miercuri, 26 august 1998
110/02.02.98 Hotărîre cu privire la reglementarea unor genuri de activitate în Republica Moldova

H O T Ă R Î R E

cu privire la reglementarea unor genuri de activitate în Republica Moldova

 

nr. 110  din  02.02.1998

 

Monitorul Oficial al R.Moldova nr.24-25/178 din 19.03.1998

 

* * *

Abrogat: 26.08.1998

Hotărîrea Guvernului nr.859 din 13.08.1998

 

În scopul reglementării de către stat a activităţii economice a persoanelor juridice şi fizice, respectării obligatorii a cerinţelor de pregătire profesională şi calificare, necesare pentru practicarea unor genuri de activitate, asigurării intereselor vitale şi securităţii cetăţenilor, societăţii şi statului, Guvernul Republicii Moldova

HOTĂRĂŞTE:

1. Se aprobă:

Lista genurilor de activitate interzise pe teritoriul Republicii Moldova, conform anexei nr.1;

Lista genurilor de activitate ce necesită autorizare prin licenţe, conform anexei nr.2;

Regulamentul cu privire la modul de eliberare a licenţelor pentru desfăşurarea anumitor genuri de activitate în Republica Moldova, conform anexei nr.3.

2. Organele autorizate anterior cu funcţii de licenţiere, dar care nu au fost incluse în anexa nr.2 la prezenta hotărîre, de la data adoptării prezentei hotărîri îşi pierd dreptul asupra exercitării acestor funcţii.

3. Organele autorizate cu funcţii de licenţiere vor elibera licenţe pentru desfăşurarea anumitor genuri de activitate, în baza Regulamentului cu privire la modul de eliberare a licenţelor pentru desfăşurarea anumitor genuri de activitate în Republica Moldova şi regulamentelor de ramură respective elaborate şi aprobate de aceste organe, după coordonarea cu Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Justiţiei şi Ministerul Finanţelor.

Licenţele eliberate anterior, în modul stabilit, pentru practicarea unor genuri de activitate sînt valabile pînă la expirarea termenelor menţionate în ele.

4. Organele autorizate cu funcţii de licenţiere organizează independent editarea formularelor de licenţă.

5. Eliberarea licenţelor se efectuează contra plată. Mărimea plăţii pentru eliberarea licenţelor se determină de Ministerul Economiei şi Reformelor şi Ministerul Finanţelor, la propunerea organelor autorizate cu funcţii de licenţiere.

Mijloacele obţinute în urma eliberării de către organele publice de specialitate centrale şi locale a licenţelor pentru desfăşurarea anumitor genuri de activitate sînt vărsate, respectiv, în bugetul de stat sau local, dacă legea bugetului de stat nu prevede alte condiţii.

6. Organele autorizate cu funcţii de licenţiere exercită controlul asupra respectării de către agenţii economici a condiţiilor stabilite în licenţă, iar aceştia din urmă poartă răspundere, în conformitate cu legislaţia în vigoare, pentru practicarea incorectă a genurilor de activitate licenţiate.

7. Se abrogă Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.888 din 19 septembrie 1997 „Cu privire la reglementarea unor genuri de activitate în Republica Moldova” (Monitorul Oficial, 1997, nr.77-78, art.791).

 

PRIM-MINISTRU
AL REPUBLICII MOLDOVA

 

Ion CIUBUC
Chişinău, 2 februarie 1998.
Nr.110.

 

 

Anexa nr.1

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.110 din 2 februarie 1998

 

LISTA

genurilor de activitate interzise pe teritoriul Republicii Moldova

 

Producerea, comercializarea şi propagarea materialelor pornografice.

Deschiderea şi întreţinerea caselor de toleranţă.

Comerţul de contrabandă.

Alte genuri de activitate interzise de legislaţia în vigoare, tratatele şi convenţiile internaţionale la care Republica Moldova este parte.

 

 

Anexa nr.2

la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova

nr.110 din 2 februarie 1998

 

LISTA

genurilor de activitate ce necesită autorizare prin licenţe

 

1. Ministerul Economiei şi Reformelor:

organizarea şi desfăşurarea expoziţiilor şi tîrgurilor internaţionale;

organizarea turismului extern;

colectarea deşeurilor tehnice ce conţin metale neferoase;

demontarea automobilelor scoase de la evidenţă de către poliţia rutieră;

organizarea comerţului de bursă şi a licitaţiilor;

importul băuturilor alcoolice şi comercializarea lor angro;

importul articolelor din tutun şi comercializarea lor angro;

exercitarea funcţiilor de administrator al procedurii concursuale şi de administrator al procedurii de reorganizare.

