H O T Ă R Î R E
cu privire la lichidarea Asociaţiei de Stat “Cartea Moldovei” şi aprobarea structurii
şi Regulamentului Departamentului Edituri, Poligrafie şi Comerţul cu Cărţi
nr. 803 din 05.12.95
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.17-18/116 din 21.03.1996
* * *
Notă: Pe tot parcursul hotărîrii cuvîntul “subdiviziuni” se substituie prin cuvintele “unităţi economice subordonate” conform Hotărîrii Guvernului nr.742 din 07.08.97, în vigoare 06.11.1997
În conformitate cu Legea Republicii Moldova nr.413-XIII din 29 martie 1995 “Pentru modificarea şi completarea Legii cu privire la Guvern”, Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se lichidează Asociaţia de Stat “Cartea Moldovei”.
Se stabileşte că toate fondurile fixe şi circulante – proprietate de stat se transmit Departamentului Edituri, Poligrafie şi Comerţul cu Cărţi.
Disponibilizarea salariaţilor Asociaţiei de Stat “Cartea Moldovei” se va efectua în conformitate cu legislaţia în vigoare.
2. Se aprobă structura (anexa nr.1) şi Regulamentul Departamentului Edituri, Poligrafie şi Comerţul cu Cărţi (anexa nr.2).
3. Se stabileşte statul de funcţiuni al Departamentului Edituri, Poligrafie şi Comerţul cu Cărţi în număr de 18 unităţi (exceptînd personalul de deservire).
[Pct. 3 modificat prin Hot. Guv. nr.508 din 02.06.97]
4. Se acordă directorului general al Departamentului Edituri, Poligrafie şi Comerţul cu Cărţi dreptul de a opera în structura aprobată modificări dictate de necesitatea perfecţionării metodelor de organizare şi dirijare a muncii, în limitele numărului stabilit de unităţi şi fondului de remunerare a muncii.
5. Se abrogă:
Hotărîrea Guvernului nr.348 din 27 mai 1994 “Cu privire la crearea Asociaţiei de Stat Editorial-Poligrafică şi Comerţul cu Cărţi” (Monitorul Parlamentului, 1994, nr.5, art.181);
Hotărîrea Guvernului nr.419 din 14 iunie 1994 “Cu privire la modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.348 din 27 mai 1994”;
Hotărîrea Guvernului nr.553 din 27 iulie 1994 “Pentru completarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.348 din 27 mai 1994”.
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Andrei SANGHELI |
Chişinău, 5 decembrie 1995. | |
Nr.803. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.803 din 5 decembrie 1995
STRUCTURA
Departamentului Edituri, Poligrafie şi Comerţul cu Cărţi
Direcţia activitate editorial-poligrafică şi comerţul cu cărţi
Direcţia economie, finanţe, evidenţă contabilă şi control financiar
Secţia administrativă, cadre şi lucrări de secretariat
[Anexa nr.1 în redacţia Hot. Guv. nr.742 din 07.08.97]
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.803 din 5 decembrie 1995
REGULAMENTUL
Departamentului Edituri, Poligrafie şi Comerţul cu Cărţi
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Departamentul Edituri, Poligrafie şi Comerţul cu Cărţi (în continuare – Departamentul) este creat conform Legii nr.413-XIII din 29 martie 1995 “Pentru modificarea şi completarea Legii cu privire la Guvern”.
Departamentul coordonează, conform legislaţiei în vigoare, activitatea unităţilor economice create în baza întreprinderilor de stat subordonate.
[Alin. 2 al pct.1 în redacţia Hot. Guv. nr.742 din 07.08.97]
2. Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat deleghează Departamentului Edituri, Poligrafie şi Comerţul cu Cărţi funcţiile pentru administrarea patrimoniului de stat.
Toate aspectele privind delegarea şi administrarea patrimoniului de stat sînt stipulate printr-un contract aparte, încheiat între Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii Stat şi Departament.
3. Departamentul este organ al administraţiei publice centrale, care promovează politica Guvernului Republicii Moldova în domeniile editării prioritare a operelor de artă ce constituie patrimoniul artistic şi spiritual al Republicii Moldova, asigurării economiei naţionale şi a populaţiei din republica cu producţie de carte, mărfuri de interes social-cultural, servicii editorial-poligrafice.
4. Structura aparatului Departamentului, personalul şi mijloacele pentru întreţinerea lui se aprobă de către Guvernul Republicii Moldova.
5. În activitatea sa Departamentul se călăuzeşte de prevederile Constituţiei Republicii Moldova, ale legislaţiei în vigoare, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului şi de prezentul Regulament.
