vineri, 23 noiembrie 2007
770/17.11.95 Hotărîre despre aprobarea Regulilor de organizare a prepărării şi comercializării produselor şi prestării serviciilor în alimentaţia publică şi a Regulamentului d...
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
        Despre aprobarea Regulilor de organizare a prepărării şi
   comercializării produselor şi prestării serviciilor în alimentaţia
    publică şi a Regulamentului de clasificare a întreprinderilor de
 alimentaţie publică pe categorii de încadrare după nivelul de servire

                         Nr.770  din  17.11.95

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.17-18/112 din 21.03.1996

                                * * *
    Abrogat: 23.11.2007
    Hotărîrea Guvernului nr.1209 din 08.11.2007

Notă: În textul hotărîrii şi al anexei nr.2 cuvintele "Ministerul
      Economiei şi Reformelor" şi "primăriile municipiilor şi 
      consiliile judeţene" se substituie cu cuvintele "Departamentul 
      Comerţului" şi "primăriile municipiilor şi consiliile raionale" 
      conform Hot.Guv. nr.1360 din 08.12.04, în vigoare 17.12.04

Notă: În tot textul hotărîrii şi al anexei nr. 2 sintagmele
      "Departamentul comerţului" şi "primăriile municipiilor
      Chişinău şi Bălţi şi comitetelor executive raionale" se
      substituie, respectiv, prin sintagmele "Ministerul
      Economiei şi Reformelor" şi "primăriilor municipiilor
      şi consiliilor judeţene" conform Hot. Guv. nr.1264
      din 18.12.2000

    Pentru a proteja   drepturile   consumatorilor   şi   beneficiarilor
serviciilor prestate de întreprinderile de alimentaţie publică, Guvernul
Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:

    1. Se aprobă  Regulile de organizare a preparării şi comercializării
produselor şi prestării serviciilor în alimentaţia publică (anexa nr. 1).
    Se stabileşte  că numitele Reguli se extind asupra tuturor agenţilor
economici,  ce  desfăşoară  în  sfera  alimentaţiei  publice  activităţi
conform legislaţiei în vigoare acordate în acest scop.
 [Alin.2 pct.1 modificat prin Hot. Guv. nr.1264 din 18.12.2000]

    2. Întreprinderile  de alimentaţie publică se clasifică, în  funcţie
de  tipul  fiecăreia şi nivelul de servire, pe următoarele categorii  de
încadrare: lux, superioară, I, II, III.

    3. Atribuirea categoriilor lux şi superioară agenţilor economici din
sfera   alimentaţiei  publice  se  efectuează  de  către   Departamentul
Comerţului.
    Încadrarea întreprinderilor de alimentaţie publică în categoriile I,
II  şi  III o efectuează subdiviziunile corespunzătoare care  efectuează
reglementarea   de   stat  a  activităţii  comerciale  ale   primăriilor
municipiilor şi consiliilor raionale.
 [Alin.2 pct.3 modificat prin Hot. Guv. nr.1264 din 18.12.2000]

    4. Se aprobă  Regulamentul  de  clasificare  a  întreprinderilor  de
alimentaţie  publică  pe categorii de încadrare după nivelul de  servire
(anexa nr. 2).
    Clasificarea întreprinderilor de alementaţie publică pe categorii de
încadrare se efectuează contra plată.
    Mărimea plăţilor  la  eliberarea  certificatelor de  clasificare  pe
categorii de încadrare, conform nivelului de deservire, se stabileşte de
Guvern.
 [Alin.3 pct.4 în redacţia Hot.Guv. nr.275 din 16.03.06, în vigoare 31.03.06]
 [Alin.3 pct.4 în redacţia Hot. Guv. nr.1264 din 18.12.2000]
 [Alin.3 pct.4 modificat prin Hot. Guv. nr.641 din 25.11.96]

    5. Departamentul  Comerţului, primăriile municipiilor şi  consiliile
raionale  vor  institui  comisii  pentru  clasificarea  pe  categorii  a
agenţilor  economici din sfera alimentaţiei publice şi vor definitiva în
termen   de   trei  luni  procedura  de  autorizare  a   acestora   prin
certificatele respective, conform prezentei hotărîri.

