H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Regulamentului şi bugetului Agenţiei Naţionale
pentru Reglementare în Energetică
nr. 574 din 21.06.99
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.67-69/611 din 01.07.1999
* * *
Abrogat: 20.01.2009
Hotãrîrea Guvernului nr.1511 din 31.12.2008
În conformitate cu Legea nr.136-XIV cu privire la gaze şi Legea nr.137-XIV cu privire la energia electrică din 17 septembrie 1998 (Monitorul Oficial, 1998,nr.111-113, art.679 şi 681), Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică şi bugetul acesteia pe anul 1999 (conform anexelor nr.1 şi nr.2).
2. Se abrogă punctul 2 al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.767 din 11 august 1997 "Cu privire la Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică" (Monitorul Oficial, 1997, nr.71, art.710).
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Ion STURZA
|
Contrasemnată: | |
Viceprim-ministru, | |
ministrul economiei şi reformelor | Alexandru Muravschi |
Chişinău, 21 iunie 1999. | |
Nr.574. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.574 din 21 iunie 1999
REGULAMENTUL
Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Agenţia Naţională pentru Reglementare în Energetică, denumită în continuare Agenţia, este autoritatea permanentă cu statut de persoană juridică a administraţiei publice, nesubordonată altor autorităţi publice sau private, cu excepţia cazurilor stipulate în pct.12, 13, 16 şi 22 ale prezentului regulament.
[Pct.1 modificat prin Hot. Guv. nr.870 din 23.09.99]
2. Agenţia reglementează activităţile economice şi comerciale desfăşurate în sectoarele electroenergetic, de gaze naturale, produse petroliere (prin eliberarea de licenţe), de alimentare cu apă tehnologică livrată în mod centralizat, la nivel de municipiu (oraş) şi raion, prin asigurarea funcţionării pieţei de energie electrică, gaze naturale, produse petroliere, prin promovarea unei politici tarifare adecvate şi protecţia drepturilor consumatorilor.
[Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.5 din 06.01.05, în vigoare 14.01.05]
3. În activitatea sa Agenţia se conduce de Constituţia Republicii Moldova, legile cu privire la energia electrică, cu privire la gaze, privind piaţa produselor petroliere, serviciilor publice de gospodărie comunală şi cu privire la energetică, de alte acte legislative şi normative interne şi de prezentul regulament.
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.5 din 06.01.05, în vigoare 14.01.05]
4. Agenţia este o organizaţie necomercială şi neprofitabilă, care dispune de balanţă proprie, cont de decontări, inclusiv valutar, ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa.
5. Statele de personal ale Agenţiei, formele şi modul de retribuţie a acestuia sînt stabilite de consiliul ei de administraţie, în limitele bugetului ce i-a fost aprobat de Guvern.
6. În scopul îndeplinirii sarcinilor sale, Agenţia colaborează cu alte structuri ale administraţiei publice centrale şi locale.
II. ATRIBUŢIILE DE BAZĂ ALE AGENŢIEI
7. Atribuţiile de bază ale Agenţiei sînt:
asigurarea unui sistem complex de reglementare a relaţiilor de piaţă în sectoarele electroenergetic, de gaze naturale, produse petroliere şi alimentare cu apă tehnologică, precum şi asigurarea controlului asupra activităţii participanţilor pe pieţele respective de resurse energetice;
stimularea şi eficientizarea sectoarelor electroenergetic, termoenergetic, de gaze naturale, produse petroliere şi alimentare cu apă tehnologică;
reglementarea sistemelor electroenergetic, de gaze naturale şi de produse petroliere, prin eliberarea de licenţe şi monitorizarea respectării condiţiilor prevăzute în licenţe;
promovarea unei politici tarifare adecvate, în scopul asigurării viabilităţii financiare a întreprinderilor energetice şi alimentarea neîntreruptă şi la costuri minime a consumatorilor cu energie electrică, gaze naturale şi apă tehnologică;
protecţia drepturilor consumatorilor de energie electrică, gaze naturale, produse petroliere şi energie termică, produsă de către centralele electrice cu termoficare reglementate;
asigurarea şi promovarea concurenţei pe piaţa energiei electrice, gazelor naturale şi produselor petroliere, asigurarea drepturilor egale pentru toţi participanţii la această piaţă;
ţinerea registrului persoanelor juridice cărora li s-au eliberat licenţe;
elaborarea metodologiilor de calculare şi aplicare a tarifelor la energia electrică, gazele naturale, energia termică, produsele petroliere, precum şi pentru serviciile publice de alimentare cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate;
alte atribuţii în conformitate cu legislaţia în vigoare.
