joi, 8 august 1996
361/25.06.96 Hotărîre cu privire la asigurarea calităţii construcţiilor

H O T Ă R Î R E

cu privire la asigurarea calităţii construcţiilor

 

Nr. 361  din  25.06.1996

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.52-53/439 din 08.08.1996

 

* * *

În scopul protecţiei drepturilor utilizatorilor pe durata de existenţă a producţiei de construcţie şi asigurării nivelurilor minime de calitate, avînd în vedere riscul majorat la care este supusă construcţia pe întreg teritoriul ţării (acţiuni seismice, tasări, alunecări de teren etc.) şi imperativul supravegherii şi calificării optime a structurilor şi specialiştilor cu activităţi în domeniul construcţiilor, Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă Regulamentul cu privire la verificarea proiectelor şi a execuţiei construcţiilor şi expertizarea tehnică a proiectelor şi construcţiilor în Regulamentul de atestare tehnico-profesională a specialiştilor cu activităţi în construcţii în conformitate cu anexele nr.1 şi 2.

2. Prevederile prezentei hotărîri se aplică construcţiilor cu orice categorie, tip de proprietate sau destinaţie şi sînt obligatorii pentru organele administraţiei publice, investitori, proprietari, cercetători, proiectanţi, executanţi, fabricanţi şi furnizori de produse pentru construcţii, precum şi pentru specialiştii verificatori de proiecte, responsabilii tehnici, diriginţii de şantier şi experţii tehnici, care îşi desfăşoară activitatea în construcţii pe teritoriul Republicii Moldova.

3. Sînt exceptate de la prevederile prezentei hotărîri:

construcţiile provizorii demontabile, executate în scopul organizării de şantier;

instalaţiile şi echipamentele tehnologice de procedură sau cercetare;

clădirile de locuit cu un nivel, pentru una sau două familii, anexele gospodăreşti ale acestora, situate în localităţile rurale, precum şi construcţiile provizorii cu suprafeţe mai mici de 150 m.p.

Responsabilitatea integrală pentru numitele construcţii îi revine proiectantului acestora.

4. Se stabilesc următoarele cuantumuri ale taxelor de înscriere a specialiştilor pentru atestarea tehnico-profesională:

pentru un domeniu de atestare – un salariu minim;

pentru confirmarea legitimaţiei – după expirarea termenului ei de valabilitate şi introducerea unor modificări – 50 la sută din salariul minim.

5. Se aprobă Lista hotărîrilor guvernamentale care se abrogă, conform anexei nr.3.

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA Andrei SANGHELI
 
Nr.361. Chişinău, 25 iunie 1996. 

 

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova

nr.361 din 25 iunie 1996

 

REGULAMENT

cu privire la verificarea proiectelor şi a execuţiei construcţiilor şi

expertizarea tehnică a proiectelor şi construcţiilor

 

I. PREVEDERI GENERALE

1. Verificarea proiectelor şi a execuţiei construcţiilor şi expertizarea tehnică a proiectelor şi construcţiilor în ceea ce priveşte respectarea exigenţelor esenţiale, prevăzute de lege, reprezintă o componentă a sistemului calităţii în construcţii.

Regulamentul cu privire la verificarea proiectelor şi a execuţiei construcţiilor şi expertizarea tehnică a proiectelor şi construcţiilor (în continuare – Regulamentul) stabileşte cadrul normativ general, obiectivele, conţinutul, organizarea, precum şi modul de desfăşurare a activităţilor sus-enumerate.

2. Prevederile prezentului Regulament sînt executorii pentru organele administraţiei publice, investitori, proprietari, proiectanţi, executanţi, precum şi pentru specialiştii verificatori de proiecte, responsabilii tehnici, consultanţii, diriginţii de şantier şi experţii tehnici care practică diverse activităţi în construcţii pe teritoriul Republicii Moldova, indiferent care este sursa de finanţare a construcţiilor: de stat, particulară sau mixtă.

3. Se supun prevederilor prezentului Regulament proiectarea, expertizarea tehnică şi execuţia lucrărilor la toate construcţiile noi sau existente şi instalaţiile infrastructurii tehnico-edilitare, aferente acestora (denumite în continuare în mod generic „construcţii”) indiferent de tipul proprietăţii sau destinaţia lor, precum şi lucrările de modernizare, modificare, transformare, consolidare, de reparaţie şi îmbunătăţire a terenului de fundare ale acestora.

4. Sînt exceptate de la prevederile prezentului Regulament:

- construcţiile provizorii demontabile, executate pentru organizarea de şantier;

- instalaţiile şi echipamentele tehnologice pentru diverse produse sau cercetare;

- clădiri de locuit cu un nivel, pentru una sau două familii, şi anexele gospodăreşti ale acestora situate în localităţile rurale, precum şi construcţiile provizorii cu suprafeţe mai mici de 150 m.p.

Responsabilitatea integrală pentru soluţiile de proiect ale construcţiilor sus-enumerate îi revine proiectantului acestora.

5. Sînt în drept să exercite activităţi de verificare şi expertizare tehnică a proiectelor şi construcţiilor numai specialiştii atestaţi ca persoane fizice, în nume propriu sau ca angajaţi ai agenţilor economici, autorizaţi pentru activităţi de verificare a proiectelor sau expertizare tehnică.

Investitorii sînt obligaţi să încheie contracte numai cu persoane fizice atestate ca specialişti în domeniu sau cu persoane juridice, deţinătoare ale autorizaţiilor respective.

Responsabilitatea pentru activităţile desfăşurate revine în ambele cazuri specialiştilor atestaţi, care răspund conform legii în faţa investitorului sau proprietarului ce i-a angajat.

6. Pentru asigurarea calităţii proiectelor şi a detaliilor de execuţie, pe baza cărora se execută construcţiile, este obligatorie verificarea tehnică a acestora de către specialiştii verificatori de proiecte atestaţi.

7. Pentru asigurarea calităţii execuţiei lucrărilor de construcţie este obligatorie verificarea acesteia de către responsabili tehnici şi diriginţi de şantier atestaţi.

8. Verificarea tehnică a proiectelor şi execuţiei construcţiilor are drept scop asigurarea nivelurilor minime de calitate, care vor întruni în mod obligatoriu următoarele exigenţe esenţiale:

A – rezistenţă şi stabilitate;

B – siguranţă în exploatare;

C – siguranţă la foc;

D – igienă, sănătatea oamenilor, refacerea şi protecţia mediului înconjurător;

E – izolaţie termică, hidrofugă şi economie de energie;

F – protecţie împotriva zgomotului.

