joi, 29 octombrie 1998
1011/30.09.98 Hotărîre privind supravegherea de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
       privind supravegherea de stat a activităţii asociaţiilor
                de economii şi împrumut ale cetăţenilor

                         Nr.1011  din  30.09.98

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.97-98/998 din 29.10.1998

                                * * *

    În scopul formării şi funcţionării eficiente a unui sistem viabil de
microfinanţare prin asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor,
minimalizării  riscului  pierderii economiilor cetăţenilor  asociaţi  şi
întru  executarea Legii privind asociaţiile de economii şi împrumut  ale
cetăţenilor,  nr. 1505-XIII din 18 februarie 1998,  Guvernul  Republicii
Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se instituie,   pe   lîngă   Ministerul   Finanţelor,   Serviciul
supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut
ale cetăţenilor.
    2. Se aprobă:
    Regulamentul   Serviciului  supravegherii  de  stat  a   activităţii
asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor (anexa nr. 1);
    structura şi  statele  de personal ale Serviciului supravegherii  de
stat  a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor
(anexa nr. 2);
    Regulamentul  cu privire la licenţierea activităţii asociaţiilor  de
economii şi împrumut ale cetăţenilor (anexa nr. 3);
    Normele de prudenţă  financiară  ale  asociaţiilor  de  economii  şi
împrumut ale cetăţenilor (anexa nr. 4).
    3. Retribuirea muncii lucrătorilor Serviciului supravegherii de stat
a  activităţii  asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor  se
face  conform  condiţiilor  de salarizare a  personalului  din  organele
administraţiei  publice  de  stat  în baza  Reţelei  tarifare  unice  de
salarizare  şi  Hotărîrii  Guvernului Republicii Moldova nr. 22  din  14
ianuarie  1994  "Cu  privire  la stabilirea  recompensei  lunare  pentru
vechimea  în muncă personalului din organele administraţiei de stat", cu
modificările ulterioare.
    Şefului Serviciului supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor
de economii şi împrumut ale cetăţenilor i se atribuie categoria tarifară
de şef de direcţie principală a Ministerului Finanţelor.
    4. Se stabileşte   bugetul  Serviciului  supravegherii  de  stat   a
activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor pe anul
1998,  în sumă de 23783 lei, care va fi finanţat din contul contribuţiei
Guvernului  Republicii Moldova, prevăzute pentru Proiectul de  finanţare
rurală.
    5. Ministerul  Finanţelor, pînă la 31 decembrie 1998, va elabora  şi
aproba    standardul    naţional   de   contabilitate   a    activităţii
financiar-gospodăreşti  a asociaţiilor şi planul de conturi de  evidenţă
contabilă a acestora.
    6. Se completează  alineatul  cinci  al anexei nr.  1  la  Hotărîrea
Guvernului Republicii Moldova nr. 1187 din 24 decembrie 1997 "Cu privire
la  reforma  contabilităţii" (Monitorul Oficial, 1997, nr.  88-91,  art.
890) cu următorul punct:
    "S.N.C. 36 "Contabilitatea  în  asociaţiile de economii şi  împrumut
+ale cetăţenilor",".
    7. Se abrogă Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 552 din  16
iunie  1997 "Cu privire la modalitatea de înregistrare a asociaţiilor de
creditare şi economii" (Monitorul Oficial, nr. 46-47 din 17 iulie 1997).
    8. Serviciul  supravegherii  de stat a activităţii  asociaţiilor  de
economii  şi împrumut ale cetăţenilor va prezenta trimestrial Guvernului
Republicii   Moldova  rapoarte  privind  activitatea  sa,  începînd   cu
trimestrul  I  al  anului 1999, precum şi raportul  pentru  perioada  de
activitate de la instituire.

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                                Ion CIUBUC

    Chişinău, 30 septembrie 1998.
    Nr. 1011.

                                                    Anexa nr. 1
                                            la Hotărîrea Guvernului 
                                            Republicii Moldova nr. 1011 
                                            din 30 septembrie 1998

                             REGULAMENTUL
     Serviciului supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor
                de economii şi împrumut ale cetăţenilor

