miercuri, 21 septembrie 1994
699/21.09.94 Hotărîre privind aprobarea Regulilor de elaborare a proiectelor actelor normative prezentate Guvernului Republicii Moldova
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
         Privind aprobarea Regulilor de elaborare a proiectelor
       actelor normative prezentate Guvernului Republicii Moldova

                         Nr.699  din  21.09.94

                                * * *

    În scopul asigurării   întocmirii  la  nivel  a  actelor   normative
prezentate  Guvernului  Republicii Moldova, Guvernul Republicii  Moldova
hotărărşte:

    1. Se aprobă  Regulile de elaborare a proiectelor actelor  normative
prezentate Guvernului Republicii Moldova (se anexează).

    2. Se stabileşte  că responsabilitatea pentru respectarea  Regulilor
nominalizate o poartă miniştrii, directorii generali ai departamentelor,
conducătorii  organelor  administraţiei publice locale, precum  şi  alte
persoane  cu  funcţii  de  răspundere ce au  dreptul  să  prezinte  spre
examinare Guvernului Republicii Moldova diverse chestiuni.

    3. Se statuează   că   proiectele   actelor   normative   prezentate
Guvernului,  fără  a respecta cerinţele stabilite în  Regulile  aprobate
prin prezenta hotărîre, nu se examinează şi, la indicaţia Ministrului de
Stat  sau a adjunctului acestuia, se restituie pentru a fi  definitivate
organelor care le-au înaintat.

    4. Se recomandă    tuturor   instituţiilor,   întreprinderilor    şi
organizaţiilor,   indiferent  de  forma  de  proprietate  şi   structura
organizatorico-juridică,   aplicarea   regulilor   aprobate   în   cazul
elaborării propunerilor ce urmează a fi adoptate prin decizia 
Guvernului.

    5. Ministerul Justiţiei:
    va da explicaţii    exhaustive   privind   metodologia    elaborării
proiectelor actelor normative prezentate Guvernului;
    în termen de  20 zile, va întocmi şi va aproba Regulile de elaborare
a actelor departamentale.

    6. Punctul 8   al  Regulamentului  Guvernului  Republicii   Moldova,
aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.595 din 5 august
1994, se modifică precum urmează:
    din alineatul întîi se exclud cuvintele: "şi Regulile de întocmire a
actelor normative";
    alineatul trei  după cuvintele "în termen de 5 zile" se  completează
cu cuvintele "dacă nu există o înţelegere despre un alt termen";
    în alineatul   cinci  cuvintele  "un  raport"  se  substituie   prin
cuvintele "o notă explicativă".

    7. Se abrogă Hotărîrile Guvernului conform Listei anexate.

             VICEPRIM-MINISTRU
             AL REPUBLICII MOLDOVA                 ION GUŢU       


                                                 Aprobate
                                        prin Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova
                                      nr.699 din 21 septembrie 1994

                               REGULILE
       de elaborare a proiectelor actelor normative prezentate
                    Guvernului Republicii Moldova

                         I. Noţiuni generale

    1. Regulile de  elaborare a proiectelor actelor normative prezentate
Guvernului Republicii Moldova (în continuare - Regulile) determină modul
de  elaborare  a proiectelor de hotărîri şi dispoziţii (în continuare  -
hotărîri), care sînt adoptate de Guvern conform legislaţiei în vigoare.

    2. Proiectele de hotărîri vor fi înaintate Guvernului spre examinare
de  către  membrii Guvernului şi conducătorii altor  organe  subordonate
acestuia, precum şi de către organele administraţiei publice locale.
    Proiectele de  hotărîri înaintate Guvernului spre adoptare de  către
alte  persoane  juridice  şi  fizice vor fi examinate  în  prealabil  de
organele interesate.

    3. Elaborarea  proiectului  de hotărîre a Guvernului  se  efectuează
atît  din propria iniţiativă a ministerului, departamentului sau a altui
organ  subordonat  Guvernului,  cît şi din  însărcinarea  Parlamentului,
Preşedintelui Republicii Moldova sau Guvernului.

