HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la înfiinţarea Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat Nr.389 din 25.04.97 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.35-36/388 din 29.05.1997 * * *
Abrogat: 26.02.1998 Hotărîrea Guvernului nr.216 din 26.02.1998
[Hotărîrea e declarată neconstituţională prin Hot.] [Curţii Constutuţionale nr.40 din 22.12.97]
În temeiul art. 11 litera d) din Legea securităţii statului, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se înfiinţează, cu începere de la 24 aprilie 1997, Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat. 2. Şeful Serviciului de Protecţie şi Pază de Stat, în termen de două săptămîni, va prezenta Guvernului spre aprobare structura, statele de personal, devizul de cheltuieli ale Serviciului nominalizat. 3. Se aprobă Regulamentul provizoriu cu privire la Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat (se anexează), care va fi în vigoare pînă la aprobarea de către Parlament a Regulamentului cu privire la Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat. PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Ion CIUBUC Chişinău, 25 aprilie 1997. Nr. 389. REGULAMENT PROVIZORIU cu privire la Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat I. Dispoziţii generale 1. Serviciul de Protecţie şi Pază de Stat (în continuare - Serviciul) este un organ special al administraţiei publice şi face parte din sistemul organelor securităţii statului. 2. În activitatea sa Serviciul se călăuzeşte de Constituţia Republicii Moldova, Legea securităţii statului, Legea privind organele securităţii statului, alte acte legislative, decretele Preşedintelui Republicii Moldova şi de prevederile prezentului Regulament. 3. Activitatea Serviciului se bazează pe principiile: legalităţii; egalităţii tuturor în faţa legii; respectării drepturilor şi libertăţilor omului; oportunităţii şi continuităţii; corelării metodelor de lucru deschise şi acoperite; interacţiunii cu alte organe de stat; nepartinităţii; aflării sub control şi supraveghere. 4. Serviciul, în limita competenţei sale, asigură securitatea obiectivelor pazei de stat. 5. Din categoria obiectivelor pazei de stat fac parte Preşedintele Republicii Moldova, Preşedintele Parlamentului, Prim-ministrul, şefii statelor şi guvernelor străine şi alte persoane oficiale ale statelor străine, în timpul aflării lor în Republica Moldova, precum şi alte persoane, conform unei liste aprobate de către Preşedintele Republicii Moldova. 6. Serviciul este persoană juridică, are denumire oficială şi convenţională, dispune de ştampilă cu imaginea Stemei de Stat şi cu denumirea proprie, hîrtie cu antet şi cont bancar. II. Funcţiile Serviciului 7. Serviciul exercită următoarele funcţii: depistarea, prevenirea şi curmarea acţiunilor ilegale îndreptate împotriva obiectivelor pazei de stat; organizarea şi realizarea măsurilor de pază, de regim, tehnice şi de altă natură în vederea asigurării securităţii obiectivelor pazei de stat, inclusiv în timpul deplasării prin republică şi aflării lor în străinătate; paza reşedinţei Preşedintelui Republicii Moldova, precum şi a altor clădiri, conform unei liste aprobate de către Preşedintele Republicii Moldova; asigurarea securităţii obiectivelor pazei de stat în locurile de desfăşurare a unor acţiuni cu participarea acestor obiective; asigurarea obiectivelor pazei de stat cu mijloace de transport auto; asigurarea escortei de onoare pentru şefii statelor şi guvernelor străine, conform protocolului; efectuarea măsurilor de pază pe itinerarele obiectivelor pazei de stat; organizarea şi efectuarea controlului tehnic, radiologic, sanitar-igienic, antiepidemic şi ecologic necesar, în locurile de aflare permanentă sau temporară a obiectivelor pazei de stat; asigurarea analitico-informaţională a propriei activităţi; asigurarea propriei securităţi; luarea, în comun cu Ministerul Securităţii Naţionale, de măsuri pentru prevenirea scurgerii de informaţii prin canalele tehnice; asigurarea pregătirii şi reciclării cadrelor; stabilirea de relaţii cu serviciile speciale, cu organele şi organizaţiile de drept ale statelor străine; alte funcţii, în conformitate cu legislaţia. III. Drepturile Serviciului 8. Întru exercitarea funcţiilor indicate în punctul 7, Serviciul este în drept: să antreneze forţele şi mijloacele Ministerului Afacerilor Interne, Ministerului Securităţii Naţionale şi Ministerului Apărării la pregătirea şi desfăşurarea acţiunilor cu participarea obiectivelor pazei de stat; să solicite şi să recepţioneze de la persoane juridice informaţiile necesare pentru activitatea Serviciului; să controleze, utilizînd mijloace tehnice de control, persoanele care trec (se deplasează