HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA Privind modificarea unor hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova despre şomeri Nr.708 din 22.09.94 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.8/78 din 13.10.1994 * * * Întru executarea legilor Republicii Moldova nr.119-XIII din 26 mai 1994 "Pentru modificarea şi completarea Legii privind utilizarea forţei de muncă" şi nr.162-XIII din 30 iunie 1994 "Pentru modificarea şi completarea Legii cu privire la asigurarea cu pensii de stat în Republica Moldova", Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: Se aprobă Modificările ce se introduc în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova (se anexează). VICEPRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA ION GUŢU M O D I F I C Ă R I L E ce se introduc în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova 1. În punctul 3 din Statutul provizoriu al Fondului Social al Republicii Moldova, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.52 din 1 februarie 1991 "Cu privire la instituirea Fondului Social al Republicii Moldova" (Monitor, 1991, nr. 3, 4, 5, 6, art. 60) cuvintele "fondul special al utilizării braţelor de muncă" se substituie prin cuvintele "fondul de şomaj". 2. Subpunctul 21 al punctului 2 din Regulamentul cu privire la modul de calculare a vechimei în muncă pentru stabilirea pensiei, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.572 din 2 septembrie 1992 (Monitor, 1992, nr. 9, art. 268) se expune în următoarea redacţie: "21) perioada de şomaj de pînă la 9 luni de la data înregistrării şomerilor la oficiul forţei de muncă". 3. În punctele 2 şi 14 din Regulamentul Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.581 din 5 septembrie 1992 (Monitor, 1992, nr.9, art.274) cuvintele "din cadrul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale" se substituie prin cuvintele: "pe lîngă Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei". 4. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.690 din 23 octombrie 1992 "Cu privire la modul şi condiţiile de acordare a ajutorului de şomaj şi social şomerilor şi membrilor familiilor lor" (Monitor, 1992, nr.10, art.318) se modifică precum urmează: punctul 1 se expune în următoarea redacţie: "1. Se aprobă Regulamentul cu privire la modul de înregistrare a şomerilor şi de acordare a ajutorului de şomaj (se anexează)"; în alineatul doi al punctului 2 cuvintele "pe anul precedent în sectorul de stat al economiei republicii" se substituie prin cuvintele: "pe trimestrul precedent în economie"; punctul 4 se expune în următoarea redacţie: "4. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei: asigură fixarea perioadei de şomaj în carnetele de muncă ale şomerilor conform legislaţiei în vigoare; instituie un control permanent asupra aplicării stricte de către organele Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă a modului stabilit de înregistrare a cetăţenilor în calitate de şomeri şi respectării drepturilor lor legitime în domeniul utilizării forţei de muncă şi protecţiei sociale"; anexa la hotărîre se expune în următoarea redacţie: "Anexă la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 690 din 23 septembrie 1994 R E G U L A M E N T U L cu privire la modul de înregistrare a şomerilor şi de acordare a ajutorului de şomaj Prezentul Regulament stabileşte modul unic de înregistrare a şomerilor şi de acordare a ajutiorului de şomaj pe întreg teritoriul Republicii Moldova, în conformitate cu Legea Republicii Moldova privind utilizarea forţei de muncă, cu modificările şi completările, adoptate prin Legea nr.119-XIII din 26 mai 1994 (în continuare - Legea). I. Dispoziţii generale 1. Cetăţenii apţi de muncă (inclusiv invalizii de gradul trei), în vîrstă aptă de muncă (bărbaţii - 16-59 ani, femeile - 16-54 ani), care nu au un loc de muncă şi un venit legal, domeciliaţi în Republica Moldova şi înregistraţi la oficiile forţei de muncă ale Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă (în continuare - oficiile forţei de muncă) în vederea căutării unui loc de muncă corespunzător, sînt consideraţi şomeri şi, conform legislaţiei în vigoare, au dreptul la protecţie socială garantată de stat. 2. Condiţia obligatorie pentru a fi recunoscut drept şomeri este depunerea cererii la oficiile forţei de muncă în vederea obţinerii unui loc de muncă corespunzător. 