H O T Ă R Î R E
cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului Culturii şi Turismului
nr. 1032 din 04.10.2005
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.135-138/1117 din 14.10.2005
* * *
Abrogat: 24.11.2009
Hotărîrea Guvernului nr.696 din 19.11.2009
În conformitate cu prevederile Hotărîrii Guvernului nr.357 din 23 aprilie 2005 "Privind măsurile de reorganizare a unor ministere şi autorităţi administrative centrale ale Republicii Moldova", Guvernul
HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul Ministerului Culturii şi Turismului, conform anexei nr.1.
2. Se abrogă unele hotărîri ale Guvernului, conform anexei nr.2.
PRIM-MINISTRU | Vasile TARLEV |
Contrasemnează: | |
Ministrul culturii şi turismului | Artur Cozma |
Ministrul economiei şi comerţului | Valeriu Lazăr |
Ministrul finanţelor | Zinaida Grecianîi |
Ministrul justiţiei | Victoria Iftodi |
Chişinău, 4 octombrie 2005. | |
Nr.1032. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului nr.1032
din 4 octombrie 2005
REGULAMENTUL
Ministerului Culturii şi Turismului
I. Dispoziţii generale
1. Ministerul Culturii şi Turismului (în continuare - Ministerul) este unica autoritate a administraţiei publice centrale de specialitate care promovează politica statului în domeniul culturii, artelor, editării, poligrafiei, comerţului cu carte, cinematografiei şi turismului.
2. În activitatea sa Ministerul se conduce de Constituţie, legile şi hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, ordonanţele, hotărîrile, dispoziţiile Guvernului, tratatele internaţionale din domeniu la care Republica Moldova este parte, prezentul Regulament şi de alte acte normative.
3. Ministerul are statut de persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat şi cu denumirea sa în limba de stat, de mijloace materiale şi financiare, de cont trezorerial.
4. În scopul realizării politicii statului în domeniul culturii şi turismului, pe lîngă Minister pot funcţiona, pe bază de autogestiune, instituţii şi organizaţii fără atribuţii de reglementare.
II. Obiectivele prioritare ale Ministerului
5. Obiectivele prioritare ale Ministerului sînt:
promovarea, prin intermediul culturii, artei, editării, poligrafiei, comerţului cu carte, cinematografiei şi turismului, a valorilor spirituale şi materiale naţionale şi universale;
elaborarea şi implementarea strategiei şi politicilor în domeniul culturii, artelor, editării, poligrafiei, comerţului cu carte, cinematografiei şi turismului;
asigurarea accesului nelimitat al cetăţenilor la valorile culturale;
crearea condiţiilor optime pentru salvgardarea, conservarea, restaurarea şi valorificarea patrimoniului istorico-cultural, îmbogăţirea şi punerea în valoare a moştenirii culturale naţionale;
promovarea politicii statului în domeniul editării de carte, coordonarea activităţii editurilor, întreprinderilor poligrafice şi a organizaţiilor din sfera comerţului cu carte, valorificarea şi promovarea în ţară şi peste hotare a cărţii naţionale;
crearea condiţiilor adecvate pentru activitatea în domeniul cinematografiei, punerea în valoare a artei cinematografice, asigurarea funcţionării reţelei de difuzare a filmelor;
asigurarea unor condiţii materiale şi spirituale favorabile pentru libera manifestare a talentului oamenilor de artă, aprecierea la justa valoare a aportului lor în dezvoltarea culturii naţionale;
asigurarea bunei funcţionări a mecanismului de selectare a valorilor culturale şi îmbogăţirea patrimoniului statului prin achiziţii sistematice de opere de artă;
dezvoltarea turismului intern şi internaţional într-un mod integrat, echilibrat şi durabil;
promovarea pe plan internaţional a Republicii Moldova ca destinaţie turistică;
integrarea politicii de dezvoltare a culturii şi turismului în politica şi modelele generale de dezvoltare a ţării;
includerea în circuitul naţional şi internaţional a patrimoniului naţional de valoare turistică, a operelor şi realizărilor artistice de valoare;
protecţia drepturilor legale ale consumatorilor produsului turistic;
crearea unui climat investiţional favorabil pentru atragerea investiţiilor străine şi autohtone în domeniul culturii şi turismului;
elaborarea cadrului legislativ şi normativ în domeniul culturii, artei, editării, poligrafiei, comerţului cu carte, cinematografiei şi turismului, implementarea acestuia şi controlul respectării lui.
