luni, 3 februarie 1997
28/03.02.97 Hotărîre despre acţiunile imediate de realizare a Decretului Preşedintelui Republicii Moldova "Cu privire la măsurile urgente de ameliorare a situaţiei social-econ...

H O T Ă R Î R E

despre acţiunile imediate de realizare a Decretului Preşedintelui

Republicii Moldova "Cu privire la măsurile urgente

de ameliorare a situaţiei social-economice"

 

nr. 28  din  03.02.97

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.10-11/31 din 13.02.1997

 

* * *

Reieşind din importanţa majoră a obiectivelor stipulate în Decretul Preşedintelui Republicii Moldova şi în scopul realizării unui pachet de acţiuni imediate, organizatorice şi juridice privind materializarea necondiţionată a sarcinilor de ameliorare a situaţiei social-economice, Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. Se consideră primordiale sarcinile de realizare a Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.10-II din 22 ianuarie 1997 "Cu privire la măsurile urgente de ameliorare a situaţiei social-economice" în activitatea tuturor ministerelor, departamentelor şi organelor administraţiei publice locale, care vor examina şi aproba, în termen de 10 zile, la şedinţele colegiilor ministerelor şi departamentelor, şedinţe comitetelor executive şi primăriilor municipiilor planul de măsuri organizatorice pentru îndeplinirea obiectivelor trasate.

2. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei (dl Gh.Lungu), Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii (dl I.Casian), Ministerul Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale (dl M.Severovan), Ministerul Industriei şi Comerţului (dl Gr.Triboi), Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor (dl V.Iovv), precum şi autorităţile administraţiei publice locale:

în termen de 10 zile, vor analiza restanţele agenţilor economici, sub aspect ramural, faţă de bugetul de stat, bugetele locale, bugetul asigurărilor sociale de stat şi sectorul energetic, vor înainta propuneri şi aproba acţiuni concrete privind comercializarea stocurilor de mărfuri, repatrierea valutei, reducerea datoriilor debitoare şi, în baza unui grafic strict, vor asigura reducerea restanţelor conform situaţiei de la 1 ianuarie 1997;

pînă la 15 februarie 1997, vor aproba la şedinţele colegiilor şi şedinţele executivelor raionale şi primăriilor municipiilor indicatorii volumelor de producere şi comercializare a mărfurilor, asigurînd o creştere faţă de anii precedenţi, şi vor stabili sarcini indicative privind încasarea impozitelor, taxelor şi altor plăţi în bugetul de stat, bugetele locale şi Fondul Social.

3. În scopul analizei situaţiei reale în fiecare unitate administrativ-teritorială, Ministerul Economiei şi Reformelor (dl I.Guţu) şi Ministerul Finanţelor (dl V.Chiţan) vor crea grupuri operative, în componenţa cărora vor fi incluse persoane cu funcţii de răspundere din cadrul ministerelor de ramură, Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Justiţiei, Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei şi Ministerului Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat, care, în comun cu organele administraţiei publice locale, vor estima potenţialul economic şi capacităţile financiare în vederea soluţionării problemelor stringente, în special, mobilizarea resurselor pentru plata pensiilor şi salariilor, achitarea curentă cu sectorul energetic şi pregătirea către lucrările de primăvară.

Se obligă autorităţile administraţiei publice locale să pună în discuţie la şedinţele consiliilor locale, în trimestrul unu curent, problema privind situaţia social-economică din teritoriu şi să elaboreze măsuri concrete ce vor asigura acumularea plăţilor la buget şi utilizarea eficientă a mijloacelor bugetare.

4. Consiliul coordonator pentru combaterea criminalităţii şi corupţiei şi asigurarea menţinerii ordinii de drept pe lîngă Guvernul Republicii Moldova, în comun cu organele interesate, în termen de pînă la 1 martie curent, va prezenta Guvernului spre examinare programul complex de măsuri urgente pentru combaterea criminalităţii, delapidărilor patrimoniului naţional, protecţia proprietăţii private şi publice, combaterea fraudelor financiare şi evaziunilor fiscale, spălarea banilor, dotarea tehnică a instituţiilor menite să asigure disciplina financiară şi ordinea publică.