                        I. DISPOZIŢII GENERALE

    1. Regulamentul  Serviciului  supravegherii  de stat  a  activităţii
asociaţiilor  de  economii şi împrumut ale cetăţenilor (în continuare  -
Regulamentul)  este elaborat în conformitate cu Legea nr. 1505-XIII  din
18  februarie  1998  privind  asociaţiile de economii  şi  împrumut  ale
cetăţenilor şi cu alte acte normative.
    2. Serviciul  supravegherii  de stat a activităţii  asociaţiilor  de
economii  şi  împrumut  ale  cetăţenilor  (în  continuare  -  Serviciul)
participă  la  formarea  şi  realizarea politicii unice  a  statului  în
dezvoltarea  asociaţiilor  de economii şi împrumut ale  cetăţenilor  (în
continuare - asociaţiile) şi federaţiilor acestora.
    3. Sarcinile de bază ale Serviciului sînt:
    a) elaborarea  şi  aprobarea, în limita competenţei sale, a  actelor
normative   ce   reglementează   crearea,  desfăşurarea   şi   încetarea
activităţii asociaţiilor;
    b) acordarea,  suspendarea  acţiunii şi anularea  licenţelor  pentru
desfăşurarea activităţii asociaţiilor;
    c) efectuarea monitoringului activităţii asociaţiilor.
    4. Serviciul  în activitatea sa se călăuzeşte de Constituţie, legile
Republicii   Moldova,   decretele  Preşedintelui   Republicii   Moldova,
hotărîrile  Guvernului Republicii Moldova, prezentul Regulament şi  alte
acte normative.

                      II. ATRIBUŢIILE SERVICIULUI

    5. Atribuţiile  principale  ale serviciului sînt prevăzute în  alin.
(2)  art.  6 din Legea privind asociaţiile de economii şi  împrumut  ale
cetăţenilor.
    6. Pentru îndeplinirea  sarcinilor  şi atribuţiilor principale  ce-i
revin Serviciul:
    a) elaborează  în  condiţiile  legii nominalizate şi  prezintă  spre
aprobare Guvernului proiecte de acte normative şi modificările acestora;
    b) elaborează  şi  prezintă  spre aprobare  Departamentului  Analize
Statistice   şi  Sociologice  proiectele  formelor  de  evidenţă  şi  de
rapoarte, specifice activităţii asociaţiilor;
    c) elaborează  şi  aprobă regulamentul privind efectuarea  de  către
Serviciu   a  supravegherii  activităţii  asociaţiilor  şi  federaţiilor
acestora;
    d) elaborează  şi  aprobă  modul de completare şi  prezentare  către
Serviciu  a rapoartelor specializate privind activitatea asociaţiilor şi
federaţiilor acestora;
    e) elaborează  şi  aprobă  standardul de  dezvăluire  a  informaţiei
privind activitatea asociaţiilor;
    f) elaborează  şi  aprobă  standardele de  management  financiar  în
asociaţii;
    g) elaborează   şi   aprobă   regulamentul  privind   procedura   de
reorganizare şi lichidare a asociaţiilor;
    h) explică actele  normative, ce reglementează crearea,  activitatea
şi încetarea activităţii asociaţiilor şi federaţiilor acestora, inclusiv
în mass-media;
    i) verifică plenitudinea  şi corectitudinea completării  rapoartelor
prezentate de către asociaţii;
    j) generalizează  şi analizează informaţia rapoartelor financiare şi
specializate privind activitatea asociaţiilor;
    k) ţine registrul licenţelor asociaţiilor şi federaţiilor acestora;
    l) acceptă sau refuză întemeiat reorganizarea asociaţiilor;
    m) participă  prin  reprezentantul său în activitatea comisiilor  de
lichidare a asociaţiilor;
    n) stabileşte,  în  caz  de  revocare a licenţei  sau  de  faliment,
administrarea   temporară   a   asociaţiei   de   către   reprezentantul
Serviciului,   pînă   la  numirea  de  către  instanţa  de  judecată   a
administratorului  procedurii  concursuale, conform Legii cu privire  la
faliment;
    o) examinează,  la  solicitarea organelor de ocrotire  a  dreptului,
litigiile  apărute între asociaţii şi membrii acestora, între  asociaţii
şi federaţiile lor;
    p) coordonează instruirea specialiştilor şi membrilor asociaţiilor;
    r) exercită pe teren controlul activităţii asociaţiilor;
    s) cere efectuarea   auditului   asociaţiilor  privind   rezultatele
activităţii lor anuale.
    7. În scopul   îndeplinirii   atribuţiilor  sale,  Serviciul   emite
dispoziţii executorii pentru asociaţii şi federaţiile acestora.
    8. Serviciul  stabileşte  termenele executării  dispoziţiilor  sale.
Neexecutarea,  executarea  necorespunzătoare sau  încălcarea  termenelor
stabilite pentru aceste dispoziţii atrage aplicarea sancţiunilor conform
articolului  25 al Legii privind asociaţiile de economii şi împrumut ale
cetăţenilor.

