vineri, 12 februarie 1999
75/02.02.99 Hotărîre cu privire la autorizarea funcţionării persoanelor juridice şi fizice din punct de vedere al protecţiei muncii
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
      cu privire la autorizarea funcţionării persoanelor juridice
          şi fizice din punct de vedere al protecţiei muncii

                          Nr.75  din  02.02.99

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.14-15/108 din 12.02.1999

                                * * *

    Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă    Regulamentul   privind   modul   de   eliberare    a
autorizaţiilor de funcţionare a persoanelor juridice şi fizice din punct
de vedere al protecţiei muncii (se anexează).
    2. Persoanele juridice şi fizice care, la data intrării în vigoare a
Regulamentului   nominalizat,  îşi  desfăşoară  activitatea  fără  a  fi
autorizate  din  punct de vedere al protecţiei muncii, sînt obligate  să
solicite   inspectoratelor  teritoriale  pentru  protecţia  muncii,   în
decursul  a 12 luni de la intrarea în vigoare a Regulamentului, emiterea
autorizaţiei de funcţionare.

    3. Alineatul  doi al punctului 2 din Hotărîrea Guvernului Republicii
Moldova   nr.   321  din  1  iunie  1993  "Cu  privire  la   înfiinţarea
inspectoratelor teritoriale pentru protecţia muncii" (Monitor, 1993, nr.
6,  art. 182), modificată prin Hotărîrea Guvernului Republicii  Moldova,
nr. 1199 din 9 decembrie, 1998 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova,
1998,nr. 114-115, art. 1132), se expune în următoarea redacţie:
    "autorizează  funcţionarea persoanelor juridice şi fizice din  punct
de vedere al protecţiei muncii, în modul stabilit de Guvern;".

    4. Subpunctul c) al punctului 5 din Regulamentul cu privire la modul
de  eliberare  a  licenţelor  pentru  desfăşurarea  anumitor  genuri  de
activitate  în  Republica  Moldova, aprobat  prin  Hotărîrea  Guvernului
Republicii   Moldova  nr.  859  din  13  august  1998  "Cu  privire   la
reglementarea unor genuri de activitate în Republica Moldova" (Monitorul
Oficial, 1998, nr. 79-80, art. 842), se expune în următoarea redacţie:
    "c) autorizaţia  de  funcţionare din punct de vedere  al  protecţiei
muncii, emisă de inspectoratul teritorial pentru protecţia muncii, şi în
caz  de  necesitate, permisiunea organelor de standarde,  metrologie  şi
supraveghere  tehnică,  de protecţie a mediului, de protecţie civilă  şi
situaţii excepţionale şi a serviciului sanitaro-epidemiologic şi a altor
organe".

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                           Ion CIUBUC

    Chişinău, 2 februarie 1999.
    Nr. 75.

                                            Aprobat
                                    prin Hotărîrea Guvernului 
                                        Republicii Moldova 
                                    nr. 75 din 2 februarie 1999

                              REGULAMENT
     privind modul de eliberare a autorizaţiilor de funcţionare a
         persoanelor juridice şi fizice din punct de vedere al
                           protecţiei muncii

                        I. Dispoziţii generale

    1. Regulamentul  privind  modul  de eliberare  a  autorizaţiilor  de
funcţionare  a  persoanelor  juridice şi fizice din punct de  vedere  al
protecţiei  muncii  (în  continuare - Regulament)  stabileşte  modul  de
eliberare  a  autorizaţiilor  de  funcţionare din  punct  de  vedere  al
protecţiei  muncii  persoanelor juridice şi fizice, ce desfăşoară  legal
activitate de antrepenoriat pe teritoriul Republicii Moldova.
    2. În prezentul Regulament prin autorizaţie de funcţionare din punct
de vedere al protecţiei muncii se înţelege documentul oficial, prin care
se   atestă  că  la  data  autorizării  persoana  juridică  sau   fizică
îndeplineşte  condiţiile minime, stabilite de legislaţia de protecţie  a
muncii,   astfel  încît  să  fie  prevenite  accidentele  de  muncă   şi
îmbolnăvirile.
    3. Persoanele   juridice  şi  fizice  pot  desfăşura  activitate  de
antreprenoriat  numai în cazul dacă deţin autorizaţia de funcţionare din
punct de vedere al protecţiei muncii.

