H O T Ă R Î R E
cu privire la unele măsuri de intensificare a combaterii
criminalităţii în municipiile Chişinău şi Bălţi
nr. 326 din 22.05.1995
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.38-39/285 din 14.07.1995
* * *
În scopul creării condiţiilor pentru activizarea şi sporirea eficienţei organelor de drept din municipiile Chişinău şi Bălţi în combaterea criminalităţii, asigurarea ordinii de drept şi protecţia drepturilor cetăţenilor de atentate criminale, Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se consideră insuficientă activitatea Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Securităţii Naţionale, Ministerului Justiţiei şi primăriilor municipiilor Chişinău şi Bălţi privind organizarea şi mobilizarea forţelor organelor de drept în combaterea criminalităţii şi menţinerea ordinii publice cuvenite în aceste municipii.
2. Ministerul Afacerilor Interne şi Ministerul Securităţii Naţionale:
vor prevedea îmbunătăţirea finanţării şi asigurarea materială prioritară a organelor şi subdiviziunilor de poliţie şi secţiilor securităţii naţionale din municipiile Chişinău şi Bălţi;
vor înainta Guvernului propuneri concrete privind:
majorarea salariilor tarifare şi de funcţie ale colaboratorilor poliţiei şi securităţii naţionale din numitele municipii;
asigurarea conformă a poliţiei cu echipamente şi revizuirea termenelor de purtare a uniformei pentru serviciile de patrulă şi santinelă;
stabilirea unei cote din suma valorilor materiale şi mijloacelor valutare provenind din confiscările stabilite prin deciziile şi sentinţele judecătoreşti, din defalcările pentru comercializarea băuturilor alcoolice şi amenzile pentru contravenţii administrative, cotă care va fi utilizată pentru dezvoltarea bazei tehnico-materiale a organelor poliţiei şi securităţii naţionale din municipiile menţionate şi stimularea colaboratorilor acestora;
vor analiza în termen de 2 luni situaţia criminogenă privind infracţiunile de jaf şi banditism, comise în grup cu aplicarea armelor de foc, în vederea elaborării unui plan al măsurilor corespunzătoare de reprimare şi aprobării lui de către Guvern;
vor întreprinde în decursul trimestrului II curent acţiuni suplimentare pentru depistarea şi contracararea activităţii nelegitime a firmelor, grupărilor criminale şi cetăţenilor străini, care practică traficul ilicit peste hotare, inclusiv expulzarea şi interzicerea intrării în ţară a acestor străini.
3. Se obligă:
organele subordonate Ministerului Securităţii Naţionale din municipiile Chişinău şi Bălţi – să prezinte periodic organelor de poliţie din aceste localităţi informaţii despre grupările cetăţenilor străini, aflate ilegal în aceste localităţi, căile prin care pătrund în ţară şi locurile de reşedinţă;
organele de poliţie din municipiile Chişinău şi Bălţi – să furnizeze zilnic organelor subordonate Ministerului Securităţii Naţionale din aceste localităţi informaţii privind situaţia criminogenă şi să organizeze periodic, în comun cu organele securităţii naţionale şi trupele de grăniceri, operaţiuni speciale pentru depistarea şi expulzarea cetăţenilor străini cu sejur nelegitim în ţară.
4. Ministerul Afacerilor Interne:
va reorganiza, în termen de 2 luni după ce Primăria municipiului Chişinău va asigura încăperile necesare, serviciul de patrulare şi santinelă, preconizînd formarea în baza batalioanelor existente a unui regiment de patrulare şi santinelă de poliţie cu un efectiv de 750 persoane şi păstrînd în comisariatele sectoarelor de poliţie din municipiul Chişinău cîte o companie de patrulare şi santinelă cu un efectiv de circa 100 persoane;
va asigura participarea regulată, pe termenele necesare, a efectivului Brigăzii de poliţie cu destinaţie specială, al Academiei Naţionale de Poliţie „Ştefan cel Mare” şi al şcolii medii speciale de poliţie la menţinerea ordinii publice în municipiul Chişinău;
va crea pînă la 1 iunie curent pe lîngă Comisariatul General de Poliţie din municipiul Chişinău o companie de escortă, a cărei funcţie de bază va fi însoţirea delegaţiilor străine, şi o subdiviziune specializată în combaterea crimei organizate, asigurîndu-le efectivul corespunzător.
