luni, 10 iunie 1996
317/10.06.96 Hotărîre cu privire la aprobarea Statutului Concernului Republican pentru Gospodărirea Apelor "Apele Moldovei"
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
           cu privire la aprobarea Statutului Concernului
       Republican pentru Gospodărirea Apelor "Apele Moldovei"

                         Nr.317 din 10.06.96

        Monitorul Oficial al R.Moldova nr.45/383 din 04.07.1996

                                * * *
    Abrogat: 17.08.2007
    Hotărîrea Guvernului nr.904 din 09.08.2007

     Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:

     Se aprobă Statutul  Concernului  Republican  pentru  Gospodărirea
Apelor  "Apele  Moldovei"  pe  lîngă  Ministerul    Agriculturii    şi
Alimentaţiei (se anexează).

     Camera Înregistrării de Stat pe  lîngă  Ministerul  Justiţiei  va
înregistra Statutul Concernului Republican pentru Gospodărirea  Apelor
"Apele Moldovei".

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                         Andrei SANGHELI

    Contrasemnată:

    Ministrul agriculturii
    şi alimentaţiei                               V. Gorincioi

    Ministrul finanţelor                          V. Chiţan

    Ministrul privatizării
    şi administrării prop-
    rietăţii de stat                              C. Ciobanu

    Ministrul economiei                           V. Bobuţac

                                                       Aprobat
                                            prin Hotărîrea Guvernului  
                                             Republicii Moldova nr. 317
                                            din 10 iunie 1996


                           S T A T U T U L
          Concernului Republican pentru Gospodărirea Apelor
          "Apele Moldovei" pe lîngă Ministerul Agriculturii
                           şi Alimentaţiei

                       I. Dispoziţii generale

     1. Concernul  Republican  pentru  Gospodărirea   Apelor    "Apele
Moldovei"  (în  continuare  -  Concern)  este  un  organ  central   de
administrare a complexului  unic  pentru  gospodărirea  apelor  de  pe
întregul teritoriul ţării, creat pe lîngă Ministerul Agriculturii   şi
Alimentaţiei prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 678  din
6 octombrie 1995.
     2. Concernul  este  persoană  juridică,   dispune    de    bilanţ
independent  şi  centralizat,  conturi  în  bănci,  inclusiv  valutar,
sigiliu cu Stema de Stat a Republicii  Moldova,  denumirea  firmei  şi
marca de servire.
     Concernul încheie în numele său contracte şi îşi asumă obligaţii,
poate fi reclamat şi reclamant în instanţele judecătoreşti.
     3. În activitatea sa Concernul se conduce  de  legile  Republicii
Moldova, decretele Preşedintelui  Republicii  Moldova,  hotărîrile  şi
dispoziţiile  Guvernului  Republicii  Moldova,  ordinele  Ministerului
Agriculturii şi Alimentaţiei şi prezentul Statut.
     4. În componenţa  Concernului  sînt  incluse  întreprinderile  şi
organizaţiile de stat, care utilizează  în  activitatea  sa  economică
proprietatea de stat (în  continuare  -  Organizaţii),  sînt  persoane
juridice,  faţă  de  care  Concernul  se  pronunţă  ca  o  organizaţie
superioară (Nomenclatorul Organizaţiilor se anexează).
     Concernul realizează administrarea proprietăţii de  stat  şi,  în
limitele  împuternicirilor  delegate  de  Ministerul  Privatizării  şi
Administrării  Proprietăţii  de  Stat,   propune    candidaturi    ale
reprezentanţilor posesorului patrimoniului de stat în  societăţile  pe
acţiuni, formate în urma reorganizării întreprinderilor ce  fac  parte
din componenţa Concernului.
     5. Concernul  nu    poartă    răspundere    pentru    obligaţiile
organizaţiilor  din  componenţa  sa,  precum  şi  ultimele  nu  poartă
răspundere pentru obligaţiile Concernului.
     6. Denumirea de firmă a Concernului:
     deplină
   - Concernul Republican pentru Gospodărirea Apelor "Apele Moldovei";
     prescurtată
   - Concernul "Apele Moldovei".
     7. Sediul Concernului:
     Republica Moldova, 2068, or. Chişinău, str. A. Russo, 1.

