HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA privind supravegherea de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor Nr.1011 din 30.09.98 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.97-98/998 din 29.10.1998 * * * În scopul formării şi funcţionării eficiente a unui sistem viabil de microfinanţare prin asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor, minimalizării riscului pierderii economiilor cetăţenilor asociaţi şi întru executarea Legii privind asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor, nr. 1505-XIII din 18 februarie 1998, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se instituie, pe lîngă Ministerul Finanţelor, Serviciul supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor. 2. Se aprobă: Regulamentul Serviciului supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor (anexa nr. 1); structura şi statele de personal ale Serviciului supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor (anexa nr. 2); Regulamentul cu privire la licenţierea activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor (anexa nr. 3); Normele de prudenţă financiară ale asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor (anexa nr. 4). 3. Retribuirea muncii lucrătorilor Serviciului supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor se face conform condiţiilor de salarizare a personalului din organele administraţiei publice de stat în baza Reţelei tarifare unice de salarizare şi Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 22 din 14 ianuarie 1994 "Cu privire la stabilirea recompensei lunare pentru vechimea în muncă personalului din organele administraţiei de stat", cu modificările ulterioare. Şefului Serviciului supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor i se atribuie categoria tarifară de şef de direcţie principală a Ministerului Finanţelor. 4. Se stabileşte bugetul Serviciului supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor pe anul 1998, în sumă de 23783 lei, care va fi finanţat din contul contribuţiei Guvernului Republicii Moldova, prevăzute pentru Proiectul de finanţare rurală. 5. Ministerul Finanţelor, pînă la 31 decembrie 1998, va elabora şi aproba standardul naţional de contabilitate a activităţii financiar-gospodăreşti a asociaţiilor şi planul de conturi de evidenţă contabilă a acestora. 6. Se completează alineatul cinci al anexei nr. 1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1187 din 24 decembrie 1997 "Cu privire la reforma contabilităţii" (Monitorul Oficial, 1997, nr. 88-91, art. 890) cu următorul punct: "S.N.C. 36 "Contabilitatea în asociaţiile de economii şi împrumut +ale cetăţenilor",". 7. Se abrogă Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 552 din 16 iunie 1997 "Cu privire la modalitatea de înregistrare a asociaţiilor de creditare şi economii" (Monitorul Oficial, nr. 46-47 din 17 iulie 1997). 8. Serviciul supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor va prezenta trimestrial Guvernului Republicii Moldova rapoarte privind activitatea sa, începînd cu trimestrul I al anului 1999, precum şi raportul pentru perioada de activitate de la instituire. PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Ion CIUBUC Chişinău, 30 septembrie 1998. Nr. 1011. Anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1011 din 30 septembrie 1998 REGULAMENTUL Serviciului supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor I. DISPOZIŢII GENERALE 1. Regulamentul Serviciului supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor (în continuare - Regulamentul) este elaborat în conformitate cu Legea nr. 1505-XIII din 18 februarie 1998 privind asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor şi cu alte acte normative. 2. Serviciul supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor (în continuare - Serviciul) participă la formarea şi realizarea politicii unice a statului în dezvoltarea asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor (în continuare - asociaţiile) şi federaţiilor acestora. 