    4. Proiectul de hotărîre a Guvernului se elaborează sub formă de:
    act care conţine   noi   norme  de  drept,  impuse  de   necesitatea
modificării reglementării unor sau altor feluri de relaţii sociale;
    act privind modificarea,   completarea  sau  abrogarea  actului  sau
actelor adoptate anterior;
    act cu privire  la  extinderea, suspendarea sau  limitarea  acţiunii
uneea sau mai multor norme în vigoare;
    act de unificare  (consolodare)  a unor acte în vigoare într-un  act
unic nou.

    5. Proiecte de  hotărîri ale Guvernului trebuie să fie elaborate  la
nivel şi să corespundă legislaţiei în vigoare a Republicii Moldova.

    6. Proiectele de hotărîri ale Guvernului se înaintează Guvernului cu
scrisoarea  de însoţire şi nota explicativă, care va conţine argumentele
necesare   şi   prognozele  privind  consecinţele  social-economice   şi
consecinţele   realizării  lor,  materiale  informative  şi   analitice.
Totodată, în nota explicativă este necesar să se indice participanţii la
elaborarea  proiectului,  precum şi organele care au efectuat  expertiza
acestui proiect.

    7. Proiectele  de hotărîri înaintate Guvernului vor fi coordonate în
mod  obligatoriu  cu  organele interesate şi cele  care  sînt  implicate
direct în chestiunile incluse în proiect.
    Proiectele de  hotărîri  privind dezvoltarea  economiei  republicii,
programele şi chestiunile bugetului de stat şi administrarea de stat vor
fi coordonate cu Ministerul Finanţelor şi Ministerul Economiei.
    Proiectele actelor   normative,   după   coordonarea   cu   organele
interesate,  pînă  la  prezentarea  spre examinare  Guvernului,  vor  fi
coordonate în mod obligatoriu cu Ministerul Justiţiei.

    8. Proiectele  de hotărîi se prezintă Guvernului în limbile de  stat
şi rusă.

    9. Propunerile  care  vor  fi adoptate  prin  decizia  Preşedintelui
Republicii Moldova se prezintă Guvernului împreună cu proiectele actelor
respective  şi  documentele necesare, prevăzute în punctele 6 şi  7  ale
prezentelor Reguli.

    10. Proiectele  de  hotrărîi  prezentate fără a  respecta  cerinţele
stabilite  de  prezentele Reguli sau nedefinitivate şi neargumentate  se
restituie  de către Cancelaria de Stat conducătorilor organelor care  au
prezentat aceste proiecte.

              II. Organizarea elaborării şi coordonarea
                             proiectelor

    11. Elaborarea  proiectelor de hotărîri ale Guvernului se efectuează
de unul sau mai multe ministere, departamente şi alte organe subordonate
Guvernului.

    12. Dacă elaborarea  unui  proiect  a fost pusă în  sarcina  cîtorva
ministere,  departamente, altor organe subordonate Guvernului, munca  de
întocmire  a  proiectului  va fi organizată de  organul  care  figurează
primul pe listă.
    În sarcina organului  ierarhic  superior trebuie să se indice cu  ce
organe  ale  administrării de stat din domeniu urmează să fie  coordonat
suplimentar proiectul.
    Dacă proiectul este elaborat de cîteva ministere, departamente, alte
organe  din proprie iniţiativă, munca privind întocmirea proiectului  va
fi organizată de comun acord de unul dintre aceste organe.

