vineri, 2 septembrie 2005
459/16.05.2000 Hotărîre cu privire la aprobarea Regulamentului, structurii, componenţei nominale a colegiului, listei organizaţiilor şi instituţiilor subordonate şi a efectivu...
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
         cu privire la aprobarea Regulamentului, structurii,
       componenţei nominale a colegiului, listei organizaţiilor
       şi instituţiilor subordonate şi a efectivului-limită ale
                 Ministerului Economiei şi Reformelor

                        Nr.459  din  16.05.2000

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.59-62/542 din 25.05.2000

                                * * *
    Abrogat: 02.09.2005
    Hotărîrea Guvernului nr.908 din 25.08.2005

    În temeiul Legii  Republicii Moldova cu privire la Guvern,  Guvernul
Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:  Regulamentul  Ministerului Economiei  şi  Reformelor,
conform anexei nr. 1.
 [Alin.2 pct.1 abrogat prin Hot. Guv. nr.959 din 10.09.2001]
 [Pct.1 modificat prin Hot. Guv. nr.571 din 05.07.2001]

 [Pct.2,3 abrogate prin Hot. Guv. nr.571 din 05.07.2001]
 [Pct.3 modificat prin Hot. Guv. nr.866 din 21.08.2000]

    4. În punctul  1 al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 1172
din  18 decembrie 1997 "Cu privire la crearea Agenţiei Naţionale  pentru
Atragerea  Investiţiilor"  (Monitorul  Oficial, 1998, nr.  9,  art.  67)
cuvintele  "pe  lîngă  Guvernul Republicii Moldova" se  substituie  prin
cuvintele "subordonată Ministerului Economiei şi Reformelor".
    5. Se abrogă  Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 906 din  1
septembrie   1998  "Cu  privire  la  aprobarea  structurii  Ministerului
Economiei  şi Reformelor" (Monitorul Oficial, 1998, nr. 84, art. 877) şi
Hotărîrea  Guvernului  Republicii Moldova nr. 1158 din 1 decembrie  1998
"Privind  aprobarea Regulamentului Ministerului Economiei şi Reformelor"
(Monitorul Oficial, 1998, nr. 109-110, art. 1003).

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                           Dumitru BRAGHIŞ

    Contrasemnată:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei şi reformelor               Andrei Cucu
    Ministrul finanţelor                            Mihail Manoli
    Ministrul justiţiei                             Valeria Şterbeţ

    Chişinău, 16 mai 2000.
    Nr. 459.



                                                Anexa nr.1
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova 
                                        nr. 459 din 16 mai 2000

                             Regulamentul
                 Ministerului Economiei şi Reformelor

                        I. Dispoziţii generale

    1. Ministerul   Economiei  şi  Reformelor  (denumit  în   continuare
Minister)  este  un  organ  central de  specialitate  al  administraţiei
publice,  abilitat  să promoveze politica unică a statului  în  domeniul
economiei şi reformelor şi să coordoneze dezvoltarea economică a ţării.
    Ministerul asigură,  în  limitele  competenţelor  sale,  respectarea
intereselor economice ale statului;
    2. Ministerul  este persoană juridică, dispune de ştampilă cu  Stema
de  Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba română, precum şi
de cont trezorerial.
    3. Ministerul   îşi   desfăşoară  activitatea  în  conformitate   cu
Constituţia  şi  legile Republicii Moldova, cu  decretele  Preşedintelui
Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului, hotărîrile şi dispoziţiile
Guvernului, alte acte normative ale Republicii Moldova şi cu prevederile
prezentului regulament.
    4. Pentru fundamentarea multilaterală a activităţilor de promovare a
reformelor  economice, efectuarea analizelor ample şi a  pronosticurilor
dezvoltării  social-economice  a  ţării,  expertiza  actelor  normative,
elaborarea  programelor  de  stat  teritoriale  şi  tehnico-ştiinţifice,
studierea  şi implementarea în aceste domenii a experienţei mondiale  şi
realizarea   obiectivelor   reformei   economice,  pe   lîngă   Minister
funcţionează instituţiile şi organizaţiile enumerate în anexa nr.4.
    5. În relaţiile  cu  persoanele fizice şi juridice, cu  autorităţile
oficiale   ale  statelor  străine  Ministerul  acţionează  în   limitele
competenţelor sale.

