HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA privind modificarea şi completarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 2 din 4 ianuarie 1996 Nr.841 din 16.08.2000 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.106-108/942 din 24.08.2000 * * *
Abrogat: 12.07.2013
Hotărîrea Guvernului nr.502 din 09.07.2013
În scopul aducerii actelor normative ce reglementează serviciul în organele afacerilor interne în corespundere cu legislaţia în vigoare, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: Se aprobă modificările şi completările la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.2 din 4 ianuarie 1996 "Cu privire la aprobarea Statutului disciplinar al organelor afacerilor interne şi Regulamentului consiliilor de onoare ale efectivului de trupă şi corpului de comandă ale organelor afacerilor interne "(Monitorul Oficial, 1996, nr.23-24, art.176) (se anexează). PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Dumitru BRAGHIŞ Contrasemnată: Ministrul afacelor interne Vladimir Ţurcan Ministrul justiţiei Valeria Şterbeţ Chişinău, 16 august 2000. Nr. 841. Aprobate prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 841 din 16 august 2000 Modificările şi completările la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.2 din 4 ianuarie 1996 1. Denumirea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.2 din 4 ianuarie 1996 "Cu privire la aprobarea Statutului disciplinar al organelor afacerilor interne şi Regulamentului consiliilor de onoare ale efectivului de trupă şi corpului de comandă ale organelor afacerilor interne "(Monitorul Oficial, 1996, nr.23-24, art.176) se substituie prin denumirea "Cu privire la aprobarea Statutului disciplinar al organelor afacerilor interne". 2. Statutul disciplinar al organelor afacerilor interne se modifică şi se completează după cum urmează: 1) în punctul 2: subalineatul unu va avea următorul cuprins: "să respecte cu stricteţe Constituţia Republicii Moldova, legislaţia în vigoare şi tratatele internaţionale la care Republica Moldova este parte, să execute întocmai şi în termenul oportun jurămîntul, prevederile statutelor, regulamentelor, instrucţiunilor, ordinelor şi dispoziţiilor primite."; subalineatele trei şi patru se unesc într-un nou subalineat trei, care va avea următorul cuprins: "să păstreze cu stricteţe secretele de stat şi de serviciu, arma şi muniţiile din dotare, bunurile materiale şi tehnica încredinţată"; 2) alineatul unu al punctului 4 va avea următorul cuprins: "Şeful, comisarul şi comandantul (în continuare - şeful) poartă răspundere pentru starea disciplinară şi ordinea regulamentară din subdiviziunea pe care o conduce."; 3) punctul 5 va avea următorul cuprins: "5. În cazul încălcării disciplinei şi normelor de drept de către subordonat, şeful este obligat să-l avertizeze asupra neadmiterii unor atare acţiuni, să iniţieze o anchetă de serviciu pentru examinarea multiaspectuală, completă şi obiectivă a circumstanţelor încălcării, iar dacă subordonatului i se stabileşte vinovăţia - să-i aplice, în funcţie de gravitatea delictului comis şi gradul culpei, o sancţiune disciplinară ori să transmită materialele în organele procuraturii pentru examinare pe cale penală."; 4) în alineatul unu al punctului 6 cuvîntul "stimula" se substituie cu cuvîntul "menţiona"; 5) punctul 7 va avea următorul cuprins: "7. Colaboratorii din efectivul de trupă şi corpul de comandă, care în relaţiile de serviciu nu sînt subordonaţi unul altuia, pot fi superiori sau inferiori în rang. Superioritatea se determină conform gradului special."; 6) punctul 8 va avea următorul cuprins: "8. Cînd mai mulţi colaboratori ai organelor afacerilor interne îndeplinesc aceeaşi misiune sau îşi fac serviciul în comun şi nu sînt subordonaţi unul