joi, 5 august 1993
483/05.08.93 Hotărîre cu privire la Academia de Administrare Publică pe lîngă Preşedintele Republicii Moldova
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
       Cu privire la Academia de Studii în Domeniul Administrării
              Publice pe lîngă Guvernul Republicii Moldova

                         Nr.483  din  05.08.93

                                * * *

    Întru executarea  Decretului Preşedintelui Republicii Moldova din 21
mai   1993   nr.73   "Privind  pregătirea   cadrelor   pentru   organele
administraţiei   de  stat  şi  de  autoadministrare  locală",   Guvernul
Republicii Moldova hotărăşte:
    1. Se stabileşte  că  Academia de Studii în  Domeniul  Administrării
Publice  este  o  instituţie statală de  învăţămînt  postuniversitar  şi
superior,  de investigaţii ştiinţifice în domeniul teoriei şi  practicii
administrării  de stat şi autoadministrării locale, finanţată din  buget
şi subordonată Guvernului Republicii Moldova.
    2. Se aprobă  Statutul Academiei de Studii în Domeniul Administrării
Publice (anexa nr.1).
    3. Se aprobă structura Academiei de Studii în Domeniul Administrării
Publice (anexa nr.2).
    4. Se stabileşte statul de funcţiuni al corpului profesoral-didactic
şi  ştiinţific  şi  al  personalului administrativ  al  Academiei  (fără
personalul de deservire şi de pază a clădirilor) în număr de 83 unităţi.
    5. Academei de Studii în Domeniul Administrării Publice, anual, prin
dispoziţia  Guvernului  Republicii Moldova, i se stabileşte  comanda  de
stat   privind  pregătirea  şi  perfecţionarea  cadrelor  din   organele
administraţiei  publice.  Insruirea şi perfecţionarea cadrelor poate  fi
efectuată  şi  în  baza contractelor directe ale Academiei  cu  diferite
organizaţii,  asociaţii  şi întreprinderi din Republica Moldova  şi  din
alte state.
    6. Se aprobă   lista   categoriilor   de  lucrători   ai   organelor
administraţiei   publice   şi  organizaţiilor  neguvernamentale   pentru
înscrierea  la  Academia de Studii în Domeniul Administrării Publice  şi
ponderea lor faţă de numărul total de auditori (anexa nr.3).
    7. Se aprobă  schema privind periodicitatea şi durata perfecţionării
cadrelor  la Academia de Studii în Domeniul Administrării Publice (anexa
nr.4).
    8. Ministerul  Finanţelor  să  aloce în anul curent  Academiei,  din
fondul  de rezervă al Guvernului, mijloacele financiare necesare  pentru
achiziţionarea  mobilierului şi utilajelor, mijloacelor de transport  şi
materialelor  de  construcţie  pentru reparaţia  capitală,  întreţinerea
clădirilor   Academiei,   porecum   şi   pentru   salarizarea   corpului
profesoral-didactic  şi  ştiinţific  şi  a  personalului  administrativ-
gospodăresc angajat.
    9. Ministerul Comerţului şi Resurselor Materiale, Cancelaria de Stat
a  Republicii Moldova, Asociaţia de Stat de Producţie pentru Combustibil
să   prevadă   pe  anii  1993-1994  repartizarea  utilajului   didactic,
rechizitelor  de  birou,  mijloacelor de telecomunicaţii  şi  transport,
calculatoarelor  şi aparatelor video, combustibilului şi lubrifianţilor,
mobilierului şi materialelor de construcţie necesare Academiei.
    10. Cancelaria    de   Stat,   Ministerul   Economiei,    Ministerul
Arhitecturii   şi  Construcţiilor  şi  Primăria  oraşului  Chişinău   să
consolideze  în  continuare  baza  tehnico-materială  a  Academiei  prin
proiectarea  şi  construcţia  în  anii 1994-2000  a  unui  cămin  pentru
audienţi şi a unui bloc de studii.
    11. Primăria oraşului Chişinău să remită în anii 1994-1997 Academiei
din  contul  cotei  de participare a Cancelariei de  Stat  a  Republicii
Moldova,  5  apartamente  pentru savanţii şi  specialiştii  invitaţi  la
lucru.  În acest scop, Ministerul Economiei să aloce Cancelariei de Stat
a Republicii Moldova în anii 1994-1997 investiţiile capitale respective.
    12. Academiei de Studii în Domeniul Administrării Publice i se oferă
dreptul  de  editor al literaturii metodice şi didactico-ştiinţifice  de
profil.
    Departamentul  de  Stat  pentru Edituri, Poligrafie şi  Comerţul  cu
Cărţi  să acorde ajutor Academiei la procurarea şi instalarea utilagului
necesar pentru crearea bazei editoriale.
    13. Direcţia    cadre    şi   secţiile   probleme   ale    organelor
autoadministrării  locale şi probleme sociale ale Cancelariei de Stat să
coordoneze  activitatea  Academiei, ministerelor şi  departamentelor  de
stat,   comitetelor  executive  raionale  şi  primăriilor  oraşelor   de
subordonare   republicană  în  vederea  pregătirii,  perfecţionării   şi
reciclării   cadrelor  de  conducere  şi  specialiştilor  din   organele
administraţiei de stat şi ale autoadministrării locale.
    14. Academiei  de  Studii  în Domeniul Administrării  Publice  i  se
atribuie   statului  de  instituţie  de  învăţămînt,  aparţinînd  primei
categorii de retribuire a muncii.
    Salarizarea conducătorilor  cu  activitate didactivă şi  a  corpului
profesoral-didactic  al  Academiei  se  efectuează  conform  condiţiilor
prevăzute  în  hotărîrea Guvernului Republicii Moldova din 25  mai  1993
nr.291  "Cu privire la salarizarea personalului încadrat în învăţămîntul
public  pe  baza  Reţelei  tarifare unice (R.T.U.)",  iar  a  aparatului
administrativ-gospodăresc    şi   a   prorectorului   pentru    probleme
administrare  şi  gospodărire, ca excepţie, pe o perioadă de doi ani,  -
conform  condiţiilor indicate în hotărîrea Guvernului Republicii Moldova
din  20 aprilie 1993 nr.207 "Cu privire la salarizarea personalului  din
organele  administraţiei  de  stat  în baza Reţelei  tarifare  unice  de
salarizare" (anexele 2 şi 8).
    Salariul prorectorului  pentru probleme administrare şi  gospodărire
se  stabileşte  la nivelul prevăzut pentru şeful  direcţiei  principale,
indicat în aceeaşi hotărîre.
    15. Ministerul Finanţelor să acorde mijloace suplimentare, în mărime
de  25 la sută din fondul de salarizare, pentru instituirea fondului  de
premiere  şi  ajutor material a colaboratorilor Academiei de  Studii  în
Domeniul Administrării Publice.
    16. Pentru perioada de studii în Academie, audienţilor, lucrători ai
organelor  administraţiei  publice,  li se păstrează locul de  muncă  şi
salariul  mediu. Audienţii din afara oraşului Chişinău sînt asiguraţi cu
cămin.
    17. Se abrogă   hotărîrea   Guvernului  Republicii  Moldova  din   3
decembrie  1992 nr.789 "Privind organizarea şi funcţionarea Centrului de
pregătire şi perfecţionare a personalului din autoadministrarea locală".