[Pct.7 în redacţia Hot.Guv. nr.5 din 06.01.05, în vigoare 14.01.05]
[Pct.7 completat prin Hot.Guv. nr.578 din 16.06.2000]
III. FUNCŢIILE AGENŢIEI
8. În corespundere cu sarcinile sale de bază, Agenţia exercită următoarele funcţii:
acordă licenţe pentru:
a) importul şi (sau) comercializarea angro sau cu amănuntul a benzinei, motorinei şi gazului lichefiat;
b) producerea şi (sau) furnizarea, transportul, distribuirea energiei electrice;
c) furnizarea şi (sau) transportul, distribuirea gazelor naturale;
în cazurile prevăzute de legislaţie, modifică, suspendă sau retrage licenţele eliberate;
elaborează şi aprobă conform legii mecanismul de protecţie a intereselor consumatorilor, exercită controlul asupra modului de satisfacere a cerinţelor acestora şi asupra calităţii serviciilor prestate;
elaborează şi aprobă metodologia de calculare a tarifelor reglementate la energia electrică şi gazele naturale;
supraveghează corectitudinea calculării de către titularii de licenţe a tarifelor reglementate la energia electrică, energia termică produsă la centralele electrice cu termoficare, la gazele naturale, conform condiţiilor stipulate în licenţe, aprobă aceste tarife;
supraveghează respectarea de către importatorii şi vînzătorii produselor petroliere principale şi ai gazului lichefiat a Metodologiei formării şi aplicării preţurilor la produsele petroliere;
supraveghează activităţile comerciale ale participanţilor la piaţa de energie electrică, gaze naturale, produse petroliere şi alimentarea cu apă tehnologică;
determină informaţiile de ordin economic şi tehnic referitoare la funcţionarea sectoarelor electroenergetic, de gaze naturale, a pieţei produselor petroliere, ce urmează a fi date publicităţii de către titularii de licenţe, respectînd confidenţialitatea acestora;
promovează dezvoltarea concurenţei loiale pe piaţa de energie electrică, gaze naturale, produse petroliere;
elaborează şi aprobă regulile de piaţă, asigură tuturor participanţilor la piaţă drepturi egale, exercită controlul asupra respectării regulilor şi condiţiilor de activitate în sectoarele reglementate;
monitorizează problemele care afectează interesele consumatorilor, examinează sesizările consumatorilor şi le soluţionează în limitele competenţelor sale;
elaborează şi aprobă regulamente, decizii, hotărîri, dispoziţii în scopul reglementării activităţilor economice şi comerciale în sectoarele electroenergetic, de gaze naturale, produse petroliere şi alimentare cu apă tehnologică, precum şi pentru reglementarea pieţei şi apărarea intereselor consumatorilor;
colaborează cu organizaţiile care reprezintă interesele consumatorilor, asigură aceste organizaţii şi consumatorii cu informaţia necesară referitoare la activitatea titularilor de licenţe, excepţie făcînd cazurile cînd atare informaţie este confidenţială;
soluţionează divergenţele ce apar între consumatori şi furnizorii de energie electrică, gaze naturale, produse petroliere, energie termică şi apă tehnologică, precum şi între unităţile de producere, transportare şi distribuţie a energiei electrice, energiei termice şi apei tehnologice, gazelor naturale şi produselor petroliere;
stabileşte, în conformitate cu standardele naţionale de contabilitate, modul de ţinere a contabilităţii în sectoarele electroenergetic, de gaze naturale, produse petroliere principale, precum şi sistemul de informaţii în baza căruia titularii de licenţe vor prezenta dări de seamă;
elaborează şi aprobă, prin coordonare cu Guvernul, metodologia de calculare a tarifelor pentru serviciile publice de alimentare cu energie termică, cu apă, de canalizare şi epurare a apelor uzate şi metodologia formării şi aplicării preţurilor la produsele petroliere;
aprobă, de comun acord cu autorităţile administraţiei publice locale, tarifele la serviciile publice de alimentare cu apă tehnologică, prestate în mod centralizat la nivel de municipiu (oraş) şi raion, calculate în conformitate cu metodologia de calculare a tarifelor;
exercită şi alte funcţii în conformitate cu legislaţia în vigoare.
