HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la aprobarea Statutului Concernului Republican pentru Gospodărirea Apelor "Apele Moldovei" Nr.317 din 10.06.96 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.45/383 din 04.07.1996 * * *
Abrogat: 17.08.2007 Hotărîrea Guvernului nr.904 din 09.08.2007 Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: Se aprobă Statutul Concernului Republican pentru Gospodărirea Apelor "Apele Moldovei" pe lîngă Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei (se anexează). Camera Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei va înregistra Statutul Concernului Republican pentru Gospodărirea Apelor "Apele Moldovei". PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Andrei SANGHELI Contrasemnată: Ministrul agriculturii şi alimentaţiei V. Gorincioi Ministrul finanţelor V. Chiţan Ministrul privatizării şi administrării prop- rietăţii de stat C. Ciobanu Ministrul economiei V. Bobuţac Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 317 din 10 iunie 1996 S T A T U T U L Concernului Republican pentru Gospodărirea Apelor "Apele Moldovei" pe lîngă Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei I. Dispoziţii generale 1. Concernul Republican pentru Gospodărirea Apelor "Apele Moldovei" (în continuare - Concern) este un organ central de administrare a complexului unic pentru gospodărirea apelor de pe întregul teritoriul ţării, creat pe lîngă Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 678 din 6 octombrie 1995. 2. Concernul este persoană juridică, dispune de bilanţ independent şi centralizat, conturi în bănci, inclusiv valutar, sigiliu cu Stema de Stat a Republicii Moldova, denumirea firmei şi marca de servire. Concernul încheie în numele său contracte şi îşi asumă obligaţii, poate fi reclamat şi reclamant în instanţele judecătoreşti. 3. În activitatea sa Concernul se conduce de legile Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului Republicii Moldova, ordinele Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei şi prezentul Statut. 4. În componenţa Concernului sînt incluse întreprinderile şi organizaţiile de stat, care utilizează în activitatea sa economică proprietatea de stat (în continuare - Organizaţii), sînt persoane juridice, faţă de care Concernul se pronunţă ca o organizaţie superioară (Nomenclatorul Organizaţiilor se anexează). Concernul realizează administrarea proprietăţii de stat şi, în limitele împuternicirilor delegate de Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat, propune candidaturi ale reprezentanţilor posesorului patrimoniului de stat în societăţile pe acţiuni, formate în urma reorganizării întreprinderilor ce fac parte din componenţa Concernului. 5. Concernul nu poartă răspundere pentru obligaţiile organizaţiilor din componenţa sa, precum şi ultimele nu poartă răspundere pentru obligaţiile Concernului. 6. Denumirea de firmă a Concernului: deplină - Concernul Republican pentru Gospodărirea Apelor "Apele Moldovei"; prescurtată - Concernul "Apele Moldovei". 7. Sediul Concernului: Republica Moldova, 2068, or. Chişinău, str. A. Russo, 1. II. Obligaţiile şi funcţiile Concernului 8. Concernul, în virtutea obligaţiilor ce-i revin, efectuează administrarea de stat, reglementarea şi controlul asupra utilizării raţionale a resurselor de apă în scopul asigurării necesităţilor de apă tuturor ramurilor economiei naţionale a Republicii Moldova şi a populaţiei, din izvoarele de suprafaţă şi cele subterane, protecţia terenurilor agricole de revărsări şi inundaţii, întreţinerea terenurilor fondului apelor. În scopul realizării sarcinilor încredinţate Concernul: participă la elaborarea programelor de lungă durată privind irigarea şi schemele de dezvoltare a asigurării şi aprovizionării cu apă a Republicii Moldova, schemelor comune de dezvoltare a alimentării cu apă, irigării şi desecării terenurilor agricole, schemelor generale şi proiectelor de protecţie a teritoriilor de revărsări şi inundaţii dezastruoase, schemelor de utilizare în complex şi protecţie a