HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA privind aprobarea Regulamentului provizoriu, structurii, personalului scriptic, categoriilor de salarizare şi coeficienţilor tarifari pentru personalul Departamentului control financiar şi revizie Nr.121 din 23.02.95 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.20/141 din 06.04.1995 * * * Întru executarea Hotărîrii Parlamentului Republicii Moldova nr.189-XIII din 19 iulie 1994 "Cu privire la Concepţia controlului de stat în Republica Moldova" şi Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.928 din 21 decembrie 1994 "Privind crearea Departamentului control financiar şi revizie", Guvernul Republicii Moldova hotărăşte: 1. Se aprobă: Regulamentul provizoriu al Deparatmentului control financiar şi revizie, anexa nr.1; jurămîntul de credinţă şi loialitate, anexa nr.2; structura aparatului central al Departamentului control financiar şi revizie, anexa nr.3; personalul scriptic al Departamentului control financiar şi revizie în număr de 880 unităţi (în limita statelor organelor de control comasate - Direcţia Revizie şi Control şi Garda Financiară ale Ministerului Finanţelor, Departamentul Controlului de Stat, Inspectoratul de Stat Control în Comerţ, direcţiile revizie şi control ale ministerelor şi departamentelor), inclusiv aparatul central 175 unităţi, cu fondul anual de remunerare a muncii (exceptînd personalul de deservire, paza clădirilor şi şoferii automobilelor specializate) în sumă de 4700 mii lei, efectuînd finanţarea cheltuielilor pentru întreţinerea Departamentului control financiar şi revizie din bugetul de stat, în modul stabilit; categoriile de salarizare şi coeficienţii tarifari pentru personalul Departamentului control financiar şi revizie, anexa nr.4; sporurile la salariile de funcţie pentru colaboratorii Departamentului control financiar şi revizie în dependenţă de gradele funcţiei, anexa nr.5; cuantumul, recompensei unice anuale pentru vechime în muncă, anexa nr.6. 2. Premierea, stabilirea sporurilor la salarii şi acordarea ajutorului material personalului Departamentului control financiar şi revizie, formarea fondului de dezvoltare a bazei tehnico-materiale şi stimulare se efectuează conform Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.207 din 20 aprilie 1993 "Cu privire la salarizarea personalului din organele administraţiei de stat în baza Reţelei tarifare unice de salarizare" (cu modificările operate prin hotărîrile Guvernului Republicii Moldova nr.370 din 17 iunie 1993; nr.404 din 1 iulie 1993; nr.586 din 14 septembrie 1993; nr.119 din 22 martie 1994 şi nr.582 din 3 august 1994). 3. Pentru condiţii speciale de activitate personalului militarizat al Gărzii Financiare a Departamentului control financiar şi revizie i se stabileşte un adaos lunar în mărime de 25 la sută din salariul de bază. 4. Pentru personalul Departamentului control financiar şi revizie nemenţionat în prezenta hotărîre - categoriile de salarizare şi coeficienţii tarifari se stabilesc în conformitate cu Condiţiile unice de salarizare a personalului din unităţile bugetare în baza Reţelei tarifare unice, aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.286 din 24 mai 1993. 5. Ministerul Finanţelor, de comun acord cu Ministerul Apărării, Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Securităţii Naţionale, în termen de o lună, va adopta Regulamentul cu privire la efectuarea controlului financiar asupra activităţii subdiviziunilor lor structurale. 6. Ministerele, departamentele, inspecţiile, alte autorităţi publice vor aduce în mod obligatoriu la cunoştinţa Departamentului control financiar şi revizie actele sale adoptate, care reglementează activitatea economico-financiară a persoanelor fizice şi juridice. 