miercuri, 16 august 2000
841/16.08.2000 Hotărîre privind modificarea şi completarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.2 din 4 ianuarie 1996
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
        privind modificarea şi completarea Hotărîrii Guvernului
             Republicii Moldova nr. 2 din 4 ianuarie 1996

                        Nr.841  din  16.08.2000

      Monitorul Oficial al R.Moldova nr.106-108/942 din 24.08.2000

                                * * *

Abrogat: 12.07.2013

Hotărîrea Guvernului nr.502 din 09.07.2013

    În scopul aducerii  actelor normative ce reglementează serviciul  în
organele  afacerilor  interne în corespundere cu legislaţia în  vigoare,
Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    Se aprobă modificările   şi  completările  la  Hotărîrea  Guvernului
Republicii  Moldova nr.2  din 4 ianuarie 1996 "Cu privire  la  aprobarea
Statutului disciplinar al organelor afacerilor interne şi Regulamentului
consiliilor  de  onoare ale efectivului de trupă şi corpului de  comandă
ale  organelor  afacerilor interne "(Monitorul Oficial, 1996,  nr.23-24,
art.176) (se anexează).


    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                       Dumitru BRAGHIŞ

    Contrasemnată:
    Ministrul afacelor 
    interne                                     Vladimir Ţurcan
    Ministrul justiţiei                         Valeria Şterbeţ

    Chişinău, 16 august 2000.
    Nr. 841.

                                                    Aprobate
                                            prin  Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova nr. 841
                                               din 16 august 2000

                     Modificările şi completările
              la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova
                       nr.2 din 4 ianuarie 1996

