HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la aprobarea Regulamentului, structurii, componenţei nominale a colegiului, listei organizaţiilor şi instituţiilor subordonate şi a efectivului-limită ale Ministerului Economiei şi Reformelor Nr.459 din 16.05.2000 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.59-62/542 din 25.05.2000 * * *
Abrogat: 02.09.2005 Hotărîrea Guvernului nr.908 din 25.08.2005 În temeiul Legii Republicii Moldova cu privire la Guvern, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă: Regulamentul Ministerului Economiei şi Reformelor, conform anexei nr. 1.
[Alin.2 pct.1 abrogat prin Hot. Guv. nr.959 din 10.09.2001] [Pct.1 modificat prin Hot. Guv. nr.571 din 05.07.2001] [Pct.2,3 abrogate prin Hot. Guv. nr.571 din 05.07.2001] [Pct.3 modificat prin Hot. Guv. nr.866 din 21.08.2000] 4. În punctul 1 al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 1172 din 18 decembrie 1997 "Cu privire la crearea Agenţiei Naţionale pentru Atragerea Investiţiilor" (Monitorul Oficial, 1998, nr. 9, art. 67) cuvintele "pe lîngă Guvernul Republicii Moldova" se substituie prin cuvintele "subordonată Ministerului Economiei şi Reformelor". 5. Se abrogă Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 906 din 1 septembrie 1998 "Cu privire la aprobarea structurii Ministerului Economiei şi Reformelor" (Monitorul Oficial, 1998, nr. 84, art. 877) şi Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 1158 din 1 decembrie 1998 "Privind aprobarea Regulamentului Ministerului Economiei şi Reformelor" (Monitorul Oficial, 1998, nr. 109-110, art. 1003). PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Dumitru BRAGHIŞ Contrasemnată: Viceprim-ministru, ministrul economiei şi reformelor Andrei Cucu Ministrul finanţelor Mihail Manoli Ministrul justiţiei Valeria Şterbeţ Chişinău, 16 mai 2000. Nr. 459. Anexa nr.1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 459 din 16 mai 2000 Regulamentul Ministerului Economiei şi Reformelor I. Dispoziţii generale 1. Ministerul Economiei şi Reformelor (denumit în continuare Minister) este un organ central de specialitate al administraţiei publice, abilitat să promoveze politica unică a statului în domeniul economiei şi reformelor şi să coordoneze dezvoltarea economică a ţării. Ministerul asigură, în limitele competenţelor sale, respectarea intereselor economice ale statului; 2. Ministerul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba română, precum şi de cont trezorerial. 3. Ministerul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia şi legile Republicii Moldova, cu decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, alte acte normative ale Republicii Moldova şi cu prevederile prezentului regulament. 4. Pentru fundamentarea multilaterală a activităţilor de promovare a reformelor economice, efectuarea analizelor ample şi a pronosticurilor dezvoltării social-economice a ţării, expertiza actelor normative, elaborarea programelor de stat teritoriale şi tehnico-ştiinţifice, studierea şi implementarea în aceste domenii a experienţei mondiale şi realizarea obiectivelor reformei economice, pe lîngă Minister funcţionează instituţiile şi organizaţiile enumerate în anexa nr.4. 5. În relaţiile cu persoanele fizice şi juridice, cu autorităţile oficiale ale statelor străine Ministerul acţionează în limitele competenţelor sale. II. Sarcinile principale ale Ministerului 6. Principalele sarcini ale Ministerului sînt: a) determinarea strategiei dezvoltării economice durabile, ţinîndu-se cont de potenţialul resurselor materiale, financiare şi umane; b) crearea şi asigurarea condiţiilor pentru formarea mecanismelor dezvoltării social-economice şi de restructurare a sectorului productiv şi social; c) elaborarea unui mecanism economic apt să impulsioneze procesul de reformare a sferei sociale şi, pe această bază, ridicarea nivelului calitativ al serviciilor sociale prestate şi al protecţiei sociale a populaţiei; d) coordonarea