7. Organele administraţiei publice locale vor asigura cu spaţiu de serviciu subdiviziunile teritoriale ale Departamentului control financiar şi revizie, acordîndu-le, totodată, sprijin la rezolvarea altor probleme legate de funcţionarea lor optimă. PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA ANDREI SANGHELI Anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 121 din 23 februarie 1995 REGULAMENTUL PROVIZORIU al Departamentului control financiar şi revizie I. Dispoziţii generale 1. Departamentul control financiar şi revizie pe lîngă Ministerul Finanţelor (în continuare - Departamentul*) este un organ al puterii executive de stat, care, în limita competenţei, exercită controlul financiar asupra activităţii persoanelor fizice şi juridice, inclusiv străine, indiferent de genul de activitate şi forma de proprietate, care desfăşoară activitate economică pe teritoriul Republicii Moldova, precum şi asupra persoanelor fizice şi juridice înregistrate în republică, dar care desfăşoară activitate economică peste hotarele ei. Subdiviziunea specializată, militarizată de tip neîncazarmat a Departamentului - Garda Financiară, ca parte componentă a organelor de securitate economică a ţării, exercită controlul operativ şi inopinat asupra respectării legislaţiei fiscale, vamale, de import-export, protecţiei consumatorilor şi regulilor de comerţ. _____________ *Departamentul este succesorul de drepturi al Gărzii Financiare şi al Direcţiei generale revizie şi control ale Ministerului Finanţelor. 2. Structura şi efectivul Departamentului, nivelul de remunerare şi stimulare, de remunerare pentru gradul funcţiei, precum şi mărimea recompensei pentru vechime în muncă sînt aprobate de Guvernul Republicii Moldova. Cheltuielile pentru întreţinerea Departamentului se finanţează din bugetul de stat. 3. În activitatea sa Departamentul se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, alte legi ale Republicii Moldova, decretele Preşedintelui, hotărîrile Guvernului şi alte acte normative, ce reglementează activitatea economico-financiară, şi de prezentul Regulament. 4. Dirijarea general-metodică a activităţii Departamentului este exercitată de Ministerul Finanţelor. II. Organizarea şi funcţionarea Departamentului 5. Departamentul şi subdiviziunile teritoriale sînt persoane juridice, au cont de decontare şi alte conturi în bănci, ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea lor. 6. Departamentul este condus de directorul general al Departamentului, numit în şi eliberat din funcţie de Guvernul Republicii Moldova, la propunerea Ministerului Finanţelor. Vicedirectorii generali ai Departamentului, şefii structurilor aparatului central şi subdiviziunilor teritoriale sînt numiţi în şi eliberaţi din funcţie de către Ministerul Finanţelor, la propunerea directorului general al Departamentului. 7. Directorul general al Departamentului are următoarele atribuţii: poartă răspundere pentru îndeplinirea funcţiilor şi obligaţiilor atribuite Departamentului, stabileşte gradul de responsabilitate a vicedirectorilor şi şefilor subdiviziunilor interioare; încheie contracte, emite ordine de încadrare şi eliberare din funcţii a personalului aparatului central şi departamentelor interraionale; în limita fondului de salarizare şi numărul maxim de lucrători stabilit, poate să opereze modificări în structura Departamentului, determinate de necesitatea optimizării, administrării şi organizării muncii; în măsura competenţei sale aplică sancţiuni disciplinare şi de ordin material faţă de colaboratorii Departamentului, care au încălcat disciplina de muncă; emite ordine, dispoziţii şi instrucţiuni pentru îndeplinirea sarcinilor ce stau în faţa Departamentului; aprobă planurile curente şi de perspectivă de activitate ale Departamentului; aprobă statele şi devizele de cheltuieli ale subdiviziunilor interioare; înaintează spre examinare la şedinţele Colegiului Ministerului Finanţelor probleme stringente, rezultate din revizii şi controale; aplică sancţiuni economice, anulează sau modifică hotărîrile adoptate de şefii subdiviziunilor interioare, dacă ele contravin legislaţiei în vigoare. coordonează acţiunile Departamentului cu organele de stat din ţară şi de peste hotarele ei; rezolvă alte chestiuni ce vizează activitatea curentă şi de perspectivă a Departamentului. III. Funcţiile de bază a Departamentului 8. Departamentul îşi desfăşoară