HOTĂRÎREA GUVERNULUI REPUBLICII MOLDOVA privind aprobarea Regulamentului, structurii şi efectivului-limită ale Departamentului Standardizare şi Metrologie Nr.932 din 06.09.2001 Monitorul Oficial al R.Moldova nr.112-113/1019 din 18.09.2001 * * * În scopul perfecţionării activităţilor din domeniul standardizării, metrologiei, certficiării, protecţiei consumatorului, radioprotecţiei, controlului şi supravegherii de stat şi pentru conformarea funcţiilor şi structurii Departamentului Standardizare şi Metrologie cu prevederile legislaţiei în vigoare, Guvernul Republicii Moldova HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă: Regulamentul Departamentului Standardizare şi Metrologie (anexa nr. 1); Structura organizatorică a aparatului central al Departamentului Standardizare şi Metrologie (anexa nr.2); Lista întreprinderilor de stat subordonate Departamentului Standardizare şi Metrologie (anexa nr.3). 2. Se stabileşte efectivul-limită al aparatului central al Departamentului Standardizare şi Metrologie în număr de 49 de unităţi, cu un fond anual de retribuire a muncii determinat conform legislaţiei, exceptînd personalul de deservire a clădirii. 3. Se permite Departamentului Standardizare şi Metrologie să aibă doi vicedirectori şi un colegiu constituit din 7 persoane, componenţa nominală a căruia este aprobată de Guvern. 4. Se stabileşte că pe lîngă Departamentul Standardizare şi Metrologie activează Inspectoratul Principal de Stat în Standardizare, Metrologie, Supraveghere Tehnică şi Protecţia Consumatorilor cu un efectiv de 145 persoane. 5. Finanţarea suplimentară a aparatului central al departamentului va fi efectuată din sursele rămase disponibile ca urmare a reorganizării ministerelor şi departamentelor, luîndu-se în considerare termenul necesar pentru disponibilizarea angajaţilor şi pentru plata indemnizaţiilor în conformitate cu legislaţia în vigoare. Completarea statelor de personal ale aparatului central se va efectua în coordonare cu Ministerul Finanţelor în funcţie de disponibilul de fonduri în acest scop. 6. Departamentul Standardizare şi Metrologie este succesorul de drepturi al Departamentului Supraveghere Tehnică, Standardizare şi Metrologie. 7. Se abrogă: Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.640 din 29 septembrie 1992 "Cu privire la funcţiile de bază şi structura Departamentului de Stat pentru Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1992, nr.9, art.284); Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr.500 din 9 august 1993 "Despre aprobarea Regulamentului Departamentului de Stat pentru Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică"; Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 776 din 25 octombrie 1994 "Privind aprobarea Regulamentului Departamentului Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1994, nr.14); Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 820 din 1 septembrie 1997 "Cu privire la aprobarea structurii organizatorice şi personalului scriptic ale aparatului central al Departamentului Standarde, Metrologie şi Supraveghere Tehnică" (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 1997, nr.72-73, art.731). PRIM-MINISTRU AL REPUBLICII MOLDOVA Vasile TARLEV Contrasemnată: Viceprim-ministru, ministrul economiei Andrei Cucu Ministrul finanţelor Mihail Manoli Chişinău, 6 septembrie 2001. Nr. 932. Anexa nr. 1 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 932 din 6 septembrie 2001 R E G U L A M E N T U L Departamentului Standardizare şi Metrologie I. DISPOZIŢII GENERALE 1. Departamentul Standardizare şi Metrologie (în continuare - Departamentul) este organul administraţiei publice centrale ce asigură realizarea politicii de stat în domeniile standardizării, metrologiei, certificării, acreditării, protecţiei consumatorilor, calităţii produselor, securităţii industriale, radioprotecţiei şi securităţii nucleare, controlului asupra prospecţiunilor geologice şi protecţiei subsolului, asupra armelor individuale şi muniţiilor aferente, produselor pirotehnice şi cu destinaţie dublă, exercitînd funcţii specifice de autorizare, supraveghere şi control. Conform legislaţiei în vigoare, Departamentul este organismul naţional de standardizare, metrologie, certificare şi acreditare, avînd denumirea prescurtată "Moldova - Standard". 2. În activitatea sa Departamentul se călăuzeşte de Constituţie, legile Republicii Moldova, decretele Preşedintelui Republicii Moldova, hotărîrile, dispoziţiile şi ordonanţele Guvernului Republicii Moldova, acordurile şi convenţiile internaţionale, la care Republica Moldova este parte, şi de prezentul Regulament. 