3. Sarcinile de bază ale Serviciului sînt: a) elaborarea şi aprobarea, în limita competenţei sale, a actelor normative ce reglementează crearea, desfăşurarea şi încetarea activităţii asociaţiilor; b) acordarea, suspendarea acţiunii şi anularea licenţelor pentru desfăşurarea activităţii asociaţiilor; c) efectuarea monitoringului activităţii asociaţiilor. 4. Serviciul în activitatea sa se călăuzeşte de Constituţie, legile Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile Guvernului Republicii Moldova, prezentul Regulament şi alte acte normative. II. ATRIBUŢIILE SERVICIULUI 5. Atribuţiile principale ale serviciului sînt prevăzute în alin. (2) art. 6 din Legea privind asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor. 6. Pentru îndeplinirea sarcinilor şi atribuţiilor principale ce-i revin Serviciul: a) elaborează în condiţiile legii nominalizate şi prezintă spre aprobare Guvernului proiecte de acte normative şi modificările acestora; b) elaborează şi prezintă spre aprobare Departamentului Analize Statistice şi Sociologice proiectele formelor de evidenţă şi de rapoarte, specifice activităţii asociaţiilor; c) elaborează şi aprobă regulamentul privind efectuarea de către Serviciu a supravegherii activităţii asociaţiilor şi federaţiilor acestora; d) elaborează şi aprobă modul de completare şi prezentare către Serviciu a rapoartelor specializate privind activitatea asociaţiilor şi federaţiilor acestora; e) elaborează şi aprobă standardul de dezvăluire a informaţiei privind activitatea asociaţiilor; f) elaborează şi aprobă standardele de management financiar în asociaţii; g) elaborează şi aprobă regulamentul privind procedura de reorganizare şi lichidare a asociaţiilor; h) explică actele normative, ce reglementează crearea, activitatea şi încetarea activităţii asociaţiilor şi federaţiilor acestora, inclusiv în mass-media; i) verifică plenitudinea şi corectitudinea completării rapoartelor prezentate de către asociaţii; j) generalizează şi analizează informaţia rapoartelor financiare şi specializate privind activitatea asociaţiilor; k) ţine registrul licenţelor asociaţiilor şi federaţiilor acestora; l) acceptă sau refuză întemeiat reorganizarea asociaţiilor; m) participă prin reprezentantul său în activitatea comisiilor de lichidare a asociaţiilor; n) stabileşte, în caz de revocare a licenţei sau de faliment, administrarea temporară a asociaţiei de către reprezentantul Serviciului, pînă la numirea de către instanţa de judecată a administratorului procedurii concursuale, conform Legii cu privire la faliment; o) examinează, la solicitarea organelor de ocrotire a dreptului, litigiile apărute între asociaţii şi membrii acestora, între asociaţii şi federaţiile lor; p) coordonează instruirea specialiştilor şi membrilor asociaţiilor; r) exercită pe teren controlul activităţii asociaţiilor; s) cere efectuarea auditului asociaţiilor privind rezultatele activităţii lor anuale. 7. În scopul îndeplinirii atribuţiilor sale, Serviciul emite dispoziţii executorii pentru asociaţii şi federaţiile acestora. 8. Serviciul stabileşte termenele executării dispoziţiilor sale. Neexecutarea, executarea necorespunzătoare sau încălcarea termenelor stabilite pentru aceste dispoziţii atrage aplicarea sancţiunilor conform articolului 25 al Legii privind asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor. III. SUPRAVEGHEREA ACTIVITĂŢII ASOCIAŢIILOR 9. Serviciul, în scopul supravegherii activităţii asociaţiilor şi federaţiilor acestora, efectuează monitorizarea activităţii lor, inclusiv executarea atribuţiilor stabilite de literele j), k), r) şi s) ale punctului 6 din prezentul Regulament. 10. Rapoartele specializate ale asociaţiilor, în baza cărora se efectuează monitoringul activităţii lor, se prezintă Serviciului trimestrial şi anual, şi trebuie să conţină numai informaţii necesare pentru controlul respectării normelor de prudenţă financiară. 11. Serviciul efectuează pe teren controlul activităţii asociaţiilor din iniţiativă proprie, la cererea organelor fiscale şi de ocrotire a dreptului şi la solicitarea asociaţiilor şi federaţiilor acestora. 12. Specialiştii Serviciului efectuează controale pe teren numai în baza însărcinărilor de serviciu la prezentarea legitimaţiei. 