joi, 6 aprilie 1995
121/23.02.95 Hotărîre privind aprobarea categoriilor de salarizare şi coeficienţilor tarifari pentru personalul Serviciului control financiar şi revizie
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
        privind aprobarea Regulamentului provizoriu, structurii,
  personalului scriptic, categoriilor de salarizare şi coeficienţilor
tarifari pentru personalul Departamentului control financiar şi revizie

                         Nr.121  din  23.02.95

        Monitorul Oficial al R.Moldova nr.20/141 din 06.04.1995

                                * * *

    Întru executarea    Hotărîrii   Parlamentului   Republicii   Moldova
nr.189-XIII  din  19 iulie 1994 "Cu privire la Concepţia controlului  de
stat  în  Republica Moldova" şi Hotărîrii Guvernului Republicii  Moldova
nr.928  din  21 decembrie 1994 "Privind crearea Departamentului  control
financiar şi revizie", Guvernul Republicii Moldova hotărăşte:

    1. Se aprobă:
    Regulamentul  provizoriu  al  Deparatmentului control  financiar  şi
revizie, anexa nr.1;
    jurămîntul de credinţă şi loialitate, anexa nr.2;
    structura aparatului central al Departamentului control financiar şi
revizie, anexa nr.3;
    personalul scriptic  al Departamentului control financiar şi revizie
în  număr  de  880  unităţi (în limita  statelor  organelor  de  control
comasate   -  Direcţia  Revizie  şi  Control  şi  Garda  Financiară  ale
Ministerului    Finanţelor,    Departamentul   Controlului   de    Stat,
Inspectoratul  de Stat Control în Comerţ, direcţiile revizie şi  control
ale  ministerelor  şi  departamentelor), inclusiv aparatul  central  175
unităţi, cu fondul anual de remunerare a muncii (exceptînd personalul de
deservire,  paza  clădirilor şi şoferii automobilelor  specializate)  în
sumă   de  4700  mii  lei,  efectuînd  finanţarea  cheltuielilor  pentru
întreţinerea Departamentului control financiar şi revizie din bugetul de
stat, în modul stabilit;
    categoriile de salarizare şi coeficienţii tarifari pentru personalul
Departamentului control financiar şi revizie, anexa nr.4;
    sporurile la    salariile    de   funcţie    pentru    colaboratorii
Departamentului  control  financiar şi revizie în dependenţă de  gradele
funcţiei, anexa nr.5;
    cuantumul, recompensei  unice anuale pentru vechime în muncă,  anexa
nr.6.

    2. Premierea,   stabilirea   sporurilor  la  salarii  şi   acordarea
ajutorului  material  personalului Departamentului control financiar  şi
revizie,  formarea  fondului de dezvoltare a bazei tehnico-materiale  şi
stimulare  se efectuează conform Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova
nr.207  din 20 aprilie 1993 "Cu privire la salarizarea personalului  din
organele  administraţiei  de  stat  în baza Reţelei  tarifare  unice  de
salarizare"   (cu   modificările  operate  prin  hotărîrile   Guvernului
Republicii  Moldova  nr.370 din 17 iunie 1993; nr.404 din 1 iulie  1993;
nr.586 din 14 septembrie 1993; nr.119 din 22 martie 1994 şi nr.582 din 3
august 1994).

    3. Pentru condiţii  speciale de activitate personalului  militarizat
al Gărzii Financiare a Departamentului control financiar şi revizie i se
stabileşte un adaos lunar în mărime de 25 la sută din salariul de bază.

    4. Pentru personalul  Departamentului  control financiar şi  revizie
nemenţionat   în  prezenta  hotărîre  -  categoriile  de  salarizare  şi
coeficienţii  tarifari se stabilesc în conformitate cu Condiţiile  unice
de  salarizare  a  personalului din unităţile bugetare în  baza  Reţelei
tarifare  unice,  aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii  Moldova
nr.286 din 24 mai 1993.

    5. Ministerul  Finanţelor,  de comun acord cu  Ministerul  Apărării,
Ministerul  Afacerilor  Interne şi Ministerul Securităţii Naţionale,  în
termen  de  o  lună,  va adopta Regulamentul cu  privire  la  efectuarea
controlului financiar asupra activităţii subdiviziunilor lor structurale.

    6. Ministerele, departamentele, inspecţiile, alte autorităţi publice
vor  aduce  în  mod obligatoriu la  cunoştinţa  Departamentului  control
financiar   şi   revizie  actele  sale  adoptate,   care   reglementează
activitatea economico-financiară a persoanelor fizice şi juridice.

    7. Organele administraţiei  publice locale vor asigura cu spaţiu  de
serviciu   subdiviziunile   teritoriale  ale   Departamentului   control
financiar  şi  revizie,  acordîndu-le, totodată, sprijin  la  rezolvarea
altor probleme legate de funcţionarea lor optimă.