III. Atribuţiile principale ale Ministerului
6. Ministerul are următoarele atribuţii principale:
stabilirea priorităţilor, direcţiilor de acţiune şi elaborarea programelor de scurtă durată şi de perspectivă în sferele culturii, artelor, editării, poligrafiei, comerţului cu carte, cinematografiei şi turismului;
corelarea strategiilor culturale şi turistice la nivel naţional şi local cu programele de dezvoltare economică, socială şi educativă;
asigurarea bunei funcţionări a sistemului instituţional din domeniul culturii şi turismului, precum şi a uniunilor de creaţie;
reglementarea şi monitorizarea editării de carte din surse bugetare;
elaborarea bazei de date a ediţiilor în curs de apariţie conform informaţiei furnizate de edituri;
organizarea şi finanţarea, în condiţiile legii, a acţiunilor de interes naţional şi internaţional în toate domeniile culturii, artelor, editării, poligrafiei, comerţului cu carte, cinematografiei şi turismului;
formularea propunerilor privind structura bugetului Ministerului şi a instituţiilor din subordonare, alocaţiilor bugetare pentru activităţi culturale şi turistice în teritoriu, pentru elaborarea programelor privind activitatea întreprinderilor de stat şi a societăţilor economice în care statul deţine cotă-parte;
repartizarea echitabilă a mijloacelor financiare, precum şi gestionarea lor eficientă în scopul implementării politicii statului în domeniul culturii, artelor şi turismului;
organizarea, încurajarea şi finanţarea activităţilor de creaţie prin achiziţii, concursuri şi alte modalităţi specifice;
organizarea concursurilor naţionale şi internaţionale de creaţie artistică şi interpretare, facilitarea participării artiştilor la manifestări culturale în străinătate;
organizarea saloanelor naţionale şi internaţionale de carte, crearea unor condiţii favorabile pentru participarea editorilor şi autorilor la tîrguri internaţionale de carte;
crearea condiţiilor optime de activitate pentru oamenii de cultură şi artă;
asigurarea calităţii şi diversităţii vieţii culturale;
diversificarea, modernizarea şi optimizarea sistemului de prestare a serviciilor culturale şi turistice;
asigurarea condiţiilor pentru protecţia şi conservarea patrimoniului cultural naţional, punerea în valoare a ansamblurilor arhitecturale, monumentelor şi siturilor istorice, cercetarea şi valorificarea monumentelor arheologice;
stabilirea normelor juridice şi metodologiilor privind exportul şi importul valorilor culturale, autorizarea acestora;
revitalizarea şi consolidarea tradiţiilor şi obiceiurilor locale specifice, încurajarea renaşterii şi dezvoltării industriei meşteşugurilor populare tradiţionale, cu includerea acestora în sfera serviciilor turistice;
fundamentarea necesarului de cadre calificate, conform cererii şi ofertei de specialişti în domeniile de profil, asigurarea perfecţionării acestora şi elaborarea noilor forme de pregătire a specialiştilor de toate nivelurile în domeniile culturii, artelor şi turismului;
coordonarea activităţii instituţiilor de cultură şi turism din teritoriu, inclusiv ale sistemului naţional de biblioteci, şi a societăţilor pe acţiuni din domeniu;
stimularea activităţii de cercetare ştiinţifică în instituţiile din subordine;
asigurarea dezvoltării infrastructurii în domeniul culturii, artelor, editării, poligrafiei, comerţului cu carte, cinematografiei şi turismului;
stimularea implementării noilor tehnologii în toate domeniile culturii şi turismului;
elaborarea şi promovarea politicii de colaborare internaţională în domeniile culturii şi turismului atît la nivel bilateral, cît şi în cadrul organismelor culturale şi turistice internaţionale;
acordarea asistenţei în organizarea delegaţiilor culturale în străinătate, evidenţa şi controlul calităţii programelor artistice;
monitorizarea implementării tratatelor internaţionale şi a acordurilor interguvernamentale în domeniul culturii şi turismului;
exercitarea controlului de stat asupra respectării legislaţiei în domeniul culturii, editării, poligrafiei, comerţului cu carte, cinematografiei şi turismului, stabilirea normelor şi normativelor pentru instituţiile din subordine;
asigurarea şi exercitarea controlului, potrivit normelor legislaţiei în vigoare, asupra utilizării şi valorificării mijloacelor bugetare şi speciale destinate dezvoltării culturii şi turismului;
numirea şi revocarea conducătorilor instituţiilor publice subordonate Ministerului, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
avizarea numirii şi revocării conducătorilor serviciilor publice descentralizate din teritoriu în domeniul culturii şi turismului;
asigurarea prezentării, în modul stabilit, a dărilor de seamă contabile şi statistice;