              III. SUPRAVEGHEREA ACTIVITĂŢII ASOCIAŢIILOR

    9. Serviciul,  în  scopul supravegherii activităţii asociaţiilor  şi
federaţiilor   acestora,   efectuează  monitorizarea  activităţii   lor,
inclusiv  executarea atribuţiilor stabilite de literele j), k), r) şi s)
ale punctului 6 din prezentul Regulament.
    10. Rapoartele  specializate  ale  asociaţiilor, în baza  cărora  se
efectuează   monitoringul  activităţii  lor,  se  prezintă   Serviciului
trimestrial  şi  anual, şi trebuie să conţină numai informaţii  necesare
pentru controlul respectării normelor de prudenţă financiară.
    11. Serviciul efectuează pe teren controlul activităţii asociaţiilor
din  iniţiativă  proprie, la cererea organelor fiscale şi de ocrotire  a
dreptului şi la solicitarea asociaţiilor şi federaţiilor acestora.
    12. Specialiştii  Serviciului efectuează controale pe teren numai în
baza însărcinărilor de serviciu la prezentarea legitimaţiei.
    13. Rezultatele    controlului   pe   teren   se   fixează   într-un
proces-verbal,  şi  se semnează de către specialiştii  Serviciului  care
l-au  exercitat,  precum  şi de către directorul şi  contabilul  şef  al
asociaţiei. La procesul-verbal pot fi anexate explicaţiile ultimilor. În
cazul  în  care directorul şi/sau contabilul-şef au refuzat  să  semneze
procesul-verbal,  în el se face o menţiune corespunzătoare cu  indicarea
persoanelor care au refuzatsă-l semneze.
    14. În caz de  depistare  în procesul controalelor pe teren  a  unor
abuzuri  esenţiale,  Serviciul  este în drept să ceară  efectuarea  unui
audit suplimentar la asociaţie.
    15. În cazul  neprezentării de către asociaţie a avizului  auditului
suplimentar,  Serviciul  numeşte organizaţia de audit pentru  efectuarea
auditului suplimentar.
    16. Serviciul,  în  baza procesului-verbal al  controlului  efectuat
aplică, după caz, sancţiuni în limita competenţei sale sau înaintează un
demers    Ministerului   Finanţelor   privind   aplicarea   sancţiunilor
administrative.

               IV. ORGANIZAREA FUNCŢIONĂRII SERVICIULUI

    17. Serviciul  este o unitate structurală a Ministerului Finanţelor,
are  statut  de persoană juridică, cont de decontare şi alte conturi  în
bănci,  ştampilă şi antet cu stema de stat a Republicii Moldova, şi alte
atribute necesare pentru exercitarea atribuţiilor ce-i revin.
    18. Conducerea  metodologică  a  Serviciului,  precum  şi  controlul
curent  asupra  activităţii acestuia se efectuează de  către  Ministerul
Finanţelor.
    19. Şeful Serviciului  este  numit şi eliberat din funcţie de  către
Ministerul Finanţelor.
    20. Şeful-adjunct  al Serviciului este numit şi eliberat din funcţie
de către şeful Serviciului.
    21. Şeful Serviciului:
    a) acţionează  fără  procură  în numele  Serviciului  şi  reprezintă
interesele   acestuia  în  faţa  autorităţilor  publice,   autorităţilor
judecătoreşti, încheie contracte, dispune de averea acestuia;
    b) dirijează întreaga activitate a aparatului din subordine;
    c) angajează şi eliberează personalul Serviciului;
    d) aprobă regulamentele subdiviziunilor interioare ale Serviciului;
    e) stabileşte atribuţiile funcţionale ale angajaţilor Serviciului şi
le aplică sancţiuni disciplinare;
    f) emite hotărîri  în limita împuternicirilor sale executorii pentru
asociaţii şi federaţiile lor;
    g) poartă răspundere    persoanlă    pentru    neîndeplinirea    sau
îndeplinirea necorespunzătoare a atribuţiilor Serviciului.
    22. Actele normative   ale  Serviciului,  precum  şi  deciziile   de
eliberare,  suspendare  sau  anulare a  licenţelor  pentru  desfăşurarea
activităţii   asociaţiilor  se  adoptă  prin  hotărîre  de  către  şeful
Serviciului la prezentarea şefilor subdiviziunilor respective.
    23. Actele normative  ale  Serviciului  intră  în  vigoare  la  data
publicării lor în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    24. Serviciul în procesul efectuării activităţii sale colaborează cu
alte autorităţi publice, organizaţii obşteşti, cetăţeni.
    25. Serviciul este în drept să participe la lucrările organizaţiilor
internaţionale de profil şi să fie membrul lor.

