H O T Ă R Î R E
cu privire la interacţiunea serviciilor, reglementarea perceperii plăţilor şi
automatizarea sistemului de evidenţă la efectuarea controlului în
punctele de trecere a frontierei de stat a Republicii Moldova
nr. 808 din 09.08.2000
Monitorul Oficial al R.Moldova nr.102-105/903 din 17.08.2000
* * *
Notă: În tot textul hotărîrii (inclusiv anexele nr.1, 2 şi 3) cuvintele "Departamentul Controlului Vamal pe lîngă Ministerul Finanţelor" se substituie prin cuvintele "Departamentul Vamal", iar cuvintele "zonele de supraveghere vamală" se substituie prin cuvintele "zonele de control vamal" conform Hot.Guv. nr.1070 din 14.08.2002
Întru îndeplinirea prevederilor punctelor 3 şi 4 ale Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.1052 din 8 noiembrie 1999 "Cu privire la reglementarea activităţii serviciilor în punctele de trecere şi control la frontieră", Guvernul Republicii Moldova
HOTĂRĂŞTE:
1. Se atribuie vămii Sculeni categoria de "vamă-test" de implementare a procedurilor de optimizare şi facilitare a accesului traficului de mărfuri şi călători cu reducerea timpului pentru control.
2. Se aprobă:
Regulamentul tehnologic general de interacţiune a organelor de control şi prestare a serviciilor în punctele de trecere a frontierei de stat a Republicii Moldova, conform anexei nr.1;
Regulamentul cu privire la modul de utilizare a bonului unic de plată, conform anexei nr.2;
[Alin.4 pct.2 exclus prin Hot.Guv. nr.1073 din 19.09.2008, în vigoare 26.09.2008]
3. Se stabileşte că Departamentul vamal este:
responsabil pentru interacţiunea şi dirijarea operativă a tuturor organelor de control şi prestare de servicii în punctele de trecere (zonele de control vamal);
responsabil pentru implementarea, în termen de o lună, a sistemului informaţional "Frontiera".
4. Se stabileşte că unităţile de transport şi mărfurile ce se deplasează pe teritoriul Republicii Moldova în regim de supraveghere vamală în baza Carnetelor TIR, borderourilor de transport, bonului unic achitat şi perfectat în modul stabilit de organele de control şi prestare de servicii în punctele de trecere a frontierei vamale nu pot fi supuse altor controluri pînă la punctele de destinaţie.
[Pct.5 abrogat prin Hot.Guv. nr.15 din 15.01.03, în vigoare 21.01.03, celelalte renumerotate]
5. Departamentul vamal, în comun cu organele de control şi prestare de servicii în punctele de trecere a frontierei de stat, vor întreprinde măsurile de rigoare pentru a reduce timpul de control al transportului auto, ajustîndu-l la normele existente în ţările-membre ale Comunităţii Europene.
6. Se pune în sarcina Ministerului Afacerilor Externe să deschidă oficii consulare în toate punctele internaţionale de trecere a frontierei (la prima etapă cu program de lucru de la 8.00 pînă la 20.00, în perspectivă în regim "non-stop").
7. Ministerele şi departamentele de resort implicate în control şi prestare a serviciilor la punctele de trecere a frontierei, în termen de o lună, vor revizui actele lor normative, ce contravin prezentei hotărîri şi vor prezenta Guvernului propuneri privind operarea modificărilor respective în actele legislative şi normative în vigoare, reieşind din noile cerinţe la trecerea frontierei de stat (vamale).
[Pct.7(8) introdus prin Hot.Guv. nr.1070 din 14.08.2002]
PRIM-MINISTRU | |
AL REPUBLICII MOLDOVA | Dumitru BRAGHIŞ
|
Contrasemnată: | |
Viceprim-ministru, | |
ministrul economiei şi reformelor | Andrei Cucu |
Ministrul finanţelor | Mihail Manoli |
Ministrul afacerilor interne | Vladimir Ţurcan |
Ministrul afacerilor externe | Nicolae Tăbăcaru |
Chişinău, 9 august 2000. | |
Nr.808. |
Anexa nr.1
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.808 din 9 august 2000
Notă: În tot textul Regulamentului, cuvintele “Serviciul Grăniceri”, la orice formă gramaticală, se substituie prin cuvintele “Poliţia de Frontieră”, la forma gramaticală respectivă, iar cuvintele “controlul grăniceresc” se substituie prin cuvintele “controlul trecerii frontierei”, conform Hot.Guv. nr.925 din 12.12.2012, în vigoare 25.12.2012
Notă: În tot textul Regulamentului sintagmele ce urmează se substituie în modul corespunzător: "Departamentul Vamal" – "Serviciul Vamal"; "plăţi vamale" – "drepturi de import/export"; "furate" – "sustrase"; "trupele de grăniceri" – "Serviciul Grăniceri" conform Hot.Guv. nr.1073 din 19.09.2008, în vigoare 26.09.2008
Notă: Din întreg textul Regulamentului se exclud sintagmele "şi poliţia de frontieră", "poliţia de frontieră" conform Hot.Guv. nr.1316 din 29.12.2000
REGULAMENTUL
tehnologic general de interacţiune a organelor de control şi prestare a
serviciilor în punctele de trecere a frontierei de stat a Republicii Moldova
NOŢIUNI GENERALE
Regulamentul tehnologic general de interacţiune a organelor de control şi prestare a serviciilor în punctele de trecere a frontierei de stat a Republicii Moldova (în continuare – Regulament) este elaborat în baza Codului vamal al Republicii Moldova, Legii privind frontiera de stat a Republicii Moldova, Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.1052 din 8 noiembrie 1999 "Cu privire la reglementarea activităţii serviciilor în punctele de trecere şi control la frontieră", altor acte legislative şi normative.