13. Rezultatele controlului pe teren se fixează într-un proces-verbal, şi se semnează de către specialiştii Serviciului care l-au exercitat, precum şi de către directorul şi contabilul şef al asociaţiei. La procesul-verbal pot fi anexate explicaţiile ultimilor. În cazul în care directorul şi/sau contabilul-şef au refuzat să semneze procesul-verbal, în el se face o menţiune corespunzătoare cu indicarea persoanelor care au refuzatsă-l semneze. 14. În caz de depistare în procesul controalelor pe teren a unor abuzuri esenţiale, Serviciul este în drept să ceară efectuarea unui audit suplimentar la asociaţie. 15. În cazul neprezentării de către asociaţie a avizului auditului suplimentar, Serviciul numeşte organizaţia de audit pentru efectuarea auditului suplimentar. 16. Serviciul, în baza procesului-verbal al controlului efectuat aplică, după caz, sancţiuni în limita competenţei sale sau înaintează un demers Ministerului Finanţelor privind aplicarea sancţiunilor administrative. IV. ORGANIZAREA FUNCŢIONĂRII SERVICIULUI 17. Serviciul este o unitate structurală a Ministerului Finanţelor, are statut de persoană juridică, cont de decontare şi alte conturi în bănci, ştampilă şi antet cu stema de stat a Republicii Moldova, şi alte atribute necesare pentru exercitarea atribuţiilor ce-i revin. 18. Conducerea metodologică a Serviciului, precum şi controlul curent asupra activităţii acestuia se efectuează de către Ministerul Finanţelor. 19. Şeful Serviciului este numit şi eliberat din funcţie de către Ministerul Finanţelor. 20. Şeful-adjunct al Serviciului este numit şi eliberat din funcţie de către şeful Serviciului. 21. Şeful Serviciului: a) acţionează fără procură în numele Serviciului şi reprezintă interesele acestuia în faţa autorităţilor publice, autorităţilor judecătoreşti, încheie contracte, dispune de averea acestuia; b) dirijează întreaga activitate a aparatului din subordine; c) angajează şi eliberează personalul Serviciului; d) aprobă regulamentele subdiviziunilor interioare ale Serviciului; e) stabileşte atribuţiile funcţionale ale angajaţilor Serviciului şi le aplică sancţiuni disciplinare; f) emite hotărîri în limita împuternicirilor sale executorii pentru asociaţii şi federaţiile lor; g) poartă răspundere persoanlă pentru neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a atribuţiilor Serviciului. 22. Actele normative ale Serviciului, precum şi deciziile de eliberare, suspendare sau anulare a licenţelor pentru desfăşurarea activităţii asociaţiilor se adoptă prin hotărîre de către şeful Serviciului la prezentarea şefilor subdiviziunilor respective. 23. Actele normative ale Serviciului intră în vigoare la data publicării lor în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. 24. Serviciul în procesul efectuării activităţii sale colaborează cu alte autorităţi publice, organizaţii obşteşti, cetăţeni. 25. Serviciul este în drept să participe la lucrările organizaţiilor internaţionale de profil şi să fie membrul lor. V. DISPOZIŢII FINALE 26. Structura, statele de personal şi cheltuielile pentru întreţinerea Serviciului se stabilesc de către Guvern. 27. Serviciul prezintă anual Guvernului rapoarte privind activitatea sa, a asociaţiilor şi federaţiilor acestora. 28. Acţiunile Serviciului pot fi contestate în organele ierarhic superioare şi/sau în instanţa de judecată în conformitate cu legislaţia. Anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1011 din 30 septembrie 1998 STRUCTURA ŞI STATELE DE PERSONAL ale Serviciului supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor +-------------------+ | Şeful Serviciului | +-------------------+ / \ / \ +-------------+ +--------------+ | Şef-adjunct | | Contabil-şef | +------+------+ +-------+------+ | | +----------------------+ +-----------------------+ | Secţia de licenţiere | | Secţia de evidenţă şi | | şi supraveghere | | monitoring financiar | +----------------------+ +-----------------------+ Statele de personal (unităţi) Şef al Serviciului - 1 Şef-adjunct al Serviciului - 1 Secţia licenţiere şi supraveghere - 2 Contabil-şef - 1 Secţia evidenţă şi monitoring financiar - 2 Total personal - 7 Anexa nr. 3 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1011 din 30 septembrie 1998 REGULAMENT privind licenţierea activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor I. DISPOZIŢII GENERALE 1. Regulamentul privind licenţierea activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor (în continuare - Regulamentul) este elaborat în conformitate cu Legea privind asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor, nr. 1505-XIII din 18 februarie 1998. 