activitatea în interacţiune cu alte organe de stat, cu organizaţii publice şi cetăţeni, precum şi cu organele controlului financiar ale altor state, conform acordurilor şi angajamentelor internaţionale ale Republicii Moldova, exercitîndu-se următoarele funcţii: organizarea muncii colaboratorilor pentru desfăşurarea conformă a reviziilor şi controalelor, dirijarea metodologică, sintetizarea rezultatelor reviziilor şi controalelor şi informarea, în baza lor, a Guvernului şi organelor legislative; elaborarea actelor normative, privind efectuarea controlului financiar şi reviziilor, executorii pentru toate organele controlului financiar şi agenţii economici, şi înaintarea propunerilor de perfecţionare a controlului financiar; efectuarea, nu mai rar de o dată în trei ani, pe teren a reviziilor şi controalelor asupra eficienţei executării bugetelor de către organele administraţiei publice, situaţiei economico-financiare, integrităţii mijloacelor financiare, resurselor valutare şi materiale, autenticităţii evidenţei şi dărilor de seamă în organele puterii executive de stat şi în instituţiile bugetare de subordonare republicană, în instituţiile şi organizaţiile ce activează peste hotare, - inclusiv instituţiile diplomatice, la întreprinderi, organizaţii şi instituţii cu orice tipuri de proprietate şi genuri de activitate, care folosesc patrimoniul de stat; desfăşurarea, în limita competenţei, a reviziilor şi controalelor privind gestiunea tuturor agenţilor economici, în baza ordonanţelor Procuraturii generale, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Securităţii Naţionale, dacă asupra acestora s-au deschis dosare penale, ori dacă în cadrul controlului operativ s-a constatat neglijarea obligaţiilor lor financiare faţă de stat sau încălcarea flagrantă a actelor normative ce reglementează activitatea economico-financiară, şi pentru constatarea rezultatului final este nevoie de peste 24 ore. Colaboratorii Departamentului, care efectuează revizii şi controale conform ordonanţelor acestor organe primesc în mod obligatoriu de la ultimii lista chestiunilor concrete supuse controlului. 9. Direcţia control preţuri şi tarife exercită controlul respectării disciplinei de stat a preţurilor, formării şi aplicării preţurilor la toate întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile,indifirent de tipul de proprietate şi genul de activitate. 10. Garda Financiară, reieşind din particularităţile de a preveni şi suprima activitatea economică ilicită, de neachitare a impozitelor, taxelor şi altor defalcări obligatorii exercită controlul operativ şi inopinat asupra: legalităţii provenienţei valorilor în mărfuri şi materiale în timpul producerii, transportării, păstrării şi comercializării lor; respectării reglementărilor de înregistrare obligatorie în registrele de evidenţă contabilă a tuturor operaţiunilor financiare şi economice, a mijloacelor băneşti, bunurilor materiale şi a veniturilor obţinute; respectării legislaţiei fiscale, vamale şi de import-export, în scopul împiedicării de a se eschiva de la obligaţiile financiare şi fiscale faţă de stat a persoanelor fizice şi juridice; executării prevederilor actelor normative ce reglementează activitatea comercială, formarea preţurilor şi protecţia consumatorilor; respectării legislaţiei vizînd autorizarea anumitor tipuri de activitate economică. Departamentul exercită şi alte funcţii de control prevăzute de legislaţia şi actele normative în vigoare. IV. Drepturile colaboratorilor Departamentului 11. Colaboratorii Departamentului sînt în drept: să controleze organele puterii executive de stat, la întreprinderi, instituţii şi organizaţii, documentele contabile şi băneşti, dările de seamă, devizele şi alte documente ce confirmă intrarea şi utilizarea mijloacelor băneşti şi valorilor materiale, să verifice disponibilul lor real (al sumelor de bani, hîrtiilor de valoare, materiei prime, materialelor, producţiei finite, utilajelor etc. la locul păstrării lor); să intre fără obstacole, în procesul efectuării reviziei sau controlului, în clădirile