HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la unele măsuri ce ţin de adopţie Nr.228 din 27.02.98 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.30-33/252 din 09.04.1998 * * *
Abrogat: 18.02.2005 Hotărîrea Guvernului nr.162 din 10.02.2005 În scopul perfecţionării activităţii în domeniul protecţiei copilului prin adopţie, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se lichidează Secretariatul permanent al Comitetului pentru Înfiere de pe lîngă Ministerul Învăţămîntului, Tineretului şi Sportului. Plasarea în cîmpul muncii a persoanelor disponibilizate se va efectua conform legislaţiei în vigoare. 2. Se stabileşte că activitatea curentă a Comitetului pentru Înfiere va fi asigurată de către secretarul executiv şi contabilul care activează pe lîngă Ministerul Învăţămîntului, Tineretului şi Sportului. 3. Se aprobă modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului (se anexează). PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Ion CIUBUC Chişinău, 27 februarie 1998. Nr. 228. Aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 228 din 27 februarie 1998 Modificările şi completările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova 1. În Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 749 din 29 noiembrie 1993 "Cu privire la Comitetul pentru Înfiere al Republicii Moldova (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1993, nr. 11, art. 374), cu modificările operate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.480 din 11 iulie 1994: 1) punctul 2 se abrogă; 2) Regulamentul Comitetului pentru Înfiere al Republicii Moldova, aprobat prin numita hotărîre, se expune în redacţie nouă: "Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 749 din 29 noiembrie 1993 REGULAMENTUL Comitetului pentru Înfiere al Republicii Moldova I. Principii generale 1. Comitetul pentru Înfiere al Republicii Moldova (în continuare - Comitetul) este organ guvernamental abilitat să contribuie la ocrotirea copiilor prin înfiere. Comitetul este persoană juridică ce dispune de conturi bancare. 2. În activitatea sa Comitetul se călăuzeşte de legislaţia în vigoare a Republicii Moldova referitoare la ocrotirea drepturilor copilului, Convenţia internaţională cu privire la drepturile copilului, precum şi de prezentul Regulament. 3. Componenţa nominală a Comitetului se aprobă de Guvern la propunerea ministerelor şi departamentelor respective. 4. În componenţa Comitetului se includ reprezentanţi ai: Cancelariei de Stat a Republicii Moldova; Ministerului Învăţămîntului, Tineretului şi Sportului; Ministerului Sănătăţii; Ministerului Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei; Ministerului Justiţiei; Ministerului Afacerilor Interne; Ministerului Afacerilor Externe; Ministerului Finanţelor. 5. Activitatea curentă a Comitetului este asigurată de un secretar executiv şi un contabil. Funcţiile secretarului executiv şi ale contabilului se aprobă de Comitet. II. Funcţiile Comitetului 6. Comitetul are următoarele funcţii: elaborarea propunerilor de modificări legislative în vederea perfecţionării reglementărilor legate de domeniul protecţiei copiilor orfani şi rămaşi fără tutela părinţilor; colaborarea cu autorităţile administraţiei publice, organisme internaţionale şi organizaţii neguvernamentale din ţară şi de peste hotare în domeniul adopţiei; efectuarea controlului asupra respectării legislaţiei în vigoare privind adopţia; ţinerea evidenţei centralizate a copiilor orfani care pot fi ocrotiţi prin adopţie; evidenţa cererilor familiilor sau persoanelor din străinătate, care au manifestat dorinţa să adopte copii - cetăţeni ai Republicii Moldova; organizarea, după caz, a studierii pe teren a stării materiale şi a condiţiilor de trai ale familiilor din republică sau din străinătate care au manifestat dorinţă să adopte copii; studierea condiţiilor de educaţie, instruire şi tratament al copiilor înfiaţi în republică sau în străinătate; avizarea documentelor pentru înfierea copiilor - cetăţeni ai Republicii Moldova, de către cetăţenii străini pentru a fi prezentate instanţelor de judecată; participarea, după