2. Ministerul Finanţelor:

activitatea de audit;

activitatea în domeniul asigurărilor obligatorii sau cu contract pe termen lung;

funcţionarea lombardurilor;

organizarea şi tragerea loteriilor;

întreţinerea cazinourilor, precum şi exploatarea automatelor de joc cu cîştiguri băneşti;

fabricarea, modificarea, repararea articolelor din metale preţioase şi nestemate (inclusiv fabricarea coroanelor dentare din metale preţioase);

achiziţionarea şi prelucrarea metalelor preţioase şi a nestematelor în articole şi deşeuri;

efectuarea pariurilor în cadrul competiţiilor sportive şi ale altor concursuri;

importul şi comercializarea benzinei şi motorinei;

comerţul cu bunuri culturale cu valoare de anticariat (de comun acord cu Ministerul Culturii);

cumpărarea şi comercializarea articolelor din metale preţioase şi nestemate;

activitatea intermediarilor (brokerilor) de asigurare;

organizarea instruirii în domeniul financiar-fiscal şi acordarea consultaţiilor în domeniul respectiv.

3. Ministerul Privatizării şi Administrării Proprietăţii de Stat:

pregătirea obiectelor pentru privatizare, inclusiv:

efectuarea estimării patrimoniului de stat în procesul privatizării;

perfectarea documentelor de constituire a agenţilor economici, altor acte cu caracter juridic legate de reorganizarea şi desfiinţarea întreprinderilor;

servicii în domeniul privatizării fondului locativ;

pregătirea şi desfăşurarea licitaţiilor de vînzare-cumpărare a patrimoniului de stat în procesul privatizării;

desfăşurarea licitaţiilor de comercializare a activelor neutilizate în procesul tehnolgic al întreprinderilor, vînzarea proprietăţii de stat a întreprinderilor insolvabile.

4. Ministerul Industriei şi Comerţului:

fabricarea articolelor şi produselor chimice de uz casnic;

fabricarea substanţelor chimice;

comerţul cu ridicata şi cu mica ridicată cu mărfuri de larg consum.

5. Ministerul Agriculturii şi Alimentaţiei:

a) în domeniul producţiei agricole:

producerea şi comercializarea materialului de înmulţire şi săditor pomicol şi bacifer, inclusiv viţa de vie;

producerea şi comercializarea seminţelor de legume, culturi bostănoase şi cartof;

producerea seminţelor culturilor de cîmp destinate pentru comercializare;

proiectarea plantaţiilor pomicole şi bacifere, inclusiv viţa de vie;

înfiinţarea plantaţiilor pomicole şi bacifere, inclusiv viţa de vie pentru producerea producţiei marfă (începînd cu o suprafaţă de peste 0,5 ha);

producerea pentru comercializare a materialului biologic de bovine, porcine, ovine, păsări, cabaline şi piscicole;

importul chimicalelor şi pesticidelor;

achiziţia animalelor vii;*

creşterea vitelor de prăsilă destinate pentru comercializare;*

b) în domeniul industriei de prelucrare:

producerea conservelor de fructe şi legume, sucuri naturale, sucuri concentrate;

producerea conservelor din carne;

producerea băuturilor alcoolice, inclusiv berii (conform hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova nr.582 din 17 august 1995 şi nr.363 din 5 iunie 1995);

producerea alcoolului etilic (conform hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova nr.582 din 17 august 1995 şi nr.363 din 5 iunie 1995);

prelucrarea tutunului şi producerea articolelor din tutun;

producerea uleiurilor vegetale şi a produselor etero-oleaginoase;*

fabricarea produselor de cofetărie;

producerea băuturilor nealcoolice;

fabricarea produselor alimentare (oţet, maioneză, muştar, concentrate alimentare);

prelucrarea cărnii şi fabricarea produselor din carne;*

prelucrarea laptelui şi fabricarea produselor lactate;*

prelucrarea peştelui şi fabricarea produselor din peşte;

fabricarea pîinii, produselor de panificaţie şi a făinii.*

_______________

* Licenţele pentru practicarea acestor genuri de activitate se vor elibera de comun acord cu organele administraţiei publice locale respective.