Prezentul Regulament are drept scop optimizarea şi facilitarea accesului traficului de călători şi mărfuri, reglementarea activităţii Serviciului veterinar, Serviciului fitosanitar, Inspectoratului transporturilor auto, Inspectoratului ecologic, Serviciului sanitaro-epidemiologic (în continuare – serviciile controlului de stat la frontieră), precum şi asigurarea implementării principiului ghişeului unic în punctele de trecere a frontierei. Serviciile controlului de stat la frontieră îşi exercită funcţiile în cadrul unui centru (zonă unică) de prestare a serviciilor, amplasat pe teritoriul zonei de control vamal (aferent zonei de regim şi control), în conformitate cu procesul tehnologic de control.
Organele vamale, Poliţia de Frontieră îşi exercită funcţiile în zona de regim şi control în limitele stabilite de legislaţia în vigoare.
Locul şi limitele zonei unice de prestare a serviciilor pe teritoriul aferent zonei de regim şi control la punctele de trecere se stabilesc de către Serviciul Vamal de comun acord cu Poliţia de Frontieră.
Serviciile controlului de stat la frontieră vor încasa, în mod centralizat, pentru serviciile prestate plăţi (calculate sau stabilite de legislaţia în vigoare), în baza unui bon unic de achitare, coordonat şi aprobat în modul stabilit.
Organele Serviciului Vamal sînt responsabile pentru eliberarea bonului unic de plată şi controlul asupra încasării plăţilor.
Evidenţa privind perceperea plăţilor de către serviciile controlului de stat la frontieră asupra importului şi exportului de mărfuri la intrarea în ţară şi ieşirea unităţilor de transport din ţară se ţine în baza bonului unic de plată.
Se permite deplasarea mărfurilor şi unităţilor de transport, supuse plaţilor la trecerea frontierei de stat (vamale), din zona de regim şi control, precum şi din zona unică de prestare a serviciilor, numai în baza bonului unic de plată şi după aplicarea semnăturilor şi ştampilelor respective în acestea de către organele implicate în control şi prestare a serviciilor la frontieră.
Deplasarea peste frontiera vamală a mărfurilor şi mijloacelor de transport nesupuse plăţilor la trecerea frontierei, pentru care nu se eliberează bon unic de plată, se autorizează în baza unui tichet simplificat de control stabilit de organele vamale. Acest tichet nu se aplică în cazul utilizării sistemului automatizat de evidenţă a mărfurilor şi unităţilor de transport.
La traversarea frontierei de către autoturismele înmatriculate în Republica Moldova, România şi Ucraina se autorizează colaboratorul vamal să determine necesitatea aplicării bonului unic simplificat de plată şi efectuării controlului în zona de prestare a serviciilor, completînd în bonul unic de plată rubrica "taxa locală".
Prezentul Regulament este obligatoriu pentru toate serviciile nominalizate.
Birourile vamale, în comun cu subdiviziunile ministerelor şi departamentelor implicate în control şi prestare de servicii, elaborează norme tehnice, coordonate cu Serviciul Vamal, privind modalitatea de control şi prestare a serviciilor la trecerea frontierei de stat (vamală) a Republicii Moldova, a cetăţenilor, mijloacelor de transport şi mărfurilor la fiecare punct de trecere, în funcţie de locul amplasării, condiţiile şi caracterul specific de activitate.
Poliţia de Frontieră îşi exercită funcţiile în punctele de trecere a frontierei de stat, conform legislaţiei în vigoare.
Serviciul Vamal este responsabil pentru interacţiunea şi coordonarea operativă a tuturor serviciilor implicate în control şi prestare de servicii la frontieră.
[Capitolul modificat prin Hot.Guv. nr.1073 din 19.09.2008, în vigoare 26.09.2008]
[Capitolul modificat prin Hot.Guv. nr.1070 din 14.08.2002]
NORMELE TEHNICE GENERALE
IEŞIREA DIN ŢARĂ
Normele tehnice generale de interacţiune a organelor vamale, Poliţiei de Frontieră şi serviciilor controlului de stat la frontieră privind controlul persoanelor, mijloacelor de transport şi a mărfurilor la ieşirea din ţară se aplică în limitele competenţei lor prevăzute de legislaţia în vigoare şi se respectă în mod obligatoriu de toate serviciile de frontieră în punctele de trecere.
Normele tehnice generale de interacţiune a serviciilor pot fi modificate numai în legătură cu specificul şi condiţiile de control în punctele de trecere, respectîndu-se principiile generale.
Controlul autoturismelor
Intrarea mijlocului de transport în zona de control vamal se efectuează cu permisiunea Poliţiei de Frontieră şi Serviciului Vamal care, după necesitate, eliberează pentru unitatea de transport respectivă bonul unic de plată.