activităţii ministerelor, departamentelor şi organelor administraţiei publice locale în procesul de promovare a reformelor social-economice şi de exercitare a controlului asupra realizării lor; e) promovarea politicii statului în domeniul privatizării şi administrării proprietăţii publice; f) dezvoltarea şi reglementarea activităţii antreprenoriale, elaborarea programelor de stat şi coordonarea măsurilor de susţinere a micului business; g) formarea principiilor şi mecanismelor de amplasare raţională pe teritoriul ţării a capacităţilor de producţie,îinRndu-se cont de potenîialul resurselor naturale din teritoriu, specializarea sferei productive teritoriale, inclusiv a zonelor antreprenoriatului liber; h) crearea unui cadru economico-financiar favorabil pentru eficientizarea activităţii agenţilor economici, creşterea rentabilităţii producţiei, reducerea costurilor şi cheltuielilor de producere, utilizarea raţională a resurselor materiale, umane, energetice şi financiare; i) formarea mecanismelor reglementării de stat, care să asigure eficienţa economică maximă a achiziţiilor pentru necesităţile statului; j) contribuţia la formarea şi stabilirea relaţiilor de piaţă pe baza dezvoltării concurenţei şi a reglementării activităţii monopoliste, exercitarea controlului asupra respectării legislaţiei antimonopol şi altor legi ce conţin restricţii antimonopol; k) crearea unui sistem complex de reglementare de către stat a relaţiilor economice externe în vederea integrării economiei naţionale în economia mondială şi promovarea unei politici de protejare ţinîndu-se cont de interesele naţionale; l) elaborarea direcţiilor strategice ale politicii economice externe a statului şi coordonarea activităţii de realizare a ei; m) promovarea politicii statului în domeniul activităţii comerciale interne, elaborarea şi implementarea unor mecanisme eficiente de reglementare a comerţului intern, precum şi a cadrului legislativ privind protecţia drepturilor consumatorilor; n) crearea unui climat investiţional favorabil pentru atragerea în economia naţională a investiţiilor străine şi autohtone; o) asigurarea promovării politicii statului în domeniul formării preţurilor şi tarifelor, dirijarea metodologică şi organizatorică a procedeelor de formare şi aplicare a preţurilor şi tarifelor; p) consolidarea rolului statului în reglementarea utilizării resurselor naturale şi umane. III. Funcţiile Ministerului 7. În corespundere cu sarcinile ce îi revin, Ministerul exercită următoarele funcţii: 1) în domeniul dirijării economiei, estimării şi prognozării potenţialului economic al ţării şi unităţilor administrativ-teritoriale: a) eliberarea, în modul stabilit, a licenţelor de stat pentru practicarea anumitor genuri de activitate; b) determinarea politicii statului în asigurarea necesarului de mărfuri, lucrări şi servicii în scopul satisfacerii cerinţelor minime de consum ale populaţiei, beneficiarilor şi păstrării potenţialului economic al ţării, iar în situaţii excepţionale - organizarea şi coordonarea activităţii organelor administraţiei publice în scopul estimării necesităţilor de producţie alimentară, industrială, lucrări şi servicii de stat; c) reglementarea de stat şi coordonarea interramurală a procesului de achiziţionare a mărfurilor şi serviciilor pentru necesităţile statului din contul mijloacelor publice, prin organizarea licitaţiilor sau prin aplicarea metodelor alternative de achiziţionare; d) stimularea activităţii antreprenoriale, susţinerea micului business, crearea mediului concurenţial, prevenirea, limitarea şi reprimarea activităţii monopoliste, controlul asupra respectării legislaţiei antimonopol, legislaţiei cu privire la publicitate, cu privire la bursele de mărfuri, cu privire la susţinerea şi protecţia micului business; e) examinarea şi prezentarea, în modul stabilit, a propunerilor vizînd politica statului în domeniul activităţii investiţionale şi de formare a