joi, 7 ianuarie 1999
1263/24.12.98 Hotărîre cu privire la aprobarea Concepţiei educaţiei militaro-patriotice a tineretului
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
   cu privire la aprobarea Concepţiei educaţiei militaro-patriotice
                             a tineretului

                         Nr.1263  din  24.12.98

        Monitorul Oficial al R.Moldova nr.1-2/23 din 07.01.1999

                                * * *

    În scopul realizării activităţilor educativ-patriotice în societate,
Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Concepţia educaţiei militaro-patriotice a tineretului (anexa nr. 1);
    Componenţa nominală   a   comisiei   pentru   problemele   educaţiei
militaro-patriotice, conform anexei nr. 2.
    2. Comisia pentru   problemele  educaţiei  militaro-patriotice,   în
termen  de trei luni, va elabora şi va propune Guvernului spre  aprobare
Programul   de   activităţi   întru  realizarea   Concepţiei   educaţiei
militaro-patriotice a tineretului.


    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                               Ion CIUBUC

    ChişinŞu, 24 decembrie 1998.
    Nr. 1263.

                                                   Anexa nr.1
                                            la Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova nr.1263
                                            din 24 decembrie 1998

                               CONCEPŢIA
              EDUCAŢIEI MILITARO-PATRIOTICE A TINERETULUI

                              INTRODUCERE

    În Concepţia   educaţiei   militaro-patriotice  a  tineretului   (în
continuare   -  Concepţie)  este  expusă  viziunea  contemporană  asupra
educaţiei  militaro-patriotice  ca  una din  direcţiile  prioritare  ale
activităţii  Armatei Naţionale în condiţiile de reformare a  societăţii.
Conţinutul  Concepţiei este revelat prin expunerea principalelor idei şi
principii  ce  determină  orientarea, caracterul şi  alte  elemente  ale
educaţiei  la  tineret  a patriotismului, a pregătirii  pentru  slujirea
destoinică Republicii Moldova în condiţiile actuale.
    Concepţia reprezintă  o totalitate a bazelor teoretice ale educaţiei
militaro-patriotice   a   tineretului,   a   scopurilor,   conţinutului,
sarcinilor, principiilor, formelor şi metodelor de lucru. Esenţa acestei
activităţi  este determinată, pe de o parte, de interesele şi  cerinţele
serviciului  militar  faţă de personalitate, iar, pe de altă  parte,  de
interesele societăţii şi ale personalităţii însăşi.
    Scopul principal  al  Concepţiei este de a determina locul şi  rolul
educării  la  tineret  a patriotismului, al pregătirii  pentru  slujirea
destoinică  Republicii  Moldova  ca direcţie importantă  în  activitatea
Forţelor Armate, bazată pe principii ştiinţifice.
    În condiţiile transformărilor ce au loc în societate, sînt înaintate
sarcini  calitativ noi, mai complexe în ceea ce priveşte conştientizarea
teoretică,  dezvoltarea  şi  concretizarea  activităţii  de  educare  la
tineret   a   spiritului   civic,   patriotismului,   sentimentului   de
responsabilitate  pentru destinul patriei, a pregătirii pentru  apărarea
ei.
    În ultimul timp,  în  virtutea  schimbărilor în  diverse  sfere  ale
vieţii  sociale,  se resimte o decădere considerabilă în activitatea  de
educare  militaro-patriotică  a  tineretului. Una  din  cauzele  acestei
situaţii  este  lipsa  obiectivelor  conceptuale,  strategiei  unice  în
realizarea  lucrului  educativ, dirijarea insuficientă a  procesului  de
educare.
    În această ordine   de   idei,  problema  devine   foarte   actuală.
Actualitatea  ei deosebită se explică prin faptul că de soluţionarea  ei
reuşită    în    mare   măsură   depinde   şi   rezultatul    reformelor
social-economice.  De  aici  reiese necesitatea  stringentă  a  analizei
fundamentale  şi sistematice a ansamblului de probleme cares-au acumulat
Rn sfera educaîiei militaro-patriotice a tineretului.
    În baza Concepţiei  în  cauză  poate  fi creat  un  program  complex
special, care să fie orientat spre formarea şi dezvoltarea sistemului de
activitate  educativă în cadrul Armatei Naţionale şi Forţelor Armate  în
ansamblu.  Soluţionarea  acestei probleme va contribui  considerabil  la
depăşirea  greutăţilor  cu care se confruntă multe instituţii  de  stat,
inclusiv Armata Naţională, la etapa actuală.

