HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA cu privire la aprobarea Programului Naţional de Atenuare a Sărăciei Nr.564 din 14.06.2000 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.70-72/649 din 22.06.2000 * * * Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă: Programul Naţional de Atenuare a Sărăciei, conform anexei nr.1; Lista actelor legislative şi normative necesare pentru realizarea măsurilor Programului Naţional de Atenuare a Sărăciei pentru anii 2000-2001, conform anexei nr.2; Măsurile organizatorice pentru realizarea Programului Naţional de Atenuare a Sărăciei pentru anii 2000-2003, conform anexei nr.3; Componenţa nominală a Consiliului de coordonare a realizării Programului Naţional de Atenuare a Sărăciei, conform anexei nr.4. 2. Ministerele, departamentele şi autorităţile administraţiei publice locale vor asigura realizarea, în termenele stabilite, a prevederilor sus-numitului program. 3. Ministerul Economiei şi Reformelor: va asigura organizarea, în primul semestru al anului 2000, a monitoringului bunăstării populaţiei şi al cauzelor generatoare de sărăcie; în comun cu ministerele, departamentele şi instituţiile ştiinţifice interesate, vor continua activitatea de elaborare şi implementare a metodologiei de analiză a sărăciei şi a procedeelor noi de determinare a acesteia; în comun cu Ministerul Afacerilor Externe, vor iniţia negocieri cu reprezentanţele organismelor financiare internaţionale şi ambasadele ţărilor străine, acreditate în Republica Moldova, în vederea implementării unor proiecte, cu atragerea investiţiilor străine, întru realizarea prevederilor Programului Naţional de Atenuare a Sărăciei; în comun cu Ministerul Finanţelor, vor analiza utilizarea resurselor financiare destinate atenuării sărăciei. 4. Ministerul Finanţelor, în comun cu ministerele interesate, vor crea un grup de lucru responsabil de formularea propunerilor privind asigurarea financiară a măsurilor şi activităţilor expuse în sus-numitul program la elaborarea proiectului de buget (de stat, local şi al asigurărilor sociale de stat) pentru anul viitor. 5. Ministerul Economiei şi Reformelor, în comun cu ministerele interesate şi organele administraţiei publice locale, vor examina anual mersul realizării Programului Naţional de Atenuare a Sărăciei, informînd Guvernul în termen de pînă la 1 martie a anului următor. 6. Departamentul Analize Statistice şi Sociologice va prezenta datele statistice privind nivelul sărăciei în ţară, utilizînd cercetarea bugetelor gospodăriilor casnice, în formă de buletin statistic trimestrial. Prim-ministru al Republicii Moldova Dumitru BRAGHIŞ Contrasemnată: Viceprim-ministru, ministrul economiei şi reformelor Andrei Cucu Ministrul muncii, protecţiei sociale şi familiei Valerian Revenco Ministrul finanţelor Mihail Manoli Chişinău, 14 iunie 2000. Nr. 464. Anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 464 din 14 iunie 2000 PROGRAMUL NAŢIONAL DE ATENUARE A SĂRĂCIEI INTRODUCERE Tranziţia la relaţiile de piaţă, însoţită de declinul economic, a acutizat situaţia socială a populaţiei, generînd scăderea nivelului ei de trai. Creşterea bruscă a numărului de oameni nevoiaşi necesită adoptarea unor măsuri, menite să protejeze păturile socialmente vulnerabile ale populaţiei în această perioadă de timp. La fundamentarea direcţiilor principale ale Programului naţional de atenuare a sărăciei (în continuare - Programul) s-au luat în considerare experienţa altor ţări privind reducerea amplorii şi profunzimii sărăciei, specificul manifestării sărăciei şi consecinţele acesteia în diversele grupuri sociale ale populaţiei, precum şi posibilităţile economice şi financiare ale statului. Prezentul Program este elaborat în concordanţă cu Programul de activitate a Guvernului Republicii Moldova şi determină obiectivele, sarcinile, etapele principale, precum şi măsurile concrete pentru atenuarea sărăciei în ţară. Cele mai importante obiective ale Programului sînt: formarea sistemului de standarde sociale minime de stat şi implementarea lor; realizarea programului complex de creare şi păstrare a locurilor de muncă; reformarea sistemului de protecţie socială a populaţiei nevoiaşe; lichidarea şi neadmiterea în continuare a datoriilor la plata salariului, pensiilor şi indemnizaţiilor. În procesul promovării acestor măsuri accentul principal va fi pus pe valorificarea eficientă a mijloacelor alocate pentru activităţile de diminuare a sărăciei în ţară, intensificarea susţinerii sociale cu adresă directă a persoanelor nevoiaşe, atragerea pe scară largă a surselor financiare extrabugetare. 1. Amploarea şi profunzimea sărăciei în Republica Moldova Prima estimare a sărăciei în Republica Moldova a fost efectuată în anul 1997 de către Departamentul Statisticii cu susţinerea financiară şi tehnică din partea Băncii Mondiale şi a Programului de Dezvoltare al ONU prin folosirea rezultatelor cercetărilor bugetelor gospodăriilor casnice. Evidenţierea tendinţelor specifice sărăciei ca fenomen social, determinarea şi evaluarea cantitativă a caracteristicilor ei în cadrul diverselor pături sociale ale populaţiei s-a efectuat pe baza Metodologiei generale de analiză a nivelului sărăciei în Republica Moldova, principiile căreia au fost aprobate la şedinţa Comisiei republicane pentru negocieri colective. Conform metodologiei adoptate, sărăcia se identifică cu ajutorul indicatorului minimului de existenţă, cuantumul căruia a fost stabilit la nivelul de 233,1 lei pe lună. Însă, din cauza situaţiei economice dificile, această valoare a minimului de existenţă nu a putut fi utilizată pentru stabilirea categoriilor de persoane, care au nevoie de asistenţă socială primordială, deoarece în acest scop ar fi fost necesare alocări de la stat în volum de circa 3 mlrd. lei anual. Pentru analiză s-a folosit pragul de sărăcie, stabilit într-un anumit raport cu minimul de existenţă. La evidenţierea şi analiza bugetelor familiilor, care sînt afectate în cea mai mare măsură de sărăcie şi au nevoie de asistenţă socială, s-a considerat raţional de a aplica nivelul pragului sărăciei egal cu 30% din cuantumul minimului de existenţă, ceea ce în expresie bănească constituie 70 lei pe lună. Rezultatele reflectate în Program au fost actualizate în anul 1999 bazîndu-se pe datele cercetărilor bugetelor gospodăriilor casnice. Conform investigaţiilor, în Republica Moldova sărăcia s-a extins considerabil în anul 1999. Venitul global al 79,3% din populaţia cuprinsă în acţiunea de studiere a bugetelor familiale nu a atins nivelul minimului de existenţă, iar numărul celor mai sărace persoane, al căror venit lunar global era mai mic de 70 lei, a constituit 20,7%, adică, practic, fiecare al cincilea om se află în stare de sărăcie extremă. În republică predomină sărăcia curentă (imposibilitatea temporară de a se autoasigura), în comparaţie cu sărăcia constantă, caracteristică persoanelor fără domiciliu sau cu comportament asocial (alcoolicii, narcomanii). Sărăcia este dominantă mai mult în zonele rurale decît în cele urbane sau 64,5% din cele mai anevoiaşe. Situaţia se agravează din cauza distribuirii veniturilor în defavoarea familiilor celor mai nevoiaşe în raport cu pragul sărăciei. Veniturile de care dispun familiile aflate sub pragul sărăciei sînt în medie cu 40% mai mic decît nivelul de referinţă. Această cifră a fost utilizată în scopul evaluării obiective a sărăciei şi a servit drept bază pentru determinarea volumului de mijloace necesare realizării în practică a politicii de protecţie socială a populaţiei nevoiaşe. Conform calculelor efectuate, eradicarea sărăciei prin majorarea veniturilor familiilor (cu nivelul de trai sub pragul sărăciei) pînă la 70 lei pe lună pentru un membru al familiei va necesita alocări în mărime de 228 mil. lei anual, ceea ce constituie 2,6% din PIB. Analiza rezultatelor cercetărilor privind starea bugetelor gospodăriilor casnice a scos în evidenţă grupurile sociale ale populaţiei, care sînt cel mai mult ameninţate de sărăcie. Acestea sînt: Familiile cu mulţi copii ce reprezintă grupul social cel mai numeros, predispus mai mult ca oricare altul la sărăcie. Dintre toţi membrii gospodăriilor casnice sînt foarte săraci: cei din familiile cu patru şi mai mulţi copii - 29,5%, din familiile cu trei copii - 24,7%, din familiile cu un singur copil - 21,6% şi din familiile care nu au copii - 16,9%. Familiile incomplete. Din gospodăriile casnice ce constituie familii incomplete (de regulă, o mamă ce îşi educă copiii fără contribuţia bărbatului) 17,3%, adică fiecare a patra, se află sub pragul sărăciei. Familiile tinere. Riscul gospodăriilor casnice de a nimeri în numărul celor sărace creşte odată cu apariţia în familiile tinere a copiilor. Din totalul gospodăriilor celor mai sărace, conduse de oameni tineri în vîrstă de pînă la 30 de ani, cele care nu au copii constituie 4,3%, pe cînd gospodăriile casnice cu un singur copil alcătuiesc 66,7%, iar cele cu doi copii - 21,7%. Şomerii. 