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.173 din 15.02.05, în vigoare 18.02.05]
[Pct.8 modificat prin Hot.Guv. nr.5 din 06.01.05, în vigoare 14.01.05]
IV. DREPTURILE AGENŢIEI
9. În scopul îndeplinirii eficiente a funcţiilor sale, Agenţia este în drept:
să controleze respectarea de către titulari a condiţiilor stipulate în licenţe;
să verifice aplicarea corectă de către titularii de licenţe a tarifelor reglementate;
să ceară titularilor de licenţe prezentarea rapoartelor anuale în forma şi termenele stabilite de ea, precum şi alte informaţii necesare pentru exercitarea funcţiilor ei;
să aibă acces la documentele aferente activităţilor practicate conform licenţei, inclusiv la informaţiile confidenţiale care constituie secret de stat sau de serviciu, să obţină de la titularii de licenţe copii, extrase din documentele menţionate, precum şi informaţii suplimentare;
să aplice principiul cheltuielilor minime la producerea, transportul distribuţia şi furnizarea energiei electrice şi gazelor naturale, comercializarea produselor petroliere, în scopul reducerii tarifelor;
să aplice amenzi în conformitate cu legislaţia;
să modifice condiţiile licenţei, să suspende şi să retragă licenţa în conformitate cu legislaţia în vigoare;
să reprezinte statul în relaţiile cu organele similare de reglementare din alte ţări şi organismele internaţionale în chestiunile ce ţin de competenţele sale;
să beneficieze şi de alte drepturi prevăzute de lege.
[Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.5 din 06.01.05, în vigoare 14.01.05]
V. ADMINISTRAREA AGENŢIEI
10. Agenţia este condusă de un consiliu de administraţie alcătuit din trei directori.
11. Deciziile consiliului de administraţie se adoptă cu votul majorităţii membrilor lui. Fiecare director deţine un singur vot.
12. Directorii consiliului de administraţie sînt desemnaţi de către Guvern pe o perioadă de 6 ani, cu excepţia primei aplicări a legilor cu privire la gaze şi cu privire la energia electrică potrivit cărora unul dintre directori este desemnat pentru o perioadă de 2 ani, al doilea – de 4 ani, al treilea – pe 6 ani. Începînd cu data primei desemnări, la fiecare 2 ani Guvernul numeşte un director. În cazul apariţiei unui loc vacant de director, Guvernul, pe perioada rămasă de aflare în funcţie a directorului precedent, desemnează un nou director. Nici unul dintre directorii consiliului de administraţie nu poate deţine această funcţie mai mult de12 ani, indiferent de data primei lui desemnări. Nu poate fi numită în postul de director o persoană care a deţinut această funcţie mai mult de 6 ani sau care, aflîndu-se în această funcţie, va acumula în perioada rămasă de aflare mai mult de 6 ani.
Directorul consiliului de administraţie trebuie să fie cetăţean al Republicii Moldova, să aibă studii superioare de profil energetic, economic sau juridic şi o suficientă practică de lucru în domeniu, inclusiv cel puţin 3 ani în calitate de conducător.
