HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA despre aprobarea Regulamentului cu privire la organizarea şi funcţionarea prefecturii Nr.287 din 09.04.99 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.39-41/292 din 22.04.1999 * * *
Abrogat: 19.08.2003 Hotărîrea Guvernului nr.992 din 12.08.2003 În temeiul art.116 alineatul (1) din Legea privind administraţia publică locală, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: Se aprobă Regulamentul cu privire la organizarea şi funcţionarea prefecturii (se anexează). PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Ion STURZA Chişinău, 9 aprilie 1999. Nr. 287. Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 287 din 9 aprilie 1999 R E G U L A M E N T cu privire la organizarea şi funcţionarea prefecturii 1. Prefectura se organizează şi funcţionează ca instituţie publică cu drept de persoană juridică, menită să îndeplinească prerogativele conferite prin acte normative prefectului. Prefectura contribuie la asigurarea realizării în judeţ, municipiul Chişinău şi unitatea-teritorial autonomă cu statut special a strategiei şi obiectivelor cuprinse în Programul de activitate a Guvernului Republicii Moldova pe perioada respectivă. Exercitarea drepturilor şi asumarea obligaţiilor civile ale prefecturii se realizează de către prefect sau de persoana desemnată de acesta. Exercitarea capacităţii juridice de drept public aparţine numai prefectului. 2. Prefectura are sediul în municipiul-reşedinţă de judeţ. Sediul prefecturii este proprietate publică de interes naţional, aflat în administrarea acesteia. 3. Conducerea generală a prefecturii se exercită de către prefect. Prefectul îndeplineşte următoarele atribuţii principale: a) asigură realizarea intereselor naţionale pe plan local, respectarea legilor şi a ordinii publice; b) exercită controlul privind legalitatea actelor adoptate de autorităţile publice locale atît de primul nivel cît şi de nivelul al doilea care sînt obligate să le pună la dispoziţia prefectului; c) conduce (administrează) serviciile publice desconcentrate ale ministerelor, departamentelor şi celorlalte organe centrale de specialitate constituite în unităţile administrativ-teritoriale; d) propune numirea sau eliberarea din funcţie a conducătorilor serviciilor publice ale ministerelor, departamentelor şi ale celorlalte organe centrale de specialitate constituite în unităţile administrativ-teritoriale; e) dispune luarea măsurilor corespunzătoare pentru prevenirea infracţiunilor şi apărarea drepturilor cetăţenilor, prin organele legal constituite; f) urmăreşte executarea contractelor, fiind consultat în mod obligatoriu pentru orice decizie cu impact asupra serviciilor pe care le conduce, şi este reprezentantul de drept în toate societăţile şi organismele care beneficiază de concursul statului la nivel judeţean, al unităţii teritoriale autonome cu statut special sau municipiului Chişinău; g) răspunde, în condiţiile stabilite prin lege, de aducerea la îndeplinire a măsurilor de apărare care nu au un caracter militar. Autorităţile militare şi organele teritoriale ale Ministerului Afacerilor Interne şi organele teritoriale protecţie civilă şi situaţii excepţionale au obligaţia să informeze prefectul asupra oricărei chestiuni care poate avea importanţă pentru judeţ, unitatea teritorială autonomă cu statut special sau municipiul Chişinău; h) prezintă anual sau ori de cîte ori este necesar Guvernului Republicii Moldova rapoarte asupra stării economico-sociale, culturale şi administrative a judeţului, unităţii teritoriale autonome cu statut special sau municipiului Chişinău, prezintă lunar Guvernului ordinele cu caracter normativ emise de prefect. Prefectul îndeplineşte şi alte atribuţii prevăzute de lege sau însărcinări date de Guvern. În lipsa prefectului, subprefectul îndeplineşte atribuţiile ce-i revin acestuia conform legii, precum şi însărcinările date de Guvern. 