    13. Ministerele,  departamentele,  alte  organe  care  participă  la
elaborarea  proiectului,  desemnează specialişti care vor  lucra  asupra
proiectului,   înaintează   propuneri  privind  problemele  ce  ţin   de
competenţa  lor, totodată prezintă organului, care întocmeşte proiectul,
materialele  şi argumentele necesare. În caz de necesitate, conducătorul
ministerului,   departamentului  sau  altui  organ,  care  participă  la
elaborarea   proiectului,   convoacă,  pentru  examinarea   chestiunilor
principale    cuprinse    în   proiect,    conducătorii    ministerilor,
departamentelor şi altor organe, participante la elaborarea proiectului,
indicate în însărcinare.
    Dacă în timpul elaborării proiectului apar împrejurări noi, sau dacă
proiectul  se  elaborează  din  propie  iniţiativă,  atunci  ministerul,
departamentul,  alt organ care elaborează proiectul trebuie să determine
ministerele,  departamentele,  alte  organe  interesate  în  chestiunile
abordate şi să le antreneze la întocmirea proiectului.

    14. La elaborarea proiectului vor fi antrenaţi specialişti de înaltă
calificare  din  rîndurile practicienilor, iar în caz de necesitate,  şi
lucrători ştiinţifici.
    La elaborarea   proiectelor   vor  participa  în   mod   obligatoriu
subdiviziunile juridice ale organelor care elaborează proiectele.
    Specialiştii  care  elaborează proiectele de hotărîri  stabilesc  de
sine stătător modul de lucru asupra proiectului.

    15. Persoanele  cu  funcţii de răspundere examinează  proiectele  de
hotărîri  prezentate  spre coordonare şi, în termen de 10 zile, dacă  în
acordul  dintre  conducătorii organelor interesate nu este stabilit  alt
termen,   respectiv   coordonează  proiectele  indicate   sau   comunică
obiecţiile şi propunerile sale.
    Dacă în termenul  stabilit  nu  au  primit răspunsul şi  nu  a  fost
înaintată rugămintea de a prelungi termenul coordonării, se consideră că
persoana  respectivă  cu  funcţii  de  răspundere  nu  are  obiecţii  la
proiectul de hotărîre pregătit.

    16. Înainte de  a  prezenta  proiectul de  hotărîre  spre  examinare
Guvernului,  el va fi vizat de conducătorii organelor care participă  la
elaborarea proiectului.
    Coordonarea se confirmă prin viza pe care conducătorul respectiv sau
adjunctul,   care  exercită  atribuţiile  lui,  o  aplică  pe  proiectul
perfectat, sau printr-o scrisoare separată. La vizare se indică funcţia,
numele  de familie, prenumele şi patronimicul celui ce pune viza, precum
şi  data coordonării. Viza se pune pe ultima filă din primul exemplar al
proiectului.  Obiecţiile sau completările la proiect se expun pe o foaie
separată.

    17. La apariţia  divergenţelor  privind  proiectul, organul  care  a
elaborat   proiectul  pentru  a-l  prezenta  Guvernului  va  organiza  o
dezbatere  cu organele interesate în scopul luării unei decizii reciproc
acceptabile.  Dacă o astfel de decizie nu a fost luată, în proiect va fi
reflectat  punctul de vedere al organului care a pregătit proiectul, iar
conducătorul acestui organ sau adjunctul vizează proiectul, totodată, la
scrisoarea  adresată  Guvernului  se  anexează  lista  divergenţilor  şi
originalul obiecţiilor, semnate de conducătorul respectivi.

    18. Proiectul  de  hotărîre pregătit din însărcinarea Guvernului  se
expediează Guvernului în termen indicat în însărcinare.
    În caz de necesitate,  acest termen poate fi prelungit de  Ministrul
de Stat la rugămintea în scris a conducătorului organului interesat.

    19. Dacă în procesul  definitivării Cancelaria de Stat a introdus în
proiect   modificări  esenţiale,  el  urmează  a  fi  vizat  repetat  de
conducătorul  organelor  care  au participat la  pregătirea  proiectului
hotărîrii.  Nu  este  necesară vizarea repetată, dacă  la  definitivarea
proiectului s-au efectuat precizări ce nu au modificat conţinutul lui.

    20. Pregătirea  proiectelor de hotărîre se efectuează, de regulă, în
următoarele termene:

        proiectele statutelor, regulamentelor,
        regulilor, instrucţiunilor etc.       - pînă la 3 luni

        alte hotărîri                             - pînă la 1 lună

        dispoziţii                                - pînă la 15 zile.