administrative şi de producţie, în depozite, arhivă şi alte încăperi pentru a le cerceta şi a clarifica chestiunile ce ţin de revizie şi control; să atragă specialişti de calificare înaltă din ministerele corespunzătoare, departamente, alte organe ale puterii executive de stat precum şi pe baze contractuale - specialişti din întreprinderi şi organizaţii pentru măsurările de control ale lucrărilor de construcţii-montaj, reparaţii şi de altă natură, verificarea consumului normat de materie precum şi materiale în producţie, expertiza materiei prime, materialelor şi producţiei finite, precum şi pentru desfăşurarea altor controale, costul cărora se va achita din mijloacele prevăzute pentru atare scopuri; să efectueze, sau să ordone conducătorilor obiectivelor verificate, inventarierea fondurilor fixe, valorilor în mărfuri şi materiale şi a mijloacelor băneşti, să sigileze, în caz de necesitate, aparatele şi încăperile de casă, depozitele, arhivele, iar dacă s-au depistat falsificări şi alte abuzuri - să ridice documentele confirmatoare pînă la sfîrşitul reviziei sau verificării, lăsînd în dosare actul de ridicare, copiile sau lista documentelor ridicate; să suspende la conturile de decontare şi alte conturi din bănci, alte instituţii financiar-creditare operaţiunile de cheltuieli în situaţii ce pot conduce la pierderea mijloacelor financiare exigibile sau aparţinînd statului, precum şi în cazurile cînd conducerea obiectului, supus reviziei sau controlului, împiedică colaboratorul organelor controlului financiar să-şi îndeplinească atribuţiile funcţiei; să ceară şi să primească gratuit de la Banca Naţională a Moldovei, alte bănci comerciale şi de stat şi instituţii creditare informaţiile şi copiile documentelor necesare privitor la operaţiunile şi situaţia conturilor obiectelor verificate, iar de la persoanele fizice şi juridice cu orice profiluri şi tipuri de proprietate - certificatele şi copiile documentelor vizînd operaţiunile şi decontările cu aceste obiecte; să ceară şi să primească de la funcţionarii obiectelor supuse controlului explicaţii în scris sau orale privind problemele ce apar în procesul controlului sau reviziei; să dea conducătorilor şi altor persoane oficiale ale obiectelor supuse controlului şi reviziei prescripţii executorii în vederea înlăturării contravenţiilor înregistrate privind integritatea şi folosirea proprietăţii de stat şi mijloacelor financiare, să informeze organele corespunzătoare despre necesitatea de a suspenda finanţarea şi creditarea bugetară a întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor în cazul cînd acestea folosesc mijloacele şi împrumuturile alocate în alte scopuri decît destinaţia lor, sau cu încălcarea legislaţiei în vigoare; să pună problema tragerii la răspundere a persoanelor oficiale, care încalcă prevederile legislaţiei în vigoare; să transmită organelor de drept materialele controalelor, în care sînt constatate fapte de încălcare flagrantă a legislaţiei; să poarte uniformă în conformitate cu gradele funcţiei. 12. În cadrul executării funcţiilor speciale colaboratorilor Gărzii Financiare li se acordă suplimentar dreptul: să efectueze controale operative şi inopinate în locurile şi localurile unde se produc, se depozitează şi se comercializează bunuri materiale sau se desfăşoară alte activităţi economice impozabile; să ceară şi să primească de la cetăţeni şi persoanele oficiale care practică activităţi economice prezentarea actelor de identitate; să efectueze la orice oră de zi sau noapte controale operative şi inopinate în porturile fluviale şi aeriene, gări, puncte ale controlului vamal, cu accesul pe teritoriul, în locurile şi localurile acestor obiecte, la documentele ce ţin de problemele controlului; să oprească mijloacele de transport, să verifice existenţa şi autenticitatea documentelor justificative în timpul traficului de încărcături, precum şi în locurile unde sînt desfăşurate activităţi de producţie, tranzacţii comerciale, alte activităţi economice şi prestate servicii; să sechestreze şi să confişte în condiţiile legii bunurile