Notă: Se declară neconstituţională Hotătîrea prin Hot. Curţii Constituţionale nr.64 din 30.11.99 HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la modul de dare în arendă şi cuantumul arendei patrimoniului de stat Nr.635 din 06.07.99 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.73-77/667 din 15.07.1999 * * *
Abrogat: 03.03.2000 Hotărîrea Guvernului nr.208 din 03.03.2000 În scopul reglementării modului de transmitere în arendă, determinării cuantumului arendei patrimoniului de stat şi în temeiul Legii cu privire la arendă, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Regulamentul cu privire la modul de dare în arendă şi cuantumul arendei patrimoniului de stat (se anexează). 2. Se stabileşte că, la darea în arendă (subarendă) a patrimoniului de stat, întreprinderile de stat, instituţiile finanţate de la bugetul de stat, precum şi întreprinderile de arendă fondate în baza întreprinderilor de stat, se vor călăuzi de prevederile numitului regulament. Ministerele, departamentele şi alte autorităţi administrative de specialitate, abilitate cu dreptul de a da în arendă, vor exercita controlul asupra respectării condiţiilor stipulate în contractele de arendă. 3. Se pune în sarcina reprezentanţilor statului în societăţile economice să propună organelor lor de conducere aplicarea regulamentului nominalizat la transmiterea bunurilor în arendă. 4. Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.761 din 13 octombrie 1994 "Pentru aprobarea Regulamentului cu privire la asanarea, reorganizarea şi lichidarea întreprinderilor insolvabile" (Monitorul Oficial, 1994, nr.13-14, art.112), cu modificările operate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.6 din 4 ianuarie 1995 (Monitorul Oficial, 1995, nr.9, art.47), se modifică după cum urmează: punctele 4 şi 5 se exclud; punctele 6, 7, 8, 9, 10 şi 11 devin, respectiv, punctele 4, 5, 6, 7, 8 şi 9. 5. Din data publicării prezentei hotărîri actele normative ale ministerelor, departamentelor, ce reglementează relaţiile de arendă, se vor aplica doar în partea în care nu contravin prevederilor ei. Prim-ministru al Republicii Moldova Ion STURZA Contrasemnată: Viceprim-ministru, ministrul economiei şi reformelor Alexandru Muravschi Ministrul justiţiei Ion Păduraru Chişinău, 6 iulie, 1999. Nr. 635. Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 635 din 6 iulie 1999 REGULAMENT cu privire la modul de dare în arendă şi cuantumul arendei patrimoniului de stat I. Dispoziţii generale 1. Regulamentul cu privire la modul de dare în arendă şi cuantumul arendei patrimoniului de stat (în continuare - Regulament) este elaborat în temeiul Legii cu privire la arendă, Legii cu privire la Întreprinderea de stat. Regulamentul stabileşte modul de dare în arendă şi modul de calculare a cuantumului arendei pentru mijloacele circulante, încăperile cu altă destinaţie decît pentru locuit, utilaje, unităţile de transport şi alte fonduri fixe (în continuare - bunuri). 2. Prevederile prezentului Regulament se extind asupra întreprinderilor de stat, instituţiilor finanţate de la bugetul de stat, întreprinderilor de arendă fondate în baza întreprinderilor de stat, precum şi asupra societăţilor economice incluse în programele de privatizare (în continuare - întreprinderi). 3. Societăţile economice cu cotă publică şi cele private, întreprinderile şi instituţiile municipale finanţate de la bugetele locale pot aplica prevederile prezentului Regulament la decizia organelor lor de conducere. 4. Plata de arendă se stabileşte în contractul de arendă pentru întreaga proprietate arendată, fiind precizată de proprietar sau persoana împuternicită de el în cazul modificării preţurilor, tarifelor, plăţilor şi ratelor de amortizare, indexărilor, reevaluărilor, care sînt reglementate de stat, schimbării scopului utilizării bunurilor, stipulat în contract, precum şi în alte cazuri prevăzute de legislaţie. 