 

6. Ministerul Comunicaţiilor şi Informaticii:

licenţe de activitate pentru:

elaborarea, montarea, instalarea, întreţinerea şi exploatarea reţelelor de telecomunicaţii civile inclusiv transport date şi prestarea serviciilor prin intermediul acestor reţele;

elaborarea, montarea, instalarea, întreţinerea tehnică a reţelelor de televiziune prin cablu şi a posturilor (staţiilor) de radiodifuziune şi televiziune prin eter;

prestarea serviciilor poştale expres privind coletele recomandate;

funcţionarea reţelelor de televiziune prin cablu şi a posturilor (staţiilor) de radiodifuziune şi televiziune prin eter (licenţe tehnice);

comercializarea şi exploatarea echipamentelor de telecomunicaţii, poştă şi informatică (autorizaţii-tip).

7. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei:

plasarea în cîmpul muncii în teritoriul republicii a cetăţenilor Republicii Moldova;

organizarea angajării provizorii peste hotare a cetăţenilor Republicii Moldova;

orientarea profesională a populaţiei.

8. Ministerul Sănătăţii:

desfăşurarea activităţii farmaceutice;

acordarea asistenţei medicale (cu excepţia activităţii practicate în exclusivitate de întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile de stat);

cercetările aplicate în domeniul geneticii şi microbiologiei;

fabricarea, vînzarea, procurarea şi păstrarea substanţelor radioactive, aplicate în medicină;

fabricarea, vînzarea, deservirea tehnică, repararea şi verificarea articolelor de tehnică şi optică medicală;

utilizarea substanţelor potenţial toxice, chimice şi biologice, aplicate în medicină.

9. Ministerul Învăţămîntului, Tineretului şi Sportului:

organizarea şi funcţionarea învăţămîntului, a instituţiilor preşcolare şi extraşcolare de toate tipurile;* pregătirea, reciclarea şi recalificarea cadrelor din economia naţională, inclusiv a şomerilor;

[Alin.4 pct.9 abrogat prin Hot. Guv. nr.528 din 05.06.98]

 

organizarea şi funcţionarea cursurilor de studiere a limbilor străine.

10. Ministerul Culturii:

organizarea lucrărilor de prospectare şi de cercetare arheologică;

organizarea şi funcţionarea instituţiilor de învăţămînt artistic;

organizarea şi desfăşurarea activităţilor cultural-artistice în ţară şi în străinătate (cu specificarea lor în regulamentul de ramură);

elaborarea proiectelor şi executarea lucrărilor de conservare, restaurare şi punere în valoare a monumentelor istorice.

11. Ministerul Justiţiei:

acordarea asistenţei juridice;

efectuarea expertizei judiciare;

activitatea notarială.

12. Ministerul Afacerilor Interne:

folosirea substanţelor explozive, mijloacelor explozive şi pirotehnice;

repararea armelor sportive şi de vînătoare;

activitatea nestatală de depistare;

instruirea în diferite tipuri şi stiluri de luptă corp la corp, inclusiv în artele marţiale;

activitatea de comercializare a diferitelor tipuri de armament şi muniţii (în exclusivitate întreprinderilor de stat);

activitatea nestatală de protecţie şi asigurare a securităţii;

instruirea şi reciclarea conducătorilor mijloacelor de transport auto.

[Pct.12 modificat prin Hot. Guv. nr.168 din 16.02.98]

 

13. Ministerul Transporturilor şi Gospodăriei Drumurilor:

exploatarea transportului auto pentru traficul de pasageri (cu excepţia rutelor în raza oraşului);

exploatarea transportului auto pentru traficul de încărcături;

exploatarea transportului auto specializat destinat transportării substanţelor toxice, explozibile şi inflamabile (după coordonarea cu Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică şi Departamentul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale, iar în anumite cazuri, cu organele controlului sanitar);

activitatea de construcţie, reparaţie şi întreţinere a drumurilor;

organizarea activităţii de reparaţie şi deservire tehnică a mijloacelor de transport auto destinat scopurilor comerciale;

organizarea exploatării transportului fluvial;

organizarea activităţii de expediere şi transport ce ţine de transportul feroviar şi fluvial;

prestarea de către subiectele activităţii de antreprenoriat – expeditori ai serviciilor de transport şi expediţie, în cazul transporturilor de mărfuri pentru comerţul exterior şi în tranzit cu transportul feroviar al Republicii Moldova.

