joi, 22 iunie 2000
564/14.06.2000 Hotărîre cu privire la aprobarea Programului Naţional de Atenuare a Sărăciei
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
    cu privire la aprobarea Programului Naţional de Atenuare a Sărăciei

                        Nr.564  din  14.06.2000

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.70-72/649 din 22.06.2000

                                * * *

    Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Programul Naţional de Atenuare a Sărăciei, conform anexei nr.1;
    Lista actelor  legislative  şi normative necesare pentru  realizarea
măsurilor  Programului  Naţional  de  Atenuare a  Sărăciei  pentru  anii
2000-2001, conform anexei nr.2;
    Măsurile organizatorice  pentru  realizarea Programului Naţional  de
Atenuare a Sărăciei pentru anii 2000-2003, conform anexei nr.3;
    Componenţa nominală   a  Consiliului  de  coordonare  a   realizării
Programului Naţional de Atenuare a Sărăciei, conform anexei nr.4.
    2. Ministerele,   departamentele   şi  autorităţile   administraţiei
publice  locale  vor  asigura  realizarea,  în  termenele  stabilite,  a
prevederilor sus-numitului program.
    3. Ministerul Economiei şi Reformelor:
    va asigura organizarea,   în  primul  semestru  al  anului  2000,  a
monitoringului  bunăstării  populaţiei  şi al  cauzelor  generatoare  de
sărăcie;
    în comun cu ministerele,  departamentele şi instituţiile ştiinţifice
interesate,  vor  continua  activitatea de elaborare şi  implementare  a
metodologiei de analiză a sărăciei şi a procedeelor noi de determinare a
acesteia;
    în comun cu Ministerul  Afacerilor Externe, vor iniţia negocieri  cu
reprezentanţele  organismelor  financiare internaţionale  şi  ambasadele
ţărilor   străine,   acreditate   în  Republica  Moldova,   în   vederea
implementării  unor proiecte, cu atragerea investiţiilor străine,  întru
realizarea prevederilor Programului Naţional de Atenuare a Sărăciei;
    în comun cu Ministerul Finanţelor, vor analiza utilizarea resurselor
financiare destinate atenuării sărăciei.
    4. Ministerul  Finanţelor,  în comun cu ministerele interesate,  vor
crea  un  grup de lucru responsabil de formularea  propunerilor  privind
asigurarea financiară a măsurilor şi activităţilor expuse în sus-numitul
program  la  elaborarea  proiectului  de buget (de  stat,  local  şi  al
asigurărilor sociale de stat) pentru anul viitor.
    5. Ministerul  Economiei  şi  Reformelor, în  comun  cu  ministerele
interesate  şi organele administraţiei publice locale, vor examina anual
mersul realizării Programului Naţional de Atenuare a Sărăciei, informînd
Guvernul în termen de pînă la 1 martie a anului următor.
    6. Departamentul  Analize  Statistice  şi  Sociologice  va  prezenta
datele statistice privind nivelul sărăciei în ţară, utilizînd cercetarea
bugetelor   gospodăriilor   casnice,  în  formă  de  buletin   statistic
trimestrial.

    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                           Dumitru BRAGHIŞ

    Contrasemnată:
    Viceprim-ministru,
    ministrul economiei şi reformelor               Andrei Cucu
    Ministrul muncii, protecţiei
    sociale şi familiei                             Valerian Revenco
    Ministrul finanţelor                            Mihail Manoli

    Chişinău, 14 iunie 2000.
    Nr. 464.

                                                    Anexa nr. 1
                                            la Hotărîrea Guvernului
                                                Republicii Moldova
                                           nr. 464 din 14 iunie 2000

               PROGRAMUL NAŢIONAL DE ATENUARE A SĂRĂCIEI

                              INTRODUCERE

    Tranziţia la  relaţiile  de piaţă, însoţită de declinul economic,  a
acutizat  situaţia socială a populaţiei, generînd scăderea nivelului  ei
de  trai.  Creşterea  bruscă  a numărului de  oameni  nevoiaşi  necesită
adoptarea   unor  măsuri,  menite  să  protejeze  păturile   socialmente
vulnerabile ale populaţiei în această perioadă de timp.
    La fundamentarea  direcţiilor principale ale Programului naţional de
atenuare a sărăciei (în continuare - Programul) s-au luat în considerare
experienţa   altor  ţări  privind  reducerea  amplorii  şi   profunzimii
sărăciei,  specificul manifestării sărăciei şi consecinţele acesteia  în
diversele  grupuri  sociale  ale populaţiei,  precum  şi  posibilităţile
economice şi financiare ale statului.
    Prezentul Program  este  elaborat  în concordanţă  cu  Programul  de
activitate  a  Guvernului Republicii Moldova şi  determină  obiectivele,
sarcinile,  etapele  principale,  precum  şi  măsurile  concrete  pentru
atenuarea   sărăciei   în  ţară.  Cele  mai  importante  obiective   ale
Programului  sînt:  formarea sistemului de standarde sociale  minime  de
stat  şi implementarea lor; realizarea programului complex de creare  şi
păstrare  a  locurilor  de  muncă; reformarea  sistemului  de  protecţie
socială a populaţiei nevoiaşe; lichidarea şi neadmiterea în continuare a
datoriilor   la  plata  salariului,  pensiilor  şi  indemnizaţiilor.  În
procesul  promovării  acestor  măsuri accentul principal va  fi  pus  pe
valorificarea  eficientă  a mijloacelor alocate pentru  activităţile  de
diminuare  a  sărăciei  în ţară, intensificarea  susţinerii  sociale  cu
adresă  directă  a  persoanelor  nevoiaşe, atragerea pe  scară  largă  a
surselor financiare extrabugetare.

       1. Amploarea şi profunzimea sărăciei în Republica Moldova

    Prima estimare  a sărăciei în Republica Moldova a fost efectuată  în
anul 1997 de către Departamentul Statisticii cu susţinerea financiară şi
tehnică din partea Băncii Mondiale şi a Programului de Dezvoltare al ONU
prin   folosirea   rezultatelor  cercetărilor  bugetelor   gospodăriilor
casnice.  Evidenţierea tendinţelor specifice sărăciei ca fenomen social,
determinarea  şi evaluarea cantitativă a caracteristicilor ei în  cadrul
diverselor   pături   sociale  ale  populaţiei  s-a  efectuat  pe   baza
Metodologiei  generale  de  analiză a nivelului  sărăciei  în  Republica
Moldova,  principiile  căreia  au  fost  aprobate  la  şedinţa  Comisiei
republicane pentru negocieri colective.
    Conform metodologiei  adoptate,  sărăcia se identifică  cu  ajutorul
indicatorului  minimului de existenţă, cuantumul căruia a fost  stabilit
la  nivelul  de 233,1 lei pe lună. Însă, din cauza  situaţiei  economice
dificile,  această  valoare  a  minimului de existenţă  nu  a  putut  fi
utilizată  pentru stabilirea categoriilor de persoane, care au nevoie de
asistenţă  socială  primordială,  deoarece  în acest  scop  ar  fi  fost
necesare alocări de la stat în volum de circa 3 mlrd. lei anual.
    Pentru analiză  s-a  folosit  pragul de  sărăcie,  stabilit  într-un
anumit  raport  cu  minimul  de existenţă. La  evidenţierea  şi  analiza
bugetelor  familiilor,  care  sînt afectate în cea mai  mare  măsură  de
sărăcie  şi au nevoie de asistenţă socială, s-a considerat raţional de a
aplica  nivelul pragului sărăciei egal cu 30% din cuantumul minimului de
existenţă, ceea ce în expresie bănească constituie 70 lei pe lună.
    Rezultatele reflectate  în Program au fost actualizate în anul  1999
bazîndu-se pe datele cercetărilor bugetelor gospodăriilor casnice.
    Conform investigaţiilor,  în  Republica Moldova sărăcia  s-a  extins
considerabil  în  anul  1999.  Venitul global  al  79,3%  din  populaţia
cuprinsă  în  acţiunea  de  studiere a bugetelor familiale  nu  a  atins
nivelul  minimului de existenţă, iar numărul celor mai sărace  persoane,
al  căror venit lunar global era mai mic de 70 lei, a constituit  20,7%,
adică,  practic,  fiecare  al cincilea om se află în  stare  de  sărăcie
extremă.
    În republică predomină sărăcia curentă (imposibilitatea temporară de
a  se  autoasigura), în comparaţie cu sărăcia constantă,  caracteristică
persoanelor  fără  domiciliu  sau cu comportament  asocial  (alcoolicii,
narcomanii).
    Sărăcia este  dominantă  mai  mult în zonele rurale  decît  în  cele
urbane sau 64,5% din cele mai anevoiaşe.
    Situaţia se agravează   din   cauza  distribuirii   veniturilor   în
defavoarea  familiilor celor mai nevoiaşe în raport cu pragul  sărăciei.
Veniturile  de care dispun familiile aflate sub pragul sărăciei sînt  în
medie  cu  40% mai mic decît nivelul de referinţă. Această cifră a  fost
utilizată  în  scopul evaluării obiective a sărăciei şi a  servit  drept
bază  pentru  determinarea volumului de mijloace necesare realizării  în
practică a politicii de protecţie socială a populaţiei nevoiaşe. Conform
calculelor  efectuate,  eradicarea sărăciei prin  majorarea  veniturilor
familiilor  (cu  nivelul de trai sub pragul sărăciei) pînă la 70 lei  pe
lună  pentru un membru al familiei va necesita alocări în mărime de  228
mil. lei anual, ceea ce constituie 2,6% din PIB.
    Analiza rezultatelor    cercetărilor   privind   starea    bugetelor
gospodăriilor   casnice  a  scos  în  evidenţă  grupurile  sociale   ale
populaţiei, care sînt cel mai mult ameninţate de sărăcie. Acestea sînt:
    Familiile cu  mulţi  copii  ce  reprezintă  grupul  social  cel  mai
numeros,  predispus  mai mult ca oricare altul la sărăcie.  Dintre  toţi
membrii  gospodăriilor casnice sînt foarte săraci: cei din familiile  cu
patru  şi mai mulţi copii - 29,5%, din familiile cu trei copii -  24,7%,
din  familiile  cu un singur copil - 21,6% şi din familiile care  nu  au
copii - 16,9%.
    Familiile incomplete. Din gospodăriile casnice ce constituie familii
incomplete  (de  regulă,  o mamă ce îşi educă  copiii  fără  contribuţia
bărbatului) 17,3%, adică fiecare a patra, se află sub pragul sărăciei.
    Familiile tinere.  Riscul  gospodăriilor  casnice  de  a  nimeri  în
numărul  celor  sărace  creşte odată cu apariţia în familiile  tinere  a
copiilor.  Din totalul gospodăriilor celor mai sărace, conduse de oameni
tineri  în vîrstă de pînă la 30 de ani, cele care nu au copii constituie
4,3%,  pe cînd gospodăriile casnice cu un singur copil alcătuiesc 66,7%,
iar cele cu doi copii - 21,7%.
    Şomerii. 33,1% din numărul total al şomerilor investigaţi se află în
stare de sărăcie extremă.
    Invalizii. Existenţa  invalizilor  incapabili de muncă  înrăutăţeşte
starea  materială  a  familiilor. Concomitent,  gradul  de  invaliditate
agravează  starea lor de sărăcie. Dacă din numărul total al  invalizilor
23,6%  sau  fiecare al patrulea sînt foarte săraci, această  stare  este
caracteristică  pentru  26,8 % sau, practic, pentru fiecare  al  treilea
invalid de gradul I.
    Pensionarii.  Ca nivel al bunăstării, această categorie de populaţie
se  deosebeşte  mult de celelalte grupuri sociale. Din numărul total  al
pensionarilor,  21,3%, adică fiecare al cincilea, sînt foarte săraci.  O
mare  importanţă  au condiţiile concrete de viaţă ale pensionarului,  în
special  posibilitatea  de  a-şi  continua  activitatea  de  muncă  după
atingerea  vîrstei  de  pensionare  şi obţinerea,  pe  lîngă  pensie,  a
salariului,  deţinerea  unui  sector  de pămînt şi  capacitatea  de  a-l
prelucra, adică starea lui de sănătate etc.
    Lucrătorii din sectorul agricol au venituri mai mici decît celelalte
grupuri  social-economice.  Dintre agricultorii şi fermierii  anchetaţi,
22,9% şi, respectiv, 20,2% sînt extrem de săraci.
    În ultimii ani  a  scăzut accesibilitatea populaţiei  la  serviciile
social-culturale.   Ramurile   din  infrastructura   socială   întîmpină
dificultăţi    financiare   substanţiale,   deşi   cheltuielile   pentru
întreţinerea lor cresc an de an tot mai mult. Cauza principală rezidă în
faptul că aici reformele sînt promovate foarte lent.
    În domeniul ocrotirii  sănătăţii  se produce o majorare esenţială  a
preţurilor la medicamente, se extinde sfera de prestare a serviciilor cu
plată, ceea ce face ca tratamentul multor boli să fie inaccesibil pentru
o  mare parte din populaţie. O consecinţă a acestei situaţii este faptul
că  60%  din  cazurile  de  deces  şi  30%  din  decesele  infantile  se
înregistrează la domiciliu.
    S-a redus numărul    copiilor,   care   frecventează    instituţiile
preşcolare.  Sînt pregătiţi pentru şcoală doar 55% din numărul total  al
copiilor în vîrstă de 5-6 ani. S-au înrăutăţit condiţiile de întreţinere
a  copiilor  în  instituţiile preşcolare, din  alimentaţia  lor  lipsesc
produsele  biologice  valoroase. Din cauza stării materiale precare,  în
sistemul  învăţămîntului a crescut esenţial nivelul abandonului  şcolar,
copiii neavînd măcar studii medii incomplete (9 clase).

