miercuri, 26 august 1998
859/13.08.98 Hotărîre cu privire la reglementarea unor genuri de activitate în Republica Moldova
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
       cu privire la reglementarea unor genuri de activitate în
                           Republica Moldova

                         Nr.859  din  13.08.98

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.79-80/842 din 26.08.1998

                                * * *

    În scopul reglementării  de  către stat a activivtăţii  economice  a
persoanelor  juridice şi fizice, respectării obligatorii a cerinţelor de
pregătire  profesională şi calificare, necesare pentru practicarea  unor
genuri  de  activitate,  asigurării intereselor  vitale  şi  securităţii
cetăţenilor,   societăţii  şi  statului,  Guvernul  Republicii   Moldova
HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Lista genurilor  de  activitate interzise pe  teritoriul  Republicii
Moldova, conform anexei nr. 1;
    Lista genurilor  de activitate ce necesită autorizare prin  licenţe,
conform anexei nr. 2;
    Regulamentul  cu  privire la modul de eliberare a licenţelor  pentru
desfăşurarea anumitor genuri de activitate în Republica Moldova, conform
anexei nr. 3;
    2. Organele autorizate  anterior cu funcţii de licenţiere, dar  care
nu  au  fost  incluse în anexa nr. 2 la prezenta hotărîre,  de  la  data
adoptării  prezentei  hotărîri  îşi  pierd  dreptul  asupra  exercitării
acestor funcţii.
    3. Organele autorizate  cu funcţii de licenţiere vor elibera licenţe
pentru   desfăşurarea   anumitor   genuri   de   activitate,   în   baza
Regulamentului  cu  privire  la modul de eliberare a  licenţelor  pentru
desfăşurarea  anumitor  genuri  de activitate în  Republica  Moldova  şi
regulamentelor  de  ramură  respective elaborate şi aprobate  de  aceste
organe,   după  coordonarea  cu  Ministerul  Economiei  şi   Reformelor,
Ministerul Justiţiei şi Ministerul Finanţelor.
    Licenţele eliberate  anterior, în modul stabilit, pentru practicarea
unor  genuri  de activitate sînt valabile pînă la  expirarea  termenelor
menţionate în ele.
    4. Organele autorizate   cu   funcţii  de   licenţiere   organizează
independent editarea formularelor de licenţă.
    5. Mijloacele  obţinute în urma eliberării de către organele publice
de  specialitate  centrale  şi locale a licenţelor  pentru  desfăşurarea
anumitor  genuri  de activitate sînt vărsate, respectiv, în  bugetul  de
stat sau local, dacă Legea bugetului de stat nu prevede alte condiţii.
    6. Organele autorizate  cu funcţii de licenţiere exercită  controlul
asupra respectării de către agenţii economici a condiţiilor stabilite în
licenţă,  iar  aceştia  din urmă poartă răspundere, în  conformitate  cu
legislaţia  în  vigoare,  pentru practicarea incorectă  a  genurilor  de
activitate licenţiate.
    7. Se abrogă  hotărîrile Guvernului Republicii Moldovanr. 110 din  2
februarie 1998 "Cu privire la reglementarea unor genuri de activitate în
Republica Moldova" (Monitorul Oficial, 1998, nr. 24-25, art. 178) şi nr.
458  din 15 aprilie 1998 "Cu privire la completarea Hotărîrii Guvernului
Republicii Moldova nr. 110 din 2 februarie 1998".

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                               Ion CIUBUC

    Chişinău, 13 august 1998.
    Nr. 859.

                                                 Anexa nr. 1
                                          la Hotărîrea Guvernului         
                                          Republicii Moldova nr. 859 
                                          din 13 august 1998

                               L I S T A
            genurilor de activitate interzise pe teritoriul
                          Republicii Moldova

    Producerea, comercializarea şi propagarea materialelor pornografice.
    Deschiderea şi întreţinerea caselor de toleranţă.
    Comerţul în scop de contrabandă.
    Alte genuri de   activitate  interzise  de  legislaţia  în  vigoare,
tratatele  şi convenţiile internaţionale la care Republica Moldova  este
parte.