Pe teritoriul punctului de trecere serviciile controlului de stat la frontieră îşi exercită nemijlocit funcţiile în următoarea ordine:
prestarea, în cazurile prevăzute de legislaţie, a serviciilor de către serviciile controlului de stat la frontieră;
verificarea de către Serviciul Vamal a actelor mijlocului de transport şi Poliţia de Frontieră a călătorilor prin intermediul Sistemului automatizat de evidenţă şi control "Control-D", în scopul depistării mijloacelor de transport sustrase şi persoanelor anunţate în urmărire generală;
controlul vamal:
controlul actelor mijlocului de transport;
informaţia despre legislaţia vamală în vigoare;
perfectarea declaraţiilor vamale;
verificarea declaraţiei vamale;
decizia Serviciului Vamal privind controlul bagajelor, mărfii şi mijlocului de transport;
controlul bagajelor şi mărfii cu implicarea, în caz de necesitate, a serviciilor veterinar şi fitosanitar;
controlul mijlocului de transport;
evaluarea şi achitarea drepturilor de import/export;
întocmirea şi perfectarea actelor vamale, cu înregistrarea mijlocului de transport şi călătorilor în registrele speciale;
controlul trecerii frontierei;
autorizarea de către Poliţia de Frontieră şi Serviciul Vamal a deplasării persoanelor şi mijloacelor de transport din zona de control vamal peste frontieră în baza bonului unic achitat sau tichetului perfectat.
[Subcapitolul modificat prin Hot.Guv. nr.1073 din 19.09.2008, în vigoare 26.09.2008]
[Subcapitolul modificat prin Hot.Guv. nr.1070 din 14.08.2002]
[Subcapitolul modificat prin Hot.Guv. nr.1316 din 29.12.2000]
Controlul autocarelor
Intrarea mijlocului de transport în zona de control vamal se efectuează cu permisiunea Poliţiei de Frontieră şi Serviciului Vamal care eliberează pentru unitatea de transport respectivă bonul unic de plată.
Pe teritoriul punctului de trecere serviciile controlului de stat la frontieră îşi exercită nemijlocit funcţiile în următoarea ordine:
prestarea serviciilor de către serviciile controlului de stat la frontieră;
verificarea de către Poliţia de Frontieră a actelor mijlocului de transport şi a călătorilor prin intermediul Sistemului automatizat de evidenţă şi control "Control-D" în scopul depistării mijloacelor de transport sustrase şi a persoanelor anunţate în urmărire generală;
controlul vamal:
informarea călătorilor despre prevederile de bază ale legislaţiei vamale cu privire la modul de trecere a bunurilor peste frontiera de stat;
oferirea posibilităţii de declarare a bunurilor ce se trec peste frontiera de stat;
controlul actelor mijlocului de transport;
decizia privind controlul bagajelor, mărfii şi mijlocului de transport;
trecerea călătorilor în sala de control, cu/sau fără bagaje;
verificarea declaraţiilor vamale şi controlul bagajelor şi mărfii cu implicarea, în caz de necesitate, a serviciilor veterinar şi fitosanitar;
evaluarea şi achitarea drepturilor de import/export;
întocmirea şi perfectarea actelor vamale cu înregistrarea în registrele speciale a mijlocului de transport şi călătorilor, grupurilor turistice sau delegaţiilor;
controlul mixt cu Poliţia de Frontieră a unităţii de transport;
controlul trecerii frontierei:
autorizarea de către Poliţia de Frontieră şi Serviciul Vamal a deplasării persoanelor şi mijlocului de transport din zona de control vamal peste frontieră în baza bonului unic achitat.
[Subcapitolul modificat prin Hot.Guv. nr.1073 din 19.09.2008, în vigoare 26.09.2008]
[Subcapitolul modificat prin Hot.Guv. nr.1316 din 29.12.2000]
Controlul autocamioanelor
Intrarea mijlocului de transport în zona de control vamal se efectuează cu permisiunea Poliţiei de Frontieră şi Serviciului Vamal care eliberează pentru unitatea de transport respectivă bonul unic de plată.
Pe teritoriul punctului de trecere serviciile controlului de stat la frontieră îşi exercită nemijlocit funcţiile în următoarea ordine:
prestarea, în cazurile prevăzute de legislaţie, a serviciilor de către serviciile controlului de stat la frontieră;
verificarea actelor mijlocului de transport şi a călătorilor prin intermediul Sistemului automatizat de evidenţă şi control "Control-D" în scopul depistării mijloacelor de transport sustrase şi a persoanelor anunţate în urmărire generală;
controlul vamal:
controlul actelor mijlocului de transport;
informaţia despre legislaţia vamală în vigoare;
perfectarea declaraţiilor vamale;
controlul exterior şi luarea deciziei privind controlul mijlocului de transport şi a mărfii;
desigilarea şi controlul mărfii cu implicarea, în caz de necesitate, a serviciilor veterinar şi fitosanitar;
verificarea mărfii conform actelor de însoţire (cantitatea, omogenitatea);
controlul mixt cu Poliţia de Frontieră a unităţii de transport;
sigilarea mărfii;
controlul licenţelor, autorizaţiilor, permiselor, certificatelor de origine, de agrement tehnic, veterinare, fitosanitare, de conformitate, igienice etc.;
controlul trecerii frontierei;
autorizarea de către Poliţia de Frontieră şi Serviciul Vamal a deplasării persoanelor şi mijloacelor de transport din zona de control vamal peste frontieră în baza bonului unic achitat.