              2. Sărăcia şi ineficienţa sistemului actual
                   de protecţie socială a populaţiei

    În republică  lipseşte  un  tip specializat de protecţie  socială  a
populaţiei   nevoiaşe.  Aceste  funcţii  revin  într-o  anumită   măsură
sistemului  actual  de protecţie socială a populaţiei, care le  exercită
prin  intermediul instituţiilor Casei Naţionale de Asigurări Sociale, ce
ocupă  locul central în acest sistem, şi cele ale Fondului republican şi
a  fondurilor locale de susţinere socială a populaţiei, întreprinderilor
şi organizaţiilor cu diferite forme de proprietate. Finanţarea măsurilor
de protecţie socială a populaţiei se efectuează din contul bugetului (de
stat  şi unităţilor administrativ-teritoriale), al mijloacelor bugetului
asigurărilor  sociale  de stat, precum şi al mijloacelor de care  dispun
întreprinderile şi organizaţiile.
    Sistemul de protecţie  socială asigură cetăţenii cu pensii garantate
de   stat,  efectuează  plata  indemnizaţiilor  pentru  familiile  puţin
asigurate  cu mulţi copii şi pentru şomeri, acordă facilităţi sub  formă
de  reduceri de preţ la medicamente, la călătoria în transportul public,
la  plata  serviciilor  locative şi comunale,  asigură  întreţinerea  în
case-internat   a  bătrînilor  şi  copiilor,  acordă  servicii   sociale
persoanelor  singure  şi  asistenţă materială de o  singură  dată  celor
nevoiaşi.
    În prezent întregul sistem de protecţie socială trece printr-o criză
acută.  În  primul rînd, a scăzut brusc nivelul de protecţie  socială  a
cetăţenilor. Prin capacitatea ei de cumpărare, pensia medie s-a redus în
comparaţie  cu  anul  1990 de circa 4 ori. A  diminuat  raportul  dintre
cuantumul  mediu al pensiei şi mărimea salariului mediu lunar. A crescut
decalajul   dintre  pensii  şi  indemnizaţii  şi  mărimea  minimului  de
existenţă al beneficiarilor acestor pensii şi indemnizaţii. În al doilea
rînd, s-a cronicizat instabilitatea financiară a sistemului de protecţie
socială,   condiţionată   de   diminuarea  raportului   dintre   numărul
plătitorilor primelor de asigurare şi cel al beneficiarilor de pensii şi
indemnizaţii.  În al treilea rînd, într-o măsură insuficientă se  acordă
asistenţă  socială  cu  adresă  directă, din  care  cauză  şi  resursele
disponibile  extrem  de  limitate  sînt  utilizate  neefectiv:  1/5  din
gospodăriile  casnice, veniturile cărora au fost examinate,  beneficiază
doar de 5,1% din volumul total al plăţilor sociale destinate populaţiei,
în  timp  ce  37,3%  din aceste plăţi completează  bugetele  a  1/5  din
gospodăriile casnice cu o situaţie materială mai bună.
    Ineficienţa sistemului actual de protecţie socială a populaţiei este
condiţionată  şi de faptul că numeroasele facilităţi, compensaţii, plăţi
sociale  şi  indemnizaţii  s-au introdus fără a se ţine cont  de  starea
materială a familiei şi de posibilităţile reale ale statului.
    Prin urmare,  acest sistem nu-şi îndeplineşte funcţiile atribuite şi
se adaptează insuficient la condiţiile nou-create. El nu a fost în stare
să  acţioneze mecanismele de care dispune pentru a preveni extinderea şi
aprofundarea  sărăciei  şi  să acorde populaţiei  nevoiaşe  la  momentul
oportun  asistenţă socială eficientă. Pornind de la aceste considerente,
reformarea  radicală  a  sistemului de protecţie socială  a  devenit  un
imperativ al timpului.

             3. Scopul Programului şi etapele de realizare
                      a sarcinilor lui principale

    Scopul Programului  îl constituie promovarea măsurilor de stopare  a
pauperizării  masive a populaţiei, iar ulterior - reducerea esenţială  a
amplorii  şi  profunzimii  sărăciei  ca o  condiţie  obligatorie  pentru
consolidarea   procesului,  care  a  început  în  ţară,  de  stabilizare
social-economică, precum şi adoptarea măsurilor de protejare a păturilor
puţin  asigurate ale populaţiei contra sărăciei. Acest scop  programatic
de atenuare a sărăciei se va realiza în două etape.
    În prima etapă  (anii  2000-2002), cînd resursele economice  vor  fi
încă destul de limitate, se prevede:
    stoparea proceselor ce stimulează pauperizarea masivă;
    intensificarea protecţiei sociale a populaţiei contra sărăciei;
    neadmiterea evoluării formelor curente de sărăcie în forme stagnante.
    În decursul celei  de  a  doua etape (începînd cu anul  2003),  cînd
creşterea  economică  se va stabiliza, va spori potenţialul material  şi
financiar  al ţării şi va fi creată baza pentru promovarea unei politici
active  de  atenuare  a  sărăciei, sarcina-cheie  va  deveni  lichidarea
cauzelor   generatoare  de  sărăcie.  În  această  perioadă  se  prevede
consolidarea   rezultatelor   pozitive,   obţinute   prin   soluţionarea
problemelor  din  prima  etapă,  urmînd ca  principala  atenţie  să  fie
acordată:
    creării condiţiilor   economice   şi  juridice  pentru   dezvoltarea
antreprenoriatului;
    ridicării nivelului    de   protecţie   şi   deservire   socială   a
vîrstnicilor,  copiilor,  altor grupuri de populaţie inapte de muncă  şi
socialmente vulnerabile;
    asigurării din  start  a unor condiţii egale pentru toţi  cetăţenii,
indiferent  de locul de trai şi nivelul veniturilor, în ceea ce priveşte
realizarea drepturilor lor la asistenţa medicală şi la studii.
    Soluţionarea  principalelor  sarcini ale Programului impune  crearea
condiţiilor  pentru  înviorarea  şi dezvoltarea economiei  naţionale  ca
fundament  al  soluţionării  problemelor sociale, inclusiv  a  problemei
sărăciei,  creşterea pe această bază a veniturilor reale ale  populaţiei
şi  instituirea mecanismelor de redistribuire a resurselor în beneficiul
cetăţenilor mai puţin asiguraţi.
    Sistemul de protecţie   socială  a  populaţiei  va  fi  supus   unor
modificări radicale, orientate spre eficientizarea funcţionării lui prin:
    concentrarea   eforturilor  pentru  soluţionarea  celor  mai   acute
probleme, caracteristice sărăciei ca fenomen social;
    intensificarea asistenţei sociale cu adresă directă pentru nevoiaşi;
    dezvoltarea sistemului de asigurări sociale;
    îmbinarea măsurilor   adoptate  la  nivel  republican  cu   măsurile
întreprinse  de  autorităţile administraţiei publice locale  din  contul
mijloacelor   financiare  proprii  prin  intermediul  instituţiilor   de
susţinere socială a populaţiei nevoiaşe;
    crearea pentru  fiecare  tip  de asistenţă socială a  unui  mecanism
adecvat de realizare, stabilind sursele concrete de finanţare.
    Eficienţa sistemului  de  protecţie socială a populaţiei  sărace  va
creşte  considerabil  pe măsura reexaminării sistemului de înlesniri  în
vigoare   şi  trecerea  la  principii  noi  de  susţinere  a   păturilor
socialmente-vulnerabile  ale  populaţiei prin  acordarea  compensaţiilor
nominative.  Astfel va fi realizat integral principiul echităţii sociale
şi  vor fi disponibilizate mijloacele atît de necesare pentru  acordarea
de ajutor celor mai nevoiaşe pături ale populaţiei.
    Mecanismul de  ajutorare  a celor săraci se divizează în  măsuri  pe
termen lung şi măsuri pe termen scurt.
    Măsurile pe termen lung prevăd:
    a) elaborarea şi implementarea noului sistem de asistenţă socială ce
presupune   optimizarea  funcţiilor  administrative  ale  organelor   de
administrare, precum şi pregătirea lucrătorilor din această sferă;
    b) promovarea  şi  realizarea  etapizată a  reformei  sistemului  de
asigurări   sociale,   ceea  ce  va  permite  îmbunătăţirea   colectării
cotizaţiilor  în bugetul asigurărilor sociale de stat, achitarea la timp
şi  completă a plăţilor de asigurări sociale şi va determina sursele  de
finanţare  a  acelor  tipuri  de plăţi sociale,  care  în  prezent  sînt
finanţate  şi administrate de Casa Naţională de Asigurări Sociale şi  nu
au caracter asiguratoriu;
    c) reforma continuă   a   sistemului  de  pensii,   orientată   spre
asigurarea  unui  nivel  al pensiilor nu mai mic decît cel  prevăzut  în
convenţiile Organizaţiei Internaţionale a Muncii (OIM);
    d) pregătirea   şi   ratificarea  Convenţiei  OIM   nr.102   privind
instituirea unor norme minimale de securitate socială;
    e) optimizarea sistemului de protecţie a şomerilor.
    Măsurile pe termen scurt preconizează:
    a) acţiuni radicale,   menite   să  stopeze   creşterea   datoriilor
salariale,  neachitarea  plăţilor  sociale de către  Casa  Naţională  de
Asigurări Sociale şi alte instituţii care stabilesc prioritatea plătirii
lor;
    b) revizuirea  sistemului  actual  de compensaţii şi  facilităţi  şi
plata lor în funcţie de venitul familiei;
    c) crearea posibilităţilor pentru obţinerea venitului prin:
    atragerea cetăţenilor în activitatea de prestare a serviciilor către
populaţie;
    contribuirea la organizarea activităţii individuale;
    susţinerea cetăţenilor  care  apelează la piaţa  muncii  (instruire,
consultaţii, angajare).
    Se preconizează  elaborarea măsurilor pentru susţinerea  veniturilor
mici, cauzată de creşterea costului vieţii.

