joi, 30 mai 1996
102/27.02.96 Hotărîre despre măsurile pentru executarea Legii cu privire la concesiuni
               HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
               despre măsurile pentru executarea Legii
                       cu privire la concesiuni

                         Nr.102  din  27.02.96

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.32-33/221 din 30.05.1996

                                 * * *

     Întru executarea  Legii nr. 534-XIII din 13 iulie 1995 "Cu  privire
la  concesiuni"  (Monitorul  Oficial al Republicii Moldova, nr.  67,  30
noiembrie 1995, art. 752), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:

     1. Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat se
învesteşte  cu următoarele funcţii de organizare, coordonare şi  control
al executării Legii cu privire la concesiuni:
     întocmeşte, completează şi modifică lista obiectelor propuse pentru
concesionare  şi  o prezintă Guvernului spre aprobare  şi  Parlamentului
spre examinare;
     coordonează activitatea     concedenţilor    privind    organizarea
tenderelor  internaţionale de concesionare a proprietăţii de stat;
     înaintează Guvernului  propuneri, coordonate în modul stabilit,  în
vederea  aprobării  contractelor  de concesiune  pentru  fiecare  obiect
proprietate de stat;
     ţine Registrul de stat al contractelor de concesiune;
     organizează şi  efectuează controlul asupra executării contractelor
de   concesiune   aprobate  şi  prezintă  periodic  (anual)   Guvernului
informaţia respectivă;
     în comun cu concedenţii  - autorităţile publice locale şi  organele
publice  centrale  de  specialitate  autorizate  -  prezintă  Guvernului
propuneri,   corelate  cu  Ministerul  Finanţelor,   privind  modul   de
repartizare  şi utilizare a tuturor veniturilor  statului, rezultate din
exploatarea fiecărui obiect concesionat în  parte;
     prezintă Guvernului  spre  aprobare  propuneri  coordonate  privind
acordarea  de  facilităţi fiscale şi stabilirea impozitelor aferente  pe
toată durata concesiunii şi le înaintează Parlamentului spre  examinare.

     2. Se aprobă   Regulamentul  privind  tenderele  internaţionale  de
concesionare în Republica Moldova (se anexează).

     3. Se aprobă  şi se prezintă Parlamentului Republicii Moldova  spre
examinare   proiectul  de  hotărîre  a  Parlamentului  pentru  aprobarea
Clauzelor obligatorii ale contractului de concesiune (se anexează).

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA                         Andrei SANGHELI

Contrasemnată:

Ministrul economiei                           Valriu BOBUŢAC

Ministrul privatizării
şi administrării proprietăţii
de stat                                       Ceslav CIOBANU

                                                   Aprobat
                                           prin Hotărîrea Guvernului
                                           Republicii Moldova nr. 77
                                           din 27 februarie 1996

                         R E G U L A M E N T
                   privind tenderele internaţionale
                   de concesionare în Republica Moldova

     I. Dispoziţii generale

     1. Regulamentul privind tenderele internaţionale de concesionare în
Republica  Moldova (denumit în continuare Regulamentul) este elaborat în
corespundere   cu   Legea  cu  privire  la   concesiuni  şi   stabileşte
modalităţile  generale,  condiţiile  de organizare şi de  desfăşurare  a
tenderelor   internaţionale  (specificate  în   continuare  cu  termenul
generic    tender )  pentru  transmiterea  în   concesiune  a  bunurilor
(serviciilor) proprietate publică.
     2. Tenderul se  organizează  în  scopul selectării prin  concurs  a
celui  mai convenabil solicitant al concesiunii, care acceptă condiţiile
preliminare,  formulate  în  oferta  de concesiune  şi  oferă  cele  mai
avantajoase pentru stat condiţii de concesionare.
     3. Principiile  de  bază de organizare şi desfăşurare a  tenderelor
sînt:
     condiţii egale  de  concurs pentru toţi  solicitanţii  concesiunii,
inclusiv  persoane  fizice  sau  juridice  străine,  care  au  dorit  să
participe la tender;
     numărul minim al solicitanţilor concesiunii va fi de cel puţin doi;
     publicitate la desfăşurarea şi totalizarea tenderelor;
     asigurarea pentru  toţi solicitanţii concesiunii a posibilităţii de
a  examina  bunurile propuse spre concesionare şi de a  studia  clauzele
creditar-financiare şi alte condiţii ale contractului de concesiune.
     4. Data desfăşurării   tenderului   se  stabileşte   prin   decizia
concedentului  pe  care  acesta  o va adopta  după  aprobarea  de  către
Parlament   a  listei  obiectelor  propuse  pentru   concesionare  şi  a
clauzelor  obligatorii ale contractului de concesiune,  elaborate pentru
fiecare obiect separat.
     5. Noţiunile de bază, utilizate în prezentul Regulament:
     concedent - statul  sau  unităţile  sale  teritorial-administrative
care  au competenţa de a acorda persoanelor fizice sau juridice  dreptul
de  a  exploata  anumite  activităţi,  servicii  sau  bunuri  aflate  în
proprietatea statului;
     concesionar -  persoana fizică sau juridică ce deţine o  concesiune
pe un termen determinat în schimbul unei redevenţe;
     comitetul tenderului  - organul special, permanent sau  provizoriu,
creat de către concedent pentru organizarea şi desfăşurarea licitaţiei;
     dosarul tenderului  -  setul  de documente conţinînd  date  privind
caracteristicile  tehnice, comerciale, organizaţionale şi de altă natură
ale  obiectului  propus  pentru  concesionare, precum  şi   date  despre
condiţiile şi procedura  desfăşurării licitaţiei;
     licitaţie publică   -   licitaţie,  în  cadrul   căreia   comitetul
tenderului  deschide  plicurile exterioare şi anunţă conţinutul  lor  în
şedinţa publică a participanţilor la licitaţie;
     licitaţie restrînsă  -  licitaţie,  în  cadrul  căreia  concedentul
invită un număr restrîns de participanţi, pe care  i-a selectat datorită
siguranţei  lor  financiare, spectrului larg al posibilităţilor  tehnice
şi competenţei lor profesionale;
     licitaţie cu   precalificare   -   licitaţie,  în   cadrul   căreia
concedentul  efectuează preselecţia solicitanţilor concesiunii, luînd în
considerare  capacităţile  acestora de a îndeplini  condiţiile  speciale
care urmează să fie respectate la predarea  obiectului în concesiune;
     obiectul licitaţiei   (concesiunii)  -  terenuri  şi  alte  resurse
naturale,  bunuri mobiliare şi imobiliare, activităţi antreprenoriale şi
servicii   publice   constituind   domeniul   statului,   propuse   spre
concesionare şi scoase la licitaţie;
     oferta de tender  -  setul  obligatoriu  de  documente,  prezentate
conform  prevederilor acestui Regulament de solicitantul concesiunii  în
vederea participării sale la licitaţie;
     participantul la licitaţie (ofertantul) - solicitantul concesiunii,
acceptat  în  urma  verificării preliminare, care,  conform  exigenţelor
prezentului Regulament, întruneşte integral condiţiile de participare la
licitaţie;
     solicitantul  concesiunii - persoana ficiză sau juridică,  inclusiv
străină,  care  şi-a exprimat în scris consimţămîntul de a participa  la
licitaţie potrivit condiţiilor, stabilite în dosarul tenderului;
     tender internaţional  -  licitaţie, care  preconizează  organizarea
negocierilor   pe   bază  de  concurs  în  cazurile  cînd   solicitantul
concesiunii  acceptă  să  execute anumite condiţii, stabilite  de  către
concedent;
     verificare preliminară   -   verificarea  setului  obligatoriu   de
documente,  prezentate de solicitantul concesiunii pentru a participa la
licitaţie, şi a corectitudinii informaţiilor conţinute în acestea.