[Subcapitolul modificat prin Hot.Guv. nr.1073 din 19.09.2008, în vigoare 26.09.2008]
Controlul trenurilor (marfă)
La intrarea garniturilor de tren în punctele de trecere (zonă de control vamal) organele vamale, Poliţia de Frontieră şi serviciile controlului de stat la frontieră îşi exercită nemijlocit funcţiile în următoarea ordine:
controlul vamal:
controlul actelor de însoţire a mărfii;
controlul exterior al vagonului în comun cu Poliţia de Frontieră;
verificarea sigiliilor aplicate;
controlul mărfii în vederea corespunderii ei cu actele de însoţire în comun cu serviciul veterinar şi fitosanitar în scopul depistării obiectelor interzise trecerii peste frontieră;
întocmirea şi perfectarea actelor vamale, cu înregistrarea mărfii în registrele speciale;
controlul trecerii frontierei;
deplasarea garniturii de tren peste frontiera vamală sub supravegherea Poliţiei de Frontieră şi Serviciului Vamal.
Controlul trenurilor (pasageri)
La intrarea garniturilor de tren în punctele de trecere (zonă de control vamal) organele vamale, Poliţia de Frontieră şi serviciile controlului de stat la frontieră îşi exercită nemijlocit funcţiile în următoarea ordine:
verificarea de către Poliţia de Frontieră a actelor călătorilor prin intermediul Sistemului automatizat de evidenţă şi control "Control-D" în scopul depistării persoanelor anunţate în urmărire generală;
[Alin. modificat prin Hot.Guv. nr.1316 din 29.12.2000]
controlul vamal:
prezenţa obligatorie a însoţitorului de bord;
întocmirea şi verificarea declaraţiei vamale;
prezentarea la control a valutei, obiectelor de preţ şi a altor obiecte indicate în declaraţia vamală;
controlul vamal al bagajelor şi mărfii cu implicarea, în caz de necesitate, a serviciului veterinar şi fitosanitar;
controlul mixt cu Poliţia de Frontieră a garniturii de tren;
evaluarea şi achitarea drepturilor de import/export;
perfectarea şi eliberarea actelor vamale;
controlul trecerii frontierei;
deplasarea garniturii de tren peste frontieră sub supravegherea Poliţiei de Frontieră şi Serviciului Vamal.
Controlul navelor maritime (fluviale) pasageri
La ieşirea navelor maritime (fluviale) pasageri din port, zona de control vamal, agentul portuar informează din timp despre aceasta organul vamal, Poliţia de Frontieră şi serviciile controlului de stat la frontieră, care îşi exercită nemijlocit funcţiile în următoarea ordine:
verificarea de către Poliţia de Frontieră a actelor călătorilor prin intermediul Sistemului automatizat de evidenţă şi control "Control-D", în scopul depistării persoanelor anunţate în urmărire generală;
controlul vamal se efectuează în prezenţa obligatorie a echipajului de bord al navei maritime (fluviale) pasageri în următoarea ordine:
întocmirea şi verificarea declaraţiei vamale;
prezentarea la control a valutei, obiectelor de preţ şi a altor obiecte indicate în declaraţia vamală;
controlul vamal al bagajelor şi mărfii, cu implicarea în caz de necesitate a serviciilor veterinar şi fitosanitar;
controlul mixt cu Poliţia de Frontieră al navei maritime (fluviale);
evaluarea şi achitarea drepturilor de import/export;
perfectarea şi eliberarea actelor vamale;
controlul trecerii frontierei;
deplasarea navei maritime (fluviale) peste frontieră sub supravegherea Serviciului Vamal şi Poliţiei de Frontieră.
[Subcompart. introdus prin Hot.Guv. nr.1070 din 14.08.2002]
Controlul navelor maritime (fluviale) mărfare
La ieşirea navelor maritime (fluviale) mărfare din port (zona de control vamal) agentul portuar informează din timp despre aceasta organul vamal, Poliţia de Frontieră şi serviciile controlului de stat la frontieră, care îşi exercită nemijlocit funcţiile în următoarea ordine:
controlul vamal:
controlul actelor de însoţire a mărfii;
verificarea sigiliilor aplicate;
controlul mărfii în vederea corespunderii ei cu actele de însoţire şi depistării obiectelor interzise trecerii peste frontieră, cu implicarea, în caz de necesitate, a serviciilor veterinar şi fitosanitar;
controlul mixt cu Poliţia de Frontieră al navei maritime (fluviale);
întocmirea şi perfectarea actelor vamale cu înregistrarea mărfii în registrele speciale;
controlul trecerii frontierei:
deplasarea navei maritime (fluviale) peste frontieră sub supravegherea Serviciului Vamal şi Poliţiei de Frontieră.
[Subcompart. introdus prin Hot.Guv. nr.1070 din 14.08.2002]
INTRAREA ÎN ŢARĂ
Normele tehnice generale de interacţiune a serviciilor controlului de stat la frontieră privind controlul persoanelor, mijloacelor de transport şi a mărfurilor la intrarea în ţară se aplică în limitele competenţei acestora prevăzute de legislaţia în vigoare şi se respectă în mod obligatoriu de toate serviciile de frontieră în punctele de trecere.