3. Asigurarea financiară a Departamentului se efectuează din contul mijloacelor alocate de la bugetul de stat şi din defalcările prevăzute de legislaţia în vigoare. 4. Departamentul este persoană juridică, dispune de ştampilă cu Stema de Stat a Republicii Moldova, de conturi trezoreriale şi speciale. 5. Departamentul, prin ansamblul competenţelor atribuite lui, asigură uniformitatea şi exactitatea măsurărilor, exercită supravegherea de stat privind aplicarea şi respectarea legislaţiei în vigoare în domeniul protecţiei consumatorilor, a reglementărilor tehnice, standardelor, regulilor metrologice, a altor documente normative de standardizare de către toate autorităţile publice centrale şi locale şi agenţii economici cu orice forme organizaţionale şi tipuri de proprietate. Inspectorii de stat din cadrul Departamentului poartă uniformă, atribuită gratuit. Drept confirmare a împuternicirilor lor, inspectorilor de stat li se eliberează legitimaţii de serviciu de modelul aprobat de directorul general. 6. Departamentul îşi exercită funcţiile executive şi prin intermediul subdiviziunilor şi întreprinderilor de stat subordonate lui. Departamentul este abilitat să realizeze colaborarea internaţională în sfera lui de activitate. 7. În scopul promovării politicii de stat în domeniul standardizării, metrologiei, certificării, acreditării şi securităţii industriale, protecţiei consumatorilor, integrării ţării în sistemul economic european şi mondial, eliminării obstacolelor tehnice din calea comerţului, precum şi pentru asigurarea competitivităţii produselor indigene pe piaţa mondială, pe lîngă Departament pot funcţiona instituţii şi organizaţii care funcţionează pe bază de autogestiune şi nu au atribuţii de reglementare. 8. Departamentul asigură confidenţialitatea informaţiei obţinute în cadrul activităţii sale. II. SARCINILE PRINCIPALE ALE DEPARTAMENTULUI 9. Departamentul are următoarele sarcini principale: a) promovarea politicii statului prin crearea şi dezvoltarea sistemelor naţionale de standardizare, metrologie, certificare, protecţie a consumatorilor şi acreditare, prin elaborarea şi/sau coordonarea actelor legislative şi normative, colaborarea internaţională în aceste domenii; b) protecţia drepturilor legale ale consumatorilor prin mijloacele prevăzute de legislaţie; c) elaborarea standardelor metodologice fundamentale; d) autorizarea activitatăţii de elaborare a standardelor de comun acord cu ministerele şi departamentele interesate; e) emiterea şi anularea autorizaţiilor în domeniile standardizării, metrologiei, certificării, acreditării şi securităţii industriale şi radiaţionale; f) acordarea asistenţei şi coordonarea activităţii autorităţilor publice în domeniul protecţiei consumatorilor, standardizării, metrologiei, certificării, securităţii industriale şi radiaţionale, elaborarea reglementărilor tehnice; g) aprobarea aplicării standardelor internaţionale; h) coordonarea activităţilor în domeniul metrologiei; i) coordonarea activităţii ministerelor, departamentelor şi autorităţilor publice locale în domeniul clasificării şi codificării informaţiei tehnice, economice sociale şi monitorizarea codurilor naţionale de producţie şi servicii; j) elaborarea reglementărilor tehnice corespunzătoare, precum şi exercitarea funcţiilor speciale de supraveghere şi control în domeniul securităţii industriale; k) organizarea şi exercitarea controlului geologic de stat şi supravegherii miniere în scopul asigurării respectării legislaţiei naţionale de către toţi beneficiarii subsolului; l) elaborarea reglementărilor metodologice cu caracter obligatoriu în domeniul standardizării, metrologiei, certificării şi acreditării pentru coordonarea activităţii serviciilor de standardizare şi metrologie din cadrul autorităţilor publice şi agenţilor economici; m) organizarea şi exercitarea supravegherii şi controlului de stat asupra respectării de către agenţii economici şi persoanele fizice a legislaţiei în vigoare şi a prevederilor documentelor normative de standardizare; n) coordonarea metodologică a procesului didactic în învăţămîntul public şi privat şi perfecţionarea specialiştilor în domeniile standardizării, certificării, metrologiei, acreditării şi securităţii industriale; o) gestionarea Cadastrului de stat al armelor şi coordonarea activităţii privind standardizarea armamentului, tehnicii militare şi speciale, echipamentului şi patrimoniului militar; p) exercitarea, în limitele competenţelor lui, a conducerii activităţii de realizare a sarcinilor în domeniul