             PRIM-MINISTRU
             AL REPUBLICII MOLDOVA                 ANDREI SANGHELI

                                                 Anexa nr. 1
                                            la Hotărîrea Guvernului
                                               Republicii Moldova
                                          nr. 121 din 23 februarie 1995

                        REGULAMENTUL PROVIZORIU
            al Departamentului control financiar şi revizie

                         I. Dispoziţii generale

    1. Departamentul  control  financiar şi revizie pe lîngă  Ministerul
Finanţelor  (în  continuare - Departamentul*) este un organ  al  puterii
executive  de  stat,  care, în limita  competenţei,  exercită  controlul
financiar  asupra  activităţii persoanelor fizice şi juridice,  inclusiv
străine, indiferent de genul de activitate şi forma de proprietate, care
desfăşoară activitate economică pe teritoriul Republicii Moldova, precum
şi  asupra persoanelor fizice şi juridice înregistrate în republică, dar
care desfăşoară activitate economică peste hotarele ei.
    Subdiviziunea  specializată,  militarizată  de  tip  neîncazarmat  a
Departamentului  - Garda Financiară, ca parte componentă a organelor  de
securitate  economică  a ţării, exercită controlul operativ şi  inopinat
asupra   respectării  legislaţiei  fiscale,  vamale,  de  import-export,
protecţiei consumatorilor şi regulilor de comerţ.
_____________
    *Departamentul  este succesorul de drepturi al Gărzii Financiare  şi
al Direcţiei generale revizie şi control ale Ministerului Finanţelor.

    2. Structura  şi efectivul Departamentului, nivelul de remunerare şi
stimulare,  de  remunerare  pentru gradul funcţiei,  precum  şi  mărimea
recompensei pentru vechime în muncă sînt aprobate de Guvernul Republicii
Moldova.
    Cheltuielile  pentru întreţinerea Departamentului se finanţează  din
bugetul de stat.

    3. În activitatea  sa  Departamentul  se călăuzeşte  de  Constituţia
Republicii   Moldova,  alte  legi  ale  Republicii  Moldova,   decretele
Preşedintelui,   hotărîrile  Guvernului  şi  alte  acte  normative,   ce
reglementează   activitatea   economico-financiară,  şi   de   prezentul
Regulament.

    4. Dirijarea  general-metodică  a activităţii  Departamentului  este
exercitată de Ministerul Finanţelor.

            II. Organizarea şi funcţionarea Departamentului

    5. Departamentul   şi   subdiviziunile  teritoriale  sînt   persoane
juridice,  au  cont de decontare şi alte conturi în bănci,  ştampilă  cu
Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea lor.

    6. Departamentul    este    condus   de   directorul   general    al
Departamentului, numit în şi eliberat din funcţie de Guvernul Republicii
Moldova, la propunerea Ministerului Finanţelor.
    Vicedirectorii   generali  ai  Departamentului,  şefii  structurilor
aparatului  central  şi  subdiviziunilor teritoriale sînt numiţi  în  şi
eliberaţi  din  funcţie  de către Ministerul Finanţelor,  la  propunerea
directorului general al Departamentului.

    7. Directorul general al Departamentului are următoarele atribuţii:
    poartă răspundere  pentru  îndeplinirea funcţiilor  şi  obligaţiilor
atribuite  Departamentului,  stabileşte  gradul  de  responsabilitate  a
vicedirectorilor şi şefilor subdiviziunilor interioare;
    încheie contracte,  emite  ordine  de  încadrare  şi  eliberare  din
funcţii   a   personalului   aparatului   central   şi   departamentelor
interraionale;
    în limita fondului  de  salarizare  şi numărul  maxim  de  lucrători
stabilit,  poate  să  opereze modificări în  structura  Departamentului,
determinate  de  necesitatea optimizării, administrării  şi  organizării
muncii;
    în măsura competenţei sale aplică sancţiuni disciplinare şi de ordin
material   faţă  de  colaboratorii  Departamentului,  care  au  încălcat
disciplina de muncă;
    emite ordine,   dispoziţii   şi  instrucţiuni  pentru   îndeplinirea
sarcinilor ce stau în faţa Departamentului;
    aprobă planurile   curente  şi  de  perspectivă  de  activitate  ale
Departamentului;
    aprobă statele   şi  devizele  de  cheltuieli  ale   subdiviziunilor
interioare;
    înaintează spre   examinare  la  şedinţele  Colegiului  Ministerului
Finanţelor probleme stringente, rezultate din revizii şi controale;
    aplică sancţiuni   economice,   anulează  sau  modifică   hotărîrile
adoptate   de  şefii  subdiviziunilor  interioare,  dacă  ele  contravin
legislaţiei în vigoare.
    coordonează acţiunile  Departamentului cu organele de stat din  ţară
şi de peste hotarele ei;
    rezolvă alte   chestiuni  ce  vizează  activitatea  curentă  şi   de
perspectivă a Departamentului.