6. Departamentul este persoană juridică, are conturi bancare în lei şi valută străină, dispune de ştampilă cu stema de stat a Republicii Moldova, poate să compară ca reclamant şi reclamat în faţa instanţelor judecătoreşti.
[Pct.6 modificat prin Hot. Guv. nr.742 din 07.08.97]
7. Departamentul este finanţat din contul bugetului de stat.
II. SARCINILE ŞI FUNCŢIILE DE BAZĂ
8. Sarcinile principale ale Departamentului sînt:
promovarea politicii statului în domeniul editării prioritare a operelor de artă, se constituie patrimoniul cultural-artistic al republicii, asigurarea economiei naţionale şi a populaţiei cu producţie editorial-poligrafică şi mărfuri social-culturale;
coordonarea sub aspect economic, financiar şi al priorităţilor editării cărţii naţionale, activitatea editurilor, întreprinderilor poligrafice din republică şi a organizaţiilor din sfera comerţului cu cărţi;
elaborarea concepţiei editării cărţii naţionale, realizînd, în conformitate cu legislaţia, politica editorială, fundamentată din punct de vedere ştiinţific; determină direcţiile prioritare de dezvoltare a ei şi exercită controlul realizării programelor editoriale de stat.
9. Departamentul exercită următoarele funcţii:
confirmă membrii consiliilor de administraţie din partea fondatorilor în întreprinderile de stat subordonate Departamentului;
exercită controlul asupra respectării de către subdiviziunile sistemului a legislaţiei în domeniul editării şi difuzării cărţii, dreptului de autor şi editorial, ocroteşte şi promovează cultura de editare a cărţilor;
soluţionează, în modul stabilit, problemele formării comenzii de stat, a finanţării unor importante acţiuni cu caracter tehnico-ştiinţific vizînd optimizarea activităţii ramurii, impozitării şi creditării avantajoase a unităţilor sale economice;
elaborează pronosticuri economice şi financiare anuale şi de perspectivă privind dezvoltarea ramurii;
întocmeşte proiectul bugetului pentru anul următor în baza propunerilor prezentate de unităţile economice subordonate;
asigură prezentarea în modul stabilit a dărilor de seamă statistice şi înregistrarea bibliografică coerentă a tipăriturilor;
acordă şi sistează dreptul de activitate editorială, oferit întreprinderilor, organizaţiilor şi persoanelor particulare;
coordonează şi supraveghează, în comun cu alte instituţii de stat abilitate, procesul de deetatizare şi privatizare în domeniu, conform legislaţiei în vigoare;
prin reprezentanţii Departamentului în întreprinderile cu proprietate mixtă sau societăţi pe acţiuni, învestiţi cu dreptul de administrare a patrimoniului naţional, consolidează, dezvoltă şi ridică eficienţa economică şi socială a acestui patrimoniu;
analizează în complex activitatea economico-financiară, elaborează şi realizează măsuri în vederea consolidării situaţiei financiare a subdiviziunilor;
efectuează expertize privind calitatea producţiei poligrafice;
organizează şi efectuează revizii economico-financiare complexe în unităţi economice subordonate, în conformitate cu actele normative în vigoare;
asigură controlul asupra efectuării evidenţei statistice şi contabile în întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile subordonate Departamentului.
[Pct.9 modificat prin Hot. Guv. nr.742 din 07.08.97]
10. Direcţia strategică în activitatea editorial-poligrafică în perioada de tranziţie o constituie integrarea relaţiilor dintre editură şi poligrafie, achiziţionarea de hîrtie şi piese pentru tipografii, precum şi modalităţile de comercializare a cărţii.
III. DREPTURILE ŞI OBLIGAŢIUNILE DEPARTAMENTULUI
11. Departamentul are următoarele drepturi:
să înainteze propuneri cu caracter legislativ în problemele activităţii editoriale, poligrafice şi comerţului cu cărţi, în domeniul dreptului de autor şi editorial, al proprietăţii intelectuale;
să înfiinţeze, reorganizeze şi să lichideze, în modul stabilit, întreprinderi subordonate Departamentului, informînd Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat;
să înfiinţeze în cadrul sistemului, conform legislaţiei, întreprinderi autogestionare redacţional-editoriale, de reclamă, poligrafice şi pentru comerţul cu cărţi;
să reorganizeze întreprinderile pasibile privatizării şi să fondeze întreprinderi de arendă numai cu permisiunea Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat;
să numească şi să destituie din funcţie conducătorii întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor subordonate, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
să angajeze la serviciu în aparatul Departamentului conform legislaţiei muncii;
să examineze şi să aprobe statutele întreprinderilor subordonate;
să propună candidaturi la numirea reprezentanţilor statului în unităţile economice din ramură, ce deţin capital de stat.