5. Se stabileşte că, începînd cu 1 februarie 1997, ministerele, departamentele, organele administraţiei publice locale vor achita integral, pentru luna ianuarie, salariile angajaţilor din instituţiile bugetare, avînd drept scop plata curentă în termenele stabilite.

În mod similar Ministerul Finanţelor (dl V.Chiţan) şi Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei (dl D.Nidelcu) vor onora angajamentele curente ale statului faţă de toate categoriile de pensionari.

Ministerul Finanţelor (dl V.Chiţan), în termen de 3 luni, va asigura finanţarea restanţelor din anul 1996 către salariaţii din instituţiile finanţate de la bugetul de stat.

Comitetele executive raionale şi primăriile municipiilor Chişinău şi Bălţi, administraţia Unităţii teritorial-administrative Găgăuzia (Gagauz-Yeri) vor întreprinde măsuri pentru achitarea, pînă la 1 iulie curent, a restanţelor la salarii pentru anul 1996.

Ministerul Finanţelor (dl V.Chiţan) şi Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei (dl D.Nidelcu), începînd cu 1 mai 1997, vor asigura un suport financiar, de cel puţin 25 mln.lei lunar, în vederea achitării restanţelor la pensii pentru anul 1996, în următoarele termene:

pînă la 1 iulie 1997 – pe lunile martie-iunie;

pînă la 1 octombrie 1997 – pe lunile iulie-august;

pînă la 1 ianuarie 1998 – pe lunile septembrie-octombrie;

pînă la 1 martie 1998 – pe luna noiembrie;

pînă la 1 mai 1998 – pe luna decembrie.

Se obligă organele administraţiei publice locale ca, începînd cu luna ianuarie 1997, să centralizeze la nivelul bugetelor raionale alocaţiile prevăzute în aceste scopuri în bugetele respective, precum şi să utilizeze transferurile (subvenţiile) primite de la bugetul de stat exclusiv pentru plata salariilor, defalcări în Fondul Social şi achitări cu sectorul termoenergetic.

6. Conducătorii ministerelor, departamentelor, organelor administraţiei publice locale vor întreprinde măsuri exhaustive, în conformitate cu legislaţia în vigoare, pentru onorarea obligaţiilor privind plata salariilor angajaţilor de la unităţile economice indiferent de tipul de proprietate şi forma organizatorico-juridică.

7. Ministerul Justiţiei (dl V.Sturza), în comun cu ministerele şi departamentele interesate, va examina suplimentar problema sporirii responsabilităţii administrative şi materiale a persoanelor cu funcţii de răspundere, care nu şi-au onorat angajamentele faţă de salariaţi, pensionari, şi va propune Guvernului, pînă la 1 martie curent, modificările respective în legislaţia în vigoare.

8. Ministerul Finanţelor (dl V.Chiţan), în termen de pînă la 15 februarie 1997, va prezenta Guvernului proiectul definitivat al legii bugetului de stat pe anul 1997, pentru a fi înaintat Parlamentului spre examinare în lectura a treia, în care va prevedea:

propuneri de majorare a cotei accizelor la unele produse petroliere şi licenţierea comerţului cu lubrifianţi, diminuarea cotei impozitelor directe şi alte măsuri pentru prevenirea efectelor negative în economie;

eliminarea practicii privind acordarea de facilităţi fiscale agenţilor economici;

realocarea mijloacelor bugetare preponderent pentru salarii, defalcări în Fondul Social, burse, pensii şi indemnizaţii sociale nominalizate, alimentare şi medicamente, plata curentă pentru resursele termoenergetice, onorarea angajamentelor privind datoriile publice.

9. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei (dl D.Nidelcu), în comun cu Ministerul Finanţelor (dl V.Chiţan), va definitiva şi prezenta Guvernului, pînă la 15 februarie 1997, proiectul legii bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 1997, care va include propuneri referitor la perfecţionarea sistemului de protecţie socială a populaţiei din contul mijloacelor bugetului de stat şi bugetului asigurărilor sociale, avînd ca scop prioritar protejarea păturilor socialmente vulnerabile.