14. Ministerul Securităţii Naţionale:

elaborarea, producerea, achiziţionarea şi comercializarea tehnicii de cifrare, asistenţa tehnică şi profilactică a mijloacelor de cifrare şi a altor mijloace speciale pentru păstrarea, prelucrarea, transmiterea, intercepţia şi înregistrarea informaţiei, pentru asigurarea autenticităţii ei şi prestarea serviciilor în muncă de cifrare;

protecţia criptografică şi tehnico-inginerească a informaţiei, criptoalgoritmilor şi analizei criptografice;

revizii speciale ale mijloacelor tehnice şi dispozitivelor în scopul protecţiei contra scurgerii informaţiei prin canalele tehnice;

elaborarea cifrurilor;

pregătirea de cadre în domeniul criptografiei.

15. Ministerul Dezvoltării Teritoriului, Construcţiilor şi Gospodăriei Comunale:

lucrările de proiectare pentru toate categoriile de construcţie;

activitatea de executare a lucrărilor de construcţie-montaj, reconstrucţie, reparaţie capitală, consolidare, transformarea, modernizarea şi restaurarea tuturor tipurilor de construcţii;

activitatea privind producerea materialelor şi articolelor de construcţie.

16. Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică:

construcţia, montarea (inclusiv reglarea) şi exploatarea industriilor miniere, producţiilor inflamabile, producţiilor şi obiectelor ce ţin de păstrarea şi utilizarea substanţelor toxice cu acţiune intensă; sistemelor de alimentare cu gaze, instalaţiilor de ridicat, cazanelor, recipientelor, care funcţionează sub presiune, precum şi a conductelor de abur şi apă fierbinte (după coordonarea cu Departamentul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale);

fabricarea, montarea (inclusiv reglarea) şi repararea utilajului chimic, minier, utilajului electrotehnic antideflagrant;

fabricarea, repararea, verificarea, calibrarea, închirierea, exploatarea şi vînzarea mijloacelor de măsurare;

exploatarea izvoarelor de minereuri utile (cu excepţia celor de largă răspîndire);

instruirea şi reciclarea lucrătorilor şi cadrelor tehnico-inginereşti la obiectivele cu un grad sporit de pericol;

expertizarea securităţii producţiilor industriale (obiectelor), inclusiv a lucrărilor subterane;

instalarea, repararea şi deservirea tehnică a aparatelor de casă şi control;

folosirea subsolului în scopuri ce nu sînt legate de extragerea substanţelor minerale utile;

efectuarea lucrărilor de foraj (cu excepţia prospecţiunilor tehnice în construcţii);

exploatarea izvoarelor şi îmbutelierea apelor minerale şi de masă;

furnizarea, comercializarea, depozitarea şi utilizarea reactivelor chimice şi substanţelor chimice toxice, hidrocarburilor gazoase şi lichefiate;

depozitarea combustibilului şi materialelor lubrifiante (după coordonarea cu Departamentul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale);

exploatarea staţiilor de alimentare cu produse petroliere şi gaze (cu coordonarea Departamentului Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale);

păstrarea şi utilizarea materialelor industriale explozive (în comun acord cu Ministerul Afacerilor Interne);

[Alin.15 în redacţia Hot. Guv. nr.168 din 16.02.98]

 

importul, păstrarea, exploatarea şi utilizarea surselor de radiaţii ionizante a materialelor radioactive;

importul-exportul, producerea şi consumul în interiorul ţării a substanţelor care distrug stratul de ozon, reglementate prin Protocolul de la Montreal, precum şi a produselor ce conţin substanţe reglementate.

17. Departamentul Protecţia Mediului Înconjurător:

utilizarea şi prelucrarea deşeurilor;

elaborarea paşapoartelor ecologice ale întreprinderilor industriale, agricole, teritoriilor şi terenurilor;

efectuarea auditului ecologic;

pescuitul industrial în bazinele acvatice naturale;

utilizarea resurselor naturale (colectarea şi comercializarea plantelor spontane, inclusiv a celor medicinale, prinderea animalelor, cu excepţia faunei cinegetice);

practicarea tehnologiilor de separare a componenţilor aerului atmosferic;

efectuarea studiilor de evaluare a impactului asupra mediului înconjurător.