La verificarea proiectelor se urmăreşte ca acestea să asigure neapărat nivelurile minime de calitate, referitoare la exigenţele esenţiale, care sînt prevederi obligatorii din documentele normative în vigoare pe teritoriul Republicii Moldova la data respectivei verificări.

Investitorul poate cere, prin contract, şi niveluri de calitate superioare minimelor prevăzute în documentele normative.

9. Procedurile pentru expertizarea tehnică şi verificarea proiectelor, controlul execuţiei şi expertizarea tehnică a construcţiilor se stabilesc de către organul naţional de dirijare a construcţiilor.

10. Modul de elaborare, completare, coordonare, avizare şi aprobare a documentaţiilor de proiect se efectuează conform prevederilor documentelor normative în vigoare în Republica Moldova.

11. Obligaţia de a prezenta proiectele şi detaliile de execuţie la verificare îi revine proiectantului. Termenele şi modul de prezentare şi respectiv, de primire a documentelor verificate se stabilesc de comun acord în contractul dintre verificator şi investitor. Termenele prevăzute sînt, de regulă, colaborate cu cele prevăzute în contractul de proiectare.

12. Încadrările în categoria de importanţă şi domeniul în care se înscrie construcţia proiectată se stabilesc de către proiectantul de rezistenţă, în baza temei de proiectare primite de la investitor.

Ceilalţi proiectanţi care elaborează documentaţiile secţiunilor de specialitate sînt obligaţi să respecte încadrările şi parametrii astfel stabiliţi.

Categoria de importanţă a construcţiei, domeniul în care se înscrie construcţia, precum şi exigenţele esenţiale pentru care se verifică proiectul vor fi înscrise în mod obligatoriu în memoriul tehnic al fiecărui proiect de specialitate.

Fiecare proiectant de specialitate este obligat:

să predea investitorului pentru verificare proiectul de specialitate complet, cu toate piesele scrise şi desenate, prevăzute în documentele normative;

să furnizeze verificatorului atestat datele necesare solicitate asupra proiectului pe care l-a întocmit;

să introducă în proiect, înainte de ştampilarea acestuia de către verificatorul atestat, toate modificările sau completările a căror necesitate a fost depistată în procesul verificării.

13. Proiectanţii, verificatorii de proiecte, responsabilii tehnici, diriginţii de şantier şi experţii tehnici sînt atestaţi de către comisiile de atestare specializate, instituite de către organul naţional de dirijare a construcţiilor.

Procedura de atestare a specialiştilor este cea prevăzută în Regulamentul de atestare tehnico-profesională a specialiştilor cu activităţi în construcţii.

14. Specialiştii atestaţi au dreptul să activeze numai în acele domenii de proiectare, execuţie, verificare şi expertizare pentru care au fost atestaţi.

Agenţii economici sînt autorizaţi să practice activităţi în construcţii prin autorizaţiile comisiilor de autorizare specializate, instituite de organul naţional de dirijare a construcţiilor.

15. Agenţii economici, care desfăşoară activităţi de execuţie a lucrărilor de construcţie, îşi asumă suplimentar şi următoarele obligaţiuni:

a) să introducă şi să aplice sistemul propriu de conducere şi asigurare a calităţii pentru producţia pe care o realizează, sistem, în cadrul căruia, ca obligaţie minimă, este numirea pentru fiecare lucrare în execuţie a unuia sau a mai multor diriginţi de şantier atestaţi, în dependenţă de mărimea şi complexitatea lucrării;

b) să ia măsuri corespunzătoare ca diriginţii de şantier să-şi poată îndeplini în bune condiţii obligaţiunile menţionate în prezentul Regulament;

c) să pună la dispoziţia organelor de control toate documentele necesare pentru verificarea respectării prevederilor prezentului Regulament.

16. Urmărirea aplicării şi respectării prevederilor acestui Regulament de către organele administraţiei publice, agenţii economici şi persoanele fizice atestate se face de către organul naţional de dirijare a construcţiilor, prin structurile respectiv abilitate.

 

II. VERIFICAREA PROIECTELOR DE CĂTRE SPECIALIŞTII

VERIFICATORI DE PROIECTE ATESTAŢI

17. Verificarea proiectelor se efectuează la faza de proiect tehnic şi a detaliilor de execuţie, pe baza cărora urmează să se execute lucrările de construcţie.

18. Conţinutul proiectului tehnic şi al detaliilor de execuţie care se predau la verificare este precizat în documentele normative menţionate la pct.9 şi 10 ale prezentului Regulament.

19. Se verifică proiectele tuturor construcţiilor capitale (definitive) şi provizorii în funcţie de categoria de importanţă, precum şi proiectele lucrărilor de modernizare, modificare, reconstruire, consolidare, de reparaţie şi de îmbunătăţire a terenului de fundare al acestora, cu excepţia celor menţionate la pct.21.

Construcţiile provizorii care sprijină sau înlocuiesc temporar o construcţie definitivă (sprijiniri de construcţii, poduri provizorii din lemn, căi de comunicaţie, tribune din lemn etc.) se încadrează în categoria de importanţă a construcţiei capitale (definitive) pe care o sprijină sau o înlocuiesc temporar.

Construcţiile capitale nedemontabile folosite pentru organizare de şantier care, după terminarea lucrărilor de bază, vor servi în continuare drept construcţii definitive în diferite scopuri (locuinţe, hoteluri, ateliere etc.) sînt verificate în conformitate cu prevederile prezentului Regulament.

20. Verificarea proiectelor de specialitate care, luate la un loc, constituie proiectul construcţiei, se efectuează numai pentru cele 6 exigenţe esenţiale, diferenţiat, în funcţie de categoria de importanţă a construcţiei şi de specialitate: construcţia propriu-zisă sau instalaţiile aferente.

În mod obligatoriu, proiectele de rezistenţă ale construcţiilor de orice categorie de importanţă se verifică pentru exigenţa „A” – rezistenţă şi stabilitate, cu excepţia celor prevăzute la pct.4.

21. Fac excepţie de la prevederile pct.20 şi nu se verifică lucrările de reparaţii la părţile nestructurale sau finisajele construcţiilor de orice categorie de importanţă (pardoseli, compartimentări, finisaje, protecţii antiacide, hidroizolaţii, trotuare, alei, platforme, drumuri etc.) cu condiţia ca acestea să nu modifice, să nu înrăutăţească starea construcţiilor şi să nu afecteze rezistenţa şi stabilitatea acestora (spargeri sau intervenţii la scheletul de rezistenţă, suprasarcini pe planşee etc.).

22. În proiectul de arhitectură nu se supun verificării: concepţia de arhitectură, principiile de compoziţie şi soluţiile volumetrice.

