HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA privind unele măsuri de prevenire a şomajului în masă Nr.173 din 10.03.95 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.21/165 din 13.04.1995 * * *
Abrogat: 25.07.2003 Hotărîrea Guvernului nr.862 din 14.07.2003 [Pct.5 abrogat prin Hot.Guv. nr.1121 din 14.10.04, în vigoare 05.11.04] [Hotărîrea abrogată prin Hot.Guv. nr.862 din 14.07.03] [cu excepţia pct.5, în vigoare 25.07.03] Întru executarea Programului de activitate a Guvernului Republicii Moldova pentru anii 1994-1997 şi în scopul creării condiţiilor necesare pentru evitarea disponibilităţii în masă a angajaţilor, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Regulamentul cu privire la utilizarea forţei de muncă în condiţiile disponibilizării în masă a angajaţilor, conform anexei nr. 1. 2. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei în comun cu: Ministerul Economiei, Ministerul Finanţelor, ministerele şi departamentele de ramură, în termen de pînă la 15 martie 1995, să elaboreze şi să înainteze Guvernului spre aprobare Programul de stat de utilizare a forţei de muncă în anul 1995; Ministerul Economiei, în termen de două săptămîni, să elaboreze şi să aprobe Recomandări privind reglementarea procesului de disponibilizare în masă a angajaţilor; Fondul Social, în termen de o lună, să elaboreze şi să aprobe Regulamentul de şomaj; Consiliul Federaţiei Sindicatelor Independente din Moldova şi patronatul, în termen de două luni, să elaboreze proiectul Regulamentului comisiilor teriroriale tripartite, prezentîndu-l Guvernului spre aprobare. 3. Ministerul Învăţămîntului: în comun cu Ministerul Economiei, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, ministerele şi departamentele interesate, în termen de două luni, să prezinte Guvernului propuneri privind utilizarea instituţiilor de învăţămînt în republică în vederea instruirii profesionale a şomerilor; să elaboreze şi să completeze, începînd cu semestrul doi al anului 1995, programele de studii pentru cursurile superioare ale instituţiilor de învăţămînt cu profil economic şi tehnic cu un curs special, care ar conţine bazele activităţii de antreprenoriat şi să asigure aceste instituţii cu materiale metodice necesare; în comun cu Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei să prevadă la unele din instituţiile de învăţămînt universitar pregătirea şi perfecţionarea profesională a specialiştilor pentru organele Serviciului de stat pentru utilizarea forţei de muncă. 4. În scopul elaborării măsurilor coordonate de determinare şi realizare a politicii de prevenire a şomajului în masă, organele administraţiei publice locale, în termen de o lună, să instituie comisii tripartite, pe baze obşteşti, de promovare a utilizării forţei de muncă, în componenţa cărora vor fi incluşi reprezentanţi ai organelor administraţiei publice locale, patronatul şi sindicatele.
[Pct.5 abrogat prin Hot.Guv. nr.1121 din 14.10.04, în vigoare 05.11.04] PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA ANDREI SANGHELI Anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 173 din 10 martie 1995 REGULAMENT cu privire la utilizarea forţei de muncă în condiţiile disponibilizării în masă a angajaţilor Prezentul Regulament stabileşte criteriile disponibilizării în masă a angajaţilor, măsurile şi principiile de colaborare dintre organele administraţiei publice locale, patronat şi sindicate în aceste condiţii. I. Dispoziţii generale 1. Criteriile de bază ale disponibilizării în masă este indicele numărului angajaţilor concediaţi în urma lichidării, reorganizării sau reprofilării întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor, efectuării măsurilor cu privire la reducerea numărului sau a statelor de personal într-o anumită perioadă calendaristică. Disponibilizare în masă se consideră concedierea de la întreprinderi în baza punctului 1, art. 38 al Codului Muncii, a angajaţilor în număr de 50 şi mai mulţi în decursul a 30 zile calendaristice. 2. În cadrul comisiilor tripartite de utilizare a forţei de muncă se organizează consultaţii, se elaborează măsuri privind asigurarea cu locuri de muncă a angajaţilor în condiţiile disponibilizării în masă a angajaţilor şi se stabilesc sursele de finanţare a acestor măsuri. 3. Patronii, în conformitate cu legislaţia în vigoare, sînt obligaţi cu trei luni înainte de începerea procesului de disponibilizare în masă să prezinte oficiilor forţei de muncă şi organelor sindicale respective informaţii despre disponibilizarea în masă a angajaţilor (anexa nr. 1), iar cu două luni înainte - despre disponibilizarea personală a fiecărui angajat (anexa nr. 2). II. Măsurile de asigurare cu locuri de muncă a cetăţenilor în condiţiile disponibilizării în masă 4. Condiţiile şi măsurile de disponibilizare în masă a angajaţilor, de regulă, sînt prevăzute într-un compartiment aparte al contractului colectiv de muncă şi sînt îndeplinite de către patron. În acest compartiment pot fi incluse: măsurile cu privire la redistribuirea angajaţilor destinaţi disponibilizării în cadrul aceleiaşi unităţi de producţie; măsurile de transferare organizată cu consimţămîntul angajaţilor disponibilizaţi la alte întreprinderi, care duc lipsă de forţă de muncă calificată; măsurile de reducere a timpului de lucru în scopul evitării disponibilizării; acordarea concediilor suplimentare parţial plătite sau neplătite; garanţiile de asigurare cu locuri de muncă a unor categorii aparte de lucrători destinaţi disponibilizării; angajamentul patronului de a încheia cu organele de asigurare contractele de asigurare colectivă în caz de şomaj; alte măsuri. Condiţiile şi măsurile incluse în acest compartiment trebuie să fie conforme cu prevederile articolelor 3,6 şi 8 din Cod Muncii şi Legii cu privire la contractele colective de muncă. 