vineri, 24 martie 1995
155/06.03.95 Hotărîre cu privire la aprobarea Proiectului director al informatizării societăţii în Republica Moldova şi a mecanismului realizării lui
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
            Cu privire la aprobarea Proiectului director al
    informatizării societăţii în Republica Moldova şi a mecanismului
                             realizării lui

                         Nr.155  din  06.03.95

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.17-18/125 din 24.03.1995

                                * * *

    În scopul organizării  şi coordonării lucrărilor de informatizare  a
economiei   naţionale   şi  creării  unui  suport  informatic  în   baza
tehnologiilor    informaţionale    avansate   conform   Concepţiei    de
informatizare a societăţii, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:

    1. Se aprobă  Proiectul  director  al informatizării  societăţii  în
Republica Moldova (se anexează).

    2. Se stabileşte  că ministerele, departamentele, alte structuri ale
administraţiei    de   stat,   comitetele   executive   ale    organelor
administraţiei publice locale şi primăriile oraşelor:
    vor realiza lucrările    de   informatizare   în   domeniu   conform
proiectelor   directoare,   elaborate   în  consens  cu   Concepţia   de
informatizare a societăţii şi sus-numitul Proiect director şi coordonate
cu Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii;
    vor prezenta  Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii anual pînă
la 1 decembrie, programele lucrărilor de informatizare pe anul următor.

    3.Departamentul   Statisticii,   de   comun  acord   cu   Ministerul
Comunicaţiilor  şi  Informaticii, va elabora în termen de o lună  şi  va
întroduce, începînd cu anul 1995, un formular statistic cu periodicitate
anuală  vizînd  stadiul  de informatizare a  obiectivelor  enumerate  în
Proiectul director, cheltuielile fiind suportate din Bugetul de Stat.

    4. Controlul  executării prezentei hotărîri se atribuie Ministerului
Comunicaţiilor şi Informaticii.

             PRIM-MINISTRU
             AL REPUBLICII MOLDOVA                 ANDREI SANGHELI


                                               Aprobat
                                      prin Hotărîrea Guvernului
                                         Republicii Moldova
                                     nr.155 din 6 martie 1995

                   P R O I E C T U L   D I R E C T O R

           AL INFORMATIZĂRII SOCIETĂŢII ÎN REPUBLICA MOLDOVA

                            1. BAZA DE ELABORARE

    Proiectul director al informatizării societăţii în Republica Moldova
denumit  în  continuare Proiectul director, este elaborat de  Ministerul
Comunicaţiilor   şi   Informaticii  în  colaborare  cu  ministerele   şi
departamentele  cointeresate  conform  Hotărîrii  Guvernului  Republicii
Moldova  nr.415 din 5 iulie 1993 "Cu privire la aprobarea Concepţiei  de
informatizare  a  societăţii  şi a mecanizmului ei de  realizare".  Prin
aceaaşi hotărîre a fost instituită şi Comisia interdepartamentală pentru
informatizare sub preşedenţia ministrului comunicaţiilor şi informaticii
formată  din  factorii de decizie ai ministerelor şi departamentelor  şi
abilitată   cu  funcţia  de  coordonator  principal  al  lucrărilor   de
informatizare în Republica Moldova. În cadrul lucrărilor acestei Comisii
ministerele  şi departamentele şi-au prezentat cerinţele, propunerile şi
obiecţiile  privind  conţinutul Proiectului director  prin  participarea
specialiştilor  informaticieni  în  grupul de utilizatori  al  numitului
Proiect.
    Grupul de proiectare  şi-a  definitivat elaborările avînd drep  bază
Centrul   Republican   de  Informatică  (în  continuare  -  C.R.I.)   cu
participarea  specialiştilor Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii
(în   continuare  -  M.C.I.),  Biroul  de  Proiectare  şi  Construire  a
Sistemelor  Automatizate de Conducere (în continuare - P.C.S.A.C.) şi  a
altor organizaţii de specialitate.
    Pentru elaborarea  Proiectului director, prin hotărîrea nr.2 din  17
septembrie  1993 a Comisiei interdepartamentale pentru informatizare,  a
fost adoptată utilizarea metodologiei RACINES (Rationalisation des Chaix
InformatiquES)  utilizată de administraţia publică franceză şi din  alte
ţări vest-europene.
    La elaborarea  Proiectului  director  Ministerul  Comunicaţiilor  şi
Informaticii  a beneficiat de o serioasă susţinere a Comisiei  Naţionale
de  Informatică  din  România, care i-a  oferit  materialele  (Proiectul
director  pentru  informatizarea  societăţii româneşti)  şi  consultanţa
necesară.  Este  important  de menţionat că  Proiectul  director  pentru
informatizarea  societăţii  româneşti  a fost  elaborat  prin  asistenţa
tehnică  şi metodologică a firmei franceze de consultanţă şi  cercetare-
proiectare   a  sistemelor  informatice  SEMA-Group  şi  a  firmei  Data
Centralen-Danemarca, care a realizat concepţia şi exploatarea sistemelor
informatice  integrate  ale  administraţiei  publice  în  Danemarca.  La
consultările  oferite părţii române de firma SEMA-Group au participat şi
specialiştii M.C.I.
    Proiectul director  determină orientările strategice ale dezvoltării
informatizării,  respectiv tehnologiilor informaţionale (în continuare -
T.I.), în Republica Moldova şi propune spre aplicare un plan de acţiuni,
recomandate în intervalul 1995-2001.
    Proiectul director  se referă la dezvoltarea generală a informaticii
şi  utilizarea acesteia în Republica Moldova, a sistemelor de informaţie
prioritare  interministeriale (intersectoriale): utilizarea  informaţiei
şi  aplicaţiilor  comune. El exclude sistemele de  informaţie  specifice
ministerelor  şi  celorlalte organe ale administraţiei publice, care  se
conţin în cadrul proiectelor directoare proprii.
    În consecinţă  se  are  în  vedere:  contextul  necesar  dezvoltării
generale  a  informatizării  în  Moldova,  inclusiv  crearea  premiselor
necesare  interoperabilităţii  sistemelor  de  informaţii  din  diferite
domenii;  sistemele  de informaţie intersectoriale  prioritare  necesare
realizării coerenţei sistemelor de informaţie ale administraţiei publice
şi  ale agenţilor cu capital majoritar de stat, resurse  informaţionale,
respectiv  informatice,  comune  mai multor sisteme  de  informaţie  ale
administraţiei publice, bănci de date de interes general.
    Concomitent în   Proiectul  director  se  ţine  seama  de  cerinţele
sistemelor  de  informaţie  specifice organelor  administraţiei  publice
precum sînt:
    - sistemele Ministerului  Economiei şi Ministerului Finanţelor, care
au  un impact decisiv asupra resurselor statului şi care contribuie la o
mai  bună  dirijare  a lor şi la vărsarea în termene  a  impozitelor  şi
taxelor în bugetul de stat;
    - sistemul Departamentului   Statisticii,  care  are  o   importanţă
considerabilă  pentru asigurarea organelor administrative cu  informaţia
necesară şi cu modelele adecvate asistării conducerii macroeconomice;
    - sistemul Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, care
asigură  calcularea  pensiilor şi indemnizaţiilor,  urmărirea  şomajului
etc.;
    - sistemul informatic  bancar  care, avînd în aparenţă  un  caracter
sectorial,  este  de  o importanţă generală,  deoarece  prin  efectuarea
operativă   a  decontărilor  şi  interschimbului  bancar,   influenţează
considerabil dezvoltarea economico-socială;
    - sistemul informatic al activităţilor Guvernului Republicii Moldova
care prezintă o evidenţă importantă în conducerea macroeconomică.

                   II. SITUAŢIA INIŢIALĂ A INFORMATIZĂRII
                       SOCIETĂŢII ÎN REPUBLICA MOLDOVA

    Informatizarea    societăţii   în   Republica   Moldova   poate   fi
caracterizată  drept  necorespunzătoare,  atît  cantitativ  (dotarea  cu
calculatoare  la  un  locuitor fiind cu 10 ordine de mărime  sub  cea  a
ţărilor  europene  avansate), cît şi calitativ (întîrzieri de 15 ani  în
realizarea  unor  aplicaţii informatice reprezentative). La  acestea  se
adaugă  şi  întîrzierile  de  zeci de ani  în  implementarea  sistemelor
informatice ale administraţiei publice, specificate în tabelul 1.

                                              Tabelul 1

                Întîrzieri în informatizarea societăţii în
                Republica Moldova (conform situaţiei din
                1 ianuarie 1993)
______________________________________________________________________
               Domenii             !Anul punerii în funcţiune!Întîrzi-
                                   !-------------------------!ere, ani
                                   !Pe plan mondial!În Moldo-!
                                   !               !va       !
----------------------------------------------------------------------
  1. Aplicaţii informatizabile

  Sisteme integrate de conducere a
  întreprinderilor                        1964         1974  10
  Bănci de date publice/videotex          1975          -        18
  Transferul electronic al fondu-
  rilor                               1975          -        18
  Generalizarea utilizării codului
  de bare (liniar)                        1975          -        18
  Întroducerea sistemelor de
  programare şi gestiune bazate
  pe sistemul de operare UNIX             1980          -        13

       2. Echipamente

  Utilizarea calculatoarelor per-
  sonale compatibile cu IBM PC            1982        1988        6
  Reţele locale de calculatoare       1982        1990        8
  Aplicarea staţiilor de lucru
  grafice                                 1980        1990       10
--------------------------------------------------------------------------

    Nivelul mijloacelor   programate  în  republică  se   caracterizează
printr-un  decalaj de circa 10-20 ani faţă de ţările industrial avansate
(vezi tabelul 2).

                                             Tabelul 2

       Utilizarea softului suport pentru lucrări de
           informatizare în Republica Moldova
_______________________________________________________
     Domeniul     ! Aplicaţiile !Utilizarea în Moldova!
_______________________________________________________
Sisteme de operare Mici şi mij-   Nu se folosesc
                   locii UNIX
                   V.3 sau UNIX
                   V.4 MS DOS              -"-

                   Windows            Foarte rar

Baze de date       Modele rela-   Nu se folosesc
                   ţionale,lim-   (se utilizează
                   baj SQL,sis-   sisteme tip
                   teme ORACLE        DBASE)
                   şi PARADOX

Limbaje        G4L Prolog    Practic nu este folosit
                   Fortran,                -"-
                   Cobol,
                   Pascal,C++    Se utilizează la nivelul
                                 ţărilor avansate

Comunicaţii       X.25,TCP/IP,   Se folosesc după caz
                  Reţele locale  (cu întîrziere de circa
                  IEEE 802.X     5-10 ani)

Transfer de       FTAM           Nu se utilizează
fişiere

Metode/       MERISE,RACINES, Metodologia RACINES
instrumente       CASE-tehnolo-   este folosită episodic
                  gie
------------------------------------------------------------

    Situaţia iniţială   de  la  care  a  pornit  elaborarea  Proiectului
director   al  informatizării  societăţii  în  Republica  Moldova   este
prezentată în tabelul 3.