protecţiei civile conform prevederilor Legii cu privire la protecţia civilă; q) autorizarea activităţii entităţilor acreditate în domeniul reglementat al evaluării conformităţii; r) eliberarea de licenţe (autorizaţii) în domeniile lui de activitate în conformitate cu prevederile legislaţiei în vigoare; s) reprezentarea Republicii Moldova în organismele internaţionale şi regionale în domeniile reglementate. III. FUNCŢIILE DEPARTAMENTULUI 10. În conformitate cu sarcinile ce îi revin, Departamentul are următoarele funcţii: în domeniul standardizării: a) elaborarea concepţiei de dezvoltare a Sistemului Naţional de Standardizare; b) elaborarea proiectelor de acte legislative şi normative în domeniul standardizării; c) desemnarea standardelor utilizabile pentru evaluarea conformităţii produselor, proceselor şi serviciilor; d) stabilirea principiilor şi metodologiei în baza cărora se desfăşoară activitatea de standardizare prin intermediul standardelor fundamentale ale Sistemului Naţional de Standardizare cu caracter obligatoriu; e) *înregistrarea şi coordonarea activităţii comitetelor tehnice de standardizare; -------------------- * Funcţiile marcate cu asterisc vor fi exercitate în colaborare cu ministerele şi departamentele de ramură. f) *desemnarea entităţilor juridice pentru elaborarea documentelor normative de standardizare prin emiterea autorizaţiilor respective; g) coordonarea şi monitorizarea programelor de standardizare; h) *crearea şi dezvoltarea sistemului naţional de catalogare, clasificare şi codificare a informaţiei tehnico-economice şi sociale; i) coordonarea şi aprobarea clasificatoarelor de informaţie tehnico-economică şi socială; j) *coordonarea activităţii de standardizare interstatală în cadrul Consiliului Euro-Asiatic de Standardizare (EASC), prin participarea la lucrările comisiilor tehnico-ştiinţifice în domeniile respective; k) expertizarea, aprobarea şi editarea standardelor naţionale şi clasificatoarelor, precum şi actualizarea, modificarea, confirmarea, suspendarea sau anularea acestora în procesul revizuirii; l) *organizarea lucrărilor de armonizare a standardelor naţionale cu standardele internaţionale şi (sau) regionale, şi (sau) ale altor ţări avansate; m) realizarea colaborării internaţionale în domeniul standardizării prin participarea la lucrările comitetelor tehnice ale Organizaţiei Internaţionale de Standardizare (ISO) şi ale altor organizaţii internaţionale şi regionale de specialitate; n) efectuarea, la sesizarea organelor de control, contra plată, a testărilor şi expertizelor privind calitatea produselor prin intermediul întreprinderilor subordonate; o) formarea şi gestionarea fondului naţional de documente normative de standardizare; p) perfecţionarea cunoştinţelor specialiştilor în domeniul standardizării prin organizarea de cursuri de specialitate sau altor forme de pregătire profesională, precum şi prin coordonarea programelor didactice de specialitate în învăţămîntul public şi privat; q) furnizarea informaţiei din domeniul standardizării, în limitele competenţei lui, la solicitarea organelor ierarhic superioare; r) crearea şi gestionarea băncii de date privind reglementările tehnice şi alte documente normative de standardizare conforn cerinţelor Organizaţiei Mondiale a Comerţului (OMC); s) codificarea produselor şi gestionarea bazei de date a clasificatorului naţional general al produselor şi serviciilor; t) înregistrarea de stat a documentelor normative de standardizare şi asigurarea confidenţialităţii informaţiei obţinute în cadrul înregistrării acestora; u) instituirea şi gestionarea Registrului de Stat al Sistemului Naţional de Standardizare; v) stabilirea modului de aplicare în Republica Moldova a standardelor regionale (interstatale), internaţionale şi ale altor ţări; în domeniul metrologiei: a) elaborarea concepţiei de dezvoltare a Sistemului Naţional de Metrologie; b) elaborarea proiectelor de acte legislative şi normative în domeniul metrologiei; c) aprobarea şi înregistrarea de stat a normelor de metrologie; d) stabilirea principiilor şi metodologiei de desfăşurare a activităţii metrologice în baza standardelor fundamentale ale Sistemului Naţional de Metrologie; e) realizarea colaborării internaţionale şi interstatale în domeniul metrologiei prin participarea la lucrările comitetelor tehnice ale Organizaţiei Internaţionale de Metrologie Legală (OIML), ale grupurilor de lucru pe tipurile de măsurări ale Organizaţiei de Colaborare Euro-Asiatică a Instituţiilor Metrologice Naţionale (COOMET), Consiliului Euro-Asiatic de Standardizare (EASC) şi altor organizaţii internaţionale; f) perfecţionarea cunoştinţelor specialiştilor în domeniul metrologiei şi acreditării laboratoarelor de etalonare prin organizarea de cursuri de specialitate sau altor forme de pregătire profesională; g) ţinerea Registrului de stat al mijloacelor de măsurare şi materialelor de referinţă certificate ale Republicii Moldova, precum şi ale agenţilor economici acreditaţi în domeniul metrologiei; h) asigurarea confidenţialităţii informaţiei obţinute în cadrul activităţii de metrologie, furnizarea informaţiei în domeniul metrologiei, în limitele competenţelor lui, la solicitarea organelor ierarhic superioare; i) efectuarea acreditării în domeniul metrologiei; j) furnizarea către persoanele fizice şi juridice a datelor despre mijloacele de măsurare şi materialelor de referinţă certificate, incluse în Registrul de stat al mijloacelor de măsurare şi materialelor de referinţă certificate; k) instituirea şi gestionarea registrelor de stat ale Sistemului Naţional de Metrologie; l) elaborarea şi aprobarea listei oficiale a mijloacelor de măsurare supuse controlului metrologic de stat obligatoriu; în domeniul evaluării conformităţii: a) elaborarea şi implementarea politicii statului în domeniul certificării, stabilirea principiilor şi regulilor de certificare în Republica Moldova; b) elaborarea şi aprobarea, în limitele competenţelor lui, a actelor normative în domeniul certificării; c) asigurarea funcţionarării Sistemului Naţional de Certificare prin: - autorizarea activităţii de certificare în domeniul reglementat; - elaborarea şi aprobarea regulilor şi procedurilor de certificare a produselor şi a sistemelor calităţii; - ţinerea Registrului de Stat al Sistemului Naţional de Certificare; - efectuarea în modul stabilit a înregistrării de stat a organismelor de certificare; - stabilirea regulilor şi procedurilor de recunoaştere a certificatelor şi mărcilor de conformitate străine, precum şi recunoaşterea acestora; - stabilirea regulilor şi procedurilor de inspectare a produselor certificate; - supravegherea utilizării mărcii naţionale de conformitate; d) coordonarea activitatăţii Centrului Informaţional în problemele certificării conform cerinţelor Organizaţiei Mondiale a Comerţului; e) reprezentarea Republicii Moldova în organismele internaţionale în domeniul certificării; f) încheierea, în limitele competenţelor lui, cu alte ţări şi organisme internaţionale (regionale) a acordurilor de recunoaştere reciprocă a activităţilor în domeniul certificării; g) participarea la crearea unor subsisteme specifice de certificare în cadrul Sistemului Naţional de Certificare; h) elaborarea programelor de instruire, stabilirea regulilor şi procedurilor de pregătire şi certificare a auditorilor; i) stabilirea regulilor şi procedurilor de acordare a autorizaţiilor în domeniul reglementat, precum şi eliberarea lor; j) organizarea şi coordonarea tuturor tipurilor de activitate în domeniul certificării în Sistemul Naţional de Certificare; k) elaborarea în coordonare cu ministerele şi departamentele interesate şi aprobarea nomenclatorului produselor supuse certificării obligatorii; l) elaborarea şi aprobarea regulilor şi procedurilor de prestare a serviciilor de consultare în domeniile managmentului calităţii, autorizarea şi înregistrarea organismelor de consulting; în domeniul securităţii industriale şi protecţiei subsolului: a) elaborarea concepţiei naţionale în domeniul securităţii obiectelor industriale periculoase; b) elaborarea şi aprobarea nomenclatorului producţiilor, tehnologiilor, utilajelor şi obiectelor industriale periculoase; c) elaborarea proiectelor de acte legislative şi normative în domeniul securităţii industriale; d) elaborarea şi aprobarea reglementărilor tehnice, regulamentelor şi cerinţelor de securitate industrială la proiectarea, construcţia, executarea, montarea şi exploatarea obiectelor industriale periculoase; e) eliberarea certificatelor de securitate şi autorizaţiilor pentru exploatarea obiectelor industriale periculoase; f) instituirea şi gestionarea Registrului de stat ale obiectelor industriale periculoase; g) coordonarea activităţii în domeniul securităţii industriale la nivel interstatal şi internaţional; h) asigurarea confidenţialităţii informaţiei obţinute în cadrul activităţii în domeniul securităţii industriale; i) furnizarea informaţiei, în limitele competenţelor lui, la solicitarea organelor ierarhic superioare; j) perfecţionarea, controlul şi atestarea cunoştinţelor managerilor întreprinderilor, inginerilor şi tehnicienilor