H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului cu privire la utilizarea informaţiei
hidrometeorologice în activitatea economică a agenţilor economici
nr. 935 din 11.10.1999
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.115/994 din 15.10.1999
* * *
[Hot. modificată prin Hot.Guv. nr.900 din 04.08.04, în vigoare 13.08.04]
[pe tot parcursul textului se substituie unele cuvinte]
Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
Se aprobă:
Regulamentul cu privire la utilizarea informaţiei hidrometeorologice în activitatea economică a agenţilor economici (anexa nr.1);
Lista agenţilor economici, activitatea economică a cărora depinde în măsură mai mare de influenţa fenomenelor hidrometeorologice (anexa nr.2).
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Ion STURZA |
Contrasemnată: | |
Ministrul mediului | Arcadie Capcelea |
Chişinău, 11 octombrie 1999. | |
Nr.935. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.935 din 11 octombrie 1999
REGULAMENT
cu privire la utilizarea informaţiei hidrometeorologice
în activitatea economică a agenţilor economici
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Regulamentul cu privire la utilizarea informaţiei hidrometeorologice în activitatea economică a agenţilor economici (în continuare Regulament) este elaborat în temeiul Legii nr.1536-XIII din 25 februarie 1998 cu privire la activitatea hidrometeorologică şi în conformitate cu Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.259 din 9 martie 1998 "Cu privire la sistemul de avertizare, informare, clasificare a situaţiilor excepţionale cu caracter natural şi tehnogen şi sporirea capacităţii de intervenţie a autorităţilor administraţiei publice" şi reglementează mecanismul utilizării informaţiei hidrometeorologice în scopul protecţiei populaţiei, precum şi al prevenirii sau diminuării pagubelor cauzate de fenomenele hidrometeorologice nefavorabile.
2. Prezentul Regulament stabileşte normele şi regulile utilizării informaţiei hidrometeorologice de către autorităţile administraţiei publice centrale şi locale şi de agenţii economici, activitatea economică a cărora depinde de influenţa condiţiilor meteorologice.
3. În sensul prezentului Regulament, definiţiile şi noţiunile utilizate semnifică:
informaţie hidrometeorologică – prognozări, avertizări privind declanşarea fenomenelor hidrometeorologice, condiţiile meteorologice nefavorabile, datele observaţiilor regulate efectuate la staţiile şi posturile hidrometeorologice, datele sistematizate ale observaţiilor hidrometeorologice (caracteristici multianuale, anuare, îndrumare climaterice etc.);
informaţie hidrometeorologică de interes public – prognoze hidrometeorologice, avertizări privind fenomenele hidrometeorologice stihinice, prognoze privind nivelul extrem de înalt al poluării mediului, precum şi informaţie curentă privind starea mediului;
informaţie specializată – informaţie cu destinaţie specială privind starea şi poluarea mediului, care necesită cheltuieli suplimentare pentru obţinerea, prelucrarea, analiza, păstrarea şi prezentarea acesteia, în conformitate cu solicitările utilizatorilor.
Genurile de bază ale informaţiei hidrometeorologice sînt următoarele:
meteorologică – prognozări ale vremii, precum şi informaţii curente despre starea vremii;
hidrologică – prognozări ale stării obiectelor acvatice şi informaţie curentă despre starea hidrologică a rîurilor şi bazinelor acvatice;
agrometeorologică – prognozări ale productivităţii culturilor agricole şi informaţie curentă despre starea şi condiţiile dezvoltării culturilor agricole;
climaterică – date privind regimul multianual al vremii;
privind poluarea mediului – prognozări ale poluării mediului (aerului atmosferic, apelor de suprafaţă şi solului) şi avertizări privind nivelul înalt al poluării mediului în condiţiile meteorologice nefavorabile.
II. DOMENIILE DE APLICARE A REGULAMENTULUI
4. Cele mai dependente de influenţa fenomenelor hidrometeorologice sînt următoarele genuri ale activităţii economice:
agricultura;
transportul (aerian, feroviar, fluvial şi auto);
comunicaţiile;
gospodărirea apelor;
energetica;
construcţiile;
gospodăria comunală.
