HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA Privind Concepţia pregătirii cadrelor de jurişti în instituţiile de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne Nr.325 din 22.05.95 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.34/282 din 22.06.1995 * * *
Abrogat: 20.06.2002 Hotărîrea Guvernului nr.746 din 12.06.2002
În scopul perfecţionării sistemului de pregătire a cadrelor de jurişti pentru organele afacerilor interne, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Concepţia pregătirii cadrelor de jurişti în instituţiile de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne (se anexează). 2. Se reorganizează Şcoala de Subofiţeri a Ministerului Afacerilor Interne în Şcoala Republicană de Subofiţeri de Poliţie a Ministerului Afacerilor Interne cu înmînarea Drapelului de luptă. 3. Se fondează Academia de Poliţie "Ştefan cel Mare" a Ministerului Afacerilor Interne pe baza Academiei Naţionale de poliţie "Ştefan cel Mare" a Ministerului Afacerilor Interne şi a Şcolii medii speciale de poliţie din or. Chişinău. 4. Se stabileşte că structura, statele de personal şi regulamentele instituţiilor de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne se aprobă de către Ministerul Afacerilor Interne. 5. În perioada de tranziţie Şcoala Republicană de Subofiţeri de Poliţie a Ministerului Afacerilor Interne pînă la prima promoţie (1997) va efectua instruirea cursanţilor conform actualei programe de învăţămînt. 6. Şcoala medie specială de poliţie din or.Chişinău va continua procesul de instruire pînă cînd toţi cursanţii, care în prezent îşi fac studiile la cursurile de zi şi cele fără frecvenţă, vor absolvi şcoala. 7. Se atribuie instituţiilor de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne statutul marilor unităţi militare. Cetăţenii, care nu şi-au satisfăcut serviciul militar în termen şi au fost înmatriculaţi la cursurile de zi ale instituţiilor de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne îşi satisfac şi serviciul militar în termen. Serviciul militar în termen se va considera satisfăcut după absolvirea instituţiei de învăţămînt.
[Pct.7 în redacţia Hot. Guv. nr.229 din 27.02.98] 8. În scopul asigurării condiţiilor de selectare a cadrelor pedagogice pe bază de concurs, perfecţionării sistemului de remunerare a muncii corpului didactic şi antrenării în activitatea pedagogică a specialiştilor de înaltă calificare din ramurile civile, precum şi a colaboratorilor practicieni ai organelor afacerilor interne pentru corpul profesoral şi de comandă al instituţiilor de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne se stabileşte: a) un spor la salariu pentru gradele didactice, în procente faţă de salariul de funcţie: superior - 50%, întîi - 40%, doi - 30%; b) persoanelor, care au dreptul la pensie pe linia Ministerului Afacerilor Interne pentru vechimea în muncă de cel puţin 20 ani - pensie în mărime de 50% din suma pensiei cuvenite, calculată la momentul efectuării plăţilor, care li se achită la locul de serviciu; c) concediu de creaţie cu durata de pînă la 18 zile lucrătoare.
[Pct.8 în redacţia Hot. Guv. nr.229 din 27.02.98] 9. Perioada de activitate a persoanelor corpului profesoral şi de comandă al instituţiilor de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne în ramurile civile cu specialitatea lor militară se include în stagiul pedagogic în proporţia: 2 ani de vechime în muncă în ramurile civile înrudite cu specialitatea lor militară pentru un an în vechimea în serviciu în organele afacerilor interne, dar nu mai mult de 10 ani de serviciu.
[Pct.9 în redacţia Hot. Guv. nr.229 din 27.02.98] 10. Se stabileşte, începînd cu anul de învăţămînt 1998-1999, pentru absolvenţii Colegiului de Poliţie al Ministerului Afacerilor Interne, care îşi vor continua studiile în cadrul Academiei de Poliţie "Ştefan cel Mare" a Ministerului Afacerilor Interne termenul de studii teoretice de 2 ani.
[Pct.10 introdus prin Hot. Guv. nr.229 din 27.02.98] 11. Începînd cu anul de învăţămînt 1998-1999 se asigură finanţarea facultăţii nr. 1 a Academiei de Poliţie "Ştefan cel Mare" a Ministerului Afacerilor Interne pentru pregătirea cadrelor de conducere din rîndurile colaboratorilor practicieni.