3. Ajutorul de şomaj se plăteşte periodic din mijloacele fondului de şomaj al Fondului Social al Republicii Moldova. II. Modul de înregistrare şi de conlucrare cu şomerii 4. Toţi cetăţenii, indiferent de origine, starea socială şi patrimonială, rasă şi apartenenţă naţională, sex, studii, limba vorbită, religie, profesie şi caracterul îndeletnicirii, precum şi de alte circumstanţe, care doresc să se plaseze în cîmpul muncii, sînt în drept să solicite ajutorul oficiilor forţei de muncă. 5. Persoanele care se adresează la oficiul forţei de muncă au acces liber la informaţia privind: locurile de muncă disponibile (posturile vacante), condiţiile de salarizare şi de muncă în scopul alegerii unui loc de muncă corespunzător; posibilităţile de calificare, recalificare şi perfecţionare profesională; condiţiile de angajare la munci pe tărîm obştesc remunerate; modul şi condiţiile de înregistrare a şomerilor şi de conlucrare cu personalul oficiului forţei de muncă; dreptul cetăţenilor la muncă liberă şi protecţie socială în conformitate cu legislaţia muncii în vigoare, inclusiv legislaţia privind utlizarea forţei de muncă. 6. Statutul de şomer se stabileşte persoanelor prevăzute în punctul 1 al prezentului Regulament din momentul înregistrării lor la oficiul forţei de muncă, indiferent de data concedierii. 7. Înregistrarea şi evidenţa şomerilor se efectuează de către personalul oficiului forţei de muncă conform vizei de reşedinţă, la prezentarea buletinului de identitate (paşaportului), carnetului de muncă (sau documentului ce-l înlocuieşte) şi actului de studii (diploma sau atestatul), prin care se confirmă nivelul de studii, profesia sau specialitatea. 8. Unele categorii de cetăţeni prezintă suplimentar: persoanele care şi-au satisfăcut serviciul militar sau de alternativă - livretul militar; persoanele eliberate din locurile de detenţiune sau din instituţiile de reabilitare socială - certificatul de eliberare; invalizii de gradul III - recomandările comisiei de expertiză medicală a capacităţii de muncă; persoanele cu capacitatea de muncă limitată din cauza bolii - documentele corespunzătoare, eliberate de către instituţiile medicale. 9. Neprezentarea documentelor necesare, specificate în punctele 7 şi 8 ale prezentului Regulament, constituie un temei pentru a amîna înregistrarea cererii cetăţenilor în vederea căutării unui loc de muncă corespunzător. 10. Nu pot fi recunoscuţi şomeri persoanele: prevăzute la art. 2 din Lege; care, conform legislaţiei în vigoare, beneficiază de pensie cu excepţia invalizilor de gradul III; nu au vîrsta de 16 ani împliniţi. 11. Înregistrarea şomerilor se efectuează în registrul de evidenţă a şomerilor, completîndu-se fişa de evidenţă personală conform modelului stabilit de Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei. Fiecare şomer primeşte un număr în registrul de evidenţă, care coincide cu numărul fişei de evidenţă personală a lui. Numerele din registrul de evidenţă a şomerilor se trec în ordine crescătoare, pentru o perioadă de un an calendaristic. În anul următor, numerotarea se reia numai pentru persoanele care solicită pentru prima dată ajutorul de plasare în cîmpul muncii. 12. În cursul a 10 zile de la înregistrare oficiul forţei de muncă este obligat: să-i propună solicitantului, în măsura posibilităţilor, variante de locuri de muncă corespunzătoare, iar persoanelor fără profesie - şi variante de a urma un curs de instruire profesională sau de angajare la lucrări temporare (sezoniere), inclusiv munci pe tărîm obştesc remunerate; să acorde gratuit servicii de consulting privind alte posibilităţi de plasare în cîmpul muncii şi de instruire profesională. 13. Locul de muncă se consideră corespunzător în cazul în care acesta este conform cu pregătirea profesională, starea sănătăţii solicitantului şi se află în raza de acţiune a oficiului forţei de muncă al organului autoadministrării locale. Locul de muncă care nu necesită o pregătire profesională specială, inclusiv cel cu caracter provizoriu, se consideră corespunzător pentru persoanele fără profesie (specialitate) aflate pentru prima dată în căutarea unui loc de muncă. Locul de muncă se consideră necorespunzător în cazul în care: implică schimbarea domiciliului fără consimţămîntul solicitantului; condiţiile de muncă nu corespund regulilor şi normelor de protecţie a muncii. 