vineri, 2 septembrie 2005
959/10.09.2001 Hotărîre cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului Economiei
               HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
                cu privire la aprobarea Regulamentului
                        Ministerului Economiei

                        Nr.959  din  10.09.2001

     Monitorul Oficial al R.Moldova nr.110-111/1007 din 13.09.2001

                                * * *
    Abrogat: 02.09.2005
    Hotărîrea Guvernului nr.908 din 25.08.2005

    Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul Ministerului Economiei (se anexează).
    2. Se abrogă   alineatul  doi  punctul  1  al  Hotărîrii  Guvernului
Republicii  Moldova  nr.459  din 16 mai 2000 "Cu  privire  la  aprobarea
Regulamentului,  structurii,  componenţei nominale a colegiului,  listei
organizaţiilor  şi instituţiilor subordonate şi a efectivului-limită ale
Ministerului  Economiei şi Reformelor" (Monitorul Oficial al  Republicii
Moldova,  2000,  nr.59-62, art.542) şi Hotărîrea  Guvernului  Republicii
Moldova  nr.866  din  21  august  2000 "Cu  privire  la  modificarea  şi
completarea  Hotărîrii  Guvernului Republicii Moldova nr.459 din 16  mai
2000"   (Monitorul  Oficial  al  Republicii  Moldova,  2000, nr.109-111,
art.968).

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                           Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei                             Andrei Cucu
    Ministrul justiţiei                             Ion Morei

    Chişinău, 10 septembrie 2001.
    Nr. 959.

                                                     Aprobat
                                            prin  Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova nr. 959
                                              din 10 septembrie 2001

                             REGULAMENTUL
                        Ministerului Economiei

                        I. Dispoziţii generale
    1. Ministerul Economiei (în continuare - Ministerul) este organul de
specialitate  al administraţiei publice centrale, abilitat să  promoveze
politica  unică  a  statului în domeniul  economiei  şi  transformărilor
structurale, să coordoneze dezvoltarea economică a ţării.
    Ministerul asigură,  în  limitele  competenţelor  sale,  respectarea
intereselor economice ale statului.
    2. Ministerul   îşi   desfăşoară  activitatea  în  conformitate   cu
Constituţia  şi  legile Republicii Moldova, cu  decretele  Preşedintelui
Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului, hotărîrile, ordonanţele şi
dispoziţiile  Guvernului,  cu  alte  acte normative  şi  cu  prevederile
prezentului Regulament.
    3. Pentru fundamentarea multilaterală a activităţilor de promovare a
transformărilor structurale şi economice, efectuarea analizelor ample şi
elaborarea   pronosticurilor   dezvoltării  social-economice  a   ţării,
expertiza  actelor normative, elaborarea programelor de stat teritoriale
şi  tehnico-ştiinţifice, studierea şi implementarea în aceste domenii  a
experienţei  mondiale şi realizarea obiectivelor politicii economice, pe
lîngă Minister funcţionează instituţii şi organizaţii.
    4. Ministerul  este persoană juridică, dispune de ştampilă cu  Stema
de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba de stat, precum şi
de conturi trezoreriale, de mijloace financiare şi materiale.
    5. Ministerul  este succesorul în drepturi al Ministerului Economiei
şi Reformelor.
    6. În relaţiile  cu  persoanele fizice şi juridice, cu  autorităţile
oficiale   ale  statelor  străine  Ministerul  acţionează  în   limitele
competenţelor sale.