    6. Departamentul    Comerţului    va    elabora   şi    va    aproba
Nomenclatorul-tip    al   întreprinderilor   de   alimentaţie   publică,
clasificarea  lor  pe  categorii de încadrare după nivelul  de  servire,
precum  şi  cerinţele de bază obligatorii pentru agenţii  economici  din
sfera alimentaţiei publice.
 [Pct.6 modificat prin Hot. Guv. nr.890 din 28.08.2001]

    7. Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale va elabora şi prezenta
Guvernului  spre  aprobare,  în  modul  stabilit,  Regulile  şi  normele
sanitaro-epidemiologice  pentru întreprinderile de alimentaţie  publică,
în trimestrul IV al anului 2006.
 [Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.275 din 16.03.06, în vigoare 31.03.06]
 [Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.1264 din 18.12.2000]

    8. Departamentul  Comerţului, de comun acord cu Ministerul Justiţiei
şi  cu alte ministere interesate, va elabora şi va prezenta în termen de
o  lună  Guvernului în modul stabilit modificările şi  completările,  ce
urmează   să  fie  introduse  în  Codul  cu  privire  la  contravenţiile
administrative  vizînd răspunderea materială a persoanelor oficiale şi a
pesoanelor fizice care practică activităţi în sfera alimentaţiei publice
fără certificatul de clasificare a întreprinderii în cauză.
    9. Ministerul  Mediului  şi  Amenajării Teritoriului va  elabora  şi
aproba,  în  modul stabilit, norme şi standarde de stat  în  construcţii
pentru diverse tipuri de unităţi de alimentaţie publică şi comerţ.
 [Pct.9 introdus prin Hot. Guv. nr.1264 din 18.12.2000]

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                       Andrei SANGHELI

    Contrasemnează:
    Ministrul economiei                         Valeriu Bobuţac

                                                   Anexa nr. 1
                                              la Hotărîrea Guvernului
                                              Republicii Moldova nr. 770
                                              din 17 noiembrie 1995

                            R E G U L I L E
             de organizare a prepărării şi comercializării
             produselor şi prestării serviciilor în alimen-
                             taţia publică

                         I. Dispoziţii generale

    1. Prezentele Reguli stabilesc cerinţele de bază faţă de activitatea
tuturor  agenţilor economici din sfera alimentaţiei publice a Republicii
Moldova   (denumiţi   în  continuare  cu  genericul  "întreprindere   de
alimentaţie   publică"),   indiferent   de  forma  de   proprietate   şi
subordonarea lor departamentală.

    2. Agentul economic  ce  desfăşoară activităţi comerciale  în  sfera
alimentaţiei  publice  este  o întreprindere  autorizată  să  organizeze
prepararea,   comercializarea   şi  consumul  produselor,  prestînd   şi
serviciile aferente profilului său.

    3. Întreprinderea  de alimentaţie publică prepară şi comercializează
produse  şi prestează servicii aferente acestui profil atît în  spaţiile
sale  de  comercializare (servire), cît şi în afara lor, în locurile  şi
modalităţile specificate în statul ei.
    Se interzice  practicarea activităţii în sfera alimentaţiei  publice
de  către agenţii activităţii comerciale fără certificat de  clasificare
pe categorii de încadrare după nivelul de servire.
 [Pct.3 modificat prin Hot. Guv. nr.1264 din 18.12.2000]

