vineri, 17 iunie 2005
127/16.02.2001 Hotărîre cu privire la Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale
Notă: În textul hotărîrii şi al anexelor sintagma "Ministerul Muncii,
      Protecţiei Sociale şi Familiei" se substituie prin sintagma
      "Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale" conform Hot. Guv.
      nr.527 din 26.06.2001

                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
         cu privire la Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale

                        Nr.127  din  16.02.2001

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.25-26/175 din 01.03.2001

                                * * *
    Abrogat: 17.06.2005
    Hotărîrea Guvernului nr.565 din 10.06.2005

    În scopul perfecţionării  structurii  organizatorice a  Ministerului
Muncii şi Protecţiei Sociale, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se aprobă:
    Structura aparatului  central  al Ministerului Muncii şi  Protecţiei
Sociale (anexa nr. 1);
    Regulamentul Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale (anexa nr.2);
    Lista organizaţiilor   şi  instituţiilor  subordonate   Ministerului
Muncii şi Protecţiei Sociale (anexa nr. 3);
    Modificările  şi  completările ce se operează în unele hotărîri  ale
Guvernului Republicii Moldova (anexa nr. 4).
    2. Se stabileşte   personalul  scriptic  al  aparatului  central  al
Ministerului  Muncii  şi Protecţiei Sociale în număr de 72  unităţi  (cu
excepţia personalului de deservire a clădirilor).
 [Pct.2 modificat prin Hot.Guv. nr.951 din 20.08.04, în vigoare 27.08.04]
 [Pct.2 modificat prin Hot. Guv. nr.1516 din 21.11.2002]
 [Pct.2 modificat prin Hot. Guv. nr.1421 din 20.12.2001]
 [Pct.2 completat prin Hot. Guv. nr.527 din 26.06.2001]

    3. Se permite  Ministerului  Muncii şi Protecţiei Sociale de a  avea
trei   viceminiştri,  inclusiv  un  prim-viceministru,  şi  un  colegiu,
constituit  din  nouă persoane, în componenţa nominală,  conform  anexei
nr.6 (se anexează).
 [Pct.3 modificat prin Hot. Guv. nr.527 din 26.06.2001]

    4. În subordinea   Ministerului  Muncii  şi  Protecţiei  Sociale  se
creează următoarele structuri:
    Departamentul asistenţă socială, cu un efectiv de 21 unităţi.
 [Pct.4 modificat prin Hot. Guv. nr.1421 din 20.12.2001]

 [Pct.5 exclus prin Hot. Guv. nr.1421 din 20.12.2001,]
 [celelalte renumerotate]

    5. Se abrogă hotărîrile Guvernului Republicii Moldova conform listei
anexate (anexa nr.6).
    6. Ministerul  Muncii şi Protecţiei Sociale, în termen de o lună, va
prezenta:
    propuneri întru  aducerea actelor normative în vigoare, ce se referă
la  organizaţiile  şi  instituţiile  din subordine,  în  concordanţă  cu
prezenta hotărîre.
    7. Prezenta hotărîre se pune în aplicare începînd cu 1 ianuarie 2001.

    Prim-ministru
    al Republicii Moldova                           Dumitru BRAGHIŞ

    Contrasemnată:
    Ministrul muncii, protecţiei
    sociale şi familiei                             Valerian Revenco
    Ministrul finanţelor                            Mihail Manoli
    Ministrul justiţiei                             Valeria Şterbeţ

    Chişinău, 16 februarie 2001.
    Nr. 127.

                                                Anexa nr. 1
                                         la Hotărîrea Guvernului
                                         Republicii Moldova nr. 127
                                         din 16 februarie 2001

                        Structura aparatului central
              al Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale

    - Conducerea
    - Departamentul muncă şi politică salarială
    Direcţia principală  politică salarială şi colaborare cu  partenerii
sociali
    Direcţia legislaţia muncii
    - Departamentul asigurări sociale
    Direcţia principală asigurări sociale
    Direcţia acorduri şi programe în domeniul asigurărilor sociale
    - Departamentul politici în domeniul asistenţei sociale
    Direcţia asistenţă socială
    Direcţia instituţii sociale
    - Departamentul oportunităţi egale şi politici familiale
    - Direcţia principală sinteză şi reforme
    - Direcţia principală   economie,  finanţe,  evidenţă  contabilă  şi
gestiune
    - Direcţia principală relaţii externe
    - Direcţia personal şi secretariat
    Secţia monitorizare  şi evaluare a politicii în domeniul  protecţiei
sociale
    Secţia comunicare în domeniul protecţiei sociale
 [Anexa nr.1 modificată prin Hot. Guv. nr.1516 din 21.11.2002]

                                                Anexa nr. 2
                                         la Hotărîrea Guvernului
                                         Republicii Moldova nr. 127
                                         din 16 februarie 2001