preţurilor; f) avizarea şi prezentarea, în modul stabilit, a propunerilor privind formarea şi executarea bugetului de stat; g) exercitarea, în baza drepturilor delegate, a funcţiilor de proprietar al patrimoniului statului, prin intermediul Departamentului privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Minister; h) analiza situaţiei social-economice de ansamblu, a structurii şi stării potenţialului de producţie al industriei, complexului agroindustrial, complexului energetic, transporturilor, comunicaţiilor, gospodăriei comunale şi rutiere şi al altor ramuri ale economiei şi elaborarea, pe această bază, a concepţiilor, strategiilor şi programelor de restructurare (reprofilate) a ramurilor şi de dezvoltare social-economică a ţării; i) elaborarea proiectelor de asigurare a ţării cu surse alternative de materii prime, resurse energetice, mărfuri şi servicii în vederea diminuării dependenţei economice a ţării, dezvoltării proporţionale şi durabile a economiei; j) coordonarea procesului de elaborare şi expertiza proiectelor şi programelor investiţionale, cu finanţarea lor din sursele proprii ale investitorilor străini şi autohtoni, precum şi din bugetul de stat; k) coordonarea activităţii instituţiilor ce funcţionează pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor; l) analiza utilizării resurselor energetice în economia naţională, determinarea politicii statului în ceea ce priveşte asigurarea conservării energiei prin elaborarea, în comun cu ministerele şi departamentele ramurale, autorităţile administraţiei publice locale a unor strategii şi programe; 2) în domeniul analizei şi prognozării: a) monitorizarea realizării reformelor economice şi a rezultatelor lor, prognozarea tendinţelor dezvoltării social-economice a ţării în aspect ramural şi teritorial, determinarea direcţiilor strategice şi elaborarea proiectului de concept al politicii economice a Guvernului în funcţie de schimbările reale; b) determinarea indicatorilor principali ai dezvoltării social-economice şi a balanţelor macroeconomice, asistenţa metodologică, organizarea lucrărilor de totalizare şi prognozare a dezvoltării social-economice, precum şi, în cazul declanşării situaţiilor excepţionale, elaborarea şi coordonarea programelor de stat, teritoriale şi tehnico-ştiinţifice şi prezentarea lor spre examinare Guvernului; c) estimarea dezvoltării social-economice de perspectivă, în cazul acceptării anumitor modele şi programe de dezvoltare social-economică; 3) în domeniul reformei economice: a) analiza şi controlul asupra realizării reformei economice, elaborarea propunerilor respective; b) elaborarea programelor şi concepţiilor, proiectelor de legi, de decrete ale Preşedintelui Republicii Moldova şi de hotărîri ale Guvernului, altor acte normative în domeniul reformei economice şi expertiza acestora; c) efectuarea analizelor ample şi a pronosticurilor dezvoltării social-economice a ţării, expertiza actelor normative ce ţin de dezvoltarea activităţii antreprenoriale, elaborarea programelor de stat regionale, studierea şi implementarea experienţei în aceste domenii; d) coordonarea cu ministerele, departamentele, organele administraţiei publice locale a măsurilor orientate spre realizarea reformei economice şi elaborarea soluţiilor comune în vederea aprofundării ei; e) elaborarea măsurilor în vederea dezvoltării şi susţinerii businessului mic şi mijlociu, coordonîndu-le cu activitatea Fondului pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business; f) analiza şi controlul activităţii zonelor antreprenoriatului liber, generalizarea propunerilor şi prezentarea proiectelor privind crearea zonelor antreprenoriatului liber, a parcurilor industriale, tehnologice, inovaţionale şi ştiinţifice şi optimizarea activităţii lor; g) prezentarea propunerilor privind crearea cadrului legislativ necesar dezvoltării antreprenoriatului în condiţiile concurenţei loiale; h) elaborarea şi prezentarea propunerilor