                         V. DISPOZIŢII FINALE

    26. Structura,   statele   de   personal  şi   cheltuielile   pentru
întreţinerea Serviciului se stabilesc de către Guvern.
    27. Serviciul prezintă anual Guvernului rapoarte privind activitatea
sa, a asociaţiilor şi federaţiilor acestora.
    28. Acţiunile  Serviciului  pot fi contestate în  organele  ierarhic
superioare şi/sau în instanţa de judecată în conformitate cu legislaţia.

                                                    Anexa nr. 2
                                            la Hotărîrea Guvernului 
                                            Republicii Moldova nr. 1011 
                                            din 30 septembrie 1998

                     STRUCTURA ŞI STATELE DE PERSONAL
           ale Serviciului supravegherii de stat a activităţii
           asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor

                          +-------------------+
                          | Şeful Serviciului |
                          +-------------------+
                        /                       \
                      /                           \
       +-------------+                              +--------------+
       | Şef-adjunct |                              | Contabil-şef |
       +------+------+                              +-------+------+
              |                                             |
   +----------------------+                     +-----------------------+
   | Secţia de licenţiere |                     | Secţia de evidenţă şi |
   |    şi supraveghere   |                     |  monitoring financiar |
   +----------------------+                     +-----------------------+

    Statele de personal                           (unităţi)

    Şef al Serviciului                               - 1
    Şef-adjunct al Serviciului                       - 1
    Secţia licenţiere şi supraveghere                - 2
    Contabil-şef                                     - 1
    Secţia evidenţă şi monitoring financiar          - 2
    Total personal                                   - 7

                                                    Anexa nr. 3
                                            la Hotărîrea Guvernului 
                                            Republicii Moldova nr. 1011 
                                            din 30 septembrie 1998

                                REGULAMENT
               privind licenţierea activităţii asociaţiilor
                 de economii şi împrumut ale cetăţenilor

                          I. DISPOZIŢII GENERALE

    1. Regulamentul  privind  licenţierea  activităţii  asociaţiilor  de
economii şi împrumut ale cetăţenilor (în continuare - Regulamentul) este
elaborat  în  conformitate cu Legea privind asociaţiile de  economii  şi
împrumut ale cetăţenilor, nr. 1505-XIII din 18 februarie 1998.
    2. Prezentul  Regulament stabileşte modul de eliberare, suspendare a
acţiunii   sau   anulare  (revocare)  a  licenţelor  pentru   efectuarea
activităţii  asociaţiilor  de economii şi împrumut ale  cetăţenilor  (în
continuare - licenţe).
    3. Eliberarea,  suspendarea  acţiunii  sau  anularea  licenţelor  se
efectuează  de  către  Serviciul  supravegherii de  stat  a  activităţii
asociaţiilor  de  economii şi împrumut ale cetăţenilor (în continuare  -
Serviciul)  în conformitate cu prevederile Legii privind asociaţiile  de
economii şi împrumut ale cetăţenilor şi prezentul Regulament.
    4. Asociaţiile   de   economii  şi  împrumut  ale  cetăţenilor   (în
continuare   -   asociaţiile)  au  dreptul  să  desfăşoare   activitatea
licenţiată  în  conformitate cu prezentul Regulament, începînd  cu  data
primirii licenţei.
    5. Asociaţiile  sînt obligate să corespundă cerinţelor stabilite  de
prezentul  Regulament  atît la obţinerea licenţei, cît şi  pe  parcursul
întregului termen de acţiune a ei.
    6. În virtutea  specificului  activităţii asociaţiilor,  prevederile
Hotărîrii  Guvernului Republicii Moldova nr. 859 din 13 august 1998  "Cu
privire la reglementarea unor genuri de activitate în Republica Moldova"
nu se extinde asupra acestora.

