H O T Ă R Î R E
cu privire la Programul de stat de susţinere a micului business
pentru anii 1999-2000
nr. 750 din 05.08.99
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.87-89/788 din 12.08.1999
* * *
Abrogat: 31.10.2012
Hotărîrea Guvernului nr.796 din 25.10.2012
În scopul sporirii ponderii sectorului micului business în dezvoltarea economiei naţionale şi soluţionarea problemelor sociale (crearea locurilor de muncă, sporirea veniturilor populaţiei etc.) şi în conformitate cu Programul de activitate a Guvernului Republicii Moldova pentru anii 1999-2002, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.270 din 8 aprilie 1999 (Monitorul Oficial, 1999, nr.34-41, art.279), Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă:
Programul de stat de susţinere a micului business pentru anii 1999-2000, conform anexei nr.1;
Măsurile principale privind realizarea Programului de stat de susţinere a micului business pentru anii 1999-2000, conform anexei nr.2.
2. Ministerul Finanţelor va prevedea în proiectul de lege a bugetului pentru anul 2000 mijloacele financiare necesare realizării Programului de stat de susţinere a micului business pentru anii 1999-2000.
3. Ministerul Economiei şi Reformelor:
în cadrul programelor de dezvoltare a economiei naţionale, va determina, elabora şi promova politica în domeniul micului business în funcţie de procesele care se produc în economie şi societate;
va participa la elaborarea proiectelor de utilizare a asistenţei tehnice, acordate de instituţiile financiare internaţionale şi ţările donatoare, şi a mijloacelor financiare alocate pentru crearea cadrului instituţional şi dezvoltarea infrastructurii micului business, prevăzute în Programul de stat de susţinere a micului business pentru anii 1999-2000.
4. Organele administraţiei publice locale vor elabora şi adopta programe de susţinere a micului business în teritoriile lor, ţinînd cont de specificul regional şi în conformitate cu legislaţia naţională.
5. Controlul asupra executării prezentei hotărîri se pune în sarcina Ministerului Economiei şi Reformelor.
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Ion STURZA
|
Contrasemnată: | |
Ministrul finanţelor | Anatol Arapu |
Chişinău, 5 august 1999. | |
Nr.750. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.750 din 5 august 1999
PROGRAMUL
de stat de susţinere a micului business pentru anii 1999-2000
Prezentul program este elaborat în conformitate cu Programul de activitate a Guvernului Republicii Moldova pentru anii 1999-2002, ţinîndu-se cont de noua situaţie social-economică din ţară, şi prevede consolidarea proprietăţii private, formarea sectorului micului business, crearea unei serii de instituţii ale infrastructurii pieţei, adoptarea principalelor acte juridice ce reglementează dezvoltarea antreprenoriatului. Programul prevede realizarea unui complex de măsuri menite să stimuleze şi să susţină micul business.
Programul are ca scopuri de bază crearea condiţiilor juridice, economice şi organizaţionale favorabile pentru dezvoltarea întreprinderilor mici şi microîntreprinderilor, sporirea competitivităţii producţiei, creşterea semnificativă a numărului de noi întreprinderi cu perspective, crearea noilor locuri de muncă, formarea unei categorii mijlocii de antreprenori, ridicarea nivelului de trai al populaţiei şi stimularea spiritului de iniţiativă al cetăţenilor, crearea unei atmosfere prielnice dezvoltării sectorului privat.
În program se prevede elaborarea şi perfecţionarea actelor normative în scopul determinării asistenţei necesare din partea statului pentru întreprinderile din sectorul micului business cu orice formă de proprietate, precum şi pentru ridicarea rolului statului în promovarea businessului mic.
I. PROGRAMUL DE SUSŢINERE A MICULUI BUSINESS PREVEDE:
1. Elaborarea şi perfecţionarea bazei legislative
Va continua procesul de perfecţionare a cadrului juridic, care va permite simplificarea şi flexibilizarea procedurii de înregistrare a întreprinderilor mici şi microîntreprinderilor, de acordare a licenţelor pentru activitatea antreprenorială, participarea întreprinderilor mici la livrarea producţiei proprii pentru necesităţile statului.
În acest scop se prevede elaborarea legilor cu privire la societăţile cu răspundere limitată, cu privire la susţinerea şi dezvoltarea micului business (în redacţie nouă), privind modificarea şi completarea Codului fiscal al Republicii Moldova în partea ce se referă la impunerea fiscală şi evidenţa rezultatelor activităţii economice. Se va proceda la modificarea legislaţiei, în special a celei fiscale, cu scopul de a preveni înrăutăţirea situaţiei antreprenorilor.