14. Oficiile forţei de muncă acordă servicii şomerilor în vederea încadrării în muncă în baza locurilor de muncă disponibile (posturilor vacante) pe care unităţile economice le comunică la oficiu. Totodată nu se permite: a repartiza şomerii la unităţi economice aflate în afara accesibilităţii transportului; a repartiza şomerii spre a fi încadraţi în muncă la unităţi economice fără conformarea de către patron a locurilor de muncă disponibile (posturilor vacante); a invita şomerii la oficiul forţei de muncă mai frecvent decît o dată în 15 zile (şomerii care nu beneficiează de ajutor de şomaj - o dată în lună), cu excepţia cazurilor de propunere a unor eventuale variante de angajare în muncă. 15. Şomerii sînt scoşi din evidenţă în caz de: încadrare în muncă pe un termen nelimitat sau pe un termen fix (mai mare de 6 luni); pensionare; înmatriculare în instituţiile de învăţămînt; încorporare în serviciul militar sau de alternativă; intrare în vigoare a sentinţei definitive a judecăţii; schimbare a vizei de reşedinţă în altă localitate; neprezentare fără motiv întemeiat la oficiul forţei de muncă în cursul a 3 luni calendaristice etc. Motivul scoaterii din evidenţă a şomerilor se trece în fişa de evidenţă personală şi în registrul respectiv. Cetăţenii scoşi din evidenţă au dreptul, în cursul anului calendaristic, la depunerea repetată a cererii pentru un loc de muncă. Înregistrarea şi evidenţa lor se efectuează conform modului prevăzut pentru cetăţenii care solicită pentru prima dată ajutorul de încadrare în muncă. 16. Perioada de şomaj pînă la 9 luni se fixează în carnetul de muncă al şomerului cu specificarea "S-a aflat în şomaj de la ______ pînă la_____conform art.1 din Legea nr.119-XIII din 26 mai 1994". Pentru persoanele disponibilizate perioada de şomaj începe după expirarea a 3 luni din momentul concedierii. 17. Persoanele ale căror contract de muncă a fost reziliat din cauza reorganizării proceselor de producţie şi de muncă, inclusiv lichidării, reorganizării sau reprofilării întreprinderii, instituţiei, organizaţiei reducerii numărului sau a statelor de personal şi care în modul stabilit sînt recunoscute şomeri, au dreptul la pensionare anticipată cu un an înainte de termenul prevăzut la art. 14 al Legii cu privire la asigurarea cu pensii de stat în Republica Moldova, dacă au vechimea în muncă necesară pensionării pentru limită de vîrstă pe baze generale. III. Modul de acordare a ajutorului de şomaj 18. De dreptul la ajutor de şomaj beneficiează şomerii care au prezentat documentele ce confirmă acest drept. Dreptul şi condiţiile pentru a beneficia la ajutorul de şomaj sînt reglementate prin art.15 şi 16 din Lege. 19. Persoanele prevăzute în alineatele trei-cinci şi şapte ale părţii întîi a art.15 din Lege trebuie să aibă o vechime în muncă remunerată, cu condiţia duratei complete a timpului de muncă a cel puţin 6 luni din ultimele 12 luni premergătoare datei de înregistrare la oficiul forţei de muncă, iar în condiţiile zilei de lucru necomplete, vechimea în muncă în cursul anului se recalculează reieşind din durata normală a timpului de lucru. 20. Pentru stabilirea ajutorului de şomaj, şomerul e obligat să prezinte oficiului forţei de muncă: cererea de acordare a ajutorului de şomaj; adeverinţa de naştere a copilului în vîrstă de pînă la 14 ani care se află la întreţinerea lui; certificatul privind salariul mediu. 21. Calcularea salriului mediu lunar se efectuează în conformitate cu modul stabilit de legislaţia în vigoare. 22. Pentru stabilirea ajutorului de şomaj oficiul forţei de muncă: verifică actele şi documentele prezentate şi, conform prevederilor legislaţiei, emite un ordin privind acordarea ajutorului de şomaj. Determinarea dreptului la ajutor de şomaj şi stabilirea mărimii acestui ajutor se efectuează în termen de cinci zile de la prezentarea documentelor respective; întocmeşte cîte o fişă personală pentru fiecare solicitant, anexînd toate actele pe baza cărora i se acordă dreptul la ajutor de şomaj. În cazul în care şomerul îşi schimbă domiciliul, fişa personală se transmite oficiului forţei de muncă din localitatea respectivă; stabileşte şi comunică şomerului cuantumul, durata şi data de cînd i se va plăti ajutorul de şomaj. Cuantumul acordului de şomaj se stabileşte pe o lună şi pe o zi calendaristică prin împărţirea cuantumului lunar la numărul de zile calendaristice ale