HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la aprobarea Regulamentului Ministerului Economiei Nr.959 din 10.09.2001 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.110-111/1007 din 13.09.2001 * * *
Abrogat: 02.09.2005 Hotărîrea Guvernului nr.908 din 25.08.2005 Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Regulamentul Ministerului Economiei (se anexează). 2. Se abrogă alineatul doi punctul 1 al Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.459 din 16 mai 2000 "Cu privire la aprobarea Regulamentului, structurii, componenţei nominale a colegiului, listei organizaţiilor şi instituţiilor subordonate şi a efectivului-limită ale Ministerului Economiei şi Reformelor" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.59-62, art.542) şi Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.866 din 21 august 2000 "Cu privire la modificarea şi completarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.459 din 16 mai 2000" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2000, nr.109-111, art.968). PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Vasile TARLEV Contrasemnată: Viceprim-ministru, ministrul economiei Andrei Cucu Ministrul justiţiei Ion Morei Chişinău, 10 septembrie 2001. Nr. 959. Aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 959 din 10 septembrie 2001 REGULAMENTUL Ministerului Economiei I. Dispoziţii generale 1. Ministerul Economiei (în continuare - Ministerul) este organul de specialitate al administraţiei publice centrale, abilitat să promoveze politica unică a statului în domeniul economiei şi transformărilor structurale, să coordoneze dezvoltarea economică a ţării. Ministerul asigură, în limitele competenţelor sale, respectarea intereselor economice ale statului. 2. Ministerul îşi desfăşoară activitatea în conformitate cu Constituţia şi legile Republicii Moldova, cu decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile Parlamentului, hotărîrile, ordonanţele şi dispoziţiile Guvernului, cu alte acte normative şi cu prevederile prezentului Regulament. 3. Pentru fundamentarea multilaterală a activităţilor de promovare a transformărilor structurale şi economice, efectuarea analizelor ample şi elaborarea pronosticurilor dezvoltării social-economice a ţării, expertiza actelor normative, elaborarea programelor de stat teritoriale şi tehnico-ştiinţifice, studierea şi implementarea în aceste domenii a experienţei mondiale şi realizarea obiectivelor politicii economice, pe lîngă Minister funcţionează instituţii şi organizaţii. 4. Ministerul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova şi denumirea sa în limba de stat, precum şi de conturi trezoreriale, de mijloace financiare şi materiale. 5. Ministerul este succesorul în drepturi al Ministerului Economiei şi Reformelor. 6. În relaţiile cu persoanele fizice şi juridice, cu autorităţile oficiale ale statelor străine Ministerul acţionează în limitele competenţelor sale. II. Sarcinile principale ale Ministerului 7. Principalele sarcini ale Ministerului sînt: determinarea strategiei de dezvoltare economică durabilă, ţinîndu-se cont de potenţialul resurselor naturale, materiale, financiare şi umane; determinarea politicii investiţionale; participarea la elaborarea concepţiilor politicilor bugetar-fiscale şi de creditare; crearea şi asigurarea condiţiilor pentru formarea mecanismelor de dezvoltare social-economică şi restructurare a sectorului productiv şi social; elaborarea unor mecanisme economice apte să impulsioneze procesul de reformare a sferei sociale şi, pe această bază, ridicarea nivelului calitativ al serviciilor sociale prestate şi protecţiei sociale a populaţiei; coordonarea activităţii organelor administraţiei publice centrale şi locale în procesul de promovare a noilor mecanisme ale politicii social-economice şi de exercitare a controlului asupra realizării lor; formarea mecanismelor reglementării de stat a activităţilor antreprenoriale; contribuţia la dezvoltarea şi