joi, 22 iunie 1995
325/22.05.95 Hotărîre privind Concepţia pregătirii cadrelor de jurişti în instituţiile de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
          Privind Concepţia pregătirii cadrelor de jurişti în
     instituţiile de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne

                         Nr.325  din  22.05.95

        Monitorul Oficial al R.Moldova nr.34/282 din 22.06.1995

                                  * * *

    În scopul perfecţionării  sistemului  de  pregătire  a  cadrelor  de
jurişti  pentru organele afacerilor interne, Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:

    1. Se aprobă   Concepţia   pregătirii   cadrelor   de   jurişti   în
instituţiile  de  învăţămînt  ale Ministerului  Afacerilor  Interne  (se
anexează).

    2. Se reorganizează  Şcoala de Subofiţeri a Ministerului  Afacerilor
Interne  în  Şcoala Republicană de Subofiţeri de Poliţie a  Ministerului
Afacerilor Interne cu înmînarea Drapelului de luptă.

    3. Se fondează  Academia de Poliţie "Ştefan cel Mare" a Ministerului
Afacerilor  Interne  pe baza Academiei Naţionale de poliţie "Ştefan  cel
Mare"  a  Ministerului Afacerilor Interne şi a Şcolii medii speciale  de
poliţie din or. Chişinău.

    4. Se stabileşte  că structura, statele de personal şi regulamentele
instituţiilor  de  învăţămînt  ale Ministerului  Afacerilor  Interne  se
aprobă de către Ministerul Afacerilor Interne.

    5. În perioada  de  tranziţie  Şcoala Republicană de  Subofiţeri  de
Poliţie  a Ministerului Afacerilor Interne pînă la prima promoţie (1997)
va   efectua   instruirea  cursanţilor  conform  actualei  programe   de
învăţămînt.

    6. Şcoala medie  specială  de  poliţie din or.Chişinău  va  continua
procesul  de instruire pînă cînd toţi cursanţii, care în prezent îşi fac
studiile la cursurile de zi şi cele fără frecvenţă, vor absolvi şcoala.

    7. Pentru cetăţenii  care  nu şi-au satisfăcut serviciul militar  în
termen  şi  au  fost înmatriculaţi la cursurile de zi ale  Academiei  de
Poliţie "Ştefan cel Mare" a Ministerului Afacerilor Interne - primii doi
ani  de  studii, iar pentru cei înmatriculaţi în Şcoala  Republicană  de
Subofiţeri  de  Poliţie a Ministerului Afacerilor Interne - 18 luni  din
termenul de studii se vor considera ca serviciu militar în termen.

    8. În scopul   asigurării   condiţiilor  de  selectare  a   cadrelor
pedagogice pe bază de concurs, perfecţionării sistemului de remunerare a
muncii  corpului  didactic  şi antrenării în  activitatea  pedagogică  a
specialiştilor  de  înaltă  calificare  din  alte  sfere  ale  economiei
naţionale,   precum  şi  a  colaboratorilor  practicieni  ai   organelor
afacerilor  interne se stabileşte pentru corpul profesoral şi de comandă
al instituţiilor de învăţămînt o majorare a coeficientului tarifar cu 25
la   sută  faţă  de  posturile  respective  ale  aparatului  central  al
Ministerului Afacerilor Interne.

    9. Perioada de  activitate în economia naţională conform  profilului
de  studii  se include în stagiul pedagogic şi se ia în  considerare  la
calcularea sporului de vechime.

    10. Se abrogă:
    Punctul 4 din  Hotărîrea  Guvernului R.S.S. Moldova nr. 276  din  17
august  1990  "Cu privire la înfiinţarea Academiei Naţionale de  poliţie
"Ştefan  cel Mare" şi restructurarea actualelor instituţii de învăţămînt
din sistemul Ministerului Afacerilor Interne al R.S.S. Moldova";

    Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 333 din 8 iulie 1991 "Cu
privire  la aprobarea Statutului Academiei Naţionale de poliţie  "Ştefan
cel Mare" a Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova".


       PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                       Andrei SANGHELI

    Chişinău, 22 mai 1995.
    Nr. 325. 
            