2. Prezentul Regulament stabileşte modul de eliberare, suspendare a acţiunii sau anulare (revocare) a licenţelor pentru efectuarea activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor (în continuare - licenţe). 3. Eliberarea, suspendarea acţiunii sau anularea licenţelor se efectuează de către Serviciul supravegherii de stat a activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor (în continuare - Serviciul) în conformitate cu prevederile Legii privind asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor şi prezentul Regulament. 4. Asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor (în continuare - asociaţiile) au dreptul să desfăşoare activitatea licenţiată în conformitate cu prezentul Regulament, începînd cu data primirii licenţei. 5. Asociaţiile sînt obligate să corespundă cerinţelor stabilite de prezentul Regulament atît la obţinerea licenţei, cît şi pe parcursul întregului termen de acţiune a ei. 6. În virtutea specificului activităţii asociaţiilor, prevederile Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 859 din 13 august 1998 "Cu privire la reglementarea unor genuri de activitate în Republica Moldova" nu se extinde asupra acestora. II. ELIBERAREA LICENŢEI 7. Serviciul eliberează licenţă asociaţiei la cererea acesteia, care va conţine: a) denumirea deplină a asociaţiei; b) adresa (sediul) asociaţiei; c) date despre contul de decontare al asociaţiei şi banca în care asociaţia are deschis acest cont; d) codul fiscal al asociaţiei; e) genurile de activitate pentru care se solicită licenţa; f) termenul de activitate a asociaţiei. 8. La cerere se anexează copiile documentelor specificate în alin. (3) art. 24 din Legea privind asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor, ce se înregistrează şi se autentifică de către Serviciu la prezentarea originalului. 9. Mărimea plăţii pentru eliberarea licenţei este egală cu cota minimă depusă în capitalul asociaţiei stabilită de Legea privind asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor. 10. Deciziile despre eliberarea (refuzul de a elibera) licenţelor, precum şi suspendarea sau anularea lor sînt luate de către şeful Serviciului prin hotărîre, la prezentarea conducătorului secţiei de licenţiere şi supraveghere. 11. În licenţă se indică: a) denumirea deplină a Serviciului; b) denumirea deplină, adresa (sediul), numărul şi data înregistrării de stat a asociaţiei căreia i se eliberează licenţa; c) numărul şi data eliberării licenţei; d) codul fiscal al asociaţiei; e) termenul pentru care se eliberează licenţa (termenul pentru care a fost creată asociaţia); f) genurile de activitate pentru care a fost eliberată licenţa (primirea economiilor personale ale membrilor asociaţiei şi de acordare a împrumuturilor membrilor acesteia); g) condiţiile stabilite pentru activitatea licenţiată. 12. Licenţa se semnează de către şeful Serviciului, iar în lipsa lui - de către şeful-adjunct al Serviciului. 13. Eliberarea, suspendarea acţiunii sau anularea licenţei se înregistrează de către Serviciu în registrul licenţelor. III. CERINŢELE FAŢĂ DE ASOCIAŢII 14. Asociaţiile sînt în drept să practice numai genurile de activitate indicate în alin. (1) art. 8 din Legea privind asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor şi în statutul ei. 15. Statutul asociaţiilor trebuie să corespundă cerinţelor legislaţiei şi altor acte normative. 