5. Mijloacele băneşti obţinute de la darea în arendă pot fi utilizate de către întreprinderi (cu excepţia celor finanţate de la bugetul de stat) pentru renovarea fondurilor fixe, dezvoltarea producţiei, sporirea fondurilor de mijloace circulante etc. 6. Instituţiile finanţate de la bugetul de stat utilizează mijloacele băneşti obţinute de la darea în arendă în modul stabilit de legea bugetului pe anul respectiv. 7. Întreprinderile autogestionare raportă profitul (pierderile), obţinut de la darea în arendă, la rezultatele activităţii economice, care se reflectă în raportul privind rezultatele financiare şi se impozitează în modul stabilit de legislaţie. 8. Instituţiile finanţate de la bugetul de stat se scutesc de plata pentru folosirea încăperilor nelocuibile ale instituţiilor finanţate din acelaşi buget. Ele achită doar plata pentru serviciile comunale. În aceste cazuri transmiterea încăperilor în folosinţă se efectuează în baza deciziilor adoptate de instituţiile cărora le aparţin încăperile respective. 9. Posibilitatea şi condiţiile transmiterii bunurilor în subarendă se stipulează în contractul de arendă. Termenul de valabilitate a contractului de subarendă nu poate depăşi termenul contractului de arendă. II. Modul de transmitere în arendă a patrimoniului de stat 10. Patrimoniul de stat, aflat în gestiunea operativă a întreprinderilor, poate fi dat în arendă doar după eliberarea autorizaţiei respective de către Departamentul privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor (în continuare Departamentul privatizării). Funcţia de arendatori se atribuie întreprinderilor în gestiunea cărora se află acest patrimoniu. Pentru eliberarea autorizaţiei respective întreprinderea trebuie să prezinte Departamentului privatizării următoarele documente: acordul organului ierarhic superior; proiectul contractului de arendă; calculul plăţii de arendă; certificatul de la Organul cadastral teritorial referitor la apartenenţa încăperilor. 11. Întreprinderea care dispune de bunuri neutilizate va prezenta organului ierarhic superior o argumentare în scris a oportunităţii dării lor în arendă, însoţită de clauzele obligatorii ale contractului de arendă sau de proiectul contractului de arendă. Societăţile economice incluse în programele de privatizare prezintă Departamentului privatizării decizia organelor lor de conducere, coordonată cu reprezentantul statului în societatea respectivă, şi proiectul contractului de arendă. 12. Selectarea arendaşului se efectuează prin organizarea de concursuri, licitaţii sau prin negocieri directe. Modul de selectare a arendaşului se stabileşte de către Departamentul privatizării şi se indică în autorizaţia de dare în arendă. 13. Documentul ce reglementează relaţiile între arendator şi arendaş este contractul de arendă, care se perfectează după determinarea arendaşului şi negocierea clauzelor contractului. Contractul de arendă sau modificările acestuia pot fi semnate doar după primirea autorizaţiei de la Departamentul privatizării (agenţiile lui teritoriale). Conducătorul întreprinderii care a dat bunurile în arendă sau a operat modificări în contractele de arendă fără autorizaţia respectivă poartă răspundere disciplinară. În cazurile în care darea în arendă aduce prejudicii statului, conducătorul în cauză poartă şi răspundere materială, iar contractele respective urmează a fi reziliate conform legislaţiei. 14. În contractele de arendă trebuie să fie stipulat scopul folosirii bunurilor arendate şi calculul cuantumului arendei, care se anexează şi constituie parte integrantă a contractului. 15. Transmiterea bunurilor arendaşului se efectuează prin întocmirea unui act de primire-predare în arendă, care constituie parte integrantă a contractului. 16. În actul de primire-predare în arendă se indică locul şi data întocmirii actului, bunurile ce se transmit, starea lor tehnică, valoarea iniţială reevaluată, uzura fizică, valoarea reziduală şi alte date identificative, numărul şi data încheierii contractului de arendă, conform căruia se efectuează primirea-predarea în arendă a bunurilor. III. Arenda încăperilor 17. În sensul prezentului Regulament prin noţiunea de încăperi se înţeleg suprafeţele imobile nelocuibile din clădirile de stat (administrative, de producţie etc.), subsoluri, anexe şi alte suprafeţe din casele de locuit, cu excepţia fondului locativ. 