5. Ministerul Finanţelor va aloca suplimentar, din fondul de rezervă al Guvernului, mijloace financiare pentru stabilirea suplimentelor la salariile colaboratorilor poliţiei şi securităţii naţionale din numitele municipii.
6. Se acordă Comisarului General de Poliţie din municipiul Chişinău şi comisarului poliţiei din municipiul Bălţi dreptul de a stabili suplimente la salariile de funcţie, ţinînd cont de sporul pentru vechimea în muncă, în următoarele mărimi: anchetatorilor – pînă la 80%, colaboratorilor serviciilor operative – pînă la 70%, inspectorilor poliţiei de sector şi colaboratorilor secţiilor de serviciu şi serviciului de patrulare şi santinelă – pînă la 50%.
7. Conducătorii Comisariatului General de Poliţie, comisariatului de poliţie şi ai secţiilor securităţii naţionale din numitele municipii sînt autorizaţi să acorde din fondul de retribuţie stabilit colaboratorilor, care au obţinut succese în prevenirea şi descoperirea infracţiunilor, prime de stimulare în limita a patru salarii lunare pe an.
8. Primăriile municipiilor Chişinău şi Bălţi:
vor prevedea asigurarea colaboratorilor organelor de drept municipale cu spaţii locative conform legislaţiei în vigoare;
vor elabora măsuri pentru activizarea şi mobilizarea formaţiunilor obşteşti, încadrate în combaterea criminalităţii, precum şi pentru optimizarea interacţiunii lor;
vor susţine iniţiativa unor întreprinderi de stat şi structuri comerciale cu privire la crearea fondurilor sociale municipale pentru asigurarea tehnico-materială a organelor respective de drept şi stimularea colaboratorilor acestora, care au obţinut succese în combaterea criminalităţii.
9. Primăria municipiului Chişinău:
va crea, în comun cu preturile şi Comisariatul General de Poliţie, numărul necesar de sectoare de poliţie şi va trece la acest principiu de lucru de la 1 iulie 1995 conform Regulamentului sectoarelor de poliţie; le va asigura cu încăperile, echipamentele, mijloacele de transport şi de comunicaţii indispensabile, prevăzînd totodată finanţarea adecvată a activităţii tuturor serviciilor poliţiei municipale.
10. Primăria municipiului Bălţi:
va asigura comisariatul de poliţie, procuratura şi punctele de sprijin, create în municipiu, cu încăperile, echipamentele şi mijloacele necesare pentru derularea în bune condiţii a activităţii lor;
va oferi încăperile necesare pentru cazarea unei companii de carabinieri, transferate din or.Floreşti, în scopul menţinerii ordinii publice.
11. Comisariatul General de Poliţie al municipiului Chişinău, comisariatul de poliţie al municipiului Bălţi şi secţiile securităţii naţionale din aceste municipii vor elabora şi vor înfăptui un şir de măsuri concrete care vor asigura concentrarea tuturor forţelor şi mijloacelor şi aplicarea integrală a drepturilor, ce le sînt conferite prin lege, pentru prevenirea şi combaterea pe toate căile a criminalităţii, astfel încît în cel mai apropiat timp să se ajungă la controlul şi remedierea situaţiei, consolidarea legalităţii şi ordinii de drept.
12. Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii va asigura instalarea prioritară a telefoanelor pentru colaboratorii operativi ai Comisariatului General de Poliţie, comisariatului de poliţie, procuraturilor, secţiilor Ministerului Securităţii Naţionale din municipiile Chişinău şi Bălţi.
13. Ministerul Justiţiei şi Ministerul Sănătăţii, în comun cu primăria municipiului Bălţi, vor crea pînă la 1 iulie 1995 în zona de nord a republicii filiale ale instituţiilor republicane de expertiză ştiinţifico-judiciară şi va stabili responsabilităţile lor pentru operativitatea şi calitatea executării ordonanţelor organelor de drept.
14. Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Securităţii Naţionale, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Sănătăţii şi primăriile municipiilor Chişinău şi Bălţi vor informa Guvernul Republicii Moldova în lunile iulie şi octombrie curent despre rezultatele măsurilor întreprinse conform prezentei hotărîri.
