vineri, 22 septembrie 2006
512/21.06.2001 Hotărîre cu privire la Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică de pe lîngă Ministerul Justiţiei
                HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA
            cu privire la Institutul Republican de Expertiză
       Judiciară şi Criminalistică de pe lîngă Ministerul Justiţiei

                        Nr.512  din  21.06.2001

       Monitorul Oficial al R.Moldova nr.68-71/542 din 29.06.2001

                                * * *
    Abrogat: 22.09.2006
    Hotărîrea Guvernului nr. 1052 din 12.09.2006

Notă: În tot textul hotărîrii sintagma "Institutul Republican de
      Expertiză Judiciară şi Criminologie de pe lîngă Ministerul
      Justiţiei" se substituie prin sintagma "Institutul Republican 
      de Expertiză Judiciară şi Criminalistică de pe lîngă Ministerul
      Justiţiei" conform Hot.Guv. nr.1147 din 22.09.03, în vigoare 03.10.03


    Întru executarea alineatului (6) al articolului 12 şi articolului 45
din  Legea  nr.1086-XIV  din  23  iunie 2000  cu  privire  la  expertiza
judiciară, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE:
    1. Se creează   Institutul  Republican  de  Expertiză  Judiciară  şi
Criminalistică de  pe  lîngă  Ministerul  Justiţiei  prin  reorganizarea
Laboratorului  central  de cercetări ştiinţifice în domeniul  expertizei
judiciare.
    2. Se aprobă   Regulamentul  Institutului  Republican  de  Expertiză
Judiciară  şi  Criminalistică  de  pe  lîngă  Ministerul  Justiţiei  (se
anexează).
    3. Se stabileşte   efectivul-limită  al  personalului  scriptic   al
Institutului  Republican  de  Expertiză Judiciară şi  Criminalistică  în
număr  de 56 unităţi, cu fondul anual de retribuţie conform  legislaţiei
în vigoare.
    4. Ministerul Justiţiei, în comun cu Ministerul Economiei, în termen
de  două luni, va elabora şi prezenta Guvernului spre aprobare  tarifele
pentru  serviciile  cu plată prestate de către Institutul Republican  de
Expertiză Judiciară şi Criminalistică de pe lîngă Ministerul Justiţiei.
    5. Se abrogă  punctul 12 din Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova
nr.  199  din 2 aprilie 1996 "Cu privire la măsurile de intensificare  a
combaterii corupţiei, protecţionismului şi crimei organizate" (Monitorul
Oficial, 1996, nr.34, art. 232).
    6. În tot textul  Hotărîrii Guvernului Republicii Moldova nr.129 din
15  februarie  2000  "Cu privire la Ministerul Justiţiei  al  Republicii
Moldova"   (Monitorul  Oficial,  2000,  nr.19-20,  art.  210)  cuvintele
"Institutul  republican de cercetări ştiinţifice de expertiză  judiciară
şi  criminologie  pe  lingă  Ministerul Justiţiei"  se  substituie  prin
cuvintele " Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminologie
de pe lîngă Ministerul Justiţiei".

    PRIM-MINISTRU
    AL REPUBLICII MOLDOVA                       Vasile TARLEV

    Contrasemnată:
    Ministrul justiţiei                         Ion Morei

    Chişinău, 21 iunie 2001.
    Nr. 512.

                                                Aprobat
                                        prin Hotărîrea Guvernului
                                        Republicii Moldova nr.512
                                            din 21 iunie 2001

                             REGULAMENTUL
    Institutului Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică
                   de pe lîngă Ministerul Justiţiei

                         I. Principii generale

    1. Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică de
pe  lîngă  Ministerul Justiţiei (denumirea abreviată - IREJC al  MJ,  în
continuare  -  Institutul)  este  instituţie de  stat  coordonatoare  în
sistemul  instituţiilor de expertiză judiciară ale Republicii Moldova şi
este subordonat Ministerului Justiţiei.
 [Pct.1 în redacţia Hot.Guv. nr.1147 din 22.09.03, în vigoare 03.10.03]

