vineri, 4 aprilie 2008
563/18.06.99 Hotărîre cu privire la crearea Centrului de Informaţii Juridice
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
        cu privire la crearea Centrului de Informaţii Juridice

                         Nr.563  din  18.06.99

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.67-69/609 din 01.07.1999

                                * * *
    Abrogat: 04.04.2008
    Hotărîrea Guvernului nr.488 din 29.03.2008

Notă: În tot textul Hotărîrii sintagma "Centrul Republican de
      Informaţii Juridice" se substituie prin sintagma "Centrul 
      de Informaţii Juridice" conform Hot.Guv. nr.605 din 23.06.05, 
      în vigoare 01.07.05

    În scopul realizării  prevederilor Concepţiei reformei judiciare  şi
de  drept în Republica Moldova, Legii pentru aprobarea  Clasificatorului
general   al   legislaţiei  nr.1325-XIII  din 25  septembrie   1997   şi
perfecţionării   sistemului   unic  de  informare   juridică,   Guvernul
Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se creează  pe  lîngă Ministerul Justiţiei Centrul de  Informaţii
Juridice.
    2. Centrul de  Informaţii  Juridice  va ţine Registrul  de  stat  al
actelor   juridice  al  Republicii  Moldova  -  baza  oficială  de  date
computerizate, întocmit în conformitate cu legislaţia în vigoare.
    3. Centrul de   Informaţii  Juridice  este  o  instituţie  de  stat,
nonprofit,  subordonată  Ministerului Justiţiei, cu statut  de  persoană
juridică.
    4. Se aprobă  Regulamentul  Centrului  de  Informaţii  Juridice  (se
anexează).
    5. Se stabilesc  statele  de  personal ale Centrului  de  Informaţii
Juridice în număr de 9 unităţi, cu fondul respectiv de salarizare.
 [Pct.6 exclus prin Hot.Guv. nr.159 din 13.02.06, în vigoare 24.02.06]
 [celelalte renumerotate]

    6. Centrul de  Informaţii Juridice are dreptul să presteze  servicii
informaţionale conform listei şi tarifelor aprobate de Guvern.
 [Pct.6 în redacţia Hot.Guv. nr.159 din 13.02.06, în vigoare 24.02.06]

    7. Se alocă,  din fondul de rezervă al Guvernului,100 mii lei pentru
asigurarea finanţării iniţiale a activităţii centrului nominalizat.
    8. Ministerul   Transporturilor   şi  Comunicaţiilor  va   transmite
Ministerului  Justiţiei  baza tehnico-materială ce ţine  de  activitatea
informatico-juridică.

    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                               Ion STURZA

    Contrasemnată:
    Ministrul justiţiei                                 Ion Păduraru
    Ministrul finanţelor                                Anatol Arapu

    Chişinău, 18 iunie 1999.
    Nr. 563.

                                                    Aprobat
                                            prin Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova
                                            nr. 563 din 18 iunie 1999

                       R E G U L A M E N T U L
                   Centrului de Informaţii Juridice

                        I. DISPOZIŢII GENERALE

    1. Centrul de  Informaţii Juridice (în continuare - Centrul) este  o
instituţie  de stat, nonprofit, creată pe lîngă Ministerul Justiţiei, în
scopul acumulării, păstrării, sistematizării şi difuzării automatizate a
informaţiei  juridice,  precum şi al creării sistemului  interstatal  de
schimb  al  informaţiei  juridice,  conform  prevederilor  Legii  pentru
aprobarea Clasificatorului general al legislaţiei.
    2. În activitatea sa Centrul se călăuzeşte de Constituţia Republicii
Moldova,  legile Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului, decretele
Preşedintelui   Republicii  Moldova,  hotărîrile  Guvernului  Republicii
Moldova, prezentul regulament, precum şi de alte acte normative.
    3. Centrul are  statut de persoană juridică şi sigiliu cu  denumirea
sa în limba de stat.
    4. Centrul conlucrează    cu   organele   administraţiei    publice,
instanţele  judecătoreşti, precum şi cu organizaţiile internaţionale  în
problemele ce ţin de competenţa sa.

                II. SARCINILE PRINCIPALE ALE CENTRULUI

    5. Sarcinile principale ale Centrului sînt:
    formarea şi dezvoltarea  sistemului de stat al informaţiei juridice,
coordonarea   activităţii   în  domeniul  implementării  sistemelor   de
computere  şi  băncilor  de  date ale informaţiei  juridice,  precum  şi
propagarea informaţiei juridice;
    participarea  la  elaborarea  proiectelor  de  legi  şi  altor  acte
normative ale Republicii Moldova;
    elaborarea şi  aplicarea  mijloacelor de informatizare  în  organele
administraţiei publice şi instanţele judecătoreşti;
    prestarea serviciilor informaţionale.

