H O T Ă R Î R E
cu privire la carnetul de muncă
nr. 867 din 28.11.94
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.12/52 din 24.02.1995
* * *
Abrogat: 11.01.2008
Hotărîrea Guvernului nr.1449 din 24.12.2007
În scopul perfecţionării modelului carnetului de muncă şi modului de completare a lui, Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se stabileşte că, carnetul de muncă constituie documentul de bază privind activitatea de muncă a lucrătorilor. Carnetele de muncă se completează pentru toţi lucrătorii întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor, indiferent de tipul de proprietate şi forma de gospodărire (in continuare – întreprinderi), care au lucrat mai mult de 5 zile la întreprinderea dată, inclusiv pentru lucrătorii sezonieri şi temporari, precum şi pentru lucrătorii nescriptici, dacă aceştia sînt supuşi asigurării sociale.
Pentru persoanele care lucrează în cumul, carnetele de muncă se ţin numai la locul muncii de bază
2. Se aprobă modelul carnetului de muncă (se anexează).
3. Carnetele de muncă de model nou se deschid pentru toţi lucrătorii atît pentru cei care posedă carnete de muncă de model vechi, cit şi pentru cei nou angajaţi.
4. Odată cu punerea în aplicare a carnetelor de muncă de model nou, înscrierile în carnetele de muncă de model vechi nu se mai efectuează.
5. Carnetele de muncă de model vechi cu toate înscrierile făcute pînă la data introducerii carnetelor de muncă de model nou rămîn valabile, iar înscrierile ulterioare se vor face în carnetul de muncă de model nou.
6. Carnetele de muncă de model vechi, cît şi cele de model nou se păstrează permanent împreună.
7. În cazul în care în carnetul de muncă de model nou sînt completate toate paginile cu rubricile respective, se deschide un nou carnet de muncă, conţinînd numărul de ordine a înscrierilor.
8. Primirea la lucru fără carnetul de muncă este interzisă.
Persoanele care se angajează la lucru pentru prima dată sînt obligate să prezinte administraţiei o adeverinţă cu privire la ultima ocupaţie, eliberată la locul de trai de către organul respectiv orăşenesc de exploatare comunală a locuinţelor, de primăria sătească sau de orăşel, iar cei trecuţi în rezervă din rîndurile Forţelor Armate sînt obligaţi să prezinte administraţiei livretul militar.
Completarea pentru prima dată a carnetului de muncă se face de către administraţia întreprinderii în prezenţa lucrătorului. Datele despre lucrător se autentifică prin semnătura unei persoane special împuternicite şi prin sigiliu.
9. În carnetul de muncă se înscriu:
numele şi prenumele titularului carnetului de muncă;
denumirea întreprinderii emitente;
localitatea, anul, luna şi data completării carnetului de muncă;
datele privind identitatea şi starea civilă a titularului carnetului de muncă;
schimbările privind starea civilă şi numele titularului după întocmirea carnetului de muncă;
studiile;
pregătirea profesională;
datele privitoare la activitatea de muncă;
recompensele;
datele privitoare la salariul de bază şi pentru funcţia cumulată;
certificarea rectificărilor făcute pentru eventualele date înscrise greşit sau incomplet.
În carnetele de muncă nu se înscriu sancţiunile.
10. Administraţia este obligată să aducă la cunoştinţă titularului orice înscriere făcută în carnetul lui de muncă despre numiri, transferări şi concedieri.
11. Înscrierile privind cauzele concedierii trebuie să se facă în carnetul de muncă în strictă corespundere cu legislaţia în vigoare şi cu referirea la articolul, punctul respectiv.
În caz de desfacere a contractului de muncă din iniţiativa lucrătorului în legătură cu boala, invaliditatea, ieşirea la pensie, înmatricularea intr-o instituţie de învăţămînt superior sau mediu de specialitate şi din alte motive, pentru care legislaţia prevede acordarea unor înlesniri şi privilegii, înscrierea despre concediere se face în carnetul de muncă cu indicarea acestor cauze.
12. Carnetele de muncă se păstrează la administraţia întreprinderii ca imprimate de strictă evidentă, iar în caz de concediere a lucrătorului, i se înmînează acestuia.
13. Completarea carnetelor de muncă se face în limba de stat.
14. În caz de concediere a lucrătorului toate înscrierile privind munca, distincţiile şi recompensele înscrise în carnetul de muncă în perioada în care a lucrat la întreprinderea respectivă, se autentifică prin semnătura conducătorului întreprinderii sau a persoanei special împuternicite de el şi prin sigiliu.
15. La eliberarea carnetului de muncă administraţia încasează de la titular contravaloarea carnetului de muncă.
16. În carnetul de muncă al persoanei care execută o muncă corecţională, fără privaţiune de libertate, se face înscrierea că perioada de executare a muncii corecţionale nu se include în vechimea totală şi neîntreruptă în muncă.
17. Persoana care a pierdut carnetul de muncă este obligată să comunice imediat despre aceasta administraţiei de la ultimul loc de muncă. Cel tîrziu cu 15 zile calendaristice după înregistrarea cererii, administraţia eliberează lucrătorului un alt carnet de muncă cu inscripţia “Duplicat”.