18. Departamentul Protecţiei Civile şi Situaţiilor Excepţionale:

funcţionarea clădirilor, construcţiilor şi unităţilor de producţie ale căror caracteristici pot genera incendii sau explozii, a obiectivelor aglomerate;

proiectarea, montarea, reglarea şi asistenţa tehnică a sistemelor automate de prevenire a incendiilor la unităţile economice;

certificarea şi cercetarea proprietăţilor de inflamare şi de comportare la foc a substanţelor, materialelor, articolelor, utilajului şi construcţiilor în conformitate cu regulile sistemului naţional de certificare;

crearea serviciului departamental de pompieri al întreprinderilor formaţiunilor şi serviciilor protecţiei civile (militare, militarizate, specializate, teritoriale etc.);

fabricarea tehnicii de intervenţie la incendii, a utilajului tehnic pentru stingerea incendiilor, a mijloacelor de protecţie contra incendiilor, tehnicii, echipamentului şi mijloacelor de efectuare a lucrărilor de salvare-deblocare şi de neamînat;

transportarea materialelor radioactive;

implementarea tehnologiilor de preîntîmpinare şi acţiuni în condiţiile situaţiilor excepţionale;

proiectarea şi deservirea sistemelor de preîntîmpinare şi desfăşurare de acţiuni în situaţii excepţionale, edificiilor de protecţie ale protecţiei civile şi sistemele lor de asigurare vitală;

instruirea şi pregătirea în domeniul protecţiei civile.

19. Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare:

activitatea de mediere cu hîrtiile de valoare;

activitatea comercială cu hîrtiile de valoare;

activitatea de comision cu hîrtiile de valoare;

activitatea de consulting şi expertiză în domeniul hîrtiilor de valoare;

activitatea Bursei de Valori;

activitatea fondurilor de investiţii;

activitatea companiilor fiduciare;

activitatea managerului fondurilor de investiţii;

activitatea managerului companiilor fiduciare;

activitatea depozitarului fondului de investiţii;

activitatea de ţinere a registrului deţinătorilor hîrtiilor de valoare (a unui sau mai multor emitenţi);

activitatea de ţinere a registrului clienţilor deţinătorului nominal;

activitatea depozitarului central;

activitatea depozitarului hîrtiilor de valoare.

20. Comitetele executive raionale şi primăriile municipale:

activitatea în sfera alimentaţiei publice;

comercializarea cu amănuntul a producţiei alcoolice;

comercializarea cu amănuntul a articolelor din tutun;

transportarea de pasageri în trafic urban, inclusiv taximetrele;

lucrări de valorificare industrială a zăcămintelor de substanţe minerale în limitele teritoriilor lor;

activitatea în sfera comerţului cu amănuntul, inclusiv în locurile stabile de pe pieţele de mărfuri de larg consum, produse agricole şi automobile.

21. Departamentul Edituri, Poligrafie şi Comerţul cu Cărţi:

activitatea editorială;

activitatea poligrafică.

22. Administraţia de Stat a Aviaţiei Civile:

organizarea activităţii ce ţine de traficul aerian şi lucrările aeronautice;

pregătirea teoretică şi practică a tuturor categoriilor de personal aeronautic.

23. Agenţia Naţională pentru Geodezie, Cartografie şi Cadastru:

lucrări topogeodezice şi cartografice în componenţa prospecţiunilor tehnice pentru diferite genuri de activitate şi prospecţiuni tehnice complexe în construcţie;

activităţi ce ţin de domeniul cadastrului funciar general, de elaborarea proiectelor de organizare a teritoriului şi de evaluarea terenurilor;

estimarea bunurilor imobiliare.

24. Agenţia de Stat pentru Protecţia Proprietăţii Industriale:

desfăşurarea activităţii în calitate de mandatar autorizat;

servicii în domeniul protecţiei proprietăţii industriale.

25. Serviciul de Stat de Arhivă:

expertiza valorii şi selectarea documentelor pentru transmiterea lor la arhiva de stat spre păstrare sau distrugere.

26. Consiliul Coordonator al Audiovizualului:

emisiuni radio;

emisiuni televizate.