              4. Consolidarea garanţiilor minime de stat

    Formarea sistemului de garanţii sociale va constitui suportul pentru
satisfacerea  necesităţilor  minime  ale întregii populaţii în  ceea  ce
priveşte  sursele materiale de existenţă şi asigurarea accesului egal al
cetăţenilor  la  serviciile acordate de instituţiile din sfera  socială.
Măsurile  de  ridicare a nivelului garanţiilor de stat vor fi  orientate
spre creşterea bunăstării cetăţenilor săraci.
    Sistemul de garanţii sociale include:
    severizarea controlului    de   stat   asupra   utilizării   conform
destinaţiei  a  mijloacelor alocate de la bugetul de stat la  realizarea
măsurilor în domeniul politicii sociale;
    plata la timp  a salariului, pensiilor şi indemnizaţiilor  finanţate
de la bugetele de diferite niveluri;
    utilizarea mijloacelor  extrabugetare  pentru  plata,  în  termenele
stabilite, a salariului, pensiilor şi indemnizaţiilor.
    Mărimea garanţiilor  minime  de  stat nu trebuie să  fie  inferioară
standardelor  internaţionale  respective. Nivelul acestor  standarde  se
prevede să fie atins la finele etapei a doua de realizare a Programului.
    Majorarea cuantumurilor garantate ale salariului minim, pensiilor şi
ajutoarelor  de  şomaj  va  fi  realizată  prin  apropierea  treptată  a
volumelor  acestora  de  valoarea  minimului de  existenţă  al  anumitor
categorii de populaţie. Ritmul apropierii acestor două mărimi va depinde
în   mod  direct  de  situaţia  economică  din  ţară.  Se   preconizează
restabilirea  funcţiei  economice  a salariului minim în  baza  reformei
întregului sistem de salarizare.
    Cu începere de  la  16 mai 2000 în republică se  introduce  salariul
tarifar pentru prima categorie de calificare, în mărime de 115 lei, care
constituie garanţia de stat obligatorie pentru toţi agenţii economici cu
autonomie  financiară  şi  orice tip de proprietate. Mărimea lui  nu  va
putea  fi  redusă  nici prin contractul colectiv, nici  prin  contractul
individual  de  muncă. Se prevede aplicarea salariului minim pe  ora  de
muncă  care,  este  menit  să protejeze salariaţii cu regim  de  zi  sau
săptămînă  incompletă  de  muncă, precum şi pe cei  care  lucrează  prin
contract de muncă pe termen scurt sau execută munci cu plata pe oră.
    Va creşte rolul  retribuţiei  lunare  minimale ca garanţie  de  stat
pentru  plata  muncii  lucrătorilor din  instituţiile  şi  organizaţiile
bugetare.
    În condiţiile   creşterii   datoriilor  salariale  se   preconizează
următoarele măsuri:
    vînzarea la licitaţie   a  activelor,  inclusiv  a  fondurilor  fixe
lichide  şi  a  mijloacelor  circulante,  cu  alocarea  unei  părţi  din
mijloacele obţinute pentru stingerea datoriilor la plata salariilor;
    utilizarea mijloacelor extrabugetare pentru lichidarea datoriilor la
plata salariilor lucrătorilor;
    creşterea responsabilităţii  economice,  administrative şi penale  a
persoanelor  oficiale,  proprietarilor  sau reprezentanţilor  lor,  care
exercită funcţiile patronului, pentru încălcarea drepturilor cetăţenilor
de a primi integral şi la timp plata pentru munca efectuată;
    folosirea parteneriatului  social la soluţionarea problemelor ce ţin
de îndeplinirea la timp a obligaţiunilor faţă de salariaţi şi buget;
    stabilirea dreptului   angajatului   la  compensarea   prejudiciilor
materiale cauzate prin reţinerea salariului calculat;
    extinderea practicii  de examinare a acţiunilor judiciare, intentate
de  angajaţi  în  cazurile de reţinere a  salariului,  şi  simplificarea
acestei proceduri.
    Ridicarea nivelului  minimal de trai al pensionarilor se va  realiza
în  cadrul  reformării sistemului de pensii prin aplicarea  mecanismului
nou  de  calculare a pensiilor şi crearea sistemului nestatal de  pensii
suplimentare.  În  prezent cuantumul pensiei minimale  constituie  circa
14,5%  din  minimul  necesar  pentru  existenţă.  Protecţia  veniturilor
cetăţenilor  aflaţi deja la pensie se va face prin punerea în aplicare a
mecanismului  de  indexare  anuală a pensiilor, conform  legislaţiei  în
vigoare.
    Protecţia socială  a şomerilor se va intensifica prin perfecţionarea
sistemului  existent  de acordare a indemnizaţiei de şomaj. Dar  nivelul
indemnizaţiei  minimale  de  şomaj  nu va fi prea  înalt,  astfel  încît
cetăţeanului   apt  pentru  muncă  să-i  fie  mai  convenabilă  varianta
obţinerii de venituri prin prestarea muncii plătite.
    În cadrul etapei  a  doua  se preconizează  introducerea  protecţiei
garantate  a populaţiei nu numai contra şomajului complet, ci şi a celui
parţial   şi  în  acest  scop  se  prevede  consfinţirea  legislativă  a
statutului de şomer parţial.
    Garantarea dreptului  cetăţenilor de a avea acces egal la  asistenţa
socială  se  va efectua prin adoptarea măsurilor respective,  în  primul
rînd  în  sferele  ocrotirii  sănătăţii,  învăţămîntului  şi  asistenţei
sociale.
    Garanţiile în  domeniul ocrotirii sănătăţii populaţiei se realizează
conform  Legii  cu  privire la minimul de  asistenţă  medicală  gratuit,
garantat  de  stat. De cel mai mare volum de servicii medicale  gratuite
vor beneficia categoriile cele mai sărace ale populaţiei.
    Se prevede înfiinţarea  unor  structuri care să  asigure  aprecierea
obiectivă  a calităţii asistenţei medicale, crearea cadrului  legislativ
pentru reglementarea şi asigurarea protecţiei drepturilor pacienţilor şi
responsabilităţii  agenţilor  de  asigurări  medicale  pentru  calitatea
asistenţei medicale acordate populaţiei.
    Garanţia socială  de  bază în domeniul învăţămîntului va fi  crearea
condiţiilor pentru ca toţi cetăţenii Republicii Moldova să capete studii
medii  fără  plată  în şcolile de cultură generală de stat,  situate  în
apropierea  domiciliului  elevului.  Totodată, învăţămîntul de  stat  va
dispune  de  un anumit număr de programe şcolare şi metodici de  predare
standard,  care  va  asigura nivelul garantat de stat  al  cunoştinţelor
obţinute de elevi.
    Accesul populaţiei  la  studiile  superioare  va  fi  asigurat  prin
realizarea  principiului  social: condiţii egale din start  pentru  toţi
membrii  societăţii.  La aceasta va contribui şi atribuirea  unui  număr
acceptabil  de  locuri  în  instituţiile de învăţămînt  superior  şi  în
colegiile  finanţate de la bugetul de stat. Vor fi întreprinse măsuri de
susţinere  a  instruirii copiilor talentaţi şi a celor cu  dereglări  în
dezvoltare, proveniţi din familiile puţin asigurate.
    O măsură ce va  permite satisfacerea cererii declarate a  populaţiei
pentru  servicii preşcolare va fi acordarea acestor servicii în condiţii
avantajoase prin intermediul sistemului de instituţii ale statului.
    Reducerea riscului  pentru  bătrîni, invalizi şi familiile cu  mulţi
copii de a se situa sub pragul sărăciei se va obţine prin măsuri care le
va   asigura  atingerea  normelor  de  existenţă,  garantate  de   stat.
Ţinîndu-se  cont de schimbările ce au avut loc în ţară, se  preconizează
elaborarea  şi  aprobarea  unor noi standarde de  stat  diferenţiate  de
deservire  socială,  precum  şi acordarea licenţelor  de  activitate  în
această sferă.