    2. Institutul   efectuează   cercetări   ştiinţifice   în   domeniul
expertizei  judiciare  şi  criminologiei, elaborează  planurile  acestor
cercetări, metodele eficiente de cercetare şi aplicare a lor în practica
expertizei  judiciare şi criminologiei, în combaterea criminalităţii  şi
în înfăptuirea justiţiei.
    3. În activitatea   sa  Institutul  se  călăuzeşte  de   Constituţia
Republicii  Moldova,  Legea  cu privire la expertiza judiciară  şi  alte
legi,  de  hotărîrile Parlamentului, decretele Preşedintelui  Republicii
Moldova,  ordonanţele, hotărîrile şi dispoziţiile Guvernului, precum  şi
de prezentul Regulament.
    4. Sarcinile principale ale Institutului sînt:
    efectuarea expertizei  judiciare  conform legislaţiei procesuale  şi
altor acte normative care reglementează expertizarea judiciară;
    generalizarea  şi  analiza  practicii de efectuare  a  expertizelor,
elaborarea   şi  realizarea  măsurilor  de  perfecţionare  a  expertizei
judiciare şi ale altor genuri de cercetări;
    reciclarea colaboratorilor Institutului;
    acordarea ajutorului  metodic filialelor Institutului la  efectuarea
expertizelor,    coordonarea   activităţii   acestora   şi    asigurarea
tehnico-materială a lor;
    desfăşurarea   cercetărilor   ştiinţifice  în   domeniul   analizei,
generalizării şi prognozării proceselor privind evoluţia criminalităţii;
    efectuarea cercetărilor aplicative asupra criminalităţii;
    realizarea investigaţiilor    ştiinţifice   privind   transformările
structurale ale criminalităţii;
    studierea proceselor    de   internaţionalizare   şi   fundamentarea
direcţiilor prioritare de combatere a criminalităţii;
    studierea realizărilor   ştiinţifice  ale  altor  ţări  în  domeniul
expertizei judiciare şi criminologiei, colaborarea cu alte instituţii de
profil,   organizaţii   ştiinţifice   şi   de   învăţămînt   în   scopul
perfecţionării  practicii de expertiză, extinderii posibilităţilor ei şi
combaterii criminalităţii.
    5. Efectivul-limită al personalului scriptic se aprobă de Guvern.
    Structura Institutului  se elaborează şi se perfecţionează, reieşind
din sarcinile şi funcţiile ce-i revin, stabilite de prezentul Regulament
planurile  de  cercetări  ştiinţifice, şi se aprobă de  către  Ministrul
Justiţiei.
 [Pct.5 modificat prin Hot.Guv. nr.1147 din 22.09.03, în vigoare 03.10.03]

    6. Sursele de  finanţare ale activităţii Institutului sînt alocările
din  bugetul de stat şi mijloacele încasate de la persoanele juridice şi
fizice    pentru   efectuarea   expertizelor   judiciare,   cercetărilor
ştiinţifice şi a altor genuri de activitate.
    În cazurile civile,  plata  expertizelor se face anticipat de  către
partea  aflată  în proces, care a solicitat efectuarea expertizei,  fapt
menţionat în ordonanţa sau încheierea de ordonare a expertizei.
    În cazurile penale,   cheltuielile   pentru  efectuarea   expertizei
dispuse  de către organul de urmărire penală şi de instanţa de  judecată
sînt  suportate  de  către  Institut din  mijloacele  bugetare  de  stat
prevăzute pentru anii respectivi.
    Tarifele pentru prestarea serviciilor cu plată se stabilesc de către
Ministerul   Justiţiei  şi  Ministerul  Economiei  după  coordonarea  cu
Ministerul Finanţelor.
 [Pct.6 completat prin Hot.Guv. nr.1399 din 24.11.03, în vigoare 28.11.03]

    7. Institutul  este persoană juridică, are ştampilă cu Stema de Stat
a  Republicii  Moldova  şi  cu  denumirea  sa,  dispune  de  conturi  în
instituţiile bancare.
    Sediul Institutului Republican se află în mun. Chişinău.
    În cadrul Institutului  funcţionează filialele în municipiile Cahul,
Bălţi, Orhei, Edineţ, Căuşeni.
    În cazul necesităţii  de  producţie pot fi deschise şi alte  filiale
ale Institutului.
 [Pct.7 completat prin Hot.Guv. nr.1147 din 22.09.03, în vigoare 03.10.03]