reglementarea activităţii antreprenoriale, elaborarea programelor de stat şi coordonarea măsurilor de susţinere a micului business; elaborarea principiilor şi mecanismelor de amplasare raţională pe teritoriul ţării a capacităţilor de producţie, ţinîndu-se cont de Planul de amenajare a teritoriului naţional, potenţialul resurselor naturale din teritoriu, specializarea sferei productive teritoriale, inclusiv a zonelor antreprenoriatului liber; elaborarea şi implementarea mecanismelor economice de stimulare a utilizării raţionale şi durabile a resurselor naturale, de extindere a utilizării resurselor inepuizabile şi regenerabile ca materie primă şi surse de energie; crearea cadrului economico-financiar şi juridic favorabil pentru eficientizarea activităţii agenţilor economici; formarea mecanismelor reglementării de stat, menite să asigure eficienţa economică maximă a achiziţiilor pentru necesităţile statului; contribuţia la formarea şi stabilirea relaţiilor de piaţă pe baza dezvoltării concurenţei şi a reglementării activităţii monopoliste, exercitarea controlului asupra respectării legislaţiei antimonopol şi altor legi ce conţin prevederi referitor la protecţia concurenţei; crearea unui sistem complex de reglementare de către stat a relaţiilor economice externe în vederea integrării economiei naţionale în economia mondială şi promovarea unei politici de protejare a intereselor naţionale; elaborarea direcţiilor strategice ale politicii economice externe a statului şi coordonarea activităţii de realizare a acestei politici; promovarea politicii statului în domeniul activităţii comerciale interne, elaborarea şi implementarea unor mecanisme eficiente de reglementare a comerţului intern, precum şi a cadrului legislativ privind protecţia drepturilor consumatorilor; crearea unui climat investiţional favorabil pentru atragerea în economia naţională a investiţiilor străine şi autohtone; promovarea politicii statului în domeniul formării preţurilor şi tarifelor, asigurarea metodologică şi organizatorică a procedeelor de formare şi aplicare a preţurilor şi tarifelor; consolidarea rolului statului în reglementarea utilizării resurselor naturale şi umane; participarea la realizarea politicii statului în domeniul controlului asupra circulaţiei mărfurilor strategice; determinarea şi promovarea în comun cu ministerele şi departamentele ramurale a strategiei şi politicii energetice a statului, a politicii în domeniul conservării energiei în contextul dezvoltării durabile a economiei naţionale, estimarea necesităţilor de resurse energetice ale economiei naţionale pe perioade de scurtă şi lungă durată; este coordonatorul general al activităţilor organelor de control şi de supraveghere.
[Pct.7 compl. prin Hot.Guv. nr.141 din 17.02.04, în vigoare 27.02.04] III. Funcţiile Ministerului 8. În conformitate cu sarcinile ce îi revin, Ministerul exercită următoarele funcţii: 1) în domeniul dirijării economiei, estimării şi prognozării potenţialului economic al ţării şi unităţilor administrativ-teritoriale: determinarea indicatorilor economici ai dezvoltării ramurilor din sectorul real, prognozarea tendinţelor dezvoltării acestora; determinarea politicii statului în asigurarea necesarului de mărfuri, lucrări şi servicii în scopul satisfacerii cerinţelor minime de consum ale populaţiei şi ale beneficiarilor şi păstrării potenţialului economic al ţării, iar în situaţii excepţionale - organizarea şi coordonarea activităţii organelor administraţiei publice în scopul estimării necesităţilor de producţie alimentară, industrială, lucrări şi servicii de stat; reglementarea de stat şi coordonarea interramurală a procesului de achiziţionare a mărfurilor şi serviciilor pentru necesităţile statului din contul mijloacelor publice, prin organizarea licitaţiilor sau prin aplicarea metodelor alternative de achiziţionare; stimularea activităţii antreprenoriale, susţinerea micului business, crearea mediului concurenţial, controlul asupra