15. Se recomandă mijloacelor de informare în masă să reflecte sistematic, amplu şi obiectiv etapele combaterii criminalităţii să facă publică experienţa valoroasă din acest domeniu şi să contribuie la educarea conştiinţei de drept a cetăţenilor şi la respectarea de către aceştia a normelor morale şi regulilor de conduită în condiţiile statornicirii statului de drept.
16. Se aprobă Regulamentul Comisariatului General de Poliţie a municipiului Chişinău.
17. Se completează anexa nr.2 „Lista funcţiilor aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne şi ale subdiviziunilor lui, subrogate de generali”, aprobată prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.781 din 1 decembrie 1992 „Privind aprobarea limitei efectivului organelor afacerilor interne şi a Regulamentului Ministerului Afacerilor Interne”, cu cuvintele „Comisarul General de Poliţie din municipiul Chişinău”.
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Andrei SANGHELI |
Nr.326. Chişinău, 22 mai 1995. |
REGULAMENTUL
Comisariatului General de Poliţie al municipiului Chişinău
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Comisariatul General de Poliţie al municipiului Chişinău (în continuare – Comisariatul General) reprezintă o subdiviziune structurală a Ministerului Afacerilor Interne, care se constituie ca un sistem unic de organe şi subunităţi de poliţie, dislocate în municipiul Chişinău.
2. Comisariatul General se subordonează Ministerului Afacerilor Interne, căruia îi prezintă darea de seamă în modul stabilit şi este răspunzător în faţa Ministrului şi a colegiului Ministerului Afacerilor Interne (în continuare – M.A.I.) pentru soluţionarea problemelor, date în competenţa sa.
3. Statele de personal ale Comisariatului General se stabilesc de către M.A.I.
Structura organizaţională a aparatului central al Comisariatului General, a tuturor subdiviziunilor lui şi comisariatelor de poliţie ale sectoarelor or.Chişinău se stabileşte şi se aprobă, în limitele statelor de personal şi potrivit volumului alocărilor de întreţinere prevăzute, de către Comisarul General de Poliţie din municipiul Chişinău, de comun acord cu Ministrul afacerilor interne.
4. În activitatea sa Comisariatul General se conduce de Constituţia Republicii Moldova, Legea cu privire la poliţie şi de alte legi, de tratatele internaţionale la care Republica Moldova a aderat, de actele normative ale Guvernului Republicii Moldova, de hotărîrile şi ordonanţele primăriei municipiului Chişinău şi Ministerului Afacerilor Interne, şi de prezentul regulament.
5. În cadrul competenţelor sale, în baza şi întru executarea actelor normative sus-menţionate, Comisariatul General emite ordine, indicaţii, documente instructive şi metodologice, semnate de către Comisarul General sau locţiitorii săi.
6. Actele normative, emise de către Comisariatul General, sînt executorii pentru comisariatele de poliţie ale sectoarelor municipiului Chişinău, alte subdiviziuni de poliţie, incluse în structura Comisariatului General.
7. Activitatea Comisariatului General se desfăşoară în mod planificat, în corespundere cu principiile legalităţii, respectării personalităţii, umanismului şi echităţii sociale, colegialităţii în îmbinare cu conducerea unipersonală, precum şi prin conlucrare cu subdiviziunile structurale ale aparatului M.A.I., instituţiile de învăţămînt din sistemul acestuia, amplasate în teritoriul municipiului Chişinău, cu alte servicii organizaţional-metodologice ale organelor de drept, cu primăria municipiului Chişinău, preturile sectoarelor, colectivele de muncă şi cetăţenii, în fiece acţiune asigurîndu-se, potrivit legii, transparenţa şi secretul profesional, după caz.
8. În cadrul Comisariatului General lucrările de secretariat se ţin de sine stătător, în modul stabilit de către M.A.I.