                            R E G U L A M E N T U L
               Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale

                        I. Dispoziţii generale

    1. Ministerul   Muncii  şi  Protecţiei  Sociale  (în  continuare   -
Ministerul)  este  organul  de specialitate  al  administraţiei  publice
centrale şi se subordonează Guvernului Republicii Moldova.
    2. Ministerul  asigură  aplicarea  unitară a legislaţiei  muncii  şi
protecţiei  sociale, coordonează activităţile privind munca şi protecţia
socială  şi, în limitele competenţei sale, promovează politica socială a
ţării în aceste domenii.
    3. Ministerul asigură coordonarea şi controlul activităţii organelor
administraţiei   publice,   serviciilor  desconcentrate  în   teritoriul
celorlalte   instituţii  subordonate,  în  scopul  aplicării  unitare  a
legislaţiei  în  domeniile  specifice  de  activitate  şi  a  realizării
integrale a sarcinilor şi atribuţiilor ce le revin acestora.
    4. În activitatea   sa  Ministerul  se  călăuzeşte  de   prevederile
Constituţiei  Republicii  Moldova,  decretele Preşedintelui,  legile  şi
hotărîrile   Parlamentului,  hotărîrile,  ordonanţele  şi   dispoziţiile
Guvernului, alte acte normative, precum şi de prezentul Regulament.
    5. Ministerul  este persoană juridică, dispune de ştampilă cu  Stema
de Stat a Republicii Moldova şi cu denumirea sa.
    Adresa juridică: mun. Chişinău.

                II. Sarcinile şi funcţiile Ministerului

    6. Pe domenii  de  activitate principalele sarcini ale  Ministerului
sînt următoarele:

                În domeniul forţei de muncă şi şomajului:
    analiza situaţiei   privind  evoluţia  pieţei  forţei  de  muncă  şi
elaborarea  strategiilor,  pronosticurilor şi programelor  naţionale  şi
locale privind ocuparea forţei de muncă;
    prevenirea şomajului  în  masă,  asigurarea unui  nivel  adecvat  al
ocupării  forţei  de  muncă,  încadrarea  şi  reîncadrarea  în  muncă  a
persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă;
    elaborează şi  aplică măsuri speciale de integrare pe piaţa muncii a
persoanelor  cu risc sporit de a fi traficate, în special a femeilor din
zonele defavorizate şi a persoanelor marginalizate social;
    organizarea activităţilor  de  orientare profesională  a  populaţiei
adulte, formarea profesională, reintegrarea în cîmpul muncii a şomerilor
şi acoperirea cheltuielilor ce ţin de desfăşurarea acestor activităţi;
    susţinerea materială  a şomerilor, stabilirea şi plata ajutorului de
şomaj;
    sprijinirea materială  a  persoanelor apte de muncă,  care  temporar
sînt neocupate (şomerilor);
    stimularea agenţilor economici pentru crearea locurilor noi de muncă
în scopul angajării şomerilor;
    organizarea gestionării locurilor de muncă devenite vacante;
    promovarea programelor  şi acordurilor de colaborare  internaţională
în domeniul ocupării şi formării profesionale a forţei de muncă.

                    În domeniul asistenţei sociale:
    elaborarea şi promovarea politicii de stat în domeniu;
    elaborarea propunerilor  privind dezvoltarea sistemului de protecţie
socială şi a proiectelor de acte normative şi legislative în domeniu;
    analiza situaţiei   actuale,  tendinţele  şi  prognozele   evoluţiei
fenomenelor  sociale,  pe  baza  cărora vor fi  propuse  recomandări  în
domeniu;
    studierea experienţei  altor state în problemele asistenţei sociale,
precum  şi  a normelor juridice internaţionale (convenţii, acorduri)  şi
înaintarea propunerilor în vederea perfecţionării legislaţiei naţionale;
    coordonarea şi   asigurarea  activităţii  de  asistenţă  socială   a
invalizilor,  vîrstnicilor,  familiilor cu mulţi copii, a grupurilor  şi
persoanelor defavorizate;
    conlucrarea cu  organele administraţiei publice centrale şi  locale,
precum şi cu organizaţiile neguvernamentale naţionale şi internaţionale,
care au ca obiect de activitate protecţia socială;
    coordonarea cu  departamentele,  direcţiile Ministerului  Muncii  şi
Protecţiei  Sociale,  precum  şi  cu alte ministere  şi  departamente  a
problemelor privind asistenţa socială;
    organizarea controlului asupra distribuirii mijloacelor de transport
pentru  invalizi, a biletelor de tratament, acordarea tuturor  tipurilor
de facilităţi grupurilor defavorizate;
    elaborarea Raportului social în domeniul asistenţei sociale.