    4. În funcţie  de  sortimentul  articolelor şi  băuturilor  propuse,
complexitatea  prepărării bucatelor, numărul şi calificarea  bucătarilor
şi personalului deservent, dotarea tehnică şi interiorul localului şi de
calitatea   servirii  vizitatorilor,  întreprinderilor  de   alimentaţie
publică  li se conferă tipul adecvat (restaurant, cafenea, bar, cantină,
bodegă,  bufet,  cofetărie,  cafenea de vară, terasă,  crîşmă,  bistrou,
complex  de alimentaţie publică, magazin (secţie) de preparate culinare,
sală de degustare etc.) şi sînt încadrate în categorii (lux, superioară,
I, II şi III).
    Atestarea conformităţii   întreprinderii   cu  tipul  şi   categoria
respectivă   se  efectuează  potrivit  prevederilor  Regulamentului   de
clasificare  a  întreprinderilor de alimentaţie publică pe categorii  de
încadrare după nivelul de servire.
 [Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.1360 din 08.12.04, în vigoare 17.12.04]
 [Pct.4 completat prin Hot.Guv. nr.1264 din 18.12.2000]

    5. Cerinţele  pe  care  trebuie  să  le  întrunească  încăperile  de
producţie, comerciale şi auxiliare, sistemele de aprovizionare cu apă şi
canalizare,  utilajele şi inventarul sînt stabilite în Regulile sanitare
pentru  întreprinderile  de  alimentaţie publică,  regulile  securităţii
muncii, securităţii antiincendiare şi alte acte normative.

    6. Întreprinderea  de  alimentaţie publică este obligată să pună  la
dispoziţia  consumatorilor, într-o formă clară şi accesibilă, informaţia
autentică necesară, cu indicarea denumirii de firmă, tipului, categoriei
şi   formelor  de  organizare  a  activităţii  sale,  adresei  (sediului
proprietarului),  orelor de program, sortimentului preparatelor culinare
propuse,  să  afişeze  lista  serviciilor  prestate  şi  un  extras  din
prezentele Reguli vizînd drepturile consumatorilor.

    7. Regimul de  lucru  al întreprinderilor de alimentaţie publică  se
stabileşte  prin  decizia organelor administraţiei publice locale şi  se
fixează  în autorizaţia privind dreptul de amplasare a  întreprinderilor
de alimentaţie publică.
 [Alin.1 pct.7 modificat prin Hot. Guv. nr.1264 din 18.12.2000]

    Conducerea întreprinderilor  de  alimentaţie publică,  ce  deservesc
elevi,  studenţi, muncitori, stabileşte regimul de lucru al acestora  de
comun   acord  cu  administraţia  instituţiilor  de  învăţămînt  sau   a
unităţilor economice în cauză.
    Orele de program  anunţate urmează să fie respectate cu stricteţe de
către toate întreprinderile, indiferent de forma lor de proprietate.
    În cazul închiderii   unei  întreprinderi  de  alimentaţie   publică
(pentru  efectuarea  măsurilor  sanitare  planice,  reparaţiilor  etc.),
conducerea  ei este obligată să anunţe cu cel puţin o săptămînă  înainte
organelor   administraţiei   publice  locale  şi   consumatorilor   data
închiderii şi termenul staţionării.

    8. Statele tuturor    întreprinderilor   de   alimentaţie   publică,
indiferent  de forma lor de proprietate, se completează cu cadre avînd o
pregătire specială.
    La întreprinderile de categoria lux şi superioară trebuie să lucreze
persoane  de  înaltă  calificare, care cunosc specificul  culinăriei  şi
deservirii din alte state.

             II. Organizarea servirii şi relaţiile reciproce dintre
                 întreprinderile alimentaţiei publice şi consumatori

    9. Formele şi  metodele  de servire a consumatorilor sînt  stabilite
conform cerinţelor faţă de tipul şi categoria întreprinderii.

    10. De regulă,  în restaurante, cafenele şi baruri consumatorii sînt
serviţi în exclusivitate de ospătari.
    În cazul servirii  combinate,  în sala întreprinderii se  creează  o
zonă  de  distribuţie a produselor, unde consumatorii îşi  aleg  singuri
gustările  reci,  băuturile, desertul sau le sînt puse la dispoziţie  de
către  barman (bufetier). Bucatele calde şi băuturile, vinul şi  rachiul
se oferă conform comenzii clientului.

