HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA Privind Concepţia pregătirii cadrelor de jurişti în instituţiile de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne Nr.325 din 22.05.95 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.34/282 din 22.06.1995 * * * În scopul perfecţionării sistemului de pregătire a cadrelor de jurişti pentru organele afacerilor interne, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Concepţia pregătirii cadrelor de jurişti în instituţiile de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne (se anexează). 2. Se reorganizează Şcoala de Subofiţeri a Ministerului Afacerilor Interne în Şcoala Republicană de Subofiţeri de Poliţie a Ministerului Afacerilor Interne cu înmînarea Drapelului de luptă. 3. Se fondează Academia de Poliţie "Ştefan cel Mare" a Ministerului Afacerilor Interne pe baza Academiei Naţionale de poliţie "Ştefan cel Mare" a Ministerului Afacerilor Interne şi a Şcolii medii speciale de poliţie din or. Chişinău. 4. Se stabileşte că structura, statele de personal şi regulamentele instituţiilor de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne se aprobă de către Ministerul Afacerilor Interne. 5. În perioada de tranziţie Şcoala Republicană de Subofiţeri de Poliţie a Ministerului Afacerilor Interne pînă la prima promoţie (1997) va efectua instruirea cursanţilor conform actualei programe de învăţămînt. 6. Şcoala medie specială de poliţie din or.Chişinău va continua procesul de instruire pînă cînd toţi cursanţii, care în prezent îşi fac studiile la cursurile de zi şi cele fără frecvenţă, vor absolvi şcoala. 7. Pentru cetăţenii care nu şi-au satisfăcut serviciul militar în termen şi au fost înmatriculaţi la cursurile de zi ale Academiei de Poliţie "Ştefan cel Mare" a Ministerului Afacerilor Interne - primii doi ani de studii, iar pentru cei înmatriculaţi în Şcoala Republicană de Subofiţeri de Poliţie a Ministerului Afacerilor Interne - 18 luni din termenul de studii se vor considera ca serviciu militar în termen. 8. În scopul asigurării condiţiilor de selectare a cadrelor pedagogice pe bază de concurs, perfecţionării sistemului de remunerare a muncii corpului didactic şi antrenării în activitatea pedagogică a specialiştilor de înaltă calificare din alte sfere ale economiei naţionale, precum şi a colaboratorilor practicieni ai organelor afacerilor interne se stabileşte pentru corpul profesoral şi de comandă al instituţiilor de învăţămînt o majorare a coeficientului tarifar cu 25 la sută faţă de posturile respective ale aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne. 9. Perioada de activitate în economia naţională conform profilului de studii se include în stagiul pedagogic şi se ia în considerare la calcularea sporului de vechime. 10. Se abrogă: Punctul 4 din Hotărîrea Guvernului R.S.S. Moldova nr. 276 din 17 august 1990 "Cu privire la înfiinţarea Academiei Naţionale de poliţie "Ştefan cel Mare" şi restructurarea actualelor instituţii de învăţămînt din sistemul Ministerului Afacerilor Interne al R.S.S. Moldova"; Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 333 din 8 iulie 1991 "Cu privire la aprobarea Statutului Academiei Naţionale de poliţie "Ştefan cel Mare" a Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova". PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Andrei SANGHELI Chişinău, 22 mai 1995. Nr. 325. CONCEPŢIA pregătirii cadrelor de jurişti în instituţiile de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne Necesitatea acută de cadre de înaltă calificarea în organele afacerilor interne este determinată de creşterea criminalităţii, de ridicarea nivelului profesional al delicvenţilor şi a gradului de înzestrare a lor cu tehnică şi armament. Lipsa unei pregătirii juridice speciale, a deprinderilor practice, necunoaşterea specificului lucrului în poliţie se reflectă negativ asupra eficacităţii muncii organelor afacerilor interne. Actualul sistem de pregătire a cadrelor necesită modificări radicale a căror finalitate este ridicarea nivelului profesional al angajaţilor din organele afacerilor interne şi extinderea cercetărilor ştiinţifice. Concepţia pregătirii cadrelor în instituţiile de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne (în continuare - Concepţia) are drept suporţi Constituţia Republicii