     II. Organizarea şi procedura licitaţiilor

     6. În organizarea   şi   derularea  licitaţiilor   sînt   implicaţi
concedentul,    comitetul    de   tender,   solicitanţii    concesiunii,
participanţii la licitaţie.
     7. Concedentul exercită următoarele funcţii:
     adoptă decizia privind desfăşurarea licitaţiei şi o face publică în
modul stabilit de lege;
     evaluează obiectul  concesiunii, determină valoarea lui iniţială şi
volumul   necesar  de  investiţii,  corelîndu-şi  actele  întocmite   cu
Ministerul   Privatizării   şi  Administrării   Proprietăţii  de   Stat,
Ministerul Economiei şi Ministerul Finanţelor;
     întocmeşte documentele   necesare   pentru  anunţarea   licitaţiei,
publică comunicatul informativ, asigură reclama aferentă;
     închiriază incinte   pentru  organizarea  licitaţiei,   instruieşte
personalul   pentru  desfăşurarea  ei,  inclusiv  pentru  colectarea  şi
examinarea ofertelor şi precalificarea ofertanţilor;
     desemnează şi    aprobă    componenţa    comitetului    tenderului;
     dirijează şi  controlează  activitatea  comitetului  tenderului  şi
atrage,  după  caz, experţi pentru întocmirea şi evaluarea  documentelor
incluse în ofertă, precum şi a altor documente necesare;
     aprobă dosarul tenderului şi rezultatele licitaţiei;
     examinează apelurile împotriva deciziilor comitetului tenderului;
     definitivează  condiţiile  contractului  de concesiune  şi  încheie
acest contract cu cîştigătorul licitaţiei;
     desfiinţează comitetul tenderului.
     8. Concedentul  poate  autoriza  să organizeze licitaţia  în  cauză
orice   persoană  juridică  prin  emiterea  unei  dispoziţii  sau   prin
încheierea   unui  contract.  Limitele  drepturilor  şi   obligaţiunilor
persoanei  împuternicite se vor stabili în  dispoziţia menţionată sau în
contractul de organizare şi desfăşurare a  licitaţiei.
     Concedentul achită   în   avans  cheltuielile  de   organizare   şi
desfăşurare a licitaţiilor.
     9. Licitaţia este desfăşurată de comitetul tenderului.
     Comitetul tenderului,  în  număr de 5-9 persoane, se  formează  din
reprezentanţi  ai  concedentului, Ministerului  Economiei,  Ministerului
Privatizării   şi  Administrării  Proprietăţii  de   Stat,  Ministerului
Finanţelor,  altor  organe  statale  centrale  de  specialitate  şi  ale
administraţiei publice locale interesate.
     Din membrii aleşi concedentul va desemna preşedintele şi secretarul
comitetului   tenderului  şi  va  determina  componenţa  experţilor   de
competenţă.
     10. În caz de necesitate, în activitatea comitetului tenderului pot
fi  antrenaţi şi alţi experţi şi specialişti, fără să li se acorde drept
de vot.
     Membrii comitetului   tenderului   şi  persoanele,   antrenate   în
activitatea  lui  în  calitate  de experţi,  sînt  remuneraţi  de  către
concedent  în temeiul contractelor, încheiate cu aceştia în conformitate
cu legislaţia în vigoare.
     11. Comitetul tenderului:
     elaborează şi prezintă concedentului spre aprobare regulamentul său
de activitate;
     determină modul,   condiţiile   şi  termenele  de   desfăşurare   a
licitaţiei;
     elaborează criteriile de desemnare a cîştigătorilor licitaţiei;
     elaborează dosarul  tenderului, organizează difuzarea lui şi decide
chestiunile vizînd modificarea dosarului tenderului şi a procedurilor de
licitare;
     creează solicitanţilor   concesiunii  condiţii  pentru   examinarea
nestingherită  a  obiectului, propus spre concesionare, şi  a  dosarului
tenderului, oferă explicaţiile necesare;
     asigură colectarea, păstrarea şi evaluarea ofertelor;
     adoptă decizia privind preselecţia participanţilor la licitaţie;
     realizează întocmai procedura stabilită a licitaţiei şi legalizează
documentele privind adjudecarea şi rezultatele acesteia;
     desemnează cîştigătorul  sau  ia altă decizie  privind  rezultatele
negocierilor,   întocmeşte   procesul-verbal   respectiv   şi   prezintă
concedentului decizia sa spre aprobare;
     definitivează achitările cu participanţii la licitaţie;
     îşi publică în mass-media raportul privind rezultatele licitaţiei.
     12. Chestionarul  solicitantului  concesiunii poate  include  orice
aspecte  ce prezintă interes pentru concedent sau comitetul  tenderului.
În caz că unele date din acest chestionar  constituie secretul comercial
al  solicitantului  concesiunii,  acesta din urmă are dreptul să  nu  le
includă. Concedentul sau comitetul  tenderului nu sînt în drept să ceară
solicitantului  concesiunii să  prezinte în mod obligatoriu  informaţii,
care pot constitui secret comercial.
     13. Comitetul  tenderului  poate  să  atragă  persoane  fizice  sau
juridice  la elaborarea, difuzarea, evaluarea şi expertiza  documentelor
legate  de  desfăşurarea  licitaţiilor,  precum  şi   pentru  explicarea
condiţiilor tenderului şi efectuarea altor servicii.
     În procesul de  organizare a unui anumit tender, aceleaşi  persoane
nu  au  dreptul  să  colaboreze simultan  cu  concedentul  şi  comitetul
tenderului,  pe de o parte, şi cu solicitantul concesiunii ce  participă
la licitaţie, pe de altă  parte.
     14. La licitaţie sînt admişi solicitanţii concesiunii care:
     în corespundere   cu   legislaţia   pot   fi   identificaţi   drept
concesionari  şi  dispun  de  toate capacităţile  tehnice  şi  economice
necesare pentru activitatea concesională;
     au depus în termene  cererea şi celelalte documente necesare pentru
a participa la licitaţie;
     au depus pe contul   indicat  în  avizul  informaţional,  pînă   la
prezentarea ofertei, un acont (garanţia de participare) în mărime de 5 %
din  valoarea iniţială a obiectului  concesiunii şi taxa de  participare
la licitaţie în mărime de 100 salar ii minime;
     au acceptat în  scris,  la  momentul cînd  le-a  fost  înregistrată
cererea  de  participare  la  licitaţie, să  respecte  toate  condiţiile
înaintate de către concedent.
     15. Din momentul înregistrării cererii de participare, solicitantul
concesiunii capătă statut de participant la licitaţie.
     16. Participantul la licitaţie are dreptul:
     să ia parte la   licitaţie   personal  sau  prin   mandatarul   său
autorizat;
     să obţină de  la  comitetul tenderului informaţii  complete  despre
obiectul concesiunii, condiţiile şi modul de desfăşurare a licitaţiilor;
     să solicite comitetului   tenderului   printr-un  demers   amînarea
termenului de prezentare a ofertei;
     să renunţe de  a  participa la licitaţie, fără să i  se  recupereze
cheltuielile suportate în legătură cu ea;
     în cazul cînd  este  cîştigătorul  licitaţiei - să încheie  sau  să
refuze   să   încheie  cu  concedentul  contractul  de  concesiune,   în
conformitate cu prezentul Regulament;
     să apeleze în  instanţele  judecătoreşti sau de arbitraj, în  cazul
încălcării    drepturilor    sale   de   participant    la    licitaţie.
    Participantul la licitaţie este obligat:
     să respecte integral   regulile   de  desfăşurare   a   licitaţiei,
stabilite prin acest Regulament;
     în cazul cînd   cîştigă  concursul  -  să  semneze  procesul-verbal
privind rezultatele licitaţiei.