                III. Funcţiile de bază a Departamentului

    8. Departamentul  îşi desfăşoară activitatea în interacţiune cu alte
organe  de  stat,  cu  organizaţii publice şi  cetăţeni,  precum  şi  cu
organele  controlului financiar ale altor state, conform acordurilor  şi
angajamentelor  internaţionale  ale Republicii  Moldova,  exercitîndu-se
următoarele funcţii:
    organizarea muncii  colaboratorilor  pentru desfăşurarea conformă  a
reviziilor   şi   controalelor,  dirijarea  metodologică,   sintetizarea
rezultatelor  reviziilor  şi controalelor şi informarea, în baza lor,  a
Guvernului şi organelor legislative;
    elaborarea actelor   normative,   privind   efectuarea   controlului
financiar  şi  reviziilor, executorii pentru toate organele  controlului
financiar   şi   agenţii  economici,  şi  înaintarea   propunerilor   de
perfecţionare a controlului financiar;
    efectuarea, nu  mai rar de o dată în trei ani, pe teren a reviziilor
şi controalelor asupra eficienţei executării bugetelor de către organele
administraţiei  publice,  situaţiei  economico-financiare,  integrităţii
mijloacelor financiare, resurselor valutare şi materiale, autenticităţii
evidenţei  şi dărilor de seamă în organele puterii executive de stat  şi
în  instituţiile bugetare de subordonare republicană, în instituţiile şi
organizaţiile   ce  activează  peste  hotare,  -  inclusiv  instituţiile
diplomatice, la întreprinderi, organizaţii şi instituţii cu orice tipuri
de  proprietate  şi genuri de activitate, care folosesc  patrimoniul  de
stat;
    desfăşurarea,  în  limita competenţei, a reviziilor şi  controalelor
privind  gestiunea  tuturor  agenţilor economici, în  baza  ordonanţelor
Procuraturii  generale,  Ministerului Afacerilor  Interne,  Ministerului
Securităţii  Naţionale, dacă asupra acestora s-au deschis dosare penale,
ori  dacă  în  cadrul  controlului  operativ  s-a  constatat  neglijarea
obligaţiilor  lor  financiare  faţă de stat sau încălcarea  flagrantă  a
actelor  normative ce reglementează activitatea economico-financiară, şi
pentru constatarea rezultatului final este nevoie de peste 24 ore.
    Colaboratorii  Departamentului, care efectuează revizii şi controale
conform  ordonanţelor  acestor organe primesc în mod obligatoriu  de  la
ultimii lista chestiunilor concrete supuse controlului.

    9. Direcţia control preţuri şi tarife exercită controlul respectării
disciplinei  de  stat a preţurilor, formării şi aplicării preţurilor  la
toate întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile,indifirent de tipul
de proprietate şi genul de activitate.

    10. Garda Financiară, reieşind din particularităţile de a preveni şi
suprima  activitatea  economică  ilicită, de neachitare  a  impozitelor,
taxelor  şi  altor defalcări obligatorii exercită controlul operativ  şi
inopinat asupra:
    legalităţii provenienţei valorilor în mărfuri şi materiale în timpul
producerii, transportării, păstrării şi comercializării lor;
    respectării reglementărilor    de   înregistrare   obligatorie    în
registrele  de evidenţă contabilă a tuturor operaţiunilor financiare  şi
economice,  a mijloacelor băneşti, bunurilor materiale şi a  veniturilor
obţinute;
    respectării legislaţiei  fiscale,  vamale  şi de  import-export,  în
scopul  împiedicării  de  a se eschiva de la obligaţiile  financiare  şi
fiscale faţă de stat a persoanelor fizice şi juridice;
    executării prevederilor    actelor   normative   ce    reglementează
activitatea comercială, formarea preţurilor şi protecţia consumatorilor;
    respectării legislaţiei   vizînd  autorizarea  anumitor  tipuri   de
activitate economică.
    Departamentul  exercită  şi  alte funcţii de  control  prevăzute  de
legislaţia şi actele normative în vigoare.