în domeniul securităţii industriale; k) exercitarea controlului şi supravegherii de stat asupra: - explorării şi exploatării zăcămintelor de ape minerale; - produselor inflamabile şi deflagrante ale întreprinderilor, ce utilizează substanţe toxice şi deflagrante; - depozitării combustibilului şi materialelor lubrifiante; - exploatării staţiilor de alimentare cu produse petroliere şi gaze; - păstrării materiei prime vegetale şi prelucrării produselor de panificaţie în condiţii de securitate; - studierii, folosirii şi protecţiei subsolului; - respectării regulilor de executare a lucrărilor de topografie minieră şi a cerinţelor de securitate la desfăşurarea lucrărilor geologice, precum şi la utilizarea excavaţiilor miniere epuizate pentru necesităţile economiei naţionale; - respectării prevederilor legislaţiei privind protecţia subsolului şi asigurării securităţii lucrărilor de prospecţiuni geologice şi altor lucrări miniere; - păstrării, utilizării şi evidenţei materialelor explozive la utilizarea zăcămintelor de substanţe utile; - păstrării şi utilizării substanţelor deflagrante toxice; - proiectării obiectivelor (pentru a fi construite şi reconstruite) din industria minieră şi celor destinate utilizării excavaţiilor miniere epuizate pentru necesităţile economiei naţionale; - importului, utilizării, depozitării, comercializării reactivilor chimici, a substanţelor (materialelor) chimice, toxice şi cu pericol de deflagraţie; - asigurarea folosirii raţionale şi protecţiei subsolurilor; - proiectării, fabricării (expertizei proiectelor de deviz), construcţiei, montării, reglării, reparării şi exploatării în condiţii de siguranţă a utilajelor miniere şi articolelor electrotehnice antideflagrante cu cerinţe sporite de securitate, cazanelor de abur, cazanelor de încălzit apă şi economizoarelor autonome, recipientelor ce lucrează sub presiune, a conductelor de abur şi apă fierbinte, macaralelor, ascensoarelor, escalatoarelor, telefericelor pentru transportarea încărcăturilor şi pasagerilor, turnurilor, utilajelor şi sistemelor de gazificare, gazoductelor magistrale, conductelor de transport petrol şi a construcţiilor aferente lor, producţiilor cu pericol de deflagraţie şi inflamabilitate, a obiectelor destinate depozitării şi manipulării în ele a substanţelor, care pot să formeze amestecuri deflagrante de praf şi aer sau de vapori şi aer şi care folosesc şi depozitează substanţe toxice; - importului/exportului substanţelor distrugătoare de ozon şi monitoringului lor; - importului/exportului, transportării, depozitării gazelor lichefiate; l) crearea sistemului de certificare privind securitatea obiectelor industriale periculoase; m) expertiza planurilor de desfăşurare a lucrărilor miniere prezentate spre coordonare, a normativelor privind pierderile de minereuri utile la exploatările miniere, casarea rezervelor de minereuri, care şi-au pierdut importanţa industrială, a celor risipite în procesul extracţiei sau existenţa cărora nu a fost confirmată în cadrul lucrărilor ulterioare de prospecţiuni geologice sau la exploatarea zăcămintelor; n) selectarea, împreună cu ministerele şi departamentele de resort, a excavaţiilor miniere epuizate pentru amplasarea în ele a obiectelor economiei naţionale; o) acordarea, în baza avizului organelor serviciului geologic, a perimetrelor miniere pentru exploatarea zăcămintelor de minereuri utile (cu excepţia celor de largă răspîndire) şi construcţia obiectelor economiei naţionale în excavaţiile epuizate şi grotele naturale, înregistrarea perimetrelor miniere pentru exploatarea zăcămintelor de minereuri utile de largă răspîndire, stabilirea mărimii taxei pentru folosirea subsolului, percepute în buget; p) soluţionarea conflictelor ce ţin de exploatarea zăcămintelor de substanţe minerale; q) efectuarea, sub conducerea reprezentantului Departamentului, a cercetărilor tehnice a cauzelor avariilor, pierderilor şi furturilor de materiale explozive la întreprinderile, organizaţiile şi obiectivele supuse controlului Departamentului şi, în baza acestor cercetări, adoptarea deciziilor referitor la evitarea unor încălcări similare; r) examinarea şi coordonarea planurilor de repartizare a terenurilor pentru proiectarea obiectelor sistemului de gazificare, gazoductelor magistrale şi construcţia obiectelor aferente lor; s) organizarea expertizei tehnice a obiectelor industriale periculoase; t) stabilirea modului de efectuare a expertizei declaraţiei de securitate; u) participarea în comisiile de stat pentru recepţia şi darea în exploatare a obiectelor industriale periculoase; în