33,1% din numărul total al şomerilor investigaţi se află în stare de sărăcie extremă. Invalizii. Existenţa invalizilor incapabili de muncă înrăutăţeşte starea materială a familiilor. Concomitent, gradul de invaliditate agravează starea lor de sărăcie. Dacă din numărul total al invalizilor 23,6% sau fiecare al patrulea sînt foarte săraci, această stare este caracteristică pentru 26,8 % sau, practic, pentru fiecare al treilea invalid de gradul I. Pensionarii. Ca nivel al bunăstării, această categorie de populaţie se deosebeşte mult de celelalte grupuri sociale. Din numărul total al pensionarilor, 21,3%, adică fiecare al cincilea, sînt foarte săraci. O mare importanţă au condiţiile concrete de viaţă ale pensionarului, în special posibilitatea de a-şi continua activitatea de muncă după atingerea vîrstei de pensionare şi obţinerea, pe lîngă pensie, a salariului, deţinerea unui sector de pămînt şi capacitatea de a-l prelucra, adică starea lui de sănătate etc. Lucrătorii din sectorul agricol au venituri mai mici decît celelalte grupuri social-economice. Dintre agricultorii şi fermierii anchetaţi, 22,9% şi, respectiv, 20,2% sînt extrem de săraci. În ultimii ani a scăzut accesibilitatea populaţiei la serviciile social-culturale. Ramurile din infrastructura socială întîmpină dificultăţi financiare substanţiale, deşi cheltuielile pentru întreţinerea lor cresc an de an tot mai mult. Cauza principală rezidă în faptul că aici reformele sînt promovate foarte lent. În domeniul ocrotirii sănătăţii se produce o majorare esenţială a preţurilor la medicamente, se extinde sfera de prestare a serviciilor cu plată, ceea ce face ca tratamentul multor boli să fie inaccesibil pentru o mare parte din populaţie. O consecinţă a acestei situaţii este faptul că 60% din cazurile de deces şi 30% din decesele infantile se înregistrează la domiciliu. S-a redus numărul copiilor, care frecventează instituţiile preşcolare. Sînt pregătiţi pentru şcoală doar 55% din numărul total al copiilor în vîrstă de 5-6 ani. S-au înrăutăţit condiţiile de întreţinere a copiilor în instituţiile preşcolare, din alimentaţia lor lipsesc produsele biologice valoroase. Din cauza stării materiale precare, în sistemul învăţămîntului a crescut esenţial nivelul abandonului şcolar, copiii neavînd măcar studii medii incomplete (9 clase). 2. Sărăcia şi ineficienţa sistemului actual de protecţie socială a populaţiei În republică lipseşte un tip specializat de protecţie socială a populaţiei nevoiaşe. Aceste funcţii revin într-o anumită măsură sistemului actual de protecţie socială a populaţiei, care le exercită prin intermediul instituţiilor Casei Naţionale de Asigurări Sociale, ce ocupă locul central în acest sistem, şi cele ale Fondului republican şi a fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei, întreprinderilor şi organizaţiilor cu diferite forme de proprietate. Finanţarea măsurilor de protecţie socială a populaţiei se efectuează din contul bugetului (de stat şi unităţilor administrativ-teritoriale), al mijloacelor bugetului asigurărilor sociale de stat, precum şi al mijloacelor de care dispun întreprinderile şi organizaţiile. Sistemul de protecţie socială asigură cetăţenii cu pensii garantate de stat, efectuează plata indemnizaţiilor pentru familiile puţin asigurate cu mulţi copii şi pentru şomeri, acordă facilităţi sub formă de reduceri de preţ la medicamente, la călătoria în transportul public, la plata serviciilor locative şi comunale, asigură întreţinerea în case-internat a bătrînilor şi copiilor, acordă servicii sociale persoanelor singure şi asistenţă materială de o singură dată celor nevoiaşi. În prezent întregul sistem de protecţie socială trece printr-o criză acută. În primul rînd, a scăzut brusc nivelul de protecţie socială a cetăţenilor. Prin capacitatea ei de cumpărare, pensia medie s-a redus în comparaţie cu anul 1990 de circa 4 ori. A diminuat raportul dintre cuantumul mediu al pensiei şi mărimea salariului mediu lunar. A crescut decalajul dintre pensii şi indemnizaţii şi mărimea minimului de existenţă al beneficiarilor acestor pensii şi indemnizaţii. În al doilea rînd, s-a cronicizat instabilitatea financiară a sistemului de protecţie socială, condiţionată de diminuarea raportului dintre numărul plătitorilor primelor de asigurare şi cel al beneficiarilor de pensii şi indemnizaţii. În al treilea rînd, într-o măsură insuficientă se acordă asistenţă socială cu adresă directă, din care cauză şi resursele disponibile extrem de limitate sînt utilizate neefectiv: 1/5 din gospodăriile casnice, veniturile cărora au fost examinate, beneficiază doar de 5,1% din volumul total al plăţilor sociale destinate populaţiei, în timp ce 37,3% din aceste plăţi completează bugetele a 1/5 din gospodăriile casnice cu o situaţie materială mai bună. Ineficienţa sistemului actual de protecţie socială a populaţiei este condiţionată şi de faptul că numeroasele facilităţi, compensaţii, plăţi sociale şi indemnizaţii s-au introdus fără a se ţine cont de starea materială a familiei şi de posibilităţile reale ale statului. Prin urmare, acest sistem nu-şi îndeplineşte funcţiile atribuite şi se adaptează insuficient la condiţiile nou-create. El nu a fost în stare să acţioneze mecanismele de care dispune pentru a preveni extinderea şi aprofundarea sărăciei şi să acorde populaţiei nevoiaşe la momentul oportun asistenţă socială eficientă. Pornind de la aceste considerente, reformarea radicală a sistemului de protecţie socială a devenit un imperativ al timpului. 3. Scopul Programului şi etapele de realizare a sarcinilor lui principale Scopul Programului îl constituie promovarea măsurilor de stopare a pauperizării masive a populaţiei, iar ulterior - reducerea esenţială a amplorii şi profunzimii sărăciei ca o condiţie obligatorie pentru consolidarea procesului, care a început în ţară, de stabilizare social-economică, precum şi adoptarea măsurilor de protejare a păturilor puţin asigurate ale populaţiei contra sărăciei. Acest scop programatic de atenuare a sărăciei se va realiza în două etape. În prima etapă (anii 2000-2002), cînd resursele economice vor fi încă destul de limitate, se prevede: stoparea proceselor ce stimulează pauperizarea masivă; intensificarea protecţiei sociale a populaţiei contra sărăciei; neadmiterea evoluării formelor curente de sărăcie în forme stagnante. În decursul celei de a doua etape (începînd cu anul 2003), cînd creşterea economică se va stabiliza, va spori potenţialul material şi financiar al ţării şi va fi creată baza pentru promovarea unei politici active de atenuare a sărăciei, sarcina-cheie va deveni lichidarea cauzelor generatoare de sărăcie. În această perioadă se prevede consolidarea rezultatelor pozitive, obţinute prin soluţionarea problemelor din prima etapă, urmînd ca principala atenţie să fie acordată: creării condiţiilor economice şi juridice pentru dezvoltarea antreprenoriatului; ridicării nivelului de protecţie şi deservire socială a vîrstnicilor, copiilor, altor grupuri de populaţie inapte de muncă şi socialmente vulnerabile; asigurării din start a unor condiţii egale pentru toţi cetăţenii, indiferent de locul de trai şi nivelul veniturilor, în ceea ce priveşte realizarea drepturilor lor la asistenţa medicală şi la studii. Soluţionarea principalelor sarcini ale Programului impune crearea condiţiilor pentru înviorarea şi dezvoltarea economiei naţionale ca fundament al soluţionării problemelor sociale, inclusiv a problemei sărăciei, creşterea pe această bază a veniturilor reale ale populaţiei şi instituirea mecanismelor de redistribuire a resurselor în beneficiul cetăţenilor mai puţin asiguraţi. Sistemul de protecţie socială a populaţiei va fi supus unor modificări radicale, orientate spre eficientizarea funcţionării lui prin: concentrarea eforturilor pentru soluţionarea celor mai acute probleme, caracteristice sărăciei ca fenomen social; intensificarea asistenţei sociale cu adresă directă pentru nevoiaşi; dezvoltarea sistemului de asigurări sociale; îmbinarea măsurilor adoptate la nivel republican cu măsurile întreprinse de autorităţile administraţiei publice locale din contul mijloacelor financiare proprii prin intermediul instituţiilor de susţinere socială a populaţiei nevoiaşe; crearea pentru fiecare tip de asistenţă socială a unui mecanism adecvat de realizare, stabilind sursele concrete de finanţare. Eficienţa sistemului de protecţie socială a populaţiei sărace va creşte considerabil pe măsura reexaminării sistemului de înlesniri în vigoare şi trecerea la principii noi de susţinere a păturilor socialmente-vulnerabile ale populaţiei prin acordarea compensaţiilor nominative. Astfel va fi realizat integral principiul echităţii sociale şi vor fi disponibilizate mijloacele atît de necesare pentru acordarea de ajutor celor mai nevoiaşe pături ale populaţiei. Mecanismul de ajutorare a celor săraci se divizează în măsuri pe termen lung şi măsuri pe termen scurt. Măsurile pe termen lung prevăd: a) elaborarea şi implementarea noului sistem de asistenţă socială ce presupune optimizarea funcţiilor administrative ale organelor de administrare, precum şi pregătirea lucrătorilor din această sferă; b) promovarea şi realizarea etapizată a reformei sistemului de asigurări sociale, ceea ce va permite îmbunătăţirea colectării cotizaţiilor în bugetul asigurărilor sociale de stat, achitarea la timp şi completă a plăţilor de asigurări sociale şi va determina sursele de finanţare a acelor tipuri de plăţi sociale, care în prezent sînt finanţate şi administrate de Casa Naţională de Asigurări Sociale şi nu au caracter asiguratoriu; c) reforma continuă a sistemului de pensii, orientată spre asigurarea unui nivel al pensiilor nu mai mic decît cel prevăzut în convenţiile Organizaţiei Internaţionale a Muncii (OIM); d) pregătirea şi ratificarea Convenţiei OIM nr.102 privind instituirea unor norme minimale de securitate socială; e) optimizarea sistemului de protecţie a şomerilor. Măsurile pe termen scurt preconizează: a) acţiuni radicale, menite să stopeze creşterea datoriilor salariale, neachitarea plăţilor sociale de către Casa Naţională de Asigurări Sociale şi alte instituţii care stabilesc prioritatea plătirii lor; b) revizuirea sistemului actual de compensaţii şi facilităţi şi plata lor în funcţie de venitul familiei; c) crearea posibilităţilor pentru obţinerea venitului prin: atragerea cetăţenilor în activitatea de prestare a serviciilor către populaţie; contribuirea la organizarea activităţii individuale; susţinerea cetăţenilor care apelează la piaţa muncii (instruire, consultaţii, angajare). Se preconizează elaborarea măsurilor pentru susţinerea veniturilor mici, cauzată de creşterea costului vieţii. 