materiale a căror fabricare şi desfacere este interzisă sau a căror provenienţă legală la momentul controlului nu poate fi dovedită în locurile de comercializare, păstrare sau transportare, precum şi să ridice documentele care pot servi la dovedirea fraudelor sau contravenţiilor depistate; să constate contravenţiile săvîrşite în domeniile economico- financiar, fiscal, vamal, inclusiv operaţiunile de import-export, protecţiei consumatorilor şi comerţului, să aplice agenţilor economici sancţiuni economice, conform competenţelor prevăzute de actele normative şi legislative în vigoare; să efectueze procedurile legate de constatarea contravenţiilor administrative, identificarea contravenienţilor şi alte proceduri prevăzute de Codul administrativ; să plătească, din contul fondului de dezvoltare a bazei tehnico- materiale şi stimulare, persoanelor care au prezentat informaţii despre încălcările financiare o recompensă în mărime de pînă la 10 procente din sumele încasate la buget în rezultatul descoperirii acestor încălcări; după o pregătire şi însuşire a regimului special de portarmă - să păstreze şi să facă uz de arme şi mijloace din dotare în condiţiile legii. V. Obligaţiile, statutul juridic şi răspunderea colaboratorilor Departamentului 13. Colaboratorii Departamentului în cadrul îndeplinirii atribuţiilor de funcţie sînt obligaţi: să respecte Constituţia şi Legile Republicii Moldova, jurămîntul de credinţă şi loialitate, drepturile şi interesele protejate de lege ale cetăţenilor, întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor; să transmită organelor de drept, în cazul depistării abuzurilor şi încălcărilor flagrante ale legislaţiei în vigoare, materialele reviziilor şi controalelor, să informeze structurile puterii de stat despre abuzurile şi contravenţiile depistate; să asigure păstrarea secretelor de stat, de serviciu, comerciale şi personale, pe care le-au aflat în procesul efectuării reviziilor şi controalelor; să-şi îndeplinească conştiincios atribuţiile de serviciu, să nu acopere intenţionat acţiunile nelegitime ale celor controlaţi. 14. Cererile legitime ale persoanelor oficiale ale Departamentului sînt executorii pentru cetăţeni şi persoanele oficiale ale obiectelor supuse reviziei şi controlului. Colaboratorii Departamentului în cadrul executării obligaţiilor de serviciu se călăuzesc de legislaţia în vigoare şi execută numai indicaţiile conducătorilor săi nemijlociţi. Nimeni altul nu are dreptul să intervină în activitatea persoanelor oficiale ale Departamentului. Amestecul în activitatea persoanei oficiale a Departamentului atrage după sine răspunderea prevăzută de lege. 15. În cazul neîndeplinirii de către colaboratorii Departamentului a obligaţiilor sale şi prevederilor contractelor de muncă ei poartă răspundere disciplinară, materială şi penală în modul prevăzut de lege. VI. Selectarea colaboratorilor Departamentului şi gradele funcţiei 16. Selectarea şi încadrarea în Departament se efectuează numai din rîndurile cetăţenilor Republicii Moldova, indiferent de naţionalitate, gen, confesiune religioasă, care posedă studii şi cunoştinţe corespunzătoare, a căror stare de sănătate, conform raportului medical, le permite să-şi exercite atribuţiile, ce corespund cerinţelor de calificare stabilite. Completarea posturilor în Departament se face prin: numire, angajare concurs, pe bază de contract. Pentru colaboratorii nou-primiţi poate fi stabilit un termen de încercare de pînă la şase luni. Este înterzisă încadrarea persoanelor care au fost deferite justiţiei pentru săvîrşirea unor infracţiuni şi al căror compartament nu este respectabil. Transferul colaboratorilor Departamentului, aplicarea măsurilor disciplinare se efectuează de către organul care l-a încadrat în conformitate cu legislaţia în vigoare şi contractul de muncă. 