Moldova, Concepţia dezvoltării învăţămîntului în Republica Moldova, aprobată de Parlament, noile teorii vizînd educarea şi experienţa altor ţări în ceea ce priveşte pregătirea cadrelor pentru organele afacerilor interne. Ideea fundamentală a Concepţiei este de a se acorda prioritate instruirii. I. Sistemul de pregătire a cadrelor pentru organele afacerilor interne şi structura lui Sistemul de pregătire a cadrelor organelor afacerilor interne cuprinde o reţea de instuţii ale Ministerului Afacerilor Interne de diferitor nivele şi forme de organizare a activităţii lor. Sistemul de instruire are următoarea structură: a) Şcoala Republicană de Subofiţeri de Poliţie a Ministerului Afacerilor Interne (în continuare - Şcoala); b) Academia de Poliţie "Ştefan cel Mare" a Ministerului Afacerilor Interne (în continuare - Academia). II. Şcoala 1. Şcoala este concepută ca o instituţie specială de învăţămînt pentru pregătirea specialiştilor de înaltă calificare şi cu profil larg, precum şi pentru aprofundarea deprinderilor teoretice şi practice ale subofiţerilor de poliţie din organele afacerilor interne. Termenul de instruire este de 18 luni academice. 1.1. Admiterea la studii se efectuează pe bază de concurs. Preselecţia candidaţilor se face de către organele afacerilor interne teritoriale din rîndurile tinerilor cu studii medii în vîrstă de 17-28 ani. 1.2. Absolvenţilor, care susţin examenele de stat, li se eliberează diplome de modul stabilit cu calificarea de poliţist şi sînt repartizaţi la serviciu în organele afacerilor interne teritoriale. 1.3. Absolvenţilor Şcolii li se conferă următoarele grade speciale: "plutonier major de poliţie" - persoanelor care au susţinut examinele de stat cu media generală de cel puţin 9 puncte; "sergent de poliţie" - persoanelor care au susţinut examenele de stat cu media denerală de cel puţin 8 puncte; "caporal de poliţie" - persoanelor care au susţinut examenele de stat cu media generală de cel puţin 7 puncte; "poliţist" - persoanelor care au susţinut examenele de stat cu media generală de cel puţin 7 puncte; 1.4. Absolvenţii care au susţinut examenele de stat cu media generală de cel puţin 9 puncte, la cerere, vor fi înmatriculaţi în Academia de poliţie "Ştefan cel Mare" fără examene de admitere, iar cei care au obţinut media generală de cel puţin 8 puncte - fără concurs. 2. Structura Şcolii 2.1. Şcoala se constituie din: 2.1.1. Facultăţi: facultatea nr. 1 - formează cadre de subofiţeri de poliţie pentru organele afacerilor interne teritoriale; facultatea nr. 2: a) realizează procesul de perfecţionare a măiestriei profesionale a subofiţerilor de poliţie, prin cursuri programate la fiecare 3 ani de serviciu, cu termenul de instruire de o lună; b) efectuarea recalificarea subofiţerilor de poliţie. Termenul de instruire este în dependenţă de direcţia de activitate pe care urmează să o exercite persoană în cauză; c) desfăşoară cursuri lunare pentru colaboratorii organelor afacerilor interne, înaintaţi pentru a li se conferi gradul special următor. 2.1.2 Catedre - subdiviziunile de bază ale facultăţilor. Fiecare catedră are în componenţa sa cel puţin 5 colaboratori. 2.1.3. Centrul metodico-didactic, care asigură: organizarea procesului de instruire în cadrul Şcolii şi elaborarea recomandaţiilor metodice, planurilor şi programelor de instruire pentru diferitele categorii de subofiţeri de poliţie; studierea, analiza şi generalizarea practicii avansate de activitate a organelor afacerilor interne, cu implementarea elementelor progresiste în procesul de pregătire profesională a colaboratorilor poliţiei; ţine evidenţa activităţii absolvenţilor Şcolii, menţinînd în acest scop relaţii constante cu organele afacerilor interne, în vederea prevenirii unor eventuale greşeli şi perfecţionării continue a procesului de instruire. Activitatea Centrului este dirijată de şeful lui, care posedă o înaltă pregătire profesională şi o bogată experienţă de muncă în cadrul ogranelor afacerilor interne. 2.1.4. Grupul de asigurare psiho-fiziologică, ce are în atribuţie: aprecierea aspectelor psiho-fiziologice ale candidaţilor pentru instruirea în Şcoală; efectuarea diverselor testări, chestionări în dinamică pe parcursul întregii perioade de studii; participarea la atestarea cursanţilor, înaintarea propunerilor concrete vizînd repartizarea ulterioară a absolvenţilor. 