              5. Reforma sistemului de protecţie socială
                         a populaţiei nevoiaşe

    Scopul reformei  în  cadrul  prezentului Program este  crearea  unui
sistem  eficient de protecţie a categoriilor socialmente vulnerabile ale
populaţiei,  ţinîndu-se  cont  de  posibilităţile  bugetului  ţării.  Se
prevede   elaborarea  unor  mecanisme  de  finanţare,  care  să  asigure
realizarea  măsurilor  de consolidare a protecţiei sociale a  populaţiei
nevoiaşe,  evidenţiind  persoanele  cu  cele  mai  acute  necesităţi  şi
acordîndu-le asistenţa socială necesară.
    Intensificarea  protecţiei  sociale  a  populaţiei  nevoiaşe  se  va
efectua  în  cadrul reformării actualului sistem de  protecţie  socială,
atribuind prioritate absolută problemei prevenirii sărăciei. În afară de
aceasta,  se prevede crearea unui tip specializat de protecţie  socială,
orientat în exclusivitate spre populaţia săracă.
    Pentru susţinerea  socială  a păturilor socialmente vulnerabile  ale
populaţiei  aflate sub pragul sărăciei se prevede introducerea unui  tip
special  de indemnizaţii. Acestea vor fi acordate numai categoriilor  de
populaţie   ce   corespund  următoarelor  criterii  caracteristice   ale
sărăciei:  şomajul,  bătrîneţea, invaliditatea şi existenţa copiilor  în
familie.  Dreptul de obţinere a numitelor indemnizaţii îl au  cetăţenii,
venitul  mediu  global  al  familiilor cărora  se  situează  sub  pragul
stabilit  al sărăciei. Nivelul garantat al asistenţei sociale se  aprobă
de  către Guvern într-un anumit raport al valorii minimului de existenţă
faţă  de mărimea reală a produsului intern brut (PIB). În cazul în  care
dispun   de   mijloace   financiare  şi  resurse   materiale   necesare,
autorităţile  administraţiei  publice locale au dreptul  să  stabilească
pragul regional al sărăciei la un nivel mai înalt decît cel oficial.
    Indemnizaţia   socială   se   va  acorda   de   către   autorităţile
administraţiei  publice  locale şi presupune verificarea  obligatorie  a
situaţiei materiale a cetăţenilor.
    Indemnizaţiile  nu fac parte din plăţile cu caracter permanent.  Ele
se vor acorda în cazul în care existenţa persoanei sau familiei acesteia
nu   este   asigurată  prin  alte  mijloace.  Dreptul   cetăţenilor   la
indemnizaţia  de sărăcie poate fi anulat în cazul în care ei beneficiază
de alte tipuri de asistenţă socială.
    Indemnizaţia  se  acordă  dacă venitul calculat  pe  baza  venitului
global al familiei este insuficient în virtutea următoarelor cauze:
    întreţinerea  unui  membru  de  familie inapt  pentru  muncă,  boală
îndelungată, survenirea invalidităţii;
    lipsa rudelor  care  să poată întreţine persoane incapabile de a  se
îngriji singure;
    producerea unor prejudicii materiale esenţiale în urma calamităţilor
naturale şi catastrofelor;
    agravarea stării de sănătate;
    lipsa unui loc  permanent de trai. În acest caz dreptul prioritar la
obţinerea  indemnizaţiilor  îl  vor avea persoanele  care  participă  la
lucrările publice.
    Autorităţile  administraţiei  publice  locale vor putea  preciza  şi
completa  lista criteriilor ce oferă dreptul la obţinerea indemnizaţiei.
În  acest  caz condiţia obligatorie va fi ca ele să dispună de  mijloace
financiare şi resurse materiale necesare.
    La alegerea beneficiarului,  indemnizaţia de asistenţă socială se va
acorda:
    în bani, inclusiv pentru achitarea serviciilor locativ-comunale;
    sub formă de  ajutor în natură (tichete pentru alimentare  gratuită,
pentru    procurarea    produselor   alimentare,   a    combustibilului,
medicamentelor, îmbrăcămintei etc.);
    prin prestarea  fără  plată  a  serviciilor  sociale  într-un  volum
adecvat mărimii indemnizaţiei în expresie bănească.
    Pe teren plata  indemnizaţiilor  poate fi îmbinată cu  alte  măsuri.
Printre acestea menţionăm:
    acordarea unui loc provizoriu de muncă;
    antrenarea cetăţenilor  săraci în realizarea programului Fondului de
investiţii  sociale,  care  finanţează diverse proiecte  nu  prea  mari,
precum   sînt   cele   pentru  dezvoltarea  economică   şi   socială   a
infrastructurii  sociale  (drumuri  locale, pieţe,  şcoli,  policlinici,
obiecte  pentru aprovizionarea cu apă, construcţia locativă,  instituţii
de  cultură,  ameliorarea condiţiilor sanitare,  susţinerea  producţiei)
prin acordarea de credite şi împrumuturi nerambursabile întreprinderilor
mici.
    În condiţiile   reformării  sistemului  de  achitare  a  serviciilor
comunale  şi  stabilirii  tarifelor unice pentru  toate  categoriile  de
utilizatori  se  va  aplica  mecanismul de  acordare  cetăţenilor  puţin
asiguraţi  a  compensaţiilor pentru plata serviciilor  locativ-comunale.
Acordarea compensaţiilor se va efectua prin stabilirea de către Guvern a
unei  cote  (în venitul global al familiei) de cheltuieli  pentru  plata
serviciilor   locativ-comunale,  consumate  de  aceasta,  calculate   în
limitele  normei  sociale  de  spaţiu locativ  şi  ale  normativelor  de
utilizare a serviciilor comunale.
    Administrarea  şi  finanţarea  măsurilor de susţinere  a  familiilor
nevoiaşe se pune în sarcina autorităţilor administraţiei publice locale.
Totodată,    se    prevede   că   acolo   unde    bugetele    unităţilor
administrativ-teritoriale   nu  sînt  în  stare  să  asigure  finanţarea
măsurilor  în  legătură  cu  creşterea preţurilor şi  tarifelor  vor  fi
operate transferuri din surse centralizate.

               6. Utilizarea eficientă a forţei de muncă

    Una din direcţiile   prioritare   ale   Programului   o   constituie
elaborarea unui complex de măsuri pentru protecţia socială a cetăţenilor
în   condiţiile   restructurării   întreprinderilor.   Se   preconizează
implementarea   planurilor  sociale  ale  întreprinderilor  pasibile  de
restructurare,  ce includ compartimente privind modificarea temporară  a
condiţiilor  şi  regimului  de  muncă, pensionarea  înainte  de  termen,
avantaje  sociale suplimentare pentru cei disponibilizaţi. Proiectele de
restructurare a întreprinderilor nu pot fi aprobate, dacă în ele nu sînt
stipulate măsuri de ocupare a forţei de muncă disponibilizate.
    Riscul pentru  persoanele  apte  de  muncă de a  nimeri  sub  pragul
sărăciei  se va reduce prin plasarea lor eficientă în cîmpul muncii  şi,
în  primul  rînd, prin promovarea unei politici active de  angajare.  În
acest scop se prevede:
    flexibilizarea  pieţei muncii datorită utilizării posibilităţilor de
ocupare  permanentă  şi temporară, iniţierea unor  afaceri,  dezvoltarea
antreprenoriatului, lucrul la domiciliu etc.;
    ridicarea nivelului   calitativ   al  forţei  de   muncă,   formarea
structurii  ei  dinamice, asigurînd în complex  creşterea  capacităţilor
competitive   ale  lucrătorilor  pe  piaţa  muncii  pe  calea  obţinerii
cunoştinţelor   noi,   aprofundării  cunoştinţelor  deja   căpătate   şi
perfecţionării deprinderilor lor profesionale;
    adoptarea unor   măsuri   pentru  menţinerea   întreprinderilor   în
funcţiune şi stimularea creării locurilor noi de muncă;
    perfecţionarea modului de organizare a lucrărilor publice;
    contribuirea  la  plasarea  în  cîmpul muncii  a  categoriilor  slab
protejate ale populaţiei (invalizi, femei, tineret etc.);
    optimizarea funcţionării fondului de şomaj (subdiviziune structurală
a  Casei  Naţionale  de  Asigurări Sociale) şi  consolidarea  bazei  lui
financiare.
    Crearea noilor posibilităţi de utilizare a forţei de muncă presupune
dezvoltarea   antreprenoriatului,   micului  business,   a   activităţii
individuale  de  muncă în regiunile cu situaţie critică pe piaţa  muncii
şi,  în  primul rînd, în localităţile rurale. Pentru plasarea în  cîmpul
muncii  a  şomerilor  capabili să iniţieze afaceri  proprii,  în  cadrul
sistemului  de stat pentru susţinerea micului antreprenoriat se  prevede
orientarea  profesională şi consultarea acestora, familiarizarea lor  cu
bazele  antreprenoriatului şi întocmirea business-planurilor. Susţinerea
financiară  a  şomerilor  la stadiul de iniţiere  a  afacerilor  proprii
prevede  acordarea unor indemnizaţii unice şi a creditelor (rambursabile
sau nerambursabile, sub formă de granturi).
    Viabilitatea  întreprinderilor create de şomeri va fi asigurată prin
selectarea   minuţioasă  a  candidaturilor  dintre  cei  mai   nevoiaşi,
estimarea  business-planurilor  prezentate, acordarea consultaţiilor  de
ordin tehnic în domeniul businessului.
    Avînd în vedere  intensificarea migraţiei externe a forţei de muncă,
se prevede:
    iniţierea încheierii cu ţările străine a contractelor (convenţiilor)
şi  acordurilor interstatale, care să reglementeze problemele  migraţiei
resurselor de muncă din Republica Moldova;
    organizarea instruirii  şi  recalificării migranţilor potenţiali  în
scopul  reducerii perioadei de adaptare a lor la condiţiile de muncă  şi
trai în ţările de emigrare;
    crearea unui     sistem    sigur    de    protecţie    socială     a
lucrătorilor-migranţi în perioada aflării lor în străinătate.
    Ridicarea calităţii forţei de muncă va fi asigurată prin următoarele
acţiuni:  orientarea  sistemului  de  învăţămînt  general,  profesional,
superior  şi postuniversitar spre necesităţile economiei în  perspectiva
modificării cererii şi ofertei pe piaţa muncii; susţinerea sistemului de
instruire  în  cadrul întreprinderii, inclusiv instruirea  anticipată  a
personalului  care riscă să fie disponibilizat; dezvoltarea unui  sistem
flexibil  de instruire profesională a şomerilor şi persoanelor neocupate
în producţie.
    Pentru organizarea  locurilor  noi  de muncă urmează să fie  pus  în
aplicare  mecanismul  de finanţare a cheltuielilor  agenţilor  economici
legate  de  organizarea locurilor suplimentare de muncă. Aceasta  se  va
efectua  în  baza  contractelor  încheiate între  agenţii  economici  şi
oficiile  utilizării forţei de muncă pe calea selectării prin concurs  a
proiectelor   patronilor   cu   orice  tip  de  proprietate   şi   formă
organizaţional-juridică. Sursele de finanţare vor fi mijloacele fondului
de  şomaj  (pînă  la 20% din partea de cheltuieli  a  bugetului  acestui
fond);   creditele   bancare  contractate  sub  garanţia   autorităţilor
administraţiei  publice  locale;  defalcările benevole şi  donaţiile  de
binefacere  pentru  şomeri ale persoanelor fizice şi juridice,  inclusiv
străine;   mijloacele   fondului  de  dezvoltare  a  micului   business;
mijloacele  bugetului  de  stat,  inclusiv  cele  încasate  de  pe  urma
restructurării   şi  lichidării  întreprinderilor  falimentare,  alocate
pentru  finanţarea proiectelor cu destinaţie specială pentru plasarea în
cîmpul muncii a categoriilor socialmente vulnerabile de populaţie.
    Finanţarea cheltuielilor ce ţin de crearea locurilor suplimentare de
muncă  pentru şomeri din contul fondului de şomaj se va efectua pe  bază
de  credite rambursabile sau nerambursabile (sub formă de granturi),  în
funcţie  de  categoria şomerilor: invalizi, tineri pînă la 18  ani  fără
profesii,  cetăţenii  care  şomează  mai mult  de  12  luni,  persoanele
eliberate  din  detenţie  şi din instituţiile  de  reabilitare  socială,
părinţii  singuri şi cei cu mulţi copii, cei care educă copii de  vîrstă
preşcolară sau copii handicapaţi.
    Organizarea lucrărilor   publice.  În  acest  scop  urmează  să  fie
elaborat  un program naţional al lucrărilor publice şi instituit un fond
special  pentru  asigurarea  financiară a acestor  lucrări.  Se  prevede
extinderea  volumului şi diversificarea tipurilor de lucrări publice, cu
antrenarea  unor  specialişti de înaltă calificare. Totodată,  lucrările
publice vor asigura filtrarea şomerilor "aparenţi", care sînt ocupaţi în
sectorul   tenebru   al   economiei  şi  care,   concomitent,   solicită
indemnizaţie de şomaj.
    Se presupune că participarea periodică a fiecărui şomer la lucrările
publice  se  va  transforma  dintr-o  ocupaţie  benevolăRntr-o  condiîie
obligatorie pentru obîinerea indemnizaîiei.
    Proiectele de   organizare   a  lucrărilor  publice   elaborate   de
autorităţile  publice  locale  se vor selecta prin  concurs.  Finanţarea
cheltuielilor  în acest scop se va face din contul mijloacelor  fondului
de    şomaj,    bugetului    de    stat    şi    bugetelor    unităţilor
administrativ-teritoriale, precum şi din alte surse.
    Asistenţa privind  ocuparea cetăţenilor din categoriile  socialmente
vulnerabile  ale  populaţiei  va  consta  în  organizarea  plasării  lor
prioritare  în cîmpul muncii. Concomitent, se prevăd măsuri diferenţiate
pentru anumite categorii socialmente vulnerabile:
    pentru tineret  -  aplicarea mecanismului de cotare şi  rezervare  a
locurilor de muncă; crearea cu participarea organizaţiilor de tineret şi
organelor  puterii  executive a unor burse specializate de muncă  pentru
tineret,  centre  de  adaptare socială şi  psihologică  a  absolvenţilor
instituţiilor  de  cultură  generală; susţinerea  antreprenoriatului  şi
activităţilor individuale în rîndurile tineretului;
    pentru invalizi  - multiplicarea stimulentelor economice, care  să-i
determine  pe  agenţii  economici  să stabilească  cote  de  angajare  a
invalizilor  cu  remuneraţie parţială şi crearea (păstrarea) din  contul
mijloacelor fondului de şomaj a locurilor de muncă pentru invalizi.
    Ridicarea rolului  fondului  de  şomaj prevede  următoarele  măsuri:
crearea  unui sistem viabil de asigurare a cetăţenilor contra şomajului;
acordarea  autonomiei  (în  primul rînd financiare) fondului  de  şomaj,
stabilirea  unei  cote  de defalcări obligatorii de  mijloace  pentru  a
asigura  activitatea fondului de şomaj. Funcţiile fondului de şomaj  vor
fi   reorientate  spre  promovarea  unei  politici  active  în  domeniul
utilizării forţei de muncă. Fondului de şomaj i se atribuie funcţiile de
coordonare  a  activităţii Serviciului de stat al utilizării  forţei  de
muncă   şi  sistemului  de  protecţie  socială  a  şomerilor  în  scopul
integrării lor în piaţa muncii în curs de constituire.