domeniul controlului şi supraveghererii de stat: Departamentul efectuează controlul şi supravegherea de stat asupra: a) respectării cerinţelor legislaţiei în vigoare, reglementărilor tehnice, documentelor normative din domeniul protecţiei consumatorilor, standardizării, metrologiei, certificării, acreditării, securităţii industriale, radioprotecţiei şi securităţii nucleare; b) calităţii produselor, inclusiv de import; c) editării, reeditării şi difuzării standardelor naţionale, internaţionale (regionale) şi ale altor ţări, publicate şi difuzate conform acordurilor respective; d) asigurării metrologice; e) marcării produselor plasate pe piaţă cu marca de conformitate, legalităţii folosirii mărcii de conformitate şi corectitudinii aplicării ei; f) elaborării, perfecţionării, conservării, întreţinerii şi utilizării etaloanelor mărimilor fizice; g) laboratoarelor acreditate de încercări, măsurări, verificări ale mijloacelor de măsurare şi materialelor de referinţă certificate, precum şi asupra serviciilor acreditate pentru instalarea, repararea, deservirea tehnică a aparatelor de casă şi control; în domeniul radioprotecţiei şi securităţii nucleare: a) înregistrarea şi aprobarea standardelor, reglementărilor şi normativelor în domeniul radioprotecţiei şi securităţii nucleare, supravegherea respectării lor; b) supravegherea de stat a utilizării surselor de radiaţii ionizante şi a depozitării definitive a deşeurilor radioactive; c) supravegherea de stat a obiectelor cu surse de radiaţii ionizante şi a deşeurilor radioactive; d) asigurarea metrologică a mijloacelor de investigaţii şi control asupra surselor de radiaţii ionizante. IV. DREPTURILE DEPARTAMENTULUI 11. Departamentul îşi exercită atribuţiile în conformitate cu drepturile atribuite lui prin legislaţia în vigoare şi prin prezentul regulament, inclusiv: a) emite, în limitele competentelor lui, hotărîri şi alte documente normative în conformitate cu legislaţia în vigoare.; b) emite şi anulează autorizaţii, în limitele competenţelor ce îi revin; c) stabileşte procedura de exercitare de către stat a controlului şi supravegherii metrologice în scopul asigurării uniformităţii şi exactităţii măsurărilor; d) adoptă decizii privind aprobarea modelelor mijloacelor de măsurare şi a materialelor de referinţă şi înregistrarea de stat a acestora; e) stabileşte modalitatea etalonării şi verificării şi periodicitatea ei; f) efectuează inopinat, în orice timp, în limitele competenţelor lui, controlul şi supravegherea de stat asupra respectării de către agenţii economici a prevederilor reglementărilor tehnice, actelor normative de standardizare, metrologie, certificare, acreditare, securitate industrială şi radioprotecţie; g) întocmeşte procese-verbale de contravenţie administrativă, în limitele competenţelor lui şi aplică sancţiunile prevăzute de legislaţia în vigoare; h) solicită şi obţine de la autorităţile administraţiei publice centrale şi locale, de la comitetele tehnice de standardizare şi de la agenţii economici informaţiile necesare pentru exercitarea funcţiilor atribuite Departamentului, inclusiv pentru gestionarea bazei de date bibliografice privind standardele şi reglementările tehnice în vigoare şi cele în curs de elaborare în scopul îndeplinirii angajamentelor republicii faţă de Organizaţia Mondială a Comerţului, precum şi pentru includerea lor în Fondul naţional de documente normative de standardizare; i) elaborează şi aprobă, în limitele competenţelor lui, reglementări tehnice, norme, reguli şi recomandări în domeniul standardizării, metrologiei, securităţii industriale şi radiaţionale, executorii pentru toate autorităţile publice, precum şi pentru agenţii economici, indiferent de tipul de proprietate şi subordonarea lor departamentală; j) adoptă, în caz de necesitate, acte comune cu ministerele, departamentele, serviciile şi inspectoratele de stat; k) autorizează derogări provizorii de la documentele normative de standardizare pentru o anumită cantitate de marfă sau pe o durată de timp specificată, cu condiţia respectării prevederilor legislaţiei în vigoare; l) coordonează, în limitele competenţelor lui, noile modele de etichete la produsele autohtone în ceea ce priveşte conţinutul informaţiei inscripţionate pe ele; m) elaborează şi prezintă propuneri, la elaborarea legii bugetului de stat, referitor la finanţarea activităţii Departamentului, programelor de stat şi a acţiunilor în cadrul colaborării internaţionale (regionale); n) suspendă şi sistează orice activitate în domeniul certificării, în caz de nerespectare a