             IV. Drepturile colaboratorilor Departamentului

    11. Colaboratorii Departamentului sînt în drept:
    să controleze  organele puterii executive de stat, la întreprinderi,
instituţii  şi organizaţii, documentele contabile şi băneşti, dările  de
seamă,  devizele  şi alte documente ce confirmă intrarea  şi  utilizarea
mijloacelor băneşti şi valorilor materiale, să verifice disponibilul lor
real  (al  sumelor  de  bani,  hîrtiilor  de  valoare,  materiei  prime,
materialelor, producţiei finite, utilajelor etc. la locul păstrării lor);
    să intre fără   obstacole,  în  procesul  efectuării  reviziei   sau
controlului,  în clădirile administrative şi de producţie, în  depozite,
arhivă  şi alte încăperi pentru a le cerceta şi a clarifica  chestiunile
ce ţin de revizie şi control;
    să atragă specialişti   de   calificare   înaltă   din   ministerele
corespunzătoare, departamente, alte organe ale puterii executive de stat
precum  şi  pe  baze  contractuale - specialişti  din  întreprinderi  şi
organizaţii   pentru   măsurările   de   control   ale   lucrărilor   de
construcţii-montaj,  reparaţii şi de altă natură, verificarea consumului
normat  de materie precum şi materiale în producţie, expertiza  materiei
prime,  materialelor şi producţiei finite, precum şi pentru desfăşurarea
altor  controale,  costul cărora se va achita din  mijloacele  prevăzute
pentru atare scopuri;
    să efectueze,  sau să ordone conducătorilor obiectivelor verificate,
inventarierea  fondurilor  fixe, valorilor în mărfuri şi materiale şi  a
mijloacelor  băneşti,  să sigileze, în caz de necesitate,  aparatele  şi
încăperile  de  casă,  depozitele,  arhivele,  iar  dacă  s-au  depistat
falsificări  şi alte abuzuri - să ridice documentele confirmatoare  pînă
la  sfîrşitul  reviziei  sau  verificării, lăsînd  în  dosare  actul  de
ridicare, copiile sau lista documentelor ridicate;
    să suspende la  conturile  de decontare şi alte conturi  din  bănci,
alte   instituţii  financiar-creditare  operaţiunile  de  cheltuieli  în
situaţii  ce  pot conduce la pierderea mijloacelor financiare  exigibile
sau   aparţinînd  statului,  precum  şi  în  cazurile  cînd   conducerea
obiectului,  supus  reviziei  sau controlului,  împiedică  colaboratorul
organelor controlului financiar să-şi îndeplinească atribuţiile funcţiei;
    să ceară şi să  primească gratuit de la Banca Naţională a  Moldovei,
alte bănci comerciale şi de stat şi instituţii creditare informaţiile şi
copiile  documentelor  necesare  privitor la  operaţiunile  şi  situaţia
conturilor  obiectelor  verificate,  iar  de  la  persoanele  fizice  şi
juridice  cu orice profiluri şi tipuri de proprietate - certificatele şi
copiile  documentelor  vizînd  operaţiunile  şi  decontările  cu  aceste
obiecte;
    să ceară şi să   primească  de  la  funcţionarii  obiectelor  supuse
controlului  explicaţii în scris sau orale privind problemele ce apar în
procesul controlului sau reviziei;
    să dea conducătorilor  şi  altor  persoane oficiale  ale  obiectelor
supuse   controlului  şi  reviziei  prescripţii  executorii  în  vederea
înlăturării   contravenţiilor   înregistrate  privind  integritatea   şi
folosirea  proprietăţii de stat şi mijloacelor financiare, să  informeze
organele  corespunzătoare despre necesitatea de a suspenda finanţarea şi
creditarea  bugetară a întreprinderilor, organizaţiilor şi instituţiilor
în  cazul  cînd acestea folosesc mijloacele şi împrumuturile alocate  în
alte  scopuri  decît  destinaţia lor, sau cu încălcarea  legislaţiei  în
vigoare;
    să pună problema tragerii la răspundere a persoanelor oficiale, care
încalcă prevederile legislaţiei în vigoare;
    să transmită  organelor  de drept materialele controalelor, în  care
sînt constatate fapte de încălcare flagrantă a legislaţiei;
    să poarte uniformă în conformitate cu gradele funcţiei.

    12. În cadrul  executării funcţiilor speciale colaboratorilor Gărzii
Financiare li se acordă suplimentar dreptul:
    să efectueze   controale  operative  şi  inopinate  în  locurile  şi
localurile  unde se produc, se depozitează şi se comercializează  bunuri
materiale sau se desfăşoară alte activităţi economice impozabile;
    să ceară şi să  primească de la cetăţeni şi persoanele oficiale care
practică activităţi economice prezentarea actelor de identitate;
    să efectueze  la  orice oră de zi sau noapte controale operative  şi
inopinate în porturile fluviale şi aeriene, gări, puncte ale controlului
vamal,  cu  accesul  pe teritoriul, în locurile  şi  localurile  acestor
obiecte, la documentele ce ţin de problemele controlului;
    să oprească mijloacele   de  transport,  să  verifice  existenţa  şi
autenticitatea   documentelor  justificative  în  timpul  traficului  de
încărcături,  precum şi în locurile unde sînt desfăşurate activităţi  de
producţie,  tranzacţii comerciale, alte activităţi economice şi prestate
servicii;
    să sechestreze şi să confişte în condiţiile legii bunurile materiale
a  căror  fabricare şi desfacere este interzisă sau a căror  provenienţă
legală  la  momentul  controlului nu poate fi dovedită  în  locurile  de
comercializare,   păstrare   sau  transportare,  precum  şi  să   ridice
documentele  care  pot servi la dovedirea fraudelor sau  contravenţiilor
depistate;
    să constate contravenţiile   săvîrşite   în   domeniile   economico-
financiar,  fiscal,  vamal,  inclusiv   operaţiunile  de  import-export,
protecţiei  consumatorilor şi comerţului, să aplice agenţilor  economici
sancţiuni economice, conform competenţelor prevăzute de actele normative
şi legislative în vigoare;
    să efectueze   procedurile  legate  de  constatarea  contravenţiilor
administrative,   identificarea  contravenienţilor  şi  alte   proceduri
prevăzute de Codul administrativ;
    să plătească,  din  contul fondului de dezvoltare a  bazei  tehnico-
materiale  şi stimulare, persoanelor care au prezentat informaţii despre
încălcările financiare o recompensă în mărime de pînă la 10 procente din
sumele încasate la buget în rezultatul descoperirii acestor încălcări;
    după o pregătire  şi  însuşire a regimului special de portarmă -  să
păstreze  şi  să  facă uz de arme şi mijloace din dotare  în  condiţiile
legii.