    1. Denumirea  Hotărîrii  Guvernului  Republicii Moldova nr.2  din  4
ianuarie  1996  "Cu  privire  la  aprobarea  Statutului  disciplinar  al
organelor afacerilor interne şi Regulamentului consiliilor de onoare ale
efectivului  de  trupă şi corpului de comandă ale  organelor  afacerilor
interne "(Monitorul Oficial, 1996, nr.23-24, art.176) se substituie prin
denumirea  "Cu privire la aprobarea Statutului disciplinar al  organelor
afacerilor interne".
    2. Statutul disciplinar  al organelor afacerilor interne se modifică
şi se completează după cum urmează:
    1) în punctul 2:
    subalineatul unu va avea următorul cuprins:
    "să respecte cu stricteţe Constituţia Republicii Moldova, legislaţia
în  vigoare  şi tratatele internaţionale la care Republica Moldova  este
parte,   să   execute  întocmai  şi  în  termenul  oportun   jurămîntul,
prevederile  statutelor,  regulamentelor, instrucţiunilor, ordinelor  şi
dispoziţiilor primite.";
    subalineatele  trei  şi patru se unesc într-un nou subalineat  trei,
care va avea următorul cuprins:
    "să păstreze  cu stricteţe secretele de stat şi de serviciu, arma şi
muniţiile din dotare, bunurile materiale şi tehnica încredinţată";
    2) alineatul unu al punctului 4 va avea următorul cuprins:
    "Şeful, comisarul  şi  comandantul  (în continuare -  şeful)  poartă
răspundere  pentru  starea  disciplinară şi  ordinea  regulamentară  din
subdiviziunea pe care o conduce.";
    3) punctul 5 va avea următorul cuprins:
    "5. În cazul  încălcării  disciplinei şi normelor de drept de  către
subordonat,  şeful este obligat să-l avertizeze asupra neadmiterii  unor
atare  acţiuni,  să  iniţieze o anchetă de  serviciu  pentru  examinarea
multiaspectuală, completă şi obiectivă a circumstanţelor încălcării, iar
dacă  subordonatului i se stabileşte vinovăţia - să-i aplice, în funcţie
de   gravitatea   delictului  comis  şi  gradul  culpei,   o   sancţiune
disciplinară  ori  să  transmită materialele  în  organele  procuraturii
pentru examinare pe cale penală.";
    4) în alineatul  unu al punctului 6 cuvîntul "stimula" se substituie
cu cuvîntul "menţiona";
    5) punctul 7 va avea următorul cuprins:
    "7. Colaboratorii  din efectivul de trupă şi corpul de comandă, care
în  relaţiile  de  serviciu  nu sînt subordonaţi  unul  altuia,  pot  fi
superiori  sau  inferiori în rang. Superioritatea se  determină  conform
gradului special.";
    6) punctul 8 va avea următorul cuprins:
    "8. Cînd mai  mulţi  colaboratori  ai organelor  afacerilor  interne
îndeplinesc  aceeaşi  misiune sau îşi fac serviciul în comun şi nu  sînt
subordonaţi  unul  altuia,  iar  relaţiile lor de serviciu  nu  au  fost
stabilite  de  şef,  cel  mai mare în grad special  (în  cazul  gradelor
echivalente,   cel   mai  mare  în  funcţie)  este  considerat  şef   şi
beneficiază, pe timpul îndeplinirii misiunii, de for disciplinar conform
gradului  special  sau funcţiei deţinute; în cazul deţinerii unor  grade
speciale  şi funcţii echivalente, este considerat superior colaboratorul
care  face  parte din eşalonul ierarhic superior sau din serviciul  care
organizează activitatea respectivă.";
    7) punctul 9 va avea următorul cuprins:
    "9. Colaboratorul care, fiind numit prin ordin, a exercitat temporar
o funcţie de conducere, beneficiază de for disciplinar potrivit funcţiei
deţinute temporar.";
    8) la punctul 10:
    în alineatul  unu  cuvîntul "subordonaţi" se substituie cu  cuvîntul
"subalterni",  iar cuvintele "la timp" se substituie prin cuvintele  "în
termenul oportun";
    în alineatul  doi cuvîntul "subordonatul" se substituie cu  cuvîntul
"subalternul", iar cuvintele "îşi" şi "el" se exclud;
    în alineatul  patru  cuvîntul "vinovat" se substituie  cu  cuvintele