     III. Publicitatea

     17. Concedentul   dă   publicităţii  anunţul  privind   organizarea
licitaţiei  cu  cel  puţin trei luni înainte de  data  stabilită  pentru
depunerea  ofertelor,  în Monitorul Oficial al Republicii   Moldova,  în
presa  republicană  şi în cea străină, precum şi în buletinele  speciale
informative.
     18. Anunţul privind    organizarea    licitaţiilor   va    cuprinde
următoarele informaţii:
     data, ora, locul, tipul şi condiţiile de desfăşurare a licitaţiei;
     denumirea, sediul,  apartenenţa departamentală a obiectului  propus
pentru   concesionare  şi  caracteristicile  lui  tehnico-economice   cu
specificarea indicilor incluşi în tipizata din anexa nr. 1;
     denumirea  concedentului;
     informaţia privind procedura de precalificare şi termenele trecerii 
ei, în cazul cînd va avea loc;
     valoarea iniţială a concesiunii;
     mărimea taxei   de   participare  la  licitaţie,   suma   acontului
(garanţiei  de  participare) şi contul de decontare, la care acestea  se
vor transfera;
     modul de examinare  prealabilă  a obiectului concesiunii  de  către
participanţii la licitaţie;
     termenul şi principalele  condiţii  de executare a contractului  de
concesiune, impunerea unor clauze sau restricţii speciale;
     termenul de prezentare a ofertelor;
     adresa, condiţiile   de  procurare  şi  alte  date  referitoare  la
obţinerea dosarului tenderului;
     telefonul de relaţii;
     alte date şi informaţii, la sugestia concedentului.
     19. Evaluarea   obiectului  concesiunii  şi  determinarea   valorii
iniţiale  a  concesiunii  se efectuează în  temeiul  datelor  bilanţului
contabil al obiectului la data dării de seamă respective.
     20. Din momentul   publicării   anunţului,  toţi  solicitanţii   au
posibilitatea   de  a  examina  în  prealabil  obiectul,  propus  pentru
concesiune.
     Concedentul este  obligat  să  creeze  condiţii  pentru  examinarea
nestingherită a obiectului în cauză.
     21. Condiţiile  de  executare  a  contractului  de  concesiune  pot
include următoarele sarcini ale solicitantului concesiunii:
     asigurarea unui venit constant, mărimea căruia nu poate fi mai mică
decît  media  beneficiului  net, obţinut la  exploatarea  obiectului  de
concesiune sau altor obiecte similare în ultimii 3-5 ani;
     menţinerea profilului   de   activitate   în   cadrul   exploatării
obiectului  concesiunii, fără reducerea volumului de producţie (lucrări,
servicii);
     fabricarea anumitor  tipuri de mărfuri (prestarea anumitor lucrări,
servicii),  în primul rînd a mărfurilor de larg consum şi a  serviciilor
sociale, prestate populaţiei;
     angajamentul  de  reinvestire  a  unei părţi din  profitul  net  al
concesionarului  în obiectul concesiunii sau în alte obiecte de  interes
public;
     plata unei părţi a redevenţei în valută forte;
     organizarea activităţilor pentru ocrotirea mediului înconjurător;
     numărul locurilor  de muncă, ce trebuie să fie păstrate sau  create
în procesul exploatării obiectului de concesiune;
     construcţia locuinţelor;
     alte angajamente, stipulate de concedent.
     22. În cazul organizării unei licitaţii restrînse, pe lîngă anunţul
în  cauză,  în  presă  se va publica lista  investitorilor  invitaţi  să
participe  la  acea licitaţie. În plus, comitetul tenderului va  expedia
prin poştă invitaţiile în scris fiecărui investitor desemnat.


     IV. Dosarul tenderului

     23. Comitetul  tenderului  întocmeşte  dosarul  tenderului  conform
dispoziţiei date de concedent.
     24. Dosarul tenderului    este    pus   integral   la    dispoziţia
solicitantului  concesiunii potrivit cererii lui oficiale, contra plată.
Preţul  dosarului  tenderului  nu poate  depăşi  cheltuielile  efectuate
pentru  elaborarea şi definitivarea lui şi se dă publicităţii în anunţul
informativ.  Modul  şi condiţiile de vînzare a dosarului  tenderului  se
stabilesc de către comitetul tenderului.
     25. Dosarul tenderului se constituie din următoarele compartimente:
     date generale despre obiectul concesiunii;
     documentaţia de proiect;
     condiţiile şi modul de desfăşurare a licitaţiilor;
     contractul-cadru de concesiune (potrivit tipizatei din anexa nr.2);
     componenţele obligatorii ale documentelor ofertei;
     clauzele obligatorii  ale  contractului de concesiune,  aprobat  de
Parlament;
     instrucţiuni  pentru  solicitanţii concesiunii  privind  exigenţele
respectate la elaborarea, legalizarea şi prezentarea ofertelor.
     26. Pentru participare  la  licitaţie, solicitantul concesiunii  va
prezenta în comitetul tenderului:
     a) cererea pentru  participarea la licitaţie, de modelul din  anexa
nr. 3;
     b) date succinte despre statutul său, potrivit tipizatei din  anexa 
nr. 4, şi copiile legalizate ale documentelor sale de înregistrare;
     c) numele şi    prenumele   persoanelor,   autorizate   de    către
participantul  la  licitaţie  să acţioneze şi să semneze  documente  din
numele lui;
     d) actul confirmativ  privind solvabilitatea sa, eliberat de  bancă
ori de altă instituţie creditar-financiară, care îl deserveşte;
     e) copiile documentelor de plată, care confirmă depunerea acontului
iniţial şi a taxei de participare la licitaţie la contul de decontare al
concedentului, indicat în anunţul privind organizarea licitaţiei;
      f) propuneri  referitoare  la preţ şi condiţiile suplimentare  ale
concesiunii, formulate potrivit tipizatei din anexa nr. 5.