                                                 Anexa nr. 2
                                          la Hotărîrea Guvernului         
                                          Republicii Moldova nr. 859 
                                          din 13 august 1998

                               L I S T A
      genurilor de activitate ce necesită autorizare prin licenţe


    1. Ministerul Economiei şi Reformelor
    organizarea turismului extern;
    colectarea deşeurilor tehnice ce conţin metale neferoase;
    organizarea comerţului de bursă şi a licitaţiilor ;
    exercitarea funcţiilor de administrator al procedurii concursuale şi
de administrator al procedurii de reorganizare.

    2. Ministerul Finanţelor:
    activitatea de audit;
    activitatea în domeniul asigurărilor;
    funcţionarea lombardurilor;
    organizarea şi tragerea loteriilor;
    întreţinerea   cazinourilor,  exploatarea  automatelor  de  joc   cu
cîştiguri băneşti, punerea mizelor la competiţiile sportive şi altele;
    activitatea ce  ţine  de marcarea de stat a articolelor  din  metale
preţioase şi nestemate şi activitatea cu metale preţioase şi nestemate;
    importul băuturilor alcoolice şi comercializarea en gros a acestora;
    importul articolelor   din  tutun  şi  comercializarea  en  ngros  a
acestora;
    importul şi comercializarea benzinei şi motorinei;
    activitatea asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor;
    activitatea depozitelor vamale libere.

    3. Ministerul Industriei şi Comerţului:
    fabricarea substanţelor  chimice, articolelor şi produselor  chimice
de uz casnic.

    4. Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare:
    a) în domeniul producţiei agricole:
    producerea şi  comercializarea materialului de înmulţire şi  săditor
pomicol, bacifer şi de viţă de vie;
    producerea şi   comercializarea   seminţelor  de   legume,   culturi
bostănoase şi cartof, culturi de cîmp;
    proiectarea plantaţiilor pomicole, bacifere şi de viţă de vie;
    producerea pentru  comercializare a materialului biologic de bovine,
porcine, ovine, păsări, cabaline şi piscicole;
    creşterea vitelor de prăsilă, destinate pentru comercializare;
    importarea, comercializarea   preparatelor  chimice,  biologice   şi
stimulentelor de creştere a plantelor;
    fabricarea preparatelor  biologice  şi stimulentelor de  creştere  a
plantelor;
    b) în domeniuil producţiei de prelucrare:
    producerea, stocarea  şi comercializarea en gros sau numai  stocarea
şi comercializarea en gros a băuturilor alcoolice, inclusiv a alcoolului
etilic şi a berei (conform hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova nr.
363 din 5 iunie 1995 şi nr. 582 din 17 august 1995);
    prelucrarea tutunului   şi   producerea   articolelor   din   tutun,
comercializarea  en gros, inclusiv exportul tutunului (conform Hotărîrii
Guvernului Republicii Moldova nr. 145 din 9 februarie 1998).

    5. Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor:
    exploatarea transportului  auto  pentru  traficul  de  pasageri  (cu
excepţia rutelor în raza oraşului);
    exploatarea transportului  auto  specializat destinat  transportării
substanţelor  toxice,  explozibile şi inflamabile (după  coordonarea  cu
Departamentul   Standarde,   Metrologie  şi  Supraveghere   Tehnică   şi
Departamentul  Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale, iar în anumite
cazuri, cu organele controlului sanitar);
    elaborarea, montarea,   instalarea,   întreţinerea  şi   exploatarea
reţelelor   de  telecomunicaţii  civile,  inclusiv  transport  date   şi
prestarea serviciilor prin intermediul acestor reţele;
    elaborarea, montarea,  instalarea, întreţinerea tehnică a  reţelelor
de  televiziune prin cablu şi a posturilor (staţiilor) de radiodifuziune
şi televiziune prin eter;
    funcţionarea  reţelelor  de televiziune prin cablu şi  a  posturilor
(staţiilor) de radiodifuziune şi televiziune prin eter (licenţe tehnice);
    prestarea serviciilor poştale expres privind coletele recomandate;
    comercializarea  şi  exploatarea echipamentelor de  telecomunicaţii,
poştă şi informatică (autorizaţii-tip).