10. În scopul combaterii fraudelor financiare şi asigurării comercializării eficiente a mărfurilor, se stabileşte că desfacerea producţiei (prestarea serviciilor) va fi efectuată preponderent cu plată preventivă, reducînd la minimum tranzacţiile barter.

11. Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat (dl C.Ciobanu), în comun cu Ministerul Finanţelor (dl V.Chiţan):

în termen de 5 zile, va definitiva Programul de privatizare pentru anii 1997-1998, ajustînd prevederile acestui Program la prevederile Decretului Preşedintelui Republicii Moldova şi avînd ca sarcină urgentă extinderea nomenclatorului obiectelor supuse privatizării contra mijloace băneşti, inclusiv obiectelor de prestigiu şi solicitabile.

În acest scop vor fi implementate procedee de utilizare a unui nou tip de licitaţii rapide, plată în rate, modificarea legislaţiei în vigoare în partea ce se referă la suspendarea de declarare a veniturilor de către cetăţenii ce doresc să participe la licitaţii;

va efectua, pînă la 1 mai 1997, controlul frontal privind cota statului în întreprinderi şi organizaţii şi încasarea integrală a dividendelor şi altor venituri statale, inclusiv plata pentru arendă.

12. Ministerul Finanţelor (dl V.Chiţan), Ministerul Economiei şi Reformelor (dl I.Guţu), Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat (dl C.Ciobanu) şi Ministerul Justiţiei (dl V.Sturza), în termen de pînă la 20 februarie curent, vor prezenta Guvernului propuneri coordonate privind modalitatea şi sursele pentru indexarea depunerilor băneşti ale populaţiei.

13. Ministerul Economiei şi Reformelor (dl I.Guţu):

va promova în Parlament proiectul de lege privind procurările publice, ce ar asigura competitivitatea agenţilor economici la prestarea serviciilor, livrarea mărfurilor instituţiilor bugetare la preţuri justificate;

în comun cu Ministerul Justiţiei (dl V.Sturza), Ministerul Finanţelor (dl V.Chiţan) şi Departamentul Controlului Vamal (dl Gh.Hioară), va elabora şi prezenta, pînă la 15 februarie 1997, propuneri privind perfecţionarea şi consolidarea mecanismului şi instrumentelor financiare de reglementare a operaţiunilor export-import.

14. Ministerele, departamentele, organele administraţiei publice locale, ce au în subordine instituţii bugetare:

vor stabili, pînă la 1 martie curent, limitele de consum al resurselor energetice.

Instituţiile bugetare finanţate din bugetul de stat şi bugetele locale vor încheia contracte cu agenţi economici pentru prestarea serviciilor şi procurarea mărfurilor, inclusiv a resurselor energetice, numai în limita alocărilor bugetare prevăzute în devizele de cheltuieli;

în termen de 2 luni, vor întreprinde măsuri concrete de raţionalizare a reţelei instituţionale şi statelor de personal, creînd premise pentru realocarea eficientă şi neadmiterea de acumulări ale restanţelor încadrîndu-se în alocările bugetare aprobate, precum şi instituirea unui sistem de recuperare a costurilor serviciilor prestate populaţiei.

15. Ministerul Economiei şi Reformelor (dl I.Guţu), Departamentul Energetică, Resurse Energetice şi Combustibil (dl M.Cebotari), Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat (dl C.Ciobanu), în comun cu ministerele interesate, va elabora, pînă la 1 martie 1997, propuneri privind adoptarea cadrului legislativ şi normativ pentru asigurarea restructurizării sectorului energetic, demonopolizarea şi descentralizarea sistemului energetic, precum şi modul de acordare a licenţelor la producerea, transportarea şi distribuirea resurselor energetice şi instituirea societăţilor pe acţiuni.

16. Ministerul Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale (dl M.Severovan), Ministerul Economiei şi Reformelor (dl I.Guţu), Ministerul Finanţelor (dl V.Chiţan) şi Departamentul Energetică, Resurse Energetice şi Combustibil (dl M.Cebotari), cu concursul ministerelor, altor organe ale administraţiei publice centrale interesate, va asigura, pînă la 1 octombrie 1997, elaborarea Programului naţional de contorizare a consumului de resurse energetice, propunînd mijloacele financiare necesare pentru realizarea acestuia.

17. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei(dl D.Nidelcu), în comun cu Ministerul Economiei şi Reformelor (dl I.Guţu), Ministerul Finanţelor (dl V.Chiţan), va elabora şi prezenta, pînă la 1 aprilie 1997, proiectul legii privind asigurările sociale de stat şi, pînă la 1 iunie curent – Concepţia reformei sistemului de pensionare.

18. Ministerele şi departamentele, în comun cu Ministerul Economiei şi Reformelor (dl I.Guţu) şi Ministerul Finanţelor (dl V.Chiţan), vor prezenta Guvernului, pînă la 15 martie curent, propuneri de modificare a regulamentelor privind activitatea lor, avînd drept obiectiv trecerea de la pîrghiile administrative de funcţionare la determinarea căilor strategice de dezvoltare a ramurilor, precum şi trecerea activităţii unor structuri pe principii de autogestiune.

Ministerul Finanţelor (dl V.Chiţan), în comun cu Ministerul Economiei şi Reformelor (dl I.Guţu), în baza prevederilor bugetare şi materialelor ministerelor şi departamentelor va prezenta Guvernului, pînă la 15 martie curent, propuneri privind stabilirea efectivului limită al ministerelor şi departamentelor.

19. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei (dl Gh.Lungu), de comun acord cu:

Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat (dl C.Ciobanu) şi Agenţia Naţională pentru Geodezie, Cartografie şi Cadastru (dl I.Stratulat):

va prezenta, pînă la 15 februarie curent, propuneri concrete privind simplificarea mecanismului de împroprietărire a ţăranilor şi sporirea eficienţei acestui mecanism, micşorînd plăţile ce ţin de elaborarea titlurilor de proprietate;

în comun cu autorităţile administraţiei publice locale, va elabora şi prezenta, în termen de o lună, Ministerului Finanţelor spre coordonare modul de transmitere a terenurilor din rezervă în folosinţa primăriilor sau dare în arendă persoanelor juridice sau fizice, de acumulare şi utilizare a veniturilor obţinute în urma folosirii acestor terenuri;

Ministerul Finanţelor (dl V.Chiţan), va aproba tarifele pentru prestarea serviciilor cu plată de către instituţiile finanţate de la buget (veterinare, semincere etc.).

20. Ministerul Învăţămîntului, Tineretului şi Sportului (dl Ia.Popovici), în comun cu Ministerul Economiei şi Reformelor (dl I.Guţu), Ministerul Finanţelor (dl V.Chiţan) şi cu alte ministere şi departamente interesate, în termen de 2 luni:

va revedea şi aproba Regulamentul cu privire la pregătirea cadrelor în instituţiile de învăţămînt de stat pe bază de contract, stabilind modalitatea utilizării mijloacelor băneşti provenite de la această activitate;

va examina eficacitatea şi necesitatea pregătirii cadrelor la secţiile fără frecvenţă în instituţiile statale de învăţămînt superior, întreţinerii reţelei existente a instituţiilor de învăţămînt superior cu termen redus de studii (colegii) şi învăţămîntului profesional;

va revedea statele-tip de personal pentru toate instituţiile de învăţămînt, ţinînd cont de situaţia reală şi necesitatea optimizării cheltuielilor.

21. Ministerul Sănătăţii (dl M.Magdei), în comun cu Ministerul Economiei şi Reformelor (dl I.Guţu) şi Ministerul Finanţelor (dl V.Chiţan), pe parcursul semestrului întîi al anului 1997, va elabora proiectele actelor legislative şi normative privind promovarea reformei în ramura ocrotirii sănătăţii, precum şi stabilirea garanţiilor minime de stat în domeniul deservirii medicale.

22. Ministerul Economiei şi Reformelor (dl I.Guţu), Academia de Ştiinţe a Moldovei (dl A.Andrieş), în comun cu Ministerul Finanţelor (dl V.Chiţan), va elabora, în termen de 3 luni, Metodica aprecierii eficacităţii economice a lucrărilor de cercetări ştiinţifice aplicate şi de proiectări-construcţii.