    11. La întreprinderile  de  alimentaţie publică de categoriile  lux,
superioară  şi I (cu excepţia barurilor), în procesul pregătiirii  sălii
pentru primirea vizitatorilor se practică servirea prealabilă a meselor.
    În cantine şi   alte   întreprinderi  de  alimentaţie   publică   cu
autoservire  se practică aranjarea simplă a meselor cu suporturi  pentru
condimente şi şerveţele de hîrtie.

    12. Întreprinderile  în  care clienţii sînt serviţi de  ospătari  au
dreptul  să  limiteze  accesul vizitatorilor cu 30 minute  pînă  la  ora
închiderii,  iar  întreprinderile cu autoservire - cu 15 minute pînă  la
încheierea programului.

    13. În întreprinderile  de  alimentaţie publică se practică  diverse
forme  de  achitare a consumaţiei: prealabilă, după alegerea  bucatelor,
după   servirea   mesei,  autoachitarea.  Formele  de  achitare   pentru
consumaţie  se  stabilesc  în  funcţie de  metoda  servirii,  specificul
contingentului servit, tipul întreprinderii şi specializarea ei.
    La întreprinderile  de  alimentaţie  publică cu  autoservire  şi  în
magazinele (secţiile) culinare consumatorului i se înmînează la achitare
un bon de casă.
    În unităţile  în care servesc ospătarii, achitarea pentru  producţia
comandată se face conform bonului eliberat de ospătar.
    La cantinele   ce   deservesc  contingente  permanente  de   clienţi
(muncitori,  funcţionari,  studenţi,  elevi,  etc.)  poate  fi  folosită
achitarea conform abonamentelor individuale sau de grup.

    14. Concomitent cu achitarea de bază, întreprinderile de alimentaţie
publică  trebuie  să presteze servicii suplimentare, a căror listă  este
individualizată pentru fiecare tip şi categorie de întreprindere.
    Costul serviciilor  suplimentare urmează să fie indicat în meniu sau
în lista de preţuri.
    În holul sălii  de consumaţie, clienţilor li se oferă  posibilitatea
de  a  lua  cunoştinţă de meniu, de listele de preţuri la vinuri  şi  la
prestaţiile suplimentare, stabilite de întreprinderea în cauză.
    În sala de consumaţie  clientul  este  informat în  mod  obligatoriu
despre   costul   bucatelor,  preparatelor,  culinare   şi   băuturilor,
capacitatea  ambalajelor  băuturilor comercializate, preţul unei  sticle
pline,  preţul  a  50  şi  100g din  respectivă  băutură  alcoolică.  În
ospătăriile  ce deservesc contingente permanente de clienţi  (muncitori,
funcţionari,   studenţi,   elevi  etc.)  meniul  mai  fixează   gramajul
producţiei  culinare,  iar în celelalte tipuri de întreprinderi  această
informaţie o oferă, la solicitările clienţilor, personalul deservent.
    La întreprinderile  de categoriile lux şi superioară toate  tipurile
de  tipărituri  de  reclamă (coperte şi inserţii de  meniuri,  liste  de
preţuri  la  vinuri, invitaţii, prospecte etc.) vor fi executate  la  un
înalt nivel artistic.

    15. Întreprinderile   elaborează   autonom  sortimentul   bucatelor,
articolelor, băuturilor, cu respectarea deplină a cerinţelor sanitare şi
tehnologice,   şi   îl  coordonează  cu  organele   teritoriale   pentru
supravegherea sanitaro-epidemiologică.
    Lista bucatelor,  gustărilor, vinurilor şi rachiurilor, indicate  în
meniu  şi în cataloagele de preţuri, va corespunde neapărat prevederilor
categoriei  atribuite  întreprinderii  şi  se va  respecta  întocmai  pe
întreaga perioadă de program a sălii de consumaţie.

    16. Întreprinderile  de alimentaţie publică din cadrul  hotelurilor,
gărilor  feroviare, aerogărilor, din unităţile de muncă şi de instruire,
precum  şi  întreprinderile ce deservesc grupuri social vulnerabile  pot
practica, de rînd cu formele tradiţionale de comercializare a produselor
servirea  dejunurilor, pînzurilor şi cinelor complexe, diversificate  pe
zilele   săptămînii   şi  ţinîndu-se  seama  de  normele  raţionale   şi
particularităţile alimentaţiei acestor grupuri.