regulilor Sistemului Naţional de Certificare; o) anulează sau suspendă acţiunea certificatelor şi a mărcilor naţionale de conformitate, în caz de nerespectare a regulilor stabilite de Sistemul Naţional de Certificare; p) deţine dreptul exclusiv de multiplicare a formularelor certificatelor de acreditare, ale certificatelor de conformitate şi a altor documente oficiale ale Sistemului Naţional de Certificare; q) desemnează, cu consultarea ministerelor, organismele de certificare neacreditate în Sistemul Naţional de Certificare pentru activitatea în domeniul certificării obligatorii, notifică organismele de certificare acreditate în Sistemul Naţional de Certificare pentru activitatea în domeniul certificării obligatorii, retrage autorizaţiile în cazurile cînd entitatea notificată nu respectă regulile de certificare obligatorii; r) convoacă întîlniri, consfătuiri, cu participarea factorilor de decizie ai ministerelor, departamentelor, instituţiilor şi altor structuri, în scopul coordonării acţiunilor pentru aplicarea legislaţiei în domeniul standardizării, certificării, metrologiei, acreditării, securităţii industriale şi radiaţionale; s) emite prescripţii executorii pentru persoanele de răspundere ale întreprinderilor şi organizaţiilor cu orice tipuri de proprietate privind înlăturarea încălcărilor în conformitate cu legislaţia în vigoare; t) verifică la întreprinderile, organizaţiile şi combinatele de instruire în producţie, supuse controlului Departamentului, respectarea ordinii stabilite de admitere a lucrătorilor şi persoanelor cu funcţii de răspundere la locurile de muncă, precum şi cunoaşterea de către aceştia a regulilor şi normelor de securitate; u) examinează plîngerile consumatorilor şi aplică măsurile prevăzute de legislaţie, cu întocmirea actelor de control corespunzătoare; v) emite prescripţii executorii pentru întreprinderile şi organizaţiile atribuite la obiectele cu grad sporit de pericol, care elaborează, fabrică şi montează utilaj, în vederea înlăturării încălcărilor depistate; w) înaintează conducătorilor agenţilor economici propuneri privind aplicarea sancţiunilor disciplinare persoanelor cu funcţii de răspundere, culpabile de încălcarea reglementărilor tehnice, standardelor şi regulilor metrologice; x) înaintează materialele inspectărilor în judecătorii, procuratură şi organele administraţiei publice centrale şi locale pentru luarea măsurilor respective; y) antrenează în modul stabilit şi angajează temporar, inclusiv prin contract, experţi şi consultanţi din ţară şi din străinătate pentru realizarea sarcinilor şi funcţiilor ce decurg din prezentul regulament; z) realizează, în modul stabilit de lege, contacte pe arena internaţională, convoacă conferinţe şi simpozioane internaţionale în problemele ce vizează principalele direcţii de activitate a Departamentului; aa) participă la negocieri internaţionale şi regionale în problemele ce ţin de competenţa Departamentului; bb) avizează proiectele de legi şi regulamente, înaintate de ministere şi departamente; cc) informează publicul referitor la calitatea şi conformitatea produselor (proceselor, serviciilor); dd) înaintează în organele care emit licenţe pentru practicarea genului respectiv de activitate materiale privind încălcarea drepturilor consumatorilor, pentru a se retrage licenţa. V. ORGANIZAREA ACTIVITĂŢII DEPARTAMENTULUI 12. Departamentul este condus de directorul general, desemnat în şi eliberat din funcţie de către Guvern. 13. Structura şi personalul-limită al aparatului central al Departamentul sînt aprobate de Guvern. 14. Directorul general are doi adjuncţi, desemnaţi în şi eliberati din funcţie de Guvern (la propunerea directorului general al Departamentului). Directorul general deţine şi funcţia de Inspector Principal de Stat în Standardizare, Metrologie, Supraveghere Tehnică şi Protecţia Consumatorilor. Vicedirectorii generali sînt, concomitent, şi adjuncţi ai Inspectorului Principal de Stat în Standardizare, Metrologie, Supraveghere Tehnică şi Protecţia Consumatorului. În absenţa directorului general, obligaţiunile lui le exercită, conform dispoziţiei, vicedirectorul general. 