lunii în cauză - 28, 29 sau 30, 31; comunică încetarea sau suspendarea plăţii ajutorului de şomaj în condiţiile prevăzute de art. 19 din Lege; eliberează carnetul de şomer fiecărei persoane pe întrega perioadă în care este în drept să primească ajutorul de şomaj. Acest carnet se vizează o dată în 15 zile. 23. Persoanele îndreptăţite să primească ajutorul de şomaj sînt obligate: să contribuie activ la plasarea sa în cîmpul muncii; să se prezinte la oficiul forţei de muncă cel puţin o dată în 15 zile iar la invitaţia acestui oficiu - şi mai frecvent, pentru examinarea unor eventuale variante de plasare în cîmpul muncii; să informeze, în termen de 3 zile, oficiul forţei de muncă despre plasarea de sine stătătoare în cîmpul muncii. 24. Şomerii dobîndesc dreptul la ajutor de şomaj din momentul certificării documentare, însă nu mai devreme de termenul stabilit de legislaţie, şi anume la expirarea: a trei luni calendaristice de la data concedierii - pentru persoanele disponibilizate din unităţile economice; a 60 zile după absolvire - pentru absolvenţii instituţiilor de învăţămînt. Perioada în cauză de la data eliberării diplomei (atestatului); a 30 zile de la data trecerii în rezervă - pentru persoanele care şi-au satisfăcut serviciul militar sau de alternativă; a 10 zile de la data înregistrării la oficiul forţei de muncă - pentru celelalte categorii de şomeri. 25. Absolvenţii instituţiilor de învăţămînt, persoanele trecute în rezervă din serviciul militar sau de alternativă şi persoanele eliberate din locurile de detenţiune şi din instituţiile de reabilitare socială beneficiază de dreptul la ajutor de şomaj în cazul la care s-au înregistrat la oficiul forţei de muncă în termen de 90 zile de la data absolvirii instituţiei de învăţămînt, trecerii în rezervă sau eliberării. Femeile neangajate, cărora le-a expirat termenul de îngrijire a copilului, beneficiază de dreptul la ajutor de şomaj, în perioada de 1 5-3 ani ai copilului, dacă s-au înregistrat la oficiul forţei de muncă nu mai tîrziu de 30 zile de la împlinirea de către copil a vîrstei de 3 ani. 26. Oficiul forţei de muncă e în drept (dar nu obligat) să-i solicite şomerului, îndreptăţit să primească ajutor de şomaj, prezentarea unui certificat medical ce ar confirma faptul că starea sănătăţii îi permite să fie încadrat în muncă. 27. Ajutorul de şomaj să plăteşte lunar de oficiul forţei de muncă proporţional cu numărul de zile calendaristice ale perioadei de şomaj în care persoana respectivă este îndreptăţită să primească acest ajutor în baza buletinului de identitate (paşaportului) şi a carnetului de muncă. Ajutorul de şomaj să plăteşte prin intermediul oficiilor poştale sau instituţiilor bancare. Sumele din lista de plată nesolicitate timp de 6 luni se anulează. Ca rezultat, cheltuielile ocazionate de plata ajutorului de şomaj se reduc cu sumele nesolicitate. 28. Ajutorul de şomaj se plăteşte de la data dobîndirii dreptului la ajutor pe o perioadă de cel mult 9 luni calendaristice, iar pentru persoanele care pentru prima dată solicită un loc de muncă - de cel mult 6 luni calendaristice. 29. Persoanele care nu au posibilitate să-şi certifice documentar vechimea în muncă se consideră solicitante pentru prima dată ale unui loc de muncă. 30. Şomerilor, care beneficiază de dreptul la ajutor de şomaj în baza legii, li se garantează plata lui în următoarele mărimi: 75% din salariul minim pe ţară, indexat - absolvenţilor liceelor şi şcolilor de cultură generală; 90% din salariul minim pe ţară, indexat - absolvenţilor şcolilor profesionale tehnice sau ai cursurilor de instruire, persoanelor eliberate din locurile de detenţiune şi din instituţiile de reabilitare socială; 100% din salariul minim pe ţară, indexat - absolvenţilor instituţiilor de învăţămînt superior şi ai colegiilor, persoanelor care şi-au satisfăcut serviciul militar sau de alternativă, femeilor neangajate, cărora le-a expirat termenul de îngrijire a copilului pînă la vîrsta de 3 ani; 50% din salariul mediu lunar primit în ultimele 3 luni remunerate - celorlalte categorii de şomeri care au o vechime în muncă de pînă la 10 ani; 55% din salariul mediu lunar primit ultimele 3 luni remunerate - celorlalte categorii de şomeri care au o vechime în muncă de la 10 pînă la 15 ani; 60% din salariul mediu lunar primit în ultimele 3 luni remunerate - celorlalte categorii de şomeri care au o vechime în muncă de cel puţin 15 ani. Mărimea ajutorului de şomaj acordat şomerilor enumeraţi la alineatele 4-6 ale prezentului punct nu poate fi mai mică de salariul minim pe ţară indexat şi nu poate depăşi salariul mediu în economia naţională din trimestru precedent. Vechimea în muncă se stabileşte în conformitate cu legislaţia în vigoare. Şomerilor care întreţin 1-2 copii în vîrstă de pînă la 14 ani ajutorul de şomaj li se măreşte cu 10%, iar celor care întreţin 3 şi mai mulţi copii de aceeaşi vîrstă - 20%. În cazul în care ambii părinţi sînt şomeri, plata suplimentară la ajutor de şomaj se acordă numai mamei. 