altuia, iar relaţiile lor de serviciu nu au fost stabilite de şef, cel mai mare în grad special (în cazul gradelor echivalente, cel mai mare în funcţie) este considerat şef şi beneficiază, pe timpul îndeplinirii misiunii, de for disciplinar conform gradului special sau funcţiei deţinute; în cazul deţinerii unor grade speciale şi funcţii echivalente, este considerat superior colaboratorul care face parte din eşalonul ierarhic superior sau din serviciul care organizează activitatea respectivă."; 7) punctul 9 va avea următorul cuprins: "9. Colaboratorul care, fiind numit prin ordin, a exercitat temporar o funcţie de conducere, beneficiază de for disciplinar potrivit funcţiei deţinute temporar."; 8) la punctul 10: în alineatul unu cuvîntul "subordonaţi" se substituie cu cuvîntul "subalterni", iar cuvintele "la timp" se substituie prin cuvintele "în termenul oportun"; în alineatul doi cuvîntul "subordonatul" se substituie cu cuvîntul "subalternul", iar cuvintele "îşi" şi "el" se exclud; în alineatul patru cuvîntul "vinovat" se substituie cu cuvintele "culpabil", iar cuvintele "unei acţiuni penale" se substituie cu cuvintele "unui proces penal"; alineatul cinci va avea următorul cuprins: "Şeful care nu ia măsurile necesare pentru restabilirea ordinii de drept şi a disciplinei poartă răspundere conform prevederilor legislaţiei şi prezentului Statut."; 9) denumirea şi textul capitolului II se expun în următoarea redacţie: "II. Menţiunile prevăzute pentru colaboratorii organelor afacerilor interne 12. Pentru colaboratorii organelor afacerilor interne sînt prevăzute următoarele menţiuni: - mulţumire; - premierea cu cadouri de preţ sau bani; - acordarea unui concediu suplimentar plătit cu durata de pînă la 10 zile; - expunerea fotografiei pe Panoul de onoare; - ridicarea sancţiunii disciplinare; - decorarea cu insigne ale MAI; - conferirea anticipată a gradului special imediat următor sau gradului de calificare; - conferirea gradului special următor cu o treaptă mai sus decît cel prevăzut pentru funcţia deţinută; - decorarea cu arme albe sau de foc; - înregistrarea în Cartea de onoare a Ministerului Afacerilor Interne. Pentru merite deosebite, colaboratorii organelor afacerilor interne pot fi decoraţi cu distincţii de stat. 13. În instituţiile de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne, pe lîngă menţiunile specificate în pct. 12 al prezentului Statut, se aplică următoarele menţiuni: - înmînarea fotografiei personale a cursantului (studentului), fotografiat lîngă drapelul desfăşurat al instituţiei de învăţămînt; - trimiterea unei scrisori de mulţumire părinţilor (rudelor); - înscrierea numelui de familie al cursantului (studentului) pe Panoul de onoare; - acordarea peste rînd a permisiei din reşedinţa instituţiei de învăţămînt pînă la 5 zile."; 10) capitolul III va avea următoarea denumire: "III. Sancţiunile prevăzute pentru colaboratorii organelor afacerilor interne."; 11) punctele 14-17 vor avea următorul cuprins: "14. Colaboratorilor organelor afacerilor interne le pot fi aplicate următoarele sancţiuni disciplinare: - observaţie; - mustrare; - mustrare aspră; - retrogradarea în gradul de calificare; - retrogradare în funcţie; - retrogradare în gradul special cu o treaptă; - avertizarea asupra corespunderii lor parţiale cu serviciul; - concedierea din organele afacerilor interne. 15. În instituţiile de învăţămînt ale Ministerului Afacerilor Interne, pe lîngă sancţiunile disciplinare specificate, cursanţilor (studenţilor) li se aplică sancţiuni sub formă de: - suspendarea permisiei pe o perioadă de pînă la 30 zile; - numirea peste rînd în serviciu (cu excepţia serviciului de gardă) - pînă la 5 servicii; - exmatricularea. 16. Colaboratorii organelor afacerilor interne decoraţi cu insigne ale MAI pot fi sancţionaţi prin privarea de aceste insigne. 