           V. Obligaţiile, statutul juridic şi răspunderea
              colaboratorilor Departamentului

    13. Colaboratorii    Departamentului    în    cadrul    îndeplinirii
atribuţiilor de funcţie sînt obligaţi:
    să respecte Constituţia  şi Legile Republicii Moldova, jurămîntul de
credinţă  şi loialitate, drepturile şi interesele protejate de lege  ale
cetăţenilor, întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor;
    să transmită  organelor de drept, în cazul depistării abuzurilor  şi
încălcărilor   flagrante   ale  legislaţiei  în   vigoare,   materialele
reviziilor  şi  controalelor, să informeze structurile puterii  de  stat
despre abuzurile şi contravenţiile depistate;
    să asigure păstrarea  secretelor de stat, de serviciu, comerciale şi
personale,  pe  care  le-au aflat în procesul efectuării  reviziilor  şi
controalelor;
    să-şi îndeplinească  conştiincios  atribuţiile  de serviciu,  să  nu
acopere intenţionat acţiunile nelegitime ale celor controlaţi.

    14. Cererile  legitime ale persoanelor oficiale ale  Departamentului
sînt  executorii  pentru cetăţeni şi persoanele oficiale ale  obiectelor
supuse reviziei şi controlului.
    Colaboratorii  Departamentului în cadrul executării obligaţiilor  de
serviciu  se  călăuzesc  de  legislaţia  în  vigoare  şi  execută  numai
indicaţiile  conducătorilor săi nemijlociţi. Nimeni altul nu are dreptul
să intervină în activitatea persoanelor oficiale ale Departamentului.
    Amestecul în activitatea persoanei oficiale a Departamentului atrage
după sine răspunderea prevăzută de lege.

    15. În cazul neîndeplinirii de către colaboratorii Departamentului a
obligaţiilor  sale  şi  prevederilor  contractelor de  muncă  ei  poartă
răspundere disciplinară, materială şi penală în modul prevăzut de lege.

           VI. Selectarea colaboratorilor Departamentului şi
               gradele funcţiei

    16. Selectarea  şi încadrarea în Departament se efectuează numai din
rîndurile  cetăţenilor Republicii Moldova, indiferent de  naţionalitate,
gen,   confesiune   religioasă,   care  posedă  studii   şi   cunoştinţe
corespunzătoare,  a căror stare de sănătate, conform raportului medical,
le  permite  să-şi  exercite  atribuţiile, ce  corespund  cerinţelor  de
calificare stabilite.
    Completarea posturilor în Departament se face prin: numire, angajare
concurs,  pe bază de contract. Pentru colaboratorii nou-primiţi poate fi
stabilit un termen de încercare de pînă la şase luni.
    Este înterzisă   încadrarea   persoanelor  care  au  fost   deferite
justiţiei pentru săvîrşirea unor infracţiuni şi al căror compartament nu
este respectabil.
    Transferul colaboratorilor   Departamentului,  aplicarea   măsurilor
disciplinare  se  efectuează  de  către organul  care  l-a  încadrat  în
conformitate cu legislaţia în vigoare şi contractul de muncă.

    17. În Garda  Financiară  sînt angajate persoane de la vîrsta de  20
pînă  la 45 ani, care trec preselecţia medicală ce confirmă  capacitatea
de  activitate la fel ca în organele Ministerului Afacerilor Interne. Ca
excepţie pot fi încadrate persoane în vîrsta de peste 45 ani cu condiţia
că  ele corespund cerinţelor medicale şi numărul lor nu va depăşi 20  la
sută din efectivul total al serviciului nominalizat.
    Colaboratorul  Gărzii  Financiare încadrat în funcţie depune în  mod
obligatoriu  jurămîntul,  consemnat  printr-un act în scris şi  care  se
păstrează în dosarul personal.