16. Capitalul propriu efectiv al asociaţiei conform bilanţului acesteia nu trebuie să fie mai mic decît capitalul propriu minim, indicat în statutul ei, iar mărimea acestuia nu trebuie să fie mai mică decît suma calculată în conformitate cu alin. (3) al art. 7 şi alin. (3) al art. 55 sau alin. (3) al art. 27 din Legea privind asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor. 17. Asociaţia este obligată să respecte normele de prudenţă financiară stabilite în modul corespunzător. IV. SUSPENDAREA ACŢIUNII LICENŢEI 18. Serviciul este în drept să suspende acţiunea licenţei eliberate asociaţiei în cazurile: a) depistării tăinuirii sau falsificării informaţiilor în documentele, prezentate de către asociaţie pentru eliberarea licenţei; b) înştiinţării inoportune a Serviciului despre modificările şi completările introduse în documentele prezentate de către asociaţie pentru primirea licenţei; c) nedesfăşurării activităţii licenţiate în decurs de un an de la data eliberării licenţei; d) încălcării repetate a modului şi termenelor de prezentare a dărilor de seamă şi/sau prezenţa în ele a unor informaţii neconfirmate sau incomplete; e) neexecutării la timp sau eschivarea de la executarea dispoziţiilor Serviciului privind înlăturarea încălcărilor depistate; f) cînd asociaţia refuză exercitarea de către Serviciu a controlului pe teren, neprezentînd specialiştilor Serviciului documentele şi informaţiile necesare pentru efectuarea controlului; g) micşorării numărului membrilor asociaţiei pînă la mai puţin de 10 persoane; h) depistării în asociaţie a altor acţiuni neautorizate, care au cauzat încălcarea drepturilor membrilor asociaţiei şi/sau creditorilor ei; i) depunerii de către asociaţie a cererii de a suspenda acţiunea licenţei sale. 19. Hotărîrea privind suspendarea acţiunii licenţei se ia într-un termen de 10 zile din momentul depistării încălcării sau adresării asociaţiei privind suspendarea acţiunii licenţei sale şi trebuie să conţină: a) temeiul suspendării acţiunii licenţei; b) genurile licenţiate de activitate care se suspendă; c) termenul de suspendare a licenţei; d) în caz de necesitate sancţiunile aplicate asociaţiei. 20. În cazul adoptării hotărîrii privind reorganizarea sau lichidarea asociaţiei, acţiunea licenţei se suspendă din ziua adoptării hotărîrii respective. 21. Suspendarea la cererea asociaţiei a acţiunii licenţei nu se consideră drept sancţiune faţă de ea. 22. Copia hotărîrii privind suspendarea acţiunii licenţei se expediază asociaţiei în termen de 10 zile de la data adoptării hotărîrii. 23. Asociaţia este obligată să predea licenţa sa Serviciului în termen de 5 zile din data primirii înştiinţării despre adoptarea hotărîrii de suspendare a acţiunii licenţei. 24. În cazul suspendării acţiunii licenţei, asociaţia este obligată, în termenele stabilite de către Serviciu, să înlăture încălcarea şi să prezinte acestuia în scris un raport despre înlăturarea încălcării cu anexarea documentelor de confirmare. 25. În baza rezultatelor examinării raportului indicat şi, în caz de necesitate, a controlului suplimentar pe teren, se va stabili că încălcările au fost înlăturate, Serviciul este în drept să repună în acţiune licenţa, despre care fapt, în termen de 10 zile de la data adoptării acestei hotărîri, va anunţa asociaţia. V. ANULAREA LICENŢEI 26. Serviciul, la stabilirea temeiurilor pentru anularea licenţei eliberate asociaţiei, în termen de 10 zile din momentul stabilirii acestora, dă dispoziţia privind înlăturarea încălcărilor depistate. Dacă în acelaşi termen încălcările nu vor fi înlăturate Serviciul ia decizia de anulare a licenţei. 27. Asociaţia este obligată să restituie Serviciului licenţa anulată în termen de 5 zile de la data înmînării hotărîrii despre anularea ei. 28. Serviciul, la anularea licenţei în legătură cu cauzarea prejudiciilor creditorilor, membrilor asociaţiei şi/sau altor persoane, prezintă, după caz, în organele de ocrotire a dreptului materialele de tragere la răspundere a persoanelor cu funcţii de răspundere de la asociaţie. VI. DISPOZIŢII FINALE ŞI TRANZITORII 29. Copia hotărîrii Serviciului privind eliberarea şi anularea licenţei, în termen de 10 zile de la data adoptării ei, se expediază asociaţiei şi la redacţia Monitorului Oficial al Republicii Moldova spre publicare. 30. Transmiterea licenţei asociaţiei unei alte persoane juridice, inclusiv celei formate prin reorganizarea asociaţiei, nu se permite. 31. În cazul pierderii originalului licenţei, asociaţia este obligată, în termen de 5 zile, să înştiinţeze despre aceasta Serviciul cu explicarea circumstanţelor pierderii licenţei şi să publice un anunţ respectiv în Monitorul Oficial al Republicii Moldova. 