    6. Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei:
    organizarea angajării   provizorii   peste  hotare   a   cetăţenilor
Republicii Moldova.

    7. Ministerul Sănătăţii:
    desfăşurarea activităţii farmaceutice;
    acordarea asistenţei medicale (cu excepţia activităţii practicate în
exclusivitate de întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile de stat);
    cercetările aplicate în domeniul geneticii şi microbiologiei;
    fabricarea, vînzarea,    procurarea   şi   păstrarea    substanţelor
radioactive, aplicate în medicină;
    fabricarea, vînzarea,  deservirea tehnică, repararea şi  verificarea
articolelor de tehnică şi optică medicală;
    utilizarea substanţelor  potenţial  toxice,  chimice  şi  biologice,
aplicate în medicină.

    8. MInisterul Educaţiei şi Ştiinţei:
    înfiinţarea instituţiilor    de    învăţămînt,   instituţiilor    de
perfecţionare şi recalificare.

    9. Ministerul Culturii:
    organizarea lucrărilor de prospectare şi de cercetare arheologică;
    elaborarea proiectelor   şi  executarea  lucrărilor  de  conservare,
restaurare şi punere în valoare a monumentelor istorice.

    10. Ministerul Justiţiei:
    acordarea asistenţei juridice;
    efectuarea expertizei judiciare;
    activitatea notarială.

    11. Ministerul Afacerilor Interne:
    folosirea substanţelor    explozive,   mijloacelor   explozive    şi
pirotehnice;
    repararea armelor sportive şi de vînătoare;
    activitatea nestatală de depistare;
    instruirea în  diferite  tipuri  şi stiluri de luptă corp  la  corp,
inclusiv în artele marţiale:
    activitatea de  comercializare  a diferitelor tipuri de armanent  şi
muniţii (în exclusivitate întreprinderilor de stat);
    instruirea şi  reciclarea  conducătorilor mijloacelor  de  transport
auto;
    activitatea nestatală de protecţie şi asigurare a securităţii.

    12. Ministerul Securităţii Naţionale:
    elaborarea, producerea,  achiziţionarea şi comercializarea  tehnicii
de  cifrare, asistenţă tehnică şi profilactică a mijloacelor de  cifrare
şi   a   altor   mijloace  speciale   pentru   păstrarea,   prelucrarea,
transmiterea,   intercepţia   şi   înregistrarea   informaţiei,   pentru
asigurarea  autenticităţii  ei  şi  prestarea serviciilor  în  munca  de
cifrare:
    protecţia criptografică   şi  tehnico-inginerească  a   informaţiei,
criptoalgoritmilor şi analizei criptografice;
    revizii speciale ale mijloacelor tehnice şi dispozitivelor în scopul
protecţiei contra scurgerii informaţiei prin canalele tehnice;
    elaborarea cifrurilor;
    pregătirea de cadre în domeniul criptografiei.

    13. Ministerul Mediului:
    utilizarea şi prelucrarea deşeurilor (cu excepţia deşeurilor tehnice
ce  conţin  metale  neferoase,  colectarea  cărora  este  licenţiată  de
Ministerul Economiei şi Reformelor);
    utilizarea resurselor   naturale   (colectarea  şi   comercializarea
plantelor  spontane, inclusiv a celor medicinale, prinderea  animalelor,
cu excepţia faunei cinegetice, pescuitul industrial în bazinele naturale
acvatice);
    efectuarea studiului  de  evaluare a impactului asupra  mediului  şi
efectuarea auditului ecologic;
    practicarea tehnologiilor   de  separare  a  componenţilor   aerului
atmosferic.