                                CONCEPŢIA
            pregătirii cadrelor de jurişti în instituţiile de învăţămînt   
                    ale Ministerului Afacerilor Interne

    Necesitatea acută   de  cadre  de  înaltă  calificarea  în  organele
afacerilor  interne  este  determinată de creşterea  criminalităţii,  de
ridicarea  nivelului  profesional  al  delicvenţilor şi  a  gradului  de
înzestrare a lor cu tehnică şi armament.
    Lipsa unei pregătirii  juridice speciale, a deprinderilor  practice,
necunoaşterea  specificului  lucrului  în poliţie  se  reflectă  negativ
asupra eficacităţii muncii organelor afacerilor interne.
    Actualul sistem de pregătire a cadrelor necesită modificări radicale
a  căror finalitate este ridicarea nivelului profesional al  angajaţilor
din organele afacerilor interne şi extinderea cercetărilor ştiinţifice.
    Concepţia pregătirii  cadrelor  în  instituţiile de  învăţămînt  ale
Ministerului  Afacerilor  Interne (în continuare - Concepţia) are  drept
suporţi    Constituţia   Republicii   Moldova,   Concepţia   dezvoltării
învăţămîntului în Republica Moldova, aprobată de Parlament, noile teorii
vizînd  educarea şi experienţa altor ţări în ceea ce priveşte pregătirea
cadrelor  pentru  organele  afacerilor  interne.  Ideea  fundamentală  a
Concepţiei este de a se acorda prioritate instruirii.

          I. Sistemul de pregătire a cadrelor pentru organele
             afacerilor interne şi structura lui

    Sistemul de pregătire   a  cadrelor  organelor  afacerilor   interne
cuprinde  o  reţea  de instuţii ale Ministerului Afacerilor  Interne  de
diferitor  nivele şi forme de organizare a activităţii lor. Sistemul  de
instruire are următoarea structură:
    a) Şcoala Republicană   de  Subofiţeri  de  Poliţie  a  Ministerului
Afacerilor Interne (în continuare - Şcoala);
    b) Academia de  Poliţie "Ştefan cel Mare" a Ministerului  Afacerilor
Interne (în continuare - Academia).

                               II. Şcoala

    1. Şcoala este  concepută  ca  o instituţie specială  de  învăţămînt
pentru pregătirea specialiştilor de înaltă calificare şi cu profil larg,
precum  şi  pentru aprofundarea deprinderilor teoretice şi practice  ale
subofiţerilor  de  poliţie din organele afacerilor interne. Termenul  de
instruire este de 18 luni academice.

    1.1. Admiterea   la  studii  se  efectuează  pe  bază  de   concurs.
Preselecţia  candidaţilor  se face de către organele afacerilor  interne
teritoriale  din rîndurile tinerilor cu studii medii în vîrstă de  17-28
ani.

    1.2. Absolvenţilor,  care susţin examenele de stat, li se eliberează
diplome de modul stabilit cu calificarea de poliţist şi sînt repartizaţi
la serviciu în organele afacerilor interne teritoriale.

    1.3. Absolvenţilor Şcolii li se conferă următoarele grade speciale:
    "plutonier major de poliţie" - persoanelor care au susţinut           
                                   examinele de stat cu media generală     
                                    de cel puţin 9 puncte;
    "sergent de poliţie"         - persoanelor care au susţinut       
                                   examenele de stat cu media denerală     
                                    de cel puţin 8 puncte;
    "caporal de poliţie"         - persoanelor care au susţinut       
                                   examenele de stat cu media generală     
                                    de cel puţin 7 puncte;
    "poliţist"                   - persoanelor care au susţinut       
                                   examenele de stat cu media generală     
                                    de cel puţin 7 puncte;

    1.4. Absolvenţii  care  au  susţinut  examenele  de  stat  cu  media
generală  de  cel  puţin 9 puncte, la cerere, vor  fi  înmatriculaţi  în
Academia  de poliţie "Ştefan cel Mare" fără examene de admitere, iar cei
care au obţinut media generală de cel puţin 8 puncte - fără concurs.