              7. Programul complex cu destinaţie specială
                 privind protecţia socială a copiilor

    Cel mai numeros  grup  din categoriile socialmente  vulnerabile  ale
populaţiei,  care  este  ameninţat  sau  afectat  deja  de  sărăcie,  îl
constituie  cele  peste 200 mii de familii cu mulţi copii. Pentru  multe
dintre  aceste familii unica sursă de venituri băneşti este indemnizaţia
pentru  îngrijirea copiilor cu vîrste între 1,5-16 ani în mărime de 16,2
lei pe lună, acordată pentru fiecare copil. Situaţia se agravează şi din
cauza că această indemnizaţie se plăteşte deseori cu mari întîrzieri.
    În republică  există  11  mii de copii orfani şi copii  rămaşi  fără
protecţia  părintească.  Din ei, 5237 copii au fost înfiaţi,  3953  sînt
educaţi  în condiţii de tutelă, 2380 se află la întreţinerea statului şi
226 locuiesc în case de copii de tip familial.
    Sînt înregistraţi  circa  14 mii de copii handicapaţi în  vîrstă  de
pînă la 16 ani.
    În ultimii ani  s-a înrăutăţit considerabil alimentaţia  populaţiei.
Conform  datelor  cercetărilor efectuate cu suportul UNICEF,  din  cauza
alimentaţiei  insuficiente  a  crescut numărul  deceselor  în  rîndurile
copiilor de pînă la 1 an.
    În raţia zilnică  de  alimentare a membrilor unei familii  cu  mulţi
copii  lipsesc  pînă la 16% proteine, 32% glucide, 64% vitamina  A,  23%
vitamina  C,  19% fosfor şi 40% calciu. Valoarea energetică a raţiei  de
alimentare  a  copilului din aceste familii este cu circa 30%  mai  mică
decît  normele  stabilite.  Extrem  de  nesatisfăcător  este  organizată
alimentaţia copiilor în instituţiile preşcolare, în care deficitul lunar
de carne şi produse lactate constituie mai mult de 50-60%. În şcolile de
cultură  generală  doar  circa 40% din copii sînt  asiguraţi  cu  hrană,
puterea  ei  calorică  constituind doar 30-33% din norma  stabilită,  în
raţie predominînd pastele făinoase.
    Toate acestea  au  condus  la  creşterea numărului  de  copii  fizic
subdezvoltaţi.  În  anul 1995, în ansamblu pe republică numărul  acestor
copii  în vîrstă de pînă la 14 ani a constituit 9%, iar în 1996 a  atins
nivelul de 19% din totalul lor.
    Programul cu   destinaţie  specială  privind  protecţia  socială   a
copiilor  are  drept scop formarea unui sistem de protecţie  socială  în
primul  rînd  a copiilor din familiile sărace, copiilor orfani şi  celor
handicapaţi.
    Programul prevede soluţionarea următoarelor probleme:
    formarea cadrului    normativ    şi   legislativ,   elaborarea    şi
implementarea treptată a noilor forme de ajutor social;
    acordarea de  ajutor familiilor în situaţii critice şi copiilor  din
atare familii;
    implementarea  standardelor  de  stat privind  asistenţa  socială  a
familiilor şi copiilor.
    Complexul de  măsuri  din cadrul programului cu destinaţie  specială
cuprinde următoarele sfere de protecţie socială a copiilor: acordarea de
ajutoare  materiale  familiilor cu copii, asigurarea copiilor  cu  hrană
calitativă,  ocrotirea  sănătăţii copiilor, crearea  condiţiilor  pentru
obţinerea  unor  studii  serioase, formarea şi  consolidarea  premiselor
juridice,  economice  şi  organizaţionale  pentru  susţinerea  civilă  a
copiilor   orfani   şi  copiilor  rămaşi  fără   protecţia   părinţilor,
soluţionarea  în  complex  a  problemelor copiilor  handicapaţi  şi  ale
părinţilor  acestora (tutorilor, îngrijitorilor), dezvoltarea sistemului
de asistenţă socială a familiilor şi copiilor.
    Acordarea de ajutoare materiale familiilor cu copii se va efectua în
formă bănească şi naturală.
    Măsurile privind   extinderea  proporţiilor  susţinerii  băneşti   a
familiilor  cu copii, precum şi altor măsuri privind protecţia socială a
copiilor,  se  vor  realiza  prin punerea în aplicare  a  strategiei  de
protecţie socială a familiei şi copilului.
    Ajutoarele materiale  pentru  familiile  cu copii vor ocupa  un  loc
prioritar  în  sistemul de susţinere materială a familiilor  sărace.  Se
preconizează  că distribuirea îmbrăcămintei, încălţămintei,  manualelor,
rechizitelor  şcolare  şi  altor mărfuri pentru copii se  va  face  prin
intermediul instituţiilor şcolare.
    Asigurarea copiilor  cu  hrană  se  va efectua  prin  elaborarea  şi
realizarea  programelor  de  asigurare a familiilor sărace  cu  alimente
pentru copii prin:
    organizarea în  cantinele  şcolare a prînzurilor fără plată  sau  la
preţ  redus  şi  eliberarea pentru cele mai sărace familii  cu  copii  a
tichetelor de procurare a produselor alimentare;
    implementarea  mecanismelor  de  stimulare a  activităţii  agenţilor
economici privind fabricarea produselor alimentare destinate alimentării
copiilor;
    stabilirea comenzii  de  stat la achiziţionarea produselor  agricole
necesare   fabricării   alimentelor  pentru  copii,   prevăzînd   sumele
respective în bugetele locale.
    Ocrotirea sănătăţii  copiilor se va optimiza în cadrul reformării de
ansamblu  a sistemului de ocrotire a sănătăţii. O măsură ce va contribui
la  îmbunătăţirea  deservirii medicale a copiilor va fi introducerea  în
practica  ocrotirii  sănătăţii a institutului medicului de  familie.  Se
prevede  asigurarea  preferenţială  cu medicamente (în  conformitate  cu
legislaţia   în  vigoare),  atrăgîndu-se  în  acest  scop  mijloace  din
ajutoarele umanitare şi resursele Crucii Roşii.
    În sfera educaţiei   şi  învăţămîntului  pentru  copiii  de   vîrstă
preşcolară  se preconizează măsuri de stimulare a educaţiei casnice.  Se
prevede  ca  aceste  măsuri să fie realizate în cea de a  doua  etapă  a
Programului  prin introducerea indemnizaţiilor pentru mamele care  educă
în condiţii casnice copii cu vîrsta de pînă la trei ani.
    Pentru obţinerea  studiilor în colegii şi instituţiile de învăţămînt
superior va fi aplicat sistemul de credite preferenţiale.
    Protecţia socială  a  copiilor orfani se va realiza  în  următoarele
direcţii:
    prevenirea situaţiilor  de abandon al orfanilor prin realizarea unui
complex  de măsuri pentru ajutorarea copiilor din familiile  socialmente
vulnerabile;
    crearea unui   sistem   stabil  de  orientare  profesională  şi   de
calificare iniţială a discipolilor caselor de copii;
    perfecţionarea procesului de socializare psihopedagogică şi medicală
a  copiilor orfani şi copiilor rămaşi fără tutela părintească, însuşirea
de către aceştia a dexterităţilor necesare unui mod de viaţă independent
şi  a  culturii  juridice,  dezvoltarea unei  reţele  de  instituţii  de
adaptare postinternat;
    asigurarea angajării  în  cîmpul  muncii a  tinerilor  discipoli  ai
caselor  de  copii,  antrenarea  acestora  în  activităţile  de  afaceri
antreprenoriale.
    Soluţionarea  în  complex a problemelor copiilor handicapaţi  se  va
efectua în următoarele direcţii:
    profilaxia invalidităţii   infantile.  Se  prevede  elaborarea  unor
metode moderne de diagnosticare timpurie, care va contribui la reducerea
cazurilor de naştere a copiilor cu dereglări fizice şi intelectuale şi a
copiilor  infirmi,  precum  şi la prevenirea invalidităţii  copiilor  ce
suferă  de boli cronice. Se preconizează efectuarea la scară naţională a
diagnosticului timpuriu al particularităţilor psihofizice şi individuale
ale copiilor cu dereglări în dezvoltare şi reabilitarea acestora;
    consolidarea bazei tehnico-materiale şi utilarea cu mijloace tehnice
a  instituţiilor  de reabilitare a copiilor cu handicap  intelectual  şi
fizic şi a caselor-internat pentru aceşti copii;
    formarea şi perfecţionarea   cadrelor   care  lucrează   cu   copiii
handicapaţi. Va fi organizată pregătirea şi reciclarea specialiştilor în
domeniul   asistenţei  sociale  pentru  copiii  handicapaţi,  pregătirea
pedagogilor-conductori  pentru  munca  cu copiii afectaţi  de  paralizii
cerebrale,  a specialiştilor pentru munca cu copiii surdomuţi. Va începe
implementarea modelelor experimentale de întreţinere, instruire, educare
şi reabilitare a copiilor cu defecte intelectuale şi fizice.
    Deservirea socială  a  familiilor  şi  copiilor  se  va  efectua  în
conformitate  cu legislaţia asistenţei sociale a populaţiei,  creîndu-se
premise pentru:
    elaborarea şi   implementarea  standardelor  de  stat  în   domeniul
asistenţei  sociale, care stabilesc cerinţele de bază privind volumul şi
calitatea serviciilor, modul şi condiţiile de prestare a acestora;
    adoptarea măsurilor   de  stimulare  a  dezvoltării  infrastructurii
ajutoarelor sociale în judeţe;
    crearea condiţiilor  de organizare a instituţiilor de tip nou,  care
să presteze servicii sociale familiilor şi copiilor.