    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                       Andrei  SANGHELI 



                                                    Anexa nr.1
                                            la Hotărîrea Guvernului
                                               Republicii Moldova
                                            din 5 august 1993 nr.483

                               STATUTUL
        Academiei de Studii în Domeniul Administrării Publice
                 pe lîngă Guvernul Republicii Moldova

                        I. Dispoziţii generale

    1.1. Academia  de  Studii  în  Domeniul  Administrării  Publice  (în
continuare   Academia)   este   o  instituţie  statală   de   învăţămînt
postuniversitar  şi  superior, de investigaţii ştiinţifice  în  domeniul
teoriei  şi  practicii administării de stat şi autoadministrăii  locale,
finanţată din buget şi subordonată Guvernului Republicii Moldova.
    1.2. Academia  îşi desfăşoară activitatea în strictă conformitate cu
constituţia  Republicii Moldova, legislaţia în vigoare prezentul Statut,
normele dreptului internaţional.
    1.3. Academia este persoană juridică, are cont bugetar de finanţare,
ştampilă cu stema republicii şi denumirea sa, emblemă proprie.
    1.4. Academia  colaborează cu Ministerul Ştiinţei şi Învăţămîntului,
Academia  de  Ştiinţe a Moldovei, ministerele, departamentele  de  stat,
comiteltele executive rraionale şi primăriile oraşelor.

               II. Atribuţiile principale ale Academiei

    2.1. Atribuţiile principale ale Academiei sînt:
    pregătirea şi perfecţionarea în conformitate cu cerinţele actuale şi
standardele  mondiale a cadrelor pentru organele administraţiei de  stat
şi de autoadministrare locală;
    efectuarea cercetărilor ştiinţifice în domeniul teoriei şi practicii
administraţiei de stat şi autoadministrării locale;
    pregătirea cadrelor    ştiinţifice   şi   didactice   în   domeniile
administraţiei  de stat şi autoadministrării locale, ridicarea nivelului
lor profesional;
    elaborarea direcţiilor   principale  ale  policşticii  de  cadre  în
domeniul  administrării  şi  metodologiei ştiinţifice  a  sistemului  de
instruire  continuă  a cadrelor de conducere, formelor şi  metodelor  de
activitate a organelor administraţiei publice;
    propagarea cunoştinţelor   în  domeniul  administrării  publice   şi
realizărilor  ştiinţifice în scopul înlesnirii soluţionării  problemelor
de  ordin  economic şi social, favorizarea dezvoltării în  continuare  a
administrării de stat.