13. Directorul se eliberează din funcţie de către Guvern în cazul:
demisionării;
expirării termenului de aflare în funcţie;
pierderii cetăţeniei Republicii Moldova;
imposibilităţii executării funcţiei din motive de sănătate;
alegerii sale în altă funcţie;
condamnării la privaţiune de libertate prin hotărîrea definitivă a instanţei de judecată;
îndeplinirii necorespunzătoare a obligaţiunilor sale de serviciu;
încălcării legislaţiei.
14. Guvernul desemnează unul din cei trei directori în funcţia de director general al consiliului de administraţie.
15. Directorul general:
organizează activitatea Agenţiei şi a consiliului de administraţie, ai cărui membri poartă răspundere personală pentru deciziile adoptate şi îndeplinirea atribuţiilor Agenţiei;
organizează, convoacă şi prezidează şedinţele consiliului de administraţie;
angajează personalul Agenţiei, cu acordul cel puţin al unui membru al consiliului de administraţie;
aprobă regulamentul de ordine interioară al Agenţiei;
aprobă funcţiile de serviciu ale personalului Agenţiei, care poartă răspundere pentru îndeplinirea deciziilor consiliului de administraţie, ordinelor directorului general şi atribuţiilor de serviciu;
emite ordine şi dispoziţii ce vizează activitatea personalului Agenţiei şi controlează executarea lor;
semnează hotărîrile, ordinele, regulamentele, licenţele şi alte acte normative adoptate de consiliul de administraţie al Agenţiei;
semnează documentele financiare, bancare, rapoartele Agenţiei şi poartă răspundere personală de activitatea economico-financiară a Agenţiei;
reprezintă interesele Agenţiei în relaţiile cu persoanele juridice autohtone şi din alte ţări, încheie contracte pe chestiuni ce ţin de competenţele Agenţiei;
asigură pregătirea şi perfecţionarea cadrelor, organizează înzestrarea tehnico-materială a Agenţiei.
16. Anual directorul general prezintă Guvernului şi Parlamentului un raport despre activitatea Agenţiei în anul precedent.
17. În caz de absenţă temporară, atribuţiile directorului general sînt exercitate de un director din consiliul de administraţie, desemnat prin ordinul directorului general.
18. În cadrul întreprinderilor, a căror activitate este reglementată de Agenţie, directorul consiliului de administraţie nu este în drept:
să deţină funcţii;
să deţină acţiuni în fondul statutar al acestor întreprinderi, să fie creditorul sau debitorul lor;
să obţină cîştiguri financiare sau materiale;
să insiste asupra angajării unei persoane sau să-şi negocieze propria încadrare după încheierea termenului său de aflare în această funcţie.
VI. BUGETUL ŞI RAPORTUL FINANCIAR AL AGENŢIEI
19. Către 15 noiembrie a fiecărui an, Agenţia îşi formează bugetul pentru anul următor în baza:
plăţilor regulatorii aplicate anual de Agenţie titularilor de licenţe;
taxelor pentru eliberarea licenţelor;
altor surse prevăzute de legislaţia în vigoare.
20. Agenţia stabileşte mărimea plăţilor regulatorii pentru anul următor la un nivel suficient pentru a-şi acoperi cheltuielile, în baza estimărilor volumelor de energie electrică, gaze naturale, produse petroliere şi în alte sectoare, prezentate de către titularii de licenţe pînă la data de 1 noiembrie a anului în curs. Mărimea plăţilor se determină în limitele stabilite prin Legea cu privire la energia electrică, Legea cu privire la gaze, Legea cu privire la piaţa produselor petroliere şi alte acte legislative.
[Pct.20 în redacţia Hot.Guv. nr.5 din 06.01.05, în vigoare 14.01.05]
21. Titularii de licenţe transferă plăţile regulatorii pe contul curent al Agenţiei. Agenţia dispune de dreptul exclusiv de utilizare a mijloacelor aflate pe contul său. Mijloacele neutilizate în exerciţiul financiar curent se reportează la bugetul anului următor. Dacă pe parcursul exerciţiului financiar curent se formează un deficit de fonduri, Agenţia este în drept să-l recupereze de la bugetul anului următor, corectînd corespunzător plăţile regulatorii. Agenţia este în drept să contracteze împrumuturi bancare la dobînzi rezonabile, pentru suportarea cheltuielilor curente ce nu pot fi acoperite din plăţile regulatorii colectate. Agenţia rambursează împrumuturile din mijloacele colectate ulterior în calitate de plăţi regulatorii.