5. În cazurile cînd în contractele colective de muncă încheiate nu au fost incluse măsuri de prevenire a disponibilizării angajaţilor în masă, se creează comisii pentru efectuarea negocierilor în această chestiune, componenţa cărora se stabileşte prin deciziile părţilor contractante. 6. Pe parcursul negocierilor comisiile analizează activitatea economică a întreprinderii, elaborează variante alternative ale activităţii ei de mai departe sau un complex de măsuri care trebuie înfăptuite de către patron pînă la începutul disponibilizărilor în masă, în scopul reducerii numărului angajaţilor disponibilizaţi. Concomitent se stabilesc sursele de finanţare a măsurilor preconizate. Acordurile obţinute se anexează în contractul colectiv de muncă. Acorduri similare se pot încheia şi la nivel ramural şi teritorial. 7. Organele administraţiei publice locale sînt în drept să restituie patronatului din contul bugetelor locale cheltuielile suportate în legătură cu măsurile de asigurare cu locuri de muncă a cetăţenilor disponibilizaţi. Condiţiile şi cuantumul restituirii cheltuielilor se stabilesc de către organul administraţiei publice locale, ţinîndu-se cont de situaţia pieţei muncii şi posibilităţile financiare. 8. În cazul lichidării, suspendării parţiale sau totale a activităţii întreprinderii din iniţiativa organelor administraţiei publice locale măsurile de asigurare cu locuri de muncă a angajaţilor disponibilizaţi sînt finanţate, de regulă, din bugetele acestor organe. III. Relaţiile dintre organele administraţiei publice locale, patronat şi sindicate în perioada disponibilizării în masă a angajaţilor 9. Relaţiile dintre organele administraţiei publice locale, patronat şi sindicate în perioada disponibilizării în masă a angajaţilor se realizează în conformitate cu legislaţia în vigoare, precum şi cu contractele colective de muncă şi convenţiile încheiate între aceste organizaţii, în modul stabilit. 10. Este oportun ca organele administraţiei publice locale: lunar, împreună cu oficiile forţei de muncă, să analizeze piaţa muncii şi influenţa exercitată asupra acesteia de către disponibilizările în masă ale angajaţilor pe teritoriul subordonat; în baza analizei pieţei muncii, în comun cu partenerii sociali (patronatul şi sindicatele), să elaboreze măsuri de plasare în cîmpul muncii a angajaţilor disponibilizaţi, să organizeze lucrări publice remunerate etc.; să acţioneze în calitate de mijlocitor în unităţile economice, la rezolvarea situaţiilor de conflict dintre patronat şi sindicate în perioada disponibilizării în masă a angajaţilor; să coordoneze îndeplinirea programului de calificare şi recalificare a lucrătorilor disponibilizaţi; să elaboreze propuneri de reprofilare sau privatizare a unităţilor economice. 11. În caz de lichidare a unităţilor economice în urma falimentului, obligaţiunile patronatului faţă de angajaţi se îndeplinesc în conformitate ci legislaţia în vigoare. Anexa nr. 1 la Regulamentul cu privire la utilizarea forţei de muncă în condiţiile disponibilizării în masă a angajaţilor INFORMAŢIE despre disponibilizarea în masă a angajaţilor ______________________________________________________________________ (denumirea completă a întreprinderii, instituţiei, organizaţiei) 1. Adresa_____________________________________________________________ 2. Telefonul__________________________________________________________ 3. Personalul scriptic ocupat la întreprindere la data eliberării (persoane)____________________________________________________________ 4. Cauza disponibilizării în masă______________________________________ 5. Numărul angajaţilor care vor fi puşi în disponibilizare (persoane)__________________________________________ 6. Data începerii disponibilizării_____________________________________ 7. Data finalizării disponibilizării___________________________________ Date cu privire la angajaţii care vor fi puşi în disponibilitate ______________________________________________________________________ Profesia (meseria) Numărul (persoane) Data eliberării ______________________________________________________________________ Total: "____" ____________199 Semnătura conducătorului _________________________________________ Numele, prenumele, telefonul executorului Anexa nr. 1 la Regulamentul cu privire la utilizarea forţei de muncă în condiţiile disponibilizării în masă a angajaţilor Unitatea economică__________________Cod__________ Ministerul (Departamentul)__________Cod__________ Localitatea ___________str.________________nr.______ INFORMAŢIE privind apropiata disponibilizare a angajaţilor ----------------------------------------------------------------------- Numele, |Sexul| Ziua |Meseria (spe- |Funcţia|Salarul|Adresa de la prenumele, | |naşte-|cialitatea), |ocupată|mediu |domiciliu, patronimicul| |rii |conform diplo-|la uni-|lunar |telefonul | | |mei de studii |tate, | (lei) | | | | |califi-| | | | | |carea | | -------------|-----|------|--------------|-------|-------|------------- 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 ----------------------------------------------------------------------- I. Muncitori _______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________ II. Funcţionari _______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________ _______________________________________________________________________ Note: 1. Motivul disponibilizării____________________________ 2. Data disponibilizării_______________________________ 3. Numărul scriptic al angajaţilor____________________ 4. Se prezintă conform art. 45/2 al Codului Muncii "____"______________199 ____________________________________________________ (Numele, prenumele, patronimicul, funcţia, telefonul) -------------------------- (semnătura)
[Anexa nr.2 abrogată prin Hot.Guv. nr.1121 din 14.10.04, în vigoare 05.11.04]

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