                                             Tabelul 3

                  Numărul sistemelor informatice, tehnicii 
                  de calcul, reţelelor de calculatoare, 
                  centrelor de calcul şi bazelor de date
                  în Republica Moldova,conform evidenţei
                  statistice de la 1 ianuarie 1993
--------------------------------------------------------------------
                         Denumirea                   ! Unităţi
--------------------------------------------------------------------
1. Sisteme Informatice (S.I.), total                     217
            inclusiv:
S.I. ale organelor supreme de stat                        -
S.I. la nivel de ministere şi departamente                19
S.I. ale întreprinderilor şi organizaţiilor               43
S.I. pentru gestiunea informaţiei cu caracter general     74
S.I. de proiectare                                        17
S.I. de administrare procese tehnologice                  13
Alte S.I.                                                 51
Seturi de probleme şi probleme separate              814

2. Calculatoare, total                                  6853
        inclusiv:
calculatoare universale                               62
minicalculatoare                                         329
microcalculatoare                                        504
personaliere                                            5958

3.Reţele de calculatoare                                  47

4.Centre de calcul                                        26

5.Baze de date                                            68
--------------------------------------------------------------------

    Ministerele,  departamentele  şi alte structuri  ale  administraţiei
publice  dispun  de  centre  de calcul  bugetare  sau  compartimente  de
informatică specializate care, în majoritatea lor, au devenit în ultimii
ani  întreprinderi cu autogestiune şi autofinanţare completă. Din  cauza
dotării  cu tehnologii depăşite, valoarea reală a echipamentelor acestor
centre  de  calcul  este  foarte  redusă.  Principalul  lor  capital  îl
constituie,   în   fond,   clădirile  şi  experienţa   personalului   de
specialitate,  însă nici acestea practic nu sînt valorificate din  lipsa
echipamentelor adecvate (vezi tabelul 4).

                                                    Tabelul 4

           Înzestrarea cu tehnică de calcul conform situaţiei la
                          1 ianuarie 1993 (unităţi)
--------------------------------------------------------------------
     Ministere, departamente    ! Calculatoare !Minical-!Microcalcu-
                                ! universale   !culatoa-!latoare
                                !              !re      !
                                 -----------------------------------
                                ! EC   !Alte   !CM !Alte! PC  !Alte
--------------------------------------------------------------------
                 1              !  2   !   3   ! 4 ! 5  !  6  ! 7
--------------------------------------------------------------------
Ministerul Economiei                1      -     -   -    56    17
Ministerul Agriculturii şi Ali-
mentaţiei                           5      -    23   -   235   226
Ministerul Industriei              14      -    37  116  381   469
Departamentul Arhitecturii şi
Construcţiilor                      -      -     3   -    42    38
Ministerul Transporturilor şi
Gospodăriei Drumurilor              8      2     7   7   109    99
Departamentul Comerţului            1      -    10   4    15    46
Ministerul Finanţelor               1      -     -   -   122    17
Ministerul Comunicaţiilor şi
Informaticii                        2      1     5   -   103    80
Ministerul Sănătăţii                1      -    19   -   109   212
Ministerul Învăţămîntului           7      -    13   5   289  2170
Ministerul Afacerilor Interne       1      1     -   -   206    26
Ministerul Muncii, Protecţiei
Sociale şi Familiei                 2      -     -   -    86    23
Ministerul Serviciilor Comunale
şi Exploatării
Fondului de Locuinţe                1      -     -   -     2    12
Secretariatul Parlamentului
Republicii Moldova                  -      -     2   -    11    18
Departamentul Protecţia
Mediului Înconjurător               -      -     -   -     7     3
Departamentul Statisticii           6      -     16  -    37    85
Departamentul Standarde,Metro-
logie şi Supraveghere Tehnică       -      -     -   -     3     9
Ministerul Privatizării şi
Administrării Proprietăţii de
Stat                                -      -     -   -     -     2
Departamentul Energetică,
Resurse Energetice şi Combustibil   1      2     13  2    51    213
-----------------------------------------------------------------------
    În aceste condiţii, s-au accentuat următoarele tendinţe:
    diversificarea  activităţii,  inclusiv derularea  activităţilor  pur
comerciale:
    reducerea personalului, îndeosebi sub presiunea creşterii permanente
a  costurilor  materiale şi de retribuţie. Migrarea personalului a  avut
loc  spre alte întreprinderi, de regulă din alte ramuri. Multe centre de
calcul  şi  compartimente de informatică specializate s-au  integrat  în
instituţiile deservite.
    În anul 1992  centrele de calcul şi alte organizaţii specializate de
calcul   aveau  circa  10000  salariaţi,  dintre  care  2500  constituia
personalul   de  proiectare,iar  7500  -  personalul  de  exploatare  şi
asigurare tehnică.
    Lipsa unui suport  informatic eficient în sfera economiei  naţionale
are următoarele consecinţe:
    a) dificultăţi  în  cunoaşterea  completă,  corelată  şi  precisă  a
stadiului   şi  tendinţelor  evoluţiei  economiei  naţionale,   condiţie
necesară pentru asugurarea calităţii conducerii macroeconomice;
    b) dificultatea  funcţionării  agenţilor economici prin  lipsa  unor
informaţii   necesare   care  nu  pot  fi  elaborate  decît   la   nivel
macroeconomic;
    c) temporizarea  sau  realizarea  dificilă a reformei  economice  şi
sociale;
    d) pierderi ale  bugetului  de stat ca urmare a  posibilităţilor  de
evaziune fiscală;
    e) dificultatea  colaborării  cu  partinerii străini,  ca  urmare  a
decalajului tehnologic în tehnologiile informaţiei şi telecomunicaţiilor
în  special în domeniul financiar, bancar, al comerţului exterior şi  al
statisticii generale.
    În cadrul administraţiei  de  stat,  aproape  fiecare  minister  sau
departament  a iniţiat acţiuni proprii, adesea fără suportul proiectelor
directoare  de  informatizare  şi  fără  a  conlucra  cu  departamentele
potenţial interesate în utilizarea informaţiei generale.
    În lipsa unei legislaţii care ar proteja produsele program, domeniul
elaborării şi comercializării acestora aproape că, nu este dezvoltat.
    Inexistenţa unei  reţele  publice  de transport a  datelor  a  făcut
dificilă  promovarea  vînzării de informaţie, domeniu încă foarte  puţin
abordat.
    La nivelul administraţiei publice se constată, în principal:
    predominanţa  sistemelor  autonome de prelucrare a informaţiei şi  a
monoutilizării de microcalculatoare, care nu pot constitui baza necesară
pentru integrarea sistemelor;
    dezvoltarea sistemelor   autonome   de  prelucrare  a   informaţiei,
necompatibile pentru efectuarea schimbului necesar informaţional;
    schimbul redus   de   informaţie   (pe  suporţi   magnetici)   între
organizaţiile administraţiei publice.
    În ultimul timp  au  fost elaborate şi au început să fie  exploatate
sisteme  de  informaţie de interes general. Se dezvoltă  rapid  sistemul
informatic   bancar,   statistic  etc.  Astfel,   asigurarea   coerenţei
informaţionale  şi a interoperabilităţii sistemelor informatice  devine,
deci, o măsură de importanţă majoră.

                  III. OBIECTIVELE PROIECTULUI DIRECTOR

    Proiectul director  al informatizării societăţii prevede  realizarea
următoarelor obiective principale:
    1) definitivarea  stategiei şi politicii naţionale de informatizare,
privind  metodele, standardele, tehnologiile, cercetările şi elaborările
în domeniul informaticii;
    2) facilitarea tranziţiei sistemului economic spre economia de piaţă
şi   dezvoltarea   social-economică   prin   realizarea   unui   context
informaţional, adecvat cerinţelor actuale;
    3) renovarea  şi perfecţionarea sistemelor de conducere şi  gestiune
ale organizţiei;
    4) utilizarea  largă  a  tehnologiilor informaţionale  în  cele  mai
diverse domenii ale activităţii sociale şi economice;
    5) perfecţionarea,  în baza utilizării T.I. avansate, a  calităţilor
profesioniste ale personalului din organele administraţiei publice.
    Atingerea acestor  obiective  principale va asigura, în  consecinţă,
creşterea eficienţei şi siguranţei, funcţionării administraţiei publice,
optimizarea relaţiilor informaţionale (prin utilizarea unor formulare şi
proceduri  standard)  ale instituţiilor publice, agenţilor economici  şi
populaţiei,  aceste  acţiuni  fiind  corelate  cu  exigenţele  nivelului
european.  De  asemenea,  se  va asigura o  evidenţă  mai  minuţioasă  a
veniturilor  şi cheltuielilor statului şi se vor releva noi posibilităţi
de  prestare  a  serviciilor informaţionale către agenţii  economici  şi
populaţie.
    Este necesar  de  menţionat că realizarea  prevederilor  Proiectului
director  şi  aplicarea unei politici de contex, apte să  contribuie  la
informatizarea  tuturor  sferelor  de  activitate  ale  societăţii  sînt
posibile numai cu condiţia sporirii rolului statului.

                          IV. ORIENTĂRI STRATEGICE

    Realizarea obiectivelor   Proiectului  director  prevede  promovarea
anumitor  orientări  strategice  în  care se va ţine  cont  de  situaţia
curentă  în informatizarea societăţii, de posibilităţile de finanţare şi
perspectivele  de dezvoltare ale domeniului în cauză. La momentul actual
este necesar să se asigure:
    1) compatibilitatea    internaţională,   în   special   la   nivelul
Comunităţii  Economice Europene (interoperabilitate, standardizare).  În
acest  context, Proiectul director recomandă adoptarea unui ansamblu  de
standarde şi de măsuri de standardizare (conform anexelor C şi D);
    2) conceptul arhitecturii sistemelor deschise (O.S.I.), care asigură
independenţa de furnizorii de echipamente şi include următoarele domenii:
    a) metode şi  metodologii de planificare, proiectare şi dezvoltare a
sistemelor informatice;
    b) limbaje de programare;
    c) baze de date relaţionale;
    d) protocoale de comunicaţie;
    e) achiziţii   de   produse  informatice  şi  servicii   compatibile
recomandărilor C.E.E;
    3) utilizarea  în  comun  a informaţiei  şi  resurselor  informatice
(crearea  Reţelei  Publice Transport Date, Nomenclatoarelor  Unitare  şi
Registrelor   Permanente,  datelor  de  interes  general,  implementarea
sistemelor  de  informaţie prioritare cu aplicaţie largă (S.I.P.A.L.  pe
domenii etc.);
    4) compatibilitatea   sistemelor  informatice  în  baza   utilizării
metodologiilor de elaborare şi tehnologiilor informaţionale de vîrf;
    5) promovarea   unui   cadru  legislativ  specific   informatizării,
compatibil   cu   cel  practicat  în  Comunitatea  Economică   Europeană
(protecţia datelor cu caracter personal, protecţia dreptului de autor şi
a produselor program etc.);
    6) aplicarea  conceptului  de  ghiseu  unic  în  scopul  minimizării
surselor  informaţionale  şi majorării eficienţei de utilizare comună  a
informaţiei.