Controlul autoturismelor
Intrarea mijlocului de transport în zona de control vamal se efectuează cu permisiunea Poliţiei de Frontieră şi Serviciului Vamal care eliberează pentru unitatea de transport respectivă bonul unic de plată.
Pe teritoriul punctului de trecere serviciile controlului de stat la frontieră îşi exercită nemijlocit funcţiile în următoarea ordine:
controlul trecerii frontierei;
controlul vamal:
completarea, verificarea şi perfectarea actelor vamale;
decizia privind controlul mijlocului de transport;
controlul vamal al mijlocului de transport şi bagajelor cu implicarea, în caz de necesitate, a serviciilor veterinar şi fitosanitar;
înregistrarea mijlocului de transport şi călătorilor în registrele speciale;
evaluarea şi achitarea drepturilor de import/export;
verificarea de către Poliţia de Frontieră a actelor mijloacelor de transport şi a persoanelor prin intermediul Sistemului automatizat de evidenţă şi control "Control-D" în scopul depistării mijloacelor de transport sustrase şi a persoanelor anunţate în urmărire generală;
prestarea, în cazurile prevăzute de legislaţie, a serviciilor de către serviciile controlului de stat la frontieră;
autorizarea deplasării persoanelor şi mijlocului de transport din zona de control vamal de către Poliţia de Frontieră şi Serviciul Vamal în baza bonului unic achitat.
[Subcapitolul modificat prin Hot.Guv. nr.1073 din 19.09.2008, în vigoare 26.09.2008]
[Subcapitolul modificat prin Hot.Guv. nr.1316 din 29.12.2000]
Controlul autocarelor
Intrarea mijlocului de transport în zona de control vamal se efectuează cu permisiunea Poliţiei de Frontieră şi Serviciului Vamal care eliberează pentru unitatea de transport respectivă bonul unic de plată.
Pe teritoriul punctului de trecere serviciile controlului de stat la frontieră îşi exercită nemijlocit funcţiile în următoarea ordine:
controlul trecerii frontierei;
controlul vamal:
informarea călătorilor despre prevederile de bază ale legislaţiei vamale cu privire la modul de trecere a bunurilor peste frontiera de stat;
oferirea posibilităţii de declarare a bunurilor ce se trec peste frontiera de stat;
întocmirea şi perfectarea actelor vamale, cu înregistrarea mărfii şi mijlocului de transport în registre speciale;
decizia privind controlul bagajelor, mărfii şi unităţii de transport;
intrarea călătorilor în sala de control, cu/sau fără bagaje;
verificarea şi întocmirea declaraţiei vamale, controlul bagajelor şi mărfii cu implicarea, în caz de necesitate, a serviciilor veterinar şi fitosanitar;
evaluarea şi achitarea drepturilor de import/export;
controlul mixt cu Poliţia de Frontieră a autocarului;
verificarea de către Poliţia de Frontieră a actelor mijlocului de transport şi a călătorilor prin intermediul Sistemului automatizat de evidenţă şi control "Control-D" în scopul depistării mijloacelor de transport sustrase şi persoanelor anunţate în urmărire generală;
prestarea, în cazurile prevăzute de legislaţie, a serviciilor de către serviciile controlului de stat la frontieră;
autorizarea deplasării persoanelor şi mijlocului de transport din zona de control vamal de către Poliţia de Frontieră şi Serviciul Vamal în baza bonului unic achitat.
[Subcapitolul modificat prin Hot.Guv. nr.1073 din 19.09.2008, în vigoare 26.09.2008]
[Subcapitolul modificat prin Hot.Guv. nr.1316 din 29.12.2000]
Controlul autocamioanelor
Intrarea mijlocului de transport în zona de control vamal se efectuează cu permisiunea Poliţiei de Frontieră şi Serviciului Vamal care eliberează pentru unitatea de transport respectivă bonul unic de plată.
Pe teritoriul punctului de trecere serviciile controlului de stat la frontieră îşi exercită nemijlocit funcţiile în următoarea ordine:
controlul trecerii frontierei;
controlul vamal:
controlul actelor mijlocului de transport şi de însoţire a mărfii;
controlul exterior mixt cu Poliţia de Frontieră, luarea deciziei privind desigilarea, controlul mărfii şi mijlocului de transport;
controlul mixt cu Poliţia de Frontieră a mărfii şi mijlocului de transport cu implicarea, în caz de necesitate, a serviciilor veterinar şi fitosanitar;
verificarea mărfii cu datele expuse în actele de însoţire (cantitatea, omogenitatea etc.);
evaluarea şi achitarea drepturilor de import/export;
întocmirea şi perfectarea actelor vamale, cu înregistrarea mărfii şi mijlocului de transport în registre speciale;
sigilarea de către organele vamale a autocamionului şi înmînarea actelor;
verificarea de către Poliţia de Frontieră a actelor mijlocului de transport şi a persoanelor prin intermediul Sistemului automatizat de evidenţă şi control "Control-D" în scopul depistării mijloacelor de transport sustrase şi persoanelor anunţate în urmărire generală;
[Alin. modificat prin Hot.Guv. nr.1316 din 29.12.2000]
prestarea serviciilor de către serviciile controlului de stat la frontieră:
autorizarea deplasării persoanelor şi mijlocului de transport din zona de control vamal de către Poliţia de Frontieră şi Serviciul Vamal în baza bonului unic achitat.