31. Suspendarea plăţii ajutorului de şomaj se înfăptuieşte în conformitate cu prevederile art.19 din Lege din ziua neprezentării solicitantului în termenele stabilite la oficiul forţei de muncă. Perioada de suspendare a plăţii se include în perioada de acordare a ajutorului de şomaj, stabilită şomerului în conformitate cu legislaţia în vigoare. Excepţie fac cazurile suspendării din motive întemeiate (îmbolnăvirea şomerului sau a rudelor lui, încadrate în contract de muncă pe un anumit termen mai mic de 6 luni, arestare preventivă, însă îndreptăţit conform legislaţiei în vigoare). După expirarea termenului de suspendare, plata ajutorului de şomaj continuă. 32. În cazul în care şomerilor li se refuză nejustificat acordarea ajutorului de şomaj, li se amînă termenul plătirii lui sau, dacă nu sînt de acord cu mărimea stabilită a acestui ajutor, ei au dreptul să conteste acţiunile salariaţilor de la oficiile forţei de muncă în Departamentul pentru utilizarea forţei de muncă pe lîngă Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, precum şi în instanţele judiciare. 33. Responsabilitatea pentru achitarea în termen şi în cuantumurile prevăzute de prezentul Regulament a ajutorului de şomaj o poartă şeful oficiului forţei de muncă. IV. Modul de acordare a ajutorului material 34. Persoanelor care, la expirarea termenului legal de primire a ajutorului de şomaj, nu au avut posibilitatea de a se încadra în muncă, li se menţine dreptul la ajutorul material şi alt ajutor social (în continuare - ajutor material). 35. Pentru stabilirea ajutorului material, cetăţeanul depune la oficiul forţei de muncă o cerere respectivă. Oficiile de resort ţin evidenţa permanentă a solicitanţilor, întocmesc listele de evidenţă a lor şi le prezintă, concomitent cu cererile acestora, organelor autoadministrării locale. De acest drept beneficiază şomerii, care acordă concurs activ oficiului forţei de muncă în vederea plasării lor cît mai rapide în cîmpul muncii şi respectă condiţiile de reînregistrare în conformitate cu legislaţia în vigoare. 36. Organele autoadministrării locale, în termen de 5 zile, examinează cererile şomerilor şi iau deciziile respective. 37. Ajutorul material poate fi: bănesc - în formă de inemnizaţie şi în formă de dotaţii: pentru folosirea locuinţei, serviciilor comunale, transportului în comun, procurarea medicamentelor etc.; în expresie naturală - prin asigurarea cu combustibil (lemne şi cărbuni) şi îmbrăcăminte, alimentare gratuită în cantine speciale sau cu bonuri pentru alimentare în cantinele publice. 38. Mărimea concretă, termenele şi periodicitatea acordării ajutorului material pentru şomeri se stabilesc de către organele autoadministrării locale. 5. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.697 din 27 octombrie 1992 "Cu privire la calificarea şi recalificarea şomerilor" (Monitor, 1992, nr.10, art. 318) se modifică precum urmează: punctul 4 va avea următorul conţinut; "4. Ministerul Învăţămîntului: va asigura Serviciul de stat pentru utilizarea forţei de muncă cu programele şi materialele metodice necesare pentru efectuarea instruirii profesionale a şomerilor; va determina statulul adeverinţei de calificare, eliberată şomerului după absolvirea cursului de instruire,"; anexa la hotărîre se expune în următoarea redacţie: "Anexă la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 697 din 27 octombrie 1992 R E G U L A M E N T U L cu privire la calificarea şi recalificarea şomerilor Prezentul Regulament stabileşte modul unic şi condiţiile de organizare, desfăşurare şi finanţare a orientării şi instruirii profesionale, perfecţionării, calificării şi recalificării şomerilor în conformitate cu Legea Republicii Moldova din 21 ianuarie 1992 "Privind utilizarea