                   V. Oferta pentru tender

     27. Oferta pentru  tender  va fi întocmită potrivit exigenţelor  şi
condiţiilor,  specificate în dosarul tenderului, şi va fi prezentată  în
comitetul  tenderului  personal  de către solicitantul  concesiunii  (de
către  persoana  lui  autorizată) sau se va expedia prin poştă  în  două
plicuri sigilate.
     Plicul exterior  va  conţine actele, enumerate în pct. 27 a) -  e).
Copiile  documentelor  care  confirmă achitarea acontului iniţial  şi  a
taxei  de participare la licitaţie sînt valabile numai pentru o  singură
licitaţie.
     Plicul interior  va conţine propunerile solicitantului  concesiunii
specificate conform pct. 26 f).
      Nu se admit cereri  sau  oferte telefonice, telegrafice  ori  prin
telefax.
     28. Eventualitatea  şi  parametrii  de  abatere  a  ofertei  de  la
condiţiile,  ce  se  conţin  în dosarul tenderului, se  vor  stipula  în
dosarul tenderului.
     29. Solicitantul concesiunii are dreptul, pe lîngă oferta întocmită
potrivit   condiţiilor  din  dosarul  tenderului,  să  prezinte   oferte
(propuneri) de alternativă.
     30. Primirea  cererilor încetează din momentul expirării termenului
stabilit de depunere a acestora.
     31. Din data publicării anunţului informativ referitor la licitaţie
pînă  în  ziua  încheierii  ei,  atît  comitetului  tenderului,  cît  şi
participanţilor   la  licitaţie  li  se  interzice  să  facă  schimb  de
informaţii sau să divulge datele din ofertele depuse.
     Membrii comitetului  tenderului şi experţii implicaţi îşi asumă  în
scris  obligaţia  să  nu  divulge, pînă la  începutul  şedinţei  acestui
comitet,  date  referitoare  la  persoanele care  au  despus  cereri  de
participare  la licitaţie, precum şi la conţinutul ofertelor,  înaintate
de ele.
     32. Ofertele  şi registrul lor se vor păstra într-un seif  special.
Răspunderea pentru integritatea acestor documente o poartă persoana care
efectuează primirea şi înregistrarea lor.

     VI. Modul de desfăşurare a licitaţiei

     33. Comitetul   tenderului  va  deschide  plicurile  exterioare  în
şedinţa  publică  a  solicitanţilor concesiunii sau  a  persoanelor  lor
autorizate  în cel tîrziu 3 zile după expirarea termenului de depunere a
cererilor.
      Se vor admite  numai  cererile  depuse  în  termenele  menţionate.
Fiecare  cerere  va fi semnată de membrii comitetului tenderului  şi  de
solicitantul concesiunii.
      Comitetul tenderului  verifică  integritatea actelor  necesare  şi
corectitudinea  datelor referitoare la solicitanţi, conţinute în  plicul
exterior,  şi  întocmeşte procesul-verbal de admitere  a  solicitanţilor
concesiunii la licitaţie.
       34. Solicitantului  concesiunii, admis să participe la licitaţie,
i  se  eliberează ori i se expediază prin poştă o recipisă  ce  confirmă
primirea cererii şi data înregistrării ei.
        35. Solicitantul  concesiunii  nu  va fi admis la  licitaţie  în
cazul   în  care  plicul  exterior  nu  va  conţine  toate   documentele
specificate  în  pct.  27 sau în situaţia în care unele acte nu  vor  fi
conforme  exigenţelor  şi condiţiilor stabilite în  dosarul  tenderului,
fapt   care   se   va   consemna  printr-o   înscriere   respectivă   în
procesul-verbal de recepţie a ofertelor.
         Solicitantul  care  nu a fost admis să participe  la  licitaţie
este  informat în scris despre motivele respingerii. Actele ce se conţin
în plicul exterior, precum şi plicul interior nedesfăcut se vor restitui
solicitantului respins.
       Solicitantul  care  nu a fost admis la licitaţie are  dreptul  să
ceară  restituirea acontului depus înainte de înregistrare (garanţiei de
participare), prezentînd recipisa de achitare.
        36. Tăinuirea  cererilor  sau ignorarea acestora  la  totalizare
atrage după sine răspundere conform legislaţiei în vigoare.
        37. Comitetul  tenderului va deschide plicurile interioare şi va
totaliza  rezultatele  finale  ale licitaţiei la data şi  ora  desemnate
pentru  începerea  licitaţiei,  însă  nu  mai  tîrziu  de  3  zile  după
încheierea primirii cererilor.
       Deschiderea plicurilor  interioare  se  va face numai  dacă  toţi
membrii   prezenţi   la   şedinţa  comitetului  tenderului   au   semnat
procesul-verbal,   menţionat  la  pct.  34  al  acestui  Regulament,  şi
conţinutul ofertelor se va anunţa în aceleaşi condiţii.
     38. Comitetul   tenderului  verifică  conformitatea  ofertelor   cu
cerinţele  expuse în dosarul tenderului. În cazul cînd oferta prezentată
nu  corespunde  acestor cerinţe şi eliminarea deficienţelor ar  comporta
modificarea ei substanţială, acea ofertă va fi respinsă, fapt care va fi
consemnat în procesul-verbal al şedinţei comitetului tenderului.
     39. În cazul  în  care  în documentaţia prezentată  sînt  depistate
abateri, a căror corectare nu ar comporta modificarea ofertei, comitetul
tenderului  poate  să-i ceară solicitantului concesiunii să le aducă  în
corespundere  cu exigenţele dosarului tenderului. Dacă această ordonanţă
nu  este îndeplinită în termenul stabilit, comitetul tenderului respinge
oferta în cauză, fapt care se va fixa în procesul-verbal al şedinţei lui.
     40. În cadrul  desfăşurării  licitaţiei comitetul tenderului  poate
solicita  participanţilor,  dacă va considera că este necesar, să  aducă
precizări  sau  să  completeze ofertele prezentate, precum şi  să  ceară
informaţii  suplimentare, confirmări , documente din alte surse demne de
încredere.
     41. În procesul   desfăşurării  licitaţiei,  participanţii  nu   au
dreptul să-şi modifice de sine stătător ofertele.
       42. În perioada  efectuării licitaţiei comitetul tenderului poate
descalifica  orice  solicitant al concesiunii, excluzîndu-l din  numărul
participanţilor,  în cazul în care descoperă în documentaţia  prezentată
informaţii false sau inexacte.

     VII. Licitaţiile cu precalificare

     43. În cazul  organizării licitaţiilor cu precalificare,  comitetul
tenderului:
     tipăreşte şi  expediază invitaţiile pentru participare la licitaţia
cu precalificare şi chestionarul solicitantului concesiunii;
     colectează chestionarele  completate,  avizele  şi  alte  documente
pentru   precalificare   şi   evaluează  documentele   primite   conform
criteriilor stabilite de concedent;
       examinează şi  evaluează capacităţile tehnice, organizaţionale şi
financiare  ale  solicitantului  concesiunii  şi  întocmeşte  avizul  de
referinţă;
     ia decizia privind totalurile verificării prealabile.
     44. Licitaţia  cu  precalificare  se desfăşoară în două  etape:  la
prima  etapă  -  etapa de precalificare -  participă  toţi  solicitanţii
concesiunii,  la  a  doua  -  etapa de  licitare  -  numai  solicitanţii
selectaţi  conform  rezultatelor precalificării,  ale căror oferte  după
examinare  (sau  dacă a fost necesar - după precizare) au fost  estimate
drept admisibile.
     Solicitanţilor  concesiunii, care au participat la prima etapă,  li
se comunică în scris rezultatele precalificării.
      45. În cazul  cînd se prezintă numai un solicitant al concesiunii,
licitaţia  se  va  considera drept infructuoasă şi se  vor  stabili  noi
termene de negociere pentru acelaşi obiect.
      46. Comitetul  tenderului, în timp de 10 zile din ziua comunicării
rezultatelor  precalificării,  stabileşte data ţinerii etapei a doua  şi
expediază invitaţii participanţilor, precalificaţi potrivit pct. 44.

