H O T Ă R Î R E
pentru aprobarea Regulamentului privind supravegherea
sanitaro-epidemiologică de stat în Republica Moldova
nr. 423 din 03.05.2000
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.54-56/505 din 12.05.2000
* * *
Abrogat: 21.05.2010
Hotărîrea Guvernului nr.384 din 12.05.2010
Notă: În cuprinsul hotărîrii şi al Regulamentului, cuvintele “Ministerul Sănătăţii” se substituie prin cuvintele “Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale” conform Hot.Guv. nr.1243 din 27.10.2006, în vigoare 10.11.2006
Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
1. Se aprobă Regulamentul privind supravegherea sanitaro-epidemiologică de stat în Republica Moldova (se anexează).
2. Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale, administraţia publică locală a raioanelor, U.T.A. Găgăuzia (Gagauz-Yeri), primăriile municipiilor, în colaborare cu organele supravegherii sanitaro-epidemiologice de stat, precum şi cu serviciile şi departamentele interesate în realizarea măsurilor profilactice şi antiepidemice, vor exercita un control permanent asupra executării Regulamentului privind supravegherea sanitaro-epidemiologică de stat în Republica Moldova.
[Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.803 din 02.07.03, în vigoare 11.07.03]
3. Se abrogă Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.816 din 12 decembrie 1995 "Despre aprobarea Regulamentului privind supravegherea sanitaro-epidemiologică de Stat în Republica Moldova" (Monitorul Oficial, 1996, nr.17-18, art.120).
PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA | Dumitru BRAGHIŞ |
Contrasemnată: | |
Ministrul sănătăţii | Vasile Parasca |
Ministrul finanţelor | Mihail Manoli |
Ministrul justiţiei | Valeria Şterbeţ |
Chişinău, 3 mai 2000. | |
Nr.423. |
Aprobat
prin Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.423 din 3 mai 2000
REGULAMENTUL
privind supravegherea sanitaro-epidemiologică de stat în Republica Moldova
Notă: În tot cuprinsul regulamentului cuvintele "regulamente şi norme sanitaro-igienice şi sanitaro-antiepidemice" se substituie prin cuvintele "reguli şi normative sanitaro-epidemiologice de stat", iar cuvîntul "judeţelor" se înlocuieşte cu cuvîntul "raioanelor" conform Hot.Guv. nr.803 din 02.07.03, în vigoare 11.07.03
1. Regulamentul privind supravegherea sanitaro-epidemiologică de stat în Republica Moldova (în continuare – Regulamentul) este elaborat în conformitate cu Constituţia Republicii Moldova, Legea ocrotirii sănătăţii şi Legea privind asigurarea sanitaro-epidemiologică a populaţiei. Scopul principal al supravegherii sanitaro-epidemiologice de stat este ocrotirea sănătăţii publice prin relevarea factorilor ce o influenţează, prin elaborarea recomandărilor şi efectuarea controlului asupra realizării măsurilor sanitaro-igienice şi sanitaro-antiepidemice orientate spre:
traducerea în viaţă a măsurilor profilactice şi antiepidemice, extinderea imunizării populaţiei faţă de agenţii anumitor boli contagioase;
asigurarea inofensivităţii circuitului alimentar;
asanarea condiţiilor de muncă, instruire, educare, trai şi odihnă a populaţiei;
prevenirea, lichidarea sau reducerea nivelului de poluare a mediului;
minimizarea consecinţelor calamităţilor naturale şi ale altor situaţii excepţionale pentru sănătatea publică;
ridicarea nivelului de cultură sanitară a populaţiei prin educaţie pentru sănătate, prin promovarea sănătăţii şi a unui mod de viaţă sănătos;
informarea completă, obiectivă şi veridică a factorilor de decizie şi a populaţiei asupra stării sanitaro-epidemiologice în ţară.
[Pct.1 modificat prin Hot.Guv. nr.803 din 02.07.03, în vigoare 11.07.03]
[Pct.2 exclus prin Hot.Guv. nr.803 din 02.07.03, în vigoare 11.07.03]
3. Supravegherea sanitaro-epidemiologică de stat în Republica Moldova este efectuată de către Serviciul sanitaro-epidemiologic de stat al Ministerului Sănătăţii şi Protecţiei Sociale şi prevede supravegherea continuă asupra calităţii factorilor mediului de viaţă, produselor alimentare, condiţiilor de muncă, instruire, educare, de trai şi odihnă etc., care pot influenţa sănătatea sau viaţa; supravegherea curentă şi preventivă asupra respectării regulilor şi normativelor sanitaro-epidemiologice de stat de către ministere, departamente, instituţii, organizaţii, unităţi economice, persoane juridice şi fizice.
