vineri, 15 decembrie 2006
910/06.09.2000 Hotărîre cu privire la Registrul de Stat al actelor juridice al Republicii Moldova
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
          cu privire la Registrul de Stat al actelor juridice
                         al Republicii Moldova

                        Nr.910  din  06.09.2000

     Monitorul Oficial al R.Moldova nr.116-118/1009 din 14.09.2000

                                * * *
    Abrogat: 15.12.2006
    Hotărîrea Guvernului nr. 1381 din 07.12.2006

    Întru executarea  Legii cu privire la registre nr. 1320-XIII din  25
septembrie 1997 şi al Legii pentru aprobarea Clasificatorului General al
legislaţiei  nr. 1325-XIII din 25 septembrie 1997,  Guvernul  Republicii
Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă Regulamentul cu privire la Registrul de Stat al actelor
juridice al Republicii Moldova (se anexează).
    2. Se stabileşte că:
    deţinătorul Registrului  de  Stat al actelor juridice al  Republicii
Moldova este Ministerul Justiţiei;
    în Registrul  de  Stat al actelor juridice al Republicii Moldova  se
înscriu  actele  juridice, adoptate în Republica Moldova după  23  iunie
1990;
    furnizarea datelor şi informaţiilor din Registrul de Stat al actelor
juridice   al  Republicii  Moldova  persoanelor  fizice  şi  persoanelor
juridice  nebugetare se efectuează contra plată (cu excepţia persoanelor
juridice  bugetare şi păturilor socialmente vulnerabile, invalizilor  de
gr.  I,  II  şi  III  indiferent de cauza  invalidităţii),  în  bază  de
contracte   şi  conform  unor  tarife  speciale,  luînd  în  considerare
categoriile  de beneficiari utilizatori, precum şi tipul serviciilor  şi
durata prestării lor, în modul stabilit de Ministerul Justiţiei de comun
acord cu Ministerul Finanţelor.

    3. Se abrogă  Hotărîrea Guvernului Republicii Moldovanr. 615 din  16
septembrie  1992 "Cu privire la Registrul de Stat al actelor juridice al
Republicii Moldova (Monitorul Parlamentului, 1992, nr. 9, art. 279).

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                           Dumitru BRAGHIŞ

    Contrasemnată:
    Ministrul justiţiei                             Valeria Şterbeţ

    Chişinău, 6 septembrie 2000.
    Nr. 910.

                                                "Aprobat
                                        prin Hotărîrea Guvernului
                                            Republicii Moldova 
                                      nr. 910 din 6 septembrie 2000

                             REGULAMENTUL
        cu privire la Registrul de Stat al actelor juridice al
                          Republicii Moldova

    1. Prezentul  Regulament stabileşte modul de înscriere în  Registrul
de  Stat  al  actelor juridice al Republicii Moldova  (în  continuare  -
Registru)  a actelor juridice, adoptate în Republica Moldova, precum  şi
modul de ţinere a Registrului şi de utilizare a datelor din el.
    2. Înregistrarea  de stat a actelor juridice se efectuează de  către
Ministerul Justiţiei, în sarcina căruia este pusă ţinerea Registrului.
    3. Înregistrării  de stat sînt supuse actele juridice, indiferent de
termenul  de  acţiune (cu caracter permanent, temporar, adoptate  pe  un
termen stabilit).
    4. Sînt pasibile înregistrării de stat:
    legile Republicii Moldova:
    hotărîrile Parlamentului Republicii Moldova;
    decretele Preşedintelui Republicii Moldova;
    ordonanţele,   hotărîrile  şi  dispoziţiile  Guvernului   Republicii
Moldova;
    hotărîrile, deciziile şi avizele Curţii Constituţionale;
    hotărîrile, dispoziţiile şi ordinele Curţii Supreme de Justiţie;
    ordinele, dispoziţiile,  instrucţiunile, regulamentele  Procuraturii
Generale (cu caracter juridic);
    hotărîrile Curţii de Conturi;
    hotărîrile, regulamentele,   instrucţiunile  şi  ordonanţele  Băncii
Naţionale a Moldovei (cu caracter juridic);
    hotărîrile şi  ordonanţele Comisiei Naţionale a Valorilor  Mobiliare
(cu caracter juridic);
    actele juridice  ale  organelor administraţiei publice  centrale  de
specialitate.
    Actele juridice  adoptate  de către Parlamentul Republicii  Moldova,
Preşedintele  Republicii  Moldova, Guvernul Republicii  Moldova,  Curtea
Constituţională  se  înscriu în compartimente separate, care  fac  parte
integrantă din Registru.
 [Pct.4 modificat prin Hot.Guv. nr.1062 din 07.10.05, în vigoare 14.10.05]