23. Verificarea conformităţii cu exigenţele esenţiale, reglementată prin prezentul Regulament, nu afectează concepţia de proiectare şi nu lezează dreptul de autor al proiectantului în cazul în care acesta respectă prevederile documentelor normative.

În acelaşi timp, această verificare externă efectuată prin verificatori atestaţi nu înlocuieşte verificarea internă prin verificatori proprii, pe care este obligat să o facă agentul economic întocmitor al proiectului.

24. Dacă la proiectarea unei construcţii se respectă toate prevederile documentelor normative în vigoare la data verificării şi cele referitoare la nivelele minime de calitate pentru cele 6 exigenţe esenţiale menţionate la pct.8, atunci se va considera că prin proiectare acelei construcţii, i s-a asigurat conformitatea cu aceste exigenţe esenţiale, pe întreaga durată de existenţă a ei.

25. Verificarea conformităţii proiectelor de rezistenţă, arhitectură şi instalaţii interioare aferente cu cele 6 exigenţe esenţiale se face considerînd construcţia proiectată ca un obiect separat.

Nu se verifică:

a) planurile de încadrare în zonă;

b) planurile generale de situaţie pentru ansambluri ca: incinte industriale, cvartaluri (ansambluri) de clădiri etc.;

c) documentaţia economică a proiectului (extrase de materiale, volume de lucrări, evaluări, măsurători etc.);

d) coordonarea între diferitele proiecte de specialitate care formează împreună proiectul construcţiei, responsabilitatea revenindu-i integral proiectantului.

26. Verificatorul atestat are următoarele obligaţiuni:

a) să verifice, respectarea în documentaţia de proiect a tuturor documentelor normative în vigoare cu privire la realizarea exigenţelor esenţiale, pentru care este atestat;

b) să ştampileze toate piesele scrise şi desenate care au fost verificate şi acceptate pentru execuţie cu o ştampilă de modelul stabilit;

c) să întocmească şi să ţină la zi registrul de evidenţă a proiectelor, detaliilor de execuţie şi a modificărilor la proiectul predat pe şantier, verificate conform modelului din anexa nr.1;

d) să pună la dispoziţia organelor de control toate documentele, care sînt necesare pentru a se verifica respectarea prevederilor prezentului Regulament;

e) să nu extragă şi să nu transmită pentru a fi folosite în alte scopuri elemente şi detalii din proiectele şi detaliile de execuţie verificate, considerate de proiectant confidenţiale şi avînd calitatea de proprietate intelectuală.

Verificatorul atestat este obligat, înainte de a ştampila piesele scrise şi desenate ale proiectului pe care le-a verificat, să se asigure că:

- proiectul verificat este complet şi în forma cerută pentru verificare;

- proiectantul a introdus în proiect toate modificările, care s-au impus ca necesare pe parcursul verificării.

Prevederile alineatului anterior sînt valabile pentru documentaţia predată la toate fazele de proiectare a construcţiilor.

27. Proiectele verificate şi ştampilate nu pot fi schimbate sau modificate pe şantier.

Nu pot fi efectuate alte goluri pentru treceri de conducte, utilaje şi altele asemenea, prin elementele de rezistenţă ale construcţiei, decît cele prevăzute în proiectul de rezistenţă, sau spargeri în elementele de rezistenţă pentru susţinerea instalaţiilor sau utilajelor.

În cazul în care în timpul execuţiei, în mod excepţional şi din cauze bine justificate, se impun ca necesare anumite modificări la proiectul verificat şi ştampilat, proiectantul va decide pe propria răspundere dacă acestea au sau nu legătură cu vreuna din exigenţele esenţiale verificate în proiect. În caz afirmativ, aceste modificări trebuie verificate şi ştampilate de verificatorul atestat, care, în funcţie de amploarea lor, va aprecia dacă este necesar sau nu să se verifice din nou tot proiectul, iar investitorul este obligat să se supună acestei decizii.

În situaţia în care proiectantul decide că modificările survenite nu au influenţă asupra vreuneia din exigenţele esenţiale verificate în proiect şi planurile modificate nu trebuie verificate din nou, întreaga răspundere pentru aceste modificări îi revine numai proiectantului.

28. Verificatorul atestat nu poate ştampila (verifica) proiectele întocmite de el sau la a căror elaborare a participat.

29. Eventualele litigii dintre verificatorul atestat şi proiectant vor fi rezolvate de un expert tehnic, angajat de investitor şi agreat de ambele părţi aflate în litigiu.

Decizia expertului este obligatorie pentru ambele părţi şi investitor.

În cazul în care litigiile nu sînt fondate, cheltuielile generate de soluţionarea lor vor fi suportate solidar de către proiectant şi verificator.

30. Dacă la construcţie se produc deteriorări sau distrugeri, verificatorul atestat răspunde solidar, alături de proiectant, pentru asigurarea în proiect a nivelelor minime de calitate potrivit criteriilor de performanţă ale exigenţelor esenţiale, dar numai pentru acele aspecte pe care a fost obligat să le verifice conform prevederilor prezentului Regulament.

 

III. EXPERTIZAREA TEHNICĂ A PROIECTELOR ŞI CONSTRUCŢIILOR

DE CĂTRE EXPERŢII TEHNICI ATESTAŢI

31. Expertizarea tehnică a proiectelor se efectuează la toate fazele de proiectare a construcţiilor, după necesitate.

Totodată, în mod obligatoriu, se supun expertizării generale proiectele de interes naţional, de importanţă deosebită, de construcţii unicale şi experimentale, de repetabilitate înaltă, precum şi proiectele elaborate de agenţi economici din străinătate.

Expertizarea acestor proiecte se efectuează exclusiv de către Direcţia de verificare şi expertizare a proiectelor în construcţii a organului naţional de dirijare a construcţiilor.

32. Conţinutul proiectului care se predă la expertizare tehnică este detaliat în documentele normative menţionate la pct.9 şi 10 din prezentul Regulament.

33. Expetizarea tehnică a proiectelor de rezistenţă, arhitectură şi ale instalaţiilor aferente construcţiilor se efectuează pentru cele 6 exigenţe esenţiale, luîndu-se în considerare tot ansamblul de obiective proiectat, inclusiv şi construcţiile vecine existente.

34. În proiectul de arhitectură nu se supun expertizării tehnice concepţia de arhitectură, principiile de compoziţie şi soluţiile volumetrice.

35. Expertul tehnic care a întocmit o expertiză nu poate fi în acelaşi timp şi verificatorul atestat al proiectului întocmit pe baza propriei expertize, chiar dacă este atestat şi pentru activitatea de verificator de proiecte.