15. Directorul general al Departamentului: a) poartă răspundere personală pentru îndeplinirea sarcinilor, funcţiilor şi utilizarea mijloacelor financiare ale Departamentului şi stabileşte gradul de responsabilitate a vicedirectorilor generali şi a conducătorilor subdiviziunilor structurale şi a întreprinderilor subordonate în procesul de dirijare a activităţii de profil; b) organizează activitatea Departamentului şi conduce şedinţele colegiului acestuia; c) asigură executarea promptă şi calificată a legislaţiei în vigoare, precum şi a sarcinilor şi funcţiilor ce decurg din prezentul regulament; d) aprobă schemele de încadrare a aparatului central şi a instituţiilor şi întreprinderilor subordonate Departamentului; e) angajează şi concediază, în conformitate cu legislaţia în vigoare, conducătorii subdiviziunilor subordonate Departamentului colaboratorii aparatului central; f) aprobă şi degrevează membrii consiliilor de administraţie ale întreprinderilor de stat subordonate; g) înainteză Guvernului propuneri privind fondarea întreprinderilor de stat subordonate, aprobă statutul, modificările şi completările la el; h) aprobă tarifele la lucrările şi serviciile acordate de întreprinderile subordonate Departamentului; i) aprobă statutele şi regulamentele subdiviziunilor structurale ale Departamentului, prezintă Guvernului propuneri privind modificarea prezentului regulament; j) emite, în baza legilor Republicii Moldova şi a hotărîrilor Guvernului, ordine, dispoziţii şi alte acte, organizează şi verifică executarea lor; k) anulează ordinele conducătorilor subdiviziunilor structurale, dacă acestea contravin legislaţiei în vigoare; l) stabileşte indicii economici pentru întreprinderile subordonate; m) reprezintă, din însărcinarea Guvernului şi conform prezentului regulament, interesele Republicii Moldova şi ale Departamentului în relaţiile internaţionale cu persoane fizice şi juridice, încheie şi realizează contracte vizînd obiectul de activitate al Departamentului; n) exercită şi alte funcţii atribuite prin lege. 16. În cadrul Departamentului activează un colegiu, efectivul şi componenţa personală ale căruia sînt aprobate de Guvern. În componenţa colegiului intră directorul general (preşedintele colegiului), adjuncţii săi şi alţi conducători ai subdiviziunilor principale de specialitate ale Departamentului. Colegiul Departamentului examinează în şedinţele sale chestiunile principale ale activităţii Departamentului şi structurilor din subordinea lui, discută dările de seamă ale entităţilor juridice autorizate privind problemele standardizării, metrologiei, certificării, acreditării, securităţii radiaţionale, securităţii industriale şi protecţiei subsolului. În cazul unor divergenţe între directorul general şi colegiu, se execută decizia directorului general, care raportează Guvernului despre divergenţele apărute. În cadrul Departamentului activează consiliile tehnice de standardizare şi metrologie şi consiliul de acreditare interdepartamental în domeniul metrologiei şi în alte domenii conform legislaţiei în vigoare. 17. Pe lîngă Departament se instituie consilii tehnice pentru standardizare, alte domenii de activitate a Departamentului care sînt organe consultative ale directorului general. Efectivul şi componenţa nominală ale acestor consilii, precum şi regulamentele lor sînt aprobate de directorul general. Pe lîngă Departament activează comisii de licenţiere pe genuri de activitate, stabileşte de legislaţia în vigoare, a căror componenţă este aprobată de directorul general. Anexa nr. 2 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 932 din 6 septembrie 2001 STRUCTURA organizatorică a aparatului central al Departamentului Standardizare şi Metrologie Director general Vicedirector general Vicedirector general Direcţia principală standardizare Direcţia principală metrologie Direcţia principală evaluarea conformităţii Direcţia principală supraveghere de stat şi protecţia consumatorilor Direcţia principală supraveghere tehnică şi securitate industrială Direcţia principală drept şi relaţii externe Direcţia economico-financiară Direcţia personal, secretariat şi protocol Direcţia securitate radiaţională Total: 49 persoane Anexa nr. 3 la Hotărîrea Guvernului Republicii Moldova nr. 932 din 6 septembrie 2001 L I S T A întreprinderilor de stat subordonate Departamentului Standardizare şi Metrologie Centrul Naţional de Standardizare, Metrologie şi Certificare Agenţia Naţională pentru Supraveghere Tehnică Centrul pentru Supraveghere Tehnică asupra Armamentelor Centrul de Standardizare şi Metrologie din Bălţi Centrul de Standardizare, Metrologie şi Supraveghere Tehnică din Ceadîr-Lunga Magazinul salon "Standard"

Lasă-ne feedback-ul tău! 😊
Ne dorim să îți oferim cea mai bună experiență pe site-ul nostru și apreciem orice sugestie care ne poate ajuta să îl îmbunătățim.
Trimite-ne feedback-ul tău pe email-ul nostru moldlex@stisc.gov.md, facând click pe butonul de mai jos.
Opinia ta contează și ne ajută să devenim mai buni! 🚀