    14. Ministerul    Dezvoltării   Teritoriului,   Construcţiilor    şi
Gospodăriei Comunale:
    lucrările de  proiectare  pentru toate categoriile  de  construcţii,
inclusiv  reconstrucţie, reparaţie capitală, consolidare, modernizare şi
restaurare;
    activitatea de   executare   a  lucrărilor  de   construcţie-montaj,
reconstrucţie,   reparaţie   capitală,   consolidare,   modernizare   şi
restaurare  pentru toate categoriile de construcţii, inclusiv  reţelelor
tehnico-edilitare.

    15. Departamentul Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică:
    construcţia,  montarea (inclusiv reglarea), exploatarea şi repararea
industriilor   miniere,  producţiilor  cu  pericol  de  deflagraţie   şi
inflamabilitate,  producţiilor  şi obiectelor ce ţin de  depozitarea  şi
manipularea  în  ele  a  substanţelor care  pot  să  formeze  amestecuri
deflagrante  de  praf  şi  aer  sau de  vapori  şi  aer,  sistemelor  de
alimentare  cu gaze, instalaţiilor de ridicat, cazanelor, recipientelor,
care  funcţionează sub presiune, precum şi a conductelor de abur şi  apă
fierbinte  (în cazuri necesare se coordonează cu Departamentul Protecţie
Civilă şi Situaţii Excepţionale);
    fabricarea, montarea  (inclusiv  reglarea) şi  repararea  utilajului
chimic, minier, utilajului electrotermoenergetic antideflagrant;
    păstrarea şi utilizarea materialelor industriale explozive (de comun
acord cu Ministerul Afacerilor Interne);
    exploatarea zăcămintelor  de  minireuri utile (cu excepţia celor  de
largă răspîndire);
    expertizarea   securităţii  producţiilor  industriale  (obiectelor),
inclusiv a lucrărilor subterane şi electrotermoenergetice;
    fabricarea, reparaţia,    verificarea,    calibrarea,    încercarea,
exploatarea şi comercializarea mijloacelor de măsurat;
    folosirea subsolului  în  scopuri  ce nu sînt legate  de  extragerea
substanţelor minerale utile;
    efectuarea lucrărilor  de foraj (cu excepţia prospecţiunilor tehnice
în construcţii);
    exploatarea izvoarelor şi îmbutelierea apelor minerale şi de masă;
    importul, utilizarea,   depozitarea,   comercializarea   reactivelor
chimice,  gazelor  lichefiate şi a substanţelor (materialelor),  chimice
toxice şi cu pericol de deflagraţie;
    depozitarea combustibilului   şi   materialelor  lubrifiante   (după
coordonarea cu Departamentul Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale);
    exploatarea staţiilor  de  alimentare cu produse petroliere şi  gaze
(cu   coordonarea   Departamentului   Protecţie   Civilă   şi   Situaţii
Excepţionale);
    importul, exportul,  producerea  şi consumul în interiorul  ţării  a
substanţelor  care distrug stratul de ozon, reglementate prin Protocolul
de la Montreal, precum şi a produselor ce conţin substanţe reglementate;
    importul, păstrarea,  exploatarea şi utilizarea surselor de radiaţii
ionizate a materialelor radioactive.