22. Bugetul anual al Agenţiei se formează din plăţile regulatorii aplicate titularilor de licenţă, în conformitate cu legislaţia în vigoare, şi se aprobă de către Guvern, în modul stabilit. Bugetul Agenţiei se publică în Monitorul Oficial al Republicii Moldova.
[Pct.22 în redacţia Hot.Guv. nr.5 din 06.01.05, în vigoare 14.01.05]
[Pct.22 modificat prin Hot. Guv. nr.870 din 23.09.99]
23. Către data de 1 martie a fiecărui an, Agenţia prezintă Guvernului un raport financiar, care include informaţii privind plăţile regulatorii vărsate pe contul ei curent şi cheltuielile efectuate de ea de pe acest cont pe parcursul anului raportat. În raportul financiar se indică, de asemenea, toate împrumuturile bancare contractate şi mijloacele utilizate de Agenţie pe parcursul anului precedent. Raportul financiar se publică în presa centrală.
VII. TRANSPARENŢA ACTIVITĂŢII AGENŢIEI
24. Consiliul de administraţie va asigura transparenţa activităţii Agenţiei. În acest scop:
şedinţele consiliului de administraţie vor fi publice;
ordinea de zi a şedinţei consiliului de administraţie se va anunţa din timp tuturor părţilor interesate. Acestora, precum şi publicului larg, li se va asigura accesul liber la examinarea chestiunilor incluse în ordinea de zi, excepţie fiind cele cu caracter confidenţial, dar şi în acest caz deciziile şedinţei vor fi accesibile oricărei persoane interesate. Modul de utilizare a informaţiei confidenţiale se va stipula într-un regulament aparte.
25. În cazul în care diferendele dintre un titular de licenţă şi un consumator sau un alt titular de licenţă în chestiuni ce fac obiectul Agenţiei nu pot fi soluţionate de către aceştia de sine stătător, ele vor fi examinate de Agenţie, care îşi va adopta deciziile în limitele competenţelor sale.
26. Agenţia examinează şi soluţionează orice reclamaţie (sesizare), parvenită din partea consumatorilor, ce ţine de atribuţiile şi competenţele sale, inclusiv privind aplicarea incorectă a metodologiilor de formare şi aplicare a preţurilor la produsele petroliere, livrarea necorespunzătoare a energiei electrice, gazelor naturale, produselor petroliere, energiei termice livrată de centralele electrice cu termoficare şi prestarea serviciilor de calitate joasă.
[Pct.26 în redacţia Hot.Guv. nr.5 din 06.01.05, în vigoare 14.01.05]
27. Deciziile consiliului de administraţie al Agenţiei se adoptă cu votul majorităţii membrilor lui. Deciziile consiliului de administraţie pot fi contestate în instanţa judecătorească în conformitate cu legislaţia în vigoare.
28. Deciziile Agenţiei care prezintă interes public, precum şi licenţele eliberate de ea, se publică în Monitorul Oficial.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.574 din 21 iunie 1999
BUGETUL
Agenţiei Naţionale pentru Reglementare în Energetică pe anul 1999
| |
1. Venituri | 967,0 mii lei |
2. Cheltuieli | 967,0 mii lei |
inclusiv: | |
remunerarea muncii | 292,0 mii lei |
contribuţii la bugetul asigurărilor sociale | 91,0 mii lei |
plata pentru achiziţii în mărfuri, lucrări, servicii | 444,0 mii lei |
deplasări în interes de serviciu | 40,0 mii lei |
procurarea de utilaje şi consumabile durabile, atribuite la categoria de fonduri fixe | 100,0 mii lei |
