vineri, 14 octombrie 2005
761/09.08.99 Hotărîre cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului Culturii
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
          cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului
                                Culturii

                         Nr.761  din  09.08.99

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.90-92/803 din 19.08.1999

                                * * *
    Abrogat: 14.10.2005
    Hotărîrea Guvernului nr.1032 din 04.10.2005

    Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul Ministerului Culturii(se anexează).
    2. Se abrogă  Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 73 din  27
ianuarie  1995  "Cu  privire la  aprobarea  Regulamentului  Ministerului
Culturii" (Monitorul Oficial, 1995, nr. 15-16, art. 83).

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                           Ion STURZA

    Contrasemnată:
    Ministrul culturii                              Ghenadie Ciobanu
    Ministrul justiţiei                             Ion Păduraru

    Chişinău, 9 august 1999.
    Nr. 761.

                                                    Aprobat
                                            prin Hotărîrea Guvernului
                                                Republicii Moldova 
                                            nr. 761 din 9 august 1999

                  REGULAMENTUL MINISTERULUI CULTURII

                        I. Dispoziţii generale

    1. Ministerul  Culturii (în continuare - Ministerul) este autoritate
a  administraţiei  publice  centrale de  specialitate,  care  promovează
politica statului în domeniul culturii şi artei.
 [Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.1439 din 05.12.03, în vigoare 19.12.03]

    2. În activitatea sa Ministerul se călăuzeşte de Constituţie, legile
şi hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova,
hotărîrile,    ordonanţele   şi   dispoziţiile   Guvernului,   tratatele
internaţionale  în  domeniu,  la  care  Republica  Moldova  este  parte,
prezentul Regulament şi alte acte normative.
 [Pct.2 în redacţia Hot.Guv. nr.1439 din 05.12.03, în vigoare 19.12.03]

    3. Ministerul  are statut de persoană juridică, dispune de  ştampilă
cu  Stema  de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa în  limba  de
stat, precum şi de cont trezorerial.

            II. Obiectivele prioritare ale Ministerului
 [Titlul modificat prin Hot.Guv. nr.1439 din 05.12.03, în vigoare 19.12.03]

    4. Obiectivele principale ale Ministerului sînt:
    promovarea prin intermediul artei şi culturii a valorilor spirituale
naţionale şi a valorilor general-umane;
    elaborarea şi  implementarea  strategiei şi politicilor în  domeniul
culturii, artelor şi cinematografiei;
    asigurarea accesului  nelimitat al cetăţenilor la valorile culturale
naţionale;
    crearea condiţiilor   optime   pentru   salvgardarea,   conservarea,
restaurarea    şi    valorificarea   patrimoniului    istorico-cultural,
îmbogăţirea şi punerea în valoare a moştenirii culturale naţionale;
    promovarea politicii   statului  în  domeniul  editării  de   carte,
coordonarea,   sub   aspect  metodologic,  a   activităţii   editurilor,
întreprinderilor poligrafice şi a organizaţiilor din sfera comerţului cu
cărţi,  valorificarea  şi promovarea în ţară şi peste hotare a  culturii
scrise;
    crearea condiţiilor   adecvate   pentru  activitatea   în   domeniul
cinematografiei,  punerea în valoare a artei cinematografice, asigurarea
funcţionării reţelei de difuzare a filmelor;
    elaborarea cadrului  legislativ  şi normativ în  domeniul  culturii,
implementarea acestuia şi controlul respectării lui;
    asigurarea unor  condiţii materiale şi spirituale favorabile  pentru
libera  manifestare a talentului oamenilor de artă, aprecierea la  justa
valoare a aportului lor în dezvoltarea culturii naţionale;
    asigurarea bunei  funcţionări a mecanismului de selecţie a valorilor
culturale   şi   îmbogăţirea  patrimoniului  statului   prin   achiziţii
sistematice de opere de artă;
    includerea în  circuitul  naţional  şi internaţional a  operelor  şi
realizărilor artistice de valoare.
 [Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.1439 din 05.12.03, în vigoare 19.12.03]