    În termenele   indicate   se  include  şi  timpul  rezervat   pentru
coordonare cu organele interesate.

    21. Proiectele  de  hotărîri ale Guvernului cu privire la  cadre  se
pregătesc de Cancelaria de Stat în baza prezentărilor respective.

    22. Guvernul   poate  comanda,  în  bază  contractuală,   pregătirea
proiectelor  actelor normative unor specialişti, savanţi sau  colectarea
acestora.

                 III. Metodica întocmirii proiectelor
                          actelor normative

    23. Autorii proiectului  trebuie să stabilească tema şi  chestiunile
ce urmează a fi rezolvate.
    La elaborarea proiectului se va ţine cont de:
    practica de aplicare  a  actelor  normative respective  în  vigoare,
datele  cercetărilor sociologice şi altor cercetări privind problema  în
cauză;
    actele normative departamentale;
    legislaţia altor  state, tratatele internaţionale, la care a  aderat
republica;
    literatura ştiinţifică şi materialele din presă periodică.

    24. La elaborarea  proiectului de hotărîre se va ţine cont de  toate
actele  normative  şi  de  unele prescripţii  normative  referitoare  la
chestiunea respectivă, se va stabili care din ele îşi păstrează valoare,
se vor scoate la iveală lacunele şi alte neajunsuri, depistate în timpul
aplicării  legislaţiei  în  vigoare  privind problema în  cauză,  se  va
examina  ce probleme pot apărea odată cu adoptarea actului normativ nou,
din  acele  considerente  ca în proiect să fie  prevăzută  reglementarea
desăvîrşită a relaţiilor sociale respective.

    25. Referitor   la  unele  proiecte,  se  stabileşte  ce  cheltuieli
financiare  şi  alte cheltuieli vor fi necesare în  vederea  înfăptuirii
acţiunilor prevăzute şi dacă există posibilităţi reale pentru realizarea
lor.

    26. Proiectele  de  decizii  ale Guvernului  Republicii  Moldova  se
elaborează sub formă de hotărîri şi dispoziţii.
    Deciziile Guvernului,  care au caracter normativ sau o importanţă de
ordin general, se elaborează sub formă de hotărîri.
    Problemele care  necesită o reglementare detailată se elaborează, de
regulă,  sub  formă  de proiecte de regulamente, statute,  reguli,  care
urmează a fi aprobate prin hotărîrile Guvernului.
    Deciziile Guvernului   asupra  unor  chestiuni  operative  şi  altor
probleme curente se elaborează sub formă de dispoziţii.

    27. În proiecte va fi expis clar conţinutul prescripţiilor normative
vor  fi determinate organizaţiile şi persoanele asupra cărora se  extind
aceste prescripţii.

    28. În proiect  se includ prescripţiile normative referitoare la una
sau cîteva chestiuni cu un conţinut asemănător.

    29. Structura proiectului actului normativ se alcătuieşte în aşa fel
ca  să  asigure dezvăluirea consecventă a temei reglementării  juridice,
precum şi înţelegerea şi aplicarea justă a actului normativ.
    Fiecare proiect are un titlu care reflectă într-o formă concisă tema
proiectului.

    30. În proiectele  celor mai importante acte normative, precum şi în
cazul  cînd  este  necesar de a explica scopurile şi  motivele  emiterii
actului  normativ  şi direcţiile principale care trebuie să-şi  găsească
oglindirea în proiect, expunerea prescripţiilor normative este precedată
de partea introductivă (preambul).
    După preambul  urmează  partea  rezolutivă, în care se  expun  toate
prescripţiile normative într-o succesiune ce asigură înţelegerea justă a
documentului.

    31. Proiectele   de   hotărîri  şi  dispoziţii  ale  Guvernului   se
constituie din puncte.
    În scopul de   a   asigura  interpretarea  corectă  şi   comoditatea
aplicării, punctele pot fi divizate în subpuncte şi alineate.