[Pct.3 modificat prin Hot.Guv. nr.803 din 02.07.03, în vigoare 11.07.03]
4. Serviciul sanitaro-epidemiologic de stat constituie un sistem unic de instituţii şi organizaţii de reglementare a supravegherii, monitorizării şi expertizei sanitaro-epidemiologice din cadrul Ministerului Sănătăţii şi Protecţiei Sociale, din care fac parte:
Centrul naţional ştiinţifico-practic de medicină preventivă;
Centrele de medicină preventivă raionale, municipale şi U.T.A. Găgăuzia (Gagauz-Yeri).
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.1243 din 27.10.2006, în vigoare 10.11.2006]
[Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.803 din 02.07.03, în vigoare 11.07.03]
5. Conducerea organelor şi instituţiilor Serviciului sanitaro-epidemiologic de stat se pune, respectiv, în sarcina:
medicului şef sanitar de stat al Republicii Moldova şi adjuncţilor săi;
medicilor şefi sanitari de stat ai raioanelor, municipiilor şi U.T.A. Găgăuzia (Gagauz-Yeri), directorilor centrelor de medicină preventivă ale raioanelor, municipiilor, U.T.A. Găgăuzia (Gagauz-Yeri) şi adjuncţilor acestora;
specialiştilor principali ai Ministerului Sănătăţii şi Protecţiei Sociale în domeniul medicinii preventive.
[Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.1243 din 27.10.2006, în vigoare 10.11.2006]
6. Medicul şef sanitar de stat al Republicii Moldova se numeşte şi se eliberează din funcţie de ministrul sănătăţii şi protecţiei sociale.
Adjuncţii medicului şef sanitar de stat al Republicii Moldova şi medicii şefi sanitari de stat ai raioanelor, municipiilor şi U.T.A. Găgăuzia (Gagauz-Yeri) sînt numiţi şi eliberaţi din funcţie de către ministrul sănătăţii şi protecţiei sociale, de comun acord cu consiliile raionale, municipale sau Adunarea Populară a unităţii teritoriale autonome Găgăuzia (Gagauz-Yeri).
[Pct.6 modificat prin Hot.Guv. nr.1243 din 27.10.2006, în vigoare 10.11.2006]
7. Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale efectuează conducerea Serviciului sanitaro-epidemiologic de stat şi în acest scop, direct sau prin intermediul instituţiilor subordonate:
organizează cercetări ştiinţifice în domeniul medicinii preventive, ocrotirii sănătăţii publice în vederea elaborării măsurilor de combatere sau prevenire a maladiilor şi determinării principalelor direcţii de activitate a serviciului;
depistează şi ţine la evidenţă factorii mediului de viaţă, care au impact negativ asupra sănătăţii populaţiei, elaborează şi înaintează, în modul stabilit, recomandări privind ocrotirea şi fortificarea sănătăţii omului;
elaborează şi aprobă, în modul stabilit, reguli şi normative sanitaro-epidemiologice de stat, alte documente normative, executorii pentru toate persoanele fizice şi juridice, indiferent de subordonarea departamentală şi forma de proprietate;
elaborează şi înaintează Guvernului spre aprobare proiecte şi acte juridice normative în problemele asigurării sanitaro-epidemiologice a populaţiei, propuneri pentru stabilirea sau anularea condiţiilor şi regimurilor speciale de trai şi de activitate economică, orientate spre prevenirea agravării situaţiei sanitaro-epidemiologice şi lichidarea epidemiilor şi intoxicaţiilor în masă a populaţiei, iar, în caz de necesitate, stabileşte modul de reparare a prejudiciului cauzat grupurilor de populaţie ca rezultat al nerespectării legislaţiei sanitare;
exercită controlul asupra realizării programelor naţionale în domeniul medicinii preventive de asigurare sanitaro-epidemiologică a populaţiei, de aplicare a realizărilor tehnico-ştiinţifice în domeniul profilaxiei bolilor; elaborează politica statului în domeniul imunoprofilaxiei;
colaborează cu serviciile altor state şi cu organismele internaţionale respective în domeniul medicinii preventive şi asigurării sanitaro-epidemiologice a populaţiei, cu serviciile de stat în problemele de interes comun;
elaborează şi aprobă cerinţe şi norme sanitaro-igienice pentru documentele tehnico-normative de proiectare a obiectelor, pentru contractele de stat, care prevăd importul produselor alimentare, materiei prime agricole, produselor cosmetice, de parfumerie şi de uz casnic, substanţelor toxice, inclusiv agrochimicalelor, utilajelor, ambalajelor, altor articole industriale şi de menaj, care pot avea acţiune nefavorabilă asupra sănătăţii populaţiei;
supraveghează respectarea normelor şi regulilor sanitaro-igienice şi sanitaro-antiepidemice în proiectele de construcţie sau reconstrucţie a obiectelor;