17. Sancţiunile disciplinare se aplică în cazurile de neglijenţă şi încălcare a obligaţiunilor de serviciu, a normelor de convieţuire socială, ordinii de drept şi disciplinei de serviciu. Colaboratorul care a săvîrşit infracţiuni poartă răspundere potrivit dispoziţiilor legii penale. Pînă la stabilirea caracterului infracţional al faptei, şeful poate sancţiona disciplinar colaboratorul în cauză pentru acţiuni ce constituie încălcări ale disciplinei de serviciu. Colaboratorul sancţionat disciplinar nu este absolvit de răspundere penală, dacă acţiunile lui conţin elementele constitutive ale infracţiunii."; 12) capitolul IV va avea următoarea denumire: "IV. Dreptul şefilor de a acorda menţiuni şi de a aplica sancţiuni disciplinare subordonaţilor"; 13) punctele 18 şi 19 vor avea următorul cuprins: "18. Şefii acordă menţiunile şi aplică sancţiunile disciplinare, în limitele drepturilor stabilite. Ministrul afacerilor interne este în drept să acorde menţiunile şi să aplice tuturor colaboratorilor organelor afacerilor interne sancţiunile disciplinare, prevăzute de prezentul Statut, cu excepţia: - retrogradării în funcţie a prim-viceministrului şi viceminiştrilor; - retrogradării în grad şi concedierii din organele afacerilor interne a persoanelor din corpul de comandă suprem. Lista funcţiilor şefilor şi a drepturilor acestora de a acorda menţiuni şi a aplica sancţiuni disciplinare se aprobă de către ministrul afacerilor interne. 19. Dacă şeful consideră că este necesar să acorde subalternilor menţiuni care îi depăşesc competenţele, el le solicită şefului direct ierarhic superior."; 14) punctele 21 şi 22 vor va avea următorul cuprins: "21. Şeful poartă răspundere pentru depăşirea drepturilor de acordare a menţiunilor şi aplicare a sancţiunilor disciplinare cu care este învestit, pentru aplicarea unei sancţiuni disciplinare neprevăzute de prezentul Statut sau pentru încălcarea procedurii de acordare şi aplicare a acestora. Menţiunea acordată sau sancţiunea disciplinară aplicată cu depăşirea drepturilor sau cu încălcarea procedurii urmează să fie anulate. 22. Şeful superior este în drept să severizeze sancţiunea disciplinară aplicată, dacă va stabili că aceasta nu corespunde gravităţii abaterii disciplinare sau contravenţiei comise. Modificarea sau ridicarea sancţiunii disciplinare se efectuează în conformitate cu prevederile prezentului Statut. Şeful superior nu are dreptul să anuleze sau să atenueze sancţiunea disciplinară aplicată de un şef inferior pe motiv că pedeapsa este prea severă, dacă acesta nu şi-a depăşit drepturile disciplinare. În cazul în care unui colaborator i-a fost aplicată o sancţiune disciplinară fără ca acesta să fie vinovat, şeful nemijlocit al celui care l-a sancţionat pe nedrept cere anularea pedepsei. Ministrul afacerilor interne este în drept să agraveze, să atenueze, să ridice sau să anuleze orice sancţiune disciplinară aplicată conform prevederilor prezentului Statut."; 15) în punctul 23 cuvintele "din funcţie" se substituie cu cuvintele "în funcţie"; 16) punctul 24 va avea următorul cuprins: "24. Cu dreptul de a aplica sancţiuni disciplinare colaboratorilor serviciului de anchetă preliminară al organelor afacerilor interne se învesteşte doar ministrul afacerilor interne."; 17) capitolul V va avea următoarea denumire: "V. Modul de acordare a menţiunilor şi de aplicare şi executare a sancţiunilor disciplinare"; 18) punctul 26 va avea următorul cuprins: "26. Menţiunile se acordă printr-un ordin scris. Mulţumirea şi ridicarea sancţiunii disciplinare verbale pot fi exprimate atît printr-un ordin scris, cît şi verbal. Despre acordarea menţiunilor colaboratorul este anunţat personal în faţa formaţiei în linie sau în cadrul adunării