     VIII. Licitaţia restrînsă

     47. Licitaţiile  pot fi restrînse pînă la un număr de  candidaturi,
desemnate de către concedent, în cazurile cînd:
      pentru executarea  activităţilor  ce fac obiectul  concesiunii  se
cere  o capacitate profesională sau o încredere deosebită, fără de  care
nu s-ar garanta buna executare;
     interesele militare  sau alte interese importante de stat nu permit
organizarea unei negocieri publice;
       organizarea unei  licitaţii  publice  ar prilejui o amînare  a  a
soluţionării problemelor publice imediate;
      licitaţia publică  anterioară nu a finalizat prin încheierea  unui
contract de concesiune.
       48. Concedentul  desemnează  cel  puţin cinci candidaturi  şi  le
expediază invitaţiile pentru participare la etapa de precalificare.
     Candidaturile,  desemnate de către concedent, trebuie să-şi  decidă
participarea  la  licitaţia  restrînsă  în termen de 30  zile  din  data
publicării  anunţului  informativ şi să prezinte comitetului  tenderului
datele necesare pentru a fi precali ficate.
     49. Licitaţia va avea loc numai dacă vor fi prezenţi cel puţin  doi 
participanţi dintre cei invitaţi. În caz contrar, licitaţia pentru acest 
obiect se va desfăşura peste 10 zile.
     Dacă şi după  acest  termen  se va prezenta  numai  un  participant
dintre  cei  invitaţi, se va proceda la examinarea ofertei lui  şi  dacă
aceasta  este conformă cerinţelor, stabilite de concedent, participantul
este desemnat cîştigător al licitaţiei.
     50. Concedentul  şi cîştigătorul vor semna un protocol de  intenţii
în   privinţa  procedurii  negocierilor  ulterioare  pentru   încheierea
contractului de concesiune.

     IX. Adjudecarea

     51. Comitetul tenderului va alege drept cîştigător al licitaţiei pe
participantul,  oferta căruia satisface în modul cel mai avantajos toate
cerinţele expuse în dosarul tenderului.
     Adjudecarea se  efectuează  prin metoda punctajului afereont  şi  a
criteriilor, conţinute în dosarul tenderului.
     Evaluarea ofertelor se efectuează în modul următor:
     fiecărei propuneri  din ofertă, în dependenţă de valoarea ei, i  se
atribuie punctajul corespunzător;
     punctele tuturor propunerilor dintr-o ofertă se însumează;
     participantul  la licitaţie, care va obţine punctajul maxim, va  fi
considerat cîştigător.
     52. În cazul   în   care  mai  multe  oferte  acumulează   punctaje
echivalente, comitetul tenderului anunţă pentru participanţii în cauză o
nouă  licitaţie, solicitînd acestora să-şi completeze ofertele. Ofertele
completate  vor fi evaluate în modul sus-menţionat. Dacă  participanţii,
aflaţi  la egalitate, nu au dorit să-şi completeze ofertele sau dacă din
nou   s-au   obţinut  oferte  echivalente,  cîştigător   este   declarat
participantul, care a depus primul oferta completată.
     53. La totalizare   pot  asista  participanţii  la  licitaţie   sau
persoanele  autorizate prin procură de aceştia, precum şi împuterniciţii
interesaţi  ai  autorităţii  publice  centrale,  ai  organelor  centrale
ramurale  de  stat  şi   administraţiei publice  locale,  reprezentanţii
mass-mediei.
     54. Rezultatele  şedinţei  comitetului tenderului se  vor  consemna
într-un proces-verbal, în care se va arăta:
     componenţa comitetului tenderului;
     lista participanţilor;
     date despre cîştigător;
     date despre participantul  care,  conform rezultatelor  licitaţiei,
s-a clasat pe locul al doilea;
     denumirea obiectului, ce se transmite în concesiune;
     preţul iniţial şi cel definitiv al concesiunii;
     angajamentele părţilor privind semnarea contractului.
     55. Participanţii şi cîştigătorul licitaţiei sau reprezentanţii lor
autorizaţi,  precum  şi membrii comitetului tenderului, în termen de  10
zile  din  data  anunţării  totalurilor lui, sînt  obligaţi  să  semneze
procesul-verbal  privind  rezultatel  e licitaţiei.  Procesul-verbal  se
întocmeşte  în  patru  exemplare. Procurile sau copiile  legalizate  ale
acestora se anexează în mod obligatoriu la procesul-verbal.
      Un  exemplar al  procesului-verbal privind rezultatele  licitaţiei
se  înmînează  cîştigătorului  şi reprezintă documentul,  care  confirmă
dreptul cîştigătorului să încheie contractul de concesiune.
       56. Dacă cîştigătorul   nu   a   semnat  în   termenul   stabilit
procesul-verbal  privind  rezultatele licitaţiei, acontul depus nu i  se
restituie   şi  el  îşi  pierde  dreptul  de  a  încheia  contractul  de
concesiune. În acest caz, dreptul să încheie contractul de concesiune îl
obţine  participantul la tender, clasat conform rezultatelor  licitaţiei
pe   locul   imediat   următor.  Dacă  şi  acesta  refuză   să   semneze
procesul-verbal, rezultatele licitaţiei se anulează.
     Participanţilor  la  licitaţie,  care  nu au  semnat  în  termenele
stabilite  procesul-verbal  privind  rezultatele licitaţiei,  nu  li  se
restituie acontul depus (garanţia de participare).
     57. În cazul   cînd  negocierile  încetează  fără  a  fi   declarat
cîştigătorul, tuturor participanţilor li se restituie acontul depus.