apelor; efectuează măsuri privind reglementarea debitului în fluviile Republicii Moldova şi asigură utilizarea raţională a lui pentru necesităţile economiei naţionale; asigură utilizarea raţională, protecţia apelor minerale şi coordonarea lucrărilor în acest domeniu; efectuează lucrările privind coordonarea în chestiunile de proiectare, construire şi exploatare a construcţiilor hidrotehnice la obiectivele acvatice ale Republicii Moldova; elaborează în modul stabilit actele normative privind reglementarea relaţiilor în domeniul apelor; participă la elaborarea normativelor şi regulamentelor de proiectare, construire şi exploatare a obiectivelor pentru gospodărirea apelor; coordonează limitele consumului de apă pentru subiecţii economici; ţine evidenţa de stat cu privire la utilizarea apelor şi Cadastrul Apelor; efectuează primirea şi coordonarea dărilor de seamă de achitare pentru apă; efectuează controlul operativ al respectării limitelor stabilite ale consumului apei; asigură exploatarea sistemelor de stat pentru gospodărirea apelor şi efectuează măsurile de protecţie a terenurilor desecate de salinizare şi înmlăştinire; întreprinde cercetări ştiinţifice în domeniul problemelor acvatice, proiectarea şi construirea sistemelor şi construcţiilor de gospodărire a apelor,aprovizionarea cu apă şi cu sisteme de canalizare a obiectivelor de menire industrială şi social-locativă; participă la promovarea politicii de stat şi de investiţii în domeniul exploatării, reconstrucţiei şi dezvoltării complexului pentru gospodărirea apelor din republică; asigură utilizarea cu destinaţie specială a cheltuielilor din buget pentru măsurile incluse în devizele de cheltuieli atît în general pe Concern, cît şi sub aspectul organizaţiilor din subordine, asigură, de asemenea, coordonarea lucrărilor în problemele formării bazei normativ-metodologice pentru utilizarea eficientă a mijloacelor, obţinute de către organizaţiile din subordine, în partea ce se referă la cheltuielile privind alimentarea cu apă pentru irigare pe principii de plată; efectuează elaborarea, expertiza şi aprobarea, în modul stabilit, a proiectelor de construire şi reconstruire a obiectivelor pentru gospodărirea apelor şi aprovizionarea cu apă, precum şi a devizelor şi calculelor la ele în partea ce se referă la cheltuielile pentru exploatare şi alte cheltuieli finanţate din buget; efectuează finanţarea cheltuielilor pentru întreţinerea obiectivelor de gospodărire a apelor, sistemelor de irigare şi desecare intergospodăreşti, precum şi a investiţiilor capitale în construirea şi reconstruirea obiectivelor de gospodărire a apelor cu forţele organizaţiilor din subordine şi a altor organizaţii, îndeplinind pe lîngă toate acestea obligaţiile de beneficiar, pe care, în caz de necesitate,le poate încredinţa organizaţiilor din subordine; efectuează, în modul stabilit, preluarea în exploatare a obiectivelor finisate de gospodărire a apelor, numeşte comisiile de recepţie sau include reprezentanţii săi în componenţa comisiilor de recepţie create de alte organe, aprobă sau semnează actele de primire în exploatare a acestor obiective; determină şi stabileşte limitele consumului apei pentru toţi agenţii economici de pe teritoriul ţării; eliberează autorizaţii de proiectare şi edificare a construcţiilor hidrotehnice pe fluvii pentru toate organizaţiile şi întreprinderile; eliberează avize (certificate) pentru toate organizaţiile, care realizează explorarea şi exploatarea apelor minerale; încheie contracte cu consumatorii pentru alimentare cu apă din sistemele de stat pentru gospodărirea apelor; elaborează, în modul stabilit, tarifele plăţii pentru apă furnizată consumatorilor de apă; emite în limita împuternicirilor sale instrucţiuni metodice cu privire la problemele întreţinerii şi exploatării obiectivelor de gospodărire a apelor şi reglementarea resurselor de apă, obigatorii pentru executare pe teritoriul republicii de către toate persoanele juridice şi fizice, autorităţile administrării publice şi subiecţii economici; întreprinde, în