetul de stat;
   fonduri de risc,   constituie  în  condiţiile  legii,  la  dispoziţia
unităţilor economice;
   credite bancare interne pe termen mijlociu şi lung;
   credite externe pe termen lung, garantate de Guvern;
   capital străin antrenat în societăţi mixte;
   programe internaţionale (O.N.U., C.E.E. etc.);
   ajutoare acordate de comunitatea internaţională.
   Principiile de finanţare vor fi următoarele:
   din buget se  vor finanţa lucrările care nu pot fi efectuate cu surse
private sau de către agenţii economici;
   instituţiile  publice  se vor finanţa din buget în baza  proiectelor-
directoare de informatizare, conform unui regulament de finanţare;
   fondurile de  risc se vor forma prin cooperarea resurselor  agenţilor
economici  cu scop de finanţare a proiectelor de informatică pe bază  de
credit cu condiţii specifice;
   atragerea capitalului  străin  se  va face prin politica  fiscală  şi
vamală favorizantă;
   ajutoare acordate  de  comunitatea internaţională se vor îndrepta  cu
precădere spre import de tehnologii.

                                                 Anexă
                                      la Concepţia de informatizare
                                           a societăţii

                             L I S T A

      obiectivelor prioritare pentru informatizarea societăţii

------------------------------------------------------------------------
   Nr. !      Denumirea şi conţinutul                !    Termene de
   d/o !            acţiunilor                       !     executare
------------------------------------------------------------------------
    1  !                     2                       !        3         
------------------------------------------------------------------------
       A. Elaborarea cadrului legislativ-juridic al
          informatizării şi realizarea suportului ne-
          cesar pentru asigurarea unităţii conţinutu-
          lui informaţional

   1. Elaborarea cadrului legislativ-juridic, a stan-   începînd cu 1993
      dardelor, normelor etc., necesare informatizării

   2. Baze de date, de clasificări şi nomenclatoare

       Clasificări şi nomenclatoare generale             1993 (etapa I).

   3. Realizarea procedurilor standard pentru schim-
      bul automat de date

       Aplicarea recomandărilor O.N.U. şi C.E.E.
       (E.D.I.) pentru schimbul electronic de date în
       activităţile respective                          Începînd cu 1993

   4. Introducerea tehnologiilor moderne de automati-
      zare a culegerii datelor
      Utilizarea cartelelor magnetice, codului de
      bare, cartelelor de credit                        1993-1995

       B. Realizarea premiselor tehnice ale informa-
          tizării societăţii

   5. Reţiaua naţională de transport a datelor
      Suportul de teletransmisie date, asigurat la
      bornele utilizatorului                             1993 (etapa I)

   6. Introducerea tehnologiilor informaţionale în
      activităţile educaţionale de toate gradele

       Instruire asistentă de calculator                începînd cu 1993

   7. Metode şi instrumente tehnologice de proec-
      tare a sistemelor informatice
      
       Metodologii şi produse-program standardiza-
       te pentru analiza şi sinteza sistemelor in-
       formatice şi conducerea proiectelor pentru
       informatizarea administraţiei de stat            începînd cu 1993

   8. Modernizarea producţiei de tehnică de  calcul

       Crearea industriei informaticii (cercetare,
       proiectare, programare). Oferirea  produselor
       de tehnică de calcul competitive, reorientarea
       dezvoltării microelectronicii şi industriei
       electronice spre necesităţile şi interesele
       Republicii Moldova, inclusiv pentru produce-
       rea tehnicii de calcul şi de telecomunicaţie începînd cu 1993

       C. Realizarea suportului necesar cunoaşterii
          stadiului  şi  evoluţiei  proceselor
          economico-sociale

   9. Registrul permanent al populaţiei

       Baza de date individuale partajate, utilizate
       de sistemele informatice                         începînd cu 1993

   10. Registrul permanent al instituţiilor publice
       şi agenţilor economici

        Baza de date individuale partajate, utilizate
        sistemele informatice                           începînd cu 1993

   11. Registrul permanent al unităţilor teritorial-
       administrative

        Baza de date individuale partajate, utilizate
        de sisteme informatice                          începînd cu 1993

   12. Registrul permanent al produselor, mărfurilor
       şi serviciilor

        Baza de date individuale partajate, utilizate
        de sistemele informatice                        începînd cu 1994

   13. Alte baze de date de interes general

        Brevete, invenţii, mărci, firme, embleme etc.   începînd cu 1993
        Documentare ştiinţifică şi tehnică              începînd cu 1993
        Stocuri disponibile (cereri urgente)            începînd cu 1993