    32. Proiectele  de  acte  normative voluminoase vor fi  separate  pe
capitole, de regulă, capitolele au titlu.
    Capitolele şi  punctele  proiectului se aranjează într-o  succesiune
logică şi coordonează între ele.
    Punctele actului  trebuie să fie numerotate în creştere,  indiferent
de faptul dacă proiectul include sau nu capitole.

    33. Fiecare punct din proiect trebuie să conţină un gînd înghegat şi
să includă, de regulă, o singură prescripţie normativă.
    Cîteva prescripţii  normative  pot fi incluse într-un  singur  punct
numai  în cazurile cînd aceasta este necesar pentru justa lor înţelegere
şi  aplicare.  Unirea  într-un singur punct a  prescripţiilor  normative
disparate sau puţin legate între ele nu se admite.

    34. Fiecare prescripţie  normativă din proiect se formulează în  aşa
fel  ca  să  nu  se  işte  îndoieli în  ceea  ce  priveşte  termenul  de
valabilitate   al  acestuia,  indiferent  de  faptul  dacă  termenul  de
valabilitate  al  viitorului  act  poate  fi dedus  din  titlu  sau  din
preambulul proiectului.
    Actul normativ  în  stadiu  de pregătire, care  este  destinat  unei
anumite  perioade  de timp, de regulă, nu trebuie să  includă  prevederi
normative a căror valabilitate nu este limitată print-un oricare termen.
Dacă  într-un  act  cu caracter temporar sînt incluse  unele  puncte  cu
termenul  de valabilitate nelimitat, acesta trebuie să fie clar din cele
expuse în punctul corespunzător al proiectului actului.
    Atuni cînd este   necesar  ca  în  actul  normativ  cu  termenul  de
valabilitate  nelimitat  să se includă puncte ce prevăd  prescripţii  cu
valoare  temporară,  în  aceste  puncte se va  indica  termenul  lor  de
valabilitate.
    Punctele actului  normativ în stadiu de pregătire, care au o valoare
generală,  puncte  ale  căror valabilitate nu va fi  limitată  printr-un
oricare  termen,  nu  vor include prescripţii cu  caracter  operativ  de
dispoziţie  de  o  imporatnţă temporară. În caz  de  necesitate,  aceste
prescripţii  vor  fi  expuse  în puncte separate  la  sfîrşitul  actului
normativ.

    35. În proiect se indică data untrării în vigoare a actului normativ
cu  excepţia  cazurilor cînd acest act va intra în vigoare  în  momentul
adoptării lui.
    Dacă se prevede ca acţiunea unei prescripţii normative să se extindă
asupra  unor cazuri şi relaţii, apărute înainte de adoptarea actului, al
cărui proiect se întocmeşte, aceasta va fi formulată clar în proiect.

    36. Trimiterile  din  anumite puncte la alte punte ale  proiectului,
precum  şi la actele normative adoptate anterior se fac atunci cînd este
necesar   să  se  menţioneze  legătura  reciprocă  dintre  prescripţiile
normative sau să se evite repetările.
    La formularea  trimiterilor  la un act adoptat anterior,  se  indică
organul care a emis actul, numărul actului şi data adoptării, iar atunci
cînd  acest act este menţionat pentru prima oară se indică, de  asemnea,
titlul lui şi sursa oficială, dacă actul a fost publicat.

    37. Textul proiectului  se  expune într-o limbă literară  simplă  şi
clară,  prin  fraze  scurte, pentru a evita interpretarea  şi  aplicarea
incorectă  a  prescripţiilor  normative.  Nu se  admite  folosirea  unor
cuvinte şi expresii invechite şi neclare.
    În proiect termenii  se utilizează cu un singur sens în conformitate
cu terminologia adoptată în legislaţie. Dacă un termen are în legislaţie
cîteva  sensuri,  atunci din text trebuie să fie clar în ce sens a  fost
folosit termenul respectiv în proiect.