                     În domeniul asigurărilor sociale:
    elaborarea şi promovarea politicii de stat în domeniu;
    elaborarea proiectelor de acte normative şi legislative în domeniu;
    dirijarea metodologică   privind  aplicarea  actelor  normative   în
domeniu;
    participarea  la  realizarea  de  programe  sociale  cu  organismele
internaţionale în domeniu;
    negocierea acordurilor interguvernamentale în domeniu;
    perfecţionarea continuă a sistemului de asigurări sociale;
    analiza sistematică şi evaluarea politicii în domeniu;
    crearea şi susţinerea bazelor de date ale sectorului social;
    elaborarea Raportului social în domeniul protecţiei sociale.

        În domeniul oportunităţilor egale şi politicii familiale:
    elaborarea mecanismelor  de  protecţie a familiei şi de promovare  a
şanselor egale pentru femei şi bărbaţi;
    elaborarea proiectelor    de   acte   legislative   şi    normative,
perfecţionarea  legislaţiei  naţionale şi aducerea ei în concordanţă  cu
normele internaţionale în domeniile de referinţă;
    asigurarea realizării   prevederilor  legislaţiei,  programelor   şi
măsurilor  privind  organizarea activităţilor şi  serviciilor  destinate
familiei,  mamei  şi  femeii,  acordarea de  sprijin  şi  ajutor  social
familiilor  vulnerabile,  cu  mulţi copii,  monoparentare,  copiilor  şi
minorilor aflaţi în condiţii deosebite;
    participarea   la  realizarea  de  programe  sociale  cu   organisme
internaţionale,     instituţii     guvernamentale     şi     organizaţii
neguvernamentale  în  domeniul  protecţiei familiei,  femeii,  mamei  şi
copilului;
    participarea   în   comitetele   şi  comisiile   internaţionale   şi
guvernamentale  care au de soluţionat obiective umanitare şi de  sprijin
social în domeniu;
    organizarea pregătirii  profesionale a personalului de  specialitate
şi perfecţionării acestuia în materie de asistenţă socială şi egalităţii
în drepturi a femeilor şi bărbaţilor.

                În domeniul muncii şi politicii salariale:
    Politica salarială:
    elaborarea şi promovarea politicii de stat în domeniul salarizării;
    elaborarea actelor normative privind retribuirea muncii salariaţilor
din  economia  naţională  şi controlul asupra aplicării  legislaţiei  în
acest domeniu;
    dirijarea metodologică   privind   aplicarea  noilor   condiţii   de
salarizare în ramurile economiei naţionale, finanţate din buget;
    elaborarea propunerilor  de stabilire a mărimii salariului minim  pe
ţară  şi  a  salariului  tarifar  pentru categoria  I  de  salarizare  a
salariaţilor din instituţiile cu autonomie financiară;
    coordonarea activităţii  ministerelor şi departamentelor,  organelor
administraţiei  publice în domeniul organizării şi retribuirii muncii în
scopul protecţiei sociale a salariaţilor;
    analiza sistematică a indicilor ce caracterizează nivelul de trai al
populaţiei;
    coordonarea cu    ministerele   de   resort   a   acţiunilor   întru
implementarea   Concepţiei  privind  dezvoltarea  sistemului  de  dialog
social,   colaborarea  cu  partenerii  sociali  în  vederea  dezvoltării
tripartitismului social.

                            Legislaţia muncii:
    coordonarea şi  perfecţionarea  legislaţiei  în domeniul  muncii  şi
protecţiei   sociale   şi   ajustarea  ei  la   cerinţele   şi   normele
internaţionale;
    întreprinderea    acţiunilor   de   prevenire   şi   amplificare   a
consecinţelor nerespectării legislaţiei muncii, exercitarea atribuţiilor
prevăzute  de Legea privind Contractul colectiv de munca şi Legea pentru
soluţionarea conflictelor colective de muncă;
    elaborarea proiectelor   de  acte  normative  în  domeniul  său   de
activitate şi asigurarea adoptării acestora de către organele competente;
    colaborarea cu ministere, alte organe centrale de specialitate şi cu
partenerii  sociali în vederea participării la negocierile cu privire la
încheierea   contractelor   colective  de  munca  şi   la   soluţionarea
conflictelor de muncă în conformitate cu legislaţia;
    pregătirea materialelor  necesare  pentru  ratificarea  convenţiilor
Organizaţiei  Internaţionale  a  Muncii, prezentarea  lor  organelor  de
resort şi aplicarea prevederilor acestora în practica naţională;
    elaborarea acordurilor  bilaterale interstatale în problemele muncii
şi protecţiei sociale.
 [Compart. modificat prin Hot.Guv. nr.1058 din 27.09.04, în vigoare 01.10.04]
 [Compart. modificat prin Hot. Guv. nr.665 din 27.05.2002]