18. Darea în arendă a încăperilor proprietate de stat, a căror suprafaţă totală depăşeşte 30 la sută din suprafaţa încăperilor întreprinderii respective, poate conduce la transmiterea surplusului de spaţiu la bilanţul altor întreprinderi de stat. 19. Mărimea arendei anuale pentru folosirea încăperilor se va calcula aplicîndu-se formula: Pai = Tb x (1 + K1 + K2 + K3) x K4 x S, în care: Pai - reprezintă mărimea arendei anuale a încăperilor; Tb - plata de bază pentru arenda 1 mp de spaţiu pe an; K1 - coeficientul de amplasare a încăperii; K2 - coeficientul amenajării tehnice; K3 - coeficientul ramural de utilizare a încăperii; K4 - coeficientul de piaţă; S - suprafaţa încăperii. Valoarea coeficienţilor folosiţi în calcule se determină după următoarele criterii: a) Tb reprezintă plata de bază pentru arenda 1 mp de spaţiu pe an; pentru municipiul Chişinău - 120 lei pentru minicipiul Bălţi - 85 lei pentru celelalte municipii - 60 lei pentru celelalte oraşe (orăşele) şi localităţile suburbane din componenţa municipiilor - 45 lei pentru celelalte localităţi săteşti din republică - 30 lei b) K1 reprezintă coeficientul de amplasare a încăperii: clădire separată - 0,5 construcţie încorporată sau anexată - 0,45 încăpere de suprafaţă (parter) - 0,4 soclu - 0,35 demisol - 0,3 subsol cu geamuri, etaj tehnic - 0,2 alte subsoluri - 0 c) K2 reprezintă coeficientul amenajării tehnice: apeduct, canalizare, apă caldă, încălzire centrală - 0,5 apeduct, canalizare, încălzire centrală - 0,4 apeduct, canalizare, apă caldă - 0,3 încălzire centrală - 0,2 apeduct, canalizare - 0,2 amenajarea tehnică lipseşte - 0 d) K3 reprezintă coeficientul ramural de utilizare a încăperii: 1) atelierele de creaţie ale pictorilor, sculptorilor, arhitecţilor, meşterilor populari - 0,05 2) instituţiile finanţate de la bugetul de stat, bugetele locale şi bugetul asigurărilor sociale - 0,1 3) garaje, depozite şi alte încăperi auxiliare - 0,3 4) spaţiile pentru prestarea serviciilor publice (reparaţia încălţămintei, îmbrăcămintei şi a obiectelor de uz casnic, frizeriile, curăţătoriile chimice, punctele de uz casnic, punctele de închiriere a obiectelor, băile) - 0,4 5) spaţiile folosite pentru desfacerea articolelor de panificaţie, a produselor lactate, mărfurilor alimentare, produselor de cofetărie, băuturilor nealcoolice, unităţile de alimentaţie publică cu pregătirea bucatelor şi desfacerea lor, încăperile pentru laboratoare, auditoriile pentru efectuarea lucrărilor de cercetări şi proiectare, pentru prestarea serviciilor poştale, medicale, sportive şi de întremare a sănătăţii, în scopuri de producţie - 0,5 6) încăperi pentru reparaţia şi deservirea tehnică a automobilelor, tehnicii de calcul şi altor utilaje - 0,7 7) alte întreprinderi de comerţ - 0,8 8) saloanele de jocuri electronice, jocuri computerizate şi alte jocuri distractive pentru copii - 1,2 9) încăperile utilizate în calitate de oficiu - 1,5 10) instituţiile financiare, companiile fiduciare, burse, instituţiile de asigurare - 2,0 11) restaurante, baruri, cafenele cu servirea băuturilor alcoolice - 2,5 12) casele de schimb valutar, punctele de înregistrare şi închiriere a producţiei video - 3,0 13) cazinouri, saloane pentru jocuri de noroc - 4,0 14) încăperi cu altă destinaţie decît cele enumerate în alineatele 1)-13); - 1,0 e) K4 reprezintă coeficientul de plată care se stabileşte la înţelegerea dintre părţile contractante şi nu poate fi mai mic decît 1, iar pentru genurile de activitate menţionate în alineatele 1)-6) ale literei d) pct. 19 nu poate fi mai mic decît 0,5. La stabilirea acestui coeficient trebuie să se ţină cont de cererea şi oferta spaţiilor ce ar putea fi transmise în arendă, de posibilitatea utilizării terenului aferent, de caracteristica zonei economico-teritoriale şi de alte criterii calitative ale încăperilor, necuprinse în coeficienţii aplicaţi. 