    16. Departamentul Protecţie Civilă şi Situaţii Excepţionale:
    funcţionarea  clădirilor, construcţiilor şi unităţilor de  producţie
ale   cărora   caracteristici  pot  genera  incendii  sau  explozii,   a
obiectivelor aglomerate;
    proiectarea,  montarea,  reglarea şi asistenţa tehnică a  sistemelor
automate de prevenire a incendiilor la unităţile economice;
    certificarea   şi  cercetarea  proprietăţilor  de  inflamare  şi  de
comportare  la foc a substanţelor, materialelor, articolelor, utilajului
şi  construcţiilor  în conformitate cu regulile sistemului  naţional  de
certificare;
    crearea serviciului  departamental  de  pompieri  la  întreprinderi,
formaţiunile  şi  serviciile protecţiei civile (militare,  militarizate,
specializate, teritoriale etc.);
    fabricarea tehnicii  de intervenţie la incendii, a utilajului tehnic
pentru   stingerea  incendiilor,  a  mijloacelor  de  protecţie   contra
incendiilor,  tehnicii,  echipamentului  şi mijloacelor de  efectuare  a
lucrărilor de salvare - deblocare şi de neamînat;
    transportarea materialelor radioactive;
    implementarea   tehnologiilor   de  preîntîmpinare  şi  acţiuni   în
condiţiile situaţiilor excepţionale;
    proiectarea şi    deservirea   sistemelor   de   preîntîmpinare   şi
desfăşurare   de  acţiuni  în  situaţii  excepţionale,  edificiilor   de
protecţie ale protecţiei civile şi sistemelor de asigurare vitală;
    instruirea şi pregătirea în domeniul protecţiei civile.

    17. Administraţia de Stat a Aviaţiei Civile:
    organizarea activităţii  ce  ţine  de traficul aerian  şi  lucrările
aeronautice;
    pregătirea teoretică  şi practică a tuturor categoriilor de personal
aeronautic.

    18. Comisia de Stat pentru Piaţa Hîrtiilor de Valoare:
    activitatea profesională cu hîrtiile de valoare;
    activitatea Bursei de Valori;
    activitatea fondurilor de investiţii.

    19. Comitetele executive raionale şi primăriile municipale:
    activitatea în sfera comerţului cu amănuntul şi alimentaţiei publice;
    comercializarea cu amănuntul a producţiei alcoolice;
    comercializarea cu amănuntul a articolelor din tutun;
    transportarea de pasageri în trafic urban, inclusiv taximetrele;
    exploatarea zăcămintelor de minereuri utile de largă răspîndire.

    20. Agenţia Naţională pentru Cadastru, Resurse Funciare şi Geodezie:
    lucrări topogeodezice  şi cartografice în componenţa prospecţiunilor
tehnice  pentru diferite genuri de activitate şi prospecţiunile  tehnice
complexe în construcţie;
    activităţi ce  ţin  de  domeniul  cadastrului  funciar  general,  de
elaborarea  proiectelor  de  organizare a teritoriului şi  de  evaluarea
terenurilor;
    estimarea bunurilor imobiliare.

    21. Consiliul Coordonator al Audiovizualului:
    emisiuni radio;
    emisiuni televizate.

    22. Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică:
    producerea, transportarea,  dispecerizarea, distribuţia,  furnizarea
la tarife reglementate şi furnizarea la tarife nereglementate a energiei
electrice;
    producerea, distribuţia şi furnizarea energiei termice;
    producerea, stocarea,   transportarea,  distribuţia,  furnizarea  la
tarife  reglementate  şi furnizarea la tarife nereglementate  a  gazelor
naturale.

                                                 Anexa nr. 1
                                          la Hotărîrea Guvernului         
                                          Republicii Moldova nr. 859 
                                          din 13 august 1998

                        R E G U L A M E N T U L
             cu privire la modul de eliberare a licenţelor
           pentru desfăşurarea anumitor genuri de activitate
                          în Republica Moldova

                         I. Dispoziţii generale

    1. Prezentul  Regulament  stabileşte  modul de  eliberare  agenţilor
economici a licenţelor pentru desfăşurarea anumitor genuri de activitate
(în continuare - licenţă).
    În Republica  Moldova  agenţii  economici, indiferent de  forma  lor
organizatorico-juridică,  desfăşoară anumite genuri de activitate  numai
în  baza  licenţelor  eliberate  de organele autorizate  cu  funcţii  de
licenţiere.  Pentru  desfăşurarea  fără  licenţă  a  acestor  genuri  de
activitate,  agenţii  economici  poartă răspundere  în  conformitate  cu
legislaţia în vigoare.
    2. Licenţa este  un document oficial prin care se atestă capacitatea
şi  dreptul deţinătorului de a desfăşura un anumit gen de activitate  în
condiţii  ce  vor  asigura beneficiarilor un înalt  nivel  calitativ  şi
siguranţă  în conformitate cu legislaţia în vigoare, şi se eliberează pe
un anumit termen fiind valabilă pe întreg teritoriul Republicii Moldova.