efectivului. Persoanelor sancţionate disciplinar menţiunea li se acordă, de regulă, sub formă de ridicare a sancţiunii aplicate anterior."; 19) punctul 27 se modifică după cum urmează: alineatul unu va avea următorul cuprins: "27. Sancţiunile disciplinare trebuie să fie conforme cu vinovăţia colaboratorului şi cu gravitatea încălcării săvîrşite. La aplicarea sancţiunii disciplinare se ia în considerare caracterul, cauzele, circumstanţele şi consecinţele faptei săvîrşite, conduita anterioară a colaboratorului, termenul aflării lui în serviciu. Sancţiunea disciplinară se aplică cu dreptate, fără părtinire şi numai după constatarea faptelor. Persoanei supuse anchetei de serviciu i se vor solicita explicaţiile de rigoare în scris. Dacă ea refuză să depună explicaţii sau să le confirme prin semnătură, se va face menţiunea cuvenită în actul respectiv şi în încheiere. Persoana, în privinţa căreia s-a finalizat ancheta de serviciu, va fi anunţată şi i se va explica dreptul de a face cunoştinţă cu încheierea."; în alineatul doi cuvîntul "pedepsit" se substituie cu cuvintele "sancţionat disciplinar"; alineatul trei va avea următorul cuprins: "Calmul şi stăpînirea de sine a şefului la aplicarea sancţiunii disciplinare contribuie la formarea convingerii celui sancţionat că acţiunile întreprinse sînt în interesul lui şi al serviciului. Scopul educativ al sancţiunii disciplinare se atinge nu numai prin oportunitatea ei, dar şi prin modul cum este adusă la cunoştinţa colaboratorului."; alineatul patru va avea următorul cuprins: "Sancţiunile disciplinare mai aspre se aplică pentru încălcări grave sau repetate, comise în exerciţiul funcţiei sau în grup."; alineatul cinci se exclude; 20) din prima propoziţie a punctului 28 se exclude cuvîntul "disciplinară"; 21) punctele 29-32 vor avea următorul cuprins: "29. Sancţiunile disciplinare se aplică numai după efectuarea anchetei de serviciu (cu excepţia cazurilor de aplicare a sancţiunilor verbale). 30. Dacă în perioada efectuării anchetei de serviciu se vor depista alte încălcări disciplinare, în caz de necesitate poate fi efectuată o anchetă de serviciu separată. 31. Ancheta de serviciu se efectuează în termen de pînă la 30 zile. Acest termen cuprinde timpul de la data cînd şeful respectiv a dispus efectuarea anchetei de serviciu pînă la data aprobării încheierii. În cazuri deosebite, termenul efectuării anchetei de serviciu poate fi prelungit cu cel mult 30 zile de către şeful care a dispus efectuarea anchetei de serviciu sau de altă persoană cu atribuţiile respective. Sancţiunea disciplinară se aplică în termen de 15 zile din data aprobării încheierii anchetei de serviciu. Termenul anchetei de serviciu sau aplicării sancţiunii disciplinare poate fi suspendat dacă vinovăţia persoanei urmează a fi constatată în cadrul unor investigaţii efectuate de alte organe de drept, dacă persoana în cauză se află în deplasare sau în concediu, dacă există alte împrejurări ce fac imposibilă adoptarea unei concluzii definitive. Ancheta de serviciu, anterior suspendată, urmează să fie reluată, dacă au decăzut motivele şi temeiurile suspendării. Sancţiunea disciplinară nu poate fi aplicată, dacă din ziua săvîrşirii încălcării a trecut mai mult de un an, iar pentru încălcările economico-financiare - mai mult de doi ani. 32. Colaboratorul care a comis o încălcare disciplinară poate fi înlăturat de la îndeplinirea obligaţiunilor de serviciu sau din funcţie cu ridicarea legitimaţiei de serviciu şi armei din dotare. Durata înlăturării din funcţie nu poate depăşi termenele stabilite pentru soluţionarea cazului în regim disciplinar sau pe cale penală. În perioada aflării colaboratorilor sub o anchetă de serviciu se interzice promovarea lor în funcţie, conferirea gradelor speciale, gradelor de