autorizează folosirea substanţelor chimice, surselor radioactive, utilajului de producţie, proceselor tehnologice noi de prelucrare, fabricare, transportare, depozitare, desfacere a produselor alimentare, cosmeticii, parfumeriei, produselor de igienă personală, detergenţilor, substanţelor chimice de protecţie a plantelor, materialelor plastice, polimerilor şi altor produse chimice, aplicarea stimulatorilor de creştere a plantelor şi animalelor;
examinează proiectele standardelor naţionale, condiţiilor tehnice şi altor documente normative referitor la circuitul alimentar, mărfurile industriale, materialele de construcţie şi de ambalaj, materialele sintetice şi polimere noi şi articolele fabricate din ele, la produsele cosmetice, de parfumerie, igienă personală, prezentate pentru aprobare;
examinează proiectele referitor la procesele tehnologice noi, modelele noi de utilaje, aparate şi unelte de lucru, care pot influenţa nefavorabil sănătatea oamenilor;
efectuează autorizarea sanitară de funcţionare a obiectelor în termenii stabiliţi de către Guvern cu eliberarea autorizaţiei sanitare de funcţionare şi certificarea igienică a produselor, mărfurilor, proceselor şi serviciilor, ce prezintă un pericol potenţial pentru sănătatea şi viaţa omului în baza expertizei sanitaro-epidemiologice privind corespunderea lor cu regulile sanitare;
examinează şi elaborează avize la programele didactice în partea ce se referă la sarcina didactică şi de muncă, prevăzută în programe, modul de educaţie în şcoli şi în instituţiile pentru copii şi adolescenţi;
elaborează proiecte ale standardului de stat al apei potabile, înaintîndu-le spre aprobare în modul stabilit;
efectuează acreditarea centrelor de medicină preventivă raionale, municipale şi U.T.A. Găgăuzia (Gagauz-Yeri);
elaborează şi traduce în viaţă măsuri de asigurare a bunăstării sanitaro-epidemiologice a populaţiei şi de protecţie sanitară a teritoriului împotriva importării şi răspîndirii infecţiilor convenţionale şi altor boli infecţioase sau parazitare periculoase;
elaborează şi propune spre realizare măsuri privind asigurarea radioprotecţiei populaţiei, în cazurile declanşării acţiunilor de terorism biologic, chimic ori radiaţional;
efectuează expertiza sanitaro-igienică a reclamei la produsele alimentare, mărfuri şi servicii, care, prin conţinutul lor, pot influenţa negativ sănătatea;
asigură dirijarea activităţii de educaţie pentru sănătate şi promovarea unui mod de viaţă sănătos al populaţiei, pregătirea specialiştilor serviciului şi din ramurile economiei naţionale în problemele medico-igienice şi legislaţiei sanitare în vigoare;
organizează şi efectuează monitoringul socio-igienic şi supravegherea epidemiologică;
efectuează înregistrarea de stat a substanţelor chimice, biologice, vaccinurilor, sistemelor bacteriologice şi virusologice de diagnosticare, a mediilor nutritive, dezinfectanţilor, dezinsectanţilor, raticidelor, produselor potenţial periculoase pentru sănătatea şi viaţa omului, produselor alimentare şi aditivilor alimentari importaţi pentru prima dată în ţară;
organizează acţiuni de protecţie sanitară a teritoriului ţării contra introducerii şi răspîndirii bolilor contagioase şi extrem de periculoase;
supraveghează corespunderea actelor normative în domeniul asigurării bunăstării sanitaro-epidemiologice a populaţiei, standardelor de stat, normelor şi regulilor în construcţie, regulilor securităţii muncii, normelor veterinare şi fitosanitare, prevederilor regulilor şi normativelor de stat sanitaro-epidemiologice;
efectuează autorizarea sanitară şi supravegherea respectării regulilor sanitare la derularea activităţilor cu substanţe biologice, microorganisme şi toxine;
organizează producerea şi procurarea vaccinurilor, serurilor şi preparatelor bacteriene (în scopuri diagnostice şi curative), mediilor nutritive şi efectuează controlul calităţii lor;
organizează aprovizionarea, reparaţia şi testarea metrologică a aparaturii şi utilajului de laborator al centrelor de medicină preventivă.
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.1073 din 19.09.2008, în vigoare 26.09.2008]
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.1243 din 27.10.2006, în vigoare 10.11.2006]
[Pct.7 modificat prin Hot.Guv. nr.803 din 02.07.03, în vigoare 11.07.03]
8. Serviciul sanitaro-epidemiologic de stat, ca structură a Ministerului Sănătăţii şi Protecţiei Sociale, este desemnat ca organ central de notificare responsabil pentru efectuarea notificărilor către Secretariatul OMC privind modificările măsurilor sanitare şi prezentarea informaţiei despre activitatea sanitară.