             II. Obligaţiile şi funcţiile Concernului
     8. Concernul, în virtutea  obligaţiilor  ce-i  revin,  efectuează
administrarea de stat, reglementarea şi  controlul  asupra  utilizării
raţionale a resurselor de apă în scopul  asigurării  necesităţilor  de
apă tuturor ramurilor economiei naţionale  a Republicii Moldova  şi  a
populaţiei, din izvoarele de suprafaţă şi  cele  subterane,  protecţia
terenurilor  agricole  de  revărsări  şi    inundaţii,    întreţinerea
terenurilor fondului apelor.
     În scopul realizării sarcinilor încredinţate Concernul:
     participă la  elaborarea  programelor  de  lungă  durată  privind
irigarea şi schemele de dezvoltare a asigurării şi  aprovizionării  cu
apă a Republicii Moldova, schemelor comune de dezvoltare a alimentării
cu  apă,  irigării  şi  desecării  terenurilor    agricole,  schemelor
generale şi proiectelor de protecţie a teritoriilor  de  revărsări  şi
inundaţii dezastruoase, schemelor de utilizare în complex şi protecţie
a apelor;
     efectuează măsuri privind  reglementarea  debitului  în  fluviile
Republicii Moldova  şi  asigură  utilizarea  raţională  a  lui  pentru
necesităţile economiei naţionale;
     asigură  utilizarea  raţională,  protecţia  apelor  minerale   şi
coordonarea lucrărilor în acest domeniu;
     efectuează  lucrările  privind  coordonarea  în  chestiunile   de
proiectare, construire şi exploatare a construcţiilor hidrotehnice  la
obiectivele acvatice ale Republicii Moldova;
     elaborează  în  modul  stabilit    actele    normative    privind
reglementarea relaţiilor în domeniul apelor;
     participă  la  elaborarea  normativelor  şi  regulamentelor    de
proiectare,  construire  şi  exploatare    a    obiectivelor    pentru
gospodărirea apelor;
    coordonează limitele consumului de apă pentru subiecţii economici;
    ţine   evidenţa  de  stat  cu  privire  la  utilizarea  apelor  şi
Cadastrul Apelor;
     efectuează primirea şi coordonarea dărilor de seamă  de  achitare
pentru apă;
     efectuează controlul operativ al respectării limitelor  stabilite
ale consumului apei;
     asigură exploatarea sistemelor de stat pentru gospodărirea apelor
şi  efectuează  măsurile  de  protecţie  a  terenurilor  desecate   de
salinizare şi înmlăştinire;
     întreprinde  cercetări  ştiinţifice  în   domeniul    problemelor
acvatice, proiectarea şi construirea sistemelor şi  construcţiilor  de
gospodărire a apelor,aprovizionarea cu apă şi cu sisteme de canalizare
a obiectivelor de menire industrială şi social-locativă;
     participă la promovarea politicii de stat  şi  de  investiţii  în
domeniul exploatării, reconstrucţiei şi dezvoltării complexului pentru
gospodărirea apelor din republică;
     asigură utilizarea cu destinaţie  specială  a  cheltuielilor  din
buget pentru măsurile  incluse  în  devizele  de  cheltuieli  atît  în
general pe Concern, cît şi sub aspectul organizaţiilor din  subordine,
asigură, de asemenea, coordonarea lucrărilor  în  problemele  formării
bazei normativ-metodologice pentru utilizarea eficientă a mijloacelor,
obţinute de către organizaţiile din subordine, în partea ce se  referă
la cheltuielile privind alimentarea cu apă pentru irigare pe principii
de plată;
     efectuează elaborarea, expertiza şi aprobarea, în modul stabilit,