                      II. Funcţiile Institutului
    8. În conformitate   cu   sarcinile  ce-i  revin,   Institutul   are
următoarele funcţii:
    efectuează expertize judiciare;
    determină problemele  prioritare în domeniul expertizei judiciare şi
criminologiei,  elaborează  metodele, procedeele şi  tehnica  expertizei
judiciare în baza investigaţiilor ştiinţifice şi practicii avansate;
    analizează şi   generalizează   practica   expertizelor   judiciare,
elaborează  măsuri  chemate  să contribuie  la  îmbunătăţirea  folosirii
expertizelor   judiciare   în  scopul  descoperirii  infracţiunilor   şi
examinării obiective a cauzelor în instanţa de judecată;
    elaborează măsuri  pentru  perfecţionarea expertizelor complexe,  cu
participarea experţilor de diferite specialităţi şi profiluri, în scopul
întocmirii   (sau  formulării)  concluziilor  ştiinţific-argumentate  la
aprecierea circumstanţelor şi cauzelor infracţiunilor;
    desfăşoară cercetări ştiinţifice fundamentale şi aplicative, în baza
cărora studiază starea, dinamica şi structura criminalităţii, analizează
cauzele  şi condiţiile care servesc ca mediu favorabil pentru săvîrşirea
crimelor;
    efectuează prognoze   ce   ţin  de  modificările   structurale   ale
criminalităţii   în   corelaţie   cu  procesele   economice,   politice,
social-culturale şi de altă natură ce se desfăşoară în societate;
    elaborează şi  înaintează  propuneri privind strategia  şi  politica
criminologică, precum şi proiecte de acte normative vizînd prevenirea şi
contracararea criminalităţii;
    organizează conferinţe  ştiinţifice  şi seminare  teoretico-practice
pentru generalizarea investiţiilor ştiinţifice şi schimbul de experienţă
cu colaboratorii organelor de drept şi altor organe interesate;
    elaborează indicaţii  metodice, scrisori informaţionale referitor la
chestiunile  ce ţin de solicitarea şi efectuarea expertizelor judiciare,
obiectivitatea,  concludenţa  şi importanţa concluziilor  experţilor  în
procedura judiciară;
    colectează, acumulează   şi   difuzează   informaţia   juridică   şi
ştiinţifică,    în    scopul   ridicării   nivelului   profesional    al
colaboratorilor Institutului;
    creează mecanismul   de  monitorizare  criminologică  a  activităţii
statale  în  domeniul  combaterii criminalităţii,  informează  populaţia
despre problemele combaterii criminalităţii;
    examinează petiţiile   şi   demersurile  adresate  Institutului   şi
întreprinde măsuri în vederea soluţionării lor;
    prezintă rapoarte  de  constatare tehnico-ştiinţifică, destinate  să
soluţioneze   chestiuni  ce  nu  ţin  de  procedura  judiciară,   pentru
rezolvarea  cărora  sînt  folosite  metodele  şi  mijloacele  expertizei
judiciare;
    realizează pregătirea   şi  atribuirea  ulterioară  a  gradului   de
calificare expertului judiciar;
    efectuează atestarea experţilor judiciari;
    ţine Registrul de stat al experţilor judiciari atestaţi;
    efectuează recenzarea concluziilor de expertiză.
 [Pct.8 completat prin Hot.Guv. nr.1147 din 22.09.03, în vigoare 03.10.03]

                     III. Drepturile Institutului
    9. În scopul  îndeplinirii  sarcinilor încredinţate, Institutul  are
dreptul:
    să ceară de la  solicitantul  expertizei  recuperarea  cheltuielilor
suportate la efectuarea expertizei;
    să remită fără   efectuarea   expertizei  solicitate  obiectele   şi
materialele,  care  urmau a fi cercetate, dacă Institutul nu  efectuează
tipul respectiv de expertiză;
    să propună solicitantului   expertizei   judiciare   includerea   în
componenţa comisiei de expertiză a persoanelor din alte instituţii, dacă
cunoştinţele lor speciale sînt necesare pentru întocmirea concluziei;
    să atragă specialişti, lucrători ştiinţifici din alte organizaţii şi
instituţii  la  elaborarea  proiectelor de cercetare  ştiinţifică,  prin
intermediul creării unor grupuri de lucru specializate provizorii sau în
bază de contract;
    să solicite şi  să primească, în modul stabilit, de la  autorităţile
publice informaţiile necesare pentru realizarea scopurilor şi sarcinilor
atribuite competenţei lor;
    să colaboreze cu instituţii similare ale altor state;
    să realizeze   orice  altă  activitate  ştiinţifică,  de  producere,
economică, ce nu contravine legislaţiei.