    18. Colaboratorilor  Departamentului li se conferă următoarele grade
de funcţie:
    a) comisar general de stat al serviciului financiar public al Gărzii
Financiare;
    b) consilier general de stat al serviciului financiar public;
    c) comisar/consilier de stat categoria I;
    d) comisar/consilier de stat categoria II;
    e) comisar/consilier de stat categoria III;
    f) comisar/consilier categoria I;
    g) comisar/consilier categoria II;
    h) comisar/consilier categoria III.

    19. Conferirea,  avansarea  şi  retrogradarea  gradelor  de  funcţie
indicate  în  punctul  18 al prezentului Regulament se  efectuează  prin
decizia organelor, după cum urmează:
    lit. a) şi b) - de către Guvernul Republicii Moldova - la propunerea
Ministerului Finanţelor;
    lit. c), d) şi  e)  - de către Ministerul Finanţelor la  prezentarea
Departamentului;
    lit. f), g) şi  h)  -  de către Departament la  prezentarea  şefilor
subdiviziunilor interioare.

    20. Colaboratorilor incluşi în schema de state a Departamentului, în
dependenţă de funcţia ce o deţin, li se pot conferi următoarele grade:

    a) comisar general de stat     - directorul general al Departamentu-  
                                     lui - prim-vicedirector general -
                                     şeful Gărzii Financiare;

    b) consilier general de stat   - vicedirectorii directorului general
                                     al Departamentului, şefii            
                                     direcţiilor generale;
    c) comisar/consilier de   
       stat categoria I-II         - adjuncţii şefilor direcţiilor        
                                     generale;
    d) comisar/consilier de
       stat categoria II-III       - şefii subdiviziunilor interioare;

    e) comisar/consilier de        - şefii-adjuncţi ai subdiviziunilor
       stat categoria III            interioare, şefii de secţii;

    f) comisar/consilier
       categoria I-III             - colaboratorii Departamentului
                                     cu funcţii de control.

    21. Gradele funcţiei    se    conferă   pe   viaţă.    Colaboratorul
Departamentului  poate  fi  degradat numai prin  hotărîrea  judecătoriei
pentru  săvîrşirea unor acţiuni ilegale, ce prevăd răspundere penală  şi
în  cazurile  în  care  gradul funcţiei a  fost  conferit  încălcîndu-se
ordinea stabilită.
    Vechimea în grad   pentru   conferirea  gradului  funcţiei   imediat
superior este de cel puţin trei ani.
    Pentru îndeplinirea    unor   misiuni   de   răspundere   deosebită,
colaboratorului  Departamentului  i se poate conferi înainte  de  termen
gradul  de  funcţie imediat superior sau gradul ce îl depăşeşte  pe  cel
anterior cu un singur grad.
    Organele competente  la demersurile corespunzătoare sînt în drept să
atribuie  un grad ierarhic imediat superior, decît cel prevăzut  conform
statelor   de   funcţii,  pentru  anumite  distincţii  în   îndeplinirea
atribuţiilor de serviciu.
    Colaboratorii Departamentului, pentru merite deosebite în muncă, pot
fi  propuşi  pentru  a  fi  distinşi cu decoraţii  de  stat  şi  titluri
onorifice.

                  VII. Relaţiile cu organele de drepr

    22. Departamentul   efectuează  revizii  şi  contoale  ale   tuturor
subiectelor  cu activităţi antreprenoriale conform deciziei (mandatului)
procurorului   sau  anchetatorului,  adoptată  în  procesul   cercetării
dosarului penal.

    23. Efectuarea  reviziei  sau  a  unui control  tematic  la  cererea
organelor de drept se decide:
    pentru aparatul  central  al Departamentului - nemijlocit  de  către
procuratura  generală,  Ministerul  Afacerilor  Interne  sau  Ministerul
Securităţii Naţionale în comun cu Ministerul Finanţelor;
    pentru subdiviziunile  teritoriale  ale Departamentului -  de  către
conducătorii   corespunzători  ai  organelor  de  drept  pe  teren,   cu
consimţămîntul Departamentului.

    24. Colaboratorii   Departamentului,  care  efectuează  revizii  sau
controale  la  cerinţa organelor de drept primesc de la ultimii  în  mod
obligatoriu lista chestiunilor concrete care necesită verificare.
    Colaboratorii  organelor  de  drept  sînt  obligaţi  să  acorde  tot
concursul  persoanelor oficiale ale Departamentului aflate în exerciţiul
atribuţiilor  lor  de  serviciu. În  cazul  neadmiterii  colaboratorilor
Departamentului  pe teritoriul întreprinderii, instituţiei, organizaţiei
şi  refuzului  de a le prezenta documentele pentru revizie sau  control,
precum  şi  în cazul oricărei alte contracarări organul care  a  ordonat
revizia, la cererea persoanelor ce efectuează controlul, este obligat să
ia  măsurile corespunzătoare pentru înlăturarea piedicilor şi să asigure
paza  colaboratorilor în cauză, a documentelor şi materialelor  necesare
verificărilor.
    Odată cu ridicarea documentelor, în legătură cu falsificarea lor sau
abuzurile   depistate,  colaboratorul  Departamentului  comunică  urgent
despre  aceasta organului de drept care a ordonat revizia sau  controlul
şi  pesoanelor  oficiale  ale Departamentului. Documentele  ridicate  se
păstrează  pînă  la  încheierea reviziei, dacă organul de drept  care  a
cerut revizia sau controlul, nu a emis decizia despre extragerea acestor
documente.