forţei de muncă", cu modificările şi completările incluse de către Parlamentul Republicii Moldova prin Legea nr.119-XIII din 26 mai 1994 (în continuare - Legea). I. Dispoziţii generale 1. Orientarea profesională, instruirea, perfecţionarea, calificarea şi recalificarea şomerilor (în continuare - instruirea profesională) sînt chemate să faciliteze alegerea liberă şi efectivă de către şomeri a modalităţii de utilizare a forţei lor de muncă, satisfacerea necesităţii lor de instruire şi perfecţionare a măiestriei profesionale, sporirea competitivităţii cadrelor în condiţiile economiei de piaţă, a mobilităţii lor profesionale şi gradului de protecţie socială. Instruirea profesională a şomerilor constituie o componenţă a instruirii continuie a cadrelor economiei naţionale. Ea se realizează în instituţiile de învăţămînt ale Ministerului Învăţămîntului, ale altor ministere şi departamente, la întreprinderi, organizaţii şi instituţii, indiferent de tipul lor de proprietate şi forma de gospodărire (denumite în continuare - instituţii de învăţămînt), pe baze contractuale cu organele de resort ale Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă. 2. Organele Serviciului de stat pentru utlizarea forţei de muncă (în continuare - Serviciul forţei de muncă) trimit la instruirea profesională şomerii ce au trecut, de regulă, o consultare şi selecţie prealabilă privind profilul lor, dacă: se impune schimbarea calificării în legătură cu lipsa locurilor de muncă potrivit deprinderilor profesionale ale persoanei sau dacă persoana şi-a pierdut dexferităţile pentru profesiunea (specialitatea) ce-o avea; este imposibil de a-i propune persoanei respective o careva muncă potrivită din cauză că ea nu deţine calificarea profesională necesară. 3. Instruirea profesională a şomerilor se realizează, de regulă, pe profesiunile (meseriile) cu cea mai sporită cerere pe piaţa muncii sau care le-ar permite încadrarea de sine stătătoare în cîmpul muncii. Instruirea şomerilor pentru anumite locuri concrete de muncă se efectuează în cazurile cînd se încheie contracte între Serviciul forţei de muncă şi unitatea ce garantează acele locuri de muncă. 4. Instruirea profesională a şomerilor include: calificarea (instruirea primară a muncitorilor) - pentru persoanele ce nu posedă o profesiune (meserie), dar doresc să o însuşească şi să o profeseze; recalificarea (reciclarea) muncitorilor şi specialiştilor cu scopul de a-i învăţa noi profesiuni (meserii) - dacă Serviciul forţei de muncă nu le poate oferi un loc de muncă pe profilul lor sau dacă persoana nu mai este aptă să-şi practice profesiunea; instruirea Şomerilor pe meserii adăugătoare (înrudite) pentru eventualitatea cînd încadrarea la noul loc de muncă le va solicita cunoaşterea mai multor meserii; sporirea calificării muncitorilor şi specialiştilor, în cadrul căreia aceştia îşi perfecţionează cunoştinţele, aptitudinile şi deprinderile ce le posedă în cadrul profesiei (meseriei), nivelul profesional şi competenţa, însuşesc noi obligaţiuni de serviciu şi specificul muncii pe care o vor presta, studiază relaţiile economiei de piaţă, antreprenoriatul şi alte probleme de actualitate economică. 5. Serviciul forţei de muncă crează o bancă de date vizînd baza de instruire în producere pentru instruirea profesională a şomerilor şi organizează deservirea informaţională a ministerelor, departamentelor, instituţiilor de învăţămînt, întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor ce efectuează instruirea profesională a şomerilor. 6. Instruirea profesională a şomerilor se realizează: în instituţiile de stat ale învăţămîntului tehnico-profesional, mediu de specialitate şi superior, în instituţiile de instruire ale sistemului de reciclare şi recalificare a cadrelor, în subdiviziunile de învăţămînt ale întreprinderilor (puncte de instruire, combinate de instruire prin cursuri, şcoli, cursuri permanente de reciclare); în instituţiile de învăţămînt şi organizaţiile neguvernamentale. 7. Instruirea profesională a şomerilor în instituţiile de învăţămînt şi organizaţiile neguvernamentale se permite numai în cazul cînd acestea dispun de licenţe, eliberate în corespundere cu legislaţia în vigoare. 