II. SARCINILE DE BAZĂ ALE COMISARIATULUI GENERAL
9. Comisariatul General îşi exercită următoarele sarcini de bază:
observarea neîntreruptă şi analiza situaţiei operative ce se creează în teritoriul municipiului Chişinău, a practicii şi rezultatelor activităţii juridice a organelor şi subdiviziunilor de poliţie, găsirea soluţiilor prompte şi optime de contracarare a manifestărilor şi tendinţelor negative;
dirijarea şi verificarea activităţii comisariatelor şi a subdiviziunilor structurale de poliţie din municipiu şi sprijinirea acestora prin asistenţa metodică şi practică, necesară în exercitarea atribuţiilor lor;
desfăşurarea activităţii comisariatelor şi subdiviziunilor poliţiei municipale în condiţii de strictă legalitate şi disciplină, asigurarea unui nivel înalt de pregătire profesională a colaboratorilor lor;
asigurarea protecţiei juridice şi sociale a efectivului de poliţie, încadrat în Comisariatul General şi în subdiviziunile din subordinea acestuia;
selectarea, amplasarea şi instruirea cadrelor, perfecţionarea sistemului de selectare, amplasare şi instruire a cadrelor pentru posturile de conducere din Comisariatul General şi subdiviziunile din subordinea lui;
asigurarea activităţii financiar-economice, în limitele competenţelor sale;
ameliorarea condiţiilor de muncă, locative, culturale şi de trai ale efectivului de poliţie al Comisariatului General şi al subdiviziunilor din subordinea lui.
III. FUNCŢIILE COMISARIATULUI GENERAL
10. Întru executarea conformă a atribuţiilor ce-i sînt date prin lege, Comisariatul General îşi exercită următoarele funcţii:
culege, sistematizează şi evaluează în ordinea stabilită informaţia privind dezordinile în masă, alte incidente extraordinare şi crime grave, precum şi rezultatele măsurilor, întreprinse de comisariatele de poliţie pentru lichidarea urmărilor acestor incidente şi descoperirea crimelor;
elaborarea sintezelor operative, informarea conducerii M.A.I., a organelor de stat şi instituţiilor interesate despre situaţia operativă, elaborarea soluţiilor administrative de răspuns la modificările acestei situaţii;
determinarea, în baza analizei situaţiei criminogene din municipiul Chişinău, a direcţiilor prioritare de activitate a comisariatelor şi subdiviziunilor de poliţie, elaborarea şi realizarea programelor complexe de activitate a acestor structuri, participarea la elaborarea şi executarea programelor municipale de consolidare a ordinii de drept şi combatere a delictelor;
organizarea în cadrul municipiului a activităţii operative de investigaţie şi criminalistice a comisariatelor de poliţie, cercetarea penală şi anchetarea preliminară a infracţiunilor ce ţin de competenţa poliţiei, efectuarea muncii de identificare, descoperire şi anchetare a infracţiunilor din categoria celor deosebit de grave, acordarea ajutorului practic şi metodic în identificarea, descoperirea şi anchetarea celor mai complicate infracţiuni;
organizarea urmăririi persoanelor, ce au comis infracţiuni şi se ascund de organele cercetării penale, de anchetă şi de judecată, a celor ce se sustrag de la răspunderea penală, a persoanelor dispărute fără urmă, precum şi căutarea vehiculelor auto şi moto răpite;
organizarea şi derularea verificărilor vizînd executarea de către persoanele de răspundere a prescripţiilor legii privind asigurarea integrităţii valorilor materiale şi a mijloacelor băneşti, precum şi respectarea modului de deetatizare şi privatizare a patrimoniului de stat;
organizarea muncii de depistare, prevenire, curmare şi anchetare a infracţiunilor economice, combaterea corupţiei în toate sferele economiei naţionale şi în organele puterii şi administraţiei de stat;
asigurarea respectării de către cetăţeni şi persoanele de răspundere a actelor legislative şi altor acte normative ale organelor puterii şi administraţiei de stat privind menţinerea ordinii publice şi combaterea criminalităţii;
realizarea măsurilor prin care se asigură prevenirea şi curmarea oportună a infracţiunilor şi altor acte antisociale, organizarea muncii de profilaxie a infracţiunilor, formarea unei opinii publice favorabile în chestiunile menţinerii ordinii de drept şi educării conştiinţei de drept, conlucrarea cu mass-mediile în reflectarea aspectelor menţionate;
asigurarea îndeplinirii deciziilor instanţelor judecătoreşti, a ordonanţelor procurorilor şi a ordonanţelor sancţionate de procuror, emise de anchetatori şi de colaboratorii serviciului cercetări penale, privind ţinerea sub arest, precum şi a ordonanţelor şi deciziilor pentru aplicarea altor măsuri coercitive, executarea cărora este dată prin lege organelor de poliţie, pază şi escortare a persoanelor arestate şi reţinute;