a proiectelor de construire  şi  reconstruire  a  obiectivelor  pentru
gospodărirea apelor şi aprovizionarea cu apă, precum şi a devizelor şi
calculelor la ele în  partea  ce  se  referă  la  cheltuielile  pentru
exploatare şi alte cheltuieli finanţate din buget;
     efectuează  finanţarea    cheltuielilor    pentru    întreţinerea
obiectivelor  de  gospodărire  a  apelor,  sistemelor  de  irigare  şi
desecare intergospodăreşti, precum  şi  a  investiţiilor  capitale  în
construirea şi reconstruirea obiectivelor de gospodărire  a apelor  cu
forţele  organizaţiilor  din  subordine  şi  a   altor    organizaţii,
îndeplinind pe lîngă toate acestea obligaţiile de beneficiar, pe care,
în caz de necesitate,le poate încredinţa organizaţiilor din subordine;
     efectuează,  în  modul  stabilit,  preluarea  în  exploatare    a
obiectivelor finisate de gospodărire a apelor,  numeşte  comisiile  de
recepţie sau include reprezentanţii săi în  componenţa  comisiilor  de
recepţie create de alte organe, aprobă sau semnează actele de primire
în exploatare a acestor obiective;
     determină şi stabileşte  limitele  consumului  apei  pentru  toţi
agenţii economici de pe teritoriul ţării;
     eliberează  autorizaţii  de    proiectare    şi    edificare    a
construcţiilor hidrotehnice pe fluvii pentru  toate  organizaţiile  şi
întreprinderile;
     eliberează avize (certificate) pentru toate  organizaţiile,  care
realizează explorarea şi exploatarea apelor minerale;
     încheie contracte cu consumatorii pentru alimentare  cu  apă  din
sistemele de stat pentru gospodărirea apelor;
     elaborează,  în  modul  stabilit,  tarifele  plăţii  pentru   apă
furnizată consumatorilor de apă;
     emite în limita împuternicirilor sale  instrucţiuni  metodice  cu
privire la problemele  întreţinerii  şi  exploatării  obiectivelor  de
gospodărire a apelor şi reglementarea resurselor  de  apă,  obigatorii
pentru executare pe teritoriul republicii de  către  toate  persoanele
juridice şi fizice, autorităţile administrării  publice  şi  subiecţii
economici;
     întreprinde,  în  limitele  sumelor  alocate,    măsuri    pentru
preîntîmpinarea viiturilor şi inundaţiilor, iar în caz de  pericol  de
inundaţii  catastrofale  face  propuneri  Guvernului  pentru    luarea
măsurilor urgente;
     elaborează  măsuri  şi  participă  la  lichidarea  cataclismelor,
provocate de revărsări şi inundări în  cadrul  general  al  Protecţiei
Civile a Republicii Moldova;
     efectuează, în limitele competenţei sale,  dirijarea  activităţii
în  domeniul  protecţiei  civile  în  organizaţiile  din    componenţa
Concernului;
     creează o rezervă  departamentală  a  tehnicii  întru  executarea
sarcinilor de lichidare a consecinţelor  situaţiilor  excepţionale  în
organizaţiile din componenţa Concernului;
     participă  la  elaborarea  şi   coordonarea    normativelor    şi
regulamentelor tehnice pentru construirea şi exploatarea  obiectivelor
de gospodărire a  apelor,  precum  şi  a  normativelor  de  proiectare
tehnică;
     coordonează problemele evidenţei şi dărilor de  seamă  operative,
contabile şi statistice ale organizaţiilor  din  subordine  şi  poartă
răspundere de starea lor în aparatul Concernului;
     efectuează administrarea de dispecerat a resurselor de apă;