27. Centrul Naţional de Cinematografie:

producţia de cinema şi video, vînzarea, tirajarea, difuzarea filmelor de cinema, filmelor şi programelor prin receptorii video;

demonstrarea publică a producţiei cinematografice şi video, inclusiv prin intermediul televiziunii prin cablu (cu excepţia Companiei de Stat „Teleradio Moldova”), cu acordul comitetelor executive raionale şi primăriilor municipale şi orăşeneşti.

28. Centrul de stat pentru atestarea produselor chimice şi biologice de protecţie şi stimulare a creşterii plantelor:

importarea, fabricarea şi comercializarea preparatelor chimice, biologice şi stimulentelor de creştere a plantelor.

29. Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică:

producerea, transportarea, dispecerizarea, distribuţia şi furnizarea energiei electrice, termice şi gazelor naturale;

importul, stocarea şi comercializarea gazelor naturale, importul şi exportul resurselor energetice (cu excepţia benzinei şi motorinei).

30. Asociaţia de Stat de Producţie pentru Explorări Geologice „AGeoM”:

efectuarea lucrărilor în domeniul geologiei (în exclusivitate întreprinderile de stat).

31. Asociaţia de Stat pentru Silvicultură „Moldsilva”:

colectarea şi exportul melcului de viţă de vie.

32. Departamentul Controlului Vamal:

crearea şi funcţionarea depozitelor vamale libere;

acordarea serviciilor pentru completarea declaraţiilor vamale cu privire la mărfuri.

[Pct.32 introdus prin Hot. Guv. nr.458 din 15.04.98]

 

 

Anexa nr.3

la Hotărîrea Guvernului

Republicii Moldova

nr.110 din 2 februarie 1998

 

REGULAMENTUL

cu privire la modul de eliberare a licenţelor pentru desfăşurarea

anumitor genuri de activitate în Republica Moldova

 

I. DISPOZIŢII GENERALE

1. Prezentul Regulament stabileşte modul de eliberare agenţilor economici a licenţelor pentru desfăşurarea anumitor genuri de activitate (în continuare – licenţă).

În Republica Moldova agenţii economici, indiferent de forma lor organizatorico-juridică, desfăşoară anumite genuri de activitate numai în baza licenţelor eliberate de organele autorizate cu funcţii de licenţiere. Pentru desfăşurarea fără licenţă a acestor genuri de activitate, agenţii economici poartă răspundere în conformitate cu legislaţia în vigoare.

2. Licenţa este un document oficial prin care se atestă capacitatea şi dreptul deţinătorului de a desfăşura un anumit gen de activitate în condiţii ce vor asigura beneficiarilor un înalt nivel calitativ şi siguranţă în conformitate cu legislaţia în vigoare, şi se eliberează pe un anumit termen, fiind valabilă pe întreg teritoriul Republicii Moldova.

 

II. ELIBERAREA LICENŢEI

3. Licenţa se eliberează de către ministerele, departamentele şi alte organe autorizate cu aceste funcţii, conform modelului anexat la prezentul Regulament.

4. Se stabileşte că agenţii economici ce practică un anumit gen de activitate, reglementat metodologic de mai multe organe publice de specialitate, sînt obligaţi, pînă la eliberarea licenţei, să obţină autorizaţiile necesare de la organele respective.

5. Pentru a primi licenţă agenţii economici prezintă organului autorizat cu funcţii de licenţiere următoarele documente:

a) cererea prin care:

persoanele juridice vor comunica denumirea şi forma lor organizatorico-juridică, adresa juridică (sediul) şi codul fiscal;

persoanele fizice vor comunica numele şi prenumele, datele de referinţă din paşaport sau buletinul de identitate (seria, numărul, domiciliul), documentul ce confirmă înregistrarea în organul fiscal;

se menţionează genurile de activitate pentru care se solicită licenţă şi termenul de valabilitate a licenţei;

b) adeverinţa de înregistrare la Camera Înregistrării de Stat de pe lîngă Ministerul Justiţiei sau alte organe autorizate cu aceste funcţii;

c) în caz de necesitate, permisiunea organelor de standarde, metrologie şi supraveghere tehnică, de protecţie a mediului, de protecţie civilă şi situaţiilor excepţionale şi a serviciului sanitaro-epidemiologic şi ale altor organe autorizate cu funcţii de licenţiere privind existenţa unor condiţii necesare pentru practicarea genului respectiv de activitate.