"culpabil",  iar  cuvintele  "unei  acţiuni  penale"  se  substituie  cu
cuvintele "unui proces penal";
    alineatul cinci va avea următorul cuprins:
    "Şeful care nu  ia măsurile necesare pentru restabilirea ordinii  de
drept   şi   a  disciplinei  poartă  răspundere   conform   prevederilor
legislaţiei şi prezentului Statut.";
    9) denumirea  şi  textul  capitolului  II  se  expun  în  următoarea
redacţie:
    "II. Menţiunile prevăzute pentru colaboratorii 
         organelor afacerilor interne
    12. Pentru colaboratorii organelor afacerilor interne sînt prevăzute
următoarele menţiuni:
    - mulţumire;
    - premierea cu cadouri de preţ sau bani;
    - acordarea unui concediu suplimentar plătit cu durata de pînă la 10
zile;
    - expunerea fotografiei pe Panoul de onoare;
    - ridicarea sancţiunii disciplinare;
    - decorarea cu insigne ale MAI;
    - conferirea  anticipată  a  gradului special  imediat  următor  sau
gradului de calificare;
    - conferirea gradului special următor cu o treaptă mai sus decît cel
prevăzut pentru funcţia deţinută;
    - decorarea cu arme albe sau de foc;
    - înregistrarea  în  Cartea  de  onoare  a  Ministerului  Afacerilor
Interne.
    Pentru merite  deosebite, colaboratorii organelor afacerilor interne
pot fi decoraţi cu distincţii de stat.
    13. În instituţiile   de  învăţămînt  ale  Ministerului   Afacerilor
Interne,  pe  lîngă  menţiunile specificate în pct.  12  al  prezentului
Statut, se aplică următoarele menţiuni:
    - înmînarea fotografiei   personale  a  cursantului   (studentului),
fotografiat lîngă drapelul desfăşurat al instituţiei de învăţămînt;
    - trimiterea unei scrisori de mulţumire părinţilor (rudelor);
    - înscrierea  numelui  de  familie al cursantului  (studentului)  pe
Panoul de onoare;
    - acordarea peste  rînd  a  permisiei din reşedinţa  instituţiei  de
învăţămînt pînă la 5 zile.";
    10) capitolul III va avea următoarea denumire:
    "III. Sancţiunile prevăzute pentru colaboratorii
          organelor afacerilor interne.";
    11) punctele 14-17 vor avea următorul cuprins:
    "14. Colaboratorilor organelor afacerilor interne le pot fi aplicate
următoarele sancţiuni disciplinare:
    - observaţie;
    - mustrare;
    - mustrare aspră;
    - retrogradarea în gradul de calificare;
    - retrogradare în funcţie;
    - retrogradare în gradul special cu o treaptă;
    - avertizarea asupra corespunderii lor parţiale cu serviciul;
    - concedierea din organele afacerilor interne.
    15. În instituţiile   de  învăţămînt  ale  Ministerului   Afacerilor
Interne,  pe  lîngă  sancţiunile disciplinare  specificate,  cursanţilor
(studenţilor) li se aplică sancţiuni sub formă de:
    - suspendarea permisiei pe o perioadă de pînă la 30 zile;
    - numirea peste  rînd în serviciu (cu excepţia serviciului de gardă)
- pînă la 5 servicii;
    - exmatricularea.
    16. Colaboratorii  organelor afacerilor interne decoraţi cu  insigne
ale MAI pot fi sancţionaţi prin privarea de aceste insigne.
    17. Sancţiunile  disciplinare se aplică în cazurile de neglijenţă şi
încălcare  a  obligaţiunilor  de  serviciu, a  normelor  de  convieţuire
socială, ordinii de drept şi disciplinei de serviciu.
    Colaboratorul care a săvîrşit infracţiuni poartă răspundere potrivit
dispoziţiilor legii penale. Pînă la stabilirea caracterului infracţional
al  faptei,  şeful  poate sancţiona disciplinar colaboratorul  în  cauză
pentru acţiuni ce constituie încălcări ale disciplinei de serviciu.
    Colaboratorul  sancţionat disciplinar nu este absolvit de răspundere
penală,   dacă   acţiunile  lui  conţin  elementele   constitutive   ale
infracţiunii.";
    12) capitolul IV va avea următoarea denumire:
    "IV. Dreptul şefilor de a acorda menţiuni şi de a aplica