36. Expertul tehnic atestat nu poate expertiza proiectele întocmite de el sau la a căror elaborare a participat.

37. Expertizarea tehnică a construcţiilor se desfăşoară atunci cînd o reglementare tehnică prevede acest lucru sau o situaţie deosebită o impune. Aceasta se exercită asupra:

- construcţiilor existente;

- proiectelor de lucrări de construcţie;

- obiectelor în curs de construcţie;

- materialelor utilizate în construcţii;

- litigiilor apărute în cadrul verificărilor între proiectant şi verificatorul atestat.

Investitorul sau proprietarul este obligat să comande expertiza tehnică, dacă acest lucru este cerut de o reglementare tehnică sau de un organism legal împuternicit cu atribuţii de control al statului în domeniul calităţii construcţiilor.

38. Expertul tehnic răspunde de asigurarea, prin soluţiile propuse, a nivelelor minime de calitate pentru exigenţele esenţiale, impuse de documentele normative în vigoare.

39. Dacă expertul, în mod bine justificat, ajunge la concluzia că pentru prevenirea unor accidente sau pagube materiale şi victime omeneşti este necesară luarea unor măsuri de evacuare, consolidare etc. a unei construcţii, el va comunica în termen de 24 de ore acest lucru investitorului, proprietarului sau administratorului, iar acesta este obligat să le pună în aplicare.

40. Dacă la construcţie se produc deteriorări sau distrugeri, expertul tehnic atestat răspunde pentru asigurarea în proiect a nivelelor minime de calitate potrivit exigenţelor esenţiale, dar numai pentru acele aspecte pe care a fost obligat să le expertizeze conform prevederilor prezentului Regulament.

41. Expertul tehnic este obligat:

a) să întocmească un raport de expertiză care să conţină consultările făcute, soluţiile propuse cu justificările acestora;

b) să nu extragă şi să nu transmită, pentru a fi folosite în alte scopuri, elemente şi detalii de execuţie verificate în cadrul expertizei şi considerate de proiectant confidenţiale;

c) să pună la dispoziţia organelor de control toate documentele necesare pentru verificarea respectării prevederilor prezentului Regulament;

d) să întocmească şi să ţină la zi registrul de evidenţă a lucrărilor de construcţie şi proiectelor expertizate, conform modelului din anexa nr.2;

e) să respecte condiţiile prevăzute în contract.

 

IV. VERIFICAREA EXECUŢIEI LUCRĂRILOR DE CĂTRE

RESPONSABILII TEHNICI ŞI DIRIGINŢII DE

ŞANTIER ATESTAŢI

42. Verificarea execuţiei corecte a lucrărilor de construcţie de către investitor şi antreprenor este obligatorie.

Ea se efectuează pe tot parcursul realizării lucrărilor în mod diferenţiat, în funcţie de categoria de importanţă a construcţiei.

Verificarea întregii execuţii se efectuează în mod obligatoriu de către investitor – prin responsabilii tehnici atestaţi, şi de către antreprenor – prin diriginţii de şantier atestaţi.

Diriginţii de şantier se atestă pentru exigenţele esenţiale numai pentru partea de construcţie. Pentru instalaţiile aferente construcţiilor, asigurarea calităţii execuţiei se face prin personalul autorizat al executantului.

43. Responsabilii tehnici şi diriginţii de şantier răspund faţă de investitorul sau antreprenorul, care i-a angajat conform legii, pentru verificarea realizării corecte a execuţiei lucrărilor de construcţie.

44. Pentru supravegherea execuţiei unor lucrări cu condiţii de execuţie sau exploatare deosebite, pe lîngă responsabilul tehnic, investitorul poate recurge şi la serviciile unui agent economic de consultanţă specializat (denumit în continuare consultant). Aceasta poate fi o persoană fizică sau juridică.

Consultantul poate fi angajat temporar sau pe toată durata execuţiei lucrărilor. În ultimul caz, acesta poate prelua şi funcţia de responsabil tehnic.

45. Consultantul este răspunzător în faţa investitorului care l-a angajat, conform prevederilor contractului.

Dacă îndeplineşte şi funcţia de responsabil tehnic, atunci consultantul răspunde şi faţă de lege pentru această activitate.

46. La execuţia lucrărilor de construcţie, responsabilul tehnic şi dirigintele de şantier atestaţi fac parte din compartimentul de asigurare a calităţii şi au obligaţiile prevăzute în manualul calităţii. Din acesta rezultă şi obligaţiunile care le revin conform funcţiei.

47. Responsabilul tehnic atestat are următoarele obligaţiuni generale:

a) să accepte execuţia lucrărilor de construcţie numai pe bază de proiecte şi detalii de execuţie, verificate şi ştampilate de specialişti verificatori de proiecte, conform prevederilor prezentului Regulament;

b) să verifice şi să avizeze:

proiectele tehnologice privind execuţia lucrărilor de construcţie;

procedurile tehnice de execuţie a lucrărilor;

programele de verificare a execuţiei;

proiectele de organizare a execuţiei (organizare de şantier);

graficele de execuţie a lucrărilor aferente exigenţelor esenţiale;

procesele-verbale privind lucrările ascunse;

c) să exercite controlul execuţiei lucrărilor conform programului de verificare;

d) să controleze modul în care se efectuează recepţia calitativă a materialelor şi a elementelor de construcţie (prefabricate, articole de tîmplărie etc.);

e) să controleze calitatea elementelor de construcţie ce se realizează în atelierele proprii;

f) să oprească execuţia lucrărilor de construcţie în cazul în care s-au produs defecte grave de calitate sau abateri de la prevederile proiectului de execuţie;

g) să ia măsuri de corectare sau refacere a lucrărilor, constatate ca fiind necorespunzătoare;

h) să solicite avizul proiectantului pentru lichidarea deficienţelor care afectează exigenţele esenţiale la lucrările de construcţie sau a abaterilor de la proiect;

i) să informeze operativ conducerea organizaţiei de construcţie despre lichidarea deficienţelor constatate şi măsurile întreprinse pentru a exclude repetarea lor;

j) să întocmească şi să ţină la zi registrul de evidenţă a lucrărilor de construcţie verificate, conform modelului din anexa nr.3.