respectării legislaţiei cu privire la susţinerea şi protecţia micului business; prevenirea, limitarea şi reprimarea activităţii anticoncurenţiale, controlul asupra respectării legislaţiei privind limitarea activităţii monopoliste şi dezvoltarea concurenţei, publicitatea, bursa de mărfuri; examinarea şi prezentarea, în modul stabilit, a propunerilor vizînd politica statului în domeniul activităţii investiţionale şi formării preţurilor; elaborarea programelor de stat pentru atragerea şi folosirea investiţiilor străine şi autohtone; avizarea şi prezentarea, în modul stabilit, a propunerilor privind constituirea şi executarea bugetului de stat; exercitarea, în baza drepturilor delegate de către Departamentul Privatizării, a funcţiilor de proprietar al patrimoniului statului şi fondator al întreprinderilor de stat prin intermediul reprezentanţilor statului în societăţile economice, desemnaţi la propunerea Ministerului, capitalul social al cărora include cota statului; analiza situaţiei social-economice în ansamblu, a structurii şi stării potenţialului de producţie al industriei, complexului agroindustrial, complexului energetic, transporturilor, comunicaţiilor, gospodăriei comunale şi rutiere şi al altor ramuri ale economiei şi elaborarea, pe această bază, a concepţiilor, strategiilor şi programelor de restructurare (reprofilare) a ramurilor şi de dezvoltare social-economică a ţării; elaborarea proiectelor de asigurare a ţării cu surse alternative de materii prime, resurse energetice, mărfuri şi servicii în vederea diminuării dependenţei economice a ţării, dezvoltării proporţionale şi durabile a economiei; coordonarea procesului de elaborare şi expertiza proiectelor şi programelor investiţionale, cu finanţarea lor din sursele proprii ale investitorilor autohtoni şi străini, precum şi din bugetul de stat; coordonarea activităţii instituţiilor şi organizaţiilor ce funcţionează pe lîngă Minister; analiza utilizării resurselor energetice în economia naţională, inclusiv pe ramuri şi activităţi de bază, coordonarea politicii statului în ce priveşte asigurarea conservării energiei, participarea la elaborarea strategiilor şi programelor în acest domeniu; eliberarea, în modul stabilit, a licenţelor de stat pentru practicarea anumitor genuri de activitate; 2) în domeniul analizei şi prognozării: monitorizarea realizării transformărilor structurale şi economice şi a rezultatelor lor, analiza tendinţelor şi prognozarea dezvoltării social-economice a ţării, precum şi, în aspect ramural şi teritorial, determinarea direcţiilor strategice şi elaborarea proiectului conceptual al politicii economice a Guvernului în funcţie de schimbările reale; monitorizarea şi analiza situaţiei economice curente; estimarea indicatorilor principali ai dezvoltării social-economice şi determinarea balanţelor macroeconomice, acordarea asistenţei metodologice şi organizarea lucrărilor de totalizare şi prognozare a dezvoltării social-economice, precum şi, în cazul declanşării situaţiilor excepţionale, elaborarea şi coordonarea programelor de stat, teritoriale şi tehnico-ştiinţifice şi prezentarea lor spre examinare Guvernului; estimarea dezvoltării social-economice de perspectivă, în cazul acceptării anumitor modele şi programe de dezvoltare social-economică; 3) în domeniul transformărilor structurale şi economice: analiza şi controlul asupra realizării transformărilor structurale şi economice, elaborarea propunerilor respective; elaborarea programelor şi concepţiilor, proiectelor de legi, de decrete ale Preşedintelui Republicii Moldova şi de hotărîri ale Parlamentului şi Guvernului, altor acte normative în domeniul economiei şi expertiza acestora; efectuarea analizelor ample şi a pronosticurilor dezvoltării social-economice a ţării, expertiza actelor normative ce ţin de dezvoltarea activităţii antreprenoriale, elaborarea programelor de stat regionale, studierea şi aplicarea experienţei în aceste domenii; coordonarea cu