[Pct.11 introdus prin Hot. Guv. nr.229 din 27.02.98] 12. Se abrogă: Punctul 4 din Hotărîrea Guvernului R.S.S. Moldova nr. 276 din 17 august 1990 "Cu privire la înfiinţarea Academiei Naţionale de poliţie "Ştefan cel Mare" şi restructurarea actualelor instituţii de învăţămînt din sistemul Ministerului Afacerilor Interne al R.S.S. Moldova"; Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 333 din 8 iulie 1991 "Cu privire la aprobarea Statutului Academiei Naţionale de poliţie "Ştefan cel Mare" a Ministerului Afacerilor Interne al Republicii Moldova". PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Andrei SANGHELI Chişinău, 22 mai 1995. Nr. 325. CONCEPŢIA pregătirii cadrelor de jurişti în instituţiile de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne Necesitatea acută de cadre de înaltă calificarea în organele afacerilor interne este determinată de creşterea criminalităţii, de ridicarea nivelului profesional al delicvenţilor şi a gradului de înzestrare a lor cu tehnică şi armament. Lipsa unei pregătirii juridice speciale, a deprinderilor practice, necunoaşterea specificului lucrului în poliţie se reflectă negativ asupra eficacităţii muncii organelor afacerilor interne. Actualul sistem de pregătire a cadrelor necesită modificări radicale a căror finalitate este ridicarea nivelului profesional al angajaţilor din organele afacerilor interne şi extinderea cercetărilor ştiinţifice. Concepţia pregătirii cadrelor în instituţiile de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne (în continuare - Concepţia) are drept suporţi Constituţia Republicii Moldova, Concepţia dezvoltării învăţămîntului în Republica Moldova, aprobată de Parlament, noile teorii vizînd educarea şi experienţa altor ţări în ceea ce priveşte pregătirea cadrelor pentru organele afacerilor interne. Ideea fundamentală a Concepţiei este de a se acorda prioritate instruirii. I. Sistemul de pregătire a cadrelor pentru organele afacerilor interne şi structura lui Sistemul de pregătire a cadrelor organelor afacerilor interne cuprinde o reţea de instuţii ale Ministerului Afacerilor Interne de diferitor nivele şi forme de organizare a activităţii lor. Sistemul de instruire are următoarea structură: a) Colegiul de Poliţie (în continuarie - Colegiu) b) Academia de Poliţie "Ştefan cel Mare" a Ministerului Afacerilor Interne (în continuare - Academia).
[Lit. a) în redacţia Hot. Guv. nr.447 din 06.08.96] II. Colegiul 1. Colegiul este conceput ca o instituţie de învăţămînt superior de scurtă durată, care va pregăti specialişti de calificare înaltă şi cu profil larg, va contribui la aprofundarea deprinderilor teoretice şi practice ale colaboratorilor din organele afacerilor interne. 1.1. La studii se admit, de regulă, absolvenţii de licee, de şcoli medii de cultură generală în baza criteriilor prevăzute pentru sistemul învăţămîntului universitar. Candidaţii sînt selecţionaţi în prealabil de către serviciile respective ale organelor şi subdiviziunilor afacerilor interne din rîndurile tinerilor în vîrstă de 17-28 ani. 1.2. Învăţămîntul în Colegiu se încheie cu examene de absolvire şi (sau) cu susţinerea unei lucrări de diplomă. Absolvenţii primesc diplome de studii superioare juridice de scurtă durată, prin care obţin calificarea în profil şi specialitatea urmată. 1.3. Absolvenţilor Colegiului li se conferă gradele speciale: plutonier adjutant de poliţie - persoanelor care au susţinut examenele de stat cu media generală nu mai joasă de 8 plutonier major de poliţie - persoanelor care au susţinut examenele de stat cu media generală nu mai joasă de 7 caporal de poliţie - persoanelor care au susţinut examenele de stat cu media generală nu mai joasă de 6 poliţist - persoanelor care au susţinut examenele de stat cu media generală mai joasă de 6. 1.4. Absolvenţii, care au susţinut examenele de stat cu media generală nu mai joasă de 9, la propria solicitare, vor fi înmatriculaţi la studiu în Academia de Poliţie "Stefan cel Mare" fără examene de admitere, iar cei cu media generală nu mai joasă de 8 - fără concurs la anul respectiv de studii, conform Legii Învăţămîntului.