48. Dirigintele de şantier atestat are următoarele obligaţiuni generale:

a) să accepte execuţia lucrărilor de construcţie numai pe bază de proiecte şi detalii de execuţie, verificate şi ştampilate de specialiştii verificatori de proiecte, conform prevederilor prezentului Regulament;

b) să avizeze şi să respecte prevederile:

proiectelor tehnologice privind execuţia lucrărilor de construcţie;

procedurilor tehnice de execuţie a lucrărilor;

programelor de verificare a execuţiei;

proiectelor de organizare a execuţiei (organizare de şantier);

graficelor de execuţie referitoare la lucrările aferente exigenţelor esenţiale;

c) să întocmească şi să ţină la zi documentaţia tehnică privind execuţia lucrărilor de construcţie (în conformitate cu cartea tehnică a construcţiei);

d) să realizeze execuţia lucrărilor conform proiectului şi documentelor normative în vigoare;

e) să efectueze recepţia calitativă a materialelor şi a elementelor de construcţie (prefabricate, articole de tîmplărie etc.);

f) să controleze calitatea elementelor de construcţie ce se realizează în atelierele proprii;

g) să oprească execuţia lucrărilor de construcţie în cazul în care s-au produs defecte grave de calitate sau abateri de la prevederile proiectului de execuţie;

h) să efectueze corectarea sau refacerea lucrărilor, constatate ca fiind necorespunzătoare;

i) să pună la dispoziţia organelor de control toate documentele necesare pentru verificarea modului de realizare a prevederilor prezentului Regulament.

 

 

Anexa nr.1

la Regulamentul cu privire la verificarea

proiectelor şi a execuţiei construcţiilor şi

expertizarea tehnică a proiectelor şi construcţiilor

 

Numele şi prenumele specialistului verificator

atestat______________________________

Certificat de atestare tehnico-profesională

nr.___________ din __________________

 

REGISTRU

de evidenţă a proiectelor şi detaliilor de execuţie verificate

 

Nr.
d/o
Agentul economic care a elaborat proiectul şi detaliile de execuţieDenumirea investitorului (beneficiarului)

Denumirea proiectului/faza _______
Obiectul
_______
Planşa nr.
______

Data verificăriiAcceptatNeacceptatObiecţiiSemnătura
Sediul (domiciliul)
123456789
         
         

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul cu privire la verificarea

proiectelor şi a execuţiei construcţiilor şi

expertizarea tehnică a proiectelor şi construcţiilor

 

Numele şi prenumele specialistului verificator

atestat______________________________

Certificat de atestare tehnico-profesională

nr.___________ din __________________

 

REGISTRU

de evidenţă a construcţiilor expertizate

 

Nr.
d/o
Date generale privind definirea obiectivului expertizat (amplasament, regim tehnic şi juridic, date tehnice, etc.)Date privind contractarea expertizării tehnice de calitate (decizia de atribuire a contractului, investitorul, (beneficiarul), nr., data, durata şi valoarea contractului etc.)Date privind recepţionarea raportului de expertiză (admis, respins sau amînat, motivaţie, soluţii propuse, etc.)
1234
    
    

 

 

Anexa nr.3

la Regulamentul cu privire la verificarea

proiectelor şi a execuţiei construcţiilor şi

expertizarea tehnică a proiectelor şi construcţiilor

 

Numele şi prenumele specialistului verificator

atestat______________________________

Certificat de atestare tehnico-profesională

nr.___________ din __________________

 

REGISTRU

de evidenţă a lucrărilor de construcţie executate

 

Nr.
d/o
Denumirea investitorului (beneficiarului)Agentul economic care a elaborat proiectul şi detaliile de execuţie

Denumirea proiectului
Faza
_______
Obiectul _______

Proces-verbal de recepţie (nr. şi data)Semnătura
Sediul (domiciliul)
123456
      
      

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova

nr.361 din 25 iunie 1996

 

REGULAMENT

de atestare tehnico-profesională a specialiştilor cu activităţi în construcţii

 

I. PREVEDERI GENERALE

1. Atestarea tehnico-profesională a specialiştilor cu activităţi în construcţii constituie o componentă a sistemului calităţii în construcţii.

Regulamentul de atestare tehnico-profesională a specialiştilor cu activităţi în construcţii (denumit în continuare Regulamentul) stabileşte cadrul normativ general, modul de organizare şi de exercitare a acestei activităţi.

2. Prevederile prezentului Regulament sînt obligatorii pentru specialiştii principali cu activităţi în proiectare, verificatorii de proiecte, responsabilii tehnici, diriginţii de şantier şi experţii tehnici care desfăşoară activităţi în construcţii pe teritoriul Republicii Moldova.

3. Activitatea de proiectare şi execuţie a construcţiilor, de verificare şi de expertizare tehnică a proiectelor şi a construcţiilor poate fi efectuată numai de specialiştii atestaţi în aceste domenii care răspund fiecare potrivit obligaţiunilor, ce le revin conform legii şi prezentului Regulament, pentru respectarea prevederilor din documentele normative şi ale contractelor referitoare la exigenţele esenţiale.

Specialiştii atestaţi pot activa în mod sinestătător, în nume propriu sau în calitate de conducători ai unor colective specializate de specialişti neatestaţi.

4. Specialiştii cu activităţi în proiectare, verificatorii de proiecte, responsabilii tehnici, diriginţii de şantier şi experţii tehnici sînt atestaţi de către comisiile de atestare specializate, instituite de organul naţional de dirijare a construcţiilor, care răspunde de organizarea şi desfăşurarea acestei activităţi.

5. Atestarea tehnico-profesională a specialiştilor cu activităţi în construcţii are drept scop asigurarea nivelurilor minime de calitate, referitoare la următoarele exigenţe esenţiale:

A – rezistenţă şi stabilitate;

B – siguranţă în exploatare;

C – siguranţă la foc;

D – igienă, sănătatea oamenilor, refacerea şi protecţia mediului înconjurător;

E – izolaţie termică, hidrofugă şi economie de energie;

F – protecţie împortiva zgomotului.

6. Cererile de atestare, întocmite conform anexei nr.1 la prezentul Regulament, se adresează organului naţional de dirijare a construcţiilor şi se examinează în termen de 30 de zile de la depunerea tuturor documentelor prevăzute la pct.7 din acest Regulament.

Eliberarea certificatului de atestare tehnico-profesională, legitimaţiei şi ştampilei, care vor corespunde întocmai modelelor indicate în anexele nr.2 şi 3, se efectuează în baza avizului favorabil al Comisiei tehnice de atestare specializată, pe un termen nelimitat, cu confirmarea legitimaţiei din 3 în 3 ani.