ministerele, departamentele, organele administraţiei publice locale a măsurilor orientate spre realizarea transformărilor economice şi elaborarea soluţiilor comune în vederea aprofundării lor; elaborarea măsurilor în vederea dezvoltării şi susţinerii businessului mic şi mijlociu, coordonate cu acţiunile Fondului pentru susţinerea antreprenoriatului şi dezvoltarea micului business; analiza şi controlul activităţii desfăşurate în zonele antreprenoriatului liber, generalizarea propunerilor şi prezentarea proiectelor privind crearea zonelor antreprenoriatului liber; prezentarea propunerilor privind crearea cadrului legislativ necesar dezvoltării antreprenoriatului în condiţiile concurenţei loiale; elaborarea şi prezentarea propunerilor pentru ajustarea legislaţiei şi altor acte normative în scopul simplificării şi respectării stricte a procedurii de înregistrare de către stat a întreprinderilor, de obţinere a licenţelor şi patentelor de întreprinzător, precum şi pentru excluderea amestecului excesiv al organelor de control şi fiscale, al altor structuri de stat în activitatea agenţilor economici; 4) în domeniul politicii economice regionale: analiza, prognozarea, elaborarea şi promovarea politicilor economice regionale, pentru a asigura integritatea şi funcţionarea eficientă a spaţiului economic, dezvoltarea stabilă şi echilibrată a tuturor unităţilor administrativ-teritoriale; acordarea asistenţei metodologice organelor locale ale administraţiei publice în organizarea analizei economice, activităţii de programare şi prognozare a dezvoltării social-economice a judeţelor şi altor unităţi administrativ-teritoriale ale republicii; susţinerea, dezvoltarea şi perfecţionarea relaţiilor pe verticală dintre autorităţile administraţiei publice locale şi Minister în scopul soluţionării la nivel de judeţ şi alte unităţi administrativ-teritoriale ale republicii a problemelor sociale şi economice; 5) în domeniul relaţiilor economice externe şi comerţului intern: înaintarea propunerilor privind reglementarea de către stat a activităţii economice externe în scopul asigurării dezvoltării echilibrate a economiei şi eficienţei comerţului exterior; analiza şi prognozarea activităţii economice externe, elaborarea direcţiilor principale ale activităţii economice externe, proiectelor de acte legislative şi normative vizînd acest domeniu; coordonarea activităţii ministerelor, departamentelor şi altor organe ale administraţiei publice în domeniul relaţiilor economice externe; prezentarea propunerilor privind dezvoltarea relaţiilor economice bilaterale cu diferite ţări, prezentarea, în modul stabilit, a propunerilor ce ţin de încheierea tratatelor interstatale şi a acordurilor interguvernamentale în vederea protejării reciproce a investiţiilor străine, schimbului de mărfuri, lucrări şi servicii, extinderii relaţiilor economice externe; înaintarea materialelor necesare pentru instituirea comisiilor interguvernamentale mixte de colaborare comercial-economică, coordonarea activităţii lor şi asigurarea desfăşurării şedinţelor în plen; efectuarea analizei sistematice a realizării tratatelor internaţionale şi acordurilor interguvernamentale în domeniul relaţiilor economice externe; determinarea căilor de dezvoltare multilaterală a concurenţei în domeniul exportului, marketingului, reclamei mărfurilor şi serviciilor propuse de Republica Moldova pe pieţele din străinătate; examinarea, în comun cu Ministerul Afacerilor Externe, a chestiunilor privind deschiderea reprezentanţelor comercial-economice ale Republicii Moldova în străinătate; coordonarea activităţilor expoziţionale externe; elaborarea, în comun cu ministerele de ramură, a strategiei de asistenţă a ţării de către organismele financiare internaţionale, iniţierea, definitivarea, negocierea şi monitorizarea proeictelor Băncii Internaţionale pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Băncii Europene pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, Fondului Monetar