                       III. FUNCŢIILE CENTRULUI

    6. În conformitate   cu  sarcinile  ce-i  revin,  Centrul   exercită
următoarele funcţii:
    creează şi menţine în funcţiune baza de date de informaţii juridice,
inclusiv în forma electronică şi pe suporţi magnetici;
    asigură ţinerea   Registrului   de  Stat  al  actelor  juridice   al
Republicii  Moldova  (în  continuare  - Registru),  în  conformitate  cu
prevederile  Regulamentului  cu privire la Registrul de Stat al  actelor
juridice al Republicii Moldova;
    coordonează activitatea  de  integrare  a  informaţiei  juridice  în
sistemul informaţional al Republicii Moldova;
    organizează colaborarea  cu  organele  care  adoptă  acte  juridice,
stabileşte metodele de acumulare a datelor;
    întreprinde măsuri  de  asigurare a protecţiei datelor introduse  în
Registru şi a intergităţii lor;
    organizează ţinerea   documentaţiei  necesare  pentru   funcţionarea
Registrului;
    dezvoltă baza tehnică şi de program a Registrului;
    asigură asistenţă  juridică informaţională organelor  administraţiei
publice   centrale   şi  instanţelor  judecătoreşti,  acordă   asistenţă
metodologică  şi de instruire în vederea exploatării sistemului unic  de
stat de prelucrare a informaţiei juridice;
    elaborează proiecte   de  cercetări  în  domeniul  implementării  şi
exploatării  sistemului  informaţional de comunicaţii  între  instanţele
judecătoreşti;
    prestează abonaţilor servicii informative şi informaţionale;
    efectuează colectarea   şi  prelucrarea  actelor  juridice,  asigură
menţinerea lor în stare de control, atît pe agenţii de hîrtie, cît şi pe
suporţii electronici;
    creează şi menţine   în  funcţiune  un  nod  accesibil  al   reţelei
"Internet", care va include date privind legislaţia Republicii Moldova;
    exercită şi alte funcţii care nu contravin legislaţiei în vigoare şi
prezentului regulament.

                       IV. DREPTURILE CENTRULUI

    7. Întru realizarea  sarcinilor  şi funcţiilor ce-i  revin,  Centrul
dispune de următoarele drepturi:
    să posede şi  să  administreze  bunurile transmise, precum  şi  cele
acumulate  în urma activităţii desfăşurate în conformitate cu  sarcinile
şi funcţiile Centrului;
    să primească  asistenţă  tehnică  şi financiară  de  la  organismele
internaţionale,  donatorii  externi  şi interni,  folosind-o  în  scopul
realizării sarcinilor sale;
    să solicite şi  să  primească de la organele administraţiei  publice
informaţia necesară pentru a-şi exercita funcţiile;
    să delegheze   specialişti   ai  Centrului  pentru   examinarea   şi
soluţionarea problemelor din domeniul informatizării;
    să efectueze munca de propagare a informaţiei juridice;
    să desfăşoare activitate editorială;
    să încheie contracte cu persoanele juridice şi fizice.

                       V. PATRIMONIUL CENTRULUI

    8. Patrimoniul Centrului se constituie din mijloacele fixe transmise
cu drept de administrare operativă, precum şi din mijloacele financiare,
reflectate în bilanţ.
    9. Mijloacele financiare ale Centrului se formează din contul:
    fondurilor alocate din bugetul de stat;
    ajutorului financiar acordat de către donatorii străini;
    mijloacelor provenite de la prestarea serviciilor;
    altor mijloace obţinute în mod legal.
    10. Mijloacele  financiare  ale  Centrului, alocate din  bugetul  de
stat,  se  cheltuiesc  în  conformitate cu  devizul  anual,  aprobat  de
Ministerul  Justiţiei.  Mijloacele  extrabugetare  rămîn  la  dispoziţia
Centrului  şi  se utilizează pentru dezvoltarea potenţialului  şi  bazei
tehnico-materiale ale Centrului şi Ministerului Justiţiei.
    11. Mijloacele  extrabugetare  neutilizate  de Centru  pe  parcursul
anului  nu pot fi supuse prelevării, după achitarea cu bugetul de  stat,
în  modul  prevăzut de legislaţie, ci se transferă pe anul  următor,  în
scopul realizării sarcinilor sale.
    12. Centrul ţine evidenţa contabilă conform legislaţiei în vigoare.
    Controlul şi  revizia  activităţii Centrului le efectuează  organele
împuternicite conform legislaţiei.

                VI. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII CENTRULUI

    13. Activitatea   Centrului   se  desfăşoară  în   conformitate   cu
programele de activitate a Ministerului Justiţiei.
    14. Centrul este  condus  de  director. Numirea  şi  eliberarea  din
funcţie  a  directorului  şi  adjuncţilor săi  se  efectuează  de  către
ministrul justiţiei.
    Structura Centrului  şi  personalul  scriptic  se  aprobă  de  către
ministrul justiţiei.
    15. Directorul Centrului:
    conduce activitatea  Centrului şi poartă răspundere personală pentru
îndeplinirea sarcinilor ce-i revin;
    delimitează şi repartizează atribuţiile colaboratorilor Centrului;
    încadrează şi eliberează din funcţie colaboratorii Centrului;
    acţionează fără  procură în numele Centrului, reprezintă  interesele
Centrului   în   relaţiile  cu  organele  administraţiei   publice,   cu
organismele internaţionale, precum şi cu persoanele juridice şi fizice;
    administrează  mijloacele  financiare şi proprietatea  Centrului  în
limitele drepturilor acordate de prezentul regulament;
    încheie contracte;
    eliberează procuri, deschide conturi;
    în limitele competenţei,  emite  ordine şi dă  indicaţii  executorii
pentru toţi colaboratorii Centrului;
    soluţionează şi alte chestiuni ce ţin de activitatea Centrului.

              VII. REORGANIZAREA ŞI LICHIDAREA CENTRULUI

    16. Centrul poate  fi  reorganizat  sau lichidat de  către  Guvernul
Republicii Moldova.