    38. Denumirea    ministerelor,   departamentelor,   altor    organe,
organizaţii  şi  obiective indicate în proiect se formulează în  deplină
conformitate  cu denumirea lor oficială, prevăzută în actele  respective
(regulamente,  statute, decizii privind crearea şi schimbarea  denumirii
etc.).
    Dacă un obiectiv  are  o  denumire prescurtată,  atunci  cînd  acest
obiectiv  se  menţionează  pentru prima oară, se  indică  denumirea  lui
completă  şi  în  paranteze  - cea prescurtată, iar  în  textul  imediat
următor se poate folosi numai denumirea lui prescurtată.

    39. Dacă este necesar să se includă în proiect liste de organizaţii,
de  localităţi, de resurse materiale, tabele, grafice, scheme, modele de
documente  şi  alte materiale similare, ele sînt expuse, de  regulă,  în
anexele la actul normativ.

    40. După adoptarea  noii  hotărîri a Guvernului propunerile  privind
modificarea hotărîrii adoptate pot fi înaintate în termen de cel puţin 6
luni.

    41. Concomitent   cu  proiectul  de  hotărîre  trebuie,  în  caz  de
necesitate,  să  fie prezentate propuneri despre abrogarea  hotărîrilor,
adoptate anterior, privind chestiunile respective sau despre modificarea
şi completarea acestora.
    Dacă pregătirea   unor  astfel  de  propuneri  necesită  timp,   iar
executarea  acţiunilor  prevăzute  în proiectul de hotărîrie  nu  suferă
amînare,  sau  dacă  pentru aceasta a fost stabilit  un  anumit  termen,
propunerile   se prezintă, în  modul  stabilit, după adoptarea hotărîrii 
noi.

    42. La pregătirea  propunerilor  pentru  abrogarea,  modificarea  şi
completarea  actelor, adoptate anterior, şi a părţilor lor este  necesar
să  se clarifice dacă acţiunea lor nu s-a extins prin acte ulterioare şi
asupra  altor  categorii  de organizaţii, obiective  şi  persoane.  Dacă
această  extindere a avut loc şi norma respectivă trebuie să-şi  menţină
valabilitatea,  atunci în proiect se prevede o soluţie care va ţine cont
de  extindere, iar actele referitoare la extindere se includ la cele  ce
urmează a fi abrogate.
    Printre actele  ce  urmează a fi abrogate trebuie să fie incluse  nu
numai  acele acte (părţi ale acestora), care vin în contradicţie cu noul
act  sau  au fost înglobate în el, ci şi actele (părţile lor), care  mai
devreme şi-au pierdut de fapt valoarea, însă formal nu sînt abrogate.

    43. Actele şi  părţile de acte cu valoare temporară, al căror termen
de  valabilitate a expirat, nu se includ în listă. Dacă raportul actului
(a  părţilor  lui)  la cele temporare stîrneşte îndoieli,  atunci  actul
(părţile lui) urmează a fi inclus în listă.
    Dacă în acte,  concomitent  cu normele temporare al căror termen  de
valabilitate  a expirat, figurează norme permanente în vigoare şi  toate
aceste  norme urmează să fie abrogate, atunci se include în lista  actul
în întregime.

    44. Dacă actul  şi-a  perdut  valoarea, el este inclus în  listă  în
întregime,  indiferent  de  punctele cuprinse în el prin  care  au  fost
abrogate actele emise anterior.
    Dacă există cîteva acte (mai mult de două), ce urmează a fi abrogate
modificate sau completate, listele lor se expun în anexa la proiect.