               II. Sarcinile principale ale Ministerului

    6. Principalele sarcini ale Ministerului sînt:
    a) determinarea    strategiei   dezvoltării   economice    durabile,
ţinîndu-se cont de potenţialul resurselor materiale, financiare şi umane;
    b) crearea şi  asigurarea  condiţiilor pentru formarea  mecanismelor
dezvoltării  social-economice şi de restructurare a sectorului productiv
şi social;
    c) elaborarea unui mecanism economic apt să impulsioneze procesul de
reformare  a  sferei  sociale şi, pe această bază,  ridicarea  nivelului
calitativ  al  serviciilor sociale prestate şi al protecţiei  sociale  a
populaţiei;
    d) coordonarea    activităţii   ministerelor,   departamentelor   şi
organelor  administraţiei  publice  locale în procesul  de  promovare  a
reformelor  social-economice  şi  de  exercitare  a  controlului  asupra
realizării lor;
    e) promovarea   politicii  statului  în  domeniul  privatizării   şi
administrării proprietăţii publice;
    f) dezvoltarea   şi   reglementarea   activităţii   antreprenoriale,
elaborarea  programelor de stat şi coordonarea măsurilor de susţinere  a
micului business;
    g) formarea principiilor  şi mecanismelor de amplasare raţională  pe
teritoriul   ţării  a  capacităţilor  de  producţie,îinRndu-se  cont  de
potenîialul  resurselor  naturale  din teritoriu,  specializarea  sferei
productive teritoriale, inclusiv a zonelor antreprenoriatului liber;
    h) crearea unui    cadru   economico-financiar   favorabil    pentru
eficientizarea activităţii agenţilor economici, creşterea rentabilităţii
producţiei,   reducerea   costurilor  şi  cheltuielilor  de   producere,
utilizarea  raţională  a  resurselor  materiale,  umane,  energetice  şi
financiare;
    i) formarea mecanismelor  reglementării  de  stat, care  să  asigure
eficienţa economică maximă a achiziţiilor pentru necesităţile statului;
    j) contribuţia la formarea şi stabilirea relaţiilor de piaţă pe baza
dezvoltării  concurenţei  şi  a reglementării  activităţii  monopoliste,
exercitarea  controlului  asupra respectării legislaţiei antimonopol  şi
altor legi ce conţin restricţii antimonopol;
    k) crearea unui  sistem  complex  de reglementare de  către  stat  a
relaţiilor  economice externe în vederea integrării economiei  naţionale
în economia mondială şi promovarea unei politici de protejare ţinîndu-se
cont de interesele naţionale;
    l) elaborarea direcţiilor strategice ale politicii economice externe
a statului şi coordonarea activităţii de realizare a ei;
    m) promovarea  politicii statului în domeniul activităţii comerciale
interne,   elaborarea  şi  implementarea  unor  mecanisme  eficiente  de
reglementare  a  comerţului  intern,  precum şi  a  cadrului  legislativ
privind protecţia drepturilor consumatorilor;
    n) crearea unui  climat investiţional favorabil pentru atragerea  în
economia naţională a investiţiilor străine şi autohtone;
    o) asigurarea  promovării  politicii statului în  domeniul  formării
preţurilor  şi  tarifelor,  dirijarea metodologică şi  organizatorică  a
procedeelor de formare şi aplicare a preţurilor şi tarifelor;
    p) consolidarea   rolului   statului  în  reglementarea   utilizării
resurselor naturale şi umane.