              III. Atribuţiile principale ale Ministerului
 [Titlul în redacţia Hot.Guv. nr.1439 din 05.12.03, în vigoare 19.12.03]

    5. Ministerul are următoarele atribuţii:
    stabilirea priorităţilor,   direcţiilor  de  acţiune  şi  elaborarea
programelor  de  scurtă durată şi de perspectivă în sferele culturii  şi
artei;
    corelarea strategiilor  culturale  la  nivel naţional  şi  local  cu
programele de dezvoltare economică, socială şi educativă;
    asigurarea bunei funcţionări a sistemului instituţional din domeniul
culturii, precum şi a uniunilor de creaţie;
    reglementarea şi monitorizarea editării de carte din surse bugetare;
    elaborarea bazei  de  date a ediţiilor în curs de  apariţie  conform
informaţiei furnizate de edituri;
    organizarea şi  finanţarea,  în  condiţiile legii, a  acţiunilor  de
interes naţional în toate domeniile culturii şi artei;
    formularea propunerilor  privind structura bugetului Ministerului şi
a  instituţiilor  din subordine, alocaţiilor bugetare pentru  activităţi
culturale în teritoriu;
    repartizarea   echitabilă   a  mijloacelor  financiare,  precum   şi
gestionarea  lor eficientă în scopul implementării politicii statului în
domeniul culturii;
    organizarea, încurajarea şi finanţarea activităţilor de creaţie prin
achiziţii, concursuri şi alte modalităţi specifice;
    organizarea concursurilor  naţionale  şi internaţionale  de  creaţie
artistică   şi  interpretare,  facilitarea  participării  artiştilor  la
manifestări culturale în străinătate;
    organizarea saloanelor naţionale şi internaţionale de carte, crearea
unor  condiţii favorabile pentru participarea editorilor şi autorilor la
tîrguri internaţionale de carte;
    crearea condiţiilor  normale de activitate a oamenilor de cultură şi
artă;
    încurajarea calităţii şi diversităţii vieţii culturale;
    diversificarea, modernizarea şi optimizarea sistemului de acordare a
serviciilor culturale;
    asigurarea condiţiilor pentru protecţia şi conservarea patrimoniului
cultural  naţional,  punerea în valoare a  ansamblurilor  arhitecturale,
monumentelor   şi   siturilor  istorice,  cercetarea  şi   valorificarea
monumentelor arheologice;
    stabilirea normelor  juridice şi metodologiilor privind exportul  şi
importul valorilor culturale, autorizarea acestora;
    revitalizarea  şi  consolidarea tradiţiilor şi  obiceiurilor  locale
specifice;
    fundamentarea  necesarului  de cadre calificate, conform cererii  şi
ofertei de specialişti în domeniile de profil, asigurarea perfecţionării
acestora  şi  elaborarea noilor forme de pregătire a  specialiştilor  de
toate nivelurile;
    coordonarea activităţii  instituţiilor  de  cultură  din  teritoriu,
inclusiv  ale  sistemului naţional de biblioteci şi ale societăţilor  pe
acţiuni din domeniu;
    stimularea activităţii de cercetare în instituţiile din subordine;
    asigurarea dezvoltării infrastructurii în domeniul culturii;
    stimularea implementării   noilor  tehnologii  în  toate   domeniile
culturii;
    elaborarea şi   promovarea   politicii   de   colaborare   culturală
internaţională  atît  la nivel bilateral, cît şi în cadrul  organismelor
culturale internaţionale;
    acordarea asistenţei   în  organizarea  delegaţiilor  culturale   în
străinătate, evidenţa şi controlul calităţii programelor artistice;
    prezentarea, în modul stabilit, a propunerilor privind încheierea şi
supravegherea   exercitării  tratatelor,  acordurilor  şi   convenţiilor
internaţionale în vederea colaborării culturale internaţionale;
    exercitarea controlului  de  stat asupra respectării legislaţiei  în
domeniul   culturii,   stabilirea   normelor  şi   normativelor   pentru
instituţiile de cultură;
    asigurarea şi exercitarea controlului, potrivit normelor legislaţiei
în  vigoare, asupra utilizării şi valorificării mijloacelor bugetare  şi
extrabugetare destinate dezvoltării culturii şi artelor;
    numirea şi revocarea     conducătorilor    instituţiilor    publice,
subordonate Ministerului, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
    avizarea numirii  şi revocării conducătorilor serviciilor publice în
domeniul culturii, descentralizate în teritoriu;
    asigurarea prezentării,  în  modul  stabilit,  a  dărilor  de  seamă
contabile şi statistice;
    exercitarea altor funcţii în domeniile de activitate ce ţin de sfera
culturii şi artelor.
 [Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.1439 din 05.12.03, în vigoare 19.12.03]