                       V. PRIORITĂŢILE INFORMATIZĂRII

    Informatizarea  societăţii în Republica Moldova impune, reieşind din
obiectivele  primordiale  ale  informatizării principalelor  domenii  de
dezvoltare, următoarele priorităţi detalizate în desenul nr.1:
    - informatizarea sferei sociale;
    - informatizarea sferei producerii materiale;
    - informatizarea la nivel de stat şi teritorial-administrativ.
                                                                  
                                                        Desenul nr.1

               +----------------------------------------+
               +     Informatizarea    principalelor    +
               +  domenii  de  dezvoltare  a societăţii +
               +----------------------+-----------------+
                        Direcţiile de + informatizare
      +-------------------------------+---------------------------+
   +--+--------------+       +--------+---------+     +-----------+------+
+--+ Informatizarea  +       + Informatizarea   +     +  Informatizarea  +
+  +    sferei       +    +<-+ în domeniul      +   +<+ la nivel de stat +
+  +    sociale  +    +  + producerii       +   + + şi teritorial-   +
+  +                 +    +  + materiale        +   + + administrativ    +
+  +-----------------+    +  +------------------+   + +------------------+
+  +-----------------+    +  +------------------+   +  +------------------+
+  + Elaborarea  +    +  + Elaborarea       +   +  +  Elaborarea      +
+  + proiectelor     +    +  + proiectelor      +   +  + proiectelor      +
+->+ metodologico-   +->+ +->+ metodologico-    +->++->+ metodologico-    +->+
+  + organizaţionale +  + +  + organizaţionale  +  ++  + organizaţionale  +  +
+  + şi a standarde- +  + +  + şi a standarde-  +  ++  + şi a standarde-  +  +
+  + lor             +  + +  + lor              +  ++  + lor              +  +
+  +-----------------+  + +  +------------------+  ++  +------------------+  +
+  +-----------------+  + +  +------------------+  ++  +------------------+  +
+  + Informatizarea  +  + +  + Informatizarea   +  ++  +  Informatizarea  +  +
+->+ ocrotirii       +->+ +->+ ramurii construc-+->++->+ Parlamentului şi +->+
+  + sănătăţii       +  + +  + toare de maşini  +  ++  + Guvernului       +  +
+  +                 +  + +  + şi aparate       +  ++  +                  +  +
+  +-----------------+  + +  +------------------+  ++  +------------------+  +
+  +-----------------+  + +  +------------------+  ++  +------------------+  +
+  + Informatizarea  +  + +  + Informatizarea   +  ++  +  Informatizarea  +  +
+->+ învăţămăntului  +->+ +->+ complexului      +->++->+ complexelor inter+->+
+  + public          +  + +  + energetic        +  +   + departamentale   +  +
+  +-----------------+  + +  +------------------+  +   +------------------+  +
+  +-----------------+  + +  +------------------+  +   +------------------+  +
+  + Informatizarea  +  + +  + Informatizarea   +  +   +  Proiecte        +<-+
+->+ deservirii  +->+ +->+ complexului      +->+   +                  +
+  + sociale         +  + +  + agroindustrial   +  +   +------------------+
+  +-----------------+  + +  +------------------+  +
+  +-----------------+  + +  +------------------+  +
+  + Informatizarea  +  + +  + Informatizarea   +  +
+->+ asistenţei  +->+ +  + sferei construc- +->+
+  + sociale a       +  + +->+ ţiilor           +  +
+  + populaţiei  +  + +  +                  +  +
+  +-----------------+  + +  +------------------+  +
+  +-----------------+  + +  +------------------+  +
+  + Informatizarea  +  + +  + Informatizarea   +  +
+  + asistenţei  +  + +->+ sferei transpor- +  +
+->+ juridice a  +->+ +  + tului            +->+
+  + populaţiei  +  + +  +                  +  +
+  +-----------------+  + +  +------------------+  +
+  +-----------------+  + +  +------------------+  +
+->+  Proiecte       +  + +  + Informatizarea   +  +
   +                 +<-+ +->+telecomunicaţiilor+->+
   +-----------------+    +  +------------------+  +
                          +  +------------------+  +
                          +  + Informatizarea   +  +
                          +  +protecţiei naturii+  +
                          +->+ şi silviculturii +->+
                             +                  +  +
                             +------------------+  +
                             +------------------+  +
                             +    Proiecte      +<-+
                             +------------------+

    Priorităţile  incluse în Proiectul director se referă la următoarele
domenii:
    A. Contextul   tehnologiilor  informaţionale  pentru   administraţia
publică şi agenţii economico-sociali;
    B. Sistemele   de  informaţie  prioritare  cu  aplicaţie  largă  ale
administraţiei publice:
    sisteme de asigurare  a compatibilităţii informaţionale  (S.I.P.A.L.
generale);
    sisteme de informaţie    destinate   unor   aplicaţii   comune   ale
organizaţiilor  în deverse sfere ale administraţiei publice  (S.I.P.A.L.
pe domenii);
    C. Corelarea   politicii   de  context  cu  dezvoltarea   sistemelor
informatice.

               A. Contextul tehnologiilor informaţionale
               -----------------------------------------
    Contextul tehnologiilor  informaţionale  include opt  componente  de
importanţă majoră:
    1) cadrul normativ juridic specific informatizării;
    2) Reţeaua Publică  Transport  Date (în continuare - R.P.T.D.) -  ca
suport  tehnic  şi tehnologic al schimbului de informaţii  în  sistemele
social-economice;
    3) clasificatoarele şi nomenclatoarele unitare de interes general şi
registrele permanente;
    4) standardizarea în domeniul T.I.;
    5) procurarea resurselor informatice pentru administraţia publică şi
agenţii cu capital majoritar de stat;
    6) instruirea   şi   perfecţionarea  personalului  în   managementul
informaţional;
    7) asigurarea infrastructurii de dezvoltare a T.I.; 
    8) managementul   activităţilor  de  implementare  în  administraţia
publică.
              1. Cadrul normativ juridic specific informatizării
              --------------------------------------------------
    Dezvoltarea T.I.  impune  existenţa unui cadru legislativ  specific,
precum  şi aprobarea unor reglementări de ordin tehnic şi procedural  în
următoarele domenii:
    protecţia persoanelor  prin  respectarea regimului  confidenţial  al
fişierilor  şi  bazelor  de date cu  informaţie  individuală  (protecţia
datelor personale);
    protecţia programelor de calculator;
    protecţia informaţiei din sisteme şi a celei transmise;
    prevederi generale referitoare la S.I.P.A.L.;
    prevederi pe domenii referitoare la S.I.P.A.L.
    Majoritatea ţărilor   europene   dispun  de   legislaţii   specifice
tehnologiilor  informaţionale,  însă deocamdată o armonizare  deplină  a
acestora încă nu a fost realizată.

                        Protecţia datelor personale
                        ---------------------------
   Actuala legislaţie  nu  conţine  prevederi referitoare  la  protecţia
datelor  personale  în procesul prelucrării informaţiei. În  Comunitatea
Economică Europeană diferenţele dintre legislaţiile ţărilor membre au un
diapazon  destul  de  amplu,  mergînd de la  libertate  totală  pînă  la
stabilirea unor limite stricte de prelucrare a datelor.
    Diferenţele normative   privind   accesul  şi  manipularea   datelor
personale se relevă în:
    modalităţile de acces al fiecării persoane la datele ce o privesc şi
controlul acestora;
    posibilităţile  de  combinare  din  diverse  fişiere  a  informaţiei
referitoare la una şi aceeaşi persoană;
    utilizarea datelor în cadrul tranzacţiilor comerciale;
    aplicarea principiului anonimatului în analiza statistică;
    exercitarea controlului asupra utilizării datelor personale de către
un organ independent.
    Proiectul director  propune  constituirea Agenţiei Naţionale  pentru
Supravegherea  Datelor,  în  atribuţiile căreia să  fie  date  protecţia
datelor  personale  şi administrarea Registrului  Populaţiei  Republicii
Moldova,   precum   şi,  în  comun  cu  Ministerul   Comunicaţiilor   şi
Informaticii, elaborarea legislaţiei privind protecţia datelor personale
şi asigurarea respectării ei.

                Protecţia produselor program

    Actualmente,  protecţia  produselor  program se  efectuează  conform
dispoziţiilor  Convenţiei  universale  privind dreptul de  autor  de  la
Jeneva,  la care Moldova a aderat în anul 1993, precum şi potrivit Legii
Republicii  Moldova  "Cu  privire la drepturile de autor  şi  drepturile
conexe"  care prevede şi protecţia drepturilor de autor ale  creatorilor
de programe. Legea menţionată însă nu cuprinde integral aria problemelor
privind protecţia dreptului de autor în domeniul informaticii. De aceea,
Proiectul director preconizează definitivarea şi supunerea spre adoptare
a  legilor  "Cu  privire la protecţia juridică a produselor  program  şi
bazelor  de  date" şi "Cu privire la protecţia persoanelor referitor  la
prelucrarea  automatizată  a datelor cu caracter personal", precum şi  a
unor  acte normative aferente vizînd securitatea datelor, contractele de
muncă, comercializarea serviciilor şi produselor informatice etc.
    Numitele proiecte de legi sînt în proces de elaborare, urmînd să fie
prezentate Guvernului spre examinare în trimestrul I anul curent.
    Adoptarea acestor legi ar permite:
    intensificarea schimburilor de produse program cu ţările avansate şi
firmele furnizoare de profil;
    dezvoltarea industriei naţionale de produse şi servicii informatice;
    atragerea capitalului străin în investiţiile domeniului informatic.

                   2. Reţeaua Publică Transport Date (R.P.T.D.)

    R.P.T.D. va asigura schimbul permanent de informaţii între sistemele
informatice  ale  administraţiei  publice şi  ale  agenţilor  economici.
Crearea  acestei  reţele  trebuie realizată pe  baza  echipamentelor  şi
softului   modern,  cu  respectarea  standardelor  şi  protocoalelor  de
comunicaţii utilizate în practica ţărilor avansate.
    Proiectul director  propune  următoarele modalităţi de organizare  a
lucrărilor de creare a R.P.T.D.:
    aderarea la serviciile  firmelor  de  profil  din  străinătate  (EDS
COMPAQ, Computerland etc);
    crearea unor întreprinderi mixte cu firme de profil din străinătate;
    aderarea la serviciile firmelor de profil locale.
    Considerăm că  cea  mai potrivită soluţie ar fi crearea  unei  firme
mixte  specializate, care ar desfăşura, în paralel cu crearea  R.P.T.D.,
şi şcolarizarea personalului de administrare şi utilizare a reţelei.
    În prealabil,   este  necesar  să  fie  formulate  şi  sistematizate
cerinţele  informaţionale  ale  potenţialilor  utilizatori  din  diverse
domenii  pentru definitivarea topologiei şi tipurilor de echipamente ale
R.P.T.D.

        3. Clasificatoarele şi nomenclatoarele unitare de interes
                    general şi registrele permanente

    Pentru a se asigura   coerenţa   informaţională  şi  integrarea   în
R.P.T.D.  a  sistemelor informatice ale economiei naţionale,  se  impune
elaborarea  sistemului de nomenclatoare unitare de interes general şi de
registre permanente (N.U.R.P.) ca entităţi informaţionale de bază.
    În acest context,  se  propune  demararea  lucrărilor  de  creare  a
acestui   sistem  conform  unui  program  elaborat  de  ministerele   şi
departamentele  interesate. Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii va
fi  responsabil  de coordonarea lucrărilor de creare şi  administrare  a
N.U.R.P.  şi a celor de asigurare normativ-metodologică. Lista  N.U.R.P.
propuse  pentru  a  fi  elaborate şi gestionate  de  către  instituţiile
responsabile  conform  Hotărîrii nr.3 din 17 septembrie 1993 a  Comisiei
interdepartamentale   pentru   informatizare  "Cu  privire  la   crearea
nomenclatoarelor  unitare de interes general şi registrelor permanente",
este  prezentată în anexele A şi B, care constituie părţi integrante ale
prezentului Proiect director.

                  4. Standardizarea în domeniul T.I.

    Standardizarea  în  domeniul informatizării va asigura  coerenţa  şi
interoperabilitatea  sistemelor  informatice din  cadrul  administraţiei
publice şi agenţilor social-economici.
    Concomitent,  se va asigura o reducere considerabilă a cheltuielilor
pentru  procurarea (marketing, calitate, preţ) şi exploatarea produselor
informatice,  iar obţinerea îndependenţei faţă de furnizorii concreţi de
produse  din  domeniu  va  permite promovarea unui  asemenea  aspect  al
standardizării   cum  este  conceptul/arhitectura  sistemelor   deschise
(O.S.I.).
    Aplicarea obligatorie a standardelor internaţionale în domeniul T.I.
de către organele administraţiei publice şi agenţii economici cu capital
majoritar   de  stat  va  minimiza  în  consecinţă  cheltuielile  pentru
prestarea serviciilor informatice şi va spori calitatea lor.
    În anexele C   şi   D  la  prezentul  Proiect  director  se   propun
standardele  de  bază ale O.S.I. şi unele compartibilităţi şi  interfeţe
ale produselor informatice de program.
    La momentul actual,  pentru  implementarea masivă a standardelor  în
domeniul T.I. se impune derularea următoarelor măsuri suplimentare:
    cooperarea cu  organisme internaţionale ale C.E.E. şi ale altor ţări
(I.S.O.,  Institutul Român de Standardizare, C.N.I., I.C.I. din România,
V.N.I.I.K. din Federaţia Rusă etc);
    intensificarea  activităţii Centrului Republican de Informatică şi a
altor  firme  de  specialitate în scopul familizării  utilizatorilor  cu
noile  T.I., inclusiv folosirea sistemelor de operare UNIX şi bazelor de
date relaţionale (SQL, ORACLE, DBASE etc);
    arhitectura reţelelor  locale  (LAN) şi cu arie largă  de  aplicaţie
(WAN), softului aplicativ pe domenii.