    17. Întreprinderile  de  alimentaţie publică sînt datoare  să  ofere
consumatorului   posibilitatea   de  a  verifica  măsura  şi   greutatea
preparatelor  culinare  şi  a  mărfurilor procurate  de  el,  precum  şi
conformitatea  articolului  vîndut  (serviciului prestat)  cu  cerinţele
documentaţiei normative.
    În cazul cînd   sînt  comercializate  preparate  culinare,  prestate
servicii  cu vicii de calitate ori sînt depistate înşelări la cîntar sau
la socotit, întreprinderea este obligată, la opţinerea consumatorului:
    să înlăture gratuit viciile depistate;
    să reducă plata pentru acele preparate culinare (servicii prestate);
    să prepare fără  plată  suplimentară  bucate, produse  de  culinărie
similare (să repete serviciile);
    să recupereze   integral  cheltuielile  consumatorului,  legate   de
procurarea preparatelor culinare (de prestarea serviciilor) necalitative.
    La dorinţa consumatorilor,  în procesul servirii, întreprinderile de
alimentaţie  publică  pot  comercializa  preparate  culinare  finite  şi
mărfuri  din  sortimentul pus în vînzare, inclusiv vin şi rachiu  pentru
consumul la domiciliu, în ambalaj corespunzător.

    18. În cazul  cînd întreprinderea recepţionează o comandă prealabilă
pentru servire, ea trebuie să garanteze executarea acesteia în termenele
stabilite  prin  obligaţiuni reciproce. Totuşi, dacă această comandă  nu
poate  fi  executată din motive ce nu-i pot fi imputate,  întreprinderea
este  obligată  să  asigure  îndeplinirea  ei  întocmai  de  către  altă
întreprindere   de   alimentaţie   publică,  fără  a   leza   interesele
consumatorului  şi  înştiinţînd-l  despre aceasta cu cel  puţin  7  zile
înainte de data convenită.
    În cazul cînd beneficiarul îşi retrage comanda cu mai puţin de 8 ore
pînă  la executarea ei, el este obligat să achite produsele  (mărfurile)
procurate pentru el, care nu mai pot fi vîndute altor consumatori.

                   III. Organizarea prepărării şi comercializării
                        produselor alimentaţiei publice

    19. Întreprinderilor   de   alimentaţie  publică  li  se   interzice
recepţionarea   produselor   alimentare   cu   încălcarea   prevederilor
standardelor de calitate şi marcare, precum şi achiziţionarea produselor
supuse  certificării,  fără documentul respectiv. Agenţii  economici  ce
desfăşoară  activităţi  în sfera alimentaţiei publice încheiate  în  mod
obligatoriu  contracte  pentru  investigarea de  laborator  a  calităţii
materiilor prime recepţionate şi a produselor preparate din ele.
    Producătorii de preparate culinare sînt obligaţi să respecte:
    regulile sanitare,  inclusiv  prin  efectuarea  examenelor  medicale
periodice şi ridicarea nivelului de pregătire sanitară a angajaţilor;
    regimurile tehnologice  de preparare a produselor (compatibilitatea,
interschimbalitatea produselor, regimul de prelucrare a materiilor prime
la  rece  şi  la  cald etc.) stabilite prin  documentaţia  normativă  în
vigoare    (reţetarul   de   bucate   şi   preparate   culinare   pentru
întreprinderile  de  alimentaţie publică, standardele  întreprinderilor,
condiţiile tehnice etc.).
    Bucătarii şi  cofetarii vor avea la locurile lor de muncă şi se  vor
călăuzi  la  prepararea  producţiei de fişe  tehnologice,  cu  indicarea
reţelelor   pentru  preparatele  respective  şi  descrierea  succintă  a
tehnologiei utilizate.