Pentru armonizarea măsurilor sanitare, Serviciul sanitaro-epidemiologic de stat:
le va baza pe standarde, directive sau recomandări internaţionale, în cazul în care acestea există, avînd ca obiectiv protecţia vieţii şi sănătăţii oamenilor;
poate decide introducerea sau menţinerea unor măsuri sanitare la un nivel de protecţie sanitară mai înalt, în temeiul standardelor, directivelor sau recomandărilor în vigoare corespunzătoare, dacă pentru aceasta există o justificare ştiinţifică;
reprezintă interesele statului în ceea ce priveşte carantina sanitară în organismele internaţionale şi participă activ la activitatea organizaţiilor internaţionale competente şi filialelor acestora, în special a OMS, Comisiei Codex Alimentarius, pentru a promova în aceste organizaţii elaborarea şi examinarea periodică a standardelor, directivelor şi recomandărilor referitoare la toate aspectele măsurilor sanitare.
9. În cazul lipsei unui standard, unei directive sau recomandări internaţionale sau dacă conţinutul unui standard, unei directive sau recomandări propuse nu corespunde conţinutului unui standard, unei directive sau recomandări internaţionale şi care poate avea un efect semnificativ asupra comerţului altor ţări membre ale O.M.C., Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale:
publică din timp un anunţ, pentru a da posibilitate ţărilor-membre ale O.M.C. să ia cunoştinţă de modificările parvenite şi de reglementările propuse;
notifică altor membri, prin intermediul secretariatului, produsele vizate de reglementare, împreună cu o succintă descriere a obiectului şi a motivului reglementării propuse;
furnizează, la solicitarea altor membri, copii ale reglementărilor propuse şi, ori de cîte ori este posibil, identifică elementele care diferă faţă de standardele, directivele sau recomandările internaţionale;
prezintă la timp, în scris altor membri ai O.M.C. comentarii la solicitare, pentru a lua în considerare comentariile şi rezultatele discuţiilor.
10. Centrul naţional ştiinţifico-practic de medicină preventivă al Ministerului Sănătăţii şi Protecţiei Sociale este desemnat responsabil pentru furnizarea, prin intermediul punctului unic de informare, a răspunsurilor la toate întrebările rezonabile ale membrilor O.M.C., precum şi pentru furnizarea documentelor pertinente privind:
orice reglementare sanitară adoptată sau propusă pe teritoriul său;
procedurile determinării riscului şi nivelul corespunzător al protecţiei sanitare;
apartenenţa sau participarea Republicii Moldova sau organelor competente din ţară la organizaţiile şi sistemele sanitare internaţionale, precum şi privind textele acordurilor şi ale angajamentelor.
11. Serviciul sanitaro-epidemiologic de stat decide măsuri sanitare:
în baza evaluării situaţiei sanitaro-epidemiologice, a riscurilor pentru viaţa sau sănătatea oamenilor, luînd în considerare tehnicile de evaluare a riscurilor, elaborate de organizaţiile internaţionale competente;
privind evaluarea riscurilor, luînd în considerare dovezile ştiinţifice disponibile; procedeele şi metodele de lucru pertinente; metodele pertinente de inspectare, eşantionare şi testare; răspîndirea bolilor; existenţa unor zone în care nu se manifestă boli; condiţiile de mediu relevante sau alte tratamente; paguba potenţială condiţionată de răspîndirea bolii; cheltuielile pentru combaterea sau eradicarea ei; eficienţa relativă a cheltuielilor provocate de alte măsuri ale limitării riscurilor;
privind aprecierea sau susţinerea unor acţiuni sanitare pentru realizarea nivelului cuvenit al protecţiei sanitare, asigurînd ca aceste acţiuni să fie aplicate numai în măsura necesară pentru exercitarea la nivel a protecţiei sanitare, în conformitate cu Legea ocrotirii sănătăţii nr.411-XIII din 28 martie 1995, Legea privind asigurarea sanitaro-epidemiologică a populaţiei" nr.1513-XII din 16 iunie 1993, alte legi şi acte normative în vigoare ale Republicii Moldova;
privind aplicarea hotărîrilor şi deciziilor ştiinţific argumentate ale Guvernului Republicii Moldova în scopul protecţiei sănătăţii populaţiei. În caz de insuficienţă a argumentării ştiinţifice, Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale poate lua măsuri sanitare provizorii, pe baza informaţiei existente, incluzînd şi informaţia parvenită din organizaţiile competente internaţionale şi măsurile sanitare realizate în alte ţări-membre ale O.M.C. În aceste cazuri, este necesară o informaţie suplimentară pentru o evaluare mai eficientă a riscului şi analiza măsurilor sanitare în modul corespunzător, pe o perioadă favorabilă şi raţională;
asigurînd ca aceste măsuri să nu creeze discriminări nejustificate între ţările-membre ale O.M.C., în care există condiţii identice sau similare, inclusiv între teritoriul Republicii Moldova şi cel al altor ţări-membre ale O.M.C. Măsurile sanitare vor fi aplicate într-o manieră care să nu constituie restricţii deghizate pentru comerţul internaţional.