                       I. PRINCIPII FUNDAMENTALE

    Principiile fundamentale,  care constituie o condiţie importantă  în
realizarea  educaţiei  militaro-patriotice, se bazează pe  recunoaşterea
importanţei  sociale  înalte  a spiritului civic,  a  patriotismului  şi
pregătirii  pentru slujirea destoinică Republicii Moldova, a necesităţii
de a crea posibilităţi reale şi a depune eforturi concentrate în vederea
dezvoltării acestor calităţi la tineret.
    Educaţia militaro-patriotică,  ca  unul din genurile  de  activitate
multilaterală,  are  un  nivel  înalt de  complexitate,  adică  cuprinde
practic  toate categoriile de tineret, străbate multe aspecte ale vieţii
sociale, mai cu seamă Forţele Armate.
    Printre principiile  fundamentale ale educaţiei  militaro-patriotice
pot  fi  evidenţiate: caracterul ştiinţific;  umanismul;  democratismul;
prioritatea  moştenirii  istorice şi culturale;  diversitatea  formelor,
metodelor  şi  mijloacelor  aplicate  în  scopul  asigurării  eficienţei
educaţiei;  abordarea individuală a educaţiei; legătura strînsă cu  alte
tipuri de educaţie.

                  II. SCOPUL, SARCINILE ŞI CONŢINUTUL
                     EDUCAŢIEI MILITARO-PATRIOTICE

    Educaţia militaro-patriotică   include  activitatea   multilaterală,
sistematică,  bine  orientată  şi coordonată a structurilor  din  cadrul
Forţelor  Armate  în  vederea formării la tineret a  înaltei  conştiinţe
patriotice, a sentimentului suprem de devotament faţă de patrie.
    Scopul educaţiei  militaro-patriotice este de a dezvolta la  tineret
sentimentul  civic  şi  patriotismul  ca  principale  valori  morale  şi
sociale,  de  a  forma  la  el  calităţile  profesionale  importante  şi
pregătirea   de  a  le  aplica  activ  în  diverse  domenii  ale  vieţii
societăţii, mai cu seamă în serviciul militar.
    Principalele  sarcini ale educaţiei militaro-patriotice a  tinerilor
care   îşi  satisfac  serviciul  în  Forţele  Armate  sînt  considerate:
dezvoltarea  aptitudinilor şi calităţilor ce vor contribui la realizarea
intereselor  statului,  formarea bunei pregătiri morale  şi  psihologice
pentru  apărarea patriei, a fidelităţii faţă de datoria  constituţională
şi  militară  pe timp de pace sau război, a înaltei responsabilităţi  şi
unei discipline stricte.
    Aceste sarcini includ un şir de componenţi ce asigură realizarea lor:
    desfăşurarea activităţii organizatorice şi de conducere bazate pe
    principii ştiinţifice în vederea creării condiţiilor pentru educarea
militaro-patriotică eficientă a tineretului;
    consolidarea  în  conştiinţa tinerilor a valorilor şi  convingerilor
patriotice, a respectului faţă de trecutul istoric şi cultural al ţării;
    crearea unui sistem eficient de educaţie militaro-patriotică care să
asigure  condiţii optime pentru dezvoltarea la tineret a  devotamentului
faţă  de patrie, a pregătirii pentru a sluji cu demnitate societăţii  şi
statului, pentru a-şi îndeplini cinstit datoria cetăţenească şi militară;
    crearea unui  mecanism  care  să asigure  funcţionarea  eficientă  a
întregului   sistem  de  educaţie  militaro-patriotică  a   tineretului,
inclusiv  a  celui  care îşi satisface serviciul  militar  în  rîndurile
Forţelor Armate.
    Conţinutul educaţiei patriotice este determinat, în special, de două
sarcini de bază, legate reciproc între ele. Prima sarcină este orientată
spre  cultivarea  patriotismului,  pregătirii de a  participa  activ  la
consolidarea   societăţii  noastre  şi  a  principalelor  ei  instituţii
statale.  A  doua  sarcină este legată direct de  formarea  la  tineret,
îndeosebi   la   cel   încorporat  în  rîndurile  Forţelor   Armate,   a
capacităţilor   de  a  îndeplini  cu  succes  datoria  militară  privind
asigurarea apărării şi securităţii Republicii Moldova.
    Conţinutul educaţiei   militaro-patriotice  ce  ţine  de  realizarea
primei sarcini este determinat de particularităţile, dinamica şi nivelul
de dezvoltare a societăţii, de situaţia din sfera economică, spirituală,
social-politică şi altele.
    Îndeplinirea  sarcinii  a  doua este determinată de un şir  de  alţi