20. În cauzl în care se dau în arendă mai multe încăperi cu diferite condiţii de amplasare, amenajare tehnică sau care vor fi utilizate în diverse scopuri, mărimea totală a arendei se constituie din suma plăţilor calculate pentru fiecare încăpere sau grup de încăperi. IV. Arenda utilajelor, mijloacelor de transport şi a altor fonduri fixe 21. Plata anuală pentru arendarea utilajelor, mijloacelor de transport şi a altor fonduri fixe (în continuare - utilaje) se va calcula aplicîndu-se formula: Pau = Ua x K1 x K2 + Q, în care: Pau - reprezintă mărimea arendei anuale pentru utilajele arendate; Ua - uzura anuală a utilajelor date în arendă; K1 - coeficientul de calcul; K2 - coeficientul de piaţă; Q - cheltuielile suportate de arendator pentru întreţinerea şi exploatarea utilajelor date în arendă. Valoarea coeficienţilor folosiţi în calcule se va determina după următoarele criterii: a) uzura anuală se va calcula distinct pentru fiecare poziţie, conform tabelului 1. Tabelul 1 ---------------------------------------------------------------------------- Nr.|Denu-| Nr.|Ter- |Valoa-|Codul|Nor-|Uzura |Uzura|Coe-|Coe-|Cheltu-|Plata crt|mirea| de |menul |rea | nor-| ma |conta-|anu- |fi- |fi- |ielile |anua- |uti- |in- |de ex-|iniţi-| mei | de |bilă |ală |cien|cien|pentru | lă |laje-|ven-|ploa- | ală | de |a- | la | U, |tul |tul |între- | de |lor |tar |tare |reeva-|amor-|mor-| data |(5x7)| de | de |ţinere |aren- | | |(ani);|luată |tiza-|ti- |dării |-----|cal-|pla-| şi | dă | | |dis- |(lei) | re |zare| în |100% |cul | tă |exploa-| Pau | | |tanţa | | |(%) |aren- |(lei)| K1 | K2 | tare |(lei) | | |(km) | | | | dă | | | |Q (lei)| | | | | | | |(4x7) | | | | | | | | | | | |U (%) | | | | | ---+-----+----+------+------+-----+----+------+-----+----+----+-------+----- 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 ---|-----|----|------|------|-----|----|------|-----|----|----|-------|----- ---|-----|----|------|------|-----|----|------|-----|----|----|-------|----- ----------------------------------------------------------------------|----- Total | ----- b) coeficientul de calcul se va stabili în funcţie de uzura contabilă la data transmiterii fondurilor fixe în arendă (tabelul 2). Tabelul 2 ----------------------------------------------------------------- U (%)| 0 | 10 | 20 | 30 | 40 | 50 | 60 | 70 | 80 | 90 | 100 ---------|----|----|----|----|----|----|----|----|----|----|----- K1 |1,88|1,79|1,71|1,62|1,53|1,44|1,35|1,27|1,18|1,09| 1,0 ----------------------------------------------------------------- Pentru utilajele complet amortizate (uzura contabilă 100%) valoarea coeficientului de calcul se va determina în funcţie de uzura lui fizică reală; c) coeficientul de piaţă se stabileşte prin înţelegerea părţilor contractante şi nu poate fi mai mic decît 1. La stabilirea acestui coeficient trebuie să se ţină cont de cerere şi ofertă, de venitul neobţinut, de diferenţa dintre valoarea iniţială de bilanţ şi preţurile libere de piaţă la utilajele de acelaşi tip sau cu caracteristici comparabile, precum şi de alţi factori. În tabelul 1 se vor introduce, de asemenea, valoarea coeficientului de calcul, coeficientului de piaţă, mărimea cheltuielilor pentru întreţinerea şi exploatarea utilajelor şi a arendei anuale, calculată pentru fiecare poziţie. În cazul în care cheltuielile pentru întreţinerea şi exploatarea utilajului variază, ele se recalculează şi se achită suplimentar. V. Arenda mijloacelor circulante 22. Arenda anuală pentru folosirea mijloacelor circulante se va calcula aplicîndu-se formula: Pac = C x R x K, în care: Pac reprezintă mărimea arendei anuale pentru mijloacele circulante; C - valoarea mijloacelor circulante la data calculării plăţii de arendă; R - rata refinanţării (%), stabilită de Banca Naţională a Moldovei, împărţită la 100%; K - coeficientul de piaţă. Valoarea coeficienţilor folosiţi în calcule se determină după următoarele criterii: a) valoarea mijloacelor circulante se va calcula distinct pentru fiecare denumire, conform tabelului 3. Tabelul 3 ------------------------------------------------------------------------ Nr.| Denumirea |Canti-| Unitatea| Preţul unei | Costul la data |Note crt.