7. Pentru atestarea tehnico-profesională sînt necesare următoarele:

a) cererea manuscrisă a solicitantului de modelul din anexa nr.1, în care se indică:

numele, prenumele, patronimicul şi data naşterii solicitantului;

domeniul (domeniile), exigenţele esenţiale şi specialitatea (construcţii, instalaţii sanitare etc.) pentru care se solicită atestarea (conform pct.18, 21 şi 23 din prezentul Regulament);

b) lista legalizată a celor mai importante lucrări executate;

c) copia legalizată a diplomei de absolvire a instituţiei de învăţămînt superior sau diploma care îi certifică gradul ştiinţific;

d) copia legalizată a carnetului de muncă;

e) copia legalizată a autorizaţiei pentru instalaţii de gaze – numai pentru inginerii-instalatori care solicită a fi atestaţi ca verificatori de proiecte sau experţi tehnici;

f) declaraţia, scrisă pe proprie răspundere, că nu are antecedente penale, iar dacă are cazier, va prezenta o copie legalizată după acesta;

g) două recomandări – din partea unor unităţi în care şi-a desfăşurat activitatea solicitantul, a unor personalităţi recunoscute în domeniul şi specialitatea supuse atestării sau a asociaţiilor profesionale;

h) chitanţa ce confirmă plata taxei speciale de atestare.

8. Un specialist poate fi atestat la cererea sa în unul sau mai multe domenii de construcţie şi pentru una sau mai multe exigenţe precizate în pct.18, 21 şi 23, cu respectarea tuturor condiţiilor prezentului Regulament.

9. Comisiile de atestare specializate pentru fiecare domeniu se constituie din cîte minimum 9 specialişti de vază din învăţămîntul, proiectarea, cercetarea şi execuţia de profil, asociaţii profesionale şi administraţia publică şi îşi desfăşoară activitatea cu un minimum de 3/4 din membri.

Avizele comisiilor se dau cu majoritatea de voturi ale membrilor prezenţi.

Remunerarea muncii membrilor comisiilor se efectuează din contul mijloacelor, transferate pentru autorizare conform legislaţiei în vigoare.

10. În cazul în care specialiştii aduc dovezi precum că în activitatea lor anterioară au realizări deosebite în domeniile şi specialitatea în care solicită atestarea, comisiile de atestare specializate pot reduce condiţiile de activitate minimă, specificate în pct.19, 22 şi 24 ale prezentului Regulament, în limitele a 2 ani.

11. Nu pot fi atestate tehnico-profesional persoanele care au avut condamnări pentru: concurenţă neloială, abuz de încredere, fals, delicte economice, furt sau alte infracţiuni pentru care este prevăzută pedeapsa complementară a interzicerii unor drepturi.

12. Certificatul de atestare tehnico-profesională, legitimaţia şi ştampila se suspendă de către organul naţional de dirijare a construcţiilor pînă la îndeplinirea măsurilor înscrise în procesul-verbal de constatare a abaterilor, în cazurile în care se constată:

a) neîncadrarea proiectelor şi detaliilor de execuţie în prevederile documentelor normative în construcţii;

b) execuţia lucrărilor de construcţie cu nerespectarea prevederilor proiectelor şi detaliilor de execuţie;

c) nerespectarea prevederilor prezentului Regulament.

Pe perioada în care certificatul de atestare tehnico-profesională este suspendat, persoana fizică posesoare a acestui certificat nu mai poate îndeplini activităţile pentru care a fost atestată.

Suspendarea se anulează de către organul naţional de dirijare a construcţiilor în baza următoarelor documente:

a) o cerere depusă de specialistul căruia i s-a suspendat certificatul;

b) actul organului administrativ de control ce a dresat procesul-verbal de constatare a abaterilor, prin care se certifică îndeplinirea măsurilor înscrise în procesul-verbal de constatare.

13. Certificatul de atestare tehnico-profesională, legitimaţia şi ştampila se anulează de către organul naţional de dirijare a construcţiilor în următoarele cazuri:

a) la producerea accidentelor tehnice în construcţii din vina proiectantului, verificatorului de proiecte, responsabilului tehnic, dirigintelui de şantier sau expertului tehnic;

b) la depistarea încălcărilor care servesc drept temei pentru a treia suspendare a certificatului de atestare tehnico-profesională.

14. Suspendarea sau anularea certificatului de atestare tehnico-profesională este competenţa organului naţional de dirijare a construcţiilor, care decide în baza unui raport scris al organismelor abilitate.

15. În cazul în care abaterile, pentru care s-a suspendat sau anulat certificatul de atestare tehnico-profesională, constituie şi contravenţii la prevederile legale privind calitatea în construcţii, separat de sancţiunile sus-menţionate, se vor aplica şi sancţiunile prevăzute de lege.

Persoana, căreia i s-a anulat certificatul de atestare tehnico-profesională, nu se mai poate prezenta din nou la comisia de atestare pentru obţinerea unui nou certificat de atestare tehnico-profesională.

16. Contestaţia la avizul de suspendare sau anulare a certificatului de atestare tehnico-profesională, întocmit de organul de control, este depusă de către persoana în cauză la organul naţional de dirijare a construcţiilor în termen de 7 zile.

În cazul în care contestaţia nu este fondată, cheltuielile comportate de rezolvarea ei vor fi suportate de persoana care a făcut contestaţia.

Soluţionarea contestaţiei se face de către organul naţional de dirijare a construcţiilor în termen de 30 de zile.

Decizia este definitivă şi nu poate fi atacată decît prin justiţie.

17. Organul naţional de dirijare a construcţiilor va publica trimestrial în „Monitorul construcţiilor” lista specialiştilor care au fost atestaţi, informaţia privind suspendările şi anulările de atestări din cursul ultimului trimestru, iar o dată în trei ani – lista tuturor specialiştilor atestaţi conform situaţiei de la 31 decembrie, cu precizarea domeniilor şi specialităţilor în care au fost atestaţi.

 

II. ATESTAREA TEHNICO-PROFESIONALĂ A SPECIALIŞTILOR

PENTRU ACTIVITĂŢI DE PROIECTARE ÎN CONSTRUCŢII

18. Atestarea tehnico-profesională a specialiştilor pentru activităţi de proiectare în construcţii se efectuează pe domenii conform clasificării:

Proiectare

A. Arhitectură:

1. Urbanism şi amenajarea teritoriului.

2. Arhitectura construcţiilor civile.

3. Arhitectura construcţiilor industriale.

4. Moştenirea arhitectural-istorică.

B. Rezistenţa construcţiilor:

1. Construcţii civile cu structură de rezistenţă din:

a) beton armat şi zidărie;

b) metal;

c) lemn.

2. Construcţii industriale şi agrozootehnice cu structură de rezistenţă din:

a) beton armat şi zidărie;

b) metal;

c) lemn.

3. Construcţii rutiere:

a) drumuri şi piste de aviaţie;

b) poduri.

4. Construcţii de căi ferate.

5. Construcţii hidrotehnice şi pentru îmbunătăţiri funciare.

6. Protecţia contra proceselor geologice periculoase.

7. Consolidarea construcţiilor.

8. Construcţii speciale (porturi maritime, tuneluri etc.).

C. Instalaţii aferente:

1. Instalaţii şi reţele de alimentare cu apă şi canalizare;

a) sisteme interioare;

b) reţele şi instalaţii de epurare.