        III. Activitatea de instruire şi ştiinţifico-metodică

    3.1. Procesul   didactic  în  cadrul  Academiei  se  desfăşoară   în
următoarele direcţii:
    pregătirea postuniversitară   a   cadrelor   de   conducere   şi   a
specialiştilor  pentru organele administrării publice în baza  studiilor
superioare,  cu  durata de studii de un an (secţia de zi) şi de doi  ani
(secţia fără frecvenţă);
    pregătirea specialiştilor   cu  studii  superioare  pentru  organele
administraţiei  publice  pe  baza  studiilor  medii  generale  şi  medii
speciale, cu durata de studii de 4 ani;
    perfecţionarea    şi   ridicarea   nivelului   de   calificare    al
conducătorilor  şi  specialiştilor din organele  administraţiei  publice
centrale şi locale.
    3.2. Instruirea   se  efectuează  conform  programelor  de   studii,
coordonate  cu  ministerele,  departamentele,  executivele  raionale  şi
primăriile  oraşelor ce recomandă auditori şi studenţi la învăţătură  şi
aprobate în ordinea stabilită.
    3.3. În Academie   se   prevăd  următoarele  genuri  de   activitate
didactivă: prelegeri, lucrări practice, seminare cu schimb de experienţă
ocupaţii  practice pe teren, de afaceri, jocuri profesionale şi inovaţii
conferinţe   practico-ştiinţifice,  discuţii  tematice,  antrenament  pe
roluri,  soluţionarea  problemelor concrete de  administrare,  exerciţii
imitative, consultaţii etc.
    Studiile se efectuează după orar.
    3.4. În Academie  se desfăşoară munca metodico-ştiinţifică orientată
spre   asigurarea  nivelului  înalt  de  instruire  şi  perfecţionare  a
competenţei  profesionale  a cadrelor didactice, organizarea  procesului
instructiv  cu  folosirea  metodelor active de  instruire,  tehnicii  de
calcul, mijloacelor tehnice moderne.

               IV. Activitatea de cercetări ştiinţifice

    4.1. Academia  desfăşoară  activitatea de cercetări  ştiinţifice  în
modul şi condiţiile stabilite de legislaţia în vigoare.
    4.2. Activitatea  Academiei  în  domeniul  cercetărilor  ştiinţifice
incluse  în  comanda  de  stat este  finanţată  din  contul  mijloacelor
bugetului de stat.
    4.3. Sarcinile de bază ale activităţii ştiinţifice a Academiei sînt:
    efectuarea cercetărilor  ştiinţifive actuale în domeniul teoriei  şi
practicii administraţiei de stat şi autoadministrării locale;
    desfăşurarea  cercetărilor ştiinţifice aplicate privind sudierea  şi
elaborarea   foeşrmelor  şi  metodelor  de  administrare  în  condiţiile
economiei de piaţă, informatizării societăţii;
    elaborarea direcţiilor   fundamentale  ale  politicii  de  cadre  în
domeniul administrării;
    efectuarea cercetărilor  ştiinţifice c caracter  metodico-ştiinţific
pentru  asigurarea  sistemului  de  instruire  continuă  a  cadrelor  de
conducere;
    elaborarea materialelor didactice;
    desfăşurarea  cercetărilor  ştiinţifice aplicate privind  elaborarea
concepţiei  Programului  de  stat  al asigurării cu  cadre  a  organelor
administraţiei de stat şi autoadministrării locale.
    4.4. Activitatea  de cercetări ştiinţifice în Academie se efectuează
conform  planului  tematic aprogat de consiliul ştiinţific  şi  rectorul
Academiei.
    Unele teme ale  cercetărilor ştiinţifice de mare importanţă Academia
le  propune,  în  ordinea stabilită, spre a fi incluse în  planurile  şi
programele de stat ale cercetărilor ştiinţifive la nivel republican.
    4.5. Se acceptă  organizarea în Academie a cercetărilor  ştiinţifice
sub formă de programe cu destinaţie specială.
    Consiliul ştiinţific  al Academiei execută selectarea preliminară şi
aprobarea programelor de cercetări ştiinţifice cu destinaţie specială.
    4.6. Se permite  crearea  în cadrul Academiei, în modul stabilit,  a
doctoratului,   consiilor  specializate  pentru  susţinerea  tezelor  în
vederea obţinerii gradului ştiinţific.

