HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la aprobarea structurii, Regulamentului şi personalului scriptic ale Departamentului Relaţii Naţionale şi Funcţionarea Limbilor Nr.998 din 28.09.98 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.92-93/970 din 08.10.1998 * * *
Abrogat: 13.09.2001 Hotărîrea Guvernului nr.940 din 07.09.2001 Întru executarea Legii pentru modificarea Legii cu privire la Guvern nr. 32-XIV din 28 mai 1998 (Monitorul Oficial, 1998, nr. 54-55, art. 380), Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Regulamentul Departamentului Relaţii Naţionale şi Funcţionarea Limbilor (anexa nr.2).
[Pct.1 modificat prin Hot. Guv. nr.594 din 06.07.2001] [Pct.2 abrogat prin Hot. Guv. nr.594 din 06.07.2001] 3. Se subordonează Centrul Naţional de Terminologie Departamentului Relaţii Naţionale şi Funcţionarea Limbilor.
[Pct.4,5 abrogate prin Hot. Guv. nr.594 din 06.07.2001] 6. În punctul 1 al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 416 din 13 iunie 1994 "Cu privire la structura şi Regulamentul Centrului Naţional de Terminologie" şi în punctele 8, 15 şi 16 ale Regulamentului Centrului Naţional de Terminologie, aprobat prin hotărîrea nominalizată, sintagma "Ministerul Învăţămîntului" se substituie prin sintagma "Departamentul Relaţii Naţionale şi Funcţionarea Limbilor". 7. Se aprobă Lista hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova care se abrogă (anexa nr. 3). PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Ion CIUBUC Chişinău, 28 septembrie 1998. Nr. 998.
[Anexa nr.1 abrogată prin Hot. Guv. nr.594 din 06.07.2001] [Anexa nr.1 în redacţia Hot. Guv. nr.691 din 14.07.2000] Anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 998 din 28 septembrie 1998 REGULAMENTUL Departamentului Relaţii Naţionale şi Funcţionarea Limbilor I. Dispoziţii generale 1. Departamentul Relaţii Naţionale şi Funcţionarea Limbilor (în continuare - Departamentul) este un organ de specialitate al administraţiei publice, fiind succesor de drepturi al Departamentului Relaţiilor Naţionale. 2. Departamentul promovează politica de stat a Republicii Moldova în domeniul relaţiilor naţionale, reprezintă în organele administraţiei de stat atît interesele etniei majoritare, cît şi cele ale minorităţilor naţionale conlocuitorare, asigură în baza legislaţiei lingvistice în vigoare, funcţionarea limbii oficiale a statului şi a celorlalte limbi vorbite pe teritoriul Republicii Moldova. 3. În activitatea sa Departamentul se călăuzeşte de Constituţia şi legile Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului Republicii Moldova, de actele internaţionale privind drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului, la care Republica Moldova este parte, precum şi de prevederile prezentului Regulament. 4. Departamentul colaborează în limitele competenţei sale cu organisme şi organizaţii internaţionale în domeniu. 5. Activitatea Departamentului are la bază următoarele principii: suveranitatea şi integritatea teritorială a ţării; armonia civică pe întreg teritoriul ţării; protecţia drepturilor şi libertăţilor omului; egalitatea politică, economică şi socială a cetăţenilor, indiferent de originea lor etnică, de rasă, limbă, religie. 6. Departamentul este persoană juridică, are antet şi sigiliu de modelul stabilit. II. Atribuţiile principale ale Departamentului 7. Departamentul are următoarele atribuţii principale: verifică aplicarea legislaţiei în problemele vizînd competenţa Departamentului, acumulează, sistematizează şi prezintă Guvernului informaţii şi propuneri privind promovarea politicii de stat în domeniul relaţiilor naţionale şi al funcţionării limbii oficiale a statului, precum şi a celorlalte limbi vorbite pe teritoriul republicii; stabileşte relaţii de colaborare cu comisiile parlamentare abilitate, cu organele centrale şi locale ale administraţiei publice, cu instituţiile ştiinţifice de profil în scopul creării condiţiilor menite să satisfacă cerinţele minorităţilor etnice în domeniul instruirii, culturii, folosirii limbii materne, dezvoltării tradiţiilor, precum şi al integrării în mediul lingvistic şi cultural al etniei majoritare; prezintă avize, propuneri, proiecte şi sugestii pe marginea proiectelor de legi şi actelor normative privind relaţiile naţionale şi funcţionarea limbilor; acumulează informaţii în vederea elaborării şi prezentării către Guvern a unor propuneri privind îmbunătăţirea situaţiei lingvistice din ţară; facilitează realizarea programelor naţional-culturale ale originarilor din ţara noastră, domiciliaţi în afara frontierelor ei, precum şi ajută acestora să stabilească şi să dezvolte relaţii cu patria lor istorică; sprijină activităţile statutare ale formaţiunilor etnoculturale din ţară, acreditate pe lîngă Departament. III. Drepturile Departamentului 8. În scopul exercitării funcţiilor sale regulamentare, Departamentul este învestit cu următoarele drepturi: să prezinte Guvernului proiecte de legi, acorduri, alte documente ce ţin de competenţa Departamentului; să participe la pregătirea şi discutarea de către ministere, departamente şi alte organe ale administraţiei publice a chestiunilor referitoare la relaţiile naţionale, inclusiv respectarea drepturilor omului, la însuşirea limbii de stat şi a celorlalte limbi vorbite pe teritoriul Republicii Moldova; să solicite ministerelor, departamentelor, serviciilor