         5. Procurarea resurselor informatice pentru administraţia
            publică şi agenţii cu capital majoritar de stat

    Politica de achiziţie  în  acest domeniu are ca  obiectiv  reducerea
costurilor   T.I.  ca  urmare  a  utilizării  standardelor  la  vînzarea
mijloacelor informatice.
    În acest context,   Proiectul   director   propune   elaborarea   şi
utilizarea ghidurilor speciale de achiziţionare a produselor informatice
(echipamente, programe, reţele, sisteme deschise).
    În ţările C.E.E.  se  utilizează ghidurile de bază GOSIP  şi  EPHOS,
care  propun  utilizatorilor recomandări în domeniile T.I. (hard,  soft,
reţele,  arhitectura  sistemelor deschise etc). Este absolut necesar  ca
aceste  ghiduri să fie procurate şi difuzate utilizatorilor interni  din
domeniul informaticii.

                6. Instruirea şi perfecţionarea personalului
                     în managementul informaţional

    Pentru a dispune  de  un  personal  cu  o  calificare  optimă,  este
necesară  perfecţionarea  la scară naţională a procesului de  învăţămînt
universitar   şi  postuniversitar  cu  specializare  în  informatică  şi
management.  Concomitent, se impune îmbunătăţirea programelor de  studiu
în vederea însuşirii aprofundate a următoarelor profiluri informatice:
    tehnologii informaţionale  (sisteme  deschise, UNIX, baze  de  date,
reţele   de  calculatoare,  metodologii  de  elaborare  şi  realizare  a
sistemelor informatice);
    managementul şi marketingul pieţei informaţionale;
    specialităţi   în  informatică  (ingineri,  analişti,  programatori,
operatori etc.).
    De asemenea,  este  necesară dezvoltarea sistemului de  instruire  a
conducătorilor şi specialiştilor administraţiei publice şi ai unităţilor
social-economice.  Ca o stringentă necesitate se impune în acest context
crearea   în  republică  a  centrelor  de  instruire  şi  management  în
informatică.

             7. Asigurarea infrastructurii de dezvoltare a T.I.

    Un rol important  în  acest  domeniu îl are politica  de  cercetare-
dezvoltare. La momentul actual, este oportună orientarea spre programele
de  cercetare-dezvoltare  ale  C.E.E., îndeosebi  programul  ESPRIT,  şi
corelarea  investigaţiilor deja elaborate cu aceste programe.  Proiectul
director  prevede, de asemenea, coordonarea acestor activităţi cu C.N.I.
şi  Institutul de Cercetări Ştiinţifice în Informatică (în continuare  -
I.C.I.)  din  România,  prin  intermediul  aderării  la  convenţiile  şi
programele  comune  în  care  se vor recomanda  următoarele  domenii  de
cercetare-dezvoltare:
    implementarea  sistemelor  informatice integrate cu baze de date  şi
cunoştinţe;
    crearea reţelelor locale, metropolitane, naţionale şi transfrontiere;
    automatizarea culegerii datelor;
    modelarea asistată   pe  calculator  a  analizei  şi  deciziilor  în
sistemele social-economice;
    însuşirea şi transferul T.I. avansate.
    Pentru crearea   şi   dezvoltarea   infrastructurii   indispensabile
informatizării se consideră raţională desemnarea Centrului Republican de
Informatică  al M.C.I. în calitate de structură responsabilă de  crearea
şi, respectiv, dotarea ei adecvată.

       8. Managementul activităţilor de implementare a T.I. în           
          administraţia publică

    În acest domeniu  managementul activităţilor privind T.I. trebuie să
derive  dintr-o  strategie bine fundamentată de fabricare, procurare  şi
distribuire  a  produselor  şi  serviciilor  informatice,  care  să  fie
racordată   la  necesităţile  pieţei  şi  alte  utilizatorilor.  Aceasta
presupune  procurarea  T.I.  avansate şi intensificarea  colaborării  în
acest  domeniu  cu  firme  de specialitate din  ţările  C.E.E.  Aderarea
Republicii  Moldova la organismele internaţionale va permite  rezolvarea
acestor probleme.
    În faza iniţială,  însă,  este  necesar să folosim  în  mod  creator
experienţa României şi a unor ţări din C.S.I.
    O cale eficientă  de stimulare a managementului în informatică  este
stagierea    specialiştilor   autohtoni   în   străinătate,   instruirea
personalului  în domeniul managementului şi marketingului informatic  în
instituţiile de învăţămînt existente şi crearea firmelor mixte.

              B. Sistemele de informaţie prioritare cu
               aplicaţie largă ale administraţiei publice

    Sistemele informaţionale prioritare din administraţia publică 
constituie nucleul de bază al contextului informaţional. Domeniul lor de 
aplicaţie este cel intersectorial şi al relaţiilor dintre administraţia 
publică, agenţi economici şi cetăţeni. Interacţiunea acestor sisteme 
face posibilă utilizarea în comun a resurselor de informaţie şi 
informatice.
    Pornind de la  importanţa S.I.P.A.L., în cadrul Proiectului director
se  propune  crearea  următoarelor  componente de  bază  ale  Sistemului
Informatic Naţional (în continuare - S.I.N.):

    1) Nomenclatoare unitare şi registre permanente:
    a) sistemul de   creare-administrare   a  nomenclatoarelor   unitare
       (conform listei nomenclatoarelor din anexa A);
    b) registrul naţional de stat al unităţilor statistice;
    c) registrul de stat al populaţiei;
    d) registrul de stat al unităţilor teritorial-administrative;
    e) registrul permanent al cadastrului general;
    f) registrul permanent al actelor legislative;
    g) registrul permanent al produselor, materialelor şi srviciilor;
    h) registrul codurilor fiscale ale agenţilor economici;

    2) sisteme informatice intersectoriale, orientate pe domenii:
    a) activitatea bugetară şi contabilitatea financiară;
    b) contabilitatea patrimonială;
    c) gestiunea personalului şi a plăţii salariilor;
    d) sistemul schimbului de informaţii al administraţiei publice;
    3) bănci de date publice de interes larg:
    a) banca de date ştiinţă-tehnologie;
    b) banca de date geografice de referinţă;
    c) banca de date juridice.

    Ţinînd cont de  importanţa  contribuţiei la accelerarea  dezvoltării
social-economice  a  republicii,  de  dificultăţile  organizaţionale  şi
tehnologice, lispa suportului financiar necesar pentru crearea simultană
a  tuturor  sistemelor  informatice,  pentru etapa  iniţială  se  propun
următoarele priorităţi:

    1) nomenclatoare unitare şi registre permanente:
    a) sistemul de nomenclatoare unitare de interes general;
    b) registrul naţional de stat al unităţilor statistice;
    c) registrul permanent al produselor, materialelor şi serviciilor;
    d) registrul de stat al populaţiei;
    e) registrul codurilor fiscale ale agenţilor economici;

    2) sisteme S.I.P.A.L. pe domenii:
    a) contabilitate şi executare buget;
    b) gestiunea personalului şi şcolarizarea;
    c) gestiunea patrimoniului;
    d) sisteme interdepartamentale de comunicaţie;
    e) sistemul de decontări prin virament.

    3) bănci de date publice:
    a) banca de date ştiinţă-tehnologie;
    b) banca de date juridice.

    Nomenclatoarele   unitare  şi  registrele  permanente  vor   asigura
coerenţa   informaţională   şi   identificarea  univocă   a   unităţilor
informaţionale  de  bază  ale  sistemului  social-economic.  Aceasta  va
permite,  la  rîndul  său, integrarea activitîţilor  informaţionale  ale
statului  cu  cele ale agenţilor social-economici. Ele vor  servi  drept
bază  pentru aplicaţii multiple atît la nivelul organelor administraţiei
de  stat,  cît şi la nivelul unităţilor  social-economice.  Concomitent,
utilizarea  lor de către agenţii economici în baza taxelor de  utilizare
va aduce şi un anumit profit economic.
    Registrul naţional de stat al unităţilor statistice se va utiliza pe
larg   în  sistemul  fiscal,  în  relaţiile  economice,  programele   de
dezvoltare economică şi în statistica naţională.
    Registrul de  stat  al  populaţiei  va  fi  folosit  în  prognozare,
asistenţă  socială,  sistemele  electronice, sisteme de  decontări  prin
virament, servicii publice etc.
    Registrul permanent  al  produselor, materialelor şi serviciilor  va
avea  drept  obiect  relaţiile economice interne  şi  externe,  reclama,
marketingul şi deservirea socială.
    S.I.P.A.L. pe domeniile prevăzute în Proiectul director se referă la
principalele procese de gestiune în administraţia publică precum sînt:
    contabilitatea;
    administrarea bugetului;
    gestiune personal;
    gestiune patrimoniu.
    Ele au menirea  să asigure un sistem flexibil şi tipizat de gestiune
generală în cadrul administraţiei publice.
    Băncile de date  publice, inclusiv în domeniul legislaţiei, ştiinţei
şi  tehnologiilor,  vor servi pentru prestarea largă către  populaţie  a
serviciilor informaţionale.

            C. Corelarea politicii de context cu dezvoltarea
               sistemelor informatice

    Pentru asigurarea   acestei   corelări  este  necesară   elaborarea,
impementarea  şi  respectarea prioritară a cadrului normativ-juridic  al
informatizării,  a metodologiilor de proiectare (RACINES, MERISE etc), a
standardelor naţionale şi internaţionale. Promovarea unei politici unice
şi  ferme de contex, precum şi organizarea şi coordonarea lucrărilor  de
informatizare   vor  fi  efectuate  de  către  stat,  prin   intermediul
Ministerului Comunicaţiilor şi Informaticii.
    Un rol important   în   coordonarea  şi  colectarea  lucrărilor   de
informatizare  îl va avea de asemenea Comisia interdepartamentală pentru
informatizare pe lîngă Guvernul Republicii Moldova şi comitetele tehnice
pe  domenii,  care  vor  efectua expertiza lucrărilor  şi  a  opţiunilor
tehnice şi tehnologice ale următoarelor aspecte:
    legislaţie şi norme;
    standardizare;
    metodologii;
    alinierea la  practica C.E.E. şi O.N.U. în domeniul nomenclatoarelor
    şi registrelor permanente;
    simplificarea formularelor şi procedurilor administrative;
    informatizarea administraţiei publice;
    instruirea şi perfecţionarea îm management şi informatică.