                        În domeniul migraţiunii:
 [Compart. exclus prin Hot. Guv. nr.1421 din 20.12.2001]
 [Alin. introdus prin Hot. Guv. nr.185 din 03.03.2001]

                    În domeniul protecţiei muncii:
    asigurarea aplicării  dispoziţiilor actelor legislative şi ale altor
acte  normative  referitoare  la  condiţiile de muncă  şi  la  protecţia
salariaţilor în exercitarea atribuţiilor lor;
    coordonarea activităţii  de  pregătire,  instruire  şi  informare  a
personalului  din  întreprinderi, instituţii, organizaţii în  problemele
protecţiei muncii şi relaţiilor de muncă;
    coordonarea activităţii  ce ţine de protecţia muncii  salariaţilor
în toate ramurile economiei naţionale.
 [Compart. modificat prin Hot. Guv. nr.665 din 27.05.2002]
 [Compart. modificat prin Hot. Guv. nr.1481 din 27.12.2001]

            În domeniul relaţiilor externe şi altor activităţi:
    participarea,   ca   reprezentant   al  Guvernului,   la   lucrările
Organizaţiei  Internaţionale a Muncii (O.I.M.) la reuniunile Comitetelor
de specialitate ale Consiliului Europei şi la alte foruri internaţionale
care   pun  în  dezbatere  problemele  muncii  şi  protecţiei   sociale;
înaintarea    propunerilor    în   vederea   ratificării    convenţiilor
internaţionale din aceste domenii;
    iniţierea şi    negocierea,   din   împuternicirea   Guvernului,   a
convenţiilor,   acordurilor  şi  altor  aranjamente  internaţionale   şi
interstatale;
    stabilirea relaţiilor   de  colaborare  şi  cooperare  cu   organele
guvernamentale  şi organizaţiile neguvernamentale din alte ţări  privind
soluţionarea problemelor muncii şi protecţiei sociale;
    efectuarea controlului   asupra   aplicării   prevederilor   legale,
inclusiv a convenţiilor şi acordurilor internaţionale;
    asigurarea bazei materiale şi dotarea unităţilor subordonate;
    elaborarea strategiilor de dezvoltare pe termen lung şi a soluţiilor
de reformă în domeniile muncii, protecţiei sociale şi familiei;
    elaborarea Concepţiei  şi Strategiei privind crearea,  funcţionarea,
dezvoltarea   şi  perfecţionarea  sistemului  informaţional  automatizat
"Populaţia   şi  protecţia  socială"  în  domeniile  de  activitate  ale
Ministerului şi la toate nivelurile lui, promovarea politicii unitare ce
ţine de automatizarea şi computerizarea subdiviziunilor sale structurale;
 [Alin. în redacţia Hot. Guv. nr.527 din 26.06.2001]

    exercitarea conducerii,   în  limitele  competenţei  sale   (conform
prevederilor art. 9 din Legea cu privire la protecţia civilă nr.271-XIII
din  9 noiembrie 1994), activităţi de realizare a sarcinilor în domeniul
protecţiei   civile,   asigurarea  stării  de  pregătire  permanentă   a
obiectelor   din   subordinea  protecţiei  civile  pentru   desfăşurarea
acţiunilor în condiţiile situaţiilor excepţionale.
 [Alin. introdus prin Hot. Guv. nr.527 din 26.06.2001]

 [Alin. exclus prin Hot. Guv. nr.1421 din 20.12.2001]
 [Alin. introdus prin Hot. Guv. nr.527 din 26.06.2001]