                         II. ELIBERAREA LICENŢEI

    7. Serviciul eliberează licenţă asociaţiei la cererea acesteia, care
va conţine:
    a) denumirea deplină a asociaţiei;
    b) adresa (sediul) asociaţiei;
    c) date despre  contul  de decontare al asociaţiei şi banca în  care
asociaţia are deschis acest cont;
    d) codul fiscal al asociaţiei;
    e) genurile de activitate pentru care se solicită licenţa;
    f) termenul de activitate a asociaţiei.
    8. La cerere  se anexează copiile documentelor specificate în  alin.
(3)  art.  24 din Legea privind asociaţiile de economii şi împrumut  ale
cetăţenilor,  ce se înregistrează şi se autentifică de către Serviciu la
prezentarea originalului.
    9. Mărimea plăţii  pentru  eliberarea  licenţei este egală  cu  cota
minimă  depusă  în  capitalul  asociaţiei  stabilită  de  Legea  privind
asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor.
    10. Deciziile  despre eliberarea (refuzul de a elibera)  licenţelor,
precum  şi  suspendarea  sau  anularea lor sînt  luate  de  către  şeful
Serviciului  prin  hotărîre,  la prezentarea conducătorului  secţiei  de
licenţiere şi supraveghere.
    11. În licenţă se indică:
    a) denumirea deplină a Serviciului;
    b) denumirea deplină, adresa (sediul), numărul şi data înregistrării
de stat a asociaţiei căreia i se eliberează licenţa;
    c) numărul şi data eliberării licenţei;
    d) codul fiscal al asociaţiei;
    e) termenul pentru  care se eliberează licenţa (termenul pentru care
a fost creată asociaţia);
    f) genurile de  activitate  pentru  care a  fost  eliberată  licenţa
(primirea  economiilor personale ale membrilor asociaţiei şi de acordare
a împrumuturilor membrilor acesteia);
    g) condiţiile stabilite pentru activitatea licenţiată.
    12. Licenţa se semnează de către şeful Serviciului, iar în lipsa lui
- de către şeful-adjunct al Serviciului.
    13. Eliberarea,   suspendarea  acţiunii  sau  anularea  licenţei  se
înregistrează de către Serviciu în registrul licenţelor.

                     III. CERINŢELE FAŢĂ DE ASOCIAŢII

    14. Asociaţiile   sînt  în  drept  să  practice  numai  genurile  de
activitate indicate în alin. (1) art. 8 din Legea privind asociaţiile de
economii şi împrumut ale cetăţenilor şi în statutul ei.
    15. Statutul   asociaţiilor   trebuie   să   corespundă   cerinţelor
legislaţiei şi altor acte normative.
    16. Capitalul  propriu  efectiv  al  asociaţiei  conform  bilanţului
acesteia  nu  trebuie  să  fie mai mic decît  capitalul  propriu  minim,
indicat  în statutul ei, iar mărimea acestuia nu trebuie să fie mai mică
decît suma calculată în conformitate cu alin. (3) al art. 7 şi alin. (3)
al  art.  55 sau alin. (3) al art. 27 din Legea privind  asociaţiile  de
economii şi împrumut ale cetăţenilor.
    17. Asociaţia   este  obligată  să  respecte  normele  de   prudenţă
financiară stabilite în modul corespunzător.

                    IV. SUSPENDAREA ACŢIUNII LICENŢEI

    18. Serviciul  este în drept să suspende acţiunea licenţei eliberate
asociaţiei în cazurile:
    a) depistării    tăinuirii   sau   falsificării   informaţiilor   în
documentele, prezentate de către asociaţie pentru eliberarea licenţei;
    b) înştiinţării  inoportune  a  Serviciului despre  modificările  şi
completările  introduse  în  documentele prezentate de  către  asociaţie
pentru primirea licenţei;
    c) nedesfăşurării  activităţii  licenţiate în decurs de un an de  la
data eliberării licenţei;
    d) încălcării  repetate  a  modului şi termenelor  de  prezentare  a
dărilor  de seamă şi/sau prezenţa în ele a unor informaţii  neconfirmate
sau incomplete;
    e) neexecutării   la   timp   sau  eschivarea   de   la   executarea
dispoziţiilor Serviciului privind înlăturarea încălcărilor depistate;
    f) cînd asociaţia refuză exercitarea de către Serviciu a controlului
pe   teren,  neprezentînd  specialiştilor  Serviciului  documentele   şi
informaţiile necesare pentru efectuarea controlului;
    g) micşorării numărului membrilor asociaţiei pînă la mai puţin de 10
persoane;
    h) depistării  în  asociaţie a altor acţiuni neautorizate,  care  au
cauzat  încălcarea drepturilor membrilor asociaţiei şi/sau  creditorilor
ei;
    i) depunerii  de  către asociaţie a cererii de a  suspenda  acţiunea
licenţei sale.
    19. Hotărîrea  privind  suspendarea acţiunii licenţei se ia  într-un
termen  de  10  zile din momentul depistării  încălcării  sau  adresării
asociaţiei  privind  suspendarea  acţiunii licenţei sale şi  trebuie  să
conţină:
    a) temeiul suspendării acţiunii licenţei;
    b) genurile licenţiate de activitate care se suspendă;
    c) termenul de suspendare a licenţei;
    d) în caz de necesitate sancţiunile aplicate asociaţiei.
    20. În cazul   adoptării   hotărîrii   privind   reorganizarea   sau
lichidarea  asociaţiei, acţiunea licenţei se suspendă din ziua adoptării
hotărîrii respective.
    21. Suspendarea  la  cererea  asociaţiei a acţiunii licenţei  nu  se
consideră drept sancţiune faţă de ea.
    22. Copia hotărîrii   privind   suspendarea  acţiunii  licenţei   se
expediază asociaţiei în termen de 10 zile de la data adoptării hotărîrii.
    23. Asociaţia  este  obligată  să predea licenţa sa  Serviciului  în
termen  de  5  zile  din data  primirii  înştiinţării  despre  adoptarea
hotărîrii de suspendare a acţiunii licenţei.
    24. În cazul suspendării acţiunii licenţei, asociaţia este obligată,
în  termenele stabilite de către Serviciu, să înlăture încălcarea şi  să
prezinte  acestuia  în scris un raport despre înlăturarea încălcării  cu
anexarea documentelor de confirmare.
    25. În baza rezultatelor examinării raportului indicat şi, în caz de
necesitate,  a  controlului  suplimentar  pe teren,  se  va  stabili  că
încălcările  au  fost înlăturate, Serviciul este în drept să  repună  în
acţiune  licenţa,  despre  care fapt, în termen de 10 zile  de  la  data
adoptării acestei hotărîri, va anunţa asociaţia.