Notă:
În actele de însoţire, în mod obligatoriu, se introduc însemnările respective despre desigilarea remorcii şi numărul sigiliului aplicat, sustragerea sau plasarea unei cantităţi de marfă în remorcă, precum şi despre numărul de locuri deschise supuse controlului. Asemenea însemnări se confirmă prin semnăturile inspectorului vamal şi a şoferului.
Controlul trenurilor (pasageri)
La intrarea garniturilor de tren în punctele de trecere (zonă de control vamal) organele vamale, Poliţia de Frontieră şi serviciile controlului de stat la frontieră îşi exercită nemijlocit funcţiile în următoarea ordine:
controlul sanitaro-epidemiologic;
controlul trecerii frontierei;
controlul vamal:
prezenţa obligatorie a însoţitorului de tren;
completarea, verificarea şi întocmirea declaraţiei vamale;
prezentarea obiectelor de preţ indicate în declaraţia vamală;
prezentarea bagajelor şi controlul vamal al mărfii cu implicarea, în caz de necesitate, a serviciilor veterinar şi fitosanitar;
controlul mixt cu Poliţia de Frontieră a garniturii de tren;
evaluarea şi achitarea drepturilor de import/export;
întocmirea şi perfectarea actelor vamale;
verificarea de către Poliţia de Frontieră a actelor călătorilor prin intermediul Sistemului automatizat de evidenţă şi control "Control-D" în scopul depistării persoanelor anunţate în urmărire generală.
Controlul trenurilor (marfă)
La intrarea garniturilor de tren în punctele de trecere (zonă de control vamal) organele vamale, Poliţia de Frontieră şi serviciile controlului de stat la frontieră îşi exercită nemijlocit funcţiile în următoarea ordine:
controlul trecerii frontierei;
controlul vamal:
controlul exterior mixt cu Poliţia de Frontieră a garniturii de tren în vederea depistării obiectelor interzise trecerii peste frontieră;
controlul sigiliului;
desigilarea şi verificarea mărfii cu datele expuse în actele de însoţire (cantitatea, omogenitatea etc.);
controlul şi perfectarea certificatelor veterinare, fitosanitare şi igienice de către serviciile respective;
în caz de necesitate se organizează investigaţii, expertiza probelor, analiza de laborator;
întocmirea actelor vamale, cu înregistrarea mărfii în registre speciale.
Controlul navelor maritime (fluviale) pasageri
La intrarea navelor maritime (fluviale) pasageri în port (zona de control vamal), agentul portuar informează din timp despre aceasta organul vamal, Poliţia de Frontieră şi serviciile controlului de stat la frontieră, care îşi exercită nemijlocit funcţiile în următoarea ordine:
controlul sanitaro-epidemiologic;
controlul trecerii frontierei;
controlul vamal se efectuează în prezenţa obligatorie a echipajului de bord al navei maritime (fluviale) în următoarea ordine:
întocmirea şi verificarea declaraţiei vamale;
prezentarea la control a valutei, obiectelor de preţ şi a altor obiecte indicate în declaraţia vamală;
controlul vamal al bagajelor şi mărfii cu implicarea, în caz de necesitate, a serviciilor veterinar şi fitosanitar;
controlul mixt cu Poliţia de Frontieră a navei maritime (fluviale);
evaluarea şi achitarea drepturilor de import/export;
perfectarea şi eliberarea actelor vamale;
verificarea de către Poliţia de Frontieră a actelor călătorilor prin intermediul sistemului automatizat de evidenţă şi control "Control-D" în scopul depistării persoanelor anunţate în urmărire generală.
[Subcompart. introdus prin Hot.Guv. nr.1070 din 14.08.2002]
Controlul navelor maritime (fluviale) mărfare
La intrarea navelor maritime (fluviale) mărfare în port (zona de control), agentul portuar informează din timp despre aceasta organul vamal, Poliţia de Frontieră şi serviciile controlului de stat la frontieră, care îşi exercită nemijlocit funcţiile în următoarea ordine:
controlul trecerii frontierei;
controlul vamal;
controlul actelor de însoţire a mărfii;
verificarea sigiliilor aplicate;
controlul mixt cu Poliţia de Frontieră a navei maritime (fluviale);
controlul mărfii în vederea corespunderii ei cu actele de însoţire şi depistării obiectelor interzise trecerii peste frontieră, cu implicarea, în caz de necesitate, a serviciilor veterinar şi fitosanitar;
controlul şi perfectarea certificatelor veterinare, fitosanitare şi igienice de către serviciile respective, după necesitate;
în caz de necesitate se organizează investigaţii, expertiza probelor, analiza de laborator;
întocmirea şi perfectarea actelor vamale, cu înregistrarea mărfii în registre speciale.
[Subcompart. introdus prin Hot.Guv. nr.1070 din 14.08.2002]
Notă:
Controlul navelor aeriene se efectuează în modul stabilit în anexele nr.12 şi 13 ale Programului naţional privind simplificarea formalităţilor în transportul aerian, aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.1034 din 16 octombrie 2000 (anexa nr.1).