     elaborează  măsuri,  organizează  activitatea    şi    efectuează
controlul stării protecţiei muncii, tehnicii securităţii,  securităţii
antiincendiare în toate organizaţiile din componenţa Concernului;
     creează şi dezvoltă  sistemul  de  pregătire  şi  recalificare  a
cadrelor Concernului, organizează şi desfăşoară atestarea lor.
     9. În  domeniul  activităţii  economice  externe  Concernul,  din
însărcinarea Guvernului:
     reprezintă, în limitele competenţei sale,  interesele  Republicii
Moldova în relaţiile cu organizaţiile de gospodărire a apelor de peste
hotare;
     participă la pregătirea  acordurilor  (contractelor) interstatale
şi  interguvernamentale  cu  privire  la  problemele  utilizării    şi
reglementării resurselor de apă,  precum  şi,  în  modul  stabilit  de
Guvern, la discutarea şi semnarea acestora, poartă  răspundere  pentru
executarea obligaţiilor Republicii  Moldova,  care  reies  din  aceste
acorduri (contracte);
     participă la cercetările ştiinţifice şi proiectarea,  construirea
şi exploatarea obiectivelor de gospodărire a apelor de peste hotare în
condiţii de antrepriză, ajutor tehnic şi cooperare;
     antrenează organizaţiile şi firmele străine  în  participarea  la
proiectarea şi construirea obiectivelor de gospodărire a  apelor  atît
pe teritoriul Republicii Moldova, cît şi peste hotarele ei;
     realizează colaborarea tehnico-ştiinţifică cu ţările  străine  în
scopul soluţionării eficiente a problemelor resurselor de  apă  şi  de
gospodărire a apelor în republică;
     desfăşoară, în modul stabilit de legislaţia  Republicii  Moldova,
operaţiile de export-import;
     creează, în conformitate cu legislaţia în vigoare, pe  teritoriul
republicii şi peste  hotarele  ei  întreprinderi  mixte  cu  parteneri
străini, antrenează firmele străine  în  prestarea  serviciilor pentru
încheierea  şi  realizarea    tranzacţiilor  (contractelor)  economice
externe;
     beneficiază de orice credite,  inclusiv  ale  băncilor  de  peste
hotare, în valută  naţională  şi  străină,  procură  valută  în  modul
stabilit de legislaţia în vigoare a Republicii  Moldova,  cu  excepţia
măsurilor finanţate din buget.
     10. Concernul are dreptul:
     să  înainteze  propuneri  în  vederea   perfecţionării    actelor
legislative şi altor acte normative,  care  reglementează  activitatea
sistemului de gospodărire a apelor;
     să reprezinte interesele organizaţiilor incluse în componenţa sa,
precum şi colectivelor de muncă, în  organele  administraţiei  publice
ale Republicii Moldova;
     să determine    de   sine   stătător   structura   sa   productiv-
organizatorică,  statutul  juridic al organizaţiilor din subordine,  să
creeze,  reorganizeze  şi  să  lichideze  organizaţiile  respective  în
conformitate cu împuternicirile care îi sînt acordate.
     11. În afara obligaţiilor sus-menţionate, Concernul e în drept să
efectueze alte genuri  de  activitate,  ce  nu  contravin  legislaţiei
Republicii Moldova, să  contribuie  la  soluţionarea  chestiunilor  de
aprovizionare cu apă a ramurilor economiei  naţionale, funcţionării cu
un mai mare randament a  organizaţiilor  din  componenţa  Concernului,
precum şi întru asigurarea venitului  pentru  întreţinerea  aparatului
Concernului.