                           V. ANULAREA LICENŢEI

    26. Serviciul,  la  stabilirea temeiurilor pentru anularea  licenţei
eliberate  asociaţiei,  în  termen de 10 zile  din  momentul  stabilirii
acestora, dă dispoziţia privind înlăturarea încălcărilor depistate. Dacă
în  acelaşi termen încălcările nu vor fi înlăturate Serviciul ia decizia
de anulare a licenţei.
    27. Asociaţia este obligată să restituie Serviciului licenţa anulată
în termen de 5 zile de la data înmînării hotărîrii despre anularea ei.
    28. Serviciul,   la  anularea  licenţei  în  legătură  cu   cauzarea
prejudiciilor  creditorilor, membrilor asociaţiei şi/sau altor persoane,
prezintă,  după caz, în organele de ocrotire a dreptului materialele  de
tragere  la  răspundere  a persoanelor cu funcţii de  răspundere  de  la
asociaţie.

                   VI. DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII

    29. Copia hotărîrii   Serviciului  privind  eliberarea  şi  anularea
licenţei,  în  termen de 10 zile de la data adoptării ei,  se  expediază
asociaţiei şi la redacţia Monitorului Oficial al Republicii Moldova spre
publicare.
    30. Transmiterea  licenţei  asociaţiei unei alte persoane  juridice,
inclusiv celei formate prin reorganizarea asociaţiei, nu se permite.
    31. În cazul   pierderii   originalului  licenţei,  asociaţia   este
obligată,  în termen de 5 zile, să înştiinţeze despre aceasta  Serviciul
cu  explicarea circumstanţelor pierderii licenţei şi să publice un anunţ
respectiv în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
    32. Cererea pentru  primirea  duplicatului  licenţei, se  depune  pe
numele şefului Serviciului cu anexarea copiei anunţului publicat conform
punctului  31 din prezentul Regulament. Licenţa cu înscrierea "Duplicat"
se eliberează în termen de15 zile de la data depunerii cererii indicate.
    33. Plata pentru  eliberarea  duplicatului licenţei se încasează  în
mărimea costului formularului licenţei.
    34. Asociaţiile  care  activează  la  data  intrării  în  vigoare  a
prezentului  Regulament  sînt  obligate să primească licenţe.  Pe  lîngă
documentele  menţionate  la  punctele 7 şi 8  din  prezentul  Regulament
aceste  asociaţii  vor prezenta şi bilanţul contabil al activităţii  lor
pînă  la  ultima dată a perioadei de dare de seamă  premergătoare  zilei
depunerii cererii pentru eliberarea licenţei.
    35. Asociaţiile  care nu s-au adresat după licenţe poartă răspundere
conform legislaţiei.