         sancţiuni disciplinare subordonaţilor";
    13) punctele 18 şi 19 vor avea următorul cuprins:
    "18. Şefii acordă  menţiunile şi aplică sancţiunile disciplinare, în
limitele drepturilor stabilite.
    Ministrul afacerilor  interne este în drept să acorde menţiunile  şi
să   aplice   tuturor  colaboratorilor  organelor   afacerilor   interne
sancţiunile disciplinare, prevăzute de prezentul Statut, cu excepţia:
    - retrogradării în funcţie a prim-viceministrului şi viceminiştrilor;
    - retrogradării  în  grad  şi concedierii  din  organele  afacerilor
interne a persoanelor din corpul de comandă suprem.
    Lista funcţiilor  şefilor  şi  a drepturilor acestora  de  a  acorda
menţiuni şi a aplica sancţiuni disciplinare se aprobă de către ministrul
afacerilor interne.
    19. Dacă şeful  consideră  că este necesar să  acorde  subalternilor
menţiuni  care  îi depăşesc competenţele, el le solicită şefului  direct
ierarhic superior.";
    14) punctele 21 şi 22 vor va avea următorul cuprins:
    "21. Şeful poartă   răspundere   pentru  depăşirea  drepturilor   de
acordare  a menţiunilor şi aplicare a sancţiunilor disciplinare cu  care
este  învestit, pentru aplicarea unei sancţiuni disciplinare neprevăzute
de  prezentul  Statut  sau pentru încălcarea procedurii de  acordare  şi
aplicare  a  acestora.  Menţiunea acordată sau  sancţiunea  disciplinară
aplicată  cu depăşirea drepturilor sau cu încălcarea procedurii  urmează
să fie anulate.
    22. Şeful superior   este   în   drept  să   severizeze   sancţiunea
disciplinară   aplicată,  dacă  va  stabili  că  aceasta  nu  corespunde
gravităţii  abaterii disciplinare sau contravenţiei comise.  Modificarea
sau  ridicarea sancţiunii disciplinare se efectuează în conformitate  cu
prevederile prezentului Statut.
    Şeful superior  nu are dreptul să anuleze sau să atenueze sancţiunea
disciplinară  aplicată de un şef inferior pe motiv că pedeapsa este prea
severă, dacă acesta nu şi-a depăşit drepturile disciplinare. În cazul în
care unui colaborator i-a fost aplicată o sancţiune disciplinară fără ca
acesta  să fie vinovat, şeful nemijlocit al celui care l-a sancţionat pe
nedrept cere anularea pedepsei.
    Ministrul afacerilor interne este în drept să agraveze, să atenueze,
să  ridice sau să anuleze orice sancţiune disciplinară aplicată  conform
prevederilor prezentului Statut.";
    15) în punctul 23 cuvintele "din funcţie" se substituie cu cuvintele
"în funcţie";
    16) punctul 24 va avea următorul cuprins:
    "24. Cu dreptul  de a aplica sancţiuni disciplinare  colaboratorilor
serviciului  de  anchetă preliminară al organelor afacerilor interne  se
învesteşte doar ministrul afacerilor interne.";
    17) capitolul V va avea următoarea denumire:
    "V. Modul de acordare a menţiunilor şi de aplicare
        şi executare a sancţiunilor disciplinare";
    18) punctul 26 va avea următorul cuprins:
    "26. Menţiunile  se  acordă  printr-un ordin  scris.  Mulţumirea  şi
ridicarea   sancţiunii  disciplinare  verbale  pot  fi  exprimate   atît
printr-un ordin scris, cît şi verbal.
    Despre acordarea  menţiunilor colaboratorul este anunţat personal în
faţa formaţiei în linie sau în cadrul adunării efectivului.
    Persoanelor sancţionate  disciplinar  menţiunea  li  se  acordă,  de
regulă, sub formă de ridicare a sancţiunii aplicate anterior.";
    19) punctul 27 se modifică după cum urmează:
    alineatul unu va avea următorul cuprins:
    "27. Sancţiunile  disciplinare trebuie să fie conforme cu  vinovăţia
colaboratorului  şi  cu  gravitatea încălcării săvîrşite.  La  aplicarea
sancţiunii  disciplinare  se  ia  în  considerare  caracterul,  cauzele,
circumstanţele  şi consecinţele faptei săvîrşite, conduita anterioară  a