                       V. Drepturile Academiei

    Pentru îndeplinirea sarcinilor propuse, Academia este împuternicită:
    să stabilească, în conformitate cu legislaţia în vigoare, formele de
organizae şi stimulare a muncii, care asigură eficacitatea potenţialului
intelectual  al corpului profesoral şi personalului  didactico-auxiliar,
administrativ-gospodăresc,  tehnico-ingineresc, precum şi a  auditorilor
şi studenţilor;
    să stabilească  mărimea  plăţii  pentru  instruirea  auditorilor  şi
studenţilor, pentru producţia ştiinţifică, de program şi altă producţie,
pe bază de contract;
    să bineficieze de împrumuturi bancare;
    să încheie contrcte  cu  oprganizaţiile, asociaţiile,  instituţiile,
întreprinderile  economiei  naţionale  şi  persoane  particulare  pentru
pregătirea şi perfecţionarea auditorilor;
    să participe,   conform  legislaţiei  în  vigoare,  la   colaborarea
internaţională în domeniul perfecţionării cadrelor;
    să angajeze,  pe  bază de contract, cadre didactice şi  ştiinţifice,
specialişti şi muncitori;
    să aprobe statele  de  funcţii, în limita fondului de  retribuire  a
muncii, aprobat de Guvernul Republicii Moldova;
    să aprobe şi să modifice mărimea salariului celor incluşi în statele
de funcţii, în limitele prevăzute de hotărîrile şi legile în vigoare;
    să editeze planuri   şi  programe  didactice,  culegeri  de  lucrări
ştiinţifice, materiale ale conferinţelor, prelegeri şi alte materiale;
    să trimită specialişti  în  centre de instruire şi  ştiinţifice  din
republică  şi străinătate, cu scopul de a indeplini diferite sarcini  ce
ţin de activitatea Academiei.

         VI. Colaboratorii didactico-ştiinţifici, personalul
    instructiv-educativ şi administrativ-gospodăresc al Academiei

    6.1. În corespundere  cu structura Academiei, sînt prevăzute funcţii
pentru corpul profesoral-didactic şi ştiinţific (profesori universitari,
conferenţiari,  lecroti superiori, lectori şi colaboratori ştiinţifici),
pentru    personalul   administrativ-gospodăresc,    tehnico-ingineresc,
instructiv-educativ şi de deservire.
    Angajarea şi  concedierea  lucrătoorilor Academiei se efectuează  în
corespundere   cu  legislaţia  muncii,  iar  suplinirea  funcţiilor   şi
atestarea  persoanelor  din  componenţa corpului profesoral,  precum  şi
eliberarea  lor, inclusiv în legătură cu reducerea volumului de lucru  -
în condiţiile prevăzute pentru instituţiile de învăţămînt superior.
    6.2. Remunerarea   lucrătorilor  Academiei  se  efectuează   conform
legislaţiei în vigoare.
    6.3. Procesul  de  instruire  în  Academie se  realizează  de  către
profesori  titulari,  savanţi  de  vază  ai  institutelor  de  cercetări
ştiinţifive,  profesori  ai  altor instituţii  de  învăţămînt  superior,
conducători  şi  specialişti din economia naţională şi din  străinătate,
angajaţi pe bază de contract, prin cumul şi retribuţie cu ora.
    6.4. Academia   asigură  perfecţionarea  continuă  a  procesului  de
calificare  a colaboratorilor didactico-ştiinţifici şi altor  lucrători,
organizează  stagiatura lor în organele administraţiei publice  centrale
şi locale, precum şi la centrele didactice şi în organele administraţiei
publice de peste hotare.
    6.5. Vechimea   în  munca  didactico-ştiinţifică  pentru  persoanele
corpului  profesoral  şi  ştiinţific al Academiei se  determină  ordinea
stabilită pentru profesorii instituţiilor de învăţămînt superior.
    6.6. Persoanele  corpului  profesoral  al Academiei  beneficiază  de
următoarele drepturi:
    să elaboreze   şi   să  înainteze  rectoratului  propuneri   privind
eficienţa  activităţii didactice, de cercetări ştiinţifice, metodice  şi
educative;
    să participe   în   cadrul  şedinţelor  consiliului  ştiinţific   la
examinarea chestiunilor privind activitatea Academiei;
    să beneficieze  de  laboratoare,  cabinete,  auditorii,  tehnica  de
calcul şi alte mijloace didactice;
    să practice,  în  modul stabilit, activitatea ştiinţifică  la  locul
principal  de  muncă  sau  în organizaţiile  de  cercetări  ştiinţifice,
subdiviziunile ştiinţifice ale instituţiilor de învăţămînt superior;
    să paricipe la  lucrările conferinţelor, simpozioanelor, congreselor
şi consfătuirilor naţionale şi internaţionale.
    6.7. Persoanele din corpul profesoral al Academiei sînt obligate:
    să asigure un  nivel înalt al procesului instructiv şi de activitate
didactico-metodică;
    să-şi perfecţioneze  sistematic  nivelul profesional,  cunoştinţeele
teoretice, experienţa practică şi măiestria didactică;
    să efectuieze  cercetări  ştiinţifice,  să  participe  la  aplicarea
practică   a   rezultatelor  acestor  cercetări,  să  folosească   activ
realizările ştiinţei în procesul de instruire;
    să studieze,  să  sintetizeze şi să propage experienţa înaintată  de
lucru a organelor şi cadrelor din administraţia publică;
    să acorde ajutor  auditorilor  şi studenţilor în organizarea  muncii
individuale.
    6.8. Persoanele  titulare  ale corpului profesoral al Academiei  îşi
sporesc calificarea prin:
    perfecţionare  de scurtă durată (pe măsura necesităţilor), precum şi
de  lungă  durată (o dată în 2-3 ani), la centrle didactice şi  organele
administraţiei publice de peste hotare;
    stagiatură anuală,  cu  durata pînă la o lună, în  cadrul  organelor
administraţiei  publice centrale şi locale, precum şi (cu consimţămîntul
persoanelor  în  cauză) activitate în organele respective în funcţii  de
lucrători de conducere pe un termen de pînă la un an.
    6.9. Drepturile    şi   atribuţiile   personalului    administrativ-
gospodăresc,  instructiv-educativ,  tehnico-ingineresc şi  de  deservire
sînt  prevăzute în regulile de ordine interioară, regulamentele  privind
subdiviziunile structurale ale Academiei şi instrucţiunile funcţionale.