              II. Sarcinile principale ale Ministerului
    7. Principalele sarcini ale Ministerului sînt:
    determinarea strategiei de dezvoltare economică durabilă, ţinîndu-se
cont de potenţialul resurselor naturale, materiale, financiare şi umane;
    determinarea politicii investiţionale;
    participarea  la elaborarea concepţiilor politicilor bugetar-fiscale
şi de creditare;
    crearea şi asigurarea  condiţiilor  pentru formarea mecanismelor  de
dezvoltare  social-economică şi restructurare a sectorului productiv  şi
social;
    elaborarea unor mecanisme economice apte să impulsioneze procesul de
reformare  a  sferei  sociale şi, pe această bază,  ridicarea  nivelului
calitativ  al  serviciilor  sociale  prestate şi  protecţiei  sociale  a
populaţiei;
    coordonarea activităţii organelor administraţiei publice centrale şi
locale  în  procesul  de  promovare a  noilor  mecanisme  ale  politicii
social-economice şi de exercitare a controlului asupra realizării lor;
    formarea mecanismelor   reglementării   de  stat   a   activităţilor
antreprenoriale;
    contribuţia la     dezvoltarea    şi    reglementarea    activităţii
antreprenoriale, elaborarea programelor de stat şi coordonarea măsurilor
de susţinere a micului business;
    elaborarea principiilor  şi  mecanismelor de amplasare raţională  pe
teritoriul ţării a capacităţilor de producţie, ţinîndu-se cont de Planul
de  amenajare  a teritoriului naţional, potenţialul resurselor  naturale
din  teritoriu, specializarea sferei productive teritoriale, inclusiv  a
zonelor antreprenoriatului liber;
    elaborarea şi  implementarea  mecanismelor economice de stimulare  a
utilizării  raţionale şi durabile a resurselor naturale, de extindere  a
utilizării  resurselor inepuizabile şi regenerabile ca materie primă  şi
surse de energie;
    crearea cadrului  economico-financiar  şi juridic  favorabil  pentru
eficientizarea activităţii agenţilor economici;
    formarea mecanismelor  reglementării  de  stat,  menite  să  asigure
eficienţa economică maximă a achiziţiilor pentru necesităţile statului;
    contribuţia la  formarea  şi stabilirea relaţiilor de piaţă pe  baza
dezvoltării  concurenţei  şi  a reglementării  activităţii  monopoliste,
exercitarea  controlului  asupra respectării legislaţiei antimonopol  şi
altor legi ce conţin prevederi referitor la protecţia concurenţei;
    crearea unui   sistem  complex  de  reglementare  de  către  stat  a
relaţiilor  economice externe în vederea integrării economiei  naţionale
în  economia  mondială  şi  promovarea  unei  politici  de  protejare  a
intereselor naţionale;
    elaborarea direcţiilor  strategice ale politicii economice externe a
statului şi coordonarea activităţii de realizare a acestei politici;
    promovarea politicii  statului  în domeniul  activităţii  comerciale
interne,   elaborarea  şi  implementarea  unor  mecanisme  eficiente  de
reglementare  a  comerţului  intern,  precum şi  a  cadrului  legislativ
privind protecţia drepturilor consumatorilor;
    crearea unui  climat  investiţional  favorabil pentru  atragerea  în
economia naţională a investiţiilor străine şi autohtone;
    promovarea politicii  statului  în domeniul formării  preţurilor  şi
tarifelor,  asigurarea  metodologică şi organizatorică a procedeelor  de
formare şi aplicare a preţurilor şi tarifelor;
    consolidarea rolului statului în reglementarea utilizării resurselor
naturale şi umane;
    participarea   la   realizarea   politicii  statului   în   domeniul
controlului asupra circulaţiei mărfurilor strategice;
    determinarea şi promovarea în comun cu ministerele şi departamentele
ramurale a strategiei şi politicii energetice a statului, a politicii în
domeniul  conservării  energiei  în  contextul  dezvoltării  durabile  a
economiei  naţionale, estimarea necesităţilor de resurse energetice  ale
economiei naţionale pe perioade de scurtă şi lungă durată;
    este coordonatorul  general al activităţilor organelor de control şi
de supraveghere.