4. Consolidarea garanţiilor minime de stat Formarea sistemului de garanţii sociale va constitui suportul pentru satisfacerea necesităţilor minime ale întregii populaţii în ceea ce priveşte sursele materiale de existenţă şi asigurarea accesului egal al cetăţenilor la serviciile acordate de instituţiile din sfera socială. Măsurile de ridicare a nivelului garanţiilor de stat vor fi orientate spre creşterea bunăstării cetăţenilor săraci. Sistemul de garanţii sociale include: severizarea controlului de stat asupra utilizării conform destinaţiei a mijloacelor alocate de la bugetul de stat la realizarea măsurilor în domeniul politicii sociale; plata la timp a salariului, pensiilor şi indemnizaţiilor finanţate de la bugetele de diferite niveluri; utilizarea mijloacelor extrabugetare pentru plata, în termenele stabilite, a salariului, pensiilor şi indemnizaţiilor. Mărimea garanţiilor minime de stat nu trebuie să fie inferioară standardelor internaţionale respective. Nivelul acestor standarde se prevede să fie atins la finele etapei a doua de realizare a Programului. Majorarea cuantumurilor garantate ale salariului minim, pensiilor şi ajutoarelor de şomaj va fi realizată prin apropierea treptată a volumelor acestora de valoarea minimului de existenţă al anumitor categorii de populaţie. Ritmul apropierii acestor două mărimi va depinde în mod direct de situaţia economică din ţară. Se preconizează restabilirea funcţiei economice a salariului minim în baza reformei întregului sistem de salarizare. Cu începere de la 16 mai 2000 în republică se introduce salariul tarifar pentru prima categorie de calificare, în mărime de 115 lei, care constituie garanţia de stat obligatorie pentru toţi agenţii economici cu autonomie financiară şi orice tip de proprietate. Mărimea lui nu va putea fi redusă nici prin contractul colectiv, nici prin contractul individual de muncă. Se prevede aplicarea salariului minim pe ora de muncă care, este menit să protejeze salariaţii cu regim de zi sau săptămînă incompletă de muncă, precum şi pe cei care lucrează prin contract de muncă pe termen scurt sau execută munci cu plata pe oră. Va creşte rolul retribuţiei lunare minimale ca garanţie de stat pentru plata muncii lucrătorilor din instituţiile şi organizaţiile bugetare. În condiţiile creşterii datoriilor salariale se preconizează următoarele măsuri: vînzarea la licitaţie a activelor, inclusiv a fondurilor fixe lichide şi a mijloacelor circulante, cu alocarea unei părţi din mijloacele obţinute pentru stingerea datoriilor la plata salariilor; utilizarea mijloacelor extrabugetare pentru lichidarea datoriilor la plata salariilor lucrătorilor; creşterea responsabilităţii economice, administrative şi penale a persoanelor oficiale, proprietarilor sau reprezentanţilor lor, care exercită funcţiile patronului, pentru încălcarea drepturilor cetăţenilor de a primi integral şi la timp plata pentru munca efectuată; folosirea parteneriatului social la soluţionarea problemelor ce ţin de îndeplinirea la timp a obligaţiunilor faţă de salariaţi şi buget; stabilirea dreptului angajatului la compensarea prejudiciilor materiale cauzate prin reţinerea salariului calculat; extinderea practicii de examinare a acţiunilor judiciare, intentate de angajaţi în cazurile de reţinere a salariului, şi simplificarea acestei proceduri. Ridicarea nivelului minimal de trai al pensionarilor se va realiza în cadrul reformării sistemului de pensii prin aplicarea mecanismului nou de calculare a pensiilor şi crearea sistemului nestatal de pensii suplimentare. În prezent cuantumul pensiei minimale constituie circa 14,5% din minimul necesar pentru existenţă. Protecţia veniturilor cetăţenilor aflaţi deja la pensie se va face prin punerea în aplicare a mecanismului de indexare anuală a pensiilor, conform legislaţiei în vigoare. Protecţia socială a şomerilor se va intensifica prin perfecţionarea sistemului existent de acordare a indemnizaţiei de şomaj. Dar nivelul indemnizaţiei minimale de şomaj nu va fi prea înalt, astfel încît cetăţeanului apt pentru muncă să-i fie mai convenabilă varianta obţinerii de venituri prin prestarea muncii plătite. În cadrul etapei a doua se preconizează introducerea protecţiei garantate a populaţiei nu numai contra şomajului complet, ci şi a celui parţial şi în acest scop se prevede consfinţirea legislativă a statutului de şomer parţial. Garantarea dreptului cetăţenilor de a avea acces egal la asistenţa socială se va efectua prin adoptarea măsurilor respective, în primul rînd în sferele ocrotirii sănătăţii, învăţămîntului şi asistenţei sociale. Garanţiile în domeniul ocrotirii sănătăţii populaţiei se realizează conform Legii cu privire la minimul de asistenţă medicală gratuit, garantat de stat. De cel mai mare volum de servicii medicale gratuite vor beneficia categoriile cele mai sărace ale populaţiei. Se prevede înfiinţarea unor structuri care să asigure aprecierea obiectivă a calităţii asistenţei medicale, crearea cadrului legislativ pentru reglementarea şi asigurarea protecţiei drepturilor pacienţilor şi responsabilităţii agenţilor de asigurări medicale pentru calitatea asistenţei medicale acordate populaţiei. Garanţia socială de bază în domeniul învăţămîntului va fi crearea condiţiilor pentru ca toţi cetăţenii Republicii Moldova să capete studii medii fără plată în şcolile de cultură generală de stat, situate în apropierea domiciliului elevului. Totodată, învăţămîntul de stat va dispune de un anumit număr de programe şcolare şi metodici de predare standard, care va asigura nivelul garantat de stat al cunoştinţelor obţinute de elevi. Accesul populaţiei la studiile superioare va fi asigurat prin realizarea principiului social: condiţii egale din start pentru toţi membrii societăţii. La aceasta va contribui şi atribuirea unui număr acceptabil de locuri în instituţiile de învăţămînt superior şi în colegiile finanţate de la bugetul de stat. Vor fi întreprinse măsuri de susţinere a instruirii copiilor talentaţi şi a celor cu dereglări în dezvoltare, proveniţi din familiile puţin asigurate. O măsură ce va permite satisfacerea cererii declarate a populaţiei pentru servicii preşcolare va fi acordarea acestor servicii în condiţii avantajoase prin intermediul sistemului de instituţii ale statului. Reducerea riscului pentru bătrîni, invalizi şi familiile cu mulţi copii de a se situa sub pragul sărăciei se va obţine prin măsuri care le va asigura atingerea normelor de existenţă, garantate de stat. Ţinîndu-se cont de schimbările ce au avut loc în ţară, se preconizează elaborarea şi aprobarea unor noi standarde de stat diferenţiate de deservire socială, precum şi acordarea licenţelor de activitate în această sferă. 5. Reforma sistemului de protecţie socială a populaţiei nevoiaşe Scopul reformei în cadrul prezentului Program este crearea unui sistem eficient de protecţie a categoriilor socialmente vulnerabile ale populaţiei, ţinîndu-se cont de posibilităţile bugetului ţării. Se prevede elaborarea unor mecanisme de finanţare, care să asigure realizarea măsurilor de consolidare a protecţiei sociale a populaţiei nevoiaşe, evidenţiind persoanele cu cele mai acute necesităţi şi acordîndu-le asistenţa socială necesară. Intensificarea protecţiei sociale a populaţiei nevoiaşe se va efectua în cadrul reformării actualului sistem de protecţie socială, atribuind prioritate absolută problemei prevenirii sărăciei. În afară de aceasta, se prevede crearea unui tip specializat de protecţie socială, orientat în exclusivitate spre populaţia săracă. Pentru susţinerea socială a păturilor socialmente vulnerabile ale populaţiei aflate sub pragul sărăciei se prevede introducerea unui tip special de indemnizaţii. Acestea vor fi acordate numai categoriilor de populaţie ce corespund următoarelor criterii caracteristice ale sărăciei: şomajul, bătrîneţea, invaliditatea şi existenţa copiilor în familie. Dreptul de obţinere a numitelor indemnizaţii îl au cetăţenii, venitul mediu global al familiilor cărora se situează sub pragul stabilit al sărăciei. Nivelul garantat al asistenţei sociale se aprobă de către Guvern într-un anumit raport al valorii minimului de existenţă faţă de mărimea reală a produsului intern brut (PIB). În cazul în care dispun de mijloace financiare şi resurse materiale necesare, autorităţile administraţiei publice locale au dreptul să stabilească pragul regional al sărăciei la un nivel mai înalt decît cel oficial. Indemnizaţia socială se va acorda de către autorităţile administraţiei publice locale şi presupune verificarea obligatorie a situaţiei materiale a cetăţenilor. Indemnizaţiile nu fac parte din plăţile cu caracter permanent. Ele se vor acorda în cazul în care existenţa persoanei sau familiei acesteia nu este asigurată prin alte