17. În Garda Financiară sînt angajate persoane de la vîrsta de 20 pînă la 45 ani, care trec preselecţia medicală ce confirmă capacitatea de activitate la fel ca în organele Ministerului Afacerilor Interne. Ca excepţie pot fi încadrate persoane în vîrsta de peste 45 ani cu condiţia că ele corespund cerinţelor medicale şi numărul lor nu va depăşi 20 la sută din efectivul total al serviciului nominalizat. Colaboratorul Gărzii Financiare încadrat în funcţie depune în mod obligatoriu jurămîntul, consemnat printr-un act în scris şi care se păstrează în dosarul personal. 18. Colaboratorilor Departamentului li se conferă următoarele grade de funcţie: a) comisar general de stat al serviciului financiar public al Gărzii Financiare; b) consilier general de stat al serviciului financiar public; c) comisar/consilier de stat categoria I; d) comisar/consilier de stat categoria II; e) comisar/consilier de stat categoria III; f) comisar/consilier categoria I; g) comisar/consilier categoria II; h) comisar/consilier categoria III. 19. Conferirea, avansarea şi retrogradarea gradelor de funcţie indicate în punctul 18 al prezentului Regulament se efectuează prin decizia organelor, după cum urmează: lit. a) şi b) - de către Guvernul Republicii Moldova - la propunerea Ministerului Finanţelor; lit. c), d) şi e) - de către Ministerul Finanţelor la prezentarea Departamentului; lit. f), g) şi h) - de către Departament la prezentarea şefilor subdiviziunilor interioare. 20. Colaboratorilor incluşi în schema de state a Departamentului, în dependenţă de funcţia ce o deţin, li se pot conferi următoarele grade: a) comisar general de stat - directorul general al Departamentu- lui - prim-vicedirector general - şeful Gărzii Financiare; b) consilier general de stat - vicedirectorii directorului general al Departamentului, şefii direcţiilor generale; c) comisar/consilier de stat categoria I-II - adjuncţii şefilor direcţiilor generale; d) comisar/consilier de stat categoria II-III - şefii subdiviziunilor interioare; e) comisar/consilier de - şefii-adjuncţi ai subdiviziunilor stat categoria III interioare, şefii de secţii; f) comisar/consilier categoria I-III - colaboratorii Departamentului cu funcţii de control. 21. Gradele funcţiei se conferă pe viaţă. Colaboratorul Departamentului poate fi degradat numai prin hotărîrea judecătoriei pentru săvîrşirea unor acţiuni ilegale, ce prevăd răspundere penală şi în cazurile în care gradul funcţiei a fost conferit încălcîndu-se ordinea stabilită. Vechimea în grad pentru conferirea gradului funcţiei imediat superior este de cel puţin trei ani. Pentru îndeplinirea unor misiuni de răspundere deosebită, colaboratorului Departamentului i se poate conferi înainte de termen gradul de funcţie imediat superior sau gradul ce îl depăşeşte pe cel anterior cu un singur grad. Organele competente la demersurile corespunzătoare sînt în drept să atribuie un grad ierarhic imediat superior, decît cel prevăzut conform statelor de funcţii, pentru anumite distincţii în îndeplinirea atribuţiilor de serviciu. Colaboratorii Departamentului, pentru merite deosebite în muncă, pot fi propuşi pentru a fi distinşi cu decoraţii de stat şi titluri onorifice. VII. Relaţiile cu organele de drepr 22. Departamentul efectuează revizii şi contoale ale tuturor subiectelor cu activităţi antreprenoriale conform deciziei (mandatului) procurorului sau anchetatorului, adoptată în procesul cercetării dosarului penal. 23. Efectuarea reviziei sau a unui control tematic la cererea organelor de drept se decide: pentru aparatul central al Departamentului - nemijlocit de către procuratura generală, Ministerul Afacerilor Interne sau Ministerul Securităţii Naţionale în comun cu Ministerul Finanţelor; pentru subdiviziunile teritoriale ale Departamentului - de către conducătorii corespunzători ai organelor de drept pe teren, cu consimţămîntul Departamentului. 