2. Instalaţii de gaze.

3. Instalaţii de încălzire, ventilaţie şi climatizare:

a) sisteme interioare;

b) reţele şi puncte termice;

c) surse de căldură primară (cazan, boiler etc.).

4. Instalaţii electrice:

a) reţele de înaltă tensiune, transformatoare;

b) reţele de joasă tensiune, echipament electric.

5. Instalaţii de automatizare.

6. Instalaţii de protecţie:

a) contra incendiului, intruziunilor din exterior;

b) anticoroziunea reţelelor subterane.

7. Instalaţii de telecomunicaţie.

19. Condiţiile pe care trebuie să le întrunească specialiştii pentru a desfăşura activităţi de proiectare în construcţii sînt următoarele:

să aibă studii superioare corespunzătoare domeniului (domeniilor) solicitat (e);

să aibă o vechime minimă de 7 ani de activitate în domeniul solicitat pentru atestare sau înrudit cu acesta;

să fie cetăţean al Republicii Moldova.

20. În cazuri excepţionale, la certificatul de atestare tehnico-profesională poate pretinde şi un specialist cu studii medii speciale, care aduce dovezi că a obţinut în activitatea sa anterioară realizări deosebite în domeniile şi specialitatea, în care solicită atestarea, şi are o vechime de cel puţin 15 ani de activitate în domeniul, solicitat pentru atestare sau înrudit cu acesta.

 

III. ATESTAREA TEHNICO-PROFESIONALĂ A EXPERŢILOR TEHNICI

ŞI SPECIALIŞTILOR VERIFICATORI DE PROIECTE

ÎN CONSTRUCŢII

21. Atestarea tehnico-profesională a experţilor tehnici şi specialiştilor verificatori de proiecte se face pentru următoarele domenii de construcţie şi specialităţi, în funcţie de exigenţele esenţiale menţionate la pct.5 al prezentului Regulament:

A. Rezistenţă şi stabilitate:

1. Construcţii civile cu structuri de rezistenţă din:

a) beton armat şi zidărie;

b) metal;

c) lemn.

2. Construcţii industriale şi agrozootehnice cu structuri de rezistenţă din:

a) beton armat şi zidărie;

b) metal;

c) lemn.

3. Construcţii rutiere:

a) drumuri şi piste de aviaţie;

b) poduri.

4. Construcţii de căi ferate.

5. Construcţii hidrotehnice şi pentru îmbunătăţiri funciare.

6. Protecţia contra proceselor geologice periculoase.

7. Consolidarea construcţiilor.

8. Construcţii speciale (porturi maritime, tuneluri etc.).

B. Siguranţă în exploatare:

Arhitectură şi rezistenţă:

1. Construcţii civile.

2. Construcţii industriale şi agrozootehnice.

3. Construcţii rutiere:

a) drumuri şi piste de aviaţie;

b) poduri.

4. Construcţii de căi ferate.

5. Construcţii hidrotehnice şi pentru îmbunătăţiri funciare.

6. Protecţia contra proceselor geologice periculoase.

7. Consolidarea construcţiilor.

8. Construcţii speciale (porturi maritime, tuneluri etc.).

Instalaţii aferente:

In.1. Instalaţii şi reţele de alimentare cu apă şi canalizare:

a) sisteme interioare;

b) reţele şi instalaţii de epurare.

In.2. Instalaţii de gaze.

In.3. Instalaţii de încălzire, ventilaţie şi climatizare:

a) sisteme interioare;

b) reţele şi puncte termice;

c) surse de căldură primară (cazan, boiler etc.).

In.4. Instalaţii electrice:

a) reţele de înaltă tensiune, transformatoare;

b) reţele de joasă tensiune, echipament electric.

In.5. Instalaţii de automatizare.

In.6. Instalaţii de protecţie:

a) contra incendiului, intruziunilor din exterior;

b) anticoroziunea reţelelor subterane.

In.7. Instalaţii de telecomunicaţie.

C. Siguranţă la foc:

Arhitectură şi rezistenţă:

1. Construcţii civile.

2. Construcţii industriale şi agrozootehnice.

3. Construcţii rutiere.

4. Construcţii de căi ferate.

5. Construcţii speciale (porturi maritime, tuneluri etc).

Instalaţii aferente:

In.1. Instalaţii şi reţele de alimentare cu apă şi canalizare.

In.2. Instalaţii de gaze.

In.3. Instalaţii termice aferente construcţiilor din toate domeniile.

In.4. Instalaţii electrice aferente construcţiilor din toate domeniile.

D. Igienă, sănătatea oamenilor, refacerea şi protecţia mediului:

Arhitectură şi rezistenţă:

1. Construcţii civile.

2. Construcţii industriale şi agrozootehnice.

3. Construcţii rutiere:

a) drumuri şi piste de aviaţie;

b) poduri.

4. Construcţii de căi ferate.

5. Construcţii hidrotehnice şi pentru îmbunătăţiri funciare.

6. Protecţia contra proceselor geologice periculoase.

7. Consolidarea construcţiilor.

8. Construcţii speciale (porturi maritime, tuneluri etc.).

Instalaţii aferente:

In.1. Instalaţii şi reţele de alimentare cu apă şi canalizare:

a) sisteme interioare;

b) reţele şi instalaţii de epurare.

In.2. Instalaţii de gaze.

In.3. Instalaţii de încălzire, ventilaţie şi climatizare:

a) sisteme interioare;

b) reţele şi puncte termice;

c) surse de căldură primară (cazan, boiler etc.).

In.4. Instalaţii electrice:

a) reţele de înaltă tensiune, transformatoare;

b) reţele de joasă tensiune, echipament electric.

In.5. Instalaţii de automatizare.

In.6. Instalaţii de protecţie:

a) contra incendiului, intruziunilor din exterior;

b) anticoroziunea reţelelor subterane.

In.7. Instalaţii de telecomunicaţie.

E. Izolaţie termică, hidrofugă şi economia de energie:

Arhitectură şi rezistenţă:

1. Construcţii civile.

2. Construcţii industriale şi agrozootehnice.

3. Construcţii rutiere.

4. Construcţii de căi ferate.

5. Construcţii speciale (porturi maritime, tuneluri etc.).

Instalaţii aferente:

In.1. Instalaţii şi reţele de alimentare cu apă şi canalizare.

In.2. Instalaţii de gaze.

In.3. Instalaţii termice aferente construcţiilor din toate domeniile.

In.4. Instalaţii electrice aferente construcţiilor din toate domeniile.

