HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la autorizarea funcţionării persoanelor juridice şi fizice din punct de vedere al protecţiei muncii Nr.75 din 02.02.99 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.14-15/108 din 12.02.1999 * * * Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Regulamentul privind modul de eliberare a autorizaţiilor de funcţionare a persoanelor juridice şi fizice din punct de vedere al protecţiei muncii (se anexează). 2. Persoanele juridice şi fizice care, la data intrării în vigoare a Regulamentului nominalizat, îşi desfăşoară activitatea fără a fi autorizate din punct de vedere al protecţiei muncii, sînt obligate să solicite inspectoratelor teritoriale pentru protecţia muncii, în decursul a 12 luni de la intrarea în vigoare a Regulamentului, emiterea autorizaţiei de funcţionare. 3. Alineatul doi al punctului 2 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 321 din 1 iunie 1993 "Cu privire la înfiinţarea inspectoratelor teritoriale pentru protecţia muncii" (Monitor, 1993, nr. 6, art. 182), modificată prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova, nr. 1199 din 9 decembrie, 1998 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1998,nr. 114-115, art. 1132), se expune în următoarea redacţie: "autorizează funcţionarea persoanelor juridice şi fizice din punct de vedere al protecţiei muncii, în modul stabilit de Guvern;". 4. Subpunctul c) al punctului 5 din Regulamentul cu privire la modul de eliberare a licenţelor pentru desfăşurarea anumitor genuri de activitate în Republica Moldova, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 859 din 13 august 1998 "Cu privire la reglementarea unor genuri de activitate în Republica Moldova" (Monitorul Oficial, 1998, nr. 79-80, art. 842), se expune în următoarea redacţie: "c) autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii, emisă de inspectoratul teritorial pentru protecţia muncii, şi în caz de necesitate, permisiunea organelor de standarde, metrologie şi supraveghere tehnică, de protecţie a mediului, de protecţie civilă şi situaţii excepţionale şi a serviciului sanitaro-epidemiologic şi a altor organe". PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Ion CIUBUC Chişinău, 2 februarie 1999. Nr. 75. Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 75 din 2 februarie 1999 REGULAMENT privind modul de eliberare a autorizaţiilor de funcţionare a persoanelor juridice şi fizice din punct de vedere al protecţiei muncii I. Dispoziţii generale 1. Regulamentul privind modul de eliberare a autorizaţiilor de funcţionare a persoanelor juridice şi fizice din punct de vedere al protecţiei muncii (în continuare - Regulament) stabileşte modul de eliberare a autorizaţiilor de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii persoanelor juridice şi fizice, ce desfăşoară legal activitate de antrepenoriat pe teritoriul Republicii Moldova. 2. În prezentul Regulament prin autorizaţie de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii se înţelege documentul oficial, prin care se atestă că la data autorizării persoana juridică sau fizică îndeplineşte condiţiile minime, stabilite de legislaţia de protecţie a muncii, astfel încît să fie prevenite accidentele de muncă şi îmbolnăvirile. 3. Persoanele juridice şi fizice pot desfăşura activitate de antreprenoriat numai în cazul dacă deţin autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii. II. Eliberarea autorizaţiei de funcţionare 4. Autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii se eliberează de către inspectoratele teritoriale pentru protecţia muncii pe un termen de cel puţin 3 ani. 5. Pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare persoana juridică sau fizică solicitantă prezintă inspectoratului teritorial pentru protecţia muncii următoarele documente: 1) cerere de acordare a autorizaţiei de funcţionare semnată de managerul-şef al persoanei juridice sau fizice; 2) copia certificatului de înregistrare la Camera Înregistrării de Stat de pe lîngă Ministerul Justiţiei sau alte organe autorizate cu aceste funcţii; 3) raportul de expertiză a persoanei juridice sau fizice din punct de vedere al protecţiei muncii întocmit de experţi autorizaţi de către Inspectoratul de Stat pentru Protecţia Muncii. 6. Prin expertizarea persoanei juridice sau fizice din punct de vedere al protecţiei muncii se analizează modul de asigurare a condiţiilor minime necesare pentru respectarea prevederilor legislaţiei de protecţie a muncii în vederea prevenirii accidentelor de muncă şi a îmbolnăvirilor şi anume dacă: 1) s-a asigurat încadrarea unui personal calificat; 2) s-au evaluat factorii de risc la locurile de muncă; 3) s-a asigurat personalul cu echipament individual de protecţie şi de lucru; 4) clădirile şi echipamentele tehnice corespund normelor de securitate a muncii; 5) există şi funcţionează eficient sistemele pentru captarea, reţinerea şi neutralizarea substanţelor nocive, toxice şi explozive, care rezultă din desfăşurarea proceselor tehnologice; 6) există şi funcţionează sistemele şi dispozitivele de protecţie şi aparatajul de măsură şi control, necesare desfăşurării procesului tehnologic în condiţii de siguranţă; 7) există dotarea cu mijloace de intervenţie necesare pentru lichidarea avariilor şi pentru acordarea primului ajutor. 