[Nota introdusă prin Hot.Guv. nr.1070 din 14.08.2002]
Anexa nr.2
la Hotărîrea Guvernului
Republicii Moldova
nr.808 din 9 august 2000
REGULAMENTUL
cu privire la modul de utilizare a bonului unic de plată
Regulamentul cu privire la modul de utilizare a bonului unic de plată (în continuare – Regulament) stabileşte modul de completare şi utilizare a bonului unic de plată la încasarea plăţilor vamale şi obligatorii pentru serviciile prestate în punctele de trecere a frontierei de stat (zone de control vamal).
Bonul unic de plată se aprobă sub forma de chitanţier pentru perceperea plăţilor în numerar calculate la traversarea frontierei de stat (vamale) a Republicii Moldova de către cetăţeni şi persoane juridice, indiferent de faptul apartenenţei la relaţiile economice externe, conform anexei.
I. DISPOZIŢII GENERALE
1. Bonul unic de plată constituie un formular de evidenţă strictă, executat în mod poligrafic, sub formă de chitanţier (carnet) a cîte 25 bonuri detaşabile. Un bon este prezentat în trei exemplare, cu număr şi serii identice.
2. Responsabili de confecţionarea chitanţierelor bonurilor unice de plată, evidenţa, păstrarea şi eliberarea acestora cetăţenilor sau persoanelor juridice sînt organele teritoriale ale Departamentului vamal. Organele menţionate asigură şi controlul ulterior al circulaţiei bonului unic de plată, de la eliberare (la intrare sau ieşire din zona de control vamal) pînă la prezentarea acestuia la control în instituţia bancară.
3. Inspectorii vamali sau şefii subdiviziunilor corespunzătoare, responsabili de distribuirea bonului unic de plată, numiţi prin ordinul şefului vămii, primesc chitanţierele în secţia evidenţă şi control financiar, sub semnătură în registrul de evidenţă a blanchetelor de evidenţă strictă, asigură păstrarea şi utilizarea acestora conform destinaţiei.
4. Chitanţierul utilizat (cu exemplarul trei) se restituie de către inspectori în secţia evidenţă şi control financiar, pentru verificarea corectitudinii perceperii plăţilor, precum şi pentru păstrare sau nimicire, conform modului stabilit pentru blanchetele de evidenţă.
5. Fiecare eliberare ulterioară a noului carnet se efectuează doar după restituirea celui utilizat.
II. DESTINAŢIA BONULUI UNIC DE PLATĂ
6. Bonul unic de plată constituie un document centralizator al plăţilor, impozitelor încasate la frontiera de stat (vamală) a Republicii Moldova. În baza bonului unic de plată se percep plăţile vamale şi impozitele (accizele şi taxa pe valoarea adăugată), plăţile şi taxele obligatorii percepute de către:
Inspectoratul transportului auto;
Serviciul veterinar;
Serviciul fitosanitar;
Serviciul sanitaro-epidemiologic;
Inspectoratul Ecologic de Stat.
7. Bonul unic de plată se completează concomitent cu întocmirea documentelor specializate (chitanţelor) ale organelor vamale, inspectoratelor şi serviciilor respective care confirmă calcularea corectă a plăţilor percepute.
8. Perceperea plăţilor calculate şi indicate în bonul unic de plată se efectuează în exclusivitate de instituţia bancară, învestită în bază de contract de către Departamentul vamal, amplasată în zona de control vamal.
Instituţia bancară efectuează verificarea corespunderii conturilor bancare (trezoreriale, speciale, extrabugetare), indicate în bonurile unice de plată, cu cele indicate în contractele încheiate cu fiecare organ vamal, inspectorat sau serviciu în parte.
Mijloacele încasate de instituţia bancară în contul recuperării cheltuielilor de confecţionare a bonului unic se transferă zilnic la contul Departamentului Vamal pentru utilizarea lor ulterioară cu aceeaşi destinaţie.
[Pct.8 completat prin Hot.Guv. nr.1070 din 14.08.2002]
9. La sfîrşitul zilei operaţionale, instituţia bancară prezintă cîte un extras al operaţiunilor efectuate organului vamal, inspectoratului sau serviciului respectiv, cu imprimarea pe suport de hîrtie a copiei bonurilor perfectate pentru achitarea plăţilor indicate în el.
[Pct.9 completat prin Hot.Guv. nr.1070 din 14.08.2002]
III. MODALITATEA COMPLETĂRII, DISTRIBUIREA EXEMPLARELOR
10. Bonul unic de plată se completează, manual sau automatizat, în trei exemplare, sub foaie de indigou şi se eliberează, după introducerea informaţiei de ordin general, posesorului la mînă.
11. Persoana juridică sau fizică prezintă toate exemplarele bonului unic de plată inspectoratelor, serviciilor şi organelor vamale, concomitent cu transportul, încărcătura sau marfa supusă controlului. Consecutivitatea completării bonului unic de plată va corespunde normelor tehnice de control a unităţilor de transport în punctele de trecere (zone de control vamal).
12. La terminarea controlului, după semnarea şi aplicarea ştampilei personale de către responsabili, posesorul (persoană juridică sau fizică) prezintă instituţiei bancare toate exemplarele bonului unic de plată completat.