factori  legaţi  de  asigurarea  apărării Republicii  Moldova  de  către
Forţele  Armate,  de  caracterul concepţiei militare, mai  cu  seamă  de
completarea  cu  recruţi,  de  nivelul de pregătire  a  acestora  pentru
executarea misiunilor în condiţiile serviciului militar.
    Cu toate că sînt  legate reciproc, aceste două sarcini ale educaţiei
militaro-patriotice   au  trăsături  specifice,  ceea  ce  presupune   o
esenţială  diferenţiere a conţinutului fiecăreia. Aceasta se  manifestă,
în   primul  rînd,  prin  faptul  că  componentul  social-pedagogic   al
conţinutului  este  dominant  şi constituie nucleul lui.  Numai  formînd
personalitatea   cetăţeanului  şi  patriotului  Republicii  Moldova,  cu
valorile,   opiniile,  orientările,  interesele,  principiile,  motivele
activităţii   şi  comportării  caracteristice  lui,  putem  spera  la  o
îndeplinire  reuşită  a  misiunilor concrete privind  pregătirea  pentru
realizarea  funcţiilor de apărare a Republicii Moldova, pentru serviciul
militar în Forţele Armate.
    În al doilea  rînd,  în  condiţiile actuale, cînd se  pune  problema
ridicării  nivelului de pregătire profesională în Forţele Armate, creşte
considerabil  rolul  şi  importanţa ministerelor de  forţă  în  educaţia
militaro-patriotică.   Aceasta   presupune  o  elaborare  temeinică   şi
multilaterală a planurilor, conform sarcinilor încredinţate apărătorilor
Republicii Moldova în procesul satisfacerii serviciului militar.
    Astfel de valori,  cum sînt devotamentul faţă de patrie, fidelitatea
faţă  de  datoria cetăţenească şi militară, onoarea militară,  bărbăţia,
fermitatea,  ajutorul reciproc, constituie principalul obiectiv  urmărit
în activitatea educativă a Forţelor Armate.
    În condiţiile actuale, în conţinutul educaţiei militaro-patriotice a
tineretului se evidenţiază drept prioritare următoarele valori morale:
    conştiinţa civică, neangajarea politică şi corporativă;
    patriotismul, devotamentul faţă de Republica Moldova;
    continuitatea,  păstrarea şi dezvoltarea celor mai bune tradiţii ale
Forţelor Armate;
    spiritul de sacrificiu  şi  capacitatea de a învinge  greutăţile  şi
lipsurile;
    umanismul şi moralitatea, educarea spiritualităţii creştine;
    activismul social,  prioritatea intereselor sociale şi de stat  faţă
de cele personale.
    Sistemul acestor  valori reprezintă un factor important în  procesul
de creare a Forţelor Armate.
    Sistemul de valori  ale educaţiei militaro-patriotice a  tineretului
poate fi convenţional împărţit în trei sfere:
    socială şi de    stat,    care   include    protecţia    intereselor
social-economice,  spirituale,  geopolitice,  precum  şi  libertatea  şi
independenţa   cetăţenilor  Moldovei,  de  asemenea,  suveranitatea   şi
integritatea ţării;
    patriotică, care  include  dragostea faţă de Republica  Moldova,  de
poporul   său,   conştiinţa  naţională,  fidelitatea  faţă  de   datoria
cetăţenească şi militară;
    militaro-profesională,  care include atitudinea conştiincioasă  faţă
de   serviciul   militar,   tendinţa   spre   executarea   exemplară   a
obligaţiunilor  funcţionale, însuşirea la un nivel înalt a specialităţii
militare,  onestitatea, colectivismul şi ajutorul reciproc, păstrarea şi
dezvoltarea  celor mai bune tradiţii militare, stima faţă de cei mai  în
vîrstă, demnitatea şi respectarea prevederilor etichetei militare.
    Printre valorile  care  prezintă plenar aceste sfere se  evidenţiază
patriotismul   şi  pregătirea  pentru  slujirea  destoinică   Republicii
Moldova,    care   constituie   conţinutul   principal   al    educaţiei
militaro-patriotice a generaţiei tinere.
    Includerea în  conţinutul educaţiei militaro-patriotice a acestor şi
altor  valori  reflectă aspectele obiective ale mentalităţii sociale  şi
stabilităţii Republicii Moldova.
    Fără aceste valori  şi fără asigurarea teoretică şi  organizaţională
corespunzătoare,  sistemul  educaţiei  militaro-patriotice va  rămîne  o
formaţie  vulnerabilă,  ruptă de la funcţiile importante  ale  statului,
Forţelor Armate şi de la priorităţile sociale.