mijloace. Dreptul cetăţenilor la indemnizaţia de sărăcie poate fi anulat în cazul în care ei beneficiază de alte tipuri de asistenţă socială. Indemnizaţia se acordă dacă venitul calculat pe baza venitului global al familiei este insuficient în virtutea următoarelor cauze: întreţinerea unui membru de familie inapt pentru muncă, boală îndelungată, survenirea invalidităţii; lipsa rudelor care să poată întreţine persoane incapabile de a se îngriji singure; producerea unor prejudicii materiale esenţiale în urma calamităţilor naturale şi catastrofelor; agravarea stării de sănătate; lipsa unui loc permanent de trai. În acest caz dreptul prioritar la obţinerea indemnizaţiilor îl vor avea persoanele care participă la lucrările publice. Autorităţile administraţiei publice locale vor putea preciza şi completa lista criteriilor ce oferă dreptul la obţinerea indemnizaţiei. În acest caz condiţia obligatorie va fi ca ele să dispună de mijloace financiare şi resurse materiale necesare. La alegerea beneficiarului, indemnizaţia de asistenţă socială se va acorda: în bani, inclusiv pentru achitarea serviciilor locativ-comunale; sub formă de ajutor în natură (tichete pentru alimentare gratuită, pentru procurarea produselor alimentare, a combustibilului, medicamentelor, îmbrăcămintei etc.); prin prestarea fără plată a serviciilor sociale într-un volum adecvat mărimii indemnizaţiei în expresie bănească. Pe teren plata indemnizaţiilor poate fi îmbinată cu alte măsuri. Printre acestea menţionăm: acordarea unui loc provizoriu de muncă; antrenarea cetăţenilor săraci în realizarea programului Fondului de investiţii sociale, care finanţează diverse proiecte nu prea mari, precum sînt cele pentru dezvoltarea economică şi socială a infrastructurii sociale (drumuri locale, pieţe, şcoli, policlinici, obiecte pentru aprovizionarea cu apă, construcţia locativă, instituţii de cultură, ameliorarea condiţiilor sanitare, susţinerea producţiei) prin acordarea de credite şi împrumuturi nerambursabile întreprinderilor mici. În condiţiile reformării sistemului de achitare a serviciilor comunale şi stabilirii tarifelor unice pentru toate categoriile de utilizatori se va aplica mecanismul de acordare cetăţenilor puţin asiguraţi a compensaţiilor pentru plata serviciilor locativ-comunale. Acordarea compensaţiilor se va efectua prin stabilirea de către Guvern a unei cote (în venitul global al familiei) de cheltuieli pentru plata serviciilor locativ-comunale, consumate de aceasta, calculate în limitele normei sociale de spaţiu locativ şi ale normativelor de utilizare a serviciilor comunale. Administrarea şi finanţarea măsurilor de susţinere a familiilor nevoiaşe se pune în sarcina autorităţilor administraţiei publice locale. Totodată, se prevede că acolo unde bugetele unităţilor administrativ-teritoriale nu sînt în stare să asigure finanţarea măsurilor în legătură cu creşterea preţurilor şi tarifelor vor fi operate transferuri din surse centralizate. 6. Utilizarea eficientă a forţei de muncă Una din direcţiile prioritare ale Programului o constituie elaborarea unui complex de măsuri pentru protecţia socială a cetăţenilor în condiţiile restructurării întreprinderilor. Se preconizează implementarea planurilor sociale ale întreprinderilor pasibile de restructurare, ce includ compartimente privind modificarea temporară a condiţiilor şi regimului de muncă, pensionarea înainte de termen, avantaje sociale suplimentare pentru cei disponibilizaţi. Proiectele de restructurare a întreprinderilor nu pot fi aprobate, dacă în ele nu sînt stipulate măsuri de ocupare a forţei de muncă disponibilizate. Riscul pentru persoanele apte de muncă de a nimeri sub pragul sărăciei se va reduce prin plasarea lor eficientă în cîmpul muncii şi, în primul rînd, prin promovarea unei politici active de angajare. În acest scop se prevede: flexibilizarea pieţei muncii datorită utilizării posibilităţilor de ocupare permanentă şi temporară, iniţierea unor afaceri, dezvoltarea antreprenoriatului, lucrul la domiciliu etc.; ridicarea nivelului calitativ al forţei de muncă, formarea structurii ei dinamice, asigurînd în complex creşterea capacităţilor competitive ale lucrătorilor pe piaţa muncii pe calea obţinerii cunoştinţelor noi, aprofundării cunoştinţelor deja căpătate şi perfecţionării deprinderilor lor profesionale; adoptarea unor măsuri pentru menţinerea întreprinderilor în funcţiune şi stimularea creării locurilor noi de muncă; perfecţionarea modului de organizare a lucrărilor publice; contribuirea la plasarea în cîmpul muncii a categoriilor slab protejate ale populaţiei (invalizi, femei, tineret etc.); optimizarea funcţionării fondului de şomaj (subdiviziune structurală a Casei Naţionale de Asigurări Sociale) şi consolidarea bazei lui financiare. Crearea noilor posibilităţi de utilizare a forţei de muncă presupune dezvoltarea antreprenoriatului, micului business, a activităţii individuale de muncă în regiunile cu situaţie critică pe piaţa muncii şi, în primul rînd, în localităţile rurale. Pentru plasarea în cîmpul muncii a şomerilor capabili să iniţieze afaceri proprii, în cadrul sistemului de stat pentru susţinerea micului antreprenoriat se prevede orientarea profesională şi consultarea acestora, familiarizarea lor cu bazele antreprenoriatului şi întocmirea business-planurilor. Susţinerea financiară a şomerilor la stadiul de iniţiere a afacerilor proprii prevede acordarea unor indemnizaţii unice şi a creditelor (rambursabile sau nerambursabile, sub formă de granturi). Viabilitatea întreprinderilor create de şomeri va fi asigurată prin selectarea minuţioasă a candidaturilor dintre cei mai nevoiaşi, estimarea business-planurilor prezentate, acordarea consultaţiilor de ordin tehnic în domeniul businessului. Avînd în vedere intensificarea migraţiei externe a forţei de muncă, se prevede: iniţierea încheierii cu ţările străine a contractelor (convenţiilor) şi acordurilor interstatale, care să reglementeze problemele migraţiei resurselor de muncă din Republica Moldova; organizarea instruirii şi recalificării migranţilor potenţiali în scopul reducerii perioadei de adaptare a lor la condiţiile de muncă şi trai în ţările de emigrare; crearea unui sistem sigur de protecţie socială a lucrătorilor-migranţi în perioada aflării lor în străinătate. Ridicarea calităţii forţei de muncă va fi asigurată prin următoarele acţiuni: orientarea sistemului de învăţămînt general, profesional, superior şi postuniversitar spre necesităţile economiei în perspectiva modificării cererii şi ofertei pe piaţa muncii; susţinerea sistemului de instruire în cadrul întreprinderii, inclusiv instruirea anticipată a personalului care riscă să fie disponibilizat; dezvoltarea unui sistem flexibil de instruire profesională a şomerilor şi persoanelor neocupate în producţie. Pentru organizarea locurilor noi de muncă urmează să fie pus în aplicare mecanismul de finanţare a cheltuielilor agenţilor economici legate de organizarea locurilor suplimentare de muncă. Aceasta se va efectua în baza contractelor încheiate între agenţii economici şi oficiile utilizării forţei de muncă pe calea selectării prin concurs a proiectelor patronilor cu orice tip de proprietate şi formă organizaţional-juridică. Sursele de finanţare vor fi mijloacele fondului de şomaj (pînă la 20% din partea de cheltuieli a bugetului acestui fond); creditele bancare contractate sub garanţia autorităţilor administraţiei publice locale; defalcările benevole şi donaţiile de binefacere pentru şomeri ale persoanelor fizice şi juridice, inclusiv străine; mijloacele fondului de dezvoltare a micului business; mijloacele bugetului de stat, inclusiv cele încasate de pe urma restructurării şi lichidării întreprinderilor falimentare, alocate pentru finanţarea proiectelor cu destinaţie specială pentru plasarea în cîmpul muncii a categoriilor socialmente vulnerabile de populaţie. Finanţarea cheltuielilor ce ţin de crearea locurilor suplimentare de muncă pentru şomeri din contul fondului de şomaj se va efectua pe bază de credite rambursabile sau nerambursabile (sub formă de granturi), în funcţie de categoria şomerilor: invalizi, tineri pînă la 18 ani fără profesii, cetăţenii care şomează mai mult de 12 luni, persoanele eliberate din detenţie şi din instituţiile de reabilitare socială, părinţii singuri şi cei cu mulţi copii, cei care educă copii de vîrstă preşcolară sau copii handicapaţi. Organizarea lucrărilor publice. În acest scop urmează să fie elaborat un program naţional al lucrărilor publice şi instituit un fond special pentru asigurarea financiară a acestor lucrări. Se prevede extinderea volumului şi diversificarea tipurilor de lucrări publice, cu antrenarea unor specialişti de înaltă calificare. Totodată, lucrările publice vor asigura filtrarea şomerilor "aparenţi", care sînt ocupaţi în sectorul tenebru al economiei şi care, concomitent, solicită indemnizaţie de şomaj. Se presupune că participarea periodică a fiecărui şomer la lucrările publice se va transforma dintr-o ocupaţie benevolăRntr-o condiîie obligatorie pentru obîinerea indemnizaîiei. Proiectele de organizare a lucrărilor publice elaborate de autorităţile publice locale se vor selecta prin concurs. Finanţarea cheltuielilor în acest scop se va face din contul mijloacelor fondului de şomaj, bugetului de stat şi bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale, precum şi din alte surse. Asistenţa privind ocuparea cetăţenilor din categoriile socialmente vulnerabile