4. Prefectura are un aparat de lucru condus de către prefect. 5. Conducerea operativă a aparatului de lucru al prefecturii se exercită de către un director general al prefecturii care are, de regulă, studii superioare juridice sau în domeniul administraţiei publice. Directorul general este numit şi eliberat din funcţie de prefect, în condiţiile legii. 6. Aparatul prefecturii îndeplineşte următoarele atribuţii: 1) Cu privire la activitatea consiliului judeţean, a consiliilor locale şi a primăriilor: a) examinează legalitatea actelor administrative ale autorităţilor administraţiei publice locale, a dispoziţiilor emise de preşedintele consiliului judeţean şi a deciziilor biroului permanent al acestui consiliu şi face propuneri corespunzătoare; b) elaborează rapoarte şi prezintă informaţii cu privire la actele controlate, la modul de organizare a executării legilor şi a altor acte normative de către primari, consiliile locale, consiliul judeţean, preşedintele acestuia, biroul permanent; c) solicită reexaminarea actului considerat ilegal în vederea modificării sau abrogării lui; întocmeşte documentaţia necesară pentru a ataca actele administraţiei publice locale considerate ilegale în instanţele de judecată şi susţine în justiţie acţiunile introduse; d) asigură evidenţa şi păstrarea actelor autorităţilor administraţiei publice locale, transmise, conform legii, în vederea exercitării dreptului de control asupra legalităţii acestora; e) colaborează cu preşedintele consiliului judeţean şi cu biroul permanent la elaborarea proiectelor de hotărîri ale Guvernului, propuse de consiliul judeţean; f) face propuneri de proiecte ale actelor normative din sfera de competenţă a autorităţilor administraţiei publice locale, pe care le înaintează Guvernului. 2) Cu privire la activitatea serviciilor publice desconcentrate ale ministerelor, departamentelor, ale celorlalte organe centrale de specialitate în teritoriu: a) solicită, în condiţiile legii, informaţii privind activitatea desfăşurată de serviciile publice ale ministerelor, departamentelor şi celorlalte organe centrale organizate la nuvelul judeţului, unităţii teritoriale autonome cu statut special şi al municipiului Chişinău, de unităţile din subordinea ministerelor care nu au servicii desconcentrate, precum şi de regiile autonome de interes naţional şi de sucursalele acestora din judeţe, unitatea teritorială autonomă cu statut special sau din municipiul Chişinău pentru îndeplinirea atribuţiilor ce le revin, potrivit legii; b) întocmeşte informaţii cu privire la activitatea serviciilor publice desconcentrate, semnalează divergenţele apărute între acestea şi autorităţile administraţiei publice locale şi elaborează propuneri corespunzătoare privind medierea acestora; c) examinează cu conducătorii serviciilor publice desconcentrate ale ministerelor, departamentelor şi ale celorlalte organe centrale de specialitate, stadiul de executare a unor lucrări şi acţiuni care se efectuează în comun de către acestea. 3) Cu privire la respectarea legislaţiei în vigoare, asigurarea ordinii publice şi apărarea drepturilor cetăţenilor: a) elaborează studii şi rapoarte cu privire la aplicarea actelor normative în vigoare şi prezintă propuneri de eliminare a disfuncţiilor semnalate; b) colaborează cu unităţile teritoriale ale Ministerului Afacerilor Interne, care sînt obligate să coordoneze cu prefectul acţiunile de amploare ce urmează a fi întreprinse, în vederea exercitării atribuţiilor de menţinere a ordinii publice şi prevenirii infracţiunilor; c) colaborează cu reprezentanţii subdiviziunilor teritoriale ale Serviciului de Informaţii şi Securitate al Republicii Moldova la elaborarea şi realizarea măsurilor ce se impun pentru asigurarea securităţii statului;