                           VI. PLANURI DE ACŢIUNI

    Realizarea prevederilor   Proiectului   director  se   află   într-o
dependenţă  directă  de  progresul  pe  plan  mondial  al  tehnologiilor
informaţiilor  şi telecomunicaţiilor şi evoluţia standardizării. În plus
la aceasta, factorii interni cu cea mai mare pondere sînt:
    legislaţia nespecifică informatizării;
    lipsa Reţelei Publice Transport Date;
    nivelul redus  de  dezvoltare  a producţiei de servicii  şi  produse
informatice;
    lipsa interacţiunii    sistemelor   informatice   sectoriale    (ale
ministerelor, departamentelor etc.).
    În vederea minimizării   eventualelor   perturbări,   introduse   în
implementarea  şi  realizarea  prevederilor Proiectului  director,  este
necesară derularea următoarelor acţiuni:
    alinierea consecventă  la  standardele şi recomandările  tehnice  şi
    juridice internaţionale;
    avizarea proiectelor  actelor  normative  ce ţin  de  informatizarea
    administraţiei   publice   din   punct  de   vedere al implicaţiilor
    informaţionale sau informatice;
    elaborarea proiectelor   directoare   sectoriale   în   consens   cu
    prevederile Proiectului director;
    realizarea schimbului   de  experienţă  şi  arbitrarea  eventualelor
    litigii  tehnice şi  de  interese  prin  Comisia interdepartamentală    
pentru informatizare.
    La elaborarea  planurilor de acţiuni pentru realizarea  prevederilor
Proiectului  director, factorii de decizie se vor călăuzi de următoarele
principii:
    1) în cazul Proiectului  director  la nivel naţional,  planurile  de
acţiuni, inclusiv atribuirea responsabilităţilor şi alocarea resurselor,
nu pot avea gradul de detaliere şi precizie al proiectelor directoare la
nivel sectorial (ministerial ,departamental) sau al unor organizaţii;
    2) se va stabili  data  iniţierii actiunilor (se propune 1  ianuarie
1995) şi orizontul de timp (5-7 ani);
    3) estimarea  costurilor, pentru minimizarea efectului inflaţiei, se
va face în lei şi în dolari S.U.A.;
    4) pentru o mai  bună  fundamentare a planului global de acţiuni  se
vor  analiza  planurile de acţiuni orientative, detaliate pe grupuri  de
activităţi. Pentru fiecare obiect se vor lua în considerare:
    activităţile specifice obiectului;
    activităţile însoţitoare (dotări, generalizare, exploatare);
    categoriile standardizate de resurse;
    5) pentru asigurarea   flexibilităţii   în  raport  cu   eventualele
modificări  este  necesar să fie utilizat, ca instrument, unul din  cele
mai  recunoscute  pe plan internaţional produse programate (de  exemplu,
Microsoft  Project Manager), ceea ce ar permite şi o uşoară  actualizare
pe parcurs a planurilor de acţiuni.
    Ansamblul obiectivelor   Proiectului   director  intersectorial   şi
responsabilităţile recomandate sînt descrise în tabelul 5.

                                                       Tabelul 5
         Responsabilităţile recomandate pentru realizarea
         obiectivelor unui proiect director intersectorial
___________________________________________________________________
      Activităţile preconizate        !        Responsabili
___________________________________________________________________
Elaborarea legislaţiei specifice T.I. ! Ministerul Justiţiei
-------------------------------------------------------------------
Crearea clasificărilor şi nomenclatoa-! Ministerul Comunicaţiilor
relor unitare de interes general      ! şi Informaticii
-------------------------------------------------------------------
Standardizarea specifică T.I.         ! Departamentul Standarde,
                                      ! Metrologie şi Supraveghere
                                      ! Tehnică
-------------------------------------------------------------------
Procurarea resurselor informatice     ! Ministerul Comunicaţiilor
pentru administraţia publică          ! şi Informaticii
-------------------------------------------------------------------
Instruirea şi perfecţionarea persona- ! Ministerul Învăţămîntului,
lului                                 ! Ministerul Comunicaţiilor
                                      ! şi Informaticii
-------------------------------------------------------------------
Tehnologii informaţionale (cercetare- ! Ministerul Comunicaţiilor
dezvoltare, cooperare)                ! şi Informaticii
-------------------------------------------------------------------
Organizarea şi dirijarea activităţilor! Ministerul Comunicaţiilor
privind T.I. în administraţia publică ! şi Informaticii
-------------------------------------------------------------------
Crearea şi întreţinerea nomenclatoare-! Ministerul Comunicaţiilor
lor unitare                           ! şi Informaticii,
                                      ! Departamentul Statisticii
-------------------------------------------------------------------
Crearea şi administrarea Registrului !Ministerul Afacerilor Interne,
de stat al populaţiei                !Ministerul Justiţiei
--------------------------------------------------------------------
Crearea şi administrarea Registrului ! Ministerul Finanţelor
codurilor fiscale ale agenţiilor eco-!
nomici                               !
-------------------------------------------------------------------
Crearea şi administrarea Registrului ! Departamentul Statisticii,
naţional de stat al unităţilor statis! Ministerul Justiţiei
tice                                 !
-------------------------------------------------------------------
Crearea şi administarea Registrului  ! Departamentul Statisticii
de stat al unităţilor teritorial-    !
administrative                       !
-------------------------------------------------------------------
Crearea şi administrarea Registrului ! Ministerul Agriculturii şi
permanent al cadastrului general     ! Alimentaţiei, Departamentul
                                     ! Arhitecturii şi Construcţii
                                     ! lor
-------------------------------------------------------------------
Crearea băncii de date geografice de ! Academia de Ştiinţe, Asocia-
referinţă                            ! ţia de Stat de Producţie 
                                     ! pentru Explorări Geologice
                                     ! şi Ridicări Topografo-Geode-
                                     ! zice "AGEOM"
-------------------------------------------------------------------
Crearea băncii de date juridice  ! Ministerul Justiţiei
-------------------------------------------------------------------
Crearea băncii de date ştiinţă-teh-  ! Academia de Ştiinţe, Minis-
nologie                          ! terul Economiei
-------------------------------------------------------------------
Crearea sistemului informatic, a in- ! Ministerul Comunicaţiilor
terfeţei Guvern/alte organe ale ad-  ! şi Informaticii
ministraţiei publice                 !
-------------------------------------------------------------------
Contabilitatea organelor administra- ! Ministerul Finanţelor
ţiei publice                         !
-------------------------------------------------------------------
Propunere buget/urmărire execuţie    ! Ministerul Finanţelor
bugetare                             !
-------------------------------------------------------------------
Gestiune personal, calcul/plată  ! Ministerul Muncii, Protec-
salarii                          ! ţiei Sociale şi Familiei
-------------------------------------------------------------------
Gestiune patrimoniu                  ! Departamentul Statisticii,
                                     ! Ministerul Finanţelor
-------------------------------------------------------------------
    În toate cazurile,    acţiunile    preconizate   se   vor    realiza
necondiţionat în colaborare cu M.C.I.

    Soluţiile preconizate   pentru  obiectele  Proiectului  director  cu
caracter  intersecţional, precum şi estimările orientative de durată  şi
resurse sînt prezentate în anexa E.
    Realizarea obiectivelor  de  informatizare implică şi selecţia  unor
sisteme  de  informaţie  sectoriale cu impact  major  asupra  realizării
obiectivelor principale ale administaţiei publice:
    1) sistemul de  informaţie  financiar,  în special  din  punctul  de
vedere al impozitării, al planificării şi urmării execuţiei bugetare, şi
celelalte  sisteme de gestiune financiară ale organelor  administrative,
care condiţionează în mare măsură executarea corespunzătoare a bugetului
naţional;
    2) sistemul de  informaţie  bancar,  cu rol  decisiv  în  eliminarea
blocajelor financiare şi relansarea economică;
    3) sistemul de  informaţie  al protecţiei sociale,  inclusiv  pentru
minimizarea manipulărilor ilicite de plată a pensiilor;
    4) sistemul de informaţie statistică, cu importanţă deosebită pentru
elaborarea deciziilor macro- şi microeconomice;
    5) sistemul informatic  "Privatizarea"  cu  evidenţa  patrimoniului,
bonurilor patrimoniale şi urmărirea deetatizării proprietăţii de stat.
    Pentru crearea  acestor  sisteme  este necesar să fie  elaborate  în
consens   cu   prevederile  prezentului  Proiect   director   proiectele
directoare  respective,  în care vor fi estimate duratele  şi  resursele
necesare.   De   exemplu,   pentru  realizarea   Sistemului   Informatic
"Privatizarea",  conform  estimărilor din Proiectul director al  acestui
sistem,  sînt  necesare  eforturi  de  circa  700  om/lună  sau  resurse
financiare  de circa 186 mii lei, reieşind din salariul minim de 20  lei
pe lună. Pentru dotarea cu echipamente şi software este necesară suma de
circa  315  mii dolari S.U.A. O importanţă deosebită  în  informatizarea
societăţii  o  are crearea Reţelei Publice Transport Date (R.P.T.D.)  ca
suport  tehnic  şi  tehnologic al interschimbului  de  informaţii  între
sistemele informatice.
    R.P.T.D. va fi  o  reţea  cu  comutare de  pachete,  urmînd  să  fie
realizată  în  două  tranşe  conform schemei din desenul  2  (vezi  M.O.
Nr.17-18).
    Principalele  servicii oferite de ea vor fi serviciile de comunicare
în  sens obişnuit (servicii de circuite virtuale). În vederea asigurării
securităţii  şi  confidenţialităţii  transportului de date  R.P.T.D.  va
prevedea   nivelul  de  prioritare  pentru  principalele  categorii   de
utilizatori şi tipuri de servicii:
    administraţia publică de stat;
    sectorul financiar şi bancar;
    sectorul servicii publice şi deservirea clientelor civice;
    conexiuni la reţelele internaţionale;
    servicii telematice în dezvoltare.


              YII. FACTORII DE SUCCES ŞI CONDIŢIILE DE REALIZARE A       
                   PREVEDERILOR PROIECTULUI DIRECTOR

    Orientările şi   soluţiile   propuse  în  Proiectul  director   sînt
fundamental  ancorate  în  preocupările tranziţiei  complexului  social-
economic   republican  la  economia  de  piaţă.  Ele  susţin  programele
economice  pe termen scurt şi mediu ale tranziţiei, precum şi programele
pe  termen  mediu  şi lung ale dezvoltării  social-economice.  Aplicarea
politicii  de context relevă mobilizarea în cadrul aparatului de stat  a
tuturor competenţelor naţionale implicate: puterii legislative, juridice
şi   executive,   precum  şi  antrenarea  eficientă   a   specialiştilor
informaticieni de cea mai înaltă clasă.
    Aceste orientări  şi  soluţii,  în materie de  cadru  legislativ  şi
alegerea  priorităţii sistemelor informaţionale ale administraţiei, sînt
preconizate  spre  realizare  în dependenţă directă  de  importanţa  lor
economică  şi socială în faza critică de tranziţie şi reprezintă  astfel
fundamentarea dezvoltării informaticii naţionale.
    Succesul Proiectului   director  rezidă,  în  ultimă  instanţă,   în
adeziunea  la orientările stategice recomandate şi participarea efectivă
la  transpunerea lor în viaţă a ansamblului organelor de stat.  Aderarea
la  orientările  stategice ale Proiectului director înseamnă  cooperarea
intersectorială,  care  se bazează pe utilizarea în comun  a  resurselor
informaţionale,  în  primul rînd, a registrelor permanente.  Sub  aspect
organizaţional,  aceasta implică constituirea organismelor de coordonare
prevăzute   -  a  Comisiei  interdepartamentale  pentru   informatizare,
comitetelor  tehnice  pe  domenii (vezi desenul 3), precum  şi  trecerea
imediată  la elaborarea temelor de proiectare, respectiv, a cererilor de
ofertă  pentru componentele şi celelalte sisteme prioritare  recomandate
de Proiectul director.