    20. Bucatele  se vor prepara în loturi, astfel încît desfacerea  lor
să  fie efectuată cu stricteţe în termenele fixate în regulile sanitare.
Este   categoric   interzisă   folosirea   bucatelor   şi   preparatelor
necomercializate  în  ziua precedentă şi indicate în lista din  Regulile
sanitare pentru întreprinderile de alimentaţie publică.
    În spaţiile de   distribuire  trebuie  să  se  menţină  regimul   de
temperatură  necesar tuturor bucatelor şi preparatelor, să se  utilizeze
inventarul  gradat  pentru  eliberarea grăsimii,  smîntînii,  sosurilor,
garniturilor, supelor etc.

    21. Modul de    comercializare    a   preparatelor   culinare    ale
întreprinderilor de alimentaţie publică în locuri special atribuite este
stabilit   de  organele  administraţiei  publice  locale  şi  fixat   în
autorizaţia pentru practicarea comerţului ambulant.
    Se interzice  comercializarea din autovehicule, la tarabă, în stradă
a  preparatelor  culinare  perisabile, lista cărora  este  stabilită  de
serviciul teritorial pentru supravegherea sanitaro-epidemiologică.
 [Pct.21 modificat prin Hot. Guv. nr.1264 din 18.12.2000]

    22. Fiecare lot   de  produse  destinate  alimentaţiei  publice   şi
comercializate  în afara sălii de servire, trebuie să aibă un certificat
de   calitate   în  care  se  va  specifica   denumirea   întreprinderii
producătoare,  documentaţia  normativă conform căreia au  fost  produse,
data  fabricării, termenul final de desfacere, masa produsului  ambalat,
precum  şi un document care să indice preţul unei bucăţi (unui kilogram)
de produs.

    23. Vînzarea  băuturilor  alcoolice şi articolelor de tutungerie  la
întreprinderile  de  alimentaţie  publică se admite doar în  cazul  cînd
acestea  deţin  licenţa pentru comercializarea unor atare mărfuri şi  un
document  care să conţină informaţii despre producătorul lor, precum  şi
în  conformitate cu Regulile de comercializare a băuturilor alcoolice în
reţeaua de comerţ cu amănuntul.

                IV. Controlul asupra activităţii întreprinderilor
                            de alimentaţie publică

    24. Controlul  inofensivităţii produselor la toate etapele  ciclului
lor tehnologic de preparare, precum şi controlul respectării normelor de
către  întreprinderile  de alimentaţie publică îl exercită, în  limitele
competenţilor   fiecăruia,  Serviciul  pentru  supravegherea   sanitaro-
epidemiologică  al  Ministerului  Sănătăţii şi  Uniunea  Asociaţilor  de
Consum "Moldcoop", organele administraţiei publice locale şi alte organe
ale   administraţiei  şi  controlului  de  stat.  Pentru   nerespectarea
prezentelor   Reguli  întreprinderile  de  alimentaţie  publică   poartă
răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.
 [Pct.24 modificat prin Hot. Guv. nr.1264 din 18.12.2000]

                                                  Anexa nr. 2
                                           la Hotărîrea Guvernului
                                           Republicii Moldova nr. 770
                                           din 17 noiembrie 1995

                       R E G U L A M E N T U L
            de clasificare a întreprinderilor de alimentaţie
            publică pe categorii de încadrare după nivelul 
                            de servire

    Regulamentul   de  clasificare  a  întreprinderilor  de  alimentaţie
publică  pe  categorii de încadrare după nivelul de servire (denumit  în
continuare  Regulamentul) are drept scop asigurarea unor cerinţe unitare
ce  se înaintează faţă de restaurante, cafenele, baruri şi alte  unităţi
de alimentaţie publică pentru a stabili nivelul şi calitatea serviciilor
oferite  consumatorilor în funcţie de tipul fiecărei întreprinderi şi de
categoria ei de încadrare.

                       I. Dispoziţii generale

   1. În funcţie  de nivelul de servire a clienţilor, întreprinderile de
alimentaţie  publică se clasifică în cinci categorii: lux, superioară, I
II şi III.

