luni, 22 decembrie 1997
389/25.04.97 Hotărîre cu privire la înfiinţarea Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
                    cu privire la înfiinţarea Serviciului
                     de Protecţie şi Pază de Stat
                         Nr.389  din  25.04.97

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.35-36/388 din 29.05.1997

                                * * *
  Abrogat: 26.02.1998
  Hotărîrea Guvernului nr.216 din 26.02.1998
[Hotărîrea e declarată neconstituţională prin Hot.]
[Curţii Constutuţionale nr.40 din 22.12.97]
    În temeiul art.   11  litera  d)  din  Legea  securităţii  statului,
Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se înfiinţează,  cu începere de la 24 aprilie 1997, Serviciul  de
Protecţie şi Pază de Stat.
    2. Şeful Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat, în termen de două
săptămîni,  va  prezenta Guvernului spre aprobare structura, statele  de
personal, devizul de cheltuieli ale Serviciului nominalizat.
    3. Se aprobă  Regulamentul  provizoriu  cu privire la  Serviciul  de
Protecţie  şi Pază de Stat (se anexează), care va fi în vigoare pînă  la
aprobarea de către Parlament a Regulamentului cu privire la Serviciul de
Protecţie şi Pază de Stat.

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                           Ion CIUBUC

    Chişinău, 25 aprilie 1997.
    Nr. 389.


                         REGULAMENT PROVIZORIU
         cu privire la Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat

                        I. Dispoziţii generale

    1. Serviciul   de  Protecţie  şi  Pază  de  Stat  (în  continuare  -
Serviciul) este un organ special al administraţiei publice şi face parte
din sistemul organelor securităţii statului.
    2. În activitatea   sa   Serviciul  se  călăuzeşte  de   Constituţia
Republicii  Moldova, Legea securităţii statului, Legea privind  organele
securităţii  statului,  alte acte legislative,  decretele  Preşedintelui
Republicii Moldova şi de prevederile prezentului Regulament.
    3. Activitatea Serviciului se bazează pe principiile:
    legalităţii;
    egalităţii tuturor în faţa legii;
    respectării drepturilor şi libertăţilor omului;
    oportunităţii şi continuităţii;
    corelării metodelor de lucru deschise şi acoperite;
    interacţiunii cu alte organe de stat;
    nepartinităţii;
    aflării sub control şi supraveghere.
    4. Serviciul,   în  limita  competenţei  sale,  asigură  securitatea
obiectivelor pazei de stat.
    5. Din categoria  obiectivelor pazei de stat fac parte  Preşedintele
Republicii  Moldova,  Preşedintele Parlamentului, Prim-ministrul,  şefii
statelor  şi  guvernelor străine şi alte persoane oficiale ale  statelor
străine,  în  timpul  aflării lor în Republica Moldova, precum  şi  alte
persoane,  conform unei liste aprobate de către Preşedintele  Republicii
Moldova.
    6. Serviciul  este  persoană  juridică,  are  denumire  oficială  şi
convenţională,  dispune  de  ştampilă cu imaginea Stemei de Stat  şi  cu
denumirea proprie, hîrtie cu antet şi cont bancar.

                       II. Funcţiile Serviciului

    7. Serviciul exercită următoarele funcţii:
    depistarea, prevenirea  şi  curmarea acţiunilor  ilegale  îndreptate
împotriva obiectivelor pazei de stat;
    organizarea şi realizarea măsurilor de pază, de regim, tehnice şi de
altă  natură  în  vederea asigurării securităţii obiectivelor  pazei  de
stat,  inclusiv  în timpul deplasării prin republică şi aflării  lor  în
străinătate;
    paza reşedinţei  Preşedintelui Republicii Moldova, precum şi a altor
clădiri,  conform  unei liste aprobate de către Preşedintele  Republicii
Moldova;
    asigurarea securităţii  obiectivelor  pazei de stat în  locurile  de
desfăşurare a unor acţiuni cu participarea acestor obiective;
    asigurarea obiectivelor pazei de stat cu mijloace de transport auto;
    asigurarea escortei  de  onoare pentru şefii statelor şi  guvernelor
străine, conform protocolului;
    efectuarea măsurilor  de  pază pe itinerarele obiectivelor pazei  de
stat;
    organizarea şi    efectuarea    controlului   tehnic,    radiologic,
sanitar-igienic, antiepidemic şi ecologic necesar, în locurile de aflare
permanentă sau temporară a obiectivelor pazei de stat;
    asigurarea analitico-informaţională a propriei activităţi;
    asigurarea propriei securităţi;
    luarea, în comun  cu  Ministerul  Securităţii Naţionale,  de  măsuri
pentru prevenirea scurgerii de informaţii prin canalele tehnice;
    asigurarea pregătirii şi reciclării cadrelor;
    stabilirea de   relaţii  cu  serviciile  speciale,  cu  organele  şi
organizaţiile de drept ale statelor străine;
    alte funcţii, în conformitate cu legislaţia.