13. După achitarea plăţilor stipulate în bonul unic de plată, exemplarul doi şi trei, cu semnătura casierului şi ştampilă respectivă, se restituie posesorului. Primul exemplar rămîne la instituţia bancară în calitate de document primar care va confirma încasarea plăţilor, taxelor şi impozitelor, precum şi a transferului zilnic a mijloacelor acumulate la conturile destinate (trezoreriale, de mijloace speciale etc.). Exemplarul trei al bonului unic de plată achitat, la ieşirea din zona de control vamal a unităţii de transport, rămîne la inspectorul vamal al sectorului respectiv.
14. Organele vamale, inspectoratele şi serviciile completează de sine stătător şi după caz rubricile bonului unic de plată, indicînd numărul contului bancar respectiv, codul bancar al instituţiei unde este deschis contul de virament, codul valutei naţionale sau străine, suma care urmează a fi încasată în numerar (cu cifre), ora începutului şi finisării completării, aplică semnătura şi ştampila persoanei responsabile de calculare a plăţilor respective.
[Pct.14 modificat prin Hot.Guv. nr.1070 din 14.08.2002]
15. Rîndurile şi rubricile necompletate se anulează prin metoda aplicării semnului "Z".
16. Nota 1) din bonul unic de plată se completează de responsabilii organului abilitat cu dreptul de restituire sau returnare a mijlocului de transport. În acest caz bonul unic de plată necompletat, completat parţial sau deplin, sau neachitat (motivul fiind menţionat succint în nota 1) se transmite, în mod obligatoriu, de către posesor inspectorului organului vamal la ieşire din zona de control vamal.
17. Nota 2) din bonul unic de plată se completează de către inspectorul vamal desemnat prin ordinul şefului vămii responsabil pentru vizarea ieşirii din zona de control vamal.
18. Răspunderea asupra corectitudinii perfectării bonului unic de plată, precum şi a sumelor calculate o poartă colaboratorii (inspectorii) instituţiilor în cauză.
19. Organele vamale efectuează o dată pe lună verificarea exemplarului trei al chitanţierului bonului unic de plată cu instituţia bancară, inspectoratele şi serviciile aflate în zona de prestare a serviciilor.
IV. DISPOZIŢII FINALE
20. Evidenţa chitanţierului bonului unic de plată se efectuează de către organele vamale la contul extrabilanţier nr.04 "Formulare de valoare".
21. Persoanelor juridice şi fizice nu li se permite ieşirea din zona de control vamal fără prezentarea controlului definitiv al bonului unic de plată.
22. Instituţia bancară desemnată spre perceperea plăţilor conform bonului unic de plată, îşi desfăşoară activitatea în zona de control vamal în baza unor contracte încheiate cu fiecare organ vamal, inspectorat sau serviciu în parte.
23. La implementarea deplină a sistemului automatizat (computerizat) de evidenţă şi percepere a plăţilor, conform bonului unic de plată aflat în reţeaua unică a instituţiilor amplasate în zona de prestare a serviciilor, prezentul regulament va fi modificat.
Anexă la Regulamentul cu privire la modul de utilizare a bonului unic de plată
Vama_____________________________ punct de trecere a frontierei
BON UNIC DE PLATĂ nr._____ din ____________ 2000
Denumirea agentului ____________________________________ cod fiscal ____________________________ Marca, modelul şi numărul de înmatriculare _________________ Remorca _____________________________ Ţara de înmatriculare ___________________________________ Ruta deplasării ________________________ (pentru tranzit)
| |||||||
Denumirea serviciilor prestate | Numărul
contului bancar | Cod bancar | Codul valutei | Suma încasată | Semnătura, ştampila responsabilului | Ora | |
Trezorerial | Special | ||||||
I. Plăţile vamale: | |||||||
- TVA | |||||||
- Accize | |||||||
- TV | |||||||
- PV | |||||||
- Alte | |||||||
II. Plăţi ecologice: | |||||||
- poluarea supranormativă a mediului | |||||||
- testarea autovehiculului | |||||||
- control de stat asupra exportului | |||||||
III. Servicii sanitaro-epidemiologice: | |||||||
- control sanitar al mijloacelor de transport marfar, pasageri | |||||||
IV. Plăţi pentru transport auto: | |||||||
- intrare; distanţa; alte taxe | |||||||
- depăşirea parametrilor depăşiţi | |||||||
- eliberarea autorizaţiilor, alte servicii | |||||||
V. Servicii veterinare: | |||||||
- controlul mărfurilor şi animalelor, perfectarea documentelor, dezinfecţia transportului | |||||||
- reţinere, amendă | |||||||
VI. Servicii fitosanitare: | |||||||
- fumugarea; control vizual; permis fitosanitar | |||||||
Primit _________________________________ semnătura casierului bancar al Băncii Sociale
L.Ş. |
Executat viramentul ______________ data | ||||||
Note: 1) Ora, motivul şi executorul returnării mijloacelor de transport ____________________________________ 2) Controlul definitiv _______________________________________________________________________ (semnătura, ştampila, ora) |
[Anexa nr.3 exclusă prin Hot.Guv. nr.1073 din 19.09.2008, în vigoare 26.09.2008]
[Anexa nr.3 modificată prin Hot.Guv. nr.1070 din 14.08.2002]