    2. Toate întreprinderile de alimentaţie publică se încadrează în mod
obligatoriu  în  categorii  în conformitate cu  prevederile  prezentului
Regulament,  cu exigenţele aferente tipului fiecăreia şi cu Cerinţele de
bază,  întrunite  de  întreprinderile de  alimentaţie  publică  potrivit
categoriilor  lor,  eliberîndu-li-se  în  acest scop  un  certificat  de
clasificare de modelul stabilit în anexa nr. 1 la prezentul Regulament.

    3. Atunci cînd  se  dă în exploatare o întreprindere de  alimentaţie
publică,  agentul  economic  cu  activităţi în  această  sferă  solicită
atribuirea  categoriei respective acestei unităţi în vederea  obţinerii,
în  modul  stabilit,  a unei licenţe de stat pentru a  activa  în  sfera
alimentaţiei publice.

    4. În cazul în  care  o întreprindere de alimentaţie  publică,  după
nivelul  de  servire,  nu întruneşte prescripţiile  categoriei  anterior
atribuite,  organul  care  a  eliberat certificatul  de  clasificare  pe
categorii de încadrare îi fixează agentului economic în cauză termenului
de  o  lună pentru lichidarea deficienţelor depistate şi,  la  expirarea
acestuia,  acelei  întreprinderi i se confirmă categoria respectivă  sau
este  subclasată pe treapta imediat inferioară, operîndu-se  schimbările
necesare în licenţa pentru desfăşurarea activităţii comerciale.

    5. Informaţiile  privind  încadrarea întreprinderii  de  alimentaţie
publică  în categoria respectivă se indică în licenţa de stat, pe  firma
şi pe emblema ei.
    Certificatul  de calificare a întreprinderii de alimentaţie  publică
se afişează la un loc vizibil.

                  II. Modul de încadrare a întreprinderilor
                      de alimentaţie publică în categorii după 
                      nivelul de servire

    6. Pentru obţinerea  certificatului de clasificare a  întreprinderii
de  alimentaţie  publică în categoria respectivă, agentul  economic  din
sfera  alimentaţiei  publice prezintă organului abilitat  cu  eliberarea
numitelor  certificate  o  cerere  conform anexei  nr.  2  la  prezentul
Regulament.
    Decizia despre  încadrarea în categoria adecvată a întreprinderii de
alimentaţie  publică  se  adoptă  în  termen de  30  de  zile  din  data
prezentării setului stabilit de documente.

    7. Certificatul   de  clasificare  prin  care  se  atestă  categoria
respectivă  de  încadrare  a întreprinderii de  alimentaţie  publică  se
perfectează  în două exemplare, dintre care unui se înmînează  autorului
cererii cel tîrziu peste 5 zile din data adoptării deciziei.
    Certificatul este valabil o perioadă de 2 ani din data eliberării.

               III. Componenţa şi atribuţiile comisiilor pentru
                    clasificarea întreprinderilor de alimentaţie
                    publică pe categorii de încadrare după nivelul
                                 de servire

    8. Comisiile  pentru  clasificarea întreprinderilor  de  alimentaţie
publică  pe categorii de încadrare după nivelul de servire se creează pe
lîngă  Departamentul  Comerţului, primăriile municipiilor şi  consiliile
raionale,   în  baza  deciziilor  acestora,  incluzînd,  de  regulă,  în
componenţa   lor   3-5  persoane  cu  experienţă  notorie  în   domeniul
alimentaţiei publice.