    45. Dacă este necesar să se introducă modificări în acte, atunci, în
afară de lista actelor abrogate, se întocmeşte lista modificărilor ce se
introduc în actele normative în vigoare.
    Modificările,  ce  se  introduc  într-un act  adoptat  anterior,  se
perfectează printr-o redacţie nouă a punctelor care se modifică. Dacă nu
este  necesar  ca  punctele ce se modifică să fie  expuse  în  întregime
într-o  redacţie nouă, atunci în textul acestora se introduce precizări,
în  special,  prin  eliminarea,  completarea  unor  cuvinte,  fraze  sau
substituirea  lor prin altele. Pot fi expuse într-o redacţie nouă  unele
părţi   ale  punctelor  (subpunctelor,  alineatelor).  Totodată,   actul
normativ poate fi expus într-o redacţie nouă în întregime.
    Completările   ce  se  introduc  într-un  act  adoptat  anterior  se
perfecţionează  sub  formă  de puncte noi, subpuncte, alineate  noi  ale
punctelor  în vigoare şi se plasează ţinîndu-se cont de expunerea logică
a materiei din act.

    46. Dacă în scopul  înţelegerii  juste a normei apărute în  redacţie
nouă  este  raţional  ca  această  normă să  fie  plasată  imediat  după
motivarea hotărîrii ce se adoptă, atunci textul modificărilor din act se
expune  nu la sfîrşit, ci în punctul respectiv al proiectului. Dacă este
necesar  să se introducă modificări şi completări în mai multe părţi ale
actului  în  vigoare  sau dacă în acest act s-au  introdus  mai  înainte
modificări, sau dacă el s-a învechit într-o măsură oarecare, atunci este
raţional  să se pregătească proiectul unui act nou sau proiectul actului
în redacţie nouă.

    47. Cînd este  necesar de a lichida lacunele existente în legislaţie
sau  de  a  perfecţiona  reglementarea  juridică  a  relaţiilor  sociale
respective  prin introducerea unor modificări radicale în legislaţie, de
a  înlătura multiplicitatea normelor juridice privind aceleaşi probleme,
se elaborează un proiect de act consolidat.

    48. Actul consolidat   înlocuieşte  în  mod  oficial  toate   actele
precedente  şi părţile lor, care au intrat în componenţa lui, îşi  asumă
puterea lor juridică şi devine sursă oficială a efectivului prevederilor
normative  incluse  în  el,  deşi  aceste  prevederi  au  fost  adoptate
anterior. De aceea actele sau părţile lor, înglobate complet sau parţial
în actul consolidat, trebuie să fie abrogate în mod oficial.
    Actul consolidat  se  emite pe un termen îndelungat, de aceea nu  se
includ   în  el  normele  şi  actele  temporare,  al  căror  termen   de
valabilitate expiră în timpul cel mai apropiat.

                                               Anexă
                                       la Hotărîrea Guvernului
                                          Republicii Moldova
                                   nr.699 din 21 septembrie 1994

                                LISTA
            hotărîrilor Guvernului R.S.S.M. care se abrogă

    1. Hotărîrea  Sovietului  Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti  nr.434
din  25 noiembrie 1980 "Cu privire la aprobarea regulilor de pregătire a
proiectelor  de acte normative, ce se prezintă Sovietului Miniştrilor al
R.S.S. Moldoveneşti" (Veştile R.S.S.M., 1980, nr.12, art.129);

    2. Punctul 4  al  Modificărilor aprobate prin  Hotărîrea  Sovietului
Miniştrilor  al  R.S.S. Moldoveneşti nr.300 din 30 iulie  1981  (Veştile
R.S.S.M., 1981, nr.8, art.69);

    3. Punctul 1   al   hotărrii   Sovietului  Miniştrilor   al   R.S.S.
Moldoveneşti  nr.14  din 12 ianuarie 1984 "Cu privire la modificarea  şi
abrogarea   unor   hotărîri   ale  Sovietului  Miniştrilor   al   R.S.S.
Moldoveneşti" (Veştile R.S.S.M., 1984, nr.2, art.23);

    4. Punctul 1  al Modificărilor, aprobate prin Hotărîrea  Consiliului
de Miniştri al R.S.S. Moldoveneşti nr.165 din 20 iunie 1989;

    5. Punctul 16  al Modificărilor, aprobate prin Hotărîrea Consiliului
de Miniştri al R.S.S. Moldoveneşti nr.307 din 19 decembrie 1989 (Veştile
R.S.S.M., 1990, nr.1, art.11).