luni, 29 noiembrie 1993
749/29.11.93 Hotărîre cu privire la Comitetul pentru Înfiere al Republicii Moldova
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
          Cu privire la Comitetul pentru Înfiere al Republicii
                                Moldova

                         Nr.749  din  29.11.93

                        Monitor nr.11/374, 1993

                                * * *

    Întru executarea  Hotărîrii Parlamentului Republicii Moldova din  10
iunie  1993  nr.1483-XII  "Privind punerea în aplicare  a  Legii  pentru
modificarea  şi  completarea unor acte legislative în  vederea  înfierii
copiilor   rămaşi  fără  îngrijirea  părîntească",  Guvernul  Republicii
Moldova hotărăşte:

    1. Se instituie Comitetul pentru Înfiere al Republicii Moldova şi se
aprobă Regulamentul acestuia conform anexei.

    2. Se înfiinţează  pe  lîngă Ministerul Ştiinţei  şi  Învăţămîntului
Secretariatul  permanent  al  Comitetului pentru Înfiere în număr  de  5
persoane,  şi se majorează personalul scriptic al aparatului centrul  al
Ministerului  Ştiinţei  şi  Învăţămîntului cu 5 unităţi  şi,  respectiv,
fondul de salarii.

    3. Ministerul  Finanţelor  să aloce mijloacele  financiare  necesare
pentru asigurarea activităţii normale a comitetului nominalizat.

    4. Comitetul  pentru Înfiere al Republicii Moldova în colaborare  cu
Departamentul de Stat pentru Statistică să elaboreze formele de evidenţă
statistică în domeniul înfierii.


             PRIM-MINISTRU
             AL REPUBLICII MOLDOVA                 ANDREI SANGHELI


                                               Aprobat
                                      prin Hotărîrea Guvernului
                                         Republicii Moldova
                                    din 29 noiembrie 1993 nr.749


                             REGULAMENTUL
           Comitetului pentru Înfiere al Republicii Moldova


                        I. Principii generale

    1. Comitetul  pentru Înfiere al Republicii Moldova (în continuare  -
Comitetul)  este organ guvernamental abilitat să contribuie la ocrotirea
copiilor  prin înfiere, să colaboreze cu autorităţile sau  organizaţiile
centrale  diu  străinătate  care au atribuţie la protecţia  copiilor  şi
adopţia  internaţională, cu alte organizaţii care soluţionează  probleme
de interes reciproc din domeniul adopţiei.
    Comitetul este persoană juridică ce dispune de conturi bancare.

    2. În activitatea  sa  Comitetul  se călăuzeşte după  legislaţia  în
vigoare  a  Republicii  Moldova  referitoare  la  ocrotirea  drepturilor
copiilor,  Convenţia internaţională cu privire la drepturile  copilului,
precum şi după prezentul Regulament.

    3. Componenţa nominală a Comitetului se aprobă de Guvern, ţinîndu-se
cont  de  propunerile ministerelor, departamentelor de stat  respective,
administraţiei de stat, organizaţiilor obşteşti.

    4. În componenţa Comitetului se includ reprezentanţi ai:
    Camcelariei de Stat a Republicii Moldova
    Ministerului Ştiinţei şi Învăţămîntului
    Ministerului Sănătăţii
    Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale
    Ministerului Justiţiei
    Ministerului Finanţelor
    Ministerului Afafcerilor Interne
    Ministerului Afacerilor Externe
    Ministerul Tineretului, Sportului şi Turismului
    Fondul Copiilor din Moldova

    5. Comitetul  are  un  secretariat permanent, care  funcţionează  în
cadrul  Ministerului  Ştiinţei şi Învăţămîntului, compus din 5  persoane
(pedagogi,  medici, specialişti în problemele asistenţei sociale  etc.),
numite   prin   ordinul  ministerului  ştiinţei  şi  învăţămîntului   la
propunerea Comitetului.

    6. Secretariatul   îşi   desfăşoară  activitate  în  colaborare   cu
Ministerul   Sănătăţii,  Ministerul  Justiţiei,  Ministerul  Muncii   şi
Protecţiei Sociale, cu alte ministere şi departamente ce au atribuţie la
soluţionarea problemelor ocrotirii drepturilor copilului, cu organele de
tutelă şi curatelă, direcţiile de învăţămînt, organele autoadministrării
locale.

                II. Sarcinile şi funcţiile Comitetului

    7. Principalele sarcinii ale Comitetului sînt:
    controlul asupra respectării legislaţiei în vigoare privind înfierea
prezentarea  propunerilor  pentru modificări ale actelor legislaţiei  şi
normative în domeniul adopţiei;
    coordonarea activităţii  organelor de tutelă şi curatelă raionale şi
orăşeneşti în domeniul adoptării;
    îndeplinirea atribuţiilor în materia adopţiei, rezultînd din tratate
convenţii  sau înţelegeri internaţionale la care Republica Moldova  este
parte;
    consultarea în  mod corespunzător a persoanelor doritoare să  adopte
copii.