ale populaţiei va consta în organizarea plasării lor prioritare în cîmpul muncii. Concomitent, se prevăd măsuri diferenţiate pentru anumite categorii socialmente vulnerabile: pentru tineret - aplicarea mecanismului de cotare şi rezervare a locurilor de muncă; crearea cu participarea organizaţiilor de tineret şi organelor puterii executive a unor burse specializate de muncă pentru tineret, centre de adaptare socială şi psihologică a absolvenţilor instituţiilor de cultură generală; susţinerea antreprenoriatului şi activităţilor individuale în rîndurile tineretului; pentru invalizi - multiplicarea stimulentelor economice, care să-i determine pe agenţii economici să stabilească cote de angajare a invalizilor cu remuneraţie parţială şi crearea (păstrarea) din contul mijloacelor fondului de şomaj a locurilor de muncă pentru invalizi. Ridicarea rolului fondului de şomaj prevede următoarele măsuri: crearea unui sistem viabil de asigurare a cetăţenilor contra şomajului; acordarea autonomiei (în primul rînd financiare) fondului de şomaj, stabilirea unei cote de defalcări obligatorii de mijloace pentru a asigura activitatea fondului de şomaj. Funcţiile fondului de şomaj vor fi reorientate spre promovarea unei politici active în domeniul utilizării forţei de muncă. Fondului de şomaj i se atribuie funcţiile de coordonare a activităţii Serviciului de stat al utilizării forţei de muncă şi sistemului de protecţie socială a şomerilor în scopul integrării lor în piaţa muncii în curs de constituire. 7. Programul complex cu destinaţie specială privind protecţia socială a copiilor Cel mai numeros grup din categoriile socialmente vulnerabile ale populaţiei, care este ameninţat sau afectat deja de sărăcie, îl constituie cele peste 200 mii de familii cu mulţi copii. Pentru multe dintre aceste familii unica sursă de venituri băneşti este indemnizaţia pentru îngrijirea copiilor cu vîrste între 1,5-16 ani în mărime de 16,2 lei pe lună, acordată pentru fiecare copil. Situaţia se agravează şi din cauza că această indemnizaţie se plăteşte deseori cu mari întîrzieri. În republică există 11 mii de copii orfani şi copii rămaşi fără protecţia părintească. Din ei, 5237 copii au fost înfiaţi, 3953 sînt educaţi în condiţii de tutelă, 2380 se află la întreţinerea statului şi 226 locuiesc în case de copii de tip familial. Sînt înregistraţi circa 14 mii de copii handicapaţi în vîrstă de pînă la 16 ani. În ultimii ani s-a înrăutăţit considerabil alimentaţia populaţiei. Conform datelor cercetărilor efectuate cu suportul UNICEF, din cauza alimentaţiei insuficiente a crescut numărul deceselor în rîndurile copiilor de pînă la 1 an. În raţia zilnică de alimentare a membrilor unei familii cu mulţi copii lipsesc pînă la 16% proteine, 32% glucide, 64% vitamina A, 23% vitamina C, 19% fosfor şi 40% calciu. Valoarea energetică a raţiei de alimentare a copilului din aceste familii este cu circa 30% mai mică decît normele stabilite. Extrem de nesatisfăcător este organizată alimentaţia copiilor în instituţiile preşcolare, în care deficitul lunar de carne şi produse lactate constituie mai mult de 50-60%. În şcolile de cultură generală doar circa 40% din copii sînt asiguraţi cu hrană, puterea ei calorică constituind doar 30-33% din norma stabilită, în raţie predominînd pastele făinoase. Toate acestea au condus la creşterea numărului de copii fizic subdezvoltaţi. În anul 1995, în ansamblu pe republică numărul acestor copii în vîrstă de pînă la 14 ani a constituit 9%, iar în 1996 a atins nivelul de 19% din totalul lor. Programul cu destinaţie specială privind protecţia socială a copiilor are drept scop formarea unui sistem de protecţie socială în primul rînd a copiilor din familiile sărace, copiilor orfani şi celor handicapaţi. Programul prevede soluţionarea următoarelor probleme: formarea cadrului normativ şi legislativ, elaborarea şi implementarea treptată a noilor forme de ajutor social; acordarea de ajutor familiilor în situaţii critice şi copiilor din atare familii; implementarea standardelor de stat privind asistenţa socială a familiilor şi copiilor. Complexul de măsuri din cadrul programului cu destinaţie specială cuprinde următoarele sfere de protecţie socială a copiilor: acordarea de ajutoare materiale familiilor cu copii, asigurarea copiilor cu hrană calitativă, ocrotirea sănătăţii copiilor, crearea condiţiilor pentru obţinerea unor studii serioase, formarea şi consolidarea premiselor juridice, economice şi organizaţionale pentru susţinerea civilă a copiilor orfani şi copiilor rămaşi fără protecţia părinţilor, soluţionarea în complex a problemelor copiilor handicapaţi şi ale părinţilor acestora (tutorilor, îngrijitorilor), dezvoltarea sistemului de asistenţă socială a familiilor şi copiilor. Acordarea de ajutoare materiale familiilor cu copii se va efectua în formă bănească şi naturală. Măsurile privind extinderea proporţiilor susţinerii băneşti a familiilor cu copii, precum şi altor măsuri privind protecţia socială a copiilor, se vor realiza prin punerea în aplicare a strategiei de protecţie socială a familiei şi copilului. Ajutoarele materiale pentru familiile cu copii vor ocupa un loc prioritar în sistemul de susţinere materială a familiilor sărace. Se preconizează că distribuirea îmbrăcămintei, încălţămintei, manualelor, rechizitelor şcolare şi altor mărfuri pentru copii se va face prin intermediul instituţiilor şcolare. Asigurarea copiilor cu hrană se va efectua prin elaborarea şi realizarea programelor de asigurare a familiilor sărace cu alimente pentru copii prin: organizarea în cantinele şcolare a prînzurilor fără plată sau la preţ redus şi eliberarea pentru cele mai sărace familii cu copii a tichetelor de procurare a produselor alimentare; implementarea mecanismelor de stimulare a activităţii agenţilor economici privind fabricarea produselor alimentare destinate alimentării copiilor; stabilirea comenzii de stat la achiziţionarea produselor agricole necesare fabricării alimentelor pentru copii, prevăzînd sumele respective în bugetele locale. Ocrotirea sănătăţii copiilor se va optimiza în cadrul reformării de ansamblu a sistemului de ocrotire a sănătăţii. O măsură ce va contribui la îmbunătăţirea deservirii medicale a copiilor va fi introducerea în practica ocrotirii sănătăţii a institutului medicului de familie. Se prevede asigurarea preferenţială cu medicamente (în conformitate cu legislaţia în vigoare), atrăgîndu-se în acest scop mijloace din ajutoarele umanitare şi resursele Crucii Roşii. În sfera educaţiei şi învăţămîntului pentru copiii de vîrstă preşcolară se preconizează măsuri de stimulare a educaţiei casnice. Se prevede ca aceste măsuri să fie realizate în cea de a doua etapă a Programului prin introducerea indemnizaţiilor pentru mamele care educă în condiţii casnice copii cu vîrsta de pînă la trei ani. Pentru obţinerea studiilor în colegii şi instituţiile de învăţămînt superior va fi aplicat sistemul de credite preferenţiale. Protecţia socială a copiilor orfani se va realiza în următoarele direcţii: prevenirea situaţiilor de abandon al orfanilor prin realizarea unui complex de măsuri pentru ajutorarea copiilor din familiile socialmente vulnerabile; crearea unui sistem stabil de orientare profesională şi de calificare iniţială a discipolilor caselor de copii; perfecţionarea procesului de socializare psihopedagogică şi medicală a copiilor orfani şi copiilor rămaşi fără tutela părintească, însuşirea de către aceştia a dexterităţilor necesare unui mod de viaţă independent şi a culturii juridice, dezvoltarea unei reţele de instituţii de adaptare postinternat; asigurarea angajării în cîmpul muncii a tinerilor discipoli ai caselor de copii, antrenarea acestora în activităţile de afaceri antreprenoriale. Soluţionarea în complex a problemelor copiilor handicapaţi se va efectua în următoarele direcţii: profilaxia invalidităţii infantile. Se prevede elaborarea unor metode moderne de diagnosticare timpurie, care va contribui la reducerea cazurilor de naştere a copiilor cu dereglări fizice şi intelectuale şi a copiilor infirmi, precum şi la prevenirea invalidităţii copiilor ce suferă de boli cronice. Se preconizează efectuarea la scară naţională a diagnosticului timpuriu al particularităţilor psihofizice şi individuale ale copiilor cu dereglări în dezvoltare şi reabilitarea acestora; consolidarea bazei tehnico-materiale şi utilarea cu mijloace tehnice a instituţiilor de reabilitare a copiilor cu handicap intelectual şi fizic şi a caselor-internat pentru aceşti copii; formarea şi perfecţionarea cadrelor care lucrează cu copiii handicapaţi. Va fi organizată pregătirea şi reciclarea specialiştilor în domeniul asistenţei sociale pentru copiii handicapaţi, pregătirea pedagogilor-conductori pentru munca cu copiii afectaţi de paralizii cerebrale, a specialiştilor pentru munca cu copiii surdomuţi. Va începe implementarea modelelor experimentale de întreţinere, instruire, educare şi reabilitare a copiilor cu defecte intelectuale şi fizice. Deservirea socială a familiilor şi copiilor se va efectua în conformitate cu legislaţia asistenţei sociale a populaţiei, creîndu-se premise pentru: elaborarea şi implementarea standardelor de stat în domeniul asistenţei sociale, care stabilesc cerinţele de bază privind volumul şi calitatea serviciilor, modul şi condiţiile de prestare a acestora; adoptarea măsurilor de stimulare a dezvoltării infrastructurii ajutoarelor sociale în judeţe; crearea condiţiilor de organizare a instituţiilor de tip nou, care să presteze servicii sociale familiilor şi copiilor.