    5. Nu sînt supuse înregistrării de stat actele juridice:
    cu caracter personal  (cu privire la formarea şi componenţa nominală
a  unor  comisii, grupuri de lucru, numirea şi eliberarea  din  funcţie,
stimularea lucrătorilor etc.);
    de o singură aplicare (cu excepţia regulamentelor şi instrucţiunilor
care conţin norme juridice);
    cu caracter operativ   de   dispoziţie   (pentru   executarea   unei
însărcinări, dispoziţii).
    6. Autorităţile şi instituţiile ale căror acte juridice urmează a fi
înscrise  în Registru, în termen de o lună de la adoptarea, emiterea sau
aprobarea actelor juridice, le vor expedia Ministerului Justiţiei pentru
a fi înscrise în Registru.
    7. Înregistrarea  de stat a actelor juridice se efectuează de  către
Ministerul Justiţiei, în termen de 15 zile din ziua prezentării.
    8. Actele juridice  sînt  prezentate  spre  înregistrare  în  adresa
Ministerului  Justiţiei în trei forme (pe hîrtie, pe dischetă - versiune
electronică şi pe Internet - Email) cu scrisoare de însoţire, în care se
indică şi datele despre publicarea lui în ediţiile oficiale.
    9. Actele juridice  prin  care  se  introduc  modificări  în  actele
juridice  înregistrate  şi  actele juridice prin care se  abrogă  actele
juridice  deja înregistrate, urmează a fi introduse în Registru  conform
condiţiilor prezentului Regulament.
    Rectificările,  modificările  şi  completările  făcute  în  Registru
trebuie autentificate prin semnătura persoanelor abilitate.
    10. Actul juridic,   înscris   în  Registru,  trebuie   să   conţină
următoarele date:
    denumirea actului;
    tipul actului;
    denumirea autorităţii care a adoptat actul;
    data adoptării şi numărul actului;
    data intrării în vigoare a actului;
    datele privind publicarea actului în ediţii oficiale;
    durata acţiunii actului;
    codul de clasificare al actului.
    Textele actelor  juridice se sistematizează în ordine cronologică şi
se păstrează în mape speciale şi purtători de informaţie de lungă durată.
    11. Registrul  este  parte integrantă a sistemului informaţional  al
Republicii  Moldova,  iar textele actelor juridice, ce se conţin în  el,
sînt documente oficiale.
    12. Completarea  Registrului se efectuează obligatoriu în mod manual
şi computerizat (în conformitate cu Legea cu privire la registre).
    13. Funcţionarul  care  ţine Registrul (Registratorul)  îndeplineşte
următoarele funcţii de bază:
    organizează colaborarea  cu  organele  care  adoptă  acte  juridice,
stabileşte metodele de obţinere a datelor şi standardele lor;
    introduce, prelucrează şi furnizează date din Registru;
    efectuează evidenţa    documentaţiei    necesare   pentru    ţinerea
Registrului;
    întreprinde măsuri  de protecţie a datelor introduse şi păstrate  în
Registru, a integrităţii lor şi de acces nesancţionat;
    automatizează   circulaţia   fluxului  de  documente  prin   sisteme
informaţionale electronice de circulaţie a informaţiei;
    dezvoltă baza asigurării tehnice şi de program a Registrului;
    coordonează activitatea  de  integrare  a  Registrului  în  sistemul
informaţional al Republicii Moldova;
    dezvoltă activitatea   de   integrare  a  Registrului   în   sisteme
informaţionale internaţionale.
    Persoanele responsabile  de ţinerea Registrului de Stat sînt  numite
de Ministerul Justiţiei.
    14. Datele din  Registru  pot  fi  utilizate şi  obţinute  de  toate
persoanele juridice şi fizice.
    Modul de eliberare  a extraselor din Registru se stabileşte de către
Ministerul Justiţiei.
    15. În caz de  încetare a ţinerii Registrului, pînă la  transmiterea
lui  spre păstrare permanentă în arhiva de stat, Registrul se va afla la
păstrare  provizorie  la  Ministerul  Justiţiei, în  modul  stabilit  de
legislaţie.
    Termenele şi  modul  de prezentare a documentelor în arhiva de  stat
spre păstrare permanentă se stabilesc de Serviciul de Stat de Arhivă.
    După transmiterea   Registrului   în  arhiva  de  stat,   utilizarea
informaţiei  ce  se  conţine în el se efectuează în  modul  stabilit  de
legislaţie  (Legea  cu  privire  la Fondul  Arhivistic  şi  Regulamentul
Fondului Arhivistic).