            8. Programul complex cu destinaţie specială
                      "Bătrîneţe asigurată"

    Actualmente în   componenţa  populaţiei  este  evident  procesul  de
creştere  a cotei cetăţenilor de vîrstă înaintată (a femeilor trecute de
55  ani  şi  a  bărbaţilor  trecuţi de 60 ani).  În  anul  1980  aceştia
constituiau  13,6%, în 1990 - 15,4%, în 1995 - 15,8%, în 1998 - 16%.  În
prezent  numărul pensionarilor, luaţi la evidenţa organelor de asistenţă
socială,  a atins cifra de 728 mii de persoane sau 20% din numărul total
al  populaţiei.  Sursa  principală de venit a majorităţii  oamenilor  în
vîrstă  o  constituie  pensia. În anul 1998 cuantumul mediu  al  pensiei
lunare  de vîrstă, stabilite de organele de asigurări sociale, a fost de
85,4 lei sau 28,2% din salariul mediu.
    Pe parcursul  ultimilor  ani  nivelul de trai al  pensionarilor  s-a
redus  esenţial.  Astfel, cuantumul mediu al pensiei în anul 1997,  prin
capacitatea  lui de cumpărare, în ansamblu faţă de nivelul anului  1990,
s-a redus de peste 4 ori. Scăderea nivelului de trai al pensionarilor se
explică prin creşterea preţurilor la o parte considerabilă din produsele
alimentare,  precum şi la serviciile cu plată. Asupra nivelului de  trai
al  pensionarilor  are  un  impact  negativ şi  neachitarea  la  timp  a
pensiilor.
    Conform datelor obţinute în cadrul studierii bugetelor gospodăriilor
casnice,  numărul pensionarilor aflaţi sub minimul de existenţă de 233,1
lei  constituie  85,4%, iar al celor aflaţi sub pragul sărăciei  (de  70
lei) este de 18,7% din totalul pensionarilor. În structura cheltuielilor
celor  mai  sărace  gospodării  casnice,  în  componenţa  cărora  există
pensionari,  cota cea mai mare de cheltuieli (72,6% sau 51,6 lei) revine
alimentaţiei şi băuturilor nealcoolice.
    Cea mai dificilă  este situaţia pensionarilor cu vîrste între  61-65
ani,  fapt  explicat prin scăderea nivelului veniturilor în legătură  cu
ieşirea  la pensie a bărbaţilor, şi cu vîrste între 71-75 ani,  deoarece
creşte  brusc numărul persoanelor singure de vîrstă înaintată. S-a redus
numărul pensionarilor angajaţi în cîmpul muncii. Activismul oamenilor în
vîrstă,  aflaţi  în  căutarea unor surse suplimentare  de  completare  a
bugetelor,  este  limitat  din cauza  dereglărilor  sănătăţii  specifice
vîrstei,  de  lipsa  proprietăţii,  din  care  ar  putea  obţine  careva
venituri.  Doar o parte neînsemnată a pensionarilor dispun de  venituri,
sursele  cărora sînt dividendele, închirierea locuinţelor, automobilelor
şi altor bunuri.
    Scăderea calităţii asistenţei medicale acordate oamenilor în etate a
contribuit  la  creşterea în rîndurile lor a morbidităţii şi  deceselor.
Nivelul  morbidităţii  oamenilor  în  vîrstă  este  de  2  ori,  iar  al
bătrînilor  - de 6 ori mai mare în comparaţie cu nivelul morbidităţii în
rîndurile  cetăţenilor de vîrste mai tinere. Pînă la 80% din pensionarii
bătrîni  necesită asistenţă medico-socială. Mai mult de 70% din  această
categorie  suferă de 4-5 maladii cronice, inclusiv cardiovasculare,  ale
sistemului  nervos, circulator şi endocrin, ale aparatului  respiratoriu
şi  digestiv  şi ale sistemului dento-maxilar. Cu toate acestea,  starea
sănătăţii oamenilor în etate nu este protejată în măsură deplină.
    O atenţie deosebită  necesită persoanele fără un anumit loc de  trai
şi fără ocupaţie, 15-20% dintre care sînt oameni în vîrstă.
    Problema protecţiei  sociale  a oamenilor de vîrstă înaintată se  va
complica,  dată  fiind  tendinţa agravării în  perspectivă  a  situaţiei
demografice  în  ansamblu.  Începînd  cu anul 2005,  situaţia  în  acest
domeniu  se  va acutiza substanţial şi va atinge apogeul în  anul  2022,
acest  fenomen  urmînd  să se repete în anul 2047.  În  aceste  condiţii
intensificarea  protecţiei  sociale  a  persoanelor  vîrstnice  nu  este
posibilă fără reformarea radicală a sistemului de asigurare cu pensii şi
fără optimizarea generală a sistemului de protecţie socială.
    Scopul principal  al programului complex "Bătrîneţe asigurată" va fi
crearea  unor  premise corelate organizaţionale, economice, juridice  şi
sociale, care vor asigura eradicarea celor mai grave forme de sărăcie ce
au  afectat  cetăţenii  de vîrstă înaintată. Programul  va  constitui  o
componentă  a  politicii  sociale a statului. Direcţiile  principale  de
realizare  a programului vor cuprinde toate sferele de activitate vitală
a  cetăţenilor de vîrsta a treia: reformarea sistemului de asigurare  cu
pensii,  îmbunătăţirea  deservirii  sociale a  persoanelor  ce  necesită
îngrijire  permanentă şi intensificarea susţinerii sociale a  bătrînilor
singuri.
    Reforma complexă  a sistemului de asigurare cu pensii are drept scop
crearea  unor condiţii adecvate pentru ameliorarea vieţii pensionarilor,
implementarea noului sistem de pensionare pentru cetăţenii care au atins
vîrsta  respectivă,  elaborarea programului de tranziţie de la  actualul
sistem la un nou sistem de pensionare.
    Pentru a le crea pensionarilor condiţii mai bune de viaţă se prevede
adoptarea măsurilor necesare în vederea achitării integrale şi la timp a
pensiilor   (şi   a  compensaţiilor  cuvenite)  tuturor   pensionarilor,
indiferent  de  locul lor de trai. Date fiind dificultăţile  financiare,
mărimea   pensiei  va  rămîne  deocamdată  aceeaşi  pînă  la   achitarea
restanţelor  faţă  de pensionari şi pînă se va acumula în acest  scop  o
rezervă suficientă la Fondul asigurărilor sociale de stat.
    După ce vor fi achitate integral datoriile la plata pensiilor şi vor
fi  acumulate  rezervele  necesare,  suficiente pentru  plata  lunară  a
pensiilor,  se va reveni la practica de indexare a pensiilor în  funcţie
de creşterea preţurilor.
    Continuitatea   vechiului   şi  noului  sistem  de   pensionare   şi
neadmiterea  reducerii nivelului de trai al cetăţenilor care au  obţinut
dreptul  la pensie vor fi atinse prin elaborarea programului de  trecere
de la actualul sistem de asigurare cu pensii la un nou sistem.
    Pentru ridicarea nivelului de trai al pensionarilor se prevede:
    a) la prima etapă:
    stingerea restanţelor  la  plata pensiilor şi  asigurarea  achitării
integrale şi în termen a pensiilor către toţi pensionarii, indiferent de
locul lor de trai;
    revenirea la   practica  de  indexare  a  pensiilor  în  funcţie  de
creşterea preţurilor;
    b) la etapa a doua:
    susţinerea dezvoltării fondurilor profesionale şi ramurale nestatale
de  pensii, finanţate din contul patronilor şi al angajaţilor înşişi, cu
condiţia  protecţiei  şi  susţinerii  de către stat  a  plătitorilor  de
cotizaţii;
    trecerea treptată  la noul sistem de pensionare, bazat pe principiul
asigurărilor  de  pensii,  prin evidenţa  personificată  a  plătitorilor
primelor  de  asigurare  şi  crearea  unor bănci  de  date  ce  reflectă
drepturile  lor la pensie. Se prevede introducerea răspunderii materiale
solidare   a  patronului  şi  angajatului  pentru  formarea  mijloacelor
destinate asigurării cu pensii, stimularea interesului pentru colectarea
şi  acumularea acestor mijloace, crearea mecanismelor de control  public
asupra utilizării lor juste.
    La îmbunătăţirea  deservirii  sociale  a  oamenilor  în  vîrstă  vor
contribui următoarele măsuri:
    reducerea deficitului   de  locuri  în  instituţiile  staţionare  de
deservire socială;
    satisfacerea   necesităţilor   de  servicii  sociale   ale   tuturor
solicitanţilor  prin acordarea acestora în condiţii semistaţionare şi la
domiciliu;
    dezvoltarea în  continuare a reţelei de instituţii de diverse tipuri
(centre  de servicii sociale complexe, secţii specializate de  asistenţă
socială,  inclusiv la domiciliu etc.), raţionalizarea amplasarii lor  în
oraşele mici şi localităţile săteşti;
    implementarea unor tehnologii sociale avansate, extinderea listei de
servicii sociale acordate şi îmbunătăţirea esenţială a calităţii lor;
    pregătirea profesională   a  lucrătorilor  în  domeniul   asistenţei
sociale conform unor principii calitativ noi.
    Se prevede adoptarea  legilor  cu  privire la  asistenţa  socială  a
populaţiei  şi cu privire la serviciile sociale prestate cetăţenilor  de
vîrstă  înaintată  şi  invalizilor, elaborarea standardelor de  stat  de
asistenţă socială a populaţiei, care stabilesc cerinţele principale faţă
de  volumul  şi  calitatea  serviciilor sociale şi  determină  modul  şi
condiţiile lor de prestare.
    Susţinerea socială  a cetăţenilor solitari de vîrstă înaintată va fi
realizată prin:
    introducerea  institutului  de  tutelă asupra cetăţenilor  în  etate
solitari.  În  acest scop, o organizaţie de stat special creată  îşi  va
asuma   grija  pentru  bătrînii  solitari  de  la  oraşe,  cu   condiţia
întreţinerii  lor  viagere.  Susţinerea socială va fi acordată  în  baza
legii privind asistenţa socială a persoanelor vîrstnice;
    proiectarea experimentală  şi construcţia clădirilor şi  complexelor
cu   destinaţie   locativ-civilă,   ţinîndu-se  cont   de   necesităţile
persoanelor  în  vîrstă, de noile forme de asistare socială a  acestora.
Pentru întreţinerea permanentă şi provizorie a persoanelor în vîrstă, va
fi renovat fondul existent de clădiri şi încăperi.
    Finanţarea obiectivelor programului complex "Bătrîneţe asigurată" va
fi  efectuată  din contul mijloacelor bugetului asigurărilor sociale  de
stat,    ale    bugetelui    de    stat    şi    bugetului    unităţilor
administrativ-teritoriale,  mijloacelor obţinute din privatizarea contra
mijloace băneşti sau donate de sponsorii autohtoni şi străini, precum şi
din  mijloacele  organizaţiilor  neguvernamentale  şi  ale  Fondului  de
investiţii sociale.
    Programul va   contribui  la  crearea  în  republică  a  serviciului
gerontologic   pentru  cetăţenii  de  vîrsta  a  treia,  la  înlăturarea
consecinţelor  social-economice  negative  ale  perioadei  de  tranziţie
asupra  persoanelor  în  vîrstă şi a familiilor din care fac  parte,  la
reducerea  riscului  de  situare a persoanelor de vîrstă  înaintată  sub
pragul sărăciei.