                        II. Eliberarea licenţei

    3. Licenţa se  eliberează  de către ministerele,  departamentele  şi
alte  organe  autorizate cu aceste funcţii, conform modelului anexat  la
prezentul Regulament.
    4. Se stabileşte  că agenţii economici ce practică un anumit gen  de
activitate,  reglementat  metodologic  de mai multe organe  publicie  de
specialitate,  sînt  obligaţi,  pînă la eliberarea licenţei,  să  obţină
autorizaţiile necesare de la organele respective.
    5. Pentru a primi   licenţă  agenţii  economici  prezintă  organului
autorizat cu funcţii de licenţiere următoarele documente:
    a) cererea prin care:
    persoanele juridice    vor   comunica   denumirea   şi   forma   lor
organizatorico-juridică, adresa juridică (sediul) şi codul fiscal;
    persoanele fizice  vor  comunica  numele  şi  prenumele,  datele  de
referinţă  din  paşaport  sau buletinul de identitate  (seria,  numărul,
domiciliul), documentul ce confirmă înregistrarea în organul fiscal;
    se menţionează  genurile  de  activitate  pentru  care  se  solicită
licenţă şi termenul de valabilitate a licenţei;
    b) adeverinţa  de înregistrare la Camera Înregistrării de Stat de pe
lîngă Ministerul Justiţiei sau alte organe autorizate cu aceste funcţii;
    c) în caz de   necesitate,   permisiunea  organelor  de   standarde,
metrologie   şi  supraveghere  tehnică,  de  protecţie  a  mediului,  de
protecţie   civilă   şi   situaţii   excepţionale   şi   a   serviciului
sanitaroepidemiologic  şi  ale  altor organe autorizate  cu  funcţii  de
licenţiere  privind  existenţa unor condiţii necesare penru  practicarea
genului respectiv de activitate.
    Toate actele solicitate se depun în copii, prezentîndu-se originalul.
    Pentru fiecare   gen  de  activitate  care  face  obiectul  licenţei
agentului  economic,  organul  autorizat cu funcţii  de  licenţiere,  în
conformitate  cu actele normative, stabileşte criteriile pe care trebuie
să le respecte solicitantul.
    Organul autorizat  cu  funcţii  de  licenţiere  înregistrează  toate
documentele prezentate de către solicitant pentru obţinerea licenţei.
    6. Organul autorizat cu funcţii de licenţiere este obligat să adopte
o decizie privind eliberarea sau refuzul de a elibera licenţa, în termen
de  30 zile din momentul prezentării tuturor documentelor menţionate  în
punctul 5 al prezentului regulament.
    În cazurile în  care  expertiza materialelor în  examinare  necesită
timp  suplimentar pentru verificarea procesului tehnologic de  producţie
şi  analiza  documentelor depuse de solicitanţi, termenul de adoptare  a
deciziei  privind  licenţierea poate fi prelungit de către  conducătorul
organului, care eliberează licenţă, pînă la 15 zile.
    Organul autorizat  cu  funcţii de licenţiere, în termen de  10  zile
după  eliberarea licenţelor, va informa despre aceasta organul fiscal şi
organul respectiv al administraţiei publice locale.
    Cheltuielile  necesare  pentru examinarea condiţiilor de  activitate
ale  agentului  economic, inclusiv pentru deplasare pe teren, diurne  şi
cazarea experţilor le suportă solicitantul licenţei.
    7. În cazul în care se adoptă decizia de a nu elibera licenţă, acest
fapt  se  comunică în scris solicitantului sub semnătura  conducătorului
organului  respectiv,  în  termen  de 3 zile  după  adoptarea  deciziei.
Comunicarea va cuprinde motivele de bază pentru care licenţa nu poate fi
eliberată.
    Drept motive de bază pentru refuzul de eliberare a licenţei pot fi:
    datele neautentice  sau  denaturate  ce  se  conţin  în  documentele
prezentate de solicitant;
    stabilirea prin  expertiză a necorespunderii sau lipsei  condiţiilor
necesare  pentru desfăşurarea activităţii cu licenţă (lipsa documentelor
normative,    condiţiilor    tehnice   şi    tehnologice,    condiţiilor
igienico-sanitare,  condiţiilor  de  securitate ecologică  a  proceselor
tehnologice  pentru  viaţa  şi sănătatea oamenilor,  lipsa  calificaţiei