de stat, inspectoratelor, autorităţilor administraţiei publice locale, întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor informaţiile necesare pentru a-şi desfăşura activitatea; să exercite controlul asupra funcţionării limbii oficiale a statului în viaţa politică, economică, socială şi culturală a Republicii Moldova, acordînd în cazurile necesare un ajutor practic ministerelor, departamentelor, autorităţilor administraţiei publice locale, întreprinderilor, instituţiilor şi organizaţiilor la însuşirea şi aplicarea limbii de stat; să exercite, în condiţiile legislaţiei în vigoare, controlul asupra funcţionării limbilor în localităţile compact populate de reprezentanţii naţionalităţilor conlocuitoare, asigurînd respectarea legilor cu privire la limbi şi realizarea acţiunilor în problemele ce ţin de competenţa Departamentului; să antreneze reprezentanţi ai ministerelor, departamentelor şi ai autorităţilor administraţiei publice locale, cu asentimentul acestora, la examinarea şi soluţionarea problemelor ce ţin de competenţa Departamentului şi care necesită coordonarea acţiunilor şi adoptarea de hotărîri comune; să asigure buna funcţionare a Centrului Naţional de Terminologie în vederea elaborării standardelor şi dicţionarelor de terminologie, modelelor de acte oficiale, forumularelor tipizate, băncii de date terminologice; să poarte tratative şi să încheie acorduri cu instituţii şi organizaţii din alte ţări în limitele competenţei sale; să informeze periodic opinia publică în probleme de actualitate privind relaţiile interetnice şi situaţia lingvistică din republică. IV. Organizarea activităţii Departamentului 9. Departamentul este condus de directorul general, numit în funcţie şi eliberat din funcţie de către Guvernul Republicii Moldova. 10. Directorul general are doi adjuncţi: un prim-vicedirector şi un vicedirector, numiţi în funcţie, la propunerea directorului general, de către Guvernul Republicii Moldova. 11. Directorul general: asigură conducerea generală a activităţii Departamentului, purtînd răspundere pentru rezultatele acesteia; stabileşte atribuţiile vicedirectorilor; aprobă regulamentele subdiviziunilor interioare, atribuţiile salariaţilor şi regulamentul colegiului Departamentului; prezidează şedinţele colegiului; în conformitate cu regulile de elaborare a actelor normative departamentale, în limita competenţei Departamentului, emite ordine, dispoziţii şi alte acte şi controlează executarea acestora; angajează şi concediază conducătorii subdiviziunilor interioare, colaboratorii Departamentului, operează mişcări de personal şi numiri în funcţie; aprobă statele de personal ale Departamentului în limitele fondului anual de retribuire a muncii, stabilit de Guvern; este gestionar al mijloacelor băneşti ale Departamentului şi poartă răspunderea pentru administrarea lor. 12. Vicedirectorii îndeplinesc îndatoririle funcţionale stabilite şi execută dispoziţiile directorului general. 13. Şefii de direcţii organizează activitatea direcţiilor respective, purtînd răspunderea pentru eficienţa ei. 14. În scopul determinării direcţiilor prioritare, precum şi al examinării şi soluţionării problemelor de importanţă majoră pentru activitatea lui, în cadrul Departamentului se constituie un colegiu din 9 persoane, inclusiv directorul general (preşedintele colegiului), vicedirectorii, reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei şi Ştiinţei, Academiei de Ştiinţe a Moldovei, altor organe, care au în atribuţie soluţionarea problemelor minorităţilor naţionale şi funcţionării limbilor. Componenţa nominală a colegiului se aprobă de către Guvern.
[Pct.16 în redacţia Hot. Guv. nr.691 din 14.07.2000] 15. Pe lîngă Departament funcţionează, în calitate de for consultativ, un consiliu coordonator, din care fac parte factori de răspundere din departament, din formaţiunile etnoculturale, oameni de ştiinţă şi specialişti de la diverse instituţii. 16. În subordinea Departamentului se află Casa Naţionalităţilor în calitate de centru cultural şi de documentare al organizaţiilor etnoculturale republicane. La Casa Naţionalităţilor organizaţiile etnoculturale, acreditate pe lîngă Departament, au posibilitatea de a-şi amplasa gratuit centrele lor metodice şi de a desfăşura activitatea lor statutară. Regulamentul Casei Naţionalităţilor este aprobat de colegiul Departamentului. Anexa nr. 3 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 998 din 28 septembrie 1998 L I S T A hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova care se abrogă 1. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 554 din 27 iulie 1994 "Cu privire la aprobarea Regulamentului şi structurii Departamentului Relaţiilor Naţionale"; 2. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 704 din 28 iulie 1997 "Privind modificarea şi completarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 554 din 27 iulie 1994" (Monitorul Oficial, 1997, nr. 63, art. 648); 3. Punctul 13 din "Modificările ce se operează în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova", aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 508 din 2 iunie 1997 "Privind efectivul limită al aparatului central al ministerelor, departamentelor şi altor organe ale administraţiei publice" (Monitorul Oficial, 1997,nr. 46-47, art. 471).

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