pentru ajustarea legislaţiei şi altor acte normative în scopul simplificării şi respectării stricte a procedurii de înregistrare de stat a întreprinderilor, de obţinere a licenţelor şi patentelor de întreprinzător, precum şi în scopul eliminării amestecului excesiv şi nelegitim al organelor de control şi fiscale, al altor structuri de stat în activitatea agenţilor economici; 4) în domeniul politicii economice regionale: a) în limitele competenţelor sale, participă la desfăşurarea reformei în sistemul administraţiei publice locale; b) acordă asistenţă metodologică organelor locale ale administraţiei publice în organizarea analizei economice, activităţii de programare şi prognozare a dezvoltării social-economice a judeţelor şi altor unităţi administrativ-teritoriale ale republicii; c) susţine, dezvoltă şi perfecţionează relaţiile pe verticală dintre autorităţile administraţiei publice locale şi Minister în scopul soluţionării la nivel de judeţ şi alte unităţi administrativ-teritoriale ale republicii a problemelor sociale şi economice; 5) în domeniul relaţiilor economice externe: a) înaintarea propunerilor privind reglementarea de către stat a activităţii economice externe în scopul asigurării dezvoltării echilibrate a economiei şi eficienţei comerţului exterior; b) analiza şi prognozarea activităţii economice externe, elaborarea direcţiilor principale ale activităţii economice externe, a proiectelor de acte legislative şi normative vizînd acest domeniu; c) coordonarea activităţii ministerelor, departamentelor şi altor organe ale administraţiei publice în domeniul relaţiilor economice externe; d) înaintarea propunerilor privind dezvoltarea relaţiilor economice bilaterale cu diferite ţări; prezentarea, în modul stabilit, a propunerilor ce ţin de încheierea tratatelor interstatale şi acordurilor interguvernamentale în vederea protejării reciproce a investiţiilor străine, schimbului de mărfuri, lucrări şi servicii, extinderii relaţiilor economice externe; e) analiza sistematică a realizării tratatelor internaţionale şi acordurilor interguvernamentale în domeniul relaţiilor economice externe; f) determinarea căilor de dezvoltare multilaterală a concurenţei în domeniul exportului, marketingului, reclamei mărfurilor şi serviciilor propuse de Republica Moldova pe pieţele din străinătate; g) examinarea în comun cu Ministerul Afacerilor Externe a chestiunilor privind deschiderea reprezentanţelor comercial-economice ale Republicii Moldova în străinătate; h) coordonarea activităţii expoziţionale externe; i) elaborarea, în comun cu minsterele de ramură, a strategiei de asistenţă a ţării de către organismele financiare internaţionale, iniţierea, definitivarea, negocierea şi monitorizarea proiectelor Băncii Internaţionale pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Fondului Internaţional Monetar; j) programarea, coordonarea, analiza, monitorizarea şi evaluarea cooperării Republicii Moldova cu organismele şi ţările donatoare; k) coordonarea activităţii în cadrul procesului de aderare a Republicii Moldova la Organizaţia Mondială a Comerţului (O.M.C.), monitorizarea implementării angajamentelor O.M.C.; l) coordonarea procesului de colaborare cu Uniunea Europeană în cadrul Acordului de Parteneriat şi Cooperare (APC); m) conducerea şi controlul activităţii reprezentanţelor comercial-economice în conformitate cu politica şi interesele economice ale statului; n) efectuarea controlului asupra exportului de mărfuri cu dublă destinaţie; 6) în domeniul reformelor din sfera socială: a) coordonarea activităţii ministerelor, departamentelor şi organelor administraţiei publice locale privind promovarea reformelor în sfera socială: b) determinarea strategiilor şi realizarea măsurilor de promovare a reformelor în sfera socială, analiza şi evaluarea eficienţei acestora; c) argumentarea obiectivelor de dezvoltare stabilă a resurselor umane şi estimarea activităţii instituţiilor de menire