7. Cheltuielile necesare pentru expertizarea persoanei juridice sau fizice din punct de vedere al protecţiei muncii le suportă persoana juridică sau fizică pasibilă de expertizare. 8. Inspectoratele teritoriale pentru protecţia muncii înregistrează şi păstrează toate documentele prezentate de către persoana juridică sau fizică pentru obţinerea autorizaţiei de funcţionare. 9. Inspectoratele teritoriale pentru protecţia muncii vor verifica documentele prezentate de persoana juridică sau fizică şi vor adopta decizia privind eliberarea sau refuzul de a elibera autorizaţia de funcţionare, în termen de cel mult 5 zile din momentul prezentării tuturor documentelor menţionate la punctul 5 din prezentul Regulament. 10. În cazul în care se adoptă decizia de a refuza eliberarea autorizaţiei de funcţionare, acest fapt se comunică în scris persoanei juridice sau fizice, în termen de cel mult 3 zile după adoptarea deciziei. Comunicarea va cuprinde motivele de bază pentru care autorizaţia de funcţionare nu poate fi eliberată. Drept motive de bază pentru refuzul de a elibera autorizaţia de funcţionare pot fi: datele neautentice sau denaturate ce se conţin în documentele prezentate; constatarea prin expertiză a lipsei sau insuficienţei condiţiilor minime, stabilite de legislaţia de protecţie a muncii, astfel încît să fie prevenite accidentele de muncă şi îmbolnăvirile profesionale. 11. În autorizaţia de funcţionare se menţionează: 1) denumirea inspectoratului teritorial pentru protecţia muncii care eliberează autorizaţia de funcţionare; 2) numărul certificatului înregistrat la Camera Înregistrării de Stat de pe lîngă Ministerul Justiţiei sau alte organe autorizate cu aceste funcţii; 3) denumirea şi adresa juridică a persoanei juridice, iar pentru persoana fizică - denumirea, numele şi prenumele, datele din buletinul de identitate; 4) termenul pentru care este valabilă autorizaţia de funcţionare; 5) genurile de activitate; 6) condiţiile stabilite pentru funcţionarea persoanei juridice sau fizice. 12. Autorizaţia de funcţionare este semnată de şeful inspectoratului teritorial pentru protecţia muncii. 13. Pentru unele subdiviziuni (filiale, secţii, ateliere, staţii), care îndeplinesc condiţiile necesare pentru obţinerea autorizaţiei, inspectoratul teritorial pentru protecţia muncii poate elibera autorizaţii de funcţionare parţială. 14. Inspectoratele teritoriale pentru protecţia muncii vor efectua controale asupra respectării de către persoanele juridice şi fizice a condiţiilor stabilite în autorizaţia de funcţionare. 15. Modificarea oricărei condiţii iniţiale din documentaţia, în baza căreia s-a obţinut autorizaţia de funcţionare, atrage după sine revizuirea autorizaţiei. În acest caz, persoana juridică sau fizică va anunţa inspectoratul teritorial pentru protecţia muncii şi va solicita revizuirea autorizaţiei de funcţionare. Inspectoratul teritorial pentru protecţia muncii va examina cererea de revizuire a autorizaţiei de funcţionare şi va dispune o nouă expertizare. III. Anularea autorizaţiei de funcţionare 16. Anularea autorizaţiei de funcţionare se face în următoarele cazuri: 1) dacă se constată că pentru eliberarea autorizaţiei de funcţionare au fost prezentate date ce nu corespund realităţii; 2) dacă persoana juridică sau fizică nu respectă condiţiile stabilite în autorizaţia de funcţionare; 3) dacă s-a produs vreun accident de muncă grav, mortal sau colectiv. 17. Anularea autorizaţiei de funcţionare se face pe baza unui aviz, întocmit de inspectoratul teritorial pentru protecţia muncii, în care se arată motivele acestei decizii. Cîte un exemplar al avizului privind anularea autorizaţiei de funcţionare se expediază: persoanei juridice sau fizice, căreia i se anulează autorizaţia de funcţionare; organului autorizat cu funcţia de licenţiere - pentru suspendarea sau anularea licenţei; Inspectoratului de Stat pentru Protecţia Muncii. 18. Deciziile inspectoratelor teritoriale pentru protecţia muncii privind anularea autorizaţiei de funcţionare pot fi atacate la Inspectoratul de Stat pentru Protecţia Muncii şi instanţele judecătoreşti. 19. După înlăturarea cauzelor ce au provocat anularea autorizaţiei de funcţionare, persoana juridică sau fizică va anunţa despre aceasta inspectoratul teritorial pentru protecţia muncii şi va solicita eliberarea unei noi autorizaţii de funcţionare. 20. Odată cu suspendarea activităţii persoanei juridice sau fizice, autorizaţia de funcţionare îşi pierde valabilitatea.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