| mijloacelor |tatea |de măsură| unităţi la | calculării | | circulante | | |data calculă-|plăţii de arendă| | | | |rii plăţii de| (3 x 5) (lei) | | | | |arendă (lei) | | ----+-------------+------+---------+-------------+----------------+----- 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 ----|-------------|------|---------|-------------|----------------|----- ----|-------------|------|---------|-------------|----------------|----- -------------------------------------------------|----------------|----- Total | | ---------------- b) rata refinanţării, stabilită de Banca Naţională a Moldovei, se publică periodic în presă. În calcule se foloseşte valoarea ei medie pe an sau pe perioada de plată; c) coeficientul de piaţă se va stabili prin înţelegerea părţilor contractante şi nu poate fi mai mic decît 1. 23. După încetarea efectului contractului de arendă, arendaşul restituie mijloacele circulante în volumele fixate la data dării lor în arendă. În cazul imposibilităţii de a restitui bunurile consumptibile, valoarea lor se recuperează la preţurile în vigoare la data încetării efectului contractului de arendă. VI. Cuantumul arendei pentru întreprinderile de arendă 24. Plata pentru bunurile transmise în arendă colectivelor de muncă ale întreprinderilor de stat, reorganizate în întreprinderi de arendă, se vizează integral în bugetul de stat. Penalităţile pentru întîrzierea plăţii de arendă nu pot fi mai mici decît cele stabilite de legea bugetului de stat pe anul respectiv. 25. Cuantumul arendei pentru întreprinderile de arendă se va calcula aplicîndu-se formula: P = Paî + Pau + Pac, în care: P - reprezintă mărimea arendei anuale totale; Paî - mărimea arendei anuale pentru folosirea încăperilor luate în arendă; Pau - mărimea arendei anuale pentru folosirea utilajelor luate în arendă; Pac - mărimea arendei anuale pentru folosirea mijloacelor circulante luate în arendă. 26. Mărimea arendei pentru încăperile, utilajele şi mijloacele circulante se va calcula conform capitolelor III, IV şi V ale prezentului Regulament. Mărimea arendei pentru încăperile din clădirile, edificiile şi construcţiile transmise integral întreprinderilor de arendă poate fi calculată conform capitolului IV al prezentului Regulament. 27. Întreprinderile de arendă achită plata arendei trimestrial, pînă la data de 20 a lunii ce urmează după încheierea trimestrului. Pentru calcularea mărimii trimestriale a arendei pot fi folosite datele anuale, dacă pe parcurs nu au intervenit modificări ale preţurilor, tarifelor, plăţilor şi ratelor de amortizare, reevaluări (indexări), prevăzute de legislaţie. VII. Determinarea arendaşilor patrimoniului de stat 28. Licitaţiile şi concursurile publice se organizează în scopul selectării celor mai convenabili solicitanţi ai arendei bunurilor, care acceptă condiţiile preliminare, formulate preventiv în clauzele obligatorii ale contractului de arendă şi oferă cele mai avantajoase condiţii pentru arendator. 29. Licitaţiile se desfăşoară în acelaşi mod ca şi licitaţiile cu strigare pentru comercializarea obiectelor patrimoniului de stat supuse privatizării, luîndu-se în considerare următoarele precizări: a) licitaţia este organizată de arendator în temeiul autorizaţiei Departamentului privatizării; b) lotul expus la licitaţie inserează: actele ce confirmă apartenenţa bunurilor propuse în arendă; clauzele obligatorii ale contractului de arendă; autorizaţia Departamentului privatizării; c) preţul iniţial al lotului îl constituie valoarea iniţială a plăţii de arendă pe un an pentru bunurile ce se propun în arendă, calculată conform capitolelor III, IV sau V ale prezentului Regulament; d) în comunicatul informativ cu privire la desfăşurarea licitaţiei se indică informaţia specificată la punctul 33 al prezentului Regulament; e) rezultatele licitaţiei se fixează în procesul-verbal al licitaţiei şi constituie temeiul pentru perfectarea contractului de arendă. 30. Concursul se organizează de către comisia de concurs în număr de 3-5 persoane. 31. Comisia de concurs şi ziua desfăşurării concursului se numesc printr-un ordin, emis de arendator, în temeiul autorizaţiei de dare în arendă, eliberată de către Departamentul privatizării. 