 [Pct.7 compl. prin Hot.Guv. nr.141 din 17.02.04, în vigoare 27.02.04]

                      III. Funcţiile Ministerului
    8. În conformitate  cu  sarcinile ce îi revin,  Ministerul  exercită
următoarele funcţii:
    1) în domeniul   dirijării   economiei,  estimării  şi   prognozării
potenţialului economic al ţării şi unităţilor administrativ-teritoriale:
    determinarea  indicatorilor  economici ai dezvoltării ramurilor  din
sectorul real, prognozarea tendinţelor dezvoltării acestora;
    determinarea   politicii  statului  în  asigurarea  necesarului   de
mărfuri, lucrări şi servicii în scopul satisfacerii cerinţelor minime de
consum  ale populaţiei şi ale beneficiarilor şi păstrării  potenţialului
economic  al  ţării,  iar  în situaţii  excepţionale  -  organizarea  şi
coordonarea  activităţii  organelor  administraţiei  publice  în  scopul
estimării necesităţilor de producţie alimentară, industrială, lucrări şi
servicii de stat;
    reglementarea  de stat şi coordonarea interramurală a procesului  de
achiziţionare  a mărfurilor şi serviciilor pentru necesităţile  statului
din  contul mijloacelor publice, prin organizarea licitaţiilor sau  prin
aplicarea metodelor alternative de achiziţionare;
    stimularea activităţii antreprenoriale, susţinerea micului business,
crearea  mediului concurenţial, controlul asupra respectării legislaţiei
cu privire la susţinerea şi protecţia micului business;
    prevenirea, limitarea  şi reprimarea activităţii  anticoncurenţiale,
controlul  asupra respectării legislaţiei privind limitarea  activităţii
monopoliste şi dezvoltarea concurenţei, publicitatea, bursa de mărfuri;
    examinarea şi  prezentarea, în modul stabilit, a propunerilor vizînd
politica  statului  în domeniul activităţii investiţionale  şi  formării
preţurilor;
    elaborarea programelor   de  stat  pentru  atragerea  şi   folosirea
investiţiilor străine şi autohtone;
    avizarea şi prezentarea,  în modul stabilit, a propunerilor  privind
constituirea şi executarea bugetului de stat;
    exercitarea,  în  baza drepturilor delegate de  către  Departamentul
Privatizării,  a  funcţiilor de proprietar al patrimoniului statului  şi
fondator  al întreprinderilor de stat prin intermediul  reprezentanţilor
statului în societăţile economice, desemnaţi la propunerea Ministerului,
capitalul social al cărora include cota statului;
    analiza situaţiei  social-economice  în  ansamblu, a  structurii  şi
stării   potenţialului   de   producţie   al   industriei,   complexului
agroindustrial,  complexului energetic, transporturilor, comunicaţiilor,
gospodăriei  comunale  şi  rutiere şi al altor ramuri ale  economiei  şi
elaborarea, pe această bază, a concepţiilor, strategiilor şi programelor
de   restructurare   (reprofilare)   a  ramurilor   şi   de   dezvoltare
social-economică a ţării;
    elaborarea proiectelor  de asigurare a ţării cu surse alternative de
materii  prime,  resurse  energetice,  mărfuri şi  servicii  în  vederea
diminuării  dependenţei economice a ţării, dezvoltării proporţionale  şi
durabile a economiei;
    coordonarea procesului  de  elaborare  şi expertiza  proiectelor  şi
programelor  investiţionale,  cu finanţarea lor din sursele proprii  ale
investitorilor autohtoni şi străini, precum şi din bugetul de stat;
    coordonarea activităţii    instituţiilor   şi   organizaţiilor    ce
funcţionează pe lîngă Minister;
    analiza utilizării  resurselor  energetice  în  economia  naţională,
inclusiv pe ramuri şi activităţi de bază, coordonarea politicii statului
în   ce  priveşte  asigurarea  conservării  energiei,  participarea   la
elaborarea strategiilor şi programelor în acest domeniu;
    eliberarea, în   modul   stabilit,  a  licenţelor  de  stat   pentru
practicarea anumitor genuri de activitate;
    2) în domeniul analizei şi prognozării:
    monitorizarea realizării transformărilor structurale şi economice şi
a  rezultatelor  lor,  analiza tendinţelor  şi  prognozarea  dezvoltării
social-economice  a  ţării, precum şi, în aspect ramural şi  teritorial,
determinarea direcţiilor strategice şi elaborarea proiectului conceptual
al politicii economice a Guvernului în funcţie de schimbările reale;