              III. SISTEMUL EDUCAŢIEI   MILITARO-PATRIOTICE

    Expunerea prezentei   Concepţii  presupune  examinarea  educării  la
tineret  a  patriotismului  şi  pregătirii  pentru  slujirea  destoinică
Republicii  Moldova,  în calitate de sistem relativ  independent.  Acest
lucru   este   legat,   în   primul  rînd,   de   faptul   că   educaţia
militaro-patriotică   este   realizată  în  practică  prin   intermediul
funcţionării  unui sistem ramificat complex, ce include diferite verigi,
structuri,  întreaga  multitudine de căi, forme, metode şi  mijloace  de
înfăptuire  a  acestei activităţi, Forţele Armate avîndu-şi  aici  locul
specific.
    Principalul institut   ce   asigură  organizarea   şi   funcţionarea
întregului  sistem  al  direcţiei în cauză a educaţiei este  statul.  El
organizează   procesul  educaţiei  generaţiei  în  creştere  la  nivelul
educaţiei    preşcolare,   al   şcolii,   la   obţinerea   cunoştinţelor
profesionale,  la  nivelul organelor de administrare publică locală,  în
ministere,  departamente etc. Educaţia militaro-patriotică a tineretului
constituie una din obiectivele politicii de stat a Republicii Moldova în
problemele  tineretului la etapa de tranziţie, precum şi în  perspectiva
de lungă durată.
    Sistemul educaţiei militaro-patriotice include:
    1. Formarea şi   dezvoltarea  valorilor  de  importanţă  socială,  a
spiritului  civic şi patriotismului în procesul educaţiei şi  instruirii
în   instituţiile   preşcolare,  în  şcolile  de  cultură  generală   şi
instituţiile  de  învăţămînt superior, în alte tipuri de  instituţii  de
învăţămînt:
    a) organizarea  pregătirii  elevilor  şcolilor de  cultură  generală
pentru  acţiuni în condiţii specifice şi extremale (inclusiv  pregătirea
militară,  lecţiile de educaţie fizică, aplicaţiile sub formă de  jocuri
militare sau marşuri de lungă durată etc.);
    b) activitatea  catedrelor  militare în instituţiile  de  învăţămînt
superior  privind pregătirea cadrelor militare pentru corpul de  ofiţeri
inferiori (la specialităţile militare deficitare).
    2. Activitatea patriotică şi militaro-patriotică în masă, organizată
şi  realizată de organele obşteşti şi de stat, de organele administrării
publice  locale,  unităţile militare,  secţiile  administrativ-militare,
organizaţiile  şi asociaţiile militarilor din rezervă, ale  veteranilor,
de  organele  de  drept, Ministerul Educaţiei  şi  Ştiinţei,  Ministerul
Sănătăţii,  de  unele organizaţii şi asociaţii obşteşti ale  tineretului
ş.a.
    3. Activitatea  mijloacelor  de  informare  în  masă,  uniunilor  de
creaţie,  mai  cu seamă a lucrătorilor din domeniul culturii  şi  artei,
asociaţiilor  ştiinţifice de tineret respective, orientată într-o măsură
sau   alta   spre  examinarea,  explicarea  şi   căutarea   soluţionării
problemelor   educaţiei   patriotice,  spre  formarea   şi   dezvoltarea
personalităţii cetăţeanului şi apărătorului Republicii Moldova.
    Conţinutul educaţiei militaro-patriotice se realizează prin diferite
direcţii de activitate, acestea fiind următoarele:
    moral-spirituală   -   conştientizarea  de  către  personalitate   a
valorilor  supreme,  idealurilor  şi  obiectivelor,  proceselor  sociale
importante  şi fenomenelor vieţii reale; capacitatea de a se conduce  de
acestea în activitatea practică şi comportament;
    istorică - cunoaşterea  rădăcinilor noastre, simţul mîndriei  pentru
continuarea faptelor înaintaşilor, al responsabilităţii istorice faţă de
cele  ce  au  loc  în societate şi  ţară.  Include:  studierea  istoriei
Republicii   Moldova,   înţelegerea   particularităţilor   mentalităţii,
obiceiurilor, tradiţiilor poporului, a trecutului istoric al deferitelor
generaţii ce au luptat pentru independenţa şi suveranitatea ţării;
    politico-juridică   -  formarea  înţelegerii  profunde  a   datoriei
constituţionale  şi militare, a evenimentelor şi proceselor politice  şi
juridice  în  societate şi ţară, a politicii militare,  prevederilor  de
bază  ale  concepţiei  de  securitate a  ţării,  doctrinei  militare  şi