necesare (pregătirii speciale) a specialiştilor (lucrătorilor).
    Agentul economic  poate depune o nouă cerere de eliberare a licenţei
după  ce se îndeplinesc toate cerinţele expuse în scrisoarea de  răspuns
la prima solicitare.
    8. În licenţă se menţionează:
    denumirea organului care o eliberează;
    seria, numărul şi data eliberării licenţei;
    pentru persoanele  juridice - denumirea şi adresa juridică (sediul),
codul  fiscal,  certificatul de înregistrare (seria, numărul,  locul  de
înregistrare) a agentului economic, căruia i-a fost eliberată licenţa;
    pentru persoanele    fizice-antreprenori   -   denumirea,    numele,
prenumele,   datele   din  paşaport,  codul  fiscal,   certificatul   de
înregistrare (seria, numărul, locul de înregistrare);
    perioada pentru care este valabilă licenţa;
    genurile de activitate;
    condiţiile stabilite pentru practicarea acestor genuri de activitate.
    Licenţa se eliberează numai după achitarea de către agentul economic
a plăţii pentru eliberarea licenţei.
    9. Licenţele se eliberează, în funcţie de genul de activitate, pe un
termen  de cel puţin 3 ani (cu excepţia activităţii legate de businessul
jocurilor  de  noroc, activităţii în sfera aviaţiei civile,  emisiunilor
pentru  instituţiile  de  teleradiodifuziune,  producerii,  stocării  şi
comercializării   en  ngros  a  producţiei  alcoolice,  activităţii   de
producţie,  transport  (dispecerat, distribuire, livrare  în  sectoarele
electroenergetic, termoenergetic şi gaze pentru care plata se efectuează
anual).
    10. Licenţa este  semnată  de  conducătorul organului  autorizat  cu
funcţii  de licenţiere şi autentificată prin aplicarea ştampilei acestui
organ.
    Nu se permite  transmiterea  licenţelor de la un agent  economic  la
altul  şi utilizarea uneia şi aceleiaşi licenţe concomitent de către mai
mulţi agenţi economici.
    În cazul în care  genul  de  activitate autorizat  prin  licenţă  se
practică  în mai multe obiecte sau localităţi separate teritorial, odată
cu licenţa, solicitantului i se eliberează fără plată copiile legalizate
ale acesteia cu menţionarea adresei fiecărui obiect sau localităţii unde
va fi practicat genul de activitate.
    Copiile, de asemenea, urmează a fi înregistrate de organul autorizat
cu funcţii de licenţiere.
    11. În cazul   în  care  agentul  economic  îşi  schimbă  denumirea,
operează  cu  alte  date decît cele menţionate în licenţă,  şi  cînd  se
modifică  datele  din paşaport sau buletinul de identitate al  persoanei
fizice,  acesta,  în  termen  de  15  zile,  este  obligat  să  solicite
substituirea  licenţei  eliberate  anterior cu alta pe care o  va  primi
gratuit.
    Pînă la eliberarea licenţei noi solicitantul practică activitatea în
baza  licenţei  anterior eliberate, iar în cazul în care licenţa a  fost
pierdută   -   în  baza  duplicatului  acesteia  sau  unei   autorizaţii
provizorii, eliberate de organul învestit cu funcţii de licenţiere.
    12. Organele autorizate cu funcţii de licenţiere sînt obligate:
    să verifice documentele   prezentate   de  agenţii  economici   care
solicită eliberarea licenţei, să întocmească dări de seamă;
    să ţină evidenţa documentelor eliberate;
    să ţină evidenţa  cererilor  prezentate  de  agenţii  economici,  la
obţinerea licenţelor;
    să ţină evidenţa  şi  să  păstreze documentele,  întocmite  în  urma
controalelor asupra activităţii agenţilor economici;
    să asigure coordonarea  metodologică  a  expertizei  şi  controlului
asupra   activităţii  experţilor-controlori  ai  activităţii   agenţilor
economici - deţinători de licenţe;
    să ţină evidenţa agenţilor economici care au obţinut sau au renunţat
la licenţe;
    să păstreze actele fiecărui agent economic într-un dosar separat.
    Organele, autorizate  cu funcţii de licenţiere, în limitele statelor
de  personal  stabilite, pot crea în componenţa lor subdiviziuni  pentru
examinarea documentelor prezentate.