    9. Comisiile au următoarele atribuţii principale:
    acordă agenţilor    economici   din   sfera   alimentaţiei   publice
consultaţii  metodologice privind întocmirea documentelor de clasificare
pe categorii a întreprinderilor de alimentaţie publică;
    controlează la  faţa  locului  dacă  întreprinderea  de  alimentaţie
publică,  după  nivelul  de servire a clienţilor,  întruneşte  cerinţele
prevăzute pentru categoria solicitată;
    întocmeşte procesul-verbal  privind rezultatele controlului efectuat
la  întreprinderea  solicitantă,  în care formulează  concluzia  privind
atribuirea  categoriei de încadrare a acesteia sau enumeră cerinţele  ce
trebuie  îndeplinite pentru acordarea categoriei respective ori motivele
declasificării sau, după caz, ale subclasării întreprinderii în cauză;
    eliberează certificate   de   clasificare  a   întreprinderilor   de
alimentaţie  publică în categoriile, aferente nivelului lor de  servire,
le  înregestrează, ţine evidenţa lor şi retrage certificatele anulate în
legătură cu schimbarea categoriei.
                                               Anexa nr. 1
                                        la Regulamentul de clasificare
                                        a întreprinderilor de alimenta-
                                        ţie publică pe categorii de       
                                        încadrare după nivelul de servire
REPUBLICA MOLDOVA
_________________________________________
(denumirea organului care a eliberat
_________________________________________
certificatul de clasificare a întreprinde-
_________________________________________
rii de alimentaţie publică în categoria
_________________________________________
respectivă)

                             CERTIFICAT DE CLASIFICARE

    Se clasifică în categoria___________________________________________
                               (denumirea categoriei, tipul,denumirea
________________________________________________________________________
întreprinderii de alimentaţie publică, forma ei organizaţional-juridică)
amplasată pe adresa: or._______________________str.____________________,
ocupînd o suprafaţă de____________m.p.,
inclusiv  sala comercială de___________m.p., avînd o capacitate de
_________locuri.


    Temeiul:            Decizia organului care a eliberat
                        certificatul de clasificare a 
                        întreprinderii de alimentaţie 
                        publică în categoria respectivă

    nr._______din "______"___________________199____

    Prezentul certificat este valabil timp de 2 ani din data eliberării.

                                                 Anexa nr. 2
                                        la Regulementul de clasificare
                                        a întreprinderilor de alimenta-
                                        ţie publică pe categorii de
                                        încadrare după nivelul de       
                                        servire

                                        Către__________________________
                                             (denumirea organului,
                                        _______________________________
                                        abilitat cu funcţia de a elibera
                                        ________________________________
                                        certificatul de clasificare)

                           C E R E R E
Solicităm pentru________________________________________________________
________________________________________________________________________
        (denumirea agentului economic solicitant)
cu sediul în localitatea___________________________________________
str._______________nr.___________, avînd ca obiect de activitate_________
    reprezentat(ă) prin______________
    în calitate de_______________________________________________________
                     (preşedinte, director, manager etc.)
să aprobaţi acordarea certificatului de clasificare pentru întreprinderea 
de alimentaţie publică___________________________________________________
_________________________________________________________________________
                 (denumirea şi tipul întreprinderii)
    situat (ă) în localitatea______________
    str.___________nr.________sector________________________,
    care desfăşoară  activităţi  în sfera alimentaţiei publice  în  baza
licenţei de stat nr.______________________din "___"_____________199_____.
    Declarăm că întreprinderea  întruneşte prescripţiile de încadrare în
categoria____________solicitată.

    Prezentăm următoarele   date   referitoare  la   întreprinderea   cu
activităţi în sfera alimentaţiei publice:
    1) denumirea completă a întreprinderii de alimentaţie publică, forma 
ei organizatorico-juridică şi sediul____________________________________
________________________________________________________________________
    2) numele şi  prenumele conducătorului întreprinderii de alimentaţie
publică_____________
    3) telefon serviciu______________
    4) suprafaţa  întreprinderii de alimentaţie publică (m.p.)_________,
inclusiv:
săli comerciale________________________________________
încăperi de producţie__________________________________
depozite_______________________________________________
    5) capacitatea     întreprinderii     de     alimentaţie     publică
(locuri)________________, inclusiv:
    în sala (sălile) de servire____________;
    pe terasă________________;
    pe teren de vară acoperit__________________;
    pe teren de vară deschis___________________.
    La cerere anexăm:
    a) copia certificatului  de înregistrare a agentului economic sau  a
întreprinderii solicitante;
    b) copia licenţei de stat pentru participarea activităţilor în sfera
alimentaţiei publice;
    c) copia avizului organelor serviciului sanitaro-epidemiologic.


    Data______________    Semnătura în clar________________

                        L.Ş.