2. Suportul economico-financiar
În prezent antreprenorii se confruntă cu diverse probleme atît în faza incipientă, cît şi în procesul derulării activităţii de antreprenoriat. Aceste probleme sînt în principal de ordin structural, tehnic, administrativ şi financiar. Susţinerea financiară şi creditară a antreprenorilor se face la nivel extrem de scăzut.
Se resimte acut insuficienţa de instrumente pentru finanţare. Ca regulă, antreprenorii duc lipsă de mijloace, fapt care le limitează activitatea şi volumul investiţiilor.
Ţinînd cont de aceste probleme şi de necesitatea stringentă de impulsionare a activităţii investiţionale, se prevede introducerea unor modificări şi completări în actele normative, care să permită scutirea întreprinderilor mici şi microîntreprinderilor de impozitul pe venit pe termen de 3 ani.
Scutirea de impozitul pe venit se va considera credit fiscal, acordat de către stat întreprinderilor mici cu un număr mediu anual de salariaţi cuprins între 6 şi 19 persoane inclusiv cifra de afaceri totală pînă la 3000000 lei, şi microîntreprinderilor cu un număr anual de pînă la 5 salariaţi şi cifra de afaceri totală pînă la 1000000 lei. Condiţiile obţinerii şi rambursării creditului fiscal se stipulează în acordul de credit încheiat cu inspectoratul fiscal şi corelat cu Ministerul Economiei şi Reformelor.
Criteriul de acordare a creditelor fiscale agenţilor micului business îl constituie investirea de către aceştia a cel puţin 80% din valoarea creditului fiscal pentru dezvoltarea producţiei proprii şi crearea locurilor de muncă.
După expirarea termenului creditului fiscal, întreprinderile mici şi microîntreprinderile vor beneficia de o reducere a impozitului pe venit în proporţie de 35% – dacă se asigură creşterea numărului mediu scriptic anual al noilor locuri de muncă cu cel puţin 20% faţă de anul financiar precedent.
Accesul la microcredite are o însemnătate deosebită pentru crearea locurilor noi de muncă şi combaterea sărăciei. Însă acordarea microcreditelor de către băncile comerciale implică mari cheltuieli şi pentru soluţionarea acestei probleme este necesară crearea structurilor respective de stat sau particulare.
În acest sens se preconizează:
- acumularea resurselor financiare de către Fondul pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business;
- formarea fondurilor de garantare-creditare a proiectelor investiţionale;
- crearea de asociaţii de economii şi împrumut ale întreprinderilor.
Se preconizează simplificarea sistemului de evidenţă contabilă şi statistică pentru întreprinderile mici şi microîntreprinderi şi elaborarea standardului naţional de evidenţă contabilă în micul business.
3. Formarea infrastructurii pentru susţinerea micului business
În scopul promovării politicii statului în domeniul micului business, va fi creată o instituţie specială, ale cărei sarcini de bază vor fi realizarea politicii statului şi coordonarea activităţii organizaţiilor de stat şi celor nestatale în acest domeniu, elaborarea programelor naţionale de susţinere şi dezvoltare a sectorului întreprinderilor mici şi microîntreprinderilor.
Se va crea infrastructura pentru susţinerea micului business, constituită din:
- incubatoare business;
- centre de instruire şi consultare;
- asociaţii de economii şi împrumut ale întreprinderilor;
- parcuri industriale, tehnologice şi inovaţionale;
- companii leasing.
Asigurarea informaţională a antreprenorilor va fi îmbunătăţită esenţial prin editarea buletinului de informaţii şi altor materiale metodologice, organizarea seminarelor, treningurilor, atelierelor business etc.
Se va organiza o şcoală a businessului pentru acordarea de ajutor practic antreprenorilor la crearea întreprinderilor noi şi folosirea eficientă a posibilităţilor întreprinderilor în funcţiune, pentru elaborarea şi realizarea unor programe de învăţămînt privind managementul, marketingul, finanţele, evidenţa contabilă şi relaţiile economice externe.
În domeniul instruirii cadrelor, obiectivul major îl va constitui plasarea în cîmpul muncii a tinerilor şi femeilor disponibilizate, prin intermediul unui program special de recalificare a cadrelor.