                 III. Suspendarea sau anularea licenţei

    13. Nerespectarea  condiţiilor  şi a principiilor de  desfăşurare  a
genurilor  de activitate pentru care a fost obţinută licenţa atrage după
sine  suspendarea  acţiunii  sau retragerea licenţei.  Controlul  asupra
modului  de utilizare a licenţelor îl exercită organele care  eliberează
licenţe.
    Decizia de suspendare  sau  de  retragere a licenţei este  luată  de
conducătorul organului autorizat care a eliberat licenţa.
    Decizia de suspendare   sau   retragere  a  licenţei  se  aduce   la
cunoştinţa  agentului economic şi organului respectiv al inspectoratului
fiscal,   în  termen  de  10  zile  de  la  data  depistării  încălcării
condiţiilor stabilite de licenţă.
    După modificarea  condiţiilor,  ce au cauzat  suspendarea  licenţei,
licenţa poate fi reluată, cu informarea ulterioară, în termen de 7 zile,
a organului fiscal.
    O dată cu suspendarea   activităţii   agentului  economic,   licenţa
eliberată îşi pierde valabilitatea.
    14. Licenţa poate  fi anulată de către organul care a eliberat-o, în
următoiarele cazuri:
    a) dacă agentul economic nu respectă condiţiile stabilite în licenţă;
    b) dacă agentul economic nu achită impozitele;
    c) în alte cazuri prevăzute de legislaţia Republicii Moldova.
    15. În cazul  în care există motive pentru a anula licenţa,  organul
care  a  eliberat-o va preîntîmpina agentul economic despre  încălcările
comise.
    Dacă în termen  de 10 zile din momentul avertizării agentul economic
nu  lichidează  încălcările  comise organul care a  eliberat  licenţa  o
anulează sau stabileşte termenul de sistare a activităţii respective.
    16. Organul care a eliberat licenţa, în termen de 10 zile, expediază
o  copie a deciziei cu privire la anularea licenţei agentului  economic,
organului administraţiei publice locale şi organului fiscal.
    17. Deciziile  organelor autorizate cu funcţii de licenţiere privind
anularea   sau   sistarea   licenţei  pot  fi  atacate   în   instanţele
judecătoreşti.


                                                   Anexă
                                     la Regulamentul cu privire la modul  
                                     de eliberare a licenţelor pentru
                                     desfăşurarea anumitor genuri de      
                                     activitate în Republica Moldova

________________________________________________________________________
              (Denumirea organului ce eliberează licenţa)

                             L I C E N Ţ Ă

Seria _______________ numărul _______________ data _______________

    Agentul economic ___________________________________________________
                      (denumirea şi sediul persoanelor juridice, fizice)
________________________________________________________________________

    Licenţă pentru _____________________________________________________
                                    (genul de activitate)
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________

    Condiţii de activitate _____________________________________________
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________

    Termenul de valabilitate al licenţei ___________________________
    pînă la_____________199___

    Semnătura persoanei autorizate
    cu funcţii de licenţiere

    Ştampila organului ce a eliberat licenţa