F. Protecţie împotriva zgomotului:

Arhitectură şi rezistenţă:

1. Construcţii civile.

2. Construcţii industriale şi agrozootehnice.

3. Construcţii rutiere.

4. Construcţii de căi ferate.

5. Construcţii speciale (porturi maritime, tuneluri etc.).

Instalaţii aferente:

In.1. Instalaţii şi reţele de alimentare cu apă şi canalizare.

In.2. Instalaţii de gaze.

In.3. Instalaţii termice aferente construcţiilor din toate domeniile.

In.4. Instalaţii electrice aferente construcţiilor din toate domeniile.

22. Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească un expert tehnic sau un verificator de proiecte sînt:

să aibă studii superioare corespunzătoare domeniului (domeniilor) solicitat (e);

să aibă o activitate în proiectare de cel puţin 10 ani – pentru un verificator de proiecte, şi o activitate în proiectare, cercetare, execuţie sau învăţămînt superior de cel puţin 14 ani – pentru un expert tehnic în domeniul şi specialitatea solicitate;

să fie cetăţean al Republicii Moldova.

 

IV. ATESTAREA TEHNICO-PROFESIONALĂ A RESPONSABILILOR

TEHNICI ŞI DIRIGINŢILOR DE ŞANTIER ÎN CONSTRUCŢII

23. Atestarea tehnico-profesională a responsabililor tehnici şi diriginţilor de şantier se face în următoarele domenii de construcţii, în funcţie de specificul lucrărilor, pentru toate cele 6 exigenţe esenţiale, menţionate la pct.5 al prezentului Regulament, astfel:

1) construcţii civile, industriale şi agrozootehnice;

2) construcţii rutiere:

a) drumuri şi piste de aviaţie;

b) poduri;

3) construcţii de căi ferate;

4) construcţii hidrotehnice şi pentru îmbunătăţiri funciare;

5) construcţii speciale (porturi maritime, tuneluri etc.).

Atestarea se face numai pentru construcţii (pentru rezistenţa şi arhitectura acestora), nu şi pentru instalaţiile lor aferente.

24. Responsabilul tehnic şi dirigintele de şantier care solicită atestarea tehnico-profesională trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

să fie inginer sau subinginer (tehnician) constructor, absolvent al unui institut (colegiu) sau al unei facultăţi de construcţii ori absolvent al unei facultăţi de arhitectură;

să aibă o activitate de execuţie de cel puţin 3 ani pentru inginer şi 5 ani pentru subinginer (tehnician) în domeniul solicitat pentru atestare;

să cunoască dispoziţiile legislaţiei privind calitatea în construcţii, referitoare la execuţia lucrărilor;

să nu depăşească vîrsta de 65 de ani pentru bărbaţi, respectiv, 60 de ani pentru femei;

să prezinte adeverinţa medicală (forma nr.086/u);

să fie cetăţean al Republicii Moldova.

 

 

Anexa nr.1

la Regulamentul de atestare tehnico-profesională

a specialiştilor cu activităţi în construcţii

 

Către

Departamentul Arhitecturii şi Construcţiilor

 

CERERE

 

Subsemnatul (ta) _____________________________________________________ născut (ă) la data ___________________________________________________ domiciliat (ă) _____________________________________________________________________________ tel. _____________________ solicit atestarea tehnico-profesională pentru calitatea de _____________________________________________________________________________ în domeniul (iile) __________________________________________________________ pentru următoarele exigenţe esenţiale ______________________________________________

În susţinerea cererii, anexez următoarele acte:

1. Lista legalizată a celor mai importante lucrări executate.

2. Recomandarea din partea ________________________________________________

_____________________________________________________________________________

3. Recomandarea din partea ________________________________________________

_____________________________________________________________________________

4. Copia legalizată a diplomei nr.___________________________________ eliberată de _____________________________________________________________________________

5. Copia legalizată a carnetului de muncă.

6. Chitanţa ce confirmă achitarea taxei speciale de atestare.

Declar că am luat cunoştinţă de obligaţiunile ce-mi revin potrivit prevederilor legale, în calitate de __________________, şi mă oblig să le respect.

 

„___”__________199____  _______________________________

(semnătura)

 

 

Anexa nr.2

la Regulamentul de atestare tehnico-profesională 

a specialiştilor cu activităţi în construcţii

 

 Departamentul Arhitecturii şi Construcţiilor al Republicii Moldova

 

 

C E R T I F I C A T

de atestare tehnico-profesională

Nr.___________

 

Eliberat dlui (dnei) ________________________________________________________

(numele, prenumele şi patronimicul)

 

pentru a activa în calitate de _______________________________________ în domeniul (iile)

_____________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________

pentru următoarele exigenţe esenţiale ______________________________________________

_____________________________________________________________________________

 ____________________________________________________________________________

 

Data eliberării „______” ____________________199___

Prim-vicedirector general _______________________________

semnătura în clar

L.Ş.

 

 

 Anexa nr.3

la Regulamentul de atestare tehnico-profesională

a specialiştilor cu activităţi în construcţii

 

MODELE DE ŞTAMPILE

ale specialiştilor atestaţi pentru activităţi în construcţii

 

 

 

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova

nr.361 din 25 iunie 1996

 

L I S T A

hotărîrilor guvernamentale care se abrogă

 

1. Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti nr.314 din 2 septembrie 1987 „Despre perfecţionarea expertizei proiectelor şi devizelor la construcţia întreprinderilor şi edificiilor de subordonare republicană şi locală”.

2. Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti nr.169 din 14 iunie 1988 „Despre ordinea expertizării proiectelor şi devizelor la construcţia întreprinderilor şi edificiilor departamentale, republicane şi locale”.

3. Hotărîrea Sovietului Miniştrilor al R.S.S. Moldoveneşti nr.174 din 22 iunie 1988 „Cu privire la aprobarea Regulamentului Direcţiei generale interdepartamentale a expertizei de stat de pe lîngă Gosstroi-ul R.S.S. Moldoveneşti”.

4. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.686 din 9 decembrie 1991 „Cu privire la aprobarea Regulamentului provizoriu de autorizare a activităţii de prospecţiuni şi proiectare în domeniul construcţiilor în Republica Moldova”.

5. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.467 din 29 iunie 1992 „Cu privire la aprobarea Regulamentului provizoriu de autorizare a activităţii organizaţiilor de construcţii şi Regulamentului provizoriu de autorizare a activităţii organizaţiilor şi întreprinzătorilor particulari, care produc materiale de construcţie, articole şi construcţii”.

6. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.687 din 5 noiembrie 1993 „Cu privire la modificarea şi completarea unor hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova”.