Toate actele solicitate se depun în copii, prezentîndu-se originalul.

Pentru fiecare gen de activitate care face obiectul licenţei agentului economic, organul autorizat cu funcţii de licenţiere, în conformitate cu actele normative, stabileşte criteriile pe care trebuie să le respecte solicitantul.

Organul autorizat cu funcţii de licenţiere înregistrează toate documentele prezentate de către solicitant pentru obţinerea licenţei.

6. Organul autorizat cu funcţii de licenţiere este obligat să adopte o decizie privind eliberarea sau refuzul de a elibera licenţa, în termen de 30 zile din momentul prezentării tuturor documentelor menţionate în punctul 5 al prezentului Regulament.

În cazurile în care expertiza materialelor în examinare necesită timp suplimentar pentru verificarea procesului tehnologic de producţie şi analiza documentelor depuse de solicitanţi, termenul de adoptare a deciziei privind licenţierea poate fi prelungit de către conducătorul organului, care eliberează licenţă, pînă la 15 zile.

Organul autorizat cu funcţii de licenţiere, în termen de 10 zile după eliberarea licenţelor, va informa despre aceasta organul fiscal şi organul respectiv al administraţiei publice locale.

Cheltuielile necesare pentru examinarea condiţiilor de activitate ale agentului economic, inclusiv pentru deplasare pe teren, diurne şi cazarea experţilor le suportă solicitantul licenţei.

7. În cazul în care se adoptă decizia de a nu elibera licenţă, acest fapt se comunică în scris solicitantului sub semnătura conducătorului organului respectiv, în termen de 3 zile după adoptarea deciziei. Comunicarea va cuprinde motivele de bază pentru care licenţa nu poate fi eliberată.

Drept motive de bază pentru refuzul de eliberare a licenţei pot fi:

datele neautentice sau denaturate ce se conţin în documentele prezentate de solicitant;

stabilirea prin expertiză a necorespunderii sau lipsei condiţiilor necesare pentru desfăşurarea activităţii cu licenţă (lipsa documentelor normative, condiţiilor tehnice şi tehnologice, condiţiilor igienico-sanitare, condiţiilor de securitate ecologică a proceselor tehnologice pentru viaţa şi sănătatea oamenilor, lipsa calificaţiei necesare (pregătirii speciale) a specialiştilor (lucrătorilor).

Agentul economic poate depune o nouă cerere de eliberare a licenţei după ce se îndeplinesc toate cerinţele expuse în scrisoarea de răspuns la prima solicitare.

8. În licenţă se menţionează:

denumirea organului care o eliberează;

seria, numărul şi data eliberării licenţei;

pentru persoanele juridice – denumirea şi adresa juridică (sediul), codul fiscal, certificatul de înregistrare (seria, numărul, locul de înregistrare) a agentului economic, căruia i-a fost eliberată licenţa;

pentru persoanele fizice-antreprenori – denumirea, numele, prenumele, datele din paşaport, codul fiscal, certificatul de înregistrare (seria, numărul, locul de înregistrare);

perioada pentru care este valabilă licenţa;

genurile de activitate;

condiţiile stabilite pentru practicarea acestor genuri de activitate.

Licenţa se eliberează numai după achitarea de către agentul economic a plăţii pentru eliberarea licenţei.

9. Licenţele se eliberează, în funcţie de genul de activitate, pe un termen de cel puţin 3 ani.

10. Licenţa este semnată de conducătorul organului autorizat cu funcţii de licenţiere şi autentificată prin aplicarea ştampilei acestui organ.

Nu se permite transmiterea licenţelor de la un agent economic la altul şi utilizarea uneia şi aceleiaşi licenţe concomitent de mai mulţi agenţi economici.

În cazul în care genul de activitate autorizat prin licenţă se practică în mai multe obiecte sau localităţi separate teritorial, odată cu licenţa, solicitantului i se eliberează copiile legalizate ale acesteia, cu menţionarea adresei fiecărui obiect sau localităţi unde va fi practicat genul de activitate.

Copiile, de asemenea, urmează a fi înregistrate de organul autorizat cu funcţii de licenţiere.