3. Baza material-didactică a Şcolii Baza material-didactică a Şcolii este amplasată pe strada Şfînta Vineri nr. 7 şi 16 "a" şi permite instruirea concomitentă a circa o mie de cursanţi, asigurîndu-le condiţiile de trai necesare. III. Academia 1. Academia formează efectivul de comandă mediu şi superior cu studii medii şi superioare. Sarcina principală a Academiei constă în pregătirea specialiştilor de înaltă calificare pentru organele afacerilor interne şi recalificarea lor. 2. Structura Academiei 2.1. Academia se consttituie din: 2.1.1. facultăţi: facultatea nr. 1 - efectuează pregătirea cadrelor de conducere pentru organele afacerilor interne, reciclarea şi recalificarea lor. La facultate se admit: persoane din efectivul de comandă mediu şi superior al organelor afacerilor interne cu studii juridice superioare (calificarea - jurist) şi cu experienţă de lucru în organele de drept de cel puţin 5 ani, care constituie rezerva pentru avansarea în post, în vîrstă de pînă la 35 ani inclusiv. Termenul de instruire - 6-12 luni; persoane din efectivul de comandă mediu şi superior cu studii medii juridice şi cu experienţă de lucru după absolvirea instituţiei de învăţămînt a Ministerului Afacerilor Interne de cel puţin 2 ani, aflate în rezerva de avansare în post. Termenul de instruire - 2 ani; Facultatea nr. 2 formează specialişti pentru organele afacerilor interne (anchetatori, specialişti pentru poliţia judiciară şi economică, pentru serviciu administrativ, pentru efectivul de comandă al carabinerilor etc.). La facultate sînt admişi: colaboratori ai organelor afacerilor interne din efectivul de comandă mediu şi superior în vîrstă de pînă la 30 ani cu studii medii juridice. Termenul de studii - 3 ani; persoane civile cu studii medii generale în vîrstă de 17-23 ani. Termenul de instruire - 4 ani şi o stagiatură de un an în specialitate. Se propune ca, începînd cu anul de învăţămînt 1995/96, instruirea să se organizeze pe etape (cicluri). Fiecare ciclu este complet şi nu poate fi continuat. Următorul ciclu are la bază conţinutul programei de instruire a ciclului precedent. La finele primului ciclu (perioada de instruire - 3 ani) studentul are dreptul; să se încadreze în lucru, după susţinerea examenelor de calificare, în calitate de inspector de sector de poliţie, expert-criminalist, comandant de pluton, inspector al subdiviziunii cu destinaţie specială, inspector inferior al serviciului operativ etc.; să-şi continue studiile la cursurile fără frecvenţă în cel de-al II-lea ciclu la specialitatea aleasă, în scopul aprofundării cunoştinţelor teoretice şi practice şi obţinerii documentului respectiv de studii superioare; să-şi continue studiile la cursurile de zi în cel de-al doilea ciclu. După încheierea primului ciclu şi susţinerea examenelor, cursantului i se eliberează diploma de calificare a specialistului inferior cu dreptul de a se angaja în organele afacerilor interne ori de a-şi continua studiile la ciclul al II-lea. Studenţii, care au susţinut examenele de absolvire după primul ciclu şi au fost repartizaţi la serviciu în organele afacerilor interne, pot să-şi continue studiile la cursurile fără frecvenţă în ciclul al II-lea după o programă specială cu termenul de instruire de 3 ani. Acestora li se conferă gradul de "plutonier major". Studenţilor, care au trecut examenele de absolvire şi îşi continuă studiile la cursurile de zi în ciclul al II-lea, după 3 ani de studii li se conferă gradul de locotenent de poliţie. Durata instruirii în ciclul al II-lea este de 2 ani. Studentul absolvent are dreptul: să susţină examenele pentru obţinerea diplomei de studii superioare şi să se angajeze în organele afacerilor interne în specialitatea căpătată; să-şi susţină lucrarea de diplomă, care îi va permite să se încadreze în activitatea ştiinţifică şi pedagogică; să-şi facă doctoratul pentru a obţine cunoştinţe mai profunde într-o anumită sferă şi gradul de doctor în ştiinţe juridice, fiind angajat ulterior la Academie ori la Centrul de cercetări ştiinţifice al Ministerului Afacerilor Interne. Termenul de studii - 3 ani; Facultatea nr. 3 pregăteşte cadre pentru organele afacerilor interne (forma de instruire fără frecvenţă). La facultate se primesc: persoane din efectivul corpului de comandă