[Subpct.c) modificat prin Hot. Guv. nr.1269 din 20.12.2000] d) urmăreşte executarea măsurilor dispuse de prefect, ca şef al protecţiei civile din judeţ, unitatea teritorială autonomă cu statut special sau din municipiul Chişinău, şi se îngrijeşte de elaborarea propunerilor privind acordarea ajutoarelor umanitare de primă urgenţă, constînd în bunuri, produse şi bani - puse la dizpoziţie de către Guvern - în scopul protecţiei populaţiei în situaţii excepţionale, cauzate de calamităţi naturale, epidemii, incendii, fenomene sociale sau economice deosebite. 4) Cu privire la realizarea programului de guvernare: a) contribuie la organizarea aplicării programelor şi strategiilor guvernamentale sau ministeriale cu privire la restructurarea sectorială, privatizare, aprovizionarea populaţiei cu produse de bază şi combustibil, protecţia consumatorilor etc.; b) elaborează raportul anual pentru prefect privind starea economico-socială a judeţului, unităţii teritoriale autonome cu statut special şi municipiului Chişinău, precum şi informaţiile ce vor fi prezentate autorităţilor administraţiei publice locale cu privire la activitatea serviciilor publice ale ministerelor, departamentelor şi celorlalte organe centrale de specialitate constituite în unitatea teritorial-administrativă. 5) În afara atribuţiilor prevăzute la punctele 1-4, aparatul de lucru al prefecturii îndeplineşte şi următoarele sarcini: a) prezintă documentele aferente proiectului de hotărîre a Guvernului privind transmiterea patrimoniului, iar după aprobarea acestuia procedează la predarea-preluarea patrimoniului cuvenit fiecărei unităţi administrativ-teritoriale, pe care le prezintă spre semnare prefectului; acordă asistenţa necesară autorităţilor administraţiei publice locale la elaborarea propunerilor privind transmiterea patrimoniului ce le aparţine; b) elaborează proiectele de ordine ale prefectului, avînd ca obiect stabilirea de măsuri cu caracter tehnic sau de specialitate; c) aduce la cunoştinţa publică, prin afişare sau publicare, ordinele cu caracter normativ emise de prefect şi comunică persoanelor interesate ordinele cu caracter individual, urmărind modul de îndeplinire a acestora; d) rezolvă, în limitele competenţelor ce revin prefecturii, petiţiile, adresate acesteia, prezentînd prefectului propuneri de rezolvare; e) desfăşoară din însărcinarea Cancelariei de Stat a Republicii Moldova acţiuni de îndrumare şi monitorizare a îndeplinirii de către autorităţile publice locale a atribuţiilor delegate şi executate de către aceştia în numele statului. 6) Prefectul poate stabili, prin ordin, şi alte atribuţii aparatului în vederea îndeplinirii în cele mai bune condiţii a prerogativelor ce i-au fost conferite prin reglementările legale. 7. Prefectul aprobă prin ordin Instrucţiunea de funcţionare a aparatului de lucru al prefecturii, care va cuprinde şi atribuţiile ce revin fiecărui compartiment. În baza prezentului Regulament şi a instrucţiunii nominalizate la alineatul unu se va întocmi fişa fiecărei funcţii conform statelor de personal. 8. Încadrarea şi eliberarea personalului din funcţie se efectuează prin ordinul prefectului. Statele de personal ale prefecturii se stabilesc de către Guvern. 9. Persoanele încadrate în aparatul prefecturii au statut de funcţionar public, cu excepţia celui tehnic şi auxiliar. 10. Cancelaria de Stat a Republicii Moldova asigură dirijarea şi controlul asupra activităţii desfăşurate de prefectură, precum şi perfecţionarea profesională a angajaţilor. 11. Guvernul asigură din bugetul de stat alocarea mijloacelor necesare acoperirii cheltuielilor legate de funcţionarea prefecturii. 12. Litigiile apărute în urma activităţii prefectului sînt soluţionate în modul prevăzut de legislaţia în vigoare.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