[Capitolul II în redacţia Hot. Guv. nr.447 din 06.08.96] III. Academia 1. Academia formează efectivul de comandă mediu şi superior cu studii medii şi superioare. Sarcina principală a Academiei constă în pregătirea specialiştilor de înaltă calificare pentru organele afacerilor interne şi recalificarea lor. 2. Structura Academiei 2.1. Academia se consttituie din: 2.1.1. facultăţi: facultatea nr. 1 - efectuează pregătirea cadrelor de conducere pentru organele afacerilor interne, reciclarea şi recalificarea lor. La facultate se admit: persoane din efectivul de comandă mediu şi superior al organelor afacerilor interne cu studii juridice superioare (calificarea - jurist) şi cu experienţă de lucru în organele de drept de cel puţin 5 ani, care constituie rezerva pentru avansarea în post, în vîrstă de pînă la 35 ani inclusiv. Termenul de instruire - 6-12 luni; persoane din efectivul de comandă mediu şi superior cu studii medii juridice şi cu experienţă de lucru după absolvirea instituţiei de învăţămînt a Ministerului Afacerilor Interne de cel puţin 2 ani, aflate în rezerva de avansare în post. Termenul de instruire - 2 ani; Facultatea nr. 2 formează specialişti pentru organele afacerilor interne (anchetatori, specialişti pentru poliţia judiciară şi economică, pentru serviciu administrativ, pentru efectivul de comandă al carabinerilor etc.). La facultate sînt admişi: colaboratori ai organelor afacerilor interne din efectivul de comandă mediu şi superior în vîrstă de pînă la 30 ani cu studii medii juridice. Termenul de studii - 3 ani; persoane civile cu studii medii generale în vîrstă de 17-23 ani. Termenul de instruire - 4 ani şi o stagiatură de un an în specialitate. Se propune ca, începînd cu anul de învăţămînt 1995/96, instruirea să se organizeze pe etape (cicluri). Fiecare ciclu este complet şi nu poate fi continuat. Următorul ciclu are la bază conţinutul programei de instruire a ciclului precedent. La finele primului ciclu (perioada de instruire - 3 ani) studentul are dreptul; să se încadreze în lucru, după susţinerea examenelor de calificare, în calitate de inspector de sector de poliţie, expert-criminalist, comandant de pluton, inspector al subdiviziunii cu destinaţie specială, inspector inferior al serviciului operativ etc.; să-şi continue studiile la cursurile fără frecvenţă în cel de-al II-lea ciclu la specialitatea aleasă, în scopul aprofundării cunoştinţelor teoretice şi practice şi obţinerii documentului respectiv de studii superioare; să-şi continue studiile la cursurile de zi în cel de-al doilea ciclu. După încheierea primului ciclu şi susţinerea examenelor, cursantului i se eliberează diploma de calificare a specialistului inferior cu dreptul de a se angaja în organele afacerilor interne ori de a-şi continua studiile la ciclul al II-lea. Studenţii, care au susţinut examenele de absolvire după primul ciclu şi au fost repartizaţi la serviciu în organele afacerilor interne, pot să-şi continue studiile la cursurile fără frecvenţă în ciclul al II-lea după o programă specială cu termenul de instruire de 3 ani. Acestora li se conferă gradul de "plutonier major". Studenţilor, care au trecut examenele de absolvire şi îşi continuă studiile la cursurile de zi în ciclul al II-lea, după 3 ani de studii li se conferă gradul de locotenent de poliţie. Durata instruirii în ciclul al II-lea este de 2 ani. Studentul absolvent are dreptul: să susţină examenele pentru obţinerea diplomei de studii superioare şi să se angajeze în organele afacerilor interne în specialitatea căpătată; să-şi susţină lucrarea de diplomă, care îi va permite să se încadreze în activitatea ştiinţifică şi pedagogică; să-şi facă doctoratul pentru a obţine cunoştinţe mai profunde într-o anumită sferă şi gradul de doctor în ştiinţe juridice, fiind angajat ulterior la Academie ori la Centrul de cercetări ştiinţifice al Ministerului Afacerilor Interne. Termenul de studii - 3 ani; Facultatea nr. 3 pregăteşte cadre pentru organele afacerilor interne (forma de instruire fără frecvenţă). La facultate se primesc: persoane din efectivul corpului de comandă mediu şi superior cu studii juridice medii, care constituie rezerva pentru avansarea în post, în vîrstă de pînă la 35 