marți, 19 august 2003
287/09.04.99 Hotărîre despre aprobarea Regulamentului cu privire la organizarea şi funcţionarea prefecturii
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
       despre aprobarea Regulamentului cu privire la organizarea
                      şi funcţionarea prefecturii

                         Nr.287  din  09.04.99

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.39-41/292 din 22.04.1999

                                * * *
    Abrogat: 19.08.2003
    Hotărîrea Guvernului nr.992 din 12.08.2003

    În temeiul art.116  alineatul  (1) din Legea  privind  administraţia
publică locală, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    Se aprobă Regulamentul  cu  privire la organizarea  şi  funcţionarea
prefecturii (se anexează).

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                           Ion STURZA

    Chişinău, 9 aprilie 1999.
    Nr. 287.

                                                  Aprobat
                                        prin Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova
                                        nr. 287 din 9 aprilie 1999

                          R E G U L A M E N T
         cu privire la organizarea şi funcţionarea prefecturii

    1. Prefectura  se organizează şi funcţionează ca instituţie  publică
cu  drept  de persoană juridică, menită să  îndeplinească  prerogativele
conferite  prin  acte  normative prefectului. Prefectura  contribuie  la
asigurarea    realizării    în    judeţ,    municipiul    Chişinău    şi
unitatea-teritorial   autonomă   cu  statut  special  a  strategiei   şi
obiectivelor cuprinse în Programul de activitate a Guvernului Republicii
Moldova pe perioada respectivă.
    Exercitarea drepturilor   şi   asumarea  obligaţiilor   civile   ale
prefecturii  se realizează de către prefect sau de persoana desemnată de
acesta.
    Exercitarea capacităţii  juridice  de  drept public  aparţine  numai
prefectului.
    2. Prefectura  are  sediul în municipiul-reşedinţă de judeţ.  Sediul
prefecturii  este  proprietate  publică de interes  naţional,  aflat  în
administrarea acesteia.
    3. Conducerea generală a prefecturii se exercită de către prefect.
    Prefectul îndeplineşte următoarele atribuţii principale:
    a) asigură realizarea   intereselor   naţionale   pe   plan   local,
respectarea legilor şi a ordinii publice;
    b) exercită controlul   privind  legalitatea  actelor  adoptate   de
autorităţile  publice  locale atît de primul nivel cît şi de nivelul  al
doilea care sînt obligate să le pună la dispoziţia prefectului;
    c) conduce (administrează)  serviciile  publice  desconcentrate  ale
ministerelor,   departamentelor   şi  celorlalte  organe   centrale   de
specialitate constituite în unităţile administrativ-teritoriale;
    d) propune numirea  sau  eliberarea  din  funcţie  a  conducătorilor
serviciilor  publice ale ministerelor, departamentelor şi ale celorlalte
organe    centrale    de   specialitate   constituite    în    unităţile
administrativ-teritoriale;
    e) dispune luarea   măsurilor   corespunzătoare  pentru   prevenirea
infracţiunilor  şi apărarea drepturilor cetăţenilor, prin organele legal
constituite;
    f) urmăreşte   executarea  contractelor,  fiind  consultat  în   mod
obligatoriu pentru orice decizie cu impact asupra serviciilor pe care le
conduce,  şi  este  reprezentantul  de drept  în  toate  societăţile  şi
organismele care beneficiază de concursul statului la nivel judeţean, al
unităţii   teritoriale  autonome  cu  statut  special  sau  municipiului
Chişinău;
    g) răspunde,  în  condiţiile  stabilite prin lege,  de  aducerea  la
îndeplinire  a  măsurilor  de apărare care nu au  un  caracter  militar.
Autorităţile   militare   şi  organele  teritoriale   ale   Ministerului
Afacerilor  Interne şi organele teritoriale protecţie civilă şi situaţii
excepţionale   au  obligaţia  să  informeze  prefectul  asupra  oricărei
chestiuni  care poate avea importanţă pentru judeţ, unitatea teritorială
autonomă cu statut special sau municipiul Chişinău;
    h) prezintă anual  sau  ori  de  cîte ori  este  necesar  Guvernului
Republicii  Moldova rapoarte asupra stării economico-sociale,  culturale
şi  administrative a judeţului, unităţii teritoriale autonome cu  statut
special sau municipiului Chişinău, prezintă lunar Guvernului ordinele cu