                VII. Auditorii şi studenţii Academiei

    7.1. Pentru studiile  postuniversitare, auditori ai Academiei pot fi
lucrătorii de conducere şi specialiştii organelor administraţiei publice
centrale  şi locale în vîrsta de pînă la 35 de ani, cu excepţia celor de
la  secţia  fără frecvenţă, care au studii superioare, s-au  afirmat  în
practica de organizare a muncii de conducere - la recomandarea organelor
respeective.
    7.2. Pentru studiile   superioare,  studenţi  ai  Academiei  pot  fi
lucrătorii  organelor  administraţiei publice, care au studii medii  sau
medii  de specialitate, sînt caracterizaţi pozitiv la locaul de lucru  -
la recomandarea organelor administraţiei publice.
    7.3. Pot fi înmatriculaţi  în  calitate de auditori şi  studenţi  ai
Academiei   cadre  de  conducere,  specialişti  şi  alţi  lucrători   ai
organizaţiilor,  asociaţiilor  şi întreprinderilor economiei  naţionale,
precum şi persoane particulare, pe bază de contracte.
    7.4. La Academie  îşi  pot  face  studiile  cetăţeni  ai  Republicii
Moldova,  precum şi persoane din alte state, pe baza acordurilor  dintre
Republica Molodova şi statele respective.
    7.5. Lista categoriilor  de  lucrători recomandaţi pentru studii  la
Academie,   precum   şi   schema  privind   periodicitatea   şi   durata
perfecţionării  cadrelor  din administraţia publică se aprobă  de  către
Guvern.
    Selectarea auditorilor    şi   studenţilor   dintre    candidaturile
recomandate  în  ordinea  stabilită  pentru  înscriere  la  Academie  se
efectuează  pe baza rezultatelor convorbirilor de control şi a testării,
pentru  studii postuniversitare, şi examenelor de concurs, pentru studii
superioare,   de  către  comisia  de  selectare  şi  admitere,  a  cărei
componenţă este aprobată de restorul Academiei.
    7.6. Înmatricularea  auditorilor şi studenţilor Academiei, precum şi
admiterea pentru doctorat se efectuează prin ordinul rectorului.
    Auditorii şi studenţii din afara oraşului Chişinău sînt asiguraţi cu
cămin.
    7.7. În scopul  acordării  de  ajutor  administraţiei  Academiei  în
soluţionarea  problemelor  organizatorice,  din  rîndul  auditorilor  şi
studenţilor  pot fi create organizaţii (consilii) obşteşti sau  comisii.
Auditorii  şi  studenţii  în  grupele de studii  aleg  responsabilii  şi
locţiitorii  lor,  în  a căror obligaţii intră  ţinerea  registrului  de
evidenţă,   pregătirea   pentru  lecţii  a   materialelor   ilustrative,
organizarea serviciului în auditorii şi cămine.
    7.8. Auditorii şi studenţii Academiei:
    participă la rezolvarea problemelor ce ţin de activitatea Academiei;
    beneficiază de laboratoare, cabinete, auditorii, bibliotecă, tehnica
de  calcul şi alte mijloace didactice şi didactico-auxiliare,  amenajări
şi inventar sportiv-curativ, alt utilaj;
    prezintă propuneri  privind  eficientizarea  procesului  instructiv,
muncii educative, culturale, îmbunătăţirii condiţiilor de trai;
    participă la    cercetări   ştiinţifice,   conferinţe,   simpozioane
organizate de Academie, consfătuiri şi şedinţe ale catedrelor;
    participă la  lucrările consiliului ştiinţific al Academiei şi altor
consilii ce activează în cadrul Academiei.
    7.9. Auditorii  şi  studenţii  sînt  obligaţi  să  însuşească  activ
cunoştinţele  ştiinţifice  şi  deprinderi practice de  administrare,  să
îndeplinească  în  termenele stabilite toate însărcinările prevăzute  de
planurile  şi  programele de instruire, să respecte regulile  de  ordine
interioară.
    7.10. Conform programelor de studii aprobate, auditorii şi studenţii
Academiei  îşi  fac stagiatura în ministere, departamente, primării  ale
oraşelor, executive raionale, atît în ţară, cît şi în străinătate.
    7.11. Aprecierea   nivelului   de  cunoştinţe  al   auditorilor   şi
studenţilor  se  efectuează  conform rezultatelor  examenelor  conplexe,
examenelor  şi colocviilor, referatelor, tezelor de curs, de diplimă  şi
de  absolvire.  Componenţa  comisiilor  pentru  susţinerea  referatelor,
tezelor  de  diplonă  şi de absolvire este aprobată  de  către  rectorul
Academiei.
    7.12. Auditorilor  şi studenţilor care au însuşit integral  programa
de studii li se eliberează diploma în modul stabilit.
    Auditorilor cursurilor  de perfecţionare li se eliberează adeverinţa
în modul stabilit.
    Auditorii şi  studenţii  care au demonstrat rezultate  deosebite  la
învăţătură  pot  fi recomandaţi pentru continuarea studiilor  în  cadrul
doctoratului.
    7.13. Persoanele  care  absentează sistematic şi fără motive,  comit
alte  încălcări de disciplină, sînt dezaprobate la adunarea colectivului
grupei,  faţă  de  ele pot fi aplicate măsuri  disciplinare  în  ordinea
stabilită, comunicîndu-se despre aceasta la locul lor de lucru. În cazul
neînsuşirii  programei de studii, precum şi în caz de încălcare gravă  a
regulilor  de  comportare, auditorul (studentul) este  exmatriculat  din
Academie, prin ordinul rectorului, eliberîndu-i-se adeverinţa respectivă
despre aflarea sa la Academie.