     X. Aprobarea rezultatelor

     58. În termen  de  10  zile  din  data  semnării  procesului-verbal
privind  rezultatele licitaţiei comitetul tenderului întocmeşte raportul
privind  ţinerea  licitaţiei şi îl prezintă concedentului,  împreună  cu
dosarul  tenderului,  procesul-verbal privind rezultatele licitaţiei  şi
alte documente.
     59. Concedentul,  în termen de o săptămînă după prezentarea actelor
sus-menţionate, va controla legalitatea procedurii de licitare şi va lua
decizia corespunzătoare privind aprobarea rezultatelor licitaţiei.
     60. Licitaţia se va considera finalizată după aprobarea rezultatelor 
ei de către concedent.
     În cazul cînd rezultatele licitaţiei nu au fost aprobate ori a fost 
prezentată numai o singură ofertă sau nici una, sau comitetul tenderului 
a decis suspendarea licitaţiei, fără declararea cîştigătorului   şi fără 
retragerea din licitaţie a  obiectului   concesiunii, concedentul  poate 
anunţa o nouă licitaţie pentru acelaşi   obiect, modificînd sau păstrînd 
neschimbate condiţiile ei.
     În cazul anulării  de  către concedent a  rezultatelor  licitaţiei,
comitetul  tenderului are obligaţia să notifice în scris în termen de  3
zile  acest fapt tuturor participanţilor la licitaţie, indicînd motivele
adoptării unei asemenea decizii .
     61. Decizia privind   anularea  licitaţiei  o  ia  concedentul,  la
propunerea   comitetului  tenderului  sau  a  oricărui  participant   la
licitaţie în cazurile cînd:
     nici una dintre  ofertele  prezentate  nu  corespunde  prevederilor
dosarului tenderului;
     se  constată  nereguli  în  derularea  licitaţiei,  care  afectează
principiul  condiţiilor  egale  de concurenţă pentru  toţi  solicitanţii
concesiunii,  sau scurgeri de informaţii, sau divulgarea datelor  despre
participanţii   la  licitaţie  şi  conţinut  ului  ofertelor,  sau  alte
încălcări  ce au făcut posibilă tăinuirea cererilor şi ignorarea lor  la
totalizare;
     preţul minim  propus de către participanţii la licitaţie  depăşeşte
esenţial preţul iniţial calculat al concesiunii;
     au fost făcute contestaţii întemeiate;
     participantul,  care s-a clasat pe locul al doilea, nu a semnat  în
termenul stabilit procesul-verbal privind rezultatele licitaţiei;
     au apărut alte  situaţii,  specificate  în mod  expres  în  dosarul
tenderului.
     62. În termen  de  trei  zile după aprobarea de către  concedent  a
rezultatelor  licitaţiei  comitetul  tenderului are  angajamentul  de  a
informa  cîştigătorul negocierilor despre desemnarea lui printr-un aviz,
în  care  se  va  indica  cuantumul şi  termenul    depunerii  acontului
definitiv.  De  asemenea, vor fi informaţi şi ceilalţi  participanţi  la
licitaţie, ale căror oferte au fost respinse, comunicîndu-li-se motivele
respingerii.
     63. Comitetul  tenderului  publică  informaţii  privind  totalurile
licitaţiei  în  termen  de  o  săptămînă din  ziua  aprobării  de  către
concedent a rezultatelor acesteia.
     64. Rezultatele  licitaţiei pot fi contestate de către participanţi
în  instanţele  judecătoreşti  sau  în arbitraj în  termen  de  30  zile
calendaristice din data publicării lor.

     XI. Formalităţi la întocmirea contractului de concesiune
         şi achitarea cu participanţii la licitaţie

     65. După ce a  fost  informat, cîştigătorul este obligat să  depună
acontul  definitiv (garanţia de bună executare a contractului) pe contul
de  decontare al concedentului în mărime de 5 % din valoarea iniţială  a
concesiunii  în  termenul, stabilit de către comitetul tenderului.  Dacă
cîştigătorul  nu a depus acontul definitiv (garanţia de bună executare a
contractului)   în   termenul  fixat,  concedentul  poate   să   anuleze
adjudecarea concesiunii, fără a restitui cîştigătorului acontul iniţial.
     În cazul sus-menţionat,    dreptul   la   concesiune   îl    obţine
participantul  la licitaţie, care s-a clasat pe locul al doilea. Dacă şi
acesta refuză dreptul acordat, rezultatele licitaţiei se anulează.
     66. În termen de 30 zile calendaristice din data depunerii de către
cîştigător a acontului definitiv, concedentul şi cîştigătorul urmează să
încheie  contractul  de  concesiune în strictă conformitate  cu  dosarul
tenderului, procesul-verbal privind rezultatele licitaţiei şi legislaţia
în  vigoare.  În perioada de negociere a clauzelor, în contract  pot  fi
introduse,  cu acordul reciproc al părţilor, condiţii suplimentare, care
însă  nu  vor putea schimba condiţiile fixate în dosarul  tenderului  şi
oferta cîştigătorului.
     Dacă cîştigătorul   licitaţiei  refuză  să  semneze  contractul  de
concesiune, aconturile depuse nu i se restituie.
     67. Suma acontului,  depus de către cîştigătorul licitaţiei, se  va
include  în suma plăţilor pentru concesiune. Celorlalţi participanţi  la
licitaţie  suma acontului (garanţiei de participare) li se restituie  pe
parcursul   a  10  zile  din  data  semnării  procesului-verbal  privind
rezultatele licitaţiei.
     Taxa de participare la licitaţie nu se restituie.
     68. Cîştigătorul  obţine  dreptul  de folosinţă  asupra  obiectului
concesiunii  din  momentul înregistrării contractului de  concesiune  de
către Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat.

     XII. Repartizarea încasărilor, rezultate din derularea licitaţiei

     69. Veniturile, rezultate din derularea licitaţiei, se formează din
încasările  băneşti pentru comercializarea dosarului tenderului,  taxele
de  participare  la licitaţie şi din sumele aconturilor nerestituite  în
cazurile  stabilite  conform prezentului Regulament şi  se  repartizează
pentru  acoperirea cheltuielilor, legate de organizarea şi  desfăşurarea
licitaţiilor. Soldul mijloacelor băneşti se transferă în buget.
                                                         
                                          Anexa nr. 1
                                    la Regulamentul privind
                                    tenderele internaţionale
                                        de concesionare în
                                        Republica Moldova

           Studiul tehnico-economic de fundamentare a concesiunii 
                            (conţinutul-cadru)

     1. Date privind   persoana  juridică,  ce  deţine  în   proprietate
obiectul concesiunii:

     1) firma, sediul;
     2) forma organizaţional-juridică;
     3) numărul certificatului de înregistrare;
     4) sediul filialelor şi al reprezentanţelor;
     5) genul principal de activitate.

     2. Forma juridică a obiectului concesiunii.
     3. Motivele care determină concesionarea.
     4. Date privind obiectul propus spre concesionare:

     1) direcţia principală   de  activitate  sau  profilul  serviciilor
prestate;
     2) obiectul de activitate, volumul producţiei;
     3) structura   de  producţie  (unităţi  de  producţie,  subunităţi,
propuse spre concesionare);
     4) nomenclatorul de bază al producţiei;
     5) uzura fondurilor fixe la ___________________;
                                    (data)
     6) localitatea  (arealul)  în  care se vor  desfăşura  activităţile
respective;
     7) lista bunurilor   conform   inventarierii:  terenuri,   clădiri,
instalaţii,   utilaje  şi  alte  forme  ale  fondurilor  fixe,  mijloace
circulante;
     8) suprafeţe de producţie;
     9) suprafaţa   totală   a   terenului,   pe   care   este   situată
întreprinderea, planul de situaţie al terenurilor şi al clădirilor;
    10) drepturile şi condiţiile de exploatare şi gestiune a terenului.

     5. Date privind  eficienţa  obiectului propus spre concesionare  în
ultimii 3 ani:

     1) cererea de produse (lucrări, servicii);
     2) costul producţiei (lucrărilor, serviciilor) comercializate;
     3) gradul de automatizare;
     4) volumul investiţiilor;
     5) productivitatea muncii;
     6) efectivul mediu al personalului;
     7) gradul de  instruire a personalului, inclusiv pe specialităţi de
bază;
     8) ansamblul  de  măsuri  şi  condiţii pentru  buna  funcţionare  a
obiectului;
     9) nivelul rentabilităţii;
    10) activele financiare;
    11) mijloacele ce nu aparţin întreprinderii;
    12) sarcini de care este grevat obiectul propus spre concesionare;
    13) principalii   furnizori,   beneficiari   şi   dificultăţile   în
aprovizionare şi desfacere;
    14) sume creditoare  şi datorii de încasat, conform ultimului bilanţ
contabil. Lista debitorilor şi creditorilor;
    15) valoarea   estimativă  a  eficienţei  obiectului  şi   propuneri
concrete referitor la concesiune.