        D. Sisteme informatice prioritare pentru
        dezvoltarea economico-socială

   14. Sistemul informatic al conducerii statului

        Sistemele informatice ale Parlamentului,
        Preşedinţiei şi Guvernului                      începînd cu 1992

   15. Sistemul informatic statistic perfecţionat       începînd cu 1993

   16. Sistemul informatic financiar-contabil (ali-
       niat la sistemul european)

        Sistemele informatice ale administraţiilor
        financiare. Sistemul vămilor                    începînd cu 1994

   17. Sisteme informatice bancare, case de economii,
       asigurări

        Sisteme în tip real ale băncilor
        Sistemul de interschimb bancar
        Sistemul de decontare cu unităţile
        Sistemul caselor de economii, subsistemele
        asigurărilor                                    începînd cu 1993

   18. Sisteme informatice de tip distribuire/rezervare

       Sistemele informatice ale energiei electrice,
       gazelor naturale, apelor, transporturilor aero,
       auto, feroviar, circulaţiei mărfurilor           începînd cu 1994

   19. Sistemul informatic al mediului

        Suportul informatic al cunoaşterii stării şi
        tendinţelor evoluţiei mediului ambiant,
        inclusiv încadrarea în sistemele mondiale       începînd cu 1993

   20. Sisteme informatice ale apărării şi securităţii
       naţionale

        Asistarea informatică a sistemelor de apărare
        şi securitate ale statului                      începînd cu 1993

        E. Asistarea informatică a populaţiei

   21. Sistemul informatic "Utilizarea braţelor de
       muncă"                                           începînd cu 1993

   22. Sistemul informatic "Nivelul de trai şi
       protecţia socială"                               începînd cu 1993

   23. Asistenţa medicală şi ocrotirea socială

        Baze de date şi de cunoştinţe specifice,
        sisteme de gestiune spitalieră, diagnoză
        şi tratament, asistate de calculator
        Sistemul de achitare a pensiilor                începînd cu 1993

   24. Servicii informatice publice, bazate pe
       reţeaua telematică

        Vidiotext, poşta electronică, rezervare
        locuri, baze de date pe domenii             începînd cu 1993

                                              Anexa nr. 2
                                        la hotărîrea Guvernului
                                           Republicii Moldova
                                       din 5 iulie 1993 nr. 415

                          C O M I S I A

            interdepartamentală pentru informatizare
            de pe lîngă Guvernul Republicii  Moldova

   Andronatii Nicolae Radion   - Prim-viceprim-ministru, preşedinte
                                 al Comisiei;

   Casian Ion Leon             - Ministru al informaticii, informaţiei
                                 şi telecomunicaţiilor, vicepreşedinte
                                 al Comisiei;

   Bolun Ion Tudor             - viceministru al informaticii, informa-
                                 ţiei şi telecomunicaţiilor, secretar
                                 al Comisiei;

                    Membrii comisiei

   Alexeev Loghin Grigore      - viceministru al sănătăţii;

   Cemîrtan Alexei Pavel       - viceministru al finanţelor;

   Guzun Dumitru Ion           - viceministru al economiei naţionale;

   Tverdohleb Pavel Victor     - vicedirector general al Departamentu-
                                 lui de Stat pentru Privatizare;

   Ciumac Valentin Alexandru   - prim-viceministru al industriei;

   Caşenco Ludmila Constantin  - vicedirector general al Departamentu-
                                 lui de Statistică;

   Molojen Vladimir Andrei     - viceministru al afacerilor interne;

   Moţpan Ion Gheorghe         - viceministru al comerţului şi resur-
                                 selor materiale;

   Panuli Nicolae Alexei       - viceministru al serviciilor comunale
                                 şi exploatării fondului de locuinţe;

   Gudenco Ludmila Ion         - viceguvernator al Băncii Naţionale;

   Popovici Tudor Mihai    - viceministru al justiţiei;

   Bujor Oleg Andrei           - viceministru al ştiinţei şi învăţămîn-
                                 tului;

   Savca Gheorghe Nicolae      - vicedirector general al Departamentu-
                                 lui de Stat pentru Controlul Vamal;

   Sîrbu Vasile Dumitru    - viceministru al muncii şi protecţiei
                                 sociale;

   Slipenchi Vitalie Nicolae   - viceministru al agriculturii şi ali-
                                 mentaţiei;

   Nanii Ion Leontii           - viceministru al apărării naţionale;

   Ursu Ion Grigore            - viceministru al securităţii naţionale.