    25. Cheltuielile   pentru  efectuarea  reviziilor  şi  controalelor,
conform  deciziilor organelor de drept, se achită de către aceste organe
cu includerea lor ulterioară în cheltuielile de judecată.
 
       VIII. Constatarea încălcărilor, sancţiunile şi contestarea lor

    26. Colaboratorii  Departamentului  sînt împuterniciţi  să  constate
contravenţii, încălcări, abateri de la legislaţia şi alte acte normative
în  vigoare, ce reglementează activitatea economică a persoanelor fizice
şi juridice.
    Rezultatul controlului  este perfectat printr-un act (proces-verbal)
unde  se descriu contravenţiile constatate şi indicaţiile de lichidare a
lor.
    Actele sînt semnate   de  colaboratorii  Deparatamentului  care   au
efectuat  controlul  sau  revizia,  conducătorul şi  contabilul  şef  al
structurilor supuse controlului.
    Actele (procesele-verbale)   întocmite   de   colaboratorii   Gărzii
Financiare în cadrul controlului operativ şi inopinat sînt semnate de ei
şi  persoanele  oficiale ale obiectului supus controlului, iar în  lipsa
lor,  de persoanele în prezenţa cărora s-a efectuat controlul. În  cazul
lipsei  persoanelor  oficiale  în act (proces-verbal) se  indică  despre
necesitatea  ca pe parcursul a 5 zile persoanele oficiale să se prezinte
la Garda Financiară pentru a lua cunoştinţă de rezultatul controlului şi
semnarea actului (procesului-verbal).
    În caz de refuz  de  a  semna  şi lămuri  cauza  nesemnării  actului
(procesului-verbal) de către persoanele oficiale ale structurilor supuse
controlului  colaboratorii  Departamentului menţionează acest fapt  prin
act (proces-verbal).
    Neprezentarea, în termenul stabilit, a persoanelor oficiale pentru a
lua  cunoştinţă  de rezultatele controlului sau refuzul lor de  a  semna
actul (procesul-verbal) nu stopează sanţionarea subiectului controlat.
    Dacă contravenţiile    depistate   au   referinţă   de    răspundere
administrativă, colaboratorii Departamentului întocmesc un proces-verbal
despre aceste încălcări.
    Negarea constatărilor   din  acte  (procese-verbale)  sau   anularea
deciziilor  de  sancţionare  deja  adoptate se face în  baza  unei  note
explicative   cu  anexarea  documentelor  (sau  copiilor   originalului)
confirmative,    prin    hotărîrea   persoanelor    împuternicite    ale
Departamentului.

    27. Colaboratorii Departamentului efectuează controale şi revizii în
baza dispoziţiilor corespunzătoare şi a legitimaţiilor de serviciu.
    Controlul operativ şi inopinat este efectuat de colaboratorii Gărzii
Financiare doar în baza legitimaţiei de control.

    28. Decizia privind  modul de aplicare sau de sancţionare financiară
conform  legislaţiei  în  vigoare se ia de către directorul  general  al
Departamentului,    locţiitorii   lui,   conducătorii    subdiviziunilor
teritoriale  şi  locţiitorii  lor în baza  actelor  (proceselor-verbale)
întocmite  de către colaboratorii acestor organe. Sancţiunile  economice
aplicate de Departament poartă un cracter obligatoriu.

    29. În cazul  efectuării  reviziilor sau controalelor, la  ordonanţa
organelor  de drept, în structurile nestatale, cînd acestora din urmă li
s-au  restituit  mijloace  financiare sau valori  materiale,  în  fondul
special  al Departamentului se percepe o sumă de 30 la sută din valoarea
bunurilor returnate.

    30. Acţiunile  colaboratorilor Departamentului pot fi contestate  în
organele ierarhic superioare şi în instanţele de arbitraj sau judecată.
    Înaintarea contestaţiei  nu  suspendă acţiunea persoanelor  oficiale
ale  Departamentului asupra cărora s-a făcut reclamaţia, nici executarea
sancţiunii aplicate.
    Sumele încasate  nelegitim  de către organele controlului  financiar
sînt  restituite,  iar prejudiciul cauzat se recuperează din  mijloacele
bugetelor respective, conform legislaţiei în vigoare.