            IV. Genurile de expertiză efectuate de Institut
    10. Institutul de expertiză efectuează următoarele expertize:
    1) expertiza grafologică;
    2) expertiza de stabilire a autorului;
    3) expertiza tehnică a documentelor;
    4) expertiza bancnotelor şi hîrtiilor de valoare;
    5) expertiza trasologică;
    6) expertiza   criminalistică  a  materialelor,  substanţelor  şi  a
produselor acestora;
    7) expertiza armelor albe;
    8) expertiza balistică;
    9) expertiza tehnico-explozivă;
    10) expertiza videofonografică;
    11) expertiza fototehnică;
    12) expertiza portretului;
    13) expertiza fizico-chimică;
    14) expertiza tehnico-inginerească;
    15) expertiza transportului acvatic;
    16) expertiza tehnico-aeronautică (de transport aerian);
    17) expertiza judiciară tehnico-feroviară;
    18) expertiza tehnică a unităţilor de transport;
    19) expertiza tehnicii securităţii muncii;
    20) expertiza incendiară;
    21) expertiza tehnică în construcţii;
    22) expertiza biologică;
    23) expertiza ecologică;
    24) expertiza agrară;
    25) expertiza solului;
    26) expertiza chimică;
    27) expertiza molecular-genetică;
    28) expertiza  tehnologiilor informaţionale, tehnicii  computerizate
şi asigurării cu programe;
    29) expertiza contabilă;
    30) expertiza economico-financiară;
    31) expertiza inginero-economică;
    32) expertiza merceologică;
    33) expertiza automerceologică;
    34) expertiza  materialelor  şi proceselor tehnologice  în  diferite
domenii ale activităţii industriale;
    35) expertiza produselor alimentare;
    36) expertiza  legată  de  protecţia  drepturilor  de  autor  asupra
obiectelor proprietăţii intelectuale;
    37) expertiza psihologică.
 [Pct.10 în redacţia Hot.Guv. nr.1147 din 22.09.03, în vigoare 03.10.03]