                      III. Funcţiile Ministerului

    7. În corespundere  cu  sarcinile ce îi revin,  Ministerul  exercită
următoarele funcţii:
    1) în domeniul   dirijării   economiei,  estimării  şi   prognozării
potenţialului economic al ţării şi unităţilor administrativ-teritoriale:
    a) eliberarea,  în  modul  stabilit,  a licenţelor  de  stat  pentru
practicarea anumitor genuri de activitate;
    b) determinarea  politicii  statului  în asigurarea  necesarului  de
mărfuri, lucrări şi servicii în scopul satisfacerii cerinţelor minime de
consum   ale  populaţiei,  beneficiarilor  şi  păstrării   potenţialului
economic  al  ţării,  iar  în situaţii  excepţionale  -  organizarea  şi
coordonarea  activităţii  organelor  administraţiei  publice  în  scopul
estimării necesităţilor de producţie alimentară, industrială, lucrări şi
servicii de stat;
    c) reglementarea  de stat şi coordonarea interramurală a  procesului
de   achiziţionare  a  mărfurilor  şi  serviciilor  pentru  necesităţile
statului  din contul mijloacelor publice, prin organizarea  licitaţiilor
sau prin aplicarea metodelor alternative de achiziţionare;
    d) stimularea   activităţii   antreprenoriale,  susţinerea   micului
business,   crearea  mediului  concurenţial,  prevenirea,  limitarea  şi
reprimarea   activităţii   monopoliste,  controlul  asupra   respectării
legislaţiei  antimonopol,  legislaţiei  cu privire  la  publicitate,  cu
privire  la  bursele de mărfuri, cu privire la susţinerea  şi  protecţia
micului business;
    e) examinarea  şi  prezentarea,  în modul stabilit,  a  propunerilor
vizînd  politica  statului în domeniul activităţii investiţionale şi  de
formare a preţurilor;
    f) avizarea şi   prezentarea,  în  modul  stabilit,  a  propunerilor
privind formarea şi executarea bugetului de stat;
    g) exercitarea,  în  baza  drepturilor  delegate,  a  funcţiilor  de
proprietar  al patrimoniului statului, prin intermediul  Departamentului
privatizării şi administrării proprietăţii de stat pe lîngă Minister;
    h) analiza situaţiei  social-economice de ansamblu, a structurii  şi
stării   potenţialului   de   producţie   al   industriei,   complexului
agroindustrial,  complexului energetic, transporturilor, comunicaţiilor,
gospodăriei  comunale  şi  rutiere şi al altor ramuri ale  economiei  şi
elaborarea, pe această bază, a concepţiilor, strategiilor şi programelor
de   restructurare   (reprofilate)   a  ramurilor   şi   de   dezvoltare
social-economică a ţării;
    i) elaborarea  proiectelor de asigurare a ţării cu surse alternative
de  materii  prime, resurse energetice, mărfuri şi servicii  în  vederea
diminuării  dependenţei economice a ţării, dezvoltării proporţionale  şi
durabile a economiei;
    j) coordonarea  procesului de elaborare şi expertiza proiectelor  şi
programelor  investiţionale,  cu finanţarea lor din sursele proprii  ale
investitorilor străini şi autohtoni, precum şi din bugetul de stat;
    k) coordonarea  activităţii  instituţiilor ce funcţionează pe  lîngă
Ministerul Economiei şi Reformelor;
    l) analiza utilizării  resurselor energetice în economia  naţională,
determinarea   politicii   statului  în  ceea  ce  priveşte   asigurarea
conservării  energiei  prin  elaborarea,  în  comun  cu  ministerele  şi
departamentele  ramurale,  autorităţile administraţiei publice locale  a
unor strategii şi programe;
    2) în domeniul analizei şi prognozării:
    a) monitorizarea  realizării reformelor economice şi a  rezultatelor
lor,  prognozarea  tendinţelor dezvoltării social-economice a  ţării  în
aspect  ramural  şi teritorial, determinarea direcţiilor  strategice  şi