32. Comisia de concurs exercită următoarele funcţii: întocmeşte texul comunicatului informativ şi asigură publicarea lui; asigură accesul la bunurile ce se propun în arendă participanţilor potenţiali la concurs pentru a lua cunoştinţă de ele; ţine registrul cererilor de participare la concurs, asigură colectarea, păstrarea şi evidenţa ofertelor; examinează şi evaluează ofertele, întocmeşte lista ofertelor în ordinea descrescîndă a valorii lor; întocmeşte procesul-verbal al concursului şi îl prezintă spre aprobare Departamentului privatizării; informează (în scris sau verbal) participanţii la concurs despre rezultatele lui; perfectează textul contractului de arendă. 33. Publicarea comunicatului informativ privind darea în arendă a bunurilor se efectuează cu cel puţin 20 de zile înainte de data desfăşurării concursului. Comunicatul informativ trebuie să conţină informaţii despre bunurile ce se propun în arendă, data desfăşurării concursului, clauzele obligatorii ale contractului de arendă, adresa şi termenul de depunere a cererilor de participare la concurs şi a ofertelor, mărimea taxei de participare la concurs, adresa şi timpul cînd potenţialii participanţi la concurs pot lua cunoştinţă de bunurile ce se propun în arendă şi starea lor, telefonul de contact pentru informaţii suplimentare. 34. Clauzele obligatorii ale contractului de arendă trebuie să conţină informaţii despre valoarea iniţială a plăţii de arendă pe un an, termenul maxim de arendare a bunurilor, orele de acces la bunurile arendate, posibilităţile de utilizare a încăperilor arendate, condiţiile de reziliere a contractului de arendă din iniţiativa arendatorului. 35. Valoarea ofertei se constituie din plata anuală de arendă plus valoarea îmbunătăţirilor preconizate ale bunurilor raportate la un an, care după încetarea efectului contractului de arendă nu se restituie arendaşului. 36. Plata de participare la concurs o stabileşte arendatorul, dar ea nu poate depăşi două salarii minime. Ea se utilizează pentru compensarea cheltuielilor de organizare a concursului şi nu se restituie participanţilor. 37. Concursul se desfăşoară în şedinţă închisă, la care pot participa reprezentanţii organelor abilitate cu administrarea bunurilor. Lista ofertelor se întocmeşte în termen de trei zile din data desfăşurării concursului. În listă nu se includ ofertele a căror valoare este mai mică decît valoarea iniţială şi ofertele care conţin condiţii inacceptabile. 38. Contractul de arendă se încheie, de regulă, cu participantul la concurs, a cărui ofertă a fost evaluată la preţul maxim. Perfectarea textului contractului de arendă se efectuează în baza ofertei cîştigătorului la concurs, clauzelor obligatorii ale contractului de arendă şi prin negocierea celorlalte clauze. Dacă la etapa perfectării contractului de arendă cîştigătorul la concurs refuză, din anumite motive, să încheie contractul, atunci contractul de arendă se încheie cu următorul participant la concurs din lista ofertelor şi aşa se va proceda pînă la ultimul ofertant. 39. Concursul cu un singur participant se consideră că a avut loc dacă oferta lui a fost inclusă în lista ofertelor. 40. Licitaţiile şi concursurile la care nu au fost participanţi, în temeiul autorizaţiei Departamentului privatizării, pot fi repetate, diminuîndu-se valoarea iniţială a plăţii de arendă cu 20%. 41. Departamentul privatizării poate permite darea bunurilor în arendă prin negocieri directe, atunci cînd arendarea lor nu a fost solicitată la concursuri sau licitaţii, în cazul unor oferte avantajoase cu valoarea plăţii anuale de arendă mai mare decît valoarea ei iniţială, cînd cheltuielile de organizare a licitaţiilor sau concursurilor nu sînt justificate, precum şi în alte cazuri. VIII. Dispoziţii finale 42. La stabilirea tarifelor şi coeficienţilor s-a ţinut cont de impozitul pe valoarea adăugată. 43. Pentru achitarea cu întîrziere a plăţii de arendă se percep penalităţi în mărimile, prevăzute de contractele de arendă, dar nu mai mici decît cele stabilite de legea bugetului de stat pe anul respectiv.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