8. Asigurarea metodică a instruirii profesionale a şomerilor este înfăptuită de către Ministerul Învăţămîntului, în comun cu departamentul pentru utilizarea forţei de muncă al Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei. II. Dirijarea şi organizarea profesională a şomerilor 9. Dirijarea şi organizarea instruirii profesionale a şomerilor se realizează de către Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Învăţămîntului, Serviciul forţei de muncă şi Centrul de Orientare Profesională a Populaţiei. 10. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Economiei, în comun cu Ministerul Învăţămîntului: efectuează studierea aprofundată a structurii pieţei muncii şi a necesităţilor de perspectivă în specialişti şi muncitori, corelate cu direcţiile prioritare de dezvoltare a economiei naţionale; creează baza normativă necesară pentru instruirea profesională a şomerilor în corespundere cu conjuctura pieţei muncii. 11. Departamentul pentru utilizarea forţei de muncă: asigură funcţionarea unui sistem informaţional unic ce va reflecta posibilităţile şi condiţiile de instruire a şomerilor; coordonează activitatea organelor Serviciului forţei de muncă în problemele orientării profesionale, instruirii, perfecţionării, calificării şi recalificării şomerilor; stabileşte necesarul locurilor de studii şi instituţiile de învăţămînt, în care se va efectua instruirea profesională a şomerilor; încheie cu instituţiile de învăţămînt contracte pentru instruirea şomerilor; asigură oficiile forţei de muncă cu acte normative şi metodologice privind instruirea profesională a şomerilor. 12. Oficiile forţei de muncă şi Centrul de Orientare Profesională a Populaţiei: organizează integral munca practică de instruire şi recalificare a şomerilor; planifică şi elaborează măsuri vizînd organizarea instruirii profesionale a şomerilor, ţinînd cont de cererea şi oferta pieţei muncii de necesarul de cadre calificate pentru unităţile economice, de numărul şomerilor care trebuie instruiţi, starea şi capacităţile bazei de instruire în producere în care se va efectua instruirea, disponibilul de mijloace financiare şi tehnico-materiale, asigurarea cu cadre didactice şi materiale metodice. 13. Pentru a asigura funcţionarea sistemului de instruire profesională a şomerilor, Serviciul forţei de muncă creează subdiviziuni corespunzătoare care au în sarcina lor organizarea consultărilor şi a instruirii profesionale, precum şi o permanentă colaborare cu structurile sistemului de învăţămînt, cu instituţiile de învăţămînt, întreprinderile şi organele autoadministrării locale. 14. Organizarea instruirii profesionale a şomerilor include următoarele: determinarea necesităţii de instruire; încheierea contractelor; completarea grupelor şi trimiterea la instruire; executarea controlului asupra procesului de instruire; derularea examenelor de calificare conform totalurilor instruirii; evidenţa muncii efectuate şi întocmirea rapoartelor statistice. 15. Şomerii îndreptaţi la reinstruire trec o consultare profesională pentru a lua act de situaţia pe piaţa muncii, exigenţele privind nivelul de calificare după profesiuni (meserii), posibilităţile şi condiţiile de instruire. Totodată, şomerilor li se propun mai multe variante posibile şi accesibile de alegere a profesiunii (meseriei) sau (şi) a locului de instruire, din care sînt în drept să aleagă pe cele mai convenabile. 16. Oficiul forţei de muncă încheie cu şomerii timişi la instruire contracte, în baza cărora acestora li se eliberează îndreptări la instruire de modelul stabilit. Înscrierea şomerilor în instituţiile de învăţămînt se perfectează prin ordin. 17. Instruirea profesională a şomerilor se organizează atît în grupuri de cel puţin 10 persoane, cît şi în mod individual. Nu se permite instituirea şomerilor în mod individual pentru meserii muncitoreşti privind deservirea obiectelor cu un grad înalt de periculozitate. 18. Instruirea profesională a şomerilor se realizează în baza programelor şi planurilor de studii, elaborate şi aprobate în modul stabilit. În caz de necesitate, modificarea şi completarea programelor şi a planurilor de studii se specifică în contractele respective. 19. Termenele de instruire profesională a şomerilor în instituţiile de învăţămînt se stabilesc, de regulă, în limita a 9 luni, fiind corelate în prealabil cu Departamentul pentru utilizarea forţei de muncă. În cazul cînd pentru instruire sînt necesare termene mai mari, cheltuielile suportate suplimentar peste durata stabilită de 9 luni se vor achita din contul unităţilor economice care au solicitat atare specialişti sau din contul şomerilor. Şomerii, dacă există o asemenea posibilitae, pot trece un curs rapid de instruire. Aceasta o va decide instituţia de învăţămînt respectivă, în comun cu Serviciul forţei de muncă şi în baza cererii depuse de şomer. 