elaborarea proiectului de concept al politicii economice a Guvernului în
funcţie de schimbările reale;
    b) determinarea     indicatorilor    principali    ai    dezvoltării
social-economice şi a balanţelor macroeconomice, asistenţa metodologică,
organizarea   lucrărilor  de  totalizare  şi  prognozare  a  dezvoltării
social-economice,   precum   şi,   în  cazul   declanşării   situaţiilor
excepţionale, elaborarea şi coordonarea programelor de stat, teritoriale
şi tehnico-ştiinţifice şi prezentarea lor spre examinare Guvernului;
    c) estimarea  dezvoltării social-economice de perspectivă, în  cazul
acceptării anumitor modele şi programe de dezvoltare social-economică;
    3) în domeniul reformei economice:
    a) analiza şi   controlul  asupra  realizării  reformei   economice,
elaborarea propunerilor respective;
    b) elaborarea  programelor şi concepţiilor, proiectelor de legi,  de
decrete   ale  Preşedintelui  Republicii  Moldova  şi  de  hotărîri  ale
Guvernului,  altor  acte  normative în domeniul  reformei  economice  şi
expertiza acestora;
    c) efectuarea  analizelor  ample  şi a  pronosticurilor  dezvoltării
social-economice   a  ţării,  expertiza  actelor  normative  ce  ţin  de
dezvoltarea  activităţii antreprenoriale, elaborarea programelor de stat
regionale, studierea şi implementarea experienţei în aceste domenii;
    d) coordonarea     cu    ministerele,    departamentele,    organele
administraţiei  publice  locale  a măsurilor orientate  spre  realizarea
reformei   economice   şi  elaborarea  soluţiilor  comune   în   vederea
aprofundării ei;
    e) elaborarea   măsurilor  în  vederea  dezvoltării  şi   susţinerii
businessului  mic  şi mijlociu, coordonîndu-le cu  activitatea  Fondului
pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business;
    f) analiza şi   controlul  activităţii  zonelor   antreprenoriatului
liber,  generalizarea  propunerilor şi prezentarea  proiectelor  privind
crearea  zonelor  antreprenoriatului  liber, a  parcurilor  industriale,
tehnologice, inovaţionale şi ştiinţifice şi optimizarea activităţii lor;
    g) prezentarea  propunerilor  privind  crearea  cadrului  legislativ
necesar dezvoltării antreprenoriatului în condiţiile concurenţei loiale;
    h) elaborarea   şi   prezentarea   propunerilor   pentru   ajustarea
legislaţiei   şi  altor  acte  normative  în  scopul  simplificării   şi
respectării   stricte   a   procedurii  de  înregistrare   de   stat   a
întreprinderilor,   de   obţinere   a  licenţelor   şi   patentelor   de
întreprinzător,  precum  şi în scopul eliminării amestecului excesiv  şi
nelegitim al organelor de control şi fiscale, al altor structuri de stat
în activitatea agenţilor economici;
    4) în domeniul politicii economice regionale:
    a) în limitele   competenţelor   sale,  participă  la   desfăşurarea
reformei în sistemul administraţiei publice locale;
    b) acordă asistenţă metodologică organelor locale ale administraţiei
publice  în organizarea analizei economice, activităţii de programare şi
prognozare  a dezvoltării social-economice a judeţelor şi altor  unităţi
administrativ-teritoriale ale republicii;
    c) susţine, dezvoltă şi perfecţionează relaţiile pe verticală dintre
autorităţile   administraţiei  publice  locale  şi  Minister  în  scopul
soluţionării la nivel de judeţ şi alte unităţi administrativ-teritoriale
ale republicii a problemelor sociale şi economice;
    5) în domeniul relaţiilor economice externe:
    a) înaintarea  propunerilor  privind reglementarea de către  stat  a
activităţii   economice   externe  în  scopul   asigurării   dezvoltării