derularea în comun cu alte organizaţii de stat şi obşteşti a acţiunilor pentru prevenirea vagabondajului infantil şi combaterea infracţiunilor comise de minori;
participarea la salvarea oamenilor şi a bunurilor în cazul calamităţilor naturale, a catastrofelor, avariilor, incendiilor şi altor situaţii excepţionale, menţinerea în acest răstimp a ordinii publice, paza averii, antrenarea populaţiei şi a transportului disponibil la efectuarea lucrărilor de salvare şi renovare de primă urgenţă, participarea la acţiuni de apărare şi protecţie civilă;
asigurarea legitimă a supravegherii administrative a persoanelor eliberate din locurile de recluziune, iar în cazurile prevăzute de lege – supravegherea persoanelor, condamnate condiţionat şi absolvite în mod condiţionat de pedeapsă:
îndeplinirea prescripţiilor sistemului de paşapoarte, supravegherea respectării de către cetăţenii străini şi persoanele fără cetăţenie a regulilor de convieţuire şi sejur, stabilite pentru ei;
exercitarea, în limitele legale, a controlului asupra achiziţionării, păstrării şi transportării armelor albe şi a celor de foc, a muniţiilor, substanţelor explozibile şi de înaltă toxicitate, asupra păstrării substanţelor radioactive, deschiderii şi funcţionării tirurilor şi a terenurilor de tragere la ţintă, întreprinderilor pirotehnice şi de reparare a armelor, magazinelor ce vînd arme individuale, precum şi derularea controlului asupra organizaţiilor şi persoanelor care practică activităţi particulare de depistare-protecţie;
controlul legal asupra deschiderii şi funcţionării întreprinderilor poligrafice de gravare şi ştanţare, confecţionării peceţilor şi ştampilelor;
acordarea ajutorului urgent persoanelor, care au avut de suferit în urma infracţiunilor şi a accidentelor, precum şi celor aflate în locuri publice în stare de neputinţă;
organizarea muncii de optimizare a circulaţiei rutiere şi prevenire a accidentelor, de dirijare a circulaţiei rutiere şi asigurare a securităţii ei, controlul derulării de către întreprinderi, instituţii şi organizaţii a măsurilor de prevenire a accidentelor transporturilor auto-moto şi transportului orăşenesc electric;
controlul asupra menţinerii în bună stare a străzilor, drumurilor auto şi construcţiilor rutiere amplasate pe acestea, susceptibile să asigure securitatea circulaţiei, întreprinderea măsurilor care ar conduce la îmbunătăţirea condiţiilor de exploatare, limitarea sau interzicerea în modul stabilit a circulaţiei transportului şi a pietonilor pe unele segmente ale străzilor şi automagistralelor, în cazul cînd utilizarea lor ar periclita securitatea circulaţiei;
încadrarea în state a unor colaboratori care, în virtutea unei excelente pregătiri profesionale, înaltelor calităţi morale, experienţei şi stării fizice, sînt capabili să asigure onorarea sarcinilor, puse în seama organelor de poliţie;
efectuarea măsurilor adecvate pentru ridicarea nivelului pregătirii profesionale, de luptă şi fizice, pentru consolidarea disciplinei organelor şi subdiviziunilor de poliţie, executarea întocmai de către colaboratorii lor a cerinţelor regulamentelor, ordinelor, statutelor şi instrucţiilor, ce reglementează activitatea organelor de poliţie;
elaborarea planurilor de perspectivă şi anuale, aprobarea şi asigurarea îndeplinirii lor;
organizarea muncii de educare a colaboratorilor poliţiei, de protecţie a drepturilor şi intereselor lor legitime, onoarei şi demnităţii lor;
asigurarea evidenţei contabile primare şi a celei statistice în toate structurile, instituirea şi ţinerea la zi a evidenţei informaţionale a infracţiunilor şi contravenţiilor administrative, evidenţă imperios necesară în activitatea organelor de poliţie, elaborarea unei strategii unice vizînd practica aplicării legislaţiei în vigoare;
luarea de măsuri în vederea ameliorării condiţiilor de trai şi locative ale personalului;
organizarea examinării propunerilor, declaraţiilor, petiţiilor, care parvin în comisariatele sectoarelor şi Comisariatul General, a publicaţiilor în presă, comunicărilor radio şi televizate privind activitatea organelor de poliţie.
11. Comisariatul General îşi exercită funcţiile în sfera de muncă legal încredinţată prin intermediul comisariatelor de poliţie ale sectoarelor, conducînd nemijlocit subdiviziunile de poliţie municipale.