caz, la procesele judiciare ce vizează adopţia; organizarea, în modul stabilit de legislaţia în vigoare, a evidenţei contabile a mijloacelor acumulate pe contul Comitetului; adoptarea deciziilor privind utilizarea mijloacelor financiare acumulate pe contul Comitetului; examinarea anuală a executării cheltuielilor şi prezentarea informaţiei respective Guvernului; contribuirea la soluţionarea altor probleme ce ţin de domeniul adopţiei. III. Organizarea activităţii Comitetului 7. Comitetul este condus de preşedinte, numit prin hotărîrea Guvernului. Preşedintele reprezintă Comitetul în raporturile cu organele administraţiei publice din ţară, precum şi în relaţiile internaţionale. În lipsa preşedintelui activitatea Comitetului este condusă de vicepreşedintele Comitetului. 8. Preşedintele: asigură îndeplinirea funcţiilor Comitetului; convoacă şi conduce şedinţele Comitetului; semnează invitaţiile pentru cetăţenii străini în vederea participării acestora la şedinţele Comitetului, în cadrul cărora se examinează cazuri de înfiere internaţională; semnează avizele privind înfierea internaţională pentru prezentare instanţelor judecătoreşti. 9. Şedinţele ordinare ale Comitetului se convoacă, de regulă, o dată în lună. În caz de necesitate, şedinţele se ţin mai des. Şedinţele Comitetului se consemnează în procese-verbale. 10. La şedinţele sale Comitetul examinează fiecare caz de înfiere a copiilor - cetăţeni ai Republicii Moldova de către cetăţenii străini; decizia vizînd adopţia se aprobă cu majoritatea simplă de voturi. 11. Munca secretarului executiv al Comitetului este remunerată la nivelul unui specialist principal al Ministerului Învăţămîntului, Tineretului şi Sportului, iar a contabilului - la nivelul specialistului coordonator al aceluiaşi minister. 12. Mijloacele financiare, acumulate pe conturile Comitetului, pot fi folosite exclusiv în scopul îmbunătăţirii condiţiilor de întreţinere, tratament şi alimentare a copiilor instituţionalizaţi în case de copii, şcoli-internat, case de copii de tip familial, pentru susţinerea materială a copiilor orfani care îşi fac studiile în sistemul învăţămîntului secundar profesional şi superior, studierea condiţiilor de viaţă ale copiilor înfiaţi în ţară sau peste hotare, precum şi pentru asigurarea activităţii curente a Comitetului. Utilizarea mijloacelor financiare se va efectua în baza deciziilor Comitetului, aprobate la şedinţele acestuia". 2. În Regulamentul cu privire la acreditarea organizaţiilor străine cu atribuţii în domeniul înfierii copiilor în Republica Moldova, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 62 din 3 februarie 1994 (Monitorul Parlamentului Republicii Moldova, 1994, nr. 2, art. 42): 1) punctul 4 se completează cu literele d), e), f), avînd utmătorul conţinut: "d) licenţa sau alt document similar ce confirmă legalitatea activităţii organizaţiei în domeniul adopţiei; e) copia statutului organizaţiei; f) extras din legea statului respectiv vizînd probleme ce ţin de adopţia internaţională"; 2) după punctul 8 se completează cu punctul 9, avînd următorul conţinut: "9. Reprezentantul permanent al organizaţiei acreditate poate fi cetăţean al Republicii Moldova sau al statului de origine a asociaţiei, care activează în cadrul acestei asociaţii"; 3) punctele 10 şi 11 se exclud. Punctele 9, 12, 13 devin, respectiv, punctele 10, 11, 12. 4) punctul 10 se completează cu un nou alineat, avînd următorul cuprins: "Invitaţia cetăţenilor străini la şedinţa Comitetului se va face în baza unui permis în scris, semnat de către preşedintele Comitetului sau vicepreşedintele Comitetului, cu nominalizarea persoanelor vizate"; 5) punctul 11 se expune în următoarea redacţie: "11. În cazul în care se atestă nerespectarea drepturilor copilului înfiat, expirarea termenului valabilităţii licenţei, Comitetul anulează acreditarea organizaţiei, menţinîndu-şi dreptul de a interveni pe lîngă organismele statelor respective, precum şi cele internaţionale cu apeluri, demersuri privind protecţia copilului adoptat cu asistenţa acestor organizaţii".

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