Internaţional; programarea, coordonarea, analiza, monitorizarea şi evaluarea cooperării Republicii Moldova cu organismele şi ţările donatoare; coordonarea activităţii în cadrul colaborării Republicii Moldova cu Organizaţia Mondială a Comerţului (OMC), monitorizarea implementării anagajamentelor OMC, programarea asistenţei tehnice pentru autorităţile implicate în procesul de elaborare a cadrului normativ; coordonarea procesului de colaborare cu Uniunea Europeană în cadrul Acordului de Parteneriat şi Cooperare (APC); dirijarea şi controlul activităţii reprezentanţelor comercial- economice în conformitate cu politica şi interesele economice ale statului; exercitarea controlului asupra circulaţiei mărfurilor strategice; înaintarea propunerilor privind modificarea legislaţiei cu privire la comerţ, tarifelor şi taxelor vamale, aplicarea măsurilor de protejare a pieţei interne şi stabilirea unui regim favorabil pentru producerea şi desfacerea mărfurilor social importante, precum şi a grupelor de mărfuri orientate spre export şi substituirea celor de import; coordonarea activităţii organelor administraţiei publice locale în domeniul comerţului interior, alimentaţiei publice şi protecţiei drepturilor consumatorilor; 6) în domeniul reformelor din sfera socială: coordonarea activităţii ministerelor, departamentelor şi autorităţilor administraţiei publice locale privind promovarea reformelor în sfera socială; elaborarea actelor legislative şi normative în scopul consolidării cadrului legislativ referitor la sfera socială; determinarea strategiilor şi realizarea măsurilor de ameliorare a situaţiei în sfera socială, analiza şi evaluarea eficienţei acestora; determinarea direcţiilor prioritare şi motivarea necesarului de cadre pentru economia naţională, ce urmează a fi pregătite şi perfecţionate, inclusiv în instituţiile de învăţămînt din străinătate; coordonarea activităţii ministerelor, departamentelor şi autorităţilor administraţiei publice locale în ceea ce priveşte includerea în deciziile şi activităţile economice ale Guvernului a cerinţelor de utilizare raţională a potenţialului natural şi uman; promovarea, monitorizarea şi coordonarea politicii social-economice în domeniul asigurării nivelului de trai, bunăstării, garanţiilor minime de stat pentru populaţie, a pieţei muncii, precum şi în alte sfere; elaborarea noilor mecanisme de funcţionare a instituţiilor de menire social-culturală în condiţiile economiei de piaţă; coordonarea şi promovarea măsurilor economice destinate creării locurilor noi de muncă şi dezvoltării pieţei muncii. 7) în domeniul reglementării activităţii antreprenoriale: elaborarea propunerilor privind politica statului în domeniul reglementării activităţii antreprenoriale, privind perfecţionarea bazei legislative şi instituţionale în domeniul supravegherii şi controlului activităţii antreprenoriale; coordonarea acţiunilor ministerelor, departamentelor, organelor administraţiei publice locale şi a organelor cu funcţii în domeniul supravegherii şi controlului de stat al activităţii antreprenoriale; gestionarea sistemului informaţional integrat al activităţii de supraveghere şi control; coordonarea procesului de elaborare a graficelor de control asupra activităţii de antreprenoriat, efectuat de către organele abilitate cu funcţii de supraveghere şi control.
[Pct.8 compl. prin Hot.Guv. nr.141 din 17.02.04, în vigoare 27.02.04] IV. Drepturile Ministerului 9. Ministerul este învestit cu următoarele drepturi: să solicite de la ministere, departamente, autorităţile administraţiei publice locale, întreprinderi, organizaţii şi instituţii informaţii referitoare la procesul transformărilor structurale şi economice, materialele necesare pentru analiza economică şi întocmirea pronosticurilor şi programelor de dezvoltare social-economică, efectuarea controlului asupra respectării legislaţiei antimonopoliste şi cu privire la publicitate; să utilizeze bazele de date oficiale în domeniul informaţiei