echilibrate a economiei şi eficienţei comerţului exterior;
    b) analiza şi  prognozarea activităţii economice externe, elaborarea
direcţiilor  principale ale activităţii economice externe, a proiectelor
de acte legislative şi normative vizînd acest domeniu;
    c) coordonarea  activităţii  ministerelor, departamentelor şi  altor
organe  ale  administraţiei  publice în  domeniul  relaţiilor  economice
externe;
    d) înaintarea  propunerilor privind dezvoltarea relaţiilor economice
bilaterale   cu  diferite  ţări;  prezentarea,  în  modul  stabilit,   a
propunerilor ce ţin de încheierea tratatelor interstatale şi acordurilor
interguvernamentale  în  vederea  protejării reciproce  a  investiţiilor
străine,   schimbului  de  mărfuri,  lucrări  şi  servicii,   extinderii
relaţiilor economice externe;
    e) analiza sistematică  a  realizării tratatelor  internaţionale  şi
acordurilor interguvernamentale în domeniul relaţiilor economice externe;
    f) determinarea  căilor de dezvoltare multilaterală a concurenţei în
domeniul  exportului, marketingului, reclamei mărfurilor şi  serviciilor
propuse de Republica Moldova pe pieţele din străinătate;
    g) examinarea   în   comun  cu  Ministerul  Afacerilor   Externe   a
chestiunilor  privind  deschiderea reprezentanţelor  comercial-economice
ale Republicii Moldova în străinătate;
    h) coordonarea activităţii expoziţionale externe;
    i) elaborarea,  în  comun cu minsterele de ramură, a  strategiei  de
asistenţă  a  ţării  de  către  organismele  financiare  internaţionale,
iniţierea, definitivarea, negocierea şi monitorizarea proiectelor Băncii
Internaţionale  pentru  Reconstrucţie  şi  Dezvoltare,  Băncii  Europene
pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Fondului Internaţional Monetar;
    j) programarea,  coordonarea,  analiza, monitorizarea  şi  evaluarea
cooperării Republicii Moldova cu organismele şi ţările donatoare;
    k) coordonarea   activităţii  în  cadrul  procesului  de  aderare  a
Republicii  Moldova  la  Organizaţia  Mondială  a  Comerţului  (O.M.C.),
monitorizarea implementării angajamentelor O.M.C.;
    l) coordonarea  procesului  de  colaborare cu Uniunea  Europeană  în
cadrul Acordului de Parteneriat şi Cooperare (APC);
    m) conducerea     şi    controlul    activităţii    reprezentanţelor
comercial-economice  în conformitate cu politica şi interesele economice
ale statului;
    n) efectuarea  controlului  asupra  exportului de mărfuri  cu  dublă
destinaţie;
    6) în domeniul reformelor din sfera socială:
    a) coordonarea    activităţii   ministerelor,   departamentelor   şi
organelor administraţiei publice locale privind promovarea reformelor în
sfera socială:
    b) determinarea  strategiilor şi realizarea măsurilor de promovare a
reformelor în sfera socială, analiza şi evaluarea eficienţei acestora;
    c) argumentarea  obiectivelor  de  dezvoltare stabilă  a  resurselor
umane şi estimarea activităţii instituţiilor de menire social-culturală;
    d) determinarea  direcţiilor prioritare şi motivarea necesarului  de
cadre   pentru   economia  naţională  ce  urmează  a  fi  pregătite   şi
perfecţionate, inclusiv în instituţiile de învăţămînt din străinătate;
    e) coordonarea    activităţii   ministerelor,   departamentelor   şi
autorităţilor administraţiei publice locale în ce priveşte includerea în
deciziile  privind şi activităţile economice ale Guvernului a cerinţelor
de utilizare durabilă a potenţialului natural şi uman;
    f) crearea reţelei de monitorizare a nivelului de trai al populaţiei
la nivel naţional şi promovarea măsurilor de îmbunătăţire a acestuia.