    7. Întru îndeplinirea  sarcinilor  ce-i revin,  Ministerul  exercită
următoarele funcţii:
    recepţionează,   sistematizează  şi  analizează  informaţia  privind
utilizarea  forţei de muncă şi situaţia pe piaţa muncii; salarizarea  şi
nivelul  de trai; respectarea dispoziţiilor legale privind condiţiile de
muncă  şi protecţia salariaţilor în exercitarea profesiei lor, protecţia
socială şi asistenţa socială a păturilor defavorizate ale populaţiei şi,
în  baza  lor,  elaborează  pronosticurile  şi  recomandările  necesare,
planifică  activitatea organelor teritoriale pentru muncă, protecţie  şi
asistenţă socială pe perioada curentă şi de perspectivă;
    organizează şi  controlează  activitatea  organelor  de  resort  din
subordine,    exercită   controlul   asupra   respectării   prevederilor
legislaţiei   muncii,   utilizării  forţei  de  muncă,   celei   privind
salarizarea,   asigurarea  cu  pensii  de  stat,  acordarea   ajutorului
protetico-ortopedic,   distribuirea  mijloacelor  de  locomoţie   pentru
invalizi  şi  a biletelor de tratament, acordarea tuturor  tipurilor  de
facilităţi grupurilor defavorizate ale populaţiei;
    elaborează şi  prezintă Guvernului propuneri argumentate cu  privire
la  utilizarea  eficientă  a forţei de muncă, ameliorarea  situaţiei  pe
piaţa  muncii  şi atenuarea şomajului, politica salarială  şi  protecţia
salariaţilor  în  exercitarea  profesiei lor, măsurile  suplimentare  de
protecţie  socială  a  populaţiei,  asigurarea cu  pensii  şi  asistenţa
socială  a grupurilor defavorizate; participarea la elaborarea  cadrului
juridic,  actelor  normative  ce  reglementează relaţiile  de  muncă  şi
protecţie socială a populaţiei în domeniile menţionate;
    organizează şi  coordonează  activităţile de instruire,  reorientare
profesională,  recalificare şi reintegrare în cîmpul muncii a şomerilor,
asigură  garanţii şi protecţie socială şomerilor şi membrilor familiilor
lor;
    întreprinde acţiuni  întru promovarea politicii de stat în  domeniul
protecţiei  muncii,  respectarea  dispoziţiilor  legale  referitoare  la
condiţiile   de  muncă  şi  la  protecţia  salariaţilor  în  exercitarea
profesiei lor, coordonează şi controlează respectarea legislaţiei muncii
în economia naţională;
    participă la   elaborarea,  încheierea  şi  realizarea  Contractului
colectiv  (nivel  naţional)  dintre  Guvern,  Confederaţia  Naţională  a
Patronatului şi Federaţia Generală a Sindicatelor;
    controlează respectarea   de  către  întreprinderi,  organizaţii  şi
instituţii  a prevederilor contractelor colective de muncă, încheiate şi
înregistrate în modul stabilit;
    stabileşte relaţii  externe de colaborare şi cooperare în  domeniile
muncii,   protecţiei   sociale  şi  familiei  în  baza  acordurilor   şi
convenţiilor interguvernamentale şi interministeriale încheiate;
    controlează respectarea   legislaţiei  cu  privire  la  invalizi  în
vederea utilizării muncii şi apărării drepturilor acestora;
    elaborează şi  realizează, în comun cu ministerele şi departamentele
de  resort, strategii, acte legislative şi programe de măsuri şi acţiuni
în vederea protecţiei sociale a familiei, mamei şi copilului, promovării
şi  asigurării respectării principiului egalităţii şanselor pentru femei
şi   bărbaţi;  contribuie  la  îmbunătăţirea  condiţiilor  de  trai  ale
familiilor în situaţii de risc;
    organizează şi   coordonează   activităţile  de   informatizare   în
domeniile  utilizării forţei de muncă şi şomajului, protecţiei  sociale,
muncii şi politicii salariale, protecţiei muncii, politicii familiale şi
altor  domenii  în  subdiviziunile  structurale  subordonate,  la  toate
nivelurile;
    organizează elaborarea  propunerilor  privind formarea bugetului  de
stat  pentru  finanţarea şi întreţinerea  Ministerului,  subdiviziunilor
acestuia, precum şi instituţiilor din subordine;
    exercită controlul   asupra   folosirii  eficiente   a   mijloacelor
bugetului  de  stat şi a mijloacelor extrabugetare  pentru  funcţionarea
regulamentară a aparatului Ministerului şi a subdiviziunilor lui, precum
şi  asupra  utilizării  raţionale  a patrimoniului  de  stat,  aflat  la
dispoziţia structurilor din subordine;
    aprobă structura  şi  statele  de personal  ale  subdiviziunilor  şi
instituţiilor din subordine;
    aprobă regulamentele     serviciilor    publice    din    subordine,
descentralizate în teritoriu;
    creează, reorganizează    şi   lichidează,   în   modul    stabilit,
instituţiile  respective  din  domeniul muncii  şi  protecţiei  sociale,
subordonate Ministerului;
    efectuează selectarea,  instruirea,  reciclarea cadrelor şi  conferă
grade  de  calificare funcţionarilor din sistemul Ministerului,  asigură
repartizarea  lor raţională în domeniile respective ce ţin de competenţa
lui;
    desfăşoară activitatea  de  informare în masă a  populaţiei  privind
problemele  şi  realizările din domeniile muncii, protecţiei sociale  şi
familiei;
    examinează, în   termenele  stabilite  de  legislaţia  în   vigoare,
petiţiile  cetăţenilor, adoptă măsurile de rigoare, organizează audienţa
cetăţenilor  în  problemele de muncă şi protecţie  socială,  controlează
oportunitatea examinării petiţiilor, reglementează audienţa cetăţenilor,
efectuată de instituţiile subordonate Ministerului;
    prezintă Guvernului,  în  modul  stabilit, dări  de  seamă  (lunare,
trimestriale,  semestriale  şi anuale) privind  rezultatele  activităţii
Ministerului   şi  subdiviziunilor  lui  pentru  perioadele  respective,
sistematizează  problemele  apărute  pe parcurs şi stabileşte  căile  de
soluţionare a lor;
    organizează,   pe  bază  de  contract  cu  instituţiile  ştiinţifice
corespunzătoare,   efectuarea  investigaţiilor  ştiinţifice  prioritare,
finanţate  de  la  bugetul de stat, pe probleme şi domeniile ce  ţin  de
competenţa lui.
 [Pct.7 modificat prin Hot. Guv. nr.665 din 27.05.2002]
 [Pct.7 modificat prin Hot. Guv. nr.1421 din 20.12.2001]
 [Pct.7 completat prin Hot. Guv. nr.527 din 26.06.2001]