24. Colaboratorii Departamentului, care efectuează revizii sau controale la cerinţa organelor de drept primesc de la ultimii în mod obligatoriu lista chestiunilor concrete care necesită verificare. Colaboratorii organelor de drept sînt obligaţi să acorde tot concursul persoanelor oficiale ale Departamentului aflate în exerciţiul atribuţiilor lor de serviciu. În cazul neadmiterii colaboratorilor Departamentului pe teritoriul întreprinderii, instituţiei, organizaţiei şi refuzului de a le prezenta documentele pentru revizie sau control, precum şi în cazul oricărei alte contracarări organul care a ordonat revizia, la cererea persoanelor ce efectuează controlul, este obligat să ia măsurile corespunzătoare pentru înlăturarea piedicilor şi să asigure paza colaboratorilor în cauză, a documentelor şi materialelor necesare verificărilor. Odată cu ridicarea documentelor, în legătură cu falsificarea lor sau abuzurile depistate, colaboratorul Departamentului comunică urgent despre aceasta organului de drept care a ordonat revizia sau controlul şi pesoanelor oficiale ale Departamentului. Documentele ridicate se păstrează pînă la încheierea reviziei, dacă organul de drept care a cerut revizia sau controlul, nu a emis decizia despre extragerea acestor documente. 25. Cheltuielile pentru efectuarea reviziilor şi controalelor, conform deciziilor organelor de drept, se achită de către aceste organe cu includerea lor ulterioară în cheltuielile de judecată. VIII. Constatarea încălcărilor, sancţiunile şi contestarea lor 26. Colaboratorii Departamentului sînt împuterniciţi să constate contravenţii, încălcări, abateri de la legislaţia şi alte acte normative în vigoare, ce reglementează activitatea economică a persoanelor fizice şi juridice. Rezultatul controlului este perfectat printr-un act (proces-verbal) unde se descriu contravenţiile constatate şi indicaţiile de lichidare a lor. Actele sînt semnate de colaboratorii Deparatamentului care au efectuat controlul sau revizia, conducătorul şi contabilul şef al structurilor supuse controlului. Actele (procesele-verbale) întocmite de colaboratorii Gărzii Financiare în cadrul controlului operativ şi inopinat sînt semnate de ei şi persoanele oficiale ale obiectului supus controlului, iar în lipsa lor, de persoanele în prezenţa cărora s-a efectuat controlul. În cazul lipsei persoanelor oficiale în act (proces-verbal) se indică despre necesitatea ca pe parcursul a 5 zile persoanele oficiale să se prezinte la Garda Financiară pentru a lua cunoştinţă de rezultatul controlului şi semnarea actului (procesului-verbal). În caz de refuz de a semna şi lămuri cauza nesemnării actului (procesului-verbal) de către persoanele oficiale ale structurilor supuse controlului colaboratorii Departamentului menţionează acest fapt prin act (proces-verbal). Neprezentarea, în termenul stabilit, a persoanelor oficiale pentru a lua cunoştinţă de rezultatele controlului sau refuzul lor de a semna actul (procesul-verbal) nu stopează sanţionarea subiectului controlat. Dacă contravenţiile depistate au referinţă de răspundere administrativă, colaboratorii Departamentului întocmesc un proces-verbal despre aceste încălcări. Negarea constatărilor din acte (procese-verbale) sau anularea deciziilor de sancţionare deja adoptate se face în baza unei note explicative cu anexarea documentelor (sau copiilor originalului) confirmative, prin hotărîrea persoanelor împuternicite ale Departamentului. 27. Colaboratorii Departamentului efectuează controale şi revizii în baza dispoziţiilor corespunzătoare şi a legitimaţiilor de serviciu. Controlul operativ şi inopinat este efectuat de colaboratorii Gărzii Financiare doar în baza legitimaţiei de control. 28. Decizia privind modul de aplicare sau de sancţionare financiară conform legislaţiei în vigoare se ia de către directorul general al Departamentului, locţiitorii lui, conducătorii subdiviziunilor teritoriale şi locţiitorii lor în baza actelor (proceselor-verbale) întocmite de către colaboratorii acestor organe. Sancţiunile economice aplicate de Departament poartă un cracter obligatoriu. 29. În cazul efectuării reviziilor sau controalelor, la ordonanţa organelor de drept, în structurile nestatale, cînd acestora din urmă li s-au restituit mijloace financiare sau valori materiale, în fondul special al Departamentului se percepe o sumă de 30 la sută din valoarea bunurilor returnate. 