8. Programul complex cu destinaţie specială "Bătrîneţe asigurată" Actualmente în componenţa populaţiei este evident procesul de creştere a cotei cetăţenilor de vîrstă înaintată (a femeilor trecute de 55 ani şi a bărbaţilor trecuţi de 60 ani). În anul 1980 aceştia constituiau 13,6%, în 1990 - 15,4%, în 1995 - 15,8%, în 1998 - 16%. În prezent numărul pensionarilor, luaţi la evidenţa organelor de asistenţă socială, a atins cifra de 728 mii de persoane sau 20% din numărul total al populaţiei. Sursa principală de venit a majorităţii oamenilor în vîrstă o constituie pensia. În anul 1998 cuantumul mediu al pensiei lunare de vîrstă, stabilite de organele de asigurări sociale, a fost de 85,4 lei sau 28,2% din salariul mediu. Pe parcursul ultimilor ani nivelul de trai al pensionarilor s-a redus esenţial. Astfel, cuantumul mediu al pensiei în anul 1997, prin capacitatea lui de cumpărare, în ansamblu faţă de nivelul anului 1990, s-a redus de peste 4 ori. Scăderea nivelului de trai al pensionarilor se explică prin creşterea preţurilor la o parte considerabilă din produsele alimentare, precum şi la serviciile cu plată. Asupra nivelului de trai al pensionarilor are un impact negativ şi neachitarea la timp a pensiilor. Conform datelor obţinute în cadrul studierii bugetelor gospodăriilor casnice, numărul pensionarilor aflaţi sub minimul de existenţă de 233,1 lei constituie 85,4%, iar al celor aflaţi sub pragul sărăciei (de 70 lei) este de 18,7% din totalul pensionarilor. În structura cheltuielilor celor mai sărace gospodării casnice, în componenţa cărora există pensionari, cota cea mai mare de cheltuieli (72,6% sau 51,6 lei) revine alimentaţiei şi băuturilor nealcoolice. Cea mai dificilă este situaţia pensionarilor cu vîrste între 61-65 ani, fapt explicat prin scăderea nivelului veniturilor în legătură cu ieşirea la pensie a bărbaţilor, şi cu vîrste între 71-75 ani, deoarece creşte brusc numărul persoanelor singure de vîrstă înaintată. S-a redus numărul pensionarilor angajaţi în cîmpul muncii. Activismul oamenilor în vîrstă, aflaţi în căutarea unor surse suplimentare de completare a bugetelor, este limitat din cauza dereglărilor sănătăţii specifice vîrstei, de lipsa proprietăţii, din care ar putea obţine careva venituri. Doar o parte neînsemnată a pensionarilor dispun de venituri, sursele cărora sînt dividendele, închirierea locuinţelor, automobilelor şi altor bunuri. Scăderea calităţii asistenţei medicale acordate oamenilor în etate a contribuit la creşterea în rîndurile lor a morbidităţii şi deceselor. Nivelul morbidităţii oamenilor în vîrstă este de 2 ori, iar al bătrînilor - de 6 ori mai mare în comparaţie cu nivelul morbidităţii în rîndurile cetăţenilor de vîrste mai tinere. Pînă la 80% din pensionarii bătrîni necesită asistenţă medico-socială. Mai mult de 70% din această categorie suferă de 4-5 maladii cronice, inclusiv cardiovasculare, ale sistemului nervos, circulator şi endocrin, ale aparatului respiratoriu şi digestiv şi ale sistemului dento-maxilar. Cu toate acestea, starea sănătăţii oamenilor în etate nu este protejată în măsură deplină. O atenţie deosebită necesită persoanele fără un anumit loc de trai şi fără ocupaţie, 15-20% dintre care sînt oameni în vîrstă. Problema protecţiei sociale a oamenilor de vîrstă înaintată se va complica, dată fiind tendinţa agravării în perspectivă a situaţiei demografice în ansamblu. Începînd cu anul 2005, situaţia în acest domeniu se va acutiza substanţial şi va atinge apogeul în anul 2022, acest fenomen urmînd să se repete în anul 2047. În aceste condiţii intensificarea protecţiei sociale a persoanelor vîrstnice nu este posibilă fără reformarea radicală a sistemului de asigurare cu pensii şi fără optimizarea generală a sistemului de protecţie socială. Scopul principal al programului complex "Bătrîneţe asigurată" va fi crearea unor premise corelate organizaţionale, economice, juridice şi sociale, care vor asigura eradicarea celor mai grave forme de sărăcie ce au afectat cetăţenii de vîrstă înaintată. Programul va constitui o componentă a politicii sociale a statului. Direcţiile principale de realizare a programului vor cuprinde toate sferele de activitate vitală a cetăţenilor de vîrsta a treia: reformarea sistemului de asigurare cu pensii, îmbunătăţirea deservirii sociale a persoanelor ce necesită îngrijire permanentă şi intensificarea susţinerii sociale a bătrînilor singuri. Reforma complexă a sistemului de asigurare cu pensii are drept scop crearea unor condiţii adecvate pentru ameliorarea vieţii pensionarilor, implementarea noului sistem de pensionare pentru cetăţenii care au atins vîrsta respectivă, elaborarea programului de tranziţie de la actualul sistem la un nou sistem de pensionare. Pentru a le crea pensionarilor condiţii mai bune de viaţă se prevede adoptarea măsurilor necesare în vederea achitării integrale şi la timp a pensiilor (şi a compensaţiilor cuvenite) tuturor pensionarilor, indiferent de locul lor de trai. Date fiind dificultăţile financiare, mărimea pensiei va rămîne deocamdată aceeaşi pînă la achitarea restanţelor faţă de pensionari şi pînă se va acumula în acest scop o rezervă suficientă la Fondul asigurărilor sociale de stat. După ce vor fi achitate integral datoriile la plata pensiilor şi vor fi acumulate rezervele necesare, suficiente pentru plata lunară a pensiilor, se va reveni la practica de indexare a pensiilor în funcţie de creşterea preţurilor. Continuitatea vechiului şi noului sistem de pensionare şi neadmiterea reducerii nivelului de trai al cetăţenilor care au obţinut dreptul la pensie vor fi atinse prin elaborarea programului de trecere de la actualul sistem de asigurare cu pensii la un nou sistem. Pentru ridicarea nivelului de trai al pensionarilor se prevede: a) la prima etapă: stingerea restanţelor la plata pensiilor şi asigurarea achitării integrale şi în termen a pensiilor către toţi pensionarii, indiferent de locul lor de trai; revenirea la practica de indexare a pensiilor în funcţie de creşterea preţurilor; b) la etapa a doua: susţinerea dezvoltării fondurilor profesionale şi ramurale nestatale de pensii, finanţate din contul patronilor şi al angajaţilor înşişi, cu condiţia protecţiei şi susţinerii de către stat a plătitorilor de cotizaţii; trecerea treptată la noul sistem de pensionare, bazat pe principiul asigurărilor de pensii, prin evidenţa personificată a plătitorilor primelor de asigurare şi crearea unor bănci de date ce reflectă drepturile lor la pensie. Se prevede introducerea răspunderii materiale solidare a patronului şi angajatului pentru formarea mijloacelor destinate asigurării cu pensii, stimularea interesului pentru colectarea şi acumularea acestor mijloace, crearea mecanismelor de control public asupra utilizării lor juste. La îmbunătăţirea deservirii sociale a oamenilor în vîrstă vor contribui următoarele măsuri: reducerea deficitului de locuri în instituţiile staţionare de deservire socială; satisfacerea necesităţilor de servicii sociale ale tuturor solicitanţilor prin acordarea acestora în condiţii semistaţionare şi la domiciliu; dezvoltarea în continuare a reţelei de instituţii de diverse tipuri (centre de servicii sociale complexe, secţii specializate de asistenţă socială, inclusiv la domiciliu etc.), raţionalizarea amplasarii lor în oraşele mici şi localităţile săteşti; implementarea unor tehnologii sociale avansate, extinderea listei de servicii sociale acordate şi îmbunătăţirea esenţială a calităţii lor; pregătirea profesională a lucrătorilor în domeniul asistenţei sociale conform unor principii calitativ noi. Se prevede adoptarea legilor cu privire la asistenţa socială a populaţiei şi cu privire la serviciile sociale prestate cetăţenilor de vîrstă înaintată şi invalizilor, elaborarea standardelor de stat de asistenţă socială a populaţiei, care stabilesc cerinţele principale faţă de volumul şi calitatea serviciilor sociale şi determină modul şi condiţiile lor de prestare. Susţinerea socială a cetăţenilor solitari de vîrstă înaintată va fi realizată prin: introducerea institutului de tutelă asupra cetăţenilor în etate solitari. În acest scop, o organizaţie de stat special creată îşi va asuma grija pentru bătrînii solitari de la oraşe, cu condiţia întreţinerii lor viagere. Susţinerea socială va fi acordată în baza legii privind asistenţa socială a persoanelor vîrstnice; proiectarea experimentală şi construcţia clădirilor şi complexelor cu destinaţie locativ-civilă, ţinîndu-se cont de necesităţile persoanelor în vîrstă, de noile forme de asistare socială a acestora. Pentru întreţinerea permanentă şi provizorie a persoanelor în vîrstă, va fi renovat fondul existent de clădiri şi încăperi. Finanţarea obiectivelor programului complex "Bătrîneţe asigurată" va fi efectuată din contul mijloacelor bugetului asigurărilor sociale de stat, ale bugetelui de stat şi bugetului unităţilor administrativ-teritoriale, mijloacelor obţinute din privatizarea contra mijloace băneşti sau donate de sponsorii autohtoni şi străini, precum şi din mijloacele organizaţiilor neguvernamentale şi ale Fondului de investiţii sociale. Programul va contribui la crearea în republică a serviciului gerontologic pentru cetăţenii de vîrsta a treia, la înlăturarea consecinţelor social-economice negative ale perioadei de tranziţie asupra persoanelor în vîrstă şi a familiilor din care fac parte, la reducerea riscului de situare a persoanelor de vîrstă înaintată sub pragul sărăciei. 