                     III. Drepturile Ministerului

    8. Întru exercitarea   funcţiilor   ce-i  revin,   Ministerul   este
împuternicit cu următoarele drepturi:
    să solicite de  la  organele  centrale de specialitate şi  cele  ale
administraţiei   publice  locale,  de  la  întreprinderi,   organizaţii,
instituţii   din   Republica   Moldova,   informaţia   necesară   pentru
desfăşurarea normală a activităţii sale;
    să antreneze   reprezentanţi  ai  ministerelor,  departamentelor  şi
organelor  administraţiei  publice locale la examinarea şi  soluţionarea
problemelor ce ţin de domeniile de activitate a Ministerului;
    să iniţieze şi   să   poarte  tratative,  să  semneze  acorduri   de
colaborare cu ministerele şi departamentele de resort din alte state, în
limitele  stabilite  de  legislaţia în vigoare a Republicii  Moldova  şi
normele dreptului internaţional;
    să reprezinte  Guvernul  în relaţiile de colaborare  cu  Organizaţia
Internaţională  a Muncii în domeniile ce ţin de competenţa lui, inclusiv
întocmirea  rapoartelor privind implementarea prevederilor  convenţiilor
O.I.M.  (ratificate)  şi  prezentarea  lor  de  sine  stătător  Biroului
Internaţional al Muncii;
    să gestioneze  armonizarea  legislaţiei naţionale cu  Carta  Socială
Europeană   revizuită   prin  pregătirea  şi   prezentarea   Comitetului
Guvernamental  pentru  Carta Socială Europeană al Consiliului Europei  a
rapoartelor   periodice  privind  executarea  prevederilor   articolelor
ratificate;
    să controleze   activitatea   serviciilor  sale  desconcentrate   şi
descentralizate  în  teritoriu,  să analizeze rezultatele şi  să  adopte
măsuri respective pentru lichidarea neajunsurilor depistate;
    să prezinte Guvernului    propuneri   în   vederea    perfecţionării
legislaţiei in vigoare privind relaţiile de muncă şi protecţie socială a
populaţiei;
    să permită instituţiilor  şi  organizaţiilor  subordonate  prestarea
unor  servicii contra plată, conform legislaţiei în vigoare, specificate
în Regulamentul de organizare şi funcţionare a acestora, întru obţinerea
şi  utilizarea veniturilor suplimentare, cu condiţia respectării stricte
a activităţilor de bază;
    să promoveze  în instituţiile şi organizaţiile subordonate  politici
de formare a preţurilor şi tarifelor la serviciile prestate contra plată.
 [Pct.8 completat prin Hot. Guv. nr.665 din 27.05.2002]
 [Pct.8 modificat prin Hot. Guv. nr.1421 din 20.12.2001]