     III. Patrimoniul Concernului, asigurarea
          financiară a activităţii lui

     12. Patrimoniul Concernului constituie  proprietatea de  stat  şi
este format din fondurile fixe şi  circulante,  activele  nemateriale,
care, conform situaţiei de la 1 aprilie 1996, echivalează  cu  6393548
lei, precum şi din patrimoniul dobîndit în modul stabilit ca  rezultat
al activităţii economice.
     13. Concernul  are  dreptul  să  folosească   bunurile    conform
contractului încheiat între  Concern  şi  Ministerul  Privatizării  şi
Administrării Proprietăţii de Stat.
     14. Concernul are dreptul să propună redistribuirea  proprietăţii
de stat, atribuită organizaţiilor din subordine  (utilajul,  maşinile,
mecanismele, mijloacele de transport,  resursele  materiale)  reieşind
din necesităţile   de  producţie,  precum  şi  să  distribuie  în  mod
centralizat  alocările  bugetare  pentru  exploatarea  sistemelor   de
gospodărire a apelor şi construcţii capitale.
     15. Concernul  poartă  răspundere  pentru  utilizarea  eficace  a
complexului patrimonial, oglindit în bilanţul centralizat, la  fel  şi
pentru utilizarea cu destinaţie specială a  sumelor  bugetare  alocate
pentru exploatarea şi construcţia capitală a sistemelor de gospodărire
a apelor,înfăptuieşte integritatea patrimoniului de stat şi utilizarea
raţională a lui, asigurînd în baza aceasta funcţionarea şi dezvoltarea
potenţialului de producţie al sistemului de gospodărire a apelor.
     16. Sursele financiare de  asigurare  a  întreţinerii  aparatului
Concernului sînt:
     mijloacele pentru întreţinere, defalcate de  către  organizaţiile
din componenţa Concernului;
     mijloacele bugetare pentru cheltuielile suportate la întreţinerea
şi  activitatea  în  componenţa  aparatului   Concernului    a    unei
subdiviziuni interioare care dirijează sursele acvatice;
     defalcările pentru întreţinerea serviciului beneficiarului;
     veniturile  de  la  alte  genuri  de  activitate   economică    a
Concernului;
     veniturile de la hîrtiile de  valoare,  acumulările  valutare  şi
alte fonduri,  neinterzise  de  legislaţia  în  vigoare  a  Republicii
Moldova.
     17. Depăşirea  veniturilor  asupra  cheltuielilor,  cu   excepţia
economisirii conform articolelor de cheltuieli  finanţate  din  buget,
constituie  beneficiul  autogestionar  al  Concernului,   care    după
achitarea impozitelor şi altor plăţi obligatorii rămîne la  dispoziţia
acestuia.
     În baza acestui  beneficiu  Concernul  are  dreptul  să  formeze:
     fondul dezvoltării producţiei - pînă la 15 %;
     fondul  stimulării materiale şi fondul social - 70 %;
     fondul de rezervă - pînă la 15 %.
     18. Relaţiile reciproce  dintre  organizaţiile  din  subordine  -
persoane juridice - şi buget se realizează independent.
     19. Concernul  are  dreptul,  conform  deciziei  Consiliului,  să
creeze alte fonduri centralizate cu destinaţie specială  (cu  excepţia
utilizării în aceste scopuri a mijloacelor bugetare).
     Condiţiile,  modul  de  formare  şi   folosire    a    fondurilor
centralizate se reglementează prin Regulamentul corespunzător, aprobat
de Consiliul Concernului.
     20. Pagubele  Concernului  se  acoperă  conform  legislaţiei   în
vigoare.

               IV. Administrarea Concernului
     21. Administrarea Concernului se efectuează pe baze  democratice,
pe  principiile  conducerii  colective  şi  ale    conducerii    unice
(unipersonale).
     22. Activitatea Concernului o dirijează  preşedintele,  numit  în
funcţie şi eliberat din funcţie de Guvernul Republicii Moldova.
     23. Preşedintele Concernului:
     în limitele funcţiei pe care o exercită reprezintă  fără  procură
Concernul în toate organele de stat şi economice, atît din  ţară,  cît
şi peste hotarele ei:
     emite ordine şi dispoziţii, obligatorii pentru executare de către
toate persoanele oficiale ale Concernului, conducătorii organizaţiilor
incluse în componenţa lui;
     cu acordul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei  numeşte  în
funcţie  şi  eliberează  din  funcţie  vicepreşedinţii    Concernului,
contabilul-şef;
     aprobă  instrucţiunile  de  serviciu    pentru    salariaţi    şi
regulamentele cu privire la subdiviziunile interioare ale Concernului,
statutele organizaţiilor din componenţa Concernului;
     determină  structura  şi  efectivul    aparatului    Concernului,
cheltuielile totale pentru întreţinerea lui, sursele  de  acoperire  a
acestor cheltuieli;
     aprobă schema de încadrare a aparatului Concernului,  devizul  de
cheltuieli pentru întreţinere, numeşte în funcţie  şi  eliberează  din
funcţie, în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova,  lucrătorii
aparatului, determină forma şi  sistemul de remunerare a lor, măsurile
stimulării morale şi materiale;
     încheie contracte cu managerii-conducători ai organizaţiilor  din
componenţa Concernului;
     numeşte  în  funcţie  şi  eliberează  din  funcţie  conducătorii,
adjuncţiilor şi contabilii-şefi ai organizaţiilor Concernului;
     exercită cu drept  de  conducător  unipersonal  alte  funcţii  de
dirijare, care nu contravin legislaţiei Republicii Moldova, şi asigură
executarea obligaţiilor şi sarcinilor încredinţate Concernului;
     poartă răspundere personală pentru situaţia lucrurilor din ramură.
     24. Organul colegial de administrare a Concernului este Consiliul
Concernului,  compus  din  lcurători  responsabili    ai    aparatului
Concernului, conducători ai organizaţiilor din componenţa acestuia.
     25. Consiliul  Concernului,  fiind  un    organ    colegial    de
administrare, soluţionează toate chestiunile activităţii  Concernului.
Consiliul  este  convocat  nu  mai  rar  de  o  dată  în    trimestru.
Preşedintele Concernului  dirijează  şi  prezidează  şedinţele  lui.
Decizia Consiliului se adoptă cu majoritatea simplă de voturi şi  este
realizată prin ordinul sau dispoziţia preşedintelui Concernului.
     În caz de paritate a voturilor, votul preşedintelui este decisiv.
     26. Administrarea activităţii Concernului o  efectuează  aparatul
acestuia, constituit din serviciile de producţie şi secţii.