                V. Organizarea activităţii Institutului
    11. Institutul  este condus de către director, numit şi eliberat din
funcţie prin ordinul ministrului justiţiei.
    Directorul Institutului  numeşte  în  funcţie  vicedirectorii,  după
coordonarea  cu ministrul justiţiei. Vicedirectorii se supun  nemijlocit
directorului  Institutului  şi  activează în  limitele  împuternicirilor
încredinţate lor de către directorul Institutului.
    12. Directorul Institutului:
    exercită conducerea  generală  a activităţii Institutului şi  poartă
răspundere    personală   pentru   îndeplinirea  sarcinilor ce-i   revin
Institutului,   pentru  folosirea  raţională  a  mijloacelor   bugetare,
păstrarea    mijloacelor   financiare   şi   a   valorilor    materiale,
autenticitatea indicilor evidenţei şi celor din dările de seamă;
    asigură respectarea şi executarea legislaţiei în domeniul expertizei
judiciare,  realizarea sarcinilor şi funcţiilor ce derivă din  prezentul
Regulament;
    distribuie obligaţiile  şi  stabileşte gradul de responsabilitate  a
vicedirectorilor,   şefilor  de  laboratoare  (filiale)  şi   grupurilor
specializate;
    aprobă regulamentele subdiviziunilor interioare ale Institutului;
    angajează în   serviciu  si  eliberează  din  funcţie   conducătorii
filialelor,  colaboratorii Institutului, stimulează activitatea lor,  le
aplică sancţiuni disciplinare;
    aplică sistemul   de   contract   la   angajarea   în   serviciu   a
colaboratorilor,  inclusiv a lucrătorilor ştiinţifici şi  specialiştilor
din străinătate;
    semnează documentele financiare şi de altă natură;
    aprobă statele  de  personal  şi devizul de cheltuieli  în  limitele
efectivului numeric şi fondului de remunerare;
    organizează asigurarea tehnico-materială a Institutului;
    stabileşte salariile de funcţie ale colaboratorilor Institutului, în
corespundere   cu   cerinţele  legislaţiei  în   vigoare,   soluţionează
chestiunile referitoare la stabilirea sporurilor la salariu şi achitarea
premiilor;
    soluţionează  chestiunile  ce  ţin  de  perfecţionare,  stagieri  şi
deplasări, acordă concedii colaboratorilor Institutului;
    la recepţionarea  hotărîrii sau încheierii despre numirea expertizei
judiciare,  pune în sarcina unui expert concret efectuarea acesteia  sau
unei  comisii  de experţi care posedă într-un volum  necesar  cunoştinţe
speciale pentru a soluţiona problemele formulate;
    explică expertului  (comisiei de experţi), în sarcina căruia a  fost
pusă  efectuarea  expertizei,  drepturile şi obligaţiile,  prevăzute  de
lege, îl (îi) previne despre răspunderea penală pentru refuzul de a face
concluzii  şi pentru darea intenţionată a concluziei false, fapt  despre
care se întocmeşte o declaraţie, care este trimisă, împreună cu raportul
de expertiză a expertului, organului care a dispus efectuarea expertizei;
    asigură controlul  asupra  respectării  termenelor  de  efectuare  a
expertizelor  dispuse, plenitudinii şi calităţii cercetărilor efectuate,
fără a încălca principiul independenţei experţilor;
    în cazul în care  efectuarea expertizei dispuse nu este prevăzută de
prezentul  Regulament, lipseşte expertul de specialitatea concretă, baza
tehnico-materială    sau    condiţiile   speciale   pentru    efectuarea
cercetărilor,  informează  imediat despre aceasta organul care a  dispus
efectuarea   expertizei,   iar  materialele  expertizei  sau  se   remit
organului,  sau,  conform indicaţiei scrise a acestuia, se  transmit  în
altă  instituţie de expertiză. Expedierea materialelor pentru  expertiză
în  instituţia  de  expertiză judiciară sau în alt organ, care  se  află
peste  hotarele Republicii Moldova, trebuie să fie motivată  (dispunerea
unei  expertize repetate, lipsa specialiştilor necesari, a  aparatajului
etc.);
    La finisarea   cercetărilor,  expediază  raportul  de  expertiză   a
expertului   (raportul  de  constatare  tehnico-ştiinţifică),  obiectele
cercetărilor  şi  materialele dosarului organului sau persoanei care  au
dispus efectuarea expertizei;
    exercită alte împuterniciri prevăzute de legislaţia în vigoare.
    În lipsa directorului    Institutului    funcţiile    acestuia    le
îndeplineşte unul dintre vicedirectori.
 [Pct.12 completat prin Hot.Guv. nr.1147 din 22.09.03, în vigoare 03.10.03]

    13. Directorul este în drept:
    să remită fără  executare  hotărîrea sau decizia  despre  dispunerea
expertizei judiciare, obiectele prezentate spre cercetare şi materialele
dosarului,  dacă  în  instituţia  respectivă nu  activează  expertul  de
specialitatea  concretă,  lipseşte baza tehnico-materială  necesară  sau
condiţiile  speciale pentru efectuarea cercetărilor, indicînd  motivele,
potrivit cărora se efectuează remiterea;
    să organizeze  efectuarea expertizei judiciare cu participarea altor
instituţii,  indicate  în  hotărîrea sau încheierea  privind  dispunerea
efectuării expertizei judiciare;
    să adreseze demersuri   organului  sau  persoanei  care  au   dispus
efectuarea   expertizei  judiciare  privind  includerea  în   componenţa
comisiei  de  experţi  a  persoanelor care nu  activează  în  instituţia
respectivă, dacă cunoştinţele speciale ale acestora sînt necesare pentru
formularea concluziei;
    să transmită   o   parte  din  drepturi  şi  obligaţii,  legate   de
organizarea  şi efectuarea expertizei judiciare, adjunctului său, precum
şi  conducătorului  subdiviziunii structurale a organizaţiei pe  care  o
conduce;
    să ceară de la   organul  sau  persoana  care  a  dispus  efectuarea
expertizei compensarea cheltuielilor ocazionate de:
    a) compensarea  pentru păstrarea de către organizaţia de transport a
obiectelor   cercetărilor  parvenite  pentru  expertiza  judiciară,   cu
excepţia  amenzilor pentru recepţionarea lor tardivă de către instituţia
în cauză;
    b) transportarea   obiectelor,  după  cercetarea  lor,  cu  excepţia
cheltuielilor poştale;
    c) păstrarea  obiectelor  cercetate  după  expirarea a  5  zile  din
momentul înştiinţării despre finisarea expertizei judiciare;
    d) lichidarea   consecinţelor  exploziilor,  incendiilor  şi   altor
situaţii  extremale, drept rezultat al recepţionării de către instituţia
indicată  a  substanţelor cu pericol sporit, dacă organul sau  persoana,
care   a   dispus  efectuarea  expertizei  judiciare,  nu  au   informat
conducătorul despre regulile speciale de utilizare a obiectelor indicate
sau dacă acestea nu au fost ambalate în modul stabilit.
 [Pct.13 introdus prin Hot.Guv. nr.1147 din 22.09.03, în vigoare 03.10.03]