     6. Date de bază pentru determinarea preţului iniţial al  obiectului 
propus spre concesionare:

     1) valoarea iniţială  şi  reziduală  a  obiectului,  rezultată  din
inventariere şi reevaluare;
     2) estimarea valorii globale a obiectului concesiunii, luîndu-se în
calcul dobînzile pentru creditele bancare;
     3) media comparabilă  a beneficiilor realizate în ultimii 3-5  ani,
conform bilanţurilor anuale;
     4) cheltuieli  efectuate şi nerecuperate pînă la data concesionării
obiectului.

     7. Valoarea iniţială   a  concesiunii  se  determină  prin  analiza
datelor   specificate   în   pct.  5  şi  6   ale   prezentului   Studiu
tehnico-economic.

     Concedentul______________  __________________                       
                 (semnătura)    (numele,prenumele)
     L.Ş.

                                        Anexa nr. 2
                                  la Regulamentul privind
                                  tenderele internaţionale
                                     de concesionare în
                                     Republica Moldova

              Contract de concesiune
              nr.___________
              (Conţinut-cadru)
_________________________________________      __ _______199_____
  locul încheierii contractului

     I. Părţile contractante
     _______________________________________________
        (organul competent al Republicii Moldova,
     _______________________________________________
                sediul  lui)
     în persoana ____________________________________
                (numele, prenumele)
     împuternicirile căruia sînt confirmate prin ________ 
_____________________________________________,
                (documentul, procura)
     denumit în continuare CONCEDENT,  pe de o parte, şi 
___________________________________ în persoana__________
(persoana fizică sau juridică, sediul ei)
_____________________________________________,
        (numele, prenumele)
     autoritatea căruia se confirmă prin ______________ 
______________________________________________
        (documentul, procura)
     denumit în continuare CONCESIONAR, pe de altă parte,
au  încheiat  prezentul  contract în  corespundere  cu  legislaţia
Republicii   Moldova   şi  în  temeiul   totalurilor   licitaţiei,
desfăşurată la ____199, privind următoarele:

              II. Obiectul contractului

     Obiectul prezentului contract este cedarea în concesiune
     _______________________________________________
        (unitatea de producţie, tipul de activităţi, servicii,
     _______________________________________________
                lucrări, terenuri)
     situat în _____________________________________ .
                (sediul)
     Predarea-preluarea  obiectului  concesiunii se face  în  baza
studiului   tehnico-economic   de  fundamentare  şi   actului   de
predare-primire  a  obiectului contractului, care sînt anexate  la
prezentul contract.

              III. Termenul contractului

     Durata concesiunii  este de _______ ani, termenul începînd să
curgă din data semnării actului de predare-primire.

              IV. Redevenţele

     1. Plăţile pentru concesiune se constituie din:
     redevenţa valorică ____________________________
                       (în lei, valută forte)
     şi/sau redevenţa în natură ___________________ 
______________________________________________
          (volumul în unităţi de măsură)
     şi se vor achita ______________________________ 
______________________________________________
         (termenele şi tipul redevenţelor)
        2. Neachitarea  sau  întîrzierea redevenţelor şi a  altor  plăţi
obligatorii  atrage  după  sine rezilierea  contractului,  cu  aplicarea
sancţiunilor şi penalităţilor, stipulate în clauzele contractuale.
     3. Mărimea redevenţelor  pentru concesiune poate fi modificată prin
reevaluarea   valorii   iniţiale  a  mijloacelor  fixe   şi   corectarea
rezultatelor  evaluării  obiectului  concesiunii,  luîndu-se  în  calcul
creşterea ratei inflaţiei.

              V. Modul de achitare a redevenţelor

     Achitarea redevenţelor în bani se va face prin conturile:

            CONCEDENTULUI             CONCESIONARULUI

    nr. contului de decontare:     nr. contului de decontare:
    ____________________           ____________________
    la banca ____________          la banca _____________
          (denumirea băncii)          (denumirea băncii)
    nr. contului-corespondent:     nr. contului-corespondent:
    _____________________           ____________________
    codul Operaţiuni Intrafiliale   codul Operaţiuni Intrafiliale
    Bancare ______________          Bancare ______________

              VI. Obligaţiunile părţilor

     1. CONCESIONARUL se obligă:
     să majoreze (conserveze)     volumul    producţiei     (lucrărilor,
serviciilor prestate);
     să efectueze investiţii în valoare de ___________ lei;
     să respecte alte condiţii de exploatare a obiectului concesionat în
corespundere  cu  procesul-verbal de totalizare al şedinţei  comitetului
tenderului, aprobat de CONCEDENT;
     să-şi asume toate  cheltuielile şi riscurile, legate de exploatarea
obiectului concesiunii;
     să administreze şi să exploateze obiectul concesiunii cu diligenţă,
să   conserve  şi  să  sporească  valoarea  acestuia  pe  toată   durata
concesiunii,  să despăgubească CONCEDENTUL pentru toate pagubele produse
prin neglijenţa şi prin culpa sa, în corespundere cu legislaţia;
     să plătească la timp redevenţa pentru concesiune;
     să restituie   CONCEDENTULUI,  la  încetarea  contractului,   toate
bunurile,  care au făcut obiectul concesiunii, şi cele dobîndite în urma
investiţiilor, gratuit şi libere de orice sarcini;
     să pună la dispoziţia  organelor  de  control toate  evidenţele  şi
informaţiile solicitate, care se referă la activitatea concesională.

     2. CONCEDENTUL se obligă:
     să pună la dispoziţia    CONCESIONARULUI,    la   data    începerii
concesiunii, obiectul concesiunii, complet şi liber de orice sarcini;
     să răscumpere   bunurile  CONCESIONARULUI,  dobîndite  în  perioada
acţiunii contractului şi cu consimţămîntul CONCEDENTULUI.

              VII. Circumstanţe de forţă majoră

     1. Prin forţă  majoră se înţeleg toate evenimentele neprevăzute sau
prevăzute,  dar  inevitabile, care apar după încheierea contractului  şi
care împiedică îndeplinirea obligaţiilor asumate de părţi.
     Termenul, stabilit  pentru îndeplinirea obligaţiunilor asumate prin
prezentul contract de către una din părţi, va fi prelungit din motive de
forţă  majoră,  care  a  produs mari pierderi  sau  nimicirea  bunurilor
CONCEDENTULUI  (inclusiv  a  obiectului concesiunii) pînă  la  expirarea
forţei majore, în cazurile:
     calamităţilor  naturale (incendii, inundaţii, cutremure de  pămînt,
epidemii, epizootii şi alte calamităţi ale naturii);
     schimbării situaţiei  social-politice  în ţară  (acţiuni  militare,
greve, blocade etc.);
     incapacităţii îndelungate de boală sau decesului CONCESIONARULUI;
     retragerii terenului,  pe care este situat obiectul concesiunii sau
care  se află în posesia lui, pentru necesităţile statului şi alte cauze
de utilitate publică;
        retragerii de  către  stat  a obiectului  concesiunii  în  modul
stabilit   de  legislaţie,  în  cazul  unor  situaţii  ori  circumstanţe
excepţionale.
     2. Pierderile,  ocazionate de forţa majoră, nu vor fi recuperate de
către CONCESIONAR.
     3. Calamităţile naturale sau tulburările cu caracter social-politic
care   pot   fi  influenţate  (ţinute  la  control)  de  către   părţile
contractante, precum şi incendiul, inundaţia, surparea ce s-au produs în
rezultatul  nerespectării  normelor tehnice de exploatare  a  obiectului
concesiunii, nu pot fi considerate drept circumstanţe de forţă majoră.
     4. Dacă forţa  majoră  durează  mai  mult de  ____,  fiecare  parte
contractantă  este  în  drept  să  renunţe  la  respectarea  condiţiilor
contractului.  În  acest caz, nici una din părţile contractante  nu  are
dreptul să ceară celeilalte părţi recuperarea daunelor suportate.
     5. Partea contractantă,  afectată de circumstanţe de forţă  majoră,
este  obligată  să  notifice în cel mai scurt  termen  celeilalte  părţi
începutul şi sfîrşitul respectivului caz de forţă majoră.
     Adeverinţa, eliberată   de  Camera  de  Comerţ  şi  Industrie,   se
consideră   drept   confirmare   suficientă  a  apariţiei   şi   duratei
circumstanţelor în cauză.