              II. Eliberarea autorizaţiei de funcţionare

    4. Autorizaţia  de  funcţionare  din punct de vedere  al  protecţiei
muncii   se  eliberează  de  către  inspectoratele  teritoriale   pentru
protecţia muncii pe un termen de cel puţin 3 ani.
    5. Pentru obţinerea  autorizaţiei  de funcţionare persoana  juridică
sau   fizică  solicitantă  prezintă  inspectoratului  teritorial  pentru
protecţia muncii următoarele documente:
    1) cerere de  acordare  a  autorizaţiei de  funcţionare  semnată  de
managerul-şef al persoanei juridice sau fizice;
    2) copia certificatului  de înregistrare la Camera Înregistrării  de
Stat  de  pe  lîngă Ministerul Justiţiei sau alte organe  autorizate  cu
aceste funcţii;
    3) raportul de  expertiză a persoanei juridice sau fizice din  punct
de  vedere al protecţiei muncii întocmit de experţi autorizaţi de  către
Inspectoratul de Stat pentru Protecţia Muncii.
    6. Prin expertizarea  persoanei  juridice  sau fizice din  punct  de
vedere   al  protecţiei  muncii  se  analizează  modul  de  asigurare  a
condiţiilor  minime necesare pentru respectarea prevederilor legislaţiei
de  protecţie a muncii în vederea prevenirii accidentelor de muncă şi  a
îmbolnăvirilor şi anume dacă:
    1) s-a asigurat încadrarea unui personal calificat;
    2) s-au evaluat factorii de risc la locurile de muncă;
    3) s-a asigurat  personalul cu echipament individual de protecţie şi
de lucru;
    4) clădirile   şi   echipamentele  tehnice  corespund  normelor   de
securitate a muncii;
    5) există şi   funcţionează  eficient  sistemele  pentru   captarea,
reţinerea  şi  neutralizarea substanţelor nocive, toxice  şi  explozive,
care rezultă din desfăşurarea proceselor tehnologice;
    6) există şi funcţionează sistemele şi dispozitivele de protecţie şi
aparatajul  de  măsură  şi  control,  necesare  desfăşurării  procesului
tehnologic în condiţii de siguranţă;
    7) există dotarea   cu  mijloace  de  intervenţie  necesare   pentru
lichidarea avariilor şi pentru acordarea primului ajutor.
    7. Cheltuielile  necesare pentru expertizarea persoanei juridice sau
fizice  din  punct  de vedere al protecţiei muncii le  suportă  persoana
juridică sau fizică pasibilă de expertizare.
    8. Inspectoratele  teritoriale pentru protecţia muncii înregistrează
şi păstrează toate documentele prezentate de către persoana juridică sau
fizică pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare.
    9. Inspectoratele  teritoriale pentru protecţia muncii vor  verifica
documentele  prezentate  de persoana juridică sau fizică şi  vor  adopta
decizia  privind  eliberarea  sau refuzul de a  elibera  autorizaţia  de
funcţionare,  în  termen  de cel mult 5 zile  din  momentul  prezentării
tuturor documentelor menţionate la punctul 5 din prezentul Regulament.
    10. În cazul  în  care  se  adoptă decizia de  a  refuza  eliberarea
autorizaţiei  de funcţionare, acest fapt se comunică în scris  persoanei
juridice  sau  fizice,  în  termen de cel mult  3  zile  după  adoptarea
deciziei.   Comunicarea  va  cuprinde  motivele  de  bază  pentru   care
autorizaţia de funcţionare nu poate fi eliberată.
    Drept motive  de  bază  pentru refuzul de a elibera  autorizaţia  de
funcţionare pot fi:
    datele neautentice  sau  denaturate  ce  se  conţin  în  documentele
prezentate;
    constatarea prin  expertiză  a lipsei sau insuficienţei  condiţiilor
minime,  stabilite de legislaţia de protecţie a muncii, astfel încît  să
fie prevenite accidentele de muncă şi îmbolnăvirile profesionale.
    11. În autorizaţia de funcţionare se menţionează:
    1) denumirea inspectoratului teritorial pentru protecţia muncii care
eliberează autorizaţia de funcţionare;
    2) numărul certificatului  înregistrat  la Camera  Înregistrării  de
Stat  de  pe  lîngă Ministerul Justiţiei sau alte organe  autorizate  cu
aceste funcţii;
    3) denumirea  şi  adresa juridică a persoanei juridice,  iar  pentru
persoana  fizică - denumirea, numele şi prenumele, datele din  buletinul
de identitate;
    4) termenul pentru care este valabilă autorizaţia de funcţionare;
    5) genurile de activitate;
    6) condiţiile  stabilite pentru funcţionarea persoanei juridice  sau
fizice.
    12. Autorizaţia de funcţionare este semnată de şeful inspectoratului
teritorial pentru protecţia muncii.
    13. Pentru unele  subdiviziuni (filiale, secţii, ateliere,  staţii),
care  îndeplinesc  condiţiile  necesare pentru  obţinerea  autorizaţiei,
inspectoratul   teritorial   pentru  protecţia  muncii   poate   elibera
autorizaţii de funcţionare parţială.
    14. Inspectoratele  teritoriale pentru protecţia muncii vor  efectua
controale  asupra  respectării de către persoanele juridice şi fizice  a
condiţiilor stabilite în autorizaţia de funcţionare.
    15. Modificarea oricărei condiţii iniţiale din documentaţia, în baza
căreia   s-a  obţinut  autorizaţia  de  funcţionare,  atrage  după  sine
revizuirea  autorizaţiei. În acest caz, persoana juridică sau fizică  va
anunţa  inspectoratul teritorial pentru protecţia muncii şi va  solicita
revizuirea autorizaţiei de funcţionare.
    Inspectoratul  teritorial pentru protecţia muncii va examina cererea
de  revizuire  a  autorizaţiei  de  funcţionare şi  va  dispune  o  nouă
expertizare.