12. Ministerul Sănătăţii şi Protecţiei Sociale acceptă măsurile sanitare ale altor ţări-membre ale O.M.C. drept echivalente, chiar dacă acestea diferă de cele autohtone, dacă ţara exportatoare va demonstra în mod obiectiv ţării importatoare că prin măsurile sale se obţine nivelul adecvat de protecţie sanitară pentru Republica Moldova. În asemenea cazuri Ministerului Sănătăţii şi Protecţiei Sociale i se va permite, la solicitare, accesul pentru inspecţie, testare şi alte proceduri.
13. Serviciul sanitaro-epidemiologic de stat:
va asigura ca măsurile sanitare să fie adaptate la caracteristicile sanitare din zonă. La evaluarea caracteristicilor sanitare ale regiunii se va lua în considerare nivelul de răspîndire a bolilor specifice, existenţa programelor de eradicare sau de combatere, precum şi criteriile sau directivele adecvate care pot fi elaborate de către organizaţiile internaţionale competente;
va recunoaşte conceptele de zonă în care nu se manifestă boli sau acestea se manifestă slab. Stabilirea unor astfel de zone se va baza pe factori geografici, pe supravegherea epidemiologică, ecosisteme şi eficienţa controlului sanitar;
va declara teritoriul ţării liber de boli, furnizînd dovezile necesare pentru a demonstra cu obiectivitate acest lucru. În acest scop acordă, la solicitare, acces rezonabil ţării importatoare pentru inspecţie, testare şi alte proceduri.
14. Serviciul sanitaro-epidemiologic de stat, în legătură cu orice procedură de verificare şi cu îndeplinirea măsurilor sanitare, va asigura:
efectuarea procedurilor corespunzătoare fără întîrzieri nejustificate şi într-un mod nu mai puţin favorabil pentru produsele importate decît pentru produsele autohtone similare;
publicarea sau comunicarea, la cererea solicitantului, a perioadei standard de efectuare a fiecărei proceduri. Serviciul sanitaro-epidemiologic de stat examinează competent dacă documentaţia este completă şi informează solicitantul despre deficienţe;
respectarea caracterului confidenţial al informaţiilor privind produsele importate, rezultînd din sau furnizate în legătură cu controlul, inspecţia sau aprobarea într-un mod nu mai puţin favorabil decît pentru produsele autohtone, pentru a fi protejate interesele comerciale legitime;
limitarea solicitărilor de specimene ale unui produs în scopul controlului, inspecţiei sau aprobării la strictul rezonabil şi necesar;
corespunderea taxelor impuse pentru proceduri privind produsele importate cu taxele percepute pentru produsele autohtone similare sau provenite din oricare altă ţară-membră a O.M.C., care nu trebuie să depăşească costul serviciilor prestate;
selectarea instituţiilor pentru efectuarea procedurilor şi a mostrelor produselor importate, utilizîndu-se aceleaşi criterii ca pentru produsele autohtone, în scopul reducerii la maximum a inconvenienţelor provocate solicitanţilor, importatorilor, exportatorilor sau agenţilor acestora;
limitarea, ori de cîte ori se modifică specificaţiile unui produs ulterior controlului şi inspecţiei, conform reglementărilor în vigoare, a procedurii vizînd produsul modificat la strictul necesar, pentru a stabili dacă există temei suficient că produsul mai corespunde reglementărilor în cauză şi dacă există o procedură de examinare a plîngerilor privind aplicarea unor asemenea proceduri şi de modificări respective, dacă plîngerea este justificată;
acordarea asistenţei necesare pentru facilitarea controlului din partea altei ţări-membre, atunci cînd o măsură sanitară prevede controlul la nivelul producţiei şi aceasta are loc pe teritoriul Republicii Moldova.