mediu şi superior cu studii juridice medii, care constituie rezerva pentru avansarea în post, în vîrstă de pînă la 35 ani inclusiv. Termenul de studii - 4 ani; persoane din efectivul corpului de comandă mediu, care au studii medii, în vîrstă de pînă la 35 ani inclusiv. Termenul de studii - 5 ani. Reorganizarea sistemului de pregătire a specialiştilor pentru organele afacerilor interne impune în mod necesar introducerea următoarelor modificări în sistemul de asigurare a studenţilor: pentru ofiţerii care studiază la cursurile de zi - menţinerea salariului şi celorlalte privilegii la ultimul loc de lucru, asigurarea cu spaţiu locativ gratuit sau restituirea cheltuielilor pentru chirie; pentru ofiţerii care studiază la cursurile fără frecvenţă - menţinerea salariului în perioada sesiunii de examene şi restituirea cheltuielilor pentru cazare. 2.1.2. Catedre - principalele subdiviziuni ale facultăţilor ce se înfiinţează la propunerea şefului Academiei. Colectivul catedrelor este compus din cel puţin 5 persoane. 2.1.3. Centrul de cercetări ştiinţifice - o subdiviziune a Academiei care asigură planificarea şi organizarea muncii de cercetare ştiinţifică în domeniul prevenirii şi descoperirii infracţiunilor, precum şi a activităţii organelor afacerilor interne. Centrul de cercetări ştiinţifice conduce activitatea de cercetare ştiinţifică, elaborează planurile complexe de cercetări ştiinţifice, desfăşoară de sine stătător cercetări fundamentale şi operativ- aplicative, cu implementarea ulterioară a rezultatelor lor în activitatea organelor de drept, asigură colectarea, prelucrarea şi difuzarea informaţiei ştiinţifice, efectuează expertize crimonologice ale actelor normative vizînd combaterea criminalităţii, asigură perfecţionarea cadrelor ştiinţifice. Activitatea Centrului de cercetări ştiinţifice este dirijată de un şef, numit în post din rîndurile persoanelor cu stagiu de lucru în organele afacerilor interne, experienţă ştiinţifică-pedagogică şi grad ştiinţific. 2.1.4. Centrul metodico-didactic asigură organizarea procesului unic de instruire în toate instituţiile de învăţămînt, contribuie la soluţionarea problemelor actuale ale pregătirii profesionale a cadrelor. 3. Baza tehnico-materială a Academiei. Academia este amplasatăî în 2 blocuri: a) blocul principal (cu stadionul şi bazinul "Dinamo" - str. Gh. Asachi). Aici îşi fac studiile studenţii anilor 3-4 (ciclul II) şi audienţii facultăţii de pregătire a cadrelor de conducere şi ridicarea calificării. Căminele sînt prevăzute pentru 500 locuitori; b) blocul al doilea - str. Doina. Aici îşi fac studiile studenţii anilor 1-2 (ciclul I). Pentru cazarea studenţilor din aceşti ani au fost repartizate 3 cămine. IV. Selectarea şi stabilizarea cadrelor pedagogice în instituţiile de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne 1. Selectarea cadrelor pedagogice şi completarea posturilor se efectuează pe bază de concurs din rîndurile colaboratorilor practicieni cu o bogată experienţă de muncă în organele afacerilor interne şi ale specialiştilor de înaltă calificare din economia naţională. 2. In scopul asigurării condiţiilor de selectare a cadrelor pedagogice pe bază de concurs, perfecţionării sistemului de remunerare a muncii corpului dictactic şi antrenării în activitatea pedagogică a specialiştilor de înaltă calificare din alte sfere ale economiei naţionale, precum şi a colaboratorilor practicieni ai organelor afacerilor interne se stabileşte pentru corpul profesoral şi de comandă al instituţiilor de învăţămînt o majorare a coeficientului de tarifare cu 25 la sută faţă de posturile respective ale aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne. 3. Perioada de activitate în economia naţională conform profilului de studii se include în stagiul pedagogic şi se ia în consideraţie la calcularea sporului de vechime. Implementarea propunerilor de modificare a sistemului de pregătire a cadrelor pentru organele afacerilor interne vor permite concentrarea bazei tehnico-materiale şi a potenţialului pedagogic într-o instituţie de învăţămînt unic, lichdarea divizării şi dublării în procesul de pregătire şi reciclare a cadrelor, stoparea fluctuaţiei acestora, economisirea şi folosirea raţioană a mijloacelor băneşti disponibile.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