în mijloace de transport) prin zonele păzite; să filmeze, să facă înregistrări video şi să fotografieze în locurile de desfăşurare a activităţii de pază; să exercite controlul şi să supună experimentărilor de securitate lucrurile care se găsesc în folosinţa obiectivelor pazei de stat, în locurile de aflare permanentă sau temporară a acestora; să reţină şi să conducă la sediul organelor de interne persoanele care au comis sau care comiteau infracţiuni în locurile de aflare permanentă sau temporară a obiectivelor pazei de stat; să înainteze autorităţilor publice, întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor propuneri pentru înlăturarea cauzelor şi condiţiilor ce pun în pericol securitatea obiectivelor pazei de stat; să folosească în scopuri de serviciu mijloacele de telecomunicaţii, inclusiv cele speciale, aparţinînd întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor, iar, în caz de necesitate, şi cele ale cetăţenilor; să folosească, în cazuri excepţionale, în scopuri de serviciu mijloacele de transport ale întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor, cu excepţia mijloacelor de transport ale reprezentanţelor diplomatice, consulare şi ale altor reprezentanţe ale statelor străine şi ale organizaţiilor internaţionale, iar, în caz de necesitate, şi cele ale cetăţenilor. La cererea proprietarilor mijloacelor de transport, Serviciul va repara, în modul prevăzut de lege, prejudiciul cauzat acestora; să pătrundă în incintele unităţilor, în locuinţele sau în încăperile de altă natură ale cetăţenilor în timpul urmăririi nemijlocite a infractorilor. Serviciul este obligat să aducă la cunoştinţa procurorului, în termen de 24 de ore, toate cazurile de pătrundere în încăperile de locuit şi în alte încăperi contrar voinţei cetăţenilor care locuiesc în ele; să întreprindă, în caz de necesitate, măsuri în vederea limitării sau interzicerii temporare a circulaţiei mijloacelor de transport şi a cetăţenilor în unele zone şi unităţi, precum şi în vederea remorcării mijloacelor de transport; să facă schimb de informaţii operative, de mijloace tehnice speciale şi de altă natură cu serviciile speciale, cu organele şi organizaţiile de drept ale statelor străine, în limitele împuternicirilor sale, precum şi să convină asupra condiţiilor şi modului de asigurare a securităţii personale a obiectivelor pazei de stat în timpul deplasării acestora peste hotarele Republicii Moldova. IV. Colaboratorii şi personalul civil al Serviciului 9. Serviciul se completează cu militari şi personal civil din rîndul cetăţenilor Republicii Moldova. Efectivul militarilor şi personalului civil se aprobă în modul stabilit. 10. Militarii din cadrul Serviciului, precum şi persoanele numite în funcţii militare, sînt colaboratori ai Serviciului. 11. În exercitarea obligaţiilor de serviciu, colaboratorii Serviciului sînt reprezentanţi ai puterii executive şi se află sub protecţia statului. Colaboratorii Serviciului au dreptul să păstreze, să aibă asupra lor, în permanenţă, şi să folosească arme de foc şi mijloace speciale, în conformitate cu legislaţia în vigoare. Executarea cerinţelor legitime ale colaboratorilor Serviciului este obligatorie. Împiedicarea colaboratorilor de a-şi îndeplini obligaţiile de serviciu, lezarea demnităţii şi onoarei lor, opunerea de rezistenţă, ameninţarea, recurgerea la violenţă, atentatele la viaţa, sănătatea şi la bunurile acestora atrag răspunderea stabilită de legislaţie. 12. În exercitarea obligaţiilor de serviciu, colaboratorii Serviciului se subordonează doar şefilor lor nemijlociţi. Antrenarea colaboratorilor Serviciului în exercitarea unor funcţii ce nu ţin de obligaţiile lor de serviciu este interzisă. 13. Colaboratorilor Serviciului li se eliberează uniforme şi legitimaţii de serviciu. 14. Colaboratorii Serviciului nu au dreptul să practice activităţi antreprenoriale sau să acorde sprijin persoanelor fizice şi juridice în practicarea unor astfel de activităţi. Activitatea în cadrul Serviciului este incompatibilă cu orice altă activitate remunerată, cu excepţia activităţilor didactice, ştiinţifice sau a altor activităţi creatoare. 15. Personalului civil al Serviciului îi sînt aplicabile prevederile legislaţiei muncii şi ale actelor normative prin care se stabilesc particularităţile serviciului de stat în organele pazei de stat. Prevederile punctului 14 se aplică şi personalului civil al Serviciului. V. Organizarea activităţii Serviciului 16. Serviciul este condus de un şef, numit în funcţie şi eliberat din funcţie de către Preşedintele Republicii Moldova. 17. Şeful Serviciului are un adjunct, numit în funcţie şi eliberat din funcţie de către Preşedintele Republicii Moldova, la propunerea şefului Serviciului. 