                      III. Drepturile Serviciului

    8. Întru exercitarea  funcţiilor  indicate în punctul  7,  Serviciul
este în drept:
    să antreneze  forţele şi mijloacele Ministerului Afacerilor Interne,
Ministerului   Securităţii   Naţionale  şi  Ministerului   Apărării   la
pregătirea şi desfăşurarea acţiunilor cu participarea obiectivelor pazei
de stat;
    să solicite şi  să recepţioneze de la persoane juridice informaţiile
necesare pentru activitatea Serviciului;
    să controleze,  utilizînd  mijloace tehnice de  control,  persoanele
care trec (se deplasează în mijloace de transport) prin zonele păzite;
    să filmeze, să   facă  înregistrări  video  şi  să  fotografieze  în
locurile de desfăşurare a activităţii de pază;
    să exercite controlul  şi  să supună experimentărilor de  securitate
lucrurile  care  se găsesc în folosinţa obiectivelor pazei de  stat,  în
locurile de aflare permanentă sau temporară a acestora;
    să reţină şi  să  conducă la sediul organelor de interne  persoanele
care  au  comis  sau  care comiteau infracţiuni în  locurile  de  aflare
permanentă sau temporară a obiectivelor pazei de stat;
    să înainteze  autorităţilor publice, întreprinderilor, instituţiilor
şi  organizaţiilor propuneri pentru înlăturarea cauzelor şi  condiţiilor
ce pun în pericol securitatea obiectivelor pazei de stat;
    să folosească  în scopuri de serviciu mijloacele de telecomunicaţii,
inclusiv  cele  speciale, aparţinînd întreprinderilor, instituţiilor  şi
organizaţiilor, iar, în caz de necesitate, şi cele ale cetăţenilor;
    să folosească,  în  cazuri  excepţionale,  în  scopuri  de  serviciu
mijloacele   de   transport  ale  întreprinderilor,   instituţiilor   şi
organizaţiilor,    cu    excepţia   mijloacelor   de    transport    ale
reprezentanţelor  diplomatice, consulare şi ale altor reprezentanţe  ale
statelor  străine  şi ale organizaţiilor internaţionale, iar, în caz  de
necesitate, şi cele ale cetăţenilor.
    La cererea proprietarilor  mijloacelor  de transport,  Serviciul  va
repara, în modul prevăzut de lege, prejudiciul cauzat acestora;
    să pătrundă în incintele unităţilor, în locuinţele sau în încăperile
de  altă  natură  ale  cetăţenilor în  timpul  urmăririi  nemijlocite  a
infractorilor.
    Serviciul este  obligat  să  aducă la  cunoştinţa  procurorului,  în
termen  de  24  de ore, toate cazurile de pătrundere  în  încăperile  de
locuit  şi în alte încăperi contrar voinţei cetăţenilor care locuiesc în
ele;
    să întreprindă,  în  caz de necesitate, măsuri în vederea  limitării
sau  interzicerii temporare a circulaţiei mijloacelor de transport şi  a
cetăţenilor  în  unele zone şi unităţi, precum şi în vederea  remorcării
mijloacelor de transport;
    să facă schimb de informaţii operative, de mijloace tehnice speciale
şi  de altă natură cu serviciile speciale, cu organele şi  organizaţiile
de drept ale statelor străine, în limitele împuternicirilor sale, precum
şi  să convină asupra condiţiilor şi modului de asigurare a  securităţii
personale  a  obiectivelor pazei de stat în timpul  deplasării  acestora
peste hotarele Republicii Moldova.