coordonarea cu autorităţile de specialitate ale administraţiei publice centrale şi locale a măsurilor orientate spre realizarea strategiei şi politicii de stat în domeniul culturii şi turismului;
elaborarea şi prezentarea spre aprobare Guvernului a mecanismelor economice de stimulare a dezvoltării turismului;
efectuarea analizelor şi pronosticurilor dezvoltării turismului în Moldova;
efectuarea reglementării activităţii de turism în ţară;
organizarea şi desfăşurarea activităţii de promovare a imaginii Republicii Moldova ca ţară ce prezintă interes atît pentru turismul intern, cît şi pentru turismul internaţional;
coordonarea şi monitorizarea procesului de colaborare a Republicii Moldova în cadrul Organizaţiei Mondiale a Turismului şi al altor organisme internaţionale din domeniu, conform legislaţiei în vigoare;
coordonarea programelor de asistenţă tehnică în domeniu acordate Republicii Moldova de organisme internaţionale şi state terţe;
avizarea documentaţiei de urbanism privind zonele şi staţiunile turistice, precum şi a documentaţiei privind construcţiile din domeniul turismului;
elaborarea şi prezentarea spre aprobare Guvernului a Normelor metodologice şi Criteriilor de clasificare a structurilor de primire turistică;
efectuarea clasificării structurilor de primire turistică cu funcţii de cazare, servire a mesei, transport, agrement, balneoclimaterice etc.;
elaborarea şi prezentarea spre aprobare Guvernului a Normelor metodologice şi Criteriilor de clasificare a structurilor turistice (agenţilor economici în domeniul turismului);
efectuarea clasificării structurilor turistice (agenţilor economici în domeniul turismului);
elaborarea normelor metodologice privind instituirea rutei turistice, aprobarea şi înregistrarea rutelor turistice în modul stabilit de legislaţia în vigoare;
determinarea direcţiilor prioritare de cercetări ştiinţifice în domeniul turismului;
acordarea asistenţei metodologice şi informaţionale pentru serviciile de specialitate teritoriale;
organizarea activităţii editoriale şi de publicitate în domeniul turismului;
coordonarea activităţii instituţiilor din subordine;
elaborarea şi aprobarea Nomenclatorului funcţiilor în domeniul turismului;
elaborarea criteriilor şi condiţiilor pentru acordarea brevetelor de turism, efectuarea brevetării;
elaborarea modelului contractului şi voucher-ului turistic;
monitorizarea evidenţei circulaţiei turistice;
gestionarea Registrului turismului;
exercitarea altor atribuţii în domeniile de activitate ce ţin de sfera culturii, artelor, editării, poligrafiei, comerţului cu carte, cinematografiei şi turismului.
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.108 din 09.02.2009, în vigoare 17.02.2009]
IV. Drepturile Ministerului
7. În limitele competenţei sale, Ministerul are dreptul:
să adopte decizii, instrucţiuni şi alte acte normative, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
să elibereze şi să anuleze autorizaţii (acte de clasificare, brevete, certificate de patrimoniu etc.);
să solicite şi să primească, în condiţiile legii, de la ministere, agenţii, birouri, inspectorate, autorităţile administraţiei publice locale, întreprinderi, organizaţii şi instituţii de stat informaţia necesară pentru exercitarea atribuţiilor ce-i revin;
să participe în calitate de membru cu drepturi depline în activitatea asociaţiilor şi uniunilor regionale şi internaţionale, specializate în domeniu;
să primească asistenţă tehnică şi financiară de la organizaţii internaţionale, donatori interni şi externi şi să o folosească în scopul realizării sarcinilor sale;
să posede şi să administreze bunurile ce i-au fost transmise, precum şi cele procurate ca urmare a activităţii desfăşurate în conformitate cu împuternicirile sale;
să antreneze, prin acord reciproc, reprezentanţi ai altor ministere, agenţii, birouri, ai autorităţilor administraţiei publice locale la examinarea şi soluţionarea problemelor din domeniul culturii, artelor şi turismului;
să poarte tratative şi să încheie contracte şi acorduri, în condiţiile legii, cu persoane juridice şi fizice din Republica Moldova şi din alte state;
să înainteze Guvernului propuneri de instituire, reorganizare şi suspendare în condiţiile legii a activităţii instituţiilor, organizaţiilor, întreprinderilor de stat şi a altor unităţi subordonate;
să efectueze expertiza proiectelor ce ţin de domeniul culturii, artelor, editării, poligrafiei, comerţului cu carte, cinematografiei şi turismului;
să ia cunoştinţă de activitatea organizaţiilor subordonate, a altor ministere, agenţii, birouri, servicii, instituţii guvernamentale şi autorităţi ale administraţiei publice locale, întreprinderi şi organizaţii din Republica Moldova în problemele ce ţin de competenţa Ministerului;
să numească reprezentanţii statului în întreprinderile de stat din subordine şi societăţile economice în care Ministerul deţine cotă-parte.