                                                        Desenul nr.3

                            +-----------------------+
                            +      G U V E R N      +
                            +                       +
                            +-----------+-----------+
                                        +
                                        +
             +--------------------------+-------------------------+
             +  COMISIA INTERDEPARTAMENTALĂ PENTRU INFORMATIZARE  +
             +                                                    +
             +-----+---------------------------------+------------+
                   +                                 +
         +---------+--------+                        +
         +   Ministerul     +    +-------------------+---------------------+
         + Comunicaţiilor   +    +           COMITETE   TEHNICE            +
         + şi Informaticii  +    +---+-----------+-----------+-------------+
         +                  +        +           +           +
         + Direcţia Princi- +  +-----+----+ +----+----+ +----+---+
         + pală Informatică +  +Legislaţie+ + Baze de + +Cerceta-+
         +------------------+  + norme,   + + date,   + +re, dez-+
                               +standarde + +nomencla-+ +voltare,+  . . .
                               +          + +toare,   + +învăţă- +
                               +          + +registre + +mînt    +
                               +----------+ +---------+ +--------+


    Este de asemenea necesară consolidarea colaborării tehnice cu C.N.I.
şi  I.C.I. din România şi organele similare din celelalte ţări europene,
cu  organizaţiile de specialitate din cadrul C.E.E. şi O.N.U., precum şi
cu structurile de profil internaţionale.
    Totodată, pentru  realizarea programului de informatizare propus  în
Proiectul  director,  este  necesară  efectuarea  unui  bloc  de  măsuri
incluzînd:
    determinarea statului juridic al Proiectului director;
    determinarea suporţilor financiari ai acţiunilor de informatizare;
    crearea fondurilor   sectoriale  financiare,  inclusiv  a   fondului
intersectorial pentru finanţarea elaborărilor;
    elaborarea documentelor   necesare   de  argumentare  a   fondurilor
financiare;
    crearea Comisiei de experţi şi a Comisiei de concurs pentru selecţia
proiectelor-tip de informatizare.
    Pentru a obţine efectul maxim al acestui bloc de măsuri este necesar
să  fie  evidenţiate  responsabilităţile aparatului de stat  şi  să  fie
precizate  în  special  mijloacele necesare pentru  dezvoltarea  de  noi
competenţe,  perfecţionarea  structurilor de  organizare,  definitivarea
procedurilor   şi  regulilor  de  gestiune  în  cadrul  noilor  sisteme,
responsabilităţile  participanţilor, elaborarea planului de interacţiune
şi a programelor de formare.
    Proiectul director   preconizează,  de  asemenea,  şi   reorientarea
sectorului naţional al tehnologiilor informaţionale şi al comunicaţiilor
prin:
    alinierea ofertei  de  servicii  şi  produse  în  domeniul  T.I.  la
orientările  strategice  ale  Proiectului  director,  punînd  accent  pe
sursele de valoare adăugată mai importante, care provin, de exemplu, din
produse program şi servicii informatice;
    adaptarea sistemului   educaţional   şi   de   învăţămînt   superior
(informatică şi management) la cerinţele economiei actuale, conversia şi
formarea  de  informaticieni  şi experţi în administraţia  publică  atît
pentru  atingerea nivelului tehnologic mondial, cît şi pentru  achiziţia
de competenţe funcţionale, cerute de noile sisteme de informaţie;
    valorificarea  potenţialului  de cercetare-dezvoltare în  raport  cu
finalităţile producţiei din domeniul T.I.
    Importanţa dezvoltării în ansamblul economiei naţionale a sectorului
producţiei  naţionale  de  T.I. şi a telecomunicaţiilor este  pe  măsura
eforturilor propuse.
    Dezvoltarea pieţei tehnologiilor informaţiei publice, preconizată în
prezentul  Proiect  director,  constituie, în fond,  amorsarea  necesară
dezvoltării acestui sector strategic.


                                                       Anexa A

          LISTA NOMENCLATOARELOR UNITARE DE INTERES GENERAL

-------------------------------------------------------------------
nr.!  Denumirea nomenclatorului !    Instituţiile responsabile
   !                            !----------------------------------
   !                            !de creare şi    !de definire
   !                            !întreţinere     !conţinut
-------------------------------------------------------------------
 1 !               2            !       3        !       4
-------------------------------------------------------------------
 1.  Activităţile din economia   Departamentul    Departamentul Sta-
     Moldovei                    Statisticii      tisticii,Ministe-
                                                  rul Economiei,
                                                  Ministerul Finan-
                                                  ţelor

 2.  Unităţi social-economice    Departamentul    Departamentul Sta-
                                 Statisticii      tisticii, Minis-
                                                  terul Justiţiei

 3. Unităţi teritorial-          Departamentul    Cancelaria de Stat,
    administrative               Statisticii      Departamentul Sts-
                                                  tisticii

 4. Organele administraţiei      Departamentul    Cancelaria de Stat,
    de stat                      Statisticii      Departamentul
                                                  Statisticii

 5. Indicatori social-           Ministerul       Ministerul Economiei,
    economici de bază            Economiei        Ministerul Finanţe-
                                 Departamentul    lor, Banca Naţională
                                 Statisticii

 6. Produsele şi serviciile      Departamentul    Departamentul Statis-
    asociate activităţii         Statisticii,     ticii, Ministerul
    economice                    Ministerul       Economiei,Ministerul
                                 Economiei,       Industriei,Ministerul
                                 Ministerul       Agriculturii şi Ali-
                                 Industriei,      mentaţiei,Ministerul 
                                 Ministerul       Transporturilor şi
                                 Agriculturii     Gospodăriei Drumuri-   
                                 şi Alimenta-     lor,Uniunea MOLDOVA-
                                 ţiei,Ministe-    SERVICE,Departamentul
                                 rul Transpor-    Arhitecturii şi Con-
                                 turilor şi       strucţiilor, Departa-
                                 Gospodăriei      mentul Comerţului
                                 Drumurilor,
                                 Uniunea MOLDOVA-
                                 SERVICE, Depar-
                                 tamentul Arhitec-
                                 turii şi Const-
                                 rucţiilor, Depar-
                                 tamentul Comer-
                                 ţului

7. Specialişti/funcţii           Ministerul Mun-  Ministerul Muncii,
   calificări/profesii/          cii,Protecţiei   Protecţiei Sociale şi
   meserii                       Sociale şi Fa-   Familiei,Ministerul
                                 miliei,Ministe-  Învăţămîntului, Depar-
                                 rul Învăţămîn-   tamentul Statisticii
                                 tului, Departa-
                                 mentul Statis-
                                 ticii

8. Unităţi de măsură             Departamentul    Departamentul Statis-
                                 Statisticii,     ticii,Departamentul
                                 Departamentul    Standarde,Metrologie
                                 Standarde,Met-   şi Supraveghere Teh-
                                 rologie şi       nică
                                 Supraveghere
                                 Tehnică

9. Nomenclatorul produselor      Ministerul       Ministerul Economiei,
   ce fac obiectul relaţi-       Economiei        Departamentul      
   ilor economice externe                         Statisticii

10.Ţări/naţionalităţi/cetă-      Departamentul    Ministerul Economiei,
   ţenii                         Statisticii,     Ministerul Afacerilor
                                 Ministerul       Interne
                                 Economiei

11.Conturi contabile             Ministerul       Ministerul Finanţelor
                                 Finanţelor

12.Valute                        Banca Naţională  Banca Naţională

13.Resurse naturale              Departamentul    Departamentul Protec-
                                 Protecţia Medi-  ţia Mediului Încon-
                                 ului Înconju-    jurător
                                 rător

14.Adrese poştale                Ministerul       Ministerul Comunica-
                                 Comunicaţiilor   ţiilor şi Informa-
                                 şi Informati-    ticii
                                 cii

15.Forme de proprietate          Departamentul    Ministerul Economiei,
   şi forme organizatori-        Statisticii      Ministerul Justiţiei,
   co-juridice                                    Departamentul
                                                  "Moldova-Standard"

16.Clasificări bugetare          Ministerul       Ministerul Finanţelor
                                 Finanţelor

17.Acte legislative              Ministerul       Ministerul Justiţiei
                                 Justiţiei

                                                             Anexa B

                      LISTA REGISTRELOR PERMANENTE

-----------------------------------------------------------------------
 N  !    Denumirea registrelor   !     Instituţiile responsabile
d/o !                            !-------------------------------------
    !                            !de creare şi întreţi!de definire 
    !                            ! nere           !conţinut
-----------------------------------------------------------------------
 1  !               2            !           3        !        4
-----------------------------------------------------------------------
 1.  Registrul de stat al        Ministerul Justiţiei,  Ministerul       
     populaţiei Republicii       Ministerul Afecerilor  Afacerilor In-
     Moldova                     Interne                terne,executi-
                                                        vele locale,
                                                        Ministerul 
                                                        Justiţiei

2.  Registrul naţional de stat   Departamentul Statis-  Ministerul
    al unităţilor statistice     ticii                  Justiţiei

3.  Registrul de stat al uni-    Departamentul Statis-  Departamentul
    tăţilor teritorial-admi-     ticii                  Statisticii
    nistrative

4.  Registrul permanent al       Asociaţia de Stat de   Ministerele
    cadastrelor                  Producţie pentru       şi departamen-
                                 Explorării Geologice   tele deţină-
                                 şi Ridicări Topografo- toare de ca-
                                 Geodezice a Republicii dastre pe do-
                                 Moldova "AGEOM"        menii

5. Registrul permanent al        Ministerul Justiţiei   Ministerul
   actelor legislative                                  Justiţiei

6. Registrul permanent al        Departamentul Statis-  Departamentul
   produselor şi servicii-       ticii                  Statisticii
   lor asociate activităţii      Ministerul Economiei,  Ministerul 
   economice                     Ministerul Agricultu-  Economiei,
                                 rii şi Alimentaţiei,   Ministerul Ag-
                                 Ministerul Industriei, riculturii şi
                                 Ministerul Transportu- Alimentaţiei,
                                 rilor şi Gospodăriei   Ministerul In-
                                 Drumurilor, Uniunea    dustriei,Minis-
                                 MOLDOVA-SERVICE,       terul Transpor-
                                 Departamentul Arhi-    turilor şi Gos-
                                 tecturii şi Construc-  podăriei Drumu-
                                 ţiilor, Departamentul  rilor, Uniunea
                                 Comerţului             MOLDOVA-SERVICE,
                                                        Departamentul
                                                        Arhitecturii şi
                                                        Construcţiilor,
                                                        Departamentul
                                                        Comerţului


                                                            Anexa C

                    STANDARDE ŞI RECOMANDĂRI TEHNICE
              PRINCIPALE CE CARACTERIZEAZĂ SISTEMELE DESCHISE
                             (versiunea 1)
 +---+---------------------------------------------+-------------------------+
 +Nr.+         Domeniul                            + Codul standardelor      +
 +d/o+                                             +                         +
 +---+---------------------------------------------+-------------------------+
 +1. + Caracteristici tehnice generale             +                         +
 +   + a)  Conectivitate (nivelele 1-4):           + ISO 7498                +
 +   +                                             + ISO 7498-2              +
 +   +                                             + ISO 7498-3              +
 +   +                                             + ISO 7498-4, ADD1        +
 +   + (I)  reţea largă (WAN)                      + ISO 7776                +
 +   +                                             + ISO 8878                +
 +   +(II)  reţea locală (LAN)                     + IEC 847                 +
 +   +                                             + ISO 8802-2              +
 +   +                                             + ISO 8802-3              +
 +   +                                             + ISO 8802-4              +
 +   +(III) interfaţă fibre optice (FDDI)          + ISO 9314                +
 +   + b)  Aplicaţii (nivelele 5-7):               +                         +
 +   + (I) transfer fişier (FTAM)                  + ISO 8571-1,2,3,4,5,     +
 +   +(II)  poştă electronică (X400)               + ISO 10021-1,2,3,4,5,6,7 +
 +   +(III) schimb electronic de date (EDI)        + ISO 9735                +
 +   + c)  Securitate                              + ISO 7498-2              +
 +   + d)  Portabilitate:                          +                         +
 +   + (I) sisteme de operare (POSIX)              + ISO 9945-1              +
 +   + e)  Limbaje:                                +                         +
 +   + (I)  C                                      + ISO 9899                +
 +   +(II)  FORTRAN                                + ISO 1539                +
 +   +(III) PASCAL                                 + ISO 7185                +
 +   +(IV)  COBOL                                  + ISO 1989                +
 +   +(V) limbaj de interogare structurat (SQL)    + ISO 9075                +
 +   + f)  Birotică:                               +                         +
 +   +(I) limbaj standard generalizat de marcare   + ISO 8879                +
 +   +structurare logică documente-markup) (SGML)  +                         +
 +   +(II) arhitectura documentului de birou (ODA) + ISO 8613-1,2,3,4,5,6,7,8+
 +   + g)  Grafica pe calculator:                  +                         +
 +   +(I) metafişier pentru memorizare şi transfer + ISO 8632-1,2,3,4        +
 +   +    de imagini pe calculator                 +                         +
 +   +(II) limbaje de interfaţă cu sistemul        + ISO 8851-1,2,3,4        +
 +   +     nucleului grafic (GKS)                  +                         +
 +---+---------------------------------------------+-------------------------+
 +2. + Suporturi de informaţii:                    +                         +
 +   + (I) benzi magnetice de 1/2":                +                         +
 +   +     neînregistrate                          + ISO 1864                +
 +   +     înregistrate cu 1800 bpi                + ISO 1863                +
 +   +     înregistrate cu 6250 bpi grup codificat + ISO 5652                +
 +   +     etichetate                              + ISO 1001                +
 +   + (II) disc flexibil (dischetă)               + ISO 7565, 7901, 6596,   +
 +   +                                             + 7487, 8378, 8630, 8860  +
 +   + (III) cartele de identificare:              +                         +
 +   +       caracteristici fizice                 + ISO 7810                +
 +   +       tehnică de înregistrare magnetică     + ISO 7911                +
 +   + (IV) cod cu bare                            + EAN (standard de facto) +
 +---+---------------------------------------------+-------------------------+
 +3. + Metode de proiectare                        + RACINES                 +
 +---+---------------------------------------------+-------------------------+
 +4. + Arhitectura sistemelor informatice în       + Recomandări C.E.E.      +
 +   + administraţia publică                       +                         +
 +---+---------------------------------------------+-------------------------+