18. Pentru falsificarea sau folosirea cu bună ştiinţă a unui carnet de muncă fals persoanele vinovate poartă răspundere potrivit legislaţiei în vigoare.
19. Răspunderea pentru organizarea lucrărilor de completare, evidentă, păstrare şi eliberare a carnetelor de muncă se pune în sarcina conducătorului întreprinderii.
Pentru completarea la timp şi corectă a carnetelor de muncă, pentru evidenta, păstrarea şi eliberarea lor poartă răspundere o persoană special împuternicită, numită printr-un ordin (dispoziţie) al conducătorului întreprinderii.
Pentru încălcarea regulilor stabilite în ce priveşte completarea, evidenta, păstrarea şi eliberarea carnetelor de muncă conducătorul întreprinderii sau persoana special împuternicită poartă răspundere conform legislaţiei în vigoare.
20. Se autorizează Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei să elaboreze şi să aprobe, de comun acord cu Consiliul Federaţiei Sindicatelor Independente din Moldova, în termen de 3 luni, Regulamentul cu privire la completarea şi păstrarea carnetului de muncă şi să dea explicaţii exhaustive întreprinderilor interesate privind problemele legate de aplicarea acestui Regulament.
21. Se pune în sarcina firmei “TehnoDesign” confecţionarea şi distribuirea, în termen de pînă la 31 decembrie 1997, a carnetului de muncă de model nou.
[Pct.21 introdus prin Hot. Guv. nr.707 din 28.07.97]
[Pct.21 abrogat prin Hot. Guv. nr.955 din 28.12.94]
22. Se recomandă consiliilor judeţene, primăriilor municipale şi conducerii U.T.A. Găgăuzia să asigure trecerea deplină, pînă la 31 decembrie 2000, a tuturor unităţilor economice amplasate în teritoriul lor, indiferent de tipul lor de proprietate şi forma organizaţional-juridică, la carnetele de muncă de model nou, în care scop vor revedea pînă la 30 aprilie curent cererile privind confecţionarea noilor carnete de muncă pentru a asigura toate unităţile economice rezidente cu numărul necesar de tipizate, ţinîndu-se cont de comenzile efectuate anterior firmei “TehnoDesign” de către fostele autorităţi ale administraţiei publice locale.
[Pct.22 în redacţia Hot. Guv. nr.353 din 10.04.2000]
[Pct.22 în redacţia Hot. Guv. nr.707 din 28.07.97]
23. Asigurarea întreprinderilor cu carnete de muncă se va efectua contra unei plăti, mărimea căreia va reieşi din cheltuielile reale suportate de producător.
24. Consiliile judeţene, primăriile municipiilor şi conducerea U.T.A. Găgăuzia vor achita pînă la 1 iulie 2000 din contul bugetelor locale plata pentru noile carnete de muncă, urmînd să-şi restituie cheltuielile după comercializarea carnetelor către agenţii economici amplasaţi în teritoriul lor.
[Pct.24 în redacţia Hot. Guv. nr.353 din 10.04.2000]
[Pct.24 introdus prin Hot. Guv. nr.707 din 28.07.97]
25. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei va asigura controlul asupra efectuării la timp a comenzilor din partea comitetelor executive raionale şi primăriilor municipiilor, informînd în termen de o lună Guvernul Republicii Moldova, şi va pune la dispoziţia firmei “TehnoDesign” documentaţia necesară pentru editarea carnetelor de muncă de model nou, coordonînd textul modelului carnetului de muncă, sub aspect redacţional, cu Centrul Naţional de Terminologie.
[Pct.25 completat prin Hot. Guv. nr.1005 din 29.10.97]
[Pct.25 introdus prin Hot. Guv. nr.707 din 28.07.97]
[Pct.26 exclus prin Hot. Guv. nr.353 din 10.04.2000, celelalte renumerotate]
[Pct.26 modificat prin Hot. Guv. nr.707 din 28.07.97]
26. Conducătorii ministerelor, departamentelor, organelor administraţiei publice locale:
vor lua măsuri privind respectarea cu stricteţe a regulilor stabilite în vederea completării carnetelor de muncă ale lucrătorilor;
vor consolida rîndurile cadrelor de lucrători care se ocupă de completarea carnetelor de muncă cu specialişti competenţi, care cunosc legislaţia muncii, asigurîndu-i cu actele legislative în vigoare ce ţin de această problemă;
vor lua măsuri în vederea îmbunătăţirii condiţiilor de păstrare a documentelor de arhivă ce se referă la activitatea de muncă a lucrătorilor (ordinelor de angajare şi concediere, fiselor personale, borderourilor de decontări, conturilor personale privind salariile etc.).
27. Litigiile care apar în legătură cu întocmirea şi eliberarea carnetului de muncă se consideră litigii de muncă individuale şi se soluţionează în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
28. Controlul asupra procesului de asigurare a agenţilor economici cu carnete de muncă de model nou se pune în seama prefecţilor judeţelor, prefectului municipiului Chişinău şi başcanului U.T.A. Găgăuzia”.
[Pct.28 introdus prin Hot. Guv. nr.353 din 10.04.2000]
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Andrei SANGHELI |
Chişinău, 28 noiembrie 1995. | |
Nr.867. |