                           2. Structura Şcolii

    2.1. Şcoala se constituie din:
    2.1.1. Facultăţi:
    facultatea nr.  1  - formează cadre de subofiţeri de poliţie  pentru
organele afacerilor interne teritoriale;
    facultatea nr. 2:
    a) realizează  procesul de perfecţionare a măiestriei profesionale a
subofiţerilor  de  poliţie, prin cursuri programate la fiecare 3 ani  de
serviciu, cu termenul de instruire de o lună;
    b) efectuarea  recalificarea  subofiţerilor de poliţie. Termenul  de
instruire  este în dependenţă de direcţia de activitate pe care  urmează
să o exercite persoană în cauză;
    c) desfăşoară   cursuri   lunare  pentru   colaboratorii   organelor
afacerilor  interne,  înaintaţi  pentru a li se conferi  gradul  special
următor.

    2.1.2 Catedre  -  subdiviziunile de bază ale  facultăţilor.  Fiecare
catedră are în componenţa sa cel puţin 5 colaboratori.

    2.1.3. Centrul metodico-didactic, care asigură:
    organizarea procesului  de instruire în cadrul Şcolii şi  elaborarea
recomandaţiilor  metodice, planurilor şi programelor de instruire pentru
diferitele categorii de subofiţeri de poliţie;
    studierea, analiza şi generalizarea practicii avansate de activitate
a organelor afacerilor interne, cu implementarea elementelor progresiste
în procesul de pregătire profesională a colaboratorilor poliţiei;
    ţine evidenţa  activităţii absolvenţilor Şcolii, menţinînd în  acest
scop  relaţii  constante  cu  organele afacerilor  interne,  în  vederea
prevenirii   unor   eventuale  greşeli  şi  perfecţionării  continue   a
procesului de instruire.
    Activitatea Centrului  este  dirijată  de şeful lui, care  posedă  o
înaltă  pregătire profesională şi o bogată experienţă de muncă în cadrul
ogranelor afacerilor interne.

    2.1.4. Grupul de asigurare psiho-fiziologică, ce are în atribuţie:
    aprecierea aspectelor   psiho-fiziologice  ale  candidaţilor  pentru
instruirea în Şcoală;
    efectuarea diverselor  testări, chestionări în dinamică pe parcursul
întregii perioade de studii;
    participarea   la  atestarea  cursanţilor,  înaintarea  propunerilor
concrete vizînd repartizarea ulterioară a absolvenţilor.

                   3. Baza material-didactică a Şcolii

    Baza material-didactică  a  Şcolii este amplasată pe  strada  Şfînta
Vineri  nr. 7 şi 16 "a" şi permite instruirea concomitentă a circa o mie
de cursanţi, asigurîndu-le condiţiile de trai necesare.

                             III. Academia  

    1. Academia formează  efectivul  de  comandă mediu  şi  superior  cu
studii  medii  şi superioare. Sarcina principală a Academiei  constă  în
pregătirea   specialiştilor   de  înaltă  calificare   pentru   organele
afacerilor interne şi recalificarea lor.

    2. Structura Academiei

    2.1. Academia se consttituie din:

    2.1.1. facultăţi:
    facultatea nr.  1  -  efectuează pregătirea  cadrelor  de  conducere
pentru organele afacerilor interne, reciclarea şi recalificarea lor.
    La facultate se admit:
    persoane din  efectivul  de comandă mediu şi superior  al  organelor
afacerilor  interne cu studii juridice superioare (calificarea - jurist)
şi  cu experienţă de lucru în organele de drept de cel puţin 5 ani, care
constituie rezerva pentru avansarea în post, în vîrstă de pînă la 35 ani
inclusiv. Termenul de instruire - 6-12 luni;
    persoane din  efectivul de comandă mediu şi superior cu studii medii
juridice  şi  cu  experienţă  de lucru după  absolvirea  instituţiei  de
învăţămînt  a Ministerului Afacerilor Interne de cel puţin 2 ani, aflate
în rezerva de avansare în post. Termenul de instruire - 2 ani;