30. Acţiunile colaboratorilor Departamentului pot fi contestate în organele ierarhic superioare şi în instanţele de arbitraj sau judecată. Înaintarea contestaţiei nu suspendă acţiunea persoanelor oficiale ale Departamentului asupra cărora s-a făcut reclamaţia, nici executarea sancţiunii aplicate. Sumele încasate nelegitim de către organele controlului financiar sînt restituite, iar prejudiciul cauzat se recuperează din mijloacele bugetelor respective, conform legislaţiei în vigoare. Anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 121 din 23 februarie 1995 JURĂMÎNTUL de credinţă şi loialitate Eu______________________________________________________________, colaborator al Departamentului control financiar şi revizie jur să respect Constituţia şi legile Republicii Moldova, să îndeplinesc cu credinţă şi loialitate misiunile ordonate. -------------------- (semnătura) Anexa nr. 3 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 121 din 23 februarie 1995 STRUCTURA aparatului central al Departamentului control financiar şi revizie Garda financiară Direcţia generală control şi revizie Direcţia generală control financiar a ministerelor speciale Direcţia generală muncă organizatorică şi cadre Direcţia control, preţuri şi tarife Direcţia administrativă Anexa nr. 4 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 121 din 23 februarie 1995 Categoriile de salarizare şi coeficienţii tarifari pentru personalul Departamentului control financiar şi revizie ______________________________________________________________________ ! Aparatul ! Subdiviziunile ! central ! teritoriale !----------------------------------- !Catego- !Coiefi- !Catego- !Coefi- !ria de !cientul !ria de !cientul !salari- !tarifar !salari- !tarifar !zare ! !zare ! ---------------------------------------------------------------------- 1 ! 2 ! 3 ! 4 ! 5 ---------------------------------------------------------------------- Directorul general 22 12,0 Şeful Gărzii Financiare, şeful Direcţiei generale control şi revizie 20-21 10,0;11,0 Şef direcţie, subdiviziune teritorială 19-20 9,09;10,0 18-20 8,26;10,0 Şef secţie, direcţie adminis- trativă, contabil şef 18-19 8,26;9,09 17-18 7,51;8,26 Inspector principal al Gărzii Financiare 17-18 7,51;8,26 16-17 6,83;7,51 Inspector de bază al Gărzii Financiare, controlor-revizor principal, consultant 16-17 6,83;7,51 15-16 6,21;6,83 Inspector al Gărzii Financiare, controlor-revizor de bază, specialist principal 15-16 6,21;6,83 15-16 6,21;6,83 Controlor-revizor, specialist coordonator 14-15 5,65;6,21 13-14 5,14;5,65 Specialist, inspector de bază 13-14 5,14;5,65 12-13 4,67;5,14 Inspector 10-13 3,85;5,14 10-12 3,85;4,67 Şef depozit, şef gospodărie, casier 9-11 3,85;5,14 10-12 3,85;4,67 Secretar-dactilografă 9-10 3,50;4,24 9-10 3,50;3,85 Şoferi de autoturisme specializate 8-9 3,07;3,50 8-9 3,07;3,50 Paznic 5-6 2,07;2,36 5-6 2,07;2,36 Anexa nr. 5 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 121 din 23 februarie 1995 SPORURILE la salariile de funcţie pentru colaboratorii Departamentului control financiar şi revizie în dependenţă de gradele funcţiei ----------------------------------------------------------------------- Gradul personal !Sporul lunar la salariul ! de funcţie (în %) ----------------------------------------------------------------------- Comisar general de stat, consilier general 30 de stat Comisar de stat, consilier de stat: categoria I 25 categoria II 25 categoria III 20 Comisar, consilier: categoria I 20 categoria II 15 categoria III 10 Anexa nr. 6 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 121 din 23 februarie 1995 CUANTUMUL recompensei anuale pentru vechime în muncă stabilite personalului Departamentului control financiar şi revizie ---------------------------------------------------------------------- Vechime în muncă ! Cuantumul recompensei ! anuale (în salarii de funcţie) ---------------------------------------------------------------------- De la 1 pînă la 3 ani 1 de la 3 pînă la 5 ani 2 de la 5 pînă la 10 ani 3 de la 10 pînă la 15 ani 4 de la 15 pînă la 20 ani 5 peste 20 ani 6 Nota: Plata recompensei se efectuează lunar.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