III. REGULILE ŞI MODUL DE UTILIZARE A
INFORMAŢIEI HIDROMETEOROLOGICE
5. Agenţii economici, activitatea economică a cărora depinde de influenţa condiţiilor hidrometeorologice, sînt obligaţi:
a) să elaboreze, în comun cu Serviciul Hidrometeorologic de Stat ( în continuare – Serviciu), planuri-schemă şi altă documentaţie tehnică necesare pentru stabilirea modului şi volumului de utilizare a informaţiei hidrometeorologice;
b) să organizeze, de comun acord cu Serviciul, modul de recepţionare şi difuzare a informaţiei privind prognozarea fenomenelor hidrometeorologice periculoase;
c) să exercite controlul asupra utilizării informaţiei hidrometeorologice în activitatea subdiviziunilor subordonate;
d) să informeze operativ subdiviziunile teritoriale ale Serviciului şi autorităţile administraţiei publice locale despre accidentele şi catastrofele generate de fenomenele hidrometeorologice stihinice;
e) să perfecţioneze condiţiile utilizării informaţiei hidrometeorologice, folosind mijloace ştiinţifice şi tehnice moderne, alte forme şi metode, inclusiv sistemul de asigurări.
6. Întru asigurarea activităţii economice, care depinde de influenţa condiţiilor climaterice, agenţii economici pot institui staţii şi posturi de observaţii hidrometeorologice în baza licenţei eliberate de Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale.
7. Agenţii economici sînt obligaţi să includă reprezentanţi ai Serviciului în componenţa comisiilor pentru examinarea consecinţelor calamităţilor naturale, accidentelor şi catastrofelor generate de fenomenele hidrometeorologice periculoase.
8. Agenţii economici, activitatea economică a cărora ţine de exploatarea bazinelor acvatice, transportul fluvial, aviaţie, energetică şi de influenţa activă asupra proceselor atmosferice, preconizează în cadrul proiectelor de construcţii, reconstrucţii ale întreprinderilor şi obiectivelor economice mijloace financiare, necesare pentru asigurarea activităţii lor cu informaţii hidrometeorologice.
IV. ACTIVITATEA AUTORITĂŢILOR ADMINISTRAŢIEI PUBLICE
PRIVIND MODUL DE PREZENTARE ŞI UTILIZARE A
INFORMAŢIEI HIDROMETEOROLOGICE
9. Serviciul Hidrometeorologic de Stat:
a) elaborează prognoze hidrometeorologice de interes public (meteorologice, hidrologice, agrometeorologice, climaterice, despre poluarea mediului) şi avertizări privind fenomenele hidrometeorologice stihinice care sînt comunicate regulat şi în mod gratuit autorităţilor administraţiei publice centrale şi organizaţiilor de stat de informare în masă pentru a le face publice populaţiei republicii;
b) comunică neîntîrziat, la cererea agenţilor economici, informaţia privind fenomenele hidrometeorologice stihinice şi acţiunea lor nefavorabilă pe teritoriul Republicii Moldova la un preţ ce nu depăşeşte cheltuielile pentru serviciile prestate;
c) comunică agenţilor economici, în baza contractelor încheiate, informaţia specială privind calamităţile naturale, conform planurilor-schemă, coordonate cu Serviciul;
d) elaborează prognoze specializate privind fenomenele hidrometeorologice (agrometeorologice, aeronautice, climatice, despre dispersia şi deplasarea substanţelor poluante – chimice şi radioactive) şi le acordă agenţilor economici în bază de contract;
e) efectuează controlul asupra respectării standardelor la efectuarea şi prelucrarea primară a observaţiilor hidrometeorologice, în baza licenţei eliberate de Ministerul Ecologiei şi Resurselor Naturale;
f) elaborează anual sinteza fenomenelor hidrometeorologice stihinice, care include analiza utilizării informaţiei hidrometeorologice de către agenţii economici;
g) are dreptul de a efectua controlul utilizării informaţiei hidrometeorologice de către agenţii economici;
h) la solicitarea persoanelor juridice şi fizice, prezintă informaţie specializată privind confirmarea fenomenelor stihinice, proporţiile şi intensitatea lor pentru trecerea la pierderi a pagubelor cauzate de fenomenele hidrometeorologice stihinice.
10. Departamentul Construcţiilor şi Dezvoltării Teritoriului organizează elaborarea şi precizarea normelor şi regulilor de construcţie la proiectarea obiectelor, ţinînd cont de condiţiile hidrometeorologice.
V. RĂSPUNDEREA PENTRU ÎNCĂLCAREA PREVEDERILOR
PREZENTULUI REGULAMENT
11. Agenţii economici sînt obligaţi să utilizeze informaţia hidrometeorologică (meteorologică, agrometeorologică, hidrologică, climatologică şi privind gradul de concentraţie a poluanţilor în mediul ambiant) în scopul diminuării sau prevenirii pagubelor cauzate de condiţiile hidrometeorologice nefavorabile.
12. Nerespectarea prevederilor prezentului Regulament atrage după sine răspundere, în conformitate cu legislaţia în vigoare.