[Pct. 11 completat prin Hot. Guv. nr.742 din 07.08.97]
12. Departamentul are următoarele obligaţiuni:
să reprezinte şi să apere în organele executive interesele profesionale, de creaţie, de producţie şi economice ale întreprinderilor subordonate, drepturile lor juridice în procesul pregătirii, editării şi difuzării producţiei poligrafice;
să exercită controlul asupra respectării legilor Republicii Moldova şi îndeplinirii hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova de către edituri, întreprinderile poligrafice şi de difuzare a cărţilor.
să supravegheze respectarea prevederilor Legii presei de către publicaţiile periodice şi să sesizeze, în caz de necesitate, Procurorul General asupra eventualelor încălcări;
să încheie contracte de muncă cu toţi conducătorii unităţilor economice subordonate.
[Pct.12 modificat prin Hot. Guv. nr.742 din 07.08.97]
IV. ORGANELE DE CONDUCERE ŞI ÎMPUTERNICIRILE ACESTORA
13. Departamentul este condus de directorul general, care este numit în funcţie de Guvernul Republicii Moldova. Adjunctul este numit în funcţie de asemenea de Guvern.
14. Pentru dirijarea activităţii sistemului se instituie Colegiul Departamentului, constituit din 7 persoane.
15. Directorul general:
stabileşte sarcinile de bază ale Departamentului şi obligaţiunile angajaţilor, asigură îndeplinirea prevederilor prezentului Regulament;
asigură îndeplinirea hotărîrilor, dispoziţiilor Guvernului Republicii Moldova şi ale Colegiului, realizarea sarcinilor ce revin Departamentului;
reprezintă interesele Departamentului în relaţiile cu organele de stat, cu persoane fizice şi juridice din Republica Moldova sau din alte state, cu organele şi organizaţiile internaţionale;
aprobă statele, salariile de funcţie ale lucrătorilor Departamentului, operează modificări în structura aprobată a aparatului central al Departamentului, în limitele fondului stabilit de retribuire a muncii şi numărului de angajaţi;
stabileşte funcţiile adjunctului său, ale persoanelor responsabile de activitatea Departamentului şi structurilor subordonate;
aprobă statutele unităţilor economice subordonate şi planurile de activitate ale structurilor subordonate;
propune spre aprobare Guvernului componenţa nominală a Colegiului;
soluţionează chestiunile ce ţin de îndeplinirea contractelor individuale de muncă încheiate cu salariaţii Departamentului, de prolongarea sau rezilierea lor;
dirijează activitatea Colegiului Departamentului, pune în aplicare deciziile lui;
emite ordine, dispoziţii şi instrucţiuni ce ţin de componenţa Departamentului;
face propuneri privind operarea unor modificări sau completări în prezentul Regulament;
anulează ordinele şi dispoziţiile conducătorilor de unităţi economice subordonate, dacă acestea contravin legislaţiei în vigoare sau prezentului Regulament;
cere explicaţii conducătorilor de unităţi economice subordonate asupra unor chestiuni de serviciu;
rezolvă problemele activităţii de producţie a Departamentului;
angajează şi destituie din funcţie colaboratorii Departamentului, conducătorii de unităţi economice subordonate, reieşind din necesităţile de producere şi interesele de activitate a Departamentului, respectînd legislaţia în vigoare;
poartă răspundere personală pentru folosirea neraţională a mijloacelor bugetare, integritatea mijloacelor financiare şi a bunurilor materiale, pentru exactitatea indicilor de evidenţă şi dărilor de seamă.
16. Colegiul Departamentului:
examinează problemele principale ale activităţii ramurii;
elaborează strategia de editare a cărţii naţionale;
ia în dezbatere şi aprobă dările de seamă ale conducătorilor de unităţi economice subordonate asupra problemelor vitale ale activităţii acestora.
17. Deciziile Colegiului Departamentului sînt executorii pentru toate unităţile economice subordonate interioare ale sistemului. Ele se adoptă cu o majoritate de voturi ale membrilor Colegiului şi se traduc în viaţă prin dispoziţiile directorului general.
18. În cazul apariţiei unor divergenţe între directorul general şi membrii Colegiului, directorul general ia decizia definitivă, raportînd Guvernului disensiunile apărute. Membrii Colegiului, la rîndul lor, au dreptul să aducă la cunoştinţa Guvernului opinia lor.
V. DISPOZIŢII FINALE
19. Încetarea activităţii Departamentului se efectuează conform legislaţiei în vigoare.