    Facultatea nr.  2  formează specialişti pentru  organele  afacerilor
interne (anchetatori, specialişti pentru poliţia judiciară şi economică,
pentru   serviciu   administrativ,  pentru  efectivul  de   comandă   al
carabinerilor etc.).
    La facultate sînt admişi:
    colaboratori  ai  organelor  afacerilor  interne  din  efectivul  de
comandă  mediu  şi superior în vîrstă de pînă la 30 ani cu studii  medii
juridice. Termenul de studii - 3 ani;
    persoane civile  cu  studii medii generale în vîrstă de  17-23  ani.
Termenul de instruire - 4 ani şi o stagiatură de un an în specialitate.
    Se propune ca, începînd cu anul de învăţămînt 1995/96, instruirea să
se organizeze pe etape (cicluri). Fiecare ciclu este complet şi nu poate
fi  continuat.  Următorul  ciclu  are la bază  conţinutul  programei  de
instruire  a  ciclului precedent. La finele primului ciclu (perioada  de
instruire - 3 ani) studentul are dreptul;
    să se încadreze  în lucru, după susţinerea examenelor de calificare,
în  calitate  de  inspector de sector  de  poliţie,  expert-criminalist,
comandant  de pluton, inspector al subdiviziunii cu destinaţie specială,
inspector inferior al serviciului operativ etc.;
    să-şi continue  studiile  la cursurile fără frecvenţă în  cel  de-al
II-lea   ciclu   la   specialitatea  aleasă,  în   scopul   aprofundării
cunoştinţelor  teoretice şi practice şi obţinerii documentului respectiv
de studii superioare;
    să-şi continue studiile la cursurile de zi în cel de-al doilea ciclu.
    După încheierea primului ciclu şi susţinerea examenelor, cursantului
i  se  eliberează  diploma de calificare a  specialistului  inferior  cu
dreptul  de  a  se  angaja în organele afacerilor interne  ori  de  a-şi
continua studiile la ciclul al II-lea.
    Studenţii, care au susţinut examenele de absolvire după primul ciclu
şi  au fost repartizaţi la serviciu în organele afacerilor interne,  pot
să-şi  continue studiile la cursurile fără frecvenţă în ciclul al II-lea
după  o programă specială cu termenul de instruire de 3 ani. Acestora li
se conferă gradul de "plutonier major".
    Studenţilor,  care au trecut examenele de absolvire şi îşi  continuă
studiile la cursurile de zi în ciclul al II-lea, după 3 ani de studii li
se  conferă gradul de locotenent de poliţie. Durata instruirii în ciclul
al II-lea este de 2 ani.
    Studentul absolvent are dreptul:
    să susţină examenele  pentru obţinerea diplomei de studii superioare
şi  să  se  angajeze  în organele afacerilor  interne  în  specialitatea
căpătată;
    să-şi susţină  lucrarea  de  diplomă,  care  îi  va  permite  să  se
încadreze în activitatea ştiinţifică şi pedagogică;
    să-şi facă doctoratul pentru a obţine cunoştinţe mai profunde într-o
anumită  sferă  şi gradul de doctor în ştiinţe juridice,  fiind  angajat
ulterior  la  Academie  ori  la  Centrul  de  cercetări  ştiinţifice  al
Ministerului Afacerilor Interne. Termenul de studii - 3 ani;

    Facultatea nr. 3 pregăteşte cadre pentru organele afacerilor interne
(forma de instruire fără frecvenţă).
    La facultate se primesc:
    persoane din  efectivul  corpului  de comandă mediu şi  superior  cu
studii juridice medii, care constituie rezerva pentru avansarea în post,
în vîrstă de pînă la 35 ani inclusiv. Termenul de studii - 4 ani;
    persoane din  efectivul  corpului de comandă mediu, care  au  studii
medii, în vîrstă de pînă la 35 ani inclusiv. Termenul de studii - 5 ani.
    Reorganizarea   sistemului  de  pregătire  a  specialiştilor  pentru
organele   afacerilor   interne  impune  în  mod  necesar   introducerea
următoarelor modificări în sistemul de asigurare a studenţilor:
    pentru ofiţerii  care  studiază  la  cursurile de  zi  -  menţinerea
salariului  şi celorlalte privilegii la ultimul loc de lucru, asigurarea
cu spaţiu locativ gratuit sau restituirea cheltuielilor pentru chirie;
    pentru ofiţerii   care  studiază  la  cursurile  fără  frecvenţă   -
menţinerea  salariului  în perioada sesiunii de examene  şi  restituirea
cheltuielilor pentru cazare.