II. ASIGURAREA PROGRAMULUI CU RESURSE
Realizarea programului se va efectua în conformitate cu legislaţia, din contul următoarelor surse de finanţare:
- alocaţii din bugetul de stat;
- mijloacele Fondului pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business;
- asistenţa tehnică străină, obţinută de Guvern pentru dezvoltarea micului business.
III. MECANISMUL DE REALIZARE ŞI ORGANIZAREA GESTIUNII ŞI
CONTROLULUI ASUPRA MERSULUI EXECUTĂRII PROGRAMULUI
Acordarea creditelor preferenţiale şi garantarea lor se va face prin intermediul Fondului pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business pe bază de concurs. De dreptul prioritar la susţinerea de către stat vor beneficia agenţii micului business, ce prevăd în activitatea lor crearea locurilor de muncă suplimentare.
Beneficiarul programului este Ministerul Economiei şi Reformelor.
Controlul asupra utilizării eficiente a mijloacelor acumulate pentru susţinerea şi dezvoltarea micului business va fi exercitat de către Ministerul Economiei şi Reformelor. Stadiul executării programului va fi examinat anual la Colegiul Ministerului Economiei şi Reformelor în comun cu reprezentanţii ministerelor, departamentelor, ai judeţelor şi municipiilor, asociaţiilor de antreprenori, patronatului şi sindicatelor de ramură şi ai ţărilor donatoare.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.750 din 5 august 1999
MĂSURILE PRINCIPALE
privind realizarea Programului de stat de susţinere a micului business
pentru anii 1999-2000
| ||||
Nr. d/o | Măsurile | Obiectivele realizării | Termenele de executare | Executanţii |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
I. CADRUL LEGISLATIV | ||||
Elaborarea proiectelor de lege: | ||||
1 | Cu privire la societăţile cu răspundere limitată | Crearea bazei legislative | 1999 | Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Justiţiei, Ministerul Finanţelor |
2 | Cu privire la susţinerea micului business | Crearea bazei legislative | 1999 | Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei |
3 | Cu privire la societăţile de economii şi împrumut ale întreprinderilor | Crearea bazei legislative | 2000 | Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Finanţelor, Ministerul Justiţiei |
4 | Despre operarea unor modificări în Codul Fiscal | Perfecţionarea sistemului de impozitare a întreprinderilor mici şi instituţiilor infrastructurii micului business | 1999 | Ministerul Finanţelor, Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Justiţiei, instituţiile neguvernamentale interesate |
5 | Modificarea legislaţiei, în special a celei fiscale, cu scopul de a preveni înrăutăţirea situaţiei antreprenorilor | Crearea climatului favorabil pentru dezvoltarea antreprenoriatului | 1999-2000 | Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Finanţelor |
II. CADRUL FINANCIAR | ||||
6 | Formarea de către Fondul pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business şi Banca de Dezvoltare şi Investiţii a Moldovei a fondurilor cu destinaţie specială pentru creditare şi garantarea creditelor acordate agenţilor micului business | Stimularea activităţii investiţionale | 1999-2000 | Fondul pentru susţinerea şi dezvoltarea micului business, Banca de Dezvoltare şi Investiţii a Moldovei, Ministerul Economiei şi Reformelor |
7 | Acordarea de către Fondul pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business şi Banca de Dezvoltare şi Investiţii a Moldovei a garanţiilor pentru agenţii micului business, din contul mijloacelor fondului de garanţie, pentru creditele acordate de băncile comerciale | Stimularea activităţii investiţionale | 1999-2000 | Fondul pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business, Banca pentru Dezvoltare şi Investiţii a Moldovei, Ministerul Economiei şi Reformelor |
8 | Elaborarea standardului naţional privind evidenţa contabilă în micul business şi simplificarea contabilităţii în acest sector | Simplificarea evidenţei contabile | 1999-2000 | Ministerul Finanţelor |
9 | Organizarea activităţii de informare-consultare şi de instruire-perfecţionare managerială pentru întreprinzători | Acordarea ajutorului practic agenţilor micului business | 1999 | Ministerul Economiei şi Reformelor, organele administraţiei publice locale, instituţiile neguvernamentale interesate |
10 | Repartizarea, în cadrul unor programe locale de restructurare a întreprinderilor, a terenurilor sau spaţiilor de producţie pentru întreprinzători particulari, care propun proiecte viabile de dezvoltare | Crearea condiţiilor favorabile pentru dezvoltarea micului business | 1999-2000 | Ministerul Economiei şi Reformelor,organele administraţiei publice locale, instituţiile neguvernamentale interesate |