                                            Anexa nr. 2
                                    la Hotărîrea Guvernului
                                       Republicii Moldova
                                  nr. 121 din 23 februarie 1995

                              JURĂMÎNTUL    
                       de credinţă şi loialitate



    Eu______________________________________________________________,
colaborator  al  Departamentului  control financiar şi  revizie  jur  să
respect  Constituţia  şi  legile Republicii Moldova, să  îndeplinesc  cu
credinţă şi loialitate misiunile ordonate.




                                        --------------------
                                            (semnătura)


                                            Anexa nr. 3
                                    la Hotărîrea Guvernului
                                       Republicii Moldova
                                nr. 121 din 23 februarie 1995

                               STRUCTURA
   aparatului central al Departamentului control financiar şi revizie

    Garda financiară

    Direcţia generală control şi revizie

    Direcţia generală control financiar a ministerelor speciale

    Direcţia generală muncă organizatorică şi cadre

    Direcţia control, preţuri şi tarife

    Direcţia administrativă

                                            Anexa nr. 4
                                      la Hotărîrea Guvernului
                                        Republicii Moldova
                                    nr. 121 din 23 februarie 1995

       Categoriile de salarizare şi coeficienţii tarifari pentru
        personalul Departamentului control financiar şi revizie
______________________________________________________________________
                                  !  Aparatul       !  Subdiviziunile
                                  !  central        !   teritoriale
                                  !-----------------------------------
                                  !Catego- !Coiefi- !Catego- !Coefi- 
                                  !ria de  !cientul !ria de  !cientul 
                                  !salari- !tarifar !salari- !tarifar
                                  !zare    !        !zare    !
----------------------------------------------------------------------
                1                 !    2   !    3   !   4    !   5
----------------------------------------------------------------------
    Directorul general                22   12,0

    Şeful Gărzii Financiare, şeful                          
    Direcţiei generale control şi                   
    revizie                         20-21  10,0;11,0

    Şef direcţie, subdiviziune 
    teritorială                     19-20  9,09;10,0  18-20  8,26;10,0

    Şef secţie, direcţie adminis-
    trativă, contabil şef           18-19  8,26;9,09  17-18  7,51;8,26

    Inspector principal al 
    Gărzii Financiare               17-18  7,51;8,26  16-17  6,83;7,51

    Inspector de bază al Gărzii
    Financiare, controlor-revizor
    principal, consultant           16-17  6,83;7,51  15-16  6,21;6,83

    Inspector al Gărzii Financiare, 
    controlor-revizor de bază,
    specialist principal            15-16  6,21;6,83  15-16  6,21;6,83

    Controlor-revizor, specialist
    coordonator                     14-15  5,65;6,21  13-14  5,14;5,65

    Specialist, inspector de bază   13-14  5,14;5,65  12-13  4,67;5,14

    Inspector                       10-13  3,85;5,14  10-12  3,85;4,67

    Şef depozit, şef gospodărie,
    casier                          9-11   3,85;5,14  10-12  3,85;4,67

    Secretar-dactilografă           9-10   3,50;4,24  9-10   3,50;3,85

    Şoferi de autoturisme 
    specializate                    8-9    3,07;3,50  8-9    3,07;3,50

    Paznic                          5-6    2,07;2,36  5-6    2,07;2,36

                                            Anexa nr. 5
                                    la Hotărîrea Guvernului
                                       Republicii Moldova
                                  nr. 121 din 23 februarie 1995

                               SPORURILE
      la salariile de funcţie pentru colaboratorii Departamentului
     control financiar şi revizie în dependenţă de gradele funcţiei
-----------------------------------------------------------------------
           Gradul personal                  !Sporul lunar la salariul
                                            !   de funcţie (în %)
-----------------------------------------------------------------------
Comisar general de stat, consilier general            30
de stat 

Comisar de stat, consilier de stat:
            categoria I                               25
            categoria II                              25
            categoria III                             20

Comisar, consilier:                                     
            categoria I                               20
            categoria II                              15
            categoria III                             10


                                            Anexa nr. 6
                                    la Hotărîrea Guvernului
                                       Republicii Moldova
                                 nr. 121 din 23 februarie 1995

                               CUANTUMUL
          recompensei anuale pentru vechime în muncă stabilite
       personalului Departamentului control financiar şi revizie
----------------------------------------------------------------------
             Vechime în muncă         !  Cuantumul recompensei
                                      !  anuale (în salarii de funcţie)
----------------------------------------------------------------------
    De la 1 pînă la 3 ani                          1
    de la 3 pînă la 5 ani                          2
    de la 5 pînă la 10 ani                         3
    de la 10 pînă la 15 ani                        4
    de la 15 pînă la 20 ani                        5
    peste 20 ani                                   6

    Nota: Plata recompensei se efectuează lunar.