                      IV. Drepturile Ministerului

    8. Ministerul este învestit cu următoarele drepturi:
    a) să solicite   de   la   ministere,   departamente,   autorităţile
administraţiei  publice locale, întreprinderi, organizaţii şi instituţii
informaţii   referitoare  la  procesul  derulării  reformei   economice,
materialele    necesare   pentru   analiza   economică   şi   întocmirea
pronosticurilor   şi   programelor   de   dezvoltare   social-economică,
efectuarea   controlului   asupra  pregătirii  pentru   privatizare   şi
gestionare  a  proprietăţii  de stat şi asupra  respectării  legislaţiei
antimonopol;
    b) să utilizeze  bazele  de  date oficiale în  domeniul  informaţiei
statistice, financiare, fiscale, economice, juridice etc.;
    c) să solicite informaţiile, rapoartele conducătorilor de ministere,
departamente  şi ai autorităţilor administraţiei publice locale  privind
mersul  realizării  programelor  economice şi alte chestiuni ce  ţin  de
competenţa Ministerului;
    d) să înainteze    dispoziţii    executorii    privind    lichidarea
încălcărilor legislaţiei antimonopol şi cu privire la publicitate;
    e) să încheie,  din  însărcinarea  Guvernului, contracte  de  comerţ
exterior,   acorduri  cu  privire  la  schimbul  de  mărfuri,  obţinerea
creditelor,  asistenţa  tehnică, colaborarea tehnico-ştiinţifică  şi  în
alte  domenii, conform drepturilor delegate, precum şi acorduri  privind
înfiinţarea reprezentanţelor economico-comerciale în alte state;
    f) să efectueze  controlul  asupra realizării de către ministere  şi
departamente   a  contractelor  (acordurilor)  în  domeniul   relaţiilor
economice   externe   şi  să  prezinte  Guvernului   propuneri   privind
executarea, modificarea şi realizarea lor;
    g) să adopte,  în  limitele  competenţelor  sale,  hotărîri  privind
accelerarea  reformei  economice, organizarea elaborării  şi  realizarea
pronosticurilor şi programelor de dezvoltare social-economică;
    h) să convoace  consfătuiri cu participarea factorilor de decizie ai
ministerelor,  departamentelor,  instituţiilor ştiinţifice şi  ai  altor
organe în problemele ce ţin de competenţele acestora;
    i) să participe  la  negocierile  vizînd încheierea  acordurilor  în
domeniul relaţiilor economice externe;
    j) să aprobe  structura unităţilor înfiinţate în cadrul Ministerului
cu statut de persoană juridică;
    k) să comande prin intermediul comenzii de stat lucrări de cercetări
ştiinţifice,  programe  informative  economice  şi  sociale  în  vederea
realizării   reformei  economice  şi  elaborărilor  privind  dezvoltarea
social-economică;
    l) să determine  direcţiile principale ale cercetărilor  ştiinţifice
în  corespundere  cu  sarcinile reformei economice  şi  ale  dezvoltării
social-economice.