               III. Anularea autorizaţiei de funcţionare

    16. Anularea  autorizaţiei  de  funcţionare se face  în  următoarele
cazuri:
    1) dacă se constată că pentru eliberarea autorizaţiei de funcţionare
au fost prezentate date ce nu corespund realităţii;
    2) dacă persoana   juridică   sau  fizică  nu  respectă   condiţiile
stabilite în autorizaţia de funcţionare;
    3) dacă s-a produs vreun accident de muncă grav, mortal sau colectiv.
    17. Anularea  autorizaţiei de funcţionare se face pe baza unui aviz,
întocmit de inspectoratul teritorial pentru protecţia muncii, în care se
arată  motivele  acestei decizii. Cîte un exemplar al  avizului  privind
anularea autorizaţiei de funcţionare se expediază:
    persoanei juridice  sau fizice, căreia i se anulează autorizaţia  de
funcţionare;
    organului autorizat  cu  funcţia de licenţiere - pentru  suspendarea
sau anularea licenţei;
    Inspectoratului de Stat pentru Protecţia Muncii.
    18. Deciziile  inspectoratelor  teritoriale pentru protecţia  muncii
privind   anularea  autorizaţiei  de  funcţionare  pot  fi  atacate   la
Inspectoratul   de   Stat   pentru  Protecţia   Muncii   şi   instanţele
judecătoreşti.
    19. După înlăturarea  cauzelor ce au provocat anularea  autorizaţiei
de  funcţionare,  persoana juridică sau fizică va anunţa despre  aceasta
inspectoratul   teritorial  pentru  protecţia  muncii  şi  va   solicita
eliberarea unei noi autorizaţii de funcţionare.
    20. Odată cu  suspendarea activităţii persoanei juridice sau fizice,
autorizaţia de funcţionare îşi pierde valabilitatea.