                     IV. Drepturile Ministerului

    6. În limita competenţei sale, Ministerul are dreptul:
    să solicite şi  să primească, în condiţiile legii, de la  ministere,
departamente,  inspectorate, autorităţile administraţiei publice locale,
întreprinderi,  organizaţii  şi instituţii de stat  informaţia  necesară
pentru exercitarea atribuţiilor ce-i revin;
    să antreneze, prin acord mutual, reprezentanţi ai altor ministere şi
departamente,   ai  administraţiei  publice  locale  la  examinarea   şi
soluţionarea problemelor din domeniul culturii şi artei;
    să poarte tratative   şi  să  încheie  contracte  şi  acorduri,   în
condiţiile  legii, cu persoane juridice şi fizice din Republica  Moldova
şi din alte state;
    să înfiinţeze,  să reorganizeze şi să suspende, în condiţiile legii,
activitatea  organizaţiilor,  instituţiilor, întreprinderilor  şi  altor
unităţi subordonate;
    să elibereze,  în conformitate cu legislaţia în vigoare, licenţe  în
sferele de activitate ce ţin de competenţa Ministerului;
    să ia cunoştinţă  de activitatea organizaţiilor subordonate, a altor
ministere,   departamente,   servicii,  instituţii   guvernamentale   şi
autorităţi   ale   administraţiei  publice  locale,   întreprinderi   şi
organizaţii  ale  Republicii Moldova în problemele ce ţin de  competenţa
Ministerului.
 [Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.1439 din 05.12.03, în vigoare 19.12.03]

                      V. Organizarea activităţii

    7. Aparatul central  al Ministerului este condus de ministru,  numit
şi eliberat din funcţie în condiţiile legii.
    8. Ministrul  reprezintă Ministerul în raporturile sale cu celelalte
ministere   şi  organizaţii  din  republică,  precum  şi  în   relaţiile
internaţionale.
    9. În activitatea  sa ministrul este asistat de prim-viceministru şi
viceministru,  desemnaţi şi eliberaţi din funcţie de Guvernul Republicii
Moldova la propunerea ministrului.
 [Pct.9 modificat prin Hot.Guv. nr.1439 din 05.12.03, în vigoare 19.12.03]
 [Pct.9 în redacţia Hot. Guv. nr.123 din 11.02.2000]

    10. Cheltuielile   pentru   întreţinerea   aparatului   central   al
Ministerului   se  acoperă  din  contul  bugetului  de  stat.   Plafonul
cheltuielilor anuale se aprobă de Guvernul Republicii Moldova.
    11. Ministrul:
    asigură respectarea  întocmai  a Constituţiei Republicii Moldova,  a
legilor  şi  altor acte normative, realizarea sarcinilor ce  derivă  din
prezentul  Regulament şi poartă răspundere personală pentru  exercitarea
funcţiilor atribuite Ministerului;
    distribuie obligaţiunile,  stabileşte gradul de responsabilitate  al
viceminiştrilor,  şefilor de direcţii principale, direcţii şi secţii ale
Ministerului pentru conducerea anumitor direcţii de activitate;
    aprobă personalul  scriptic al aparatului central al Ministerului în
limitele  fondului de remunerare a muncii şi în conformitate cu tarifele
de salarizare în vigoare;
    introduce modificări  în  schema de personal a  aparatului  central,
determinate  de  necesitatea optimizării formelor organizatorice  şi  de
schimbarea unor funcţii în limitele alocaţiilor disponibile şi numărului
stabilit de salariaţi;
    aprobă regulamentele   subdiviziunilor  interioare  ale   aparatului
central al Ministerului;
    desemnează şi  eliberează din funcţie lucrătorii aparatului  central
al   Ministerului,   conducătorii   organizaţiilor,   instituţiilor   şi
întreprinderilor  subordonate, în conformitate cu legislaţia în vigoare,
aplică măsuri disciplinare;
    coordonează elaborarea  proiectului bugetului anual al  Ministerului
şi,  în  caz  de necesitate, intervine cu propuneri  privind  finanţarea
suplimentară  a acţiunilor concrete, exercită controlul asupra folosirii
bugetului conform destinaţiei;
    emite hotărîri,   ordine,  dispoziţii  şi  instrucţiuni  în   cadrul
Ministerului  pe care, în lipsa ministrului, cu autorizarea acestuia, le
aprobă (semnează) viceministrul;
    propune Guvernului  componenţa  nominală a Colegiului  Ministerului,
organizează şi monitorizează şedinţele acestuia.
 [Pct.11 modificat prin Hot.Guv. nr.1439 din 05.12.03, în vigoare 19.12.03]

    12. Viceminiştrii sînt abilitaţi să semneze documentele, în limitele
competenţelor stabilite de ministru, şi poartă răspundere deplină pentru
deciziile luate de ei şi pentru activitatea Ministerului.
    13. În cadrul   Ministerului   activează,  în  calitate   de   organ
consultativ,   Colegiul  Ministerului,  alcătuit  din  15  persoane,  în
componenţa   căruia  intră  din  oficiu  ministrul,  prim-viceministrul,
viceministrul   şi  preşedintele  comitetului  sindical  al  aparatului.
Hotărîrile  Colegiului se execută prin emiterea de ordine şi  dispoziţii
ale ministrului.
 [Pct.13 în redacţia Hot.Guv. nr.1439 din 05.12.03, în vigoare 19.12.03]