18. Gradele militare se acordă şefului Serviciului şi şefului adjunct al acestuia de către Preşedintele Republicii Moldova. 19. În cadrul Serviciului funţionează un consiliu al Serviciului (denumit în continuare consiliu). În componenţa consiliului intră din oficiu şeful Serviciului, adjunctul acestuia, alţi lucrători cu funcţii de conducere, desemnaţi de şeful Serviciului. Preşedinte al consiliului este şeful Serviciului. Consiliul exercită următoarele funcţii: ia decizii în principalele probleme de activitate a Serviciului; ia în dezbatere dările de seamă prezentate de conducătorii de sibdiviziuni; soluţionează litigiile de serviciu. Şedinţele consiliului sînt deliberative, dacă la ele sînt prezenţi majoritatea membrilor lui. Deciziile consiliului se adoptă cu majoritatea voturilor membrilor prezenţi la şedinţă. Deciziile consiliului constituie temeiul emiterii ordinelor şi dispoziţiilor de către şeful Serviciului. În cazul apariţiei de divergenţe între şeful Serviciului şi alţi membri ai consiliului, şeful realizează decizia sa şi raportează Preşedintelui Republicii Moldova despre divergenţele apărute. Dacă un membru al consiliului a votat împotriva deciziei adoptate, el este în drept să-şi expună în scris opinia separată, care se anexează la procesul-verbal al şedinţei consiliului. 20. Şeful Serviciului exercită următoarele funcţii: conduce activitatea Serviciului, poartă răspundere personală pentru îndeplinirea funcţiilor ce revin Serviciului; elaborează şi prezintă în modul stabilit, spre aprobare structura, statele de personal şi devizul de cheltuieli ale Serviciului; dispune de mijloacele financiare ale Serviciului, stabileşte cuantumurile sporurilor, adaosurilor, primelor şi altor plăţi suplimentare; stabileşte atribuţiile şefului adjunct, cunducătorilor de subdiviziuni, ale colaboratorilor Serviciului, precum şi ale personalului civil, stabileşte gradul de responsabilitate al acestora; angajează în serviciu şi eliberează din serviciu colaboratorii Serviciului, precum şi personalul civil, conform legislaţiei în vigoare; acordă colaboratorilor grade militare, inclusiv gradul de locotenent-colonel; stimulează colaboratorii Serviciului şi le aplică sancţiuni disciplinare, conform Statutului disciplinar al Forţelor Armate; emite ordine şi dispoziţii, în limitele competenţei sale. VI. Protecţia socială şi juridică 21. Colaboratorii Serviciului beneficiază de drepturile şi înlesnirile stipulate în art. 29-40 din Legea cu privire la poliţie, art. 21-27 din Legea cu privire la trupele de carabinieri (trupele interne) ale Ministerului Afacerilor Interne, Legea cu privire la protecţia socială şi juridică a militarilor şi a membrilor familiilor lor, a cetăţenilor care trec pregătirea militară, în alte acte legislative, precum şi în Regulamentul Ministerului Securităţii Naţionale. 22. Aplicarea de sancţiuni administrative unui colaborator al Serviciului aflat în exerciţiul funcţiunii, aducerea forţată şi reţinerea lui administrativă, controlul personal şi controlul lucrurilor aflate asupra acestuia, precum şi controlul mijloacelor de transport, folosite de el, se admite doar în prezenţa unui reprezentant al Serviciului sau în temeiul unei hotărîri pronunţate de instanţa judecătorească. 23. Drepturile băneşti ale colaboratorilor Serviciului se formează din soldă, corespunzătoare funcţiei şi gradului militar, din sporurile pentru vechime în serviciu, pentru muncă în condiţii speciale şi din alte sporuri, plăţi şi compensaţii, stabilite prin acte normative. Drepturile băneşti ale personalului civil se formează din salariul de funcţie, din sporurile pentru vechime în muncă în condiţii speciale şi din alte sporuri, plăţi şi compensaţii, stabilite prin acte normative. 24. Asigurarea cu pensii a colaboratorilor Serviciului se efectuează de către Ministerul Securităţii Naţionale, în conformitate cu Legea asigurării cu pensii a militarilor şi a persoanelor din corpul de comandă şi din trupele afacerilor interne. VII. Finanţarea şi asigurareatehnico-materială a Serviciului 25. Serviciul este finanţat de la bugetul de stat. 26. Asigurarea tehnico-materială a Serviciului se efectuează în mod centralizat de către organele de stat specializate, precum şi în temeiul contractelor încheiate cu întreprinderi, instituţii şi organizaţii. VIII. Controlul şi supravegherea activităţii Serviciului 27. Controlul asupra activităţii Serviciului îl exercită Preşedintele Republicii Moldova. 28. Supravegherea respectării legislaţiei de către colaboratorii Serviciului este efectuată de către procurorul general sau de către un procuror, special împuternicit de către procurorul general.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