                                                    Anexa nr. 4
                                            la Hotărîrea Guvernului 
                                            Republicii Moldova nr. 1011 
                                            din 30 septembrie 1998

               NORME DE PRUDENŢĂ FINANCIARĂ A ASOCIAŢIILOR
                 DE ECONOMII ŞI ÎMPRUMUT ALE CETĂŢENILOR

                          I. DISPOZIŢII GENERALE

    1. Normele de  prudenţă  financiară  a asociaţiilor de  economii  şi
împrumut  ale cetăţenilor (în continuare - Norme) sînt elaborate în baza
Legii  nr.  1505-XIII  din  18 februarie  1998  privind  asociaţiile  de
economii şi împrumut ale cetăţenilor.

                    II. DEFINIREA NOŢIUNILOR UTILIZATE

    2. În prezentele Norme sînt utilizaţi următorii termeni şi noţiuni:
    a) împrumut pe termen scurt - împrumut acordat de către asociaţie pe
termen de pînă la un an;
    b) împrumut pe  termen lung - împrumut acordat de către asociaţie pe
termen mai mare de un an;
    c) capital propriu  - mijloacele asociaţiei de economii şi  împrumut
ale  cetăţenilor  (în  continuare - asociaţia)  constituite  din  cotele
depuse  de către membrii asociaţiei la primirea lor în asociaţie, cotele
depuse  suplimentar  de  către  membrii asociaţiei  în  scopul  formării
rezervei  de  asigurare  a împrumuturilor  acordate,  rezerva  statutară
formată  din  profitul  anual net nerepartizat, precum şi  din  donaţii,
sponsorizări şi subsidii primite de către asociaţie;
    d) rezerva de   asigurare   a  împrumuturilor  acordate  -   rezerva
constituită   din  cotele  depuse  suplimentar  de  membrii  asociaţiei,
profitul nerepartizat, precum şi din donaţii, sponsorizări şi subsidii.
    3. Rezerva de asigurare a împrumuturilor acordate este proporţională
împrumuturilor acordate de către asociaţii în conformitate cu prezentele
norme.  Rezerva de asigurare se plasează numai în activele cu grad înalt
de asigurare în conformitate cu prezentele Norme.

                        III. OPERAŢIUNI AUTORIZATE

    4. Asociaţia  înregistrată şi autorizată este în drept să  efectueze
operaţiuni,  care nu contravin prevederilor Codului civil, Legii privind
asociaţiile  de economii şi împrumut ale cetăţenilor, prezentelor  Norme
şi altor acte normative, şi anume:
    a) să dispună  de  conturi  bancare în valută naţională  şi  străină
conform legislaţiei;
    b) să procure bunuri pentru activitatea proprie;
    c) să accepte   ca  depuneri  la  termen  economiile  personale  ale
membrilor săi, cu/sau fără dobîndă;
    d) să primească  credite  şi  împrumuturi  dacă ea  nu  are  datorii
restante, precum şi donaţii, sume de sponsorizare şi subsidii;
    e) să acorde  împrumuturi numai acelor membri ai săi, care au  depus
cote  în conformitate cu prezentele Norme şi nu au datorii restante faţă
de asociaţie şi alţi creditori;
    f) să plaseze  şi  să investească mijloacele sale  întru  beneficiul
propriu şi/sau al membrilor asociaţiei;
    g) să semneze  contracte  de asigurare pentru acoperirea  riscurilor
legate de activitatea sa;
    h) să efectueze  alte  operaţiuni,  ce nu contravin  legislaţiei  şi
altor acte normative.
    5. Asociaţiile nu sînt în drept:
    a) să efectueze  operaţiuni prevăzute de art. 32 al Legii cu privire
la asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor;
    b) să accepte  depozite  la vedere şi orice alte tipuri de  depozite
plătibile imediat după adresare;
    c) să emită acreditive documentare;
    d) să efectueze operaţiuni financiare în străinătate;
    e) să procure  cote  în capitalul societăţilor comerciale şi  valori
mobiliare   corporative,  cu  excepţia  celor  emise  de  Corporaţia  de
Finanţare  Rurală  şi băncile comerciale care corespund  criteriilor  de
eligibilitate  stabilite  de  Banca Naţională a Moldovei şi  propuse  de
Serviciul supravegherii de stat;
    f) să efectueze  operaţiuni  cu imobil, cu excepţia celor  efectuate
pentru  necesităţile  proprii şi celor legate de  acoperirea  datoriilor
irecuperabile;
    g) să efectueze  operaţiuni riscante, cum sînt operaţiunile  forward
sau acordarea împrumuturilor în valută străină.