    14. Conducătorul    secţiei   (laboratorului),   acţionînd   conform
indicaţiilor directorului:
    verifică dacă    materialele   recepţionate   corespund   cerinţelor
legislaţiei  de  procedură  penală  şi de procedură  civilă,  precum  şi
Instrucţiunii  cu privire la modul de efectuare a expertizelor judiciare
în  Institutul Republican de Expertiză Judiciară şi Criminalistică de pe
lîngă Ministerul Justiţiei, aprobate de către directorul Institutului;
    la ordonarea  efectuării  expertizei  comisiei de experţi,  pune  în
sarcina  unuia  dintre  ei  elaborarea planului  general  de  cercetare,
coordonarea   activităţilor  altor  experţi  şi  conducerea  deliberării
experţilor,  totodată,  conducătorul comisiei nu beneficiază de nici  un
avantaj,  în  raport  cu ceilalţi experţi, la soluţionarea în  esenţă  a
chestiunii;
    stabileşte termenul  concret de efectuare a expertizei, dacă  acesta
n-a fost stabilit de către directorul institutului sau vicedirector;
    ia cunoştinţă  de procesul şi rezultatele cercetărilor efectuate  de
către   experţi,  le  acordă  asistenţa  metodico-ştiinţifică  necesară,
efectuează controlul calităţii expertizei;
    verifică plenitudinea    cercetării    efectuate    şi    temeinicia
concluziilor,  respectarea  de către expert a  recomandărilor  metodice,
calitatea  formulării  concluziei şi a anexelor la ea şi prezintă  toate
materialele  dosarului,  împreună cu concluzia expertului,  directorului
Institutului.
 [Pct.14 introdus prin Hot.Guv. nr.1147 din 22.09.03, în vigoare 03.10.03]

    15. Dacă directorul  Institutului  sau  conducătorul  laboratorului,
luînd  cunoştinţă  de concluzia expertului, va descoperi că  cercetările
sînt  incomplete,  că  a fost încălcată metodica de cercetare,  care  au
putut   să   condiţioneze  şi  au  condiţionat  concluzii  eronate   sau
perfectarea  incorectă  a  acestuia, concluzia  este  remisă  expertului
pentru a introduce precizările şi modificările necesare.
 [Pct.15 introdus prin Hot.Guv. nr.1147 din 22.09.03, în vigoare 03.10.03]

    16. Dacă expertul  insistă  asupra corectitudinii  concluziei  sale,
directorul  Institutului este în drept să dispună efectuarea  expertizei
unei  comisii  de  experţi cu participarea expertului  care  a  efectuat
cercetarea. Comisia de experţi formulează concluzia în modul stabilit de
lege.
 [Pct.16 introdus prin Hot.Guv. nr.1147 din 22.09.03, în vigoare 03.10.03]

    17. Pentru examinarea  celor  mai  importante probleme  cu  caracter
interdepartamental  referitor  la dezvoltarea expertizei  judiciare,  pe
lîngă   Institut  se  creează  un  consiliu  metodico-ştiinţific,   care
activează în baza unui regulament, aprobat de ministrul justiţiei.";
 [Pct.17 introdus prin Hot.Guv. nr.1147 din 22.09.03, în vigoare 03.10.03]

    13. În scopul   exercitării  atribuţiilor  de  serviciu,  directorul
Institutului emite ordine, organizează şi controlează executarea lor.
 [Pct.14 exclus prin Hot.Guv. nr.1147 din 22.09.03, în vigoare 03.10.03]
 [pct.15 devine pct.18]

    18. Reorganizarea  sau  lichidarea  Institutului  se  efectuează  în
conformitate cu legislaţia.