legislaţiei  lingvistice,  a  rolului  şi  locului  Forţelor  Armate  în
sistemul politic al societăţii şi statului. Direcţia include cunoaşterea
legilor   statului,  mai  cu  seamă  a  drepturilor  şi   obligaţiunilor
cetăţeanului  Republicii  Moldova, a funcţiilor şi bazelor juridice  ale
activităţii  Forţelor Armate, conştientizarea prevederilor  Jurămîntului
Militar,  regulamentelor militare, cerinţelor comandanţilor şi  şefilor,
persoanelor cu funcţii superioare;
    patriotică -   educarea  valorilor  moral-spirituale  şi   cultural-
istorice  ce  reflectă specificul formării şi dezvoltării societăţii  şi
statului  nostru,  conştiinţa  naţională, modul de  viaţă.  Ea  include:
dragostea  neprecupeţită  şi  devotamentul faţă  de  Republica  Moldova,
mîndria  de  neam, de apartenenţă la faptele, încercările şi  problemele
poporului,   onorarea   locurilor  sfinte  şi  simbolurilor   naţionale,
pregătirea  pentru slujirea destoinică şi plină de spirit de  sacrificiu
societăţii şi statului;
    activitatea profesională  -  formarea atitudinii  conştiincioase  şi
pline  de  responsabilitate  faţă  de  slujirea  Republicii  Moldova,  a
tendinţei de manifestare activă a calităţilor profesionale în interesele
îndeplinirii  cu  succes  a obligaţiunilor şi  misiunilor  încredinţate,
educarea în spiritul respectării conducerii unice;
    psihologică -   formarea  la  tineret  a  stabilităţii  psihologice,
pregătirea  pentru  executarea misiunilor complicate şi responsabile  în
diverse  condiţii, a capacităţii de a învinge greutăţile şi restricţiile
serviciului  militar, a înaltelor calităţi psihologice, necesare  pentru
viaţă  şi  activitate în colectivul subunităţii, unităţii.  Ea  include:
studierea  şi prognozarea proceselor social-psihologice din  colectivele
militare  şi alte colective, prevenirea fenomenelor negative,  reducerea
încordării   psihologice,  luîndu-se  în  considerare  particularităţile
specifice  ale  diverselor  categorii ale efectivului,  lucrul  educativ
individual în procesul selectării profesionale;
    educaţia în baza  tradiţiilor  militare reprezintă  forme  specifice
stabile,  create  istoric,  transmise din generaţie  în  generaţie,  ale
relaţiilor  în  organizarea militară a societăţii sub aspectul  ordinii,
regulilor şi normelor de conduită, valorilor spirituale, obiectivelor şi
obiceiurilor   morale.  Cele  mai  importante  tradiţii  militare,  care
exercită  o  mare  influenţă educativă asupra generaţiei  tinere,  sînt:
fidelitatea  Jurămîntului  Militar,  Drapelului de  Luptă,  slujirea  în
interesele poporului, şi nu în favoarea unor partide aparte şi liderilor
lor;  spiritul plin de abnegaţie şi sacrificiu în lupta pentru obţinerea
victoriei;  eroismul şi bărbăţia în masă pentru păstrarea  independenţei
ţării; vitejia militară, capacitatea de a suporta cu dîrzenie greutăţile
serviciului   militar;  democratismul  relaţiilor  dintre  militari   şi
încrederea reciprocă.
    Educaţia în baza tradiţiilor include: aplicarea activă a tradiţiilor
istorice;  antrenarea  veteranilor  celui de-al doilea  război  mondial,
participanţilor  la  războiul  din  Afganistan  şi  a  combatanţilor  în
manifestările  principale de educaţie militaro-patriotică;  desfăşurarea
ritualurilor  ce  dezvoltă sentimentul de mîndrie pentru apartenenţa  la
Armata Naţională, la marea unitate, unitatea militară.
    Toate aceste  direcţii sînt organic legate între ele şi formează  un
proces unic al activităţii practice.
    Organizarea şi  desfăşurarea măsurilor concrete privind educarea  la
tineret  a  patriotismului  şi  pregătirii  pentru  slujirea  destoinică
Republicii Moldova presupune aplicarea mijloacelor corespunzătoare, care
să  contribuie  la  realizarea  sarcinilor.  Sistemul  acestor  mijloace
include  trei componente de bază: tehnico-material,  instructiv-educativ
şi  organizaţional.  Toate trei grupuri de mijloace sînt  strîns  legate
între  ele,  se  completează  reciproc şi numai  aplicarea  acestora  în
complex în procesul educativ conduce la atingerea scopului principal.