                V. Organizarea activităţii Ministerului

    9. Ministerul  este  condus  de ministrul economiei  şi  reformelor,
desemnat  şi  destituit în corespundere cu prevederile  Constituţiei  şi
Legii cu privire la Guvern.
    10. Ministrul:
    organizează activitatea  Ministerului şi poartă răspundere personală
pentru  realizarea  sarcinilor încredinţate acestuia, pentru  utilizarea
raţională a mijloacelor bugetare, integritatea mijloacelor financiare şi
a  valorilor  materiale, autenticitatea indicilor cuprinşi  în  evidenţa
contabilă şi în dările de seamă;
    asigură executarea   legilor,  decretelor  Preşedintelui  Republicii
Moldova, hotărîrilor şi dispoziţiilor Guvernului, precum şi îndeplinirea
sarcinilor  şi  obligaţiunilor  ce decurg  din  prevederile  prezentului
regulament şi din alte acte normative;
    prezintă, în  modul stabilit, spre examinare Guvernului proiecte  de
hotărîri ale Guvernului, de programe şi acte normative;
    delimitează obligaţiunile  adjuncţilor săi şi ale conducătorilor  de
subdiviziuni ale Ministerului;
    organizează activitatea Ministerului şi conduce şedinţele colegiului;
    angajează şi  concediază conducătorii subdiviziunilor şi  personalul
Ministerului;
    modifică, în  limitele  fondului stabilit de retribuire a muncii  şi
numărului-limită   de  personal,  structura  subdiviziunilor  aparatului
central al Ministerului, dacă Guvernul nu prevede altceva;
    aprobă regulamentele  subdiviziunilor Ministerului şi  instituţiilor
din subordinea lui;
    emite ordine şi dispoziţii, controlează executarea lor;
    în limitele împuternicirilor  sale,  reprezintă Ministerul sau -  în
temeiul  unor misiuni încredinţate de Preşedintele ţării sau de Guvern -
şi  statul  Republica  Moldova în relaţiile cu  persoanele  juridice  şi
fizice  din  ţară  şi din alte state, încheie  şi  realizează  contracte
(acorduri), semnează documente financiare şi de altă natură;
    exercită şi alte împuterniciri, atribuite prin legislaţie.
    În lipsa ministrului,   funcţiile   acestuia  le   exercită   primul
viceministru.
    11. Ministrul  are  viceminiştri, dintre care un  prim-viceministru,
desemnaţi   şi   destituiţi   de  Guvern  la   propunerea   ministrului.
Viceminiştrii  se  subordonează  nemijlocit ministrului  şi  organizează
activitatea în cadrul Ministerului în limitele împuternicirilor ce le-au
fost atribuite.
    12. Ministerul,  în  temeiul  prezentului Regulament  şi  în  scopul
executării  legilor  în  vigoare,  decretelor  Preşedintelui  Republicii
Moldova,  hotărîrilor  şi dispoziţiilor Guvernului, emite,  în  limitele
competentelor  sale,  ordine,  instrucţiuni, indicaţii  metodologice  şi
dispoziţii   obligatorii   pentru  toate  ministerele,   departamentele,
autorităţile  administraţiei  publice  locale, precum  şi  pentru  toate
întreprinderile,  organizaţiile şi instituţiile, indiferent de tipul  de
proprietate  şi  de  subordonarea  lor  departamentală,  organizează  şi
controlează executarea acestora.
    Ministerul emite,  în  cazurile  necesare,  în  colaborare  cu  alte
ministere,   departamente,  servicii  şi  inspectorate  de  stat,   acte
normative comune.
    13. În cadrul  Ministerului  se  instituie un  colegiu,  compus  din
ministru  (preşedintele  colegiului),  viceminiştri, alţi  lucrători  ai
Ministerului,  precum  şi  din savanţi notorii în  economie.  Componenţa
nominală a colegiului se aprobă de către Guvern.
    14. Colegiul   examinează   în  şedinţele  sale  chestiuni   privind
organizarea  activităţii  Ministerului  în vederea  promovării  reformei
economice, soluţionării problemelor stringente, elaborării şi realizării
pronosticurilor  pentru  perioade  de perspectivă şi de  scurtă  durată,
discută  chestiuni  ce  ţin de conducerea practică  a  instituţiilor  şi
organizaţiilor  subordonate  Ministerului, efectuează  controlul  asupra
executării  deciziilor,  selectării  şi folosirii  cadrelor,  examinează
proiectele  actelor legislative şi normative, ia în dezbatere rapoartele
şi  dările  de  seamă  ale şefilor  de  subdiviziuni  ale  Ministerului,
organizaţiilor şi instituţiilor din subordine.
    În activitatea  sa  colegiul se călăuzeşte de regulamentul  propriu,
aprobat prin ordinul Ministrului.
    Deciziile colegiului  se traduc în fapt prin emiterea de ordine  ale
ministrului.  În caz de divergenţe între ministru şi colegiu, primul îşi
realizează deciziile proprii, raportînd Guvernului disensiunile apărute.
    15. În scopul asigurării expertizei modelelor economice, proiectelor
de legi şi programelor, în cadrul Ministerului se constituie un consiliu
de  experţi,  în componenţa căruia se încadrează savanţi şi  specialişti
notorii din domeniu.
    16. Viceminiştrii   şi  conducătorii  subdiviziunilor,  în  limitele
împuternicirilor  atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate de
ei şi pentru activitatea Ministerului.
 [Anexele 2-4 abrogate prin prin Hot. Guv. nr.571 din 05.07.2001]
 [Anexa nr.3 completată prin Hot. Guv. nr.866 din 21.08.2000]