social-culturală; d) determinarea direcţiilor prioritare şi motivarea necesarului de cadre pentru economia naţională ce urmează a fi pregătite şi perfecţionate, inclusiv în instituţiile de învăţămînt din străinătate; e) coordonarea activităţii ministerelor, departamentelor şi autorităţilor administraţiei publice locale în ce priveşte includerea în deciziile privind şi activităţile economice ale Guvernului a cerinţelor de utilizare durabilă a potenţialului natural şi uman; f) crearea reţelei de monitorizare a nivelului de trai al populaţiei la nivel naţional şi promovarea măsurilor de îmbunătăţire a acestuia. IV. Drepturile Ministerului 8. Ministerul este învestit cu următoarele drepturi: a) să solicite de la ministere, departamente, autorităţile administraţiei publice locale, întreprinderi, organizaţii şi instituţii informaţii referitoare la procesul derulării reformei economice, materialele necesare pentru analiza economică şi întocmirea pronosticurilor şi programelor de dezvoltare social-economică, efectuarea controlului asupra pregătirii pentru privatizare şi gestionare a proprietăţii de stat şi asupra respectării legislaţiei antimonopol; b) să utilizeze bazele de date oficiale în domeniul informaţiei statistice, financiare, fiscale, economice, juridice etc.; c) să solicite informaţiile, rapoartele conducătorilor de ministere, departamente şi ai autorităţilor administraţiei publice locale privind mersul realizării programelor economice şi alte chestiuni ce ţin de competenţa Ministerului; d) să înainteze dispoziţii executorii privind lichidarea încălcărilor legislaţiei antimonopol şi cu privire la publicitate; e) să încheie, din însărcinarea Guvernului, contracte de comerţ exterior, acorduri cu privire la schimbul de mărfuri, obţinerea creditelor, asistenţa tehnică, colaborarea tehnico-ştiinţifică şi în alte domenii, conform drepturilor delegate, precum şi acorduri privind înfiinţarea reprezentanţelor economico-comerciale în alte state; f) să efectueze controlul asupra realizării de către ministere şi departamente a contractelor (acordurilor) în domeniul relaţiilor economice externe şi să prezinte Guvernului propuneri privind executarea, modificarea şi realizarea lor; g) să adopte, în limitele competenţelor sale, hotărîri privind accelerarea reformei economice, organizarea elaborării şi realizarea pronosticurilor şi programelor de dezvoltare social-economică; h) să convoace consfătuiri cu participarea factorilor de decizie ai ministerelor, departamentelor, instituţiilor ştiinţifice şi ai altor organe în problemele ce ţin de competenţele acestora; i) să participe la negocierile vizînd încheierea acordurilor în domeniul relaţiilor economice externe; j) să aprobe structura unităţilor înfiinţate în cadrul Ministerului cu statut de persoană juridică; k) să comande prin intermediul comenzii de stat lucrări de cercetări ştiinţifice, programe informative economice şi sociale în vederea realizării reformei economice şi elaborărilor privind dezvoltarea social-economică; l) să determine direcţiile principale ale cercetărilor ştiinţifice în corespundere cu sarcinile reformei economice şi ale dezvoltării social-economice. V. Organizarea activităţii Ministerului 9. Ministerul este condus de ministrul economiei şi reformelor, desemnat şi destituit în corespundere cu prevederile Constituţiei şi Legii cu privire la Guvern. 