9. Asigurarea financiar-organizaţională a măsurilor de acordare a ajutorului social Măsurile prevăzute în prezentul Program se vor realiza în paralel cu elaborarea unor noi legi fundamentale şi perfecţionarea actelor legislative şi normative în vigoare privind acordarea ajutorului social către populaţie (anexa nr.2). Cadrul juridic pentru funcţionarea sistemului de ajutor social îl vor constitui legile cu privire la minimul de existenţă şi cu privire la asistenţa socială ce vor stabili cercul de persoane care necesită un atare ajutor, modul de acordare şi sursele de finanţare ale acestuia, precum şi organele abilitate să-l acorde. Autorităţile administraţiei publice locale vor purta principala povară a acordării ajutorului social către categoriile de cetăţeni săraci. Ele îşi vor asuma funcţiile de verificare a solicitanţilor de ajutor social şi de decizie privind susţinerea concretă a cetăţenilor săraci în funcţie de situaţia lor materială şi cauzele ce le-au provocat starea de sărăcie. În cadrul sistemului instituit de protecţie socială contra sărăciei, organele administraţiei publice locale: vor crea instituţiile de ajutor social, abilitate cu acordarea de ajutor operativ persoanelor nevoiaşe la nivel local, şi vor organiza activitatea acestora, reieşind din posibilităţile financiare reale; vor asigura finanţarea, din contul mijloacelor bugetului unităţilor administrativ-teritoriale, a măsurilor de acordare a ajutorului social către săraci. Organizarea întregii activităţi de protecţie socială a categoriilor sărace de cetăţeni se pune în sarcina unui organ specializat - Fondul republican şi a fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei, care dispune de structuri la nivel republican, judeţean şi municipal. În acest scop se preconizează revizuirea funcţiilor acestui fond, ţinîndu-se cont de faptul că atribuţiile subdiviziunilor lui structurale vor include plata indemnizaţiilor finanţate din mijloacele bugetului autorităţilor administrativ-teritoriale. Fenomenele de criză din economie şi posibilităţile limitate ale statului nu permit să fie asigurată finanţarea integrală a măsurilor orientate spre reformarea sistemului de ajutor social. Pentru a reduce riscul pauperizării populaţiei şi a proteja categoriile socialmente vulnerabile se prevede realizarea următoarelor măsuri primordiale: asigurarea alocărilor stabile de mijloace pentru realizarea programelor de stat aprobate privind susţinerea socială a familiei şi copiilor, a persoanelor handicapate şi cetăţenilor în vîrstă, ocrotirea sănătăţii populaţiei, clasificîndu-le drept prioritare; introducerea modificărilor necesare în structura bugetelor de toate nivelurile şi delimitarea, prin poziţii distincte, a mijloacelor destinate asigurărilor sociale de stat şi Fondului republican şi a fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei pentru efectuarea plăţilor sociale, finanţate de la buget; concentrarea resurselor financiare, disponibilizate în procesul reformei ramurilor din sfera socio-culturală, în direcţiile prioritare de dezvoltare a acestor ramuri; adoptarea unor măsuri pentru perfecţionarea actualului sistem de reglementări interbugetare. Sistemul de transferuri interbugetare va evolua în direcţia reducerii esenţiale a volumului achitărilor prin compensări reciproce şi dezvoltarea sistemului de transferuri cu destinaţie specială. Se prevede operarea de modificări în mecanismul de transferuri în scopul revizuirii schemei de grupare a teritoriilor în funcţie de potenţialul lor economic, aşezarea georgafică şi condiţiile naturale; reexaminarea şi stabilirea sursei de finanţare în vederea achitării pentru fiece tip de indemnizaţie socială; revizuirea şi delimitarea obligaţiunilor statului şi ale autorităţilor administraţiei publice locale în ceea ce priveşte acordarea ajutorului social, reieşind din posibilităţile financiare reale; statuarea funcţiilor Fondului republican şi a fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei ca autoritate unică de organizare a întregii activităţi de acordare a ajutorului social către păturile nevoiaşe ale populaţiei. Drept surse de finanţare a asistenţei sociale servesc mijloacele: bugetului de stat; bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale; vărsămintele persoanelor fizice şi juridice, făcute sub formă de sponsorizări, acţiuni filantropice, ajutoare ale investitorilor străini, alocate pentru realizarea anumitor programe sociale. Din mijloacele bugetului de stat vor fi finanţate programele sociale de stat, orientate spre protecţia socială a categoriilor socialmente vulnerabile ale populaţiei. Din mijloacele bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale vor fi finanţate măsurile preconizate pentru susţinerea familiilor nevoiaşe prin achitare în numerar sau în natură a ajutorului stabilit prin deciziile autorităţilor administraţiei publice locale. Compensaţiile nominative stabilite în proiectul legii cu privire la protecţia socială specială a unor categorii de populaţie vor fi finanţate din contul alocaţiilor bugetului de stat prin intermediul Casei Naţionale de Asigurări Sociale. Realizarea reuşită a măsurilor prevăzute în Program var favoriza proiectul cu privire la reforma sectorului social, implementarea căruia se pune în seama Ministerului Finanţelor, şi proiectul de reformare a sistemului de protecţie socială, întocmit de către Ministerul Muncii, Protecţiei Sociale şi Familiei. Ambele proiecte sînt finanţate din contul granturilor şi de creditul Băncii Mondiale alocate în aceste scopuri. 10. Costurile măsurilor prevăzute în Program pentru anul 2000 Pentru realizarea măsurilor pe termen scurt de protecţie socială a păturilor nevoiaşe ale populaţiei în bugetul de stat pe anul 2000 sînt preconizate circa 228,8 mil.lei, dintre care circa 93,0 mil.lei - pentru majorarea salariului angajaţilor sferei sociale şi circa 10,8 mil.lei - pentru finanţarea măsurilor de protecţie a copiilor consacrate Anului Copilului. În scopul revizuirii mecanismului de reglementare şi acordare a tuturor tipurilor de compensaţii ce se plătesc şi trecerii la un nou mecanism de acordare a acestora, cu anularea concomitentă a facilităţilor acordate anumitor categorii de cetăţeni, în bugetul de stat sînt preconizate circa 125 mil.lei pentru protecţia socială specială a unor categorii de populaţie. Revizuirea sistemului actual de facilităţi, valoarea cărora depăşeşte 600 mil. lei, va permite introducerea unui nou mecanism de acordare a ajutorului social şi va crea posibilitatea de a finanţa compensaţiile nominative sau va contribui la revizuirea sistemului actual de salarizare, indexarea pensiilor, acordarea compensaţiilor la plata serviciilor locativ-comunale. Sus-numita măsură va permite ameliorarea situaţiei materiale a circa 50% din populaţia ţării. Cuantumurile concrete ale mijloacelor financiare stipulate în prezentul Program vor fi examinate anual la formarea bugetului de stat şi a bugetului asigurărilor sociale de stat şi vor fi alocate pentru realizarea măsurilor concrete. 11. Monitoringul sărăciei În lipsa bazei normative de identificare a sărăciei, determinarea proporţiilor, profunzimii şi acuităţii ei, precum şi desfăşurarea monitoringului vor fi precedate de un şir de activităţi privind: perfecţionarea metodologiei de analizare a impactului reformelor economice asupra bunăstării cetăţenilor, care să permită estimarea obiectivă a nivelului de trai al populaţiei în ansamblu pe republică şi separat, în fiecare din zonele ei. Metodologia trebuie să înglobeze recomandările ONU şi experienţa mondială a cercetărilor din acest domeniu; elaborarea criteriilor, metodelor şi procedeelor de determinare a gradului de sărăcie; elaborarea metodologiei de calculare a minimului de existenţă pentru familii cu diverse componenţe; perfecţionarea metodologiei de identificare a sărăciei şi determinarea parametrilor cantitativi şi calitativi ai sărăciei pentru diverse pături şi categorii ale populaţiei; elaborarea şi implementarea indicatorilor sociali şi modului de desfăşurare a monitoringului sărăciei; întocmirea pronosticurilor privind indicatorii bunăstării populaţiei. Pentru organizarea monitoringului impactului reformelor economice asupra bunăstării populaţiei se prevede crearea pe lîngă Ministerul Economiei şi Reformelor, cu susţinerea organismelor internaţionale, a unui grup interdepartamental de lucru. Procesul de monitorizare va permite: estimarea eficienţei politicii sociale de stat şi a măsurilor întreprinse pentru reducerea sărăciei în ţară la nivel naţional, precum şi la nivel de judeţe, municipii; evidenţierea celor mai acute probleme, care necesită soluţii urgente şi neordinare; elaborarea măsurilor care să diminueze amploarea şi profunzimea sărăciei şi fundamentarea asigurării lor financiar-organizaţionale; organizarea colaborării strînse între organele publice centrale şi locale în promovarea şi realizarea măsurilor preconizate pentru îmbunătăţirea bunăstării populaţiei şi reducerea sărăciei; crearea reţelei informaţionale unice privind realizarea politicii sociale. Rezultatele monitoringului sărăciei vor fi prezentate cu regularitate organizaţiilor interesate, implicate în procesul de studiere a nivelului de trai al populaţiei şi în luarea deciziilor privind modificarea direcţiilor în domeniul politicii sociale. Anexa nr.2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 564 din 