               9. Asigurarea financiar-organizaţională
             a măsurilor de acordare a ajutorului social

    Măsurile prevăzute în prezentul Program se vor realiza în paralel cu
elaborarea   unor  noi  legi  fundamentale  şi  perfecţionarea   actelor
legislative  şi normative în vigoare privind acordarea ajutorului social
către   populaţie  (anexa  nr.2).  Cadrul  juridic  pentru  funcţionarea
sistemului  de  ajutor  social  îl vor constitui legile  cu  privire  la
minimul  de existenţă şi cu privire la asistenţa socială ce vor  stabili
cercul  de persoane care necesită un atare ajutor, modul de acordare  şi
sursele  de  finanţare ale acestuia, precum şi organele  abilitate  să-l
acorde.
    Autorităţile  administraţiei  publice  locale vor  purta  principala
povară  a  acordării  ajutorului social către  categoriile  de  cetăţeni
săraci.  Ele  îşi vor asuma funcţiile de verificare a solicitanţilor  de
ajutor  social  şi de decizie privind susţinerea concretă a  cetăţenilor
săraci în funcţie de situaţia lor materială şi cauzele ce le-au provocat
starea de sărăcie.
    În cadrul sistemului instituit de protecţie socială contra sărăciei,
organele administraţiei publice locale:
    vor crea instituţiile  de  ajutor social, abilitate cu acordarea  de
ajutor  operativ  persoanelor nevoiaşe la nivel local, şi  vor  organiza
activitatea acestora, reieşind din posibilităţile financiare reale;
    vor asigura finanţarea,  din contul mijloacelor bugetului unităţilor
administrativ-teritoriale,  a măsurilor de acordare a ajutorului  social
către săraci.
    Organizarea întregii  activităţi de protecţie socială a categoriilor
sărace  de  cetăţeni se pune în sarcina unui organ specializat -  Fondul
republican  şi  a fondurilor locale de susţinere socială  a  populaţiei,
care dispune de structuri la nivel republican, judeţean şi municipal. În
acest   scop   se  preconizează  revizuirea  funcţiilor  acestui   fond,
ţinîndu-se cont de faptul că atribuţiile subdiviziunilor lui structurale
vor  include  plata indemnizaţiilor finanţate din  mijloacele  bugetului
autorităţilor administrativ-teritoriale.
    Fenomenele de  criză  din  economie şi posibilităţile  limitate  ale
statului  nu  permit să fie asigurată finanţarea integrală  a  măsurilor
orientate  spre reformarea sistemului de ajutor social. Pentru a  reduce
riscul  pauperizării  populaţiei  şi a proteja  categoriile  socialmente
vulnerabile se prevede realizarea următoarelor măsuri primordiale:
    asigurarea alocărilor   stabile   de  mijloace   pentru   realizarea
programelor  de  stat aprobate privind susţinerea socială a familiei  şi
copiilor,  a persoanelor handicapate şi cetăţenilor în vîrstă, ocrotirea
sănătăţii populaţiei, clasificîndu-le drept prioritare;
    introducerea  modificărilor necesare în structura bugetelor de toate
nivelurile   şi  delimitarea,  prin  poziţii  distincte,  a  mijloacelor
destinate  asigurărilor  sociale  de stat şi Fondului  republican  şi  a
fondurilor  locale  de susţinere socială a populaţiei pentru  efectuarea
plăţilor sociale, finanţate de la buget;
    concentrarea  resurselor  financiare,  disponibilizate  în  procesul
reformei  ramurilor din sfera socio-culturală, în direcţiile  prioritare
de dezvoltare a acestor ramuri;
    adoptarea unor  măsuri  pentru perfecţionarea actualului  sistem  de
reglementări  interbugetare.  Sistemul de transferuri  interbugetare  va
evolua  în  direcţia  reducerii esenţiale a volumului  achitărilor  prin
compensări   reciproce  şi  dezvoltarea  sistemului  de  transferuri  cu
destinaţie  specială. Se prevede operarea de modificări în mecanismul de
transferuri  în  scopul revizuirii schemei de grupare a teritoriilor  în
funcţie  de potenţialul lor economic, aşezarea georgafică şi  condiţiile
naturale;
    reexaminarea  şi stabilirea sursei de finanţare în vederea achitării
pentru fiece tip de indemnizaţie socială;
    revizuirea şi    delimitarea   obligaţiunilor   statului   şi    ale
autorităţilor   administraţiei  publice  locale  în  ceea  ce   priveşte
acordarea  ajutorului  social,  reieşind din  posibilităţile  financiare
reale;
    statuarea funcţiilor  Fondului republican şi a fondurilor locale  de
susţinere  socială  a  populaţiei ca autoritate unică  de  organizare  a
întregii  activităţi  de  acordare a ajutorului  social  către  păturile
nevoiaşe ale populaţiei.
    Drept surse de finanţare a asistenţei sociale servesc mijloacele:
    bugetului de stat;
    bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale;
    vărsămintele  persoanelor  fizice şi juridice, făcute sub  formă  de
sponsorizări, acţiuni filantropice, ajutoare ale investitorilor străini,
alocate pentru realizarea anumitor programe sociale.
    Din mijloacele bugetului de stat vor fi finanţate programele sociale
de  stat,  orientate spre protecţia socială a  categoriilor  socialmente
vulnerabile ale populaţiei.
    Din mijloacele bugetelor unităţilor administrativ-teritoriale vor fi
finanţate  măsurile  preconizate pentru susţinerea  familiilor  nevoiaşe
prin  achitare  în  numerar  sau în natură a  ajutorului  stabilit  prin
deciziile autorităţilor administraţiei publice locale.
    Compensaţiile  nominative stabilite în proiectul legii cu privire la
protecţia  socială  specială  a  unor  categorii  de  populaţie  vor  fi
finanţate  din  contul  alocaţiilor bugetului de stat  prin  intermediul
Casei Naţionale de Asigurări Sociale.
    Realizarea reuşită  a  măsurilor prevăzute în Program  var  favoriza
proiectul  cu privire la reforma sectorului social, implementarea căruia
se  pune  în seama Ministerului Finanţelor, şi proiectul de reformare  a
sistemului  de  protecţie socială, întocmit de către Ministerul  Muncii,
Protecţiei  Sociale  şi  Familiei. Ambele proiecte  sînt  finanţate  din
contul  granturilor  şi  de creditul Băncii Mondiale alocate  în  aceste
scopuri.

                10. Costurile măsurilor prevăzute în Program
                                pentru anul 2000

    Pentru realizarea  măsurilor pe termen scurt de protecţie socială  a
păturilor  nevoiaşe ale populaţiei în bugetul de stat pe anul 2000  sînt
preconizate circa 228,8 mil.lei, dintre care circa 93,0 mil.lei - pentru
majorarea  salariului angajaţilor sferei sociale şi circa 10,8 mil.lei -
pentru  finanţarea  măsurilor de protecţie a copiilor consacrate  Anului
Copilului.
    În scopul revizuirii  mecanismului  de  reglementare şi  acordare  a
tuturor  tipurilor  de compensaţii ce se plătesc şi trecerii la  un  nou
mecanism   de   acordare   a  acestora,  cu  anularea   concomitentă   a
facilităţilor  acordate  anumitor categorii de cetăţeni, în  bugetul  de
stat  sînt  preconizate  circa  125  mil.lei  pentru  protecţia  socială
specială a unor categorii de populaţie.
    Revizuirea sistemului   actual   de  facilităţi,   valoarea   cărora
depăşeşte  600  mil. lei, va permite introducerea unui nou  mecanism  de
acordare  a  ajutorului  social şi va crea posibilitatea  de  a  finanţa
compensaţiile  nominative  sau  va contribui  la  revizuirea  sistemului
actual  de salarizare, indexarea pensiilor, acordarea compensaţiilor  la
plata serviciilor locativ-comunale.
    Sus-numita măsură va permite ameliorarea situaţiei materiale a circa
50% din populaţia ţării.
    Cuantumurile   concrete  ale  mijloacelor  financiare  stipulate  în
prezentul  Program vor fi examinate anual la formarea bugetului de  stat
şi  a  bugetului asigurărilor sociale de stat şi vor fi  alocate  pentru
realizarea măsurilor concrete.

                        11. Monitoringul sărăciei

    În lipsa bazei  normative  de identificare a sărăciei,  determinarea
proporţiilor,  profunzimii  şi  acuităţii  ei,  precum  şi  desfăşurarea
monitoringului vor fi precedate de un şir de activităţi privind:
    perfecţionarea  metodologiei  de analizare a  impactului  reformelor
economice  asupra  bunăstării  cetăţenilor, care  să  permită  estimarea
obiectivă  a nivelului de trai al populaţiei în ansamblu pe republică şi
separat,  în  fiecare  din zonele ei. Metodologia trebuie  să  înglobeze
recomandările  ONU  şi  experienţa  mondială a  cercetărilor  din  acest
domeniu;
    elaborarea criteriilor,  metodelor  şi procedeelor de determinare  a
gradului de sărăcie;
    elaborarea metodologiei de calculare a minimului de existenţă pentru
familii cu diverse componenţe;
    perfecţionarea   metodologiei   de   identificare  a   sărăciei   şi
determinarea  parametrilor cantitativi şi calitativi ai sărăciei  pentru
diverse pături şi categorii ale populaţiei;
    elaborarea şi  implementarea  indicatorilor  sociali şi  modului  de
desfăşurare a monitoringului sărăciei;
    întocmirea pronosticurilor privind indicatorii bunăstării populaţiei.
    Pentru organizarea  monitoringului  impactului reformelor  economice
asupra  bunăstării  populaţiei  se prevede crearea pe  lîngă  Ministerul
Economiei  şi  Reformelor, cu susţinerea organismelor internaţionale,  a
unui grup interdepartamental de lucru.
    Procesul de monitorizare va permite:
    estimarea eficienţei  politicii  sociale  de  stat  şi  a  măsurilor
întreprinse  pentru reducerea sărăciei în ţară la nivel naţional, precum
şi la nivel de judeţe, municipii;
    evidenţierea celor mai acute probleme, care necesită soluţii urgente
şi neordinare;
    elaborarea măsurilor  care  să  diminueze amploarea  şi  profunzimea
sărăciei şi fundamentarea asigurării lor financiar-organizaţionale;
    organizarea colaborării  strînse între organele publice centrale  şi
locale   în  promovarea  şi  realizarea  măsurilor  preconizate   pentru
îmbunătăţirea bunăstării populaţiei şi reducerea sărăciei;
    crearea reţelei  informaţionale  unice privind realizarea  politicii
sociale.
    Rezultatele monitoringului    sărăciei   vor   fi   prezentate    cu
regularitate   organizaţiilor  interesate,  implicate  în  procesul   de
studiere  a  nivelului  de trai al populaţiei şi  în  luarea  deciziilor
privind modificarea direcţiilor în domeniul politicii sociale.