                    IV. SUFICIENŢA CAPITALULUI PROPRIU
                  ŞI ASIGURAREA ÎMPRUMUTURILOR ACORDATE

    6. Cel puţin  1% din mijloacele plasate de către asociaţie în  bănci
comerciale trebuie să fie asigurate cu capitalul propriu.
    7. Cel puţin  100%  din valoarea de bilanţ a  activlor  nemateriale,
mijloacelor  fixe, creanţelor irecuperabile trebuie să fie asigurate  cu
capitalul propriu.
    8. Rezerva de   asigurare  a  împrumuturilor  acordate  trebuie   să
constituie  permanent  cel puţin 6% din suma împrumuturilor acordate  pe
termen scurt, plus 8% din suma împrumuturilor acordate pe termen lung.
    9. Rezerva de  asigurare  a împrumuturilor acordate trebuie  să  fie
depusă pe conturile bancare ale asociaţiei.
    10. Membrul asociaţiei  la ieşirea din ea poate solicita rambursarea
cotelor   sale,   depuse   suplimentar  în  rezerva   de   asigurare   a
împrumuturilor  acordate,  numai  după expirarea perioadei  pentru  care
această rezervă a fost formată.

                        V. ECHILIBRUL SCADENŢELOR

    11. Asociaţia  trebuie  să asigure permanent  corespunderea  deplină
(100%)  a  termenelor tuturor obligaţiilor sale spre plată cu  termenele
tuturor creanţelor spre încasare.

                    VI. RATELE DE DIVIZARE A RISCULUI

    12. Mărimea împrumutului  neasigurat  acordat unui singur membru  al
asociaţiei nu poate depăşi:
    a) 100% din suma  totală  a capitalului propriu al asociaţiei  -  în
primul an de activitate a acesteia;
    b) 35% din suma  totală a capitalului propriu al asociaţiei - în  al
doilea an de activitate a acesteia;
    c) 20% din suma  totală  a  capitalului propriu al asociaţiei  -  în
următorii ani de activitate a acesteia.
    13. Mărimea împrumutului   neasigurat   acordat   unui   membru   al
asociaţiei nu poate depăşi 10% din suma totală a împrumuturilor acordate
de către asociaţie pe termen scurt şi lung.
    14. Mărimea împrumutului   neasigurat   acordat   unui   membru   al
asociaţiei  nu  poate  depăşi suma minimă calculată în  conformitate  cu
punctele 12 şi 13 din prezentele Norme.
    15. Împrumutul  acordat unui membru al asociaţiei poate depăşi  suma
minimă  definită conform punctului 14 din prezentele Norme, dacă  acesta
este  asigurat de către membrul asociaţiei prin mijloace băneşti  depuse
în asociaţie, bunuri gajate, garanţii sau cauţiuni, valoarea cărora este
echivalentă sau depăşeşte suma împrumutului acordat.

               VII. RATA DOBÎNZII LA ÎMPRUMUTURILE ACORDATE

    16. Rata dobînzii la împrumuturile acordate trebuie să fie stabilită
de  către  asociaţie  la  un nivel suficient  pentru  a  acoperi  costul
resurselor atrase, cheltuielile operaţionale şi riscurile care nu pot fi
acoperite  din  donaţii, sponsorizări şi subsidii  acordate  asociaţiei.
Evaluarea    riscurilor    va   fi   definită    conform    prevederilor
compartimentului IX al prezentelor Norme.

                    VIII. REPARTIZAREA PROFITULUI NET

    17. Întregul  profit  anual  net al asociaţiei  se  repartizează  în
rezervele acesteia.

                             IX. PROVIZIOANE

    18. Asociaţia  este  obligată  să  ajusteze  nivelul  provizioanelor
pentru  pierderile  potenţiale din împrumuturi (creanţele neachitate  la
termen) în baza performanţei acesteia în trecut.
    19. Rezervele pentru acoperirea pierderilor posibile din împrumuturi
(creanţe neachitate la termen) se stabilesc după cum urmează:
    a) minimum 30%  pentru creanţe restante (plata cărora este  restantă
pînă la două luni inclusiv);
    b) minimum 75%  pentru creanţe dubioase (plata cărora este  restantă
între două şi 12 luni inclusiv);
    c) 100% a creanţei  compromise (plata cărora este restantă de  peste
12 luni).
    20. Întreaga  rezervă  (de 100%) se constituie şi poate fi  folosită
pentru înregistrări contabile reversibile.

                           X. DISPOZIŢII FINALE

    21. La încălcarea prezentelor Norme asociaţiile poartă răspundere în
conformitate cu legislaţia, Regulamentul privind licenţierea activităţii
asociaţiilor  de  economii şi împrumut ale cetăţenilor şi cu  alte  acte
normative.