statistice, financiare, fiscale, economice, juridice etc.; să solicite informaţiile, rapoartele conducătorilor de ministere, departamente şi ai autorităţilor administraţiei publice locale privind mersul realizării programelor economice şi soluţionarea altor chestiuni ce ţin de competenţa Ministerului; să înainteze dispoziţii executorii privind lichidarea încălcărilor legislaţiei cu privire la limitarea activităţii monopoliste şi dezvoltarea concurenţei şi cu privire la publicitate; să încheie, din însărcinarea Guvernului, contracte de comerţ exterior şi acorduri cu privire la schimbul de mărfuri, obţinerea creditelor, asistenţa tehnică, colaborarea tehnico-ştiinţifică şi în alte domenii, conform drepturilor delegate, precum şi acorduri de înfiinţare a reprezentanţelor economico-comerciale în alte state; să efectueze controlul asupra realizării de către ministere şi departamente a contractelor (acordurilor) în domeniul relaţiilor economice externe şi să prezinte Guvernului propuneri privind executarea, modificarea şi îndeplinirea lor; să adopte, în limitele competenţelor sale, hotărîri privind accelerarea reformei economice, asigurarea promovării politicii statului în domeniul formării preţurilor şi tarifelor, organizarea elaborării şi realizarea pronosticurilor şi programelor de dezvoltare social-economică; să convoace consfătuiri, cu participarea factorilor de decizie ai ministerelor, departamentelor, instituţiilor ştiinţifice şi ai altor organe în problemele ce ţin de competenţele acestora; să participe la negocierile vizînd încheierea acordurilor în domeniul relaţiilor economice externe; să aprobe structura unităţilor înfiinţate pe lîngă Minister cu statut de persoană juridică; să comande prin intermediul comenzii de stat lucrări de cercetări ştiinţifice, programe informative economice şi sociale în vederea realizării transformărilor economice şi elaborărilor privind dezvoltarea social-economică; să determine direcţiile principale ale cercetărilor ştiinţifice în conformitate cu sarcinile de dezvoltare social-economică a ţării. V. Organizarea activităţii Ministerului 10. Ministerul este condus de viceprim-ministru, ministrul economiei, desemnat şi destituit în conformitate cu prevederile Constituţiei Republicii Moldova şi Legii cu privire la Guvern. 11. Ministrul: organizează activitatea Ministerului şi poartă răspundere personală pentru realizarea sarcinilor încredinţate acestuia, pentru utilizarea raţională a mijloacelor bugetare, integritatea mijloacelor financiare şi a valorilor materiale, autenticitatea indicilor cuprinşi în evidenţa contabilă şi în dările de seamă; asigură executarea legilor, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor Parlamentului, hotărîrilor, ordonanţelor şi dispoziţiilor Guvernului, precum şi îndeplinirea sarcinilor şi obligaţiunilor ce decurg din prevederile prezentului Regulament şi din alte acte normative; prezintă, în modul stabilit, spre examinare Guvernului proiecte de legi, hotărîri ale Guvernului, de programe şi acte normative; delimitează obligaţiunile viceminiştrilor şi ale conducătorilor de subdiviziuni ale Ministerului; organizează activitatea Ministerului şi conduce şedinţele colegiului lui; angajează şi concediază conducătorii subdiviziunilor şi personalul Ministerului; modifică, în cadrul efectivului-limită şi structurii organizatorice, aprobate de Guvern, structura organizatorică a subdiviziunilor interne ale aparatului central al Ministerului; aprobă regulamentele subdiviziunilor Ministerului şi ale instituţiilor din subordinea lui; emite ordine şi dispoziţii, controlează executarea lor; în limitele împuternicirilor sale, reprezintă Ministerul sau - în temeiul unor misiuni încredinţate de Preşedintele ţării sau de Guvern - şi statul Republica Moldova în relaţiile cu persoanele juridice şi fizice din ţară şi din alte state, încheie şi realizează acorduri, semnează documente financiare şi de altă natură; exercită şi alte împuterniciri, atribuite prin legislaţie; numeşte în şi eliberează din funcţie directorul executiv al Organizaţiei de Promovare a Exportului din Moldova; aprobă structura organizatorică şi efectivul-limită (organigrama) ale Organizaţiei de Promovare a Exportului din Moldova, conform efectivului-limită şi structurii organizaţionale ale Ministerului aprobate de Guvern. În lipsa ministrului, funcţiile acestuia le exercită primul-viceministru.