                            COMPATIBILITĂŢI SI INTERFEŢE RECOMANDATE IN PRIMA ETAPĂ
                            PENTRU PRODUSELE INFORMATICE UTILIZATE DE ADMINISTRAŢIA
                            PUBLICA SI AGENŢII CU CAPITAL MAJORITAR DE STAT

 +---+------------------+-----------------------------------------------------------------------------------------+
 +   +                  +                       Recomandări                               +                       +
 +Nr.+ Categoria        +------------------+-------------------------+--------------------+  Motivare şi precizări+
 +   + produsului       +  Calculator      +Minicalculator/calcula-  + Microcalculator    +                       +
 +   +                  +                  +  tor departamental      +                    +                       +
 +---+------------------+------------------+-------------------------+--------------------+-----------------------+
 + 1 +        2         +        3         +           4             +              5     +          6            +
 +---+------------------+------------------+-------------------------+--------------------+-----------------------+
 + 1 +  Echipament      +        -         +            -            +compatibilitate:IBM + standarde de facto    +
 +   +                  +                  +                         + PC  (Machintosh)   +                       +
 +---+------------------+------------------+-------------------------+--------------------+-----------------------+
 + 2 + Sistem de ope-   +  interfaţă OSI   +compatibilitate: UNIX5.X,+ compatibilitate:   + standarde de facto    +
 +   + rare/mediu de    +                  + XWINDOWS (ISO 400,VMS)  + UNIX5.X, WINDOWS   + standarde în curs     +
 +   + lucru            +                  + (interfaţă OSI în sens  + (MS DOS, OS2, MAC) +     (POSIX)           +
 +   +                  +                  +  EPHOS-CEE)             +                    +                       +
 +---+------------------+------------------+-------------------------+--------------------+-----------------------+
 + 3 + Gestiune         +compatibilitate   +compatibilitate          + compatibilitate:   +                       +
 +   + comunicaţii      +OSI(TC-IP*)X25/X32+ OSI X25/X32 (TCP-IP*)   +   OSI X25/X32      +                       +
 +   +                  +respectiv         +respectiv,               +  (TCP-IP*, SNA*)   +   standard            +
 +   +                  +ISO 8802/2,3,4    + ISO 8802/2,3,4          +  respectiv         + * cu aviz Rompac      +
 +   +                  +                  +                         +  ISO 8802/2,3,4    +                       +
 +---+------------------+------------------+-------------------------+--------------------+-----------------------+
 +   +                  +       1)         +           1)            + compatibilitate    + standarde de facto    +
 +   + Editare texte    +                  +                         + sau interfaţă      + asigurare schimb      +
 + 4 +                  +                  +                         + Word, Word perfect + documente pe suport   +
 +   +                  +                  +                         +(Ventura, Word star)+ magnetic              +
 +---+------------------+------------------+-------------------------+--------------------+-----------------------+
 + 5 +  Translator      +    C, COBOL      +     C, COBOL            +     C, COBOL       +  standarde            +
 +   +                  +(FORTRAN, PASCAL, + (FORTRAN, PASCAL,       +  (FORTRAN, PASCAL, +  întreţinere          +
 +   +                  + LISP, PROLOG)    +  LISP, PROLOG)          +   LISP, PROLOG)    +  facilă de sisteme    +
 +   +                  +                  +                         +                    +  program de aplicaţie +
 +---+------------------+------------------+-------------------------+--------------------+-----------------------+
 + 6 + Generare/preluc- +        1)        +            1)           + compatibilitate    + standarde de facto    +
 +   + rare tabele      +                  +                         + sau interfaţă      + asigurare schimb      +
 +   +                  +                  +                         +Exel, LOTUS, Quattro+ fişiere tabel         +
 +---+------------------+------------------+-------------------------+--------------------+-----------------------+
 + 7 + Gestiune fişiere/+ compatibilitate  +  compatibilitate        + compatibilitate    + standarde de facto    +
 +   + baze de date     + sau interfaţă    +  sau interfaţă          + sau interfaţă      +facilitate schimb fişi-+
 +   +                  + ORACLE, ISIS     +    ORACLE, ISIS         + dBASE, FOXPRO,     +ere asigurare interfaţă+
 +   +                  +                  +                         + ORACLE, ISIS       +baze de date distribu- +
 +   +                  +                  +                         +                    +ţie multimedia/ docu-  +
 +   +                  +                  +                         +                    +mentare                +
 +---+------------------+------------------+-------------------------+--------------------+-----------------------+
 + 8 + Metode de analiză+  compatibilitate +    compatibilitate      + compatibilitate    + standarde de facto    +
 +   + şi proiectare    +  RACINES/MERISE  +    RACINES/MERISE       +   RACINES/MERISE   +asig.unitate de concept+
 +---+------------------+------------------+-------------------------+--------------------+-----------------------+
         1)  Poate fi utilizat orice produs informatic


                                       SOLUŢIILE  PRECONIZATE PENTRU OBIECTELE PROIECTULUI DIRECTOR

 +----+-------------------+-------------------------------------------------------+-------------+-------------+
 +    +                   +                                                       +             +             +
 +    +                   +                                                       + Termenul    +             +
 +Nr. +    Domeniul       +                        Soluţia propusă                +  maxim      + Costul      +
 +d/o +                   +                                                       +    de       +             +
 +    +                   +                     (propuneri esenţiale)             + realizare   + orientativ  +
 +    +                   +                                                       + (luni)      + (mii.lei )  +
 +----+-------------------+-------------------------------------------------------+-------------+-------------+
 + 1  +   2               +                            3                          +      4      +     5       +
 +----+-------------------+-------------------------------------------------------+-------------+-------------+
 +    +                   +                                                       +             +             +
 + 1. + Legislaţia spe-   + Elaborarea şi promovarea legislaţiei referitoare la:  +             +             +
 +    + cifică T.I.       +   a) protecţia juridică a proprietăţii asupra produ-  +             +             +
 +    +                   +       selor program;                                  +             +             +
 +    +                   +   b) protecţia juridică a persoanelor în cazul memo-  +             +             +
 +    +                   +      rării  şi prelucrării automate a datelor lor in- +             +             +
 +    +                   +      dividuale;                                       +             +             +
 +    +                   +   c) definirea juridică a protecţiei sistemelor in-   +             +             +
 +    +                   +       formatice;                                      +             +             +
 +    +                   +   d) alte implicaţii ale informatizării în protecţia  +             +             +
 +    +                   +      societăţii (reprimarea fraudei,recunoaşterea pro-+             +             +
 +    +                   +      belor informatice, condiţii de lucru specifice,  +             +             +
 +    +                   +       răspunderea în cazul unor defecţiuni ale pro-   +             +             +
 +    +                   +       duselor informatice  etc).                      +    20       +    32       +
 +    +                   +                                                       +             +             +
 + 2. + Clasificări şi    +1) Precizarea organizaţiilor, a atribiţiilor şi răspun-+             +             +
 +    + nomenclatoare uni-+   derilor organizaţiilor care  crează şi întreţin     +             +             +
 +    + tare de interes   +   clasificări şi nomenclatoare de interes general     +  realizat   +             +
 +    + general           +2) Coordonarea problemelor metodologice şi de aliniere +             +             +
 +    +                   +   la practicile C.E.E. şi O.N.U. a nomenclatoarelor,  +             +             +
 +    +                   +   registrelor permanente şi a dicţionarelor de date.  +  12-24      +   24        +
 +    +                   +                                                       +             +             +
 + 3. + Standardizarea    +1) Alinierea progresivă la standardele şi recomandările+             +             +
 +    + specifică T.I.    +   tehnice ce definesc sistemele deschise, inclusiv    +             +             +
 +    +                   +   adoptarea procedurii ISO de elaborare a standarde-  +             +             +
 +    +                   +   lor                                                 +             +             +
 +    +                   +2) Pregătirea acestei activităţi prin recomandări teh- +             +             +
 +    +                   +   nice cu caracter preliminar                         +             +             +
 +    +                   +3) Susţinerea acestei activităţi prin ghiduri de apli- +             +             +
 +    +                   +   care şi bănci de date specifice                     +             +             +
 +    +                   +4) Pregătirea unui nucleu de specialişti în domeniile :+             +             +
 +    +                   +   UNIX,SGBD relaţional, arhitecturi client-server,    +             +             +
 +    +                   +   reţele,instrumente programate                       +    24       +   160       +
 +    +                   +                                                       +             +             +
 + 4. + Procurarea resur- +1) Emiterea de către M.C.I. a recomandărilor tehnice   +             +             +
 +    + selor informatice +   şi a procedurilor de procurare a resurselor infor-  +             +             +
 +    + pentru administra-+   matice necesare pentru informatizarea administraţiei+             +             +
 +    + ţia publică,      +   publice şi a întreprinderilor de stat               +             +             +
 +    + agenţii cu        +2) Evidenţierea distinctivă a costurilor informatizării+             +             +
 +    + capital majoritar +   organizaţiilor administraţiei publice în cadrul     +             +             +
 +    + de stat           +   bugetului de stat                                   +             +             +
 +----+-------------------+-------------------------------------------------------+-------------+-------------+