    monitorizarea şi analiza situaţiei economice curente;
    estimarea indicatorilor  principali ai dezvoltării  social-economice
şi   determinarea   balanţelor  macroeconomice,   acordarea   asistenţei
metodologice  şi  organizarea lucrărilor de totalizare şi  prognozare  a
dezvoltării   social-economice,   precum   şi,  în   cazul   declanşării
situaţiilor excepţionale, elaborarea şi coordonarea programelor de stat,
teritoriale  şi  tehnico-ştiinţifice şi prezentarea lor  spre  examinare
Guvernului;
    estimarea dezvoltării  social-economice  de  perspectivă,  în  cazul
acceptării anumitor modele şi programe de dezvoltare social-economică;
    3) în domeniul transformărilor structurale şi economice:
    analiza şi controlul  asupra realizării transformărilor  structurale
şi economice, elaborarea propunerilor respective;
    elaborarea programelor  şi  concepţiilor,  proiectelor de  legi,  de
decrete   ale  Preşedintelui  Republicii  Moldova  şi  de  hotărîri  ale
Parlamentului  şi Guvernului, altor acte normative în domeniul economiei
şi expertiza acestora;
    efectuarea analizelor   ample   şi  a  pronosticurilor   dezvoltării
social-economice   a  ţării,  expertiza  actelor  normative  ce  ţin  de
dezvoltarea  activităţii antreprenoriale, elaborarea programelor de stat
regionale, studierea şi aplicarea experienţei în aceste domenii;
    coordonarea cu  ministerele, departamentele, organele administraţiei
publice  locale  a măsurilor orientate spre  realizarea  transformărilor
economice şi elaborarea soluţiilor comune în vederea aprofundării lor;
    elaborarea măsurilor    în   vederea   dezvoltării   şi   susţinerii
businessului  mic  şi mijlociu, coordonate cu acţiunile Fondului  pentru
susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business;
    analiza şi controlul     activităţii    desfăşurate    în     zonele
antreprenoriatului  liber,  generalizarea  propunerilor  şi  prezentarea
proiectelor privind crearea zonelor antreprenoriatului liber;
    prezentarea propunerilor privind crearea cadrului legislativ necesar
dezvoltării antreprenoriatului în condiţiile concurenţei loiale;
    elaborarea şi  prezentarea propunerilor pentru ajustarea legislaţiei
şi altor acte normative în scopul simplificării şi respectării stricte a
procedurii de înregistrare de către stat a întreprinderilor, de obţinere
a   licenţelor  şi  patentelor  de  întreprinzător,  precum  şi   pentru
excluderea  amestecului  excesiv al organelor de control şi fiscale,  al
altor structuri de stat în activitatea agenţilor economici;
    4) în domeniul politicii economice regionale:
    analiza, prognozarea, elaborarea şi promovarea politicilor economice
regionale,  pentru  a asigura integritatea şi funcţionarea  eficientă  a
spaţiului   economic,  dezvoltarea  stabilă  şi  echilibrată  a  tuturor
unităţilor administrativ-teritoriale;
    acordarea asistenţei     metodologice    organelor    locale     ale
administraţiei publice în organizarea analizei economice, activităţii de
programare  şi prognozare a dezvoltării social-economice a judeţelor  şi
altor unităţi administrativ-teritoriale ale republicii;
    susţinerea, dezvoltarea  şi  perfecţionarea relaţiilor pe  verticală
dintre  autorităţile administraţiei publice locale şi Minister în scopul
soluţionării la nivel de judeţ şi alte unităţi administrativ-teritoriale
ale republicii a problemelor sociale şi economice;
    5) în domeniul relaţiilor economice externe şi comerţului intern:
    înaintarea propunerilor   privind  reglementarea  de  către  stat  a
activităţii   economice   externe  în  scopul   asigurării   dezvoltării
echilibrate a economiei şi eficienţei comerţului exterior;
    analiza şi prognozarea  activităţii  economice  externe,  elaborarea
direcţiilor principale ale activităţii economice externe, proiectelor de
acte legislative şi normative vizînd acest domeniu;
    coordonarea activităţii   ministerelor,  departamentelor  şi   altor
organe  ale  administraţiei  publice în  domeniul  relaţiilor  economice
externe;
    prezentarea propunerilor  privind  dezvoltarea relaţiilor  economice
bilaterale   cu  diferite  ţări,  prezentarea,  în  modul  stabilit,   a