[Pct.11 completat prin Hot.Guv. nr.1576 din 26.12.03, în vigoare 01.01.04] 12. Ministrul are viceminiştri, dintre dintre care un prim-viceministru, desemnaţi şi destituiţi de Guvern la propunerea ministrului. Viceminiştrii se subordonează nemijlocit ministrului şi organizează activitatea în cadrul Ministerului, în limitele împuternicirilor ce le-au fost atribuite. 13. Viceminiştrii şi conducătorii subdiviziunilor, în limitele împuternicirilor atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate de ei şi pentru activitatea Ministerului. 14. Departamentele sînt principalele subdiviziuni structural-funcţionale ale Ministerului. Ele activează în baza propriilor regulamente, vizate de viceministrul respectiv şi aprobate de ministru. 15. Conducătorii departamentelor, direcţiilor principale şi funcţionării aparatului central al Ministerului, în baza rezultatelor concursului, sînt numiţi şi demişi prin ordinul ministrului. 16. Ministerul, în temeiul prevederilor prezentului Regulament şi în scopul executării legilor în vigoare, decretelor Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrilor Parlamentului, hotărîrilor, ordonanţelor şi dispoziţiilor Guvernului, emite, în limitele competenţelor lui, ordine, instrucţiuni, indicaţii metodologice şi dispoziţii obligatorii pentru toate ministerele, departamentele, autorităţile administraţiei publice locale, precum şi pentru toate întreprinderile, organizaţiile şi instituţiile, indiferent de tipul de proprietate şi de subordonarea lor departamentală, organizează şi controlează executarea lor. Ministerul emite, în caz de necesitate, în co aborare cu alte ministere, departamente, servicii şi inspectorate de stat, acte normative comune. 17. În cadrul Ministerului se instituie un colegiu, compus din ministru (preşedintele colegiului), viceminiştri, alţi lucrători ai Ministerului, precum şi din savanţi notorii în economie. Componenţa nominală a colegiului se aprobă de către Guvern. 18. Colegiul examinează în şedinţele sale chestiuni privind organizarea activităţii Ministerului în vederea promovării transformărilor structurale şi economice, soluţionării problemelor stringente, elaborării şi realizării pronosticurilor pentru perioade de perspectivă şi de scurtă durată, discută chestiuni ce ţin de activitatea instituţiilor şi organizaţiilor subordonate Ministerului, efectuează controlul asupra executării deciziilor, selectării şi folosirii cadrelor, examinează proiectele actelor legislative şi normative, ia în dezbatere rapoartele şi dările de seamă ale conducătorilor de subdiviziuni ale Ministerului şi ai organizaţiilor şi instituţiilor din subordinea acestuia. În activitatea sa, colegiul se călăuzeşte de regulamentul propriu, aprobat prin ordinul ministrului. Deciziile Colegiului se traduc în fapt prin emiterea de ordine ale ministrului. În caz de divergenţe între ministru şi colegiu, primul îşi realizează deciziile proprii, raportînd Guvernului disensiunile apărute. 19. În scopul asigurării expertizei modelelor economice, proiectelor de legi şi programelor, în cadrul Ministerului se constituie un consiliu de experţi, în componenţa căruia se încadrează savanţi şi specialişti notorii din domeniu. Consiliul de experţi activează în baza regulamentului aprobat prin ordinul ministrului. 20. Cheltuielile de întreţinere a aparatului Ministerului se suportă din contul mijloacelor bugetului de stat. 21. Ministrul creează şi administrează mijloacele extrabugetare conform legislaţiei în vigoare.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