11 | Consolidarea capacităţii organelor administraţiei publice locale de a adopta politici de sprijinire financiară a întreprinderilor mici şi microîntreprinderilor prin stabilirea impozitelor locale şi a chiriilor pentru spaţiile şi terenurile administrate de organele locale | Crearea condiţiilor favorabile pentru dezvoltarea micului business | 1999-2000 | Ministerul Economiei şi Reformelor, organele administraţiei publice locale, instituţiile neguvernamentale interesate |
III. CADRUL ORGANIZAŢIONAL | ||||
12 | Elaborarea cadrului normativ privind instituţiile infrastructurii micului business şi crearea condiţiilor pentru înfiinţarea: | Crearea infrastructurii pentru susţinerea micului business | 1999-2000 | Ministerul Economiei şi Reformelor, instituţiile neguvernamentale interesate |
- incubatoarelor business | Stimularea activităţii antreprenoriale | 2000 | Ministerul Industriei şi Comerţului, Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, organele administraţiei publice locale, instituţiile neguvernamentale interesate | |
- serviciilor de consultanţă pe lîngă organele administraţiei publice locale | Acordarea asistenţei consultative pentru stimularea activităţii de antreprenoriat | 1999-2000 | Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, organele administraţiei publice locale, instituţiile neguvernamentale interesate | |
- parcurilor industriale, tehnologice şi investiţionale | Stimularea activităţii de antreprenoriat | 1999-2000 | Ministerul Industriei şi Comerţului, Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, Academia de Ştiinţe a Republicii Moldova, organele administraţiei publice locale, instituţiile neguvernamentale interesate | |
- companiilor leasing | Stimularea activităţii de antreprenoriat | 1999-2000 | Ministerul Agriculturii şi Industriei Prelucrătoare, Ministerul Industriei şi Comerţului, Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor, organele administraţiei publice locale, instituţiile neguvernamentale interesate | |
13 | Editarea buletinului de informaţii | Crearea şi extinderea bazei informative | 2000 | Ministerul Economiei şi Reformelor, Departamentul Analize Statistice şi Sociologice, organele administraţiei publice locale, instituţiile neguvernamentale interesate |
IV. INSTRUIREA PERSONALULUI ŞI ASIGURAREA METODOLOGICĂ | ||||
14 | Organizarea cursurilor de instruire şi perfecţionare profesională pentru antreprenori, reciclarea cadrelor din rîndul şomerilor, femeilor şi tinerilor neangajaţi | Crearea condiţiilor pentru plasarea populaţiei în cîmpul muncii | 1999-2000 | Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei, organele administraţiei publice locale, instituţiile neguvernamentale interesate |
15 | Pregătirea şi ridicarea calificării personalului administrativ ce promovează politica de susţinere a micului business | Instruirea funcţionarilor de stat | 1999-2000 | Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Educaţiei şi Ştiinţei, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, organele administraţiei publice locale, instituţiile neguvernamentale interesate |
16 | Analiza actelor normative şi elaborarea propunerilor în vederea perfecţionării legislaţiei privind micul business | Perfecţionarea sistemului de reglementare juridică a susţinerii micului business şi intensificarea activităţii antreprenoriale | 1999-2000 | Ministerul Economiei şi Reformelor, Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei, organele administraţiei publice locale, instituţiile neguvernamentale interesate |
17 | Analiza sistemului fiscal, evidenţei contabile şi dărilor de seamă ale întreprinderilor mici şi microîntreprinderilor | Optimizarea sistemului de evidenţă contabilă şi de gestiune | 1999-2000 | Ministerul Finanţelor, Departamentul Analize Statistice şi Sociologice, Ministerul Economiei şi Reformelor, organele administraţiei publice locale |
18 | Efectuarea sondajelor sociologice în rîndurile agenţilor micului business | Crearea condiţiilor pentru dezvoltarea micului business | 1999-2000 | Departamentul Analize Statistice şi Sociologice, Ministerul Economiei şi Reformelor |
19 | Analiza situaţiei micului business în economia naţională şi crearea bazei de date a sectorului micului business | Elaborarea propunerilor pentru dezvoltarea micului business | 1999-2000 | Departamentul Analize Statistice şi Sociologice, Camera Înregistrării de Stat pe lîngă Ministerul Justiţiei, Ministerul Economiei şi Reformelor, organele administraţiei publice locale, instituţiile neguvernamentale interesate |