V. Organizarea activităţii Ministerului
8. Aparatul central al Ministerului este condus de ministru, numit în şi eliberat din funcţie conform legislaţiei în vigoare.
9. Ministrul reprezintă Ministerul în raporturile sale cu celelalte ministere şi organizaţii din ţară, precum şi în relaţiile internaţionale.
10. În activitatea sa ministrul este asistat de doi viceminiştri, numiţi în şi eliberaţi din funcţie de Guvern, la propunerea ministrului.
11. Ministrul:
asigură respectarea conformă a Constituţiei Republicii Moldova, a legilor şi actelor normative, realizarea sarcinilor ce derivă din prezentul Regulament şi poartă răspundere personală pentru exercitarea funcţiilor atribuite Ministerului;
distribuie obligaţiunile, stabileşte gradul de responsabilitate al viceminiştrilor, şefilor de direcţii generale, direcţii şi servicii ale Ministerului pentru conducerea domeniilor de activitate încredinţate;
introduce modificări în statele de funcţii ale aparatului central, determinate de necesitatea optimizării formelor organizatorice, în limitele structurii şi efectivului aprobate de Guvern, precum şi ale fondului de retribuire a muncii;
aprobă regulamentele subdiviziunilor interioare ale aparatului central al Ministerului;
desemnează şi eliberează din funcţie lucrătorii aparatului central al Ministerului, conducătorii organizaţiilor, instituţiilor şi întreprinderilor subordonate, în conformitate cu legislaţia în vigoare, aplică măsuri disciplinare;
coordonează elaborarea proiectului bugetului anual al Ministerului şi, în caz de necesitate, intervine cu propuneri privind alocarea suplimentară a resurselor financiare pentru acţiuni concrete, exercită controlul asupra utilizării conform destinaţiei a mijloacelor bugetare;
emite ordine şi instrucţiuni în cadrul Ministerului, pe care, în lipsa ministrului, cu autorizarea acestuia, le aprobă (semnează) viceministrul;
propune Guvernului componenţa nominală a Colegiului Ministerului, organizează şi prezidează şedinţele acestuia.
12. Viceminiştrii sînt abilitaţi să semneze documentele, în limitele competenţelor stabilite de ministru, şi poartă răspundere integrală pentru deciziile luate de ei şi pentru activitatea Ministerului.
13. În cadrul Ministerului activează, în calitate de organ consultativ, Colegiul Ministerului, alcătuit din 11 persoane, în componenţa căruia intră ministrul şi viceminiştrii (din oficiu), conducători ai instituţiilor subordonate şi ai altor organizaţii din domeniul culturii şi turismului, în caz de necesitate, lucrători de răspundere ai aparatului Ministerului. Componenţa nominală a Colegiului Ministerului se aprobă de către Guvern la propunerea ministrului. Hotărîrile Colegiului se transpun în practică prin ordinele ministrului.
În activitatea sa Colegiul Ministerului se conduce de regulamentul propriu, aprobat prin ordinul ministrului.
14. Cheltuielile pentru întreţinerea aparatului central al Ministerului sînt acoperite din contul bugetului de stat.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului nr.1032
din 4 octombrie 2005
LISTA
hotărîrilor Guvernului care se abrogă
1. Hotărîrea Guvernului nr.761 din 9 august 1999 "Cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului Culturii" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1999, nr.90-92, art.803).
2. Hotărîrea Guvernului nr.142 din 7 februarie 2002 "Cu privire la aprobarea Regulamentului Departamentului Cinematografie pe lîngă Ministerul Culturii al Republicii Moldova" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2002, nr.27-28, art.230).
3. Hotărîrea Guvernului nr.318 din 17 martie 2003 "Despre aprobarea Regulamentului Departamentului Dezvoltarea Turismului" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.50-53, art.332).
4. Hotărîrea Guvernului nr.1439 din 5 decembrie 2003 "Despre aprobarea Modificărilor şi completărilor ce se operează în Hotărîrea Guvernului nr.761 din 9 august 1999" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2003, nr.248-253, art.1512).