15. Instituţiile Serviciului sanitaro-epidemiologic de stat, care sînt subdiviziuni interioare ale acestuia, dispun de ştampilă cu Stema de Stat, de cont trezorerial etc., efectuează în teritoriul deservit supravegherea sanitaro-epidemiologică asupra:
executării legislaţiei Republicii Moldova, hotărîrilor autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, precum şi a regulamentelor şi ordonanţelor Ministerului Sănătăţii şi Protecţiei Sociale în partea ce se referă la asigurarea sanitaro-epidemiologică a populaţiei de către ministere şi departamente, întreprinderi, instituţii, organizaţii, de alţi agenţi economici, indiferent de forma de proprietate, precum şi de persoane fizice;
realizării măsurilor şi respectării regulamentelor şi normelor sanitaro-igienice la atribuirea terenurilor pentru construcţie, la sistematizarea şi construcţia localităţilor, construcţia şi reconstrucţia întreprinderilor, la modificarea profilului întreprinderii şi proceselor tehnologice de producere, la darea în exploatare a caselor de locuit, edificiilor social-culturale, de producţie şi altor construcţii;
înfăptuirii măsurilor şi respectării regulilor şi normativelor sanitaro-epidemiologice de stat în procesul de fabricare, prelucrare culinară, păstrare, transportare şi comercializare a produselor alimentare şi aditivilor alimentari, a utilajului tehnologic pentru fabricarea şi prelucrarea culinară a produselor alimentare, de producere a ambalajului, materialelor pentru ambalare, vaselor pentru păstrarea produselor alimentare, produselor cosmetice, de parfumerie şi igienă personală, materialelor polimerice şi maselor plastice, utilizate în construcţia obiectelor de transportare a apei potabile, locuinţelor şi edificiilor publice, mărfurilor şi articolelor de chimie casnică, inclusiv la importul lor în ţară;
realizării măsurilor şi respectării regulilor şi normativelor sanitaro-epidemiologice de stat la producerea, importul, transportarea, păstrarea, folosirea şi depozitarea substanţelor radioactive şi surselor de iradiere ionizantă, precum şi a substanţelor toxice în producţia industrială, aplicarea pesticidelor, îngrăşămintelor minerale şi altor agrochimicale;
realizării măsurilor de prevenire şi lichidare a bolilor profesionale şi infecţioase, de protecţie sanitară a teritoriului ţării împotriva pătrunderii şi răspîndirii infecţiilor convenţionale şi altor boli infecţioase sau parazitare;
înfăptuirii măsurilor pentru asigurarea populaţiei cu apă potabilă de calitate, de prevenire, lichidare sau reducere a poluării apelor de suprafaţă folosite ca sursă de apă potabilă şi în scopuri de asanare, odihnă şi alte necesităţi ale omului, a solului şi aerului atmosferic cu deşeuri, reziduuri, degajări nocive de la întreprinderi şi obiecte comunale;
realizării măsurilor pentru prevenirea, reducerea şi înlăturarea zgomotului şi alţi factori fizici neionizanţi;
respectării normelor sanitare de întreţinere a localităţilor şi a locurilor de odihnă a populaţiei în afara oraşelor;
înfăptuirii măsurilor de educare pentru sănătate şi promovarea unui mod de viaţă sănătos a populaţiei şi pregătire medico-igienică a specialiştilor din economia naţională;
realizării măsurilor şi respectării regulilor şi normativelor sanitaro-epidemiologice de stat privind protecţia aerului atmosferic, a aerului din incinte, de la locurile de muncă etc. contra poluării cu factori chimici, biologici, fizici neionizanţi şi de altă natură; respectării zonelor de protecţie sanitară dintre obiectele şi teritoriile protejate;
realizării măsurilor şi respectării condiţiilor optime de muncă ale angajaţilor, executarea cerinţelor regulilor şi normativelor sanitaro-epidemiologice de stat, ale altor acte normative privind procesele de producţie, instalaţiile tehnologice şi sanitaro-tehnice, organizarea locurilor de muncă, mijloacele individuale şi colective de protecţie a angajaţilor, regimul de muncă, de odihnă şi de deservire social-igienică a lucrătorilor cu scopul de a preîntîmpina traumatismele, bolile profesionale, infecţioase şi bolile (otrăvirile) determinate de condiţiile de muncă;
realizării măsurilor şi respectării regulilor şi normativelor sanitaro-epidemiologice de stat privind protecţia solului contra poluării cu substanţe chimice şi biologice potenţial periculoase pentru om, organismele biologice, inclusiv microbiologice şi radioactive, în teritoriile localităţilor, unităţilor economice, inclusiv ale celor agricole, ale instituţiilor şi organizaţiilor;
corespunderii programelor, metodelor şi regimurilor de educaţie şi instruire, manualelor, tipăriturilor pentru copii, mijloacelor tehnice şi terminalelor video, precum şi a mobilierului cu regulile sanitare;
corespunderii standardelor de stat, normelor şi regulilor în construcţie, regulilor de securitate a muncii, normelor veterinare şi fitosanitare cu prevederile regulilor şi normativelor sanitaro-epidemiologice de stat şi a actelor normative în domeniul asigurării bunăstării sanitaro-epidemiologice a populaţiei;
respectării regulilor sanitare la derularea activităţilor cu substanţe chimice şi biologice, cu microorganisme şi toxine.