          IV. DIRECŢIILE PRINCIPALE ŞI CONDIŢIILE DE APLICARE
             A SISTEMULUI DE    EDUCAŢIE MILITARO-PATRIOTICĂ

    La determinarea  principalelor direcţii de aplicare a sistemului  de
educaţie militaro-patriotică este necesar:
    a) de a reieşi  din existenţa premiselor respective în societate  şi
în  armată, potenţialului enorm neexploatat al educaţiei  patriotismului
ca  temelie reală pentru crearea condiţiilor de îmbunătăţire radicală  a
acestei activităţi;
    b) de a asigura  o interconexiune strînsă, în procesul educaţiei,  a
structurilor şi organelor de dirijare a lucrului educativ.
    Aceste direcţii trebuie să fie condiţionate de necesitatea depăşirii
aspectelor  negative şi deformate ale educaţiei, prilejuite de un şir de
factori nefavorabili şi chiar adverşi.
    Conducătorii  şi  organizatorii  lucrului educativ trebuie  să  aibă
toate  condiţiile,  să dispună de mijloacele necesare  pentru  folosirea
eficientă  a formelor şi metodelor calitativ noi în această  activitate,
în scopul obţinerii rezultatului final.
    Principalele  direcţii şi condiţii de eficientizare a sistemului  de
educare  a  spiritului  civic,  patriotismului  şi  slujirii  destoinice
Republicii  Moldova  sînt, în mare măsură, determinate de  sarcinile  ce
urmează  a fi soluţionate în procesul înfăptuirii reformei militare,  de
starea şi problemele domeniului respectiv de activitate.
    În legătură cu  aceasta, pot fi evidenţiate următoarele direcţii  şi
condiţii principale:
    Asigurarea informaţional-explicativă   -  aprobarea  patriotismului,
datoriei   constituţionale,   pregătirii  pentru   slujirea   destoinică
Republicii  Moldova,  în  calitate  de valori  de  primă  importanţă  în
conştiinţa şi sentimentele tineretului, îndeosebi în strînsă legătură cu
interesele statului şi societăţii; utilizarea activă în aceste scopuri a
mijloacelor de informare în masă, mai cu seamă a presei periodice.
    Asigurarea teoretico-ştiinţifică   -  activizarea  cercetărilor   în
domeniul   educaţiei   militaro-patriotice  a   tineretului,   aplicarea
rezultatelor    cercetărilor   în   activitatea   practică   cu   scopul
îmbunătăţirii ei radicale în condiţiile contemporane.
    Asigurarea pedagogică  şi metodică - elaborarea fundamentală a  unui
complex  de  programe  şi metodici privind organizarea  şi  desfăşurarea
lucrului  militaro-patriotic în diversele lui forme, aplicarea  întregii
diversităţi   de  forme  şi  mijloace  pedagogice,  ţinîndu-se  cont  de
particularităţile   fiecărei   categorii  de  tineret.  Dezvoltarea   şi
perfecţionarea  formelor  şi  metodelor  educaţiei  militaro-patriotice.
Editarea  în mod regulat a literaturii respective, care reflectă această
sferă de activitate.
    Măsuri organizatorice   -   formarea  structurilor   speciale   atît
departamentale,  cît şi interdepartamentale pentru realizarea  măsurilor
privind intensificarea educaţiei la toate nivelurile acestei activităţi.