32. Cererea pentru primirea duplicatului licenţei, se depune pe numele şefului Serviciului cu anexarea copiei anunţului publicat conform punctului 31 din prezentul Regulament. Licenţa cu înscrierea "Duplicat" se eliberează în termen de15 zile de la data depunerii cererii indicate. 33. Plata pentru eliberarea duplicatului licenţei se încasează în mărimea costului formularului licenţei. 34. Asociaţiile care activează la data intrării în vigoare a prezentului Regulament sînt obligate să primească licenţe. Pe lîngă documentele menţionate la punctele 7 şi 8 din prezentul Regulament aceste asociaţii vor prezenta şi bilanţul contabil al activităţii lor pînă la ultima dată a perioadei de dare de seamă premergătoare zilei depunerii cererii pentru eliberarea licenţei. 35. Asociaţiile care nu s-au adresat după licenţe poartă răspundere conform legislaţiei. Anexa nr. 4 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1011 din 30 septembrie 1998 NORME DE PRUDENŢĂ FINANCIARĂ A ASOCIAŢIILOR DE ECONOMII ŞI ÎMPRUMUT ALE CETĂŢENILOR I. DISPOZIŢII GENERALE 1. Normele de prudenţă financiară a asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor (în continuare - Norme) sînt elaborate în baza Legii nr. 1505-XIII din 18 februarie 1998 privind asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor. II. DEFINIREA NOŢIUNILOR UTILIZATE 2. În prezentele Norme sînt utilizaţi următorii termeni şi noţiuni: a) împrumut pe termen scurt - împrumut acordat de către asociaţie pe termen de pînă la un an; b) împrumut pe termen lung - împrumut acordat de către asociaţie pe termen mai mare de un an; c) capital propriu - mijloacele asociaţiei de economii şi împrumut ale cetăţenilor (în continuare - asociaţia) constituite din cotele depuse de către membrii asociaţiei la primirea lor în asociaţie, cotele depuse suplimentar de către membrii asociaţiei în scopul formării rezervei de asigurare a împrumuturilor acordate, rezerva statutară formată din profitul anual net nerepartizat, precum şi din donaţii, sponsorizări şi subsidii primite de către asociaţie; d) rezerva de asigurare a împrumuturilor acordate - rezerva constituită din cotele depuse suplimentar de membrii asociaţiei, profitul nerepartizat, precum şi din donaţii, sponsorizări şi subsidii. 3. Rezerva de asigurare a împrumuturilor acordate este proporţională împrumuturilor acordate de către asociaţii în conformitate cu prezentele norme. Rezerva de asigurare se plasează numai în activele cu grad înalt de asigurare în conformitate cu prezentele Norme. III. OPERAŢIUNI AUTORIZATE 4. Asociaţia înregistrată şi autorizată este în drept să efectueze operaţiuni, care nu contravin prevederilor Codului civil, Legii privind asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor, prezentelor Norme şi altor acte normative, şi anume: a) să dispună de conturi bancare în valută naţională şi străină conform legislaţiei; b) să procure bunuri pentru activitatea proprie; c) să accepte ca depuneri la termen economiile personale ale membrilor săi, cu/sau fără dobîndă; d) să primească credite şi împrumuturi dacă ea nu are datorii restante, precum şi donaţii, sume de sponsorizare şi subsidii; e) să acorde împrumuturi numai acelor membri ai săi, care au depus cote în conformitate cu prezentele Norme şi nu au datorii restante faţă de asociaţie şi alţi creditori; f) să plaseze şi să investească mijloacele sale întru beneficiul propriu şi/sau al membrilor asociaţiei; g) să semneze contracte de asigurare pentru acoperirea riscurilor legate de activitatea sa; h) să efectueze alte operaţiuni, ce nu contravin legislaţiei şi altor acte normative. 