                                             Anexa nr.2
                                      la Hotărîrea Guvernului
                                        Republicii Moldova
                                     nr. 564 din 14 iunie 2000

                                 LISTA
           ACTELOR LEGISLATIVE ŞI NORMATIVE NECESARE PENTRU
               REALIZAREA MĂSURILOR PROGRAMULUI NAŢIONAL
             DE ATENUARE A SĂRĂCIEI PENTRU ANII 2000-2001
-------------------------------------------------------------------------
    Denumirea actelor normative     | Termenele  |      Executorii
                                    |de executare|
------------------------------------+------------+-----------------------
                   1                |      2     |           3
-------------------------------------------------------------------------
                Legi:
Cu privire la protecţia socială spe-  trimestrul  Ministerul Economiei şi
cială a unor categorii de populaţie     I 2000    Reformelor în  comun cu
                                                  ministerele de resort
Cu privire la asistenţa socială       semestrul   Ministerul Muncii, Pro-
                                       I 2000     tecţiei Sociale  şi Fa-
                                                  miliei în  comun cu mi-
                                                  nisterele de resort
Cu privire la minimul de existenţă    semestrul   Ministerul Economiei şi
                                       II 2000    Reformelor  în comun cu
                                                  ministerele de resort

        Hotărîri guvernamentale:
Cu privire  la modul  de acordare a   semestrul   Ministerul Economiei şi
compensaţiilor  nominative   pentru    II 2000    Reformelor în  comun cu
unele categorii de populaţie                      ministerele de resort
Cu privire la modul  de calculare a   semestrul   Ministerul Economiei şi
cuantumului minimului  de existenţă    II 2000    Reformelor în  comun cu
şi de determinare  a pragului  sără-              ministerele de resort
ciei
Cu privire la modul  şi  condiţiile   semestrul   Ministerul Economiei şi
de finanţare a agenţilor  economici    I 2000     Reformelor în  comun cu
pentru crearea locurilor noi de mun-              ministerele de resort
că în scopul angajării şomerilor

             Programe:
Programul de acţiuni consacrate       semestrul   Ministerul Economiei şi
Anului Copilului                       I 2000     Reformelor
"Alocaţii pentru locuinţă"            semestrul   Ministerul Economiei şi
                                       I 2001     Reformelor în  comun cu
                                                  ministerele  de  resort
                                                  şi organele publice lo-
                                                  cale
"Lucrări publice"                     semestrul   Ministerul Economiei şi
                                       I 2001     Reformelor în  comun cu
                                                  ministerele de resort.

                                             Anexa nr. 3
                                      la Hotărîrea Guvernului
                                         Republicii Moldova
                                     nr. 564 din 14 iunie 2000

         MĂSURILE ORGANIZATORICE PENTRU REALIZAREA PROGRAMULUI
         NAŢIONAL DE ATENUARE A SĂRĂCIEI PENTRU ANII 2000-2003
-------------------------------------------------------------------------
        Denumirea măsurilor      |Termenele|      Executorii
                                 |   de    |
                                 |realizare|
---------------------------------+---------+-----------------------------
                  1              |    2    |           3
-------------------------------------------------------------------------
     I. Consolidarea garanţiilor minime de stat

Reforma sistemului de retribuire
a muncii:
punerea în aplicare  a măsurilor    2001-   Ministerul Muncii, Protecţiei
prevăzute în  Legea  salarizării    2002    Sociale şi Familiei  în comun
(în redacţie nouă)                          cu ministerele de resort

stabilirea salariului minim (lu-    2000    Ministerul Muncii, Protecţiei
nar) pe ora de muncă                        Sociale şi Familiei  în comun
                                            cu ministerele de resort

Reforma sistemului de asigurare
cu pensii:
punerea în  aplicare a  Legii cu    2000-   Ministerul Finanţelor în co-
privire  la fondurile  nestatale    2001    mun cu ministerele de resort
de pensii
implementarea  a două  tipuri de    2001    Ministerul Muncii, Protecţiei
asigurări: obligatorii (generale            Sociale şi Familiei, Ministe-
şi individuale)  şi  facultative            rul Economiei şi  Reformelor,
(suplimentare)                              Ministerul Finanţelor

    II. Protecţia socială a populaţiei nevoiaşe:

introducerea noilor principii şi    2001-   Ministerul  Economiei şi  Re-
mecanisme de asigurare  de către    2002    formelor în comun cu ministe-
stat a minimului garantat de pro-           rele de resort
tecţie socială a populaţiei
determinarea venitului global mi-   2000-   Ministerul  Economiei şi  Re-
nim al familiei, ţinîndu-se cont    2001    formelor în comun cu ministe-
de scara echivalentelor, calcula-           rele de resort
tă pentru Moldova, ce oferă drep-
tul la obţinerea  ajutorului  so-
cial
elaborarea şi implementarea  noi-   2000-   Ministerul  Economiei şi  Re-
lor mecanisme de finanţare  a mă-   2001    formelor în comun cu ministe-
surilor de asistenţă socială                rele de resort
implementarea a două proiecte la    2000    Ministerul  Economiei şi  Re-
nivelul  primăriilor,  selectate            formelor în comun cu PNUD
prin concursul din anul 1999, ce
vor contribui la crearea locuri-
lor de muncă şi la asigurarea de
venituri suplimentare
elaborarea standardelor  de stat    2000-   Ministerul  Economiei şi  Re-
în sfera  prestării  serviciilor    2001    formelor, Ministerul  Muncii,
sociale către populaţie                     Protecţiei Sociale  şi  Fami-
                                            liei în comun cu ministerele
                                            de resort
elaborarea măsurilor de stimula-    2000-   Ministerul Muncii, Protecţiei
re a dezvoltării infrastructurii    2001    Sociale şi Familiei  în comun
asistenţei sociale în cadrul ju-            cu  autorităţile  administra-
deţelor                                     ţiei publice locale

    III. Stimularea ocupării forţei de muncă:

punerea în aplicare a mecanismu-  semestrul Ministerul Muncii, Protecţiei
lui  de  finanţare  a  agenţilor   II 2000  Sociale şi Familiei  în comun
economici pentru  crearea noilor            cu ministerele de resort
locuri de muncă  în scopul anga-
jării şomerilor
elaborarea şi implementarea Pro-    2001    Ministerul  Economiei şi  Re-
gramului de lucrări publice, or-            formelor în comun  cu autori-
ganizate prin  concurs  la nivel            tăţile administraţiei publice
de judeţ, municipii şi primării             locale

    IV. Intensificarea protecţiei sociale a
        familiilor cu copii:

organizarea unui sistem de susţi-   per-    Ministerul Muncii, Protecţiei
nere materială permanentă a celor  manent   Sociale şi Familiei, Ministe-
mai sărace familii, prin interme-           rul  Educaţiei  şi  Ştiinţei,
diul căruia se va repartiza  îmb-           instituţiile şcolare, autori-
răcăminte, încălţăminte,  manuale           tăţile administraţiei publice
şi alte mărfuri necesare familii-           locale
lor
elaborarea acţiunilor consacrate  semestrul Ministerul  Economiei şi  Re-
Anului Copilului                   I 2000   formelor în comun cu ministe-
                                            rele de resort
studierea şi stabilirea, în măsu-   2000-   Ministerul Sănătăţii,  Minis-
ra posibilităţilor reale,  a nor-   2001    terul Educaţiei şi  Ştiinţei,
melor de alimentare a copiilor în           Ministerul Finanţelor,  auto-
cadrul instituţiilor de stat pen-           rităţile administraţiei  pub-
tru copii, ţinîndu-se cont de ne-           lice locale şi alte structuri
cesităţile fiziologice  ale copi-           interesate
lului
organizarea, în caz de necesitate   2002-   Autorităţile administraţiei
şi  în   măsura  posibilităţii, a   2003    publice locale
centrelor de zi pentru pensionari
crearea, în caz de necesitate  şi   2001-   Ministerul Finanţelor, Minis-
în măsura  posibilităţii,  a unui   2002    terul Economiei  şi  Reforme-
sistem  de  creditare  pe  termen           lor, Ministerul  Educaţiei şi
lung a copiilor din familiile pu-           Ştiinţei, autorităţile  admi-
ţin asigurate în vederea  obţine-           nistraţiei publice locale
rii studiilor
elaborarea  programelor  "Copiii    2001-   Ministerul Educaţiei şi  Şti-
orfani" şi "Copiii handicapaţi"     2002    inţei,Ministerul Muncii, Pro-
                                            tecţiei Sociale şi Familiei
crearea premiselor  pentru inst-    per-    Ministerul Educaţiei şi  Şti-
ruirea profesională  obligatorie   manent   inţei,Ministerul Muncii, Pro-
şi angajarea în cîmpul  muncii a            tecţiei Sociale şi  Familiei,
copiilor orfani  şi a celor  ră-            Oficiul forţei de muncă,  Fe-
maşi   fără  tutela   părinteas-            deraţia Generală a Sindicate-
că, acordarea  ajutorului pentru            lor din Republica Moldova
adaptarea lor
în scopul repartizării  copiilor    2000-   Ministerul Educaţiei şi  Şti-
orfani în plasamente  familiale,    2002    inţei, Ministerul Finanţelor
în caz de necesitate şi în măsu-
ra posibilităţii,  va fi lărgită
reţeaua caselor  de copii de tip
familial, în care acestora li se
va asigura  minimul  garantat de
trai

    V. Monitorizarea sărăciei

Introducerea, revizuirea indica-    2000-   Departamentul Analize Statis-
torilor statistici  privind cer-    2001    tice şi Sociologice
cetarea şi aprecierea  nivelului
de sărăcie în republică
Introducerea indicatorilor  sta-    2000    Departamentul Analize Statis-
tistici privind nivelul  de trai            tice şi Sociologice
al populaţiei
Prezentarea şi publicarea datelor   2001    Departamentul Analize Statis-
statistice privind nivelul de bu-           tice şi Sociologice
năstare a populaţiei
Editarea  buletinului  statistic    2001    Departamentul Analize Statis-
privind nivelul  sărăciei în re-            tice şi Sociologice
publică

                                           Anexa nr.4
                                    la Hotărîrea Guvernului
                                       Republicii Moldova
                                   nr. 564 din 14 iunie 2000

                        COMPONENŢA NOMINALĂ
             a Consiliului de coordonare a realizării
            Programului Naţional de Atenuare a Sărăciei

    CUCU Andrei           -  viceprim-ministru, ministrul economiei şi
                             reformelor, preşedintele Consiliului
    POSTOLACHI Valentina  -  viceministru al economiei şi reformelor,
                             vicepreşedintele Consiliului
    TOMCEAC Ana           -  şeful direcţiei principale a Ministerului
                             Economiei şi Reformelor, secretarul
                             Consiliului

                        Membrii Consiliului:

    RUSU Ozea             -  prim-viceministru al sănătăţii
    APOSTOL Anghelina     -  viceministru al muncii, protecţiei sociale
                             şi familiei
    AXENTI Adrian         -  director general executiv al Confederaţiei
                             Naţionale a Patronatului din Republica
                             Moldova
    CARPOV Eugen          -  viceministru al afacerilor externe
    CHIRIAC Petru         -  prim-vicepreşedinte al Consiliului
                             Federaţiei Generale a Sindicatelor din
                             Republica Moldova
    GRECIANÎI Zinaida     -  viceministru al finanţelor
    JOLONDCOVSCHI
    Alexandru             -  viceministru al mediului şi amenajării
                             teritoriului
    MIHAILOV Eugenia      -  directorul general al Departamentului
                             Analize Statistice şi Sociologice
    MUSTEAŢĂ Simion       -  şeful direcţiei probleme sociale a
                             Cancelariei de Stat
    PASECINIC Ion         -  şef adjunct al direcţiei probleme sociale
                             a Cancelariei de Stat
    PRECUP Galina         -  directorul Centrului Naţional de Studii
                             şi Informare pentru Problemele Femeii
    ZIDU Dumitru          -  preşedintele Organizaţiei Veteranilor din
                             Republica Moldova.