Ridicarea  nivelului  de organizare, îmbunătăţirea funcţionării  atît  a
unor elemente separate ale sistemului, cît şi a sistemului în întregime.
Asigurarea   interconexiunii  şi  interacţiunii  sistemului  militar  cu
sistemul  învăţămîntului, culturii, mijloacelor de informare în masă, cu
alte elemente ale structurilor statale. Crearea sistemului de dirijare a
procesului   educativ  în  armată  cu  scopul  formării  şi   realizării
strategiei  generale  în  această sferă de  activitate;  colaborarea  cu
diferite organizaţii, ministere şi departamente.
    Asigurarea cu   cadre  -  organizarea  sistemului  de  pregătire   a
specialiştilor,  care  să fie capabili să rezolve eficient,  la  nivelul
cerinţelor  contemporane  sarcinile  de educaţie  militaro-patriotică  a
tineretului.   Acest  proces  ar  putea  include  nu  numai   instruirea
respectivă   a   cadrelor   militare,  dar  şi   a   conducătorilor   şi
organizatorilor  lucrului educativ în rîndurile diverselor categorii  de
tineret.

                                 * * *

    Prezenta Concepţie  a  educaţiei militaro-patriotice  a  tineretului
este   orientată   spre  reevaluarea  unui  şir  de  idei   tradiţionale
referitoare  la  educaţie,  spre  crearea  condiţiilor  necesare  pentru
aplicarea formelor şi mijloacelor noi de lucru în activitatea practică a
instituţiilor respective, inclusiv Armata Naţională.


                                                Anexa nr.2
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                        Republicii Moldova nr.1263
                                        din 24 decembrie 1998

                          Componenţa nominală
      a Comisiei pentru problemele educaţiei militaro-patriotice

    Ciubuc Ion          - Prim-ministru al Republicii Moldova,              
                          preşedintele Comisiei
    Pasat Valeriu       - ministrul apărării, vicepreşedintele Comisiei
    Gaiciuc Victor      - viceministru al apărării, secretarul Comisiei

                           Membrii Comisiei:
    Gremalschi Anatol   - ministrul educaţiei şi ştiinţei
    Ciobanu Ghenadie    - ministrul culturii
    Catan Victor        - ministrul afacerilor interne
    Gladun Eugen        - ministrul sănătăţii
    Botnaru Tudor       - ministrul securităţii naţionale
    Bulat Alexei        - preşedintele Mişcării combatanţilor  din          
                          Republica Moldova
    Ciobanu Mihai       - preşedintele Asociaţiei veteranilor războiului 
                          din Afganistan
    Botnarevschi Virgil - comisarul departamentului administrativ-militar
    Urechean Serafim    - primarul municipiului Chişinău
    Corbu Haralambie    - vicepreşedinte al Academiei de Ştiinţe a          
                          Moldovei
    Dragnev Demir       - directorul Institutului de Istorie al Academiei
                          de Ştiinţe a Moldovei