propunerilor   ce  ţin  de  încheierea  tratatelor  interstatale  şi   a
acordurilor   interguvernamentale  în  vederea  protejării  reciproce  a
investiţiilor  străine,  schimbului  de mărfuri,  lucrări  şi  servicii,
extinderii relaţiilor economice externe;
    înaintarea materialelor   necesare  pentru  instituirea   comisiilor
interguvernamentale mixte de colaborare comercial-economică, coordonarea
activităţii lor şi asigurarea desfăşurării şedinţelor în plen;
    efectuarea analizei     sistematice    a    realizării    tratatelor
internaţionale şi acordurilor interguvernamentale în domeniul relaţiilor
economice externe;
    determinarea  căilor  de dezvoltare multilaterală a  concurenţei  în
domeniul  exportului, marketingului, reclamei mărfurilor şi  serviciilor
propuse de Republica Moldova pe pieţele din străinătate;
    examinarea, în   comun   cu   Ministerul   Afacerilor   Externe,   a
chestiunilor  privind  deschiderea reprezentanţelor  comercial-economice
ale Republicii Moldova în străinătate;
    coordonarea activităţilor expoziţionale externe;
    elaborarea, în  comun  cu  ministerele de ramură,  a  strategiei  de
asistenţă  a  ţării  de  către  organismele  financiare  internaţionale,
iniţierea, definitivarea, negocierea şi monitorizarea proeictelor Băncii
Internaţionale  pentru  Reconstrucţie  şi  Dezvoltare,  Băncii  Europene
pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Fondului Monetar Internaţional;
    programarea,   coordonarea,  analiza,  monitorizarea  şi   evaluarea
cooperării Republicii Moldova cu organismele şi ţările donatoare;
    coordonarea activităţii  în cadrul colaborării Republicii Moldova cu
Organizaţia  Mondială  a Comerţului (OMC),  monitorizarea  implementării
anagajamentelor  OMC, programarea asistenţei tehnice pentru autorităţile
implicate în procesul de elaborare a cadrului normativ;
    coordonarea procesului  de colaborare cu Uniunea Europeană în cadrul
Acordului de Parteneriat şi Cooperare (APC);
    dirijarea şi   controlul  activităţii  reprezentanţelor   comercial-
economice  în  conformitate  cu  politica şi  interesele  economice  ale
statului;
    exercitarea controlului asupra circulaţiei mărfurilor strategice;
    înaintarea propunerilor  privind modificarea legislaţiei cu  privire
la comerţ, tarifelor şi taxelor vamale, aplicarea măsurilor de protejare
a pieţei interne şi stabilirea unui regim favorabil pentru producerea şi
desfacerea mărfurilor social importante, precum şi a grupelor de mărfuri
orientate spre export şi substituirea celor de import;
    coordonarea activităţii  organelor administraţiei publice locale  în
domeniul   comerţului  interior,  alimentaţiei  publice  şi   protecţiei
drepturilor consumatorilor;
    6) în domeniul reformelor din sfera socială:
    coordonarea activităţii     ministerelor,     departamentelor     şi
autorităţilor   administraţiei   publice   locale   privind   promovarea
reformelor în sfera socială;
    elaborarea actelor  legislative şi normative în scopul  consolidării
cadrului legislativ referitor la sfera socială;
    determinarea  strategiilor  şi realizarea măsurilor de ameliorare  a
situaţiei în sfera socială, analiza şi evaluarea eficienţei acestora;
    determinarea  direcţiilor  prioritare  şi motivarea  necesarului  de
cadre   pentru  economia  naţională,  ce  urmează  a  fi  pregătite   şi
perfecţionate, inclusiv în instituţiile de învăţămînt din străinătate;
    coordonarea activităţii     ministerelor,     departamentelor     şi
autorităţilor   administraţiei  publice  locale  în  ceea  ce   priveşte
includerea  în  deciziile  şi activităţile economice  ale  Guvernului  a
cerinţelor de utilizare raţională a potenţialului natural şi uman;
    promovarea, monitorizarea  şi coordonarea politicii social-economice
în domeniul asigurării nivelului de trai, bunăstării, garanţiilor minime
de stat pentru populaţie, a pieţei muncii, precum şi în alte sfere;
    elaborarea noilor mecanisme de funcţionare a instituţiilor de menire
social-culturală în condiţiile economiei de piaţă;
    coordonarea şi  promovarea  măsurilor  economice  destinate  creării
locurilor noi de muncă şi dezvoltării pieţei muncii.