limitele sumelor alocate, măsuri pentru preîntîmpinarea viiturilor şi inundaţiilor, iar în caz de pericol de inundaţii catastrofale face propuneri Guvernului pentru luarea măsurilor urgente; elaborează măsuri şi participă la lichidarea cataclismelor, provocate de revărsări şi inundări în cadrul general al Protecţiei Civile a Republicii Moldova; efectuează, în limitele competenţei sale, dirijarea activităţii în domeniul protecţiei civile în organizaţiile din componenţa Concernului; creează o rezervă departamentală a tehnicii întru executarea sarcinilor de lichidare a consecinţelor situaţiilor excepţionale în organizaţiile din componenţa Concernului; participă la elaborarea şi coordonarea normativelor şi regulamentelor tehnice pentru construirea şi exploatarea obiectivelor de gospodărire a apelor, precum şi a normativelor de proiectare tehnică; coordonează problemele evidenţei şi dărilor de seamă operative, contabile şi statistice ale organizaţiilor din subordine şi poartă răspundere de starea lor în aparatul Concernului; efectuează administrarea de dispecerat a resurselor de apă; elaborează măsuri, organizează activitatea şi efectuează controlul stării protecţiei muncii, tehnicii securităţii, securităţii antiincendiare în toate organizaţiile din componenţa Concernului; creează şi dezvoltă sistemul de pregătire şi recalificare a cadrelor Concernului, organizează şi desfăşoară atestarea lor. 9. În domeniul activităţii economice externe Concernul, din însărcinarea Guvernului: reprezintă, în limitele competenţei sale, interesele Republicii Moldova în relaţiile cu organizaţiile de gospodărire a apelor de peste hotare; participă la pregătirea acordurilor (contractelor) interstatale şi interguvernamentale cu privire la problemele utilizării şi reglementării resurselor de apă, precum şi, în modul stabilit de Guvern, la discutarea şi semnarea acestora, poartă răspundere pentru executarea obligaţiilor Republicii Moldova, care reies din aceste acorduri (contracte); participă la cercetările ştiinţifice şi proiectarea, construirea şi exploatarea obiectivelor de gospodărire a apelor de peste hotare în condiţii de antrepriză, ajutor tehnic şi cooperare; antrenează organizaţiile şi firmele străine în participarea la proiectarea şi construirea obiectivelor de gospodărire a apelor atît pe teritoriul Republicii Moldova, cît şi peste hotarele ei; realizează colaborarea tehnico-ştiinţifică cu ţările străine în scopul soluţionării eficiente a problemelor resurselor de apă şi de gospodărire a apelor în republică; desfăşoară, în modul stabilit de legislaţia Republicii Moldova, operaţiile de export-import; creează, în conformitate cu legislaţia în vigoare, pe teritoriul republicii şi peste hotarele ei întreprinderi mixte cu parteneri străini, antrenează firmele străine în prestarea serviciilor pentru încheierea şi realizarea tranzacţiilor (contractelor) economice externe; beneficiază de orice credite, inclusiv ale băncilor de peste hotare, în valută naţională şi străină, procură valută în modul stabilit de legislaţia în vigoare a Republicii Moldova, cu excepţia măsurilor finanţate din buget. 10. Concernul are dreptul: să înainteze propuneri în vederea perfecţionării actelor legislative şi altor acte normative, care reglementează activitatea sistemului de gospodărire a apelor; să reprezinte interesele organizaţiilor incluse în componenţa sa, precum şi colectivelor de muncă, în organele administraţiei publice ale Republicii Moldova; să determine de sine stătător structura sa productiv- organizatorică, statutul juridic al organizaţiilor din subordine, să creeze, reorganizeze şi să lichideze organizaţiile respective în conformitate cu împuternicirile care îi sînt acordate. 