14 iunie 2000 LISTA ACTELOR LEGISLATIVE ŞI NORMATIVE NECESARE PENTRU REALIZAREA MĂSURILOR PROGRAMULUI NAŢIONAL DE ATENUARE A SĂRĂCIEI PENTRU ANII 2000-2001 ------------------------------------------------------------------------- Denumirea actelor normative | Termenele | Executorii |de executare| ------------------------------------+------------+----------------------- 1 | 2 | 3 ------------------------------------------------------------------------- Legi: Cu privire la protecţia socială spe- trimestrul Ministerul Economiei şi cială a unor categorii de populaţie I 2000 Reformelor în comun cu ministerele de resort Cu privire la asistenţa socială semestrul Ministerul Muncii, Pro- I 2000 tecţiei Sociale şi Fa- miliei în comun cu mi- nisterele de resort Cu privire la minimul de existenţă semestrul Ministerul Economiei şi II 2000 Reformelor în comun cu ministerele de resort Hotărîri guvernamentale: Cu privire la modul de acordare a semestrul Ministerul Economiei şi compensaţiilor nominative pentru II 2000 Reformelor în comun cu unele categorii de populaţie ministerele de resort Cu privire la modul de calculare a semestrul Ministerul Economiei şi cuantumului minimului de existenţă II 2000 Reformelor în comun cu şi de determinare a pragului sără- ministerele de resort ciei Cu privire la modul şi condiţiile semestrul Ministerul Economiei şi de finanţare a agenţilor economici I 2000 Reformelor în comun cu pentru crearea locurilor noi de mun- ministerele de resort că în scopul angajării şomerilor Programe: Programul de acţiuni consacrate semestrul Ministerul Economiei şi Anului Copilului I 2000 Reformelor "Alocaţii pentru locuinţă" semestrul Ministerul Economiei şi I 2001 Reformelor în comun cu ministerele de resort şi organele publice lo- cale "Lucrări publice" semestrul Ministerul Economiei şi I 2001 Reformelor în comun cu ministerele de resort. Anexa nr. 3 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 564 din 14 iunie 2000 MĂSURILE ORGANIZATORICE PENTRU REALIZAREA PROGRAMULUI NAŢIONAL DE ATENUARE A SĂRĂCIEI PENTRU ANII 2000-2003 ------------------------------------------------------------------------- Denumirea măsurilor |Termenele| Executorii | de | |realizare| ---------------------------------+---------+----------------------------- 1 | 2 | 3 ------------------------------------------------------------------------- I. Consolidarea garanţiilor minime de stat Reforma sistemului de retribuire a muncii: punerea în aplicare a măsurilor 2001- Ministerul Muncii, Protecţiei prevăzute în Legea salarizării 2002 Sociale şi Familiei în comun (în redacţie nouă) cu ministerele de resort stabilirea salariului minim (lu- 2000 Ministerul Muncii, Protecţiei nar) pe ora de muncă Sociale şi Familiei în comun cu ministerele de resort Reforma sistemului de asigurare cu pensii: punerea în aplicare a Legii cu 2000- Ministerul Finanţelor în co- privire la fondurile nestatale 2001 mun cu ministerele de resort de pensii implementarea a două tipuri de 2001 Ministerul Muncii, Protecţiei asigurări: obligatorii (generale Sociale şi Familiei, Ministe- şi individuale) şi facultative rul Economiei şi Reformelor, (suplimentare) Ministerul Finanţelor II. Protecţia socială a populaţiei nevoiaşe: introducerea noilor principii şi 2001- Ministerul Economiei şi Re- mecanisme de asigurare de către 2002 formelor în comun cu ministe- stat a minimului garantat de pro- rele de resort tecţie socială a populaţiei determinarea venitului global mi- 2000- Ministerul Economiei şi Re- nim al familiei, ţinîndu-se cont 2001 formelor în comun cu ministe- de scara echivalentelor, calcula- rele de resort tă pentru Moldova, ce oferă drep- tul la obţinerea ajutorului so- cial elaborarea şi implementarea noi- 2000- Ministerul Economiei şi Re- lor mecanisme de finanţare a mă- 2001 formelor în comun cu ministe- surilor de asistenţă socială rele de resort implementarea a două proiecte la 2000 Ministerul Economiei şi Re- nivelul primăriilor, selectate formelor în comun cu PNUD prin concursul din anul 1999, ce vor contribui la crearea locuri- lor de muncă şi la asigurarea de venituri suplimentare elaborarea standardelor de stat 2000- Ministerul Economiei şi Re- în sfera prestării serviciilor 2001 formelor, Ministerul Muncii, sociale către populaţie Protecţiei Sociale şi Fami- liei în comun cu ministerele de resort elaborarea măsurilor de stimula- 2000- Ministerul Muncii, Protecţiei re a dezvoltării infrastructurii 2001 Sociale şi Familiei în comun asistenţei sociale în cadrul ju- cu autorităţile administra- deţelor ţiei publice locale III. Stimularea ocupării forţei de muncă: punerea în aplicare a mecanismu- semestrul Ministerul Muncii, Protecţiei lui de finanţare a agenţilor II 2000 Sociale şi Familiei în comun economici pentru crearea noilor cu ministerele de resort locuri de muncă în scopul anga- jării şomerilor elaborarea şi implementarea Pro- 2001 Ministerul Economiei şi Re- gramului de lucrări publice, or- formelor în comun cu autori- ganizate prin concurs la nivel tăţile administraţiei publice de judeţ, municipii şi primării locale IV. Intensificarea protecţiei sociale a familiilor cu copii: organizarea unui sistem de susţi- per- Ministerul Muncii, Protecţiei nere materială permanentă a celor manent Sociale şi Familiei, Ministe- mai sărace familii, prin interme- rul Educaţiei şi Ştiinţei, diul căruia se va repartiza îmb- instituţiile şcolare, autori- răcăminte, încălţăminte, manuale tăţile administraţiei publice şi alte mărfuri necesare familii- locale lor elaborarea acţiunilor consacrate semestrul Ministerul Economiei şi Re- Anului Copilului I 2000 formelor în comun cu ministe- rele de resort studierea şi stabilirea, în măsu- 2000- Ministerul Sănătăţii, Minis- ra posibilităţilor reale, a nor- 2001 terul Educaţiei şi Ştiinţei, melor de alimentare a copiilor în Ministerul Finanţelor, auto- cadrul instituţiilor de stat pen- rităţile administraţiei pub- tru copii, ţinîndu-se cont de ne- lice locale şi alte structuri cesităţile fiziologice ale copi- interesate lului organizarea, în caz de necesitate 2002- Autorităţile administraţiei şi în măsura posibilităţii, a 2003 publice locale centrelor de zi pentru pensionari crearea, în caz de necesitate şi 2001- Ministerul Finanţelor, Minis- în măsura posibilităţii, a unui 2002 terul Economiei şi Reforme- sistem de creditare pe termen lor, Ministerul Educaţiei şi lung a copiilor din familiile pu- Ştiinţei, autorităţile admi- ţin asigurate în vederea obţine- nistraţiei publice locale rii studiilor elaborarea programelor "Copiii 2001- Ministerul Educaţiei şi Şti- orfani" şi "Copiii handicapaţi" 2002 inţei,Ministerul Muncii, Pro- tecţiei Sociale şi Familiei crearea premiselor pentru inst- per- Ministerul Educaţiei şi Şti- ruirea profesională obligatorie manent inţei,Ministerul Muncii, Pro- şi angajarea în cîmpul muncii a tecţiei Sociale şi Familiei, copiilor orfani şi a celor ră- Oficiul forţei de muncă, Fe- maşi fără tutela părinteas- deraţia Generală a Sindicate- că, acordarea ajutorului pentru lor din Republica Moldova adaptarea lor în scopul repartizării copiilor 2000- Ministerul Educaţiei şi Şti- orfani în plasamente familiale, 2002 inţei, Ministerul Finanţelor în caz de necesitate şi în măsu- ra posibilităţii, va fi lărgită reţeaua caselor de copii de tip familial, în care acestora li se va asigura minimul garantat de trai V. Monitorizarea sărăciei Introducerea, revizuirea indica- 2000- Departamentul Analize Statis- torilor statistici privind cer- 2001 tice şi Sociologice cetarea şi aprecierea nivelului de sărăcie în republică Introducerea indicatorilor sta- 2000 Departamentul Analize Statis- tistici privind nivelul de trai tice şi Sociologice al populaţiei Prezentarea şi publicarea datelor 2001 Departamentul Analize Statis- statistice privind nivelul de bu- tice şi Sociologice năstare a populaţiei Editarea buletinului statistic 2001 Departamentul Analize Statis- privind nivelul sărăciei în re- tice şi Sociologice publică Anexa nr.4 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 564 din 14 iunie 2000 COMPONENŢA NOMINALĂ a Consiliului de coordonare a realizării Programului Naţional de Atenuare a Sărăciei CUCU Andrei - viceprim-ministru, ministrul economiei şi reformelor, preşedintele Consiliului POSTOLACHI Valentina - viceministru al economiei şi reformelor, vicepreşedintele Consiliului TOMCEAC Ana - şeful direcţiei principale a Ministerului Economiei şi Reformelor, secretarul Consiliului Membrii Consiliului: RUSU Ozea - prim-viceministru al sănătăţii APOSTOL Anghelina - viceministru al muncii, protecţiei sociale şi familiei AXENTI Adrian - director general executiv al Confederaţiei Naţionale a Patronatului din Republica Moldova CARPOV Eugen - viceministru al afacerilor externe CHIRIAC Petru - prim-vicepreşedinte al Consiliului Federaţiei Generale a Sindicatelor din Republica Moldova GRECIANÎI Zinaida - viceministru al finanţelor JOLONDCOVSCHI Alexandru - viceministru al mediului şi amenajării teritoriului MIHAILOV Eugenia - directorul general al Departamentului Analize Statistice şi Sociologice MUSTEAŢĂ Simion - şeful direcţiei probleme sociale a Cancelariei de Stat PASECINIC Ion - şef adjunct al direcţiei probleme sociale a Cancelariei de Stat PRECUP Galina - directorul Centrului Naţional de Studii şi Informare pentru Problemele Femeii ZIDU Dumitru - preşedintele Organizaţiei Veteranilor din Republica Moldova.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