caracter normativ emise de prefect.
    Prefectul îndeplineşte  şi  alte  atribuţii prevăzute  de  lege  sau
însărcinări date de Guvern.
    În lipsa prefectului,  subprefectul  îndeplineşte  atribuţiile  ce-i
revin acestuia conform legii, precum şi însărcinările date de Guvern.
    4. Prefectura are un aparat de lucru condus de către prefect.
    5. Conducerea  operativă  a  aparatului de lucru al  prefecturii  se
exercită  de  către  un  director general al prefecturii  care  are,  de
regulă,  studii  superioare  juridice  sau  în  domeniul  administraţiei
publice.  Directorul  general  este  numit şi eliberat  din  funcţie  de
prefect, în condiţiile legii.
    6. Aparatul prefecturii îndeplineşte următoarele atribuţii:
    1) Cu privire  la  activitatea consiliului judeţean,  a  consiliilor
locale şi a primăriilor:
    a) examinează  legalitatea actelor administrative ale  autorităţilor
administraţiei  publice  locale, a dispoziţiilor emise  de  preşedintele
consiliului  judeţean  şi  a deciziilor biroului  permanent  al  acestui
consiliu şi face propuneri corespunzătoare;
    b) elaborează  rapoarte şi prezintă informaţii cu privire la  actele
controlate,  la modul de organizare a executării legilor şi a altor acte
normative  de  către  primari, consiliile  locale,  consiliul  judeţean,
preşedintele acestuia, biroul permanent;
    c) solicită reexaminarea   actului  considerat  ilegal  în   vederea
modificării sau abrogării lui; întocmeşte documentaţia necesară pentru a
ataca  actele  administraţiei  publice  locale  considerate  ilegale  în
instanţele de judecată şi susţine în justiţie acţiunile introduse;
    d) asigură evidenţa     şi    păstrarea    actelor     autorităţilor
administraţiei  publice  locale,  transmise, conform legii,  în  vederea
exercitării dreptului de control asupra legalităţii acestora;
    e) colaborează  cu  preşedintele consiliului judeţean şi  cu  biroul
permanent  la elaborarea proiectelor de hotărîri ale Guvernului, propuse
de consiliul judeţean;
    f) face propuneri  de  proiecte ale actelor normative din  sfera  de
competenţă  a  autorităţilor administraţiei publice locale, pe  care  le
înaintează Guvernului.
    2) Cu privire  la activitatea serviciilor publice desconcentrate ale
ministerelor,   departamentelor,  ale  celorlalte  organe  centrale   de
specialitate în teritoriu:
    a) solicită,  în  condiţiile legii, informaţii  privind  activitatea
desfăşurată  de serviciile publice ale ministerelor, departamentelor  şi
celorlalte  organe  centrale organizate la nuvelul  judeţului,  unităţii
teritoriale  autonome cu statut special şi al municipiului Chişinău,  de
unităţile    din   subordinea   ministerelor   care   nu   au   servicii
desconcentrate,  precum şi de regiile autonome de interes naţional şi de
sucursalele acestora din judeţe, unitatea teritorială autonomă cu statut
special  sau din municipiul Chişinău pentru îndeplinirea atribuţiilor ce
le revin, potrivit legii;
    b) întocmeşte  informaţii  cu  privire  la  activitatea  serviciilor
publice desconcentrate, semnalează divergenţele apărute între acestea şi
autorităţile  administraţiei  publice  locale  şi  elaborează  propuneri
corespunzătoare privind medierea acestora;
    c) examinează cu conducătorii serviciilor publice desconcentrate ale
ministerelor,  departamentelor  şi  ale celorlalte  organe  centrale  de
specialitate,  stadiul  de executare a unor lucrări şi acţiuni  care  se
efectuează în comun de către acestea.
    3) Cu privire  la  respectarea  legislaţiei în  vigoare,  asigurarea
ordinii publice şi apărarea drepturilor cetăţenilor:
    a) elaborează  studii  şi rapoarte cu privire la  aplicarea  actelor
normative  în vigoare şi prezintă propuneri de eliminare a disfuncţiilor
semnalate;
    b) colaborează  cu unităţile teritoriale ale Ministerului Afacerilor
Interne,  care  sînt  obligate să coordoneze cu prefectul  acţiunile  de
amploare   ce   urmează  a  fi  întreprinse,  în   vederea   exercitării
atribuţiilor de menţinere a ordinii publice şi prevenirii infracţiunilor;
    c) colaborează  cu  reprezentanţii subdiviziunilor  teritoriale  ale
Serviciului  de  Informaţii  şi  Securitate  al  Republicii  Moldova  la
elaborarea  şi  realizarea  măsurilor  ce  se  impun  pentru  asigurarea
securităţii statului;
 [Subpct.c) modificat prin Hot. Guv. nr.1269 din 20.12.2000]