    7) în domeniul reglementării activităţii antreprenoriale:
    elaborarea propunerilor   privind  politica  statului  în   domeniul
reglementării  activităţii antreprenoriale, privind perfecţionarea bazei
legislative  şi instituţionale în domeniul supravegherii şi  controlului
activităţii antreprenoriale;
    coordonarea acţiunilor   ministerelor,  departamentelor,   organelor
administraţiei  publice  locale  şi a organelor cu funcţii  în  domeniul
supravegherii şi controlului de stat al activităţii antreprenoriale;
    gestionarea sistemului  informaţional  integrat  al  activităţii  de
supraveghere şi control;
    coordonarea procesului  de elaborare a graficelor de control  asupra
activităţii  de antreprenoriat, efectuat de către organele abilitate  cu
funcţii de supraveghere şi control.
 [Pct.8 compl. prin Hot.Guv. nr.141 din 17.02.04, în vigoare 27.02.04]

                      IV. Drepturile Ministerului
    9. Ministerul este învestit cu următoarele drepturi:
    să solicite de     la    ministere,    departamente,    autorităţile
administraţiei  publice locale, întreprinderi, organizaţii şi instituţii
informaţii   referitoare  la  procesul  transformărilor  structurale  şi
economice,  materialele necesare pentru analiza economică şi  întocmirea
pronosticurilor   şi   programelor   de   dezvoltare   social-economică,
efectuarea controlului asupra respectării legislaţiei antimonopoliste şi
cu privire la publicitate;
    să utilizeze   bazele  de  date  oficiale  în  domeniul  informaţiei
statistice, financiare, fiscale, economice, juridice etc.;
    să solicite informaţiile,  rapoartele  conducătorilor de  ministere,
departamente  şi ai autorităţilor administraţiei publice locale  privind
mersul  realizării programelor economice şi soluţionarea altor chestiuni
ce ţin de competenţa Ministerului;
    să înainteze  dispoziţii executorii privind lichidarea  încălcărilor
legislaţiei   cu   privire  la  limitarea  activităţii  monopoliste   şi
dezvoltarea concurenţei şi cu privire la publicitate;
    să încheie, din   însărcinarea   Guvernului,  contracte  de   comerţ
exterior  şi  acorduri  cu  privire la schimbul  de  mărfuri,  obţinerea
creditelor,  asistenţa  tehnică, colaborarea tehnico-ştiinţifică  şi  în
alte  domenii,  conform  drepturilor  delegate, precum  şi  acorduri  de
înfiinţare a reprezentanţelor economico-comerciale în alte state;
    să efectueze  controlul  asupra  realizării de  către  ministere  şi
departamente   a  contractelor  (acordurilor)  în  domeniul   relaţiilor
economice   externe   şi  să  prezinte  Guvernului   propuneri   privind
executarea, modificarea şi îndeplinirea lor;
    să adopte, în   limitele   competenţelor  sale,   hotărîri   privind
accelerarea reformei economice, asigurarea promovării politicii statului
în  domeniul formării preţurilor şi tarifelor, organizarea elaborării şi
realizarea     pronosticurilor    şi    programelor    de     dezvoltare
social-economică;
    să convoace consfătuiri,  cu  participarea factorilor de decizie  ai
ministerelor,  departamentelor,  instituţiilor ştiinţifice şi  ai  altor
organe în problemele ce ţin de competenţele acestora;
    să participe   la  negocierile  vizînd  încheierea  acordurilor   în
domeniul relaţiilor economice externe;
    să aprobe structura  unităţilor  înfiinţate  pe  lîngă  Minister  cu
statut de persoană juridică;
    să comande prin  intermediul  comenzii de stat lucrări de  cercetări
ştiinţifice,  programe  informative  economice  şi  sociale  în  vederea
realizării transformărilor economice şi elaborărilor privind dezvoltarea
social-economică;
    să determine  direcţiile principale ale cercetărilor ştiinţifice  în
conformitate cu sarcinile de dezvoltare social-economică a ţării.