20. Şomerii din rîndul specialiştilor ce au dorit să însuşească o profesiune (meserie) muncitorească şi să lucreze pe această profesiune, trec instruirea în modul stabilit. În atare situaţii, termenele de instruire se vor fixa pentru fiecare caz aparte. 21. Instruirea profesională a şomerilor poate fi realizată concomitent cu participarea lor la lucrările publice remunerate, derulîndu-se în formă de lecţii serale sau pe schimburi. 22. Oficiile forţei de muncă, în comun cu organele de învăţămînt, exercită controlul asupra îndeplinirii planurilor şi programelor de studii, aupra respectării termenilor şi calităţii instruirii. 23. Instituţiile de învăţămînt efectuează evidenţa frecvenţei şi verifică reuşita auditorilor, eliberîndu-le lunar certificate care vor fi prezentate la oficţiile forţei de muncă pentru primirea indemnizaţiei de şomaj. 24. Pentru încălcarea desciplinii de studii sau pentru nereuşită la învăţătură, şomerul poate fi exclus din instituţia de învăţămînt, fiind preîntîmpinat în prealabil de Serviciul forţei de muncă. 25. Instruirea profesională a şomerilor finalizează prin susţinerea examenilor de calificare. În componenţa comisiei de calificare este inclus, de regulă, reprezentantul Serviciului forţei de muncă. Şomerilor care au susţinut cu succes examenele li se eliberează documentele cuvenite, prin care se atestă absolvirea cursului de instruire. Perioada instruirii profesionale a şomerilor este inclusă în vechimea totală în muncă. 26. Şomerilor care nu au susţinut examenul de calificare, instituţia de învăţămînt le eliberează un certificat cu tabela notelor obţinute, care le dă dreptul să susţină examenul în decursul a 6 luni după terminarea cursurilor în cauză. 27. În cazul în care şomerul, ce a trecut un curs de instruire conform îndeplinirii oficiului de muncă, nu se poate plasa în cîmpul muncii pe profesiunea obţinută, el va putea fi trimis din nou la instruire din contul mijloacelor fondului de şomaj numai la expirarea a 12 luni după absolvirea cursului de instruire precedent. 28. Absolvenţii cursurilor, care refuză neîntemeiat două oferte de muncă corespunzătoare pregătirii lor profesionale, sînt obligaţi să restituie cheltuielile suportate pentru instruirea lor. III. Finanţarea instruirii profesionale a şomerilor 29. Instruirea profesională a şomerilor se efectuează de către oficiile forţei de muncă din contul mijloacelor fondului de şomaj al Fondului social al Republicii Moldova, prevăzute pentru aceste scopuri. 30. Cheltuielile pentru instruirea profesională includ: salarizarea cadrelor didactice, a muncitorilor calificaţi şi specialiştilor instituţiilor de învăţămînt care realizează procesul de instruire; salarizarea membrilor comisiilor de calificare pentru atestarea persoanelor ce au absolvit cursuri de instruire profesională; plata pentru procurarea şi (sau) arendarea spaţiilor de instruire şi producere, necesare pentru instruirea profesională, a utilajelor şi altor resurse materiale, cît şi pentru serviciile de instruire, oferite de instituţiile de învăţămînt contractate; plata pentru efectuarea lucrărilor de cercetare ştiinţifică în problemele consultării pe profiluri şi instruirii profesionale a şomerilor; spezele de transport şi cheltuielile de cazare a persoanelor îndreptate la instruire în alte localităţi; alte cheltuieli legate nemijlocit de organizarea şi realizarea consultării pe profiluri şi instruirii profesionale a şomerilor. IV. Dispoziţii finale 31. Organele Serviciului forţei de muncă ţin la zi evidenţa muncii efectuate de ele în chestiunile legate de consultarea profesională şi organizarea instruirii profesionale a şomerilor, prezintă rapoarte (dări de seamă) de modelul stabilit, îşi analizează sistematic rezultatele şi eficienţa lucrului, elaborează şi realizează măsuri menite să-l optimizeze permanent. 32. Litigiile, care apar în procesul instruirii profesionale a şomerilor, se examinează de către organele Serviciului forţei de muncă, comisiile tripartite, precum şi de către organele judiciare".

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