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.935 din 11 octombrie 1999
LISTA
agenţilor economici, activitatea economică a cărora depinde
în măsură mai mare de influenţa fenomenelor hidrometeorologice
| |||
Nr. d/o | Activitatea economică | Agenţii economici | Genul informaţiei |
1 | 2 | 3 | 4 |
1. | Agricultura | Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare: | Avertismente privind fenomenele hidrometeorologice stihinice şi periculoase; prognoze hidrometeorologice şi agrometeorologice; informaţia de regim |
Întreprinderea Agricolă de Stat "Serele din Chişinău" | Avertismente privind fenomenele hidrometeorologice stihinice şi periculoase | ||
Societatea pe acţiuni "Tutun" | Avertismente privind gradul de poluare a aerului | ||
Serviciul silvic de stat | Avertismente privind pericolul incendiilor de proporţii | ||
2. | Transportul | Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor: | |
Întreprinderea de Stat "Automagistrala" Întreprinderi auto (cu numărul de transport peste 50 de unităţi) | Prognoze hidrometeorologice;avertismente privind fenomene-le hidrometeorologice stihinice şi periculoase;Prognoze meteorologice; avertismente privind fenomenele hidrometeorologice stihinice şi periculoase; informaţia privind gradul înalt de poluare a aerului | ||
Întreprinderea de Stat"Calea Ferată din Moldova" | Avertismente privind fenomenele hidrometeorologice stihinice şi periculoase; prognoze hidrometeorologice | ||
Administraţia de Stat a Aviaţiei Civile: | Prognoze meteorologice; avertismente privind fenomenele meteorologice stihinice şi periculoase; informaţia curentă despre vreme | ||
Întreprinderea de Stat"MoldATSA" | -"- | ||
Întreprinderea de Stat "Aeroportul Internaţional Chişinău" | -"- | ||
Societatea pe Acţiuni "Air Moldova" | -"- | ||
Societatea pe Acţiuni "Air Moldova Internaţional" | -"- | ||
Societatea pe Acţiuni "Moldova Airlines" | -"- | ||
Societatea cu Răspundere Limitată "Renan" | -"- | ||
Societatea cu Răspundere Limitată "Valan" | -"- | ||
3. | Comunicaţii | Ministerul Transporturilor şi Comunicaţiilor: Societatea pe Acţiuni "Moldtelecom" | Avertismente privind fenomenele hidrometeorologice periculoase şi stihinice |
4. | Gospodărirea apelor | Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare; | Prognoze hidrometeorologice;avertismente privind fenomenele stihiinice; informaţie hidrologică curentă |
Concernul Republican "Apele Moldovei": | |||
Direcţia de exploatare a Nodului Hidrotehnic Costeşti-Stînca | -"- | ||
Direcţia pentru gospodărirea bazinelor de apă | -"- | ||
Agenţii economici, care deţin bazine de apă cu capacitatea de peste 1 mln.m3 şi prezintă pericol potenţial la exploatarea lor tehnică* | -"- | ||
5. | Energetica | Departamentul Energetică,Resurse Energetice şi Combustibil: | |
Întreprinderea de Stat "Moldtranselectro" | Prognoze hidrometeorologice;avertismente privind fenomenele hidrometeorologice periculoase şi stihinice | ||
Societatea pe Acţiuni Concernul "Moldova-Gaz" | Prognoze meteorologice; avertismente privind fenomenele hidrometeorologice periculoase şi stihinice | ||
CET-I | Avertismente privind gradul ridicat de poluare a aerului | ||
CET-II | -"- | ||
CET-Nord | -"- | ||
Societatea pe Acţiuni "Rapdet" | Informaţie meteorologică cu-rentă; avertismente privind gradul înalt de poluare a aerului | ||
6. | Construcţii şi gospodăria comunală | Asociaţia Republicană de Producţie "Termocomenergo" şi subdiviziunile ei pe teritoriul republicii | Avertismente privind fenomenele hidrometeorologice periculoase şi stihinice; prognoze meteorologice;informaţie meteorologică curentă |
Societatea pe Acţiuni "Termocom" | -"- | ||
Dispeceratul municipal central Chişinău | Prognoze meteorologice; avertismente privind fenomenele hidrometeorologice periculoase şi stihinice; avertismente privind gradul înalt de poluare a aerului | ||
* Notă: Lista bazinelor de apă cu capacitatea de peste 1 mln.m3, care prezintă pericol potenţial la exploatarea lor tehnică este determinată în conformitate cu "Schema protecţiei localităţilor Republicii Moldova de inundaţii. Acva-proiect a.1995-1998". În legătură cu reorganizarea teritorial-administrativă lista agenţilor economici, care deţin bazine de apă potenţial periculoase, necesită precizare. |