         IV. Colaboratorii şi personalul civil al Serviciului

    9. Serviciul se completează cu militari şi personal civil din rîndul
cetăţenilor Republicii Moldova.
    Efectivul militarilor  şi  personalului  civil se  aprobă  în  modul
stabilit.
    10. Militarii din cadrul Serviciului, precum şi persoanele numite în
funcţii militare, sînt colaboratori ai Serviciului.
    11. În exercitarea    obligaţiilor   de   serviciu,    colaboratorii
Serviciului  sînt  reprezentanţi  ai puterii executive şi  se  află  sub
protecţia statului.
    Colaboratorii  Serviciului  au dreptul să păstreze, să  aibă  asupra
lor,  în permanenţă, şi să folosească arme de foc şi mijloace  speciale,
în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    Executarea cerinţelor  legitime ale colaboratorilor Serviciului este
obligatorie.  Împiedicarea colaboratorilor de a-şi îndeplini obligaţiile
de  serviciu, lezarea demnităţii şi onoarei lor, opunerea de rezistenţă,
ameninţarea,  recurgerea la violenţă, atentatele la viaţa, sănătatea  şi
la bunurile acestora atrag răspunderea stabilită de legislaţie.
    12. În exercitarea    obligaţiilor   de   serviciu,    colaboratorii
Serviciului se subordonează doar şefilor lor nemijlociţi.
    Antrenarea colaboratorilor  Serviciului în exercitarea unor  funcţii
ce nu ţin de obligaţiile lor de serviciu este interzisă.
    13. Colaboratorilor   Serviciului  li  se  eliberează  uniforme   şi
legitimaţii de serviciu.
    14. Colaboratorii  Serviciului nu au dreptul să practice  activităţi
antreprenoriale  sau să acorde sprijin persoanelor fizice şi juridice în
practicarea unor astfel de activităţi.
    Activitatea în  cadrul Serviciului este incompatibilă cu orice  altă
activitate  remunerată, cu excepţia activităţilor didactice, ştiinţifice
sau a altor activităţi creatoare.
    15. Personalului civil al Serviciului îi sînt aplicabile prevederile
legislaţiei  muncii  şi  ale actelor normative prin  care  se  stabilesc
particularităţile serviciului de stat în organele pazei de stat.
    Prevederile punctului   14  se  aplică  şi  personalului  civil   al
Serviciului.

                V. Organizarea activităţii Serviciului

    16. Serviciul  este  condus de un şef, numit în funcţie şi  eliberat
din funcţie de către Preşedintele Republicii Moldova.
    17. Şeful Serviciului  are un adjunct, numit în funcţie şi  eliberat
din  funcţie  de  către Preşedintele Republicii Moldova,  la  propunerea
şefului Serviciului.
    18. Gradele militare   se  acordă  şefului  Serviciului  şi  şefului
adjunct al acestuia de către Preşedintele Republicii Moldova.
    19. În cadrul  Serviciului  funţionează un consiliu  al  Serviciului
(denumit în continuare consiliu).
    În componenţa   consiliului  intră  din  oficiu  şeful  Serviciului,
adjunctul acestuia, alţi lucrători cu funcţii de conducere, desemnaţi de
şeful Serviciului.
    Preşedinte al consiliului este şeful Serviciului.
    Consiliul exercită următoarele funcţii:
    ia decizii în principalele probleme de activitate a Serviciului;
    ia în dezbatere  dările  de  seamă  prezentate  de  conducătorii  de
sibdiviziuni;
    soluţionează litigiile de serviciu.
    Şedinţele consiliului  sînt deliberative, dacă la ele sînt  prezenţi
majoritatea membrilor lui.
    Deciziile consiliului  se adoptă cu majoritatea voturilor  membrilor
prezenţi la şedinţă.
    Deciziile consiliului   constituie  temeiul  emiterii  ordinelor  şi
dispoziţiilor   de  către  şeful  Serviciului.  În  cazul  apariţiei  de
divergenţe  între şeful Serviciului şi alţi membri ai consiliului, şeful
realizează  decizia  sa şi raportează Preşedintelui  Republicii  Moldova
despre divergenţele apărute.
    Dacă un membru  al consiliului a votat împotriva deciziei  adoptate,
el este în drept să-şi expună în scris opinia separată, care se anexează
la procesul-verbal al şedinţei consiliului.
    20. Şeful Serviciului exercită următoarele funcţii:
    conduce activitatea  Serviciului, poartă răspundere personală pentru
îndeplinirea funcţiilor ce revin Serviciului;
    elaborează şi  prezintă în modul stabilit, spre aprobare  structura,
statele de personal şi devizul de cheltuieli ale Serviciului;
    dispune de mijloacele   financiare   ale   Serviciului,   stabileşte
cuantumurile   sporurilor,   adaosurilor,   primelor  şi   altor   plăţi
suplimentare;
    stabileşte atribuţiile    şefului    adjunct,   cunducătorilor    de
subdiviziuni,   ale   colaboratorilor   Serviciului,   precum   şi   ale
personalului civil, stabileşte gradul de responsabilitate al acestora;
    angajează în  serviciu  şi  eliberează  din  serviciu  colaboratorii
Serviciului, precum şi personalul civil, conform legislaţiei în vigoare;
    acordă colaboratorilor    grade   militare,   inclusiv   gradul   de
locotenent-colonel;
    stimulează colaboratorii   Serviciului   şi  le   aplică   sancţiuni
disciplinare, conform Statutului disciplinar al Forţelor Armate;
    emite ordine şi dispoziţii, în limitele competenţei sale.