11. În afara obligaţiilor sus-menţionate, Concernul e în drept să efectueze alte genuri de activitate, ce nu contravin legislaţiei Republicii Moldova, să contribuie la soluţionarea chestiunilor de aprovizionare cu apă a ramurilor economiei naţionale, funcţionării cu un mai mare randament a organizaţiilor din componenţa Concernului, precum şi întru asigurarea venitului pentru întreţinerea aparatului Concernului. III. Patrimoniul Concernului, asigurarea financiară a activităţii lui 12. Patrimoniul Concernului constituie proprietatea de stat şi este format din fondurile fixe şi circulante, activele nemateriale, care, conform situaţiei de la 1 aprilie 1996, echivalează cu 6393548 lei, precum şi din patrimoniul dobîndit în modul stabilit ca rezultat al activităţii economice. 13. Concernul are dreptul să folosească bunurile conform contractului încheiat între Concern şi Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat. 14. Concernul are dreptul să propună redistribuirea proprietăţii de stat, atribuită organizaţiilor din subordine (utilajul, maşinile, mecanismele, mijloacele de transport, resursele materiale) reieşind din necesităţile de producţie, precum şi să distribuie în mod centralizat alocările bugetare pentru exploatarea sistemelor de gospodărire a apelor şi construcţii capitale. 15. Concernul poartă răspundere pentru utilizarea eficace a complexului patrimonial, oglindit în bilanţul centralizat, la fel şi pentru utilizarea cu destinaţie specială a sumelor bugetare alocate pentru exploatarea şi construcţia capitală a sistemelor de gospodărire a apelor,înfăptuieşte integritatea patrimoniului de stat şi utilizarea raţională a lui, asigurînd în baza aceasta funcţionarea şi dezvoltarea potenţialului de producţie al sistemului de gospodărire a apelor. 16. Sursele financiare de asigurare a întreţinerii aparatului Concernului sînt: mijloacele pentru întreţinere, defalcate de către organizaţiile din componenţa Concernului; mijloacele bugetare pentru cheltuielile suportate la întreţinerea şi activitatea în componenţa aparatului Concernului a unei subdiviziuni interioare care dirijează sursele acvatice; defalcările pentru întreţinerea serviciului beneficiarului; veniturile de la alte genuri de activitate economică a Concernului; veniturile de la hîrtiile de valoare, acumulările valutare şi alte fonduri, neinterzise de legislaţia în vigoare a Republicii Moldova. 17. Depăşirea veniturilor asupra cheltuielilor, cu excepţia economisirii conform articolelor de cheltuieli finanţate din buget, constituie beneficiul autogestionar al Concernului, care după achitarea impozitelor şi altor plăţi obligatorii rămîne la dispoziţia acestuia. În baza acestui beneficiu Concernul are dreptul să formeze: fondul dezvoltării producţiei - pînă la 15 %; fondul stimulării materiale şi fondul social - 70 %; fondul de rezervă - pînă la 15 %. 18. Relaţiile reciproce dintre organizaţiile din subordine - persoane juridice - şi buget se realizează independent. 19. Concernul are dreptul, conform deciziei Consiliului, să creeze alte fonduri centralizate cu destinaţie specială (cu excepţia utilizării în aceste scopuri a mijloacelor bugetare). Condiţiile, modul de formare şi folosire a fondurilor centralizate se reglementează prin Regulamentul corespunzător, aprobat de Consiliul Concernului. 20. Pagubele Concernului se acoperă conform legislaţiei în vigoare. IV. Administrarea Concernului 21. Administrarea Concernului se efectuează pe baze democratice, pe principiile conducerii colective şi ale conducerii unice (unipersonale). 22. Activitatea Concernului o dirijează preşedintele, numit în funcţie şi eliberat din funcţie de Guvernul Republicii Moldova. 23. Preşedintele Concernului: în limitele funcţiei pe care o exercită reprezintă fără procură Concernul în toate organele de stat şi economice, atît din ţară, cît şi peste hotarele ei: emite ordine şi dispoziţii, obligatorii pentru executare de către toate persoanele oficiale ale Concernului, conducătorii organizaţiilor incluse în componenţa lui; cu acordul Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei numeşte în funcţie şi eliberează din funcţie vicepreşedinţii Concernului, contabilul-şef; aprobă instrucţiunile de serviciu pentru salariaţi şi regulamentele cu privire la subdiviziunile interioare ale Concernului, statutele organizaţiilor din