[Pct.15 modificat prin Hot.Guv. nr.803 din 02.07.03, în vigoare 11.07.03]
16. Medicul şef sanitar de stat al Republicii Moldova şi adjuncţii lui, medicii şefi sanitari de stat ai raioanelor şi municipiilor, U.T.A. Găgăuzia (Gagauz-Yeri) şi adjuncţii lor au dreptul:
să elaboreze şi să înainteze spre aprobare proiectele programelor de activitate (inclusiv la nivel naţional) pentru soluţionarea unor probleme de sănătate publică de importanţă majoră;
să prezinte autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale propuneri privind executarea legislaţiei sanitare, precum şi referitor la proiectele planurilor de dezvoltare socială şi economică a teritoriilor, programelor complexe de ocrotire a sănătăţii populaţiei, a mediului, de îmbunătăţire a condiţiilor de muncă, instruire şi de trai, orientate spre asigurarea bunăstării sanitaro-epidemiologice a populaţiei;
să prezinte autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale şi unităţilor economice, indiferent de forma de proprietate, avize referitor la:
schiţele normativelor de proiectare, proiectele de sistematizare şi construire a localităţilor, proiectele de perspectivă privind amplasarea unităţilor economice, social-culturale şi altor obiecte;
starea sanitaro-igienică şi epidemiologică a terenurilor atribuite pentru construcţie, determinarea surselor de apă potabilă şi a locurilor de amplasare a prizelor de apă, degajărilor admise în aerul atmosferic;
proiectele tehnice şi desenele de execuţie la construcţia întreprinderilor, clădirilor, edificiilor şi altor obiecte în cazurile unor abateri parţiale de la regulile şi normele în vigoare sau în caz de lipsă a regulamentelor şi normelor sanitaro-igienice aprobate;
să examineze proiectele documentelor normative: standarde naţionale şi altele, prescripţii tehnice, instrucţiuni tehnologice, reţete referitor la tipurile noi de materii prime, produse alimentare, materiale de construcţie, ambalaj şi materiale de ambalare, materiale sintetice, polimere şi articole din ele, cosmetică, parfumerie, produse pentru igiena personală, precum şi proiectele proceselor tehnologice noi, a tipurilor de utilaj, uneltelor de muncă care pot influenţa nefavorabil sănătatea cetăţenilor;
să efectueze expertiza igienică a produselor alimentare, inclusiv a materiei prime alimentare, a aditivilor alimentari, articolelor de chimie casnică, materialelor şi articolelor ce vin în contact cu acestea în procesul de fabricare, depozitare, transportare şi desfacere, a ambalajelor, produselor sintetice, polimere, materialelor de construcţie şi a produselor din ele, produselor cosmetice, de parfumerie şi igienă personală, inclusiv la importul lor în ţară şi să elibereze certificatul igienic;
să elibereze autorizaţii sanitare avize referitor la corespunderea unităţilor economice, unităţilor de alimentaţie publică şi comerţ, a edificiilor de menire social-culturală, caselor de locuit şi altor edificii şi spaţii regulilor şi normativelor sanitaro-epidemiologice de stat;
să interzică sau să sisteze, pînă la efectuarea măsurilor sanitare şi antiepidemice, exploatarea unităţilor economice industriale, agricole, de transport, de telecomunicaţii, edificiilor hidrotehnice şi comunale, a întreprinderilor alimentaţiei publice, de comerţ, a altor edificii de menire social-culturală şi altor obiecte, precum şi exploatarea navelor şi avioanelor în cazul unei stări nesatisfăcătoare a lor şi prezenţei pericolului pentru sănătatea călătorilor, să sisteze efectuarea unor anumite feluri de lucrări de construcţie în caz de nerespectare a regulilor şi normativelor sanitaro-epidemiologice de stat prevăzute de proiect;
să interzică folosirea substanţelor chimice, mijloacelor şi tehnologiilor la fabricarea şi prelucrarea produselor alimentare, aplicarea stimulatorilor de creştere a plantelor şi animalelor, precum şi a pesticidelor, maselor plastice, polimerilor, articolelor de chimie casnică, de parfumerie, de igienă personală şi cosmetice şi altor produse chimice în cazul existenţei pericolului de acţiune nocivă a lor asupra sănătăţii oamenilor;
să interzică folosirea în alimentaţia oamenilor a produselor alimentare care au fost identificate ca improprii pentru utilizare în hrană;
să pună în sarcina instituţiilor ştiinţifice şi laboratoarelor de profil, indiferent de apartenenţa lor, efectuarea expertizei igienice privind identificarea factorilor de risc pentru sănătatea populaţiei, să suspende temporar persoanele care nu posedă cunoştinţe de igienă în domeniul respectiv de activitate, nu au trecut în termenul stabilit sau refuză trecerea controlului medical, precum şi pe cele care în activităţile lor profesionale comit încălcări ale legislaţiei sanitare;
să propună conducătorilor de unităţi să suspende temporar din serviciu persoanele purtătoare de agenţi patogeni ai bolilor infecţioase care, în virtutea specificului lucrului pe care îl execută sau a procesului de producţie în care sînt antrenate, pot servi drept sursă de răspîndire a acestor boli;
să solicite spitalizarea obligatorie a bolnavilor contagioşi şi a persoanelor suspecte de a fi contaminate de boli infecţioase, care prezintă pericol evident pentru cei din jur;
să efectueze, în mod obligatoriu, dezinfecţia, dezinsecţia şi deratizarea în focarele de boli infecţioase, precum şi în încăperile şi teritoriile în care se menţin condiţii pentru răspîndirea infecţiilor;
să efectueze vaccinarea preventivă a populaţiei sau a unor grupuri de persoane conform indicaţiilor epidemiologice;
să viziteze nestingherit (la prezentarea legitimaţiei de serviciu) şi să inspecteze întreprinderile, instituţiile, organizaţiile, precum şi condiţiile de muncă ale persoanelor care practică activitatea individuală, în scopul supravegherii respectării de către acestea a legislaţiei sanitare, a normelor şi cerinţelor igienice şi antiepidemice;
să primească fără obstacole de la ministere, departamente, persoane juridice şi fizice documentele necesare pentru îndeplinirea sarcinilor ce-i revin Serviciului sanitaro-epidemiologic de stat;
să colecteze probe de materiale, substanţe, articole, produse alimentare, aer, apă şi sol pentru cercetări de laborator şi pentru efectuarea expertizei igienice;
să examineze cazurile de încălcare a regulilor sanitare şi să aplice amenzi în conformitate cu prevederile art.42 alin.(10) al Legii nr.1513-XII din 16 iunie 1993 privind asigurarea sanitaro-epidemiologică a populaţiei, să transmită materialele în organele de urmărire penală pentru intentarea procesului penal, să prezinte factorilor de decizie ierarhic superiori propuneri privind aplicarea sancţiunilor disciplinare.