                   VI. Protecţia socială şi juridică

    21. Colaboratorii   Serviciului   beneficiază   de   drepturile   şi
înlesnirile  stipulate  în art. 29-40 din Legea cu privire  la  poliţie,
art.  21-27  din  Legea cu privire la trupele  de  carabinieri  (trupele
interne)  ale  Ministerului  Afacerilor  Interne, Legea  cu  privire  la
protecţia  socială  şi juridică a militarilor şi a membrilor  familiilor
lor,   a  cetăţenilor  care  trec  pregătirea  militară,  în  alte  acte
legislative,   precum   şi  în  Regulamentul  Ministerului   Securităţii
Naţionale.
    22. Aplicarea   de  sancţiuni  administrative  unui  colaborator  al
Serviciului   aflat  în  exerciţiul  funcţiunii,  aducerea  forţată   şi
reţinerea lui administrativă, controlul personal şi controlul lucrurilor
aflate  asupra  acestuia, precum şi controlul mijloacelor de  transport,
folosite  de  el,  se  admite  doar în  prezenţa  unui  reprezentant  al
Serviciului   sau  în  temeiul  unei  hotărîri  pronunţate  de  instanţa
judecătorească.
    23. Drepturile  băneşti ale colaboratorilor Serviciului se  formează
din  soldă, corespunzătoare funcţiei şi gradului militar, din  sporurile
pentru  vechime  în serviciu, pentru muncă în condiţii speciale  şi  din
alte sporuri, plăţi şi compensaţii, stabilite prin acte normative.
    Drepturile băneşti  ale personalului civil se formează din  salariul
de  funcţie, din sporurile pentru vechime în muncă în condiţii  speciale
şi din alte sporuri, plăţi şi compensaţii, stabilite prin acte normative.
    24. Asigurarea cu pensii a colaboratorilor Serviciului se efectuează
de  către  Ministerul  Securităţii Naţionale, în conformitate  cu  Legea
asigurării  cu  pensii  a  militarilor şi a persoanelor  din  corpul  de
comandă şi din trupele afacerilor interne.

            VII. Finanţarea şi asigurareatehnico-materială
                             a Serviciului

    25. Serviciul este finanţat de la bugetul de stat.
    26. Asigurarea  tehnico-materială a Serviciului se efectuează în mod
centralizat de către organele de stat specializate, precum şi în temeiul
contractelor încheiate cu întreprinderi, instituţii şi organizaţii.

       VIII. Controlul şi supravegherea activităţii Serviciului

    27. Controlul    asupra   activităţii   Serviciului   îl    exercită
Preşedintele Republicii Moldova.
    28. Supravegherea  respectării  legislaţiei de  către  colaboratorii
Serviciului  este efectuată de către procurorul general sau de către  un
procuror, special împuternicit de către procurorul general.