componenţa Concernului; determină structura şi efectivul aparatului Concernului, cheltuielile totale pentru întreţinerea lui, sursele de acoperire a acestor cheltuieli; aprobă schema de încadrare a aparatului Concernului, devizul de cheltuieli pentru întreţinere, numeşte în funcţie şi eliberează din funcţie, în conformitate cu legislaţia Republicii Moldova, lucrătorii aparatului, determină forma şi sistemul de remunerare a lor, măsurile stimulării morale şi materiale; încheie contracte cu managerii-conducători ai organizaţiilor din componenţa Concernului; numeşte în funcţie şi eliberează din funcţie conducătorii, adjuncţiilor şi contabilii-şefi ai organizaţiilor Concernului; exercită cu drept de conducător unipersonal alte funcţii de dirijare, care nu contravin legislaţiei Republicii Moldova, şi asigură executarea obligaţiilor şi sarcinilor încredinţate Concernului; poartă răspundere personală pentru situaţia lucrurilor din ramură. 24. Organul colegial de administrare a Concernului este Consiliul Concernului, compus din lcurători responsabili ai aparatului Concernului, conducători ai organizaţiilor din componenţa acestuia. 25. Consiliul Concernului, fiind un organ colegial de administrare, soluţionează toate chestiunile activităţii Concernului. Consiliul este convocat nu mai rar de o dată în trimestru. Preşedintele Concernului dirijează şi prezidează şedinţele lui. Decizia Consiliului se adoptă cu majoritatea simplă de voturi şi este realizată prin ordinul sau dispoziţia preşedintelui Concernului. În caz de paritate a voturilor, votul preşedintelui este decisiv. 26. Administrarea activităţii Concernului o efectuează aparatul acestuia, constituit din serviciile de producţie şi secţii. V. Evidenţa şi darea de seamă, controlul activităţii financiar-economice a Concernului 27. Concernul ţine evidenţa operativă, contabilă şi statistică, poartă răspundere pentru starea acestei evidenţe şi dărilor de seamă din ramură. 28. Concernul exercită controlul activităţii financiar-economice a organizaţiilor din subordine. VI. Reorganizarea Concernului 29. Concernul poate fi reorganizat de Guvernul Republicii Moldova din iniţiativa Guvernului, Ministerului Agriculturii şi Alimentaţiei, conducerii Concernului sau a Consiliului Concernului. 30. La reorganizarea Concernului salariaţilor li se garantează respectarea intereselor şi drepturilor, prevăzute de lege. Anexă la Statutul Concernului Republican pentru Gospodărirea Apelor "Apele Moldovei" N O M E N C L A T O R U L organizaţiilor, incluse în componenţa Concernului Republican pentru Gospodărirea Apelor "Apele Moldovei" Asociaţia interraională de producţie, reparaţie şi exploatare Bender Asociaţia interraională de producţie, reparaţie şi exploatare Briceni Asociaţia interraională de producţie, reparaţie şi exploatare Vulcăneşti Asociaţia interraională de producţie, reparaţie şi exploatare Glodeni Asociaţia interraională de producţie, reparaţie şi exploatare Drochia Asociaţia interraională de producţie, reparaţie şi exploatare Dubăsari Asociaţia interraională de producţie, reparaţie şi exploatare Cahul Asociaţia interraională de producţie, reparaţie şi exploatare Chişinău Asociaţia raională de producţie, reparaţie şi exploatare Leova Asociaţia interraională de producţie, reparaţie şi exploatare Orhei Asociaţia interraională de producţie, reparaţie şi exploatare Taraclia Asociaţia interraională de producţie, reparaţie şi exploatare Ungheni Asociaţia interraională de producţie, reparaţie şi exploatare Hînceşti Asociaţia interraională de producţie, reparaţie şi exploatare Ştefan Vodă Direcţia de exploatare a nodului hidrotehnic Costeşti-Stînca Direcţia de canale Ciumai Grupa hidrogeologică pentru ameliorări Institutul de proiectare a sistemelor de gospodărire a apelor "Acvaproiect" Institutul de cercetări în domeniul apelor şi îmbunătăţirii funciare Centrul principal de calcul ramural Direcţia de exploatare a blocurilor administrative, de laborator şi a căminelor Direcţia pentru gospodărirea apelor a Bazinului din zona centrală.