11. În cazul în care agentul economic îşi schimbă denumirea, operează cu alte date decît cele menţionate în licenţă, şi cînd se modifică datele din paşaport sau buletinul de identitate al persoanei fizice, acesta, în termen de 15 zile, este obligat să solicite substituirea licenţei eliberate anterior cu alta pe care o va primi gratuit.

Pînă la eliberarea licenţei noi solicitantul practică activitatea în baza licenţei anterior eliberate, iar în cazul în care licenţa a fost pierdută – în baza duplicatului acesteia sau unei autorizaţii provizorii, eliberate de organul învestit cu funcţii de licenţiere.

12. Organele autorizate cu funcţii de licenţiere, sînt obligate:

să verifice documentele prezentate de agenţii economici, care solicită eliberarea licenţei, să întocmească dări de seamă;

să ţină evidenţa documentelor eliberate;

să ţină evidenţa cererilor prezentate de agenţii economici, la obţinerea licenţelor;

să ţină evidenţa şi să păstreze documentele, întocmite în urma controalelor asupra activităţii agenţilor economici;

să asigure coordonarea metodologică a expertizei şi controlului asupra activităţii experţilor-controlori ai activităţii agenţilor economici – deţinători de licenţe;

să ţină evidenţa agenţilor economici care au obţinut sau au renunţat la licenţe;

să păstreze actele fiecărui agent economic într-un dosar separat.

Organele autorizate cu funcţii de licenţiere în limitele statelor de personal stabilite, pot crea în componenţa lor subdiviziuni pentru examinarea documentelor prezentate.

 

III. SUSPENDAREA SAU ANULAREA LICENŢEI

13. Nerespectarea condiţiilor şi a principiilor de desfăşurare a genurilor de activitate pentru care a fost obţinută licenţa atrage după sine suspendarea acţiunii sau retragerea licenţei. Controlul asupra modului de utilizare a licenţelor îl exercită organele care eliberează licenţe.

Decizia de suspendare sau de retragere a licenţei este luată de conducătorul organului autorizat, care a eliberat licenţa.

Decizia de suspendare sau de retragere a licenţei se aduce la cunoştinţa agentului economic şi organului respectiv al inspectoratului fiscal, în termen de 10 zile de la data depistării încălcării condiţiilor stabilite de licenţă.

După modificarea condiţiilor, ce au cauzat suspendarea licenţei, licenţa poate fi reluată, cu informarea ulterioară, în termen de 7 zile, a organului fiscal.

Odată cu suspendarea activităţii agentului economic, licenţa eliberată îşi pierde valabilitatea.

14. Licenţa poate fi anulată de către organul care a eliberat-o, în următoarele cazuri:

a) dacă agentul economic nu respectă condiţiile stabilite în licenţă;

b) dacă agentul economic nu achită impozitele;

c) în alte cazuri prevăzute de legislaţia Republicii Moldova.

15. În cazul în care există motive pentru a anula licenţa, organul care a eliberat-o va preîntîmpina agentul economic despre încălcările comise.

Dacă în termen de 10 zile din momentul avertizării agentul economic nu lichidează încălcările comise, organul care a eliberat licenţa o anulează sau stabileşte termenul de sistare a activităţii respective.

16. Organul care a eliberat licenţa, în termen de 10 zile, expediază o copie a deciziei cu privire la anularea licenţei agentului economic, organului administraţiei publice locale şi organului fiscal.

17. Deciziile organelor autorizate cu funcţii de licenţiere privind anularea sau sistarea licenţei pot fi atacate în instanţele judecătoreşti.

 

 

 

Anexă

la Regulamentul cu privire

la modul de eliberare a licenţelor

pentru desfăşurarea

anumitor genuri de activitate

în Republica Moldova

 

___________________________________________________________________________________________________

(denumirea organului ce eliberează licenţa)

 

LICENŢĂ

Seria ______________________________ numărul _______________________________ data _____________________

Agentul economic____________________________________________________________________________________

(denumirea şi sediul persoanelor juridice, fizice)

Licenţă pentru_______________________________________________________________________________________

(genul de activitate)

___________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________

Condiţii de activitate __________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________________________________

 

Termenul de valabilitate al licenţei _______________________________________________________________________

pînă la _____________________________199_____.

 

Semnătura persoanei autorizate

cu funcţii de licenţiere

 

Ştampila organului

ce a eliberat licenţa