      VIII. Structura şi principiile de administrare a Academiei

    8.1. Structura   Academiei  include  următoarele  trepte  ierarhice:
    consiliul ştiinţific;
    rectoratul;
    catedrele, direcţiile, secţiile şi alte servicii;
    biblioteca ştiinţifică.
    Toate subdiviziunile   structurale   sînt   autonome   în   limitele
competenţei  lor,  determinate de prezentul Statut şi de  legislaţia  în
vigoare.
    8.2. Principalele   organe  de  administrare  ale  Academiei   sînt:
consiliul ştiinţific şi rectorarul.
    8.3. Organul  superior  al  Academiei este consiliul  ştiinţific  al
Academiei,  care  se  formează  în  scopul  examinării  şi  soluţionării
chestiunilor de o importanţă deosebită în activitatea ei.
    Preşedinte al consiliului ştiinţific este rectorul.
    Componenţa consiliului ştiinţific se anunţă prin ordinul rectorului.
    Din numărul membrilor     consiliului    ştiinţific    se     numesc
vicepreşedintele şi secretarul ştiinţific.
    Termenul Împuternicirilor  consiliului  ştiinţific  este de  5  ani.
Activitatea  consiliului  ştiinţific al Academiei se desfăşoară  conform
planului aprobat de către rector.
    Consiliul ştiinţific al Academiei:
    examinează dările   de   seamă  ale  rectorului,  prorectorilor   şi
conducătorilor  de  subdiviziuni privind unele direcţii de activitate  a
Academiei;
    ia decizii în    chestiunile   de   importanţă   deosebită   privind
organizarea procesului instructiv;
    aprobă planurile de cercetări ştiinţifice;
    soluţionează problemele creîrii (lichidării) laboratoarelor,
catedrelor şi altor subdiviziuni ale Academiei;
    examinează chestiunile  privind conferirea titlurilor ştiinţifice de
profesor universitar, conferenţiar şi colaborator ştiinţific superior;
    examinează suplinirea  funcţiilor  de şefi ai catedrelor,  profesor,
colaboratori ştiinţifici şi alte cadre didactice;
    examinează şi  rezolvă alte chestiuni privind activitatea Academiei.
    Deciziile consiliului  ştiinţific  se  adoptă prin vot  deschis,  cu
majoritate  simplă  de  voturi, iar la  concursurile  pentru  suplinirea
funcţiilor  de profesori, colaboratori ştiinţifici, prezentările privind
conferirea titlurilor ştiinţifice de profesor universitar, conferenţiar,
colaborator  ştiinţific superior - prin vot seecret. Decizia consiliului
ştiinţific  intră  în vigoare după aprobarea de către rector.  Şedinţele
consiliului  ştiinţific se legalizează prin procese-verbale, semnate  de
preşedintele   şi  secretarul  ştiinţific  al  consiliului   ştiinţific.
Preşedintele  şi secretarul ştiinţific organizaează sistematic controlul
executării  deciziilor  consiliului ştiinţific şi informează  componenţa
consiliului ştiinţific despre îndeplinirea hotărîrilor adoptate.
    8.4. Chestiunile  operative privind activitatea  metodico-didactică,
de  cercetări  ştiinţifice  şi de gestiune economică  a  Academiei  sînt
examinate de rectorat şi sînt confirmate prin deciziile rectorului.
    Din componenţa  rectoratului fac parte: rectorul, prorectorii, şefii
direcţiilori şi altor subdiviziuni principale şi secretarul ştiinţific.
    La şedinţele     rectoratului    sînt    invitaţi     reprezentanţii
organizaţiilor obşteşti, precum şi auditorii şi colaboratorii Academiei,
a  căror  activitate  este legată de soluţionarea problemelor  luate  în
dezbatere.
    8.5. Întrega  activitate  a Academiei o conduce rectorul,  numit  în
funcţie de cître Guvernul Republicii Moldova.
    Rectorul poartă  întreaga răspundere pentru rezultatele  activităţii
Academiei.
    El acţionează  conform legislaţiei în numele Academiei, o reprezintă
în   toate  organele,  instituţiile  ,  întreprinderile,   administrează