              VIII. Răspunderea contractuală

     Pentru nerespectarea   obligaţiunilor,  stabilite  prin   contract,
părţile   poartă  răspunderea  prevăzută  de  legislaţia  în  vigoare  a
Republicii Moldova.

              IX. Litigii

     Orice litigii  decurgînd din executarea prezentului contract se vor
soluţiona,  potrivit  legii, în instanţa de judecată sau  arbitraj  sau,
conform înţelegerii dintre părţi, de tribunalul arbitrilor aleşi.

              X. Alte clauze, care nu modifică condiţiile din dosarul 
tenderului şi oferta CONCESIONARULUI ___________ _____________________ .

              XI. Dispoziţii finale

     1. În baza prezentului  contract, CONCEDENTUL şi organul central de
specialitate   al  statului  (organul  administraţiei  publice  locale),
autorizat  de  Guvernul  Republicii  Moldova, pot  încheia  un  contract
privind   înfiinţarea   unei  întreprinderi  mixte  pentru   exploatarea
obiectului concesionat.
     2. Modificarea  sau  completarea  contractului se poate  face  prin
acordul  părţilor,  cu  excepţia cazurilor prevăzute  de  legislaţia  în
vigoare a Republicii Moldova.
     3. Anexele la contract constituie partea inseparabilă a acestuia.
     4. Prezentul contract privind cedarea în concesiune a obiectului 
__________________________
                (denumirea obiectului)
este  întocmit în 4 exemplare, cîte unul pentru CONCEDENT,  CONCESIONAR,
Camera  Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei,  Ministerul
Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat.

    CONCEDENT                          CONCESIONAR
    ___________________             _____________________
    ___________________             ______________________
        (semnătura)                     (semnătura)
    Data ________ 199____           Data _________ 199____


    L.Ş.                             L.Ş.

                                          Anexa nr. 3
                                     la Regulamentul privind
                                     tenderele internaţionale
                                        de concesionare în
                                        Republica Moldova

     Concedentul:
     Denumirea deplină:
     ___________________________________________
     ___________________________________________
     Sediul _______________________________________
     Tel. _________________________________________
     Solicitantul concesiunii:
     Denumirea deplină:
     ____________________________________________
     ____________________________________________
     Sediul ______________________________________
     Tel. _________________________________________

                        C E R E R E
              de participare la tenderul internaţional
                   de concesionare (licitaţie)

     În conformitate cu anunţul informativ, publicat în 
_______________________________ din ________________
 (denumirea revistei,ziarului)          (data)
     privind organizarea tenderului internaţional (licitaţiei)    
pentru concesionarea obiectului _________________________
                                      (denumirea
_________________________________________________________ 
                    obiectului)
prezint  cererea  prin care solicit includerea mea în  lista
participanţilor la acest tender (licitaţie).
     La cerere anexez următoarele documente:
     1.Date succinte  despre mine şi copia certificatului de
înregistrare a întreprinderii.
     2. Numele şi   prenumele  persoanelor,  autorizate   să
activeze şi să semneze documentele juridice din numele meu.
     3. Actele necesare  pentru a-mi dovedi  solvabilitatea,
eliberate de banca, ce mă deserveşte (ori de altă instituţie
creditar-financiară).
     4. Copiile documentelor   de  achitare,  care  confirmă
depunerea  acontului iniţial (garanţiei de participare) şi a
taxei  de  participare la licitaţie la contul de  decontare,
menţionat în anunţul informativ.
     5. Propuneri  referitoare  la valoarea  concesiunii  şi
condiţiile suplimentare de concesionare.
     Accept integral  condiţiile  tenderului.  Mă  oblig  să
execut    lucrările   (prestez   serviciile)   în    deplină
corespundere cu prevederile dosarului tenderului.

L.Ş. _________________________    _________________________
     (data, semnătura în clar)      (numele, prenumele)

     Decizia comitetului     tenderului    referitoare    la
acceptarea cererii:

                Semnăturile membrilor comitetului tenderului:
___________________  ____________________  ________________________
        (data)          (semnătura)           (numele, prenumele)
__________________   ____________________  ________________________
        (data)          (semnătura)           (numele, prenumele)
___________________  ____________________  ________________________
        (data)          (semnătura)           (numele, prenumele)


                                              Anexa nr. 4
                                       la Regulamentul privind
                                       tenderele internaţionale
                                          de concesionare în
                                           Republica Moldova

              Date succinte despre solicitantul concesiunii


  1. Statutul juridic  al solicitantului concesiunii, sediul juridic  şi
adresa, localităţile în care îşi derulează activităţile.
  2. Înzestrarea tehnică.
  3. Capacităţile tehnologice.
  4. Gradul de instruire a cadrelor.
  5. Potenţialul economic.
  6. Resursele pentru activare.
  7. Datele referitoare   la   solvabilitatea  lui  financiară   conform
raportului  pentru ultimul an de gestiune şi situaţia lui financiară din
luna premărgătoare depunerii cererii.
  8. Autorizarea  dreptului  de a desfăşura activităţile pentru care  se
solicită concesionarea.
  9. Denumirea  şi  sediul  agenţilor  economici  cu  care  solicitantul
concesiunii   a  încheiat  ultimele  două  contracte  pentru  efectuarea
activităţilor în cauză.

  L.Ş.          _______________
                  (semnătura)

  Fişa prezintă  o  parte inseparabilă a cererii şi se va  îndeplini  de
către solicitantul concesiunii.

                                              Anexa nr. 5
                                 la Regulamentul privind tenderele
                                 internaţionale de concesionare în
                                 Republica Moldova

                              O F E R T Ă

     1. Date privind  solicitantul concesiunii (denumirea, sediul, forma
organizaţional-juridică, capitalul social, nr. de înregistrare etc.).
     2. Contul bancar.
     3. Durata pentru care se solicită concesionarea.
     4. Principalele  propuneri  de exploatare, investire  şi  creşterea
eficienţei obiectului concesiunii.
     5. Propuneri referitoare la preţ ori redevenţă.
     6. Alte propuneri.

     Semnătura solicitantului concesiunii  _______________________