                                                                                                            Anexa E

       +-------+-------------------+-------------------------------------------------------+-------------+-------------+
       +  1    +       2           +                            3                          +      4      +     5       +
       +-------+-------------------+-------------------------------------------------------+-------------+-------------+
       +       +                   +3) Includerea în sistemul informaţiei statistice de    +             +             +
       +       +                   +   stat a unei anchete statistice anuale privind sta-  +             +             +
       +       +                   +   diul şi tendinţele informatizării societăţii în     +             +             +
       +       +                   +   Republica Moldova                                   +             +             +
       +       +                   +4) Autorizarea unei organizaţii (de ex.: C.R.I.) pentru+             +             +
       +       +                   +   informarea în domeniul procurării resurselor infor- +             +             +
       +       +                   +   matice destinate administraţiei publice, inclusiv   +             +             +
       +       +                   +   urmărirea comportării în exploatare, procurarea teh-+             +             +
       +       +                   +   nică şi juridică a produselor standardizate necesare+             +             +
       +       +                   +   în cantităţi mari, asistenţa tehnică şi juridică la +             +             +
       +       +                   +   cerere pentru contractări ale organizaţiilor utili- +             +             +
       +       +                   +   zatoare, atestarea conformităţii cu standardele re- +             +             +
       +       +                   +   comandate de M.C.I.                                 +             +             +
       +       +                   +5) Asigurarea prin programul de cercetare-dezvoltare în+             +             +
       +       +                   +   domeniul informaticii a mijloacelor necesare cerce- +             +             +
       +       +                   +   tării-proiectării şi a validării soluţiilor         +     24      +    40       +
       +       +                   +                                                       +             +             +
       +  5.   + Instruirea şi     +1) Elaborarea programului de instruire şi perfecţionare+             +             +
       +       + perfecţionarea    +   simultană în management şi informatică a conducăto- +             +             +
       +       + personalului      +   rilor existenţi şi potenţiali prin organizaţii      +             +             +
       +       +                   +   specializate                                        +             +             +
       +       +                   +2) Elaborarea şi întreţinerea subnomenclatorului de    +             +             +
       +       +                   +   profesii informatice şi a ghidului profesiilor in-  +             +             +
       +       +                   +   formatice                                           +             +             +
       +       +                   +3) Elaborarea şi promovarea de programe pentru instru- +             +             +
       +       +                   +   irea personalului utilizator din administraţia pub- +             +             +
       +       +                   +   lică                                                +    12       +   200       +
       +       +                   +                                                       +             +             +
       +  6.   + Tehnologii infor- +1) Corelarea obiectivelor din programele anuale de cer-+             +             +
       +       + maţionale         +   cetări prioritare cu realizarea obiectelor prevăzute+             +             +
       +       +                   +   în prezentul Proiect Director                       +             +             +
       +       +                   +2) Obţinerea asistenţei internaţionale cu caracter de  +             +             +
       +       +                   +   consultanţă pentru problemele informatizării la     +             +             +
       +       +                   +   nivelul societăţii                                  +             +             +
       +       +                   +3) Îmbunătăţirea activităţii de coordonare a cercetării+             +             +
       +       +                   +   -dezvoltării în domeniul informatizării             +   18-24     +   2000      +
       +       +                   +                                                       +             +             +
       +  7.   + Organizarea şi    +1) Propunerea bugetului anual de informatizare de      +             +             +
       +       + conducerea activi-+   către  M.C.I.    pentru informatizarea administra-  +             +             +
       +       + tăţilor de T.I.în +   ţiei publice                                        +             +             +
       +       + administraţia pub-+2) Prevederea bugetului anual de informatizare de către+             +             +
       +       + lică              +   Guvern                                              +             +             +
       +       +                   +3) Defalcarea bugetului pe proiecte de către Comisia   +             +             +
       +       +                   +   interdepartamentală pentru informtizarea            +             +             +
       +       +                   +4) Realizarea proiectelor de informatizare cu următoa- +             +             +
       +       +                   +   rea structură organizatorică:                       +             +             +
       +       +                   +   - M.C.I. - reprezentant al Guvernului;              +             +             +
       +       +                   +   - executantul proiectului desemnat de ministerul /  +             +             +
       +       +                   +     autoritatea centrală                              +             +             +
       +       +                   +   - organizaţia care asigură exploatarea, desemnată de+             +             +
       +       +                   +     ministerul / autoritatea centrală                 +             +             +
       +       +                   +   - instituţia de arbitrare (Comisia interdeparta-    +             +             +
       +       +                   +     mentală)                                          +             +             +
       +-------+-------------------+-------------------------------------------------------+-------------+-------------+

                                                                                                            Anexa E
       +-------+-------------------+-------------------------------------------------------+-------------+-------------+
       +  1    +       2           +                            3                          +      4      +     5       +
       +-------+-------------------+-------------------------------------------------------+-------------+-------------+
       +       +                   +                                                       +             +             +
       +       +                   +5) Utilizarea principiului distincţiei dintre organiza-+             +             +
       +       +                   +   ţia responsabilă,respectiv finanţatoare, organizaţia+             +             +
       +       +                   +   proiectantă,organizaţia utilizatoare,  organizaţia  +             +             +
       +       +                   +   care arbitrează eventualele diferende               +             +             +
       +       +                   +                                                       +             +             +
       +  8.   + Creare / întreţi- +1) Proiectarea, realizarea şi distribuirea unui sistem +             +             +
       +       + nere nomenclatoa- +   informatic standardizat pentru crearea / întreţine- +             +             +
       +       + re unitare        +   rea / interogarea nomenclatoarelor generale reali-  +             +             +
       +       +                   +   zînd funcţii de bază de metadate pentru toate sis-  +             +             +
       +       +                   +   temele  informaţionale ( conform unei scheme funcţi-+             +             +
       +       +                   +   onale care are în vedere orientările C.E.E.)        +             +             +
       +       +                   +2) Exploatarea acestui sistem de către organizaţiile cu+             +             +
       +       +                   +   răspunderi în crearea / actualizarea nomenclatoare- +             +             +
       +       +                   +   lor unitare                                         +    18       +    500      +
       +       +                   +                                                       +             +             +
       +  9.   + Registrul de stat +1) Adoptarea legii protecţiei datelor personale        +             +             +
       +       + al populaţiei     +2) Reglementarea prin hotărîre guvernamentală  a modu- +             +             +
       +       +                   +   lui de utilizare a informaţiei comune de interes    +             +             +
       +       +                   +   general, a registrului populaţiei de către organiza-+             +             +
       +       +                   +   ţiile administraţiei publice, de către celelalte or-+             +             +
       +       +                   +   ganizaţii, inclusiv de către  persoanele fizice     +             +             +
       +       +                   +3) Realizarea registrului permanent al populaţiei de   +             +             +
       +       +                   +   către Ministerul Afacerilor Interne                 +    24       +             +
       +       +                   +                                                       +             +             +
       + 10.   + Registrul naţional+1) Elaborarea unei legi a registrului agenţilor econo- +             +             +
       +       + de stat al unită- +   mici şi sociali compatibil cu practica europeană    +             +             +
       +       + ţilor statistice  +2) Constituirea registrului permanent al agenţilor eco-+             +             +
       +       +                   +   nomici şi sociali ca o componentă a unui sistem de  +             +             +
       +       +                   +   informaţie sectorial sau în cadrul unei organizaţii +             +             +
       +       +                   +   specializate                                        +    12       +    27       +
       +       +                   +                                                       +             +             +
       + 11.   + Registrul de stat +1) Introducerea în înregistrare a unui cîmp referitor  +             +             +
       +       + al unităţilor     +   la localizarea geografică                           +             +             +
       +       + teritorial-admi-  +2) Detalierea treptată ierarhică pînă la nivel de stra-+             +             +
       +       + nistrative        +   dă                                                  +             +             +
       +       +                   +3) Aplicarea unor proceduri de întreţinere / difuzare  +             +             +
       +       +                   +   asemănătoare celor referitoare la nomenclatoarele   +             +             +
       +       +                   +   unitare generale                                    +    6        +    30       +
       +       +                   +                                                       +             +             +
       + 12.   + Registrul perma-  +1) Crearea suportului informatic necesar pentru aplica-+             +             +
       +       + nent al cadastre- +   rea legii cadastrului naţional :                    +             +             +
       +       + lor               +   - sisteme teritoriale pentru cadastrul extravilan / +             +             +
       +       +                   +     intravilan                                        +             +             +
       +       +                   +   - baza de date distribuită cu copie centrală        +             +             +
       +       +                   +2) Prevederea interfeţei cu cadastre specializate      +    36       +    300      +
       +       +                   +                                                       +             +             +
       +-------+-------------------+-------------------------------------------------------+-------------+-------------+

                                                                                                           Anexa E
       +-------+-------------------+-------------------------------------------------------+-------------+-------------+
       +  1    +       2           +                            3                          +      4      +     5       +
       +-------+-------------------+-------------------------------------------------------+-------------+-------------+
       + 13.   + Banca de date geo-+1) Elaborarea unui plan de digitizare a hărţilor de uz +             +             +
       +       + grafice de refe-  +   general la cîteva scări uzuale                      +             +             +
       +       + rinţă             +2) Elaborarea unui program de culegerea a datelor/     +             +             +
       +       +                   +   digitizare, utilizînd metode topografice, fotogra-  +             +             +
       +       +                   +   metrice, teledetecţie, digitizare hărţi existente,  +             +             +
       +       +                   +   date cartografice existente                         +             +             +
       +       +                   +3) Elaborarea unei metodologii de legătură a informa-  +             +             +
       +       +                   +   ţiei cadastrale cu cea economico-socială şi cea re- +             +             +
       +       +                   +   feritoare la reţele de utilităţi                    +    36-60    +    700      +
       +       +                   +                                                       +             +             +
       + 14.   + Banca de date     +1) Realizarea unei bănci de date centrale în cadrul    +             +             +
       +       + juridice          +   Ministerului Justiţiei, avînd următoarele secţiuni: +             +             +
       +       +                   +   - regisrul permanent al actelor normative;          +             +             +
       +       +                   +   - legi naţionale;                                   +             +             +
       +       +                   +   - practică juridică;                                +             +             +
       +       +                   +   - doctrină juridică;                                +             +             +
       +       +                   +   - legi din alte ţări şi internaţionale              +    18-24    +    100      +
       +       +                   +                                                       +             +             +
       + 15.   + Banca de date     +1) Banca de date centralizate,asigurînd accesul organi-+             +             +
       +       + ştiinţă-tehnologie+   zaţiilor şi persoanelor fizice interesate           +             +             +
       +       +                   +2) Interfaţă şi acces la reţeaua băncilor de date pen- +             +             +
       +       +                   +   tru cercetare şi ştiinţă a C.E.E.                   +    36       +    280      +
       +       +                   +                                                       +             +             +
       + 16.   + Sistemul informa- + Utilizarea dicţionarului datelor administrative pentru+             +             +
       +       + tic interfaţă     + asigurarea alimentării sistemului de informaţie al    +             +             +
       +       + Guvern / alte or- + Guvernului                                            +    24       +    100      +
       +       + gane ale adminis- +                                                       +             +             +
       +       + traţiei publice   +                                                       +             +             +
       +       +                   +                                                       +             +             +
       + 17.   + Sistem informatic +1) Sistem unic, parametrizat                           +             +             +
       +       + pentru contabili- +2) Dezvoltare şi adaptare produs program general modern+             +             +
       +       + tatea organizaţii-+   achiziţionat                                        +    18-24    +   1600      +
       +       + lor administraţiei+                                                       +             +             +
       +       + publice           +                                                       +             +             +
       +       +                   +                                                       +             +             +
       + 18.   + Sistem informatic +1) Sistem unic, parametrizat                           +             +             +
       +       + pentru gestiune   +2) Dezvoltare şi adaptare produs program general modern+             +             +
       +       + patrimoniu        +   achiziţionat                                        +    18-24    +   1400      +
       +       +                   +                                                       +             +             +
       + 19.   + Sistem informatic +1) Sistem unic, parametrizat                           +             +             +
       +       + pentru propunere  +2) Dezvoltare şi adaptare produs program general modern+             +             +
       +       + buget / urmărire  +   achiziţionat                                        +    24       +   1400      +
       +       + execuţie bugetară +                                                       +             +             +
       +       +                   +                                                       +             +             +
       + 20.   + Sistem informatic +1) Sistem unic, parametrizat                           +             +             +
       +       + pentru gestiune   +2) Dezvoltare şi adaptare produs program general modern+             +             +
       +       + perconal, calcul /+   achiziţionat                                        +    24       +   1500      +
       +       + plăţi salarii     +                                                       +             +             +
       +-------+-------------------+-------------------------------------------------------+-------------+-------------+