proprietatea  Academiei, încheie contracte, eliberează procuri, deschide
la bancă conturi pentru Academie.
    În limitele competenţii sale rectorul:
    emite ordine  şi dă indicaţii obligatorii pentru toţi lucrătorii  şi
funcţionarii Academiei;
    prezintă recomandaţii Guvernului Republicii Moldova pentru desemnare
în  şi  eliberare  din funcţie a prorectorilor,  stabileşte  atribuţiile
concrete şi responsabilitatea lor;
    angajează şi   concediază  lucrătorii  şi  funcţionarii   Academiei,
adigură  respectarea  ordinii stabilite pentru suplinirea funcţiilor  de
profesori şi alte cadre didactice, colaboratori ştiinţifici;
    desemnează în  şi eliberează din funcţie conducători de direcţii, ai
programelor,  subdiviziunilor  ştiinţifice şi altor subdiviziuni ce  fac
parte din componenţa Academiei, stabileşte componenţa lor;
    rezolvă problemele   de   premiere   a  lucrătorilor,   inclusiv   a
prorectorilor, contabilului-şef şi conducătorilor subdiviziunilor;
    aprobă, în limitele  alocaţiilor şi fondului de remunerare,  numărul
lucrătorilor,  salariul  de  funcţie şi personalul scriptic,  precum  şi
devizul de cheltuieli pentru întreţinerea Academiei;
    aprobă structura  şi  instucţiunile de funcţii  ale  subdiviziunilor
Academiei;
    prezintă spre aprobare colectivului regulile de ordine interioară.
    8.6. Activitatea  catedrei este dirijată de şeful catedrei, ales  în
această  funcţie de către consiliul ştiinţific al Academiei pe un termen
de  5  ani.  Şeful  catedrei conduce  activitatea  ei,  poartă  întreaga
răspundere pentru rezultatele activităţii catedrei.

                                                    Anexa nr.2
                                            la Hotărîrea Guvernului
                                               Republicii Moldova
                                            din 5 august 1993 nr.483

                              STRUCTURA
        Academiei de Studii în Domeniul Administrării Publice
                 pe lîngă Guvernul Republicii Moldova

    Rectoratul

    Direcţia organizarea procesului de instruire

    Catedra administrare publică şi a personalului

    Catedra economie, management şi relaţii de piaţă

    Catedra statul şi dreptul

    Catedra sisteme informaţionale, tehnică de calcul şi programare

    Catedra ştiinţe umanistice

    Catedra limba română şi limbi moderne

    Secţia activitate ştiinţifică şi editorială

    Biblioteca ştiinţifică

    Secţia evidenţă contabilă, planificare şi finanţare

    Secţia cadre, cancelaria

    Direcţia gospodărire


                                                    Anexa nr.3
                                            la Hotărîrea Guvernului
                                               Republicii Moldova
                                            din 5 august 1993 nr.483

                                LISTA
        categoriilor de lucrători ai organelor administraţiei
          publice şi organizaţiilor neguvernamentale pentru
      înscrierea la Academia de Studii în Domeniul Administrării
      Publice şi ponderea lor faţă de numărul total de auditori
------------------------------------------------------------------------
Nr.|    Categoriile de lucrători                    |Ponderea, % din 
   |                                                |numărul total de
   |                                                |auditori
------------------------------------------------------------------------
 1. Executivele raionale şi primăriile oraşelor de
    subordonare republicană                             55

    Preşedinţi ai executivelor raionale, primari ai
    oraşelor de subordonare republicană                 10