[Pct.16 modificat prin Hot.Guv. nr.1243 din 27.10.2006, în vigoare 10.11.2006]
[Pct.16 completat prin Hot.Guv. nr.803 din 02.07.03, în vigoare 11.07.03]
17. Persoanele fizice şi juridice, vinovate de apariţia bolilor infecţioase, bolilor neinfecţioase şi intoxicaţiilor în masă a populaţiei, sînt obligate să compenseze instituţiilor curativ-profilactice şi sanitaro-epidemiologice cheltuielile reale pentru acordarea asistenţei medicale bolnavilor şi celor afectaţi, precum şi pentru înfăptuirea măsurilor igienice şi antiepidemice. În cazul refuzului de a achita benevol cheltuielile, litigiul se soluţionează pe cale judiciară.
18. În scopul acumulării resurselor financiare pentru realizarea măsurilor antiepidemice, se creează Fondul epidemiologic republican. În contul fondului se varsă sumele acumulate de la amenzile aplicate pentru încălcarea normelor şi regulilor sanitaro-igienice şi sanitaro-antiepidemice, conform legislaţiei în vigoare, precum şi donaţiile persoanelor fizice şi juridice din ţară şi străinătate, sumele alocate benevol de beneficiari. Fondul se completează cu alocaţii bugetare în caz de situaţii sanitaro-epidemiologice excepţionale.
19. Medicii şefi sanitari de stat, alţi factori de decizie şi specialiştii Serviciului sanitaro-epidemiologic de stat sînt reprezentanţi ai autorităţilor administraţiei publice şi se află sub ocrotirea statului. În activitatea lor ei sînt independenţi şi acţionează conform prevederilor Constituţiei Republicii Moldova, legilor Republicii Moldova, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova şi legislaţiei sanitare în vigoare.
Se interzice orice amestec în activitatea factorilor de decizie şi specialiştilor care exercită supravegherea sanitaro-epidemiologică de stat. Persoanele fizice şi juridice care exercită presiune (sub orice formă) asupra factorilor de decizie şi specialiştilor sînt trase la răspundere în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
20. Factorii de decizie şi specialiştii care exercită supravegherea sanitaro-epidemiologică de stat beneficiază de dreptul (la prezentarea legitimaţiei de serviciu valabile) la călătorie gratuită în transportul public în limitele teritoriului deservit.
21. Medicul şef sanitar de stat al Republicii Moldova, medicii şefi sanitari de stat ai raioanelor, municipiilor, U.T.A. Găgăuzia (Gagauz-Yeri), alţi factori de decizie şi specialiştii Serviciului sanitaro-epidemiologic de stat, în limitele competenţei lor, sînt obligaţi:
să folosească oportun şi pe deplin împuternicirile acordate pentru prevenirea, depistarea şi reprimarea încălcărilor legislaţiei sanitare;
să-şi coordoneze activitatea cu autorităţile puterii de stat şi ale administraţiei publice locale, cu organizaţiile obşteşti interesate în apărarea drepturilor şi intereselor omului, în ocrotirea şi fortificarea sănătăţii populaţiei, asigurarea bunăstării sanitaro-epidemiologice a populaţiei;
să-şi perfecţioneze permanent cunoştinţele profesionale în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
22. Factorii de decizie şi specialiştii Serviciului sanitaro-epidemiologic de stat vor prezenta persoanelor juridice şi fizice informaţii despre situaţia sanitaro-epidemiologică, starea mediului, morbiditatea populaţiei în teritoriul deservit, precum şi referitor la regulile şi normativele sanitaro-epidemiologice de stat în vigoare.
23. Factorii de decizie şi specialiştii Serviciului sanitaro-epidemiologic de stat poartă răspundere pentru îndeplinirea neadecvată a funcţiilor lor în modul stabilit de legislaţia în vigoare.