    d) urmăreşte  executarea  măsurilor  dispuse de prefect, ca  şef  al
protecţiei  civile  din judeţ, unitatea teritorială autonomă  cu  statut
special  sau  din  municipiul Chişinău, şi se îngrijeşte  de  elaborarea
propunerilor  privind acordarea ajutoarelor umanitare de primă  urgenţă,
constînd în bunuri, produse şi bani - puse la dizpoziţie de către Guvern
-  în scopul protecţiei populaţiei în situaţii excepţionale, cauzate  de
calamităţi  naturale, epidemii, incendii, fenomene sociale sau economice
deosebite.
    4) Cu privire la realizarea programului de guvernare:
    a) contribuie  la organizarea aplicării programelor şi  strategiilor
guvernamentale sau ministeriale cu privire la restructurarea sectorială,
privatizare,   aprovizionarea   populaţiei   cu  produse  de   bază   şi
combustibil, protecţia consumatorilor etc.;
    b) elaborează   raportul   anual  pentru  prefect   privind   starea
economico-socială  a judeţului, unităţii teritoriale autonome cu  statut
special  şi  municipiului  Chişinău, precum şi informaţiile  ce  vor  fi
prezentate  autorităţilor  administraţiei publice locale cu  privire  la
activitatea  serviciilor  publice ale ministerelor,  departamentelor  şi
celorlalte  organe  centrale  de specialitate  constituite  în  unitatea
teritorial-administrativă.
    5) În afara atribuţiilor  prevăzute  la  punctele 1-4,  aparatul  de
lucru al prefecturii îndeplineşte şi următoarele sarcini:
    a) prezintă documentele   aferente   proiectului   de   hotărîre   a
Guvernului   privind  transmiterea  patrimoniului,  iar  după  aprobarea
acestuia procedează la predarea-preluarea patrimoniului cuvenit fiecărei
unităţi  administrativ-teritoriale,  pe  care le prezintă  spre  semnare
prefectului;  acordă  asistenţa  necesară  autorităţilor  administraţiei
publice   locale   la  elaborarea  propunerilor   privind   transmiterea
patrimoniului ce le aparţine;
    b) elaborează  proiectele de ordine ale prefectului, avînd ca obiect
stabilirea de măsuri cu caracter tehnic sau de specialitate;
    c) aduce la cunoştinţa publică, prin afişare sau publicare, ordinele
cu caracter normativ emise de prefect şi comunică persoanelor interesate
ordinele  cu  caracter  individual,  urmărind  modul  de  îndeplinire  a
acestora;
    d) rezolvă, în   limitele   competenţelor  ce   revin   prefecturii,
petiţiile,   adresate  acesteia,  prezentînd  prefectului  propuneri  de
rezolvare;
    e) desfăşoară  din  însărcinarea  Cancelariei de Stat  a  Republicii
Moldova  acţiuni  de îndrumare şi monitorizare a îndeplinirii  de  către
autorităţile  publice  locale  a atribuţiilor delegate şi  executate  de
către aceştia în numele statului.
    6) Prefectul poate stabili, prin ordin, şi alte atribuţii aparatului
în  vederea  îndeplinirii în cele mai bune condiţii a prerogativelor  ce
i-au fost conferite prin reglementările legale.
    7. Prefectul  aprobă  prin  ordin  Instrucţiunea  de  funcţionare  a
aparatului  de lucru al prefecturii, care va cuprinde şi atribuţiile  ce
revin fiecărui compartiment.
    În baza prezentului  Regulament  şi a instrucţiunii nominalizate  la
alineatul  unu  se va întocmi fişa fiecărei funcţii conform statelor  de
personal.
    8. Încadrarea  şi eliberarea personalului din funcţie se  efectuează
prin ordinul prefectului.
    Statele de personal ale prefecturii se stabilesc de către Guvern.
    9. Persoanele   încadrate  în  aparatul  prefecturii  au  statut  de
funcţionar public, cu excepţia celui tehnic şi auxiliar.
    10. Cancelaria  de  Stat a Republicii Moldova asigură  dirijarea  şi
controlul  asupra  activităţii  desfăşurate  de  prefectură,  precum  şi
perfecţionarea profesională a angajaţilor.
    11. Guvernul  asigură  din  bugetul  de  stat  alocarea  mijloacelor
necesare acoperirii cheltuielilor legate de funcţionarea prefecturii.
    12. Litigiile   apărute   în  urma  activităţii   prefectului   sînt
soluţionate în modul prevăzut de legislaţia în vigoare.