    Vicepreşedinţi ai executivelor raionale, vice-
    primari ai oraşelor de subordonare republicană      20

    Şefi de direcţii şi secţii ai executivelor rai-
    onale şi primăriilor oraşelor de subordonare
    republicană                                         15

    Specialişti ai executivelor raionale şi primă-
    riilor oraşelor de subordonare republicană           5

    Primari ai comunelor                                 5

 2. Cancelaria de Stat a Republicii Moldova              7

    Lucrători ai Secretariatului Guvernului
    Republicii Moldova                                   4

    Lucrători ai Secretariatului Preşedintelui
    Republicii Moldova                                   3

 3. Secretariatul Parlamentului                          3

    Lucrători ai Secretariatului Parlamentului           3

 4. Ministerle şi departamentele de stat                25

    Viceminiştri, vicedirectori generali ai               
    departamentelor de stat                              5

    Şefi de direcţii, secţii ale ministerelor
    şi departamentelor                                  20

 5. Organizaţii, asociaţii şi întreprinderi 
    ale economiei naţionale                             10

    Lucrători de conducere                              10

    Total                                              100


                                                    Anexa nr.4
                                            la Hotărîrea Guvernului
                                               Republicii Moldova
                                            din 5 august 1993 nr.483

                                SCHEMA
       privind periodicitatea şi durata perfecţionării cadrelor
       la Academia de Studii în domeniul Administrării Publice
------------------------------------------------------------------------
Nr.|    Categoriile de funcţionari  |  Periodicitatea perfecţionării
   |            publici             |-----------------------------------
   |                                |O dată în 2-3 ani|     Anual   
   |                                |-----------------|-----------------
   |                                | Durata| Inclusiv| Durata|Inclusiv
   |                                |       |peste ho-|       |peste ho-
   |                                |       |tare     |       |tare
------------------------------------------------------------------------
 1. Primăriile comunelor        

    Primari ai comunelor             o lună  o săptă-  o săptă-  -
                                               mînă      mînă
    Viceprimari ai comunelor           -        -      două săp- -
                                                        tămîni
 2. Executivele raionale şi primă-
    riile oraşelor de subordonare
    republicană

    Preşedinţi ai executivelor rai-  o lună  o săptă-  o săptă-  -
    onale şi primari ai oraşelor               mînă      mînă

    Vicepreşedinţi ai executivelor   o lună  o săptă-  2-3 zile  -
    raionale şi viceprimari ai                 mînă
    oraşelor

    Secretari ai executivelor şi     o lună  o săptă-  2-3 zile  -
    primăriilor oraşelor                       mînă

    Conducători ai direcţiilor,      o lună    -       2-3 zile  -
    serviciilor, secţiilor execu-
    tivelor raionale şi primări-
    ilor oraşelor

    Specialişti ai executivelor      o lună    -       -         -
    raionale şi primăriilor ora-
    şelor

 3. Parlamentul Republicii Moldova
                                       
    Conducători ai comisiilor perma-   -       -       două săp- două săp-
    nente ale Parlamentului Republi-                   tămîni    tămîni
    cii Moldova

    Deputaţi ai Parlamentului Repub-   -       -       două săp- două săp-
    licii Moldova                                      tămîni    tămîni

 4. Cancelari de Stat şi Secretari-
    atul Parlamentului Republicii
    Moldova

    Consilieri ai Preşedintelui        -       -       două săp- două săp-
    Republicii, Preşedintelui Par-                     tămîni    tămîni
    lamentului, Prim-ministrului
    Republicii Moldova

    Conducători de direcţii, ser-    o lună  o săptă-  -         -
    vicii şi secţii ai Cancelariei             mînă
    de Stat şi ai Secretariatului 
    Parlamentului Republicii Mol-
    dova

    Specialişti ai Cancelariei de    o lună  două săp-  -        -
    Stat şi ai Secretariatului                tămîni
    Parlamentului Republicii
    Moldova

 5. Ministere şi departamente de                 
    stat

    Miniştri, directori generali       -       -       două săp- două săp-
    ai departamentellor de stat                        tămîni    tămîni

    Viceminiştri, vicedirectori        -       -       două săp- două săp-
    generali ai departamentelor                        tămîni    tămîni
    de stat

    Conducători ai departamentelor  o lună   o săptă-  -         -
    ministeriale, ai direcţiilor,              mînă
    secţiilor şi ai altor subdi-
    viziuni ale ministerelor şi
    departamentelor

    Specialişti ai ministerelor       "      două săp-  -        -
    şi departamentelor de stat                tămîni

 6. Organizaţii, asociaţii şi în-   
    treprinderi ale economiei na-   
    ţionale

    Lucrători de conducere          două    o săptă-   -         -
                                    luni      mînă

    Specialişti                     două    o săptă-   -         -
                                    luni      mînă