10. Ministrul: organizează activitatea Ministerului şi poartă răspundere personală pentru realizarea sarcinilor încredinţate acestuia, pentru utilizarea raţională a mijloacelor bugetare, integritatea mijloacelor financiare şi a valorilor materiale, autenticitatea indicilor cuprinşi în evidenţa contabilă şi în dările de seamă; asigură executarea legilor, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, precum şi îndeplinirea sarcinilor şi obligaţiunilor ce decurg din prevederile prezentului regulament şi din alte acte normative; prezintă, în modul stabilit, spre examinare Guvernului proiecte de hotărîri ale Guvernului, de programe şi acte normative; delimitează obligaţiunile adjuncţilor săi şi ale conducătorilor de subdiviziuni ale Ministerului; organizează activitatea Ministerului şi conduce şedinţele colegiului; angajează şi concediază conducătorii subdiviziunilor şi personalul Ministerului; modifică, în limitele fondului stabilit de retribuire a muncii şi numărului-limită de personal, structura subdiviziunilor aparatului central al Ministerului, dacă Guvernul nu prevede altceva; aprobă regulamentele subdiviziunilor Ministerului şi instituţiilor din subordinea lui; emite ordine şi dispoziţii, controlează executarea lor; în limitele împuternicirilor sale, reprezintă Ministerul sau - în temeiul unor misiuni încredinţate de Preşedintele ţării sau de Guvern - şi statul Republica Moldova în relaţiile cu persoanele juridice şi fizice din ţară şi din alte state, încheie şi realizează contracte (acorduri), semnează documente financiare şi de altă natură; exercită şi alte împuterniciri, atribuite prin legislaţie. În lipsa ministrului, funcţiile acestuia le exercită primul viceministru. 11. Ministrul are viceminiştri, dintre care un prim-viceministru, desemnaţi şi destituiţi de Guvern la propunerea ministrului. Viceminiştrii se subordonează nemijlocit ministrului şi organizează activitatea în cadrul Ministerului în limitele împuternicirilor ce le-au fost atribuite. 12. Ministerul, în temeiul prezentului Regulament şi în scopul executării legilor în vigoare, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, emite, în limitele competentelor sale, ordine, instrucţiuni, indicaţii metodologice şi dispoziţii obligatorii pentru toate ministerele, departamentele, autorităţile administraţiei publice locale, precum şi pentru toate întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile, indiferent de tipul de proprietate şi de subordonarea lor departamentală, organizează şi controlează executarea acestora. Ministerul emite, în cazurile necesare, în colaborare cu alte ministere, departamente, servicii şi inspectorate de stat, acte normative comune. 13. În cadrul Ministerului se instituie un colegiu, compus din ministru (preşedintele colegiului), viceminiştri, alţi lucrători ai Ministerului, precum şi din savanţi notorii în economie. Componenţa nominală a colegiului se aprobă de către Guvern. 14. Colegiul examinează în şedinţele sale chestiuni privind organizarea activităţii Ministerului în vederea promovării reformei economice, soluţionării problemelor stringente, elaborării şi realizării pronosticurilor pentru perioade de perspectivă şi de scurtă durată, discută chestiuni ce ţin de conducerea practică a instituţiilor şi organizaţiilor subordonate Ministerului, efectuează controlul asupra executării deciziilor, selectării şi folosirii cadrelor, examinează proiectele actelor legislative şi normative, ia în dezbatere rapoartele şi dările de seamă ale şefilor de subdiviziuni ale Ministerului, organizaţiilor şi instituţiilor din subordine. În activitatea sa colegiul se călăuzeşte de regulamentul propriu, aprobat prin ordinul Ministrului. Deciziile colegiului se traduc în fapt prin emiterea de ordine ale ministrului. În caz de divergenţe între ministru şi colegiu, primul îşi realizează deciziile proprii, raportînd Guvernului disensiunile apărute. 15. În scopul asigurării expertizei modelelor economice, proiectelor de legi şi programelor, în cadrul Ministerului se constituie un consiliu de experţi, în componenţa căruia se încadrează savanţi şi specialişti notorii din domeniu. 16. Viceminiştrii şi conducătorii subdiviziunilor, în limitele împuternicirilor atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate de ei şi pentru activitatea Ministerului.
[Anexele 2-4 abrogate prin prin Hot. Guv. nr.571 din 05.07.2001] [Anexa nr.3 completată prin Hot. Guv. nr.866 din 21.08.2000]

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