colaboratorului,   termenul   aflării   lui  în   serviciu.   Sancţiunea
disciplinară  se  aplică  cu  dreptate, fără  părtinire  şi  numai  după
constatarea  faptelor.  Persoanei supuse anchetei de serviciu i  se  vor
solicita  explicaţiile  de  rigoare în scris. Dacă ea refuză  să  depună
explicaţii  sau  să  le confirme prin semnătură, se  va  face  menţiunea
cuvenită  în  actul  respectiv şi în încheiere.  Persoana,  în  privinţa
căreia  s-a  finalizat  ancheta de serviciu, va fi anunţată şi i  se  va
explica dreptul de a face cunoştinţă cu încheierea.";
    în alineatul  doi  cuvîntul  "pedepsit" se substituie  cu  cuvintele
"sancţionat disciplinar";
    alineatul trei va avea următorul cuprins:
    "Calmul şi stăpînirea  de  sine  a şefului la  aplicarea  sancţiunii
disciplinare  contribuie  la  formarea convingerii celui  sancţionat  că
acţiunile  întreprinse  sînt în interesul lui şi al serviciului.  Scopul
educativ   al   sancţiunii   disciplinare  se  atinge  nu   numai   prin
oportunitatea  ei,  dar  şi  prin modul cum  este  adusă  la  cunoştinţa
colaboratorului.";
    alineatul patru va avea următorul cuprins:
    "Sancţiunile disciplinare mai aspre se aplică pentru încălcări grave
sau repetate, comise în exerciţiul funcţiei sau în grup.";
    alineatul cinci se exclude;
    20) din prima   propoziţie  a  punctului  28  se  exclude   cuvîntul
"disciplinară";
    21) punctele 29-32 vor avea următorul cuprins:
    "29. Sancţiunile   disciplinare  se  aplică  numai  după  efectuarea
anchetei  de serviciu (cu excepţia cazurilor de aplicare a  sancţiunilor
verbale).
    30. Dacă în perioada  efectuării anchetei de serviciu se vor depista
alte  încălcări disciplinare, în caz de necesitate poate fi efectuată  o
anchetă de serviciu separată.
    31. Ancheta de  serviciu se efectuează în termen de pînă la 30 zile.
Acest  termen  cuprinde timpul de la data cînd şeful respectiv a  dispus
efectuarea anchetei de serviciu pînă la data aprobării încheierii.
    În cazuri deosebite,  termenul efectuării anchetei de serviciu poate
fi prelungit cu cel mult 30 zile de către şeful care a dispus efectuarea
anchetei de serviciu sau de altă persoană cu atribuţiile respective.
    Sancţiunea disciplinară  se  aplică  în termen de 15 zile  din  data
aprobării încheierii anchetei de serviciu.
    Termenul anchetei  de serviciu sau aplicării sancţiunii disciplinare
poate  fi suspendat dacă vinovăţia persoanei urmează a fi constatată  în
cadrul  unor  investigaţii  efectuate  de alte  organe  de  drept,  dacă
persoana în cauză se află în deplasare sau în concediu, dacă există alte
împrejurări  ce  fac  imposibilă adoptarea  unei  concluzii  definitive.
Ancheta  de serviciu, anterior suspendată, urmează să fie reluată,  dacă
au decăzut motivele şi temeiurile suspendării.
    Sancţiunea disciplinară   nu  poate  fi  aplicată,  dacă  din   ziua
săvîrşirii încălcării a trecut mai mult de un an, iar pentru încălcările
economico-financiare - mai mult de doi ani.
    32. Colaboratorul  care  a comis o încălcare disciplinară  poate  fi
înlăturat  de la îndeplinirea obligaţiunilor de serviciu sau din funcţie
cu  ridicarea  legitimaţiei  de  serviciu şi armei  din  dotare.  Durata
înlăturării  din  funcţie  nu poate depăşi  termenele  stabilite  pentru
soluţionarea cazului în regim disciplinar sau pe cale penală.
    În perioada aflării  colaboratorilor  sub o anchetă de  serviciu  se
interzice  promovarea  lor  în funcţie,  conferirea  gradelor  speciale,
gradelor de calificare şi acordarea concediilor.";
    22) în punctul  33  cuvîntul  "vinovat" se  substituie  cu  cuvîntul
"colaborator";
    23) alineatul doi al punctului 34 va avea următorul cuprins:
    "Ordinul de aplicare   a   sancţiunii   disciplinare  i   se   aduce
colaboratorului  la cunoştinţă contra semnătură în termen de 15 zile din
data  emiterii. Ordinul poate fi anunţat, de asemenea, în faţa formaţiei
în linie sau în cadrul adunării efectivului.";
    24) alineatul doi al punctului 35 va avea următorul cuprins:
    "Persoana, din  vina  căreia sancţiunea disciplinară aplicată  nu  a
fost  executată  în  termenul stabilit sau a fost falsificată  darea  de
seamă despre aceasta, poartă răspundere disciplinară.";
    25) punctele 36-41 se expun în următoarea redacţie:
    "36. Persoana  sancţionată  disciplinar este în drept să  contesteze
decizia  respectivă în faţa şefului superior sau în instanţa de judecată
în  termen de 30 zile din data la care i s-a adus la cunoştinţă  ordinul
de aplicare a sancţiunii disciplinare.
    În cazul contestării  sancţiunii  disciplinare executarea ei  nu  se
suspendă.
    37. Sancţiunea disciplinară aplicată colaboratorului printr-un ordin
scris  se  consideră  stinsă,  dacă timp de un  an  din  ziua  aplicării
acesteia  el nu a fost supus unei noi sancţiuni disciplinare. Sub  formă
de  menţiune,  sancţiunea poate fi ridicată, dar cel puţin peste 6  luni
din data aplicării.
    Sancţiunea verbală  se consideră stinsă după expirarea termenului de
o lună din data aplicării.
    38. Ridicarea  sancţiunii  disciplinare  sub formă  de  menţiune  se
efectuează de către şeful care a aplicat-o sau şeful superior direct.
    Pentru ridicarea  sancţiunii  aplicate  de un  şef  superior,  şeful
nemijlocit face un demers corespunzător în instanţa respectivă.
    Ridicarea sancţiunii  disciplinare,  cu excepţia celei  verbale,  se
efectuează  printr-un  ordin  scris şi se aduce personal  la  cunoştinţa
colaboratorului vizat, în faţa formaţiei în linie sau în cadrul adunării
efectivului.
    39. Persoana  sancţionată  disciplinar prin retrogradare în  funcţie
poate  fi promovată potrivit dispoziţiilor generale, dar cel puţin peste
6 luni din data aplicării sancţiunii disciplinare.
    40. Retrogradarea  în grad poate fi ridicată, iar gradul precedent -
restabilit  numai  după  expirarea termenului de un  an,  dacă  persoana
sancţionată  a dat dovadă de o atitudine exemplară faţă de obligaţiunile
de serviciu şi a avut un comportament ireproşabil.
    41. Toate menţiunile  şi sancţiunile disciplinare se iau la evidenţă
în modul stabilit.";
    26) capitolul VI va avea următoarea denumire:
    "VI. Înaintarea petiţiilor";
    27) în punctul 42 cuvintele "propuneri, declaraţii şi reclamaţii" se
substituie cu cuvîntul "petiţii";
    28) punctul 43 va avea următorul cuprins:
    "43. Fiecare  colaborator  are  dreptul  să  depună  petiţii  despre
acţiunile nelegitime sau nejustificate ale şefilor.";
    29) în punctul  44 cuvintele "cereri sau reclamaţii",  "reclamantul"
şi  "reclamaţiilor" se substituie cu cuvintele "petiţii", "petiţionarul"
şi "petiţiilor";
    30) punctele 45-47 vor avea următorul cuprins:
    "45. Şeful, care  a  admis acţiuni nelegitime faţă de  subaltern  în
legătură cu înaintarea petiţiei, poartă răspundere disciplinară.
    46. Petiţiile   se   soluţionează  conform  Legii  cu   privire   la
petiţionare.
    47. Pentru înaintarea   intenţionată   a   petiţiilor   calomnioase,
colaboratorul   în  cauză  poartă  răspundere  conform  legislaţiei   în
vigoare.";
    3. Anexa la Statutul  disciplinar  al organelor  afacerilor  interne
"Lista funcţiilor şefilor şi a drepturilor lor de a acorda stimulente şi
a  aplica sancţiuni disciplinare" şi "Regulamentul consiliilor de onoare
ale efectivului de trupă şi corpului de comandă ale organelor afacerilor
interne", aprobat prin Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 2 din
4 ianuarie 1996, se abrogă.