5. Asociaţiile nu sînt în drept: a) să efectueze operaţiuni prevăzute de art. 32 al Legii cu privire la asociaţiile de economii şi împrumut ale cetăţenilor; b) să accepte depozite la vedere şi orice alte tipuri de depozite plătibile imediat după adresare; c) să emită acreditive documentare; d) să efectueze operaţiuni financiare în străinătate; e) să procure cote în capitalul societăţilor comerciale şi valori mobiliare corporative, cu excepţia celor emise de Corporaţia de Finanţare Rurală şi băncile comerciale care corespund criteriilor de eligibilitate stabilite de Banca Naţională a Moldovei şi propuse de Serviciul supravegherii de stat; f) să efectueze operaţiuni cu imobil, cu excepţia celor efectuate pentru necesităţile proprii şi celor legate de acoperirea datoriilor irecuperabile; g) să efectueze operaţiuni riscante, cum sînt operaţiunile forward sau acordarea împrumuturilor în valută străină. IV. SUFICIENŢA CAPITALULUI PROPRIU ŞI ASIGURAREA ÎMPRUMUTURILOR ACORDATE 6. Cel puţin 1% din mijloacele plasate de către asociaţie în bănci comerciale trebuie să fie asigurate cu capitalul propriu. 7. Cel puţin 100% din valoarea de bilanţ a activlor nemateriale, mijloacelor fixe, creanţelor irecuperabile trebuie să fie asigurate cu capitalul propriu. 8. Rezerva de asigurare a împrumuturilor acordate trebuie să constituie permanent cel puţin 6% din suma împrumuturilor acordate pe termen scurt, plus 8% din suma împrumuturilor acordate pe termen lung. 9. Rezerva de asigurare a împrumuturilor acordate trebuie să fie depusă pe conturile bancare ale asociaţiei. 10. Membrul asociaţiei la ieşirea din ea poate solicita rambursarea cotelor sale, depuse suplimentar în rezerva de asigurare a împrumuturilor acordate, numai după expirarea perioadei pentru care această rezervă a fost formată. V. ECHILIBRUL SCADENŢELOR 11. Asociaţia trebuie să asigure permanent corespunderea deplină (100%) a termenelor tuturor obligaţiilor sale spre plată cu termenele tuturor creanţelor spre încasare. VI. RATELE DE DIVIZARE A RISCULUI 12. Mărimea împrumutului neasigurat acordat unui singur membru al asociaţiei nu poate depăşi: a) 100% din suma totală a capitalului propriu al asociaţiei - în primul an de activitate a acesteia; b) 35% din suma totală a capitalului propriu al asociaţiei - în al doilea an de activitate a acesteia; c) 20% din suma totală a capitalului propriu al asociaţiei - în următorii ani de activitate a acesteia. 13. Mărimea împrumutului neasigurat acordat unui membru al asociaţiei nu poate depăşi 10% din suma totală a împrumuturilor acordate de către asociaţie pe termen scurt şi lung. 14. Mărimea împrumutului neasigurat acordat unui membru al asociaţiei nu poate depăşi suma minimă calculată în conformitate cu punctele 12 şi 13 din prezentele Norme. 15. Împrumutul acordat unui membru al asociaţiei poate depăşi suma minimă definită conform punctului 14 din prezentele Norme, dacă acesta este asigurat de către membrul asociaţiei prin mijloace băneşti depuse în asociaţie, bunuri gajate, garanţii sau cauţiuni, valoarea cărora este echivalentă sau depăşeşte suma împrumutului acordat. VII. RATA DOBÎNZII LA ÎMPRUMUTURILE ACORDATE 16. Rata dobînzii la împrumuturile acordate trebuie să fie stabilită de către asociaţie la un nivel suficient pentru a acoperi costul resurselor atrase, cheltuielile operaţionale şi riscurile care nu pot fi acoperite din donaţii, sponsorizări şi subsidii acordate asociaţiei. Evaluarea riscurilor va fi definită conform prevederilor compartimentului IX al prezentelor Norme. VIII. REPARTIZAREA PROFITULUI NET 17. Întregul profit anual net al asociaţiei se repartizează în rezervele acesteia. IX. PROVIZIOANE 18. Asociaţia este obligată să ajusteze nivelul provizioanelor pentru pierderile potenţiale din împrumuturi (creanţele neachitate la termen) în baza performanţei acesteia în trecut. 19. Rezervele pentru acoperirea pierderilor posibile din împrumuturi (creanţe neachitate la termen) se stabilesc după cum urmează: a) minimum 30% pentru creanţe restante (plata cărora este restantă pînă la două luni inclusiv); b) minimum 75% pentru creanţe dubioase (plata cărora este restantă între două şi 12 luni inclusiv); c) 100% a creanţei compromise (plata cărora este restantă de peste 12 luni). 20. Întreaga rezervă (de 100%) se constituie şi poate fi folosită pentru înregistrări contabile reversibile. X. DISPOZIŢII FINALE 21. La încălcarea prezentelor Norme asociaţiile poartă răspundere în conformitate cu legislaţia, Regulamentul privind licenţierea activităţii asociaţiilor de economii şi împrumut ale cetăţenilor şi cu alte acte normative.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