12. În acest scop, Comisariatul General îşi formează un Consiliu permanent de coordonare a activităţii comisariatelor şi subdiviziunilor de poliţie, din care fac parte Comisarul General (preşedintele), locţiitorii Comisarului General, alţi colaboratori cu funcţii de conducere ai Comisariatului General şi comisarii sectoarelor.
Consiliul de coordonare se convoacă lunar şi examinează în şedinţele sale problemele cardinale ale activităţii poliţiei municipale şi optimizării muncii acesteia, chestiunile practice, ce ţin de dirijarea organelor şi subdiviziunilor aflate în subordine şi executarea de către acestea a sarcinilor încredinţate privind selectarea şi utilizarea cadrelor, consolidarea legalităţii şi disciplinei, examinează proiectele ordinelor de primă importanţă şi discută rapoartele şi dările de seamă ale conducătorilor organelor şi subdiviziunilor subordonate.
Deciziile Consiliului se pun în aplicare prin ordinele Comisarului General.
13. În fruntea Comisariatului General se află Comisarul General, care se numeşte în şi se eliberează din funcţie de către Ministrul afacerilor interne, urmînd să fie confirmat prin decizia Colegiului M.A.I.
14. Comisarul General poartă răspundere personală pentru îndeplinirea sarcinilor şi funcţiilor, încredinţate conform legii Comisariatului General.
15. În limitele competenţelor sale, Comisarul General:
dirijează întreaga activitate a Comisariatului General, a organelor şi subdiviziunilor de poliţie aflate în subordine;
asigură selectarea, amplasarea, educarea şi pregătirea profesională a cadrelor;
determină obligaţiunile de funcţie ale locţiitorilor săi, prezintă propuneri M.A.I. privitor la numirea în şi eliberarea lor din funcţie, precum şi a comisarilor de poliţie subordonaţi;
în baza şi în scopul îndeplinirii legislaţiei în vigoare şi a actelor normative emite ordine, instrucţiuni şi dispoziţii;
reprezintă M.A.I. în chestiunile privind activitatea poliţiei din municipiul Chişinău, discutate la primărie, în mijloacele de informare în masă şi alte organe;
conferă colaboratorilor din efectivul inferior de comandă grade speciale, inclusiv pînă la gradul de plutonier-adjutant de poliţie, prezintă Ministrului A.I. propuneri de conferire a gradelor speciale colaboratorilor din corpul de comandă mediu şi superior;
numeşte în şi eliberează din funcţie, transferă în comisariatele subordonate colaboratorii din corpul de comandă, pînă la comisarul de sector, iar în Comisariatul General – colaboratorii din efectivul de trupă şi corpul de comandă, pînă la şeful de serviciu inclusiv;
acordă în modul stabilit concedii întregului efectiv al Comisariatului General şi al subdiviziunilor subordonate acestuia;
este în drept să aplice măsuri disciplinare tuturor colaboratorilor Comisariatului General, comisariatelor şi subdiviziunilor poliţiei municipale, cu excepţia adjuncţilor săi;
anulează ordinele, instrucţiunile şi indicaţiile organelor şi subdiviziunilor de poliţie subordonate în cazul cînd ele contravin legislaţiei în vigoare sau actelor normative departamentale ale M.A.I.;
dispune verificarea respectării reale a legilor şi actelor normative, efectuează controlul zonal al activităţii comisariatelor şi subdiviziunilor poliţiei municipale, asigură şi controlează aplicarea experienţei avansate în activitatea numitelor organe;
eliberează colaboratorilor Comisariatului General şi ai subdiviziunilor lui structurale legitimaţii de modelul stabilit.
16. În absenţa Comisarului General, funcţiile acestuia sînt exercitate de către primul lui locţiitor.
17. Comisariatul General este persoană juridică, are ştampilă cu imaginea Stemei de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea în limba de stat.
18. Comisarul General, prin aprobarea conducerii M.A.I., în cazul desfăşurării unor acţiuni profilactice masive şi a celor de menţinere în teritoriul municipiului Chişinău a ordinii publice, îndeplineşte funcţia de şef-operativ al tuturor instituţiilor de învăţămînt şi subdiviziunilor structurale ale M.A.I., dislocate pe teritoriul municipiului Chişinău.