                IV. Organizarea activităţii Ministerului

    9. Ministerul este condus de ministrul muncii şi protecţiei sociale,
desemnat  în  funcţie  şi  destituit  din  funcţie  în  corespundere  cu
prevederile  Constituţiei  Republicii  Moldova şi Legii  cu  privire  la
Guvern.
    10. Ministrul:
    organizează activitatea  Ministerului şi poartă răspundere personală
pentru   realizarea  sarcinilor  încredinţate,  utilizarea  raţională  a
mijloacelor bugetare, integritatea mijloacelor financiare şi a valorilor
materiale, autenticitatea indicilor cuprinşi în evidenţa contabilă şi în
dările de seamă;
    asigură executarea   legilor,  decretelor  Preşedintelui  Republicii
Moldova,  hotărîrilor, ordonanţelor şi dispoziţiilor Guvernului,  precum
şi  îndeplinirea  prevederilor prezentului Regulament şi ale altor  acte
normative;
    prezintă, în  modul stabilit, spre examinare Guvernului proiecte  de
legi, hotărîri de Guvern, programe şi acte normative;
    delimitează obligaţiunile  adjuncţilor săi şi ale conducătorilor  de
subdiviziuni ale Ministerului;
    organizează activitatea Ministerului şi şedinţele Colegiului;
    numeşte  în funcţie  şi eliberează din funcţie personalul aparatului
central  al Ministerului, conducătorii subdiviziunilor şi  instituţiilor
din subordine;
    modifică, în  limitele  fondului stabilit de retribuire a muncii  şi
numărului-limită   de  personal,  structura  subdiviziunilor  aparatului
central  al  Ministerului  şi  aprobă anual statele  de  personal,  dacă
Guvernul nu prevede altceva;
    aprobă regulamentele  subdiviziunilor Ministerului şi  instituţiilor
din  subordine  şi aprobă anual statele de personal ale  acestora,  dacă
Guvernul nu prevede altceva;
    emite ordine şi dispoziţii, controlează executarea lor;
    în limitele împuternicirilor  sale,  reprezintă Ministerul sau -  în
temeiul  unor misiuni încredinţate de Preşedintele ţării sau de Guvern -
şi  Republica Moldova în relaţiile cu persoanele juridice şi fizice  din
ţară  şi  din  alte state, încheie şi realizează  contracte  (acorduri),
semnează documente financiare şi de altă natură;
    exercită şi alte împuterniciri atribuite prin legislaţie.
    În lipsa ministrului,     funcţiile     acestuia     le     exercită
prim-viceministrul.
 [Pct.10 modificat prin Hot. Guv. nr.1421 din 20.12.2001]
 [Pct.10 completat prin Hot. Guv. nr.527 din 26.06.2001]

    11. Ministrul   are  viceminiştri,  inclusiv  un  prim-viceministru,
desemnaţi   şi   destituiţi  de  Guvern,  la   propunerea   ministrului.
Viceminiştrii  se  subordonează  nemijlocit ministrului  şi  organizează
activitatea în cadrul Ministerului în limitele împuternicirilor ce le-au
fost atribuite.
    12. Ministerul,   în   conformitate   cu   prevederile   prezentului
Regulament  şi  în  scopul  executării legilor  în  vigoare,  decretelor
Preşedintelui   Republicii   Moldova,   hotărîrilor,   ordonanţelor   şi
dispoziţiilor Guvernului, emite, în limitele competenţelor sale, ordine,
norme,  instrucţiuni,  indicaţii metodologice şi  dispoziţii  executorii
pentru  toate  ministerele, departamentele, autorităţile  administraţiei
publice locale, precum şi pentru toate întreprinderile, organizaţiile şi
instituţiile din ţară, organizează şi controlează executarea acestora.
    Ministerul emite,  în  cazurile  necesare,  în  colaborare  cu  alte
ministere,   departamente,  servicii  şi  inspectorate  de  stat,   acte
normative comune.
 [Pct.12 modificat prin Hot. Guv. nr.1481 din 27.12.2001]

    13. În cadrul  Ministerului se organizează şi funcţionează  Colegiul
Ministerului,    compus   din   ministru   (preşedintele    Colegiului),
viceminiştri  şi alţi lucratori cu funcţii de răspundere ai Ministerului
şi organizaţiilor obşteşti de profil, componenţa căruia este aprobată de
Guvern.
    14. În şedinţele   sale   Colegiul  examinează   chestiuni   privind
organizarea  activităţii Ministerului în vederea promovării politicii de
stat  şi  soluţionării problemelor stringente de ordin social ce ţin  de
competenţa Ministerului, elaborării şi realizării pronosticurilor pentru
perioade de perspectivă şi de scurtă durată în ramură.
    În activitatea  sa  Colegiul se călăuzeşte de regulamentul  propriu,
aprobat  prin  ordinul ministrului. Deciziile Colegiului  se  realizează
prin emiterea de ordine ale ministrului.
    15. Viceminiştrii   şi  conducătorii  subdiviziunilor,  în  limitele
împuternicirilor  atribuite, poartă răspundere pentru deciziile luate de
ei şi pentru activitatea Ministerului.

                                                Anexa nr. 3
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                        Republicii Moldova nr. 127
                                        din 16 februarie 2001

                                 L I S T A
              organizaţiilor şi instituţiilor subordonate
               Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale

    Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă
    Departamentul asistenţă socială
    Inspecţia Muncii
    Direcţia lucrări auxiliare
    Fondul republican de susţinere socială a populaţiei (mun. Chişinău)
    Centrul republican  experimental protezare, ortopedie şi reabilitare
(mun. Chişinău)
    Centrul republican  de reabilitare a invalizilor, veteranilor muncii
şi războiului (com. Cocieri, jud. Chişinău)
    Centrul republican  de  reabilitare a invalizilor  şi  pensionarilor
"Speranţa" (or. Vadul lui Vodă, jud. Chişinău)
    Centrul republican  de  reabilitare a invalizilor  şi  pensionarilor
"Victoria" (or. Sergheevka, reg. Odesa, Ucraina)
    Centrul republican de reabilitare medico-socială (mun. Chişinău)
    Azilul republican pentru invalizi şi pensionari (mun. Chişinău)
    Internatul psihoneurologic (com. Cocieri, jud. Chişinău)
    Internatul psihoneurologic (com. Bădiceni, jud. Soroca)
    Internatul psihoneurologic (com. Brînzeni, jud. Edineţ)
    Internatul psihoneurologic (mun. Bălţi)
    Casa-internat   pentru  copii  cu  deficienţe  mintale  (fete)  (or.
Hînceşti, jud. Lăpuşna)
    Casa-internat  pentru  copii  cu deficienţe mintale  (băieţi)  (mun.
Orhei)
    Direcţia asistenţă socială, or. Vulcăneşti
    Centrele şi secţiile  teritoriale de asistenţă socială la domiciliu,
or. Vulcăneşti.
 [Anexa nr.3 modif. prin Hot.Guv. nr.832 din 14.07.03, în vigoare 18.07.03]
 [Anexa nr.3 modificată prin Hot. Guv. nr.87 din 31.01.2002]
 [Anexa nr.3 modificată prin Hot. Guv. nr.1481 din 27.12.2001]
 [Anexa nr.3 modificată prin Hot. Guv. nr.1421 din 20.12.2001]
 [Anexa nr.3 modificată prin Hot. Guv. nr.527 din 26.06.2001]

                                                        Anexa nr. 4
                                                la Hotărîrea Guvernului
                                                Republicii Moldova nr. 127
                                                din 16 februarie 2001

               Modificările şi completările ce se operează
          în unele hotărîri ale Guvernului Republicii Moldova
 [Anexa nr.4 abrogată prin Hot. Guv. nr.893 din 09.07.2002]
 [Anexa nr.4 completată prin Hot. Guv. nr.527 din 26.06.2001]


                                                Anexa nr.5
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                        Republicii Moldova nr. 127
                                        din 16 februarie 2001

                            R E G U L A M E N T U L
                cu privire la Agenţia Angajări peste Hotare
 [Anexa nr.5 exclusă prin Hot. Guv. nr.527 din 26.06.2001,]
 [celelalte renumerotate]

                                                Anexa nr. 5
                                        la Hotărîrea Guvernului
                                        Republicii Moldova nr. 127
                                        din 16 februarie 2001

                         COMPONENŢA NOMINALĂ
        a Colegiului Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale

    REVENCO Valerian    - ministrul muncii şi protecţiei sociale,
                          preşedintele coleguilui

                         Membrii colegiului:
    SAINCIUC Sergiu     - prim-viceministru al muncii şi protecţiei
                          sociale
    APOSTOL Anghelina   - viceministru al muncii şi protecţiei sociale
    MOSTOVOI Valeriu    - viceministru al muncii şi protecţiei sociale
    ŞUMSCAIA Tamara     - preşedintele Casei Naţionale de Asigurări
                          Sociale
    SÎRCU Gheorghe      - şeful departamentului muncă şi politică
                          salarială
    DEDIU Victor        - şeful direcţiei principale sinteză şi reforme
    STĂVILĂ Dumitru     - inspector general de stat al muncii
    BAGRIN Anatol       - director executiv al Fondului republican de
                          susţinere socială a populaţiei
 [Anexa nr.5 în redacţia Hot. Guv. nr.340 din 18.03.2002]
 [Anexa nr.5(6) introdusă prin Hot. Guv. nr.527 din 26.06.2001]


                                                      Anexa nr. 6
                                                la Hotărîrea Guvernului
                                                Republicii Moldova nr. 127
                                                din 16 februarie 2001

                                  L I S T A
            hotărîrilor Guvernului Republicii Moldova care se abrogă

    Hotărîrea Guvernului  Republicii  Moldova nr. 780 din 13 iulie  1998
"Cu  privire la aprobarea funcţiilor de bază şi structurii  Ministerului
Muncii,  Protecţiei  Sociale şi Familiei" (Monitorul Oficial, 1998,  nr.
72-73, art. 709);
    Hotărîrea Guvernului  Republicii  Moldova nr.1213 din  16  decembrie
1998  "Cu  privire  la  aprobarea  Regulamentului  Ministerului  Muncii,
Protecţiei  Sociale  şi Familiei" (Monitorul Oficial, 1998,  nr.114-115,
art.1141);
    Hotărîrea Guvernului  Republicii  Moldova nr. 525 din 8  iunie  1999
"Pentru  modificarea Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr. 780 din
13 iulie 1998" (Monitorul Oficial, 1999, nr.62-64, art.557).