    2.1.2. Catedre  -  principalele subdiviziuni ale facultăţilor ce  se
înfiinţează  la propunerea şefului Academiei. Colectivul catedrelor este
compus din cel puţin 5 persoane.

    2.1.3. Centrul de cercetări ştiinţifice - o subdiviziune a Academiei
care   asigură   planificarea   şi  organizarea  muncii   de   cercetare
ştiinţifică  în  domeniul  prevenirii  şi  descoperirii  infracţiunilor,
precum şi a activităţii organelor afacerilor interne.
    Centrul de cercetări  ştiinţifice  conduce activitatea de  cercetare
ştiinţifică,  elaborează  planurile complexe de  cercetări  ştiinţifice,
desfăşoară   de  sine  stătător  cercetări  fundamentale  şi   operativ-
aplicative,   cu   implementarea  ulterioară  a  rezultatelor   lor   în
activitatea  organelor  de  drept, asigură  colectarea,  prelucrarea  şi
difuzarea  informaţiei  ştiinţifice, efectuează expertize  crimonologice
ale   actelor   normative  vizînd  combaterea  criminalităţii,   asigură
perfecţionarea cadrelor ştiinţifice.
    Activitatea Centrului  de cercetări ştiinţifice este dirijată de  un
şef,  numit  în  post din rîndurile persoanelor cu stagiu  de  lucru  în
organele  afacerilor interne, experienţă ştiinţifică-pedagogică şi  grad
ştiinţific.

    2.1.4. Centrul metodico-didactic asigură organizarea procesului unic
de   instruire  în  toate  instituţiile  de  învăţămînt,  contribuie  la
soluţionarea problemelor actuale ale pregătirii profesionale a cadrelor.

    3. Baza tehnico-materială a Academiei.
    Academia este amplasatăî în 2 blocuri:
    a) blocul principal  (cu  stadionul şi bazinul "Dinamo" -  str.  Gh.
Asachi).  Aici  îşi  fac studiile studenţii anilor 3-4  (ciclul  II)  şi
audienţii  facultăţii de pregătire a cadrelor de conducere şi  ridicarea
calificării. Căminele sînt prevăzute pentru 500 locuitori;
    b) blocul al  doilea  - str. Doina. Aici îşi fac studiile  studenţii
anilor 1-2 (ciclul I). Pentru cazarea studenţilor din aceşti ani au fost
repartizate 3 cămine.

         IV. Selectarea şi stabilizarea cadrelor pedagogice în
             instituţiile de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor   
             Interne

    1. Selectarea  cadrelor  pedagogice  şi  completarea  posturilor  se
efectuează  pe bază de concurs din rîndurile colaboratorilor practicieni
cu  o  bogată experienţă de muncă în organele afacerilor interne şi  ale
specialiştilor de înaltă calificare din economia naţională.

    2. In scopul   asigurării   condiţiilor  de  selectare  a   cadrelor
pedagogice pe bază de concurs, perfecţionării sistemului de remunerare a
muncii  corpului  dictactic  şi antrenării în activitatea  pedagogică  a
specialiştilor  de  înaltă  calificare  din  alte  sfere  ale  economiei
naţionale,   precum  şi  a  colaboratorilor  practicieni  ai   organelor
afacerilor  interne se stabileşte pentru corpul profesoral şi de comandă
al  instituţiilor de învăţămînt o majorare a coeficientului de  tarifare
cu  25  la sută faţă de posturile respective ale aparatului  central  al
Ministerului Afacerilor Interne.

    3. Perioada de  activitate în economia naţională conform  profilului
de  studii  se include în stagiul pedagogic şi se ia în consideraţie  la
calcularea sporului de vechime.
    Implementarea propunerilor de modificare a sistemului de pregătire a
cadrelor  pentru  organele afacerilor interne vor  permite  concentrarea
bazei  tehnico-materiale şi a potenţialului pedagogic într-o  instituţie
de  învăţămînt  unic,  lichdarea divizării şi dublării  în  procesul  de
pregătire  şi  reciclare  a  cadrelor,  stoparea  fluctuaţiei  acestora,
economisirea şi folosirea raţioană a mijloacelor băneşti disponibile.