                V. Organizarea activităţii Ministerului
    10. Ministerul   este   condus   de   viceprim-ministru,   ministrul
economiei,   desemnat  şi  destituit  în  conformitate  cu   prevederile
Constituţiei Republicii Moldova şi Legii cu privire la Guvern.
    11. Ministrul:
    organizează activitatea  Ministerului şi poartă răspundere personală
pentru  realizarea  sarcinilor încredinţate acestuia, pentru  utilizarea
raţională a mijloacelor bugetare, integritatea mijloacelor financiare şi
a  valorilor  materiale, autenticitatea indicilor cuprinşi  în  evidenţa
contabilă şi în dările de seamă;
    asigură executarea   legilor,  decretelor  Preşedintelui  Republicii
Moldova,   hotărîrilor   Parlamentului,  hotărîrilor,  ordonanţelor   şi
dispoziţiilor   Guvernului,   precum  şi  îndeplinirea   sarcinilor   şi
obligaţiunilor  ce decurg din prevederile prezentului Regulament şi  din
alte acte normative;
    prezintă, în  modul stabilit, spre examinare Guvernului proiecte  de
legi, hotărîri ale Guvernului, de programe şi acte normative;
    delimitează obligaţiunile  viceminiştrilor şi ale conducătorilor  de
subdiviziuni ale Ministerului;
    organizează activitatea Ministerului şi conduce şedinţele colegiului
lui;
    angajează şi  concediază conducătorii subdiviziunilor şi  personalul
Ministerului;
    modifică, în cadrul efectivului-limită şi structurii organizatorice,
aprobate  de Guvern, structura organizatorică a subdiviziunilor  interne
ale aparatului central al Ministerului;
    aprobă regulamentele    subdiviziunilor    Ministerului    şi    ale
instituţiilor din subordinea lui;
    emite ordine şi dispoziţii, controlează executarea lor;
    în limitele împuternicirilor  sale,  reprezintă Ministerul sau -  în
temeiul  unor misiuni încredinţate de Preşedintele ţării sau de Guvern -
şi  statul  Republica  Moldova în relaţiile cu  persoanele  juridice  şi
fizice  din  ţară  şi din alte state, încheie  şi  realizează  acorduri,
semnează documente financiare şi de altă natură;
    exercită şi alte împuterniciri, atribuite prin legislaţie;
    numeşte în şi   eliberează   din  funcţie  directorul  executiv   al
Organizaţiei de Promovare a Exportului din Moldova;
    aprobă structura  organizatorică  şi efectivul-limită  (organigrama)
ale   Organizaţiei  de  Promovare  a  Exportului  din  Moldova,  conform
efectivului-limită   şi  structurii  organizaţionale  ale   Ministerului
aprobate de Guvern.
    În lipsa ministrului,     funcţiile     acestuia     le     exercită
primul-viceministru.