calificare şi acordarea concediilor."; 22) în punctul 33 cuvîntul "vinovat" se substituie cu cuvîntul "colaborator"; 23) alineatul doi al punctului 34 va avea următorul cuprins: "Ordinul de aplicare a sancţiunii disciplinare i se aduce colaboratorului la cunoştinţă contra semnătură în termen de 15 zile din data emiterii. Ordinul poate fi anunţat, de asemenea, în faţa formaţiei în linie sau în cadrul adunării efectivului."; 24) alineatul doi al punctului 35 va avea următorul cuprins: "Persoana, din vina căreia sancţiunea disciplinară aplicată nu a fost executată în termenul stabilit sau a fost falsificată darea de seamă despre aceasta, poartă răspundere disciplinară."; 25) punctele 36-41 se expun în următoarea redacţie: "36. Persoana sancţionată disciplinar este în drept să contesteze decizia respectivă în faţa şefului superior sau în instanţa de judecată în termen de 30 zile din data la care i s-a adus la cunoştinţă ordinul de aplicare a sancţiunii disciplinare. În cazul contestării sancţiunii disciplinare executarea ei nu se suspendă. 37. Sancţiunea disciplinară aplicată colaboratorului printr-un ordin scris se consideră stinsă, dacă timp de un an din ziua aplicării acesteia el nu a fost supus unei noi sancţiuni disciplinare. Sub formă de menţiune, sancţiunea poate fi ridicată, dar cel puţin peste 6 luni din data aplicării. Sancţiunea verbală se consideră stinsă după expirarea termenului de o lună din data aplicării. 38. Ridicarea sancţiunii disciplinare sub formă de menţiune se efectuează de către şeful care a aplicat-o sau şeful superior direct. Pentru ridicarea sancţiunii aplicate de un şef superior, şeful nemijlocit face un demers corespunzător în instanţa respectivă. Ridicarea sancţiunii disciplinare, cu excepţia celei verbale, se efectuează printr-un ordin scris şi se aduce personal la cunoştinţa colaboratorului vizat, în faţa formaţiei în linie sau în cadrul adunării efectivului. 39. Persoana sancţionată disciplinar prin retrogradare în funcţie poate fi promovată potrivit dispoziţiilor generale, dar cel puţin peste 6 luni din data aplicării sancţiunii disciplinare. 40. Retrogradarea în grad poate fi ridicată, iar gradul precedent - restabilit numai după expirarea termenului de un an, dacă persoana sancţionată a dat dovadă de o atitudine exemplară faţă de obligaţiunile de serviciu şi a avut un comportament ireproşabil. 41. Toate menţiunile şi sancţiunile disciplinare se iau la evidenţă în modul stabilit."; 26) capitolul VI va avea următoarea denumire: "VI. Înaintarea petiţiilor"; 27) în punctul 42 cuvintele "propuneri, declaraţii şi reclamaţii" se substituie cu cuvîntul "petiţii"; 28) punctul 43 va avea următorul cuprins: "43. Fiecare colaborator are dreptul să depună petiţii despre acţiunile nelegitime sau nejustificate ale şefilor."; 29) în punctul 44 cuvintele "cereri sau reclamaţii", "reclamantul" şi "reclamaţiilor" se substituie cu cuvintele "petiţii", "petiţionarul" şi "petiţiilor"; 30) punctele 45-47 vor avea următorul cuprins: "45. Şeful, care a admis acţiuni nelegitime faţă de subaltern în legătură cu înaintarea petiţiei, poartă răspundere disciplinară. 46. Petiţiile se soluţionează conform Legii cu privire la petiţionare. 47. Pentru înaintarea intenţionată a petiţiilor calomnioase, colaboratorul în cauză poartă răspundere conform legislaţiei în vigoare."; 3. Anexa la Statutul disciplinar al organelor afacerilor interne "Lista funcţiilor şefilor şi a drepturilor lor de a acorda stimulente şi a aplica sancţiuni disciplinare" şi "Regulamentul consiliilor de onoare ale efectivului de trupă şi corpului de comandă ale organelor afacerilor interne", aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 2 din 4 ianuarie 1996, se abrogă.

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