     V. Evidenţa şi darea de seamă, controlul activităţii
        financiar-economice a Concernului

     27. Concernul ţine evidenţa operativă, contabilă  şi  statistică,
poartă răspundere pentru starea acestei evidenţe şi dărilor  de  seamă
din ramură.
     28. Concernul exercită controlul activităţii  financiar-economice
a organizaţiilor din subordine.

     VI. Reorganizarea Concernului

     29. Concernul poate fi reorganizat de Guvernul Republicii Moldova
din iniţiativa Guvernului, Ministerului Agriculturii şi  Alimentaţiei,
conducerii Concernului sau a Consiliului Concernului.
     30. La reorganizarea Concernului salariaţilor  li  se  garantează
respectarea intereselor şi drepturilor, prevăzute de lege.

                                               Anexă
                               la Statutul Concernului Republican
                                  pentru Gospodărirea Apelor
                                        "Apele Moldovei"

                  N O M E N C L A T O R U L
     organizaţiilor, incluse în componenţa Concernului
     Republican pentru Gospodărirea Apelor "Apele Moldovei"

     Asociaţia interraională de  producţie,  reparaţie  şi  exploatare
Bender
     Asociaţia interraională de  producţie,  reparaţie  şi  exploatare
Briceni
     Asociaţia interraională de  producţie,  reparaţie  şi  exploatare
Vulcăneşti
     Asociaţia interraională de  producţie,  reparaţie  şi  exploatare
Glodeni
     Asociaţia interraională de  producţie,  reparaţie  şi  exploatare
Drochia
     Asociaţia interraională de  producţie,  reparaţie  şi  exploatare
Dubăsari
     Asociaţia interraională de  producţie,  reparaţie  şi  exploatare
Cahul
     Asociaţia interraională de  producţie,  reparaţie  şi  exploatare
Chişinău
     Asociaţia raională de producţie, reparaţie şi exploatare Leova
     Asociaţia interraională de  producţie,  reparaţie  şi  exploatare
Orhei
     Asociaţia interraională de  producţie,  reparaţie  şi  exploatare
Taraclia
     Asociaţia interraională de  producţie,  reparaţie  şi  exploatare
Ungheni
     Asociaţia interraională de  producţie,  reparaţie  şi  exploatare
Hînceşti
     Asociaţia interraională de  producţie,  reparaţie  şi  exploatare
Ştefan Vodă
     Direcţia de exploatare a nodului hidrotehnic Costeşti-Stînca
     Direcţia de canale Ciumai 
     Grupa hidrogeologică pentru  ameliorări
     Institutul de proiectare a sistemelor  de  gospodărire  a  apelor
     "Acvaproiect"
     Institutul de  cercetări  în  domeniul  apelor  şi  îmbunătăţirii
funciare
     Centrul principal de calcul ramural
     Direcţia de exploatare a blocurilor administrative, de  laborator
şi a căminelor
     Direcţia pentru gospodărirea apelor a Bazinului din zona centrală.