 [Pct.11 completat prin Hot.Guv. nr.1576 din 26.12.03, în vigoare 01.01.04]

    12. Ministrul    are    viceminiştri,   dintre   dintre   care    un
prim-viceministru,  desemnaţi  şi  destituiţi de  Guvern  la  propunerea
ministrului.  Viceminiştrii  se subordonează nemijlocit  ministrului  şi
organizează    activitatea   în   cadrul   Ministerului,   în   limitele
împuternicirilor ce le-au fost atribuite.
    13. Viceminiştrii   şi  conducătorii  subdiviziunilor,  în  limitele
împuternicirilor  atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate de
ei şi pentru activitatea Ministerului.
    14. Departamentele        sînt       principalele       subdiviziuni
structural-funcţionale   ale   Ministerului.  Ele  activează   în   baza
propriilor regulamente, vizate de viceministrul respectiv şi aprobate de
ministru.
    15. Conducătorii    departamentelor,   direcţiilor   principale   şi
funcţionării  aparatului  central al Ministerului, în baza  rezultatelor
concursului, sînt numiţi şi demişi prin ordinul ministrului.
    16. Ministerul, în temeiul prevederilor prezentului Regulament şi în
scopul   executării   legilor  în  vigoare,   decretelor   Preşedintelui
Republicii Moldova, hotărîrilor Parlamentului, hotărîrilor, ordonanţelor
şi  dispoziţiilor  Guvernului,  emite, în  limitele  competenţelor  lui,
ordine,  instrucţiuni, indicaţii metodologice şi dispoziţii  obligatorii
pentru  toate  ministerele, departamentele, autorităţile  administraţiei
publice locale, precum şi pentru toate întreprinderile, organizaţiile şi
instituţiile,  indiferent de tipul de proprietate şi de subordonarea lor
departamentală, organizează şi controlează executarea lor.
    Ministerul emite,  în  caz  de  necesitate, în  co aborare  cu  alte
ministere,   departamente,  servicii  şi  inspectorate  de  stat,   acte
normative comune.
    17. În cadrul  Ministerului  se  instituie un  colegiu,  compus  din
ministru  (preşedintele  colegiului),  viceminiştri, alţi  lucrători  ai
Ministerului,  precum  şi  din savanţi notorii în  economie.  Componenţa
nominală a colegiului se aprobă de către Guvern.
    18. Colegiul   examinează   în  şedinţele  sale  chestiuni   privind
organizarea    activităţii    Ministerului   în    vederea    promovării
transformărilor   structurale  şi  economice,  soluţionării  problemelor
stringente,  elaborării şi realizării pronosticurilor pentru perioade de
perspectivă şi de scurtă durată, discută chestiuni ce ţin de activitatea
instituţiilor  şi  organizaţiilor subordonate  Ministerului,  efectuează
controlul   asupra   executării  deciziilor,  selectării  şi   folosirii
cadrelor,  examinează proiectele actelor legislative şi normative, ia în
dezbatere   rapoartele   şi  dările  de  seamă  ale  conducătorilor   de
subdiviziuni  ale Ministerului şi ai organizaţiilor şi instituţiilor din
subordinea acestuia.
    În activitatea  sa, colegiul se călăuzeşte de regulamentul  propriu,
aprobat prin ordinul ministrului.
    Deciziile Colegiului  se traduc în fapt prin emiterea de ordine  ale
ministrului.  În caz de divergenţe între ministru şi colegiu, primul îşi
realizează deciziile proprii, raportînd Guvernului disensiunile apărute.
    19. În scopul asigurării expertizei modelelor economice, proiectelor
de legi şi programelor, în cadrul Ministerului se constituie un consiliu
de  experţi,  în componenţa căruia se încadrează savanţi şi  specialişti
notorii   din   domeniu.   Consiliul  de  experţi  activează   în   baza
regulamentului aprobat prin ordinul ministrului.
    20. Cheltuielile de întreţinere a aparatului Ministerului se suportă
din contul mijloacelor bugetului de stat.
    21. Ministrul  creează  şi  administrează  mijloacele  extrabugetare
conform legislaţiei în vigoare.