    8. Întru realizarea sarcinilor principale, Comitetului i se atribuie
următoarele funcţii:
    evidenţa centralizată  a  copiilor orfani şi rămaşi fără  îngrijirea
părinţilor;
    evidenţa centralizată a copiilor ce pot fi ocrotiţi prin adopţia lor
în ţară sau în străinătate;
    evidenţa cererilor  familiilor  sau  persoanelor din  republică  sau
străinătate,  care şi-au manifestat dorinţa să adopte copii- cetăţeni ai
Republicii Moldova;
    asigurarea respectării    cerinţelor   deontologice   pe   parcursul
procedurii de adopţie în scopul evitării oricăror profituri materiale şi
a oricăror tentative de trafic cu copiii;
    organizarea, în caz de necesitate, a studierii pe teren a familiilor
stării  materiale şi condiţiilor de viaţă ale acestora, persoanelor  din
republică  sau  străinătate  care manifestă dorinţă să  adopte  copii  -
cetăţeni ai Republicii Moldova;
    studierea condiţiilor   de  educaţie,  instruire  şi  tratament  ale
copiilor  înfiaţi,  în republică sau străinătate, pe parcursul  primilor
trei  ani după înfiere, rezultatele fiind puse în discuţie la  şedinţele
Comitetului cel puţin o dată pe an;
    susţinerea legăturilor  reciproce dintre copiii înfiaţi de  cetăţeni
străini  şi  rudele şi apropiaţii lor din Republica  Moldova,  acordarea
asistenţei la organizarea vizitelor reciproce ale acestora;
    colaborarea privind  îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă în casele de
copii  şi  casele  de  copii  de tip  familial  din  contul  mijloacelor
provenite în urma înfierilor.

                     III. Atribuţiile Comitetului

    9. Comitetul are următoarele atribuţii:
    controlează activitatea organelor de tutelă şi curatelă, direcţiilor
de  învăţămînt,  organelor autoadministrării locale privind  respectarea
legislaţiei în vigoare referitoare la ocrotirea drepturilor copilului;
    prezintă Guvernului  informaţii, propuneri, recomandări şi  proiecte
de hotărîri şi legi ce ţin de competenţa sa;
    avizează înfierea  de către cetăţenii străini a copiilor -  cetăţeni
ai Republicii Moldova;
    participă la procesele judiciare ce vizează adopţia;
    prezintă organelor judiciare petiţii privind anularea înfierii;
    propune organelor  respective  sancţionarea persoanelor ce au  comis
încălcări ale legislaţiei privind ocrotirea drepturilor copilului;
    adoptă decizii privind repararea mijloacelor financiare acumulate pe
contul Comitetului;
    contribuie la  soluţionarea  altor  probleme  ce  ţin  de  ocrotirea
copilului.

               IV. Organizarea activităţii Comitetului

    10. Comitetul  este  condus de un preşedinte, numit  prin  hotărîrea
Guvernului, care reprezintă Comitetului în raporturile cu ministerele şi
celelalte  organe  centrale sau locale din ţară, precum şi în  relaţiile
internaţionale.

    11. Comitetul  îşi  convoacă  şedinţele, de regulă, o dată  în  două
luni.  În  caz  de  necesitate,  şedinţele pot  fi  convocate  mai  des.
Şedinţele Comitetului se fixează în procese-verbale.

    12. Preşedintele  Comitetului  dirijează activitatea Comitetului  şi
secretariatului:
    asigură îndeplinirea sarcinilor puse în seama Comitetului;
    repartizează    atribuţiile    între    membrii    Comitetului    şi
secretariatului;
    convoacă şi conduce şedinţele Comitetului;
    semnează avizele  privind  înfierea  de către  cetăţenii  străini  a
fiecărui copil - cetăţeni al Republicii Moldova;
    este abilitat  să  semneze  toate  documentele  privind  activitatea
financiară a Comitetului.

    13. La şedinţele  sale Comitetului examinează fiecare caz de înfiere
de către cetăţeni străini a copiilor - cetăţeni ai Republicii Moldova şi
ia decizia de a accepta înfierea cu majoritatea simplă de voturi.

    14. Remunerarea muncii directorului secretariatului se efectuează la
nivelul  unui  şef  de direcţie principală a  Ministerului  Ştiinţei  şi
Învăţămîntului,  iar a celorlalţi membri ai secretariatului - la nivelul
specialiştilor  principali  ai  ministererului, însă nu mai  jos  de  al
specialiştilor  (profesori, medici, juristi) din sferele respective,  cu
aceeaşi vechime în muncă şi calificare.

    15. Mijloacele  băneşti, acumulate pe conturile Comitetului în  urma
înfierilor,  pot  fi  folosite  exclusiv în scopuri  de  îmbunătăţire  a
condiţiilor  de trai şi educaţie a copiilor din casele de copii de  stat
şi cele de tip familial.