23. Ministerul Justiţiei (dl V.Sturza), Ministerul Economiei şi Reformelor (dl I.Guţu), Ministerul Finanţelor (dl V.Chiţan), în comun cu alte ministere şi departamente interesate, va prezenta Guvernului spre examinare proiectul de lege privind operarea a unor modificări şi amendamente în legislaţia în vigoare, care în special vor prevedea:

majorarea fondurilor statutare ale societăţilor pe acţiuni şi celor cu răspundere limitată;

responsabilitatea pentru neprezentare, în caz de lichidare, de către agenţii economici a documentelor de constituire şi a ştampilelor;

posibilitatea lichidării forţate a întreprinderilor care desfăşoară o activitate economică şi (sau) nu prezintă dări de seamă pe o perioadă ce depăşeşte un an;

introducerea noţiunii de activitate economică ilicită a agenţilor economici – nerezidenţi, cu prevederea confiscării în atare cazuri a tuturor activelor aflate pe teritoriul Republicii Moldova;

încasarea în buget a sumelor obţinute în mod ilicit de către agenţii economici în urma încălcării disciplinei preţurilor, precum şi pentru sancţionarea persoanelor fizice vinovate de comiterea acestor încălcări;

răspunderea personală a managerilor pentru rezultatele activităţii întreprinderilor.

24. În scopul asigurării unei evidenţe stricte a traficului de export-import şi extinderii bazei fiscale:

Departamentul Controlului Vamal (dl Gh.Hioară), în termen de o lună, va perfecţiona mecanismul întocmirii declaraţiilor vamale, fapt ce ar exclude cazurile de indicare neautentică a unor date, şi va efectua în comun cu Inspectoratul Fiscal Principal de Stat (dl I.Prisăcari) controlul tuturor depozitelor vamale, cu sustragerea licenţelor persoanelor ce încalcă legislaţia în vigoare;

se autorizează garda Financiară a Departamentului Control Financiar şi Revizie să verifice la punctele de trecere, posturile şi depozitele vamale orice documente ce confirmă efectuarea operaţiunilor import-export şi achitarea impozitelor şi taxelor;

Calea Ferată din Moldova va aduce, în termen de o lună, actele normative departamentale în corespundere cu prevederile Codului vamal al Republicii Moldova.

25. Se recomandă Băncii Naţionale a Moldovei să examineze posibilitatea prolongării creditelor acordate agenţilor de către sistemul bancar sub garanţia statului şi să negocieze cu organismele financiare internaţionale condiţiile de recreditare stipulate în politica economică şi financiară pe anul 1997.

26. În temeiul articolului 1 al Decretului Preşedintelui Republicii Moldova, Ministerul Finanţelor (dl V.Chiţan) şi Ministerul Justiţiei (dl V.Sturza) vor prevedea, la definitivarea proiectului bugetului pe anul 1997, măsuri cu caracter juridic, administrativ şi economic privind consolidarea pîrghiilor de administrare a impozitelor, instaurarea ordinii publice şi reorganizarea structurală cu un suport financiar adecvat.

27. Întru îndeplinirea articolului 8 al Decretului Preşedintelui Republicii Moldova, se desemnează Ministerul Justiţiei (dl V.Sturza) responsabil pentru coordonarea cu ministerele interesate şi promovarea în Parlament a Codului civil, Codului fiscal, Codului comercial şi Codului muncii.

28. Se pune în sarcina miniştrilor, conducătorilor de departamente, preşedinţilor executivelor, primarilor municipiilor, Başcanului Găgăuziei realizarea prevederilor Decretului Preşedintelui Republicii Moldova nr.10-II din 22 ianuarie 1997 şi prezentei hotărîri, considerîndu-se oportună darea de seamă a acestora la şedinţele Guvernului privind starea financiară sub aspect ramural, sectorial şi teritorial şi contribuţia unităţilor economice subordonate la formarea şi executarea bugetului.

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVAIon CIUBUC

Chişinău, 3 februarie 1997.
Nr.28.