ani inclusiv. Termenul de studii - 4 ani; persoane din efectivul corpului de comandă mediu, care au studii medii, în vîrstă de pînă la 35 ani inclusiv. Termenul de studii - 5 ani. Reorganizarea sistemului de pregătire a specialiştilor pentru organele afacerilor interne impune în mod necesar introducerea următoarelor modificări în sistemul de asigurare a studenţilor: pentru ofiţerii care studiază la cursurile de zi - menţinerea salariului şi celorlalte privilegii la ultimul loc de lucru, asigurarea cu spaţiu locativ gratuit sau restituirea cheltuielilor pentru chirie; pentru ofiţerii care studiază la cursurile fără frecvenţă - menţinerea salariului în perioada sesiunii de examene şi restituirea cheltuielilor pentru cazare. 2.1.2. Catedre - principalele subdiviziuni ale facultăţilor ce se înfiinţează la propunerea şefului Academiei. Colectivul catedrelor este compus din cel puţin 5 persoane. 2.1.3. Centrul de cercetări ştiinţifice - o subdiviziune a Academiei care asigură planificarea şi organizarea muncii de cercetare ştiinţifică în domeniul prevenirii şi descoperirii infracţiunilor, precum şi a activităţii organelor afacerilor interne. Centrul de cercetări ştiinţifice conduce activitatea de cercetare ştiinţifică, elaborează planurile complexe de cercetări ştiinţifice, desfăşoară de sine stătător cercetări fundamentale şi operativ- aplicative, cu implementarea ulterioară a rezultatelor lor în activitatea organelor de drept, asigură colectarea, prelucrarea şi difuzarea informaţiei ştiinţifice, efectuează expertize crimonologice ale actelor normative vizînd combaterea criminalităţii, asigură perfecţionarea cadrelor ştiinţifice. Activitatea Centrului de cercetări ştiinţifice este dirijată de un şef, numit în post din rîndurile persoanelor cu stagiu de lucru în organele afacerilor interne, experienţă ştiinţifică-pedagogică şi grad ştiinţific. 2.1.4. Centrul metodico-didactic asigură organizarea procesului unic de instruire în toate instituţiile de învăţămînt, contribuie la soluţionarea problemelor actuale ale pregătirii profesionale a cadrelor. 3. Baza tehnico-materială a Academiei. Academia este amplasatăî în 2 blocuri: a) blocul principal - str. Gh. Asachi. Aici îşi fac studiile studenţii anilor 3-4 (ciclul II) şi audienţii facultăţii de pregătire a cadrelor de conducere şi ridicarea calificării. Căminele sînt prevăzute pentru 500 locuitori;
[Lit.a) modificată prin Hot. Guv. nr.499 din 01.06.99] b) blocul al doilea - str. Doina. Aici îşi fac studiile studenţii anilor 1-2 (ciclul I). Pentru cazarea studenţilor din aceşti ani au fost repartizate 3 cămine. IV. Selectarea şi stabilizarea cadrelor pedagogice în instituţiile de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne 1. Selectarea cadrelor pedagogice şi completarea posturilor se efectuează pe bază de concurs din rîndurile colaboratorilor practicieni cu o bogată experienţă de muncă în organele afacerilor interne şi ale specialiştilor de înaltă calificare din economia naţională. 2. In scopul asigurării condiţiilor de selectare a cadrelor pedagogice pe bază de concurs, perfecţionării sistemului de remunerare a muncii corpului dictactic şi antrenării în activitatea pedagogică a specialiştilor de înaltă calificare din alte sfere ale economiei naţionale, precum şi a colaboratorilor practicieni ai organelor afacerilor interne se stabileşte pentru corpul profesoral şi de comandă al instituţiilor de învăţămînt o majorare a coeficientului de tarifare cu 25 la sută faţă de posturile respective ale aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne. 3. Perioada de activitate în economia naţională conform profilului de studii se include în stagiul pedagogic şi se ia în consideraţie la calcularea sporului de vechime. Implementarea propunerilor de modificare a sistemului de pregătire a cadrelor pentru organele afacerilor interne vor permite concentrarea bazei tehnico-materiale şi a potenţialului pedagogic într-o instituţie de învăţămînt unic, lichdarea divizării şi dublării în procesul de pregătire şi reciclare a cadrelor, stoparea fluctuaţiei acestora, economisirea şi folosirea raţioană a mijloacelor băneşti disponibile.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